handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18] 19 20 21 22

Ove
2014-12-26, 22:40
:p Nu snöar det! :thumpdown:

LowTech
2014-12-27, 07:39
:p Nu snöar det! :thumpdown:
.. och därför måste jag ut och skotta...Nu. :mad:
Brant uppfart och packad snö efter bilspår = halt...

räven
2014-12-27, 08:54
:p Nu snöar det! :thumpdown:

Uscha va räligt.

Ove
2014-12-27, 09:00
:eek: Slutat snöa nu. Ska ut och skotta, får bli med snöslunga för det har kommit mycke. Hustruns bil som stått felparkerad med tanke på röjning släpade magen i snön så det måste vara minst 10 cm. Just nu går traktorn omkring på samhället och täpper till alla utfarter med vallar så det är bara att klä på sig och börja innan det tinar under och blir till is. :rolleyes:

räven
2014-12-27, 10:12
:eek: Slutat snöa nu. Ska ut och skotta, får bli med snöslunga för det har kommit mycke. Hustruns bil som stått felparkerad med tanke på röjning släpade magen i snön så det måste vara minst 10 cm. Just nu går traktorn omkring på samhället och täpper till alla utfarter med vallar så det är bara att klä på sig och börja innan det tinar under och blir till is. :rolleyes:

Tyvärr är det lite på gång här också, är på väg mot Bromölla å klämma på hojar.

Olle Å
2014-12-27, 12:21
Tyvärr är det lite på gång här också, är på väg mot Bromölla å klämma på hojar.

Vi fick bara några cm i går kväll och hade ca 15- i dag på förmiddagen. Vi har ju isbark under snön, så det är lite lurigt att promenera. Men våran vove gillar vädret. :):):)

Ove
2014-12-27, 22:54
:eek: Har -15, kallt som fan! :eek: Gillar alls inte kyla för jag har problem att hålla arbetstemperatur. Och i morgon skall jag jobba ute med att köra ved åt en anförvant som har ebb på ved inne och behöver fraktat från vedskjul till pannrum. Får väl bli dubbla vinterkläder och tre mössor utanpå varandra. Kommer att se ut som en tok men det är väl bara i sin ordning. :rolleyes:

räven
2014-12-27, 23:01
:eek: Har -15, kallt som fan! :eek: Gillar alls inte kyla för jag har problem att hålla arbetstemperatur. Och i morgon skall jag jobba ute med att köra ved åt en anförvant som har ebb på ved inne och behöver fraktat från vedskjul till pannrum. Får väl bli dubbla vinterkläder och tre mössor utanpå varandra. Kommer att se ut som en tok men det är väl bara i sin ordning. :rolleyes:

Ved i alla former håller en varm

Olle Å
2014-12-28, 11:27
Ved i alla former håller en varm

Jag ska ta grabben till hjälp och hämta hem några torrgranar till ved. Behöver mera till kaminen i garaget. Dåligt isolerat, så det går åt en del. Har en liten byggfläkt som sitter snett ovanför kaminen. Startar den med värmen på samtidigt som jag tänder i kaminen. Då första vedilägget är utbrunnet, lägger i mer ved, stänger av värmen från fläkten som då fortsätter att blåsa värmen från kaminen ut i garaget.
Lite omständigt kanske, men om man inte har så bråttom , så passar det fint att tända i kaminen och sedan gå in och dricka en kopp kaffe, sedan är det arbetstemperatur i garaget.
Ingen högre värme förstås om det är - 15, men för mig som är van att jobba utomhus så räcker det med några plusgrader i alla fall. :rock::rock::rock::)

Ove
2014-12-28, 14:23
:) I morse gick jag iklädd balaklava+ toppluva och dubbla tröjor under en scooteroverall ut i den arktiska vinternatten, - 18 grader. (Jo jag vet, en norrlänning brukar rulla ner sina uppkavlade ärmar ungefär vid den temperaturen). Men faktiskt höll jag mig så varm med lite arbete i maklig takt att det kändes lite svettigt. Scooteroverallen är ett plagg som jag borde slita mera på. :)

Nu är det bara - 10 så det känns nästan skönt. Men det dröjer alltför länge innan det blir körbart - vintern har ju precis kommit.

räven
2014-12-28, 15:18
:) I morse gick jag iklädd balaklava+ toppluva och dubbla tröjor under en scooteroverall ut i den arktiska vinternatten, - 18 grader. (Jo jag vet, en norrlänning brukar rulla ner sina uppkavlade ärmar ungefär vid den temperaturen). Men faktiskt höll jag mig så varm med lite arbete i maklig takt att det kändes lite svettigt. Scooteroverallen är ett plagg som jag borde slita mera på. :)

Nu är det bara - 10 så det känns nästan skönt. Men det dröjer alltför länge innan det blir körbart - vintern har ju precis kommit.

Med lite lagom arbete går tiden fort

Olle Å
2014-12-28, 19:37
:) I morse gick jag iklädd balaklava+ toppluva och dubbla tröjor under en scooteroverall ut i den arktiska vinternatten, - 18 grader. (Jo jag vet, en norrlänning brukar rulla ner sina uppkavlade ärmar ungefär vid den temperaturen). Men faktiskt höll jag mig så varm med lite arbete i maklig takt att det kändes lite svettigt. Scooteroverallen är ett plagg som jag borde slita mera på. :)

Nu är det bara - 10 så det känns nästan skönt. Men det dröjer alltför länge innan det blir körbart - vintern har ju precis kommit.

Det är ju nu det roliga börjar. Sjöisen håller nog snart för en provtur. Dubbdäcken skall på i morgon, så får vi se sedan.
Jag har funderat på det norska Krystallrallyt i mer än tio år, så nu verkar det vara dags för ett nytt försök. 2015 är det ett fjällhotell uppe på Rondanefjället nordöst om Kvikne som är samlingsplats. Om det inte lovas alltför sträng kyla så skall jag åka dit. Gäller bara att ha sådana dubbar som klarar både asfalt och is.
Krävs ju lite specialutrustning. Den största frågan gäller ju vad för hjälm ? Skulle vara kanon om det går att fixa elvärme på insidan. Elvärmda sockor och handskar har jag och en fårfäll till sadeln. Hög vindruta och värmehandtag och så blir det styrmuffar.:rock::rock::rock:

räven
2014-12-28, 21:14
Det är ju nu det roliga börjar. Sjöisen håller nog snart för en provtur. Dubbdäcken skall på i morgon, så får vi se sedan.
Jag har funderat på det norska Krystallrallyt i mer än tio år, så nu verkar det vara dags för ett nytt försök. 2015 är det ett fjällhotell uppe på Rondanefjället nordöst om Kvikne som är samlingsplats. Om det inte lovas alltför sträng kyla så skall jag åka dit. Gäller bara att ha sådana dubbar som klarar både asfalt och is.
Krävs ju lite specialutrustning. Den största frågan gäller ju vad för hjälm ? Skulle vara kanon om det går att fixa elvärme på insidan. Elvärmda sockor och handskar har jag och en fårfäll till sadeln. Hög vindruta och värmehandtag och så blir det styrmuffar.:rock::rock::rock:

Jag blir hemma hos kossorna.

Olle Å
2014-12-29, 11:10
Jag blir hemma hos kossorna.

Dom är varmare.:):)

Ove
2014-12-29, 20:47
Jag blir hemma hos kossorna.


Dom är varmare.:):)

:) Och godare! Körde en nyligen en liten leverans som bestod av 3/4 kossa. Doften av nötkött i bilen var så läcker att jag funderade på att gå in på en MC Donalds och hämta lite salt och peppar ock käka av lasset. :eating: Lyckades bemästra min lust och körde hem igen med kurrande mage. :rolleyes:

räven
2014-12-30, 11:23
Det är ju nu det roliga börjar. Sjöisen håller nog snart för en provtur. Dubbdäcken skall på i morgon, så får vi se sedan.
Jag har funderat på det norska Krystallrallyt i mer än tio år, så nu verkar det vara dags för ett nytt försök. 2015 är det ett fjällhotell uppe på Rondanefjället nordöst om Kvikne som är samlingsplats. Om det inte lovas alltför sträng kyla så skall jag åka dit. Gäller bara att ha sådana dubbar som klarar både asfalt och is.
Krävs ju lite specialutrustning. Den största frågan gäller ju vad för hjälm ? Skulle vara kanon om det går att fixa elvärme på insidan. Elvärmda sockor och handskar har jag och en fårfäll till sadeln. Hög vindruta och värmehandtag och så blir det styrmuffar.:rock::rock::rock:

Om du kommer iväg Olle, kan du väl reka lite vägar som jag hänger med på när det blir +10

Olle Å
2014-12-30, 19:05
Om du kommer iväg Olle, kan du väl reka lite vägar som jag hänger med på när det blir +10

Får väl se om jag kommer iväg. Största problemet för mig är ju att klara kylan.
Var ute i dag och testade däcken . Måste nog byta framdäcket till ett med taxidubb. Det som sitter på nu är ett gammalt endurodäck vars dubbar blivit nötta av hårda grusvägar.
Skall försöka hitta ett elvärmt visir till hjälmen.
Att reka vägar nu på vintern är kanske lite svårt för det gäller ju att komma fram fortast möjligt.:):):)

Väse Conny
2014-12-30, 22:59
Hej jag skall googla på Kvikne för att se vart detta ligger. När är detta event

räven
2014-12-30, 23:32
Får väl se om jag kommer iväg. Största problemet för mig är ju att klara kylan.
Var ute i dag och testade däcken . Måste nog byta framdäcket till ett med taxidubb. Det som sitter på nu är ett gammalt endurodäck vars dubbar blivit nötta av hårda grusvägar.
Skall försöka hitta ett elvärmt visir till hjälmen.
Att reka vägar nu på vintern är kanske lite svårt för det gäller ju att komma fram fortast möjligt.:):):)

Blir väg 3, inte så kul då ?

Ove
2014-12-31, 11:44
:eek: Om man nu inte tycker om att köra långt i kylan så blir det att vänta ett par månader,, Sen kommer Mars med solsken, snösmältning och i alla fall lite värme. Fåglarna kommer, först svanar och gäss och då är det dags igen. Nu gäller det för min och många andra att bara övervintra men det får väl gå den här gången också.

I kväll blir det något gjort på kräftor till förrätt, rådjurssadel sedan och som dessert får vi väl jockla ihop något av vad som finns. Ordnar sig nog..

Ha ett GOTT NYTT ÅR på er alla! :dancing:

Väse Conny
2014-12-31, 20:06
Du är fantastisk i köket.....
Långt över min förmåga

LowTech
2014-12-31, 23:47
:eek:...så blir det att vänta ett par månader,, Sen kommer Mars med solsken, snösmältning och i alla fall lite värme. Fåglarna kommer, först svanar och gäss och då är det dags igen. Nu gäller det för min och många andra att bara övervintra men det får väl gå den här gången också.
:
Påminn mig inte!
Stressa mig inte!
Vet redan...om tre månader :eek:
TRE hojar ska vara klara till våren...
En bara småjobb
nr två "lite mer" liksom...
nr 3, den har ni sett på bild, bara ramen OK....

Olle Å
2015-01-01, 11:15
Kan ju fundera på hur man sov i natt. Gick och lade mig då landskapet var vintrigt, några cm snö och ett par grader kallt. vaknar så är det 5 grader varmt och gräsmattorna gröna och fina. Nästan så man börjar fundera på gräsklipparen.

räven
2015-01-01, 11:21
Kan ju fundera på hur man sov i natt. Gick och lade mig då landskapet var vintrigt, några cm snö och ett par grader kallt. vaknar så är det 5 grader varmt och gräsmattorna gröna och fina. Nästan så man börjar fundera på gräsklipparen.

Bara att kränga av dubbdäcken.

Olle Å
2015-01-01, 12:28
Bara att kränga av dubbdäcken.

Tror nog jag avvaktar några dagar.:D:D

Ove
2015-01-01, 16:52
Du är fantastisk i köket.....
Långt över min förmåga

:o Tror jag inte, men du kan ju hänga med när tranorna blommar till våren så kan du göra en egen bedömning. ;)

Brassa lite käk är ju egentligen ingen större konst men jag står hellre i köket än i garaget. :rolleyes:

Ove
2015-01-01, 16:59
Påminn mig inte!
Stressa mig inte!
Vet redan...om tre månader :eek:
TRE hojar ska vara klara till våren...

:hmmmm2: Första veckan i April är säsongen igång för fullt och då räcker det om en är körklar för du klarar väl inte att köra alla tre samtidigt? :D


Kan ju fundera på hur man sov i natt. Gick och lade mig då landskapet var vintrigt, några cm snö och ett par grader kallt. vaknar så är det 5 grader varmt och gräsmattorna gröna och fina. Nästan så man börjar fundera på gräsklipparen.

:sleep: Låter skönt som en saga - somna i december och vakna i Mars! Vi har en del att lära av björnarna. :)

Olle Å
2015-01-02, 09:44
:hmmmm2: Första veckan i April är säsongen igång för fullt och då räcker det om en är körklar för du klarar väl inte att köra alla tre samtidigt? :D



:sleep: Låter skönt som en saga - somna i december och vakna i Mars! Vi har en del att lära av björnarna. :)

När jag tittade ut så kom jag att tänka på en gammal countrylåt där orden " green, green grass of home " ingår i refrängen. Spelades en hel del på 60-talet.
Om det här var vintern så var den kort men intensiv. Iofs., så räcker det med det.:):):)

räven
2015-01-02, 11:19
Nu viftar Svea i träden här å det regnar på tvärs. Den lilla tjälen lakar nog fort nu. Undrar när nästa vinter kommer ?

Olle Å
2015-01-02, 11:27
Nu viftar Svea i träden här å det regnar på tvärs. Den lilla tjälen lakar nog fort nu. Undrar när nästa vinter kommer ?

Förstår att skogsägarna vill ha bärighet i skogsmarkerna. Utan tjäle blir det hemskt med alla spår som sedan blir kvar i alla fall minst 50 år om di inte skrapas igen.
6 grader varmt och det blir troligen lite solsken, så det börjar nästan bli så att grillen kan värmas upp. :):)
Vintern dröjer nog till nästa vinter.:D:D:D

Ove
2015-01-05, 23:40
:hmmmm2: Satt i bilen idag och filosoferade medan jag körde: Om jag på 5 timmars körning (korta etapper är en helt annan sak) klarar 20 mil leker livet men om jag klarar bortemot 50 mil på samma tid tycker jag det är skit och jag skulle lika gärna tagit bilen. Klarar jag mer än 50 mil så vore det bättre med tåg eller flyg. Ja, det är jag det och Iron Butt skulle jag inte klara av p.g.a. att jag vill ha kul på två hjul. :rolleyes:

:rolleyes: Nu satt jag och rattade bil totalt ca 35 mil på 26;an, E18 och 61;an, raka och tråkiga vägar och till större delen försedda med döds- och förstörelseanläggningar i form av vajerräcken, alltså vägar som jag med de möjligheter som står till buds undviker att köra om jag inte är skyddad av solitt metallskal. Mördarräckena är dock inte enda anledningen att jag undviker dom för dom är ju så infernaliskt tråkiga att köra. Tar gärna "genvägar" som kanske innebär 5 mil extra för att ha kul körning hela tiden. ;)

Väse Conny
2015-01-05, 23:58
Ja så har man varit ute kört Yamaha 660R...
Det sitter för små handtagsskydd på, skitkalla händer
Den var inte märkbart snabbare än Dominatorn, därimot mycket tystare
Väghållningen på grus får jag återkomma till det var böttfruset på vägarna idag
Gav mig aldrig ut på den frusna sjön med blank is

Olle Å
2015-01-06, 11:31
Ja så har man varit ute kört Yamaha 660R...
Det sitter för små handtagsskydd på, skitkalla händer
Den var inte märkbart snabbare än Dominatorn, därimot mycket tystare
Väghållningen på grus får jag återkomma till det var böttfruset på vägarna idag
Gav mig aldrig ut på den frusna sjön med blank is

Biltema säljer handtagsmuffar, som är effektiva mot kalla vindar och även mot regn. Om du kompletterar med handtagsvärmare, så håller du händerna torra och varma.
Har själv väldigt lätt att frysa om händerna, så jag köpte för några år sedan handskar med el-värme i.:):)

räven
2015-01-06, 18:51
2015 är igång, hoppas hälsa å ekonomi ger plats för lite planer. Pippiresan, nåra Norgeresor. Funderar om man skulle önska en grusvägsafari i Jämtland. Lite funderingar från sofflocket.

Ove
2015-01-07, 16:15
Ja så har man varit ute kört Yamaha 660R...
Det sitter för små handtagsskydd på, skitkalla händer
Den var inte märkbart snabbare än Dominatorn, därimot mycket tystare
Väghållningen på grus får jag återkomma till det var böttfruset på vägarna idag
Gav mig aldrig ut på den frusna sjön med blank is

:) Det var en sån som fick mig att satsa på enstånk. Den var för dyr så det fick bli en DR istället men det har funkat det också.

Handskydd går nog att fixa, finns ju en del modeller. Att gå ner i storlek till en båge och sen sätta på muffar är en variant som Olle föreslog. Det tuffaste jag sett på bild var en hoj med tillkapade plastpolvor i 5-litersklassen över handtagen. ;) :D

Olle Å
2015-01-08, 10:32
En man som ville svänga sig med fina ord sade en dag,- det har gått emballage i väderleken-
Gäller verkligen numera.

erikn
2015-01-08, 12:05
Fick fundera ett bra tag på den där. Emballage fick mig att associera till förpackning och stötdämpande förpackningsmaterial.

Omslag är ju ett annat ord...

Ove
2015-01-08, 21:14
Omslag är ju ett annat ord...

:hmmmm2: Våtvärmande sådant skulle till nöds kunna accepteras men nu är det mest vått - och kallt... :thumpdown:

Olle Å
2015-01-08, 23:02
:hmmmm2: Våtvärmande sådant skulle till nöds kunna accepteras men nu är det mest vått - och kallt... :thumpdown:
Vill ju ha lite kallt hellre än denna jäkla blöta. Lite snö och is på småvägarna är faktiskt en upplevelse att köra på. Man slipper då både turister och mygg. det farligaste som finns är de suvar som skall ut och prova 4wd då det har kommit 10 cm snö. De förarna har ju inga som helst begrepp om bilkörning och tycker att här kommer jag, och du på en mc skall hålla dig i diket.:mad::mad::mad:
Nya framdäcket skall på i morgon. Hoppas det finns is och lite snö kvar i Glaskogen.:):):)

räven
2015-01-08, 23:21
Vill ju ha lite kallt hellre än denna jäkla blöta. Lite snö och is på småvägarna är faktiskt en upplevelse att köra på. Man slipper då både turister och mygg. det farligaste som finns är de suvar som skall ut och prova 4wd då det har kommit 10 cm snö. De förarna har ju inga som helst begrepp om bilkörning och tycker att här kommer jag, och du på en mc skall hålla dig i diket.:mad::mad::mad:
Nya framdäcket skall på i morgon. Hoppas det finns is och lite snö kvar i Glaskogen.:):):)

Trist nu med denna vinter, mest regn å blåst.

räven
2015-01-09, 20:59
Nu är Egon på väg. Nervös igen.

Chappy
2015-01-10, 13:26
Var ute i kallgaraget o tittade till svartingen, som nu stått i en månad. Kromdetaljerna hade redan börjat skifta i rött, då jag glömt att torka av och spreja med universalolja för vintern. Oförlåtligt nu när oljepriset är så lågt. Hoppas det låga priset håller i sig till sommarens eskapader.

Ove
2015-01-10, 22:40
Nu är Egon på väg. Nervös igen.

:eek: Egon håller nu på med att brottas med grannens flaggstång. Lufttrycket inomhus varierar så att det känns lite i öronen. Undrar hur det kommer att se ut i skogarna i morgon när träden bara har fäste i blöt mylla?

Vinden f.f. västlig 20 m/sek men ska över mera på nord och öka - och jag bor ändå bara på utkanten av stormen.

Hornet
2015-01-10, 22:54
Ca 30 m/s här i Lysekil i byarna säkert mer, men graniten står stadigt.

Olle Å
2015-01-11, 00:01
här i Södra Värmland fick vi ju lite snö idag, som har smält och blir till en förträfflig is nu då det skall bli lite kallare igen. Skall i så fall ut och åka i morgon.
Har börjat bygga skidor till hojen. Sedan behöver jag ju bara ett par rejäla stavar om man skulle få motorproblem. Då är det ju bara att staka sig hem.

räven
2015-01-11, 11:58
Egon har fixat lite jobb här. Börjar att rensa vägar när det slutat blåsa. Sågade mig ner till kossorna. Stora björkar över byvägen.

Ove
2015-01-11, 17:32
Snö på fm. Inte mycke nerblåst. Grannbyn strömlös så jag har haft att göra med att köra ut morronkaffe och lunch + elda till strömlösa. Liiite kan man iallafall vara till nytta. :rolleyes:

Olle Å
2015-01-11, 17:36
Verkar som om Värmland klarat sig ganska bra från Egon.

Ove
2015-01-12, 12:22
Verkar som om Värmland klarat sig ganska bra från Egon.

:hmmmm2: Egon hette tydligen Nina i Norge. Köns- och namnbyte vid gränsen?

Olle Å
2015-01-12, 21:15
:hmmmm2: Egon hette tydligen Nina i Norge. Köns- och namnbyte vid gränsen?

Kan hända mycket vid gränspassering.
Var ute på en lite fladdrig tur idag. Snön som kommit, smälte ju lite halvdant och frös till en verklig isgata, med ett väldigt spårigt resultat som följd.:mad: Jäkligt jobbig men både kul och spännande.:)
På väg till Karlstad så kom det underkylt regn , varför både jag och hojen var täckt av ett tunt islager.
Körde med kortdubbat i bak och lite slitet endurodubbat däck i fram. Funkade kanon då det var is och snö , men på asfalten var inte framhjulet kompis med resten av ekipaget. Skall sätta på ett kortdubbat på framhjulet också.
Skidkonstruktionen framskrider så smått.
Fick en tanke idag, kanske man till våren skulle sätta på små hjul i stället för skidor :eek::eek::eek:

LowTech
2015-01-13, 09:07
Verkar som om Värmland klarat sig ganska bra från Egon.
Tala för dig själv du...
Igår hittade vi en plasthink m/större som blåst över till grannen, surgubben alltså..
Smög över i mörkret och hämtade den..
Innehållet utspillt på gräsmattan.
Soptunnorna, fulla, vält omkull och innehållet lite här och där..
Tomten fylld med grenar, större och mindre..
Lagertältet, med 3 mc sönderblåst..
Det finns en del att göra :banghead:

Olle Å
2015-01-13, 11:11
Tala för dig själv du...
Igår hittade vi en plasthink m/större som blåst över till grannen, surgubben alltså..
Smög över i mörkret och hämtade den..
Innehållet utspillt på gräsmattan.
Soptunnorna, fulla, vält omkull och innehållet lite här och där..
Tomten fylld med grenar, större och mindre..
Lagertältet, med 3 mc sönderblåst..
Det finns en del att göra :banghead:

Kan nämna ett lustigt blåsväder i Närke för några år sedan Kom och tänka på det när du nämnde surgubbe. En man hade en pedantskött trädgård och beträdde aldrig gräsmattorna utom i tofflor för att skydda gräset. En bonde hade skördat hö på ett stort gärde intill och höet var torrt och fint, färdigt för bärgning. Då började det att blåsa lite konstigt med små tromber vandrande över fältet och lyfte upp en del hö i luften. En virvel drog in över den fina trädgården och släppte ner massor av hö över den. Gubben blev chockad och krävde att bonden skulle städa hans trädgård, men han nekade. Vet inte vilken upplösning det blev.:):)

Ove
2015-01-14, 09:12
:confused: Blev tydligen mera trädfällning än vad jag såg i första vändan. På vägen ner till ekan låg en hel jäkla björkskog som vält omkull tvärs över vägen . Vinden hade lyckats med att lossa ett helt sjok med grässvål och rötter i ett område med träskmark. Elände med vinterstorm och otjälad mark.

Får se när jag kan köra ner och kolla om täckningen ligger kvar.

Ove
2015-01-18, 19:05
:eating: Snabbmat som smakar gott - fiskburgare: En brk tonfisk i vatten, smula ner innehållet i en bunke och häll i ett ägg, salt och peppar. Om man vill kan man ta lite örtkrydda som man gillar. Rör om ivrigt en liten stund och dela i två och stek i lagom varm panna. 2 st hamburgerbröd i mikron och skiva lite grönt. Majonäs är inte fel.

Tid drygt 5 min om man har vedspisen varm eller har gasspis.

Var ner till bokskogen en sväng nu när vägen är röjd från träd. Vilda grisar har hittat dit så nu ser det annorlunda ut än vad det gjort sen jag var barn. Gamla stubbar har blivit utgrävda och kring storstenar har det bökats rejält. Lövet är genomrotat efter bokollon. Inget att göra åt för ohyran sprider sig fort. :rolleyes:

räven
2015-01-18, 19:28
Vildsvin är jäkla ohyra. Olle å jag brukar köra förbi Woss på Norgeturer. Där är 4 m snö nu. Undrar om dom har vildsvin under snön ?

Olle Å
2015-01-18, 23:27
Vildsvin är jäkla ohyra. Olle å jag brukar köra förbi Woss på Norgeturer. Där är 4 m snö nu. Undrar om dom har vildsvin under snön ?

Tror nog att deras vildsvin lever i gångar under snön precis som våra sorkar här.:D
Jag framförde en tanke tidigare och den var ett träna upp vargar att ta vildsvin. Då skulle ju alla kunna tjäna på det. Viltvårdare, jägare och bönder.:eek::eek::eek:

räven
2015-01-18, 23:52
Tror nog att deras vildsvin lever i gångar under snön precis som våra sorkar här.:D
Jag framförde en tanke tidigare och den var ett träna upp vargar att ta vildsvin. Då skulle ju alla kunna tjäna på det. Viltvårdare, jägare och bönder.:eek::eek::eek:

Vildsvin försvarar sig,det gillar inte vargen. Lättare med lamm å får.

Ove
2015-01-19, 08:42
Vildsvin försvarar sig,det gillar inte vargen. Lättare med lamm å får.

:hmmmm2: Vargarna kan nog ta en och annan strögris som inte är för stor, men ger dom sig in i en kull occh provar att ta smågrisar så får dom att göra med ilskna suggor och det klarar dom inte av så lätt. Då är nog chansen större att det blir tamdjur istället - eller älg och rådjur som inte kan bita ifrån.

räven
2015-01-20, 11:01
:hmmmm2: Vargarna kan nog ta en och annan strögris som inte är för stor, men ger dom sig in i en kull occh provar att ta smågrisar så får dom att göra med ilskna suggor och det klarar dom inte av så lätt. Då är nog chansen större att det blir tamdjur istället - eller älg och rådjur som inte kan bita ifrån.

Bekvämlighet är även utbrett i djurlivet.

Ove
2015-01-20, 11:09
Bekvämlighet är även utbrett i djurlivet.

:D O ja! Kan man få käket utan möda och om det dessutom är godare så gör dom som vanligt folk- tar för sig. :)

:( Grisarna blir fler i en väldig takt men jakten verkar vara på sparlåga. Besvärligt och det ska jagas på mörka tiden av dygnet om det är åtel som gäller. Vi gör som vargarna - äter tamsvin från disken, bekvämast så.... :rolleyes:

Olle Å
2015-01-20, 11:11
Nu har det kommit lite snö i alla fall, så nu kanske åksäsongen kan börja igen.
" hojen den slinter i bukter och finter, hurra, hurra, hurraaaaa."

räven
2015-01-20, 11:31
Tillbringade kvällen i går vid datorn å kollade kartor. Konstaterade att det finns massor av vägar å platser man inte hunnit kolla.

räven
2015-01-20, 11:32
Nu har det kommit lite snö i alla fall, så nu kanske åksäsongen kan börja igen.
" hojen den slinter i bukter och finter, hurra, hurra, hurraaaaa."

Här snöar nu Olle.

Ove
2015-01-20, 11:35
Tillbringade kvällen i går vid datorn å kollade kartor. Konstaterade att det finns massor av vägar å platser man inte hunnit kolla.

:) Ska försöka få tummen ur och leta vägar åt dig genom Skaraborg. Hökensåsområdet verkar vara ett hett tips + runt Tibro - Väring lär det ska finnas en massa väg som jag inte har utforskat ännu. Bara det blir åkbart för en barmarksåkare ska jag prova att köra vilse i dom krokarna. :rolleyes:

Olle Å
2015-01-20, 11:46
Här snöar nu Olle.

Här också. Otroligt små snöflingor , nästan som frusen dimma, vilket det kanske är.

Jämtland besökte jag tillsammans med mina föräldrar på en semester 1953. Vi hade då en WV 1200 som stånkade upp på Flatruet. Sveriges högst belägna lansasväg då. Det var väldigt häftigt på den tiden och inte så vanligt heller att man åkte så långt bort på semestern. Sedan besökte frugan och jag Vångens Hingstuppfödning av nordsvenska hästar, tror det var 1971. Men det finns ju så väldigt mycket mera att se att ett besök där igen inte vore fel.
Om man ser på Jämtland på en karta , så har nog det landsakpet det mesta av en omväxlande natur. Där finns ju jordbruksbygder , skogsbygder och inte minst deras fjällvärld. Absolut värt en nytt besök.

räven
2015-01-20, 14:25
Här också. Otroligt små snöflingor , nästan som frusen dimma, vilket det kanske är.

Jämtland besökte jag tillsammans med mina föräldrar på en semester 1953. Vi hade då en WV 1200 som stånkade upp på Flatruet. Sveriges högst belägna lansasväg då. Det var väldigt häftigt på den tiden och inte så vanligt heller att man åkte så långt bort på semestern. Sedan besökte frugan och jag Vångens Hingstuppfödning av nordsvenska hästar, tror det var 1971. Men det finns ju så väldigt mycket mera att se att ett besök där igen inte vore fel.
Om man ser på Jämtland på en karta , så har nog det landsakpet det mesta av en omväxlande natur. Där finns ju jordbruksbygder , skogsbygder och inte minst deras fjällvärld. Absolut värt en nytt besök.

Åkte skidor på Åreskutan 1960, for igenom på väg mot Nordkap med BMW R75 1973. Så verkligen dags. Sen är det ju mittsverige.

Olle Å
2015-01-21, 11:17
Åkte skidor på Åreskutan 1960, for igenom på väg mot Nordkap med BMW R75 1973. Så verkligen dags. Sen är det ju mittsverige.

Hmmm............. En tripp upp genom mittsverige och ner genom Norge, så är ju trippen fixad och klar.:):):):)

räven
2015-01-21, 11:45
Hmmm............. En tripp upp genom mittsverige och ner genom Norge, så är ju trippen fixad och klar.:):):):)

Är du tankeläsare, eller ?

Olle Å
2015-01-21, 19:07
Är du tankeläsare, eller ?

Visst, du skulle bli förvånad:eek::eek:

Läste i MCfolket idag om en träff i Gällivare. Kanske vore ett komplement till Åreskutan.

räven
2015-01-21, 19:20
Visst, du skulle bli förvånad:eek::eek:

Läste i MCfolket idag om en träff i Gällivare. Kanske vore ett komplement till Åreskutan.

Det är en bit dit å problem att hitta kul vägar. Du vet hur sur jag blir när jag hamnar på vägar med låga nummer eller E i förnamn.

Ove
2015-01-21, 19:22
:mad: Jävvla gubbar! Ni snackar ju så att man får lust på en långtur! Det var längesen jag körde mot Flatruet och det skulle vara kul att se det en gång till. Särskilt vägen fram emot uppförskörningen där man tror att det är medlut fastän det går ganska mycket uppför. PRoblemet som vanligt för ett gammalt skröppel - kroppen kräver hotellkomfort och pauser för att vara på min sida. :rolleyes:

Får se hur det ser ut i sommar? :rolleyes:

:hmmmm2: 70 mil dit upp har jag för mig? Kommer nog att ge en del rumpont om inte sittfläsket är i ordning...

räven
2015-01-21, 19:52
:mad: Jävvla gubbar! Ni snackar ju så att man får lust på en långtur! Det var längesen jag körde mot Flatruet och det skulle vara kul att se det en gång till. Särskilt vägen fram emot uppförskörningen där man tror att det är medlut fastän det går ganska mycket uppför. PRoblemet som vanligt för ett gammalt skröppel - kroppen kräver hotellkomfort och pauser för att vara på min sida. :rolleyes:

Får se hur det ser ut i sommar? :rolleyes:

:hmmmm2: 70 mil dit upp har jag för mig? Kommer nog att ge en del rumpont om inte sittfläsket är i ordning...

Vi bor i säng Ove. Du kan låna min luft Air Hawk kudde. Å så är vi ofta pinknödiga, så pauser blir det gott om.
Tänk på saken grabben.

Olle Å
2015-01-22, 13:31
Vi bor i säng Ove. Du kan låna min luft Air Hawk kudde. Å så är vi ofta pinknödiga, så pauser blir det gott om.
Tänk på saken grabben.

Ett göbbarejs till Skutan, det vore ju något det. Jag har väl ca 50 mil till Östersund och sedan är det väl inte så långt kvar.:):):)

räven
2015-01-22, 14:54
Ett göbbarejs till Skutan, det vore ju något det. Jag har väl ca 50 mil till Östersund och sedan är det väl inte så långt kvar.:):):)

ca 100 mil men räknar det blir mer om man ska va vilse på lite småvägar också.

Ove
2015-01-22, 17:48
Vi bor i säng Ove.
Tänk på saken grabben.

:hmmmm2: Bo i säng låter ju i och för sig bra, men ett hus omkring som skyddar mot myggen också vore inte helt fel... Vi får väl ta ett planeringsmöte i höjd mad tranorna. ;)

räven
2015-01-24, 15:05
:hmmmm2: Bo i säng låter ju i och för sig bra, men ett hus omkring som skyddar mot myggen också vore inte helt fel... Vi får väl ta ett planeringsmöte i höjd mad tranorna. ;)

Den typ av boende som har en bra säng å bjuder på bra frukost, är vad jag vill ha.

Olle Å
2015-01-24, 18:46
Den typ av boende som har en bra säng å bjuder på bra frukost, är vad jag vill ha.

Jag håller nog med Räven. Att tälta hör nog mera ungdomen till. Tycker nog vi har gjort oss förtjänta av lite semesterlyx.:eating::beer:

räven
2015-01-24, 19:16
Jag håller nog med Räven. Att tälta hör nog mera ungdomen till. Tycker nog vi har gjort oss förtjänta av lite semesterlyx.:eating::beer:

En bra frukost är värdefullt innan dagens äventyr startar. Boende med frukost är lyxigt.

Ove
2015-01-24, 19:43
Jag håller nog med Räven. Att tälta hör nog mera ungdomen till. Tycker nog vi har gjort oss förtjänta av lite semesterlyx.:eating::beer:


En bra frukost är värdefullt innan dagens äventyr startar. Boende med frukost är lyxigt.

:shakehands: Helt enig med farbröderna! Komma fram till ett ställe med en skön säng och toa på rummet så man slipper långväga nattspring, en skön sittgrupp där man kan samlas för eftersnack och framtidsplanering + allmäna skrönor över ett glas röd fruktsaft. Frukost a'la England så att man klarar en timma eller två till nästa näringsställe. :eating:

Tälta? Nä fy för den lede - skulle i så fall vara i ett fullrustat beduintält med AC.

räven
2015-01-24, 22:32
:shakehands: Helt enig med farbröderna! Komma fram till ett ställe med en skön säng och toa på rummet så man slipper långväga nattspring, en skön sittgrupp där man kan samlas för eftersnack och framtidsplanering + allmäna skrönor över ett glas röd fruktsaft. Frukost a'la England så att man klarar en timma eller två till nästa näringsställe. :eating:

Tälta? Nä fy för den lede - skulle i så fall vara i ett fullrustat beduintält med AC.

Förmodar att även Jämtland kan leva upp till utsatt boende norm. Nåja skrambled eggs and bacon ?

Ove
2015-01-24, 22:45
Förmodar att även Jämtland kan leva upp till utsatt boende norm. Nåja skrambled eggs and bacon ?

:) Har för min del bara erfarenhet av en hytte på Frösön med dubbelsäng på höjden. Jag bodde i låga underslafen och hustrun klättrade mot höjderna och intog den övre som var ett par meter upp i luften. På morgonen vaknade jag och såg något som liknande en hoovrande helikopter, det var min hustru som förgäves sökte fäste för fötterna innan hon dråsade i backen så att stugan riste i sina grundvalar. Hon klarade sig förvånansvärt bra trots uppvaknandet, men det blev ingen mer hytte på den resan. Vi gjorde en sväng till Trondheim och styrde sen hemåt och nådde hemmet kl 8 morgonen därpå efter 120 mil på ganska exakt 24 timmar. :rolleyes:

Norr om Åreskutan åt vi den färskaste fisk som jag betalat för - vi fick vänta på maten för öringen hade inte kommit ur sjön när vi beställde den... :cool:

Olle Å
2015-01-25, 09:39
:) Har för min del bara erfarenhet av en hytte på Frösön med dubbelsäng på höjden. Jag bodde i låga underslafen och hustrun klättrade mot höjderna och intog den övre som var ett par meter upp i luften. På morgonen vaknade jag och såg något som liknande en hoovrande helikopter, det var min hustru som förgäves sökte fäste för fötterna innan hon dråsade i backen så att stugan riste i sina grundvalar. Hon klarade sig förvånansvärt bra trots uppvaknandet, men det blev ingen mer hytte på den resan. Vi gjorde en sväng till Trondheim och styrde sen hemåt och nådde hemmet kl 8 morgonen därpå efter 120 mil på ganska exakt 24 timmar. :rolleyes:

Norr om Åreskutan åt vi den färskaste fisk som jag betalat för - vi fick vänta på maten för öringen hade inte kommit ur sjön när vi beställde den... :cool:

Verkar som om vi kan få till en Skandinvian Tour i sommar, upp genom Sverige och ner genom Norge.
Öring i Sverige och torsk i Norge.:):):)

räven
2015-01-25, 10:47
Verkar som om vi kan få till en Skandinvian Tour i sommar, upp genom Sverige och ner genom Norge.
Öring i Sverige och torsk i Norge.:):):)

Låter bra Olle. Lockande som en turistreklam.

Ove
2015-01-30, 20:16
:hmmmm2: Mycke snack om kubik i en del trådar. Tänker igenom hur jag skulle välja för en hypotetisk resa nere i Europa.

Skulle jag ner till medelhavet och vända fort som fan så skulle jag satsa på en grofsing på över litern för att kunna köra just fort som fan på autobahn och liknande så att jag kom hem nån gång och slapp vara borta mer än nån vecka. :rolleyes:

Skulle jag däremot vara ute en månad eller tre för att uppleva dom länder och platser som jag besöker bleve det för solokörning typ 5-600cc. Fördelarna är rätt många.

-Köpa begagnad japan för en rätt liten peng och få en driftsäker maskin som om det händer något kan repareras i vilken byhåla som helst. Reservdelar och däck finns utan att man behöver skicka efter från amerika.

-Om någon vill stjäla så tar dom den dyra som står bredvid och skulle det ändå ske så är det enkelt att skaffa en ny gammal härk.

-Impfaktorn är låg men det spelar ingen roll, man träffa med största säkerhet inte dom man i så fall skulle impat igen så det liksom kvittar. :rolleyes: Bättre utfall av att glänsa på hemmaplan.;)

Vad jag grundar mina idéer på är vad jag snappat upp genom att prata med olika människor som rest omkring en del. Inget fel att ha en stor hoj om man vill det men en liten gör samma jobb - bara lite långsammare på autobahn. Med passagerare finge jag gå upp lite i storlek för att få till en längre soffa...:rolleyes: :cool:

räven
2015-01-30, 22:50
:hmmmm2: Mycke snack om kubik i en del trådar. Tänker igenom hur jag skulle välja för en hypotetisk resa nere i Europa.

Skulle jag ner till medelhavet och vända fort som fan så skulle jag satsa på en grofsing på över litern för att kunna köra just fort som fan på autobahn och liknande så att jag kom hem nån gång och slapp vara borta mer än nån vecka. :rolleyes:

Skulle jag däremot vara ute en månad eller tre för att uppleva dom länder och platser som jag besöker bleve det för solokörning typ 5-600cc. Fördelarna är rätt många.

-Köpa begagnad japan för en rätt liten peng och få en driftsäker maskin som om det händer något kan repareras i vilken byhåla som helst. Reservdelar och däck finns utan att man behöver skicka efter från amerika.

-Om någon vill stjäla så tar dom den dyra som står bredvid och skulle det ändå ske så är det enkelt att skaffa en ny gammal härk.

-Impfaktorn är låg men det spelar ingen roll, man träffa med största säkerhet inte dom man i så fall skulle impat igen så det liksom kvittar. :rolleyes: Bättre utfall av att glänsa på hemmaplan.;)

Vad jag grundar mina idéer på är vad jag snappat upp genom att prata med olika människor som rest omkring en del. Inget fel att ha en stor hoj om man vill det men en liten gör samma jobb - bara lite långsammare på autobahn. Med passagerare finge jag gå upp lite i storlek för att få till en längre soffa...:rolleyes: :cool:

Skrev det i andra tråden, 600 cc per person. Träffade i Norge för några år sen ett gäng Göteborgsgubbar vars tanter inte ville åka hoj mer. Dom bytt ut sina stora hojar mot 600 cc. Men saknade komfort å vridmoment men vann i smidighet. Livet är ett väljande, vad behöver du, vad värdesätter du, vad tål din ekonomi, mm. Detta resonemang är helt överflödigt eftersom vi prioriterar olika . Ps. motorvägar vill väl ändå ingen köra ?

Olle Å
2015-01-31, 09:52
Skrev det i andra tråden, 600 cc per person. Träffade i Norge för några år sen ett gäng Göteborgsgubbar vars tanter inte ville åka hoj mer. Dom bytt ut sina stora hojar mot 600 cc. Men saknade komfort å vridmoment men vann i smidighet. Livet är ett väljande, vad behöver du, vad värdesätter du, vad tål din ekonomi, mm. Detta resonemang är helt överflödigt eftersom vi prioriterar olika . Ps. motorvägar vill väl ändå ingen köra ?

Har ju själv kört ca 600 cc de senaste 10 åren. upplever bara att jag kanske får växla lite oftare och har lite sämre ax än de med mera cc. Den komfort och smidighet jag har på min hoj upplever jag som bra. Skulle dock vilja ha ABS.:):):)

räven
2015-01-31, 13:01
Eftersom jag använder bara en hoj. Kör själv eller två med pack har jag valt den hoj jag har.

Ove
2015-01-31, 19:50
:D Själv är jag fast på 650 men skulle gärna ha en 450;a istället. Vi är olika men trivs bra ändå när vi kör tillsammans. Spelar egentligen ingen roll vad man kör och har man en riktigt ful hoj så verkar man vara snyggare själv... :rolleyes: :cool:

räven
2015-02-01, 22:13
Söndag i Småland. Skogspromenad för att ha koll på stormskador efter Egon. Börjat å kolla i kartan om man kan hitta kul vägar till Åreskutan. Har noterat att det kryllar av återvändsvägar på Svenska sidan.

Ove
2015-02-01, 22:24
Söndag i Småland. Skogspromenad för att ha koll på stormskador efter Egon. Börjat å kolla i kartan om man kan hitta kul vägar till Åreskutan. Har noterat att det kryllar av återvändsvägar på Svenska sidan.

:) Kostchefen har ett hett tips om ett ställe med hyfsat käk utanför Östersund. Få se om hon inte kan ta och skriva en rad? (Snälla... :adore::adore::adore:)

räven
2015-02-02, 08:53
:) Kostchefen har ett hett tips om ett ställe med hyfsat käk utanför Östersund. Få se om hon inte kan ta och skriva en rad? (Snälla... :adore::adore::adore:)

Hälsa Kostchifen så gott att hojluffare gillar bra mat.

Olle Å
2015-02-02, 10:02
Hälsa Kostchifen så gott att hojluffare gillar bra mat.

Jo det är ju något man kan sitta och gotta sig åt nu när snön faller:eating::beer::beer:

räven
2015-02-02, 17:31
Jo det är ju något man kan sitta och gotta sig åt nu när snön faller:eating::beer::beer:

Tycker det är kul att kolla kartan. Det blir ändå spontana vägval. Men lite förval kan väl va bra.

Ove
2015-02-02, 18:16
Tycker det är kul att kolla kartan. Det blir ändå spontana vägval. Men lite förval kan väl va bra.

Verkar vara ett avbrott på vägnätet efter Ljungdalen för där går det bara en väg österut, till Kövra. Sen kan man åka färja för att komma till Östersund eller fortsätta norrut längs västra stranden på Storsjön, för det var väl Åre som var målet? :hmmmm2:

räven
2015-02-02, 18:56
Verkar vara ett avbrott på vägnätet efter Ljungdalen för där går det bara en väg österut, till Kövra. Sen kan man åka färja för att komma till Östersund eller fortsätta norrut längs västra stranden på Storsjön, för det var väl Åre som var målet? :hmmmm2:

Trafikverket föreslår E 45. Blää. Tänkte ta ett dopp i Kallsjön.

Ove
2015-02-02, 23:16
Trafikverket föreslår E 45. Blää. Tänkte ta ett dopp i Kallsjön.

:eek: Faan! Inte ska du bada i DEN sjön, det var ju där dom hämtade upp fisken jag nämnde som vi fick vänta på, den kan ju börja smaka gubbe ju! :p

Ove
2015-02-02, 23:33
:o Oj! Fel av mig! Kollade kartan och det var vid Anjans fjällstation, alltså fel sjö, så du kan bada i Kallsjön. ;)

räven
2015-02-03, 08:53
Tänkte, om man badat i Kallsjön är man ingen fryskyckling. Nåt att skriva på CVn. Kanske ny rygglogga "Kallsjöbadare" Inskript på gravstenen å såna grejor. Meriterande.

Olle Å
2015-02-03, 11:16
Tänkte, om man badat i Kallsjön är man ingen fryskyckling. Nåt att skriva på CVn. Kanske ny rygglogga "Kallsjöbadare" Inskript på gravstenen å såna grejor. Meriterande.

Hmmmm, vet en man som badade i en fjällsjö i Österrike. Han hoppade i som Gunnar och kom upp som Gun.:):):)

Olle Å
2015-02-03, 11:18
Verkar vara ett avbrott på vägnätet efter Ljungdalen för där går det bara en väg österut, till Kövra. Sen kan man åka färja för att komma till Östersund eller fortsätta norrut längs västra stranden på Storsjön, för det var väl Åre som var målet? :hmmmm2:

Åre är ju bara ett delmål på vidare färd mot Norge.:):)

räven
2015-02-03, 11:25
Åre är ju bara ett delmål på vidare färd mot Norge.:):)

Resan är MÅLET ?

Olle Å
2015-02-03, 22:14
Skall vi lobba eller dribbla?

Ove
2015-02-03, 22:20
Skall vi lobba eller dribbla?

:hmmmm2: Dribbla låter mera intressant.. :cool:

räven
2015-02-03, 22:55
:hmmmm2: Dribbla låter mera intressant.. :cool:

Jag kör på kraft som vanligt.

Olle Å
2015-02-06, 11:21
Jag kör på kraft som vanligt.

Kan nog behövas om jag förstått dina planer på att ge dig ut i spenaten. Mellansverige har ju väldigt gott om höga grönsaker.:rock::rock:

räven
2015-02-06, 18:36
Investerat i ny karta, detaljerad så man ser byvägarna. Som vanligt där uppe slutar vägarna mitt i skogen, eller vid stockupplag. Stockupplag ser ju olika ut, så det får man väl ta ?

Olle Å
2015-02-07, 18:15
Investerat i ny karta, detaljerad så man ser byvägarna. Som vanligt där uppe slutar vägarna mitt i skogen, eller vid stockupplag. Stockupplag ser ju olika ut, så det får man väl ta ?

Likadant här i Värmland. Hittar man en kul väg bort i skogarna, så slutar den i en vändplats eller stockupplag.
Var ute på en tripp idag neråt Dalsland med ett fikastopp i Bengtsfors. När jag åkte iväg, så var småvägarna ganska hårda, men lite spåriga. På hemvägen hade solen ställt till med lite vårkänslor i form av modd i söderlägena.:eek:
En otroligt fin hojdag med strålande sol och omkring nollan.
Några av vägarna har jag inte kört på vintern förut och man blir lite förvånad av vad mycket mera av naturen man ser då inga löv skymmer utsikten.:):):)
Som vanligt undrar man vad folk i suvar har i huvet egentligen. På väg hem körde en suv ut framför mig, visserligen var det lite moddigt, men den körde onödigt sakta och bromsade mig rejält. Det värsta var ju att den skulle bara några kilometer. Varför då i helsike köra ut framför mig. Om den åtminstone hade hållit åt sidan, men den trodde kanske han körde en Hummer.:mad::thefinger:

räven
2015-02-07, 18:56
Hittat lite alternativ genom Härjedalen. Min karta säger inte om det är grus eller asfalt. Enskilda vägar är nästan 100% grus. Statliga vägar utan vägnummer vet man inte. Om vägarna är norrlänskt raka vet man inte.

Olle Å
2015-02-07, 19:48
Hittat lite alternativ genom Härjedalen. Min karta säger inte om det är grus eller asfalt. Enskilda vägar är nästan 100% grus. Statliga vägar utan vägnummer vet man inte. Om vägarna är norrlänskt raka vet man inte.

En bra hjälp brukar att vara om man kollar med Eniro samtidigt.:):)

Håkan46
2015-02-07, 20:18
Hittat lite alternativ genom Härjedalen. Min karta säger inte om det är grus eller asfalt. Enskilda vägar är nästan 100% grus. Statliga vägar utan vägnummer vet man inte. Om vägarna är norrlänskt raka vet man inte.

Hej
Satt igår och kollade på ett annat forum och hittade info om att Trafikverket har en karta där samtliga asfaltvägar är röda eller snarare orangea.

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

P.S. Jag och kompisen Alf planerade att åka över Flatruet i somras. Vi fick dock inte ihop det med logistiken. Kanske i sommar i stället..
//Håkan

räven
2015-02-07, 20:58
Hej
Satt igår och kollade på ett annat forum och hittade info om att Trafikverket har en karta där samtliga asfaltvägar är röda eller snarare orangea.

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

P.S. Jag och kompisen Alf planerade att åka över Flatruet i somras. Vi fick dock inte ihop det med logistiken. Kanske i sommar i stället..
//Håkan

Men då får man inte med enskilda vägar som också kan va intressanta för oss.

Håkan46
2015-02-07, 23:11
Kanske man kan utgå ifrån att övriga vägar som inte är orangea är grusvägar. Hur vanligt är det med asfalterade privata vägar?
Kartan kan användas som ett komplement
//Håkan

räven
2015-02-08, 11:23
Oj, missa melodifestivalen. Va helt borta. Letade vägar å chattade med GS körare från Hälsingland å Jämtland. Så kan det gå.

Ove
2015-02-08, 12:12
Oj, missa melodifestivalen. Va helt borta. Letade vägar å chattade med GS körare från Hälsingland å Jämtland. Så kan det gå.

:D Gjorde inget, allt annat är bättre. Själv skippade jag melodifestivalen och gick till datorn och lyssnade på musik istället... :)

Ove
2015-02-11, 09:31
:confused: Vårvinter i början av Februari! Halt som fanken överallt, att ta svängen runt knuten är förenat med risk för sladd och vurpa till fots. Grusa hjälper inte för kornen försvinner ner i isen till nästa gång man ska ut.
Det kommer väl säkert en vända med snö igen innan det är dags att tänka på att ta ut hoj även om dom stora vägarna är isfria och ibland t.o.m. torra.

Undrar hur det ser ut i Extremaduraområdet i Spanien, om fåglarna börjat sträcka på sina vingar bland korkekarna inför resan norrut. Dom brukar förståndigt nog dela upp färden i flera etapper innan dom kommer till oss med början i slutet av Mars. Räknar väl som vanligt att max inträffar en vecka in i April och i år är det i samband med Påskhelgen. Passar det herrarna och ev. och gärna också damerna med en Tranresa i år och i så fall vilken dag?

I vilket fall så blir det att jag tar en tur eller tre för att kolla vägar runt Hornborgasjön innan, så att jag vet hur det ser ut och att damerna på fiket är på plats. ;)

Olle Å
2015-02-11, 10:04
För min del hoppas jag att pippisarna kommer i början av April, eftersom i medio av denna månad är jag förhindrad att ta någon längre tur pga. att min hustru avviker till Spanien på en vecka.
Vårvintern ställer till det. Nu är det inte kul att köra på annat än de minsta vägarna eftersom det stöper på många håll.
I norra Värmland där Svenska Rallyt börjar denna vecka, är det kanonväglag säger rallyförarna.
Undrar varför de inte har vinterrally för hojar. Kanske lite för farligt för svenska myndigheters krav.

mel
2015-02-11, 15:08
Tranorna har en särskild plats i mitt hjärta. Vilka flygproffs! Jag åker ner till södra Spanien den sista veckan i mars men då har dom kanske redan dragit? Får väl se hur det är. Vid bra väder tar dom inte många dagar på sig...

Ove
2015-02-11, 18:22
:hmmmm2: Sista veckan i Mars finns nog dom flesta på Rügen och samlar sig för det stora språnget över hav för att komma till Sverige så att i Spanien ska nog inte många vara kvar.
Jo dom tar det ganska lugnt och stannar och käkar, väntar på rätt väder och ägnar sig åt ett vilt nöjesliv med sång och dans längs vägen. :)

mel
2015-02-11, 19:10
Då kan jag ägna mig åt körningen. Tids nog kommer de till sjön Kvismaren, där de senaste åren har blivit ganska många!

räven
2015-02-11, 21:55
Tranorna har en tjänst att uppfylla. Samlingspunkt för vårrusiga mcförare som ska någonstans träffas. Nu bryr sig inte tranorna om oss om vi inte för ett jäkla buller. Vist är det mäktiga fåglar. Blir dom 20000 på samma plats är det imponerande. Så nu har tranorna blivit vårmönstringsobjekt för många som gillar köra hoj.

Olle Å
2015-02-11, 22:09
Tranorna har en tjänst att uppfylla. Samlingspunkt för vårrusiga mcförare som ska någonstans träffas. Nu bryr sig inte tranorna om oss om vi inte för ett jäkla buller. Vist är det mäktiga fåglar. Blir dom 20000 på samma plats är det imponerande. Så nu har tranorna blivit vårmönstringsobjekt för många som gillar köra hoj.

Visst är det så. Det är ju den första längre turen för året då man träffar gamla tvåbenta bekanta, varav en del flyger och far. lite god mat därtill, så kan det ju inte bli mycket bättre.:):):)

räven
2015-02-13, 11:23
Nu har jag samlat på mig kartor för mellannorrland. Detta är utanför mitt vanliga område. Riktigt intressant å samlar tips. Några platser ser jag som måsten. I övrigt låta spontanitet flöda.

Olle Å
2015-02-13, 16:13
Nu har jag samlat på mig kartor för mellannorrland. Detta är utanför mitt vanliga område. Riktigt intressant å samlar tips. Några platser ser jag som måsten. I övrigt låta spontanitet flöda.

Vår familj åkte vägen som går mellan Sveg och Röros i Norge, 1956 tror jag det var. Grusväg och en jäkla massa skog. VW 1200 56:a.:):):)

räven
2015-02-13, 16:54
Vår familj åkte vägen som går mellan Sveg och Röros i Norge, 1956 tror jag det var. Grusväg och en jäkla massa skog. VW 1200 56:a.:):):)

Det va den gamla goda tiden när lutade grusvägar va bättre än oljegrus.

Olle Å
2015-02-18, 15:56
Det va den gamla goda tiden när lutade grusvägar va bättre än oljegrus.

Dessutom tycker jag att trafikanterna inte var så griniga förr.
I detta fina vårväder som vi ha tänkte jag passa på att ta en tur på småvägarna innan isen försvinner.
Tar ut hojen, går in och klär på mig och kommer ut och då har de naturligtvis börjat regna.
OK, kör några mil ändå. Största problemet på småvägarna var de isiga spår som lekande rallyfans hade gjort. Deras spårval passade inte alls eftersom de tydligen kört bakhjulsdrivna bilar som sladdat både hit och dit, men de hade nog haft det kul. Mötte en väghyvel som skrapat rejält på en del ställen och lämnat perfekt mos kvar. Det var inte kul. Annars så är sån här körning toppen inför vårturerna eftersom man själv inte är rostig då.:):):)
Har bara kortdubbat , så man får ta det lite försiktigt eftersom isen är ganska mjuk.:eek:

Ove
2015-02-21, 15:04
:rolleyes: Vaknade sen i morse. Var ute på vägen med bil och körde i ett riktigt skitväder med snöblask som tog bort det mesta av sikten + la sig på torkarna i många mil. Regnade en stund så det blev lite vila och sen började skiten igen. Nåja, kom hem gjorde vi men då var pappa trött.

På förmiddag framåt 8-tiden klev jag ut i en härlig vår och faktiskt, det pirrade till i körnerven. Sen lite frukost och då började det gråna till igen så det blev inget denna dagen. Fortsätter det och dessutom blir en någorlunda lugn och solig dag så är jag ute på vägen! :cool:

räven
2015-02-21, 18:29
I gamla jordbrukssamhället ville man ha tidig vår. Som vi hojkörare vill nu. Nysnö på våren kom för att hämta den gamla snön sa man då. Ni som fått nysnö nu så är dess uppgift att smälta bort gammal snö å is så våren kan komma. Se positivt på det blir det bra ska ni se .

Olle Å
2015-02-22, 15:32
I gamla jordbrukssamhället ville man ha tidig vår. Som vi hojkörare vill nu. Nysnö på våren kom för att hämta den gamla snön sa man då. Ni som fått nysnö nu så är dess uppgift att smälta bort gammal snö å is så våren kan komma. Se positivt på det blir det bra ska ni se .

Bondesamhället levde ju till stor del efter den sk. bondepraktikan. Den är ju en ganska komplicerad almenacka som till största delen rättade sig efter det naturliga förloppet gällande årstiderna. Den gav anvisningar till både sådd och skörd.:):):)

Ove
2015-02-23, 17:43
:) Läste nyss att årets första trana har setts vid Smålandsstenar. Lite tidigt men nu får man börja tänka på att starta upp så att man är på G med nysmord kedja och färsk vårluft i däcken när det är dags... :flute:

Olle Å
2015-02-23, 18:22
:) Läste nyss att årets första trana har setts vid Smålandsstenar. Lite tidigt men nu får man börja tänka på att starta upp så att man är på G med nysmord kedja och färsk vårluft i däcken när det är dags... :flute:

Ja det här med frisk luft i däcken är inget nys. Helst skall det vara från någon mack som ligger i skogen eftersom luften där är syrerikare. Varför tror ni annars att tävlingshojarna går med gas i däcken? Den vanliga lite förorenade luften innehåller ju inte syremolekyler, som är fjädrande, i tillräckligt stor mängd. Men för oss vanliga räcker det med frisk skogsluft.:):):)

Benny intruder
2015-02-23, 18:25
Ja det här med frisk luft i däcken är inget nys. Helst skall det vara från någon mack som ligger i skogen eftersom luften där är syrerikare. Varför tror ni annars att tävlingshojarna går med gas i däcken? Den vanliga lite förorenade luften innehåller ju inte syremolekyler, som är fjädrande, i tillräckligt stor mängd. Men för oss vanliga räcker det med frisk skogsluft.:):):)

Det viktigaste är väl ändå att se till att man har vinterluft i däcken om man tänkt köra vintertid ..:flute::flute:

Olle Å
2015-02-23, 18:33
Det viktigaste är väl ändå att se till att man har vinterluft i däcken om man tänkt köra vintertid ..:flute::flute:

Kall luft innehåller ju fler molekyler än varm, så kanske det vore klyftigt att byta luft på vintern, men det är ju lite besvärligt med väglag osv.:D:D:D

räven
2015-02-23, 19:54
Ja det här med frisk luft i däcken är inget nys. Helst skall det vara från någon mack som ligger i skogen eftersom luften där är syrerikare. Varför tror ni annars att tävlingshojarna går med gas i däcken? Den vanliga lite förorenade luften innehåller ju inte syremolekyler, som är fjädrande, i tillräckligt stor mängd. Men för oss vanliga räcker det med frisk skogsluft.:):):)

Jag tycker att däcken har bättre fäste om luften kommer från smålänsk blandskog.

Ove
2015-02-23, 22:25
Jag tycker att däcken har bättre fäste om luften kommer från smålänsk blandskog.

:hmmmm2: Gäller bara att inte vänta för länge - pollen, säger bara pollen - förödande!. :rofl:

räven
2015-02-23, 23:12
:hmmmm2: Gäller bara att inte vänta för länge - pollen, säger bara pollen - förödande!. :rofl:

Tror du ventilkäglan nyser ut luftläckage ?

erikn
2015-02-23, 23:30
:) Läste nyss att årets första trana har setts vid Smålandsstenar. Lite tidigt men nu får man börja tänka på att starta upp så att man är på G med nysmord kedja och färsk vårluft i däcken när det är dags... :flute:

Har sett bild på en trana på gotland för nästan två veckor sedan. Finns i gruppen Gotland i bilder på fejan.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=777315902348666&set=gm.1015821611779458&type=1&theater

Ove
2015-02-24, 10:52
Tror du ventilkäglan nyser ut luftläckage ?

:hmmmm2: Ajfan! Tänkte inte på att allergi kan förekomma hos däck. Vad jag menade var att partiklar som virvlar omkring och gnider sig mot gummit kan skapa statisk elektricitet som suger åt sig damm från vägen och försämrar greppet. :eek:

Ove
2015-02-24, 10:57
Har sett bild på en trana på gotland för nästan två veckor sedan. Finns i gruppen Gotland i bilder på fejan.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=777315902348666&set=gm.1015821611779458&type=1&theater

I kommentarerna skrev någon att den varit synlig på platsen 6/1. Både den och den jag nämnde kan vara såna som övervintrat istället för att dra söderut under hösten. Det finns även lata tranor. När det är flytt på gång är det flockar som gäller och dom borde snart vara på gång nere i södra Europa.

räven
2015-02-24, 11:07
Rapporter om tranor börjar dugga in. Sångsvan väsnas över Småland.

Olle Å
2015-02-24, 11:36
Rapporter om tranor börjar dugga in. Sångsvan väsnas över Småland.

Sångsvanar i södra Värmland förra veckan:):):)
Våren ÄR på gång:knuddel::knuddel:

erikn
2015-02-24, 11:50
I kommentarerna skrev någon att den varit synlig på platsen 6/1. Både den och den jag nämnde kan vara såna som övervintrat istället för att dra söderut under hösten. Det finns även lata tranor. När det är flytt på gång är det flockar som gäller och dom borde snart vara på gång nere i södra Europa.

Men de måste vara rätt tåliga för kyla i så fall om de ska lyckas med att vara lata. Uppenbar risk. Evolutionsutveckling eller?

OT, jag är väldigt fascinerad av en fisksort som klättrar i berg för att komma till sin lekplats. Helt skyddade från rovfiskar eftersom det enda sättet att komma dit är att klättra i berg.

Tror att det var BBC Planet Earth jag såg det på, men hittar inte avsnittet nu.

Olle Å
2015-02-24, 18:41
Men de måste vara rätt tåliga för kyla i så fall om de ska lyckas med att vara lata. Uppenbar risk. Evolutionsutveckling eller?

OT, jag är väldigt fascinerad av en fisksort som klättrar i berg för att komma till sin lekplats. Helt skyddade från rovfiskar eftersom det enda sättet att komma dit är att klättra i berg.

Tror att det var BBC Planet Earth jag såg det på, men hittar inte avsnittet nu.

Kanske det är ifrån de kryparna vi kommer ifrån. Man kan ju se det beteendet hos en del människor ibland.:beer::beer::beer:

Olle Å
2015-02-24, 19:30
Nu blir det vårdäcken på hojen. Sparar dubbdäcken till nästa vinter.

räven
2015-02-24, 19:57
Nu blir det vårdäcken på hojen. Sparar dubbdäcken till nästa vinter.

Nyinvesterat i däck ?

Olle Å
2015-02-25, 10:24
Nyinvesterat i däck ?

Nä, har några lite halvslitna grova däck som får hänga med till sommaren. Då blir det nya, men vet inte riktigt märket ännu . Kanske Anakee 3.:):):)

räven
2015-02-25, 18:13
Blev en liten runda i dag. Mycket grus på asfalten å kladdiga grusvägar.
Anakee 3 gillade jag inte. Dålig sidostabilitet på gruset å tål inte krokig asfalt med vridmoment.

Ove
2015-02-25, 21:07
Kanske Anakee 3.:):):)

:rolleyes: Prova om du vill men jag håller med Räven - inget att ha. Dessutom är dom slitstarka så jag finner ingen bra ursäkt att byta. När bakdäcket är slut byter jag båda. ( jaa, jag vet - snål jävel.. :o)

räven
2015-02-25, 21:15
:rolleyes: Prova om du vill men jag håller med Räven - inget att ha. Dessutom är dom slitstarka så jag finner ingen bra ursäkt att byta. När bakdäcket är slut byter jag båda. ( jaa, jag vet - snål jävel.. :o)

Börna mera Ove.

Olle Å
2015-02-26, 09:30
:rolleyes: Prova om du vill men jag håller med Räven - inget att ha. Dessutom är dom slitstarka så jag finner ingen bra ursäkt att byta. När bakdäcket är slut byter jag båda. ( jaa, jag vet - snål jävel.. :o)

Funderar på varför 1200 GS hade de däcken originalmonterade. OK de kanske fick specialrabatt. Antar ändå att BMW hade provkört hojarna med däcken på .:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:
Kanske Oves hoj är för lätt för att de däcken skall passa?

Ove
2015-02-26, 11:10
Börna mera Ove.

:hmmmm2: Kanske ska sluta använda stödet och istället spinna ner bakhjulet i backen. Borde ta bra på däcket + att det är lättare att kliva av och på. :) :cool:

räven
2015-02-26, 11:28
Funderar på varför 1200 GS hade de däcken originalmonterade. OK de kanske fick specialrabatt. Antar ändå att BMW hade provkört hojarna med däcken på .:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:
Kanske Oves hoj är för lätt för att de däcken skall passa?

Antar att en äventyrshoj ska ha däck med ett vist utseende ? Folk hänger på halvgrova däck trots dom inte kör en meter grus. Image tror jag det heter ?

Olle Å
2015-02-27, 10:44
Nu har jag skiftat till lite grova vårdäck, så sommarens däckval kan bero.
I vilket fall som helst , så har de första tranorna anlänt till Hornborgasjön. Ovanligt tidigt kanske, men de får jobba bra om antalet skall komma upp i kanske 20-25000 som är rekordet. Tror nog att en lång tidig vår gör att det maximala antalet blir svårt att uppnå efterson det blir mera utsträckt på flera dagar.
ordvits: transport = dans

Ove
2015-02-28, 18:38
:) Idag har det varit soligt och dom stora vägarna är torra. Grusvägarna är en helt annan sak - mjukt och blött. Egentligen skulle jag startat upp, men veden brådskar så jag gjorde lite sånt jobb istället. Kallt som skam i luften trots +grader. Kommer väl lite skitväder inom kort och det vore inte fel med lite regn som sköljer bort det värsta saltet från asfaltsvägarna och minskar tjälen på gruset..

En trana vid Hornborgasjön, troligen en som skyndat sig för att muta in reviret i trakterna.

Kamerorna startar 20/3 och när räkningen startar vet jag inte.

Olle Å
2015-02-28, 21:52
:) Idag har det varit soligt och dom stora vägarna är torra. Grusvägarna är en helt annan sak - mjukt och blött. Egentligen skulle jag startat upp, men veden brådskar så jag gjorde lite sånt jobb istället. Kallt som skam i luften trots +grader. Kommer väl lite skitväder inom kort och det vore inte fel med lite regn som sköljer bort det värsta saltet från asfaltsvägarna och minskar tjälen på gruset..

En trana vid Hornborgasjön, troligen en som skyndat sig för att muta in reviret i trakterna.

Kamerorna startar 20/3 och när räkningen startar vet jag inte.

Hmmmm, en trana gör ju ingen vår, tyvärr.:eek::eek::eek:

räven
2015-03-01, 12:29
Hmmmm, en trana gör ju ingen vår, tyvärr.:eek::eek::eek:

1 mars, undrar om mars blir en fin vårmånad i år ?

Olle Å
2015-03-01, 13:17
1 mars, undrar om mars blir en fin vårmånad i år ?

Med tanke på hur vädret är nu , så är det inte vår. Efter en långpromenad med voven som älskar snö och oväder, smakade det fint med en kopp kaffe, för mig.:)
Har vårdäcken på hojen, så att det blir nog någon tur i veckan. Temperaturer runt nollan är helt ok. tycker jag. Har fått Biltemas handtagsmuffar anpassade till de musöron och enduroskydden på styret. Elvärmda handtag gör susen. Har även elvärmda handskar om det skulle behövas. Märker vilken skillnad det är i kyleffekt mellan att köra i 70 mot 100.:eek:
För några år sedan var också Räven med då vi körde över Hardangervidda mellan Eidsfjord och Geilo i Norge. temperaturen låg strax över noll och det regnade och var bitvis väldigt dimmigt. Inte trevligt, men det gick förvånandsvär bra ändå eftersom kläderna funkade bra.
Vi stannade och fikade på en mack i Geilo och träffade två holländare på varsin offroadhoj utan vinrutor på hojarna. De var rejält blöta och stod och skakade av kylan.:mad:
Sörlänningar i norska fjällvärlden.............:eek::eek::eek:

räven
2015-03-01, 13:52
Med tanke på hur vädret är nu , så är det inte vår. Efter en långpromenad med voven som älskar snö och oväder, smakade det fint med en kopp kaffe, för mig.:)
Har vårdäcken på hojen, så att det blir nog någon tur i veckan. Temperaturer runt nollan är helt ok. tycker jag. Har fått Biltemas handtagsmuffar anpassade till de musöron och enduroskydden på styret. Elvärmda handtag gör susen. Har även elvärmda handskar om det skulle behövas. Märker vilken skillnad det är i kyleffekt mellan att köra i 70 mot 100.:eek:
För några år sedan var också Räven med då vi körde över Hardangervidda mellan Eidsfjord och Geilo i Norge. temperaturen låg strax över noll och det regnade och var bitvis väldigt dimmigt. Inte trevligt, men det gick förvånandsvär bra ändå eftersom kläderna funkade bra.
Vi stannade och fikade på en mack i Geilo och träffade två holländare på varsin offroadhoj utan vinrutor på hojarna. De var rejält blöta och stod och skakade av kylan.:mad:
Sörlänningar i norska fjällvärlden.............:eek::eek::eek:

Till nästa helg visar yr +10 ? Norge gäller det att vara rustad mitt i sommaren. Som kontrast till Olles historia körde jag 10 dagar i Nordnorge med +20 å sol varje dag. Spännande land Norge på många sätt.

Ove
2015-03-01, 17:53
1 mars, undrar om mars blir en fin vårmånad i år ?

:confused: Skitväder här, kan bara bli bättre. :)

Olle Å
2015-03-02, 10:07
:confused: Skitväder här, kan bara bli bättre. :)

Vi fick väl ca 10 cm snö i går, men nu är den redan borta, så får väl hoppas att Ove har rätt.:):):)

räven
2015-03-02, 13:07
Kl 08,15 hörde jag tranan i dag 2-3. Den blir nog här hos mig å häckar.

Olle Å
2015-03-02, 14:42
Kl 08,15 hörde jag tranan i dag 2-3. Den blir nog här hos mig å häckar.

Då får du skynda dig att lägga ut mat åt dem. Nere vid sjön kanske?:):):)

LowTech
2015-03-02, 20:09
Gubben börjar visst bli dement..
Var ute och jagade en verkstadsmanual till min GL500, har en hygglig PDF men bilderna är ju rätt så usla i PDFer
Surfade runt på eBay och höll på att köpa en manual till min VF750C....som jag redan har en bok till , på fyra språk...
..
Hejdade mig lyckligtvis i tid, det var en köp-nu annons på eBay.....:eek:
.

Ove
2015-03-06, 13:17
:) Mitt i ett ärofyllt uppdrag och hinner inget annat, har barnbarnet på flerdagarsbesök.
Farmor leker med barnbarnet och jag agerar mest rundningsmärke och fast punkt, fast jag får även serva med pannkakor, falukorv och mos, världens godaste köttbullar och en del annat. Sen blir det att ha en lugn stund emellanåt och kanske läsa en bok. Fullt upp!

Mitt i alltihopa kom det ved så jag kommer att klara mig i flera år - ju äldre gubbe ju större vedhög. :rolleyes:

räven
2015-03-06, 14:36
Här i Småland är många vårtecken nu= Jag kör små rundor på GSen, Tranparet på åkern, sädgäss å canadicker å gladan slagit anktuppen. Våren är på gång.

mel
2015-03-06, 15:04
Glada? Hur långt ner i Småland snackar vi om?

räven
2015-03-06, 18:28
Glada? Hur långt ner i Småland snackar vi om?

Metropolen Linneryd.

Ove
2015-03-08, 09:37
:) Hojen startad. Sångsvanarna flyger förbi i mindre flockar med frisk bris som skjuter på i riktning mot Tysslingen. Olle väntas hit under förmiddagen och vill ut och köra en sväng så jag har plockat fram lite ur frysen för det blir nog en liten matpaus.

Funderar lite på vilka vägar vi har kört och det blir nog inte helt lätt att hitta några nya stråk, men det blir som det kan. :cool:

räven
2015-03-08, 11:00
:) Hojen startad. Sångsvanarna flyger förbi i mindre flockar med frisk bris som skjuter på i riktning mot Tysslingen. Olle väntas hit under förmiddagen och vill ut och köra en sväng så jag har plockat fram lite ur frysen för det blir nog en liten matpaus.

Funderar lite på vilka vägar vi har kört och det blir nog inte helt lätt att hitta några nya stråk, men det blir som det kan. :cool:

Ta inte ut Olle på belagda vägar med lösgrus.

räven
2015-03-08, 11:03
Själv blir det en tur till Kosta å kolla om Torsten säljer Komfortkalsonger som pallar många timmar i sadeln 2015.

Ove
2015-03-08, 19:02
Ta inte ut Olle på belagda vägar med lösgrus.

:D Jo så blev det och det var rejäla vallar på en del ställen, men jag körde sakta före så det var ingen fara. Grusvägarna kan fortfarande vara mjuka av tjällossning här och var men våren är på väg riktigt ordentligt. Blev väl en runda på drygt 10 mil att börja säsongen med i lagom temperatur, ca. 8 grader... :)


Själv blir det en tur till Kosta å kolla om Torsten säljer Komfortkalsonger som pallar många timmar i sadeln 2015.

:rolleyes: Undrar bara - hur många kalsonger kan en sydlig smålänning få på sig på en gång? :rofl:

räven
2015-03-08, 19:56
:D Jo så blev det och det var rejäla vallar på en del ställen, men jag körde sakta före så det var ingen fara. Grusvägarna kan fortfarande vara mjuka av tjällossning här och var men våren är på väg riktigt ordentligt. Blev väl en runda på drygt 10 mil att börja säsongen med i lagom temperatur, ca. 8 grader... :)



:rolleyes: Undrar bara - hur många kalsonger kan en sydlig smålänning få på sig på en gång? :rofl:

+16 i dag, kunde nästan kört i nätstrumpor.

Ove
2015-03-08, 22:11
+16 i dag, kunde nästan kört i nätstrumpor.

:D Dä vill jag SE!!

wbr
2015-03-09, 00:51
Japp det blev en kortis på 6,5 mil. Lite grus här och där och +6 grader molnigt men framförallt kall hård byig vind, brrrr. Men i alla fall testad efter allt skruvande, bytt däck och några av bakhjulslagren samt en del eljobb. Så nu väntar vi på värmen...:)

Olle Å
2015-03-09, 09:07
Japp det blev en kortis på 6,5 mil. Lite grus här och där och +6 grader molnigt men framförallt kall hård byig vind, brrrr. Men i alla fall testad efter allt skruvande, bytt däck och några av bakhjulslagren samt en del eljobb. Så nu väntar vi på värmen...:)

Jag fick väl ihop ca 40 mil på lite blandade vägar inklusive en guidad tur mellan Sjöarna ledd av Ove. Snacka om blåst!!!! På Väseslätten blåste det så jäkligt att fåglarna inte kunde flyga mot vinden utan fick gå på marken mot vinden. Som sagt, så är de mindre asfaltvägarna ganska sandiga här och var och kommer väl vara det ett tag tills det sopas bort. Såg bara två andra hojar ute igår. kanske tvsoffan var behagligare.:eek::eek::eek:
Undrar vad den bilisten tänkte som jag hade bakom mig, då jag lutade mig mot vänster i en högerkurva och framfarten var minst sagt vinglig. Faktiskt lite spännande då vinden tog i ordentligt.:rolleyes:
Kom i Norge en gång på högfjället och hade en mycket stark sidvind och fick lägga ner hojen rätt ordentligt. Tänkte då, att om det tvärt slutar blåsa , så ramlar jag omkull.....:):):)

räven
2015-03-09, 12:05
Tack vare vinden kommer det varmluft från Portogalia.

Ove
2015-03-10, 10:11
Tack vare vinden kommer det varmluft från Portogalia.

:D En trana passerade igår med hög fart, medvind så att stjärtfjädrarna kroknade. :cool:

räven
2015-03-10, 21:13
:D En trana passerade igår med hög fart, medvind så att stjärtfjädrarna kroknade. :cool:

Lite ljumma vindar i äggläggningsorganet bra för pippin.

räven
2015-03-11, 11:46
Jag ska trotsa all motsol å kolla Blekinge.

Olle Å
2015-03-11, 20:52
Jag ska trotsa all motsol å kolla Blekinge.

Var en sväng till det soliga Karlstad i dag för att köpa några delar till bilen. Verkar nu som om hojåkarna börjat vakna. Som vi sagt förut så är det ju problem med sand på asfalten här och där. När den ligger på den väg man skall svänga in på och hojen glider fint i sidled, Så får man hoppas att det blir sopat fortast möjligt.:):):)
Motsol ja, hemvägen västerut vid 5-tiden nu i Mars, så har man solen rakt i ögonen. Trots solvisir, så får man ta det lugnt.:D

Ove
2015-03-12, 22:27
:confused: Har för min del drabbats av vedgirighet som gamla gubbar plägar göra. Klar till 1/3 snart. Men nu är det ved som gäller. Hoppas att det flyter på i samma tempo. :rolleyes:

räven
2015-03-12, 22:33
:confused: Har för min del drabbats av vedgirighet som gamla gubbar plägar göra. Klar till 1/3 snart. Men nu är det ved som gäller. Hoppas att det flyter på i samma tempo. :rolleyes:

Hmm, ska man bjuda ner dig till Småland när du är klar ?

Ove
2015-03-12, 22:58
Hmm, ska man bjuda ner dig till Småland när du är klar ?

:hmmmm2: Kan en (ved)stackare få utlopp för sina drifter där?

räven
2015-03-13, 00:20
:hmmmm2: Kan en (ved)stackare få utlopp för sina drifter där?

Möe ve i Småland som ska kapas spräckas å staplas. Tror nog veddriften kan bli tillfredställd. Vi har också pauser där andra drifter som snabba spårbyten på krokiga vägar tillfredsställs.

Ove
2015-03-15, 22:42
:hmmmm2: Tittat på transtatistiken - ingen notering? Har dom slutat att räkna tranor eller vad är felet?

Förslår att någon av herrarna föreslår lämplig dag, själv har jag inga idéer alls. Fågelskrällena kommer säkert att dyka upp men rekord är inte att vänta p.g.a. utdragen vår, dom första har redan dragit norrut.

Jag ska försöka hysa dom vanliga besökarna inomhus. kommer fler så får vi försöka bädda under skjulet. :D

räven
2015-03-16, 16:09
:hmmmm2: Tittat på transtatistiken - ingen notering? Har dom slutat att räkna tranor eller vad är felet?

Förslår att någon av herrarna föreslår lämplig dag, själv har jag inga idéer alls. Fågelskrällena kommer säkert att dyka upp men rekord är inte att vänta p.g.a. utdragen vår, dom första har redan dragit norrut.

Jag ska försöka hysa dom vanliga besökarna inomhus. kommer fler så får vi försöka bädda under skjulet. :D

Vi brukar väl ta det sista helgen i mars, typ lördag 28 eller nåt ?

LowTech
2015-03-16, 16:31
:hmmmm2: Tittat på transtatistiken - ingen notering? Har dom slutat att räkna tranor eller vad är felet?

Förslår att någon av herrarna föreslår lämplig dag, själv har jag inga idéer alls. Fågelskrällena kommer säkert att dyka upp men rekord är inte att vänta p.g.a. utdragen vår, dom första har redan dragit norrut.

Jag ska försöka hysa dom vanliga besökarna inomhus. kommer fler så får vi försöka bädda under skjulet. :D
Har i närheten 800m en sjö, nåja träsk, som brukar härbärgera tranor varje år. 4-6 st...
Lätträknade..
"Lånehunden" brukar försöka jaga dem men har man 150m träsk innan man når fram så .. är det svårt..:aetsch:

Ove
2015-03-17, 06:47
Vi brukar väl ta det sista helgen i mars, typ lördag 28 eller nåt ?

:hmmmm2: Det brukar väl vara en vecka in i April, men varför inte. Ska kolla om det går....

Räkningen har tydligen startat - 76 tranor igår.

Ove
2015-03-17, 07:18
:) Kollat med almanacka och hustru och det fungerar 28/3. Vad tranorna tycker vete fåglarna men det ordnar sig nog. Lägger upp en tråd.

räven
2015-03-17, 09:19
:) Kollat med almanacka och hustru och det fungerar 28/3. Vad tranorna tycker vete fåglarna men det ordnar sig nog. Lägger upp en tråd.

Förslaget grundar sig på den tidiga våren. Eventuella bakslag kan man ju tänka sig.

Olle Å
2015-03-17, 10:58
Förslaget grundar sig på den tidiga våren. Eventuella bakslag kan man ju tänka sig.

Kan eventuellt bli ett bakslag till helgen.:mad:

Ove
2015-03-20, 12:00
:eek: Nu har det kommit, extremvädret. När jag gick utanför på morgonen var det mulet och ett duggregn som faktiskt kändes nästan varm och det är vindstilla.

Bestämde mig ändå för att stanna inne och dona lite i köket. Jag var nämligen över till bygdegården och tittade på film och bilder från vanligt folks liv i Tanzania. Stampat jordgolv är standard minst i delar av husen och köket är en öppen eld och sotiga grytor på scoutmaner. Dassavdelningarna ska man bara inte prata om - 3 meter djup grop som det ligger smala grenar över som fungerar som golv. ibland finns det tak som skyddar mot sol och dom dagliga monsunregnen under regnperioden.

Njuter av lyxen att ha elden inuti spisen och att röken går ut i en skorsten. Städningen skulle dock vara lättare med jordgolv - bara att skyffla bort ett lager när man börjar komma för nära taket. :hmmmm2::dancing:

Olle Å
2015-03-20, 16:16
Börjar dra ihop sig med diverse kollisioner i form av tranresa och födelsedagar. Vi får väl se hur vädret löser det hela. Inställd på den 28 tills vidare.

LowTech
2015-03-20, 22:44
Var några stora fåglar som gapade och skrek när jag höll på inne i garaget idag...
Hörde dem t o m inomhus!
Möjligen var det kanske solförmörkelsen som störde?
Såg den fö alldeles utmärkt, ett hål i molntäcket precis mittför solen/månen..:D

Renoverade(modifierade) under dagen en nyinköpt arbetsbänk.
Felkonstruerad till max. Stöden (alla tre) mellan benen var horisontella och gjorde bänken ranglig. Obegripligt korkad konstruktion..:eek:
Ett par 45 graders stag på kortsidorna gjorde susen! Stabilt som bara den!
Kommer att monteras ett till på långsidan i morgon..

Materialet köpt på skroten, 5:-/kg,

Olle Å
2015-03-21, 14:05
Var några stora fåglar som gapade och skrek när jag höll på inne i garaget idag...
Hörde dem t o m inomhus!
Möjligen var det kanske solförmörkelsen som störde?
Såg den fö alldeles utmärkt, ett hål i molntäcket precis mittför solen/månen..:D

Renoverade(modifierade) under dagen en nyinköpt arbetsbänk.
Felkonstruerad till max. Stöden (alla tre) mellan benen var horisontella och gjorde bänken ranglig. Obegripligt korkad konstruktion..:eek:
Ett par 45 graders stag på kortsidorna gjorde susen! Stabilt som bara den!
Kommer att monteras ett till på långsidan i morgon..

Materialet köpt på skroten, 5:-/kg,

Kollade efter en förmörkad sol, men molntäcket satte stopp för det. Blev ju bara lite skymning av det hela.
Att bänkar osv som man köper ofta är ett rappel har jag också märkt. Jobbade ihop med en rörmokare , som hade en rejäl bänk av 2" plank och rejäla rörben som gick att fälla ihop. den var verkligen stabil, men tung förstås. Hemma i garaget gjorde jag 1980 ett par starka bänkar som håller än. Nuförtiden skall det sparas så mycket som möjligt på vikten och då blir ju hållfastheten därefter.::mad:mad:

LowTech
2015-03-21, 16:01
Att bänkar osv som man köper ofta är ett rappel har jag också märkt. Jobbade ihop med en rörmokare , som hade en rejäl bänk av 2" plank och rejäla rörben som gick att fälla ihop. den var verkligen stabil, men tung förstås. Hemma i garaget gjorde jag 1980 ett par starka bänkar som håller än. Nuförtiden skall det sparas så mycket som möjligt på vikten och då blir ju hållfastheten därefter.::mad:mad:
Retar mig, mycket, på att jag slängde ett par riktiga arbetsbänksben i fyrkantprofil när jag flyttade till den här stan..
Vägde säkert 20kg stycket. Ingen pressad plåt här inte...
Varför? Jo det fanns redan en arbetsbänk i garaget i huset vi flyttade till.
Men inte i det där vi bor nu...
Å andra sidan detta här garaget är snustorrt, det föregående var i "betong" fr -39 som släppte in vatten.. Garaget helt oanvändbart för mekande..

Ove
2015-03-21, 22:45
Var några stora fåglar som gapade och skrek när jag höll på inne i garaget idag...
Hörde dem t o m inomhus!
Möjligen var det kanske solförmörkelsen som störde?
Såg den fö alldeles utmärkt, ett hål i molntäcket precis mittför solen/månen..:D


Ugglorna kan vakna till i solfömörkelse hörde jag på Naturmorgon i morse. :hmmmm2:



Renoverade(modifierade) under dagen en nyinköpt arbetsbänk.
Felkonstruerad till max. Stöden (alla tre) mellan benen var horisontella och gjorde bänken ranglig. Obegripligt korkad konstruktion..:eek:
Ett par 45 graders stag på kortsidorna gjorde susen! Stabilt som bara den!
Kommer att monteras ett till på långsidan i morgon..

Materialet köpt på skroten, 5:-/kg,

Vad har du tänkt göra på bänken? Lägga verktyg och grejer på eller syssla med grovsmide? Olles bastanta bänk av grovt virke och ett ordentligt vinkeljärn på kanten klarar det mesta om den dessutom förankras i vägg. ;)

Ove
2015-03-21, 22:57
Lena från Askersund var på besök idag och hon hälsade till gubbarna. Vi tog en sväng med bilen och tittade på tranor och lite annat. En av flickorna var på fiket + Lennart, chefen. Korven smakade bra och det var tur vi tog den för lunchen var ca. 4 timmar försenad när vi äntligen kom hem. Sen tog det lite tid ytterligare för det var "Viltkyckling" på menyn och att reta upp ett tamhöns till att bli vilt tar sin tid, men det fungerade och gick hyfsat bra att äta., men hungrig äter allt. :eating:

LowTech
2015-03-21, 23:24
Ugglorna kan vakna till i solfömörkelse hörde jag på Naturmorgon i morse. :hmmmm2:
Vad har du tänkt göra på bänken? Lägga verktyg och grejer på eller syssla med grovsmide? Olles bastanta bänk av grovt virke och ett ordentligt vinkeljärn på kanten klarar det mesta om den dessutom förankras i vägg. ;)
En bra bänk ska inte svaja när man t ex sågar ngt i skruvstycket..En "periodisk rörelse" som kan ge en del oönskade resultat..
Ska vara min bänk för mc-jobb.
Eg inga tunga jobb, men man vill ju ha ngt stabilt ändå..
VF:n ska ju bli reg bes i år.
Wingen ska monteras ihop, få nya kamremmar (om jag hittar elfelet)
Benellin ska monteras ihop, den är i 100% småbitar..Finns bara en pulverlackad tom ram just nu..(egen tråd finnes!)
Sen ska ju min XC125 rulla i år, Okänt fel, svag och trögstartad men låter bra i motorn.
Min GL500 läcker olja och ska få en ventil- och förgasargenomgång (kanske en motorgenomgång i vinter) Går vedervärdigt illa just nu.
Sen finns ju några moppeprojekt, Vespan m/60 och Apollon.m/51.. och lite till..
Inga tunga jobb. Bara kuljobb... :D
Så det blir en del bänkjobb. Liksom.

Olle Å
2015-03-22, 09:38
En bra bänk ska inte svaja när man t ex sågar ngt i skruvstycket..En "periodisk rörelse" som kan ge en del oönskade resultat..
Ska vara min bänk för mc-jobb.
Eg inga tunga jobb, men man vill ju ha ngt stabilt ändå..
VF:n ska ju bli reg bes i år.
Wingen ska monteras ihop, få nya kamremmar (om jag hittar elfelet)
Benellin ska monteras ihop, den är i 100% småbitar..Finns bara en pulverlackad tom ram just nu..(egen tråd finnes!)
Sen ska ju min XC125 rulla i år, Okänt fel, svag och trögstartad men låter bra i motorn.
Min GL500 läcker olja och ska få en ventil- och förgasargenomgång (kanske en motorgenomgång i vinter) Går vedervärdigt illa just nu.
Sen finns ju några moppeprojekt, Vespan m/60 och Apollon.m/51.. och lite till..
Inga tunga jobb. Bara kuljobb... :D
Så det blir en del bänkjobb. Liksom.

Låter som om du har din fritid uppbokad med så många projekt.
Vad jag också tycker skall finnas i ett litet mekgarage är ju bänkborrmaskin, liten migsvets, vinkelslip, mclyft, batteriborrmaskin + en massa bra att ha grejer och vektyg. + en bra, lite högre stol att ha då man jobbar länge vid bänken. För att inte tala om förvaringsutrymmen. Hmmm, då kanske det inte räcker till med ett litet garage? :):):)
Köpte en bänkborrmaskin från BT i december. Den slutade att funka i februari. Efter ett telafonsamtal fick jag komma och byta till en ny. Har haft grejer förr som pajat. Har aldrig varit något problem att få grejerna reklamerade. Bara man kan hålla koll på kvittona.:):)
Reklamerade en Bosch multimaskin köpt i ett byggvaruhus. var ett jäkla krångel innan jag fick en ny.:mad:

LowTech
2015-03-22, 10:32
Låter som om du har din fritid uppbokad med så många projekt.
:
Allt du nämner finns..
Plus att jag har en del roliga mc-unika prylar t ex en Carbtune, luftningverktyg etc.
(http://www.carbtune.co.uk/)
Är nog lite speciell, kan inte jobba i kaos, vill ha ordning på allt och ser gärna att allt finns inom räckhåll, verktyg skruvar res delar..
Gillar känslan att t ex kunna gå och hämta rätt skruv från hyllan..:adore:
Ett tips är att inhandla lite av varje på t ex Swedol som säljer fästelement per kg, deras matr kommer oftast från svenska lev.
Undvik BT:s, deras "förzinkat" håller atomtjocklek på Zn-skiktet! Med korrosionbeständighet därefter..
Håller man sig till mindre dim <M8 så blir det billigt på Swedol.
Gillar att ha skruvar/muttrar/brickor, låsmuttrar låsbrickor etc "på hyllan".
Man behöver ju inga 100-pack, av vissa dim räcker nåt fem-tio, men man har det hemma! För oss som har 20km till hygglig järnhandel är det guld värt.

Nu inväntas bara trefasuttaget i garaget, pinnsvetsen (likström180A), bänkborren (Arboga förstås!) och större kompressorn kräver det..
Sen j-ar ska det mekas!

Edit: Äger inga prestandamonster men har köpt på mig sånt jag tycker är kul.. Tom en udda 125:A är kul, eller Apollon fr -51 med 7.5 hästar och handväxel, men den har TVÅ avgasrör på enda cylindern... :D Toppar 83kmh..

Benny intruder
2015-03-22, 11:12
Härligt..Trodde jag va hopplös på sånt,jag har hela sortiment av de mesta i skruvväg sitter på väggarna för lätt åtkomlighet..ett 3-fasuttag i varje hörn på garaget +2 st direkt utanför dörrarna.alla handverktyg prydligt upphängda på väggarna för att lätt hitta rätt..I (oljeboden) :-) har jag en 11 kiloskompressor +all olja och andra vätskor och blästerskåp. på baksidan av garaget en stadig bänk med kapmaskin för stål. gassvets och migsvets och lilla elsvetsen inuti garaget då förstås..Tokigt nog så har jag "skrotslipen" arboga I garaget och utan dammuppsamlare..Inte bra alls.. får jobba på en lösning,blir nog rör genom väggen..jag köper all skruv på Swedol. bara att ta från lagret när jag behöver,Använder ALDRIG beg. skruv.:flute::flute:

LowTech
2015-03-24, 20:35
Fick idag ett brev från Trpt styrelsen.
Med fetstil överst stod det:
Beslut om infrastrukturavgift

Men vad i.... vad är nu detta?
Vände på bladet och det visade sig att min bil den 18 feb i år enl dem hade åkt över en avgiftsbelagd bro, i SUNDSVALL!
Hem - Sundsvall är 71mil. Enkel resa...
Hustrun ledig så hon kan intyga att jag var hemma..

Så, ska jag, som väl socialiserad svensk svensson, betala mina 9 spänn och glömma allt.
Eller, ska jag med stor glädje jä-las med Trpt styrelsen och överklaga?
Det lär ju iaf kosta dem mer är 9 kronor??

Vad tyx?

Benny intruder
2015-03-24, 21:03
Fick idag ett brev från Trpt styrelsen.
Med fetstil överst stod det:
Beslut om infrastrukturavgift

Men vad i.... vad är nu detta?
Vände på bladet och det visade sig att min bil den 18 feb i år enl dem hade åkt över en avgiftsbelagd bro, i SUNDSVALL!
Hem - Sundsvall är 71mil. Enkel resa...
Hustrun ledig så hon kan intyga att jag var hemma..

Så, ska jag, som väl socialiserad svensk svensson, betala mina 9 spänn och glömma allt.
Eller, ska jag med stor glädje jä-las med Trpt styrelsen och överklaga?
Det lär ju iaf kosta dem mer är 9 kronor??

Vad tyx?

åhhh nä..Tror min herre försöker smita undan plikterna..Visa nu att du e en riktig svensk och betala, Skämt åsido..Som alltid rätt ska va rätt,Har inte bilen varit där så ska inget betalas..:deal::hmmmm2:

LowTech
2015-03-24, 21:50
åhhh nä..Tror min herre försöker smita undan plikterna..Visa nu att du e en riktig svensk och betala, Skämt åsido..Som alltid rätt ska va rätt,Har inte bilen varit där så ska inget betalas..:deal::hmmmm2:
Överklagar..
Kan inte ha varit i Sundsvall 18 feb, var på sjukhuset den 19 kl 0745 och hade dagen inann ätit en del medikamenter som gör att man definitivt inte sätter sig i en bil efter intaget..
Bara "nån annanstans" :D

Benny intruder
2015-03-24, 22:01
Överklagar..
Kan inte ha varit i Sundsvall 18 feb, var på sjukhuset den 19 kl 0745 och hade dagen inann ätit en del medikamenter som gör att man definitivt inte sätter sig i en bil efter intaget..
Bara "nån annanstans" :D

:hmmmm2::hmmmm2: Kanske va starka grejer dom Medikamenterna. du kanske hann dit en sväng..! NEJ..på dom bara inga felaktiga betalningar,de e ju så noga åt andra hållet...:fight:

Ove
2015-03-25, 09:33
Överklagar..
Kan inte ha varit i Sundsvall 18 feb, var på sjukhuset den 19 kl 0745 och hade dagen inann ätit en del medikamenter som gör att man definitivt inte sätter sig i en bil efter intaget..
Bara "nån annanstans" :D

:confused: Absolut rätt! Har dom inte bara läst fel på skylten så är det någon annan som far omkring med dina skyltar, eller i varje fall ditt regnr. Snart kommer lite gratistankningar och sånt.... :eek:

Ove
2015-03-25, 09:53
:) Var en sväng till Danmark igår för att köpa in lite till skafferiet. I förbifarten fick jag recept på en sås till laxen. 1½ dl. vit vermouth reduceras, tillsätt en fiskbuljongtärning och 3 dl creme fraiche. Chilipeppar som piff på det hela + justera smaken med salt och peppar. Skall provas med stekt lax och pressad potatis.
Jodå jag köpte en flaska att smaksätta såsen med + lite annat.

Den där trängselskatten i Gbg - hur funkar den? Jag körde bara på och räknar med att det kommer en lapp i lådan, men jag antar att det inte är riktigt meningen.:hmmmm2:

Olle Å
2015-03-25, 10:01
:confused: Absolut rätt! Har dom inte bara läst fel på skylten så är det någon annan som far omkring med dina skyltar, eller i varje fall ditt regnr. Snart kommer lite gratistankningar och sånt.... :eek:
Råkade ut för något liknande då jag hade min bil på en bilverkstad efter en krock. Fick då under tiden felparkeringsböter från Göteborg. Det skulle bara vara att betala först och ev klaga sedan sade dom.:mad::mad::mad:
Kollade med verkstaden och det visade sig att plåtarna var stulna. Fick ett intyg som jag skickade.:)

Benny intruder
2015-03-25, 10:27
:) Var en sväng till Danmark igår för att köpa in lite till skafferiet. I förbifarten fick jag recept på en sås till laxen. 1½ dl. vit vermouth reduceras, tillsätt en fiskbuljongtärning och 3 dl creme fraiche. Chilipeppar som piff på det hela + justera smaken med salt och peppar. Skall provas med stekt lax och pressad potatis.
Jodå jag köpte en flaska att smaksätta såsen med + lite annat.

Den där trängselskatten i Gbg - hur funkar den? Jag körde bara på och räknar med att det kommer en lapp i lådan, men jag antar att det inte är riktigt meningen.:hmmmm2:

Funkar väl som här...:deal: kommer i lådan..! om du inte har gömt reg-skylten...:eek:

LowTech
2015-03-25, 12:25
Funkar väl som här...:deal: kommer i lådan..! om du inte har gömt reg-skylten...:eek:
Kollade nyss på Trpt styrelsens hemsida.
Visste inte det men man kan tydligen få "passagerapport med bild"! (via mail)
Gratis dessutom, om den inte överskrider nio sidor...:D
Har självklart begärt ut en sådan rapport, min bil har nämligen ett mycket unikt utseende...
Väntar med spänning, är bilen ens av samma märke?

To be continued.......:)

Benny intruder
2015-03-25, 17:22
Kollade nyss på Trpt styrelsens hemsida.
Visste inte det men man kan tydligen få "passagerapport med bild"! (via mail)
Gratis dessutom, om den inte överskrider nio sidor...:D
Har självklart begärt ut en sådan rapport, min bil har nämligen ett mycket unikt utseende...
Väntar med spänning, är bilen ens av samma märke?

To be continued.......:)

Låter spännande..Följer detta med stort intresse.. :beer:

LowTech
2015-03-26, 19:36
Låter spännande..Följer detta med stort intresse.. :beer:
Dom har tydligen inte datorer...

"Vi har tagit emot din beställning av passageinformation med bilder och kommer
att behandla den inom kort.

Det kan ta upp till 12 arbetsdagar innan brevet når fordonsägarens
folkbokföringsadress."

12 dagar??:eek:
Vill dom ha in sina 9 spänn först???

Benny intruder
2015-03-26, 19:40
Givetvis..nån måste ju betala transporten av foto och kuvert.. :flute:

Ove
2015-03-29, 11:02
:cool: Våren är nog kommen nu. Fåglarna är verkligen på hugget vid min fågelmatare som har laddats för sista gången för säsongen. Det blir inget mer för då blir populationerna för täta i närområdet för att dom ska klara sig senare i sommar.

Blåmesar spelflyger i buskarna och bofinkar finns det i mängder på flytt norrut. Vädret är skittråkigt och det är bra för att saltet på vägarna tvättas bort.

Tranresan så att säga sket sig men nya idéer får väl poppa upp efter hand. En träff på lämplig plats finns det alltid plats för.

mel
2015-03-29, 17:00
Ganska säker på att jag såg en härfågel idag...

Olle Å
2015-03-30, 10:02
Ganska säker på att jag såg en härfågel idag...

Var någonstans? Den är ju sällsynt i Sverige och även rödlistad. :):):)

mel
2015-03-30, 10:52
Haha, förstod att det skulle bli en reaktion! Nu var det snarare en" därfågel" jag såg. Det var strax utanför Cordoba i Spanien. En massa andra fåglar också. Trevlig kombination, motorcykel och fåglar...

räven
2015-03-30, 11:13
Stackars flyttfåglar. Blötsnö som lägger sig på backen. Ibland är man förnuftig å inte ger sig ut på hojresa.

Ove
2015-03-30, 14:50
Haha, förstod att det skulle bli en reaktion! Nu var det snarare en" därfågel" jag såg. Det var strax utanför Cordoba i Spanien. En massa andra fåglar också. Trevlig kombination, motorcykel och fåglar...

:confused: Det var tur för i gamla tider var den ett dåligt omen för krig. Undrar om ETA har vaknat till liv?

mel
2015-03-30, 15:44
Jag svor åt en nunna idag, räknas det kanske? Hon höll på att torpedera mig från sidan när hon såg en ledig parkering...
Idag såg vi ca 15 falkar på ett och samma fält! Mycket märkligt.... Jag funderar på om de var på grodmiddag?

Ove
2015-03-30, 20:45
Jag svor åt en nunna idag, räknas det kanske? Hon höll på att torpedera mig från sidan när hon såg en ledig parkering...
Idag såg vi ca 15 falkar på ett och samma fält! Mycket märkligt.... Jag funderar på om de var på grodmiddag?

:hmmmm2: Du hörde inte vilket språk dom använde, t.ex franska?

Nunnor ska man se upp med för dom kör väl med en extra bra försäkring.... :cool:

mel
2015-03-30, 20:51
Ja dom tror det....

LowTech
2015-03-30, 23:58
Nu har jag fått en (dålig) bild på bilen som passerade tullstationen i Sundsvall.
Vilka blindstyren! :banghead:
En bild framifrån, en bakifrån, ena skylten syns tydligt, den andra sämre.
Roligast av allt, det är olika nummer på plåtarna!
Att det inte är min bil syns också helt klart...(foto på min bil bifogas överklagandet..)
Fonterna på fyrorna stämmer t ex inte överens, på min bil är det slutna fyror likt denna 4, på bilden öppna fyror ( i överkanten)

Överklagan nu klar för avgång.

Mina nio spänn går in i veckan till T-styr så att de har så det räcker till returportot...:D

Nu är det bara att vänta..
Kan ju säga att jag redan i slutet 70-talet fick dåvarande Vägverket att programmera om datorerna pga ett allvarligt (och klantigt) mjukvarufel..

Bäva måtte den myndighet som j-as med mig!!!:deal:

Benny intruder
2015-03-31, 09:18
Nu har jag fått en (dålig) bild på bilen som passerade tullstationen i Sundsvall.
Vilka blindstyren! :banghead:
En bild framifrån, en bakifrån, ena skylten syns tydligt, den andra sämre.
Roligast av allt, det är olika nummer på plåtarna!
Att det inte är min bil syns också helt klart...(foto på min bil bifogas överklagandet..)
Fonterna på fyrorna stämmer t ex inte överens, på min bil är det slutna fyror likt denna 4, på bilden öppna fyror ( i överkanten)

Överklagan nu klar för avgång.

Mina nio spänn går in i veckan till T-styr så att de har så det räcker till returportot...:D

Nu är det bara att vänta..
Kan ju säga att jag redan i slutet 70-talet fick dåvarande Vägverket att programmera om datorerna pga ett allvarligt (och klantigt) mjukvarufel..

Bäva måtte den myndighet som j-as med mig!!!:deal:

Hahaha..där ser man, olika nummer ? inte utan att man som vanligt undrar över kompetensen.Tur att du är en vänlig själ som betalar så dom kanske hittar rätt adress till returen..Du ser väl till att du skickar REK,och tar ett foto på Kuvertet..:deal: :flute:

Ove
2015-04-06, 22:46
:eek: Kollade tillbaka och upptäcker att jag har inte satt röven på en hojsadel sen 8/3, en hel månad under säsong! Får skärpa mig och släpa ut en härk och ta en tur så fort tillfälle dyker upp.

Greta väntar på lite körning för att bli av med garagedammet och det kan ju passa att jag tar en 20-milatur för att se om jag kan hitta en ny husse till henne. :rolleyes:

räven
2015-04-07, 07:42
Påskhelgen har väl varit sådär. Krängt på nya däck, provat dom på grus å asfalt. Vedhögen ligger där å plågar samvetet. Ett ryck med veden på 2a dagen. Plockat primörer å kokt dom till nässelsoppa. Ungefär så.

Ove
2015-04-08, 19:22
:) Ved gäller och går framåt så jag själv är överraskad över resultatet av dagens övningar. Jag har även startat upp Greta som inte varit igång sen förra sommaren nån gång. Det gick bra men hon lät lite seg i startmotorn, får nog ladda lite. Körde bara en liten sväng innanför 70-skyltarna, var inte klädd för körning... :rolleyes:

Olle Å
2015-04-08, 21:00
:) Ved gäller och går framåt så jag själv är överraskad över resultatet av dagens övningar. Jag har även startat upp Greta som inte varit igång sen förra sommaren nån gång. Det gick bra men hon lät lite seg i startmotorn, får nog ladda lite. Körde bara en liten sväng innanför 70-skyltarna, var inte klädd för körning... :rolleyes:

Lika spännande att starta upp en hoj som stått länge som att sätta sig på en häst som inte haft någon på ryggen sedan oktober förra året.:rock::rock:

LowTech
2015-04-10, 22:44
Har fått svar från Trpt styr ang min obefintliga passage över sundsvallsbron..
Jag slipper betala min 9 spänn..

..har efter granskning funnit att en felavläsning av bilen registreringskyltar har skett och att ovanstående bil inte har passerat någon betalstation för infrastrukturavgift under den aktuella perioden..

Fattas bara annat..
Nu ska jag bara få tillbaks min 9 kronor också:D

Ove
2015-04-10, 22:56
Lika spännande att starta upp en hoj som stått länge som att sätta sig på en häst som inte haft någon på ryggen sedan oktober förra året.:rock::rock:

:confused: Vad som däremot inte är spännande är att gå på vinprovning, som jag har varit på nyss. Tycker att fina viner inte smakar stort bättre än dom viner som jag brukar köpa men dom kostar gånger 3-4 så mycket. Yrselkvoten ungefär samma per liter men fan så mycket mindre per krona. Med andra ord ganska onödigt att satsa dyra viner på en sån som jag som uppenbarligen saknar smaklökar. :p

Bättre att ställa mig på vedhögen för där gör jag ändå lite nytta. När jag hade kapat av några grova stockar i lagom längder kom grannen med sin vedkap så nu är det bara att kapa klart. Sen lägger sig lugnet när jag ska klyva upp hela högen och det kommer att ta sin tid. De grövsta kubbarna får jag nog dela i 20 - 30 bitar för att få in dom i spisen. Sen lär jag klara mig till våren 2017 om det inte happar sig så att jag stjäl ett träd för någon granne.. :rolleyes:

:D Inte konstigt ändå att Greta lät lite tveksam när jag startade henne, laddarn fick stå på ett halvt dygn innan det lyste grönt för fulladdat. :cool:

Olle Å
2015-04-11, 08:47
Bra att ha en hoj ibland. Frugans bil på verkstad och min stod med kaputt handbroms efter tummen ner på besiktning och väntan på delar. Nu är fordonen igång igen. Använde ju hojen för att handla lite och för att hämta delar till bilen.
Kollade bromsana på hästtransporten och fick då se fyra lösa bromsband när jag tog av trummorna.
1500:- till bägge hjulen svarade Värmlandsvagnen. Biltema 499:-

jrutgers
2015-04-11, 10:45
Kollade bromsana på hästtransporten och fick då se fyra lösa bromsband när jag tog av trummorna.


Ändå gött att finna på detta när du rev det och inte under lastad transport!?

Ove
2015-04-11, 18:58
:) Fint väder idag, men inget kört. Måste få undan så att jag kan lämna tillbaka lånade maskiner men jag börjar se ljuset i tunneln och möjligheter att komma ut på vägarna.

Glidarna har kommit ut på vägarna för jag har hört deras puttrande långa och många stunder under dagen. Det har kommit andra förbi också men dom kommer fortare och bara susar förbi utan större väsen så dom får man få ögonen på för att notera. Jag bor ett par hundra meter från vägen.

Jodå, jag störs av oljudet men jag retar mig inte så puttra på bara. ;)

Väse Conny
2015-04-11, 21:02
Hasplåt, styrhöjare, liten pakethållare, brumdämpare & nya luftfilter, förhöjd ruta är nu fixat återstår nubbdäck som ligger o väntar sen är min XT 660R klar för sommarens äventyr

Ove
2015-04-11, 21:10
Hasplåt, styrhöjare, liten pakethållare, brumdämpare & nya luftfilter, förhöjd ruta är nu fixat återstår nubbdäck som ligger o väntar sen är min XT 660R klar för sommarens äventyr

:banana: Låter som du ska ha kul i sommar! :cool:

räven
2015-04-11, 21:21
Hasplåt, styrhöjare, liten pakethållare, brumdämpare & nya luftfilter, förhöjd ruta är nu fixat återstår nubbdäck som ligger o väntar sen är min XT 660R klar för sommarens äventyr

Grussprätt ?

Ove
2015-04-12, 16:22
:eek: Haft extremväder på morgonen. Krattor ligger spridda, vattenkannan har blåst till skogs och grisen blåste omkull. Jag har vägrat att gå utanför dörren utan att vara klädd i bil men nu har det börjat mojna lite så nu är det bara blåsigt. Hoppas på en fin vecka så kan jag nog hinna köra några svängar. :rolleyes:

räven
2015-04-12, 17:37
:eek: Haft extremväder på morgonen. Krattor ligger spridda, vattenkannan har blåst till skogs och grisen blåste omkull. Jag har vägrat att gå utanför dörren utan att vara klädd i bil men nu har det börjat mojna lite så nu är det bara blåsigt. Hoppas på en fin vecka så kan jag nog hinna köra några svängar. :rolleyes:

Man får köra med fulltankad motorsåg surrad på pakethållaren i dag.

LowTech
2015-04-15, 19:47
Jag älskar arbete. Kan se på i timmar...
Har idag haft några polacker här som monterat nya altandörrar. 3-glas, u<0.9
Kom 14.30 Färdiga 19.30. Allt klart inkl plåtarbeten..
Vi få passa oss, dom är flitiga som små bävrar..:D
Kostade? Totalt 26K med ROT..
Röfven ska ge f-n i mitt ROT-avdrag!

Benny intruder
2015-04-15, 20:04
Jag älskar arbete. Kan se på i timmar...
Har idag haft några polacker här som monterat nya altandörrar. 3-glas, u<0.9
Kom 14.30 Färdiga 19.30. Allt klart inkl plåtarbeten..
Vi få passa oss, dom är flitiga som små bävrar..:D
Kostade? Totalt 26K med ROT..
Röfven ska ge f-n i mitt ROT-avdrag!

Efter den förklaringen som kärringen gav i riksdagshuset om varför dom ville ha de kvar så kan dom skicka de åt H-----E..jag får förfrågningar om Rot jobb men nekar allt sånt skit,för de ska bara myglas på sätt som inte fungerar..å de ger inte Mig mer jobb så..å ingen av polarna tar i såna jobb heller :deal::flute:

Håkan46
2015-04-15, 21:47
Ove. Nu äger jag inte längre någon DR 650 RSE. Såld efter 3 timmar på Blocket. Det blev 600 mil senaste säsongen, faktiskt en av dom trevligaste hojar jag ägt. Dock något tröttande efter dagar på över 40 mil.
//Håkan

LowTech
2015-04-15, 21:50
Jag har fått fullständig redovisning av ingående delar i totala kostnaden. Inget mygel här.
Kollar senare upp det mot vad Skattev visar på deklarationen.
Har anlitat samma gäng tidigare.
- De kommer i tid när de ska titta på jobbet.
- De ser till att all materielen lev i tid.
- De kommer i tid när jobbet ska göras..( dom går inte hem kl 15.30...)

Var hittar man såna svenska hantverkare?
Bara att komma i tid tycks vara ett oöverstigligt problem..

Benny intruder
2015-04-15, 22:08
Jag har fått fullständig redovisning av ingående delar i totala kostnaden. Inget mygel här.
Kollar senare upp det mot vad Skattev visar på deklarationen.
Har anlitat samma gäng tidigare.
- De kommer i tid när de ska titta på jobbet.
- De ser till att all materielen lev i tid.
- De kommer i tid när jobbet ska göras..( dom går inte hem kl 15.30...)

Var hittar man såna svenska hantverkare?
Bara att komma i tid tycks vara ett oöverstigligt problem..

Jag har 2 ibland 3 polacker jobbar åt mej..deras arbetsmoral går inte att jämföra med en svensk..där e vi väldigt överens...För övrigt finns de viktigare saker än ROT att värna om...Ordna till den i särklass dåliga vården istället.T.e.x eller rättare OBEFINTLIGA.

kurwa opieki

Ove
2015-04-16, 07:31
Ove. Nu äger jag inte längre någon DR 650 RSE. Såld efter 3 timmar på Blocket. Det blev 600 mil senaste säsongen, faktiskt en av dom trevligaste hojar jag ägt. Dock något tröttande efter dagar på över 40 mil.
//Håkan

:confused: Oops! Snabba byten... Den hojen hann jag aldrig se. Vad ska det bli nästa gång?

Olle Å
2015-04-16, 08:49
Jag har 2 ibland 3 polacker jobbar åt mej..deras arbetsmoral går inte att jämföra med en svensk..där e vi väldigt överens...För övrigt finns de viktigare saker än ROT att värna om...Ordna till den i särklass dåliga vården istället.T.e.x eller rättare OBEFINTLIGA.

kurwa opieki

Njaaaa, tycker att du drar alla över en kam. det är troligen bara de bästa du kommit i kontakt med. Tror nog de bästa svenska kan konkurrera. Har ju själv varit verksam som hantverkare och egenföretagare sedan 60-talet, så jag kan nog bedöma ett och annat. Många svenska hantverkare är ju anställda med allt vad det innebär. De får ju lön och en massa förmåner trots ibland dålig arbetsmoral, men det får ju ändå kunden betala.
Jobbade en kortare period på en fabrik som inhyrd egenföretagare, och märkte då inställningen hos flera av jobbarna att man inte skulle jobba för hårt, för då tjänade firman för mycket. Behöver jag nämna vilken politisk tillhörighet de hade? Själv fick jag extra bonus några gånger, vilket upprörde några. Det var de som helst bara såg till att få lönekuvertet. :eek::eek::eek:

Benny intruder
2015-04-16, 11:03
Njaaaa, tycker att du drar alla över en kam. det är troligen bara de bästa du kommit i kontakt med. Tror nog de bästa svenska kan konkurrera. Har ju själv varit verksam som hantverkare och egenföretagare sedan 60-talet, så jag kan nog bedöma ett och annat. Många svenska hantverkare är ju anställda med allt vad det innebär. De får ju lön och en massa förmåner trots ibland dålig arbetsmoral, men det får ju ändå kunden betala.
Jobbade en kortare period på en fabrik som inhyrd egenföretagare, och märkte då inställningen hos flera av jobbarna att man inte skulle jobba för hårt, för då tjänade firman för mycket. Behöver jag nämna vilken politisk tillhörighet de hade? Själv fick jag extra bonus några gånger, vilket upprörde några. Det var de som helst bara såg till att få lönekuvertet. :eek::eek::eek:

Jo jag drog nog alla över en kam där... men det är ju en ekonomisk bit också...de går ju 3 polacker på vad en svensk hantverkare debiterar å vi svenskar har nog gärna den mentaliteten att vi gör de I morgon istället,jämfört med dom polacker jag har haft att göra med...Driftiga och jäkligt duktiga.. Idag har ju marknaden ändrats väldigt,det går inte att debitera för höga kostnader för då får man inte jobbet helt enkelt,å stora aktörer som jag mest gör jobb åt har stor makt att bestämma detta...de e faktiskt så illa att jag funderar på att lägga av som entreprenör.. :thumpdown:

Håkan46
2015-04-16, 14:00
:confused: Oops! Snabba byten... Den hojen hann jag aldrig se. Vad ska det bli nästa gång?

Den är redan inköpt. Se bild på tråden: Senaste Inköp.
//Håkan

Ove
2015-04-18, 07:57
Den är redan inköpt. Se bild på tråden: Senaste Inköp.
//Håkan

:) Oj! En röd, dom går fort dom. ;)

Grattis till nyförvärvet!

Ove
2015-04-18, 08:02
Körde förbi Karlstad igår och såg då att stan har fått nya invånare. Bredvid vägen mitt ute på en stor glänta, bara ca. 200 m. från bostadsområdet Hultsberg och 1 km från IKEA gick en stor vildsvinssugga med en stor kull med småttingar. Dom är alltså på väg att flytta in i städerna vilket är bra, för då minskar problemen på landsorten. ;) :D

Olle Å
2015-04-18, 08:25
Körde förbi Karlstad igår och såg då att stan har fått nya invånare. Bredvid vägen mitt ute på en stor glänta, bara ca. 200 m. från bostadsområdet Hultsberg och 1 km från IKEA gick en stor vildsvinssugga med en stor kull med småttingar. Dom är alltså på väg att flytta in i städerna vilket är bra, för då minskar problemen på landsorten. ;) :D

Troligen kommer de från trångbodda familjer i trakten av Lillerud. Nu har ju Karlstad inte bara fått tvåbenta invandrare från utlandet utan även fyrbenta från inlandet.:eek::eek:
Politikerna kommer nog att ställas till svars, då gräsmattorna i hultsberg kommer att bökas upp.
Det är ju viktigare att gräsmattorna är fina än att bönderna förlorar miljonbelopp på grisarnas framfart.:eek::eek::eek::mad::mad::mad: