handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

Ove
2011-03-10, 09:25
Se upp där ute för till helgen blir det hojväder.

:cool: Lugn och fin nu! Du skall väl ha en liten snöstorm först? :eek:

räven
2011-03-10, 10:44
:cool: Lugn och fin nu! Du skall väl ha en liten snöstorm först? :eek:

Nänä, de blir inget me de, de få ni ha där i norr.

Ove
2011-03-11, 18:40
Nänä, de blir inget me de, de få ni ha där i norr.

:confused: Vaddå? Lite rättvisa ............?
Jo vi fick lite mögel som faktiskt legat kvar hela dagen på en del ställen trots +grader.

Men vägarna har fått nya höjdkurvor som jag inte sett tidigare. Det blir bra med lång fjädringsväg i mina trakter tills all tjäle gått ur backen. :eek:

räven
2011-03-13, 12:04
Hackar en ränna isen, strax klar. Sen kör jag +7 nu.

Ove
2011-03-13, 13:28
Hackar en ränna isen, strax klar. Sen kör jag +7 nu.

:( Avundsjuk! Har väl åkbar temperatur men ishinder. för mycke för att hacka ränna ännu. Några dagar till med +grader så är jag ute och testar vägar. Får bara vara försiktig i början för alla nya fenomen som dykt upp på favoritvägarna, typ dubbelgupp i en del kurvor som tidigare varit i stort sett plana. :)

Olle Å
2011-03-13, 17:48
Var ute en sväng i dag. Det har verkligen blivit lite berg och dalbana på en del håll. gäller att hålla i sig så man inte får en dubbelstuds i rumpan och lämnar hojen flygandes. Just nu är grusvägarna luriga för det kan vara tinat lite på ytan med is inunder, vilket gör att det som synes verkar vara grus, kan var såphalt.
Tranorna närmar sig.

Ove
2011-03-14, 10:09
:rolleyes: Skulle nog kunna hacka undan lite is så att det gicka att få ut en hoj idag men vädret. :rolleyes: Dimma så att man nästan vadar på land och skitigt något hemskt på vägarna. OK jag är ingen putsnisse men det finns gränser även för mig, särskilt som lorten är saltblandad. Ren skit är en helt annan sak :rolleyes:

Ove
2011-03-14, 16:27
:o Jädra gnäll! Sitta och klaga på skit på vägen även om det fanns i rikligt mått. :rolleyes:

Jo jag tänker på vad jag hörde på nyheterna från Japan. Jordskalv-> zunami-> reaktorhaverier och mera jordskalv och zunami + att det har börjat ryka från en vulkan också!

Skit på vägen....? :rolleyes: Nu ska jag leta upp MC-kläderna.. :cool:

Ove
2011-03-15, 13:42
:) Det blev ett par-tre mil på grusiga vägar med nya gupp. Kändes OK. Fattas bara ett par handskar som inte står att finna. ( :confused: ) Därför den korta turen. Räckte iallafall till för attt konstatera att grejerna fungerar och startar lika lätt som vid sista turen i höstas. :D ( nogrannt vinterförvarad stående på sidostödet med tändningen avslagen och inga lampor tända.. ;) )

Olle Å
2011-03-15, 17:51
Att glömma hojen med belysningen på är ju inte att rekommendera. Då kan det behövas ett par startkablar. Eller att man kan springa igång hojen om det finns en liten backe.

räven
2011-03-16, 11:25
Skulle bara medela att nästa vecka kommer våren på allvar.

Ove
2011-03-16, 13:01
Skulle bara medela att nästa vecka kommer våren på allvar.

:) Hoppas att det gäller större delen av riket och inte bara lokalt på Ölands kalkhedar(= alvaret). ;)

räven
2011-03-16, 13:32
:) Hoppas att det gäller större delen av riket och inte bara lokalt på Ölands kalkhedar(= alvaret). ;)

Nordkalotten får ju ha lete tålamod.

räven
2011-03-16, 14:25
Bjuden till provkörning. Landsvägsloket BMW 1600cc, rak sexa. De ni .

Olle Å
2011-03-16, 19:39
Lägg loket på sidan och försök sedan att resa upp det ensam, om den är fulltankad, så får du nog ifrågasätta vad vad försäljaren anser vem som skall köra en sådan.
Motser rapport om provkörningen.

Bighoj
2011-03-17, 08:49
Lägg loket på sidan och försök sedan att resa upp det ensam, om den är fulltankad, så får du nog ifrågasätta vad vad försäljaren anser vem som skall köra en sådan.
Motser rapport om provkörningen.

Inga problem att resa en fallen hoj. Även en liten tjej reser en Goldwing utan större problem,det handlar enbart om teknik.Jag har lagt min vinge på sidan många gånger med vilje för att träna att resa den upp från båda håll.Ett utmärkt sätt att byta bakdäck utan att lämna in hela hojen är att lägga vingen på vänstersidan och sedan fälla ut sidostödet när hojen ligger ner,sen är det bara att ta av hjulet lika enkelt som på en bil och då blir kostnaden billigare på köpet.

Ove
2011-03-17, 09:19
Inga problem att resa en fallen hoj. Även en liten tjej reser en Goldwing utan större problem,det handlar enbart om teknik.Jag har lagt min vinge på sidan många gånger med vilje för att träna att resa den upp från båda håll.Ett utmärkt sätt att byta bakdäck utan att lämna in hela hojen är att lägga vingen på vänstersidan och sedan fälla ut sidostödet när hojen ligger ner,sen är det bara att ta av hjulet lika enkelt som på en bil och då blir kostnaden billigare på köpet.

:hmmmm2: Vilken bra idé! Vad egentligen säger att hojen måste vara i lodlinje medan man grejar med hjulen. Jag tror att det kan fungera på minst en av mina. Blir väl att demontera det som ska bort på undersidan och sen tippa omkull och fixa resten. Sen upp igen - montera och finjustera med hojen stående. Kan funka. :cool:

Bighoj
2011-03-17, 09:37
:hmmmm2: Vilken bra idé! Vad egentligen säger att hojen måste vara i lodlinje medan man grejar med hjulen. Jag tror att det kan fungera på minst en av mina. Blir väl att demontera det som ska bort på undersidan och sen tippa omkull och fixa resten. Sen upp igen - montera och finjustera med hojen stående. Kan funka. :cool:

Jo,det funkar utmärkt,i synerhet då man har kardan.Att träna på att resa sin mc tycker jag är bra för då slipper man göra så stor deal av det om ifall det nu skulle hända ett missöde så att den trillar.Man ska förstås inte vara rädd att fråga om hjälp om där finns folk i närheten,men är man ensam är det inte fel att kunna reda sig själv.
PS
Lägger du hojen på sidan så tänk på att lägga en filt eller dyl under så att du inte repar den
DS

Olle Å
2011-03-17, 11:08
Vill ge ett tips till er som råkat lägga hojen, speciellt om marken är lutande eller lerig.
Har du ett spännband eller tejp så fixa att handbromsen är åtdragen vid lyft, för då riskerar du inte att hojen åker undan precis då den är i känsligaste lyftläget.
Om du är ensam kan det vara bra om du kan lossa backspegeln och vrida in den. Det är ju inte alla hojar som man orkar att ta tag i sadeln utan får använda styret för att få större kraft.

Ove
2011-03-18, 09:33
:hmmmm2: Va f--n? Låg och lyssnade på radion inatt och hörde att långtradarna inte kom från Jönköping åt något håll, sen midnatt, p.g.a. snö? Huvva vilka köer det måste blivit med tanke på den trafikmängd som passerar där.

Tittade ut och det var bara att konstatera att det var samma elände här men utan tradare. VÅREN!! Hallå!................ ÄH, shit! Får väl ta en sväng med snöslungan när det är klart och plogen har kommit förbi på gatan. :mad: :banghead:

Ove
2011-03-18, 09:50
"Mördarsnön kommer" Bilägare rasar! :D

Den snön är väl svart till färgen av alla dieslar på tomgång?

räven
2011-03-18, 11:01
Lugnt å fint nu, Kung bores sista ryck. När nysnön smälter tar den med sig novembersnö å is. Nästa vecka kör vi igen.

Ove
2011-03-18, 11:47
Lugnt å fint nu, Kung bores sista ryck. När nysnön smälter tar den med sig novembersnö å is. Nästa vecka kör vi igen.

Nån sorts växelbruk av snöslunga och MC? :rolleyes:

räven
2011-03-18, 12:35
Nån sorts växelbruk av snöslunga och MC? :rolleyes:

Vill ha snöslunga med boxermotor

Ove
2011-03-18, 18:51
Vill ha snöslunga med boxermotor

:) Jo boxer är fina vovvar och mycke "motor" har dom. :rolleyes:

räven
2011-03-20, 09:04
Fy faen, nu krigas det igen.

Olle Å
2011-03-20, 09:19
Inte bra med alla krig. Om alla diktatorer skull försvinna, så skulle världen bli betydligt trevligare.

Ove
2011-03-20, 16:11
:p Som hundvakt på andra dygnet har jag nu nått fullständig insikt i varför man en gång i tiden började bygga ladugårdar, hönshus och stallar till husdjuren. Jag har vid en del förvirrade tillfällen funderat på att skaffa hund till sällskap men är nu definitivt botad. Tycker dock fortfarande att hundar är trevliga djur - korta stunder. :rolleyes:

Ove
2011-03-21, 08:35
Inte bra med alla krig. Om alla diktatorer skull försvinna, så skulle världen bli betydligt trevligare.

:( Nä krig är förkastligt - det enda som är positivt i så fall är att dödligheten i hjärt-, kärl- och cancersjukdomar minskar i dom områdena statistiskt sett. Tror dock inte på att alternativen är bättre. :(

Bennie Bleking
2011-03-21, 10:46
:p Som hundvakt på andra dygnet har jag nu nått fullständig insikt i varför man en gång i tiden började bygga ladugårdar, hönshus och stallar till husdjuren. Jag har vid en del förvirrade tillfällen funderat på att skaffa hund till sällskap men är nu definitivt botad. Tycker dock fortfarande att hundar är trevliga djur - korta stunder. :rolleyes:


Jag tror hundägare är värre än hundar. Hundarna har ju sitt naturliga beteende.
När man möter nån på stan så ska hunden hoppa upp och slicka av en både här och där.
Då säger hundägaren: "Aah...Han ville bara hälsa"
åsså står man där med nedsolkade kläder........JAG ville ju inte hälsa på hunden.....
FyF-n....för Sådana hundägare som inte kan respektera andra.
Tror däremot att det endast är ett fåtal som skämmer ut sej på detta sätt. Det är nog samma folk som inte tar upp bajset efter sin hund.
Alla borde gå nån kurs och få Hundkörkort, tycker jag.

räven
2011-03-21, 11:11
Jag tror hundägare är värre än hundar. Hundarna har ju sitt naturliga beteende.
När man möter nån på stan så ska hunden hoppa upp och slicka av en både här och där.
Då säger hundägaren: "Aah...Han ville bara hälsa"
åsså står man där med nedsolkade kläder........JAG ville ju inte hälsa på hunden.....
FyF-n....för Sådana hundägare som inte kan respektera andra.
Tror däremot att det endast är ett fåtal som skämmer ut sej på detta sätt. Det är nog samma folk som inte tar upp bajset efter sin hund.
Alla borde gå nån kurs och få Hundkörkort, tycker jag.

Folk borde lära sig att ha hund innan man har hund. Alla är ju inte lika roade av hundar. Somliga kan vara rädda eller osäkra vad hunden vill. Ps. min hund skiter i skogen.

räven
2011-03-22, 20:18
Min nya kompis har kommit hem i dag.

Ove
2011-03-22, 22:32
Min nya kompis har kommit hem i dag.

:) GRATTIS! Vi får väl snart se den hoppas jag. ;)

räven
2011-03-22, 22:48
:) GRATTIS! Vi får väl snart se den hoppas jag. ;)

Lovar!

Ove
2011-03-23, 10:27
Lovar!

:D Blir väl att vänta till inför tranorna och plats bakom huset mitt? :)

Ove
2011-03-23, 19:09
:) Kollade runt ca. 20 mil MC-vägar idag. Oj och ack va gupp och grus och skit, men det är väl som vanligt - man anpassar sig och ser glad ut. :D

:mad: Glad blev jag inte när jag körde en stund på E20 och direkt kommer det en sån där som börjar på idi - och slutar på -ot och kör om. Säger inget om det i och för sig vi har alla olika bråttom men han kunde väl lämnat lite mer än 30 cm lucka. Skulle väl ha sparkat en buckla i sidan men fick nöja mig med att tuta och blinka på fanskpet!! :mad:

Trike
2011-03-31, 10:20
Ove har du koll på tranorna

Trike åkare i Skaraborg

Ove
2011-03-31, 14:49
Ove har du koll på tranorna

:o Trodde att jag hade det men det så att säga sket sig. Tranorna redan på plats och fint väder till helgen när jag har flyttat fram en vecka. :o

Kolla tråden Tranresan 2011 hur det blir. ;)

Ove
2011-03-31, 15:02
:) Jag och hustrun har varit på semester med hotellövernattning. :)

:) Fick en sån där kupong som ger fritt boende på ett hotell så det blev att välja. Ville inte till nån större stad eller nånstans dit alla åker. :rolleyes:

:) Valet föll på Björkhaga hotell och konferens i Mullsjö. Väldigt trevligt och vi åt en 3 rätters middag. Laxbakelse som förrätt, varmrätt kalventrecote med rödvinsås och lite tillbehör och desert och kaffe. Det var inte billig men det var bara den maten som kostade - resten var ju gratis. :)

Resan gick i lugnt tempo med bil och vi fann en massa mil MC-väg som skall undersökas med rätt fordon vid senare tillfällen. :cool:

Ove
2011-04-03, 19:49
:confused: Hmm? har jag blivit ensam på den här tråden? Nåja, Svamlar väl på så får vi se vad som händer. :rolleyes:

:) Idag har jag tiillbringat en massa tid med lilla barnbarnet Vera. Fin unge, inte alls lik farfar. Duktig är hon också och gjorde allt som ska ske i en blöja. sov liggande på min breda bringa, skrek som en gast när hon var missnöjd, åt med god aptit och spydde på farfarn. Allt vad man ska fixa i den åldern. Den ungen är jättefin! :D

Chappy
2011-04-03, 21:24
Undrar om inte min hoj är släkt med Vera på nå´t vis. Efter dagens 16 mil och åter hemma i hemmets trygga vrå "garage" tog jag en koll på oljan. Här måste det också läcka på mer än ett håll.
Eller så är det kanske inte bara jag som börjar bli lite sliten med åren. Fast en japansk yngling på 31år bör väl vara i sin krafts dagar?.

Ove
2011-04-03, 22:23
Undrar om inte min hoj är släkt med Vera på nå´t vis. Efter dagens 16 mil och åter hemma i hemmets trygga vrå "garage" tog jag en koll på oljan. Här måste det också läcka på mer än ett håll.
Eller så är det kanske inte bara jag som börjar bli lite sliten med åren. Fast en japansk yngling på 31år bör väl vara i sin krafts dagar?.

:confused: Kanske så att gamla Suzuki lätt får en släng av engelska sjukan på gamla dar. Min GSX 400f -83 läcker olja som den sen pissar på min vänstra sko. Har provat att säga FYY! men det har inte hjälpt. Får nog se till att få i en ny O-ring i kamkedjespännaren. :mad:

Olle Å
2011-04-04, 06:59
Vi 60+ har ju all rätt i världen att ta det lite lugnt. Det var ju trots allt vi som formade världen. Att den senare generationen inte hade begrepp om att ta till vara den på bästa sätt, är ju en annan fråga. förhoppningsvis kommer den nya att ha lite bättre insikt om sitt arv och vårda det som finns kvar, lite bättre.
vill tacka Ove i Sjötorp för guidningen till Tranlandet. Fina vägar men med lite lösgrus här och var. Kollade på MC- dagarna i Väring. Mycket fint att titta på , men ingenting för mig att ha förutom att det fanns en Africa Twin, som jag är lite fundersam på.
Jag har ju en kanonfin Yamaha xj 600 som jag vill byta bort, men mc-handlarna verkar gått ihop sig och bara bjuder sk. skambud.
Vi får väl se om jag hittar något trevligt. Att jag vill ha en ofroad är i allafall klart, men inte för tung eftersom de har en benägenhet att lägga sig i leran ibland.

Ove
2011-04-04, 15:15
Vi får väl se om jag hittar något trevligt. Att jag vill ha en ofroad är i allafall klart, men inte för tung eftersom de har en benägenhet att lägga sig i leran ibland.

:) Jo det är med dom som med oss gubbar - det är skönt att sträcka på kroppen i liggande ibland. Men dom vill ju helst ligga kvar var det verkar för man får verkligen ta iiiiiiiiiiiii! för att få upp dom igen. :rolleyes:

:hmmmm2: Jag har funderat lite. Förr fanns det i leksaksaffären en rund gubbe med tung botten som alltid reste sig, säkert förbjuden idag för att den kan ge barnen fel uppfattning eller skada sig eller något. Skulle du inte kunna sno ihop en hoj med extremt breda och runda däck och lika låg tyngdpunkt som gör likadant. Säkert värdelös att köra som allt med för låg tyngdpunkt - men vaddå? den reser sig alltid! :cool:

Ove
2011-04-11, 07:56
:) Så vart det vardag igen. Tranresan har varit och nästa begivenhet blir väl 60+turen med Olle i Värmland och på Dal, men det är först i Maj. Finns väl några jättesammandragningar med korteger och sånt på gång men det är inte riktigt min grej. :D

Det ordnar sig. Våren brukar inte vara så fri från aktiviteter så man hinner få tråkigt precis. Ved, resa, körsång, tjära kära ekan osv och sen är det sommar. Idag ska jag byta till sommarsulor på bilarna, jobb finns om man ids.:rolleyes: :D

Olle Å
2011-04-11, 08:43
Hallå Tore och övriga norrlänningar. Hur har ni det med åkbara vägar nu? Här i södra Värmland så är de mindre belagda vägarna rena berg och dalbanan just nu. Grusvägarna kräver rejäla framgafflar och vaken blick för stora hål och bulor. Annars så är det ju perfekt väder just nu innan både turister och mygg kommer.
Inget större fel med turister, men de är helt livsfarliga i hur de framför sina fordon speciellt i ett stort naturreservat som kallas för Glaskogen. De sitter väl och stirrar efter varg och älg och glömmer bort att det kanske finns andra trafikanter. Det är ju dem väl unt att se ett stycke vildmark på nära håll. Att ta en liten vandring i den skogen kan ju vara en fin upplevelse, eller att fiska i någon av alla de sjöar som finns. Vi brukar åka hoj ganska ofta där, men tyvärr så är det nog lite problem för många mc-åkare eftersom det bara är grusvägar där.

räven
2011-04-11, 08:57
Noterade under tranresan att många småvägar har fart riktigt illa i vinter. Mycket pucklar å gropar, men värst av allt är den krackade beläggning som ligger utspridd mitt i kurvan.

tore
2011-04-11, 10:46
Hallå Tore och övriga norrlänningar. Hur har ni det med åkbara vägar nu? Här i södra Värmland så är de mindre belagda vägarna rena berg och dalbanan just nu. Grusvägarna kräver rejäla framgafflar och vaken blick för stora hål och bulor. Annars så är det ju perfekt väder just nu innan både turister och mygg kommer.
Inget större fel med turister, men de är helt livsfarliga i hur de framför sina fordon speciellt i ett stort naturreservat som kallas för Glaskogen. De sitter väl och stirrar efter varg och älg och glömmer bort att det kanske finns andra trafikanter. Det är ju dem väl unt att se ett stycke vildmark på nära håll. Att ta en liten vandring i den skogen kan ju vara en fin upplevelse, eller att fiska i någon av alla de sjöar som finns. Vi brukar åka hoj ganska ofta där, men tyvärr så är det nog lite problem för många mc-åkare eftersom det bara är grusvägar där.

Det jag sett så är vägarna åkbara några mc-kare har vågat sig ut trots att tempen inte varit så mycke över noll.Just servat o ställt bort snöskotern, hojen på "depåstöd" i garaget ännu någon vecka

Ove
2011-04-13, 17:13
Det jag sett så är vägarna åkbara några mc-kare har vågat sig ut trots att tempen inte varit så mycke över noll.Just servat o ställt bort snöskotern, hojen på "depåstöd" i garaget ännu någon vecka

:) Gott att hela kungariket börjar bli farbart. Förstår att det nästan måste kännas ännu skönare för er "ovan där" att få stuva undan vinterpryttlarna.

När tranorna visar sig hos er är det hög tid att få ut hojarna och skrämma liv i vinterstela vevstakar och ventiler. Bra vårtecken dom fåglarna! :D

räven
2011-04-13, 17:35
Åhåjaja, ingen hojkörning sen tranresan. Kör runtirunt med skitkärran å gräsharven. Färdig i kväll så nu är jag på gång igen.

Olle Å
2011-04-13, 20:26
Jag har en nyare motor till min TA på gång. Skall skrämma upp den lite med KN-filter,öppnare dämpare och större munstycken i förgasarna. Kanske hojen går bra även på den nya E 10 soppan då ?
Var ute på en rejäl tur i söndags. Tur att det finns rejäl fjädring i hojen. Hade man haft Yamahan i stället, så hade man nog haft ryggskott nu.

räven
2011-04-13, 21:07
Jag har en nyare motor till min TA på gång. Skall skrämma upp den lite med KN-filter,öppnare dämpare och större munstycken i förgasarna. Kanske hojen går bra även på den nya E 10 soppan då ?
Var ute på en rejäl tur i söndags. Tur att det finns rejäl fjädring i hojen. Hade man haft Yamahan i stället, så hade man nog haft ryggskott nu.

Fjädring är guld värd denna vår, mycket pucklar å hålor.

Ove
2011-04-13, 21:18
Fjädring är guld värd denna vår, mycket pucklar å hålor.

:hmmmm2: Jag drog igenom ett sånt där dubbelgupp där man spänner hela kroppen för att inte vika ihop sig. Då började jag fundera på sån där G-dräkt som flygarna har - kan det va nåt? :hmmmm2:

Ove
2011-04-14, 15:25
:mad: Beställde en scooter för att ah till hustrun och för egna närtransporter. Tänkte att hon skulle få vara med och välja färg. Men vaddå?? finns bara i SVART! Svart är väl ingen färg - det är bara ett hål i ljuset! :(

:rolleyes: Asch, skit samma! Har ju en svart hoj förut och den går ju bra iallafall. :cool:

Olle Å
2011-04-14, 17:28
:mad: Beställde en scooter för att ah till hustrun och för egna närtransporter. Tänkte att hon skulle få vara med och välja färg. Men vaddå?? finns bara i SVART! Svart är väl ingen färg - det är bara ett hål i ljuset! :(

:rolleyes: Asch, skit samma! Har ju en svart hoj förut och den går ju bra iallafall. :cool:

Köp en riktig trimsats till hennes scooter, så kan hon ju hänga med på dina turer.

Ove
2011-04-14, 17:48
Köp en riktig trimsats till hennes scooter, så kan hon ju hänga med på dina turer.

:eek: Varförihellskottadåför?? Då hänger ju inte jag med - då måste jag byta till en skrevraket och det har jag ingen lust med. :p

:) Nädu Olle! Här ska inte trimmas för den är kvick nog i standard. :D

Ove
2011-04-18, 08:07
:) Besiktning idag. Det är Sigrid som ska kollas. Jag gillar att besiktiga för då får man en ganska sakkunnig bedömning av vad som fattas den gamla och kan åtgärda. Klart att jag försöker hålla grejerna friska men det är faktiskt lätt att missa något. :)

Bennie Bleking
2011-04-18, 08:13
Utvikt......Smygtagit....tja döm själva:D:D:D
http://www.facebook.com/FlyingEagleWear?sk=wall

Glöm inte att trycka på "Gilla" knappen

Ove
2011-04-18, 08:21
Utvikt......Smygtagit....tja döm själva:D:D:D
http://www.facebook.com/FlyingEagleWear?sk=wall

Glöm inte att trycka på "Gilla" knappen

:D Jodå handskarna är fina men glöm inte att ta på hjälmen innan du kör! ;)

räven
2011-04-18, 08:39
:D Jodå handskarna är fina men glöm inte att ta på hjälmen innan du kör! ;)

Våra västar är köpta där. Vi kanske kan vinna med pinkbilden på 4a västar?

Ove
2011-04-18, 17:16
:cool: Besiktningen gick bra = blankt papper. Bad lite om ursäkt för slarvtvätten jag gjort. Då säger besikningsmannen att det inte gjorde något och förresten var det ofta han gjorde anmärkning på söndertvättade MC. - speciellt framhjulslager som fått för mycket vatten och skadats. :rolleyes:

räven
2011-04-18, 20:46
:cool: Besiktningen gick bra = blankt papper. Bad lite om ursäkt för slarvtvätten jag gjort. Då säger besikningsmannen att det inte gjorde något och förresten var det ofta han gjorde anmärkning på söndertvättade MC. - speciellt framhjulslager som fått för mycket vatten och skadats. :rolleyes:

Grattis

Ove
2011-04-18, 20:49
Våra västar är köpta där. Vi kanske kan vinna med pinkbilden på 4a västar?

:D Prova!

räven
2011-04-18, 21:35
:D Prova!

Tyar inte

räven
2011-04-19, 12:21
Vill härmed medela att vår vän å hojkompis GeCe är död.

simen
2011-04-19, 13:10
Vill härmed medela att vår vän å hojkompis GeCe är död.

Jag fikk inte äran at bli bekänt med honom. Kondolerar.

_______________
Simen

Ove
2011-04-19, 16:30
Vi var alla med i en förening som hade 2 rikstäckande aktiviteter /år och ett internt, retrospektivt informationsblad som man kallade för tidning. För detta betalade man en årlig avgift som inte var så hög men att betala för inget är som det är. :(

:mad: Fan heller att jag ska vara med när inget händer tänkte jag, men jag ska kolla runt en gång till i bladet och fann en liten hörna med adress till en hemsida. Och ett forum! Provar att komma in efter att ha bollat fram och tillbaka med en Webbmaster som kom med dom mest irrelevanta frågor. Nåja, när jag i princip bett honom fara och flyga blev jag intressant och insläppt. :rolleyes:

Började skriva lite ut i tomma rymden som det kändes och det kom svar! Det var en från Småland och sen en från Askersund och skaran ökade på efterhand men det blev aldrig riktigt många. Frampå våren började vi kolla intresset för att träffas och GeCe, Räven Olle Å och jag bestämde att vi skulle se på tranor. När dagen var inne så hade GeCe lämnat återbud - sjuk och fick en massa behandling men vi andra sågs vid Hornborgasjön och det kom faktiskt en del andra från den föreningen varav två "ungdomar" hänger med fortfarande. Tillfälle att träffa GeCe hade jag haft ett par veckor innan när vi gjorde en resa till Tysslingen i magnifik tjällossning där vi plaskade fram inte på, snarare genom, en flytande väg.

Det blev väl så att det var vi fyra som träffades i olika konstellationer, med och utan våra spättor, när tillfälle gavs.

Sen var jag med på ett årsmöte och förundrades över mötesordningen med den tydliga hierarkin. Vad som avhandlades på förmöten fick inte läcka till dom vanliga medlemarna. Sen trycktes besluten igenom med hjälp av diciplin. :eek:

Nästa begivenhet var ytterligare ett möte där man "bara informerade och diskuterade". Där tillkännagavs att man inte skulle använda forumet och för övrigt var styrelsen så till vida arrogant att det var bara att tacka för sig. :p

Jaså? Det blev inte bara jag som klev överbord! OK! Söka ny träffpunkt - Hojen är bra - mail till dom som skrev på förra. Kalla oss något ? Jovisst 60+ och under Tranresan 2010 blev det västpåtagning under högtidliga former på en parkeringsficka vid en kohage i Valle härad. Ingen förening ingen klubb, bara ett gäng som träffas för att ha så kul som det kan vara. :shakehands:

Samma dag - 9/4 2011- förlorade vi GeCe och Simen fick sin nya väst. Visst är livet fullt av mysterier.

simen
2011-04-19, 18:30
Jag åkte från tranresan med min nya väst jättestolt:banana: och sedan har den varit monterad på min jacka:) vi har redan varit på några turar med nya västen, jag fikk en kommentar på et kafe hvor dom tyckte at den va snygg:D hvorpå jag fortalte at d fantes kun 5 stk i hela världen,:cool: Men nu mera så blir d kun 4 stk at se på vägorna. Va jo spesielt å få min väst samma dag som GeCe gikk ur tiden. Man har jo sina tankar.

Simen:)
Yamahadriver
Tanumshede

Olle Å
2011-04-19, 19:58
Jag hade ju hyst en förhoppning att Gunder skulle kunna vara med på den planerade 60+ Turen, men under senvintern blev han ju tyvärr sämre och sämre. Kändes lite olustigt att få beskedet om hans bortgång.

räven
2011-04-27, 19:39
Hemkommen efter GeCes begravning, närvarande Olle, Ove å Jan från 60+ gänget.

Ove
2011-04-27, 19:43
Igår var det begravning i Lerbäcks kyrka norr om Askersund. Vår kompis Gunder Carlsson, signaturen GeCe, gick till sin sista vila.

Släkt och många vänner närvarade vid högtiden som präglades av musik, både i kyrkan och vid minnesstunden efteråt.

Vi var tre som representerade MC-gemenskapen, Jan, Olle och jag. Vi kom med MC till kyrkan och hade våra munderingar, inklusive västarna, på oss så att ingen skulle behöva undra vad vi var för figurer och trots att vi var där i helt annat ärende så ville många, även prästen, prata MC med oss. Lite kul mitt i det sorgliga.

Känslan efter begravningen - sorgligt naturligtvis - stämnigsfullt - och det verkar finnas massor av värme i kretsen av släkt och vänner vilket ändå känns ganska bra.

Ove
2011-04-30, 13:04
Efter begravningen följdes vi åt hem till mig och Jan nattade över medan Olle for hemåt i kvällning och fick en del regn efter vägen. Han har varit med förut så han rustade sig med att plasta in händer och fötter i påsar. När han åkt iväg hittar jag den vanliga lilla minnessaken han brukar lämna efter sig - ryggskyddet. :rolleyes:

Igår bar det iväg till Värmland, eg. i hustruns ärenden, men jag och ryggskyddet får följa med för hon ska passande nog till Borgvik. Åker hem till Olle och lämnar ryggskyddet och får en liten pratstund med herrskapet.

När det börjar bli dags för att köra ut och hälsa på sonen med familj börjar bilen bete sig allt sämre, fullt rus eller inget och inget däremellan. Sen bara den tvärdog och bärgning var det som gällde. I och för sig inget som förvånar för det är en Ford och förloppet får väl därmed betraktas som normalt. :rolleyes: (Jodå, jag har provat det märket förut och vet att vill man ha problem så finns det att köpa!)

:) Kom hem med hjälp av släkten, men vi är nu en bil kort. Problem eller bättre läge? Vet ej förrän vi provat men jag trorr att det blir bra. Vi har ju ett gäng 2-hjulingar! ;)

Ove
2011-05-01, 09:30
:banghead: :rolleyes: :D Körde ihop sig direkt! Får låna en bil av brormin för en måstekörning Arlanda t.o.r. imorgon bittida. Nåja. Kanske man ska se det som så att det ordnar sig alltid även om man kanske får anlita "externa" resurser ibland. :)

För övrigt så är det inte "min" körning heller utan en sån där hjälpatillomdetgår körning. Man är ju som pensionär en ganska outnyttjad resurs. Gott att vara till någon nytta ibland. ;)

räven
2011-05-01, 10:07
:banghead: :rolleyes: :D Körde ihop sig direkt! Får låna en bil av brormin för en måstekörning Arlanda t.o.r. imorgon bittida. Nåja. Kanske man ska se det som så att det ordnar sig alltid även om man kanske får anlita "externa" resurser ibland. :)

För övrigt så är det inte "min" körning heller utan en sån där hjälpatillomdetgår körning. Man är ju som pensionär en ganska outnyttjad resurs. Gott att vara till någon nytta ibland. ;)

Hoppas allt ordnar sig.

Ove
2011-05-01, 10:40
Hoppas allt ordnar sig.

:) Det ordnar sig säkert. Jag har allt fixat så jag kan göra den lilla resan för att hämta resenärerna som landar i morgon. Beträffande bilen så ska vår bäste mekaniker titta på den och jag hoppas att han förordar skrotning. Ingen bra idè att ödsla pengar på att reparera en Ford. :p

räven
2011-05-01, 10:46
:) Det ordnar sig säkert. Jag har allt fixat så jag kan göra den lilla resan för att hämta resenärerna som landar i morgon. Beträffande bilen så ska vår bäste mekaniker titta på den och jag hoppas att han förordar skrotning. Ingen bra idè att ödsla pengar på att reparera en Ford. :p

Hoppas forden blir bättre å lyckligare i nästa liv som hoj.

Ove
2011-05-01, 12:56
Hoppas forden blir bättre å lyckligare i nästa liv som hoj.

:eek: Man exporterar väl inte skrot till Japan hoppas jag för jag vill inte att den kommer igen i någon av mina framtida MC. Jag kör ju som bekant med Japansk kvalitet. :cool:

räven
2011-05-03, 21:41
Nog blir man lite purken när snön faller över småland i maj.

Ove
2011-05-03, 22:15
Nog blir man lite purken när snön faller över småland i maj.

:eek: Tittade ut kl 05.56 i morse. Vitt på backen..... och träden..... och i luften, stora lovikavantar kom det ner! Jag tog beslutet: Jag går i ide tills det är vår igen och kröp ner i sängen. När jag vaknade nästa gång, vid åttatiden, var det lite solsken. :p

Sista dagarna har det inte blivit mycket hojande. Mest snurrat omkring i närområdet och då ligger nya scootern väldigt bra till. Det har varit onödigt kallt för att stimulera till stordåd,

tore
2011-05-04, 09:30
[QUOTE=Ove;51708]:eek: Tittade ut kl 05.56 i morse. Vitt på backen..... och träden..... och i luften, stora lovikavantar kom det ner!

Får bara hoppas att det är bättre väder nästa veckoslut på Vänerns västsida
Tore

Ove
2011-05-04, 11:42
Får bara hoppas att det är bättre väder nästa veckoslut på Vänerns västsida
Tore

:) Ordnar sig nog Tore, väderguden Jan från södra Småland brukar fixa den detaljen. :D

räven
2011-05-04, 12:18
:) Ordnar sig nog Tore, väderguden Jan från södra Småland brukar fixa den detaljen. :D

Ljummet vårregn är bra för växtligheten

Ove
2011-05-04, 14:20
Ljummet vårregn är bra för växtligheten

:rolleyes: Jaha? Och vad tycker du ska växa på oss 60+;are? :p ;)

räven
2011-05-04, 15:24
:rolleyes: Jaha? Och vad tycker du ska växa på oss 60+;are? :p ;)

Tänkt mig fjunet på flinten, inget annat.

Olle Å
2011-05-04, 19:01
Det är nog många yngre än 60+ som önskar fjun på flinten, så de rakar ju knoppen i stället.:p

räven
2011-05-07, 09:34
Hmmmm, fredag den 13e verkar bli vårregnens dag, enligt prognosmakarna. Nåja vindarna kan vända å solen lyser över dom som vill fara till 60+ träff.

Olle Å
2011-05-08, 06:56
Jag ser verkligen fram mot vår 60+ träff här i Borgvik. Om någon får strul med hojen, så har jag en i reserv som kan lånas. Vädret BLIR fint.
VI SES OCH HÖRS.

tore
2011-05-08, 17:37
[QUOTE=Olle Å; Vädret BLIR fint.
VI SES OCH HÖRS.[/QUOTE]

Så gör vi Olle hoppas du har rätt ang.vädret

Är det möjligt i nuläget att efteranmäla en eftersläntrare ?

Tore

Olle Å
2011-05-08, 18:05
Så gör vi Olle hoppas du har rätt ang.vädret

Är det möjligt i nuläget att efteranmäla en eftersläntrare ?

Tore
Om eftersläntaren ringen 0555-74060 och talar med Mona eftersom hon har hand om boendet, kanske det går bra.

Ove
2011-05-10, 16:40
:) Hej igen! N har jag kommit hem från bussresa till Polen men konfirmander. Vill någon ha tips så vet jag ett bra hotell i Gdansk - Gdyniaområdet. :)

Dags att packa upp, tvätta och packa igen i andra väskor den här gången för nu blir det hoj med Olle. :cool: :D

Olle Å
2011-05-10, 18:50
HANN DU SE NÅGOT AV DEN POLSKA TRAFIKEN?

Ove
2011-05-10, 20:52
HANN DU SE NÅGOT AV DEN POLSKA TRAFIKEN?

:rolleyes: Något. Det går fort och alla kör efter eget huvud. Trafiken i Polen är väl ungefär som Polsk riksdag. Verkar ändå som det fungerar ganska bra.. :)

räven
2011-05-11, 09:29
:rolleyes: Något. Det går fort och alla kör efter eget huvud. Trafiken i Polen är väl ungefär som Polsk riksdag. Verkar ändå som det fungerar ganska bra.. :)

Trafikreglerna är enkla= Störst kör först

Olle Å
2011-05-11, 20:26
Provade min Yamaha xj 600 på grus i dag. Skulle åka en väg som normalt är ganska fri från lösgrus osv. Men hej vad lurad jag blev. Nysladdad väg med alla sorts grus och singel och spår. Här skall testas tänkte jag. Blev faktiskt otroligt imponerad av hojen trots avsaknad av grova däck. Gällde bara att hitta rätt växel så gick det nästan lika fort som med Transalpen. Den hojen med grova däck och ett lite bredare styre, sen jäklar!!!!!!

Ove
2011-05-18, 09:02
:) Sommarn är här. Veden är där, lite feltippad så den hamnade hos grannen så det är att knoga på med att få den tillbaka till eget vedskjul för han ,grannen, vill ha plats för sin ved. Ekan kom i sjön igår och bör om allt stämmer vara ösklar. Gräset växer och skall åtgärdas. :rolleyes:

Jag har legat lite lågt efter 60+resan för kroppen ville inte riktigt vara med, men den börjar bli talbar igen. Brukar vara ett bra tillfälle för infarkt att snörstarta en vinterstånden 12-hästars Briggs and Stratton. Bara att testa. :cool:

räven
2011-05-18, 12:33
:) Sommarn är här. Veden är där, lite feltippad så den hamnade hos grannen så det är att knoga på med att få den tillbaka till eget vedskjul för han ,grannen, vill ha plats för sin ved. Ekan kom i sjön igår och bör om allt stämmer vara ösklar. Gräset växer och skall åtgärdas. :rolleyes:

Jag har legat lite lågt efter 60+resan för kroppen ville inte riktigt vara med, men den börjar bli talbar igen. Brukar vara ett bra tillfälle för infarkt att snörstarta en vinterstånden 12-hästars Briggs and Stratton. Bara att testa. :cool:

60+are ska ha elstart på alla sina motorer, saknar det på motorsågarna.

Ove
2011-05-18, 19:25
60+are ska ha elstart på alla sina motorer, saknar det på motorsågarna.

:p Löjligt nog har den gräsklipparen elstart men är så lättstarad att det har varit enklare att snörstarta än att byta det kassa batteriet. Så har det varit i minst 5 år. :rolleyes:

Den startade å 3;e rycket så nu gick det lättare än vad jag befarade att klippa de något förvuxna gräsmattorna. Håller på att minska ner maskinparken genom att sälja av min Suzuki 400. Vill bara vara säker på att det är rätt maskin för den tänkta köparen. Lite trist att göra sig av med Lillan men vad ska jag ha henne kvar för? Det blir för lite kört med henne och då ser hon bara ledsen ut och sånt tål jag inte, blöthjärtad som jag är. :o

:bath: Ekan låg och flöt i marvatten som beräknat. Öste den till ingen nytta för det tar en vecka innan den är tät. Sen får man ösa när det regnat för då rinner vattnet inte ut. :banghead: :rolleyes:

räven
2011-05-19, 14:48
Blivit fjantig,tvättat hojen.

Ove
2011-05-19, 19:58
Blivit fjantig,tvättat hojen.

:hmmmm2: Blir nog att jag också får fjanta till mig nån dag... om jag får tid. Men jag har iallafall impregnerat dynan på Sigrid idag :p

Sprungit ivägen och försökt vara nyttig idag. Grillen på byn ska öppna i morgon och jag har varit delaktig i förberedelserna. Jag är lite impad av vad som kommer att finnas på menyn, kom gärna och prova alla som har vägarna förbi. :eating:

Trike
2011-05-19, 21:13
:hmmmm2: Blir nog att jag också får fjanta till mig nån dag... om jag får tid. Men jag har iallafall impregnerat dynan på Sigrid idag :p

Sprungit ivägen och försökt vara nyttig idag. Grillen på byn ska öppna i morgon och jag har varit delaktig i förberedelserna. Jag är lite impad av vad som kommer att finnas på menyn, kom gärna och prova alla som har vägarna förbi. :eating:

Blir det något gott så att det är lönt att åka

Olle Å
2011-05-20, 07:48
60+are ska ha elstart på alla sina motorer, saknar det på motorsågarna.

Finns faktiskt motorsågar med elstart.
Gjorde om dynan till min Transalp igårkväll. Tog bort lite skumgummi och lade i en sådan gelpad som ryttarna har under sadeln. Hojen har ju snart gått 9000 mil så dynan hade blivit lite deformerad.
Göken gal och gräset gror och vårens vackraste blomma, maskrosen, ser ut att trivas i grannens gräsmatta.

Ove
2011-05-21, 07:10
Blir det något gott så att det är lönt att åka

:) Jag har bara provat deras kebabtallrik. Jättegod och dessvärre också jättestor så jag blev alldeles för stinn om magen. Finns en massa andra rätter också. :eating:

Säg till när ni kommer så vi kan träffas. :shakehands:

Ove
2011-05-21, 08:26
:mad: Mycke snack kan det bli om vilken olja man ska hälla i motorn men var fasen får man tag på mustaschvax av bra märke. Har problemet att frisyren blåser upp i ögona så stråna behöver lite som lägger band på vindrufset. :rolleyes:

Svår att hitta och om man finner så är det dyrt som guld. :mad:

tore
2011-05-21, 09:45
Ove; Mycke snack kan det bli om vilken olja man ska hälla i motorn men var fasen får man tag på mustaschvax av bra märke. Har problemet att frisyren blåser upp i ögona så stråna behöver lite som lägger band på vindrufset. :rolleyes:

Svår att hitta och om man finner så är det dyrt som guld.

Ja du Ove det sägs ju kosta att vara med

Tore

Olle Å
2011-05-21, 17:05
Ove; Mycke snack kan det bli om vilken olja man ska hälla i motorn men var fasen får man tag på mustaschvax av bra märke. Har problemet att frisyren blåser upp i ögona så stråna behöver lite som lägger band på vindrufset. :rolleyes:

Svår att hitta och om man finner så är det dyrt som guld.

Ja du Ove det sägs ju kosta att vara med


Tore
Misstänker att Ove har en bikupa i trädgården där det finns vax

Ove
2011-05-21, 19:04
Misstänker att Ove har en bikupa i trädgården där det finns vax

:) Häddö, fick ta en tur till Staden för att handla. Tur det för det var allt som blev hojat idag. :rolleyes:

Hustru och svärmor ville ta en tur och titta på blommor i eftermiddag, med bil alltså.
Hamnade på kaféet vid klosterkyrkan i sista minuten före stängning. Det var ett gäng med knuttar där, kanske 20 st. Måste bara fråga och det visade sig vara "Old Knutters" från Halmstad som hade sin 2 dagars Majtur. Övernattning i Hjo var det som gällde. Dom samlas och kör ungefär som 60+;arna med den skillnaden att dom bor och utgår från samma ställe och att dom tydligen väljer större vägar än vad vi vill ha. Tipsade om Hojen. :)

Chappy
2011-05-22, 02:49
Misstänker att Ove har en bikupa i trädgården där det finns vax

Har för mig att det finns ett redskap som rimmar på vax, och som löser ditt problem Ove.:p

Olle Å
2011-05-22, 09:09
Vi är fyra 60+ och en yngling som drar till Norge i början av Juni, på en rundtur som går från Värmland upp mot Sunndlsöra och ner mot Trollstigan och Geiranger, Lom och Voss och därefter över Hardangevidda.
Som vanligt hoppas jag att Räven har tumme med vädergudarna.

Ove
2011-05-22, 09:29
Har för mig att det finns ett redskap som rimmar på vax, och som löser ditt problem Ove.:p

:mad: Ffffnys!!! :p

Ove
2011-05-23, 15:33
:( Nu är hon såld Lillan. Det var första hojen för mig som återfallare och var till stor nytta för mig i rehabiliteringen för några år sen. Den bästa rollator man kunde tänka sig. :cool:

Att hon sen var lite för låg att sitta länge på var det som gjorde att jag numera har en DR som favorithoj med resultatet att hon nästan aldrig kom ut på vägarna. Senaste säsongen fick hon bara gå 3-400 mil och då är det lika bra att sälja så hon kommer till nytta. Lite vemod känner man. :o

Ove
2011-05-25, 01:47
:mad: Måtte djävulen ta alla bilar - möjligen med undantag för Skoda Felicia som är en makalös manick. Gjorde ett bytlån med min bror för han behövde min bil och kärra för att köra lite grejer heldag i morgon och vi fick ta hans Volvo för att hustrun min behöver också ha bil. Hennes har ju hamnat på skroten nyligen för att allt vad boxar heter hade sagt upp sig. :mad:

Hon åker iväg och jag tar en tur på hojen i kulingvindar. Ett j-a bestyr att hålla sig i rätt fil med byig vind som verkar komma från alla håll. Då surrar det till i fickan - telefon. Hustru på tråden. Bilen, den lånade har pajat. Söker upp bror min och lånar tillbaka min Skoda. Han följer med med tanke på att man ska ta hand om bilen också. Konstaterar att det har blivit ett större motorras och inget att göra på plats. Skjutsar frun till bestämmelseorten där hon sen får klara sig med buss och vi andra bogserar hem bilen. 8 mil! Skodan är faktiskt helt suverän när det gäller. Inte minsta tecken på att hon skulle vantrivas att dra en mycket tyngre bil. :)

Jag nu är vi hemma igen och det är dags att krypa i bingen en stund och det lutar väl åt sovmorgon. Natti! ;)

räven
2011-05-25, 09:06
Jag säger bara bilar, fy sjutton va trist, dom ska ju bara funka när man behöver dom. Frun å jag tänkte ta en skånerunda ett par dagar. Förmodligen friska vindar å lite regnskurar?

Ove
2011-05-25, 13:35
Jag säger bara bilar, fy sjutton va trist, dom ska ju bara funka när man behöver dom. Frun å jag tänkte ta en skånerunda ett par dagar. Förmodligen friska vindar å lite regnskurar?

:mad: Ja bilar är en skit att man måste ha. Hållit på en del i dag för att pussla ihop hustruns hemtransport men med goda grannar ordnar sig det mesta. :rock:

Gjorde mig en tur och upptäckte att jag har efter att passerat en hage med 4 hästar att jag tydligen blivit utnämnd till något slags hedershäst! När jag kommer så står dom med örona uppmärksamt riktade mot mig och när jag passerar galopperar dom med så långt hagen räcker och är väldigt uppmärksamma på mig. Det handlar inte om att dom är skrämda för då ser det helt annorlunda ut. Det började med att en häst sprang med men nu kommer dom alla efter mig. :D

Får ta det väldigt lugnt om någon är ute och rider så att dom inte hittar på samma med ryttare. :eek:

Olle Å
2011-05-25, 18:56
:mad: Ja bilar är en skit att man måste ha. Hållit på en del i dag för att pussla ihop hustruns hemtransport men med goda grannar ordnar sig det mesta. :rock:

Gjorde mig en tur och upptäckte att jag har efter att passerat en hage med 4 hästar att jag tydligen blivit utnämnd till något slags hedershäst! När jag kommer så står dom med örona uppmärksamt riktade mot mig och när jag passerar galopperar dom med så långt hagen räcker och är väldigt uppmärksamma på mig. Det handlar inte om att dom är skrämda för då ser det helt annorlunda ut. Det började med att en häst sprang med men nu kommer dom alla efter mig. :D

Får ta det väldigt lugnt om någon är ute och rider så att dom inte hittar på samma med ryttare. :eek:
Var ute och red för en massa år sedan , då plötsligt hästen reagerade på någonting bakom.
Det var en älgkalv som tappat bort mamman. De ser ganska dåligt så kalven hängde på. Bakefter såg jag kon komma travandes. bakom en krök red jag in i skogen, kalven stannade och mamman kom ikapp. Hade inte mamman vrit , så kanske jag kunnat få en levande älgkalv med hem.

Ove
2011-05-25, 21:42
Var ute och red för en massa år sedan , då plötsligt hästen reagerade på någonting bakom.
Det var en älgkalv som tappat bort mamman. De ser ganska dåligt så kalven hängde på. Bakefter såg jag kon komma travandes. bakom en krök red jag in i skogen, kalven stannade och mamman kom ikapp. Hade inte mamman vrit , så kanske jag kunnat få en levande älgkalv med hem.

En arbetskamrat, en ivrig ryttare, som dessvärre inte är med oss längre, berättade en del episoder som han varit med om under en massa år. En gång var han ute och red en märr som börjat bli brunstig utan att han observerat det. Han tar en runda som går förbi en hage där det går några hingstar och en av dom känner att det luktar gott, tar sig ut ur hagen och kommer efter. Det fordrades ett idogt arbete med ridspöet samtidigt som han fick full fart på stoet och han lyckades komma undan. Han sade att det var tur att det var en ung hingst som inte var så målmedveten för annars hade han kommit i kläm i en synnerligen pinsam situation :eek:

Ove
2011-05-27, 18:25
:rolleyes: Vilket skitväder! Först blåst i flera dagar så man vinglar omkring som ett fyllo i vindbyarna och sen störtregn och sol om vartannat när vinden äntligen lugnat sig. Nja, skit samma, det är väl att anpassa sig. :rolleyes:

Tänkte att jag skulle ta ut kromfjollan Greta och köra omkring lite men då vill jag ha torra vägar så det fär vänta. Jag har nya scootern och gamla Sigrid att bösa omkring med i lorten så länge. Det är bara svårt att få något gjort när det kommer en skur så fort man ska ut och försöka med veden eller klippa gräs, eller vad som helst utomhus.

Ekan har tätnat så nu får jag ösa ut regnvattnet. Det problemet fanns ju inte innan hon var tät för då reglerade hon nivån själv. Inget gott utan att det har något ont med sig eller hur det var? :bootyshake:

räven
2011-05-28, 10:25
Jaha, nu är det strax dax för en ny resa Linneryd -Vänern. Vägarna däremmelan börja kännas "uppslitna" trots alla sina varianter.

Ove
2011-05-28, 11:55
Jaha, nu är det strax dax för en ny resa Linneryd -Vänern. Vägarna däremmelan börja kännas "uppslitna" trots alla sina varianter.

:) Jaha? Är det Norge på gång? Meddela om du far förbi. Jag kommer att vara upptagen ett par timmar med att fira min fördelsedag men litet kaffestopp kan alltid ordnas. :)

simen
2011-05-28, 19:04
Grattis med dagen Ove:hello: :birthday:

mvh
Simen:)

Ove
2011-05-28, 19:18
Grattis med dagen Ove:hello: :birthday:

mvh
Simen:)

:shakehands: Tackar!

Ove
2011-05-30, 09:18
:hmmmm2: Stod och tittade lite på Sigrid. Bakdäcket som jag bytte i September är snart slut och det börjar bli dags att beställa nytt. Tycker att jag kört så lite? Är det någon som varit här och smygkört under vintern? :hmmmm2:

:rolleyes: Inte något som inte kan göras åt. Dags för service och att prata med gummigubben. :flute:

räven
2011-05-30, 09:54
:hmmmm2: Stod och tittade lite på Sigrid. Bakdäcket som jag bytte i September är snart slut och det börjar bli dags att beställa nytt. Tycker att jag kört så lite? Är det någon som varit här och smygkört under vintern? :hmmmm2:

:rolleyes: Inte något som inte kan göras åt. Dags för service och att prata med gummigubben. :flute:

Gummi är till för att användas.Hänger på 2 nya i dag. friska grejor till Norge.

Ove
2011-05-30, 12:45
Gummi är till för att användas.Hänger på 2 nya i dag. friska grejor till Norge.

:) Service beställd. Däcket får gå något 100-tal mil till. Men det är dags att beställa tid ändå så att jag får det när det är dags. :)

Hur många kommer ni att bli på Norgetrippen och vilket område är planerat?

räven
2011-05-30, 13:31
:) Service beställd. Däcket får gå något 100-tal mil till. Men det är dags att beställa tid ändå så att jag får det när det är dags. :)

Hur många kommer ni att bli på Norgetrippen och vilket område är planerat?

5 hojar,centralmasivet,högst berg djupast dalar å fjordar

Ove
2011-05-31, 12:28
:) Fick lite anledning att fundera över kläder: En gubbe i samma ålder konstatrar att "Du har glömt gylfen" och då kan jag svara "Det har du också".

Man ser ofta att fjortisar i lite varierande ålder har hängslena hängande vid låren och visar kalsonger till mer än halva ändan. Kan vara lite kul att slänga till en sån kille en boll i lagom höjd för att se vad som händer, om det blir ett halvt försök till bicykleta när grenen rycker tag i knävecket och ynglingen voltar bakåt. Tror att det händer ibland för en del gossar har på sig en tjock yllemössa i sommarvärmen och den kan lindra fallet.

På 50 - 60talen var det enklare för då hade man en viss skillnad på ungdoms- och vuxenkläder så då räckte det med att ha jeans och brylcreme. Tjejerna med vita skor var så nykonfirmerade att man fortfarande kunde ana doften av Madeiravinet från nattvardskalken i andedräkten. Det var en bra och okomplicerad tid på många sätt.

Vi gamle har lärt oss att det är opraktiskt med brallorna på halv stång men eftersom det är sånt bestyr med hängslena glömmer vi gylfen. :rolleyes:

tore
2011-05-31, 15:15
:) Fick lite anledning att fundera över kläder: En gubbe i samma ålder konstatrar att "Du har glömt gylfen" och då kan jag svara "Det har du också".

Man ser ofta att fjortisar i lite varierande ålder har hängslena hängande vid låren och visar kalsonger till mer än halva ändan. Kan vara lite kul att slänga till en sån kille en boll i lagom höjd för att se vad som händer, om det blir ett halvt försök till bicykleta när grenen rycker tag i knävecket och ynglingen voltar bakåt. Tror att det händer ibland för en del gossar har på sig en tjock yllemössa i sommarvärmen och den kan lindra fallet.

På 50 - 60talen var det enklare för då hade man en viss skillnad på ungdoms- och vuxenkläder så då räckte det med att ha jeans och brylcreme. Tjejerna med vita skor var så nykonfirmerade att man fortfarande kunde ana doften av Madeiravinet från nattvardskalken i andedräkten. Det var en bra och okomplicerad tid på många sätt.

Vi gamle har lärt oss att det är opraktiskt med brallorna på halv stång men eftersom det är sånt bestyr med hängslena glömmer vi gylfen. :rolleyes:


Tänkvärda funderingar Ove

Olle Å
2011-05-31, 19:37
Mode och mode. Fattar inte vitsen att behöva gå och hålla uppe brallan med ena handen.
Kanske vi skulle erbjuda dem en slant till ett skärp eller hängslen.

räven
2011-06-01, 09:01
När jag packar för Norge skiter jag i mode. Undrar hur många långkalsonger man behöver ha med?

tore
2011-06-01, 09:36
När jag packar för Norge skiter jag i mode. Undrar hur många långkalsonger man behöver ha med?


Glöm inte regnkläderna

Ove
2011-06-01, 11:39
När jag packar för Norge skiter jag i mode. Undrar hur många långkalsonger man behöver ha med?

:) Glöm bara inte att dra upp dragkedjan gamle man. Själv måste jag tillbringa torsdagen i bil.

Trevlig resa! :hello:

simen
2011-06-01, 19:26
Glöm inte regnkläderna

Men d måste va, ullkalsonger, d enda som fungerar:) Trevlig resa:hello: Helsa dom som kjännar mig, och dom andra som kan bli bäkanta:shakehands:

Simen:)

Ove
2011-06-06, 12:28
Tog en liten förmiddagstur med Sigrid. kommer kanske att ta ytterligae en sväng om värmen lugnar av litegrann. Köra nu mitt på dagen är bara en enda svettorgie och det känns som att ha en fön som blåser varmluft över hela kroppen. :p

I 2 dagar har det varit Sjötorpsdagarna och folk både högt och lågt. Då är det bra med lilla scootern för att slingra sig fram (Jösses hur folk parkerar!!). Ska se reprisen på MotoGP framåt dagen för det missade jag igår. :)

Ove
2011-06-07, 18:07
:) Jodå, det blev en trevlig tur till igår, men varm! Ringde på en f.d. granne och han föreslog en tur på studs- Han tog med bullar och kaffe föll på min lott och sen drog vi ut på en udde i vänern som jag bara sett från sjösidan tidigare. Kaffe och prata innan vi drog vidare. Inte så lång körning och det vet jag inte om jag haft lust till. Temperaturen var visst en bit över 30 grader i området fick jag veta idag och jag tvivlar inte. :eek:

Idg började det med fint väder och jag var till sta´n för service av DR;en. Väl hemma så kommer regn och åska. Inga problem - är ju under tak.

Men Räven och Olle Å är ute i Norge. Ringde i morse och dom var i Lom och skulle ta dagstur och komma tillbaka till kvällen. Dom har det bra. :hello:

simen
2011-06-11, 10:19
Hur har d gått med Norgeresan för 60+:) gänget. Läste i tidningen at d va många stängda väger pga dåligt väder översvämningar, vägar som försvann. Inte kul at åka hoj när vädret ställer till så der:eek:

Simen:)

Ove
2011-06-12, 18:00
:) Tog en liten tur igår och hittade en gammal landsväg, d.v.s. den var det till 1965 cirka. Provade att köra den biten som kanske är en ½ mil. Jag var ute och rastade Greta, Kawan, och det visade sig att väg och hoj var inte kompatibla när vägbanan övergick till gräs på mjuk lera + att det blev slyskog att ta sig igenom. Bara att vända och konstatera att hon inte bara var dammig längre utan det sitter nu även lerkluttar här och var. :rofl:

Idag försökte jag med Sigrid att komma andra vägen. Kommer till en kätting som surgubben som delar vägen med sina grannar satt upp och som ingen annan vet om. Bara att vända. :rolleyes:

I helgen har jag alltså kört offroad med asfaltshojen och asfalt med offroddarn. :thefinger:

Ove
2011-06-15, 17:38
:confused: Varit på besiktning av mig själv idag. Blev en massa 2;or. Inte så konstigt att åklusten har fattats. Får vara nöjd med att det inte blev körförbud. :rolleyes:

:hmmmm2: Långtidsplanering kan man bara glömma tills alla undersökningar och tester är avklarade för jag vet av erfarenhet att kallelserna kommer bara några dagar före. :banghead: Tills nya besked kommer har jag iallafall fått lite dunderhonung så att jag ska bli lite piggare. :nurse:

Ove
2011-06-16, 19:33
:) Blev en liten tur idag. Frågade grannen om han höll på med något vettigt vilket han nekade till. Jag föreslog då en liten tur dit näsan pekade och eftersom vi stog vända mot sydost så blev det så. :p

:cool: Vi puttrade i sakta mak in på alla asfalterade småvägar som fanns att finna och som längst kom vi till Tidan och Horn. Upptackte sent på turen att jag var konstigt trött i ansiktet men förstod direkt varför - satt med ett stort flin sen flera mil tillbaka. :rolleyes:

Den lilla turen blev kanske 10 -12 mil, men ändå, den var bra. :D

räven
2011-06-17, 11:31
Mycket på gång nu. Mc träff,å rally,lokala klubben. Slåtter när vädret tillåter. Semesterresa med frun planeras efter midsommar. Oj oj mycket att stå i.

simen
2011-06-17, 16:45
Mycket på gång nu. Mc träff,å rally,lokala klubben. Slåtter när vädret tillåter. Semesterresa med frun planeras efter midsommar. Oj oj mycket att stå i.

Samma her. holder på med försäljing av mitt radhus i Norge. Mycket pappersarbete:deal:, kontakt med mäklare Värdevurderning foton skal tas av lägenheten och läggas ut på internet och i tidningar. visningar skal arrangeras, så det blir lite hojåkning för tiden:( Måste jo bli ferdig före semester. Frugan och jag planerar 10dagar på hojen:) inte bestemt resmål ennu, möiligen Norge. Geiranger Trollstigen:eek: Lysefjorden Hardanger:cool: Vackert, har åkt der förut Man blir aldrig trött på sånn natur och sånna fina mc vägar.

Simen:)
__________

räven
2011-06-17, 17:08
Samma her. holder på med försäljing av mitt radhus i Norge. Mycket pappersarbete:deal:, kontakt med mäklare Värdevurderning foton skal tas av lägenheten och läggas ut på internet och i tidningar. visningar skal arrangeras, så det blir lite hojåkning för tiden:( Måste jo bli ferdig före semester. Frugan och jag planerar 10dagar på hojen:) inte bestemt resmål ennu, möiligen Norge. Geiranger Trollstigen:eek: Lysefjorden Hardanger:cool: Vackert, har åkt der förut Man blir aldrig trött på sånn natur och sånna fina mc vägar.

Simen:)
__________

Vänta till vattnet runnit undan. Sen håller jag med om norge.

Olle Å
2011-06-17, 21:38
Jag , Räven , Johan från Växjö, Janne från Bålsta och Anders från Stockholm hann precis undan översvämningarna i Norge efter en veckas rundtur där.
Vi startade från Värmland på fredagen och for rakt norrut mot Trysil och vidare över en del fjällvägar mot Kvikne Camping.
På lördagen mera fjällvägar på väg mot en otrolig campingstuga vi fick vid Hasselbo. Den ena vägen som leder dit är nog en av Norges häftigaste. Man kör in vid Sunndalsöra och upp mot Aursjön sedan bär det nerför till sjön som Hasselbo ligger vid.
På söndagen körde vi Trollstigen och hade en bokad hytte vid Eidsdal. Eftersom det var så fint väder föreslog Janne att vi skulle passa på att åka upp till Dalssnibba som då ligger på andra sidan om Geiranger. Sagt och gjort i ett strålande solsken kunde vi se hela dalen och de omgivande fjällen därifrån.
Dagen efter tog vi färjan fån Geiranger till Hellesylt och fick då se det berömda kanske lite överreklamerade vattenfallet De Sju Systrarna störta hundratals meter ner i fjorden. Vi hade lite småregn på väg till campingen i Lom.
På tisdagen tänkte vi köra Jotunheimervägen och sedan Peer Gynts Väg, men då vi kom upp på fjällen körde vi rakt in i molnen, så st blev krypkörning i dimma ner till Beito. Körde då mot Dokka och vidare till en lunch i Lillehammer och vidare till Lom igen. Försökte dock att köra upp till Blåhöj utanför Vågåmo, men fick ge upp för det blev dimma där uppe.
Onsdagen blev också en verklig höjdardag med perfekt väder över Sognefjället och den otroligt kurviga vägen från Tutargö mot Övre Årdal. Vi hade siktet inställt på Medskogs Camping en bit från Voss. I stället för att ta en tunnel som är 22 km lång letade vi fram den gamla fjällvägen som heter Aurasjövägen. Helt klart en väg som skall läggas till mina favoriter.
Vi skulle egentligen ha stannat i Geilo sista natten, men vi hade regn nästan hela tiden och fick veta att ner mot Oslo var det uppehåll, så vi drog mot Värmland i stället, så sista dagen blev det nog nästan 70 mil.
Troligen vill väl knappast ägare till customhojar köra denna slinga, eftersom det var en hel del grus.
Trevligt resesällskap, verkligen omväxlande vägar och väder gör ju att man ser fram mot nästa färd redan.

räven
2011-06-18, 10:30
Tack Olle, välplanerad tripp, saker å ting funkade bra. Växlande väder i Norge vet man ju om,å en del i äventyret.
Väldigt mycket vatten som forsade fram med stor kraft. Höga snövallar på högfjället. 25 grader varmt å en del regn. Dammet yrde på grusvägarna å nästa dag stor risk för vattenplaning. Härligt äventyr. Riktigt gubb bus.

Ove
2011-06-19, 08:21
:rock: Ni verkar haft en riktigt bra resa som får mig att längta till Norge men det får bero en tid för min del. :rolleyes:

:) Gott att ni kom undan blötan som följde i era hjulspår, men när väderguden håller kvar det värsta regnet kommer det sen lite plötsligt med översvämningar som följd. :bath:

Nu ska det firas - midsommar och en del annat. :dancing: :cheers: Sen är det kanske lägen för några nya äventyr. Funderar lite. :hmmmm2:

räven
2011-06-19, 12:54
Ostadigt väder, tänkte köra slåttermaskin. Nåja får väl bli efter midsommar. Ser ut att krocka med hojplaner.

Ove
2011-06-19, 21:16
Ostadigt väder, tänkte köra slåttermaskin. Nåja får väl bli efter midsommar. Ser ut att krocka med hojplaner.

:dito: Ostadigt här också. Tog bilen 15 mil bort vid middagstid för vi var klädda för att äta "på lokal" som det hette förr. Mötte många MC, de flesta var typ offroad/allroad/äventyrshojar och flera av dom var duktigt lortiga. Det kom även några riktigt gamla maskiner i blötan. Kul att inte alla är lika förfallna som jag. :rolleyes:

:hmmmm2: Pratade med grannarna om att besöka ett par hälsobrunnar i närområdet typ i början på veckan - kan bli en 20 - 30 milatur. Gäller bara att vi har hyfsat väder. :rolleyes:

En senare idé är en sväng till västkusten och då tänker jag Bohuslän. Kan det vara intressant för någon? :)

Olle Å
2011-06-19, 22:38
Hade också hoppats på att köra slåttermaskin i stället för mc, men vädret verkar inte lovande nu i veckan. vill väl gärna ha 4-5 dagar med uppehållsväder för slåttern.
Bohuslän kanske kan vara intressant, för jag har bara varit lite grann i de krokarna. Har en massa snickerijobb på gång som jag får säga ifrån för man orkar inte med lika mycket som förr.
Antingen är det brist på hovslagare eller vad det kan bero på då folk tjatar om att jag skall börja om med det lite grann igen.
Funderar väl lite grann på Norge framåt hösten igen, för det var ett par vägar vi inte hann med senast. Då brukar fjälltrakterna formligen explodera av höstfärger. Om någon är intresserad att hänga med , så hör av dig. Vill ej ha med customhojar för oftast så har förarna svårt att hantera hojarna på de vägarna vi brukar köra.

Ove
2011-06-20, 10:13
Bohuslän kanske kan vara intressant, för jag har bara varit lite grann i de krokarna. Har en massa snickerijobb på gång som jag får säga ifrån för man orkar inte med lika mycket som förr.


:) Jag börjar väl titta lite i kartboken för en grovplanering i Bohuslän. Det finns en massa att se och många fina vägar på en lliten yta. Kanske bäst att undvika den värsta turistsäsongen eller kanske det är just då man ska vara där?? Jag har en del framför mig som kommer att rycka i min tidsplanering men det ska väl gå att ordna en del ändå...

Nu ska jag köra en del ärenden med MC;n. Får hitta på lite roliga vägar att brodera ut svängen med. :flute:

räven
2011-06-20, 12:58
Hade också hoppats på att köra slåttermaskin i stället för mc, men vädret verkar inte lovande nu i veckan. vill väl gärna ha 4-5 dagar med uppehållsväder för slåttern.
Bohuslän kanske kan vara intressant, för jag har bara varit lite grann i de krokarna. Har en massa snickerijobb på gång som jag får säga ifrån för man orkar inte med lika mycket som förr.
Antingen är det brist på hovslagare eller vad det kan bero på då folk tjatar om att jag skall börja om med det lite grann igen.
Funderar väl lite grann på Norge framåt hösten igen, för det var ett par vägar vi inte hann med senast. Då brukar fjälltrakterna formligen explodera av höstfärger. Om någon är intresserad att hänga med , så hör av dig. Vill ej ha med customhojar för oftast så har förarna svårt att hantera hojarna på de vägarna vi brukar köra.

Hmmmm, hösttur kunde va intresant. Vi får se hur det ser ut framöver. Kanske inte för sent bland snöglop å elende.

simen
2011-06-20, 18:55
:dito: Ostadigt här också. Tog bilen 15 mil bort vid middagstid för vi var klädda för att äta "på lokal" som det hette förr. Mötte många MC, de flesta var typ offroad/allroad/äventyrshojar och flera av dom var duktigt lortiga. Det kom även några riktigt gamla maskiner i blötan. Kul att inte alla är lika förfallna som jag. :rolleyes:

:hmmmm2: Pratade med grannarna om att besöka ett par hälsobrunnar i närområdet typ i början på veckan - kan bli en 20 - 30 milatur. Gäller bara att vi har hyfsat väder. :rolleyes:

En senare idé är en sväng till västkusten och då tänker jag Bohuslän. Kan det vara intressant för någon? :)

Hør av dig når du har tenkt å åka til min hemort:flute: Kanskje jag kan visa er nogra fina mc vegar och små trevliga samhellar langs kusten;) Men her er mycket trafik och mycket folk i semestertider:eek: Men når man åker hoj kommer man sig alltid fram med lite kjempande:fight:

___________________
Simen:)

Ove
2011-06-21, 10:34
Hør av dig når du har tenkt å åka til min hemort:flute: Kanskje jag kan visa er nogra fina mc vegar och små trevliga samhellar langs kusten;) Men her er mycket trafik och mycket folk i semestertider:eek: Men når man åker hoj kommer man sig alltid fram med lite kjempande:fight:

___________________
Simen:)

:) Det skulle vara kul att komma dit och få en lokalguide dessutom. Kanske det är läge att lägga ut en resa om det är fler av gubbarna som vill se framsidan. :)

Samma gäller om ni kommer åt mitt håll - kan hända att jag har något litet smultronställe. ;)

tore
2011-06-21, 11:31
:) Det skulle vara kul att komma dit och få en lokalguide dessutom. Kanske det är läge att lägga ut en resa om det är fler av gubbarna som vill se framsidan. :)

Samma gäller om ni kommer åt mitt håll - kan hända att jag har något litet smultronställe. ;)

Jag säger som Ove
Samma gäller om ni kommer åt mitt håll - kan hända att jag har något litet smultronställe.

Fast just nu är det inget hojväder regnet formligen vräker ner har så gjort i två dagar!

Tore

Ove
2011-06-24, 11:40
:) Det kuliga när det är helg är att man kan gå loss lite i köket. :rock:

Började dagen med att göra en Jansson och 140 köttbullar och köttfärsen som "blev över" blev till inkråmet till en paj till i morgon. Ska bara sätta till lite krämigt och lite ost + göra pajskalet som det ska ligga i. ;)

Framåt dagen ska det bli sillröra och nypotäter + mera sill. Det ska visst vara någon tårta också men det är inte min grej. Sen får det vara bra för idag. Vi är ju bara 4 som ska ha käket. :rolleyes:

Ove
2011-06-24, 11:50
:hmmmm2: Måste bara få tummen ur och ta kontakt med gummimannen. Bakdäcket är närmast slut. Det finns ff godkänt mönster men däcket är äckligt platt och hojen vaggar som en anka om vägen är lite spårig. :banghead:

Sen var det hjälmen - Tur att Biltemas hjälmar är i en hyfsad prisklass för det går åt en hjälm på ca två säsonger med tydligt slitage på kanter och hakrem. Sen en annan bra grej med dom hjälmarna - det finns inget reklamtryck på dom utan dom är helt annonyma. :cool:

simen
2011-06-25, 18:12
Jättefin dag på vestkusten i dag:) frugan och jag åkte ut kl 0930 från Tanum kjörda Blå gröna vägen upp til Bullarrebygden, vidare över Norska grensen til Halden:cool: virrade lite runt i kring;) för vi havnade på Nordby köpsentrum Norges största Shoppingcenter sjölv om det liggar i Sverige:hello: hälsar til alla mine landsmenn. Var på Elgiganten och kjöpa mig en Mp3 spelare med Fm radio skal prova kopla i hop den med min scala rider intercom. Ha en fortsatt fin midsommar alla i hop::cheers:

_Simen:)__________________

Ove
2011-06-29, 22:04
:) Jag har också investerat idag - en ny hjälm. :cool:

Den gamla kannan börjar bli väl skamfilad i kanterna och hakremmen har fått fina fransar längs kanterna. Två, möjligen tre, säsonger klarar en hjälm hos mig.

Den jag köpte är en "korvätarhjälm" med solglas och sån lyx som jag faktiskt ibland saknat. Den är en av de få hjälmar som passar min knöliga skalle, Naturligtvis är den köpt på vår kära motorcykeltillbehörsaffär Biltema. Dyr är den också, 699:-, men kvalitet kostar. En riktigt exklusiv detalj med den är att det finns ingen logga någonstans. Precis så ska det vara, ingen gratisreklam ;)

Olle Å
2011-06-30, 07:43
:) Jag har också investerat idag - en ny hjälm. :cool:

Den gamla kannan börjar bli väl skamfilad i kanterna och hakremmen har fått fina fransar längs kanterna. Två, möjligen tre, säsonger klarar en hjälm hos mig.

Den jag köpte är en "korvätarhjälm" med solglas och sån lyx som jag faktiskt ibland saknat. Den är en av de få hjälmar som passar min knöliga skalle, Naturligtvis är den köpt på vår kära motorcykeltillbehörsaffär Biltema. Dyr är den också, 699:-, men kvalitet kostar. En riktigt exklusiv detalj med den är att det finns ingen logga någonstans. Precis så ska det vara, ingen gratisreklam ;)

Du får väl ta dig en tur hitåt, så bjuder jag på en korv.

Ove
2011-06-30, 17:09
Du får väl ta dig en tur hitåt, så bjuder jag på en korv.

:eating: Klar att jag nappar på det erbjudandet. Hjälmen måste ju testas. :D

Ove
2011-07-03, 22:04
:) Det har varit en bra dag. Fick förmånen att vara barnvakt åt en liten 4-månaders någon timma och vi hann gå runt och kolla in saker och prata lite innan den stora hungern drabbade så att det blev retur till mamman.

Sen ringer Olle Å och frågar om han kan hälsa på. Naturligtvis! Lunch och prat tills det är dags att åka hem. Jag följer med en bit för att leda honom in på nya avvägar och vi skills åt i Finnerödja.

Åter på hemväg stannar jag till ett litet ärende och hamnar mitt i en mindre barnkolloni. Dom som jag stannade hos har ett helt gäng med mysiga ungar (4st. barnbarn) som är rätt nyfikna på gubben som drällde in. Blev en lite längre stund än vad som var tänkt.

Full rulle hem för att assistera i barnvaktande. Deltog väl inte så mycket för jag åkte på att fixa pannkakor. Lillkillen tycke att dom smakade "utsökt" och var lite impad av att jag luftvände pannkakorna.

En bra dag helt anslagen till att träffa trevliga människor i olika storlekar. :cool:

Olle Å
2011-07-04, 08:33
Tack Ove för en trevlig dag med god mat , fint väder och fin guidning på för mig okända slingriga asfaltvägar.
Men hade de vägarna funnits i Värmland , så hade de inte varit asfalterade utan varit grusvägar av olika slag. Körde min lilla xj 600 som faktiskt trivs på både grus och asfalt.

Den hojen har en trevlig motor. Under 5000 varv är den inte hetsig utan drar lugnt och fint på alla växlar , vilket gör att den funkar kanonfint på grus. Vill man friska på lite på asfalten och utnyttja växlarna mera , så är den jäkligt kul och lättkörd. Tror faktiskt att det är en hoj som på något sätt har blivit förbisedd av de som vill ha en allroundhoj. Tyvärr kanske har den lite för kort fjädringsväg, men vanliga dåliga grusvägar är inga som helst problem.

Ove
2011-07-04, 11:29
Tack Ove för en trevlig dag med god mat , fint väder och fin guidning på för mig okända slingriga asfaltvägar.
Men hade de vägarna funnits i Värmland , så hade de inte varit asfalterade utan varit grusvägar av olika slag. Körde min lilla xj 600 som faktiskt trivs på både grus och asfalt.


:D Trevligt att du kom och hälsade på. :shakehands:

Som du kanske märkte på en del av vägarna så är det grus under asfalten, och det kommer upp med hjälp av tjälen och försöker ställa om vägarna i ursprungligt skick. Det är många som hr synpunkter på den mix av beläggningar som uppstått här och var.

Olle Å
2011-07-04, 18:34
När jag igår skulle svänga ut på E 18 i Kristinehamn och drog på för att komma in i trafiken, fick jag ett rejält bakhjulsspinn. Orsaken var ju att det låg finsand på vägen. Nu körde jag ju en liten xj 600 så det spelar inte så stor roll om den sladddar lite, men vad kunnat hänt med en större custom eller sporthoj? Såg inte sanden för jag fick solen i ögonen.

Ove
2011-07-07, 10:11
:) I Tisdags fick jag några trevliga besök. GeCe;s fru kom och var hos oss under eftermiddagen. Ett gott återseende. Vi hade inte setts sen GeCe;s begravning 26/4. Under eftermiddagen tog vi en tur i omgivningarna och då när vi är på hemväg ringer Räven som är gå gång norrifrån med hustrun bakpå. Undrar om boende. Lätt fixat men jag nämner inget om Lena. ;)

Fågelholk ...nä ... uggleholk såg han ut som när han kom in i köket, Räven och fick syn på Lena som bara satt där som en överraskning. :D Tror han tyckte det var lika roligt som för mig att träffa henne. :)

Tyvärr så är en trevlig dag alltför kort och det blev kväll även den dagen och vi vinkade hejdå till varandra. :hello:

Morgonen efter kom Herr och Fru Räv tillbaka med nyckeln och drog hemåt. Undrar hur det gick med vädret?

räven
2011-07-07, 21:37
Tack till Ove med fru för gästfriheten å lån av stuga. Trevligt att se frun till GeCe igen (Lena), å nog blev överaskningen stor när vi träffades hos er. Kvällsfika vid vänerns strand är inte så dumt för trötta hojluffare på hemväg. Hemresan blev torr å lagom varm. Småland såg ut som vanligt trots vi varit borta en tid.

Ove
2011-07-09, 20:08
:) Blev lite köra idag. Lotsade tre väskustbor från Lidköping till Askersund med lite kort tid till förfogande. Det blev raka vägen med så många kurvor som möjligt. Det blev väl som det blev med vägvalet men jag tror dom tycket det var OK. Vi klarade den förbestämda tiden också med någon minut till godo.

Vid Askersund anslöt tre stockholmare till gruppen och en smålänning hängde på i Tived och jag vände hemåt efter att ha blivit bjuden på den absolut största barnpizza jag sett. Tack för den och för sällskapet. :hello:

Ove
2011-07-10, 17:55
:) Stod en man nere på byn med en intressant Triump Scrambler med en klunga med folk omkring. Hojen var grön och full med packning och den var av en modell som jag inte sett tidigare. Går alltså och tittar på den också.

Visar sig vara en engelsman på rundtur i Skandinavien som hade lite problem för hans Scrambler hade scramblat sönder och jag fick frågan om jag hade elefanttejp.

Har jag väl men vad är problemet undrade jag? Jo en skyddplåt mellan avgasrör och en plastkåpa var på väg att falla av. Knappast möjligt att tejpa pga värmen alltså. Han fick hänga på mig hem och ett par skruvar fixades fram. Han klagade på att hans Shoeihjälm försökte döda hans öron också och ville skära ur lite frigolit för att få passform. Hans snidartalanger verkade stannat hemma så jag tog över utgrävningen så att han skulle ha lite hjälm kvar efter operationen under tiden fick han te och bulle för att hålla fingrarna i styr. Det gick faktiskt bra att ta bort några mm just där det klämde och Guy från Sheffield var nöjd.

Kul kille med positiv attityd. :hello:

Olle Å
2011-07-11, 08:27
Det är ju alltid trevligt att kunna hjälpa andra. Det kan ju ibland leda till oanade möjligheter.

Skall ge ett exempel. Hade en bekant för länge sedan som fick problem med sin SAAB nere i Tunisien. Ingen hjälp att få av de lokala verkstäderna. Det var dock en ung kille som frågade om han fick försöka och han lyckades fixa det elektriska felet.
Han som ägde bilen jobbade på SAAB, blev ju mycket tacksam och imponerad ,sade bla. om du kommer till Sverige någon gång så kom och hälsa på , så skall jag fixa ett jobb åt dig. En vacker dag dök killen upp och jobb fixades och dessutom gifte grabben sig ganska snart och bildade familj.

Ove
2011-07-11, 21:27
:) Jodå, kul om man kan hjälpa till. Fick ytterligare ett tillfälle till dagens goda gärning idag - en bil som stannat med uppförs framför och bilkö med turister bakom. Alltså ut med bil och bogserlina men en annan scout hann före. Han hade bråttom så han kopplade av linan och försvann efter att han konstaterat för lite kräm i batteriet. OK, hem efter sladd och laddare och så var det klart efter några timmars laddning. :)

Tar under tiden med mig grannen och kör MC istället. Bara några ärenden som ska uträttas så det blev att brodera ut vägen lite. Det fanns några grusvägar som jag inte kört alltför ofta och han grannen har inte varit där alls så valet var inte svårt.
Men herrejösses vilka fina vägar och vilket fint landskap vi har bara vi tar oss en bit från asfalten. Blir nog ändå så att jag får investera i en sån där kaméra som en del ståtar med, fast motvilligt - jag har ju klarat mig bra utan i 30 år minst.. :rolleyes:

TMax500
2011-07-12, 10:33
:) Blev lite köra idag. Lotsade tre väskustbor från Lidköping till Askersund med lite kort tid till förfogande. Det blev raka vägen med så många kurvor som möjligt. Det blev väl som det blev med vägvalet men jag tror dom tycket det var OK. Vi klarade den förbestämda tiden också med någon minut till godo.Det tyckte vi! :) Skall skriva rent västgötadelen av resvägen inför nästa års "Triumph Thruxton Vättern Rally 2012".


Vid Askersund anslöt tre stockholmare till gruppen och en smålänning hängde på i Tived och jag vände hemåt efter att ha blivit bjuden på den absolut största barnpizza jag sett. Tack för den och för sällskapet. :hello:Tack själv, en barnpizza var väl det minsta du kunde få som tack för en bra tur...

Ove
2011-07-12, 13:06
Det tyckte vi! :) Skall skriva rent västgötadelen av resvägen inför nästa års "Triumph Thruxton Vättern Rally 2012". .

:p Men nu har du väl tittat för mycket på TV som tänker köra repriser. :D Det finns flera vägar! :cool:

Ove
2011-07-13, 08:54
:( Jädra skit! Att jag missade ett samtal från Räven igår. :(

Hade varit ganska rätt med en tur eller ett besök så jag kommit bort från gräsklipparen en stund. Förmodligen är jag lat. :rolleyes:

räven
2011-07-13, 09:46
:( Jädra skit! Att jag missade ett samtal från Räven igår. :(

Hade varit ganska rätt med en tur eller ett besök så jag kommit bort från gräsklipparen en stund. Förmodligen är jag lat. :rolleyes:

Haha, du ser ungdommarna glor i mobilen stupalöst. Något för 60+are att ta efter.

Ove
2011-07-13, 21:56
:p Inte kört en meter igår och idag, Inte hunnit - varit farfar och det är viktigare. :love:

tommysollen
2011-07-13, 22:55
Min farsa är 60+ och han köpte en gammal suzuki intruder på auktion 2009. Jag var helt chockad -det var väldigt oväntat.

Sen blev det så lustigt att jag prövade den och tyckte det var fantastiskt roligt så jag skaffade själv mc-körkort! :)

Sedan dess har jag varit väldigt passionerad för hojlivet men farsan har knappt åkt. Han känner sig inte trygg och är nog väldigt osäker men jag undrar om det också kanske saknas intresse. Men varför köpte han då hojen?

*förvirrad*

Är det någon av er som känner igen er?

Ove
2011-07-14, 08:42
Min farsa är 60+ och han köpte en gammal suzuki intruder på auktion 2009. Jag var helt chockad -det var väldigt oväntat.

Sen blev det så lustigt att jag prövade den och tyckte det var fantastiskt roligt så jag skaffade själv mc-körkort! :)

Sedan dess har jag varit väldigt passionerad för hojlivet men farsan har knappt åkt. Han känner sig inte trygg och är nog väldigt osäker men jag undrar om det också kanske saknas intresse. Men varför köpte han då hojen?

*förvirrad*

Är det någon av er som känner igen er?

:) Det du beskriver när det gäller din "gamle" far är inget åldersspecifikt utan finns även hos yngre i lika hög grad. Man vill prova och lägger ut en förmögenhet på körkort, utrustning och hoj som sen bara står i garaget, år efter år. :rolleyes:

Varför? Kanske brist på stimulans för det finns ingen i närheten som delar intresset. Det kan handla om motstånd från familj som tycker att det finns såååå mycket annat att ägna sig åt. Kanske helt enkelt att drömmen var vackrare än verkligheten.

Det där med trygghet - när är man helt trygg. Känner man sig absolut trygg på MC i trafik så är man förmodligen dum, för man är i farlig miljö på ett potentiellt farligt fordon och viss otrygghet gör att man överlever.

Jag kan inte tala för alla andra, men vi som bär de vackra gulgröna västarna med 60+ på ryggen kör alla en massa mil per år och på asfalt, grus, gräs eller vad som kommer under hjulen. Maskinerna är mest sk äventyrs- men även touring- förekommer. Customstuket är väl mer för dom som mest kör i stad och på fina vägar så det är inget för mig. ;)

räven
2011-07-14, 10:41
Hej tommysollen å välkommen hit. Det du skriver om din farsas hojköp är inte ovanligt. En gammal hojdröm förverkligas,han har förmodligen ett gammalt AB körkort. I sin okunskap köper dom en hoj som ser häftig ut, men väldigt otymplig att lära sig köra hoj på. Att köra hoj är en konst man måste lära sig för att känna sig komfortabel med fordonet. Som jag ser det för din farsa finns några val = låta hojen stå i garaget å putsa på, eller gå i en hojskola å lära sig hantera en Mc.

tommysollen
2011-07-14, 10:53
Hej tommysollen å välkommen hit. Det du skriver om din farsas hojköp är inte ovanligt. En gammal hojdröm förverkligas,han har förmodligen ett gammalt AB körkort. I sin okunskap köper dom en hoj som ser häftig ut, men väldigt otymplig att lära sig köra hoj på. Att köra hoj är en konst man måste lära sig för att känna sig komfortabel med fordonet. Som jag ser det för din farsa finns några val = låta hojen stå i garaget å putsa på, eller gå i en hojskola å lära sig hantera en Mc.

Ja precis... jag har snackat om avrostningsdagar, introkurs på mc-skola osv men han har inte nappat.

Ove
2011-07-16, 09:10
Ja precis... jag har snackat om avrostningsdagar, introkurs på mc-skola osv men han har inte nappat.

:) Det kanske är så att han satsat för stort? En "riktig" karl ska ju ha en stor och svart som låter. (Fniss!) En riktig karl är en riktig karl även om han kör en damcykel, men en wannabee måste se till att ha rätt attribut för att kanske lura någon. :rolleyes: :D

:) Prova med att köpa gubben en liten scooter. Ett suveränt fordon när det bäller korta sträckor, speciellt som nu när vädret är ostadigt. Man slipper att bli blöt om fossingarna ideligen. Sen med lite inkörning kanske lusten kommer ;)

Olle Å
2011-07-17, 14:53
Var ute på en runda igår i sällskap med en yngling (53 år) , som ville prova på diverse krokvägar, både asfalt och lite grusväg.
Den här slingan är ett tips för er som verkligen vill köra hoj och samtidigt få se vackra naturvyer.
Vi körde Från Borgvik i Värmland, mot Nysäter, ner mot Svaneholm och vidare förbi Laxarby , vidare mot den berömda akvedukten i Håverud där vi hade turen att se en båt slussas upp över den ränna som går över en liten ravin. Efter en fika bar det av mot Ed för tankning av både hoj och förare. Vägen till Håverud är nog bland Sveriges häftigaste med tanke på kurvor och backkrön.
Fortsatte vidare mot Halden på norska sidan. sista milen har man på många ställen fin utsikt utöver vattnet. Fästningen Fredrikssten där Karl XII blev skjuten är ju verkligen värt ett besök med sin fina utsikt. Därefter tar man väg 22 mot svenska gränsen, men istället för att köra mot E18 norrut, kör man mot Bengtsfors på en otroligt kurvig väg. På ett ställe måst man dock färdas en bit med en lindragen bilfärja. en av de sista i Sverige. Från Bengsfors har man ju flera vägval på vägen tillbaka till Borgvik. Antigen norrut mot Sillerud eller mot Åmål då man kan hitta diverse krokvägar, antingen grus eller asfalt. Från Åmål mot Säffla har man ju tre vägval av asfalt men val mellan mycket krokigt till nästan rakt. Beroende på hur man väljer vägarna, så är det ca 30 mil.

simen
2011-07-17, 16:11
:cool:Har också åkt den vägen från Håverud til Dals Långed med frugan och et vennepar från Norge i fjol:eek: närkontakt med asfalt och fothvilare flera gångor:) Heftigt med våran FJR och våra kompisars Pan europien;). Når det gjeldar linfärgor så finns fremdeles den som går ut til Bohus Malmön, tok en sväng dit förra helgen.

Simen:)
____________

räven
2011-07-17, 16:55
Var ute på en runda igår i sällskap med en yngling (53 år) , som ville prova på diverse krokvägar, både asfalt och lite grusväg.
Den här slingan är ett tips för er som verkligen vill köra hoj och samtidigt få se vackra naturvyer.
Vi körde Från Borgvik i Värmland, mot Nysäter, ner mot Svaneholm och vidare förbi Laxarby , vidare mot den berömda akvedukten i Håverud där vi hade turen att se en båt slussas upp över den ränna som går över en liten ravin. Efter en fika bar det av mot Ed för tankning av både hoj och förare. Vägen till Håverud är nog bland Sveriges häftigaste med tanke på kurvor och backkrön.
Fortsatte vidare mot Halden på norska sidan. sista milen har man på många ställen fin utsikt utöver vattnet. Fästningen Fredrikssten där Karl XII blev skjuten är ju verkligen värt ett besök med sin fina utsikt. Därefter tar man väg 22 mot svenska gränsen, men istället för att köra mot E18 norrut, kör man mot Bengtsfors på en otroligt kurvig väg. På ett ställe måst man dock färdas en bit med en lindragen bilfärja. en av de sista i Sverige. Från Bengsfors har man ju flera vägval på vägen tillbaka till Borgvik. Antigen norrut mot Sillerud eller mot Åmål då man kan hitta diverse krokvägar, antingen grus eller asfalt. Från Åmål mot Säffla har man ju tre vägval av asfalt men val mellan mycket krokigt till nästan rakt. Beroende på hur man väljer vägarna, så är det ca 30 mil.

Mellan Ed å linfärgan i Nössemark är en trevlig väg som höll på att skrämma hjärtsnörp på en smålänning när asfalten va uppriven mitt i en kurva. Hoppas den är lagad nu.

Ove
2011-07-17, 19:00
Mellan Ed å linfärgan i Nössemark är en trevlig väg som höll på att skrämma hjärtsnörp på en smålänning när asfalten va uppriven mitt i en kurva. Hoppas den är lagad nu.

:eek: Jag kom efter och såg spåret i gruset. Med bättre jordmån skulle det gått att sätta potatis i fåran efter GS;ens bakhjul. :eek:

Det var ju rätt många ställen med uppriven asflt och vad jag såg inte en skylt. Som sagt - hoppas det är lagat nu.

räven
2011-07-17, 19:25
:eek: Jag kom efter och såg spåret i gruset. Med bättre jordmån skulle det gått att sätta potatis i fåran efter GS;ens bakhjul. :eek:

Det var ju rätt många ställen med uppriven asflt och vad jag såg inte en skylt. Som sagt - hoppas det är lagat nu.

Rätt Ove, 50 mms stenskravel går inte odla potäter i.

Olle Å
2011-07-18, 07:55
Vad jag inte fattar varför så många små vägarbeten påbörjas och det tar så lång tid innan de avslutas. Slkyltarna kan stå så länger att de hinner bli överväxta.
En idiotgrej som varit i över en vecka på Brudfjällsvägen , som dessutom är mycket hårt trafikerad och väldigt smal, är ju en skada mitt i en skymd kurva utmärkt med bara en kon.
Att vägentreprenörerna ibland gör en tillfällig lagning och häller i storsingel i en kurva kan ju skrämma slag på en del hojåkare.

Ove
2011-07-25, 11:55
:mad: Hrrummmpff! :mad: Det har börjat morra i ett bakhjulslager på Skodan. Ingen stor sak egentligen, men konstigt att det ska ske just när man planerar att komma sig för att komma ut på en tur med den. Nåja, det fixar sig nog, måste bara göras innan vintern. Det glappar inte utan det är bara i begynnelsen med lite ljud som följd, klara dom 30 mil som är aktuellt. :rolleyes:

:) Det som är på gång är en musikupplevelse - Bizet;s Carmen i Kopparberg. Operamusiken är bara så go att rensa örona när dom blivit fullstoppade med popskval. Inga oljudsanläggningar som förstör utan bara den fulla klangen från röster och instrument. :banana: ( Det svänger gôtt också! )

räven
2011-07-25, 14:22
Nu är de "Tingsry marken "i dagarna två

Ove
2011-07-25, 22:44
Nu är de "Tingsry marken "i dagarna två

:rolleyes: Hmm! Skulle varit kul med marken, men redan inbokat på operan. :cool:

Olle Å
2011-07-26, 19:05
Har varit ute och snurrat runt lite i dag och kunnat lägga till några fina vägar till minnesbanken

Ove
2011-07-26, 19:22
Har varit ute och snurrat runt lite i dag och kunnat lägga till några fina vägar till minnesbanken

:confused: JAg har också hittat en väg som jag vill undersöka, men... :hmmmm2:

Jo, jag gjorde en liten sådan upptäcktsfärd med Greta in i det okända och hamnade i ett läge där det bara var att mölja på tills jag nådde nog fast mark för att kunna vända och komma tillbaka till civilisationen igen. Jag hade tur den gången men hur länge varar den, turen alltså?

Får nog avvakta med den sortens äventyr tills jag har en full flaska med nitro eller har fått pumpen renoverad för risken finns att jag får demontera hojen och bära ut den i bitar från skogen. :eek:

räven
2011-07-26, 20:29
Oxå haft lite grusvägssafari, sett en av de vackraste tallskogar jag sett i södra Sverige. Såg en äldre herre med midjelångt skägg mekande i en gräsklippare. Va tvungen å stanna å kolla om skägget snott inn sig i gräsklipparen.

Ove
2011-07-28, 08:53
Oxå haft lite grusvägssafari, sett en av de vackraste tallskogar jag sett i södra Sverige. Såg en äldre herre med midjelångt skägg mekande i en gräsklippare. Va tvungen å stanna å kolla om skägget snott inn sig i gräsklipparen.

:) Tog med mig grannen Håkan igår till Hajstorp för fordonsträff. Där fick vi tji som många andra, den är först 3/8. Jaha, Kaffe och glass och tänka om.

Han norrlänningen är van vid att köra grus sen barndomen och vill gärna se nya vägar så jag frågar om vi ska ta lite av grusvägsnätet. Blir bra säger han och så bär det iväg. Han kör en liten Shadow, 125 cc, och hur han kör den. Ingen bromskloss där inte. :D

Alltså: Äldre man på en låg custom så han nästan släpar ändan i gruset, bara 125cc och därmed inte många hästar. Rullgrus, gropar, mittsträng och krokigt som attan. Beror alltså inte så mycket på hojen utan vem som kör den! ;)

Olle Å
2011-07-28, 20:15
Träffade idag på färd genom Glaskogen här i Värmland en trevlig äldre herre som körde en BMW 1100 gs. Efter lite samspråk så visade jag honom en försvarsanläggning från 1940. Den anläggningen finns att beskåda på www.fort118.se. Har ni möjlighet så åk och titta på den. Färden dit är i sig en höjdare. Om ni vill ha guidning , kontakta mig.

Ove
2011-07-29, 08:53
Träffade idag på färd genom Glaskogen här i Värmland en trevlig äldre herre som körde en BMW 1100 gs. Efter lite samspråk så visade jag honom en försvarsanläggning från 1940. Den anläggningen finns att beskåda på www.fort118.se. Har ni möjlighet så åk och titta på den. Färden dit är i sig en höjdare. Om ni vill ha guidning , kontakta mig.

:) Intressant! Tar gärna guidnig vid tillfälle för det finns en del krigsminnen i västvärmland som jag skulle vilja se. Vår beredskap var ju god enligt Per-Albin. :rolleyes:

Ove
2011-07-29, 09:04
Var på Operan på Skäret igår - Carmen. Mnja? Hade nog lite större förväntningar för jag har varit där tidigare och hört Aida som var lysande.

Den här gången var scenen en ganska konstlös silo som kunde skjutas ihop till en halv silo som man trixade lite med. Musikaliskt tyckte jag att det var lite tamt också så det blev en del poängavdrag. Det fanns några riktiga höjdpunkter med också, T.ex. Micaelas roll sjöngs suveränt och likaså Escamillio gjordes mkt bra. :)

Hoppas på lite mera färgstark föreställning nästa gång. ;)

räven
2011-07-29, 09:28
Var på Operan på Skäret igår - Carmen. Mnja? Hade nog lite större förväntningar för jag har varit där tidigare och hört Aida som var lysande.

Den här gången var scenen en ganska konstlös silo som kunde skjutas ihop till en halv silo som man trixade lite med. Musikaliskt tyckte jag att det var lite tamt också så det blev en del poängavdrag. Det fanns några riktiga höjdpunkter med också, T.ex. Micaelas roll sjöngs suveränt och likaså Escamillio gjordes mkt bra. :)

Hoppas på lite mera färgstark föreställning nästa gång. ;)

Korröfestivalen är igång,massa nyckelharpa å knätofsmusik. Stackrarna får väl ha paraplyet i ena näven.

Ove
2011-07-29, 10:09
Korröfestivalen är igång,massa nyckelharpa å knätofsmusik. Stackrarna får väl ha paraplyet i ena näven.

:) Ojdå! Där skulle man vara med! Den skandinaviska folkmusiken är helt fantastisk, men underskattad! :)

Ove
2011-08-01, 20:52
:) Igår ringde Simen och kände sig på åkhumör och frågade om jag var hemma idag. Så klart jag var! :)

Simen kommer till lunchdags så det blev en bit av helgens lämningar till honom också. Medan vi sätter oss till bords ringer Olle Å och frågar samma sak och jag berättar att Simen finns redan på plats. Olle kommer snabbare än vad jag kunnat ana så en kort promenad på byn gjorde att han fick vänta i ensamhet. :o

Nåja. en stunds samspråk i skuggan innan Simen får bråttom hem till sina plikter och vi reser tillsammans på lite mindre vägar till Källby där jag vänder hemåt och de båda andra fortsätter västerut.

:hmmmm2: Nä gubbar! Nu får vi fundera på en resa så vi får träffas en lite längre stunder. Olle har ev. planer på en Smålandstur. Kanske något för oss alla när den värsta värmen klingat av? :hmmmm2:

Tack för besöket Olle och Simen! Kul att få träffa er mitt i sommaren :hello:

simen
2011-08-01, 21:21
Jo du Ove. Vil tacka för en fin dag i hop:) med god mat och trevligt selskap;) Vi snurrade jo runt i kring på små vägar så jag hadde ingen aning om hva som var nord eller syd:confused:: och at det fantest not som hette öst eller vest:cool: Tråkigt nog så måste jag ta 44an til Uddevalla pga tidsbrist för vårt besök:hmmmm2: Olle försvann på 47an mot Vargön mot Vänersborg:hello: Jag dro videre mot Uddevalla:cool: fann så ut at motorväg er!!!! tråkigt:( Åkte så inn på gamla före detta E6an igjenom Munkedal Håby Dingle Hellevadsholm Rabbalshede :rolleyes: före jag måtte inn på E6an siste biten hem

_______________
Simen:)

Ove
2011-08-01, 22:34
Vi snurrade jo runt i kring på små vägar så jag hadde ingen aning om hva som var nord eller syd:confused:: och at det fantest not som hette öst eller vest:cool: Tråkigt nog så måste jag ta 44an til Uddevalla pga tidsbrist för vårt besök:hmmmm2: Olle försvann på 47an mot Vargön mot Vänersborg:hello: Jag dro videre mot Uddevalla:cool: fann så ut at motorväg er!!!! tråkigt:( Åkte så inn på gamla före detta E6an igjenom Munkedal Håby Dingle Hellevadsholm Rabbalshede :rolleyes: före jag måtte inn på E6an siste biten hem

_______________
Simen:)

:hmmmm2: Kollade kartan och vi körde raka vägen fast i en båge. huvudriktningen var sydvästlig med inslag av nord och ost, fast bara lite och kortvarigt. :

Tycker som du: Motorväg är tråkigt! Svänger bättre på dom små vägarna. :dancing:

räven
2011-08-02, 11:57
Välkomna till småland, ska fixa en stuga så ni kan vila emellan utflykterna.

Ove
2011-08-02, 13:42
Välkomna till småland, ska fixa en stuga så ni kan vila emellan utflykterna.

:flute: Jag kan en bra genväg till Småland. :rolleyes: ;)

simen
2011-08-02, 13:55
:) Jag måste vel börja tenka på at skaffa mig en hoj nr 2. En riktig grusbusare:rolleyes::hmmmm2: Eller hva tycker ni?:cool: Iallafall når Ove talar om genvägar:banana:

________________
:)Simen

räven
2011-08-02, 13:59
:flute: Jag kan en bra genväg till Småland. :rolleyes: ;)

Aha, är det den jag letat efter.

räven
2011-08-02, 14:01
:) Jag måste vel börja tenka på at skaffa mig en hoj nr 2. En riktig grusbusare:rolleyes::hmmmm2: Eller hva tycker ni?:cool: Iallafall når Ove talar om genvägar:banana:

________________
:)Simen

Nääda, de är nog ingen fara

simen
2011-08-02, 14:22
:)Men endå.!!!! hadde jo varit skoj med en eventyrshoj:cool: så man kunna komma sig lite her och var;) på vägar som inte hadde asfalt:rolleyes: Iallafall runt i dom Norska fjellen med grusvägar:hello: hvor jag inte kan åka med Fjr'n

____________
:)Simen

Ove
2011-08-02, 14:49
:)Men endå.!!!! hadde jo varit skoj med en eventyrshoj:cool: så man kunna komma sig lite her och var;) på vägar som inte hadde asfalt:rolleyes: Iallafall runt i dom Norska fjellen med grusvägar:hello: hvor jag inte kan åka med Fjr'n

____________
:)Simen

:D Klar att du ska flera hojar, men inte för mina genvägars skull. Den vägen jag syftade på håller samma klass som genvägen Sjötorp - Lidköping som vi körde igår och det gick ju bara bra.

Samma idè - raka spåret så krokigt som möjligt. :banana:

Ove
2011-08-02, 15:13
Aha, är det den jag letat efter.

:p Lugn och fin - det var du som visade hur den går, den över Kännastubba. :deal:

simen
2011-08-02, 15:47
:)Varit på blocket och kollat offroad hojar:confused: Hva anbefalas 650 kbm, 1200kbm. Den ska ha god komfort för passasjerare och förarere:) bra med bagasjeutrymme sånn at man får med det mesta på en semester:bath: samtidigt ha goda egenskaper på grusvägar inte va för tung:confused: samtidigt va bra at åka på störra vägar med. Förslag :) ??

________________
:)Simen

Ove
2011-08-02, 17:16
:)Varit på blocket och kollat offroad hojar:confused: Hva anbefalas 650 kbm, 1200kbm. Den ska ha god komfort för passasjerare och förarere:) bra med bagasjeutrymme sånn at man får med det mesta på en semester:bath: samtidigt ha goda egenskaper på grusvägar inte va för tung:confused: samtidigt va bra at åka på störra vägar med. Förslag :) ??

________________
:)Simen

:rolleyes: Fundererar lite grann ..... undrar om jag inte hört någon smålänning nämna en hoj med ungefär såna egenskaper? Fast den var nog inte riktigt japansk? :D

simen
2011-08-02, 18:01
:) BMW??:cool:

__________
:)Simen

simen
2011-08-02, 18:19
:) Kanske man kunne fråga han Smålänningen om at få provkjöra;) när vi endå er på de traktar:hello: for kardan er ett must for mig;) inget strul med kjeda och drev:o


_____________
:)Simen

Ove
2011-08-02, 20:44
:) BMW??:cool:

__________
:)Simen

:D JA! Så var det den hette! ;)

räven
2011-08-03, 11:58
:)Varit på blocket och kollat offroad hojar:confused: Hva anbefalas 650 kbm, 1200kbm. Den ska ha god komfort för passasjerare och förarere:) bra med bagasjeutrymme sånn at man får med det mesta på en semester:bath: samtidigt ha goda egenskaper på grusvägar inte va för tung:confused: samtidigt va bra at åka på störra vägar med. Förslag :) ??

________________
:)Simen

Hmmm, 4 hojar som kan passa= Guzzi, Super tennere, å två typer av GSar. Rekomendera att åka till firmor å provköra. Glöm inte att ha tanten bakpå (viktigt)

Olle Å
2011-08-03, 12:33
Varför inte ta steget fullt ut och satsa på en Ural med sidovagn?????????????

räven
2011-08-03, 12:53
Varför inte ta steget fullt ut och satsa på en Ural med sidovagn?????????????

Haha,men Olle då? simen vill ju köra hoj. inte bärga andraskörden.

räven
2011-08-06, 13:41
I dag fick jag överaskande besök, Tore från Pite med fru å husbil. Vi snackade en stund,sen skulle dom dra vidare till bilkyrkogården (kyrkömosse). Nu har Tore blivit 60+ västbärare. Vi börjar få bra geografisk spridning.

simen
2011-08-06, 15:44
:)Oj!! vilket gäng:cool: Nu er det vel för min del bara Tore jag inte har träffat personligen:shakehands:


_______________
:)Simen

Ove
2011-08-06, 20:20
I dag fick jag överaskande besök, Tore från Pite med fru å husbil. Vi snackade en stund,sen skulle dom dra vidare till bilkyrkogården (kyrkömosse). Nu har Tore blivit 60+ västbärare. Vi börjar få bra geografisk spridning.

:) Nu kan vi skryta med att vi är rikstäckande! Kul att grabbarna hälsar på när vägarna bär förbi. :)

Ove
2011-08-07, 09:13
:) Det regnar och det känns för tillfället bara skönt. Det legitimerar att jag inte går alltför långt från soffan. :)

Det har varit en lång rad av intensiva dagar och MC;arna har knappt blivit flyttade på en vecka och dom får stå idag också. Vila gäller! :rolleyes:

Olle Å
2011-08-07, 09:25
Kul när ens barnbarn tjatar om att få åka mc. Min 13.åriga dotterdotter ville gärna åka, så vi har tagit ett par svängar i ett finfint väder. Som tur har jag kläder i ganska liten storlek liggandes, så hon fick full utrustning.
Också ett bra tillfälle att nöta in det nya bakdäcket. Det blev Anakee denna gång.
Vill hälsa Tore välkommen i 60+ gänget. Vi växer sakta, men säkert.

simen
2011-08-07, 09:32
:)Samma her:( Har varit en tur i Norge och firat födelsedag til min stedotter :cheers: kom hem i går. Her rägnar det också:mad: Har inte åkt hoj sidan jag var i Sjötorp:cool: Men man har ennu 14dagar igjen ut av semester:banana:


____________
:)Simen

räven
2011-08-07, 15:08
Riktig regndag,27 mm nu i dag.

Ove
2011-08-08, 22:10
Riktig regndag,27 mm nu i dag.

:confused: Jodå, rätt vad man målar så kommer det en skur. :mad:

Det har ff inte blivit att jag rört hojen, mest beroende på att om jag ska någonstans ska några med och jag tror inte på att skjutsa min gamla svärmor annat än i bil.

Träffade vår kamrat Håkan N. från M-stad som fyllde 84 igår. Grattis! :) Han gör sina långresor men i år har han tydligen hållt sig inom landets gränser. Även han har blivit lite bekväm och utnyttjar vandrarhemmen istället för att tälta. Pigg man... :cool:

Ove
2011-08-10, 09:37
:) Överraskning!! Tore med husbil och fru dök upp. Dessvärre på helt fel dag eftersom jag var engagerad på annat håll och inte kunde fungera som en bra värd. Får be om lite förvarning så att jag hinner röja i tidboken till nästa gång dom kommer.

Men det var trevligt med ett besök, även om det blev kort och nu fick jag ju också träffa frun som jag pratat lite med i telefon tidigare. :hello:

Ove
2011-08-11, 09:29
:) Väder och möjlighet att komma loss inträffar samtidigt! Vad gör man då? Jo - avbryter grannarna i deras aktiviteter och tar med dom ut på en åktur. :D

:rolleyes: Jösses vad en del inte är svåra att övertala..... ;)

Ove
2011-08-11, 18:27
:) Jo det blev en tur. Vi siktade på 10 -12 mil sådär. Drog i väg mot Tibro och tittade på hojar. Hungriga - Tänkte köra över Korsberga till Hjo men missade nånstans så det blev lite kortare väg.

Käket OK men inte mer. men vi höll iallafall svälten borta. Det där med att missa Korsberga var retsamt men ett nytt försök lyckades. Nästa mer eller mindre slumpmässiga mål var Åsle Tå. Fick fråga om vägen två ggr. för att hitta dit men det finns alltid en massa trevligt folk efter vägen som man kan störa. Karta - ingen, samma med GPS, det är dålig sport. :p

Glass och fortsätta. Falköping passeras utanför och så blir det mot Hornborgasjön och vidare hem. Blev 6 timmar ute i solen och 25 sköna mil. Det är så ibland att man missar beräknad distans litegrann. :rolleyes: :D

tore
2011-08-12, 14:39
:) Överraskning!! Tore med husbil och fru dök upp.

Men det var trevligt med ett besök, även om det blev kort och nu fick jag ju också träffa frun som jag pratat lite med i telefon tidigare. :hello:

Nu är överaskningarna avklarade o Husbilen garagerad nu är det Mc-åka som gäller främst i Norrbotten
Tore

räven
2011-08-12, 16:07
Nu är överaskningarna avklarade o Husbilen garagerad nu är det Mc-åka som gäller främst i Norrbotten
Tore

Tack för besöket. nu vet jag att du är snyggaste i norrbotten i din nya väst. Själv drar jag till värmland nästa vecka.

tore
2011-08-12, 21:18
[QUOTE=räven;55173]Tack för besöket. nu vet jag att du är snyggaste i norrbotten i din nya väst.

Jag får väl se om den anammas eller om jag blir utfryst !
Tore

Ove
2011-08-12, 21:26
Jag får väl se om den anammas eller om jag blir utfryst !
Tore

:rolleyes: Kanske det finns någon utan humor även i Norrbotten men det är ju faktiskt inte ditt problem. Stå på dig du och bär västen med stolthet. Det finns iallafall fyra till där uppe som tål ett se den. ;)

Olle Å
2011-08-12, 21:31
[QUOTE=räven;55173]Tack för besöket. nu vet jag att du är snyggaste i norrbotten i din nya väst.

Jag får väl se om den anammas eller om jag blir utfryst !
Tore

Vi här ifrån södern kanske kan komma upp till er och ge er vårt stöd i så fall.

tore
2011-08-13, 08:26
[QUOTE=tore;55177]

Vi här ifrån södern kanske kan komma upp till er och ge er vårt stöd i så fall.

Ni är välkomna i vilket fall som helst
Tore

Olle Å
2011-08-13, 09:38
[QUOTE=Olle Å;55180]

Ni är välkomna i vilket fall som helst
Tore

Tack för det Tore. Vi kommer nog att dyka upp så småningom.

Ove
2011-08-13, 12:28
Ni är välkomna i vilket fall som helst
Tore

:hmmmm2: Långt ditupp - kanske blir att vi måste vila upp ett par veckor eller tre innan vi vänder hemåt igen.... :rolleyes: :D

tore
2011-08-14, 07:24
:hmmmm2: Långt ditupp - kanske blir att vi måste vila upp ett par veckor eller tre innan vi vänder hemåt igen.... :rolleyes: :D

Ok........Så vi riktigt får "rå om er"
Tore

simen
2011-08-16, 16:25
:)Änteligen ut at åka:cool: Har inte åkt sedan mitt besök i Sjötorp:) Men nu er nestan alla mina pliktor utförda:flute: Sist utförda var at gifta bort min son:eating::cheers: På Akershus Festning Slottskapellet. Så i dag har frugan och jag varit på en liten tur på ca 15 mil. Hoppas på fint väder til torsdag sånn at man kan åka hoj, da skal vi til Norge straks utanför Oslo på visning av nogra lägenheter, jävlar hvilka priser, men jag skal jo arbeta et år til så man trengar jo en pendlarlägenhet, det vi hadde förut ble för stort så nu blir det at kolla på en tvåa. Och så er jo min semester snart slut:mad:


______________
:)Simen

Ove
2011-08-16, 19:24
:deal: Hördu Simen, när du tryckte på knappen kom du till sida 200, vilket betyder att vi snart har 2.000 inlägg i den här tråden, vilket i sin tur gör att detta måste vara den längsta på forumet. Om inte annat så är vi bra på att tjôta - vi 60+;are. :p

Nåja, här blir det heller inte så mkt kört. Var på sykehuset idag för undersökning som fortsätter i morgon. Sen får vi se vad som blir kört. :flute:

simen
2011-08-17, 17:24
:)En fågel sjungade i mitt öra att Olle har födelsedag i dag:birthday:. Da måste man jo gratulera med den stora dag:shakehands:

___________
:)Simen

Olle Å
2011-08-17, 19:15
:)En fågel sjungade i mitt öra att Olle har födelsedag i dag:birthday:. Da måste man jo gratulera med den stora dag:shakehands:

___________
:)Simen

Visst stämmer det, och tack för alla gratulationer, men vad det innebär att fylla 70 vet jag inte. Så länge man är frisk så betyder andra värderingar inte så mycket. Så nu är siktet inställt på 80.:)

Ove
2011-08-19, 10:31
:D Att köra offroad med en liten scooter! :rolleyes:

:) Jo, grejen är att jag är nyopererad för 2 dagar sen och har order från läkaren att inte anstränga mig med yviga rörelser och att ta i under någa dagar framöver. I övrigt inga restriktioner. Funderade på en liten åktur men Sigrid verkar rätt omöjlig att klättra upp på för tillfället. "Men ta scootern då"sa min hustru. OK, jag tog scootern och rullade iväg på asfalten.
Men som det så ofta blir så dök det upp lite att fundera på efter vägen och då måste man ju kolla, först en nyanlagd väg till ett vindkraftverk ute i skogen. Går det inte att bygga väg med annat än rullgrus? Gick väl bra men skakade nåt infernaliskt. :eek:
Nästa blev att titta efter vilken kåk som var till salu. Jodå det var den jag trodde och för att slippa åka tillbaka tog jag vägen över skogen. Börjar kolla var vildsvinen bökar omkring och hamnar i en skogsavverkning. Det går att köra men det är inte lätt och när jag kommer till ett ställe där en vägtrumma kollapsat och det blir en meterdjup svacka med görja i botten bangar jag ur och vänder. Tebax över hygget några kilometer och asfalt hem. :banghead:

Det är inte nödvändigtvis lättare för att man tar lilla scootern men det gick bra trots allt. :rolleyes:

tore
2011-08-19, 12:55
Ta det lungt håll dej på asfalterat underlag
Tore

Ove
2011-08-19, 19:25
Ta det lungt håll dej på asfalterat underlag
Tore

:hmmmm2: Hmm... vet att jag borde... Men bara asfalt blir ju T-R-ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅKigt. :bawling:

räven
2011-08-19, 20:18
:hmmmm2: Hmm... vet att jag borde... Men bara asfalt blir ju T-R-ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅKigt. :bawling:

Asfalten behöver ju inte vara tråkig, beroende på hur man kör. Ligger det grus på den i en mycket skarp kurva med dålig sikt är det mycket spännande och kan göra ont också om man har otur.

Ove
2011-08-19, 20:58
Asfalten behöver ju inte vara tråkig, beroende på hur man kör. Ligger det grus på den i en mycket skarp kurva med dålig sikt är det mycket spännande och kan göra ont också om man har otur.

:o Jo jag känner till det, men då är det absolut inte kul! Men jag menar att utflykerna på dom små vägarna och stigarna berikar tillvaron. Med två hjul efter varandra kommer man till ställen som man inte när med fyra hjul och dom vill jag inte vara utan ;)

(Sen vore det ingen nackdel att ha en större förmåga att hantera hojen än vad jag kan prestera för då jäklar...:rock:)

räven
2011-08-20, 09:19
Nu är Olle på väg mot värmland igen. Trots fredagens regnväder besöktes dom flesta planerade målen i småland.
Jätsbergs ladugård från 1820 tal,sirkön, bilkyrkogården, bautastenmurar å utvandrabygden. Småvägsnätet både grus å asfalt tycktes uppskattas av nyblivna 70åringen,trots vädret inte va de bästa.
Tack Olle för fin samvaro å hojkörning både i värmland å småland

simen
2011-08-20, 15:28
:)I dag har jag provat å köre vilse:hmmmm2: men klarade inte, dom vägera jag tok havnade alla på ställer jag hadde varit förut:aetsch: Men jag fikk iallafall prova några km med grusväg:rolleyes: å det gikk jo jättebra.


_____________
:)Simen

Olle Å
2011-08-20, 17:15
:)I dag har jag provat å köre vilse:hmmmm2: men klarade inte, dom vägera jag tok havnade alla på ställer jag hadde varit förut:aetsch: Men jag fikk iallafall prova några km med grusväg:rolleyes: å det gikk jo jättebra.


_____________
:)Simen

Hör av dig till mig ;), så skall jag se till att du blir vilsen.:flute:

simen
2011-08-20, 18:00
Hör av dig till mig ;), så skall jag se till att du blir vilsen.:flute:

:)Joddu Olle:rolleyes:I dina hemtraktar blir jag nog vilsen:confused: i dom djupa Värmländska skogar. Blir mera och mera sugen på at köpa en Offroad maskin.:cool:


___________
:)Simen

Ove
2011-08-20, 18:28
:) Blir mera och mera sugen på at köpa en Offroad maskin.:cool:
__________
:)Simen

:) Riktigt Simen, bara en enda maskin räcker inte för alla behov. Och den ska ju in på service ibland och då är du utan en stund. :eek: ;)

Olle Å
2011-08-21, 08:14
:)Joddu Olle:rolleyes:I dina hemtraktar blir jag nog vilsen:confused: i dom djupa Värmländska skogar. Blir mera och mera sugen på at köpa en Offroad maskin.:cool:


___________
:)Simen

Om du kommer hit så kan du få låna en offroadhoj av mig ,så kan du få prova på både att bli vilsen och känna lite grusvägar i ett lungt tempo om du vill. Om du känner några andra som vill åka grusväg i ett otroligt fint och omväxlande område så hör av dig.;)
Tidpunkten är perfekt nu, när de flesta myggor och turister har försvunnit.:D Största problemet är ju husbilarna vars förare inte har några som helst begrepp om var de inte skall köra och dessutom tror att deras bil tar upp hela vägen och inte törs hålla ut mot dikeskanten.:mad:

tore
2011-08-21, 09:31
Största problemet är ju husbilarna vars förare inte har några som helst begrepp om var de inte skall köra och dessutom tror att deras bil tar upp hela vägen och inte törs hålla ut mot dikeskanten.:mad:

Ajaj Olle de är farligt att generalisera en fordonskategori
Tore