handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

Olle Å
2011-12-23, 10:56
Trist väder här i södra värmland så här dan före. Skall passa på att åka en sväng och titta på det nästan vårlika väder som råder nu.
Kan i allafall tänka på de pengar som sparas i jämförelse med förra årets elräkningar. Visst kan det bli kallt ännu, men inte lika länge som de två senaste vintrarna. Då funderade jag på att kapa svansen på katten för det tog så lång tid för den att komma ut genom dörren. Råkade klämma den en gång, så sedan gick det fortare.

:):santaclaus::santaclaus::santaclaus::santaclaus: :santaclaus::santaclaus::santaclaus::)

EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR ÖNSKAS ER ALLA.

Ove
2011-12-23, 11:27
:) Gråtrist väder här också. Spelar inte så stor roll för det blir ändå inget utomhusliv i helgen. Hört att det ska bli riktigt varmt framåt i veckan. Om det kommer en regnskur först som tvättar vägarna kanske man kan köra en runda. ;)

:) Men tills dess: God Jul alla! :santaclaus:

Olle Å
2011-12-23, 17:39
Var ute och åkte en 20-mila tur på småvägarna i dag. Snön har precis smält så det var både blankis på sina håll och mjukt grus på andra. Blött och skitigt. Toppenvägar alltså. Lite dimma och regn gjorde inte det hela sämre. Ca 5-7 grader varmt.:):):):):):)
Som jag tidigare sagt. Dubba hojen så kan du köra när du vill utan att behöva skylla på vädret eller underlaget. Det är ju klart att kylan sätter begränsningar.:eek:
Hade tänkt byta hoj, men nu vet jag ej. Den som jag har nu, går ju så jäkla bra. Helrenoverad framgaffel förra året och har en motor som bara gått drygt 3000 mil liggandes i reserv.:banana:

Ove
2011-12-24, 20:49
:rolleyes: Julafton. Efter att ha bantat ner jullunchen genom åren så återstår bara det vi hade i år.

Jag stod för den varma delen: Jansons frestelse, ungsomelett med kantarellstuvning, kokt potatis, rödkål, brysselkål, gammaldags revben, dopp i gryta, köttbullar, grynkorv och prinskorv.
Kalla delen skötte min hustru: Julskinkan. syltan, sillsallat, rödbetssallad, sill 3 sorter, bröd minst 5 varianter, pastej, senap, ett antal ostar varav en röd och en massa annat.

Hur många var vi till bords, gissa! Nej vi var inte 40 personer, vi var bara 8 + en liten i grötåldern. Harrejösses va rester det blir varje jul, men tradition ska ju följas. Nänä -som vanligt ska vi ha mindre julbord nästa år. :rolleyes:

Nu skall det bli kvällsmat - en kopp te! :cool:

räven
2011-12-25, 17:24
Här i småland bantas inte. Vi äter så gubbamagen blir rund å fin.

Ove
2011-12-25, 18:10
Här i småland bantas inte. Vi äter så gubbamagen blir rund å fin.

:D Jodu" Ingen hud som rynkar sig på magen här heller! Men idag blev det vilodag från fläsket - dragonkryddad fiskgratäng...... :)

:confused: Önskelistan fungerade inte för mig för inte fasen stod det någon sidvagnshoj under granen!!!! :( Blir väl att köpa en trisslott -> vinna -> köpa själv. :santaclaus: :bootyshake:

räven
2011-12-25, 18:29
:D Jodu" Ingen hud som rynkar sig på magen här heller! Men idag blev det vilodag från fläsket - dragonkryddad fiskgratäng...... :)

:confused: Önskelistan fungerade inte för mig för inte fasen stod det någon sidvagnshoj under granen!!!! :( Blir väl att köpa en trisslott -> vinna -> köpa själv. :santaclaus: :bootyshake:

Besvärlig sidovagnsnoja du drabbats av. Fråga på apoteket efter antipiller.

Olle Å
2011-12-25, 19:48
Hej på er gubbar, så här efter jul. Att drabbas av olika nojor gör vi väl lite till mans då och då.
Har också funderat på en trehjuling.:)
Funderar på hur en hoj med sidovagn uppför sig om man kan luta hojen. Borde vara ganska enkelt att ordna tycker jag. Frågan är om väghållningen förbättras eller inte.:eek:
Det här med julmat. Blir mättnadskänslan för hög får man väl lugna sig en stund.:nurse:

Plockade av plasten på hojen idag för att laga lite småskvanker här och var. Märks att den varit med några år. Den är en 93:a som fått fara fram överallt där det gått och ibland har det inte gått.
Skall lacka om den i en helt annan kulör. Billigare än att byta hoj.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Ove
2011-12-25, 21:11
Besvärlig sidovagnsnoja du drabbats av. Fråga på apoteket efter antipiller.

:p Näddu! Inga piller! Håller på med gruvarbete och det kan leda fram till något så småningom. Vet sen tidigare att om man inte har ett tjockt lager på kistbotten så fär man tänka sig för innan man köper något udda. Lätt att skaffa sig men kan vara attan så svårt att bli av med, ungefär som vissa åkommor - typ AIDS. :rolleyes:


Hej på er gubbar, så här efter jul. Att drabbas av olika nojor gör vi väl lite till mans då och då.
Har också funderat på en trehjuling.:)
Funderar på hur en hoj med sidovagn uppför sig om man kan luta hojen. Borde vara ganska enkelt att ordna tycker jag. Frågan är om väghållningen förbättras eller inte.

:banana: Som jag sagt tidigare: Man ska inte prova något som man inte ska köpa. Man får habegär. Vi får väl spåna och lägga upp lite planer för trehjulsexpeditioner i framtiden. :D



Plockade av plasten på hojen idag för att laga lite småskvanker här och var. Märks att den varit med några år. Den är en 93:a som fått fara fram överallt där det gått och ibland har det inte gått.
Skall lacka om den i en helt annan kulör. Billigare än att byta hoj.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

:) Med ny färg blir det en ny hoj. ;)

räven
2011-12-26, 20:46
Fint hojväder. ca 10 mil på småvägar. +9 å sol. Härlig hjul.

Ove
2011-12-26, 21:03
Fint hojväder. ca 10 mil på småvägar. +9 å sol. Härlig hjul.

:rolleyes: Haft hojväder här också efter att stormen Dagmar lagt sig, men då var det att avverka annandagens överladdning av näringsämnen. Hemkommen igen, däst och go så hör jag att det började låta runt knutarna och det kommer att storma igen. :(

Alltså när jag kan så är det ett j-a väder och när jag måste göra annat så är det jättefint ute. :rolleyes:

räven
2011-12-26, 21:04
:rolleyes: Haft hojväder här också efter att stormen Dagmar lagt sig, men då var det att avverka annandagens överladdning av näringsämnen. Hemkommen igen, däst och go så hör jag att det började låta runt knutarna och det kommer att storma igen. :(

Alltså när jag kan så är det ett j-a väder och när jag måste göra annat så är det jättefint ute. :rolleyes:

Dagmar har nog oxå lillasyster

Ove
2011-12-26, 22:01
Dagmar har nog oxå lillasyster

Hmm, som det låter här verkar det vara en tvillingsyster. Väntar mig att det ska bli lite strömavbrott och sånt innan morgonen.

Olle Å
2011-12-27, 09:35
Fick strömavbrott natten till i går. Den kom tillbaka någon gång på eftermiddagen.
Eftersom vi har haft hästar och tjurar i flera år och det brukar vara några avbrott per år så köpte jag för flera år sedan ett Honda elaggregat. Klarade kylskåpet och frysboxen med det. Både micron och kaffebryggaren funkar också, så det var ingen nöd.
Vattenfrågan löst med en liten bensinpump som kopplas direkt till hydroforen. Vi har bergvärme, men om det är för kallt så kan vi elda med ved i den gamla pannan vid strömavbrottet.
Sänder dock en tanke på de stackars föräldrar som fått tillbringa massor av timmar på olika järnvägsstationer tillsammans med sina små barn.
Annars fint hojväder nu. Synd för dem som ställt in hojarna i förtid.

Ove
2011-12-27, 22:29
:) Blåste som attan under natten och ff under dagen var det en hel del vind. Inga strömavbrott på min kant men jag vaknade mitt i natten av konstiga ljud - ytterdörren stod på vid gavel och dunkade i väggen. Undrar hur det gått till. Inga tjuvar eller vilda djur hade iallafall kommit in. :)

Väder soligt och varmt. Om inte om hade varit hade det blivit en sväng, men mera besikning på sjukstugan + besök av mitt allra finaste och enda barnbarn gjorde att mcåkandet fick bero. :love:

Ove
2011-12-30, 13:27
:( Jävvvvvvla förkylning! Frusen, snorig, hostig och nyser som besatt. Och det finns väl inget så sjukt som en karl som är förkyld? :banghead:

räven
2011-12-30, 18:08
:( Jävvvvvvla förkylning! Frusen, snorig, hostig och nyser som besatt. Och det finns väl inget så sjukt som en karl som är förkyld? :banghead:

Stackare

Ove
2011-12-30, 22:32
Stackare

:( Ja vad vill du? :(

Ove
2011-12-31, 11:34
:) Bättre med förkylningen så det finns lite hopp om nyårsfirande. Stel i kroppen och träningsvärk i hela bröstkorgen av allt hostande, känns som efter en ordentlig vurpa. Lite röra på sig och en het dusch så fixar det sig nog. :rolleyes:

:beer: Gott nytt år! :knuddel:

Olle Å
2011-12-31, 15:54
VI TAR VÄL ETT ÅR I TAGET OCH ÖNSKAR ER ALLA ETT RIKTIGT KUL HJULÅR:shakehands:,

inga allvarliga vurpor:nurse:, men mycket trevligheter:):):beer:

räven
2011-12-31, 16:19
Ja gott nytt år på er gamlingar. Hoppas på lite sammankomster 2012. Olle brukar ju hitt på en del.

simen
2011-12-31, 16:22
:)Ett Gott Nyttår :beer:Önskas er alla från Bohuslän:cool: Krya på dig Ove:nurse: Våra gäster från Norge kjörte vilse i går kveld och dieseltomt:( Ut på leting fant igjen dom ca 2,5mil mot Uddevalla på E6an:confused: fylde på diesel ingen start:eek: Ringde Kåren bilen ble fraktad til verkstad. Så våra nyårsgäster får lite längra upphold enn förventat:rolleyes:


____________
:)Simen

Olle Å
2011-12-31, 21:02
Ja du Siemen. Att få dieselstopp kan ju göra vem som helst bekymrad. Det är ju så väldigt olika hur man luftar en dieselbil. Det är ju även olika på traktorerna också. Värre hade ju varit om de kört vilse ordentligt och kanske inte haft mobiltelefon eller haft varma kläder.
Man skall alltid ha varma kläder med sig på vintern i reserv. ( reservbränsle)

Gott nytt år. :beer:

simen
2011-12-31, 23:37
:)Moderna dieslbilar behövs vist inte luftas efter soppastopp skal sitta en elektrisk pump som gjör jobbet:) ble jag forklarat ut av karln från kåren:confused: Tror nog at byte av dieselfilter vil gjöra susen;) mycket skit som drar inn när tanken blir tom tror jag;) Och enig Olle varma klädor skal man bestandig ha i sin bil.


_________________
:)Simen

Ove
2012-01-01, 17:32
:) Håller med Olle och Simen! Man kan aldrig lita helt på något som går med motor utan man bör ha en reservplan klar. I båten: Segel eller åror med, och om det inte är möjligt ett bra ankare och sen hoppas på assistans.

På vägen vintertid: Extra varma kläder i bilen och ska man långt en presenning, yxa och något att tända en brasa med. Koncentrerad spolarvätska funkar bra. Viktigast är att veta hur man ska bete sig - gå med i scouterna, dom kan lära ut överlevnad på riktigt i motsats till på "överlevnadskurserna" där man bara får klättra i rep, käka lav och såna häftiga grejjer. ;)

Ove
2012-01-02, 21:05
:mad: Bensinpriset upp 3 ggr på 10 dagar. Mina första minnen av att köpa bensin kostade 56 öre litern. 20 år senare, på 70-talet nån gång passerades kronan. när den kostade 10 kronor har jag ingen aning om men jag gissar att den snart bryter 20-kronorsvallen. Sen kommer prisökningen att accelerera och 30, 40, 50 kr/liter är nog att räkna med. Bäst att passa på att nöjesåka mens vi kan :rolleyes: så att vi har något att berätta för barnbarnen.

Hur får man en till ett gengasaggregat i nätt format för det är väl vad som kommer att gälla i framtiden, om man inte gillar el. :p

Håkan46
2012-01-02, 21:43
Bensin.
12,6 liter för en 10:a i sedelautomat. Min första tankning i Juli 1967 det glömmer man inte.
Håkan

Olle Å
2012-01-03, 16:42
:mad: Bensinpriset upp 3 ggr på 10 dagar. Mina första minnen av att köpa bensin kostade 56 öre litern. 20 år senare, på 70-talet nån gång passerades kronan. när den kostade 10 kronor har jag ingen aning om men jag gissar att den snart bryter 20-kronorsvallen. Sen kommer prisökningen att accelerera och 30, 40, 50 kr/liter är nog att räkna med. Bäst att passa på att nöjesåka mens vi kan :rolleyes: så att vi har något att berätta för barnbarnen.

Hur får man en till ett gengasaggregat i nätt format för det är väl vad som kommer att gälla i framtiden, om man inte gillar el. :p

Det är ju där som sidovagnen kommer in i bilden. Att montera ett aggregat där vore ju inte alls svårt. Kanske bäst att köpa en medans det finns någon kvar.

Nina
2012-01-03, 17:05
I måndags när jag svängde in på jobbet kostade bensinen 13:30 kr enligt JET. Vid lunch stod det 14:28 kr på skylten…

Ove
2012-01-04, 09:36
Som sagt, man ska vara förberedd, oberoende var man skall åka ;)

:hmmmm2: Sitter och funderar inför en måsterresa. Totalt ca 30 mil vilket inte är något problem i sig men det blåser. Skog har gått omkull lite varstans i området och kan ha hamnat över vår väg så det är att rusta med extrakläder. Ett annat bekymmer är att vi kommer att ha hård och byig sidvind på bortemot 10 mil vajerväg - en riskfaktor som väghållaren bjuder på. Skulle inte köra MC på den vägen i sån här blåst. :mad:

Olle Å
2012-01-04, 11:14
:hmmmm2: Sitter och funderar inför en måsterresa. Totalt ca 30 mil vilket inte är något problem i sig men det blåser. Skog har gått omkull lite varstans i området och kan ha hamnat över vår väg så det är att rusta med extrakläder. Ett annat bekymmer är att vi kommer att ha hård och byig sidvind på bortemot 10 mil vajerväg - en riskfaktor som väghållaren bjuder på. Skulle inte köra MC på den vägen i sån här blåst. :mad:

Att köra mc i hård blåst kan ha sina risker. För några år sedan körde vi över Dovrefjäll i Norge i mycket hård blåst. Skulle just köra om ett husvagnsekipage, då plötsligt hela ekipaget for över på fel sida av vägen i blåsten.:eek::eek:
Ser ju här hemmaikring hur många träd som ramlar ner över småvägarna. Inte kul att få ett träd över sig.:(
Det viktigaste man har med sig är ju trots allt en mobiltelefon. Men det jäkliga är ju att alla telefoner har ju inte täckning överallt.
Vet inte hur det är med larmnumret 112, om det funkar oavsett teleabonnemang.
Vet någon???????:deal::deal:

räven
2012-01-04, 11:40
Blir nog hemma i dag, Den där Emil busar kraftigt här i dag.

räven
2012-01-04, 16:17
Tv soffan 20,00 i hjälm å handskar

Ove
2012-01-04, 22:20
Tv soffan 20,00 i hjälm å handskar

:) Även jag såg filmen fastän utan handskar. Hade varit svårt att manövrera kaffet och kakan annars.

simen
2012-01-05, 20:49
:)Nu vet ni varifån ordet Stand-up kommer i från;) jättebra film, fantastisk naturpark:cool: Men vi har många fina vägar och natur båda her i Sverige och Norge:D Skal forrestan på stand-up teater samma helgen som Mc mässan i Gtb:) Två flugar i en smäkk. Spännande frugan blir nöyd och jag blir nöyd:banana:


_______________
:)Simen

Ove
2012-01-06, 10:58
:santaclaus: Sista juldagen för denna gången. sen blir det vardagslunk några månader. Snöfritt än så länge i mina trakter, men det kommer nog snart för det blåste riktiga polarvindar när jag tog en kort morgonpromenad.

Hur ser det ut framåt? Mässan? Simen ska dit och kommer nog inte att behöva vara ensam där för det brukar vara välbesökt. Får se om jag kommer iväg... :rolleyes:

Framåt våren: Tranresan? Hur är intresset för årets första träff, ska vi köra i vanlig ordning eller hitta på något nytt? För min del tycker jag att det ger en bra start på säsongen och väderguden Jan brukar vara i sitt esse så vårsolen har värmt var gång. :)

Olle Å
2012-01-06, 17:26
Mässan skall väl besökas är de tänkt. Skall plocka ihop hojen nästa vecka, så att det går att komma igång med lite åkning igen.:hello
Köpte hojen för ca två år sedan. Fick hem den och bytte olja i den. Använde då syntetolja. blev ganska besviken över att den drog rätt så mycket olja. Lurad tänkte jag och såg alltid till att ha med en flaska i reserv vid längre turer. Fick fylla på rejält var 50:de mil.:mad::mad:
I september 2011 bytte jag olja till vanlig mineral och har inte behövt fylla på sedan dess.:):):):)

Ove
2012-01-08, 19:15
:hmmmm2: Mässan var det ja. Ska försöka komma dit om jag får till det. Så mycket väntar jag mig inte av utställningen för det är väl som det brukar - mest uppiffad skåpmat och enstaka nyheter - men det är kul med allt folket och man kan träffa en del gamla bekanta där som man aldrig ser annars, kanske en del man annars bara träffar via forum. :shakehands:

:p Aktivitet med hojarna = noll här. Det har kommit lite snö, kanske 3 cm och den verkar vilja ligga kvar. Får bli andra aktiviteter. Idag "De Äldres Fest" med allsång, kaffe, bulle och tårta. :) Ja ja, ni kommer dit ni andra också om ni inte redan är där... :rolleyes:

Annars är det väl med vinter som med arbetslust - sätter man sig ner och väntar tillräckligt länge så är den över. :sleep:

räven
2012-01-08, 19:33
Mässan skall väl besökas är de tänkt. Skall plocka ihop hojen nästa vecka, så att det går att komma igång med lite åkning igen.:hello
Köpte hojen för ca två år sedan. Fick hem den och bytte olja i den. Använde då syntetolja. blev ganska besviken över att den drog rätt så mycket olja. Lurad tänkte jag och såg alltid till att ha med en flaska i reserv vid längre turer. Fick fylla på rejält var 50:de mil.:mad::mad:
I september 2011 bytte jag olja till vanlig mineral och har inte behövt fylla på sedan dess.:):):):)

Har jag ju sagt åt dig i fem år

Olle Å
2012-01-09, 11:53
Har jag ju sagt åt dig i fem år

Jo men visst. Ju äldre man blir ju tjurskalligare blir man.:beer::beer::beer:

räven
2012-01-09, 16:11
Jo men visst. Ju äldre man blir ju tjurskalligare blir man.:beer::beer::beer:

Gammal man vill komma på själv

Ove
2012-01-12, 09:47
:mad: Blåser och regnar! Snön som kom försvann igår men det var bitvis svartis på de flesta vägarna häromkring. Hörde på radion en optimist som sa att vintern har bara börjat i söder så det finns gott hopp om snö i skidbackarna. Jaja bara den stannar där. :rolleyes:

:( Jag fryser och vill ha vår! Undrar varför jag är så inni h--- skotta frusen? Kan det bero på nya mediciner? Får fråga doktorn vid tillfälle... :cool:

räven
2012-01-12, 10:44
:mad: Blåser och regnar! Snön som kom försvann igår men det var bitvis svartis på de flesta vägarna häromkring. Hörde på radion en optimist som sa att vintern har bara börjat i söder så det finns gott hopp om snö i skidbackarna. Jaja bara den stannar där. :rolleyes:

:( Jag fryser och vill ha vår! Undrar varför jag är så inni h--- skotta frusen? Kan det bero på nya mediciner? Får fråga doktorn vid tillfälle... :cool:

Tålamod gamle man. Stormen Emils lillasyster är hos mig i dag. Undrar om hon heter Ida ?

Håkan46
2012-01-12, 22:31
Vad tror ni om att på ses veckan före midsommar på Aventuredays i Säfsen. Lägga upp en rutt i det vackra området samt mingla lite bland adventureåkarna som utgår från Säfsen alpin.
Håkan

Ove
2012-01-12, 22:40
Vad tror ni om att på ses veckan före midsommar på Aventuredays i Säfsen. Lägga upp en rutt i det vackra området samt mingla lite bland adventureåkarna som utgår från Säfsen alpin.
Håkan

:) Låter som möjligt än så länge. Vad blir det för väder? Funderar lite på var man hittar Säfsen, ligger det strax intill Fredriksberg? :hmmmm2:

Ove
2012-01-12, 22:48
Tålamod gamle man. Stormen Emils lillasyster är hos mig i dag. Undrar om hon heter Ida ?

:thefinger: Tålamod är inte min grej! Snart får man väl ett förslag att ta på långkalsonger. :D:D

Jag tröttnade på att sitta och stirra ut i regnet, tog bilen och styrde mot Värmland och där sken solen framåt eftermiddagen. Fick tillfälle att träffa favvobarnbarnet och jisses vad hon växer. Nu kan hon krypa också. Dagen blev riktigt bra trots en sur början. :)

Håkan46
2012-01-12, 22:57
:) Låter som möjligt än så länge. Vad blir det för väder? Funderar lite på var man hittar Säfsen, ligger det strax intill Fredriksberg? :hmmmm2:

Jepp. I anslutning till.

Måste tillägga.
Åkte i somras på nyanlagda vägen mot Ludvika. (Ny väg till Säfsen Alpin.) Första 2.5 milen. Otroligt fin böljande högfartsväg (140 km/tim) i vacker omgivning. Rekommenderas.

Olle Å
2012-01-12, 23:03
Vad tror ni om att på ses veckan före midsommar på Aventuredays i Säfsen. Lägga upp en rutt i det vackra området samt mingla lite bland adventureåkarna som utgår från Säfsen alpin.
Håkan
Äventyr och äventyr. Vi kommer nog köra en helg i April i Värmland. Vet inte hur du klarar dig med en Bandit på våra fina vägar. Det går att köra den med en BMW 1200 Gs och Pilotdäck.:hello:

Håkan46
2012-01-12, 23:17
Äventyr och äventyr. Vi kommer nog köra en helg i April i Värmland. Vet inte hur du klarar dig med en Bandit på våra fina vägar. Det går att köra den med en BMW 1200 Gs och Pilotdäck.:hello:

Jag avsåg att åka endast asfalt runt Säfsen. Åker ni endast Adventurehojar? Får kanske se över mitt ägande /Håkan

Ove
2012-01-13, 00:05
Vi har ju tidigare pratat om en text på ryggen på varselvästarna:
60+ . Tja kanske..
(Grannen har just kommit hem från en kryssning till Estland............)

Mitt förslag: KLOCKSPEL

...

:) Hmmm? Vi har ju redan våra vackert broderade 60+västar. Jag är rätt värdelös på att lägga in foton, men vi är fotade under någon av Tranresorna .... måste varit 2010? ;)

Finns under Träffar och körningar.

Ove
2012-01-13, 10:09
Jag avsåg att åka endast asfalt runt Säfsen. Åker ni endast Adventurehojar? Får kanske se över mitt ägande /Håkan

:) Det är nog bra med den hoj du har. :)

:) Bergslagen med lokalkänd guide har länge stått på önskelistan för mig så jag är med om jag kan. Funderat lite på Säfsen och adventureåkarna - finns det plats i för vanliga luffare när dom har invaderat byn? Jag antar att man kan behöva någon dag på stället så att man inte bara sitter och kör utan har tid för lite ljuga och sånt. :rolleyes:

Olle Å
2012-01-13, 10:31
Jag avsåg att åka endast asfalt runt Säfsen. Åker ni endast Adventurehojar? Får kanske se över mitt ägande /Håkan

Jaa, du Håkan. Om man vill uppleva hojåkning i alla dess fina former så är ju sk. adventurehoj det bästa.
Fördelarna är ju många. Om vi tänker oss de ultimata hojarna, BMW 1200 Gs eller Honda Varadero, så är de ju hojar med mycket fin väghållning och kraft, tillräcklig hög toppfart, utmärkta att åka två på, med lite grovmönstrade däck, hojar som tar dig fram nästan överallt.
Då behöver man inte tänka på om helt plötsligt asfalten tar slut.
Om man oftast åker ensam på hojen så är ju Varaderons lillebror Transalp ett mycket fint val. Lättare, lite smidigare, men även den försedd med en slitstark V-twin motor.:hello:

räven
2012-01-13, 10:57
Har tänkt länge som du Olle: Välj hoj för ditt användningsområde. När äventyret dyker upp kan man inte köra hem å byta hoj. En av dom verkliga höjdarna va att klättra upp till Blåhöj, Två på å fullt semesterpack å pilotdäck dagen efter vägen öppnats för året. En kaffestund på toppen med utsikt över Norges fjällvärld. Hojnjutning för en 60+are från skogen.

Håkan46
2012-01-13, 11:48
Det ni skriver stämmer bra med mina tankar. Man väljer ju vägar efter typ av hoj, jag har insett att en äventyrshoj skulle passa mig, då behöver man inte vända för att vägen övergår till grusväg vilket ju händer... Jag har varit inne på V-strom 650, jag åker gärna ensam, till och med provkört vid två tillfällen. Den skulle passa mig. Det är något med utseendet som jag har backat för. V-strom 650 är uppgraderad nu 2012 både utseendemässigt och något uppgraderad motor. Den säljs redan i Canada. Suzuki i Sverige verkar inte ha någon info om när den börjar säljas eller prisnivå. Troligtvis skall den finnas, till påseende, på Mässan i Götborg.
Dock så är ju min Bandit 1250 helt underbar att köra. Max vridmoment, 108 vid 3700 varv, man behöver inte växla så ofta om man inte vill. Det sitter bra däck på den, att byta till mer grusanpassadedäck har jag även varit inne på men tror inte riktigt på det.
Det finns som sagt en del att tänka på under försäsongen.
_______________
Håkan

räven
2012-01-13, 14:58
Vi har en 650 Vstrom i 60+ gänget. Funkar säkert bra om man kör ensam.

Ove
2012-01-13, 22:40
:) Min egen åsikt är att man väljer hoj efter eget behov, huvud och plånbok. Allt går att åka på men kanske inte överallt även om jag vet att jag nog skulle försöka. :rolleyes:

Min favorit är en gammal DR 650 som börjar bli lite bedagad men vaddå - det gör bara att vi passar bättre ihop på nåt sätt. Håller i övrigt med dom andra grabbarna att äventyrshojarna slår det mesta när det gäller körbarhet - och faktiskt även komfort. :D

Olle Å
2012-01-14, 09:32
:) Min egen åsikt är att man väljer hoj efter eget behov, huvud och plånbok. Allt går att åka på men kanske inte överallt även om jag vet att jag nog skulle försöka. :rolleyes:

Min favorit är en gammal DR 650 som börjar bli lite bedagad men vaddå - det gör bara att vi passar bättre ihop på nåt sätt. Håller i övrigt med dom andra grabbarna att äventyrshojarna slår det mesta när det gäller körbarhet - och faktiskt även komfort. :D

Man skall ju inte se snett på det som är gammalt och pålitligt. En gammal DR eller en gammal Dominator är väl ungefär detsamma. De bara går och går, förlorar inte heller i värde.:D
Har själv en gammal Transalp som är 20 år och funkar bra med lite service då och då.:hello:
Kan någon förklara ärligt varför jag, ekonomiskt sett, skulle lägga upp 80000 för att få en hoj som inte är speciellt bättre på något?:rolleyes:

Ove
2012-01-14, 10:51
:hello: Kan någon förklara ärligt varför jag, ekonomiskt sett, skulle lägga upp 80000 för att få en hoj som inte är speciellt bättre på något?:rolleyes:

:hello: Jag vet!!! Om jag hade 80.000 över skulle jag köpa en hoj till - och ha många pengar över för att köra för. :D

Olle Å
2012-01-14, 12:52
:hello: Jag vet!!! Om jag hade 80.000 över skulle jag köpa en hoj till - och ha många pengar över för att köra för. :D

Tror min tanke flög iväg:hello:

Undrar ju bara om någon kan ge en ekonomisk försvarbar kalkyl på ett hojbyte där man får lägga 80000 emellan på en ny när man får ca 15000 för den gamla. :rolleyes:
Ijämförelse med vad den gamla kostar per år.:deal:
Glöm allt vad habegär eller känslor eller bara få vara finast heter.:aetsch::aetsch:
Finns det någon mc-försäljare som kan?:confused::confused:

räven
2012-01-14, 13:22
Hmm,nu tycker jag farbröderna utgår lite för mycket från sin egen sits. Om jag vill göra en 14 dagarstripp med fru å pack å ha komfort under resan. (inte minst frun )

Ove
2012-01-14, 13:47
Hmm,nu tycker jag farbröderna utgår lite för mycket från sin egen sits. Om jag vill göra en 14 dagarstripp med fru å pack å ha komfort under resan. (inte minst frun )

:D Det är helt OK! Olika behov, lust, plånbok, idéer osv. Man köper och kör vad man vill så är alla nöjda. :D

simen
2012-01-14, 13:53
:)Holder med Jan:cool: Min Fru vil också ha komfort på våran semesterresor, iallafall så mycket det går på en hoj med begrensad bagageutrymme:rolleyes: Och man skal jo sitta bra der bak på samma sätt som förarern:) Man åker jo ca mellan 10-15 mil för man stannar för en rast;)


_____________
:)Simen

räven
2012-01-14, 14:06
Sen kan de ju komplisera om man vill köra å kolla vart den där lilla vägen tar vägen. Även med fru å semesterpack. Trevlig att köra bra väghållning. Oj va utbudet plötsligt blev smalt.

Ove
2012-01-14, 14:18
Oj va utbudet plötsligt blev smalt.

:D Jo visst blev det, men fortfarande brett mellan tuttarna? Eller? :D ;)

Ove
2012-01-14, 14:27
:hello: Jag tror vi tappade bort ett förslag på en tur från Håkan46, Säfsen. Kanske skulle höra om det finns fler intresserade - eller är det för tidigt för planering? :hmmmm2:

Håkan46
2012-01-14, 16:12
Ja det var mest en tanke, även om det är väl tidigt, Kanske för mycket mc folk i rörelse i området.
Jag planerar att åka dit, har ju bara ca 15 mil att åka.
////////////
Håkan

Olle Å
2012-01-14, 23:13
Ja det var mest en tanke, även om det är väl tidigt, Kanske för mycket mc folk i rörelse i området.
Jag planerar att åka dit, har ju bara ca 15 mil att åka.
////////////
Håkan

Jag har inte heller varit där , men har hört det finns en otroligt massa fina grusvägar i trakterna.
Inte är det för tidigt att planera. Kommer nog att presentera min Vårtur ganska snart.:hello:

Ove
2012-01-15, 11:44
:deal: Kollat Hornborgasjön. Dom har inte ens börjat tänka på tranor. Det alltså för tidigt att räkna ner till Tranresan 2012 ännu. men vi tar väl en sväng dit i början April så får vi se hur många som startat upp i år. :)

;) Aldrig fel att planera, vad ska man annars ha vintern till? Sen brukar det bli så att alla resor inte blir av eller som Östgötaresan 2010 som skulle bli tidigt på våren och vi kom iväg, tror jag, slutet av september. Ordnade sig bra ändå. Bättre med för många planer än att sitta och vara alldeles tom på idéer.

:hmmmm2: Sitter och funderar på "vita fläckar" i min närhet?

Som redan nämnts - Bergslagen - stort område med massor av sevärt, inte minst naturen.

Södra och mellersta delarna av Västergötland.

Sydöstra Småland och Blekinge. (Lite längre ,men vaddå - har ju motorcykel?)

Sörmland med Kolmården och en del annat, bl.a det berömda Rosenhill.

Jo det finns att köra till, bara att komma sig för: :rolleyes:

räven
2012-01-15, 15:24
:deal: Kollat Hornborgasjön. Dom har inte ens börjat tänka på tranor. Det alltså för tidigt att räkna ner till Tranresan 2012 ännu. men vi tar väl en sväng dit i början April så får vi se hur många som startat upp i år. :)

;) Aldrig fel att planera, vad ska man annars ha vintern till? Sen brukar det bli så att alla resor inte blir av eller som Östgötaresan 2010 som skulle bli tidigt på våren och vi kom iväg, tror jag, slutet av september. Ordnade sig bra ändå. Bättre med för många planer än att sitta och vara alldeles tom på idéer.

:hmmmm2: Sitter och funderar på "vita fläckar" i min närhet?

Som redan nämnts - Bergslagen - stort område med massor av sevärt, inte minst naturen.

Södra och mellersta delarna av Västergötland.

Sydöstra Småland och Blekinge. (Lite längre ,men vaddå - har ju motorcykel?)

Sörmland med Kolmården och en del annat, bl.a det berömda Rosenhill.

Jo det finns att köra till, bara att komma sig för: :rolleyes:

Sydöstra småland å blekinge kan det finnas vägvisare

simen
2012-01-15, 15:29
:) Vägvisare finns i Bohuslän med:hello:
Sydöstra småland å blekinge kan det finnas vägvisare




____________
:)Simen

Ove
2012-01-15, 17:34
Sydöstra småland å blekinge kan det finnas vägvisare


:) Vägvisare finns i Bohuslän med:hello:
:)Simen

:adore: OK gubbar: Vem ordnar Majturen i år? Olle fixade med allt 2011. ;)

Ove
2012-01-16, 16:27
:cool: Kommit till några gubbar på trakten som skaffat sig 400-kubikare av 80-talsmodell. Ska försöka att lura med dom på våra möten, ska nog gå att få dom intresserade av mer än köra ärenden. ;)

Olle Å
2012-01-16, 22:50
Får hem hojen i morgon så snart skall jag kunna prova om ryggen håller. Sedan är det bara att sikta in sig på vintervägar med våren i sikte.
Vi hat ju några turer att se fram mot.:hello:
Vårturen här i Värmland i April, Trandansen och så Majturen.:):)

Ove
2012-01-18, 19:33
:confused: Bilproblem ... med Skodan! :confused:

:eek: Laddningslampan lyser när jag kör, ungefär "halvljus" går den ner till när jag varvar lite. Var inne på verkstad och han, meken, snackade om något som liknade diod (kan vara så att han sa idiot för det passar in på mig när det gäller elektronik :o).

Nåja, Bilen kan köras för det laddar iallafall litegrann och det får väl bli lite laddning per sladd emellanåt tills jag får lämna in bilen. Då blir det en nu ljuddämpare och lite annat som ska fixas. Sen är hon som ny, den gamla. :cool:

Ove
2012-01-18, 23:27
:rofl: Vann inte - då får man betala. Vaddå? Jo till Mässan. :cool:

Två biljetter, till sonen och mig själv. Vi ska åka dit på Fredagen. Ska bli kul, mest för att se om man träffar några kamrater i hojvärlden. :hello: Men det är klart att jag ska lukta på lite nyhoj också.

:hmmmm2: Man kanske skulle skylta upp med en Hojenlogga för att se om någon ny bekantskap reagerar? Annars är jag lätt att känna igen - ful, med mustasch och hatt. :p (slutat med utseende och kör med signalement istället)

Jan-Olov
2012-01-19, 07:15
Jag får väll lämna ett signalement jag med, flintis (nästan) och med en svart MCK Röde Orm tröja. Det vore kul att få se någon från forumet i verkliga livet.

räven
2012-01-19, 09:05
:rofl: Vann inte - då får man betala. Vaddå? Jo till Mässan. :cool:

Två biljetter, till sonen och mig själv. Vi ska åka dit på Fredagen. Ska bli kul, mest för att se om man träffar några kamrater i hojvärlden. :hello: Men det är klart att jag ska lukta på lite nyhoj också.

:hmmmm2: Man kanske skulle skylta upp med en Hojenlogga för att se om någon ny bekantskap reagerar? Annars är jag lätt att känna igen - ful, med mustasch och hatt. :p (slutat med utseende och kör med signalement istället)

Föreslår 60+ väst

Ove
2012-01-19, 11:55
Jag får väll lämna ett signalement jag med, flintis (nästan) och med en svart MCK Röde Orm tröja. Det vore kul att få se någon från forumet i verkliga livet.

:) Instämmer! Vilken dag är du där?


Föreslår 60+ väst

Liiiiiiiiiiiiiite svettigt med alla kläder. Kan det räcka med Hojenloggan och ev. ett 60+ i hattremmen? :hmmmm2:

Jan-Olov
2012-01-19, 17:49
På lördagen, vi kommer ca. 10,30 och åker hem vi 15 tiden. Vore kul att ses.

Ove
2012-01-19, 19:51
På lördagen, vi kommer ca. 10,30 och åker hem vi 15 tiden. Vore kul att ses.

:confused: Ajfan! Då åkte jag hem dagen före = Fredag. Men du får väl komma till något av våra möten Tranor, Majtur eller något. Som sagt - det vore kul att ses. :hello:

:) Kan berätta att Röde Orm har sina rötter i Gullspång. Frans G. Bengsson själv är död men det finns ett litet museum till hans och Röde Orms minne ;)

Jan-Olov
2012-01-19, 20:15
Vår klubb fyller 40 i år så framåt hösten så ska det firas på något sätt, få se hur.
Jag får fundera lite om jag skall hänga med på någon av era resor, kanske.

Ove
2012-01-19, 20:45
Vår klubb fyller 40 i år så framåt hösten så ska det firas på något sätt, få se hur.
Jag får fundera lite om jag skall hänga med på någon av era resor, kanske.

:) Jo du är välkommen. :shakehands:

:hmmmm2: Om nu föreningen fyller 40 år så kan det väl passa med museum ... :birthday: :D ;)

Ove
2012-01-21, 12:18
:confused Tydlligen ingen rusning till mässan på Fredagen? OK, sonen är med och så jag blir inte helt ensam. :p

Det har varit några fina promenaddagar i sträck på trakten men idag är det kulet och snö att vänta. Man får sysselsätta sig med det som går att göra inne. Baka är på gång. Gjorde Smålänsk ostkaka igår .. jösses - man börjar med 5 liter mjölk som man gör ostmassa av innan man kan börja med själva kakan. Slowfood heter det numera och det blev bra med lite justering av receptet. :eating:

simen
2012-01-21, 12:59
:)Det blir nog Lördag för min del:cool: Åker ned til Göteborg på Fredag och skal på Lisebergsteatern på kvelden och se på Magnus Härenstam:D Lördag blir det at ta turen til mässan och kolla på hojar;) och sånt blir jo man glad av själv om det snöar i Bohuslän i dag:(


______________
:)Simen

Olle Å
2012-01-21, 15:21
Jag siktar in mig och grabben på fredagens mässa.:)
Nu har de börjat snöa igen, så snart kommer det väl regn igen.
Hoppas det blir lite snö och is som ligger kvar, så man kan ut och åka igen. :eek:Hårdfrusen grusväg är ju rena döden för dubben.:mad:

Ove
2012-01-21, 17:02
Jag siktar in mig och grabben på fredagens mässa.:)


:) Kul, då ses vi där! Du känner igen mig va? :hello: :D

räven
2012-01-21, 19:48
Ojoj, snöyra över småland, blir kanske lite vinter nu då ?

Ove
2012-01-21, 22:06
Ojoj, snöyra över småland, blir kanske lite vinter nu då ?

Jaujjamejen här också. Det är redan rekord för vintern - 3 cm! :eek:

Olle Å
2012-01-21, 23:33
Skall ta Transalpen och mäta snödjupet i morgon.:hello::hello:

Ove
2012-01-22, 13:36
Skall ta Transalpen och mäta snödjupet i morgon.:hello::hello:

:hello: Bra Olle, ha de så kul. Nu har jag drygt 15 cm snö och har kört omkring lite med snöslunga. Första vändan i år och jag hoppas att det räcker länge. :rolleyes:

:o Känns lite mesigt att jag inte kört på ett par månader nu. Tyckte koka messmör skulle vara ett lämpligt straff för mesighet - det tar tid och fyfördenlede va de luktar. En lukt som moderna ventilationsanläggningar inte klarar av att få bort. Man måste nog ha många ljuva minnen från livet på sätern i sin ungdom för att njuta av den sötsliskiga lukt som grytan släpper ifrån sig under mååååååånga timmar innan man får ut en dryg deciliter messmör per liter vassla. Nästa gång ska jag göra det utomhus. :p

räven
2012-01-22, 14:54
Plogtraktorns första resa på byavägen denna vinter. Hund husse å bysse drog iväg för att leta ett harslag. Haren hade nog sovit kvar i daglegan i natt, inte ett harslag. Husse hade glömt lägga på fästvalla,jäkla bakhalt alltså.

Olle Å
2012-01-22, 16:52
Plogtraktorns första resa på byavägen denna vinter. Hund husse å bysse drog iväg för att leta ett harslag. Haren hade nog sovit kvar i daglegan i natt, inte ett harslag. Husse hade glömt lägga på fästvalla,jäkla bakhalt alltså.

Skulle nog behövt fästvalla på hojen idag. På småvägarna är underlade is med delvis plogad snö ovanpå. Bakänden viftade ungefär som en glad boxer om man drog på lite för hårt. Annars en mycket fin tur med en nyservad hoj. märks faktiskt att den har nyjusterade ventiler. Går jämnare på låga varv.:):):)
Lite försiktigare hantering av gasrullen är ju att rekommendera när man inte har endurodubb, för annars så är ju risken stor att man står med hojen åt fel håll efter en skarp kurva.:rolleyes::rolleyes:

Ove
2012-01-22, 19:21
Husse hade glömt lägga på fästvalla,jäkla bakhalt alltså.

:D Samma här - lade mig platt på mage när jag körde snöslungan. Inga skador men upptäckte var det var halt. :D

räven
2012-01-23, 10:49
:D Samma här - lade mig platt på mage när jag körde snöslungan. Inga skador men upptäckte var det var halt. :D

Nåja, de va väl mjukt att hamna på magen.

Ove
2012-01-23, 16:42
Nåja, de va väl mjukt att hamna på magen.

:p Japp! :rolleyes: :D

Ove
2012-01-24, 19:05
:) Blev stoppad av polis igår. Fick blåsa och visa kortet och det var längesen sist. Försökte förklara att det som fastnat på kortet faktiskt föreställer mig men då sa den fräcka människan att det var väldigt likt. M.a.o. ser jag ut som en kriminaldåre modell syramördare i en gammal stumfilm. Nja, jag fick åka vidare iallafall. :rolleyes:

räven
2012-01-24, 20:06
:) Blev stoppad av polis igår. Fick blåsa och visa kortet och det var längesen sist. Försökte förklara att det som fastnat på kortet faktiskt föreställer mig men då sa den fräcka människan att det var väldigt likt. M.a.o. ser jag ut som en kriminaldåre modell syramördare i en gammal stumfilm. Nja, jag fick åka vidare iallafall. :rolleyes:

Vi 60+ är ju stumfilmsreliker,typ frankenstain å dom

Ove
2012-01-24, 21:29
Vi 60+ är ju stumfilmsreliker,typ frankenstain å dom

:confused: Jojo! Ber att få tacka för den trösten.. :adore:

:deal: Kollade almanackan (klocka finns inte för oss pensionärer). 24/1 idag = en månad sen jul = knappt 5 månader till midsommar. :rock::dancing::cheers:

Då "vänder det".... :aetsch:

räven
2012-01-24, 22:22
:confused: Jojo! Ber att få tacka för den trösten.. :adore:

:deal: Kollade almanackan (klocka finns inte för oss pensionärer). 24/1 idag = en månad sen jul = knappt 5 månader till midsommar. :rock::dancing::cheers:

Då "vänder det".... :aetsch:

Du ser, livet är bäst före midsommar

Ove
2012-01-24, 22:35
Du ser, livet är bäst före midsommar

:dito: Instämmer helt och fullt! Lite abstinens som måste köras bort är en fin krydda på hojlivet. Som att kolla runt efter tranor och titta till sjön så att isen försvinner när det är kallt och jäkligt är egentligen ingen njutning om det inte vore för att man kan köra igen. Grus på vägerna, småhalt och lite "farligt". Gud va gõtt!! :cool:

Olle Å
2012-01-25, 21:32
Skall försöka komma ut och köra på en sjö till helgen, bara jag slipper vara ensam på den. Börjar man köra upp en liten bana, så växer hornen, så ligger man snart nära gränsen till vurpa. Att halha omkull gör inget, men..........:mad:
Körde för några år sedan grabbens KTM 125cc. Gick som bara den med endurodubb. Lyckades få till en high side. Jäklar vad isen är hård.:eek:

Ove
2012-01-25, 22:09
Skall försöka komma ut och köra på en sjö till helgen, bara jag slipper vara ensam på den. Börjar man köra upp en liten bana, så växer hornen, så ligger man snart nära gränsen till vurpa. Att halha omkull gör inget, men..........:mad:
Körde för några år sedan grabbens KTM 125cc. Gick som bara den med endurodubb. Lyckades få till en high side. Jäklar vad isen är hård.:eek:

:eek: Lugn och fin gamle man så ses vi på fredag.... ;)

Ove
2012-01-25, 22:25
:) Satt och tittade på TV... På Spåret ... Lärde mig att Daniel Sollander, Linnés lärjunge, är född i Öjebyn och att det är gamla Piteå. :)

:confused: Någon har smygtagit min vardagswiskey så jag fick improvisera lite. Hmm, svart vinbärssaft (ribes nigrum)? Kan det vara något. Enligt bruksanvisning ska den spädas med vatten. Men bruksanvisning är väl bara blaj som vanligt. Bytte ut vatten mot sån där billig färjevodka med samma spädningsgrad för att få vuxendricka. Smakade lite mysko till en början men med viss tillvänjning blev det faktiskt gott + att det ger en ganska trevlig yrsel. :banana:

:) Linné, Sollander och dom andra snubbarna som släpade hem en massa buskar från alla hörn gjorde ett ganska bra jobb. ;)

Ove
2012-01-28, 13:51
:) Mässan avklarad. Kul att gå runt för det är lite "marknadsstämning" över det hela. Och fy för tusan va prylar det finns för den som är intresserad. Hojar fanns det också. Intressantast tyckte jag nog att en 350 KTM såg ut att vara. Fanns några elhojar också med väldigt låga prestanda så det är bara att vänta några år. :cool:

Tittade lite på några storhojar och log vid tanken på hur det skulle vara att ha en sån. Med mina ovanor skulle det vara lika bra att köpa in sig på en skogstraktor med gripklo för att få upp den när jag fastnat på nåt olämpligt ställe. Det blir ju ibland så när man undersöker det mindre vägnätets eventuella farbarhet. :rolleyes:

Tittade runt efter någon som det stog Röde Orm på och någon som såg ut att heta Nilsson, eller Mats men nejdå - ingen träff. Synd för det är alltid kul att se människan bakom signaturen. Träffade inte Olle Å heller för vi gick tydligen om varandra, men honom känner jag sen förut. :hello::hello:

Olle Å
2012-01-28, 17:48
Det var nog många som gick om varandra på mässan. Ganska lagom med besökare, så man kunde titta och beundra en del grejer.:)
Inget nytt som föll mig direkt i smaken. Ville kolla Hondas nya 700cc-hojar och den nya Transalpen,men................:confused:
Äventyr och upplevelser verkar bli den nya trenden, med tanke på att den tillbehörsmarknaden har exploderat.:hello::hello:

Ove
2012-01-28, 23:44
:rofl: JAA! Bästa svenska idrottsprestation på 76 år!! Victoria Helgesson kom 5;a! och syrran hennes kom på 10;e plats. :rock::dancing: :cool:

räven
2012-01-30, 10:47
Ojoj, blev vist lite vinter,1 dm snö -10 på natten

Ove
2012-01-31, 10:33
Ojoj, blev vist lite vinter,1 dm snö -10 på natten

:adore: Jag tackar er, Smålänningar och Östgötar, för att ni tar emot det mesta av stormar, snö och skitväder innan det kommer till mina bygder. Men kylan börjar komma nu och det finns väl även risk för att det ska snöa en del framöver. Men hittills har det varit en snöfattig vinter och om en månad kan vi nog börja ana vår i luften. Hoppas jag! :rolleyes:

räven
2012-01-31, 10:59
:adore: Jag tackar er, Smålänningar och Östgötar, för att ni tar emot det mesta av stormar, snö och skitväder innan det kommer till mina bygder. Men kylan börjar komma nu och det finns väl även risk för att det ska snöa en del framöver. Men hittills har det varit en snöfattig vinter och om en månad kan vi nog börja ana vår i luften. Hoppas jag! :rolleyes:

Vi delar med oss av kylan Ove,varsågod. Solen börjar värma nu. Rulla ut bönemattan å ber om tidig vår.

Ove
2012-01-31, 12:32
Vi delar med oss av kylan Ove,varsågod. Solen börjar värma nu. Rulla ut bönemattan å ber om tidig vår.

:adore: Mattan ligger utrullad hela tiden och böner om att blidväder och vår ska komma riktas mot Linneryd där väderguden bor. :adore: :) ;)

Ove
2012-01-31, 13:47
:hmmmm2: Ett annat problem är att mcstället börjar bli lite trött. Släpper igenom regn och har dessutom på något sätt blivit för stort. Kan bero på att jag tappat ett gäng med kilon på knepiga ställen. Armar och ben blir spinkigare men på mitten håller jag formen. (Stor i käften kan jag vara också, men hög tyngdpunkt underlättar ju balansen :p)

:) Ska titta på Biltemas. Dom har fått väldigt bra kritik av dom som anväder dom - sitter bra, täta och funkar till vad dom ska vara för. Dålig kritik kommer från dom som aldrig kan tänka sig att köpa nåt billigt så det kan man ta med en nypa salt. Sen vill jag helst inte ha svart för det är bara tråkigt även om man piffar upp det hela med en citrongul väst. Ljusgrå kan vara OK. ;)

Olle Å
2012-01-31, 17:05
4-5 grader kallt och 5 cm snö. Lämpligt promenadväder med hundarna i skogen.:D:D
Skall försöka komma ut och köra lite hoj i morgon. Vill helst ha lite mera tillkörd snö på vägarna för där gruset är framme så sliter det så jäkligt på dubben.:mad:
Sålt Yamahan, så nu slipper man att sitta som på pottan längre. Det var en jättetrevlig hoj, även på grus, men lite ryggproblem gör att man får hålla sig till lite mera upprätt körställning i fortsättningen.:hello::hello:

räven
2012-01-31, 18:30
4-5 grader kallt och 5 cm snö. Lämpligt promenadväder med hundarna i skogen.:D:D
Skall försöka komma ut och köra lite hoj i morgon. Vill helst ha lite mera tillkörd snö på vägarna för där gruset är framme så sliter det så jäkligt på dubben.:mad:
Sålt Yamahan, så nu slipper man att sitta som på pottan längre. Det var en jättetrevlig hoj, även på grus, men lite ryggproblem gör att man får hålla sig till lite mera upprätt körställning i fortsättningen.:hello::hello:

Grattis,tyckte inte du passade riktigt på den.

Ove
2012-01-31, 18:40
Grattis,tyckte inte du passade riktigt på den.

:) Instämmer i Grattiset! Håller med Räven om att det såg lite "tamt" ut. :)

Ove
2012-02-05, 16:03
:D Våren är på gång!! Transtatistiken 2012 har fått en egen kolumn. Ingen fågel ännu men fågelräknarna är redan i startgroparna. Lägger upp en tråd när vi kommer lite närmare. :)

:) Och Olle är på hugget med vårturen, även det ett vårtecken. Ett ? - hur blir vädret. Måste antingen investera i nytt ställ eller några flaskor impregnering. :hmmmm2:

räven
2012-02-05, 17:37
-22 i morse å rimfrost i skägget, alla Vassberg. Nu gäller de ha tålamod.

Olle Å
2012-02-05, 17:54
:hello:Bara 10 - i dag. Känns som om våren är på g, när det var 21- i går morse.:hello:

Ove
2012-02-05, 20:00
:cool: Blir bara bättre: Närmare -20 i gårkväll 13 i morse och under dagen ca -8. Som sagt vi går mot våren. :)

Ove
2012-02-14, 15:32
:confused: Började tro på våren..... Jo, vi var iväg på en sån där pensonärstjosankryssning till Åland. D.v.s vi lade till vid kaj i Mariehamn och sen var det tebax igen. Buss till Stockholm och temperaturen kom upp i +3 redan före Örebro mitt på Söndagen och som bäst fladdrade det upp mot +4 efter Arbåga. Det var då jag började hoppas.

Men när vi var tillbaka hemma på måndagkväll slängde det omkring flingor i luften och nu har det kommit en dm här. :p (:mad: Skit alltså!! :banghead:)

Olle Å
2012-02-14, 17:30
Var och körde på sjöis i går. Ganska roligt, men har för korta dubb för att kunna rejsa ordentligt.
Annars var det fint väder med ganska mycket folk på isen. Dom körde ganska friskt ibland. Den värsta bilen jag såg var en Audi som gick som en skållad råtta. Roligast att se var faktiskt gamla folkracebilar med rallydubb. Volvo142or, gamla Oplar och Saabar. På is skall man köra bakhjulsdrivet, det är klart roligare att se. Om det ändå skall vara vinter vill jag gärna ha lite mera snö på småvägarna.:hello::hello:

räven
2012-02-14, 18:00
Var och körde på sjöis i går. Ganska roligt, men har för korta dubb för att kunna rejsa ordentligt.
Annars var det fint väder med ganska mycket folk på isen. Dom körde ganska friskt ibland. Den värsta bilen jag såg var en Audi som gick som en skållad råtta. Roligast att se var faktiskt gamla folkracebilar med rallydubb. Volvo142or, gamla Oplar och Saabar. På is skall man köra bakhjulsdrivet, det är klart roligare att se. Om det ändå skall vara vinter vill jag gärna ha lite mera snö på småvägarna.:hello::hello:

OBS, 15 februari är för sent att önska snö, nu ska soldagar smälta snö.

Ove
2012-02-14, 18:24
OBS, 15 februari är för sent att önska snö, nu ska soldagar smälta snö.

:hello: Rätt - håller med du!! :)

Hörde nånstans att det var en abborre som spår väder i gubbfenor som påstår att det ska bli en tidig vår. :adore::adore:

räven
2012-02-14, 18:28
:hello: Rätt - håller med du!! :)

Hörde nånstans att det var en abborre som spår väder i gubbfenor som påstår att det ska bli en tidig vår. :adore::adore:

Obs.tillåtet använda knäskydd om de blir många timmar på bönemattan

Ove
2012-02-14, 18:53
Obs.tillåtet använda knäskydd om de blir många timmar på bönemattan

:shakehands: Tackar!! Börjar redan få problem med skurgummeknän. :cool:

Jan-Olov
2012-02-14, 21:22
Dom körde ganska friskt ibland. Den värsta bilen jag såg var en Audi som gick som en skållad råtta. Roligast att se var faktiskt gamla folkracebilar med rallydubb. Volvo142or, gamla Oplar och Saabar. På is skall man köra bakhjulsdrivet, det är klart roligare att se. Om det ändå skall vara vinter vill jag gärna ha lite mera snö på småvägarna.:hello::hello:

Här hemma var det en kille med en gammal Volvo som körde ganska hårt på isen, när han kom i land så tog bilen eld. Jag har ingen förståelse för dem som buskör lite kors och tvärs över sjön för dom är inte bara en fara för sig själva utan alla andra, som vill fiska eller bara promenera. Skall det köras på sjöisarna så skall det vara organiserat så att riskerna minimeras, dess utom lär man sig mycket mer om man kör en skottad bana där kasten kommer i kurvan, det är då man lär sig parera.

pentti01
2012-02-15, 02:12
Hörde nånstans att det var en abborre som spår väder i gubbfenor som påstår att det ska bli en tidig vår. :adore::adore:
Hoppas att abborren har rätt!! :D

räven
2012-02-15, 10:51
Man borde hålla käft. I natt kom de 2 dm snö.

Olle Å
2012-02-15, 11:20
Man borde hålla käft. I natt kom de 2 dm snö.

Hade gärna tagit emot den snön, men generös som jag är , så får ni gärna behålla den. Vi har för närvarande ca 5 cm, vilket i allafall ger en illusion av vinter.
Skall ge mig ut på en liten tur i morgon. Skall ställa färden mot Glaskogen. Nu är ju risken ännu ganska liten att möta turister och mygg. Värsta faran är faktiskt folk som har sk. stadsjeepar och ligger och drar på lågväxlarna mitt på vägarna då det kommit ett par cm snö. Att kolla i backspegeln verkar vara för svårt för dem. Nu har jag monterat kompressorhorn på hojen, så nu jäklar!!!!!!!!!!:hello::hello:

Olle Å
2012-02-16, 21:26
Fin småvägstur idag. Hade kommit lite snö på gruset , så det var fint väglag.
Lite väl tidigt att reka vägarna som skall vara med på Vårturen i Maj ännu.
Man vet aldrig vad vägförvaltningen hittar på för något. Verkar som om de börjat mer och mer att lägga på någon sorts väldigt grov makadam på småvägarna. Antagligen för att öka bärigheten för timmerbilarna som ju kan väga upp till 60 ton. Då gäller det ju att ha lite grova däck och en hoj som man kan stå och köra.:hello::hello:

räven
2012-02-17, 13:26
Ojoj. nu har takdroppet kommit till småland.

simen
2012-02-17, 15:11
takdropp i Bohuslän också. kl1300 va d 15+ :cool: men i morse va d-7:confused:



__________
:)Simen

Olle Å
2012-02-17, 15:30
Takdropp i Borgvik också, men i morgon får vi nog ploga snö. Då blir det hojåkning på söndag.
Bäst att passa på innan våren kommer:hello::hello:

Ove
2012-02-19, 09:35
Töväder, +1, och tjocka moln som bär på en massa väta som ska ner någonstans. Antagligen för att ställa till med snökaos norrut.

Snön smälter hos mig nu och det är jättehalt på gator och vägar. Det känns som det är något på gång. Vill komma ut och få lite vårluft på hojarna men väntar tills det är mera stabilt vackert om några veckor. Helst kunde det komma ett regn och spola bort det värsta saltet från vägarna först. :adore:

simen
2012-02-19, 10:00
:)Ja du Ove:( Snö'n ramlar ned her i norra Bohuslän:(. Men man får jo hoppas at våren er på väg;) så småningom. Kanske räven kan:adore: til vädergudarna sånn at vi kan få en tidig vår:) och få fram våra hojar. D e jo bare Olle som kjör nu för tiden:cool:



_________
:)Simen

räven
2012-02-19, 12:48
:)Ja du Ove:( Snö'n ramlar ned her i norra Bohuslän:(. Men man får jo hoppas at våren er på väg;) så småningom. Kanske räven kan:adore: til vädergudarna sånn at vi kan få en tidig vår:) och få fram våra hojar. D e jo bare Olle som kjör nu för tiden:cool:



_________
:)Simen

Obs, ledig till april

Olle Å
2012-02-19, 12:51
Vi fick ju inget av den utlovade snön, så nu ställer jag in siktet på en tidig vår i stället:hello::hello:

simen
2012-02-19, 14:33
:)Tänkte du på tranresan så är man klar;)



Obs, ledig till april

____________
:)Simen

Ove
2012-02-19, 15:37
:)Tänkte du på tranresan så är man klar;)
____________
:)Simen

:hmmmm2: Fattas 15.000 - 18. 000 tranor. Nån som sett var dom är? :flute: :sleep:

Olle Å
2012-02-19, 20:37
:hmmmm2: Fattas 15.000 - 18. 000 tranor. Nån som sett var dom är? :flute: :sleep:

Nää, men Räven borde se dem först.:hello::hello:

räven
2012-02-19, 22:07
Nää, men Räven borde se dem först.:hello::hello:

Räknar med att se dom snart, mina tranor

Ove
2012-02-19, 22:12
Nää, men Räven borde se dem först.:hello::hello:

:hmmmm2: Jo han är den sydligaste västbäraren men söder om Linneryd ligger Hanö- och Pukaviksbukterna. Undrar om inte pippina föredrar att flyga över land så mycket som möjligt och då bör dom komma in vid Ystad eller något?

Om alla knuttar i den södra änden håller koll så dröjer det nog inte mer än några veckor till den första rapporten. :)

Ove
2012-02-19, 22:15
Räknar med att se dom snart, mina tranor

:D Visst ja! Du har ju egna. :cool:

räven
2012-02-19, 23:08
:hmmmm2: Jo han är den sydligaste västbäraren men söder om Linneryd ligger Hanö- och Pukaviksbukterna. Undrar om inte pippina föredrar att flyga över land så mycket som möjligt och då bör dom komma in vid Ystad eller något?

Om alla knuttar i den södra änden håller koll så dröjer det nog inte mer än några veckor till den första rapporten. :)

Håller korpgluggarna öppna för tranor

räven
2012-02-21, 17:10
Skrytit lite om vår lilla grupp för några ungdommor(runt 50). Dom va lite imponerade hur enkelt det kan va att få nya hojvägar framför styret.

Ove
2012-02-21, 17:47
Skrytit lite om vår lilla grupp för några ungdommor(runt 50). Dom va lite imponerade hur enkelt det kan va att få nya hojvägar framför styret.

:D Varit ute idag och försökt leta vägar åt dig. Det tog en dryg timma att hitta till Falköping från Vara. En del vägar var riktigt kul och jag ska försöka lista ut var jag varit. Körde last så jag hade bil och den är nu rejält skitig för jag hittade en riktigt tjällossningsmjuk grusväg. Jag fann även en hel del blankis mellan Floby och Falköping. Asfaltsvägarna i området var bara hala i en del skogspartier så snart är det farbart söderut. På mina trakter är det ff is på MC-vägarna. :rofl:

Lustig episod: Körde E 20 till Vara och jag skulle stanna vid en rastplats lite längre fram. Dubbelfil i min riktning och tradare framför så jag valde deras hastighet = knappt 100 på mätaren och höll ett avstånd på ca 75m för jag gillar inte att ligga i sprayen. Det kommer en mupp i lätt lastbil och lägger sig 5 m bakom. Min ruta var lortig så jag spolade och körde igång vindrutetorkarna. Muppen som jag har i bakluckan blir skitirriterad och blinkar ilsket. Undrar: Varför kröp han så nära när det bara hade varit att köra om? :bootyshake:

räven
2012-02-21, 18:22
Jaha. Du vet att det kryllar av små vägar här som du inte sett Ove. Men å andra sidan blir dom puckligare å jäkliga år från år.

Ove
2012-02-21, 18:44
Jaha. Du vet att det kryllar av små vägar här som du inte sett Ove. Men å andra sidan blir dom puckligare å jäkliga år från år.

Här verkar det vara ganska bra med asfaltsvägarna - än så länge för tjälen har väl inte hunnit gå ur än. :rolleyes:

:hmmmm2: Dom här ungdomarna (runt 50) du nämnde - är dom intresserade av fäglar eller är dom för unga att ta ut på en tidig vårtur? Det kan ju vara lite svalt. :cool:

simen
2012-02-21, 20:43
:)Kanske vi får några ungdomar som hangaround:D som er avundsjuka på våra fina gula vestar, med den flotta loggo'n på ryggen???:cool:


_____________
:)Simen

räven
2012-02-22, 00:05
:)Kanske vi får några ungdomar som hangaround:D som er avundsjuka på våra fina gula vestar, med den flotta loggo'n på ryggen???:cool:


_____________
:)Simen

Du vet hur de är med ungar simen, dom blir trötta å gnälliga om det blir lite strapatser.

Olle Å
2012-02-22, 12:31
Verkar vara en liten värmebölja på gång. Skall passa på och ta en tur.
Mina slitna dubbdäck rullar på sista versen, så nu spelar det ingen roll om de får gå på asfalten.:hello:

Ove
2012-02-22, 12:52
Verkar vara en liten värmebölja på gång. Skall passa på och ta en tur.
Mina slitna dubbdäck rullar på sista versen, så nu spelar det ingen roll om de får gå på asfalten.:hello:

:hello: Ta't försiktigt bara! Blixthalka i mitt område i morse med totalstopp ca 5 timmar från 5-tiden i morse på E20. Nu har dom börjat släppa en riktning i taget och det fortsätter så hela dagen. Dom mindre vägarna kan också vara ganska hala.

räven
2012-02-22, 13:15
:hello: Ta't försiktigt bara! Blixthalka i mitt område i morse med totalstopp ca 5 timmar från 5-tiden i morse på E20. Nu har dom börjat släppa en riktning i taget och det fortsätter så hela dagen. Dom mindre vägarna kan också vara ganska hala.

Is med vatten på här, bundit kudde på röven

Olle Å
2012-02-22, 17:20
Is med vatten på här, bundit kudde på röven

Har skruvat i dubb i klackarna på gummistövlarna. Annars åker man kana ner till stallet och får då svårt att komma därifrån.:hello::hello:

Ove
2012-02-22, 18:56
Is med vatten på här, bundit kudde på röven


Har skruvat i dubb i klackarna på gummistövlarna. Annars åker man kana ner till stallet och får då svårt att komma därifrån.:hello::hello:

:D:D Just såna vägar kollade jag in idag. Dåliga skor så jag tog lilla bilen. Särskilt en grusväg i Hovatrakten var intressant - krokig, backig och dann, med omväxlande vattnad is och flytande grussörja på isunderlag. Jäklar va halt!! Jag fick köra med tåspetsarna och hålla fart för att inte bli fast i nån backe. Jag hade skitkul men är inte säker på att dom som bor efter vägen tycker likadant. :D

räven
2012-02-22, 22:32
Har tjock spårig is på grusvägen där jag bor. Är sugen på en tur nu när värmeböljan kommer. Landsvägsdäck å spårig is ? Får kanske lugna sig lite?

Ove
2012-02-23, 10:29
Har tjock spårig is på grusvägen där jag bor. Är sugen på en tur nu när värmeböljan kommer. Landsvägsdäck å spårig is ? Får kanske lugna sig lite?

:) Olle ringde på morgonen och var intresserad av en tur så jag väntar honom hit ganska snart. Jag körde lite ärenden och kolla de väglag samtidigt - attan så halt på vissa kända ställen så köra hoj får vänta ett par dagar. :o

Fixar lite så att Olle får något varmt innan för västen. :cool:

räven
2012-02-23, 10:46
Grant väder, men styv kuling. Vi får se framåt dagen om??????

Ove
2012-02-23, 10:53
Grant väder, men styv kuling. Vi får se framåt dagen om??????

:hello: Skall jag plocka fram en kaka till eftermiddagskaffet? :)

räven
2012-02-23, 12:18
:hello: Skall jag plocka fram en kaka till eftermiddagskaffet? :)

Nää nää, blir väl massa turer väster om långa sjön sen

simen
2012-02-23, 17:18
:)Hej. Nu börjar min tumme at fungera igjen;) Varit på vårdcentralen i dag og fått fjärnat stygnen, skulla flytta en 10kbm sopcontainer med hjelp ut av en 7tons grävmaskin havnade min tumme i mellan conteineren och stroppen :eek: Gikk mycket dårlig när han drog til och tummen spräkte o dro av näglen:( Har nu gått i 14 dagar med tummen upp og inte gjort et dugg på jobbet:D Man kallar det og administrera. O va man er duktig på det:deal: Sitter nu och trenar så man inte stälnar til i ledet. man måste jo bli klar til Tranresan:hello:

__________________
:)Simen

räven
2012-02-23, 17:39
:)Hej. Nu börjar min tumme at fungera igjen;) Varit på vårdcentralen i dag og fått fjärnat stygnen, skulla flytta en 10kbm sopcontainer med hjelp ut av en 7tons grävmaskin havnade min tumme i mellan conteineren och stroppen :eek: Gikk mycket dårlig när han drog til och tummen spräkte o dro av näglen:( Har nu gått i 14 dagar med tummen upp og inte gjort et dugg på jobbet:D Man kallar det og administrera. O va man er duktig på det:deal: Sitter nu och trenar så man inte stälnar til i ledet. man måste jo bli klar til Tranresan:hello:

__________________
:)Simen

Sånna dumhiter du hittar på simen. Men är nog i ordning till att räkna pippi med pekfingret.

Ove
2012-02-23, 18:46
Sitter nu och trenar så man inte stälnar til i ledet. man måste jo bli klar til Tranresan:hello:
__________________
:)Simen

:confused: Hmpf! Skada sig vid den här årstiden? Men träna duktigt nu och se till att ha varmt om tummen när du kör för nyskadat brukar vara fruset. ;)

Ove
2012-02-23, 18:56
:) Olle kom och hälsade på och visade upp sin nymålade och jag fick provlyssna hans nya tuta. Häftigt ljud från kompressorhornet verkligen. :D Jag få se till att skaffa ett jag också för det är alltid någon :evil: som behöver betutas varje år.
Annars ägnade vi oss åt lite soppa och prat och så startade vi upp Sigrid som stått tyst sen --- (tänker)---slutet oktober är det nog. Gick fint att få henne igång och nu väntar jag bara på att all is är borta, sen ska vi åka! :cool:

Olle Å
2012-02-23, 19:25
Tja, en 30 milatur med soppa och tilltugg i ett kanonfint väder är ju i inte fy skam. Detta var ju ingen premiärtur, men den i år hittills längsta.:hello::hello:

räven
2012-02-23, 19:49
Min lilla väg är fortfarande spårig is i skogen där solen inte kommer åt,å geggamoja resten av vägen. Startade vedklyven i stället,sånt måste man tänka på om man ska ha råd att köra hoj. Kul ni träffas gubbar.

Ove
2012-02-23, 19:59
Min lilla väg är fortfarande spårig is i skogen där solen inte kommer åt,å geggamoja resten av vägen. Startade vedklyven i stället,sånt måste man tänka på om man ska ha råd att köra hoj. Kul ni träffas gubbar.

:) Kakan till eftermiddagskaffet finns kvar..... ;)

Ove
2012-02-24, 19:03
:cool: Jaha; nu har t.o.m. jag kravlat mig ur grytet. Körde ca 5 mil och det kändes i stort sett bra. Varmt och skönt, lite drygt 5 grader. :)

:hmmmm2: Luften i däcken behöver nog bytas för den verkade lite ospänstig, men den har ju hängt med den förra våren och är lite sliten. Måste ordnas när solen skiner och vinden ligger på från barrskogen. :cool:

räven
2012-02-24, 19:57
:cool: Jaha; nu har t.o.m. jag kravlat mig ur grytet. Körde ca 5 mil och det kändes i stort sett bra. Varmt och skönt, lite drygt 5 grader. :)

:hmmmm2: Luften i däcken behöver nog bytas för den verkade lite ospänstig, men den har ju hängt med den förra våren och är lite sliten. Måste ordnas när solen skiner och vinden ligger på från barrskogen. :cool:

Hmmm, Vänerluft har kort bäst föredatum

Ove
2012-02-24, 20:10
Hmmm, Vänerluft har kort bäst föredatum

:rolleyes: Nja inte så farligt med det, men du vet ju att det är skillnad på MC i förhållande till bilar. Generellt är det kortare serviceintervall på MC;n och det gäller även däcken. Genom att bara två hjul belastas kommer luftens molekyler att sönderdelas och det kan få förödande konsekvenser för fälgbanden. :(

räven
2012-02-24, 21:04
:rolleyes: Nja inte så farligt med det, men du vet ju att det är skillnad på MC i förhållande till bilar. Generellt är det kortare serviceintervall på MC;n och det gäller även däcken. Genom att bara två hjul belastas kommer luftens molekyler att sönderdelas och det kan få förödande konsekvenser för fälgbanden. :(

Fälgband ?

Ove
2012-02-24, 21:31
Fälgband ?

Jodu! Fälgbandshaveri vill man inte vara med om.. :eek:

Ove
2012-02-24, 21:33
Fälgband ?

:o Nävisst nej, glömde, dom finns inte på din modell. :D

Ove
2012-02-25, 17:35
:confused: Hmm, undrar? Varför fyller fölk år när det är vackert väder? Nåja, får gå för det är kul med kalas också. :birthday: :eating: :banana:

räven
2012-02-25, 18:26
:confused: Hmm, undrar? Varför fyller fölk år när det är vackert väder? Nåja, får gå för det är kul med kalas också. :birthday: :eating: :banana:

Vaa, har du inte slutat fylla år än?

Ove
2012-02-26, 09:40
Vaa, har du inte slutat fylla år än?

:cool: Jo visst är det så, jag fyller numera bara decennier. men barn och ungdom under 50 har en fylleperiod så här på vårkanten och dom ska firas. :rolleyes:

Ove
2012-02-27, 15:48
:confused: Idag finns tid och lust att köra en runda, men då passar det på att snöa. Hoppas på bättre väder framåt i veckan. :adore:

:) Sigrid är igång. Det var som hon bara stått stilla en vecka eller så. Lilla scootern och Greta ska också väckas till liv inför säsongen så det blir lite köra och kolla så att allt är OK. Det kommer nog snart påminnelse om besiktningar också men det är aldrig några problem, och skulle det vara något så är det bra att det upptäcks. Jag gillar bilprovningen. :cool:

Olle Å
2012-02-27, 16:33
Inget fel med SBP. Undrar bara hur det kommer att bli när en del av bolaget säljs. Blir väl som vanligt , att det blir mycket högre priser. Speciellt då lagen kräver att fordonen skall vara besiktigade.
:hello::hello:

räven
2012-02-28, 12:02
Ujuj, sicket trist väder: några plus å disigt duggregn, undrar om de är bättre norrut?

Ove
2012-02-28, 12:35
Ujuj, sicket trist väder: några plus å disigt duggregn, undrar om de är bättre norrut?

:) Sol, värme som bara luktar vår. Kommer att bli en fin eftermiddag. Jag ska inventera hojgaraget. :)

räven
2012-02-28, 12:52
:) Sol, värme som bara luktar vår. Kommer att bli en fin eftermiddag. Jag ska inventera hojgaraget. :)

Jag blir så avundsjuk

Olle Å
2012-02-28, 17:38
Tänkte ta hojen för att åka och uträtta ett bankärende eftersom datorn krånglade. Ut i garaget och konstaterade punktering på det gamla dubbdäcket. Hade som tur var ett nytt grovmönstrat däck liggande, så det var ju bara att byta. På väg hem fick jag soppatorsk. Mysko!! Tom tank fastän inte reserven var påslagen. Kommer hem med frugans akuthjälp med reservdunk. Ok, slår mig ner vid datorn igen och då funkar den jäkeln.
Fick i allafall en toppentur på småvägarna. Lite is med sand på här och var, men annars väldigt fint att köra.:hello::hello:

Ove
2012-02-28, 19:10
:) Jag fick inte heller gjort vad jag tänkt mig för att solen och värmen fick mig på avvägar. Jag startade scootern med en del trixande men efter kanske 10 minuter gick den så att jag kunde rulla iväg. sen gick den som den skulle. Troligen bara lite dåligt morgonhumör. Körde den till butiken i grannbyn och tillbaka och det kändes så bra att när jag kom hem bytte jag bara hoj. :rolleyes:

Körde söderut lite på måfå - hamnade i Väring där jag kollade runt ett varv i butiken och pratade lite med en man som tyckte jag var tidigt ute. Tipsade om detta forum och att vi gamle har lite idéer. Får se om han dyker upp. :hello:

Fortsättningen på resan gick mot Hornborgasjön som fortfarande är istäckt. Såg inga fåglar men fågelskådare finns på plats ändå. :D

Solen började komma lågt över skogen så jag körde E20 hem från Skara. Kylan började komma och det är inte kul när dagsmejan fryser på vägen. Blev en runda, kanske 20 mil så här i början av säsongen. :)

Ove
2012-03-01, 17:51
Dagens lilla sväng hemomkring gick på mindre asfaltsvägar. Det märks att tjälen inte riktigt släppt taget och på ett ställe ligger det fortfarande kvar is i strängar. Grus finns det gott om men sandnigsgruset är bra för det syns i motsats till snabelgruset som kommer senare under säsongen.

Fint väder och det känns skönt att glida omkring. Man kanske skulle prova det där med termos och macka i boxen? :)

räven
2012-03-01, 19:31
Dagens lilla sväng hemomkring gick på mindre asfaltsvägar. Det märks att tjälen inte riktigt släppt taget och på ett ställe ligger det fortfarande kvar is i strängar. Grus finns det gott om men sandnigsgruset är bra för det syns i motsats till snabelgruset som kommer senare under säsongen.

Fint väder och det känns skönt att glida omkring. Man kanske skulle prova det där med termos och macka i boxen? :)

Undrar vem som har hand om vädret,ingen redig ordning påt. Mulet å grått å trist. Äggmacka å termos Ove.

Ove
2012-03-01, 20:18
Undrar vem som har hand om vädret,ingen redig ordning påt. Mulet å grått å trist. Äggmacka å termos Ove.

:adore: :adore: :adore: Jag tackar och bugar för att du sänder solens strålar åt mitt håll. I morgon kan du få vila en stund för jag måste köra bil istället och då kan jag ta lite skitväder. ;)

:hmmmm2: Äggmacka .... ? Kräver planering ju - ägget ska stekas och helst kallna innan det hamnar på bröd och i påse. Kan det inte fungera med ost eller prickig korv? :cool:

räven
2012-03-01, 21:19
:adore: :adore: :adore: Jag tackar och bugar för att du sänder solens strålar åt mitt håll. I morgon kan du få vila en stund för jag måste köra bil istället och då kan jag ta lite skitväder. ;)

:hmmmm2: Äggmacka .... ? Kräver planering ju - ägget ska stekas och helst kallna innan det hamnar på bröd och i påse. Kan det inte fungera med ost eller prickig korv? :cool:

Lämnat inn bönemattan för felsökning, så de kommer att bli kallt å jäkligt framöver. Viktigt: En välstekt äggmacka bör inte hamna i någon jäkla påse. Den bör förvaras i en njurformad smörgåslåda till den ska avnjutas.

Ove
2012-03-01, 23:03
Viktigt: En välstekt äggmacka bör inte hamna i någon jäkla påse. Den bör förvaras i en njurformad smörgåslåda till den ska avnjutas.

:o Oj, förlåt mina brister i kultur! Ska bättra mig. Ska lådan vara i klassisk aluminium eller går det bra med plast? :hmmmm2:

räven
2012-03-02, 15:04
Man tager vad man haver, sa Kajsa. Skälv kör jag med alu. 53 års modell.
Gnetar på i vedhögen, för att bli klar innan allvaret börgar. Målsättning.

simen
2012-03-02, 18:08
:)Varit i Trollhättan i dag hos Bike:) Fikk provkjöra en begangnad BMW800GS D va nestan som at kjöra en moppe jamfört med min tunga FJR. Men jäklar va kul d va:cool: Må nog ta med frugan och prova ut entan BMW1200GS eller Yamaha XT 1200 Tenere för å kolla om hun trivs och sittar gott på en sånn:D


_______________
:)Simen

räven
2012-03-02, 18:23
:)Varit i Trollhättan i dag hos Bike:) Fikk provkjöra en begangnad BMW800GS D va nestan som at kjöra en moppe jamfört med min tunga FJR. Men jäklar va kul d va:cool: Må nog ta med frugan och prova ut entan BMW1200GS eller Yamaha XT 1200 Tenere för å kolla om hun trivs och sittar gott på en sånn:D


_______________
:)Simen

Klokt beslut, du bestömmer inriktning på hoj,hon får bestämma sort. Demokrati på två.

simen
2012-03-02, 19:29
:)Men tror nog at det inte blir för nesta år;) Man kan vel inte byta nu fått på sprillandes nya deck och hojen er nyservad skal hemtas ut från Bike den 23 mars;) Måste få slita lite på dom decken först:D


_______________
:)Simen

Ove
2012-03-03, 09:35
:)Men tror nog at det inte blir för nesta år;) Man kan vel inte byta nu fått på sprillandes nya deck och hojen er nyservad skal hemtas ut från Bike den 23 mars;) Måste få slita lite på dom decken först:D
_______________
:)Simen

:hello: Man kan ha två hojar Simen, en för att köra långt och en för att ha kul. :cool:

simen
2012-03-03, 12:01
:)Jo du Ove;) Kunne nog tänka mig det. Men brist om plats å ställa dom:(



_______________
:)Simen

räven
2012-03-03, 12:52
:)Jo du Ove;) Kunne nog tänka mig det. Men brist om plats å ställa dom:(



_______________
:)Simen

Jag tycker nog du va på rätt spår, en hoj som duger till allt. Risken är att man har fel hoj när man är på rätt plats.

Olle Å
2012-03-03, 17:55
:)Jo du Ove;) Kunne nog tänka mig det. Men brist om plats å ställa dom:(



_______________
:)Simen

Du rör till det hela tycker jag. Byt bort din FJR mot en Varadero eller Bmw 1200 GS, så har du alltid rätt hoj på varje plats. Då har du ju plats.:hello::hello:

Ove
2012-03-04, 21:37
:confused: Skall komma snö mitt i veckan! Fy så onödigt, bäst att köra lite i morgon för idag var det idrott ivägen - Vasaloppet. :rolleyes:

:) Jag satt iallafall med kartan i hand och kollade vägar. Det blir nog att jag får ta en tur vid tillfälle och köra utefter spåret. Jag har bara kört den på Eniro tidigare och den ser bra ut. :)

räven
2012-03-04, 23:09
:confused: Skall komma snö mitt i veckan! Fy så onödigt, bäst att köra lite i morgon för idag var det idrott ivägen - Vasaloppet. :rolleyes:

:) Jag satt iallafall med kartan i hand och kollade vägar. Det blir nog att jag får ta en tur vid tillfälle och köra utefter spåret. Jag har bara kört den på Eniro tidigare och den ser bra ut. :)

Akta dig för myrarna

Ove
2012-03-04, 23:37
Akta dig för myrarna

:D Myrorna menar du? Äschdå, asfalt hela vägen. :)

räven
2012-03-07, 17:45
Iskalla vindar på vedbacken i dag. Blev soffan å skid pang pang.

buster
2012-03-08, 00:30
:D Myrorna menar du? Äschdå, asfalt hela vägen. :)

Hej Ove har hittat hit nu

Olle Å
2012-03-08, 08:59
Akta dig för myrarna

Vi var några stycken som försökte att köra i Vasaloppsspåret på sommaren, med mc, men fick ge upp för myrar.:rock::rock:

räven
2012-03-08, 09:12
Vi var några stycken som försökte att köra i Vasaloppsspåret på sommaren, med mc, men fick ge upp för myrar.:rock::rock:

Vet de Olle, varnade Ove så han inte sänker hojen utan kan va med på vuxenlekarna i sommar.

Ove
2012-03-08, 10:41
Hej Ove har hittat hit nu

:shakehands: Hejdu! Välkommen i gänget! :cool:

Ove
2012-03-08, 10:51
Vi var några stycken som försökte att köra i Vasaloppsspåret på sommaren, med mc, men fick ge upp för myrar.:rock::rock:

:D Hoppsan! Det vill jag höra mera om! Hur hade ni vallat? Grovmönstrat och högfart så går det ju att köra över mindre sjöar. Förmodar att det inte gick så bra att få till båda delarna samtidigt? :)

räven
2012-03-08, 11:01
:D Hoppsan! Det vill jag höra mera om! Hur hade ni vallat? Grovmönstrat och högfart så går det ju att köra över mindre sjöar. Förmodar att det inte gick så bra att få till båda delarna samtidigt? :)

Jag kom förmodligen för sent, dom hade dragit det berömda repet å hängt röda snitzlar på

Olle Å
2012-03-08, 11:20
Inte lätt med myrar. Måste nog avstå från sådant hädanefter. 21" framdäck har en tendens att inte vilja plana där utan vill gärna dyka djupt och då hjälper varken valla eller grovmönstrat, men däremot en schntzel med tillhörande öl hjälper upp humöret i allafall.:rock::cheers::rock:
I dag verkar de som om det skulle kunna gå att plocka fram skidorna för första gången den här vintern, men jag har garderat mig med att inte äga sådana.:):)

räven
2012-03-08, 11:25
Inte lätt med myrar. Måste nog avstå från sådant hädanefter. 21" framdäck har en tendens att inte vilja plana där utan vill gärna dyka djupt och då hjälper varken valla eller grovmönstrat, men däremot en schntzel med tillhörande öl hjälper upp humöret i allafall.:rock::cheers::rock:
I dag verkar de som om det skulle kunna gå att plocka fram skidorna för första gången den här vintern, men jag har garderat mig med att inte äga sådana.:):)

Småland klarar sig icke från vit påhälsning denna dag. Men sen kommer våren, LOVAR !

Ove
2012-03-08, 11:40
Småland klarar sig icke från vit påhälsning denna dag. Men sen kommer våren, LOVAR !

:mad: Blått vitt här också! Vill ha regn så det blir grönt i rödaste rappet annars ser jag allt i svart. :(

räven
2012-03-08, 12:03
:mad: Blått vitt här också! Vill ha regn så det blir grönt i rödaste rappet annars ser jag allt i svart. :(

Tålamod, lätt sagt va ?

Olle Å
2012-03-09, 11:28
Nu tar våren fart igen. Räknar med att vägarna är farbara till helgen igen. Lite blöta kanske, bara man ser till att komma hem innan solen går ner och det ev. kan frysa på .:rock::rock:
Nu väntar vi på tranorna.:dancing:

Ove
2012-03-09, 12:20
Nu väntar vi på tranorna.:dancing:

Ja nu slaskar det på här också med flera +grader. Lite regn skulle sitta fint och sen sol. Jag har bara kollat vägarna mot trandansen en gång i år så jag får väl ta en runda, när det passar, för att se om det är farbart för tjälen kan vara lite elak mot ytan på vissa sträckor. :cool:

simen
2012-03-09, 12:40
:) +4 i Bohuslän:D Och spådd sol i morgon:cool:



____________
:)Simen

räven
2012-03-09, 13:48
:) +4 i Bohuslän:D Och spådd sol i morgon:cool:



____________
:)Simen

Småland +7 snön borta.

Håkan46
2012-03-09, 14:36
Norra Västmanland +5, ingen snö, 15-20 cm is på sjöarna

buster
2012-03-09, 17:24
:) Jap jag är med till Hornborga en vardag som börja på M,Ti eller O. :rolleyes:??? Vilken vecka?

:) Är det månne fler som vill följa med och se på pippi? Alla som vill hojtar till så bestämmer vi var vi träffas, tittar på djuren och sen tar en fika eller nåt på lämplig plats.

Hörde på radion att tranorna redan anlänt så det är väl bara att åka då!!!

Ove
2012-03-09, 18:28
Hörde på radion att tranorna redan anlänt så det är väl bara att åka då!!!

:D Lugn och fin! Vi behöver suga lite på karamellen och så har vi krav på kvantitet! :cool:

:deal: Men titta på gärna på Tysslingen på nätet. Om du är yster och åksugen kan vi ta en tur dit och titta på sångsvan. Inte så mycke :dancing: på dom pipperna men dom luktar trana. :rolleyes:

buster
2012-03-10, 01:51
:D Lugn och fin! Vi behöver suga lite på karamellen och så har vi krav på kvantitet! :cool:

:deal: Men titta på gärna på Tysslingen på nätet. Om du är yster och åksugen kan vi ta en tur dit och titta på sångsvan. Inte så mycke :dancing: på dom pipperna men dom luktar trana. :rolleyes:

Har du varit så nära?

Håkan46
2012-03-10, 10:01
Apropå Tranorna . Då behöver man väl lämplig kikare?

Ove
2012-03-10, 10:15
Har du varit så nära?

:D Sköljer man näsan med 10 mil friskluft så får man väderkorn som en fågelhund. Har man sen några tusen stora fåglar rätt i vindögat på 50 meters avstånd så luktar det fågel. :p

:hmmmm2: ( Undrar hur ung sångsvan, ugnsstekt med en fyllning och goda tillbehör smakar? :eating: Förbjuden mat - men ändå. Förmodligen godare än trana som enligt uppgift bara är trådig och seg i köttet, men det kanske var ett gammalt ex som Gustaf Schröder avsmakade i höjd med förra sekelskiftet). :cool:

Ove
2012-03-10, 10:24
Apropå Tranorna . Då behöver man väl lämplig kikare?

:D Jo om man vill skåda dom i vitögat, men jag har själv inte känt att jag behövt någon just där vid Trandansen. Det är den stora massan som struttar omkring som är det mäktiga. Den sk. dansen sker nog mest när dom flyger ut på fälten tidigt på morgonen men det händer sporadiskt även under dagen att det blir en del skuttande här och var. :)

räven
2012-03-10, 10:34
Apropå Tranorna . Då behöver man väl lämplig kikare?

Jag brukar alltid ha med en minikikare när jag är ute å kör, alltid något man vill kolla lite extra.

simen
2012-03-10, 12:12
:)Hvilket väder:cool:Räknar med at Ove Jan Och Olle är ute å kjör hoj nu:D Man blir lite avundsjuk när det fremdeles är 14 dagar til jag kan hämta ut min:hmmmm2: Men den som väntar på no gott väntar inte i onödan:cheers: Vi sees snart på vägarna:D



_______________
:)Simen

Ove
2012-03-10, 12:23
:)Hvilket väder:cool:Räknar med at Ove Jan Och Olle är ute å kjör hoj nu:D Man blir lite avundsjuk när det fremdeles är 14 dagar til jag kan hämta ut min:hmmmm2: Men den som väntar på no gott väntar inte i onödan:cheers: Vi sees snart på vägarna:D
______________
:)Simen

:rolleyes: Nja? Jag har väl inte kommit igång på riktigt ännu. 2 ggr har jag tankat hojen i år, vad set nu kan innebära i mil räknat. Vädret har ju inte varit så stabilt även om det är ganska varmt. Idag är det blåsigt och det är OK för det torkar upp i markerna och ffa på vägarna. Ska se om det blir nåt kört i helgen. ;)

Pfaff
2012-03-10, 15:20
Jag brukar alltid ha med en minikikare när jag är ute å kör, alltid något man vill kolla lite extra.

Du menar förhoppningsvis inte vägen...:D

Ove
2012-03-10, 15:34
Du menar förhoppningsvis inte vägen...:D

:) Ibland är vägarna väldigt smala ..... :

Ps: Glömde: Välkommen på forumet! Ds

simen
2012-03-10, 16:10
:)Välkommen Pfaff på detta forum:shakehands:Kommar du til Hornborga för at kolla Pippier:cool:

____________
:)Simen

Pfaff
2012-03-10, 18:17
:)Välkommen Pfaff på detta forum:shakehands:Kommar du til Hornborga för at kolla Pippier:cool:

____________
:)Simen


Tack!

Skulle aldrig falla mig in att åka på polarexpedition!:D

Ove
2012-03-10, 18:55
Tack!

Skulle aldrig falla mig in att åka på polarexpedition!:D

:confused: Var ute en sväng nyss och satt och funderade på om det är dags att ta ur fodret i jackan? :D

simen
2012-03-10, 19:29
:) Hehe;) var bor du nånstans? Spanien??.:cool:
Tack!

Skulle aldrig falla mig in att åka på polarexpedition!:D


_____________
:)Simen

Pfaff
2012-03-11, 00:41
:) Hehe;) var bor du nånstans? Spanien??.:cool:


_____________
:)Simen

Söder om Veberöd, det räcker! :p

räven
2012-03-11, 09:09
Är du sån där lapparna bor nor om söderåsen, haha

Olle Å
2012-03-11, 09:41
Hörde talas om en skåning som faktiskt varit i Norrland en gång . Han beklagade sig över den hemska vintern, så i Markaryd så vände han hemåt igen:eek::eek:

Ove
2012-03-12, 18:47
:banana: Sångsvanar passerar i stora flockar över mig på väg mot Tysslingen. Även jag känner suget att köra dit. :)

Så nu undrar jag: Är det någon som känner för att ta en sväng till Tysslingen i morgon? ;)

Ove
2012-03-12, 20:15
:) Buster och kommer att dra till Tysslingen imorgon. Ankomst på plats kommer väl att bli ung 12.30 eller så. Vi tar en något annan väg än svanarna även om huvudriktningen är lika. ;)

buster
2012-03-13, 00:07
har laddat batteriet nu

räven
2012-03-13, 10:24
Sjöfåglarna berättar höögljutt= vi är här nu

Ove
2012-03-13, 19:14
Sjöfåglarna berättar höögljutt= vi är här nu

:D Ja, jag hörde dom här också innan jag körde iväg. Det är faktiskt mer väsen på dom innan dom flyger iväg än sen dom landat. Kanske är det så med oss också? :rolleyes: :D

Olle Å
2012-03-13, 22:24
Hade tyvärr lite bilreparationer att göra. Annars hade det burit av till Tysslingen. Hann i allafall med en härligt skitig tur på tjällossningsvägar i Glaskogen. Mötte en suv-förare som vanligt trodde att hans bil tar upp hela vägen och att en mc nog går bäst i diket. Skall nog sätta fast en sån där stingpinne som cyklisterna hade i Stockholm för länge sedan, monterat på pakethållaren och försedd med en liten flagga. Man kunde ju sätta en tuschpenna i änden på den eller en liten spik kanske.:banana::hello:

buster
2012-03-14, 23:31
:D Ja, jag hörde dom här också innan jag körde iväg. Det är faktiskt mer väsen på dom innan dom flyger iväg än sen dom landat. Kanske är det så med oss också? :rolleyes: :D

var är bilderna du pratade om

Ove
2012-03-14, 23:34
var är bilderna du pratade om

Tillhanda på mailen. :)

buster
2012-03-15, 12:51
hittade dom ,,,

Ove
2012-03-15, 18:31
:) Efter en hel rad med fina dagar har denna dagen bjudit på snålblåst och duggregn, m.a.o. skitväder. Men det spelar ingen roll för jag har ju fått köra av mig all abstinens och kan pyssla med lite annat. :)

:( Tankade bilen och soppan är nu uppe i 15:50/liter för 95 oktan. Blir nog ett par pengar till innan sommaren. Vad gör man? Köper elhoj eller käkar bönor och kör på gas? :banghead:

räven
2012-03-15, 18:39
Jippiii, vedhögen kapad å klyvd. Detta betyder att jag ligger väl i planeringen. Snart dax för heldagsutflykter. Vädret är lite så där ömsom, men bara mitten på mars.

Håkan46
2012-03-15, 20:34
Ove
Elen kostar ju även den en del... Benmuskelkraft=cykel

Ove
2012-03-15, 21:16
Ove
Elen kostar ju även den en del... Benmuskelkraft=cykel

:o Där fann du ännu en bristvara... :o

simen
2012-03-15, 21:38
:)Men en vedkubba värmar jo tre gångar;) först när man sågar den, sen när man klyver den, (med yksa så klart) inte med en sånn där vedklyvare. och tilsist när man eldar i spisen:cool:



__________________
:)Simen

Olle Å
2012-03-15, 21:48
Med tanke på dessa höga priser på el och bensin, så tror jag att det snart är läge för ett gengasaggregat till hojen och då lämpligt med en med sidovagn, som man kan montera det i.
Detta är inte alls orealistiskt. Undrar bara om det kan gå med pellets, för då behöver man ju inte ha stora säckar med sig, för det finns ju att köpa på många mackar.:eek::D:eek:

Pfaff
2012-03-15, 22:44
Med tanke på dessa höga priser på el och bensin, så tror jag att det snart är läge för ett gengasaggregat till hojen och då lämpligt med en med sidovagn, som man kan montera det i.
Detta är inte alls orealistiskt. Undrar bara om det kan gå med pellets, för då behöver man ju inte ha stora säckar med sig, för det finns ju att köpa på många mackar.:eek::D:eek:


För enkelheten skull skall man kanske titta på bränsleförbrukningen nästa gång det är dax att byta hoj.
Om det blir nån nästa gång...:D

Hondas nya NC-serie ligger en bra bit under 0,4 l/mil enligt standardkörcykeln. Det gör min arbetsbil också....:rolleyes:

räven
2012-03-15, 23:12
För enkelheten skull skall man kanske titta på bränsleförbrukningen nästa gång det är dax att byta hoj.
Om det blir nån nästa gång...:D

Hondas nya NC-serie ligger en bra bit under 0,4 l/mil enligt standardkörcykeln. Det gör min arbetsbil också....:rolleyes:

Mmmm, så är det, dagens bilar väldigt bränslesnåla medans Mcn ligger på samma nivå som 70talet ?

Håkan46
2012-03-15, 23:14
Många parametrar för att få ett bra,enkelt, billigt och inte minst en tillfredsställande tillvaro.