handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 20 21 22

Ove
2013-05-15, 10:52
Lite tillbakablick, Ransoneringen på bensin under WWII varade fram till 11 nov. 1949 och då hade den varat i ung. 10 år.

Ove
2013-05-17, 19:57
:) Så äntligen kom Greta ut på vägen, var väl i September förra året senast. Lite trög, Choke + 0,5 sekunder startmotor så pyttrade hon som vanligt. Körde mot Gårdsjö och hämtade upp Buster som laddat batteri sen i går.
Ursprungliga tanken var att köra mot Närke, ev. Sköllersta för att hamstra korv och sen köra via triangeln Kumla - Fjugesta - Tiveden hem. Stannade kort vid Röa Broa och då var det springstart på Lillan. Till Askersund för att titta efter batteri - fanns icke med polerna rätt. Välja mellan Örebro eller Skövde och vi fastnade för det senare. Raka spåret med ett kort stopp vid Öltappen i Karlsborg där jag pratade med två knuttar medan Buster tankade. Offroddare, en på väg till Jönköping från Umeå och den andre skulle hem till Karlstad via alla grusvägar som leder åt rätt håll.
Byter batteri och käkar MAx burgare i Skövde och drar sedan hemåt med ett stopp i Väring där vi träffar en glad man från Axvall med ett havt ton Goldwing. Sen hemåt och jag trodde att Greta var tanknödig men chansade. Väl hemma efter drygt 27 mil hade det bara gått åt 10,6 liter(!). Hon är inte stor i maten Greta.

Tack Buster för sällskapet. :shakehands:

räven
2013-05-18, 08:32
Fult med förberedelser för alpresa. Förklarar för GSen att det inte är farligt att åka tåg.

Olle Å
2013-05-18, 08:45
Fult med förberedelser för alpresa. Förklarar för GSen att det inte är farligt att åka tåg.

Det är ju inte SJ ni åker med, så det går säkert bra.
Hoppas ni får en trevlig resa, både med tåget och efteråt.:):):)

Ove
2013-05-18, 14:19
Fult med förberedelser för alpresa. Förklarar för GSen att det inte är farligt att åka tåg.

:hmmmm2: Ja det är rätt, man ska berätta vad som ska hända. Se bara till att inte dalta för mycket för då blir hon bara mera orolig. ;)

Ha de bra på resan!

Ove
2013-05-19, 22:15
Dagen började med grådassigt väder och tunga regnmoln som drev förbi. Buster vill till Karlsborg och tycker att jag ska följa med. Tveksamt väder så njä blev svaret.

Framåt mitt på dagen glesnar molnen och en massa blå himmel tittar fram så jag ringer och ger nya besked så vi kör iväg österut. Mellan Undenäs och Karlsborg blir vägen blöt och mina "sommarkängor", dom som av ålder och slitage blivit lika regntäta som ett par sandaler, släpper in en del fukt. :confused:

Gör vad som ska göras i Karlsborg och medan vi är där kommer det regn i några rejäla skurar.
Väntar tills det lugnat av och så kör vi - inte fan har det slutat regna. Regn på utsidan och imma på insidan av visiret tills det går att dra på och blåsa rent efter någon mil. Vatten i skorna så jag har fotbad i 6 mil innan jag kommer hem och nu är det dags för ett nytt ställ bara jag kommer nära ett Biltema! :)

Blött, javisst men det var skönt att komma iväg en stund.

Olle Å
2013-05-20, 08:07
Höll på att försöka göra en förhöjning till vindrutan och skulle ut och prova den. Funkade ganska bra, men inte lika bra som den jag hade på förra hojen, så jag skall förbättra den lite. Får ta frugans bakugn i anspråk igen.:)
Provturen resulterade i att jag hamnade i Håverud. Kanonväder, men tyvärr hade sopningsbilen inte orkat köra Brudfjällsvägen ännu. Skandal tycker jag och även några andra. Den vägen är ju väldigt hårt trafikerad av många hojåkare.:mad::mad:

Ove
2013-05-23, 20:13
:D Inget hojväder idag men det gjorde inget, jag har jobbat med meningfulla saker heltid + och det känns skönt. Lustigt vad man blir upplivad av att få och kunna ta i litegrann. Värk i kroppen som ett kvitto men det går väl över på några dagar. :rolleyes:

Regn av och till men nu har nog skorna hunnit torka efter söndagens fotbad så nu är jag på G igen när det passar. :p

Olle Å
2013-05-24, 09:00
Inget hojväder här heller. Fick lägga några timmar till på en bilsläpkärra. Otroligt vad mycket jobb det blir på den, men snart klar. Mer eller mindre stått still och rostat i 5 år.
Vi åker till Norge nästa vecka och har tänkt en runda ungefär så här. Värmland-Rjukan-Geilo-Voss-Övre Årdal -Lom-Geiranger-Trollstigen-Eikesdalen-Sunndalsöra-Oppdal-Vågåmo-???????
Efter den sista veckans regnande med massa översvämningar i det området vi skall köra sista dagen, så väjer vi väg när vi kommer dit.
Får verkligen hoppas det har slutat regna då. Får kanske inga problem med vägarna eftersom vi kör Transalp, Varadero och BMW
Som någon tidigare sagt, finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.:):):)

Ove
2013-05-24, 10:23
Vi åker till Norge nästa vecka och har tänkt en runda ungefär så här. Värmland-Rjukan-Geilo-Voss-Övre Årdal -Lom-Geiranger-Trollstigen-Eikesdalen-Sunndalsöra-Oppdal-Vågåmo-???????
Efter den sista veckans regnande med massa översvämningar i det området vi skall köra sista dagen, så väjer vi väg när vi kommer dit.

:) Låter bra! Ha de´gôtt och se upp med asfalt utan bank under!


Som någon tidigare sagt, finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.:):):)

:p Jo jag vet.... :rolleyes:

Olle Å
2013-05-24, 21:38
Blir värre problem om det inte finns väg under vattnet.:eek::eek::eek:

Ove
2013-05-24, 22:52
Blir värre problem om det inte finns väg under vattnet.:eek::eek::eek:

:eek: Jo det är väl där delar av vägnätet finns efter senaste blötan. Hörde att del av E6 var utlokaliserad till någon fjord..

Ove
2013-05-26, 13:20
:D Ibland blir allt fel. Tänkte ta en tur innan hettan/regnet kom så jag siktade på 5 tiden eller så. Blev kl. 7 istället.

Tänkte en sväng neråt Tidaholm, Mullsjö mot Falköping. Körde fel i första korsning så jag hamnade i Tiveden och promenadåkte på grusvägarna där en bra stund innan jag kom till Askersund för tanka bensin och kaffe med fralla på Statoil.

Sen blev det norrut mot Lerbäck där jag lade en kvist på GeCe;s grav. Hallsberg -> Kvistberga där jag träffade en trevlig man på en Yamma 400 som han fått utav sin far. Svartå -> Gullspång -> hemma vi ½ 12 tiden. Inte blööööt den här gången vare sig av svett eller regn. En 23-mila förmiddagstripp där allt blev fel - men bra. :cool:

Ove
2013-05-29, 15:59
:cool: Helgens tur var fin och blev av i rättan tid. Dagarna efter har det varit blandat väder så jag har hållit mig inom räckhåll för innevistelse. Vedjobb och nyss sjösatta träekor som läcker som dom ska + lite till så jag ska myra den ena med fint sågspån. Tycker att det är grymt att göra som man gjorde förr - använda en myrstack.
Kanske ska förklara: Förr tätade man läckande skutor genom att fylla en hink med myrstack och förde den upp och ner under botten och vände där så att materialet sögs in i springorna. När materialet svällde blev det tätt.
Dessutom var det den årliga (alkoholfria) fyllefesten som skule klaras av. Äsch det ordnar sig nog med att köra. Kan ju vänta på rätt tillfälle, nu finns annat att syssla med så tråkigt behöver jag inte ha. :)

Ove
2013-05-30, 20:31
:) Tips: Sjötorpsdagarna nu i helgen! Googla Sjötorpsdagarna så finns hela programmet. Värt en utflykt... ;)

Ove
2013-05-31, 08:53
:) En bra start på dagen... Vaknade vid 4 tiden och vände mig om ett par gånger men konstaterade snart att det var ingen idé att ligga kvar. Frukost och en kanna kaffe och ett par korsord. Till sjön för att ösa ekor och slåss med morgonpigg mygg, sen hem igen för en ny kanna kaffe tillsammans med en timma opera på youtube tills hustrun ville ha ut mig på byn för att sätta upp parkeringsskyltar.

Nu ska jag ut och frisera gräs och träd omkring min och bygdegårdens tomt inför helgens evenemang - Sjötorpsdagarna. Fundera på var man ska placera blomsterförsäljare och veteranfordon.

Inget köra på mc i helgen. Får väl vara springschas per scooter i samhället + vid bygdegården. :rolleyes:

Ove
2013-06-02, 21:37
:) Hustrun till GeCe, som tyvärr avled 2011, har vi fortsatt kontakt med och hon och hennes egen kör, Lenakören, var idag i Sjötorps kyrka. Det blev knôfullt till sista plats i kyrkan, vilket idag får ses som tämligen unikt!

20 personer i kören kom och sjöng för oss om Vår, Sommar och Kärlek. Vår eminenta präst Eva Post talade kort men kärnfullt som bara hon kan för att ge all tid åt kören. Körmedlemmarna tog sig god tid att bese Sjötorp innan dom skulle sjunga och jag hoppas att dom haft lika kul som dom sade.

Som sagt - vilka resultat det kan bli av att köra hoj! :rock:

Ove
2013-06-05, 21:42
:hmmmm2: Jag är tydligen helt ensam på den här tråden..?:hmmmm2:

Ove
2013-06-06, 08:02
:) Vaknade i svinottan i numera vanlig ordning. Tidig frukost och gick ut och tittade på hojen Sigrid i garaget. Konstaterade att det dels var ganska svalt på morgonen och dels att smärta i höft och rygg skulle göra det svårt att få ut skrället och sen klättra upp för att komma iväg. Fick bli en biltur i sakta mak för att titta efter djur. Några rävar och harar ochrådjur med kiling var vad morgonen bjöd på.

Hemma igen kl. 6, en kanna kaffe och skriva en timma. Nu funderar jag på en liten tur för att få lite luft i pälsen. Först upp med flaggan och sen får jag välja fordon. Får väl ta ut en pall för att komma upp på hojen.. :rolleyes:

räven
2013-06-06, 08:43
:hmmmm2: Jag är tydligen helt ensam på den här tråden..?:hmmmm2:

Ursäkta, men vi har varit 14 dagar i alperna å kört hoj. Vädret va lite nyckigt, mycket blöta vägar. Men härligt att återse gamla alppass.

Ove
2013-06-06, 18:51
Ursäkta, men vi har varit 14 dagar i alperna å kört hoj. Vädret va lite nyckigt, mycket blöta vägar. Men härligt att återse gamla alppass.

:shakehands: Välkommen tebax till gamla landet. Tror nog att vädret här varit bättre efter vad som synts på nyheterna. Hoppas att resan ändå var bra. :)

Mitt körande har varit på korthållsnivå på sistone men i morse klättrade jag upp på Sigrid och körde en liten runda på ett par timmar, 12- 15 mil så där, och kommer hem frisk och stark - nästan som ny. Mot rygg och höftvärk är mc-körning på offroadhoj skitbra och rekommenderas varmt. :cool:

Ove
2013-06-11, 19:36
6 dagar utan chans att få köra annat är bil. Bröllop i dagarna tre, födelsedagskalas en dag och idag skjutsat syföreningen på utflykt. Nej jag syr inte annat än en och annan knapp, bara kallad när det är kökstjänst eller skjutsning. I morgon ska jag in på besiktning för att försöka få reda på om jag mår som jag tycker och på Torsdag ska det regna. :rolleyes:

Vädret har varit strålande ett tag nu, oavsett vad man gör. Ska jag jobba så är det bara att köra igång i gryningen och kompensera med siesta. Ska man inte göra något finns alltid lagom skugga. Mygg naturligtvis men det finns mer på andra håll. Har det nog ändå ganska bra. :cool:

Olle Å
2013-06-11, 20:33
Visst, det ju synd att klaga . Det är det många ändå som gör.
Undrar om Räven hade någon fin tur till sydligare nejder.
Själv hemkommen från årliga Norgeveckan med en fin tur med bara lite regn. Omväxlande vägar med allt från nylagd asfalt till grusvägar som varit genomspolade av smältvatten,med så djupa diken tvärs över "vägen" att fjädringen bottnade både bak och fram, men till Blåhöj kom vi i allafall. I mitt fall tredje försöket.:):):)

Ove
2013-06-13, 12:40
:) Sköna turer hoppas jag!

Själv var jag till sjukstugan igår. Staffettläkare? Är inte det att jämställa med sockerpiller, ville lyssna på lungorna med skjortan på, palperade med plasthanskar av den tjockare sorten o.s.v. Jävvla amatörer!! Skit samma - jag fick påfyllt med medicinrecept iallafall. Ska träffa en riktig läkare snart, en sån som lyckats få ett fast jobb. Placebodoktorer har jag fått nog av. :mad:

Andra konstiga grejjer: Såg i hyllan på ICA att det fanns kattmjölk. Hur mjölkar man en katt??

räven
2013-06-13, 13:21
Visst, det ju synd att klaga . Det är det många ändå som gör.
Undrar om Räven hade någon fin tur till sydligare nejder.
Själv hemkommen från årliga Norgeveckan med en fin tur med bara lite regn. Omväxlande vägar med allt från nylagd asfalt till grusvägar som varit genomspolade av smältvatten,med så djupa diken tvärs över "vägen" att fjädringen bottnade både bak och fram, men till Blåhöj kom vi i allafall. I mitt fall tredje försöket.:):):)

Grattis Olle, hoppas Blåhöj motsvarade förväntningarna å ni hade klart väder. Alpen va på sin regniga å snöiga humör denna gång. Många fina pass å underbara vägar ändå. Dom högsta passen va stängda på grund av nysnö. Blev ca 200 mil alpkörning på 10 dagar där. Att vädret kunde varit bättre å varmare är man ju van vid från Norge.

Ove
2013-06-14, 21:18
Go eftermidddagstur idag. Mulet när jag drog iväg och enstaka regnstänk. Jag hade garderat med plast i sommarskorna och det fungerade - molnen drog bort och jag hade fint, men blåsigt väder hela resan. Drog neröver Kinnekulle och träffade i Hällekis på Citroënentusiaster med ett gäng 2 CV och pratade bort en stund med dom. Sen via Lidköping till Läckö för att se om Susie med sina 40 rövare skulle dyka upp, vilket dom inte gjorde.

Blev istället en tur till Spiken där jag träffade en Göteborgare med dotter och medföljande Finländare som var ute på dagstur. Diskussion uppstod om sång i hjälm med såna dära kommunikationsgrejer -dottern tyckte inte om... :rolleyes:

25 mil i byig vind gör att man känner sig uppmukad och välgymnastiserad där midjan funnits för längesen. Skönt på sätt och vis. :)

Håkan46
2013-06-14, 21:24
Tjena Ove
Det där låter bra. Hade tänkt att ta mig till Adventure Days i Säfsen idag. Vi sågs där för ett år sedan.
En ihållande förkylning och utlovat regn gjorde att jag/vi blev kvar på hemmaplan.
Morgondagen kommer nog att uppvisa hyfsat väder, men då är det kalas hos dottern så det får väl bli nästa år istället.
//Håkan

Olle Å
2013-06-15, 08:38
Grattis Olle, hoppas Blåhöj motsvarade förväntningarna å ni hade klart väder. Alpen va på sin regniga å snöiga humör denna gång. Många fina pass å underbara vägar ändå. Dom högsta passen va stängda på grund av nysnö. Blev ca 200 mil alpkörning på 10 dagar där. Att vädret kunde varit bättre å varmare är man ju van vid från Norge.

Visst var färden upp till Blåhöj värt priset speciellt då kompisarna sköt på och knuffade min hoj genom en snödriva som spärrade vägen. Min hoj var ju minst , så därför valde vi den för att göra ett försök att komma igenom. Blåhöj gör verkligen skäl för namnet. vet inte hur många mil man kan se, men det är ett blått skimmer över det man ser i fjärran. Otroligt vackert.
Olika drabbar ju vädret oss. Synd att du hade lite dåligt väder i Alperna. Vi hade ca 2- uppe på högfjällen och kanske 20+ i dalgångarna.
Med tanke på tidigare års körningar i Norge verkar det som om första veckan i Juni är det tidigaste man kan köra för att vara säker på att vägarna är öppna. Finns nog fortfarande en del privata vägar som inte är öppna ännu.:):):)
En sak vi retade oss på var att vi fick betala vid en bom för att köra vägen upp, men den var inte "körbar" med vanlig mc eller bil och dessutom spärrad av snödriva. Hade nog inte klarat det om vi inte hade lämnat packningen kvar vid campingen i Lom.

Ove
2013-06-16, 07:53
:) Blev sittande tillsammans med en del folk med järnväg som yrke och hobby igår när jag var på barndop. (killen heter numera Hjalmar). Fick tips om att i Nora finns det järnvägsmuseum och järnväg där di gamle ångloken körs regelbundet.

Fick en idé: Kanske en sån där Hojenträff som vi brukar skriva om några gånger/år men som sällan blir av.

Förslag: Att en helg i Augusti komma till Nora från alla håll på dom fina vägarna som finns i området. 2 övernattningar i sovvagnar som fungerar som vandrarhem. Dagen på plats kan man låta hojen vila eller kanske ta en sväng i omgivningarna, men mest umgås på muséet eller ute på spåret åkandes tåg fram å tebax.

Vad säger ni pojkar och flickor i alla åldrar - ska vi lägga upp en tråd om Hojenträff??

räven
2013-06-16, 09:29
Visst var färden upp till Blåhöj värt priset speciellt då kompisarna sköt på och knuffade min hoj genom en snödriva som spärrade vägen. Min hoj var ju minst , så därför valde vi den för att göra ett försök att komma igenom. Blåhöj gör verkligen skäl för namnet. vet inte hur många mil man kan se, men det är ett blått skimmer över det man ser i fjärran. Otroligt vackert.
Olika drabbar ju vädret oss. Synd att du hade lite dåligt väder i Alperna. Vi hade ca 2- uppe på högfjällen och kanske 20+ i dalgångarna.
Med tanke på tidigare års körningar i Norge verkar det som om första veckan i Juni är det tidigaste man kan köra för att vara säker på att vägarna är öppna. Finns nog fortfarande en del privata vägar som inte är öppna ännu.:):):)
En sak vi retade oss på var att vi fick betala vid en bom för att köra vägen upp, men den var inte "körbar" med vanlig mc eller bil och dessutom spärrad av snödriva. Hade nog inte klarat det om vi inte hade lämnat packningen kvar vid campingen i Lom.

Vid klart väder är Blåhöj en av de vackraste platser, tycker sig se det mesta av Norges fjällvärld från en plats.

Ove
2013-06-18, 21:24
En liten sväng idag för att fläkta kroppen lite i värmen. Först lite öster och sen lite söder och lite väster så var jag på Kinnekulle. Sökte grusvägar för att få upp vanan lite. Satt en bra stund på Utsikten och fikade tillsammans med en annan ensamknutte som visade sig ha gått i samma skola en gång i tiden.

:hmmmm2: Intresset för träff i Augusti verkar vara noll (0)?

Olle Å
2013-06-19, 07:43
En liten sväng idag för att fläkta kroppen lite i värmen. Först lite öster och sen lite söder och lite väster så var jag på Kinnekulle. Sökte grusvägar för att få upp vanan lite. Satt en bra stund på Utsikten och fikade tillsammans med en annan ensamknutte som visade sig ha gått i samma skola en gång i tiden.

:hmmmm2: Intresset för träff i Augusti verkar vara noll (0)?

Gubbarna är kanske svårflirtade??

Ove
2013-06-19, 08:57
Gubbarna är kanske svårflirtade??

Gubbar, pojkar, flickor och tanter. Hmm? Luften verkar ha gått ur hela mc-kollektivet. :bawling:

räven
2013-06-19, 08:59
Just nu är jag konvalesent. Grannens får sprang kull min Mc när jag satt på å körde byavägen.

Ove
2013-06-19, 10:43
Just nu är jag konvalesent. Grannens får sprang kull min Mc när jag satt på å körde byavägen.

:eek: Retligt! Krya på dig!

räven
2013-06-19, 11:41
:eek: Retligt! Krya på dig!

Tack ,Ove

Jourtjänst
2013-06-19, 13:07
Det låter hemskt, inte trevligt alls. Själv körde jag på en fågel för ett par dagar sedan, den slog ganska kraftigt mot mitt vänstra vadben och försvann sedan in i bakhjulet någon stans.

Olle Å
2013-06-19, 13:26
Just nu är jag konvalesent. Grannens får sprang kull min Mc när jag satt på å körde byavägen.

Hm, det där med lösspringande får och hästar, vildsvin och andra kritter är inte att leka med. Som du sa: mera varg, så slipper vi en del av eländet.:mad::mad:
Förresten vad uppskattas skadorna till, på hojen och dina kläder. Hoppas att du självläker.:hello:
Får du låna en hoj under tiden din repareras?:eek:

räven
2013-06-19, 13:43
Just efter fåren sprungit kull min GS å mig, tänkte jag ändra mig i Vargfrågan. Men om man krockar med en Varg år ju risken att den tuggar i sig gashanden.
GSen är körbar, bara lite plast å krafs som blivit skadat. Jag provar varje dag om dett går att få på offroadstövlarna.

Ove
2013-06-20, 16:49
:cool: I dag har jag lyckats!! Efter en högerböj upptäckte jag att jag hade plockat blommor i farten med hjälp av backspegeln! Lagom inför midsommar och allt. Visserligen bara en stor bukett med hundkex. Kändes bättre än när jag provat att plocka snöstakar. :rolleyes:

Ove
2013-06-21, 11:47
:hello: :knuddel: :cheers: GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!! :dancing:

Olle Å
2013-06-21, 12:41
:hello: :knuddel: :cheers: GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!! :dancing:

:beer: Instämmer, och kör inte förrän i morgon:beer:

Ove
2013-06-21, 13:43
:beer: Instämmer, och kör inte förrän i morgon:beer:

:)Tänkte parkera bortemot 3 på morgonen - Sen ska jag inte köra på flera timmar. Vit helg alltså. ;)

Ove
2013-06-23, 22:07
:santaclaus: Stämde ganska bra - Midsommar blev vitare än julen... Och hemma var jag igen kl 02. 45 efter att ha kört 40 mil för att komma till och från Gunnarskog.

Nu stannade vi till, för att äta sill, hos kompisar i Karlstad innan vi fortsatte tillsammans med dom .

Kan det vara idé att köra 40 mil för att sitta i en kyrka halvannan timma mitt i natten. Jodå, när det handlar om musik i midsommarnatt i Gunnarskogs kyrka! Ett helt suveränt arrangemang för den som gillar den typen av musik med musiker och sångare av MYCKET hög klass.

Enda obekväma biten var att vi körde bil för det är faktiskt bekvämare med mc om vädret är OK, vilket det nu inte var så det var väl ändå OK.

Resten av helgen har varit lat med enstaka häftiga regnskurar som fått mig att avstå allt 2 -hjul, men nu ska det bli fint ett par dagar. :D

räven
2013-06-23, 22:48
Själv har jag suttit i innsläppet på Utvandrarträffen å gaggat med knuttar å knuttor

Ove
2013-06-24, 08:48
Själv har jag suttit i innsläppet på Utvandrarträffen å gaggat med knuttar å knuttor

:) Låter heller inte illa. Bekväm stol, vänsterskanken på en back öl och en rad med knuttor som uppvaktning. Små grodorna fick väl skutta som dom ville antar jag? :cool: :D

räven
2013-06-24, 09:08
:) Låter heller inte illa. Bekväm stol, vänsterskanken på en back öl och en rad med knuttor som uppvaktning. Små grodorna fick väl skutta som dom ville antar jag? :cool: :D

Just så Ove, midsommarlekarnas roligheter ser man bäst från sidan

Ove
2013-06-29, 16:00
:p Smet ut en stund på morgonen med Sigrid. Inte visste jag vart......

Det blev småvägar mot Hova via Gårdsjö till Finnerödja där jag tog kalasvägen mot Åtorp. Diverse vägjobb på senare delen av den sträckan med öppet grus ung 25 meter i taget på flera platser och lösgrus i dom roligaste kurvorna. Ordentligt skyltat så det var ingen fara.
Svängde mot Svartå och Degerfors och kom en bit på "Kosidan" av sjön Möckeln. Första stoppet och tittade på klockan - fan också! Hemåt igen och kom hem bara en halvtimma senare än vad jag lovat. :D

Blev en liten tur ändå, ca. 16 mil på morgonen. :cool:

Ove
2013-06-30, 16:07
:) Blev en morgontur idag också! Eftersom jag var ute i god tid funderade jag på att svänga runt till Åmål för att säga hej :shakehands: även om jag sen inte kunde vara med på själva resan.

Efter en mil mötte jag en Tiger som såg bekant ut, jomen sysslingen Anders på väg mot söder. Vink och vänd om och jaga ikapp. Han var intresserad av att bli med så vi stack norrut igen.

Komna till Väse så vi en grå vägg på himlen framför oss som verkade innehålla väldigt mycke regn så efter en kort diskussion blev det Storfors istället och regn på vägen dit. Sen mot Degerfors på div. grusvägar som bör undersökas bättre vid tillfälle.

Klockan jagade mig igen så det blev hemåt medan Anders drog på andra sidan sjön Skagern där jag var och körde igår. Sigrid var soppanödig när vi kom hem så det blev att tanka och jag konstaterade då att vi kört 24 mil på förmiddagen.

Olle Å
2013-06-30, 22:05
Rolf och jag snurrade runt i skogarna söder om E18 i Värmland i trakterna av Sillerud. Hamnade så småningom vid Båstnäs nära norska gränsen, söder om Töcksfors. Vi kollade på den nostalgiska bilkyrkogården där. Fortsatte en bit in i Norge, for sedan söderut mot Ed i Dalsland. Vägen mot Ed höll på att repareas, men en längre bit var färdig, men livsfarlig för mc, då några bilförare roat sig med att gena i kurvorna och dra upp en massa löst grus på asfalten. Tankade i Ed och lyckades pressa i 14 l. på 32 körda mil. 0,435 l/mil, vilket är klart godkänt.
Efter regnen dagarna före, så var ju grusvägarna i kanofint skick. Lagom fuktiga och dammade inte alls. Fick väl ihop närmare 40 mil på dagens tur.:):):)

rolfmm
2013-06-30, 23:08
Tack Olle, för en fin dag :rock:

Ove
2013-07-05, 08:19
:) Har ägnat mig åt plikter i veckan som att ro med ekan, mata kaniner, sjungit Bä bä vita lamm för fåren, kacklat med hönsen och allt annat viktigt som måste göras när man har hand om en 2½-års tjej. :D

Idag blir det återlämning till föräldrarna och sen har jag lite att köra ikapp. Får bli upp på morron för det ska bli varmt..

Olle Å
2013-07-05, 09:09
:) Har ägnat mig åt plikter i veckan som att ro med ekan, mata kaniner, sjungit Bä bä vita lamm för fåren, kacklat med hönsen och allt annat viktigt som måste göras när man har hand om en 2½-års tjej. :D

Idag blir det återlämning till föräldrarna och sen har jag lite att köra ikapp. Får bli upp på morron för det ska bli varmt..

Kommer ihåg i min ungdom då småbarn fick åka en tur på hojen sittandes framtill på tanken.:):):)

Ove
2013-07-05, 10:06
Kommer ihåg i min ungdom då småbarn fick åka en tur på hojen sittandes framtill på tanken.:):):)

:o Mina ungar fick göra sina första turer stående på golet på Vespan. Barnbarn får man ta det lugnare med... :love:

Ove
2013-07-07, 07:44
:confused: För tidigt vaken, gick upp och solen började lysa upp ute. Lite frukost och före 6.00 stod hojen utsläpad en bit från kåken. Startade och puttrade på tomgång genom samhället. Rådjur och hare på vägen första ½-milen sen var det sparsamt med vilt. Hittade några nya grusvägar. Vände hemåt när det mulnat över helt för jag vill inte blöta upp "sommarskorna" igen.

:confused: Dags igen att byta bakdäcket! Undrar om jag har råttor på gummidiet i garaget?

Olle Å
2013-07-07, 09:31
En sväng ut på Värmlands Näs söder om Säffle på lördasförmiddagen blev en lite kort men fin tur i solskenet. Körde över Liljedal mot Värmlans Bro och sedan förbi Södra Ny kyrka och söderut. Fram till kyrkan var det ganska nylagd asfalt. Sedan blev det ca 2 mil med fin grusväg med omväxlande partier med ärtsingel. Det är den östra vägen ut på Näset som har delvis grusbeläggning.

Slutmålet var ju en kopp kaffe nere på bryggan i Ekenäs. Solsken, lite liv bland båtarna en kopp kaffe lite måsskrik så var rasten perfekt. Finns även en liten bra campingplats där.
Från Ekenäs så går det ju turbåtat ut till Lurö Skärgård. Gjorde den resan förra sommaren och promenerade på Lurö som även har en fin restaurang som kan rekommenderas.

Den västra vägen från Ekenäs till Säffle är ca 4 mil lång och kan verkligen rekommenderas för mc-åkare av alla slag. Fina vyer och massor av kurvor.:):):)

Ove
2013-07-11, 19:45
:) Vi kom nyss hem efter en 3-dagarstur, dessvärre med bil men ärendet tillät inte annat.

Hustrun min har blivit en mästare på att hitta kul vägar och jag satt och körde åtskilliga mil med storflinet påkopplat! Jösses va mycke krokväg det finns! Lista upp alla fina MC-vägar är en omöjlighet - finns hur mycket som helst av den varan.

Vi drog söderut och försökte undvika låga vägnummer och E-vägar så långt det gick. Först mot Alingsås och sydväst mot kusten innan vi siktade in oss på övernattning i Hässleholm. Dag 2 mot Blentarp som var den sydligaste punkten. Blekinge stod på tur med E22 som vi gjorde avstickare ifrån där det gick att komma vidare på sydsidan till Tjurkö. Till höger i Jämjö och till Kristianopel på vägen till Kalmar. Den biten bör undersökas på 2 hjul när tillfälle ges! :D
I dag på förmiddagen hade vi grusfest från Blankaholm via Slingsö mot Västrum - svängar och backar så det var en fröjd. Måste bara bli en Östgötatur igen!
Alla kalasvägar som vi körde på kan jag bara inte minnas men det var dom som satte sig bäst i sinnet.

Kollade runt på mc;arna jag mötte om jag skulle se någon Hojenbekant, men ingen AT-gubbe eller Gibson eller någon jag kunde känna igen men det är klart, alla var maskerade i hjälm. :rolleyes:

Som sagt, det blev inte tvåhjul denna gången man jag har hittat nästan onödigt många fina hojvägar. Nästan förvånad över det fina skicket som asfalten är i söderut och vad rent det är från grus och skit. De sista 7 kilometrarna för hemmet var dock fulla med snabelgrus och naturligtvis oskyltat. Skrivet och anmält!

Nu blir det hojåka ett tag som kompensation för allt bilande. ;)

räven
2013-07-11, 21:42
Funderar om det kan bli nån tripp uppåt Dalsland å Varmland snart ?

Ove
2013-07-12, 08:51
Funderar om det kan bli nån tripp uppåt Dalsland å Varmland snart ?

När? :)

räven
2013-07-12, 10:34
När? :)

Hmm, nästa vecka är lite måsten. Har en kompis som vill följa med oxå. Hoppas det blir snart.

Olle Å
2013-07-13, 18:35
Hmm, nästa vecka är lite måsten. Har en kompis som vill följa med oxå. Hoppas det blir snart.

Hör av er då det är dags.:):)
Befinner mig idag i Roslagen. Har åkt en massa otroligt kurviga fina vägar från Norrtälje till Väddö, upp till Singö och sedan ner till Rådmansö. Otroliga vägar men mycket växtlighet tätt intill på många ställen. Som vanligt är det ju dessa jäkla bilister som verkar att tro att de är alena på vägarna. I går utanför Enköping for en bilist ut på vägen framför mig, trots att jag kommer på en huvudled. Som tur var hade jag varslat den och var beredd. I dag ute på Singö kom en bilist utfarande från en liten nästan osynlig grusväg nära framför mig.:mad::mad:

Ove
2013-07-13, 19:17
Hör av er då det är dags.:):)
Befinner mig idag i Roslagen. Har åkt en massa otroligt kurviga fina vägar från Norrtälje till Väddö, upp till Singö och sedan ner till Rådmansö. Otroliga vägar men mycket växtlighet tätt intill på många ställen. Som vanligt är det ju dessa jäkla bilister som verkar att tro att de är alena på vägarna. I går utanför Enköping for en bilist ut på vägen framför mig, trots att jag kommer på en huvudled. Som tur var hade jag varslat den och var beredd. I dag ute på Singö kom en bilist utfarande från en liten nästan osynlig grusväg nära framför mig.:mad::mad:

:eek: Drullputtar!! Du meddelade väl dina åsikter med hjälp av kompressorhornet? :evil:

Många frågor kommer efterhand om fina mc-vägar. Skitlätt att hitta för det är bara att köra bort från allt vad E och låga vägnummer heter så finns dom där, mitt framför näsan. ;)

Olle Å
2013-07-14, 10:58
I går uttalades det regnhot över Uppland, så jag körde hem i går kväll. Tala om extrema förare av både två och fyra hjul.
Husvagnsekipage i 120, bilister ( många över 150 ) mcförarna höll sig faktiskt lugnare, runt 120. Detta gäller ju motorvägarna mellan Enköping och Karlstad.
Transalpen verkar trivas bäst i 110-120 när man kör motorväg. Märka att den har en liten motor för bränsleförbrukningen går då upp till ca 0,6 mot fiskörning ca 0,45.:):):)

Ove
2013-07-23, 18:40
:) Räven ringde i förra veckan och ville ut och åka i Värmland. Snabba beslut och permissionsansökan till hustrun i tre exemplar.....

Lördag morgon kör jag iväg till Mullsjö och möter upp och vi tar sen vägen över Falköping och MC-museum där vi blev var en bra stund. Vidare mot Varnhem och Moppemuseum. Mätta på kultur men hungriga på mat körde vi sen hemåt och brassade lite kotlett med kantarellsås.

Söndag bar det iväg mot Borgvik. Svårt att finna nya alternativ på vägar mot västvärmland numera för vi har kört dom alla redan, men jag lyckades nog med att förlänga raka spåret med några mil ändå. Fika hos Olle Å, sen blev det Glaskogen en stund tills dat var dags att vända hemåt till Borgvik för sill och potater och nattning hemma hos Olle.

Måndag blev det mer av asfalt-grus blandning. Värsta passagen var en stump väg som såg ut som en uttorkad flodfåra med stigning mot himlen. Olle dammar på som han ridit en get, det hoppar, brötar och dammar något infernaliskt men upp kommer han. Inget att tveka på, ettan i och sen ge sig in i stenröset och lätt imponerad av min egen prestation kom jag också upp! Jan kommer sist med sin GS och sen är vi på väg igen.

Tossebergsklätten med en härlig väg upp, raggmunk och fläsk, utsikt och trevlig dam var väl värt ett besök. Rekommenderas om man har vägarna förbi. Sen var det östra sidan av mellan- och nedre Fryken som gällde.

I Kil skildes våra vägar och jag styrde hemåt via lite kul vägar innan en magnifik träsmak gjorde resan så snabb och kort som möjligt..

Idag har jag haft vilodag, men gått och småflinat för mig själv åt en del som hände efter vägen. Det muntrar upp med några dagar i sadeln...:D

Jan och Olle, tack för sällskapet! :hello:

räven
2013-07-23, 20:37
Tack för fina dagar "gubbar", soligt å varmt å dammigt. Vist piggar det upp med att fara omkring som sista man i röken från Värmlands grusvägar. Gråbruna är både kläder å hoj, men det är sånt man får ta.

Olle Å
2013-07-23, 21:55
Tack för fina dagar "gubbar", soligt å varmt å dammigt. Vist piggar det upp med att fara omkring som sista man i röken från Värmlands grusvägar. Gråbruna är både kläder å hoj, men det är sånt man får ta.

Mycket trevligt med besök söderifrån Sjötorp och Rävemåla av Ove och Jan. Visst hade vi fina vägar att välja på. På många av dem uppskattade vi verkligen den fina fjädringen våra hojar har.
Det är ju en otrolig massa turister här i Värmland nu på sommaren. Finns även många som ägnar sig åt fotvandring utefter de många fina lederna i Glaskogen. Vi gjord även ett besök vid Sjöänd Skans i Glaskogen och försökte föreställa oss hur soldaterna hade det i sina skydd när de gick vakt och det var30- 40 grader kallt. Googla på det.:hello::hello:

Ove
2013-07-27, 21:49
:( Sommaruppehåll råder... Fartvinden känns som blåst i en bastu, hjälper inte ens att köra i bara hängslena. :p :(

mirrisen
2013-07-28, 10:43
:( Sommaruppehåll råder... Fartvinden känns som blåst i en bastu, hjälper inte ens att köra i bara hängslena. :p :(

Håller med! Jag kan verkligen inte förmå mig att dra på täta mörka heltäckande kläder, när redan all aktivitet i shorts och t-shirt får svetten att rinna... :cool: Var sak har sin tid.

Olle Å
2013-07-28, 17:38
Man får försöka klä sig tunt, men ändå vara lite skyddad om det händer något. Skinnbyxor och en lättare skinnjacka är ju ok när man åker. Byxorna blir ju varma först när man stannar. Ett goretexställ tycke jag blir ändå varmare.:)

Ove
2013-07-28, 17:48
:adore: Ber om bra körväder i morgon - lätt mulet, 18 grader och uppehåll. Har en transportkörning som ska göras, en FJR som ska flyttas 18 mil. Kan bli intressant för en sån har jag inte kört tidigare. :cool:

simen
2013-07-28, 17:52
:adore: Ber om bra körväder i morgon - lätt mulet, 18 grader och uppehåll. Har en transportkörning som ska göras, en FJR som ska flyttas 18 mil. Kan bli intressant för en sån har jag inte kört tidigare. :cool:

Bara va lugn med gaspådraget Ove:) Annars så kan den flyga ifrån dig:D

_________
:)Simen

Ove
2013-07-28, 17:54
Bara va lugn med gaspådraget Ove:) Annars så kan den flyga ifrån dig:D

_________
:)Simen

:eek: Oj Har den en enstånka?? ;)

simen
2013-07-28, 18:03
:)

Hehe:cool: tror inte det nei. fyra cylindrar och bara 143hk:p

Ove
2013-07-28, 21:39
:)

Hehe:cool: tror inte det nei. fyra cylindrar och bara 143hk:p

OK! Ska närma mig försiktigt och gömma nyckeln bakom ryggen tills jag är i sadeln - sen är det väl bara att försöka hålla sig fast... :eek: :D

Ove
2013-07-29, 19:31
:confused: Inte bara dyslektiker utan även färgblind tydligen - det var ingen grå FJR utan en svart TDM som jag skulle flytta. För att vara säker på att den kom ända hem plussade jag på lite till dom 18 så det blev nog närmare 30 mil. Lite vilse körde jag också för ordningens skull. :rolleyes:

Maskinellt var den OK men chassiet skulle jag vilja ha lite annorlunda. Orättvist att jämföra med min Sigrid, gammal DR on/off road som passar mig väldigt bra och är mjuk och följsam och som alla såna hojar har väldigt bra komfort.

Ganska breda däck och som jag tycker lite lustig styrgeometri gör den spårkänslig och den vill svänga mer än vad jag vill. Motstyrning i kurvorna blev mest hållemotstyrning som var rätt tröttsam innan jag hittade rätt grepp på styret och drog till mig istället för att skjuta på.
Sittkomfort, nja, fick vila ganska ofta - hade tänkt mig att klara den lille turen utan att stanna men så blev det inte. Satt och funderade på hur i hellskotta tjällossningen farit fram med vägen i JULI(?), jag körde ju där för en vecka sen och väggen var då lite ojämn, men helt OK!

Positivt: Fjädring och styregenskaperna var helt OK när asfalten var jämn och fin och vägen slingrade sig i långa svepande kurvor. Det bästa var nog ändå ljudnivån, Inget avgasljud var hörbart på förarplats i marschfart - SKÖNT.

:santaclaus: Nej snälla Tomten, ingen TDM på min önskelista. Jag kommer igen med något annat när det är dags. ;)

Ove
2013-07-31, 12:26
:confused: Upptäckte något mystiskt med bakdäcket idag, det är inte jämnt slitet! En del av däcket är det dags att byta och resten kan gå några hundra mil till? Jag har INTE farit omkring och tvärnitat och jag har inte känt av någon obalans. Är det ojämt gjutet?

Ordnar sig - var och tittade på dörren hos hojdoktorn som har semester ett par veckor till. Hade annars tänkt byta olja, filter och däcket men det kan vänta en stund. Jag har ju inga stora planer annat är Hjälmaren runt på grus, men det är sent i månaden. Nån som vill bli med?

räven
2013-07-31, 12:38
:confused: Upptäckte något mystiskt med bakdäcket idag, det är inte jämnt slitet! En del av däcket är det dags att byta och resten kan gå några hundra mil till? Jag har INTE farit omkring och tvärnitat och jag har inte känt av någon obalans. Är det ojämt gjutet?

Ordnar sig - var och tittade på dörren hos hojdoktorn som har semester ett par veckor till. Hade annars tänkt byta olja, filter och däcket men det kan vänta en stund. Jag har ju inga stora planer annat är Hjälmaren runt på grus, men det är sent i månaden. Nån som vill bli med?

Dom blir sånna, kombidäcken

Olle Å
2013-07-31, 21:12
Dom blir sånna, kombidäcken

Stod på verandan i eftermiddags och njöt av en rejäl regnskur. Den behövdes verkligen. Då kom en grupp hojar förbi. Några hade både ruta och goretexställ, andra utan ruta och i skinnkläder.
Vi njuter nog av våra TURER PÅ OLIKA VIS.:):):)
Mina hojdäck börjar oxå bli lite konstiga i formen och är nog dax snart att kassera.:mad:

Ove
2013-08-01, 20:27
Mina hojdäck börjar oxå bli lite konstiga i formen och är nog dax snart att kassera.:mad:

Kanske idé att slipa av det sista på asfalt? Jag har hittat ett utflyktsmål som heter "Krigsflygfält 16, Brattforsheden". Det är det enda som finns kvar och där kan man få gajdning och få flyga Viggensimulator om man är villig att betala 350 pengar/pers. om man förbeställer och kommer i en liten grupp om 4-5 pers. Intressant?? :banana:

Det finns även en del väg i området, grus eller asfalt, bara att välja. :cool:

Ove
2013-08-04, 07:14
:eek: Gårdagens värme var av det värre slaget - bara att hålla sig i skugga eller inne! En stund före kanalsimmet kom en åskfront med störtregn och vind så att starten fick flyttas fram 45 minuter så det värsta fick dra över. Funktionärerna var blötare än dom som simmade och dom som verkar fått mest blöta var alla mobiler, dom lade av knippevis så det blev lite strul med kommunikationerna (nutidens elektronik är egentligen riktig skit!! :mad:)
Själv klarade jag mig bra för jag hade av praktiska skäl valt bort att köra fyrhjuling mot att köra bil redan före loppet så jag blev bara halvblöt. :p

Morgonen är lite skyig och luften är frisk och sval. Hoppas att dagen fortsätter som den börjat. :adore:

räven
2013-08-04, 08:29
I dag blir det utflykt till Målilla å tändkulans vänner

Olle Å
2013-08-04, 11:35
I dag blir det utflykt till Målilla å tändkulans vänner

Ser du någon BM 20, så hälsa från mig.:hello::hello:

Ove
2013-08-05, 17:05
:) Som extrem småbrukare körde jag iväg skörden av ärtor på lilla scootern idag. Bara att packa fullt mellan skölden och sadeln och lägga så brett det gick och så lite extra i påse packat ovanpå.

Kaninerna ville inte ha ärtor så det blev godis för oxen Emil och han fick även ett par mackor som efterrätt. Dom var egentligen avsedda för hönsen.... Jösses vilket matvrak! :eek:

Alltså, djuren är gudskelov inte mina, men det händer att jag får en bit av dom ibland och jag har blivit lovad en kanin när det blir dags, (:eating:) så jag får väl se till att bidra med lite foder.

:D Kändes helt rätt att köra iväg med hölass på scooter. :cool:

Chappy
2013-08-06, 01:55
Snurrade runt lite i Sjötorp på väg hem ifrån Lima, men när jag förstod att ni tog Lördag= lögaredag på alvar vände jag hojen på stuberten o körde hemmåt. Badkruka som jag är. Var Du i Ove?

Ove
2013-08-06, 07:44
Snurrade runt lite i Sjötorp på väg hem ifrån Lima, men när jag förstod att ni tog Lördag= lögaredag på alvar vände jag hojen på stuberten o körde hemmåt. Badkruka som jag är. Var Du i Ove?

:eek: Men hallå! Du kunde ju hojtat till, jag var på land. Min roll i det hela var att under loppet finnas med lämpligt fordon i närheten för att skjutsa hem ev. simmare som bröt under sträckan så att dom slapp gå barfota.

Eftersom det kom åska, regn och blåst så fick starten skjutas upp 45 minuter tills det "bara" regnade. Det var första gången jag sett funktionärerna bli blötare än dom som sam! :eek:

Olle Å
2013-08-07, 10:15
Ett märkligt fenomen funderade jag på idag. Skall nämligen köra en massa skräp till återvinningen. Men varför tar det större plats och verkar så mycket mera när det skall kastas? Kan även fundera på varifrån allt kommer.:evil::evil:

Ove
2013-08-08, 19:48
Ett märkligt fenomen funderade jag på idag. Skall nämligen köra en massa skräp till återvinningen. Men varför tar det större plats och verkar så mycket mera när det skall kastas? Kan även fundera på varifrån allt kommer.:evil::evil:

:mad: Och allt som man kör till återvinningen har man betalat för!!

Olle Å
2013-08-08, 19:55
:mad: Och allt som man kör till återvinningen har man betalat för!!

Man får absolut inte tänka på vad skräpet har kostat i inköp. Det kanske är därför man har så mycket av " bra att ha grejer ". Frugan skulle hjälpa mig att röja i garaget en gång, men det gick inte för hon begrep sig inte på bra att ha grejer.:):)

Ove
2013-08-08, 21:27
Frugan skulle hjälpa mig att röja i garaget en gång, men det gick inte för hon begrep sig inte på bra att ha grejer.:):)

:p Alltför bekant ... skräpet som jag vill kasta ska hustrun ha kvar men hon vill slänga mina projekt (som i och för sig aldrig kommer att bli något av) :D

räven
2013-08-08, 22:36
Ursäkta mina herrar men jag måste skratta

Väse Conny
2013-08-09, 10:34
Nästan mina hemtrakter, jag har haft min husvagn på Mangenbaden några sommrar känner till området ganska väl.
Jag är med...samling på Värmlandsrasta eller hemma hos mig i Väse ?
Det går att köra grusväg från Väse upp till flygfältet eller rv 240

Olle Å
2013-08-09, 12:25
Nästan mina hemtrakter, jag har haft min husvagn på Mangenbaden några sommrar känner till området ganska väl.
Jag är med...samling på Värmlandsrasta eller hemma hos mig i Väse ?
Det går att köra grusväg från Väse upp till flygfältet eller rv 240

Du får nog förtydliga dig lite. När, var och vad gäller det hela? Verkar intressant.:):):)

Ove
2013-08-09, 18:42
Nästan mina hemtrakter, jag har haft min husvagn på Mangenbaden några sommrar känner till området ganska väl.
Jag är med...samling på Värmlandsrasta eller hemma hos mig i Väse ?
Det går att köra grusväg från Väse upp till flygfältet eller rv 240

:hmmmm2: Jag antar att du menar att besöka Brattfors flygfält med simulator och grejer som jag nämnde för en tid sedan....

Verkar inte gå att få till en lagom grupp, 4-6 st. Jag ska fråga en kille på trakten om det där med att köra Viggen i simulator för det är ju inte kul om man hela tiden kraschar(jävlar, jävlar, jävl....) Kostar ju lite, som ett halvt framdäck så man vill ju inte bara misslyckas.

Men om den turen inte blir av skulle det ändå vara kul att träffas vid tillfälle, kom gärna med förslag. :cool:

Väse Conny
2013-08-09, 21:58
Attt köra flygsimulatorn var kanske inte det som lockade mest, mer att köra grusvägen till Brattfors kolla lite på planen för att sen dra runt lite på sköna småväger runt Brattfors, kolla in Tjurbergets vindkraftverk
Äta en god måltid hos Nolly på Campingens restaurang, träffa er nya kompisar mm
Tråden heter +60 det klarar jag inte ut att förstå vad det innebär :), kanske avspänd & gladlynt

Ove
2013-08-09, 22:29
Att köra flygsimulatorn var kanske inte det som lockade mest, mer att köra grusvägen till Brattfors kolla lite på planen för att sen dra runt lite på sköna småväger runt Brattfors, kolla in Tjurbergets vindkraftverk
Äta en god måltid hos Nolly på Campingens restaurang, träffa er nya kompisar mm

:) Låter bra det där! Du vara diktator på den resan - du bestämma... ;)


Tråden heter +60 det klarar jag inte ut att förstå vad det innebär :), kanske avspänd & gladlynt

Enkelt (eller omöjligt?) att svara på. Ett gäng som förlorade sin hemvist i ett annat forum p.g.a. ovilja att hålla igång verksamheten så vi lämnade föreningen och hittade hit till Hojen. Gubbar alla som har en ganska fri syn på livet och hojandet och vill ha kul helt enkelt. Inte så mycket mc i tråden för det har vi gått igenom åt alla håll och många gånger, så den handlar kanske mer om livet i stort. :rolleyes:

OBS! Alla är välkomna i tråden, både såna som redan är 60+ och sådana som ska bli det i framtiden. ;)

Ove
2013-08-10, 17:12
Väse Conny har PM.

Olle Å
2013-08-10, 20:54
Hade tänkt ta en tur på eftermiddagen, men himlen såg inte alls lovande ut, så jag satte mig framför tvn och såg på damernas maraton. Tre minuter till målgång och ganska spännande, så slog blixten ner någonstans och det blev svart i rutan. Min dotter som bor ca 15 km härifrån kom hem till sig och det luktade rök då hon öppnade dörren. Blixten hade hälsat på och sprängt deras larmskåp i småbitar, slängt ner kokböckerna på golvet. I proppskåpet fanns tre proppar söndersmulade, så det var en rejäl smäll.:mad::):mad:

Jan-Olov
2013-08-10, 22:28
Ja åska kan vara ett vackert skådespel men fy vad det kan ställa till det. Bra att det inte tog eld eller någon kom till skada.

Ove
2013-08-11, 10:06
Hade tänkt ta en tur på eftermiddagen, men himlen såg inte alls lovande ut, så jag satte mig framför tvn och såg på damernas maraton. Tre minuter till målgång och ganska spännande, så slog blixten ner någonstans och det blev svart i rutan. Min dotter som bor ca 15 km härifrån kom hem till sig och det luktade rök då hon öppnade dörren. Blixten hade hälsat på och sprängt deras larmskåp i småbitar, slängt ner kokböckerna på golvet. I proppskåpet fanns tre proppar söndersmulade, så det var en rejäl smäll.:mad::):mad:

:eek: Huvva! Tur att hon inte var inne när det small!

räven
2013-08-11, 11:11
Jag erkänner att jag är åskrädd. Man känner sig liten å ynklig å kan inte påverka.

Olle Å
2013-08-11, 17:40
Jag erkänner att jag är åskrädd. Man känner sig liten å ynklig å kan inte påverka.

Har funderat många gånger hur en blixt kan ha sådan kraft att en jättebjörk splittrades här hemmavid i en hage där våra djur brukar beta.
En blixt har ju ingen massa, så vad är det i den, som kan spränga även stenar?:confused::confused:

erikn
2013-08-11, 17:53
Energi.

Ove
2013-08-11, 17:57
Har funderat många gånger hur en blixt kan ha sådan kraft att en jättebjörk splittrades här hemmavid i en hage där våra djur brukar beta.
En blixt har ju ingen massa, så vad är det i den, som kan spränga även stenar?:confused::confused:

Jo det är en jäddrans massa energi som kan snabbvärma vatten som finns i ex.vis inuti en sten så att stenen sprängs av en ångexplosion, samma sak med ett träd - fukt förångas och spränger trädet så flisorna ryker vida omkring. :eek:

Jan-Olov
2013-08-11, 18:43
Åska som slår ner på marken kan vid rätt sorts sand bilda ett rör av smält sten, det krävs en faslig massa energi för att få till det.

Ove
2013-08-12, 13:29
:cheers: Luktar hembränning pågår i hela huset och kantarellsoppan hade smak med en dragning åt fernissa. Råkade hälla i lite för stor slurk cognac i grytan, tydligen influerad av Morberg..... :p

Nästa gång får det bli vin.

Olle Å
2013-08-12, 22:45
I dag fick barnbarnen följa med ut i skogen och plocka svamp, hämta gurka och tomater från växthuset, plocka upp potatis. Sedan vankades det ( fusk ) fiskpinnar till detta. Senare plockades det vinbär och tillreddes saft, som oxå avsmakades.
Livet på landet har sina plussidor bara inte blixten slår ner.:D:D:D

Ove
2013-08-16, 22:15
I dag fick barnbarnen följa med ut i skogen och plocka svamp, hämta gurka och tomater från växthuset, plocka upp potatis. Sedan vankades det ( fusk ) fiskpinnar till detta. Senare plockades det vinbär och tillreddes saft, som oxå avsmakades.
Livet på landet har sina plussidor bara inte blixten slår ner.:D:D:D

Snacka om energi!? :eek: Jag har tillsammans med hustru passat barnbarn, på 2½ år. Från tidig morgon till kvällen i dagarna två - full rulle och sen stupa i säng. Men det är mödan värt...:love:

Ove
2013-08-17, 21:26
:sleep: En välmotiverad vilodag... Tog iallafall ut Greta ur förvaring för att motionera bort dammlagret som lagt sig över henne. Egentligen är det en onödig hoj för mig och kanske jag skulle sälja av? För lite plats för ha en hoj som väntar på skjutsning som aldrig blir av.
Vore bättre att satsa på en lite mindre, 250 - 400cc som jag yrat om tidigare. :rolleyes:

Blev dock minst 5 mil och hon startade på första nuddet på startknappen trots att hon stått stilla hela sommaren, men det kändes ovant för mig. Jag tog ut Sigrid en sväng efteråt för att se om det var som jag inbillat mig, men nejdå, offroadstuket ÄR trevligare. :cool:

Olle Å
2013-08-18, 09:20
Tog mig en tur på blandade vägar igår. Först en sväng uppåt Glaskogen med alla dess fina grusvägar, som var kanonfina nu efter att regnet hade fuktat dem. Sedan söderut till Bengtfors. vägen mellan Svensbyn vid E 18 och förbi Krokfors har fått ny beläggning och röjts vid sidorna. Tyvärr kan nog inte glidarhojarna uppleva den vägen till fullo. Den är ju mycket kurvig och lite småbackig, så fotpinnarna tar ju i ibland. :):):)
HAMNADE PÅ ETT VÄGAVSNITT VID TVETA, DÄR DET TYDLIGEN SKALL LÄGGAS NY ASFALT, MEN ÄNNU VAR BARA VÄGTRUMMORNA BYTTA. SÅREN I VÄGBANAN VAR PÅ EN DEL HÅLL VÄLDIGT OTREVLIGA. VARNING FATTADES JU SOM VANLIGT FÖR DETTA.:mad::mad::mad:

Ove
2013-08-18, 09:33
HAMNADE PÅ ETT VÄGAVSNITT VID TVETA, DÄR DET TYDLIGEN SKALL LÄGGAS NY ASFALT, MEN ÄNNU VAR BARA VÄGTRUMMORNA BYTTA. SÅREN I VÄGBANAN VAR PÅ EN DEL HÅLL VÄLDIGT OTREVLIGA. VARNING FATTADES JU SOM VANLIGT FÖR DETTA.:mad::mad::mad:

Skriv en rad och påpeka felen till adressen nedan. Den går till Trafikverkets kundtjänst. Efter några dagar kommer du säkert att få ett mail tillbaka med en förklaring på vilka regler man jobbar efter och att man har gjort rätt.. :p. Sen är det läge att maila Maria Nordqvist på SMC.

https://dka.vv.se/kundtjanstext/

Olle Å
2013-08-21, 12:48
Var tvungen att byta däck inför en Skånefärd. Tänkte först köpa ett par nya, men kollade i "lagret" och hittade ett Anakee 2 som knappt är halvslitet och ett bra Sirac till framhjulet. Har ju förut brukat använda diverse tvållösningar, men nu hade jag köpt däckpasta från BT. Jäklar vad lätt det gick att få däcken att ligga bra på fälgarna. Varför inte skaffat det tidigare???? Upptäckte då att det är dags att byta bromsarna samtidigt.:):):)

Ove
2013-08-21, 18:17
:) Fått på nytt idag - förrgårdagen repa övertygade mig om att det var mycket hög tid. Blev ett Anakee 3 och jag tror det är ganska bra. Körde runt en del på olika underlag för att rugga upp och jag vart förvånad vad bra det bet sig fast.

Bor man i norra Skaraborg och behöver nytt gummi så kan jag rekommendera Töreboda. Jag blev väldigt nöjd med hanteringen av min hoj och hur noga killarna var med montering och balansering.
SMC rabatt gjorde det lite billigare också så det slutade på 1.544:-. Billigare att göra själv om man kan och vill, men jag vill inte ta ifrån gummimånglarna deras lilla förtjänst. ;)

Olle Å
2013-08-21, 19:41
:) Fått på nytt idag - förrgårdagen repa övertygade mig om att det var mycket hög tid. Blev ett Anakee 3 och jag tror det är ganska bra. Körde runt en del på olika underlag för att rugga upp och jag vart förvånad vad bra det bet sig fast.

Bor man i norra Skaraborg och behöver nytt gummi så kan jag rekommendera Töreboda. Jag blev väldigt nöjd med hanteringen av min hoj och hur noga killarna var med montering och balansering.
SMC rabatt gjorde det lite billigare också så det slutade på 1.544:-. Billigare att göra själv om man kan och vill, men jag vill inte ta ifrån gummimånglarna deras lilla förtjänst. ;)

Förmodar att det gällde bakdäcket.:):):)
Kanske skall prova Anakee 3 till våren. I vinter blir det nog dubbade crosssdäck :):):)

räven
2013-08-21, 20:07
Fundersam vad som man ska hänga på nästa gång

Ove
2013-08-21, 20:10
Förmodar att det gällde bakdäcket.:):):)
Kanske skall prova Anakee 3 till våren. I vinter blir det nog dubbade crosssdäck :):):)

:cool: Stämmer. Jag hade redan Anakee3 fram p.g.a. felleverans så nu har jag hela stället. Det koketta viftandet på rumpan som Sigrid sysslade med tidigare är helt borta och ändå ruggade jag däcket ut till yttersta fegskäggsraderna. Problemet är att jag inte vet dom nya gränserna och jag drar mig för att prova för ivrigt p.g.a. skör gubbe. :rolleyes:

Olle Å
2013-08-21, 20:13
Fundersam vad som man ska hänga på nästa gång

Det jag läst om Anakee 3 verkar ju vara ok. De däcken skall ju gå bra i regn, asfalt och vara skapliga på grus.
Skulle vara intressant att höra något direkt av en brukare.:):):)

Ove
2013-08-21, 20:19
Fundersam vad som man ska hänga på nästa gång

:confused: Läste någonstans att GS;en levereras med Anakee, var det inte så på din?

Ove
2013-08-21, 20:20
Det jag läst om Anakee 3 verkar ju vara ok. De däcken skall ju gå bra i regn, asfalt och vara skapliga på grus.
Skulle vara intressant att höra något direkt av en brukare.:):):)

:D Rapport kommer i slutet av nästa år. ;)

Olle Å
2013-08-21, 20:22
:D Rapport kommer i slutet av nästa år. ;)

Trodde du använde hojen:p:p

Ove
2013-08-21, 20:26
Trodde du använde hojen:p:p

:p Ska väl slita igenom däcket först och det lär väl hålla minst 7 - 800 mil - hoppas jag. Första intrycket är gott men hur är det på slutet? Vi brukar ju använda däcken till sista gummisudden. ;)

räven
2013-08-21, 21:32
:confused: Läste någonstans att GS;en levereras med Anakee, var det inte så på din?

Metzler, dåligt, blev väldigt ojämnt på 500 mil, byttes vid 700

Ove
2013-08-22, 22:03
:) Vi har haft trevligt besök idag! Lena från Askersund kom i morse och sen har vi rått om henne hela dagen. Lite utflykt med bilen till först Kinnekulle, sedan Lidköping. Trevligt! :):)

Ove
2013-08-24, 21:27
:confused: Mycket har vi ventilerat i den här tråden när det gäller att gissla människor som inte visar hänsyn, men - i dag, på morgonen, fick jag gå omvägar i affären för det var en parfymkärring som stank parfym något vedervärdigt. Ca. 35 år, mkt snyggt klädd och trevlig att se på tills man kom i lä av henne. Tyvärr ingen helt ovanlig situation för parfymkärringar dyker upp alltför ofta. Vill dom lukta gott finns faktiskt tvål och vatten, bättre än att skyla över egendoften med parfym, men det är väl besvärligare. :p

Förstår ändå att damerna tycker det luktar gott. Det handlar ju om ferromoner som tas från analkörtelsekret på handjur, bl.a. myskhjort. :rolleyes:

räven
2013-08-24, 22:48
:confused: Mycket har vi ventilerat i den här tråden när det gäller att gissla människor som inte visar hänsyn, men - i dag, på morgonen, fick jag gå omvägar i affären för det var en parfymkärring som stank parfym något vedervärdigt. Ca. 35 år, mkt snyggt klädd och trevlig att se på tills man kom i lä av henne. Tyvärr ingen helt ovanlig situation för parfymkärringar dyker upp alltför ofta. Vill dom lukta gott finns faktiskt tvål och vatten, bättre än att skyla över egendoften med parfym, men det är väl besvärligare. :p

Förstår ändå att damerna tycker det luktar gott. Det handlar ju om ferromoner som tas från analkörtelsekret på handjur, bl.a. myskhjort. :rolleyes:

Ojdå, vad du tar i då

Ove
2013-08-25, 07:02
Ojdå, vad du tar i då

:rolleyes: Jo det är inte så stor procent av gruppen kvinnor som stinker parfym så näsan kroknar redan på förmiddagen. Men dom få det handlar om gör att man får fly ut i friska luften. :p

Annars har jag inget emot lite luktagott. Ungefär som med avgasbuller - lite stör inte men dom få som brakar på allt vad som går är jäddrigt störande. :rolleyes:

LowTech
2013-08-25, 07:25
:rolleyes: Jo det är inte så stor procent av gruppen kvinnor som stinker parfym så näsan kroknar redan på förmiddagen. Men dom få det handlar om gör att man får fly ut i friska luften. :p

Annars har jag inget emot lite luktagott. Ungefär som med avgasbuller - lite stör inte men dom få som brakar på allt vad som går är jäddrigt störande. :rolleyes:
För mycket och "fel" skämmer alltid..
Hade en fasans upplevelse när jag för många år sen, en varm sommardag, steg på pendeln i Tumba (sö Sthlm..), fanns enbart två personer i hela vagnen, två kvinnor 50-60.
Hela j-a vagnen stank av gammal svett :eek:
Bytte vagn vid nästa station, som nyfiken passerade jag damerna för att kolla om det...
Jodå, det var det...
I Sverige, under 16-1700-talet, lär ju överklassen inte ha tvättat sig i nån högre grad, man ansåg det t o m som skadligt! dolde stanken med parfym..
DEN tiden vill jag inte ha tillbaka...

räven
2013-08-25, 08:50
Vi hojkörare som en varm sommardag i full skyddsutrustning kört aktivt hela dagen. Tror inte vi luktar kaka när vi klär av oss på ett matställe. Undrar hur man ska hantera sin kroppsodör i detta läge? Man är ju så jäkla hungrig å vill ha mat. Tankar i luktdebatten.

Ove
2013-08-25, 08:57
Vi hojkörare som en varm sommardag i full skyddsutrustning kört aktivt hela dagen. Tror inte vi luktar kaka när vi klär av oss på ett matställe. Undrar hur man ska hantera sin kroppsodör i detta läge? Man är ju så jäkla hungrig å vill ha mat. Tankar i luktdebatten.

:cool: Varm kropp luktar faktiskt inte så illa. Däremot gammal inpyrd svett som ruttnar på kroppen och som man försöker dölja med parfym luktar värre. :rolleyes:

Ove
2013-08-26, 20:39
:) Lite gladare idag. :rolleyes:

Jag kom nyss hem efter att ha varit och tittat på speedwayträning. Ynglingar från 7 år och uppåt som var igång. Alla kommer nog inte att bli världsmästare men en del av grabbarna kunde verkligen köra (:rock:), där ligger man i lä.

Lite irriterad är jag för att jag inte hängde på för ett tiotal år sen och utnyttjade möjligheten att köra "på skoj" som fanns och fortfarande finns efter avslutad träning. Man hyr en cykel och sen är det bara att köra tills man blir avflaggad. Skulle man haft nytta av - att få känslan för att ställa upp och hålla sladd genom kurvan. :cool:

LowTech
2013-08-26, 20:48
:) Lite gladare idag. :rolleyes:
Jag kom nyss hem efter att ha varit och tittat på speedwayträning. Ynglingar från 7 år och uppåt som var igång. Alla kommer nog inte att bli världsmästare men en del av grabbarna kunde verkligen köra (:rock:), där ligger man i lä.
:
"Speedway" kan väl inte vara så svårt?:confused:
Bara svänga åt ett håll och enbart gas och koppling att hålla reda på???:D

Skämt åsido, även om jag är allmänt motorintresserad så är speedway det kuligaste man kan se på plats.
Man ser hela banan, korta lopp och det är solklart vem som vinner..
Till skillnad från billopp är det efter en stund är fullständigt kaos på banan..

Konstigt att det inte är fler som uppskattar denna sport?

Ove
2013-08-28, 16:22
:cool: Kan bli en aktiv helg. Hjälmaren runt på grus startar kl. 10.00 på Lördag från Carlbarks parkering i Kumla. Den rundan är annonserad till att vara ca. 25 mil. (Asfaltsvarianten startar i Örebro) Kommer alltså att bli minst 45 mil i sadeln med tillofrånkörning... (=viss träsmak)

På Söndag kommer det att vara en veteranfordonsdag på Logården i Boterstena.

Om orken står bi och grejerna håller och tid finnes + att vädret är bra ska jag försöka hänga med på båda. :rolleyes:

räven
2013-08-28, 17:45
För att vara ute i god tid så körde vi redan i måndags här i småland

Olle Å
2013-08-28, 20:44
:cool: Kan bli en aktiv helg. Hjälmaren runt på grus startar kl. 10.00 på Lördag från Carlbarks parkering i Kumla. Den rundan är annonserad till att vara ca. 25 mil. (Asfaltsvarianten startar i Örebro) Kommer alltså att bli minst 45 mil i sadeln med tillofrånkörning... (=viss träsmak)

På Söndag kommer det att vara en veteranfordonsdag på Logården i Boterstena.

Om orken står bi och grejerna håller och tid finnes + att vädret är bra ska jag försöka hänga med på båda. :rolleyes:

25 mil torrt dammigt grus. Usch för att ligga i kön, såvida det inte har regnat, för då blir det nog kul.:cool::cool:

Ove
2013-08-28, 21:22
25 mil torrt dammigt grus. Usch för att ligga i kön, såvida det inte har regnat, för då blir det nog kul.:cool::cool:

:D Det blir nog ganska små grupper så det blir nog inte värre än att köra efter Olle i Glaskogen. Jag tror man räknar med ca. 20 ekipage fördelat på 3 grupper. ;)

Kör man asfaltsrundan blir det nog många många fler men asfalt dammar ju så dåligt. :p

Info finns i SMC-forumet, distrikt Örebro.

räven
2013-08-28, 22:07
20 grusbusar dammar om det förblir tort.

Ove
2013-08-29, 17:08
20 grusbusar dammar om det förblir tort.

:confused:Tror inte risken är så stor för det kan nog stänka lite regn innan.

:confused: Mer bekymrad för en annan sak - var är alla getingar?? Så här dags på sommaren skall ställ och hoj vara gulprickiga efter alla getingmöten, nu är det bara tråkiga gråbruna myggåknottfläckar. Hinken som jag samlar dålig fallfrukt i brukar innehålla mera geting än äpplen - nu finns inte en enda. Inte för att dom är mina bästa keldjur men dom är bra pollinatörer och dom behövs. Alltså har jag dåligt med äpplen också... :(

erikn
2013-08-29, 17:19
Gått samma öde som bina kanske.

Googla på bidöden.

Väse Conny
2013-08-29, 20:10
:confused:Tror inte risken är så stor för det kan nog stänka lite regn innan.

:confused: Mer bekymrad för en annan sak - var är alla getingar?? Så här dags på sommaren skall ställ och hoj vara gulprickiga efter alla getingmöten, nu är det bara tråkiga gråbruna myggåknottfläckar. Hinken som jag samlar dålig fallfrukt i brukar innehålla mera geting än äpplen - nu finns inte en enda. Inte för att dom är mina bästa keldjur men dom är bra pollinatörer och dom behövs. Alltså har jag dåligt med äpplen också... :(

Det har helt enkelt varit för varmt, det orkade inte komma nya getingbarn ty arbetarna kunde inte fläkta bort värmen runt barnkammaren

Ove
2013-08-29, 20:37
Det har helt enkelt varit för varmt, det orkade inte komma nya getingbarn ty arbetarna kunde inte fläkta bort värmen runt barnkammaren

:hmmmm2: Men det fanns inga före den riktiga värmen heller vad jag kan minnas? Riktiga getingsomrar ska väl vara varma? Jag är lite bekymrad för jag vill INTE hänga i träden och befrukta blommor! :confused:

:) Har Väse Conny noterat att det kan bli körning på Lördag (...om Gud vill, grejerna håller, hälsan står bi och vädret är hyfsat)? :cool:

Ove
2013-08-30, 22:06
:hmmmm2: Men det fanns inga före den riktiga värmen heller vad jag kan minnas? Riktiga getingsomrar ska väl vara varma? Jag är lite bekymrad för jag vill INTE hänga i träden och befrukta blommor! :confused:

:) Har Väse Conny noterat att det kan bli körning på Lördag (...om Gud vill, grejerna håller, hälsan står bi och vädret är hyfsat)? :cool:

:mad: Skit också! Regn på förmiddagen så att om jag kör iväg till Kumla får jag regn hela vägen dit. Även om det blir uppehåll på plats dröjer vätan kvr så jag avstår med största sannorlikhet att köra i morgon. Trist!! :mad:

Kommer att få vara hundvakt istället vilket innebär att man är en kombo av drivankare och skitsamlare. :p

Olle Å
2013-08-31, 08:16
I måndags bjöd Räven mig och Pia ( småländska) på en kanonfin tur i ett otroligt fint väder. Typiskt för Småland att de snålat med vägbredden, vilket gör den perfekt för mc. Vi snodde runt på vägar som gick vad jag tyckte åt alla håll. turen gick mellan Växjö och Kalmar. Vi besökte ett utsiktstorn, byggt helt i trä och vad jag mätte med GPS 26 m högt, varifrån vi hade en otrolig utsikt. Eftersom det inte finns några stora bergmassiv i synfältet kunde man se runt hela horisonten. Man kunde se en mast som står vid Vilhelm Mobergs födelseplats och åt andra hållet Mönsterås fabriksskorstenar. Tyvärr var restaurangen stängd på måndagar så vi fick uppsöka en annan. Hoppas bara att den inte är representativ för Småland, för käket var uruselt. Annat var den älggryta Räven bjöd på.:shakehands::shakehands::):)

räven
2013-08-31, 10:49
Kul att få återgälda lite för alla goa turer i ditt hemområde Olle. Bra med forum där man kan träffa folk å få uppleva nya vägar.

Ove
2013-08-31, 20:43
:confused: Vaknade sent i morse och det var ÅKVÄDER! Snabb omplanering tebax till det som gällde före väderrapporten igår! Skullle iallafall prova att köra till Kumla och sen fick vädergudarna avgöra.

Vi blev väl ca. 1½ dussin som mötte upp vid Carlbarks parkering och vi fördelade oss i Svart och Röd grupp. Di svarte körde på lite mera offroadbetonade sträckor men mest blev det nog ung. samma vägar. Di Röde körde på lite fastare underlag. Minsta vägen markerades av att det stod ett murket mjölkbord mitt ute i skogen, i övrigt bara ett spår i gräset. :D

Blev nog ganska lång dag men den kan rimligen inte kortas ner för sjön Hjälmaren har ju sin omkrets och ska man köra mindre väg tar det sin tid.

Vädret höll tätt hela tiden vi körde rundan, men kan ni tänka er - på hemkörningen fick jag ett riktigt regn som varade flera mil så att både hoj och gubbe kom hem rena! :cool:

Tack till arrangörerna som lagt ner en hel del på att reka vägar. Hoppas på upprepning. :shakehands:

LowTech
2013-09-01, 09:44
Igår var jag på ett kortare besök i Helvetet För Män..
Aka "GeKå:s i Ullared"..:eek:
En plats där det dräller av stirriga fruntimmer med vild blick som med ajfånen i ett fast grepp i vänsterhanden, med högerhanden styrandes sin färg- och nummerkodade kundvagn igenom tusentals andra fyndjägare...
Ett mindre antal män med uppgiven och död blick syntes också..:D
Mitt första besök på platsen, hoppas det dröjer till nästa..:thefinger:

Dock, personalen var flitig och mycket engagerad och hjälpsam, särskilt särskilt för oss som har haft Fjollträsk som benchmark på området.
En fråga till någon personal där tolkas som en allvarlig kränkning av dennes fritid under arbetstiden och standardfrågan "Var finns..." avfärdas med "därborta nånstans"

Billigt? I stort sett ja. Fynd fanns,
Stammis? Nja, åter om nåt år, kanske..
Imponerad av hur väl allt fungerade och hur många man har anställda, måtte vara en mycket stor arbetsgivare, särskilt om man tar i beräkningen alla sidoaktiviteter, andra företag som etablerat sig i närheten.
30m kö till utfodringen, en kö som avnacerade organiserat och mycket snabbt!
men, inte en enda där arbetande nysvensk??? Finns alla i Sthlmsgettona?

Ove
2013-09-01, 16:36
"GeKå:s i Ullared"..:eek:
En plats där det dräller av stirriga fruntimmer med vild blick som med ajfånen i ett fast grepp i vänsterhanden, med högerhanden styrandes sin färg- och nummerkodade kundvagn igenom tusentals andra fyndjägare...


:) Jamen tänk! Bara genom att köra 20 - 50 mil enkel väg kan man spara flera hundra kronor om man köper sånt som man inte behöver för tillräckligt många tusen mot vad det skulle kostat på hemorten. :rolleyes:

räven
2013-09-01, 16:41
:) Jamen tänk! Bara genom att köra 20 - 50 mil enkel väg kan man spara flera hundra kronor om man köper sånt som man inte behöver för tillräckligt många tusen mot vad det skulle kostat på hemorten. :rolleyes:

Nu får du passa dig Ove, Ullared är relion, dom fyndsugnas Mecca

Ove
2013-09-01, 16:49
Nu får du passa dig Ove, Ullared är relion, dom fyndsugnas Mecca

:eek: Jammen vaddå? Jag var väl positiv till att man kan spara pengar på stället. :flute:

LowTech
2013-09-01, 18:19
Seriöst, har insett att första lördagen efter avlöning INTE är den optimala tidpunkten för ett besök :mad:
En tisd-ons veckan INNAN avlöning är troligen betydligt angenämare.
Måste tyvärr anpassa mig efter hustruns arbetstider, jag är ju utkickad från arbetsmarknaden av åldersskäl..:beer:

Ove
2013-09-01, 19:41
Seriöst, har insett att första lördagen efter avlöning INTE är den optimala tidpunkten för ett besök :mad:
En tisd-ons veckan INNAN avlöning är troligen betydligt angenämare.
Måste tyvärr anpassa mig efter hustruns arbetstider, jag är ju utkickad från arbetsmarknaden av åldersskäl..:beer:

...ock aldrig handla mat hungrig. ;)

Ove
2013-09-04, 19:50
:( Gravt handikappad denna veckan p.g.a. hund. Hon gillar att åka bil så jag har just kört runt henne några mil får motions skull. Synd att hon är för stor att ta med på hojen för det vore roligare att motionera henne med den och då kunde vi båda få frisk luft. :)

Får väl gå en kissåskitrunda sen också. :mad:

Olle Å
2013-09-04, 20:07
:( Gravt handikappad denna veckan p.g.a. hund. Hon gillar att åka bil så jag har just kört runt henne några mil får motions skull. Synd att hon är för stor att ta med på hojen för det vore roligare att motionera henne med den och då kunde vi båda få frisk luft. :)

Får väl gå en kissåskitrunda sen också. :mad:

Om du leder hojen samtidigt, så får ni båda motion:hello::hello::hello:

Ove
2013-09-04, 20:17
Om du leder hojen samtidigt, så får ni båda motion:hello::hello::hello:

Kunde fungera om det handlat om en draghund som hade vett att dra rakt fram. Den här söker av en 180 graders sektor och drar hela tiden åt alla håll. Jag har fullt sjå att hålla balansen själv. Nä, motionen får bli bak i bilen! :p

Olle Å
2013-09-05, 08:38
Kunde fungera om det handlat om en draghund som hade vett att dra rakt fram. Den här söker av en 180 graders sektor och drar hela tiden åt alla håll. Jag har fullt sjå att hålla balansen själv. Nä, motionen får bli bak i bilen! :p

Förstår dig. Provade att cykla med en snäll hund som plötsligt fick upp ett spår som naturligtvis gick tvärs över diket.:rock::rock:

Ove
2013-09-05, 09:54
När hunden är återlämnad får jag nog göra den där resan jag funderat på hela sommaren - en sväng runt sjön. Tänkte att jag skulle ta ett lite vidare spår i Dalsland och köra ner längs Västra Silen och Lelången där jag varit med kanot och båt ett antal gånger. Var jag hamnar sen får väl solen(= min GPS) avgöra. :cool:

Räknar med att det blir krokigt, men eftersom det blir ganska långt på en dag så får det bli på asfalt.

Någon som vill åka med hela rundan eller en bit?

räven
2013-09-05, 10:46
När hunden är återlämnad får jag nog göra den där resan jag funderat på hela sommaren - en sväng runt sjön. Tänkte att jag skulle ta ett lite vidare spår i Dalsland och köra ner längs Västra Silen och Lelången där jag varit med kanot och båt ett antal gånger. Var jag hamnar sen får väl solen(= min GPS) avgöra. :cool:

Räknar med att det blir krokigt, men eftersom det blir ganska långt på en dag så får det bli på asfalt.

Någon som vill åka med hela rundan eller en bit?

Passa på att få en båttur (linfärga)

Ove
2013-09-05, 18:12
Passa på att få en båttur (linfärga)

:hmmmm2: Var fanns den egentligen, färjan? Hittar en ända uppe i Nössemark, var det den vi åkte på för några år sen?

räven
2013-09-05, 20:30
:hmmmm2: Var fanns den egentligen, färjan? Hittar en ända uppe i Nössemark, var det den vi åkte på för några år sen?
Hoppas dom lagat vägen nu. Fin väg å natur där.

Olle Å
2013-09-05, 20:33
:hmmmm2: Var fanns den egentligen, färjan? Hittar en ända uppe i Nössemark, var det den vi åkte på för några år sen?

Det var den ni åkte för några år sedan. Nu är tyvärr vägen renoverad till i mitt tycke till det sämre. Körde den i våras tillsammans med Rolf M och då¨var det en massa lösgrus på asfalten. Den går mellan Ed och färjan.
Finns en annan väg som har fått ny beläggning. Det är från Svensbyn i Sillerud och söderut.
Helt otroligt fin om man törs gasa på i alla böjar. Något för plastraketer oxå.
Du får väl höra av dig då du nalkas, så får vi se om jag har tid att följa med.:):)

Ove
2013-09-05, 21:45
Det var den ni åkte för några år sedan. Nu är tyvärr vägen renoverad till i mitt tycke till det sämre. Körde den i våras tillsammans med Rolf M och då¨var det en massa lösgrus på asfalten. Den går mellan Ed och färjan.
Finns en annan väg som har fått ny beläggning. Det är från Svensbyn i Sillerud och söderut.
Helt otroligt fin om man törs gasa på i alla böjar. Något för plastraketer oxå.
Du får väl höra av dig då du nalkas, så får vi se om jag har tid att följa med.:):)

:) Tror knappast den är sämre än vad den var då. Jösses vilka fåror som kan plöjas av en 1200GS i grovt krossgrus där asfalten var borttagen med början på ett krön! Sedan upprepade sig grussträckorna ända fram till färjan.

Tydligen en del som ska göras här och som jag kommer att vara inblandad i, men typ 17/9 och framåt hoppas jag på en dag med VÄDER. :adore::adore::adore:

räven
2013-09-05, 22:59
:) Tror knappast den är sämre än vad den var då. Jösses vilka fåror som kan plöjas av en 1200GS i grovt krossgrus där asfalten var borttagen med början på ett krön! Sedan upprepade sig grussträckorna ända fram till färjan.

Tydligen en del som ska göras här och som jag kommer att vara inblandad i, men typ 17/9 och framåt hoppas jag på en dag med VÄDER. :adore::adore::adore:

Vägens karaktär med kurvor, backar å fina vyer är väl synd att ändra. Skyltningen va felaktig att varna 5 km före första upprivningen av beläggningen. Varningen hade liksom fallit i glömska.

Olle Å
2013-09-06, 09:03
Vägens karaktär med kurvor, backar å fina vyer är väl synd att ändra. Skyltningen va felaktig att varna 5 km före första upprivningen av beläggningen. Varningen hade liksom fallit i glömska.

En del av de bästa kurvorna har tagits bort och rätats då vi åkte i somras, men jag tror inte vägen är riktigt färdig än.
Finns ytterligare en väg som blivit jättefin och det är vägen mellan Dals Långed söderut mot Mellerud. Den är kan man säga, en parallellväg till Brudfjällsvägen ner till Håverud, men den har bättre beläggning och är inte lika krokig och kuperad, men mycket trevlig om man hinner titta lite på omgivningarna.:):):)

räven
2013-09-06, 09:19
Jag gillar Dalsland, goa vägar vacker natur.

Olle Å
2013-09-07, 07:53
Jag gillar Dalsland, goa vägar vacker natur.
Småland ligger nog inte efter de heller med sitt vägnät av massor av grusvägar och smala asfaltdito. Skulle vilja uppleva Smålands grusvägar då de är mjuka och icke dammiga och då med hojen utrustad med riktiga grusdäck.:):):)

Ove
2013-09-07, 19:32
:) Vankade omkring i Mariestad idag där Speed Art Design pågår i dagarna 2. Massor att titta på men mest bilar. Lite hoj fanns också, en del tävlings- och en del byggen, men mest bilar, bilar och mera bilar. Flyguppvisning med en Gripen (tror jag), men dom häftigaste flyguppvisningarna gjorde en kille med RC-plan. Herrejössesåduminskapare vilka serier av manövrer han gjorde i ett tempo som bara verkade omöjligt. :eek:

I morgon ska jag köra och vara med vid överlämningen av SMC-flaggan som kommer från Värmland vid 12-tiden i flaggstafetten riket runt inför 50-årsfirandet.

räven
2013-09-10, 09:09
Vi hade GS träff hos oss i helgen, det va så jäkla kul att jag vill till Norges GS träff nästa helg.

Ove
2013-09-10, 09:56
Vi hade GS träff hos oss i helgen, det va så jäkla kul att jag vill till Norges GS träff nästa helg.

:) Finnskogen Kongsvinger? Jag läste programmet och det verkar bli en kul tillställning. Vägarna dom visade var såna där fina med blandning grus, jord och barr som jag gillar allra bäst. :)

Ove
2013-09-10, 20:21
:p Ptrtvifitusan! ! ! Nu har jag gjort bort mig - igen. Jag har handlat fäsklägg från en sån där j-a storproducent där det bara gäller att ösa ut kvantiteter. Det var extrapris på ICA och snålahusmorsreflexen gjorde att jag tog en lägg. Hmm? -blodigt i paketet trots att det är rimmat? Sköljer av och sen ner i grytan med lagerblad lök och peppar och kokar tills benet släpper så där lagom. Potatemos eftersom det är vardag(rotmos så blir det helgdag när som helst i veckan).

Fiskar upp bitarna ur grytan och konstaterar att läggen är skäggig(!) (= illa dåligt skållad) Skär ned den från benet och kan då konstatera att den inte är ordentligt rimmad, köttet är grått någon cm in och ända in till benet och smakar inte alls salt. Dessutom kom det en eftersmak som inte kändes bra så det var nog inte bara skägget som var kvar....

Bara att kasta köttet och kokspadet och ta lärdom! Tillbaks till den lokale handlaren och bra gårdsbutiker som tar ansvar för sina varor. :love:

räven
2013-09-10, 20:30
:p Ptrtvifitusan! ! ! Nu har jag gjort bort mig - igen. Jag har handlat fäsklägg från en sån där j-a storproducent där det bara gäller att ösa ut kvantiteter. Det var extrapris på ICA och snålahusmorsreflexen gjorde att jag tog en lägg. Hmm? -blodigt i paketet trots att det är rimmat? Sköljer av och sen ner i grytan med lagerblad lök och peppar och kokar tills benet släpper så där lagom. Potatemos eftersom det är vardag(rotmos så blir det helgdag när som helst i veckan).

Fiskar upp bitarna ur grytan och konstaterar att läggen är skäggig(!) (= illa dåligt skållad) Skär ned den från benet och kan då konstatera att den inte är ordentligt rimmad, köttet är grått någon cm in och ända in till benet och smakar inte alls salt. Dessutom kom det en eftersmak som inte kändes bra så det var nog inte bara skägget som var kvar....

Bara att kasta köttet och kokspadet och ta lärdom! Tillbaks till den lokale handlaren och bra gårdsbutiker som tar ansvar för sina varor. :love:
Snålheten bedrar visheten. Påminner mig om billiga varuhus mc stövlar.

Ove
2013-09-10, 20:40
Snålheten bedrar visheten. Påminner mig om billiga varuhus mc stövlar.

:D Men Lidl har bättre ost än stövlar.. :eating:

LowTech
2013-09-10, 20:48
Snålheten bedrar visheten. Påminner mig om billiga varuhus mc stövlar.
Köp den där nya boken om vad vi får med och i maten, utan att vi vet om det..(vad den nu heter..)
"Rökt" brukar t ex vara injicerad röksmak...

Ove
2013-09-10, 21:33
Köp den där nya boken om vad vi får med och i maten, utan att vi vet om det..(vad den nu heter..)
"Rökt" brukar t ex vara injicerad röksmak...

:thumpdown: Så är det... :) Men!!! Om du har vägarna förbi Tiveds Handel, eller kanske bara Finnerödja som säljer deras rökta varor så kan du hitta äkta vara. Även i Lugnås finns det riktiga grejjer. Och Lurstaskinkan om du är på E20 förbi Lyrestad. Visst finns det dom som INTE fuskar, men det är som på MC-kvalitetstillbehörsshopen eller Biltema: Man får se upp med vad man handlar annars blir man blåst :p

räven
2013-09-10, 22:43
:D Men Lidl har bättre ost än stövlar.. :eating:
Mina stövlar luktar skovang

Ove
2013-09-11, 08:29
Mina stövlar luktar skovang

:hmmmm2: Undrar om du inte haft något som luktar i dom i så fall... ? :D

Olle Å
2013-09-11, 08:55
Köp den där nya boken om vad vi får med och i maten, utan att vi vet om det..(vad den nu heter..)
"Rökt" brukar t ex vara injicerad röksmak...

Vad tusan menas med "basturökt", falukorv? Skum smak på¨den i alla fall. Kanske rökt i en finnbastu full med både rök och fulla gubbar.:):):)

Ove
2013-09-11, 09:19
Vad tusan menas med "basturökt", falukorv? Skum smak på¨den i alla fall. Kanske rökt i en finnbastu full med både rök och fulla gubbar.:):):)

:confused: Ingen aning. Personligen har jag aldrig rökt i en bastu även om jag rökt i badet vid några tillfällen. Röka falukorv är nog OK men den är nog svår att tända? :rolleyes:

Ove
2013-09-14, 20:18
:confused: Körigt idag!! Skördefest i norra Skaraborg hela helgen.

Samtidigt som jag försökte fixa till soppor så hade vi lilla barnbarnet på besök tillsammans med föräldrar varav fadren dessutom har födelsedag idag. Lite svårt att organisera jobbet så att säga! Fick minska från 4 till 3 olika soppor för jag orkade helt enkelt inte att få ordning på det hela.

Alla soppa gick åt så att de sista för dagen fick snabbvärmt ur min privata frys. Jösses va folk kan äta!! :eating:

I morgon är det pajer som gäller och i dessa tar jag ingen del. MotoGP gäller - hoppas det regnar så jag inte får lust att gå ut. :flute:

Ove
2013-09-15, 16:37
:) Dagen började med skarpskjutning på pappälg och jag klarade lagets krav. Bössan sa PANG! som den skulle och pappälgen fick sina hål så nu är det avklarat.

Skördefesten är i stort sett över och molnen står på parad för att släppa ifrån sig sina lass. Hoppas att det blir några fina dagar igen för jag har en vända runt sjön som jag tänkt mig, och så vill jag gärna köra med Olle i Värmland igen 4-5/10 som fysträning inför älgjakten.

I kväll blir det lugnt, ska nog tända en brasa och tomglo lite i burken och ringa några samtal. Sen blir det tidig nattning... :sleep:

räven
2013-09-15, 17:08
I går va det utflykt med Pia på smålänska grusvägar. Vi kom till Hamburg mitt i ingenstans. Vackert å tyst, vi tog liten rast å lyssnade på ljudet när kossorna bajsade.

Ove
2013-09-18, 21:23
I går va det utflykt med Pia på smålänska grusvägar. Vi kom till Hamburg mitt i ingenstans. Vackert å tyst, vi tog liten rast å lyssnade på ljudet när kossorna bajsade.

:) Ljudet av bajsande kossor i fjärran är en fröjd! ...och mitt i Hamburg också med utsikt över sjön i öster. Hade du med äggamacka och kaffe också så är livet fullkomligt.. :cool:

Ove
2013-09-18, 21:28
:hmmmm2: Nu är det nog dags för en sväng runt sjön (Vänern) Tänkte ta vänstervarv den här gången. Funderar bara på vädret, vill ha hyfsat för jag ser inte charmen med att ånga fram med visiret fullt av vattendroppar. Nån som vill hänga på i så fall? Siktar på att köra Lördag - Söndag.

räven
2013-09-18, 21:41
Den däringa sjön Vänern ligger långt bort från ära å redlighet så jag följer inte med dig. Nästa gång du kommer till småland kan vi köra till Hamburg äta äggmacka å lyss till den ko som sket.

Ove
2013-09-19, 08:13
Den däringa sjön Vänern ligger långt bort från ära å redlighet så jag följer inte med dig. b) Nästa gång du kommer till småland kan vi köra till Hamburg äta äggmacka å lyss till den ko som sket.

På a) svarar jag: Synd att den ligger så långt bort, jag tycker förståss den ligger nära men jag kör ju Japanskt. ;) :D

På b) svarar jag: Kommer gärna, men inte i närheten av älgjakten.. Gillar såna där pastorala idyller. :cool:

Olle Å
2013-09-19, 08:34
Den däringa sjön Vänern ligger långt bort från ära å redlighet så jag följer inte med dig. Nästa gång du kommer till småland kan vi köra till Hamburg äta äggmacka å lyss till den ko som sket.

Hm Hamburg låter intressant. Hur lång tid tar det från Rävemåla till Hamburg??
Äggmacka ock ein dunkles bier är som sagt intressant.:rock::rock::rock:

räven
2013-09-19, 09:26
Över förorterna Tvillinggrindarna,Kråksjö å Tjockeboda kan man nog sinka sig en 1 timma Olle. Dunkelbier dricker man direkt från skogtjärnen.

Ove
2013-09-19, 09:48
Hm Hamburg låter intressant. Hur lång tid tar det från Rävemåla till Hamburg??
Äggmacka ock ein dunkles bier är som sagt intressant.:rock::rock::rock:

:) Jo det är ett Hamburg utan Reperbahn så ska man ägga upp sig så får det bli med en macka. :p

räven
2013-09-19, 20:06
:) Jo det är ett Hamburg utan Reperbahn så ska man ägga upp sig så får det bli med en macka. :p

Om ni vill kan vi köra över Stockholm, ligger öster om Backaryd.

Ove
2013-09-19, 22:40
Om ni vill kan vi köra över Stockholm, ligger öster om Backaryd.

:hmmmm2: Antar att det inte är den byn som ligger lite avsides på kanten där Mälaren rinner över utan en mera centralt belägen ort med samma namn. :cool:

räven
2013-09-19, 23:03
:hmmmm2: Antar att det inte är den byn som ligger lite avsides på kanten där Mälaren rinner över utan en mera centralt belägen ort med samma namn. :cool:

Just det, några goa kurvor å plötsligt är man framme. Inte mälaren, bidike till ronnebyån.

Olle Å
2013-09-20, 09:13
Just det, några goa kurvor å plötsligt är man framme. Inte mälaren, bidike till ronnebyån.

Likaså för att förvilla, så ligger ju Norje söder om Rävemåla.:cheers::cheers:

räven
2013-09-20, 11:00
Likaså för att förvilla, så ligger ju Norje söder om Rävemåla.:cheers::cheers:

Sant Olle, på vägen kan man kolla på Parismåla. Måste nog göra en storstadstur.

Ove
2013-09-20, 12:21
Sant Olle, på vägen kan man kolla på Parismåla. Måste nog göra en storstadstur.

:rolleyes: Många är det som har målat i Paris - Zorn, Larsson, Matisse, Monet o.s.v. :p

Storstadsrunda i Småland antecknat för nästa säsong så smörja upp kardanstången!

Själv ska jag gå ut och smörja kedjan som en förberedelse för sjörundan. Undrar bara om det finns någon övernattmöjlighet med frukost öppet i typ södra Dalsland så här års om jag far långsamt fram? Annars är det ju ingen större sak att köra runt över dagen. :rolleyes:

Väse Conny
2013-09-20, 22:01
Norje
Som en del i min 50 årskris var jag på rockfestivail & bodde i Norje dock så var det roligaste att grilla korv utanför husvagnen

Ove
2013-09-20, 22:07
Norje
Som en del i min 50 årskris var jag på rockfestivail & bodde i Norje dock så var det roligaste att grilla korv utanför husvagnen

:D Du kan ju hänga med på min 70-årskris och titta hur det ser ut i Dalsland i morgon - Drar förbi Väse på tidig förmiddag. Tankt stanna till hos Olle Å i Borgvik för vägtips. :)

Ove
2013-09-21, 08:21
Likaså för att förvilla, så ligger ju Norje söder om Rävemåla.:cheers::cheers:

:confused: Kommer man för långt söderut hamnar man i Blötan. Men för att jag INTE ska bli blöt satsar jag på endagstur runt sjön så nu far jag iväg. Visiret är nyputsat från knott på utsidan och lerstänk på insidan(???). :hello:

Ove
2013-09-21, 19:27
:) Hemma igen sen någon timma! :)

Åkte iväg med ca 5 grader i luften och klart solsken. Efter Bäckhammar kom jag in i dimma, men fortfarande blå himmel mellan dimbankarna. Värst var det mellan Karlstad och Grums, där jag fick hela visiret igenlagt med små vattendroppar. Sen har det varit fint väder hela dagen.

Hos Olle bjöds det kaffe och nybakad sockerkaka med äpplen - Mums! och även en del bra tips om vägar som jag annars inte hade tänkt på. Den som går förbi Solvik var en härlig slingerbult av grus. Skulle bara varit lite blöt och mjuk så hade den varit perfekt. :cool:

Fick tips om att Värdshuset på Dal i Mellerud skulle ha väldigt bra mat så jag letade en halvtimma efter detta, frågade ortsbefolkning och turister och alla pekade åt ungefär samma håll, bara det, det fanns inte!?!? :confused:

Skit samma jag for iväg till nästa by ock fick rårakor och fläsk.

Från Vänerborg blev det, bortsett från lite upptäcktsfärd, tråkvägen hem. Hur jag än försökte kom jag bara tillbaka på den några kilometer fram så jag gav upp.

Dagen var riktigt bra! Rundade Vänern och ett dussin andra sjöar hamnade också i cirkeln. Trots det blev det bara 5-6 extra mil, totalt hamnade jag på 48 mil och ett okänt antal km. Fint väder, fina vägar fann jag och trevliga människor efter vägen, särskillt i Borgvik. Nu ska jag vila och ta det lugnt. :cool:

Olle Å
2013-09-21, 20:17
Jaa du Ove, du fick tydligen en härlig tripp runt den stora sjön. Finns flera kanonvägar runt Solvik, men de kan vi ta en annan gång.:rock::rock::rock:

räven
2013-09-21, 20:52
Låter som en go tur. Själv va jag å köpte ost i många timmar.

Olle Å
2013-09-22, 08:05
Hade fått hem ett jättelass med halmbalar, så jag kunde inte följa med. Eftersom det var risk för regn på natten, så fick jag köra min BM 650 i stället. Gjorde rätt val, det har regnat nu på morgonen.:):):)

Ove
2013-09-22, 09:25
Hade fått hem ett jättelass med halmbalar, så jag kunde inte följa med. Eftersom det var risk för regn på natten, så fick jag köra min BM 650 i stället. Gjorde rätt val, det har regnat nu på morgonen.:):):)

:) Glad här också! Regnet faller kallt och synnerligen blött och det hade inte varit så kul för hemresan. Nu ska jag tända en morgonbrasa och när affären öppnar så åker jag nog och köper några döda hönor som jag kan pyssla om en stund - Bröstbitar, lår och klybbor i var sina påsar, De orensade skroven ska in och rostas i ugnen, finplockas på kött som sen kryddas upp och blir till ett skrovmål - Flygande Jakob - kattlåda - kycklinggryta/soppa eller kanske sallad. (Nä inte sallad när det regnar)

Enkelt sätt att att tjäna 300:-/ timma jämfört med att köpa bitarna utstyckade och frusna. Faktist bättre förtjänst än att handla i Ullared, fast det är klart nöjet varar bara högst en kvart. :rolleyes: :D

Olle Å
2013-09-22, 09:51
:) Glad här också! Regnet faller kallt och synnerligen blött och det hade inte varit så kul för hemresan. Nu ska jag tända en morgonbrasa och när affären öppnar så åker jag nog och köper några döda hönor som jag kan pyssla om en stund - Bröstbitar, lår och klybbor i var sina påsar, De orensade skroven ska in och rostas i ugnen, finplockas på kött som sen kryddas upp och blir till ett skrovmål - Flygande Jakob - kattlåda - kycklinggryta/soppa eller kanske sallad. (Nä inte sallad när det regnar)

Enkelt sätt att att tjäna 300:-/ timma jämfört med att köpa bitarna utstyckade och frusna. Faktist bättre förtjänst än att handla i Ullared, fast det är klart nöjet varar bara högst en kvart. :rolleyes: :D

Tror inte jag skulle klara av Ullared. Tycker att OBS i Bergvik en löningsdag är nog så fullt och med köer till kassorna.
Annars så har Ove rätt i att det finns mycket pengar att tjäna på att inte köpa färdig eller halvfabrikat av mat.
Vet inte om det är en skröna, men den talar om en som försökte sälja konserverad gröt.:flute::eek:
Tänk en egen hemlagad äppelpaj. Men där fuskar jag och använder vaniljsåspulver.

Ove
2013-09-22, 12:03
Tänk en egen hemlagad äppelpaj. Men där fuskar jag och använder vaniljsåspulver.

:eek: Hoppsan - äpple med bäver? www.aktavara.org/news.aspx?r_id=120859‎Cachad

www.kostdoktorn.se/finns-det-naturlig-arom-fran-bavers-rumpa-i-din-mat‎Cachad

Annars skulle det vara intressant att tillaga en väl passad och flådd bäver. Väntar mig inte att det ska vara så väldigt speciellt men gott och väl ätligt. :eating:
Hönsen var slut i affären så det blev revben istället. Kan man väl fördriva lite tid med en regnig dag... :)

räven
2013-09-22, 12:14
Hmmm, man säger att smaken kommer från vad djuren äter. Undrar om bäver smakar flis å träfiber ?

Ove
2013-09-22, 13:47
Hmmm, man säger att smaken kommer från vad djuren äter. Undrar om bäver smakar flis å träfiber ?

:hmmmm2: Dom käkar ju en massa bark och den innehåller ju salicylsyra. Kanske man kan käka upp en bäver istället för att ta en Magnecyl om man har huvudvärk? :cheers:

Olle Å
2013-09-22, 16:26
[QUOTE=Ove;84241]:hmmmm2: Dom käkar ju en massa bark och den innehåller ju salicylsyra. Kanske man kan käka upp en bäver istället för att ta en Magnecyl om man har huvudvärk? :cheers:[/QUO

erikn
2013-09-22, 20:22
Ang. bävergäll.

https://www.iis.se/blogg/vad-sa-du-att-jag-delar/

Olle Å
2013-09-22, 20:37
Ang. bävergäll.

https://www.iis.se/blogg/vad-sa-du-att-jag-delar/

ha ha. tur att det blev utrett.:D:D

Ove
2013-09-24, 10:03
:rolleyes: Fri från åkabstinens har jag pysslat lite i hobbyrummet köket. Revbenen fick sällskap på bordet av en Rumpledehump(=skrynklig puckel) - en vitkålsgratäng med pot.mos, ost och buljong. Fattigmansmat från Skottland och jäddrigt gott.

Eftersom kålen fanns i huset så blev det Minestronevariant. En del till hustru och mig och 2 delar till frysen.

Svampjaktsäsongen är tydligen intensiv för svamparna gömmer sig i djupaste skogen eller under mossan så resultatet av de senaste försöken har varit magert. Äpplena faller i samma takt som jag hinner processa till äpplemos och sånt.

I morgon skall jag ha en minikurs i att göra köttbullar - en elev. Få se vad jag ska göra för egen del - ordnar sig, jag har ju två spisar. :cool:

Livet flyter på.... :flute:

jrutgers
2013-09-24, 10:12
:rolleyes: Fri från åkabstinens har jag pysslat lite i hobbyrummet köket. Revbenen fick sällskap på bordet av en Rumpledehump(=skrynklig puckel) - en vitkålsgratäng med pot.mos, ost och buljong. Fattigmansmat från Skottland och jäddrigt gott.

Eftersom kålen fanns i huset så blev det Minestronevariant. En del till hustru och mig och 2 delar till frysen.

Svampjaktsäsongen är tydligen intensiv för svamparna gömmer sig i djupaste skogen eller under mossan så resultatet av de senaste försöken har varit magert. Äpplena faller i samma takt som jag hinner processa till äpplemos och sånt.

I morgon skall jag ha en minikurs i att göra köttbullar - en elev. Få se vad jag ska göra för egen del - ordnar sig, jag har ju två spisar. :cool:

Livet flyter på.... :flute:

Låter nästan som att vi borde planera in en hojträff hos dig!

Jäklar va hungrig jag blev!

Ove
2013-09-24, 14:05
Låter nästan som att vi borde planera in en hojträff hos dig!

Jäklar va hungrig jag blev!

:D Inget problem. På "Hojenträffarna" brukar inte komma fler än att mitt köksbord räcker till. En del träffar har utgått från mitt frukostbord för några deltagare ibland, t.ex mina fasta gäster till Tranresan, Olle Å och Räven.

Du får väl komma ut och köra lite du också. ;)

räven
2013-09-24, 19:32
:D Inget problem. På "Hojenträffarna" brukar inte komma fler än att mitt köksbord räcker till. En del träffar har utgått från mitt frukostbord för några deltagare ibland, t.ex mina fasta gäster till Tranresan, Olle Å och Räven.

Du får väl komma ut och köra lite du också. ;)
Oves kök rekomenderas, sen har ett skafferi med röda drycker som brukar uppskattas till maten

Ove
2013-09-24, 19:36
Oves kök rekomenderas, sen har ett skafferi med röda drycker som brukar uppskattas till maten

:o Tackar! :shakehands:

Olle Å
2013-09-24, 21:00
Oves kök rekomenderas, sen har ett skafferi med röda drycker som brukar uppskattas till maten

Emedan jag inmundigat diverse smaksensationer även i Rävens kök kan även det oxå rekommenderas:):):)

räven
2013-09-24, 21:44
Emedan jag inmundigat diverse smaksensationer även i Rävens kök kan även det oxå rekommenderas:):):)
Nåja Olle, det är väl mest döda djur som räven släpat hem från skogen

Ove
2013-09-25, 08:27
Nåja Olle, det är väl mest döda djur som räven släpat hem från skogen

:D :D :eating:

Ove
2013-09-25, 13:38
:) Minikursen i ämnet köttbullar är avslutat med ett VG till eleven. För MVG får han putsa lite på det tekniska - finhacka lök och få upp farten vid rullning av bullarna. Smaken blev utmärkt!

Hittade ett par döda höns hos handlarn igår som sönderföll i lämpliga bitar till frysen, kvar blev skroven som rostades i ugnen i vanlig ordning. Jättefint hönsfett, ca. 1,5 dl + ett skrovmål kött blev resultatet. Köttet gick i en "kattlåda" som består av en form med nykokt ris i botten, godsaker ovanpå och i detta fallet kycklingköttet kryddat med saffran och på toppen en blandning av vispad grädde och majonäs. Ny kryddning för mig och det blev riktigt bra. :eating:

Nu ska jag vila middag. :sleep:

Ove
2013-09-27, 22:10
:( Stillestånd på allt - förkyld.... Innevistelse gäller och jag fryser ändå. Fint väder ute annars och det skulle lätt kunnat bli en tur. Greta skulle behöja en rejäl runda för att blåsa av garagedammet och ladda batteriet om vintern kommer plötsligt i år. som det känns nu får det vänta nån vecka. :rolleyes:

räven
2013-09-27, 22:27
I morgon blir det marknadsrunda. Har 1 km till marknaden så jag kör väl åt andra hållet .

Olle Å
2013-09-28, 12:06
Problem med tiden som aldrig räcker till. måste passa på att köra ut stallgödseln innan det börjar regna och det blir som förra året. Sen hoppas jag få tid till att ta några turer. Skall nog skaffa en omgång crossdäck att ha hemma om det blir kallt och snö snart. Skruvdubb har jag liggande.:):):)

Ove
2013-10-04, 16:33
Jo nu är hösten här på riktigt. Kallt på morgnarna men hyfsat varmt från mitt på dagen. Visst vore det körbart - men den där förkylningen ställde till det längre än väntat. Man börjar väl bli bräcklig. :rolleyes:

Lite bjudning idag och efter en djupdykning i frysen kom det upp en del av en gammal död älg. Fransyska som får gå hel i ugnen på svag värme och sen blir det lite trattissmulor i såsen för att få fram vildmarkskänslan.

I köket är det hyfsat varmt för en frusen gubbe så det har blivit en del aktivitet där under veckan, provade bl.a. att för första gången göra raggmunk med fläsk. :eating: (jävvlar va gott!). Tidigare har jag bara ätit såna som andra har gjort.

Häää! nu ska jag börja dona med såsen och skala potater.. :hello:

räven
2013-10-04, 18:18
Jo nu är hösten här på riktigt. Kallt på morgnarna men hyfsat varmt från mitt på dagen. Visst vore det körbart - men den där förkylningen ställde till det längre än väntat. Man börjar väl bli bräcklig. :rolleyes:

Lite bjudning idag och efter en djupdykning i frysen kom det upp en del av en gammal död älg. Fransyska som får gå hel i ugnen på svag värme och sen blir det lite trattissmulor i såsen för att få fram vildmarkskänslan.

I köket är det hyfsat varmt för en frusen gubbe så det har blivit en del aktivitet där under veckan, provade bl.a. att för första gången göra raggmunk med fläsk. :eating: (jävvlar va gott!). Tidigare har jag bara ätit såna som andra har gjort.

Häää! nu ska jag börja dona med såsen och skala potater.. :hello:

Ser fram mot att besöka ditt kök när där vankas raggmunk. I dag har jag varit på Kostaoutlet å köpt fler långkalsonger.

Olle Å
2013-10-04, 22:23
Ser fram mot att besöka ditt kök när där vankas raggmunk. I dag har jag varit på Kostaoutlet å köpt fler långkalsonger.

Jag hänger oxå gärna med på en raggmunk, bara det blir riktig lingonsylt och inte en sån där sliskig smörja som vi fick vid Tossebergsklätten.

Ove
2013-10-04, 23:04
Ser fram mot att besöka ditt kök när där vankas raggmunk. I dag har jag varit på Kostaoutlet å köpt fler långkalsonger.

:) Kul! Då kan du ju komma när som helst. Du har väl avpassat dimensionerna så att även 4;an och 5;an glider på utan problem. ;)


Jag hänger oxå gärna med på en raggmunk, bara det blir riktig lingonsylt och inte en sån där sliskig smörja som vi fick vid Tossebergsklätten.

:) Inga problem om du kommer innan förråden är slut. Bären är plockade av hustrun och kokta av mig med en kraftig reducering av sockermängden som skulle vara enligt ritningen. Surt men gott. :p

räven
2013-10-04, 23:45
:) Kul! Då kan du ju komma när som helst. Du har väl avpassat dimensionerna så att även 4;an och 5;an glider på utan problem. ;)



:) Inga problem om du kommer innan förråden är slut. Bären är plockade av hustrun och kokta av mig med en kraftig reducering av sockermängden som skulle vara enligt ritningen. Surt men gott. :p

Surt sa räven

Ove
2013-10-13, 15:58
:eek: Jag har inte satt rumpan på en hoj på 3 veckor. Va fan! va gubben har blivit gammal! Kallt och kulet även när solen strålat som mest. Blir att sätta i fodret i jackan...

Tiden fördrives ändå. Förra helgen åkte ett par ekor ur sjön och denna helgen en segelbåt. Äpplemostillverkningssäsongen går mot sitt slut. Jag har kokat 15 liter soppa till syföreningstanterna och vi har varit till lilla barnbarnet och tröttat ut den stackaren med våra kontaktbehov en hel dag. :love:

Sen var det Uppdrag granskning som fick upp blodtrycket till riskabla nivåer. Tur att det legat lågt här - räcker med SMC-forumet.. :evil:

Älgjakt i veckan så det blir väl att jag får träna på Smålandsvariant med trippelkalsong p.g.a. frusenhet. :o

Ove
2013-10-16, 18:58
:confused: Hoppsan! Kom på avvägar en stund för det blev en sån där pensionärsspecialtransportkryssning till Mariehamn med Cinderella och buss till och från. Bussen togs med på färjan för säkerhets skull och det var ju bra, för vi slapp bära ölen iland.
Ombord var det som vanligt - smörgåsbordet som ingår i priset liksom dricka till maten. När man inte får sitta längre så blir det att kolla in hurtigheterna som hör till. Öronproppar är ett måste för eftersom publik alltid förutsätts vara lomhörd spelas all musik på plågsam volym, prata får man göra när man är hemma, eller i hytten, eller vid frukosten. :rolleyes:

I skogen däremot har det varit väldigt tyst? Där älgarna stod och trängdes så sent som i Söndags finns inte ens älgflugorna kvar???? Djuren måste ha stenkoll på Jakttabell och passkartor. Dagens viltobs för min del: 4 rådjur, 1 räv, 1 nötskrika och en hackspett som ändå inte är lovlig.
Alltså har jag inte gjort något för att förbättra säkerheten på vägarna idag, men jag har ändå försökt!

Väse Conny
2013-10-18, 18:08
Smet från jobbet efter lunchen väl hemma så på med mycket kläder och ut med hojen, efter typ 600 meter möter jag en älg den låg på en kärra som en 4 hjuling drog. Jag var dock orolig för stressade älgar och deras jägare när jag for fram i skogen. Skitig hoj som jag spolade av direkt, sitter nu o fryser i köket värmer mig med ölkorv o Mariestad

Ove
2013-10-18, 21:36
Smet från jobbet efter lunchen väl hemma så på med mycket kläder och ut med hojen, efter typ 600 meter möter jag en älg den låg på en kärra som en 4 hjuling drog. Jag var dock orolig för stressade älgar och deras jägare när jag for fram i skogen. Skitig hoj som jag spolade av direkt, sitter nu o fryser i köket värmer mig med ölkorv o Mariestad

:) Jag skulle nog inte frestas att köra ut på skogsvägar och liknande dom här dagarna för det är lätt att man retar upp folk i onödan. Inte så att dom skjuter, men det kan komma upp bommar och skit om man stör fel läge.

Eftersom du värmer dig med ölen så förmodar jag att du tar den på Engelskt vis - rumstempererad, och den är faktiskt godast så. :beer:

Olle Å
2013-10-19, 17:52
:) Jag skulle nog inte frestas att köra ut på skogsvägar och liknande dom här dagarna för det är lätt att man retar upp folk i onödan. Inte så att dom skjuter, men det kan komma upp bommar och skit om man stör fel läge.

Eftersom du värmer dig med ölen så förmodar jag att du tar den på Engelskt vis - rumstempererad, och den är faktiskt godast så. :beer:

Jag fattar inte att det är tillåtet att ha passen utmed allmänna landsvägar.:evil::evil::evil:

Ove
2013-10-19, 18:00
Jag fattar inte att det är tillåtet att ha passen utmed allmänna landsvägar.:evil::evil::evil:

:confused: Varför inte? Du låter dina kossor beta utmed vägen och du skördar din gröda helt intill vägdiket. All skörda av viltet är också tillåtet på hela markarealen. Bara förbjudet att skjuta så att man utsätter andra för fara. ;)

Dom vägar jag syftade på var nog inga landsvägar precis utan byvägar, traktorvägar och sånt och det är faktiskt privatägda vägar... ;)

räven
2013-10-19, 19:57
Vilt bryr sig inte om det är allmän väg. Flykt å betesvägar korsa ofta allmänna vägar. Om jägarna bevakar dessa viltstråk å skjuter bort från vägen kan man få bort vilt som ofta passera vägen.

Väse Conny
2013-10-19, 21:06
Bommar är bästa utmaningen, då vet jag att det inte är bilar ivägen för min framfart
Skämt o sido så kör jag lungt o städat
Nu när det är kallt så går hojen 10 km/h fortare

Ove
2013-10-20, 08:24
:mad: Efter resultatlös jakt igår kommer älgen - den med hornkronan som alla vill ha på väggen - ett par timmar efter avslutad jakt och går över kyrkogården mitt i byn och fortsätter ned till den lilla skogsridån som ligger strax bakom mitt hus. :confused: :rolleyes: :thefinger: :D

Olle Å
2013-10-20, 15:35
Jo-Jo, älgarna vet i många fall. När en bekant till mig var ung jobbade han på en bondgård i Uppland. Han ville gärna få följa med ut i skogen på älgjakt, men de andra tyckte att han skulle vara hemma på gården och jobba i stället. Grabben brukade vara i skogen ganska ofta och sade att han visste var älgarna höll till. De andra skrattade åt honom. När de tre dagarna gått och ingen älg fällts, sade grabben att han visste var älgarna hade hållit hus under jakten. Han beskrev då en plats mellan några berg där det fanns vatten och där var alldeles rent från ätbart. Några karlar gick dit och kollade och grabben hade rätt.:eek::eek::eek:

Ove
2013-10-22, 18:39
:confused: Vad nytt under kj.... förlåt, solen? Snubblade över världens första fallskärmshopp.

André-Jaques Garnerin hoppade från 1000 meters höjd från em ballong och tog sig ner levande till marken med en mjuk fallskärm. Hans fru Jean Labrosse lånade skärmen och blev den första kvinnliga fallskärmshopparen. Detta skedde 22 oktober 1797.

Undrar hur mycket som egentligen har uppfunnits t,ex. de sista 100 åren. Inte så mycket som vi inbillar oss.... :confused:

räven
2013-10-22, 21:37
Efter ihållande regn skingrades molnen å lilla solen titta fram. +15 i eftermiddags. Vem han hejda sig ? Kladdiga grusvägar å hala höstlöv. Underbar höstdag i fina färger.

Ove
2013-10-22, 21:42
Efter ihållande regn skingrades molnen å lilla solen titta fram. +15 i eftermiddags. Vem han hejda sig ? Kladdiga grusvägar å hala höstlöv. Underbar höstdag i fina färger.

:mad: Ganska enkelt här uppe - pissväder, grått är färgen. Enda anledningen att gå ut är att hämta ved och att det tryter i specerilådorna... :(

Olle Å
2013-10-22, 22:07
:mad: Ganska enkelt här uppe - pissväder, grått är färgen. Enda anledningen att gå ut är att hämta ved och att det tryter i specerilådorna... :(

Men torsdag eller fredag verkar det bli hojväder igen:):):):)

räven
2013-10-22, 23:02
Men torsdag eller fredag verkar det bli hojväder igen:):):):)

Hoppas ni får upp detta vädret oxå

Ove
2013-10-23, 08:23
Hoppas ni får upp detta vädret oxå

Tackar vi för! :adore:

räven
2013-10-23, 09:07
Tackar vi för! :adore:

Om jag hinner innan jag ska ut å köra GS så rullar jag ut min bönematta.

räven
2013-10-23, 21:26
Underbar hojdag i småland, +17 när solen kom fram

Olle Å
2013-10-24, 09:07
Underbar hojdag i småland, +17 när solen kom fram

Perfekt dag för inomhusaktiviteter:knuddel::knuddel::knuddel:

Kakel_anders
2013-10-24, 10:10
Nej nu har solen hittat fram här över vättern så nu får det va färdigpippat ;)

Olle Å
2013-10-24, 12:13
Nej nu har solen hittat fram här över vättern så nu får det va färdigpippat ;)

Därför var vi ute i skogen och plockade 15 l. trattkantareller i dag fm.:):)

Ove
2013-10-24, 12:40
Därför var vi ute i skogen och plockade 15 l. trattkantareller i dag fm.:):)

Rustade med påse och svampkniv var vi till skogs, bror min och jag. Inte en ätlig svamp inom synhåll men däremot hittade vi tre älgar. Eftersom påsarna hade varit för små även om vi rensat dom fick dom springa vidare. :confused:

Kakel_anders
2013-10-24, 14:20
Rustade med påse och svampkniv var vi till skogs, bror min och jag. Inte en ätlig svamp inom synhåll men däremot hittade vi tre älgar. Eftersom påsarna hade varit för små även om vi rensat dom fick dom springa vidare. :confused:

Du får ta med större påsar o plocka älg nästa gång helt enkelt ;)

Ove
2013-10-24, 14:39
Du får ta med större påsar o plocka älg nästa gång helt enkelt ;)

:cool: Jupp! Nästa gång blir det likriktare och viltpåse! :cool:

räven
2013-10-25, 09:12
I dag ska jag vara
vägvisare å stigfinnare genom kronoberg å blekinge

steffe
2013-10-25, 10:33
Ooooo

Olle Å
2013-10-25, 18:46
Härligt, o solen skiner , gött
Steffe

Hann med en liten tripp genom södra Värmland och lite av norra Dalsland i det fina höstvädret.:):)