handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

GeCe
2010-02-18, 22:45
:eek: Är den verkligen klassad som bil och inte MC? ???

Ove
2010-02-18, 23:23
:eek: Är den verkligen klassad som bil och inte MC? ???

:rolleyes: Nä! men den har tak! :p ;)

namn
2010-02-19, 01:14
jag undrar i största allmänhet hur dess vinter egenskaper är, framkomlighet, värme/ventilation, belysning, antispinn, antisladd, osv?, vilka möjligheter finns vad gäller lastkapacitet/förmåga? mm.
hur har den fungerat i krocktester? klarar den 2 * i euro-n cap testerna?
jag kan inte ens se att den har vindrutetorkare vilket är ett krav om du har vindruta! det skulle säkert påverka både vikt och luftmotstånd, och därmed bränsleförbrukning.

allt handlar inte om bränsleförbrukning och miljö, det ska också vara ett användbart alternativ.

Ove
2010-02-19, 08:07
jag undrar i största allmänhet hur dess vinter egenskaper är, framkomlighet, värme/ventilation, belysning, antispinn, antisladd, osv?, vilka möjligheter finns vad gäller lastkapacitet/förmåga? mm.
hur har den fungerat i krocktester? klarar den 2 * i euro-n cap testerna?
jag kan inte ens se att den har vindrutetorkare vilket är ett krav om du har vindruta! det skulle säkert påverka både vikt och luftmotstånd, och därmed bränsleförbrukning.

allt handlar inte om bränsleförbrukning och miljö, det ska också vara ett användbart alternativ.

Som jag ser på maskinen. :)
- Framkomlighet: Driver på ett litet hjul. I halka ngt bättre än 2-hjulsdrift eftersom en sån också eg. bara driver med det hjul som har sämsta fästet. I snö riktigt dålig.
- Värme /vent.: vet ej men förutsätter att det inte finns AC ens som tillval.
- Belysning: Som på en bil eller MC.
- Antispinn/antisladd: :D
- Krocktest klarar den som alla andra MC = inte alls
- Lastkapacitet: 2 personer och en handväska alt. en person och lite last.
- vindrutetorkare finns.

Som du kanske märker ar jag inne på att det är ett vettigt fordon. Vettigare att ha än en stor j - a koloss till bil att åka ensam i, i stadsmiljö eller på 70vägar. Gissar att 80 -90 % av all bilkörning jag gjort genom åren har jag varit ensam i bilen och utan bagage, så jag har länge funderat på vad man hitta i den här vägen. ;)

Jan-Olov
2010-02-19, 08:20
Varför inte en modärnare variant, den kanske har en del tidsenliga finesser, framförallt nästan fräckare utseende, men det är en smaksak.
Nina kanske gillar målningen?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Smart.city.coupe.unionflag.arp.jpg/250px-Smart.city.coupe.unionflag.arp.jpg (http://www.hojen.nu/wiki/Fil:Smart.city.coupe.unionflag.arp.jpg)

Ove
2010-02-19, 15:30
Varför inte en modärnare variant, den kanske har en del tidsenliga finesser, framförallt nästan fräckare utseende, men det är en smaksak.
Nina kanske gillar målningen?

Jo, Smart är en trevlig liten bil. :)

Ove
2010-02-19, 15:46
:) BMW gjorde två modeller med MC-motorer under -50 och-60 talen. Dels 600 som var modell Isetta och så BMW 700 som såg ut som en vanlig bil.

Fick provköra en 700 på -60talet och det var en riktig goding. Den hade verkligen vad som kallas för sportiga köregenskaper och var helt ren från allt lullull. Det enda som gjorde att jag inte köpte då var pengabrist. Jag har inte sett just några på vägen så jag tror inte att den blev nån större succé dessvärre.

Ingemar
2010-02-19, 18:25
:) BMW gjorde två modeller med MC-motorer under -50 och-60 talen. Dels 600 som var modell Isetta och så BMW 700 som såg ut som en vanlig bil.

Fick provköra en 700 på -60talet och det var en riktig goding. Den hade verkligen vad som kallas för sportiga köregenskaper och var helt ren från allt lullull. Det enda som gjorde att jag inte köpte då var pengabrist. Jag har inte sett just några på vägen så jag tror inte att den blev nån större succé dessvärre.

Så var det Isetta hette den Var nog ansedd som den förnämsta av mc-bilarna. Jag jobbade på en besinstation i slutet av -50 talet och nog fanns det en hel del av den typen av fordon. Vill minnas att det kom Tyskar på väg norr ut åkande i sina Messersmith de hade packningen på ett lastgaller där bak. Varför dessa biilar försvann vet jag inte men på den tiden var ju driftkostnaderna inget stort problem och hade man bilkörkort blev det förstås en Renault cv4 eller något liknande. Ack ja vilka ljuva minnen.:)

Ove
2010-02-19, 19:10
Ack ja vilka ljuva minnen.:)

Minnen var det! :D Minns att vi sakk ett gäng ungar bredvid vägen och tittade på vad som kom farandes. Det var Lloyd Alexander. MG, BSA, Monark, Infe, MG, Austin A90(snyggaste bilen) och en massa grejer som knappt finns att se på muséer. Det var sällan det kom något märke man inte kände till.
Skulle inte vara lika kul idag när allt är likadant. Man m åste ju läsa på bakluckan för att se skillnaden.

räven
2010-02-19, 20:42
Brukade åka med morfar i hans Austin A30

GeCe
2010-02-19, 23:01
:cool:Här var BSA favoriten som man skulle ha närman blev stor! En med kromad tank!

http://nya.bloggis.se/GeCe/bilder/090701_bsa_69.jpg

http://nya.bloggis.se/GeCe/bilder/rgs.jpg


Sen bidde det Honda för nästan hela slanten + lite Yamaha istället! :)

Ingemar
2010-02-19, 23:12
Brukade åka med morfar i hans Austin A30

:) Just en sån blev min första bil. Gick under benämningen "slipsknuten" årsmodell-56 Den hade sådana finesser som utfällbar körriktningsvisare samt vevstart och om man mot förmodan suttit och kuckilurat med nån trevlig brutta samt lyssnat på radio Luxenburg alltför länge i månens sken och det bara knäppte i startmotorn när det var dags för hemfärd var veven guld värd.:o En vridstark motor på dryga 20 kusar.:cool:

Ingemar
2010-02-20, 08:37
GeCe kan hojen på bild vara en Gold Star. En sån av årsmodell -56 blev min första tunga båge. Den var ljusgrön med kromad tank. Som jag minns lik den på bilden men med ett brett cross-styre eftersom jag alltid trivts bäst på grusvägar och på den tiden åkte året om. En riktig trevlig hoj som jag minns den. :)

Ove
2010-02-20, 10:14
GeCe kan hojen på bild vara en Gold Star. En sån av årsmodell -56 blev min första tunga båge. Den var ljusgrön med kromad tank. Som jag minns lik den på bilden men med ett brett cross-styre eftersom jag alltid trivts bäst på grusvägar och på den tiden åkte året om. En riktig trevlig hoj som jag minns den. :)

Snygg maskin. Tror nog att ett högre och bredare styre både var bättre och såg bättre ut. :)

veteranmc
2010-02-20, 10:22
det var en snygg bsa. engelsmännen kunde tillverka motorcyklar. i vårt garage står en matchless g80s 498cc 1954 brorsan äger den

räven
2010-02-20, 10:38
Min första tunga va en 500 Triumph just 56a. Läckte olja å bensin men va rolig att köra. Amal (rinn å pissförgasare ) blev dess öde när bensinen rann ner i magneten under färd. Vill minnas att försäkringen värderade den till 1200 kr.

Ingemar
2010-02-20, 11:55
:O Inte utan att man blir lite tårögd när namn som Triumph Matchless Ajs m.m. dyker upp. Trots att det kunde strula rejält har man ju haft så mycket skoj förknippat med dem. Tror rätta namnet på min BSA var Gold star twin 500 cc. De flesta i min omgivning åkte Triumph. Minns också när första Hondan fanns i mc-butiken för provkörning var på 250 kubikare årsmodell -58- 60 nånting och inget som imponerade på mig men sen har det blivit ganska många Hondor för mig. :)

räven
2010-02-20, 13:08
Första Honda som va med oss å körde va en 305a, den lät så konstigt tyckte vi. 60talets andra halva tror jag?
En BMW R69 S va oxå med, gått över 3000 mil utan renovering, fantastiskt för oss som körde engelsmän.

Ove
2010-02-20, 13:48
:O Inte utan att man blir lite tårögd när namn som Triumph Matchless Ajs m.m. dyker upp. Trots att det kunde strula rejält har man ju haft så mycket skoj förknippat med dem. :)

:p Jösses vad dom som är för sent födda har missat! Dom skulle bara veta ...... :D ;)

räven
2010-02-20, 15:53
Hur går det Ove,har du fått upp ytterdörren?

GeCe
2010-02-20, 16:04
GeCe kan hojen på bild vara en Gold Star. En sån av årsmodell -56 blev min första tunga båge. Den var ljusgrön med kromad tank. Som jag minns lik den på bilden men med ett brett cross-styre eftersom jag alltid trivts bäst på grusvägar och på den tiden åkte året om. En riktig trevlig hoj som jag minns den. :)



Det är med största sannolikhet en GoldStar hittade en annan bild som inte är reklam som bekräftar det. En som var eller är till salu!

http://nya.bloggis.se/GeCe/bilder/GS_Tourer_a.jpg

GeCe
2010-02-20, 16:07
:D BSA hade fler modeller också! Det är bara att kolla å njuta av bilderna å drömma! ;) :)


http://nya.bloggis.se/GeCe/bilder/090701_bsa_68.jpg

Ove
2010-02-20, 16:12
Hur går det Ove,har du fått upp ytterdörren?

Ytterdörren går att få upp, men sen kommer problemen! :mad: Ska jag gå ner för yttertrappan så är det polarutrustning som gäller, så jag har skickat hustrun att hämta ved och annat nödvändigt. Sen gäller det att vara med med klapp och godis så springer hon gärna en sväng till. ;)

Skotta får vara idag för gör man ett hål i snötäcket så ar det fullt på ingen tid alls = ingen idé.

GeCe
2010-02-20, 16:17
Hur går det Ove,har du fått upp ytterdörren?



:eek: Ove är inte den som flyttar på snö i onödan han chansar nog på att snön smälter bort. Är rädd för att när den planerade visiten på lördag av mig å frugan ska äga rum så blir det nog till att vi får skotta oss in själva! :eek:???:rolleyes::)

Ove
2010-02-20, 17:13
:eek: Ove är inte den som flyttar på snö i onödan han chansar nog på att snön smälter bort. Är rädd för att när den planerade visiten på lördag av mig å frugan ska äga rum så blir det nog till att vi får skotta oss in själva! :eek:???:rolleyes::)

:) Ska nog ordna detta bara det slutar snöa. Det får nog bli lejt folk. :cool:

Var ute och tog en liten promenad och fick upp en bra pulsfrekvens efter drygt 100 m. Då började kyrkklockorna ringa så då var det dags att vända. :eek: När jag kämpat mig in igen konstaterade jag att klockan var strax över 16.00 så det var visst inte mig det gällde, utan det var helgmålsringningen. :cool:

Ove
2010-02-21, 09:01
:( -13, klart och vindstilla. Snön ligger där den hamnade igår, mest där det varit skottat tidigare. Dagsjobb innan det går att komma ut. Tänk på vilodagen och skotta din snö! :p :D

räven
2010-02-21, 10:27
Ove. Ledsen men måste nog ändra mig. Men lite takdropp i går.

Ove
2010-02-21, 10:36
:D Kom förbi en vänlig man med en stor maskin och tog ifrån mig mer än halva jobbet! :D

Nu är bara resten kar men jag kommer nog ut med bilen idag och GeCe slipper skotta till Lördag. (hoppas jag! :rolleyes:)

veteranmc
2010-02-21, 12:21
Här uppei kalix har vi ca 70cm snö nu å 22 grader kallt. här har inte snöat dom senaste 2 veckorna. å man bor ju i lägenhet så man behöver inte skotta snö.

GeCe
2010-02-22, 10:16
:D Kom förbi en vänlig man med en stor maskin och tog ifrån mig mer än halva jobbet! :D

Nu är bara resten kar men jag kommer nog ut med bilen idag och GeCe slipper skotta till Lördag. (hoppas jag! :rolleyes:)


:) Låter ju lite förhoppningsfullt Ove! Å hoppet är ju det sista som överger en å då kan man kanske komma med de där blomman i näven istället för snöskyffeln som jag hade hoppats. :D :) :rolleyes:

räven
2010-02-22, 10:27
Hoppas detta är kung Bores sista ryck nu.-20 punghöjd med snö.

GeCe
2010-02-22, 10:34
:eek: Här har vi 110 cm snö uppmätt utanför stan och -26 i morse brrrr! Och en ryggadj :eek::eek::el som värker efter allt skottande! :mad::mad: Det får räcka med snö nu kan man tycka!

Ove
2010-02-22, 12:09
:eek: Här har vi 110 cm snö uppmätt utanför stan och -26 i morse brrrr! Och en ryggadj :eek::eek::el som värker efter allt skottande! :mad::mad: Det får räcka med snö nu kan man tycka!

Nådde väg vid 11 tiden igår så att det gick att åka till affär. Det var första gången i mitt liv som jag varit så totalt insnöad. :eek: Nu börjar gator och vägar bli ganska smala och det är inte helt säkert att vägen går där det är plogat så det är lätt att hamna fel.

Träningsvärk här och var idag efter att skottat ett gångsystem som liknar nån sorts labyrint, men det går att ta sig fram. Vilodag idag för vad jag förstått kan det komma mera. :mad: Undrar vad vår vädersmästare egentligen håller på med? Förresten, skit samma bara det blir en låååååååång och skön sommar från Mars till Oktober. :rolleyes:

veteranmc
2010-02-22, 12:47
:eek: Här har vi 110 cm snö uppmätt utanför stan och -26 i morse brrrr! Och en ryggadj :eek::eek::el som värker efter allt skottande! :mad::mad: Det får räcka med snö nu kan man tycka! du bor för långt söderut här i kalix var det bara 14grader kallt i morse :)

GeCe
2010-02-22, 15:03
du bor för långt söderut här i kalix var det bara 14grader kallt i morse :)


;) Å jag som hade planer i min ungdom på att flytta norröver! :( Nu får man ångra sig! :(

GeCe
2010-02-22, 15:13
Nådde väg vid 11 tiden igår så att det gick att åka till affär. Det var första gången i mitt liv som jag varit så totalt insnöad. :eek: Nu börjar gator och vägar bli ganska smala och det är inte helt säkert att vägen går där det är plogat så det är lätt att hamna fel.

Träningsvärk här och var idag efter att skottat ett gångsystem som liknar nån sorts labyrint, men det går att ta sig fram. Vilodag idag för vad jag förstått kan det komma mera. :mad: Undrar vad vår vädersmästare egentligen håller på med? Förresten, skit samma bara det blir en låååååååång och skön sommar från Mars till Oktober. :rolleyes:


:eek: Vår vädermästare verkar översnöad och infrusen i frysboxen, - 20 gr. ??? Honom kan det dröja innan får någon nytta av! :cool:

:eek: Du bor också på fel ställe Ove! Vänerområdet är väl ett av mest utsatta områdena i landet vi skulle bott i Norrträsk istället. ;)

Ove
2010-02-22, 18:40
:eek: Vår vädermästare verkar översnöad och infrusen i frysboxen, - 20 gr. ??? Honom kan det dröja innan får någon nytta av! :cool:

:eek: Du bor också på fel ställe Ove! Vänerområdet är väl ett av mest utsatta områdena i landet vi skulle bott i Norrträsk istället. ;)

Vi får be Vädersmästare Jan komma till våra trakter! Har aldrig slagit fel , han kommer med sol och värme. :D ;)

Men det där med kung Bore!! Han måste tappat kartan för i mina trakter skall det av gammal tradition vara snöfattigt? ??? >:(

räven
2010-02-22, 22:34
Nåja, Ove våren kommer så sakta söderifrån denna vecka som jag lovat dig. Men som medborgare i landet girigheten kommer det att ta lite tid innan ni där uppe på taigan få del av den.

Jan-Olov
2010-02-22, 23:33
Med lite tur så spiller du lite vår på mig med Jan, för vi båda är ju smålänningar.

Ove
2010-02-22, 23:38
Med lite tur så spiller du lite vår på mig med Jan, för vi båda är ju smålänningar.

:mad: Gadda nu inte ihop er mot oss andra nu Snålänningarna utan visa ert generösa sinnelag! :p :rolleyes: ;)

Jan-Olov
2010-02-22, 23:51
Haa!:D

GeCe
2010-02-23, 10:17
:mad: Gadda nu inte ihop er mot oss andra nu Snålänningarna utan visa ert generösa sinnelag! :p :rolleyes: ;)


Just det Ove! All snö vi fått verkar ju komma söderifrån! :mad::mad:

Ett sommarhus på rivieran med mc-garage vore kanske bättre än Norrträsk i dessa tider! ;) Något att drömma om! :) :) :)

räven
2010-02-23, 10:28
Med lite tur så spiller du lite vår på mig med Jan, för vi båda är ju smålänningar.

Kommer nog att bli egoist nu i början på våren detta år. Getaryggarna å därbortåt kommer jag nog inte före april.

Ove
2010-02-23, 11:47
Just det Ove! All snö vi fått verkar ju komma söderifrån! :mad::mad:

Ett sommarhus på rivieran med mc-garage vore kanske bättre än Norrträsk i dessa tider! ;) Något att drömma om! :) :) :)

:confused: Funderat på varför folk envisas med att åka till Thaiträsk, men det börjar klarna lite :rolleyes: Där kanske det finns en liten kåk på styltor eller något som skulle passa? Hojar med en otrolig kapacitet har dom iallafall - Upp till fem pers. på samma tvåhjuling. :eek: :cool:

räven
2010-02-23, 15:27
Läste att försäkringsbolagen försöker att slippa betala för snörasade tak. Altantak vill dom inte höra talas om, dom brukar vara klent byggda va komentaren. Därför har jag tillbringat några timmar med snörensning på den sk. pensionärskuvösen.

Ove
2010-02-23, 22:31
Läste att försäkringsbolagen försöker att slippa betala för snörasade tak. Altantak vill dom inte höra talas om, dom brukar vara klent byggda va komentaren. Därför har jag tillbringat några timmar med snörensning på den sk. pensionärskuvösen.

:confused: Brukar väl vara ett enkelt plasttak på dom där med lite lutning. Räcker det inte att köra igång gasol eller elgrillen en halvtimma när solen hjälper till så åker all snön av av sig själv? Du kan sitta och ta en öl och grilla nåt gott under både tiden och taket. :cool:

räven
2010-02-24, 08:30
Sant Ove, men min riskkalkyl resulterade i att = bättre över än under om skiten rasar. Ingen vill vara gipsmumie när hojstarten kommer. Nu värk i kroppen men hel.

GeCe
2010-02-24, 10:36
:confused: Funderat på varför folk envisas med att åka till Thaiträsk, men det börjar klarna lite :rolleyes: Där kanske det finns en liten kåk på styltor eller något som skulle passa? Hojar med en otrolig kapacitet har dom iallafall - Upp till fem pers. på samma tvåhjuling. :eek: :cool:


:( Har aldrig förstått det där med Taiträsk och ändå mindre efter katastrofen! Förvisso fullt möjligt Transalpavstånd och större bedrifter har nog gjorts men lite onödigt långt bort för min smak. Tänkte mig något mer "civilicerat" som rivieran, Spanien/Portugal någonting mer lagom. Spanien 17 gr. + idag! :) :) Hojväder! :) :)

GeCe
2010-02-24, 10:42
??? Pensionärskuvös förresten är det något för en biker att tillbringa tid i? :confused:

räven
2010-02-24, 11:09
GeCe du vet after bike, lite grilln. glas vin, planera nästa dag å sånt. Hojkompisar kan ju komma på besök.
Jag är lite sugen att prova en övervintring i syd spanien någon gång.

GeCe
2010-02-24, 11:39
GeCe du vet after bike, lite grilln. glas vin, planera nästa dag å sånt. Hojkompisar kan ju komma på besök.
Jag är lite sugen att prova en övervintring i syd spanien någon gång.

Det där med mat och lite sydländskt hälsodryck kan ju vara viktigt för välbefinnandet och hälsotillståndet. Sen kan det vara gott också! :p ;)

Har två häslodrycker som favo nu:
Italienskt lite lättare fruktigt vin: Campolieti. Ripasso!
En fylligare och mustigare variant från Chile: Sunrise Cabernet Sauvgnon.
Chilenska hälsodrycker ska ju vara extra bra för hjärtat har jag hört.

räven
2010-02-24, 14:38
Chilenaren låter intresant. Vill inte retas MEN jag har takdropp nu. Snart sitter jag i kovösen med hojkartan.

GeCe
2010-02-24, 16:50
Chilenaren låter intresant. Vill inte retas MEN jag har takdropp nu. Snart sitter jag i kovösen med hojkartan.


Kors i taket! ;D Takdropp här med, årets första. :p ;) :) Så retas på du! :D

Ove
2010-02-24, 16:58
Kors i taket! ;D Takdropp här med, årets första. :p ;) :) Så retas på du! :D

:D Retas på ni! Jag har i och för sig golvdrag men taket är välisolerat så jag har inget takdropp ... :D :D :D

Men dom som har plogat vägarna har glömt var vägen gick innan snön kom. Var nere i dike en stund men kom upp igen av bara farten. Körde ändå ca en meter från snövallen! :eek:

DearHunter
2010-02-24, 18:45
Den här tråden (Gubbdagis) är det ju riktigt drag i.. ha , ha... :D


;)

räven
2010-02-24, 20:33
Den här tråden (Gubbdagis) är det ju riktigt drag i.. ha , ha... :D


;)

Tack tar det som en komplimang. Men snart har vi inte tid att vara här.

Ove
2010-02-24, 20:37
Tack tar det som en komplimang. Men snart har vi inte tid att vara här.

:cool: Jafyf - n!! Snart får vi köra igen en massa missad åktid. Blir att köra för allt vad pensionen är värd i reda däck och soppa! :eek: :cool:

GeCe
2010-02-25, 06:41
:cool: Jafyf - n!! Snart får vi köra igen en massa missad åktid. Blir att köra för allt vad pensionen är värd i reda däck och soppa! :eek: :cool:


:eek: Som den här årsmånen ser ut i år blir det nog tvåskift i sommar om vi ska hinna mä! Men vi får väl ligga i lite extra i kurvorna! ;D

GeCe
2010-02-25, 07:15
Men dom som har plogat vägarna har glömt var vägen gick innan snön kom. Var nere i dike en stund men kom upp igen av bara farten. Körde ändå ca en meter från snövallen! :eek:

:eek: Bekräftar bara den gamla sanningen att den förb....de vintern och snö gör sig bäst på vykort! :cool:

Ove
2010-02-25, 09:17
:eek: Bekräftar bara den gamla sanningen att den förb....de vintern och snö gör sig bäst på vykort! :cool:

Tagit en liten rekrunda på morgonen. Trots att snön varit orörd i flera dagar är det väldigt lite spår i markerna. Ett par rådjur var det enda i viltväg men dom hoppade över vägen framför mig och hade sen väldigt svårt att komma genom i snön i skogen.

På vägarna ligger nog isen närmare decimetertjock bitvis så det kommer att dröja innan allt är borta.

Morgon och vaknat i svinottan och kan inte somna om... går upp och lite frukost ...varma kläder och smyger iväg med den tystaste hojen på småvägarna i trakten och kolla djurlivet. :) F - n vad det verkar avlägset. :(

GeCe
2010-02-25, 09:54
Tagit en liten rekrunda på morgonen. Trots att snön varit orörd i flera dagar är det väldigt lite spår i markerna. Ett par rådjur var det enda i viltväg men dom hoppade över vägen framför mig och hade sen väldigt svårt att komma genom i snön i skogen.

På vägarna ligger nog isen närmare decimetertjock bitvis så det kommer att dröja innan allt är borta.

Morgon och vaknat i svinottan och kan inte somna om... går upp och lite frukost ...varma kläder och smyger iväg med den tystaste hojen på småvägarna i trakten och kolla djurlivet. :) F - n vad det verkar avlägset. :(


??? Ja, det är inte bara Bikers som har det tufft i dessa tider. Köpte talgbollar med frön till pippina men tillverkaren har kokat ihop något i år som gör att de stackars liven inte äter skiten! :mad:

Citat:
"Morgon och vaknat i svinottan och kan inte somna om... går upp och lite frukost ...varma kläder och smyger iväg med den tystaste hojen på småvägarna i trakten och kolla djurlivet. :) F - n vad det verkar avlägset. :( "

:cool: Inte deppa nu Ove! Snart är det mars och även du får nog snart takdropp som ett tecken å hopp om bättre tider! ;D :)
Kunde det manliga svenska skidstafett-laget bita ihop och visa tålamod och kämpa sig till ett guld ska vi väl kunna kämpa oss fram några veckor till. Vi ska väl inte vara sämre? :)

Olle Å
2010-02-25, 10:34
Får verkligen gratulera våra skidåkare till deras kämpaglöd.
På tal om djurliv, så såg jag att en bonde matade rådjur ute på ett gärde för en månad sedan. När jag kom körande, så stack de iväg in i skogen tvärs över vägen. När jag åkte samma väg för någon vecka sedan, så stod en liten flock där och bara tittade. troligen har de blivit lite påverkade av att vara hungriga eller vant sig. Rådjuren brukar ju inte ha problem med snön, men i vinter har ju snön blivit så väldigt packad ute på gärdena och även väldigt djup. Det är faktiskt ganska intressant att köra en sväng på småvägarna och titta på hur naturen påverkar innevånarna, både två och fyrbenta. Nu kan man ju se fyrbeningar på vägarna och de tvåbenta på taken.
Våren kommer, faktiskt blir det takdropp även vid minusgrader då solen skiner. Passupp var ni parkerar, Ett snöras kan hamna ganska långt från huset om det är högt.
Olle Å

GeCe
2010-02-25, 12:29
Ja du Olle, det är mycket av samhällsfunktionerna som drivs till sin "spets" sådana här vintrar.

Men det värmde i hjärtat att se staffetlaget igår och hur allting fungerade som det ska med orginisationen runt om med vallat och grabbarnas som toppat formen. Vem minns inte Vassberg å de andra stora pojkarna från förr och satt faktiskt och blev lite fuktig bakom öronen när segern var klar. Inte att förglömma Björn Ferry och tjejerna Kalla och Haag. Sverige har visst inte tagit så många skidmedaljer sedan 1968 och inget stafettguld på 22 år. Kul också för gänget att få ge den där Norrmannen Northugg eller vad han heter svar på tal eftersom han menade att Svenskarna inte utgjorde något hot i stafetten.
Ikväll får vi hålla tummarna för tjejernas i deras staffetlopp.

Ove
2010-02-25, 16:45
??? Inte deppa nu Ove! Snart är det mars och även du får nog snart takdropp som ett tecken å hopp om bättre tider! ;D :)
Kunde det manliga svenska skidstafett-laget bita ihop och visa tålamod och kämpa sig till ett guld ska vi väl kunna kämpa oss fram några veckor till. Vi ska väl inte vara sämre? :)

:mad: Nu VILL jag deppa för nu snöar det IGEN!!! :mad: :eek: :(

räven
2010-02-25, 18:06
Tröstning Ove, här kommer det duggregn . Halt som fanken,+0,5 å kall vägbana blir isskorpa. Hoppas dom gör något åt vägen. Hustrun jobbar i kväll å ska köra hem sen.

Ove
2010-02-25, 20:35
Tröstning Ove, här kommer det duggregn . Halt som fanken,+0,5 å kall vägbana blir isskorpa. Hoppas dom gör något åt vägen. Hustrun jobbar i kväll å ska köra hem sen.

Här har det snöat ca. 2 tum och nu regnar det. Hoppas att prognos som säger +5 i morgon håller annars blir det besvärligt. :eek:

GeCe
2010-02-25, 23:06
Här har det varit julafton igen! :D

Kört fram och tillbaks till storstan och till tandläkaren. Godkänd utan hål i gaddarna och lyckades hålla oss kvar på vägen trots snorhalka.

Dessutom fått hem MRA:s Touringruta till Yamman från Tyskland. En höjdare då man aldrig kan vara säker på hur går med delar till en 15 år gammal hoj! ;D

Dessutom hunnit med och njutit av de svenska stafett-tjejerna i os-laget som gjorde en fin kämpainsats.

Förutom det så kom nyhetsbrevet för mars från SMC som inleder med orden: "Våren kanske verkar långt bort, men snön kommer att smälta, var så säker!" Det blir en vår i år också gubbar! ;)

GeCe
2010-02-26, 13:26
;) Jo, våren kommer det är ett som är säkert!
:eek: Men abstinensen är svår och nu har jag åkt dit på snuset igen! :o Det djäkliga är att jag nästan glömt bort hur gott det var! ??? ;D

räven
2010-02-26, 14:33
Snus är gott! +7 å solsken,nu händer det grejor. Tyvärr har inte kung bore gett upp gör ett nytt försök nästa vecka.

GeCe
2010-02-27, 00:36
Snus är gott! +7 å solsken,nu händer det grejor. Tyvärr har inte kung bore gett upp gör ett nytt försök nästa vecka.


+7! Bor man i närheten av ekvatorn så.......men i Spanien var det 23 i dag! :eek: Och Kung Bore är snart besegrad! Vi får göra som skidkommentatorn Anders Blomqvist säger, bita ihop å borra.

räven
2010-02-27, 08:36
I dag blir det Bromölla, trängas bland hojar å tillbehör. nytt visir å lite såna vårpyssel, känna ,nypa, provsitta, Träffa folk som man inte sett i vinter. Upptakt för våren.

Ove
2010-02-27, 19:31
:) Vinkat av våra gäster från Askersund som hälsat på. Kul att få träffa på kamraterna live, så att säga, även fastän vintern är ihängsen. :)

Konstaterade allihop att vi vill ha vår och komma ut i friska luften på våra tvåhjulingar och vi har en del att göra i sommar, både kortare och längre turer.

Tack GeCe och Lena för besöket! :)

Mats Liifv
2010-02-27, 19:58
Blev ett besök på Din MC, Suzuki och KTM-handlare i Stockholm.

Äntligen får vi någon som säljer KTM i huvudstaden. Har varit ett behov sedan länge.
Thomas Berglund var där och visade upp sin hoj som han kom elva med i Dakarrallyt. För min del blev det en ny jacka. Inte något jag behövde, men som jag ville ha och så fick det bli. Dessutom med 15% rabatt, vilket jag inte noterat innan. Då kan man väl säga att jag "tjänat" en trehundring....;D

räven
2010-02-28, 10:20
Jag är inget matteljushuvud ? kan det vara så Mats?
Själv träffade jag Schuberth representant som va en trevlig dansk. Eftersom jag hade hjälmen med mig kollade han den å bytty solvisiret utan kostnad. Sån mattematik förstår sig en smålänning på. Tack snälla dansken.

GeCe
2010-02-28, 12:02
Trevligt med MC-mässor som lättar upp tillvaron i vintermörkret som det fanns ett par av även i våra trakter. Besökte Triumph-butiken som dock inte har något som lockar direkt men trevligt att träffa lite folk och snacka lite MC.

Dagens höjdpunkt var dock att träffa Ove med fru och ta del av Ove gastronomiska kunskaper som han delade med sig av i överflöd. ;) Kroppen är idag fylld med kolhydrater, smakupplevelser och andra nyttigheter till bristningsgränsen. Länge sedan jag åt så goa potäter för att inte nämna det andra!
Tack Ove för din gästfrihet! :)

Kom hem väbehållen i snöslasket och det var faktiskt skönt att åka med stödhjul då väglaget var lite förrädiskt. Kom hem lagom för att ta sig an skidåkningen i OS som avslutning på en bra dag.

Ove
2010-03-01, 08:44
Kom hem väbehållen i snöslasket och det var faktiskt skönt att åka med stödhjul då väglaget var lite förrädiskt. Kom hem lagom för att ta sig an skidåkningen i OS som avslutning på en bra dag.

:) Kul att ni kunde komma och tur med vädret hade vi för nu har vintern fått spel igen.

:mad: Tittar ut genom föntret och där ute pågår intesivt snöfall, samtidigt som jag får rapport från skådakikarfågelägaren att sångsvanarna är i antågade. Verkar som det måste till långdubb och skidor på hojarna om man inte ska företa första fågelresan med i värmeskåp på stödhjul. :mad:

GeCe
2010-03-01, 09:42
:mad: Tittar ut genom föntret och där ute pågår intesivt snöfall, samtidigt som jag får rapport från skådakikarfågelägaren att sångsvanarna är i antågade. Verkar som det måste till långdubb och skidor på hojarna om man inte ska företa första fågelresan med i värmeskåp på stödhjul. :mad:

:p Räkningen av svanarna skulle börja idag! :rolleyes: Torde inte bli allt för ansträngande arbete som det ser ut.
:mad: Snöstorm här också, å man kan ju undra vad ont vi gjort Kung Bore! :(:mad::eek:

Ove
2010-03-01, 22:37
:) Vaknar lagom tidigt och solen börjar visa sig. Klart väder och det är lovat att det ska vara så hela dagen. Frukost och påklädning. Rycker ut den nytankade hojen och startar, puttrar sen iväg och kollar var solen är. Kör sen i sakta mak i lagom vinkel så att den inte sticker i ögonen.

Vart? Ingen aning, det visar sig framåt dagen. Det går nån timma och jag börjar bli lite frusen och stannar på ett fint ställe och vankar omkring lite, vattnar eventuellt en tuva som ser torr ut. Fortsätter tills magen börjar ropa på fyllning. Restaurang gäller och det finns mest i tätorterna även om jag har bra några ställen annars också. Lite högre tempo mitt på dagen när det blivit varmt och skönt. Så vill hojen också ha påfyllning och så småningom börjar det bli dags att dra sig hemåt.......

Snart..... :rolleyes: ;)

räven
2010-03-02, 08:10
" Gubbens Dagdröm" illustrerade berättelser av Ove. Har du utsett något förlag som får trycka än.
Själv ska jag skota lite i skogen eftersom vintern kom tillbaka.

Ove
2010-03-02, 09:29
" Gubbens Dagdröm" illustrerade berättelser av Ove. Har du utsett något förlag som får trycka än.
Själv ska jag skota lite i skogen eftersom vintern kom tillbaka.

:D Nä, hinner inte! Ska göra köttbullar. :cool:

GeCe
2010-03-02, 16:52
:) Vaknar lagom tidigt och solen börjar visa sig. Klart väder och det är lovat att det ska vara så hela dagen. Frukost och påklädning. Rycker ut den nytankade hojen och startar, puttrar sen iväg och kollar var solen är. Kör sen i sakta mak i lagom vinkel så att den inte sticker i ögonen.

Vart? Ingen aning, det visar sig framåt dagen. Det går nån timma och jag börjar bli lite frusen och stannar på ett fint ställe och vankar omkring lite, vattnar eventuellt en tuva som ser torr ut. Fortsätter tills magen börjar ropa på fyllning. Restaurang gäller och det finns mest i tätorterna även om jag har bra några ställen annars också. Lite högre tempo mitt på dagen när det blivit varmt och skönt. Så vill hojen också ha påfyllning och så småningom börjar det bli dags att dra sig hemåt.......

Snart..... :rolleyes: ;)


------många tuvor små behöver ofta vätska få.......då har du att göra men framtisdtro ska ju ge livsglädje var det någon som sa......:)

veteranmc
2010-03-02, 20:47
vakna en vårdag titta ut å se solen skina. ta på sig ryggsäcken med pimpelgrejerna. kicka igång motorcykeln å åka ut på isen å pimpla. det är livskvalite.

Ove
2010-03-02, 22:34
vakna en vårdag titta ut å se solen skina. ta på sig ryggsäcken med pimpelgrejerna. kicka igång motorcykeln å åka ut på isen å pimpla. det är livskvalite.

:mad: Olika det där! Mina erfarenheter av vinterfiske är att det är kallt som skam om alla kroppsdelar och inte en fisk så långt kroken når. :mad:

:) Men det är klart .. själva resan ut på isen har sina poänger. :rolleyes:

GeCe
2010-03-03, 11:48
;) Pimpelfiske kan nog med rätt kläder vara ett trevligt tidsfördriv och ge lite godsaker att lägga på tallriken, sen om en mc är rätta fordonet att halka runt med kan diskuteras!

Här är ett denna årstid ett säkrare alternativ kanske: http://na.se/stadsliv/1.752327-titta-en-sparkfri-spark- :)

Ove
2010-03-03, 12:20
;) Pimpelfiske kan nog med rätt kläder vara ett trevligt tidsfördriv och ge lite godsaker att lägga på tallriken, sen om en mc är rätta fordonet att halka runt med kan disuteras!

Här är ett denna årstid ett säkrare alternativ kanske: http://na.se/stadsliv/1.752327-titta-en-sparkfri-spark- :)

:D Ja faktiskt! Det vore kanske något att lysa upp vintermörkret med: Konstruera en egendesignad motorspark och få den att klara snö och is som mest består av hopfrusna flak. :rolleyes: ;)

GeCe
2010-03-03, 19:37
:D Ja faktiskt! Det vore kanske något att lysa upp vintermörkret med: Konstruera en egendesignad motorspark och få den att klara snö och is som mest består av hopfrusna flak. :rolleyes: ;)


;) Å andra sidan mycket jobb och en del slantar för att få ut så lite nytta. Kanske bättre att lägga de pengarna på mc-utrustning och handla fisk på ICA istället. Det går ju alltid åt packutrustning t.ex om man ska ut och toura. Man kan ju tänka sig använda apostlahästarna på isen med dubb under sulorna också, nog betydligt billigare. Inga startsvårigheter heller som ofta kan bli med sådana där småmotorer. :cool:

Ove
2010-03-04, 09:28
;) Man kan ju tänka sig använda apostlahästarna på isen med dubb under sulorna också, nog betydligt billigare. Inga startsvårigheter heller som ofta kan bli med sådana där småmotorer. :cool:

:eek: Gå till fots på en sjö! Haver provat - inga referenspunkter = ingen upplevelse av förflyttning. Samma variation som på en motionscykel fast obekvämare :o

GeCe
2010-03-04, 12:05
:eek: Gå till fots på en sjö! Haver provat - inga referenspunkter = ingen upplevelse av förflyttning. Samma variation som på en motionscykel fast obekvämare :o

:) Kan ju bero på hur stor sjön är också men mina erfarenheter är inte från Vänern och på min tid cyklade man också. På Vänern skulle det kanske passa med en lite scooter . ;)

Ove
2010-03-04, 13:36
:) Kan ju bero på hur stor sjön är också men mina erfarenheter är inte från Vänern och på min tid cyklade man också. På Vänern skulle det kanske passa med en lite scooter . ;)

:confused: Hellre en offroad med dubb och ev. skidor. Utrustning: Ställ med alla skydd, hjälm, flytväst och isdubbar. :cool:

GeCe
2010-03-04, 18:49
:confused: Hellre en offroad med dubb och ev. skidor. Utrustning: Ställ med alla skydd, hjälm, flytväst och isdubbar. :cool:


Föredrar nog en scooter iallafall! Låg sitthöjd och lätt vikt. Och helst en utan breda fotplattor som blir i vägen som på Innovan med fotpinnar så man får ned fötterna ordenligt. Lätt att resa upp om man går omkull också och med lite snö på isen kanske man klarar sig utan dubb. :)

:) Här har solen varit framme hela dagen från en klarblå himmel ;) och enligt den gamla bondepraktikan ska detta väder hålla i sig i 12 veckor :D om detta stämmer finns det ju hopp om en inte allt för sen vår trots allt. Vi får hoppas.

veteranmc
2010-03-05, 13:36
idag har vi kanon väder här i kalix solen skiner å 3 grader varmt ute.MOTORCYKELVÄDER men tyvärr har jag 3.5mil till garaget så det blir nog ingen mc tur idag. bor i lägenhet å har inget garage här i kalix. på sommaren har jag motorcykeln stående här i kalix utanför vardagsrumsfönstret så jag har den under uppsikt. man får väll åka till garaget i morgon om det är så här fint väder å ta en mc tur. dom ska ju rastas ofta å länge

Ove
2010-03-06, 08:55
:confused: -20 grader nu på morgonen och senare under dagen skall det bli töväder och sen kallt till natten igen. Snacka om variation! Med solen skiner och det tar bra på snön och det är det viktigaste... :) Ett "normalår" så hade vägarna varit isfria och det hade varit ett perfekt hojväder.

Väntar ut en halvmeter isig snö framför dörrarna så att det går att få ut maskinerna innan jag provar. Kan alltid skotta fram dom men det är ingen idé för att det ligger is och slask på alla trevliga vägar. På dom stora vägarna är det torrt under dagen så saltet bildar dammmoln efter bilarna så där vill jag inte gärna köra ännu. Men fortsätter vädret en eller ett par veckor till så ... :cool:

Olle Å
2010-03-06, 11:03
Hejsan. Lika kallt här i "Värmland" som i Sjötorp. Nästan svenskt rekord i vinter med ca 1 m snö i Koppom. Det gäller då på plan mark. Har väl åkt lite grann i vinter, men ser ju fram mot lite varmare väder. Skall bli intressant och se hur tjälen påverkar småvägarna. Det gäller nog att ha bra framgaffel misstänker jag. Räknar väl med att komma till Kristinehamn på långfredagen för den årliga turen. I fjol var det ju nästan rekorddeltagande med ca 1000 hojar.
Det är nära nu.

Trike
2010-03-06, 14:00
Hej Olle

Vet du vilken tid det samlig i Kristineham ?

Trikeåkare i Skaraborg

Kul på tre hjul

Ove
2010-03-06, 14:28
Hej Olle

Vet du vilken tid det samlig i Kristineham ?

Trikeåkare i Skaraborg

Kul på tre hjul

Samlingen börjar 9.00

Underhållning från scenvagnen från 10.00

Kortegen rullar iväg 11.00

Allt enligt osäker källa :)

Ella
2010-03-06, 14:41
Test! kan skriva?

räven
2010-03-06, 15:15
Snygga skinnbyxor,var har du köpt dom ?

Ove
2010-03-06, 18:01
Test! kan skriva?

:) Hej Ella och välkommen på tråden! Jodå, visst kan du skriva. ;)

Ove
2010-03-09, 12:02
:) Snön börjar bli blötare och det droppar från taken redan vid 10-tiden. Våren är på väg om än långsamt!

Planerar resor och småturer så att kartan börjar bli sliten. En del av det som planeras kommer att bli av, bl.a min sväng till ostkusten, fågel och ormbesök, Värmland och Vänern runt i vänstervarv och därutöver en massa rekrundor i områden som ff är "vita" i min närhet.

Sen som alltid blir det en massa resa på kartan som inte kommer att hinnas med, men det får bli ett annat år.

Hoppas på att jag även kan hänga med på andras idéer också, Glasriket, Värmlandsnäs osv.

2 hoj ska besiktigas och på den ena ska det bytas bakdäck som inte blev av i fjol. Det är på slänghojen Lillan. funderar på bra däck för det blir en blandning av grus, grusig asfalt och ren asfalt som den kommer att gå på. Funderar på nån typ av "offroad light-däck". Nån med idéer??

Mycke ä´de´som ska göras och åkas bara snöeländet försvinner. :cool:

GeCe
2010-03-09, 20:12
Bohuslän i sommar är ett måste! Högst på priolistan. :)

Ove
2010-03-09, 23:00
Bohuslän i sommar är ett måste! Högst på priolistan. :)

:) OK! Börjar värma kaffet så det är klart när ni kommer förbi. ;)

GeCe
2010-03-10, 11:32
Gott! Då bjuder jag på en "Reel" under apeln! ;) :)

Ove
2010-03-10, 11:43
Gott! Då bjuder jag på en "Reel" under apeln! ;) :)

:) Trevligt! Inte visste jag att du förutom allt annat även behärskar skotska danser. :D

GeCe
2010-03-10, 13:23
:eek: Du skulle bara veta vad jag behärskar?

Musiken står jag för men du dansen om det ska bli någon! ;) :)

Ove
2010-03-10, 14:37
:eek: Du skulle bara veta vad jag behärskar?

Musiken står jag för men du dansen om det ska bli någon! ;) :)

:p Skulle i så fall vara en halvtaskig polka. :p :D

:) Kaffevattnet är iallafall kokt, men jag lade det i frysen för säkerhets skull. Det är bara att mikra så är det klart. :D :cool:

DearHunter
2010-03-10, 15:04
:D:D:D:D

Ska jag dra historien om den där stockholmaren som flyttade till lappmarkena och när den ende grannen bjöd in honom på fest ? :D

Ove
2010-03-10, 22:29
:confused: Mycke TV-tittande blir det när det inte finns annat att göra och det är en sak som jag funderat över: Varför går det upp till 3 - 4 matlagningsprogram samtidigt? Om man tittar i frysdiskarna så säljt det tydligen mest färdigtlagat.

Är det möjligen som att folk tittar på programmen som om dom såg på en föreställning i magi eller vad. Det har faktiskt gått så långt att man måste välja speciella affärer för att få tag på justa råvaror att laga maten av.

Själv har jag tur som har affär i min närhet där det finns en bra charkdisk och jag kan få nymalen färs och kött som jag vill ha det. Vill jag köpa bröd som jag gillar får jag åka ett par mil, men det får bli så för jag är lite kinkig på den punkten. :o

Men jag har sett charkdiskar där det enda som erbjuds är typ flintastek eller filé i någon geggig marinad som jag inte har en aning om vad den innehåller eller hur länge den har legat i sörjan. Lätt att bli vegan i det läget. :eek:

Det lite tragikomiska i det hela är att det tar inte så lång stund och är inte så mycke jobbigare att fixa till lite käk från grunden än att mikra fruset och färdiglagat till en familj. :rolleyes:

GeCe
2010-03-10, 22:40
Det lite tragikomiska i det hela är att det tar inte så lång stund och är inte så mycke jobbigare att fixa till lite käk från grunden än att mikra fruset och färdiglagat till en familj. :rolleyes:

:confused: Undrar om det kan vara så att folk anser sig inte ha tid, fantasi och kunskaper tillräckligt. Är nog lite inne på den linjen för min egen del men anser mig nu efter idogt övande i 40-45 års tid vara ganska haj på att koka ägg och havregrynsgröt. Koka potäter har jag nog en viss fallenhet för också även om jag tycker det tar för lång tid! :)

Jan-Olov
2010-03-10, 23:17
Fixa lite mat är i och för sig inte så svårt så länge jag skall äta det själv, men hitta på, det är det svåra samt att planera rätt så att allt fins hemma. En kokbok är ganska bra helst en som tar det från grunden.
Att laga och bjuda gäster det vill jag inte för jag litar inte på mig själv att det blir bra nog.

Ove
2010-03-10, 23:34
Fixa lite mat är i och för sig inte så svårt så länge jag skall äta det själv, men hitta på, det är det svåra samt att planera rätt så att allt fins hemma. En kokbok är ganska bra helst en som tar det från grunden.
Att laga och bjuda gäster det vill jag inte för jag litar inte på mig själv att det blir bra nog.

:D Finns bara ett sätt - testa på andra! Duger det åt dig så duger det åt dom. I kokboken hittar du huvudspåret i anrättningen men sen kryddar du och grejar till du är nöjd. Brukar funka! :)

PS! Finns en mycket matkunnig dam som brukar kolla detta forum. Du får sätta ut en annons om en matlagningskurs om behov finnes! DS

Jan-Olov
2010-03-11, 07:04
PS! Finns en mycket matkunnig dam som brukar kolla detta forum. Du får sätta ut en annons om en matlagningskurs om behov finnes! DS
Na så itresserad är jag inte det får räcka mad det jag kan, steka ägg och falukorv är annars sista utvägen. Skall jag bjuda i egen regi så har hotellet här hemma kejtering.:D

Ove
2010-03-11, 17:57
:) Nu är jag hemma igen! Jo, jag har varit ute och kollat en delvis ny runda som jag kan visa om det kommer någon och vill åka runt. Den svängen jag gjorde idag blev ca 22 mil och får väl vara en lagom dagstur men tanke på att det finns lite att titta på efter vägen.

Var inne i MC-butiken i Väring och pratade med ett par mogna herrar varav den ene köpte en hoj (tror jag). Konstigt det där med MC-folket, Bara hittar varandra var som helst. Dom i affären var väl naturlig sak men på min fortsatta resa stannade jag för att äta lunch. Delade bord med en man från trakten och efter någon minut sitter vi och snackar MC och vägar. :cool:

Träffade också en man som arbetar med Hornborgasjön och han sade att det kommer att bli försenat med tranflytten i år och det innebär en intensivare och kortare period så det är vad jag förstår läge för nytt rekord igen! Sjön är bara öppen vid utloppet idag så vi får se vad som händer. Webbkameran kommer att starta 20;e och Naturum öppnar nu till Lördag om jag minns rätt. Kollal deras hemsida för säkerhets skull :rolleyes:

Alltså dags för dom som har kikare att putsa linserna!!

GeCe
2010-03-11, 23:33
Läste att tranorna nere i europa börjat röra på sig. Men de få som vågat sig in i Sverige från Danmark vände tillbaks! :eek: Inte svårt att förstå!
Fågelkikarägare GeCe med alltid putsad lins! :)

Ove
2010-03-11, 23:51
Läste att tranorna nere i europa börjat röra på sig. Men de få som vågat sig in i Sverige från Danmark vände tillbaks! :eek: Inte svårt att förstå!
Fågelkikarägare GeCe med alltid putsad lins! :)

:) Helt rätt! Enligt fågelmannen jag träffade tänker du som en trana, Ägarfågelkikare GeCe! :p Dom provar hur det ser ut och om det inte funkar att komma norrut så vänder dom ett tag. Dom som häckar i Skaraborg kommer någon vecka före dom som ska vidare och det är väl dom som är lite ivrigare. Resten, den stora anhopningen, befinner sig i södra Tyskland och har 2 viloplatser som skall avverkas på vägen innan dom kommer.

räven
2010-03-12, 08:16
Duktiga pippi som inväntar hojväder.

Ove
2010-03-12, 09:52
Duktiga pippi som inväntar hojväder.

Smarta fåglar tranorna! Drar iväg söderut när det blir kallt och ockuperar ett träsk vid solkusten. Har det ganska bra under vintern och sen när det börjar pirra under fjädrarna drar dom norrut igen. Dom följer våren i sakta mak, stannar några gången nån vecka i taget och käkar, dansar och har lite kul medan dom väntar på väder. Sen sista rycket för att hitta ett bra revir och föröka sig när det är varmt och skönt i Norden. Sen sticker dom med familj och allt och låter oss vara kvar i snö, kyla och sån skit.

Finns en del pensionister som gör ungefär lika. Kanske nåt att fundera på? :rolleyes:

GeCe
2010-03-12, 10:10
:eek: Vem vet, vi kanske föds till Tranor i vårt nästa liv! :confused: :) :D

Ove
2010-03-12, 10:23
:eek: Vem vet, vi kanske föds till Tranor i vårt nästa liv! :confused: :) :D

:) Kunde kanske vara något? Men käkar inte tranor grodor?? Råa! :eek:

Mats Liifv
2010-03-12, 11:57
:) Kunde kanske vara något? Men käkar inte tranor grodor?? Råa! :eek:
Det mesta går att äta, fråga en frasman. Han lär äta både grodor, ostron och sniglar. Inte råa kanske men dock....!

GeCe
2010-03-12, 12:32
Det mesta går att äta, fråga en frasman. Han lär äta både grodor, ostron och sniglar. Inte råa kanske men dock....!

:rolleyes: Det där stärker mina misstankar då jag alltid tyckt det var något Franskt elegans med Tranorna. :)

Ove
2010-03-13, 18:10
:confused: Hörru GeCe! Jag har funderat på din underskrift

Visst blir livet roligare på två hjul! :) För att inte tala om med sex :D

:confused: Har du börjat fundera på husvagn efter bilen?? :p:D (Kan visst syfta på något annat men jag kommer inte ihåg vad) :confused:

Mats Liifv
2010-03-13, 19:37
:confused: Hörru GeCe! Jag har funderat på din underskrift

Visst blir livet roligare på två hjul! :) För att inte tala om med sex :D

:confused: Har du börjat fundera på husvagn efter bilen?? :p:D (Kan visst syfta på något annat men jag kommer inte ihåg vad) :confused:

Min tolkning är att det, precis som i mitt fall, rör sig om tre gånger två hjul! ;)

räven
2010-03-13, 19:47
Kluring den där GeCe,mest sliter jag åtta hjul nu ,men hoppas på ändring snarast.

GeCe
2010-03-14, 23:38
:confused: Hörru GeCe! Jag har funderat på din underskrift

Visst blir livet roligare på två hjul! :) För att inte tala om med sex :D

:confused: Har du börjat fundera på husvagn efter bilen?? :p:D (Kan visst syfta på något annat men jag kommer inte ihåg vad) :confused:


Fundera du på du Ove å lite hjärngymnastik ska ju bara vara hälsosamt sägs det men Mats är nog lite inne på rätt väg som en ledtråd! :)

GeCe
2010-03-14, 23:44
Kluring den där GeCe,mest sliter jag åtta hjul nu ,men hoppas på ändring snarast.

??? Kan det vara traktor + skogsboggie. Rockenroll i skogen? :cool:

DearHunter
2010-03-14, 23:47
Är det ingen som har miniräknare och som kan kontrollräkna om det är sex han menar? :D

räven
2010-03-15, 08:19
Rätt svar GeCe. första pris till dig. Ove har ett första pris i långa ordtävlingen. Själv har jag just lagt in dagens första pris.

Ove
2010-03-15, 08:21
Fundera du på du Ove å lite hjärngymnastik ska ju bara vara hälsosamt sägs det men Mats är nog lite inne på rätt väg som en ledtråd! :)

:p Aha!! Då har jag det också! :D:rolleyes:;)

Ove
2010-03-15, 10:14
:rolleyes: Det där stärker mina misstankar då jag alltid tyckt det var något Franskt elegans med Tranorna. :)

Letat efter tranor idag och dom är på 2 veckorskurs i "Stil och Maner" i Frankrike. Dom som redan har grejat den utbildningen är i Tyskland och lever rullan. Mao inte en trana på gång ännu till Sverige. ???

Två veckors försening innebär ung. mitt i April och Svanarna lär inte dyka upp värst långt tidigare. Blir en hektisk vår. :eek: :cool:

Ove
2010-03-15, 13:24
:mad: Sotarn kom i början av Januari så jag reste upp stegen i 30 cm lös snö. Tänkte som så att jag tar bort den när snön försvunnit om ett par dar. :rolleyes:
Nu har snön sjunkit ihop till 3;e pinnen och håller att gå på så jag provar... då har fanskapet frusit fast i snödrivan! :mad:

Får väl dras med "dekorationen" ett par veckor till... :p

Jan-Olov
2010-03-15, 19:38
Letat efter tranor idag och dom är på 2 veckorskurs i "Stil och Maner" i Frankrike. Dom som redan har grejat den utbildningen är i Tyskland och lever rullan. Mao inte en trana på gång ännu till Sverige. ???

Två veckors försening innebär ung. mitt i April och Svanarna lär inte dyka upp värst långt tidigare. Blir en hektisk vår. :eek: :cool:
Jag såg en ensam svan vid middagstid, kanske han rekade läget.

Ove
2010-03-15, 21:52
Jag såg en ensam svan vid middagstid, kanske han rekade läget.

:confused: Hmm. en ensam? Det kan ha varit en sån där som inte har flyttat, en del hittar på att dom inte skall fara nån väg. Såg du vilken sort - sång- eller knölsvan?

Jan-Olov
2010-03-15, 23:41
:confused: Hmm. en ensam? Det kan ha varit en sån där som inte har flyttat, en del hittar på att dom inte skall fara nån väg. Såg du vilken sort - sång- eller knölsvan?
Nej det kan inte jag avgöra när de flyger men den flög i nord ostlig riktning. Behöver inte svanen öppet vatten och det tror jag inte det finns här möjligen i Laganån.

Ove
2010-03-16, 14:03
Nej det kan inte jag avgöra när de flyger men den flög i nord ostlig riktning. Behöver inte svanen öppet vatten och det tror jag inte det finns här möjligen i Laganån.

:) Nästan lättast att skilja dom åt i luften om man inte är nära dom för knölsvanen låter väldigt mycket om vingarna men är tyst för övrigt medan sångsvanen flyger tyst men skriker och tutar hela tiden. Är det en större plog som kommer tror jag nog att man kan förutsätta att det är sångsvan. :)

Jan-Olov
2010-03-16, 18:06
Då var det en sångsvan för jag märkte den för att den skrek.

GeCe
2010-03-17, 10:00
Rätt svar GeCe. första pris till dig. Ove har ett första pris i långa ordtävlingen. Själv har jag just lagt in dagens första pris.


Tackar!
Ljunglövs etta lös fick det bli eftersom endast det bästa duger.

Antar det ofta är snus och Rockenrollpartaj i rävgrytet hos dig?

GeCe
2010-03-17, 10:05
:p Aha!! Då har jag det också! :D:rolleyes:;)

Skönt att poletten skarmlade ned för dig kan ju ha besparat dig lite huvudvärk! :rolleyes:

GeCe
2010-03-17, 10:09
Letat efter tranor idag och dom är på 2 veckorskurs i "Stil och Maner" i Frankrike. Dom som redan har grejat den utbildningen är i Tyskland och lever rullan. Mao inte en trana på gång ännu till Sverige. ???

Två veckors försening innebär ung. mitt i April och Svanarna lär inte dyka upp värst långt tidigare. Blir en hektisk vår. :eek: :cool:

:eek: Är impad av dina kunskaper Ove! :rolleyes:
Å dä ä bra, du står för kunnandet och jag för den putsade linsen. :) En utmärkt arbetsfördelning! :p ;) :)

GeCe
2010-03-17, 11:05
Angående fåglar:
SVT text rapporterar om att första Tranan vid Hornborjarsjön. En modig eller välbetald spejare möjligtvis.

Ove
2010-03-17, 12:18
:eek: Är impad av dina kunskaper Ove! :rolleyes:
Å dä ä bra, du står för kunnandet och jag för den putsade linsen. :) En utmärkt arbetsfördelning! :p ;) :)

:o Kunskaper = noll, men jag vet var jag ska kolla - Hornborgasjöns hemsida. ;)

och försök nu inte att smita från orm och svanspaningen!!! :p

Ove
2010-03-17, 12:21
Skönt att poletten skarmlade ned för dig kan ju ha besparat dig lite huvudvärk! :rolleyes:

:rolleyes: Nåja! Hade väl kunnat lösas genom att lösa en Treopolett.... :rolleyes:

GeCe
2010-03-17, 13:06
:o Kunskaper = noll, men jag vet var jag ska kolla - Hornborgasjöns hemsida. ;)

och försök nu inte att smita från orm och svanspaningen!!! :p


"Kunskaper =Noll" :eek: Vem tror du tror dig? ;) :) :)


:cool: Vem kan tänkas smita från Svansafarit med de sexiga vägarna dit och det goda fikat å kaffet som serveras där! För att inte tala om alla glada och trevliga människor och vackra svanar och väder. Inte jag iallafall. :)

räven
2010-03-17, 15:44
Jag sparar mig nog för tranorna, å gammla hojkörare man vill se igen. Min väg är knappast farbar än på en tid (spårig is). Man beräknar 1m tjäle i dom plogade grusvägarna. Ove du håller koll på tid å antal som vanligt hoppas jag.

Ove
2010-03-17, 15:51
:cool: Vem kan tänkas smita från Svansafarit med de sexiga vägarna dit och det goda fikat å kaffet som serveras där! För att inte tala om alla glada och trevliga människor och vackra svanar och väder. Inte jag iallafall. :)

:D Instämmer i allt! Att vägarna var sexiga ? Absolut ! Riktig tjälskottssörja är väl varje MC-åkares våta dröm! Och sen är det årets första riktiga mål, glöm inte det! :D :cool:

Ove
2010-03-17, 16:07
Jag sparar mig nog för tranorna, å gammla hojkörare man vill se igen. Min väg är knappast farbar än på en tid (spårig is). Man beräknar 1m tjäle i dom plogade grusvägarna. Ove du håller koll på tid å antal som vanligt hoppas jag.

:cool: Lugn och fin Jan. Planering och nedräkning från 7-8.000 som vanligt. Gäller boendet som vanligt eller kommer du med en hel skock smålänningar och skåningar? Jag förutsätter att Olle Å och Trike håller sig informerade här. Sen får vi väl ta till den gamla djungeltrumman för att uppmärksamma dom som inte är med oss här. ;)

Skapar en ny tråd om Tranresan. Ska vi göra samma med Svan- och Ormresorna??

Ove
2010-03-18, 09:45
:) Plussssssssgrader! Skvalar och rinner överallt! Fortfarande en massa snö .... men hur länge? :)

:confused: Funderade på all snö som flyttats med plog och skyffel - den smälter ju bort! Vore det kanske vettigare att flytta upp dörrarna en bit och låta snön ligga? Mindre jobb. :cool: ;)

Ove
2010-03-18, 16:29
:eek: Men Halllå!!! :eek:

Idag för jämt ett år sen körde GeCe och jag Tysslingeturen! Jag fick 27 mil på mätaren den dagen. Det skulle inte falla mig in att köra så långt idag - är det som jag har blivit äldre??? :eek:

:p ;)

GeCe
2010-03-18, 19:31
:rolleyes: Nåja! Hade väl kunnat lösas genom att lösa en Treopolett.... :rolleyes:


Treopolett ;D ;D

GeCe
2010-03-18, 19:36
:D Instämmer i allt! Att vägarna var sexiga ? Absolut ! Riktig tjälskottssörja är väl varje MC-åkares våta dröm! Och sen är det årets första riktiga mål, glöm inte det! :D :cool:


:eek: Tjälskottsörja tycker jag vi nog ska undvika i år för att inte avskräcka alla nya intresserde utflyktsintresserade bikers. En trevlig asfalts-väg som passar alla hojar finns som vi kan välja istället. :) :) Den där tjälskottsörjan får jag ta på mig som en felnavigering som inte var meningen även om den väckte din förtjusning Ove. ;)

GeCe
2010-03-18, 19:46
Skapar en ny tråd om Tranresan. Ska vi göra samma med Svan- och Ormresorna??


:) Det tycker jag låter som ett bra förslag. Du kan ju avakta lite med Ormsafarit kanske tills jag fått läget klart för mig hur det fungerar vid Kvismaren. ;)

GeCe
2010-03-19, 16:36
:eek: Nu ha de första sångsvanarna, 6 till antalet och några havsörnar anlänt till Tysslingen så nu gäller att få ordning på hojarna å få dem åkbara. :) :)

Ove
2010-03-19, 17:54
:eek: Nu ha de första sångsvanarna, 6 till antalet och några havsörnar anlänt till Tysslingen så nu gäller att få ordning på hojarna å få dem åkbara. :) :)

:) Härligt! Du får väl skruva ihop någon. Jag ska bara hämta hem Sigrid. Servad och fin.

Ska bara pussas (nä, inte putsas)lite så är hon redo. ;)

GeCe
2010-03-20, 08:11
:) Härligt! Du får väl skruva ihop någon. Jag ska bara hämta hem Sigrid. Servad och fin.

:eek: Usch vad lat man varit som inte fått ordning på hojarna ännu men Innovan är alltid startklar och funkar bra på 70-vägarna till Tysslingen om så skulle vara. :rolleyes: :) :)

Ove
2010-03-20, 10:03
:) Idag, äntligen har jag kommit åt att öppna dörren till hojarna. :p

Provade att starta Lillan som inte varit igång på närmare 5 månader. Det gick som väntat inte för det är ff råkallt i skjulet. Illa det där att hela höstsäsongen bara blev borta men nu är det som det är. Ska nog med lite trolldom och fjäsk få henne att hoppa igång. Känner henne rätt väl vid det här laget och hon är lite tjurig om hon får för lite uppmärksamhet. :rolleyes:

Snö och is försvinner i ett tempo som jag inte vågat hoppas på så snart försvinner nog det mesta, även på min gårdsplan. Skönt!!!:cool:

DearHunter
2010-03-20, 10:32
Nu jäklar!

Vackert väder.


DearHunter är i skrivande stund i extas.
Här ska porten skottas fram och premiärtur tas...
Ut på stockholmsvägarna ska hojen rastas
och lystna och längtande blickar mot oss kastas.
De som är hemma och rädda för lite is och vägsprickor
ska veta att rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor :)

Hupp!

Ove
2010-03-20, 18:15
:) Som sagt! Lillan är svag för lite löften och vänligt tal. Provade igen och hann knappt nudda startknappen så brummade hon igång. Nu är det enda som hindrar mig ca 10 meter kompakt och lutande skithal is som jag hoppas försvinner under morgondagen. På Måndag skall det köras med allihop är målsättningen! Raka spåret till macken och få lite frisk luft i alla 4 däcken sen hämta hem Sigrid och säsongen igång på riktigt. :cool: :D :cool:

räven
2010-03-20, 19:43
Nu väller vårtecknen inn över småland. Liten starflock, duvorna hoar i skogsbrynen. Min isväg smält bra i dag,+8 å litet vårregn. Men tyvärr tar våren liten paus nu,den vill ju inte trötta ut sig.

GeCe
2010-03-21, 09:15
Nu jäklar!

Vackert väder.


DearHunter är i skrivande stund i extas.
Här ska porten skottas fram och premiärtur tas...
Ut på stockholmsvägarna ska hojen rastas
och lystna och längtande blickar mot oss kastas.
De som är hemma och rädda för lite is och vägsprickor
ska veta att rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor :)

Hupp!


;) Nice med lite posesi.
Tackar och hoppas premiärturen blev till belåtenhet! :)

Ove
2010-03-21, 20:27
:confused: Var en sväng till värmland idag. Det snöade och vid Kil läg snön vit på vägbananvid middagstid. Tinade bort på vägen men det som hamnade på snö försenar bortsmältnigen en del så morgondagens turer är i fara. :mad:

Konstaterar efter att jag åkt omkring en del i Skaraborg och södra Värmland på vad jag kallar MC-vänliga vägar så kommer det att bli mycke snabelbil. Sprickor, hålor och en massa nya gupp. Ta´t försiktigt när ni åker ut, för det är inte alls säkert att kurvan ser ut som i höstas.

Olle Å
2010-03-22, 12:20
Åkte en tur härom dagen och kan konstatera att årets tjällossning kan ställa till lite problem.
På en del ställen hade asfalten spruckigt i mer än 5 cm breda rännor. Grusvägarna har ju redan tendens att bli mycket vågiga. Märks speciellt vid dikesövergångar där ju inte vägen frusit upp, men före och efter diket.
Fortfarande fritt från mygg och turister, så vi får ha småvägarna för oss själva.

GeCe
2010-03-22, 16:04
Det är lika illa här i mina trakter med sprickor i asfalt och vågiga vägar. Så det blir till att ta det lika vackert som vanligt. Bråttom och MC hänger liksom inte ihop för mig. Och dessutom vill man ju gärna hinna med att se sig om när man är ute och åker, det är liksom det som är vitsen för mig med mitt bikande. ;) :) Skåda fågel t.ex!

räven
2010-03-23, 21:25
Min grusväg är riktigt pucklig nu, va nära att fara ut genom stängda takluckan på traktorn i dag.

Ove
2010-03-23, 22:44
Min grusväg är riktigt pucklig nu, va nära att fara ut genom stängda takluckan på traktorn i dag.

:eek: Tat´försiktigt gamle man. Har själv försökt stånga mig ut genom en traktorhytt och huvvaligen va´de´gjorde ont!! :eek:

Hytten däremot klarade sig oskadd. Rejäla grejer dom där Caterpillarbandlastarna! :cool:

Vad som hände var att jag körde med skopan full över en tjälknota och maskineländet tippade framåt hastigt och stannade när skopan slog i backen. men det gjorde inte jag. Inte förrän jag träffade mitt i krysset mellan tak och vindruta. Vilken j - a smäll!!! :eek:

GeCe
2010-03-24, 07:24
:eek: Tat´försiktigt gamle man. Har själv försökt stånga mig ut genom en traktorhytt och huvvaligen va´de´gjorde ont!! :eek:

Hytten däremot klarade sig oskadd. Rejäla grejer dom där Caterpillarbandlastarna! :cool:

Vad som hände var att jag körde med skopan full över en tjälknota och maskineländet tippade framåt hastigt och stannade när skopan slog i backen. men det gjorde inte jag. Inte förrän jag träffade mitt i krysset mellan tak och vindruta. Vilken j - a smäll!!! :eek:


:eek: Dä ä dä jag alltid sagt, Caterpillarbandlastare är livsfarliga att köra! Och något som jag haft tur är klarat ifrån också! :rolleyes:


:mad: Men har ett annat problem för nu har jag tvingats sjukskriva bästa "fågelskådarmotorcykeln" ( anmäls till långordstävlingen ) Kom nämligen underfund med och lagom till vårens första självande sekunder klantigt nog, att styrlagret ska bytas. Beställning av dessa och jobbet gör nog att det kan ta kanske upp till ett par veckor innan hojen är klar. Och Yamman är ju inte ihopskruvad ännu heller. Shit och skäms på mig för min slöhet. :(
TA:n har nog i ett tidigare liv fått kört lite för mycket rakt fram verkar det som så det kan inte vara mitt fel iallafall för jag är en så djäkla dålig "raktframmotorcyklist". :D

Lite frusterande också med tanke på att svanarna blir fler och fler för var dag vid Tysslningen också! ???

Ove
2010-03-24, 08:58
:TA:n har nog i ett tidigare liv fått kört lite för mycket rakt fram verkar det som så det kan inte vara mitt fel iallafall för jag är en så djäkla dålig "raktframmotorcyklist". :D

Lite frusterande också med tanke på att svanarna blir fler och fler för var dag vid Tysslningen också! ???

:) Lugn och fin nu GeCe. Du får väl vara innovativ och titta runt i garaget. Står det inte en tredje maskin där? :p :D

:( Och sen det där mer raksträckor - visst är det ett elände! Plattslitna däck och förstörda styrlager (och uttråkad förare) :cool:

Hur många svanar har vi nu? Jag har sett bara några få sträcka förbi parvis. Men jag blev glad att se och höra en hel svärm med småfåglar nu på morgonen, jag tror det var kungsfågel. Pyttesmå fåglar som kvittrade i varenda gren omkring mig. Våren är riktigt på väg nu!

Jan-Olov
2010-03-24, 10:42
En fråga, kungsfågeln har jag för mig inte flyttar. Fast det beror nog lite på hur långt upp i landet man bor. En riktigt fågeltokig lärare på skolan visade mig en sädersärla i går han sa att det var rekordtidigt, jag får väl lita på honom.

GeCe
2010-03-24, 11:27
:) Lugn och fin nu GeCe. Du får väl vara innovativ och titta runt i garaget. Står det inte en tredje maskin där? :p :D

:( Och sen det där mer raksträckor - visst är det ett elände! Plattslitna däck och förstörda styrlager (och uttråkad förare) :cool:

Hur många svanar har vi nu? Jag har sett bara några få sträcka förbi parvis. Men jag blev glad att se och höra en hel svärm med småfåglar nu på morgonen, jag tror det var kungsfågel. Pyttesmå fåglar som kvittrade i varenda gren omkring mig. Våren är riktigt på väg nu!


:eek: Du har rätt Ove, tur att du påminde mig det finns ett tredje ben....f..låt mc.....Innova......innovativ ;D ..... att åka på och den går nog bra att åka på ändå till Tranorna också om så är. :cool:
Svanarna uppges idag ( onsdag ) till 178 st. och det är i procent räknat en ansenlig höjning från de första 6 i söndags. Men än är ingen ko på isen vi har flera veckor på oss. Och ormarna är nog inte tillhanda förrän om en 5-7 veckor c:a. :)

GeCe
2010-03-24, 11:44
En fråga, kungsfågeln har jag för mig inte flyttar. Fast det beror nog lite på hur långt upp i landet man bor. En riktigt fågeltokig lärare på skolan visade mig en sädersärla i går han sa att det var rekordtidigt, jag får väl lita på honom.


Av Kungsfågeln flyttar en del ned till mellaneuropa och en del stannar men de trivs inte längre norrut som du nämde själv.

Sädesärlan är en typisk flyttare å ända ned till afrika kan de ta sig för övervintring. En trevlig pippi som verkar gilla att vara i närheten av människoboningar. Vi har haft ett par vid stugan i alla år som alltid fått ungar så länge jag minns, och det är över 50 år. Häckplatsen verkar gå i arv mellan generationerna :) liksom stugan.

:eek: Vetja om jag också är fågeltokig ???

Ove
2010-03-24, 15:17
En fråga, kungsfågeln har jag för mig inte flyttar. Fast det beror nog lite på hur långt upp i landet man bor. En riktigt fågeltokig lärare på skolan visade mig en sädersärla i går han sa att det var rekordtidigt, jag får väl lita på honom.

Jodå! visst har du rätt, men en del flyttar också som tur är. Gjort ett litet klipp från Sveriges Ornitologiska Förening som är en bra källa:


En del kungsfåglar lämnar landet under vinterhalvåret, men de flesta är stannfåglar. Detta kan under vissa år leda till att upp till 90% av populationen i norr dör som en följd av sträng kyla. Den höga vinterdödligheten kompenseras dock snabbt, eftersom arten lägger två kullar med i genomsnitt nio ungar per kull. Uppgifter från 1900-talet visar att Kungsfågeln spritt sig allt längre norrut och idag finns det 2.000.000 - 5.000.000 häckande par i Sverige.

:) Pigga på att föröka sig tydligen! :rolleyes:

Ingemar
2010-03-24, 15:30
En fråga, kungsfågeln har jag för mig inte flyttar. Fast det beror nog lite på hur långt upp i landet man bor. En riktigt fågeltokig lärare på skolan visade mig en sädersärla i går han sa att det var rekordtidigt, jag får väl lita på honom.

Kan berätta att när jag i slutet av -60 talet knegade i skogen kom jag under kalla vinterdagar att få studera dessa vackra små fjäderbollar på riktigt nära håll. Det var före de uppvärmda kojornas intåg och istället tändes en rejäl brasa där man satt och tuggade i sig ostmackan. Elden verkade uppskattas av dem och de var verkligen närgångna och orädda. Kom ofta och satte sig på mössan eller handen,ja det var riktigt trevliga små pippin och stiliga med sina vad jag minns varierande färgsättningar på huvudena. Det var just kalla vinterdagar man såg dem i flock nu är det länge sen jag sett nån överhuvud taget vilket kanske kan skyllas på avtagande synförmåga.:rolleyes:

Ove
2010-03-24, 15:40
Kan berätta att när jag i slutet av -60 talet knegade i skogen kom jag under kalla vinterdagar att få studera dessa vackra små fjäderbollar på riktigt nära håll. Det var före de uppvärmda kojornas intåg och istället tändes en rejäl brasa där man satt och tuggade i sig ostmackan. Elden verkade uppskattas av dem och de var verkligen närgångna och orädda. Kom ofta och satte sig på mössan eller handen,ja det var riktigt trevliga små pippin och stiliga med sina vad jag minns varierande färgsättningar på huvudena. Det var just kalla vinterdagar man såg dem i flock nu är det länge sen jag sett nån överhuvud taget vilket kanske kan skyllas på avtagande synförmåga.:rolleyes:

:) "Min" flock kom bara liksom förbi medan jag var ute efter tidningen. Ren tur alltså. Har annars för mig att man måste till skogs för att få se dom. :)

Hmm... ? Du kanske ska bli med och se på tranor? Dom är lättare att få syn på. :D ;)

Ingemar
2010-03-24, 15:48
:eek: Dä ä dä jag alltid sagt, Caterpillarbandlastare är livsfarliga att köra! Och något som jag haft tur är klarat ifrån också! :rolleyes:


:mad: Men har ett annat problem för nu har jag tvingats sjukskriva bästa "fågelskådarmotorcykeln" ( anmäls till långordstävlingen ) Kom nämligen underfund med och lagom till vårens första självande sekunder klantigt nog, att styrlagret ska bytas. Beställning av dessa och jobbet gör nog att det kan ta kanske upp till ett par veckor innan hojen är klar. Och Yamman är ju inte ihopskruvad ännu heller. Shit och skäms på mig för min slöhet. :(
TA:n har nog i ett tidigare liv fått kört lite för mycket rakt fram verkar det som så det kan inte vara mitt fel iallafall för jag är en så djäkla dålig "raktframmotorcyklist". :D

Lite frusterande också med tanke på att svanarna blir fler och fler för var dag vid Tysslningen också! ???

GeCe du kan trösta dig med att få en betydligt trevligare mc när lagret blivit bytt. Bytte på min Affe i höstas. Det där är ju något som smyger sig på och först när det blivit riktigt besvärligt förstår man vad som är orsaken. Själv blev jag orolig att det var balanssinnet som spökade och började oroa mig för att det kanske var slutåkt för gubben men efter lagerbytet flyter det på som vanligt igen.;D 2500 gick det på.???

Ingemar
2010-03-24, 16:19
:) "Min" flock kom bara liksom förbi medan jag var ute efter tidningen. Ren tur alltså. Har annars för mig att man måste till skogs för att få se dom. :)

Hmm... ? Du kanske ska bli med och se på tranor? Dom är lättare att få syn på. :D ;)

Utan tvekan skulle det vara en upplevelse utöver det vanliga :) så tack för inbjudan.
Får nog nöja mig med att njuta av Tranparen som sökt sig till de här trakterna, vad jag märkt har de ökat i antal och vad jag också sett är att de numer kan stå och hänga riktigt nära bebyggelse så de verkar blivit mera sociala av sig. :)

räven
2010-03-24, 19:28
Skulle "hia" mig till fredag. Men jag misslyckades,premiärturen blev i dag +10-12. Nästan onödigt med två par långkalsonger.

Ove
2010-03-24, 19:39
Skulle "hia" mig till fredag. Men jag misslyckades,premiärturen blev i dag +10-12. Nästan onödigt med två par långkalsonger.

:D Grattis!! Jag själv har agerat isbrytare idag - med yxa! :D

Nu när jag har en isfri ränna att ta mig ut igenom är jag ostoppbar!! :cool:

GeCe
2010-03-24, 23:04
:D Grattis!! Jag själv har agerat isbrytare idag - med yxa! :D

Nu när jag har en isfri ränna att ta mig ut igenom är jag ostoppbar!! :cool:


:eek: Yxa ??? Det finns ju något som kallas hårtork Ove! :rolleyes: :)

GeCe
2010-03-24, 23:12
GeCe du kan trösta dig med att få en betydligt trevligare mc när lagret blivit bytt. Bytte på min Affe i höstas. Det där är ju något som smyger sig på och först när det blivit riktigt besvärligt förstår man vad som är orsaken. Själv blev jag orolig att det var balanssinnet som spökade och började oroa mig för att det kanske var slutåkt för gubben men efter lagerbytet flyter det på som vanligt igen.;D 2500 gick det på.???

Tack för de tröstande orden Ingemar! ;)
Kom underfund med under dagen efter lite "utredande" att det här är inget trevligt "gör det själv-jobb" så jag kommer att skjuta på det och avvaktar tills jag ser vad byte av gaffeloljan kan betyda som jag dock gör själv. Men 2500 spänn är det nog värt annars för att få ordning på grejorna om det så skulle vara. :)

Ove
2010-03-24, 23:24
:eek: Yxa ??? Det finns ju något som kallas hårtork Ove! :rolleyes: :)

:mad: Jag har en brutal sida också!!! :p:D

Ove
2010-03-26, 17:35
:D Lite blev det åkt igår,bara några km på byn. Men nu har jag alla hemma och Lillan har fått ny luft i däcken och full tank. :D

Visst är det skönt att grensla en go maskin som bara VILL ut och röra på sig. Mn gruset på asfalten...... ujujuj va hal den är! Men det är som det är, man får ta det som det kommer. :cool:

GeCe
2010-03-26, 23:26
:D Lite blev det åkt igår,bara några km på byn. Men nu har jag alla hemma och Lillan har fått ny luft i däcken och full tank. :D

Visst är det skönt att grensla en go maskin som bara VILL ut och röra på sig. Mn gruset på asfalten...... ujujuj va hal den är! Men det är som det är, man får ta det som det kommer. :cool:


Här kommer Transan att bli körklar och luftas nästa vecka och sen ska Yamman plockas ihop till Trandansen. :)

Var ute häromdan med :eek: vämeskåpet för besiktning och passade på att kolla in lite nya hojvägar och jag kan inte minnas jag sett sådana tjälskador på länge. Det var rena San Francisco på många ställen och det luriga är att man inte varsnar i förväg hur djupa svackorna är. Å sen gruset som grädde på moset, ujujuj som di säger i Närke. :)

Chappy
2010-03-27, 00:44
Kör Du motorcykel!!! Är du verkligen så gammal?? Det gjorde min gammelmorfar också. Han ä död nu.
Möte med pratglad 4åring på dagis i höstas!
Kom att tänka på detta möte då jag fick årets medlemslista i klubben jag tillhör.
14 medlemmar av 176 fyller mindre än 50 år under året.

Nä jag kör inte motorcykel. Vad har du fått det ifrån? Inte ser jag väl så gammal ut? Nu dansar vi..

GeCe
2010-03-27, 05:21
Kör Du motorcykel!!! Är du verkligen så gammal?? Det gjorde min gammelmorfar också. Han ä död nu.
Möte med pratglad 4åring på dagis i höstas!
Kom att tänka på detta möte då jag fick årets medlemslista i klubben jag tillhör.
14 medlemmar av 176 fyller mindre än 50 år under året.

Nä jag kör inte motorcykel. Vad har du fått det ifrån? Inte ser jag väl så gammal ut? Nu dansar vi..


:) :) :)

Ove
2010-03-27, 17:24
Kör Du motorcykel!!! Är du verkligen så gammal?? Nä jag kör inte motorcykel. Vad har du fått det ifrån? Inte ser jag väl så gammal ut?

:D :D Jodå! Det gör du nog. Det är bara att köra och se glad ut...:D :cool:

simen
2010-03-27, 18:14
Hej jag er ny her på forumet.fik et tips från jan på Sveriges mc seniorer at trangänget var her,kunna tenka mig at dra dit for å se på dom.:) tranorna altså

räven
2010-03-27, 18:37
Hej simen å välkommen (de ä jag som är Jan). Det är en egen tråd som handlar om tranresan, som Ove har i uppgift att hålla koll på fåglarnas antal osv.

Mats Liifv
2010-03-27, 19:14
Välkommen Simen!

Ove
2010-03-27, 19:16
Hej jag er ny her på forumet.fik et tips från jan på Sveriges mc seniorer at trangänget var her,kunna tenka mig at dra dit for å se på dom.:) tranorna altså

:) Hej och välkommen! Visst är det kul att se tranorna men det är minst lika kul att träffa gänget så häng på du! Trantråden finns som underforum till " Övrigt hojsnack" :)

veteranmc
2010-03-27, 21:33
är det nån tradition ni har i södra sverige att åka å titta på tranor?

Ove
2010-03-27, 21:58
är det nån tradition ni har i södra sverige att åka å titta på tranor?

:D Traditionen är rikstäckande sen ett år, men tilldrar sig i södra Sverige så du är hjärtligt välkommen, :cool:

GeCe
2010-03-27, 22:51
Hej jag er ny her på forumet.fik et tips från jan på Sveriges mc seniorer at trangänget var her,kunna tenka mig at dra dit for å se på dom.:) tranorna altså


Hej och välkommen Simen! :)
Vore kul om du kunde hänga på Transafarit. Ove guidar oss sen på trevliga mc-vägar till något nice matställe för lunch efteråt.

räven
2010-03-28, 08:01
är det nån tradition ni har i södra sverige att åka å titta på tranor?

Javist seru,tidigt på våren,en 30milatur,räkna 17-18tusen flaxande pippi,kolla hojvänner å snackasnacka

simen
2010-03-28, 10:27
Hadde varit trevlig å henga på trangänget til Hornborasjön.Men som jag ser skal dom åka på en onsdag,och da er jag på jobb i Oslo, :o d dröiar 2 år til jag går i pensjon fyllar 60 i sommar,så d blir nog at åka dit på en helg.

Yamahadriver
Tanumshede
Simen :cool:

veteranmc
2010-03-28, 11:13
Javist seru,tidigt på våren,en 30milatur,räkna 17-18tusen flaxande pippi,kolla hojvänner å snackasnacka

om ca 1månad kommer dom upp hit:D

Ove
2010-03-28, 13:56
Hadde varit trevlig å henga på trangänget til Hornborasjön.Men som jag ser skal dom åka på en onsdag,och da er jag på jobb i Oslo, :o d dröiar 2 år til jag går i pensjon fyllar 60 i sommar,så d blir nog at åka dit på en helg. :cool:

:) Jobb hinns inte med om man ska åka hoj! :D

Nåja, Du får väl komma igen när du blivit dagledig. Skulle nog rekommendera att du väljer Påskhelgen för att åka till Hornborga. Det är alltid svårt att veta när toppen inträffar men du kan följa utvecklingen här: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Projektwebbar/Hornborga/

Kolla "Fågelstatistik" -> "Tranräkning" och du kan även titta på webbkamerorna.

Ove
2010-03-30, 22:03
:) Tänk hur det kan bli, jag hade en del måsten som skulle fixas idag. Fixa lite köksjobb inför den stundande påsken, byta ett par trasiga lampor och en del andra saker. Åker till affären (i bilen). Köper det jag ska och lastar in .... blir stående i solskenet en stund och sen var det kört.

Hem, lägger in det viktigaste i kylen och restan blir kvar på bordet. Rycker ut hoj i dagsljus. In igen och på med svartkläder och hjälm och så blev det inte något mer gjort i köket.

Rullade iväg österut och pratar med Trike en liten stund och tänkte förtsätta österut men kom istället att hitta på lite nya varianter som jag inte kört förut. Fikasug sätter in, men var? Bakelseowienerbrödskonditori i nån stad - nänä. Kinnekulle har förmodligen bara högkullen öppen och det är restaurang. Hembygdsgården vid trandansen är det enda jag kommer på och det är ju bara typ 5 mil dit. Fick min fika och medan jag sitter där kommer Trike med ett gäng knuttar från Skövde. Liten är världen! :cool:

Ja, så kan det gå när solen skiner. :D

Kändes fint att ta en tur även om den blev något längre än tänkt. + 20 mil nånting och väder, vägar och hoj var som det skulle. Men .... sittfläsket ....Jösses! Behövs några mil till i sadeln för tillpassning. :p:rolleyes::cool:

GeCe
2010-04-01, 06:34
:eek: Värst vad det kan bli ibland! :) :)

Å här var det skitväder hela dan igår så det fick bli meka med nygamla hojen. Var för trött att åka i förrgår efter allt jobb med att iordningställa Transalpen för säsongen och inför försäljningen ??? då en del tllbehör bl.a. skulle monteras bort eftersom det ändå inte uppskattas så mycket hos en firma i inbyte.
;) Och igår var det mekardag med den nygamla cykeln. Styret anpassades med bakåt-flyttande styrhöjare, värmehandtag och toppbox monterades. Fäste för sidoväskor å motorskydds-bågar har jag inte hemma än.

:) Ser ut att kunna bli hyfsat väder på fredag ( i morrn ) Ove kan man kanske få bjuda på fika på Cafe Kaffebönan i Åtorp om du kan slita dig från knoget med påskmaten? :) Om det är öppet, kanske bäst att ringa å fråga först isåfall. Är lite åksugen som du kanske förstår!

Ove
2010-04-01, 08:34
Ser ut att kunna bli hyfsat väder på fredag ( i morrn ) Ove kan man kanske få bjuda på fika på Cafe Kaffebönan i Åtorp om du kan slita dig från knoget med påskmaten? :) Om det är öppet, kanske bäst att ringa å fråga först isåfall. Är lite åksugen som du kanske förstår!

:o Måste avstå i morgon. Det ska sjungas både långfredag och påskdag, och jag fyller en plats i kören så att det inte ser glest ut på den kanten. :rolleyes:

Förstår åksuget, men idag känner jag inget av den varan, för att det regnar tätt och målmedvetet ute. Ja det är nästan som en "normal" vinterdag i mina trakter. Det blir nog att jag ger mig en kökskommendering idag så det blir lite gjort. ;)

GeCe
2010-04-01, 08:57
;) Men i morrrn ser det ut att kunna bli skapligt väder och om det blir så, då kanske man skulle ta en runda och spana in Svan-läget och ev. ormar istället. Och kaffe går lika bra att dricka vid Tysslingen som i Åtorp. :) :)

Ove
2010-04-02, 12:56
:) Tog en liten tur för att blåsa igenom luftvägarna lite. När jag började ta på svartkläderna var det mulet och när jag kom ut så regnade det. Såg lite bättere ut mot söder och jag styrde dit och regnet hade varit där men slutat och det var bara blött på vägarna.
Tog Lillan för det var meningen att ta en liiiiten sväng. Konstigt att det alltid gåtr lite fortare men henne på småvägarna? Bekräftar väl bara min tes: "Ju mindre ju roligare".

:eek: Men jösses vilken skitig hoj jag har! :eek:

GeCe
2010-04-02, 15:44
:) Tog en liten tur för att blåsa igenom luftvägarna lite. När jag började ta på svartkläderna var det mulet och när jag kom ut så regnade det. Såg lite bättere ut mot söder och jag styrde dit och regnet hade varit där men slutat och det var bara blött på vägarna.
Tog Lillan för det var meningen att ta en liiiiten sväng. Konstigt att det alltid gåtr lite fortare men henne på småvägarna? Bekräftar väl bara min tes: "Ju mindre ju roligare".

:eek: Men jösses vilken skitig hoj jag har! :eek:


Hojar som används brukar kunna bli skitiga Ove! :rolleyes:

Men min nygamla senaste hoj har jag ingen lust att kleta ned på någon kladdig blöt grusväg. Jo, det finns en lite snobbig ådra i mig. Hade tänkt mig att åka på Yamman till Trandansen men det sket sig eftersom den inte är ihoplockad ännu efter vinterns genomgång så det måste bli Suzukin denna gång. Våren kom lite fortare än vad jag trodde nämligen. Blir nog några timmar på USÖ på fm först innan jag kan styra kosan mot Hornborja och kan ta litet tid misstänker jag denna gång på sjukan så det passar nog att åka undan på "stora" vägen för att möta upp räven i Varnhem på em.

Det blidde och kommer inte att bli någon tur idag, kände inte för det trots fint väder här fram på dagen. Gillar inte att åka ensam utan mål och mening och frugan är förkylder så hon har ingen lust heller. Tittar på min favo Snooker på Eurosport istället. Försöker stå emot förkylningen med överdos C-vitamin, kanjang, Whisky och Jägarmaister och hittills verkat taktiken vara en framgång. Och det smakar ju inte så illa heller.

Se you förhoppningsvis på onsdag! :)

Ove
2010-04-03, 21:10
Tittar på min favo Snooker på Eurosport istället. Försöker stå emot förkylningen med överdos C-vitamin, kanjang, Whisky och Jägarmaister och hittills verkat taktiken vara en framgång. Och det smakar ju inte så illa heller.

Se you förhoppningsvis på onsdag! :)

:D Säkert att vi ses på Onsdag :D Såna dundermediciner med allt ifrån Snooker till Jägermeister vågar sig inga virus på! Själv använder jag min förkylningsmedicin - högtrycksspolning med friskluft på hojen, bara jag kan släpa mig ut. Brukar ju funka. :rolleyes:

GeCe
2010-04-03, 21:51
:D Själv använder jag min förkylningsmedicin - högtrycksspolning med friskluft på hojen, bara jag kan släpa mig ut. Brukar ju funka. :rolleyes:


:eek: Är det du eller hojarna som brukar vara förkylda Ove? ??? ;D


;) Kanonmatch i snooker i morgon som börjar 08.30 i Kina-open. Final med en ung Kines, Ding Junhui som skapat hysteri inom snookersporten i Kina och startat en miljonrullning mot en 3-faldig engelsk värdsmästare, Williams. Men sen på em. om vädret tillåter blir det provkörning av nygamla hojen för att kolla hur vindskivan funkar. Man måste ju förbereda sig för om man ska uppleva Trandansen på Onsdag you now. Du har väl putsat kikarlinsen och hojen Ove? :)

Ove
2010-04-03, 22:00
:eek: Är det du eller hojarna som brukar vara förkylda Ove? ??? ;D

:confused: Vet du väl?? Jag och mina hojar är ett team - delar allt! :cool: :p:rolleyes:;)

räven
2010-04-04, 17:58
I dag va det lite surt väder, regn med lite vitt i +5. Oroar mig för att få ordning på mitt uppdrag till trankollen

Ove
2010-04-04, 19:09
I dag va det lite surt väder, regn med lite vitt i +5. Oroar mig för att få ordning på mitt uppdrag till trankollen

:) Gör du som vanligt , det brukar bli bra. Vi andra får vända våra böner i riktning mot Linneryd för att stötta med att upprepa ditt mantra 3 ggr/dag. " sol och 15 grader" var det va? :cool:

GeCe
2010-04-04, 21:38
I dag va det lite surt väder, regn med lite vitt i +5. Oroar mig för att få ordning på mitt uppdrag till trankollen

;) Oroa dig inte det kommer att bli kanonväder tisdag/onsdag som gjort för att träda in i Trandansen. Liksom vi hade uppe i våra trakter idag. :)
http://vader.svt.se/Vaer.aspx?ID=14797462 lagom med sol, vind och ej för varmt.

Ove
2010-04-05, 10:42
Oj! Huvvaligen va dä ä kallt ute! Snö i luften men i morgon är det fint igen :D Aprilväder heter det visst. :p

På Onsdag skall solen stråla med en intensitet av 3,5 kWh/m2 vilket kommer att ge hela 11 grader. Tror att det innebär 2 långkalsong för en sydlig smålänning? Ett par för nordlig skaraborgare. Olika det där med hur långt man har till ekvatorn. :cool:

Däremot tisdagen bjuder på 2.7 kWh så då blir det nog ett par extra sockor.

Sigrid står tankad, färdiglortad och klar så det är bara att dra iväg. Härligt med årets första reella mål. då är säsongen igång. :D

GeCe
2010-04-05, 18:39
Oj! Huvvaligen va dä ä kallt ute! Snö i luften men i morgon är det fint igen :D Aprilväder heter det visst. :p :D


;) Det kan ju vara han med en räv bakam varje öra som håller oss på halster in i det sista kanske! Han nedifrån ekvatorhållet! ??? :)

Ove
2010-04-09, 10:34
:) Han med räv bakom öronen, han kan han. :)

Tranresan förlöpte utan en droppe regn i behaglig temperatur och vi såg t.o.m. en solstråle på avstånd. Nu är ordningen återställd och det är fuktigt i luften igen sen igår men det ska bli bättre till helgen. :) Ordnar sig! :cool:

Nu är det bara att se fram mot nästa evenemang. Vi, GeCe och jag, har skissat på så många turer så det är inget problem med resmål. Svårare är det att få in det i tiden. Som helledig har man så många uppdrag (:rolleyes:) att varken klocka eller almanacka räcker till. Man ska ha tid till vila också, för missad vila får man inte igen, som bekant :rolleyes:

Resmål är bra att ha, men mest för att ha en anledning att ses. Sen är det en poäng om det är något som intresserar alla och det finns. Men det är klart, poesiafton är något av det jäkligaste jag vet så då tror jag att jag tar med mig en putstrasa och häckar vid hojen en stund. (:p). Det har i och för sig inte varit på tal men det är lika bra att ha en strategi klar om nån skulle komma på idén.

Nu väntar jag mest på att gummigubben ska höra av sig om Lillans nya bakdäck sen blir det besiktningar av 2 hoj.

GeCe
2010-04-09, 11:57
Men det är klart, poesiafton är något av det jäkligaste jag vet så då tror jag att jag tar med mig en putstrasa och häckar vid hojen en stund. (:p). Det har i och för sig inte varit på tal men det är lika bra att ha en strategi .

Bra strategi Ove!
Men har du ännu inte berättat för din omgivning att poesi är någonting som bäst gör sig i sadeln på en motorcykel är det dags att göra det Ove! :)


??? Skiter sig förresten med Onsdagen för Svansafarit för min del pga strul med läkartiden som nu MÅSTE ske just den dagen. Men dagen före, tisdag kanske funkar lika bra, då ändå Svanarnas antal ändå redan verkar kulminerat. :cool:

Ove
2010-04-09, 13:55
Skiter sig förresten med Onsdagen för Svansafarit för min del pga strul med läkartiden som nu MÅSTE ske just den dagen. Men dagen före, tisdag kanske funkar lika bra, då ändå Svanarnas antal ändå redan verkar kulminerat. :cool:

:confused: Lite osäker dag och du säger att dom är i avtagande. Det är klart - svan smakar fågel och det finns nog så det räcker och är dom inte kvar finns alltid Smörgås och Umgås på plats. Har man tur kanske även den där smålänska arten...? va heter den.....? JO! Prutgås! :D

Ett annat förslag är att vi överger ornitologin tillfälligt och gör ett inhopp som serpentologer och kollar in ormarna. Jag har levat alltför många år i okunnighet om Kvismarens tilldragelser och ser en chans att minska bristerna i min allmänbildning.

GeCe
2010-04-09, 22:35
Ett annat förslag är att vi överger ornitologin tillfälligt och gör ett inhopp som serpentologer och kollar in ormarna. Jag har levat alltför många år i okunnighet om Kvismarens tilldragelser och ser en chans att minska bristerna i min allmänbildning.

;)Bra förslag Ove! I den här branchen måste man nog vara lite flexibel så vi kan gott satsa på Kvismaren som nog förutom ormar och ödlor har mycket att ge även när det gäller fåglar inklusive både Tranor och Svanar. :)

Ove
2010-04-10, 16:15
;)Bra förslag Ove! I den här branchen måste man nog vara lite flexibel så vi kan gott satsa på Kvismaren som nog förutom ormar och ödlor har mycket att ge även när det gäller fåglar inklusive både Tranor och Svanar. :)

:cool: Vi får inte missa korvskådningen i Sköllersta. Var kan man få info om öppettider?

Om man passerar är det lika bra att rusta upp inför lata sommardagar när det är för varmt både att köra hoj och laga mat. Det är inte långt borta - sitta i behaglig skugga med något gott i ett glas och vända korv på grillen. :)

räven
2010-04-10, 16:34
Är det något spec. med den korven då ?

Ove
2010-04-10, 16:55
Är det något spec. med den korven då ?

:D Jajjamen! Sibylla har fabriksförsäljning av korv som är för lång, för kort. för tjock osv. till lågpris. Annars är det samma fyllning men passar inte i förpackningen. Värt en resa för en del i grannskapet men jag handlar om jag kommer på väg förbi.

Själv har jag inte varit just där men det finns en del andra ställen som har affär i samband med fabriken och då kan man passa på. Som jag sagt nån gång, jag är en snål husmor! :p ;)

Ove
2010-04-10, 19:31
Är det något spec. med den korven då ?

:confused: Tänker..... Fyrkantiga packboxar kallas korvlådor. Kanske du skall komma och kolla om det gäller BMW-lådorna? Det börjar väl bli plats i älgköttsfrysen nu, såhär på våren? ;) :cool:

:rolleyes: Sen är det ju att GeCe är lite oprövad som väderguru såhär i vårens tid. Han kanske vill ha lite stöd. Men säg inte att jag sagt det ;)

Ove
2010-04-11, 13:27
"I HAVE A DREAM" sa han Martin Luther King i ett helt annat sammanhang. Och jag säger det samma. :rolleyes:

Undrar om jag kommer att få uppleva den helt ljudlösa motorcykeln? I morse tog jag en promenad och lyssnade på alla ljud som hör våren till. Egentligen skulle jag velat ta en lite längre tur på hoj med alla sinnen tillgängliga, även hörseln.

Nu är det så att tekniken på MC-sidan har limmat fast vid urgamla lösningar och det verkar inte finnas så stort intresse av att komma vidare. Mest bara gammal skåpmat i ny form. Tack och lov så forskas och testas det lite på bilsidan men det borde kunna gå undan lite mer där också.

Det skulle vara helt fantastiskt att få köra en potent hoj som inte låter mer än en gammaldags trampcykel. Bara lite vägljud som ändrar karaktär vid kurvtagning och när det byter underlag. :cool:

GeCe
2010-04-11, 18:54
"I HAVE A DREAM" sa han Martin Luther King i ett helt annat sammanhang. Och jag säger det samma. :rolleyes:

Undrar om jag kommer att få uppleva den helt ljudlösa motorcykeln? I morse tog jag en promenad och lyssnade på alla ljud som hör våren till. Egentligen skulle jag velat ta en lite längre tur på hoj med alla sinnen tillgängliga, även hörseln.

Nu är det så att tekniken på MC-sidan har limmat fast vid urgamla lösningar och det verkar inte finnas så stort intresse av att komma vidare. Mest bara gammal skåpmat i ny form. Tack och lov så forskas och testas det lite på bilsidan men det borde kunna gå undan lite mer där också.

Det skulle vara helt fantastiskt att få köra en potent hoj som inte låter mer än en gammaldags trampcykel. Bara lite vägljud som ändrar karaktär vid kurvtagning och när det byter underlag. :cool:


;) Din dröm framtiden är här Ove. Läste i "Allt om MC" nr 3 2010 om det Svenska företaget "Swedish Electrisk Racing Team" som satsar på en el-hoj för att köra och tävla på Isle of Man. Ifjol gick startskottet för den eran med 14 st. eldrivna hojar till start. Andra entusiaster har också tagit fram hojar och har bl.a.läst om en svensk som på egen hand byggt om en hoj och jag tror, kan ha fel för jag hittar inte artikeln men att räckvidden var 16 mil. Honda har också någon elhoj som jag tror finns på den asiatiska marknaden. Läst om fler som är på G även om jag inte minns något specifikt men mycket är nog på gång.

Apropå jultomten förresten så är Sibyllas "korvkiosk" vid fabrikens parkering öppen från kl.07.00 på morgonen enligt välunderrättad källa jag talat med på em. Men att sortimentet allteftersom dagen lider minskar så ett besök så tidigt som möjligt rekommenderas. Så vill du gå upp i svinottan för att hänga på låset kl. 07.00 så kan du naturligtvis göra det men har du inte så bråttom kan du invänta tills jag är beredd att bestiga sadeln "normal" morgontid. Dvs när man sovit färdigt, hunnit vaknat, insupit första frukost och borstat tanden och fått ut en moped från garaget. :)

Ove
2010-04-11, 23:02
;) Din dröm framtiden är här Ove. Läste i "Allt om MC" nr 3 2010 om det Svenska företaget "Swedish Electrisk Racing Team" som satsar på en el-hoj för att köra och tävla på Isle of Man. Ifjol gick startskottet för den eran med 14 st. eldrivna hojar till start. Andra entusiaster har också tagit fram hojar och har bl.a.läst om en svensk som på egen hand byggt om en hoj och jag tror, kan ha fel för jag hittar inte artikeln men att räckvidden var 16 mil. Honda har också någon elhoj som jag tror finns på den asiatiska marknaden. Läst om fler som är på G även om jag inte minns något specifikt men mycket är nog på gång.

Jo, jag har tittat på dom hojarna på Isle of Man. Dom är dessvärre inte så tysta, låter ung. som spårvagnar i parningstid. :rolleyes:

räven
2010-04-12, 07:50
Om motorn är helt tyst kommer du att reta dig på vindbrus å vägljud ?

Ove
2010-04-12, 08:28
Om motorn är helt tyst kommer du att reta dig på vindbrus å vägljud ?

:D Säkert! :p

Nej. Faktiskt inte för det är faktorer jag kan styra själv. Men det vore fint att tassa fram i markerna utan att störa djurlivet. Man får se och uppleva mera om man tassar fram tyst, ungefär som när man är på jakt.

Under snabbare turer kommer naturligtvis vindbrus och vägljud att ta över men då är det OK . Att man då hör vägljudet ger en bra information hur mycket jag kan pressa däcken i svängarna. Prova i en ordentlig nedförsbacke med en trampcykel så vet du vad jag menar, men ta på alla skydd för det kan göra ont när vägljudet låter SKRRRRAAAAAP. (Haver provat highsider på trampcykel :eek:)

GeCe
2010-04-12, 08:41
Nej. Faktiskt inte för det är faktorer jag kan styra själv. Men det vore fint att tassa fram i markerna utan att störa djurlivet. Man får se och uppleva mera om man tassar fram tyst, ungefär som när man är på jakt.

;) Lösningen på ditt dilemma Ove heter Trampcykel.
Av gammal hederlig typ med lagom antal växlar och utan stödhjul för huvudsaken som någon knutte sa är att åka på två hjul. :D :)

Ove
2010-04-12, 13:55
;) Lösningen på ditt dilemma Ove heter Trampcykel.
Av gammal hederlig typ med lagom antal växlar och utan stödhjul för huvudsaken som någon knutte sa är att åka på två hjul. :D :)

:rolleyes: Helt rätt om inte om hade varit. Trampcykeln är inget alternativ, Behöver motor på mina rollatorer. ;)

räven
2010-04-12, 21:57
Kass, pedalerna tar i backen när man vill ha lite drag ur kurvorna

veteranmc
2010-04-12, 22:17
:rolleyes: Helt rätt om inte om hade varit. Trampcykeln är inget alternativ, Behöver motor på mina rollatorer. ;)

Då är en enpetare rätt alternativ. (en gammal trampcykel med hjälpmotor):D

GeCe
2010-04-13, 09:33
Då är en enpetare rätt alternativ. (en gammal trampcykel med hjälpmotor):D


Kanske inte så dumt förslag då man kan stänga av motorn och trampa fram tyst när man närmar sig viltet. Dessutom om man ställer pedalerna vågrätt kan man luta i kurvorna under motordrift. :cool:

Ove
2010-04-13, 12:25
Kanske inte så dumt förslag då man kan stänga av motorn och trampa fram tyst när man närmar sig viltet. Dessutom om man ställer pedalerna vågrätt kan man luta i kurvorna under motordrift. :cool:

:confused: Erinrar mig en provkörning av elcykel jag gjorde förlängesen. Den gick faktiskt så tyst att den skulle vara användbar för naturstudier men det kan bara bli i närområdet för den har ingen kapacitet för transportkörning. Fördelen med en sån är att jag slipper ha hjälm och då han jag vifta fritt med öronen. :)

Tål att tänka på. :rolleyes:

GeCe
2010-04-14, 21:13
:confused: vifta fritt med öronen. :) :rolleyes:

:eek: ????????? :eek:

Ove
2010-04-14, 21:31
:eek: ????????? :eek:

:) Några andra förslag vad man kan vifta med i naturen?? :p

GeCe
2010-04-14, 22:02
:) Några andra förslag vad man kan vifta med i naturen?? :p

:eek: Kreatur har jag sett vifta med örona för flygfänas skull men ..............Flugfälla då som förslag! :rolleyes: :D

Ove
2010-04-14, 22:22
:eek: Kreatur har jag sett vifta med örona för flygfänas skull men ..............Flugfälla då som förslag! :rolleyes: :D

:confused: Flugfälla?...flugf... Hmmm ? Är inte det en köttätande växt? :confused:

Blev tvungen att kolla Wiklipedia: Venus flugfälla (Dioaea muscipula) - en art av familjen sileshår, används som krukväxt och håller hemmet flugfritt.

:eek: Men va´f -n GeCe !! Ska jag fara omkring i markerna viftandes med en krukväxt ? :D

GeCe
2010-04-15, 04:19
:confused: Flugfälla?...flugf... Hmmm ? Är inte det en köttätande växt? :confused:

Blev tvungen att kolla Wiklipedia: Venus flugfälla (Dioaea muscipula) - en art av familjen sileshår, används som krukväxt och håller hemmet flugfritt.

:eek: Men va´f -n GeCe !! Ska jag fara omkring i markerna viftandes med en krukväxt ? :D

Javisst, å tänk va poppis du skulle bli! Inga flugor å mygg i närhetan av Ove inte. :D

Olle Å
2010-04-15, 10:09
Kommer ihåg en enpetare jag hade när jag var 15 år. Tänk, det är ju ett halvt sekel sedan.
Tiden går fort när man har roligt, så varför deppa bara för att tiden skall gå långsammare.
Förklara tid för den som aldrig haft behov av klocka.
Visst gick enpetaren tyst när den la av och man fick trampa, vilket ju hände lite då och då.
Jag hade en Nymans Autoped, som var byggd på en damcykel.
Tala om flugfångare. När man åkte mc och moped utan hjälm eller glasögon.
När man fick en geting innanför skjortan som bet en i ryggen.
En kompis fick en fågel i bröstet, med påföljd att han fick ett stort blåmärke. Den kunde han kolla på utan kikare sedan. Det var egentligen ganska roligt då vi var unga. Inte så mycket trafik och övervakning. Fattar inte att man inte skadade sig trots brist på vag vi idag menar med skyddskläder.
Om man tänker efter så har vi ju en massa skydd på oss i dag. Nu törs man ju nästan inte åka till kiosken och köpa en tidning även om det är varmt utan att stå och dra på sig en massa skyddskläder.
Inte så många allvarliga olyckor var det då heller. De började ju komma då sporthojarna kom, var efter vi fick lagen om hjälmtvång.
Det verkar som mina farhågor om en våldsam tlällossning har kommit på skam, tack vare en lugn upptining utan en massa regn.

Ove
2010-04-16, 21:35
En kompis fick en fågel i bröstet, med påföljd att han fick ett stort blåmärke. Den kunde han kolla på utan kikare sedan. .

:D Vet inte om jag nämnt det å det här forumet men riskerar att ta det igen.

Det var några år sen jag kom åkandes i ca. 70 i en högerkurva och körde onödigt nära en hög häck runt en trädgård, när det flög ut en liten falk som var på väg åt samma håll. Den flög lugnt mellan min näsa och lyktan i flera sekunder innan den började undra och tittade upp på mig. Den fick nog en liten chock av den hemska anblicken för den petade i en lägre växel och axade ifrån mig med en j-a snurr på vingarna och försvann över ett gärde och in i skogen. Fågelskådning genom läsfältet på dom prgressiva glasögonen! :D

GeCe
2010-04-17, 06:51
;) Här tror jag den optimala lösningen på dina transportproblem kan finnas Ove: Elcykel http://www.biocycle.se/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=81

Håll till godo. :)

Ove
2010-04-17, 08:05
;) Här tror jag den optimala lösningen på dina transportproblem kan finnas Ove: Elcykel http://www.biocycle.se/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=81

Håll till godo. :)

:D Helt rätt! Dom cyklarna har väl ung. samma kapacitet som dom riktigt gamla påhängsmotorerna - drev på jämner mark men lutade det emot så blev det att trampa. Här är ju tanken tvärtom - att man cyklar som vanligt och får påskjut när det behövs - men varför ska man läsa instruktionen? :rolleyes:

Fördel: Man kan tassa fram hjulburen utan oväsen. Svamletartempo i skogen med en luftkyld motor kan ge överhettning men den risken finns knappast med elmotorn. Sen har man den fördelen att man kan ha hatten på utan att riskera att den blåser av. ;)

Nackdel: Klen motor utan möjlighet till att växla ner. Enpetare helt enkelt. Naturen får inte komma alltför långt ifrån parkstuket för att det ska funka. Dessutom är fartresurserna sådana så att det funkar bara i närområdet.

Ove
2010-04-17, 12:15
:cool: Nu äntligen har Lillan fått ny sula bak som jag har surrat om ett halvt år :D

Michelin Macadam heter den nya kreationen och jag har ff fegskägget kvar över hela slitbanan. Nu kan jag boka besiktning av henne om jag nu kan klämma in det mellan alla besiktningar av mig själv. :rolleyes:

Ove
2010-04-17, 20:58
Undrar lite om kanske Lillan skulle få nöjet att frakta mig till Kvismaren. Funderar bara lite på vägarna över Tiveden. Är det många hårda gupp för hon är som att rida en järngrind i förhållande till Sigrid, som är som att rida ett moln med enstånkevibrato? :rolleyes:

GeCe
2010-04-18, 06:28
Undrar lite om kanske Lillan skulle få nöjet att frakta mig till Kvismaren. Funderar bara lite på vägarna över Tiveden. Är det många hårda gupp för hon är som att rida en järngrind i förhållande till Sigrid, som är som att rida ett moln med enstånkevibrato? :rolleyes:


:) Vägen över Tiveden är helt ok och det var inte längesen jag åkte där. Kan jag åka tlll kvismaren på en XJ600 så går det säkert bra att åka på din lilla Suzuki också. Du har väl en gas så farten kan regleras över skogen för man behöver inte ha bråttom. :cool:

Ove
2010-04-18, 08:00
:) Du har väl en gas så farten kan regleras över skogen för man behöver inte ha bråttom. :cool:

:) Oj! Måste kolla om den är utrustad på det viset. Har ju alltid kört med den lilla röda knappen som det stor "Stop - Run" på. :D ;)

GeCe
2010-04-18, 10:39
:) Oj! Måste kolla om den är utrustad på det viset. Har ju alltid kört med den lilla röda knappen som det stor "Stop - Run" på. :D ;)


:eek: Misstänkte väl det! :D :)

Ove
2010-04-18, 20:18
:p Körde 3 -4 milarunda för att få dammet att flytta sig lite. Konstaterade att nu är det verkligen vår för när det slutade lukta kossebajs så tog svinskiten vid och när den stanken tog slut var det hönsgödsel. Detta är på rena landsbygden men det är nästan lika illa i stan när snön smälter bort för där kommer alla hundlortar som gömts i snö fram, oftast långt in på trottoarerna. :mad:

Våren luktar faktiskt inte gott! :p

Jan-Olov
2010-04-18, 23:09
:p Körde 3 -4 milarunda för att få dammet att flytta sig lite. Konstaterade att nu är det verkligen vår för när det slutade lukta kossebajs så tog svinskiten vid och när den stanken tog slut var det hönsgödsel. Detta är på rena landsbygden men det är nästan lika illa i stan när snön smälter bort för där kommer alla hundlortar som gömts i snö fram, oftast långt in på trottoarerna. :mad:

Våren luktar faktiskt inte gott! :p
Vist luktar det gott. Öppen jord från nyharvade åkrar, koskit och urin från brunnarna. Våren är härlig. Men ärligt talat vist är det grant när jorden ligger klar för sommarens gröda.

Ove
2010-04-19, 06:25
Vist luktar det gott. Öppen jord från nyharvade åkrar, koskit och urin från brunnarna. Våren är härlig. Men ärligt talat vist är det grant när jorden ligger klar för sommarens gröda.

:) Det verkar som våren kommit lite längre i Ljungby. Visst har du rätt men i steget innan skiten är nermyllad luktar det en aning. Men snart kommer grönskan och då är det en helt annan sak. :D

Nu är det -4 på termometern och jag avvaktar tills den visar +. Sen blir det ut på äventyr i Närke.

Ove
2010-04-20, 22:05
:) Nu kan jag hålla med om att våren luktar gott för nu har jorde blivit vänd på de nygödslade gärdena.:)

Men fy attan vad våren plötsligt blivit kall och prognosen säger snö inatt för oss. Jag huttrar fortfarande lite efter gårdagens tur och de resor jag gjorde idag ökade inte på värmekänslan precis. :rolleyes:

En reflektion: Himlen brukar vara randig på förmiddagen men nu ser den ut ungefär som när jag var ung en gång för längesen. Vulkanaskan ger inga röda solnedgångar som jag trodde den skulle göra men vi får väl se vad som händer när, inte om, Katla vaknar. Eyafjallajökul lär ju bara vara en nysning i jämförelse. :eek:

GeCe
2010-04-21, 10:58
??? Jo,koskit å annan dynga kan ju lukta gott på lagom avstånd och ett vårtecken är det! :cool:

räven
2010-04-21, 17:57
Slaktsvins svämgödsel tycker jag luktar bara skit alltså.

Ove
2010-04-21, 18:28
Slaktsvins svämgödsel tycker jag luktar bara skit alltså.

:) Så är det! Jag tror att dom andra pojkarna får ta och snyta sig så dom känner vad det luktar. :D

Jan-Olov
2010-04-21, 19:29
Men något ganska konstigt, om jag gillar luktern på sin rätta plats och i lagom mägnd kan vara men stå i en kö på ICA med en bonde som luktar koskit det är för jäkligt.

GeCe
2010-04-22, 08:20
Slaktsvins svämgödsel tycker jag luktar bara skit alltså.


Håller med du! :)