handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 20 21 22

Väse Conny
2013-10-25, 22:12
Norr om E18 Väse, Ölme, Kungsskogen, de allra minsta avvarterna alltså ställen helt nära mig som jag aldrig sett förrut
Tjuvfiske, kopparstölder, veteranbilstölder, ödeläggelse, mm, är inte de grejer jag sysslar med men objekten har jag funnit, och det märkliga eller naturliga är att jag mår bra av se dessa grejer,
Total tystnad, bara jag o älgar/älgfluger/rådjur
Måtte vi få många fina fredagar till innan ritkiga vintern kommer

Olle Å
2013-10-26, 10:15
Norr om E18 Väse, Ölme, Kungsskogen, de allra minsta avvarterna alltså ställen helt nära mig som jag aldrig sett förrut
Tjuvfiske, kopparstölder, veteranbilstölder, ödeläggelse, mm, är inte de grejer jag sysslar med men objekten har jag funnit, och det märkliga eller naturliga är att jag mår bra av se dessa grejer,
Total tystnad, bara jag o älgar/älgfluger/rådjur
Måtte vi få många fina fredagar till innan ritkiga vintern kommer

Trevligt att kunna bara åka en sväng utan att behöva känna någon stress. då är det ju oxå väldigt fint att ha en hoj som man kör dit man vill.
Vill du ha sällskap någon gång , så hör av dig.:):):)

Ove
2013-10-26, 10:32
Trevligt att kunna bara åka en sväng utan att behöva känna någon stress. då är det ju oxå väldigt fint att ha en hoj som man kör dit man vill.
Vill du ha sällskap någon gång , så hör av dig.:):):)

:dito: Som sagt - hör av dig om du vill ha sällskap och kanske titta på nya områden.. :)

Väse Conny
2013-10-26, 18:09
:dito: Som sagt - hör av dig om du vill ha sällskap och kanske titta på nya områden.. :)

Hej grabbar
Ja vi får se till o lösa detta nån gång
I mitt jobb är det ett mycket starkt brus av kunder, leverantörer, tjat o gnat
Hemma har jag 2 tonåringar o en fru så det är faktiskt lugnare på jobbet för där är jag chefen
Att komma iväg själv är nått jag verkligen gillar
Dock så är jag även social med lust att se nya saker
Trevlig Lördag

Ove
2013-10-26, 18:23
Hej grabbar
Ja vi får se till o lösa detta nån gång
I mitt jobb är det ett mycket starkt brus av kunder, leverantörer, tjat o gnat
Hemma har jag 2 tonåringar o en fru så det är faktiskt lugnare på jobbet för där är jag chefen
Att komma iväg själv är nått jag verkligen gillar
Dock så är jag även social med lust att se nya saker
Trevlig Lördag

:hmmmm2: Inte fel att rymma en stund ibland när det brusar för mycket. Kallas avkoppling... :)

Ove
2013-10-27, 12:28
:confused: Nu har höstuppehållet varat mer än en månad, men nu vet jag bara en aktivitet som kan hejda mig förutom vädret. Jag ska få en ny leverantör av TV-program.

Hjärtligt trött på Viasat, programmen har blivit sämre och sämre under den tiden jag haft det. Från början var det en kul engelsman som snodde ihop helikopter och flygplan, renoverade motorcyklar och hade en del kul grejer för sig. Dom serierna tog slut och numer är det amerikanska serier om idioter som skäller, bråkar och gör om gamla skrotbilar till nya skrotbilar. :mad:

Det enda jag saknar är MotoGP. Men det blir andra tävlingar som är minst lika intressanta och dessutom fler.

Vädret just nu är mulnande och det ska börja regna och senare blåsa ordentligt. Tänt i spisen och tagit fram en god bok. Rester finns i kylen och en del god dricka i skåpet - jag är rustad! :p

räven
2013-10-27, 17:42
:confused: Nu har höstuppehållet varat mer än en månad, men nu vet jag bara en aktivitet som kan hejda mig förutom vädret. Jag ska få en ny leverantör av TV-program.

Hjärtligt trött på Viasat, programmen har blivit sämre och sämre under den tiden jag haft det. Från början var det en kul engelsman som snodde ihop helikopter och flygplan, renoverade motorcyklar och hade en del kul grejer för sig. Dom serierna tog slut och numer är det amerikanska serier om idioter som skäller, bråkar och gör om gamla skrotbilar till nya skrotbilar. :mad:

Det enda jag saknar är MotoGP. Men det blir andra tävlingar som är minst lika intressanta och dessutom fler.

Vädret just nu är mulnande och det ska börja regna och senare blåsa ordentligt. Tänt i spisen och tagit fram en god bok. Rester finns i kylen och en del god dricka i skåpet - jag är rustad! :p

Som vanligt +15 å sol här neråt ekvatorn

Olle Å
2013-10-27, 19:57
Som vanligt +15 å sol här neråt ekvatorn

Hm, du får nog hålla i mössan tisdag -onsdag enligt SMHI.:):)

räven
2013-10-27, 20:01
Hm, du får nog hålla i mössan tisdag -onsdag enligt SMHI.:):)

Läste det Olle, hoppas det inte är ny Gudrun på gång.

Ove
2013-10-27, 21:17
:) Jag hann faktiskt med en liten sväng med lilla scootern. Inte långt men hann iallafall registrera att hösten är här med såphalka på vita streck och nära kanten på asfalten som det blir när det är kallt och blött. Ska ta ut dom andra också när det passar så att dom är rel. nykörda inför vintern så kan jag köra min vanliga variant - släcka lyset och slå av tändningen så klarar dom sig några månader. :)

Ove
2013-10-28, 08:26
Läste det Olle, hoppas det inte är ny Gudrun på gång.

Blåsigt blir det nog. Ved inne, campingköket tankat, stearinljus och lyktor på plats. Jaktradion laddad och alla grannarna kör på samma kanal när telenätet pajar.

Får hoppas att det blir lugnare. Vi ska väl "bara" få storm som mest på våra breddgrader.

Olle Å
2013-10-28, 09:39
När jag funderar på vädret de sista tio åren, så slås jag av att vi här i Värmland har varit förskonade från de stora ovädren som kommer från väster. Det beror ju på att södra Norge tar emot eländet.
Visst kan det väl blåsa, men något av Gudruns dignitet har vi inter haft vad jag kan minnas.
Bara att hoppas att ni i södern inte får det alltför jäkligt de kommande dygnen.:)

Ove
2013-10-28, 11:07
När jag funderar på vädret de sista tio åren, så slås jag av att vi här i Värmland har varit förskonade från de stora ovädren som kommer från väster. Det beror ju på att södra Norge tar emot eländet.
Visst kan det väl blåsa, men något av Gudruns dignitet har vi inter haft vad jag kan minnas.
Bara att hoppas att ni i södern inte får det alltför jäkligt de kommande dygnen.:)

:hmmmm2: Nä, blåsten brukar inte vara så farligt med, men regn och blöta brukar det vara mer av i stråket Dalsland -> mittre Värmland med översvämmningar och rasade vägar och sånt. Oftare nu än för några decennier sen enligt min osäkra bedömning.

Olle Å
2013-10-28, 17:17
:hmmmm2: Nä, blåsten brukar inte vara så farligt med, men regn och blöta brukar det vara mer av i stråket Dalsland -> mittre Värmland med översvämmningar och rasade vägar och sånt. Oftare nu än för några decennier sen enligt min osäkra bedömning.

Det var ju en rejäl översvämning i Arvika för ca 13 år sedan. Den berodde på att ingen kunde besluta om att slussarna i Säffle skulle öppnas i tid. Numera är det hela åtgärdat .
Klarälvsdalen kan ju drabbas om det har snöat väldigt mycket i Trysiltrakten i Norge eller regnat väldigt mycket där. Har för mig att Klarälven har en sträcka på ca 40 mil norröver. Den byter namn till Trysilelva på norska sidan.
Dalsland har ju en jäkla massa sjöar som skall rinna ut i Vänern på bara några ställen, så det svämmar ju lätt över där.

Väse Conny
2013-10-28, 20:26
Härligt med förberedelse, radio, ljus, kokmöjlighet mm
Vänern behöver fyllas på det är ju nästan tomt på vatten, stryper man utloppet för mycket så får Göteborgarna saltvatten i sitt dricksvatten så det är inget bra alternativ, de dricker ju redan vårat avloppsvatten

Ove
2013-10-29, 12:12
:hmmmm2: Jaha, var blev blåsten av? Här var det väl kuling som mest. Räven i Linneryd är ute och banar väg med motorsåg så där kom vinden som annonserat... Hoppas att det finns kvar lite villande mo så att Flickorna i Småland har något att tralla i.

Nu är det sånt där riktigt kalasväder så jag kommer nog att ta ut en hoj om det står sig några timmar. :)

Ove
2013-10-29, 16:15
:) Och så blev det av - mellan två molnbankar stack jag ut med Greta på en 10-milatur. Rullade iväg ner mot Kinnekullehållet men på väg dit stannade jag och snackade med en trevlig älgko som stod bredvid vägen. Körde först förbi men vände och passerade en gång till innan jag stannade bredvid henne på ca 20 m. avstånd. Jag hade ettan i och puttrade med indragen koppling. Jag har en rätt hälsosam respekt för djur jag inte känner, men den här kossan stod bara och tittade lojt tillbaka och idisslade lugnt, ungefär som en tonårstjej med tuggummi.

Om någon snackar om attt djuren skräms av MC - glöm det. man behöver verkligen inte smyga för att komma nära. Man får kliva av och stå bredvid hojen innan dom fattar att man är en sån där som kan skjuta. :rolleyes:

Vände hemåt vid Österäng för det andra molnsjoket gjorde att det blev svalt. Får nog försöka få fodret i jackan(har jag sagt det förut?).

LowTech
2013-10-29, 16:37
:hmmmm2: Jaha, var blev blåsten av? Här var det väl kuling som mest. Nu är det sånt där riktigt kalasväder så jag kommer nog att ta ut en hoj om det står sig några timmar. :)
Jag springer ut och in mellan regsnskurarna och jobbar på mitt minigarage, 15kvm..
Regnade och blåste lite igår - men mer blev det inte..
Hoppas att vädret håller sig på rätt sida om 0 grader..(helst över +5)
Ska gjuta lite plint i morgon.

Ove
2013-11-02, 12:50
Hoppas att vädret håller sig på rätt sida om 0 grader..(helst över +5)


:) Jo du har lyckats bra för det är väl så det har varit senaste veckan. Ömsom mulet - ömsom klar, någon regnskvätt när som helst.

Just nu skiner solen men Sigrid är hos hojdoktorn - olja, filter och allmän puts och tillsyn. Ja jag vet - skulle jag väl kunna men jag vill inte beröva fok deras levebröd..... :cool:

räven
2013-11-02, 20:58
Så nu är jag tillbaka till internet när telia skarvat ihop kabeln igen.

Olle Å
2013-11-03, 11:19
Så nu är jag tillbaka till internet när telia skarvat ihop kabeln igen.

Låter ju bra. Har förstått att du varit isolerad från den stora världen ett tag efter Simones härjningar. Gudrun var ju värre med en massa träd fällda. Kanske inte fanns så många kvar för Simone att fälla?.
Värst är det väl för de som har småbarn vid ett längre elavbrott.
Att slippa internet kan kanske vara skönt ett tag.
Som jag skrev förut, så verkar det som om södra Norge leder de oväder som kommer västerifrån på så vis att det inte kommer till Värmland.
Det värsta oväder jag kommer ihåg var den 7:de Januari 1954. Brorsan föddes då.
Det var i Uppland och stormen fällde massor av skog.:mad:

Ove
2013-11-03, 11:55
Så nu är jag tillbaka till internet när telia skarvat ihop kabeln igen.

:) Om skarvarna är starkare än resten av tråden så kommer du snart att ha ett väldigt stabilt telenät för snart finns väl inte en oskarvad bit kabel i Småland. ;)

räven
2013-11-03, 13:01
:) Om skarvarna är starkare än resten av tråden så kommer du snart att ha ett väldigt stabilt telenät för snart finns väl inte en oskarvad bit kabel i Småland. ;)

Min uppfattning ar att kablarna är allt svagare. Alla dessa ton av eltape gör nog inte kabeln starkare. Dumt att ha slantarna i madrassen, bättre invenstera dom i eltape.

Olle Å
2013-11-04, 17:01
Min uppfattning ar att kablarna är allt svagare. Alla dessa ton av eltape gör nog inte kabeln starkare. Dumt att ha slantarna i madrassen, bättre invenstera dom i eltape.
Varför inte ett vedeldat elverk samt trådlöst bredband???:):):)

räven
2013-11-04, 18:58
Varför inte ett vedeldat elverk samt trådlöst bredband???:):):)

Vedeldat elverk skulle funka. Trådlöst bredband kräver täckning så det går bort.

Olle Å
2013-11-04, 19:35
Vedeldat elverk skulle funka. Trådlöst bredband kräver täckning så det går bort.

Med tanke på hur filmerna på datorn ser ut, så verkar det vara ett gummiband i stället för bredband här hemma. :mad::mad:

Väse Conny
2013-11-05, 21:03
800 MHz 4G nät byggs snabbt ut kolla hut täckningen är hos er

Ove
2013-11-06, 12:21
:eek: OJDÅHoppsan!! Första halkan har jag provat med bilen idag och det var riktigt halt också här och var. Sista backen innan jag var hemma igen var det såpass halt att jag fick släppa bromsen och styra till gräskanten för att få fäste annars hade jag fortsatt snurren med ABS och allt. :p

räven
2013-11-06, 14:01
:eek: OJDÅHoppsan!! Första halkan har jag provat med bilen idag och det var riktigt halt också här och var. Sista backen innan jag var hemma igen var det såpass halt att jag fick släppa bromsen och styra till gräskanten för att få fäste annars hade jag fortsatt snurren med ABS och allt. :p

Vitt gräs även i småland på morgonen.

Ove
2013-11-10, 16:57
Fars dag eller farsdag, det är frågan? Det är kanske rätt dag att fundera - har man varit en fars som far? :confused:

I vilket fall har inga ungar kommit och hoppat upp i sängen i morse och det är jag glad för, med tanke på att dom är vuxna nu så hade varken möbeln eller jag själv klara såna ovationer. Kanske mera lagom med en stund på Skype. :rolleyes:

Vädret har övergått från rekordfin sommar till värsta gråhösten. Gårdagens övningar att jaga trafikskadad trebent älg misslyckades och blev på slutet ganska blött och kallt. Varm dusch och krypa till sängs med en stoor wirre inombords och sen vakna till andliga sånger i radion har gjort gott. Jag tror jag upprepar proceduren i dag också, fast utan älgjakt. :)

Vi har nu två trebenta älgar på skogen efter påkörning, det fjärde hänger med men brutet och djuret har det bara hängande som ett handikapp. Tråkigt att det ska vara så knepigt att träffa på dom när man har rätt bössa i hand....

Sigrid står hos mc-doktorn. Nu får jag ringa och skynda på honom lite så att jag hinner en tur innan det är dags att stänga ner för detta året. :confused:

räven
2013-11-10, 17:56
Vi hade en fin fredag, sol +9. Avbröt simone skogen för att kolla på ett skogsvagnsbyte. Det blev lite omvägar hem. OBS 2 långkalsonger. Älgar med avkört bakben springer lika mycket eller nästan som normalt. Gäller att ha bra hund som kan få stopp på dom.

Ove
2013-11-12, 23:10
:) Körde hem Sigrid igår efter att hon fått höstputsen. Jag rättade väl till det något för raka vägen hem blev det inte. Efterhand som jag körde blev jag lite försiktigare för fästet var inte så bra. Det var is på vattenpölarna och fläckvis riktigt isigt.

I dag tog jag bilen och körde några mil grusväg i sydöstra Värmland och harrejavvlar vilken skitig bil jag har! Rena tjällossningsytan på vägen och dysprayen steg som en sky bakom bilen. :D

Älg var det ja.. Visst kan dom springa fort trots handikapp men dom är också mera vaksamma och jäddrigt svåra att komma nära. :confused:

Chappy
2013-11-16, 11:58
Skaffat garage i Ronneby för att komma ut med hojarna tidigare på våren och ställa in senare på hösten. Men idag är det 12 grader varmt så jag skulle hojat ner o badat om jag bara hittat min badbyxor som jag sist använde på Hawaii 1986

LowTech
2013-11-16, 14:04
Skaffat garage i Ronneby för att komma ut med hojarna tidigare på våren och ställa in senare på hösten. Men idag är det 12 grader varmt så jag skulle hojat ner o badat om jag bara hittat min badbyxor som jag sist använde på Hawaii 1986
Är det nån idé att leta?
Säker på att badbyxorna inte krympt när de hängt i garderoben???

Dagen/helgen ska fö ägnas åt att försöka få tak på mc-garaget. Handlade också en kartong med 1500 spik, f-n vad de går åt...

Ove
2013-11-16, 17:21
Är det nån idé att leta?
Säker på att badbyxorna inte krympt när de hängt i garderoben???
.

:rolleyes: Med tanke på vad temperaturen kan ställa till så skulle dom nog passa bra efter garderobskrympning. :)

Olle Å
2013-11-17, 09:47
:rolleyes: Med tanke på vad temperaturen kan ställa till så skulle dom nog passa bra efter garderobskrympning. :)

Måste var något konstigt med kläderna som hänger i garderoben. Någonting gör att de krymper lite undan för undan. Kanske att det beror på att en del plagg inte används så ofta. Exvis badbyxor. Vi har ju haft några kalla otrevliga somrar utan badväder och då blir de liggande och då krymper de ju.:):)

Ove
2013-11-19, 19:37
:) Hmm!? det sker saker i andra förvaringsskåp också. Tittade i kylen och hittase en 5;a grädde som det stod bäst före 9 nov. på. Sedvanlig kvalitetskontroll sade att den har inte ens surnat men konsistensen börjat bli bortemot att den ystar sig så det är på sista tampen..!

Janssons till lunch med stekt ägg, inlagd rödbeta och dito gurka. Där gick halva grädden åt. Smakade bra och det gick ner alldeles för mycke i den lilla magen -> däst och slö, men jag bakade mig igenom eftermiddagen ändå så bröd finnes fram till julen.

Fortfarande en skvätt grädde kvar och det blev en potatisgratäng förstärkt med bacon. För mycket i lilla magen igen men nu tänker jag inte kämpa mot naturlagarna utan nu lägger jag mig på soffan en bra stund innan natten.. :D

Olle Å
2013-11-21, 10:39
:) Hmm!? det sker saker i andra förvaringsskåp också. Tittade i kylen och hittase en 5;a grädde som det stod bäst före 9 nov. på. Sedvanlig kvalitetskontroll sade att den har inte ens surnat men konsistensen börjat bli bortemot att den ystar sig så det är på sista tampen..!

Janssons till lunch med stekt ägg, inlagd rödbeta och dito gurka. Där gick halva grädden åt. Smakade bra och det gick ner alldeles för mycke i den lilla magen -> däst och slö, men jag bakade mig igenom eftermiddagen ändå så bröd finnes fram till julen.

Fortfarande en skvätt grädde kvar och det blev en potatisgratäng förstärkt med bacon. För mycket i lilla magen igen men nu tänker jag inte kämpa mot naturlagarna utan nu lägger jag mig på soffan en bra stund innan natten.. :D

Då är det ju utrett. Soffan och garderoben är orsaken till att kläderna blir för små.:eek::eek:
Alltså skall soffan bort och garderoben öppnas lite oftare för att bibehålla klädernas storlek.:D:D:beer::beer:

LowTech
2013-11-21, 11:14
:) Hmm!? det sker saker i andra förvaringsskåp också. Tittade i kylen och hittase en 5;a grädde som det stod bäst före 9 nov. på. Sedvanlig kvalitetskontroll sade att den har inte ens surnat men konsistensen börjat bli bortemot att den ystar sig så det är på sista tampen..!

När det gäller "grädde" finns en del alternativa vägar att gå.
Willy har något man kallar MAT(grädde), bara sett det i 2dl-förp, gjort på mjölk och veg fett..
Inte så mkt äkta vara kanske men förvaringstiden är oslagbar..
Förp jag har framför mig, bäst före 28 feb 2014...
Alternativt kan man ibl använda spraygrädde!
Hållbarhet i flera månader, är ju en försluten förpackning, inga stygga bacillusker kommer in...
Påstår inte att det är det ultimata, men vill man slippa dra iväg några km till butiken är det en snabb möjlighet..

Ove
2013-11-21, 11:15
Då är det ju utrett. Soffan och garderoben är orsaken till att kläderna blir för små.:eek::eek:
Alltså skall soffan bort och garderoben öppnas lite oftare för att bibehålla klädernas storlek.:D:D:beer::beer:

:confused: Nu får vi även ta hänsyn till vissa U-länders BNP. Om vi inte köper nytt ibland kommer tekoindustrin i dessa länder inte kunna betala ut slavlönerna till dom som jobbar i deras livsfarliga fabriker...

Ove
2013-11-21, 11:20
När det gäller "grädde" finns en del alternativa vägar att gå.
Willy har något man kallar MAT(grädde), bara sett det i 2dl-förp, gjort på mjölk och veg fett..
Inte så mkt äkta vara kanske men förvaringstiden är oslagbar..
Förp jag har framför mig, bäst före 28 feb 2014...
Alternativt kan man ibl använda spraygrädde!
Hållbarhet i flera månader, är ju en försluten förpackning, inga stygga bacillusker kommer in...
Påstår inte att det är det ultimata, men vill man slippa dra iväg några km till butiken är det en snabb möjlighet..

:eek: Grädde gjord på veg. fett= palmolja.. Spraygrädden likaså...

NEJtack! Vill helst inte befatta mig med "livsmedel" som inte beter sig på naturligt sätt och inom rimlig tid. Det får hellre bli en extra resa till butiken. ;)

räven
2013-11-21, 13:54
Hårda tider att va skogshuggare. Snusdosan blir dyrare å innehållet mindre. En snusdosa ska innehålla 50 g, inte 42. Vist blir man förbannad när snuset tar slut för det är för lite i dosan.

Ove
2013-11-21, 18:06
Hårda tider att va skogshuggare. Snusdosan blir dyrare å innehållet mindre. En snusdosa ska innehålla 50 g, inte 42. Vist blir man förbannad när snuset tar slut för det är för lite i dosan.

:) Hörru! Du får göra ditt eget snus. Jag har inte provat själv men hört att det blir billigare och möcke bätter om en göret själver.. Vi får titta på det när du kommer för att skåda fågel för den butiken som säljer "byggsatserna" ligger i närheten. :)

Ove
2013-11-29, 23:16
För något år sen innan jag skaffade Dominatorn var jag tvungen att cykla runt på mina skogsturer, då var jag smärt o vältränad, nu är jag lite biffigare men lyckligare
Hur som haver så en dag när jag avverkat några mil kom jag förbi ett hus som hade parabolen åt norr, (jag jobbar med elektronik) vilket pucko tänkte jag & cyklade vidare norrut !! det var långt senare när jag skulle vända hemåt jag insåg att jag är vilse, ingen sol ingen navigator men en telefon dock utan täckning märkte jag när jag förstod att jag har någon timme kvar att ta mig hem
På hem vägen kom jag förbi samma hus, hade då förstått att parabolen satt rätt :)

:) Ursäkta Conny! Jag tog med mig citatet för att inte fullständigt kapa inköpstråden. Jag arbetade delvis bilburet under några år, körandes omkring i Grums- och Karlstads- och jag tror det hette Nyeds kommun, Ett område klarade jag inte av att lära mig trots att jag hade några år på mig - den biten som fanns öster om vägen mellan Ve i Väse och Molkom. Vilse konstant, men lyckades leta mig fram ändå på något sätt. Varje gång jag kom fram till Mosseruds idrottsplats visste jag att nu är allt fel - börja om!! På ett annat ställe fortsatte rakan in genom en grind och upp för en trappa. Där skrämde jag kattan ett par gånger för vägen svängde 90 grader vänster utanför grinden runt gödselstacken, men det gjorde inte jag. :rolleyes:

En sak lärde jag mig under den tiden - det går inte att köra ikapp restid som man inte planerat för, men jag hade förbaskat roligt medan jag försökte.. :o :rolleyes: :D

räven
2013-11-30, 01:06
:) Ursäkta Conny! Jag tog med mig citatet för att inte fullständigt kapa inköpstråden. Jag arbetade delvis bilburet under några år, körandes omkring i Grums- och Karlstads- och jag tror det hette Nyeds kommun, Ett område klarade jag inte av att lära mig trots att jag hade några år på mig - den biten som fanns öster om vägen mellan Ve i Väse och Molkom. Vilse konstant, men lyckades leta mig fram ändå på något sätt. Varje gång jag kom fram till Mosseruds idrottsplats visste jag att nu är allt fel - börja om!! På ett annat ställe fortsatte rakan in genom en grind och upp för en trappa. Där skrämde jag kattan ett par gånger för vägen svängde 90 grader vänster utanför grinden runt gödselstacken, men det gjorde inte jag. :rolleyes:

En sak lärde jag mig under den tiden - det går inte att köra ikapp restid som man inte planerat för, men jag hade förbaskat roligt medan jag försökte.. :o :rolleyes: :D

Detta är ett knepigt område. På väg mot Norge hyrde jag en stuga utmed en grusväg, nära en ganska stor gård. Nästa dag skulle jag norrut. Efter ca en halv timmes körning norrut var jag tillbaka vid samma stuga. Kollat på kartan efteråt å inte förstått hur detta gått till. Stugan ligger ca två mil öster om Molkom. Snacka om vilse, trevlig grusväg, men nästa försök kom jag till Norge.

Väse Conny
2013-11-30, 01:41
Detta är ett knepigt område. På väg mot Norge hyrde jag en stuga utmed en grusväg, nära en ganska stor gård. Nästa dag skulle jag norrut. Efter ca en halv timmes körning norrut var jag tillbaka vid samma stuga. Kollat på kartan efteråt å inte förstått hur detta gått till. Stugan ligger ca två mil öster om Molkom. Snacka om vilse, trevlig grusväg, men nästa försök kom jag till Norge.

I detta område hittar jag min näring gällande skogsturer, är man då trött cyklist utan näring så går det åt skogen..

Olle Å
2013-11-30, 09:05
Detta är ett knepigt område. På väg mot Norge hyrde jag en stuga utmed en grusväg, nära en ganska stor gård. Nästa dag skulle jag norrut. Efter ca en halv timmes körning norrut var jag tillbaka vid samma stuga. Kollat på kartan efteråt å inte förstått hur detta gått till. Stugan ligger ca två mil öster om Molkom. Snacka om vilse, trevlig grusväg, men nästa försök kom jag till Norge.

Det är väl inte för inte som tråden heter60+:):)
Fått underkylt regn i natt som gjort vägarna hala. Skall sent omsider lägga på dubbdäcken på hojen i dag. Sedan spelar halkan inte så stor roll bara man tar det lugnt. Kör med korta dubb ungefär som på bilen.:rolleyes:

Ove
2013-11-30, 17:50
:confused: Varit älgjakt idag.. Det första jag fick se när jag kom på samlingsplatsen var en älg som låg i traktorskopan?

I går kväll blev den påkörd på 26;an, ungefär mitt på en sträcka med s.k. viltstängsel som är minst 1,5 mil lång. I bilen som körde på dog en och skadades två personer, varav en allvarligt. Bilen dom åkte i var en Renault Megane.

Älgen, som var en stor ko, blev illa tilltygad med skallen trasig och även kroppen var rejält tillställd så det måste varit en mycket kraftig smäll. Inte en bit att ta vara på.

Alltså - lita inte på att det är fritt från vilt mellan viltstängsel + kör inte fortare än att du hinner agera inom den sträcka som du faktiskt ser vägen. De flesta kör efter de reflexremsor som sitter i kantmarkeringsstolparna, men dom ger ingen upplysning om ev. hinder - dom talar bara om var vägen är tänkt att gå.

Nej, vi sköt ingen älg idag...

Olle Å
2013-11-30, 19:49
:confused: Varit älgjakt idag.. Det första jag fick se när jag kom på samlingsplatsen var en älg som låg i traktorskopan?

I går kväll blev den påkörd på 26;an, ungefär mitt på en sträcka med s.k. viltstängsel som är minst 1,5 mil lång. I bilen som körde på dog en och skadades två personer, varav en allvarligt. Bilen dom åkte i var en Renault Megane.

Älgen, som var en stor ko, blev illa tilltygad med skallen trasig och även kroppen var rejält tillställd så det måste varit en mycket kraftig smäll. Inte en bit att ta vara på.

Alltså - lita inte på att det är fritt från vilt mellan viltstängsel + kör inte fortare än att du hinner agera inom den sträcka som du faktiskt ser vägen. De flesta kör efter de reflexremsor som sitter i kantmarkeringsstolparna, men dom ger ingen upplysning om ev. hinder - dom talar bara om var vägen är tänkt att gå.

Nej, vi sköt ingen älg idag...
Som jag skrivit förut. Skjut bort älgarna så slipper vi många döda pga. dem varje år. Ta vargarna oxå.
För annars så tar de tamboskapen när älgarna är borta.:mad:

Olle Å
2013-11-30, 19:53
Har fixat ordning hojen i väntan på lite snöväder. Nydubbade däck, handtagsmuffar och det bästa av allt; ett fårskinn på dynan. Sånt där man hade på moppen.:):):)
Men nu kommer det väl ingen snö.:confused:

räven
2013-11-30, 21:12
Har fixat ordning hojen i väntan på lite snöväder. Nydubbade däck, handtagsmuffar och det bästa av allt; ett fårskinn på dynan. Sånt där man hade på moppen.:):):)
Men nu kommer det väl ingen snö.:confused:

Onödigt arbete Olle, +8 i morgon

Olle Å
2013-11-30, 22:01
Onödigt arbete Olle, +8 i morgon

När jag för en gångs skull är ute i tid blir det nog en grön vinter!:santaclaus::santaclaus:

Väse Conny
2013-11-30, 23:11
Dä ä bra det för jag skall dra husvagnen till vinterhvila
O då kan jag när jag kommer hem igen ta fram högtycken o tvätta av min leriga hoj samt ungarnas crossar som är ännu lerigare
Det där med dubbdäck kan va nått , idag var det glingt på RV240 med hojen

Olle Å
2013-12-01, 09:52
Dä ä bra det för jag skall dra husvagnen till vinterhvila
O då kan jag när jag kommer hem igen ta fram högtycken o tvätta av min leriga hoj samt ungarnas crossar som är ännu lerigare
Det där med dubbdäck kan va nått , idag var det glingt på RV240 med hojen

Om du funderar på att dubba, så finns det några alternativ. Eftersom du liksom jag bor där vägnätet består av både asfalt och grusväg som inte alltid är snötäckt på vintern, så vill jag rekommendera vanliga bildubb i däcken. Då får man köra som man kör bilen på vintern.
Andra alternativet är ju endurodubben eller dubb för lätta lastbilar. Då är man farligt ute vid färd på asfalt, för då blir hojen nästan livsfarlig då hojen glider på dubben. Men har ett otroligt fäste på is.
Endurodubbat däck kan förstöras efter en dags åkning på frusen grusväg. Det beror på att den mjuka metallen som omger hårdmetallen nöts bort och lämnar hårdmetallen bar, varvid en mycket lätt bryta av.
Vill man kunna åka oavsett underlag är nog crossdäck med bildubb att rekommendera.:):)

Ove
2013-12-02, 21:11
Som jag skrivit förut. Skjut bort älgarna så slipper vi många döda pga. dem varje år. Ta vargarna oxå.
För annars så tar de tamboskapen när älgarna är borta.:mad:

Provade i går igen men älgen smet ur påsen. Men jag fick höra ett hiskeligt avgrundsvrål från en sugga som försvarade sina smånassar, troligen mot någon av egen art för hunden ville inte vara i närheten så den var oskyldig. Detta med grisarna var alldeles i närheten där dödsolyckan med älgen var ett par dagar tidigare. Svårjagat, lite snö skulle underlätta den biten, men nej, det får gärna vänta.

räven
2013-12-02, 21:25
Provade i går igen men älgen smet ur påsen. Men jag fick höra ett hiskeligt avgrundsvrål från en sugga som försvarade sina smånassar, troligen mot någon av egen art för hunden ville inte vara i närheten så den var oskyldig. Detta med grisarna var alldeles i närheten där dödsolyckan med älgen var ett par dagar tidigare. Svårjagat, lite snö skulle underlätta den biten, men nej, det får gärna vänta.

Vargen kanske va sugen på liten julskinka

Ove
2013-12-02, 21:42
Vargen kanske va sugen på liten julskinka

:hmmmm2: Tror inte det, hunden hade varit ett lättare byte och så nära att den inte kunde missats om det varit varg i farten.

Olle Å
2013-12-03, 09:46
:hmmmm2: Tror inte det, hunden hade varit ett lättare byte och så nära att den inte kunde missats om det varit varg i farten.

Jag har ju sett sk. tama suggor som råkat bli osams. De för ett helsikes oväsen en stund och försöker attackera varandra med sina huggtänder. Som tur är , så är de inte lika snabba som vildsvinen och de tröttnar snabbt.
Att även en tamsugga försöker anfalla en som hon tror utgör ett hot mot hennes kultingar, har jag varit med om flera gånger.
Skulle nog vara ett stort framsteg om det gick att lära vargarna att ta vildsvin.:):)
:santaclaus:

Ove
2013-12-03, 20:12
:confused: Ibland blir jag förvånad över hur folk tänker om vilda djur. De senaste veckorna har jag fått till mig tre berättelser om älgattacker, två av dom där man gått fram och försökt mata älgen och en där en man gick fram på riktigt nära håll med en kamera. Älgarna gjorde skarpa utfall men dom klarade sig alla tre utan skador men med nya idéer om ickerovdjurs ofarlighet. :eek:

Man ska naturligtvis inte vara rädd för att vistas ute men om man tränger sig på dom vilda djuren så måste man räkna med att dom reagerar med att försvara sig. Jag räknar själv med att ca. 50m från älg är nära nog. Finns det kalv med så vill jag nog hålla lite större distans - inte för jag är feg men det finns heller ingen anledning att provocera djuren. Om jag ska fösa undan älg som hamnat mellan viltstängsel går jag INTE ur bilen utan viftar och väsnas genom öppen ruta.

räven
2013-12-03, 21:24
Jag har ju sett sk. tama suggor som råkat bli osams. De för ett helsikes oväsen en stund och försöker attackera varandra med sina huggtänder. Som tur är , så är de inte lika snabba som vildsvinen och de tröttnar snabbt.
Att även en tamsugga försöker anfalla en som hon tror utgör ett hot mot hennes kultingar, har jag varit med om flera gånger.
Skulle nog vara ett stort framsteg om det gick att lära vargarna att ta vildsvin.:):)
:santaclaus:

Nädu Olle, varg riskerar inte att bli uppsprättad av grisbetar. Inhägnade får är lättare å förmodligen roligare för vargen

Olle Å
2013-12-04, 13:47
Nädu Olle, varg riskerar inte att bli uppsprättad av grisbetar. Inhägnade får är lättare å förmodligen roligare för vargen

Tusan vet om inte frispringande får är farliga!!!!!!!!!!
I vilket fal som helst får du nog dra dig in i lyan medan det väntade snöovädret dragit förbi.
:santaclaus: Hoppas vi får en vit jul.:):)

räven
2013-12-04, 15:55
Tusan vet om inte frispringande får är farliga!!!!!!!!!!
I vilket fal som helst får du nog dra dig in i lyan medan det väntade snöovädret dragit förbi.
:santaclaus: Hoppas vi får en vit jul.:):)

Att bli omkullsprungen av en fårflock när man kör hoj menar du Olle ?

Ove
2013-12-04, 17:25
Att bli omkullsprungen av en fårflock när man kör hoj menar du Olle ?

:p Dom kan även bitas! Jag blev biten i tummen av en bagge när jag försökte få den besten att svälja maskmedel i tablettform istället för att spotta ut. :fight: Det smärtade, men inga ällvarliga skador uppstod. :)

Frispringande är dom farliga i bästa grisklass. :rolleyes:

räven
2013-12-04, 18:48
:p Dom kan även bitas! Jag blev biten i tummen av en bagge när jag försökte få den besten att svälja maskmedel i tablettform istället för att spotta ut. :fight: Det smärtade, men inga ällvarliga skador uppstod. :)

Frispringande är dom farliga i bästa grisklass. :rolleyes:

0 trafikvett

erikn
2013-12-04, 18:51
Du menar så här?

iC-rAfyMqbA

Kakel_anders
2013-12-04, 19:21
Lol! Asabra!

Olle Å
2013-12-04, 19:57
Lol! Asabra!

En man besökte bekanta som bodde på ett litet ställe uppe i Värmland. Han kom till gården , öppnade grinden och körde in bilen. Stängde grinden och såg då en skylt. " varning för får ". Han skrattade och gick fram till stugan och knackade på. Blev inbjuden på kaffe. Då de drack och småspråkade hördes en rejäl smäll utanför huset. Du ställde väl inte bilen på gården?? Då small det igen. JO, blev svaret.
En lösgående bagge hade sett en vad han trodde var en rival, spegla sig i billacken. Efter ett par smällar var rivalen borta.:banana::banana:
Får är farliga.:D:D

Ove
2013-12-04, 21:54
Du menar så här?


:D Det är en variant. Dom är snabba också! :D

Olle Å
2013-12-05, 09:28
[QUOTE=Ove;86733]:D Det är en variant. Dom är snabba också! :D[/QUO

:eek:Sven är oxå snabb, så i eftermiddag får du nog lägga en sten på hatten:eek:

Olle Å
2013-12-05, 09:37
Du menar så här?

iC-rAfyMqbA

Måste berätta om några snickare som byggde om lite på en bondgård. Bonden hade en ilsken bagge som försökte anfalla snickarna då de gick förbi. Baggen var tjudrad med en kedja som satt fast i ett spett. En av snickarna brukade ställa sig med ändan mot baggen, som så satte fart mot målet. Kedjan stoppade det hela och baggen slog en volt. En dag hade bonden flyttat spettet och baggen gjorde som förut och fick in en fullträff. Fjorton dagars sjukskrivning för snickaren.:banana::banana:

Kakel_anders
2013-12-05, 10:30
Måste berätta om några snickare som byggde om lite på en bondgård. Bonden hade en ilsken bagge som försökte anfalla snickarna då de gick förbi. Baggen var tjudrad med en kedja som satt fast i ett spett. En av snickarna brukade ställa sig med ändan mot baggen, som så satte fart mot målet. Kedjan stoppade det hela och baggen slog en volt. En dag hade bonden flyttat spettet och baggen gjorde som förut och fick in en fullträff. Fjorton dagars sjukskrivning för snickaren.:banana::banana:
Mera sånt på youtube!

Olle Å
2013-12-05, 21:54
Torsdag kväll 21oo. Vindstilla och ett lätt duggregn. Ca 3,5 grader varmt här i Bjurtan.:):)

Ove
2013-12-05, 22:00
Torsdag kväll 21oo. Vindstilla och ett lätt duggregn. Ca 3,5 grader varmt här i Bjurtan.:):)

:confused: Ringde och kollade vädret i Småland, Räven föste in kossorna så att dom inte skulle blåsa bort. Just nu är Sven lugn i mitt område men det kommer nog att blåsa till under natten.

Ove
2013-12-05, 22:03
Du menar så här?

iC-rAfyMqbA

:D Efter videosnutten kommer det upp en till med samma bagge som fått kameran på ryggen. Kul att se kampen från den sidan också.. :D

Hamre
2013-12-05, 23:05
Jag var och jobbade med oljesanering på en ö i Brofjorden för några år sen. Där va några ilskna baggar som inte gillade att folk gick iland där. Det blev några spännande dagar med att kolla var dom ilskna baggarna var!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Kakel_anders
2013-12-06, 12:45
Jag känner att även denna behöver delas, för jag tycker den va hur bra som helst!

6jgjk3DsN7c

Ove
2013-12-08, 15:30
:) Utringd i morse - massa älgspår så kom och passa. Vi ställer ut oss och efter mindre än en kvart smäller det och var det en trafikfara mindre i området, bara 200 m från platsen där en dog i en älgolycka för nån vecka sen.

Medan vi pysslade med att göra klart för transport kom snön och det snöar för fullt nu och temperaturen ligger på ca 5 minus. Det har nog kommit 10 cm vid det här laget. :mad:

Nu ska jag ägna en stund åt att pilla köttet från ett par kycklingskrov. Jag styckade isär dom när jag ändå var igång med kötthanteringen. :eating:

Olle Å
2013-12-08, 21:06
:) Utringd i morse - massa älgspår så kom och passa. Vi ställer ut oss och efter mindre än en kvart smäller det och var det en trafikfara mindre i området, bara 200 m från platsen där en dog i en älgolycka för nån vecka sen.

Medan vi pysslade med att göra klart för transport kom snön och det snöar för fullt nu och temperaturen ligger på ca 5 minus. Det har nog kommit 10 cm vid det här laget. :mad:

Nu ska jag ägna en stund åt att pilla köttet från ett par kycklingskrov. Jag styckade isär dom när jag ändå var igång med kötthanteringen. :eating:

Vi har väl fått 25-30 cm, så jag fick låta caddyn agera snöplog när jag skulle göra ett ärende. Kanske skall ut på en liten snötur i morgon innan det blir för varmt igen.:santaclaus::santaclaus:

räven
2013-12-08, 23:47
Vi har väl fått 25-30 cm, så jag fick låta caddyn agera snöplog när jag skulle göra ett ärende. Kanske skall ut på en liten snötur i morgon innan det blir för varmt igen.:santaclaus::santaclaus:
Mildväder å regn här nu,snön smälter nog i veckan. Nåja, bara vi slipper fler stormar.

Ove
2013-12-09, 12:46
-2 och lugnt. Morgon och förmiddag har gått åt till att flytta snö som ändå ska smälta bort i sinom tid. Hade varit lika bra den kommit i smält form direkt. :p

Men det är klart att snön har sina fördelar om man tänker jakt. Djuren står helst stilla tills dom blir igångfösta och då lämnar dom färska spår.
Älgarna kan vila en stund för nu blir det nog mera gris, rädjur och kanske i bästa fall lite harjakt.Inte för att jag så gärna har haren i grytan men det är fint att stå men hagelsprutan i hand och lyssna på drev och se vad som kommer - skogshare sparas och fälthare skjuts - rasdiskriminering gäller.

Ove
2013-12-10, 15:48
:hello: Nyss vinkade jag av Olle Å. Han kom på visit, bara så där.. Trevligt! Blev att jag satte lite soppa på spisen så han skulle få lite varmt i sig efter 15 mil i temperatur som jag för min del inte ser som helt komfortabel. Sen lite pratstund innan han stack västerut igen.

Tack för besöket Olle! :shakehands:

Olle Å
2013-12-10, 19:10
:hello: Nyss vinkade jag av Olle Å. Han kom på visit, bara så där.. Trevligt! Blev att jag satte lite soppa på spisen så han skulle få lite varmt i sig efter 15 mil i temperatur som jag för min del inte ser som helt komfortabel. Sen lite pratstund innan han stack västerut igen.

Tack för besöket Olle! :shakehands:

Alltid trevligt att få en pratstund och vankas det dessutom soppa därtill så är det ju ännu trevligare.
Visserligen var det lite blött på hemvägen men 5+ gjorde att det mest liknade en septemberkväll.:D

Ove
2013-12-14, 16:08
:bawling: Satan va jag är förkyld!! Det har väl varit så bortemot en vecka men verkade bli bättre. Sen blev det ett host- nys- och snorinferno från i går kväll och jag som skulle varit till skogs för att skjuta bort trafikfaror(=vildsvin) idag. Blev att stanna inne och peta in pinnar i brasan istället.

Enda trösten är vädret som är bara för genomuselt för all utevistelse. Det kommer inget synligt regn - man blir bara alldeles förbannat blöt om man sticker ut nosen s det hade nog inte varit så gulligt i skogen ens utan förkylning. :p Bara det att den här gången var det lite av storjakt med många passkyttar och ett helt gäng hundar som samlats. Hade vart kul... :(

räven
2013-12-14, 16:59
:bawling: Satan va jag är förkyld!! Det har väl varit så bortemot en vecka men verkade bli bättre. Sen blev det ett host- nys- och snorinferno från i går kväll och jag som skulle varit till skogs för att skjuta bort trafikfaror(=vildsvin) idag. Blev att stanna inne och peta in pinnar i brasan istället.

Enda trösten är vädret som är bara för genomuselt för all utevistelse. Det kommer inget synligt regn - man blir bara alldeles förbannat blöt om man sticker ut nosen s det hade nog inte varit så gulligt i skogen ens utan förkylning. :p Bara det att den här gången var det lite av storjakt med många passkyttar och ett helt gäng hundar som samlats. Hade vart kul... :(

Grisar behöver skjutas. Själv är jag i skogen varje dag utan bössa. Dumt va ?

Ove
2013-12-14, 22:02
Grisar behöver skjutas. Själv är jag i skogen varje dag utan bössa. Dumt va ?

:eek: Du dundrar väl och lever bus så inte ens en ekorre vill komma i närheten så det spelar nog ingen roll. ;)

Resultatet av jakten blev 2 st 100-kilosgrisar. Dom föll på ståndskall så om jag varit med och passat hade nog inte spelat någon roll. :rolleyes:

räven
2013-12-14, 22:29
:eek: Du dundrar väl och lever bus så inte ens en ekorre vill komma i närheten så det spelar nog ingen roll. ;)

Resultatet av jakten blev 2 st 100-kilosgrisar. Dom föll på ståndskall så om jag varit med och passat hade nog inte spelat någon roll. :rolleyes:
Spänningen som räknas Ove

Ove
2013-12-15, 10:00
Spänningen som räknas Ove

:cool: OK! Får försöka göra en volt.

räven
2013-12-15, 11:29
Trist väder i småland, grått, duggregn +4. Knappast skjutljust.

Ove
2013-12-15, 13:00
Trist väder i småland, grått, duggregn +4. Knappast skjutljust.

:) Samma väder här.

Tog en sväng till återvinningen och då hittade vi en man som väntade på en buss som inte kommer förrän i morgon. Försökte informera om läget men han förstod inte oss och vi inte honom. Efter en hel del viftande och pekande och enstaka ord på utrikiska så fattade vi att han ville komma norrut och att han är Alban. Vi kunde ju inte lämna honom i regnet så det var att peka in honom i bilen och köra iväg norrut. I Gullspång visade han tecken på lokalkännedom och vi kunde hitta hem till hans boende.

Första gången i mitt liv jag blivit kysst på hand av en karl och min fru blev välsignad med korstecken och allt. Glorian sitter fint.... :rolleyes: :cool:

Chappy
2013-12-16, 12:20
Första gången jag tagit hojen till stormarknaderna för att köpa julkrubbet. 7grader varmt molnigt, men uppehåll. I eftermiddag är det nog dax att serva gräsklipparen?

Ove
2013-12-17, 09:03
Första gången jag tagit hojen till stormarknaderna för att köpa julkrubbet. 7grader varmt molnigt, men uppehåll. I eftermiddag är det nog dax att serva gräsklipparen?

:confused: Ur led är tiden... Men sidovagnen är bra när du hämtar granen - ingen begränsning på höjden. :santaclaus:

Ove
2013-12-17, 09:31
:thefinger: Med de vuxnas rätt tar vi oss friheten att sprida julen detta år med början Söndagen före och sen fortsätter vi i den takt som går fram till att det firats färdigt. Julafton hela veckan alltså - men sillen och skinkan kommer inte att vara med hela tiden. Skönt eller elände - vet ej, men värt att prova. Den hysteriska stressen med att vara överallt samtidigt slipper vi iallafall. :santaclaus: :rolleyes:

Olle Å
2013-12-17, 09:43
:thefinger: Med de vuxnas rätt tar vi oss friheten att sprida julen detta år med början Söndagen före och sen fortsätter vi i den takt som går fram till att det firats färdigt. Julafton hela veckan alltså - men sillen och skinkan kommer inte att vara med hela tiden. Skönt eller elände - vet ej, men värt att prova. Den hysteriska stressen med att vara överallt samtidigt slipper vi iallafall. :santaclaus: :rolleyes:
Visst kan det vara skönt att slippa stressa upp sig inför julen. Det var nog lite annorlunda då vi var unga. Då betydde julen lite mera för oss. Numera verkar det som om vi skall fira julen bara för handlarnas skull och även de andra som profiterar på en förut så fin högtid.:mad:
Visst vill vi att barnen skall få sina presenter och ha trevligt, men det får de väl med mobilen klistrad vid örat eller surfplattan framför ögonen.:D:D
:santaclaus::santaclaus:

Chappy
2013-12-17, 12:44
Granar ingick i nya vinterhojgaraget, rödgran, silver,ide ,kungs,plus diverse tujor. Typisk 60-70tals trädgård.
Tur man är en man med Stihl. Brrrrrrrrrrrrrrr

Ove
2013-12-18, 22:01
Granar ingick i nya vinterhojgaraget, rödgran, silver,ide ,kungs,plus diverse tujor. Typisk 60-70tals trädgård.
Tur man är en man med Stihl. Brrrrrrrrrrrrrrr

:) Inte dåligt - innegranar av födseln.

Hos mig kom granen och ställde sig utanför dörren, helt obeställt, så jag har kunnat medverka i att koka knäck, rulla negerbollar och lite sånt+ att jag rullat 310 köttbullar idag på lika delar blandfärs och älg. :)

Bilen är besiktigad liksom jag själv. Påpekande om lite glapp i bakvagnen, på bilen alltså men det kan nog bli samma besked när svaret kommer som gäller mig själv.

Ove
2013-12-21, 18:04
:rolleyes: Jaha nu har det kommit - beskedet på min egen besiktning. Samma som på bilen, glapp i bakvagnen, eller som läkaren sade - ett litet diskbråck mellan L4 och L5. Inget som måste åtgärdas men tiden läker.

Revbenen är stekta och ska bara värmas till julluncherna om dom inte som vanligt glöms bort. Brysselkålen och det där som bara måste finns hemma så nu kan vi börja med första julfirandet redan i morgon. I dag blir det pizza. :rolleyes:

Ove
2013-12-21, 18:06
:santaclaus: God jul på er alla, gubbar och tanter i alla åldrar! :santaclaus:

räven
2013-12-21, 18:13
:rolleyes: Jaha nu har det kommit - beskedet på min egen besiktning. Samma som på bilen, glapp i bakvagnen, eller som läkaren sade - ett litet diskbråck mellan L4 och L5. Inget som måste åtgärdas men tiden läker.

Revbenen är stekta och ska bara värmas till julluncherna om dom inte som vanligt glöms bort. Brysselkålen och det där som bara måste finns hemma så nu kan vi börja med första julfirandet redan i morgon. I dag blir det pizza. :rolleyes:

Käns som mitt ena revben är stekt, hostar oxå, Ynklig.

Olle Å
2013-12-21, 18:48
Käns som mitt ena revben är stekt, hostar oxå, Ynklig.

Går väl an så länge du inte har rävben:D:D
:santaclaus::santaclaus: God jul på er allihopa:beer::beer:

Ove
2013-12-21, 20:06
Käns som mitt ena revben är stekt, hostar oxå, Ynklig.

:( Ajfan! Men det bästa av alla huskurer som inte fungerar är en stor whiskey. ;)

Olle Å
2013-12-21, 21:41
:( Ajfan! Men det bästa av alla huskurer som inte fungerar är en stor whiskey. ;)

Jo, men man kan ju alltid försöka:):):beer::beer:

Ove
2014-01-01, 13:26
:shakehands: God fortsättning på det nya året!

Jag och hustrun firade årsskiftet i Karlstad med gamla kompisar och for hem i natten. En bil hade olyckats strax söder om Otterbäcken och så ganska tilltygad ut, ett tråkigt sätt att inleda nya året. Annars var det lugnt på vägen, vi var väl hemma vid 3 .30 -tiden.

En promenad i blåst och blek vintersol bakom tunna skyar kändes inte särskilt skön så nu sitter jag i värmen igen. Hoppas att vintern kommer med lite kyla som kan hålla sniglarna på plats men snö kan kvitta.

Känns ganska bra i kroppen efter att jag slutat med en medicin vars biverkningar ställt till ett helsicke och hindrat mig mycket under det gångna året. Nu kommer bara problemet att finna en ny och vettig läkare eftersom den jag hade går i pension. Gäller alltså att prova ut nya kemikalier som jag tål för att ersätta det förra giftet, sen kan jag kanske köra mera ohämmat igen. Så jag hoppas på en säsong med mycke tid i i sadeln. ;)

Olle Å
2014-01-02, 10:20
Önskar er allihop ute i stugorna en God Fortsättning.
Tog vårens första tur i går med en sväng neråt Dalsland. Började fint i solsken och slutade i mulet, men inget regn. Har ju kortdubbat på hojen, men har funderat på att byta däcken, men då blir det säkert halt igen. Fördel med korta dubbar är ju att man kan köra även på asfalten med dem. Skull det då vara fruset på vägbanan på något ställe behöver man ju inte få panik.
Måste bara komma ihåg hela tiden att med dubb förlängs bromssträcka även på torr asfalt.
Vi går ju mot ljusare tider och vintern kanske kommer, men kan inte bli så värst lång i alla fall.
Våra transpanare får nog jobb även i år. Förra året blev lite konstigt på den fronten.
Kommer ihåg en vinter för länge sedan då det snöade lite samma dag som älgjakten började och det blev inte en plusgrad förrän till påsken. Det var så jäkla kallt den vintern, så att det plogades en väg över isen i Bottenviken mellan Umeå och Wasa. Den var väl öppen ett par veckor, men sedan ställde strömmarna till det och den stängdes officiellt igen. :):):)

Ove
2014-01-02, 15:27
:) Kanske jag kan vara transpanare i år också men jag lämnar gärna över om någon känner sig manad. ;)

I dag har jag varit älgspanare men utan resultat. Inga trafikfaror undanröjda alltså. Hoppas att den jakten snart är klar så att vi kan jaga annat, svin och rådjur t.ex. som ju också kan vara otrevliga på vägen. :cool:

erikn
2014-01-03, 00:45
Ute på landet (i närheten av Nynäshamn) så har jag med jämna mellanrum sett större fåglar med stora vingpennor. Eftersom både jag och frugan är värdelösa på fåglar har de (oberoende av storlek) gått under namnet "rovfåglar".

Nu under helgen så såg jag fler än vanligt, och den här gången gav de ifrån sig ljud. Ljud är enklare att leta efter än att försöka jämföra bilder, och jag kom efter lite googling fram till att det är ormvråk. Det som förvånade mig är att det är en flyttfågel, och det har kommit många hit. Undrar om de känner att det inte blir någon vinter eller om de riskerar en för tidig död?

Vildsvin har vi massor av också. Svärfar var ute som drevkarl (pajat axeln som ska opereras under våren så han kan inte skjuta) och han kan passera de rackarna på bara några meters håll när de trycker under granarna innan de sticker. Funderar på att följa med och filma någon gång, skulle kunna bli kul/läskig film beroende på vad de gör de svinen :)

Olle Å
2014-01-03, 13:26
Ute på landet (i närheten av Nynäshamn) så har jag med jämna mellanrum sett större fåglar med stora vingpennor. Eftersom både jag och frugan är värdelösa på fåglar har de (oberoende av storlek) gått under namnet "rovfåglar".

Nu under helgen så såg jag fler än vanligt, och den här gången gav de ifrån sig ljud. Ljud är enklare att leta efter än att försöka jämföra bilder, och jag kom efter lite googling fram till att det är ormvråk. Det som förvånade mig är att det är en flyttfågel, och det har kommit många hit. Undrar om de känner att det inte blir någon vinter eller om de riskerar en för tidig död?

Vildsvin har vi massor av också. Svärfar var ute som drevkarl (pajat axeln som ska opereras under våren så han kan inte skjuta) och han kan passera de rackarna på bara några meters håll när de trycker under granarna innan de sticker. Funderar på att följa med och filma någon gång, skulle kunna bli kul/läskig film beroende på vad de gör de svinen :)

Visserligen kan ju ormvråken stanna, men det verkar i så fall vara nere i Skåne. Finns en annan pippi som är ganska snarlik både till utseendet och låter ganska lika, det är fjällvråken. Den flyttar från fjälltrakterna söderut under vintern.:confused::confused:

erikn
2014-01-03, 14:02
Måste dit och kolla på dem igen, för efter mer googling så är de rätt lika de där två. Dock tror jag att det är ormvråk då den (enligt mitt minne) har lätet mest likt ormvråk enligt de här två sidorna.

http://www.luontoportti.com/suomi/sv/linnut/fjallvrak

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3275&grupp=6024&artikel=2776373

Ormvråken har ett mycket kortare skrik, som går ner i tonläge snabbare.

Får ta med kameran så att man kan fota dem. Hoppas att de är kvar.

Ove
2014-01-03, 22:42
:hmmmm2: Jag har för mig att ormvråkar brukar övervintra i Skåne. (Fyledalen i Tommelilla är en sådan plats enligt Naturmorgon i P1 för något år sen)

Att dom övervintrar längre norrut, alt. är senare i flyttningen kan ju bero på den varma hösten och förvintern. Om det blir kallare kanske dom drar söderut.

Ove
2014-01-07, 11:07
:D Äntligen vardag! Det limbo som långhelger utgör är för mig ett litet helvete för det ska måstevara så j - a festligt och kul allting och jag blir bara trött på firande. :(

Jo jag vet - jag är en tråkig fan, men från och med idag kan jag göra som jag vill. En deg står på jäsning och sen när den är utbakad ska jag ta i med att flytta grejer för vedhantering hos bror min. Bäst att passa på och ta i innan det nyupptackta diskbråcket signalerar för mycket.

Snön kommer i färdigsmält form så den är inget problem. Körning med hojarna - nej. Ingen lust och det är saltskit på alla vägar. :p :rolleyes:

Chappy
2014-01-07, 16:12
Börjar fundera på om hojkörandet för hojkörandets skull börjar tappa lite av sin tjusning när det inte blir något påtvingat uppehåll. Det är 8 grader varmt idag och jag kör nu en omväg till Maxi och fyller på matförådet.

Ove
2014-01-07, 18:13
Börjar fundera på om hojkörandet för hojkörandets skull börjar tappa lite av sin tjusning när det inte blir något påtvingat uppehåll. Det är 8 grader varmt idag och jag kör nu en omväg till Maxi och fyller på matförådet.

:hmmmm2: Stämmer nog bra - man är inte lika kåt på att köra som när det absolut inte går att göra det. Tur att vi brukar ha årstider även om vi svär över dom ibland. :rolleyes:

räven
2014-01-07, 23:20
Vårkänslan när man inte varit ute på hojen en tid är ovärderlig,därför är ett vinter uppehåll inte så dumt.

Olle Å
2014-01-08, 13:34
Börjar fundera på om hojkörandet för hojkörandets skull börjar tappa lite av sin tjusning när det inte blir något påtvingat uppehåll. Det är 8 grader varmt idag och jag kör nu en omväg till Maxi och fyller på matförådet.

I viss mån hr du nog rätt. Finns nog många som sitter 6 månader och bara väntar på våren och sommarens körningar. Många har kanske familj som tycker att det räcker med sommarfrihet.
Men visst kan det vara kul med en tur mitt i vintern också.:):):)

räven
2014-01-08, 14:21
Jag har min arbetsperiod nu. Kossor som ska matas å rengöras hos. Skogsarbete . Till våren när kossorna är på bete å skogsjobbet är klart är frihetsperioden. Passar mig ganska bra.

Ove
2014-01-11, 18:41
:mad: Konstigt - det finns alltid någon anledning att bli förbannad på Trafikverket! Det senaste var i går när en flinande gd Gunnar Malm på TV försäkrar att det inte är farligt att åka tåg. Detta efter två (2) urspårningar i Stockolm p.g.a. eftersatt underhåll. Den senaste trots att föraren på ett x 2000 hade larmat 50 minuter innan det hände!
Varför stängdes inte spåret direkt när larmet kom? Nu var det ett långsamt godståg som för av rälsen som tur var. Hur hade det sett ut om ett fullastat persontåg hade gått av i full fart?

Min svärdotter, mitt barnbarns mor, jobbar på tåg och har väl hundratals gånger passerat där urspårningarna skett. JAG är oroad!

Andra delar av samma firma styrs på samma sätt som bekant. Tingvall och hans gossar som är tänkta att ansvara för säkerheten på vägarna är lika värdelösa på att sköta sina ämbeten. Hal asfalt, grus efter lagningar, livsfarliga räcken och en massa annan skit! Klagar man får man bara tillbaka att det körs för fort, för oaktsamt eller något annat trams.

Hoppas att ministern förlorar förtroendet för Malm och hans gäng snart så kanske det finns en chans att det kommer till lite kompetent folk i TrV;s ledning! :mad:

Väse Conny
2014-01-11, 23:24
Jag har varit ute med Dominatorn nästan varje helg, men denna helg går det inte det är för halkigt
Därimot har jag varit ute o sladdat med mopeden Honda MT 5, jag är en fullvuxen karl på över 100 kg men den drog runt mig så fint o inga vurpor, grabben körde sin cross långt före mig
Nu kommer det ännu mer snö...

räven
2014-01-12, 00:46
:mad: Konstigt - det finns alltid någon anledning att bli förbannad på Trafikverket! Det senaste var i går när en flinande gd Gunnar Malm på TV försäkrar att det inte är farligt att åka tåg. Detta efter två (2) urspårningar i Stockolm p.g.a. eftersatt underhåll. Den senaste trots att föraren på ett x 2000 hade larmat 50 minuter innan det hände!
Varför stängdes inte spåret direkt när larmet kom? Nu var det ett långsamt godståg som för av rälsen som tur var. Hur hade det sett ut om ett fullastat persontåg hade gått av i full fart?

Min svärdotter, mitt barnbarns mor, jobbar på tåg och har väl hundratals gånger passerat där urspårningarna skett. JAG är oroad!

Andra delar av samma firma styrs på samma sätt som bekant. Tingvall och hans gossar som är tänkta att ansvara för säkerheten på vägarna är lika värdelösa på att sköta sina ämbeten. Hal asfalt, grus efter lagningar, livsfarliga räcken och en massa annan skit! Klagar man får man bara tillbaka att det körs för fort, för oaktsamt eller något annat trams.

Hoppas att ministern förlorar förtroendet för Malm och hans gäng snart så kanske det finns en chans att det kommer till lite kompetent folk i TrV;s ledning! :mad:

Samma uppfattning, trafikverket tycks skita i om folk dödas eller skadas inom deras ansvarsområde. Å ministern verkar inte ta saken på allvar.

Olle Å
2014-01-12, 11:51
Verkar ganska ofta som uppsatta chefer är mycket nöjda med vad de personligen har uppnått, varför de inte vill lägga ner något ytterligare arbete som för deras departement eller verk framåt utan de är tillfreds med att få en stor peng på kontot varje månad. Den som då blir lidande är ju vi dvs. allmänheten. Att vi oftast får ta smällarna med ett flertal onödiga dödsfall årligen. :mad::mad::mad:

räven
2014-01-12, 12:09
Verkar ganska ofta som uppsatta chefer är mycket nöjda med vad de personligen har uppnått, varför de inte vill lägga ner något ytterligare arbete som för deras departement eller verk framåt utan de är tillfreds med att få en stor peng på kontot varje månad. Den som då blir lidande är ju vi dvs. allmänheten. Att vi oftast får ta smällarna med ett flertal onödiga dödsfall årligen. :mad::mad::mad:

Som egenföretagare vet man att det dyraste är att köra grejorna i botten innan man åtgärdar. Konstigt att ingen har något ansvar. Att få rätt mot myndigheten trafikverket verkar vara nästan omöjligt.

Ove
2014-01-13, 23:23
:) Hustrun och jag har varit på biltur till Askersund för ett dagsbesök hos Lena, GeCe;s fru. Mycket trevligt att träffa henne, mycket prata och vi blev bjudna på en massa gott. :eating:

En tur (fortfarande med bil) i Närkes djungler på skönt krokiga vägar blev det också.

Vägen dit och hem gick via Tiveden för nöjet att få köra på riktig osaltad vinterväg. :cool:

Ove
2014-01-15, 10:25
:confused: Jaha? Nu kommer det mera snö. Visst blir det ljusare men att flytta snö som snart ska smälta bort känns kontraproduktivt. Det räcker med den decimeter som har kommit så jag hoppas den får ligga en månad och sen kan det bli vår.

Ska ut och köra bil idag. Hoppas att inte saltet har gjort snön till sörja för då kör jag småvägar och det är väl kanske inte fel ändå. Bara att lägga till extra restid - men vaddå - jag är ju pensionär. :cool: ;)

räven
2014-01-15, 10:52
:confused: Jaha? Nu kommer det mera snö. Visst blir det ljusare men att flytta snö som snart ska smälta bort känns kontraproduktivt. Det räcker med den decimeter som har kommit så jag hoppas den får ligga en månad och sen kan det bli vår.

Ska ut och köra bil idag. Hoppas att inte saltet har gjort snön till sörja för då kör jag småvägar och det är väl kanske inte fel ändå. Bara att lägga till extra restid - men vaddå - jag är ju pensionär. :cool: ;)

0,5 cm snö här, räcker åt mig

Hamre
2014-01-15, 11:01
25-30 cm har jag här strax utanför Lysekil! Fy Faaaan! 😨😨

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

jrutgers
2014-01-15, 16:44
3562
Orust i morse.

Ove
2014-01-15, 18:52
:hmmmm2: Mera snö på gång! Hoppas att det snöat tomt i molnen, i söder och på västkusten, innan det kommer hit. :adore: :D

Olle Å
2014-01-15, 18:52
0,5 cm snö här, räcker åt mig

Tja, om jag kunde, så skulle du få lite av mig.:eek::eek:

Skall försöka att ta mig en tur till helgen. Får bli en lugn tur för jag har bara ganska korta dubb.:):)

räven
2014-01-15, 19:18
Tja, om jag kunde, så skulle du få lite av mig.:eek::eek:

Skall försöka att ta mig en tur till helgen. Får bli en lugn tur för jag har bara ganska korta dubb.:):)

Perfekt jobba i skogen väder, barfrost. Snön kan ni ha där uppe i norr.

Ove
2014-01-17, 07:38
Perfekt jobba i skogen väder, barfrost. Snön kan ni ha där uppe i norr.

:rolleyes: Svinkallt i blåsten, vill inte sticka ut näsan! Som tur är pågår EM i konståkning så att jag kan roa mig framför TV;n.

Bästa idrotten för min del - gillar när dom upphäver fysikens lagar och gillar att se fysiska topprestationer. Faktiskt lite åt det hållet när MotoGP-förarna släpar knä och armbåge i kurvorna eller när trialfolket klättrar på väggarna. Häftigt!! :cool:

räven
2014-01-17, 09:20
:rolleyes: Svinkallt i blåsten, vill inte sticka ut näsan! Som tur är pågår EM i konståkning så att jag kan roa mig framför TV;n.

Bästa idrotten för min del - gillar när dom upphäver fysikens lagar och gillar att se fysiska topprestationer. Faktiskt lite åt det hållet när MotoGP-förarna släpar knä och armbåge i kurvorna eller när trialfolket klättrar på väggarna. Häftigt!! :cool:

Kalla vindar även över småland

Olle Å
2014-01-17, 18:29
Kalla vindar även över småland

Verkar som om vädret stabiliserat sig runt 5 grader-. Snödjuper varierar ju lite, men ca 25-30 cm. Synd bara att det inte hann bli någon tjäle före snön.:rock:

räven
2014-01-17, 18:51
Verkar som om vädret stabiliserat sig runt 5 grader-. Snödjuper varierar ju lite, men ca 25-30 cm. Synd bara att det inte hann bli någon tjäle före snön.:rock:

Ajdå, så mycket snö, vi har nog bara 5 cm, men det snöar än

Jan-Olov
2014-01-17, 20:54
Ajdå, så mycket snö, vi har nog bara 5 cm, men det snöar än

Men det räcker, så om det slutar snöa nu så är det nock för denna vintern.

räven
2014-01-17, 21:04
Men det räcker, så om det slutar snöa nu så är det nock för denna vintern.

Nickar

Väse Conny
2014-01-17, 23:48
Snödjupet är nu lagom men det måste bli fruset i marken....snarast
(Svenska rallyt) bla samt mina grussprut

Ove
2014-01-19, 16:46
Snödjupet är nu lagom men det måste bli fruset i marken....snarast
(Svenska rallyt) bla samt mina grussprut

:confused: Snö på otjälad mark är inte bra! Sönderkört blir det och sniglarna överlever. Kanske enda fördelen skulle vara att det blir en snabb övergång till vår. Sjön ligger öppen ända in i vikarna så förutsättningarna för en sträng februarivinter fattas.

Vet egentligen inte vad jag tycker för jag gillar inte kyla men heller inte sniglar.... :confused:

räven
2014-01-19, 17:14
:confused: Snö på otjälad mark är inte bra! Sönderkört blir det och sniglarna överlever. Kanske enda fördelen skulle vara att det blir en snabb övergång till vår. Sjön ligger öppen ända in i vikarna så förutsättningarna för en sträng februarivinter fattas.

Vet egentligen inte vad jag tycker för jag gillar inte kyla men heller inte sniglar.... :confused:

Fransosen ville bjuda på snigelsoppa. Sällan jag tackar nej till gratis mat.

Ove
2014-01-19, 17:32
Fransosen ville bjuda på snigelsoppa. Sällan jag tackar nej till gratis mat.

Escargot ä gott men mördarsnigel verkar inte vara så läcker. :p

Men det är klart - om du vill så kan jag försöka få till något av dom. Väl sköljda och rensade och fått sig en kokning i vitlökssmör så kanske... Njä, DU får smaka, jag avstår. :p

räven
2014-01-19, 18:12
Escargot ä gott men mördarsnigel verkar inte vara så läcker. :p

Men det är klart - om du vill så kan jag försöka få till något av dom. Väl sköljda och rensade och fått sig en kokning i vitlökssmör så kanske... Njä, DU får smaka, jag avstår. :p

Andra gången jag tackar nej.

Ove
2014-01-19, 18:20
Andra gången jag tackar nej.

:D Det nejtacket tackar jag för för det finns tackolov annat som är tacksammare att göra något av. Nån firre eller kanske kanin? :eating:

räven
2014-01-19, 18:36
:D Det nejtacket tackar jag för för det finns tackolov annat som är tacksammare att göra något av. Nån firre eller kanske kanin? :eating:

Vildkanin är gott. Under min fattigaste period levde jag av vildkanin å rotfrukter (nästan) Nån rådjursadel blev det väl också + inkokt braxen på våren i nässelsoppa

Ove
2014-01-19, 19:09
Vildkanin är gott. Under min fattigaste period levde jag av vildkanin å rotfrukter (nästan) Nån rådjursadel blev det väl också + inkokt braxen på våren i nässelsoppa

:confused: Vild kanin finns inte på orten men det kanske går att reta en tamkanin? :hmmmm2:

Inkokt braxen har jag varit väldigt nyfiken på men även där är det problem. Var får man tag på braxen stora som dasslock? Själv har jag bara fått upp handflatestora på mete och ingen tror mig när jag vill beställa. Har du något bra recept? :hmmmm2:

räven
2014-01-19, 19:14
:confused: Vild kanin finns inte på orten men det kanske går att reta en tamkanin? :hmmmm2:

Inkokt braxen har jag varit väldigt nyfiken på men även där är det problem. Var får man tag på braxen stora som dasslock? Själv har jag bara fått upp handflatestora på mete och ingen tror mig när jag vill beställa. Har du något bra recept? :hmmmm2:

Linnerydsjön

räven
2014-01-19, 20:22
Linnerydsjön

4 varvsnät i vassrugge när häggen blommar, kryddpeppar ,lagerblad å salt. Sen får den stelna i sitt spad. Äts dag två med liten Överstebrännvin .

Ove
2014-01-19, 21:05
4 varvsnät i vassrugge när häggen blommar, kryddpeppar ,lagerblad å salt. Sen får den stelna i sitt spad. Äts dag två med liten Överstebrännvin .

:cool: När sjösätter du ekan?

räven
2014-01-19, 21:16
:cool: När sjösätter du ekan?

Braxen leker när häggen blommar, gammal regel.

LowTech
2014-01-20, 09:46
:rolleyes: Svinkallt i blåsten, vill inte sticka ut näsan!:
Fegis..
Jag jobbar vidare på mitt mc-garage. Utomhus.
Isolerade och lade halva golvet igår..
Tur jag hittade mina "golvläggarknäskydd", annars hade gårdagen märkts idag...
Snart kan jag nog hänga upp porten också så att det övergår till "inomhus" :D

Här är bara -5..

Ove
2014-01-20, 09:52
Fegis..
Jag jobbar vidare på mitt mc-garage. Utomhus.
Isolerade och lade halva golvet igår..
Tur jag hittade mina "golvläggarknäskydd", annars hade gårdagen märkts idag...
Snart kan jag nog hänga upp porten också så att det övergår till "inomhus" :D

Här är bara -5..

:cool: Usch! Jobba på så du kommer in! Själv sitter jag inne och skriver om sommaren 1951, men kommer snart till hösten. Då får jag skriva på så jag svettas tills det blir sommar 1952. ;)

räven
2014-01-20, 11:35
:cool: Usch! Jobba på så du kommer in! Själv sitter jag inne och skriver om sommaren 1951, men kommer snart till hösten. Då får jag skriva på så jag svettas tills det blir sommar 1952. ;)

Framförhållning, torr å bra ved är viktigt nu. Vist va det jobbigt att stå på vedbacken i våras när hojturer lockade.

Röjkvist
2014-01-20, 17:49
Får väl sälla mig till 60+ tråden. 62 i mars, hur det nu gick till:hmmmm2:
Åker väl en 5-600mil/år på min fordon.
Vintern är ett helvete:D

Ove
2014-01-20, 18:05
Får väl sälla mig till 60+ tråden. 62 i mars, hur det nu gick till:hmmmm2:
Åker väl en 5-600mil/år på min fordon.
Vintern är ett helvete:D

:D Klart att du hör hemma i den här tråden - sen länge! Välkommen!

:dito: Instämmer om vintern. Enda anledningen till att jag ev. skulle gilla den är att den slutar i vår. ;)

räven
2014-01-20, 18:11
Får väl sälla mig till 60+ tråden. 62 i mars, hur det nu gick till:hmmmm2:
Åker väl en 5-600mil/år på min fordon.
Vintern är ett helvete:D
Sant, men därför är vi som kalvar på grönbete när våren kommer

Olle Å
2014-01-20, 22:02
:D Klart att du hör hemma i den här tråden - sen länge! Välkommen!

:dito: Instämmer om vintern. Enda anledningen till att jag ev. skulle gilla den är att den slutar i vår. ;)

Att vintern är kort tycker jag oxå är viktigt. Förr ogillade jag ju inte direkt vintern, men nu är den besvärlig. Numera blir det bara någon kortare turer då och då.:):):)

Ove
2014-01-20, 23:23
Får väl sälla mig till 60+ tråden. 62 i mars, hur det nu gick till:hmmmm2:
Åker väl en 5-600mil/år på min fordon.

:hmmmm2: Hur det gick till? Jo tranorna har samlats 61 ggr sen du blev till. Om du vill kan du ju lägga några mil på att komma och se dom samlas 62;a gången i april. Funderar på vilket hörn av östra Götaland du håller till?

Ove
2014-01-24, 10:03
:) Jag och min bror tog en tur igår inne i värmen i bilen. Vi hamnade i Hökerum där jag fick provsitta och klämma lite på ett par hojar, Monstra 450 och Defenda 250. Ingen av dom var för LV-reggning så det är bara att vänta och se vad som händer. Trevliga hojar och i rimlig prisklass. ;)

En del kallar såna hojar för Kinaskit och fnyser föraktfullt men det är ingen ide att stå och dregla över en Honda som skulle spräcka hela budgeten när en sådan hoj gör samma jobb. Man vill ju ha råd att köra också. (42 resp 30 hästar räcker för mig.)

:hmmmm2: Får väl göra så att jag lättar lite på presentförbudet och önskar mig en liten hoj när jag fyller 70 fram i vår. :rolleyes:

Olle Å
2014-01-24, 10:21
:) Jag och min bror tog en tur igår inne i värmen i bilen. Vi hamnade i Hökerum där jag fick provsitta och klämma lite på ett par hojar, Monstra 450 och Defenda 250. Ingen av dom var för LV-reggning så det är bara att vänta och se vad som händer. Trevliga hojar och i rimlig prisklass. ;)

En del kallar såna hojar för Kinaskit och fnyser föraktfullt men det är ingen ide att stå och dregla över en Honda som skulle spräcka hela budgeten när en sådan hoj gör samma jobb. Man vill ju ha råd att köra också. (42 resp 30 hästar räcker för mig.)

:hmmmm2: Får väl göra så att jag lättar lite på presentförbudet och önskar mig en liten hoj när jag fyller 70 fram i vår. :rolleyes:
Tycker att du tänker rätt. Det är nog många som skulle ångra sig om det inte vore för att det gått prestige i hojköpet. Hur många är det inte som egentligen köpt en alltför dyr hoj eller bil bara för att kunna visa upp dem? :(:(
Som pensionär får man nog vända på slantarna några gånger ibland. Har ibland varit på turer med andra som haft hojar som nästan varit tio gånger dyrare än min. De verkar då jätterädda att få ett dammkorn eller en fläck på hojen, att det borde ta bort en hel del av körupplevelsen.
Jag kör för att det är roligt, skulle jag få flera repor, så gör det inget.:):rock::):rock:

Väse Conny
2014-01-24, 10:48
Vi är ju några som kanske är väl petiga med våra hojar, jag putsar gärna på en eker eller vaxar kåporna på insidan. Därför har jag även nu när det är nytt år köpt ny nummerplåt . Nedan ett utdrag från trafikverket

Mindre MC-skyltar
Den tvåradiga skylten för motorcykel- och moped klass I blir något mindre i det nya utförandet. Diskussioner med MC- branschen och slopandet av kontrollmärkena har möjliggjort den minskningen. Det nya måttet kommer att vara 170 x 150 mm.

Ove
2014-01-24, 11:15
Tycker att du tänker rätt. Det är nog många som skulle ångra sig om det inte vore för att det gått prestige i hojköpet. Hur många är det inte som egentligen köpt en alltför dyr hoj eller bil bara för att kunna visa upp dem? :(:(
Som pensionär får man nog vända på slantarna några gånger ibland. Har ibland varit på turer med andra som haft hojar som nästan varit tio gånger dyrare än min. De verkar då jätterädda att få ett dammkorn eller en fläck på hojen, att det borde ta bort en hel del av körupplevelsen.
Jag kör för att det är roligt, skulle jag få flera repor, så gör det inget.:):rock::):rock:

:D Vända på slantarna är ett måste och att vända på hojen är ju inget ovanligt det heller! Räcker med en oväntad grop, blöt mossa på en sten eller en hal rot på fel ställe så får man vända upp den på hjulen igen, det brukar bli några gånger per säsong. Men säsongen 2013 var ett lysande undantag - jag lade mig inte en enda gång - antingen har jag lärt mig nåt eller så har jag blivit för försiktig. :hmmmm2:

Jan-Olov
2014-01-24, 20:08
Jag inbillar mig att prestigen minskar med åren, och man slutar att bry sig om struntsaker.
Och det är ju bra. Jag känner det själv att det som inte är viktigt det kan jag ge hundan i.

Röjkvist
2014-01-24, 22:19
:hmmmm2: Hur det gick till? Jo tranorna har samlats 61 ggr sen du blev till. Om du vill kan du ju lägga några mil på att komma och se dom samlas 62;a gången i april. Funderar på vilket hörn av östra Götaland du håller till?
Jag härstammar från södra delen av det fagra Östergyllen.
Bor numera i residensstaden:)

räven
2014-01-24, 22:53
Efter mitt misslyckande med vädret i fjol, behöver vi någon som kan fixa bra kollatranornaväder

Ove
2014-01-24, 23:15
Efter mitt misslyckande med vädret i fjol, behöver vi någon som kan fixa bra kollatranornaväder

:mad: Alltså! Försök INTE smita! Du lyckas som regel men du får skärpa dej lite så det inte blir som förra året! ;) :cool: :D

Ove
2014-01-24, 23:20
Jag härstammar från södra delen av det fagra Östergyllen.
Bor numera i residensstaden:)

:hmmmm2: ÖÖÖöh va? Linköping alltså. Ja det ligger ju inte så långt från Hornborgasjön, lite drygt 21 mil. ;)

Ove
2014-01-26, 13:29
Var inne på Hornborgasjöns hemsida..... inte är det någon fart ännu. 1,5 månad till set är dags så man kan nog följa fåglarna om en månad ungefär och börja gissa vad som ska hända. :rolleyes:

Ove
2014-01-27, 10:13
:( Utanför yr snön i blåsten och i mitt ideella skrivarbete snöar det också och blåser stormvindar... Fy fanken alltså!! Eldar och står i men det är ändå svårt att känna värme.
I dag blir det bakning och då brukar det gå hett till med en viss hets för att hinna undan + att ugnen står på 225 grader. Skönt att vara lite produktiv men ännu skönare skulle det vara med plusgrader ute och komma igång med vedjobbet så att vårveden är bärgad före oktober. :rolleyes:

räven
2014-01-27, 10:27
Jag roar mig med pinneplock i en första gallring. Jumt i traktorhytten å Gold FM i lurarna. Lite terapi i väntan på våren.

Olle Å
2014-01-27, 13:47
Jag roar mig med pinneplock i en första gallring. Jumt i traktorhytten å Gold FM i lurarna. Lite terapi i väntan på våren.

Lite olika terapiarbeten. Själv får jag ägna mig åt lite snöplogning:rock::rock:

Röjkvist
2014-01-27, 18:03
Jag roar mig med pinneplock i en första gallring. Jumt i traktorhytten å Gold FM i lurarna. Lite terapi i väntan på våren.
Kollat på Skogsforum.se? Finns mycket nyttigt för för oss som ibland
håller till i skogen:)

Ove
2014-01-30, 09:15
:hmmmm2: Knallade omkring i Mc-butikerna i Karlstad i förrgår, fanns inte ett dugg av intresse. KTM fanns men på tok för dyr. Transalp också i för högt prisläge och inte vad jag skulle vilja ha just för tillfället för jag har ju gamla Sigrid.

Stora, tjocka och kromglänsande tantwobblers hade jag kunnat få i knippen men lätta offroad finns ICKE på begagnatmarknaden. Får väl titta vidare efter Mostra eller Defenda när dom kommer igen. :confused:

Väse Conny
2014-01-30, 09:49
Jag var på ett forum och läste om hur man kan modifiera trotteln på Dominatorn, det var beskrivet med bilder och pedagogisk text. Nu hittar jag inte tillbaka dit jag var ?
Det var ett forum med orange färg postat typ 2007, men jag minns inte om det var på svenska eller tyska
Det handlade om att borra upp vaccumhålen i trotteln bla
Någon som har ideer

Ove
2014-01-30, 10:51
Jag var på ett forum och läste om hur man kan modifiera trotteln på Dominatorn, det var beskrivet med bilder och pedagogisk text. Nu hittar jag inte tillbaka dit jag var ?
Det var ett forum med orange färg postat typ 2007, men jag minns inte om det var på svenska eller tyska
Det handlade om att borra upp vaccumhålen i trotteln bla
Någon som har ideer

Googlade på "borra+trottel och det kom upp hur mycket som helst. Tydligen vanligt att man gör så.. ;)

Olle Å
2014-01-30, 11:34
Googlade på "borra+trottel och det kom upp hur mycket som helst. Tydligen vanligt att man gör så.. ;)

Verkar mysko. Inte finns det väl borrade hål i trotteln? Möjligen att man kan slipa till en annan profil på insungningsvägen. Man kan ju även justera nålens lägen.
Vill du ha lite extra effekt på hojen, så kan du göra så här.

Byt huvudmunstycket till ett som är 2 nr större.
Byt luftfiltret till ett KN-filter som är tvättbart och håller i evigheter.
Antingen öppnar du ljuddämparna eller skaffar ett slipon, 2-1, som passar eller bygger en dämpare själv.
Obs det går inte att bara göra en grej utan man måste löpa linan ut.

Sedan byter du till ett framdrev som är på 16 kugg och minskar varvet vid 100 km/h med 500 um:):):):)

Intruder
2014-01-31, 19:41
Borra gör man för rappare gas

Väse Conny
2014-01-31, 19:47
Jodå det finns 2 st 3,5 mm hål under rakt upp, det har alldeles säkert med att trotteln går upp med hjälp av vaccum så dessa hål suger upp trotteln, därför skall de vara "grova" så den går upp snabbt

Sidan jag letade efter beskrev diametern på dessa hål otrimmat och uppborrat, jag har för mig att trimmat var 3,5 mm

Olle Å
2014-01-31, 22:05
Jodå det finns 2 st 3,5 mm hål under rakt upp, det har alldeles säkert med att trotteln går upp med hjälp av vaccum så dessa hål suger upp trotteln, därför skall de vara "grova" så den går upp snabbt

Sidan jag letade efter beskrev diametern på dessa hål otrimmat och uppborrat, jag har för mig att trimmat var 3,5 mm

Jag måste kolla. Tycker fortfarande det är mysko. Det som bestämmer farten på trotteln är ju hur fort du vrider gashandtaget.:confused:

Väse Conny
2014-01-31, 22:16
Nej
Gaswiren lyfter bara trotteln litegrann i början, därimot så följer spjället gaswiren
Mer gas vrider spjället precis som på bilen, det bildas undertryck som lyfter trotteln
Jag trodde själv tills igår att gasen var kopplad till trotteln precis som på moppen

Ove
2014-02-02, 17:10
:) Mildvädersdag! Luktar lite som vår ute!

Jag var i skogen och tittade efter älg i går. Det var någon grad minus och det kändes bra tills det började blåsa vid middagstid, då tyckte jag att jag med ålderns rätt kunde gå hem. Inom skotthåll men helt dolt stod det några älgar stilla hela tiden jag satt i pass. Jag anade att dom var där för jag hörde kontaktläten, men hunden drev ett par andra djur.
Nästa drev, efter jag gått hem gav resultat för då kom dom älgarna fram och en trafikfara mindre blev det - en kalv.
Fantastiskt ändå hur dom stora lunsarna kan gömma sig, även när dom rör sig. Inte konstigt att det blir viltolyckor..

Ute smälter snön och vattnet rinner på gator och vägar, allt är blött samtidigt som temperaturen sjunker förbi nollan. Nu blir det halt!

Chappy
2014-02-02, 17:50
Såg Älgen i strålkastarljuset. uppfattade som att den var mellan mig och framförliggande lastbil. Ibland är man glad att man har fel. Lastbilen mosade älgen utan att det överhuvudtaget märktes på körningen.
Var rätt glad att jag kunde få njuta kvällsfikat igår också.

Ove
2014-02-02, 22:45
Ibland är man glad att man har fel. Lastbilen mosade älgen utan att det överhuvudtaget märktes på körningen.
Var rätt glad att jag kunde få njuta kvällsfikat igår också.

:) Förstår hur du menar, men det kan vara lite svårt att njuta av förtäring efter att ha kollat in en mosad älg, kan kännas liiite äckligt om man är klôkmagad. :p

Olle Å
2014-02-03, 10:08
:) Mildvädersdag! Luktar lite som vår ute!

Jag var i skogen och tittade efter älg i går. Det var någon grad minus och det kändes bra tills det började blåsa vid middagstid, då tyckte jag att jag med ålderns rätt kunde gå hem. Inom skotthåll men helt dolt stod det några älgar stilla hela tiden jag satt i pass. Jag anade att dom var där för jag hörde kontaktläten, men hunden drev ett par andra djur.
Nästa drev, efter jag gått hem gav resultat för då kom dom älgarna fram och en trafikfara mindre blev det - en kalv.
Fantastiskt ändå hur dom stora lunsarna kan gömma sig, även när dom rör sig. Inte konstigt att det blir viltolyckor..

Ute smälter snön och vattnet rinner på gator och vägar, allt är blött samtidigt som temperaturen sjunker förbi nollan. Nu blir det halt!

Som du skriver. Fantastiskt hur en stor älg bara kan försvinna bland några småträn. Kom med hojen förra året och passerade några sälgbuskar ett par meter från vägen. Då lyfte en älg på huvet. Man kan då fundera på hur många älgar man passerar utan att ha sett dem under åren.
Tokigt väder just nu. Inte trevligt för rådjuren om den här snön fryser och blir hård. Dukat matbord för lodjuren om det blir skarsnö.
Fortsätter blidvädret några dagar så blir det nog en tur igen.
Håller på att köra in en nordsvensk, så det är ju lite pyssel med det.
Lite otur för Svenska Rallyt i år. Det blir nog ömsom grusvägar och ömsom isvägar att köra på.:):):)

Ove
2014-02-09, 16:47
:) Sista tillåtna älgen la omkull i går, utan min medverkan. Men det finns många kvar än så man får se upp. Grisjakten ligger också nere för tillfället, många av dom också.

Här regnet nyss slutat så att vattnet på vägarna är nog ganska rent en stund men lust att ta ut en hoj finns icke. Ska nog ta upp det med läkaren i nästa vecka eller så är det bara att gubben börjar bli gammal. :(

Tranorna har inte hörts någonting av ännu men det är ett par månader kvar tills det är dags. Ett annat vårtecken är att Trike börjat leta husvagn för att hänga efter sin trike. Någon som vet något om sådana? Finns en som heter Little Guy som kanske vore intressant men det bör finnas fler fabrikat...

Nu ska jag titta på lite OS - konståkning om en kvart. :)

räven
2014-02-09, 17:59
Här sitter jag i traktorn i skogen å skotar ut en första galring. Bra vinterterapi som kan inbringa några tankningar till våren. Så har man koll på det där OSet i lurarna eller lyss på gamla låtar på Gold fm. Vintern har väl knappast varit, eller ?

Ove
2014-02-09, 18:35
Här sitter jag i traktorn i skogen å skotar ut en första galring. Bra vinterterapi som kan inbringa några tankningar till våren. Så har man koll på det där OSet i lurarna eller lyss på gamla låtar på Gold fm. Vintern har väl knappast varit, eller ?

:) Ska också aptera i 30cm längder i morgon och skotaren har ett hjul - skotkärra. Jag har en björstam som håller dubbla svärdlängden bakom huset som ska bärgas till ved. :cool:

OS-konståkningen var på en kanal som fattas hos mig så det sket sig, det övriga kvittar för min del. Blir väl att glo på någon repris i väntan på natten. :p

Ove
2014-02-12, 22:02
:hmmmm2: Tänk om jag hade jakträtt bakom uthuset, då skulle jag slippa gå till skogs för älgjakt. Det har alltså varit älgar i björkriser efter björken jag fällde i början på veckan. Lekatt har jag också - i garaget och det är bra för då finns det inga möss där. :)

Tittade in i garaget och där jag såg rumpan på Sigrid, den var inte blankare än när jag ställde in i höstas. :rolleyes: Det är nog dags att ta ut och starta upp snart för en laddningsrunda. Varken jag eller hojarna gillar det här ständiga mildvädret för det blir fuktigt och batterierna har en större benägenhet att ladda ur.

Mildvädret har dock fördelen att jag kan vara ute och jobba en del även om jag blir imponerad av hur trött man kan bli med det lilla resultat man åstadkommer. Jag känner att jag fått lite nya muskler - "Det gör ont när kroppar brister" (fritt efter Karin Boye) :rolleyes:

Olle Å
2014-02-13, 10:22
Ja, vi har lite olika sysslor nu när vädret är milt. Själv håller jag på att köra in en 3-årig nordsvensk häst. Har haft många trevliga hästar genom åren, men tycker nog att den nordsvenska brukshästen är den trevligaste att ha att göra med. Man kan ju ha den till det mesta. Man kan ju köra den nästan varsomhelst om man har rätt vagn, man kan rida den nästan överallt. vill man tävla med den, så finns det en hel del olika former för det. Nu får man ju inte jämföra tävlingsprestationer på hög nivå anpassade för fullblod och liknande med nordsvensken. Man kan nog säga att den hästen är den ultimata familjehästen förutsatt att den får rätt uppfostran från början.
Skall väl ta någon tur med hojen någon dag, så att vi inte rostar ihop totalt för denna fuktiga vinter är snäll mot rosten, som verkligen trivs.:D:D

räven
2014-02-13, 14:07
Själv håller jag på med skogsarbete. Väderförhållandet är inte bästa, blött å kladdigt.

Olle Å
2014-02-13, 15:17
Själv håller jag på med skogsarbete. Väderförhållandet är inte bästa, blött å kladdigt.

Du skulle nog ha en häst i skogen. Då har du ju någon att prata med. Kom bara inte och säg att inte hästar kan "prata", för det kan dom. Dom har ett mycket väl utvecklat kroppsspråk och de kan även läsa av vårt.:):):)

Ove
2014-02-13, 16:01
Du skulle nog ha en häst i skogen. Då har du ju någon att prata med. Kom bara inte och säg att inte hästar kan "prata", för det kan dom. Dom har ett mycket väl utvecklat kroppsspråk och de kan även läsa av vårt.:):):)

:D Jo jag vet och har provat! Den vita som jag ställde frågan "Var har du Olle? Hästen tittar sig omkring tankfullt - tittar mig i ögonen, lägger huvet lite på sned och skakar på det. Klarare besked kunde jag inte få - Du var inte hemma men och hade inte talat om vart du tog vägen. :cool: Bara att hänga ditt kvarglömda ryggskydd på trappräcker och ringa efteråt. :cool:

räven
2014-02-13, 17:41
Jag har ingen nytta av häst i skogen. Jag hittar inte "Hamlen"

Olle Å
2014-02-13, 18:55
Jag har ingen nytta av häst i skogen. Jag hittar inte "Hamlen"

Hm, vad menas?:hmmmm2:

räven
2014-02-13, 19:33
Hm, vad menas?:hmmmm2:

Det är släpan man körde timmer på. Björnade fast några stockar i öglor samt halvmeterhöga målstakar. Körde sån i riktigt unga år.

Olle Å
2014-02-13, 22:18
Det är släpan man körde timmer på. Björnade fast några stockar i öglor samt halvmeterhöga målstakar. Körde sån i riktigt unga år.

En lunnkälke menar du. :):)

räven
2014-02-13, 23:57
En lunnkälke menar du. :):)

Haha, olika namn i olika delar av landet. Här heter det hamel. Osäker på stavning, ett eller två m,. Faktiskt mins jag inte om jag sett det skrivet. Kanske hammel låter mer korrekt.

Ove
2014-02-16, 09:50
Haha, olika namn i olika delar av landet. Här heter det hamel. Osäker på stavning, ett eller två m,. Faktiskt mins jag inte om jag sett det skrivet. Kanske hammel låter mer korrekt.

:hmmmm2: "Råttfångaren från Hameln" heter väl en saga? Då stavas nog släden med 2 m som i 2 medar..

Det regnar så slädföre är det inte. Bättre att hitta på något annat. Kanske göra en almanacka som är på gång i annan tråd, men med oss som förekommer i 60+ tråden. Conny har ju redan börjat. Hur det nu är så har vi gamla gubbar lite intressantare anatomi, med bilringar, skrynkelhud, arhrosknän osv, än dom där trådsmala modellerna som ser så likadana ut så dom måste åma sig för att kunna skiljas åt. Om inte annat kanske man kan locka till skratt. :rolleyes:

räven
2014-02-16, 11:00
:hmmmm2: "Råttfångaren från Hameln" heter väl en saga? Då stavas nog släden med 2 m som i 2 medar..

Det regnar så slädföre är det inte. Bättre att hitta på något annat. Kanske göra en almanacka som är på gång i annan tråd, men med oss som förekommer i 60+ tråden. Conny har ju redan börjat. Hur det nu är så har vi gamla gubbar lite intressantare anatomi, med bilringar, skrynkelhud, arhrosknän osv, än dom där trådsmala modellerna som ser så likadana ut så dom måste åma sig för att kunna skiljas åt. Om inte annat kanske man kan locka till skratt. :rolleyes:

Hmm. 60+ tanter vill väl ha en relevant almanacka

Ove
2014-02-18, 13:10
Hmm. 60+ tanter vill väl ha en relevant almanacka

:hmmmm2: April, smålänning i Helly-Hansen kallingar med en GS och ett gäng tranor i bakgrunden?

Sångsvanarna har börjat visa sig vid Tysslingen. Tidigt i år så jag väntar på att det blir lite stabilare vårväder innan jag startar upp om det inte är någon mer som vill åka och titta fågel.

räven
2014-02-18, 14:32
Jag räknar med att ha en månad kvar med min vinterterapi

Olle Å
2014-02-18, 18:00
Jag räknar med att ha en månad kvar med min vinterterapi

Har börjat med en terapi som kan räcka länge. Håller ju på att köra in en unghäst.
Mamman till honom har blivit väldigt skrämd vid inkörningsförsök som unghäst, så nu ska vi försöka få henne inkörd oxå. Vi har kört in många hästar tidigare, men hon kommer att bli mycket svår.
Blir det några grader varmt så kommer jag att ta ut hojen på en tur. Blir väl antagligen en tur neråt Dalsland i så fall.:):):)

Ove
2014-02-18, 19:08
:hmmmm2: Min vinterterapi med vårveden brukar bli klar borti oktober. Just nu brottas jag med klampar som jag rullar upp på klyven efter att ha byggt väg upp men mindre bitar. En 1/2 sån bit ger en full skottkärra färdigkluvet! Sedan ska den läggas i häs för torkning innan den kommer in i vedskjulet. Mycke plock med vedpinnarna. :)

Verkar roligare att tämja hästar - bara det att jag är skiträdd för dom.. :eek:

räven
2014-02-18, 19:41
Mina pinnar är tre meter långa som ska ut från skogen till en välta

Olle Å
2014-02-18, 21:49
Mina pinnar är tre meter långa som ska ut från skogen till en välta

Perfekt för häst med en hammel:):):)

räven
2014-02-18, 23:06
Perfekt för häst med en hammel:):):)

Det innebär mycket handarbete också. Min numera avlidna granne stod å tittade på en skotare som lastade stock. Hans spontana uttryck va att hydralolja är effektivare än ryggmärg

Ove
2014-02-19, 08:03
Det innebär mycket handarbete också. Min numera avlidna granne stod å tittade på en skotare som lastade stock. Hans spontana uttryck va att hydralolja är effektivare än ryggmärg

:) Instämmer helt! Men det finns faktiskt hästdragna doningar som har kran numera. Så är det ju trevligt att ha en kamrat med sig som man kan dela smörgåsen med när man rastar efter vad jag hört av di gamle. :)

Olle Å
2014-02-19, 22:09
:) Instämmer helt! Men det finns faktiskt hästdragna doningar som har kran numera. Så är det ju trevligt att ha en kamrat med sig som man kan dela smörgåsen med när man rastar efter vad jag hört av di gamle. :)

Men då går det åt två hästar för en sådan vagn och dubbelt så många smörgåsar.:):):)

räven
2014-02-19, 22:35
Men då går det åt två hästar för en sådan vagn och dubbelt så många smörgåsar.:):):)

Vad kör man kranen med ? Hästfis ?

Ove
2014-02-19, 23:03
Vad kör man kranen med ? Hästfis ?

:hmmmm2: Med tanke på hur det låter omkring hästarna, ibland bullrar dom som glidare i fjärran, så måste dom producera en hel del metangas och den skulle kunna driva en liten motor.
Problemet är väl att samla gasen så att den kan användas när det är behov - och då menar jag inte hästens... :rolleyes: :hmmmm2:

Ove
2014-02-20, 08:17
:) Lilla barnbarnet fyller 3 år idag! Säg inget - men hon ska få en cykel. ;)

Väse Conny
2014-02-20, 08:56
Det finns jättefina batteri skotrar...

Olle Å
2014-02-20, 10:50
:hmmmm2: Med tanke på hur det låter omkring hästarna, ibland bullrar dom som glidare i fjärran, så måste dom producera en hel del metangas och den skulle kunna driva en liten motor.
Problemet är väl att samla gasen så att den kan användas när det är behov - och då menar jag inte hästens... :rolleyes: :hmmmm2:

Det finns nog flera människor än hästar i världen och tänk bara på hur mycket metangas de är skyldiga till.:D:D

Olle Å
2014-02-20, 11:01
Vad kör man kranen med ? Hästfis ?

Tja, kunde man bara komprimera den så ok. Metangas från folk och reningsverk är sak samma.
Annars så drivs den med en liten ca 10 hkr dieselmotor.:D:D:D

Tyvärr en del nyfallen snö här, men på söndag blir det säkert en tur.

Ove
2014-02-21, 08:27
Det finns jättefina batteri skotrar...

Behövs inte, med den energi som hn själv producerar! :D


Det finns nog flera människor än hästar i världen och tänk bara på hur mycket metangas de är skyldiga till.:D Tja, kunde man bara komprimera den så ok. Metangas från folk och reningsverk är sak samma.
Annars så drivs den med en liten ca 10 hkr dieselmotor.:D:D:D


Kanske det som vi i framtiden får driva våra fordon på. Skatten på bensin och diesel är på gång att höjas ett steg igen. Kanske blir så att metanet får puttra 2 ggr? :rolleyes:


Tyvärr en del nyfallen snö här, men på söndag blir det säkert en tur.

Hoppas på samma. Smältande snö täcker nu mitt arbetsområde så inget blir gjort...

Ove
2014-02-23, 08:52
Idag när jag hämtade in tidningen hörde och såg jag ett sträck med sångsvanar som övernattat vid sjön och sträckte norrut, förmodligen med kurs mot Tysslingen. Svanar har varit på plats där någon vecka redan men detta var det första sträcket som jag sett. :)

:hmmmm2: Tidigt egentligen, men kanske vad vi kan förvänta oss med global uppvärmning som driver på. Torrt ökenklimat är väl inte vad vi kan vänta oss här men det är en del företeelser som är annorlunda mot vad man är van.

räven
2014-02-23, 09:22
Fåglarna har nog vårkänslor. Skräniga V formationer passerar småland. Själv har jag någon vecka kvar på vinterjobbet. Börja längta efter att bli luffare igen. Köra dit jag vill å njuta av friheten att se vart mitt nattläger blir.

Röjkvist
2014-02-23, 11:07
Igår var det sydlig vind. Samma vind i sommar enligt praktikan

Ove
2014-02-23, 22:23
Igår var det sydlig vind. Samma vind i sommar enligt praktikan

:confused: Försökte läsa i praktikan men jag började nog skolan 200 år för sent för att kunna tyda vad som stod där. Språket förändras! :rolleyes:

Ove
2014-02-24, 21:27
:) Fick en trevlig påhälsning idag - Olle ville ut och köra en runda. Eftersom han bara har 30 mil fram och tillbax så tog vi en runda i omgivningarna efer maten.

Noterade ett par sträck med gäss medan vi körde - våren är här!

Hojen min startade efter 5 - 10 sekunder på startknappen. Senaste jag körde var väl i Oktober.. :cool:

Kakel_anders
2014-02-26, 08:01
Idag när jag hämtade in tidningen hörde och såg jag ett sträck med sångsvanar som övernattat vid sjön och sträckte norrut, förmodligen med kurs mot Tysslingen. Svanar har varit på plats där någon vecka redan men detta var det första sträcket som jag sett. :)

:hmmmm2: Tidigt egentligen, men kanske vad vi kan förvänta oss med global uppvärmning som driver på. Torrt ökenklimat är väl inte vad vi kan vänta oss här men det är en del företeelser som är annorlunda mot vad man är van.

Lösningen är alltså enkel, mer växthusgaser så vi får sitta på hojen lite längre.
2 veckor snö i December räcker gott! ;)

Ove
2014-02-26, 08:22
Lösningen är alltså enkel, mer växthusgaser så vi får sitta på hojen lite längre.
2 veckor snö i December räcker gott! ;)

:hmmmm2: Kan vara sant, men regn, blåst och översvämningar är också något som hör till. Jag tycker att det blivit vardag med jordskred och bortspolade vägar, något man förr verkligen tog som nyheter när det hände. Regnsomrar när man vill ha tak på hojen eller måste köra i våtdräkt vill jag INTE ha. :(

räven
2014-02-26, 09:03
:hmmmm2: Kan vara sant, men regn, blåst och översvämningar är också något som hör till. Jag tycker att det blivit vardag med jordskred och bortspolade vägar, något man förr verkligen tog som nyheter när det hände. Regnsomrar när man vill ha tak på hojen eller måste köra i våtdräkt vill jag INTE ha. :(

Som skogsbonde gillar jag tjälad mark på vintern

Ove
2014-02-26, 11:21
Som skogsbonde gillar jag tjälad mark på vintern

Tjäle ca. 5 cm på öppen mark i halvskugga i mina trakter. I skog och solläge är den borta. Krokusen börjar blomma.
Vägarna verkar ha klarat sig ganska bra, guppar och far som det gjorde hela förra säsongen. Underhållet av väg är ju ett kapitel för sig, tur att man har offroadfjädring, allt annat skulle vara en plåga. :mad:

Olle Å
2014-02-26, 11:30
Tjäle ca. 5 cm på öppen mark i halvskugga i mina trakter. I skog och solläge är den borta. Krokusen börjar blomma.
Vägarna verkar ha klarat sig ganska bra, guppar och far som det gjorde hela förra säsongen. Underhållet av väg är ju ett kapitel för sig, tur att man har offroadfjädring, allt annat skulle vara en plåga. :mad:

Håller med dig. Utan en riktig fjädring som offroadarna har, som dessutom är långslagig, är ju mycket av vägnätet svårkört en bra bit in på våren. Sedan har ju dessa hojar ofta lite grövre däcksmönster, så att även lite sand på vägen utgör inte någon större fara. En annan grej med dessa hojar är ju att om man skulle komma på ett vägavsnitt med en jäkla massa djupa potthål, så är det ju bara att ställa sig upp och låta hojen sköta det hela.:rock::rock::rock:

Ove
2014-03-02, 16:59
Satt och glodde på Vasaloppet lite grann. Tänkt på det förut, kanske skulle ta och dra ett varv till Dalarna och köra vägen längs spåret? Kanske en sväng för att köpa en Dalahäst i Nusnäs? Kanske knalla in vid Insjön och köpa en elektrisk helikopter(va ska jag med den??) - äsch bara tänker... :rolleyes:

Om det nu inte går så att Ryssarna tänker starta krig i Ukraina för då skiter det sig nog med körning för att det i bästa fall bara blir sopparansonering. Mina hojar går inte på annat bränsle än bensin - tror jag. :confused:

räven
2014-03-02, 17:57
Vi körde eget vasalopp här i småland. Man drar ut en vire runt en vindfälla å trycker på knappen å springer vid sidan å kollar.
Den där puttin litar jag inte på.

Olle Å
2014-03-02, 20:31
Satt och glodde på Vasaloppet lite grann. Tänkt på det förut, kanske skulle ta och dra ett varv till Dalarna och köra vägen längs spåret? Kanske en sväng för att köpa en Dalahäst i Nusnäs? Kanske knalla in vid Insjön och köpa en elektrisk helikopter(va ska jag med den??) - äsch bara tänker... :rolleyes:

Om det nu inte går så att Ryssarna tänker starta krig i Ukraina för då skiter det sig nog med körning för att det i bästa fall bara blir sopparansonering. Mina hojar går inte på annat bränsle än bensin - tror jag. :confused:

Provade en del av vasaloppspåret med en Dominator för en massa år sedan. Den höll på att bli kvar som landmärke i en myr.:rock::rock:

Ove
2014-03-04, 16:35
Vi körde eget vasalopp här i småland. Man drar ut en vire runt en vindfälla å trycker på knappen å springer vid sidan å kollar.

:) Så var min motion idag! Dra vajer och koppla, fast jag hade ingen knapp - bror min drog i en spak. Fin motion att snubbla omkring i ris. :)

räven
2014-03-04, 18:11
:) Så var min motion idag! Dra vajer och koppla, fast jag hade ingen knapp - bror min drog i en spak. Fin motion att snubbla omkring i ris. :)

Vist är det härligt Ove, galoppera som en yster fåle i ris å över stock å sten. Bra för isterbuken också, sägs det.

Olle Å
2014-03-04, 22:10
:) Så var min motion idag! Dra vajer och koppla, fast jag hade ingen knapp - bror min drog i en spak. Fin motion att snubbla omkring i ris. :)

Höll på med samma sak i söndags då jag fick låna grabben. Skall så småningom låta hästen släpa fram stockarna i stället för att traktorn gör det.:):)

räven
2014-03-06, 15:38
Provkört GSen i vårsolen.
Hur går det med fåglarna ? Här går dom på åkern nu.

Ove
2014-03-06, 18:03
Provkört GSen i vårsolen.

:) Hur kändes detta?


Hur går det med fåglarna ? Här går dom på åkern nu.

Ingen räkning påbörjad ännu. Dom brukar inte görja räkna förrän i mitten av månaden tror jag. Vet inget , har inget hört....

Dagarna fylls av ved. Avslutade dagen med att tömma den nytankade motorsågen i brallorna. I dag är grejerna tvättade i bensin, den miljövänliga sorten och oljeblandat så att det inte torkar ut huden. :cool:

Olle Å
2014-03-06, 18:48
Provkört GSen i vårsolen.
Hur går det med fåglarna ? Här går dom på åkern nu.

Var ute och promenerade med valpen då vi hörde transkrik från ovan.:):)

räven
2014-03-06, 19:03
:) Hur kändes detta?



Ingen räkning påbörjad ännu. Dom brukar inte görja räkna förrän i mitten av månaden tror jag. Vet inget , har inget hört....

Dagarna fylls av ved. Avslutade dagen med att tömma den nytankade motorsågen i brallorna. I dag är grejerna tvättade i bensin, den miljövänliga sorten och oljeblandat så att det inte torkar ut huden. :cool:

Pinkemojjen gillar inte bli tvättad i bensin. OBS bra att ha att hålla i, träligt att hålla i den svaga strålen.

Ove
2014-03-06, 21:12
Var ute och promenerade med valpen då vi hörde transkrik från ovan.:):)

:hmmmm2: ÄR den en fågelhund?


Pinkemojjen gillar inte bli tvättad i bensin. OBS bra att ha att hålla i, träligt att hålla i den svaga strålen.

:evil: Gissa om den var eldig en stund! :cool: :D

räven
2014-03-06, 21:16
:hmmmm2: ÄR den en fågelhund?



:evil: Gissa om den var eldig en stund! :cool: :D

Du kanske kommer att hälla på bensin varje dag nu

Olle Å
2014-03-06, 21:56
[QUOTE=Ove;90012]:hmmmm2: ÄR den en fågelhund?

Tror inte det för den kan inte flyga ännu:aetsch::aetsch:

Ove
2014-03-07, 20:30
:confused: Flera missöden - hustrun hällde av misstag rödvin i min whiskey. Föredrar nog bensin i kallingarna. :p

räven
2014-03-07, 21:37
Varit i bromölla i dag. Fika på Claessons med GS vänner å vårutflyktsplaner. Hämtat en liten låda som man kan ha första hjälpenväskan i + lite andra prylar.

Olle Å
2014-03-07, 22:07
:confused: Flera missöden - hustrun hällde av misstag rödvin i min whiskey. Föredrar nog bensin i kallingarna. :p

Du får banna henne lite. Att förstöra rödvin så.........:eek:
Tranorna är nog på G:):):)

räven
2014-03-07, 22:19
Du får banna henne lite. Att förstöra rödvin så.........:eek:
Tranorna är nog på G:):):)

Våren är nog på gång, så det borde va lite drag norröver. Sett flera flockar mot riktning norr.

Ove
2014-03-08, 08:46
Våren är nog på gång, så det borde va lite drag norröver. Sett flera flockar mot riktning norr.

:) 17 tranor vid sjön i går men räkningen har inte börjat ännu.

Olle Å
2014-03-08, 08:57
:) 17 tranor vid sjön i går men räkningen har inte börjat ännu.

På gång lite tidigare än förra året.

En Jägare i Värmland tyckte han var smart när han la ut en åtel för rävjakt. Han hade en sensor vid den, som gav utslag när något var vid den, så att han inte behövde vara på plats och passa. Larmet gick han begav sig mot åteln med geväret i handen. Väl inom skotthåll sköt han GRANNENS HUND, som dessutom bar reflexväst.:D:mad::mad:

Ove
2014-03-08, 11:50
Väl inom skotthåll sköt han GRANNENS HUND, som dessutom bar reflexväst.:D:mad::mad:

:mad: Sådana jägare kan ta fel på hare och skogstraktor. Klantar finns i alla branscher... :rolleyes:

Blåser idag - sångsvanar flög över nyss på nordostlig kurs men med näbben mot norr. Dom hade solen på högra packväskan och vinden på den vänstra och antagligen på väg till svanträff i Tysslingen.
Duktiga fåglar som kan räkna med strömtrianglar för att hitta rätt. :cool: :)

Ove
2014-03-08, 18:54
:eek: Dagens tranantal: 98! Dom har börjat komma! :cool:

räven
2014-03-08, 19:19
:eek: Dagens tranantal: 98! Dom har börjat komma! :cool:

Bra du sköter ditt uppdrag Ove

Olle Å
2014-03-08, 19:32
:eek: Dagens tranantal: 98! Dom har börjat komma! :cool:

Hoppas bara att baktändande HD inte startas i anslutning till Trandansen.:D:D:D

Ove
2014-03-08, 20:03
Hoppas bara att baktändande HD inte startas i anslutning till Trandansen.:D:D:D

:rolleyes: Kallas "kraftig störning" och det har hänt några gånger att varenda pippi lämnat fältet av den anledningen. Numera får man inte köra lika närma som tidigare. "Kraftig störning" kan även bero på örnar men det kan man inte beskylla bullerburkarna för. :rolleyes:

Olle Å
2014-03-09, 10:42
:rolleyes: Kallas "kraftig störning" och det har hänt några gånger att varenda pippi lämnat fältet av den anledningen. Numera får man inte köra lika närma som tidigare. "Kraftig störning" kan även bero på örnar men det kan man inte beskylla bullerburkarna för. :rolleyes:

Har du någon för aning om när dansen börjar bli fulltalig??:):)

Ove
2014-03-09, 10:52
Har du någon för aning om när dansen börjar bli fulltalig??:):)

:hmmmm2: Som vanligt - nej.

Ove
2014-03-09, 19:54
:) Årets första sväng ner till Hornborgasjön idag. Försökte fika vid Naturrum men dom har inte öppnat ännu. Körde inte ner till Trandansen denna gången.

Det var en riktigt skön tur och när jag kommit hem tog jag en extra runda för att titta ut över sjön. Körde sakta på en fin grusväg och just när jag gled över ett krön rusade motorn till istället för att driva - jodå växel var i. Kollar och jag hittar ingen kedja!?! Vänder hojen och skjuter tillbaka och se - där ligger kedjehelvetet som en död snok på vägen! Blev att putta hojen 2 km för att komma hem och jag hade ingen aning tidigare att jag bor så högt. :eek:

Det var brott på båda ytterlänkarna i nithålet och det var inte vid låset. Ny kedja ska köpas snarast.

Olle Å
2014-03-09, 21:35
:) Årets första sväng ner till Hornborgasjön idag. Försökte fika vid Naturrum men dom har inte öppnat ännu. Körde inte ner till Trandansen denna gången.

Det var en riktigt skön tur och när jag kommit hem tog jag en extra runda för att titta ut över sjön. Körde sakta på en fin grusväg och just när jag gled över ett krön rusade motorn till istället för att driva - jodå växel var i. Kollar och jag hittar ingen kedja!?! Vänder hojen och skjuter tillbaka och se - där ligger kedjehelvetet som en död snok på vägen! Blev att putta hojen 2 km för att komma hem och jag hade ingen aning tidigare att jag bor så högt. :eek:

Det var brott på båda ytterlänkarna i nithålet och det var inte vid låset. Ny kedja ska köpas snarast.

Jäklar, tänkte du väl då. Tur att det inte hände nere vid Hornborgasjön.
Hade en bekant som var ute i endurospåret vars kedja gick av efter ett hopp. Kedjan var för hårt spänd. Över en km i skogen med lera och vatten.:mad::mad:

Ove
2014-03-09, 23:10
Tråd till fågel-OBS som jag fått av Håkan L http://svalan.artdata.slu.se/birds/[/

räven
2014-03-10, 08:55
I går va det +15 å sol över småland. Lösgrus på belagda vägar. Grusvägarna är jättefina i år efter denna milda vinter.