handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 [21] 22

Olle Å
2016-08-26, 15:04
:D Det är faktiskt inte en jolle utan en microcruiser. Alltså en tung båt i liten förpackning. Deplacementsfart beräknad till runt 5 knop. Planing otänkbar pga tyngd och bottenform men den kan naturligtvis surfa iväg betydligt fortare om vind och vågor vill. Det är tyngden som gör den säker, utan barlast tål den nog inte ens masten... :rolleyes:

Du är välkommen att kolla in.

Ursäkta det är inte lätt att veta om vad alla båttyper heter.:):)

Ove
2016-08-26, 16:55
Ursäkta det är inte lätt att veta om vad alla båttyper heter.:):)

;) Lugnt Olle, jag ska ge dig bättre info på plats. Hade tänkt börja med båten på morgon men det kom en massa äpplen ivägen - det är ju den tiden nu. Efter det hade jag tänkt ta en e.m. tur på hoj men det blev bortåt 30 grader varmt och då kan man bara inte köra. Blev nån mil på byrackan istället för eftersom man sitter skyddat bakom skölden kan man ju köra lättklädd. ;)

Blev en sväng in i affären och där låg en fläsklägg och blinkade förföriskt mot mig så den tog jag med hem. Kokade som vanligt tills livet flydde och rostade den sen i ugn, 200 grader med grillkrydda. Efter en kvart kastade jag in ett par nävar pommes frites till den. Rörde ihop en sås på finhackad syltlök, paprika, smörgåsgurka och creme fraiche. Jävvlar va gott och vad däst jag blev efteråt. :eating:

Av kokspadet blev det en stor gryta minestronesoppa till frysen... :eating:

Olle Å
2016-08-26, 22:45
;) Lugnt Olle, jag ska ge dig bättre info på plats. Hade tänkt börja med båten på morgon men det kom en massa äpplen ivägen - det är ju den tiden nu. Efter det hade jag tänkt ta en e.m. tur på hoj men det blev bortåt 30 grader varmt och då kan man bara inte köra. Blev nån mil på byrackan istället för eftersom man sitter skyddat bakom skölden kan man ju köra lättklädd. ;)

Blev en sväng in i affären och där låg en fläsklägg och blinkade förföriskt mot mig så den tog jag med hem. Kokade som vanligt tills livet flydde och rostade den sen i ugn, 200 grader med grillkrydda. Efter en kvart kastade jag in ett par nävar pommes frites till den. Rörde ihop en sås på finhackad syltlök, paprika, smörgåsgurka och creme fraiche. Jävvlar va gott och vad däst jag blev efteråt. :eating:

Av kokspadet blev det en stor gryta minestronesoppa till frysen... :eating:

Jaha, och sedan säger du att kläderna krymper. Det är kanske sämre kvalité på dem nuförtiden, vilket jag också har märkt.:eek::eek:

Ove
2016-08-27, 13:04
Jaha, och sedan säger du att kläderna krymper. Det är kanske sämre kvalité på dem nuförtiden, vilket jag också har märkt.:eek::eek:

:D Inte mina, dom blir faktiskt rymligare. Har minskat i vikt, förmodligen senil avtackling.. :rolleyes:

Minestronesoppan hann inte till frysen för grannarna mittemot kom och hälsade på och den smakade tydligen ganska bra. :D :eating:

Olle Å
2016-08-27, 19:09
:D Inte mina, dom blir faktiskt rymligare. Har minskat i vikt, förmodligen senil avtackling.. :rolleyes:

Minestronesoppan hann inte till frysen för grannarna mittemot kom och hälsade på och den smakade tydligen ganska bra. :D :eating:

En kulinarisk kullerbytta. Jag stekte Värmlandskorv och till den stekt potatis och rödbetor. Faktiskt inte så dumt, bara det inte blir för ofta. Skulle nog ha varit ett par stekta ägg också. Senare blir det äppelpaj av fallfrukt. Jättegott.:eating::)

Ove
2016-09-03, 07:04
:) Speed Art Design i Mariestad idag. Ska ta mig en sväng dit. Det ska även vara flyguppvisning i Skövde och gamla traktorer - jag tror i Odensåker. En del fara runt och kolla in om man ska se allt. :)

Olle Å
2016-09-04, 19:36
:) Speed Art Design i Mariestad idag. Ska ta mig en sväng dit. Det ska även vara flyguppvisning i Skövde och gamla traktorer - jag tror i Odensåker. En del fara runt och kolla in om man ska se allt. :)

Kollade på en veteranutställning i Skasås i går. Många gamla lastbilar och traktorer, även en del gamla militärfordon. SRMCF med sina tio gamla Ural och Dnepr sidvagnshojar väckte stor uppmärksamhet trota att de inte medverkade i själva träffen.:):):)

ps. Skasås ligger ca 3 mil söder om Arvika

Ove
2016-09-09, 17:30
:D Några trådar, en som handlar om trialhoj och och en annan om att nysa i hjälmen väckte några minnen till liv....

För några år sen var Olle Å diktator ( jo vi använder det systemet - en bestämmer och dom andra hänger på) på en runda som bl.a. innefattade Glaskogen. Plötsligt kom vi till ett ställe där vägen slutade och det som tidigare varit åkbart hade förvandlats till en uttorkad fors. Jag kollar runt var man kan fortsätta, Inte Olle, han drar på rakt ut i stenracklet och försvinner snart i trätoppshöjd och jag får en bild på näthinnan av en asagud som rider på en getabock. :eek: Inget att diskutera - diktator Olle hade bestämt sig så jag drog iväg uppför väggen av stenblock och där uppe fortsatte vägen och Olle satt lugnt och väntade. Sist i raden kommer Räven som haft en del problem med fästet för BMW;n. Trialhoj hade varit helt rätt där. Resan fortsatte sedan med en massa se- och körvärda svängar. :)

Nästa minnesvärda episod var när jag varit gravt förkyld och hade en jäddra envis huvudvärk p.g.a. fulla bihålor. Medan en granne skulle in till Skövde för operation hade jag lovat att ta hand om innekatten. Bara det att han fick dra iväg ett halvt dygn tidigare med ambulans och glömde att lämna kvar nyckeln....
Bara att åka efter till Skövde och hämta nyckeln som han lämnat på avdelningen medan han själv var under behandling.
Tog alltså hojen för frisk luft skadar ju aldrig och jag var liiite förutseende för jag tog öppen hjälm och stoppade fickorna fulla med snytpapper. Efter 2 mil var det dags att stanna för näsputs första gången och det blev väl ett par gånger till innan jag nådde Skövde. Får nycklarna och vänder hemåt och då börjar eländet! när det rinner till som värst kom jag 200 meter åt gången och snart är pappret slut. Bara att se till att komma hem så jag kör på i snororgien så jag får ansikte tvättat så snart som möjligt. Äckligt! men när jag kommit hem och städat av mig så är huvudvärken borta och förkylningen över. :D

räven
2016-09-09, 20:45
Om diktatorn kör gäller det att inte tveka, bara gasa å hålla farten uppe.

Olle Å
2016-09-13, 21:00
Om diktatorn kör gäller det att inte tveka, bara gasa å hålla farten uppe.

Ja det gäller ju att ha styrfart. Det fick Räven och jag erfara då vi kom ut på ett flera mil långt vägbygge med bara en massa grovsingel eller småsten. Det var faktiskt ganska jobbigt eftersom ingen av oss hade däck för sånt underlag.:eek:
Enklare på sjön, för har man inte styrfart på jollen, så får man ta det med ro.:cheers:

Ove
2016-09-14, 09:26
Enklare på sjön, för har man inte styrfart på jollen, så får man ta det med ro.:cheers:

:D Stämmer! Vilar sjön alltför lugn får man se till att man har med sig lite nödproviant, vatten och en god bok. Det kommer alltid vind.... :cool: (Bara man inte ligger och guppar mitt i farleden för då kan man vara ivägen värre än en svampplockare på bästa skogsvägen)

Ove
2016-09-25, 09:35
:confused: Fint väder och lagom varmt rör att ta en riktigt lång tur idag, men det blir inte...

Den här säsongen har egentligen inte blivit av. Det har varit för mycket omkring mig för att lusten att köra ut skulle infinna sig och dessutom har jag blivit med båt. :rolleyes:

I går skulle jag varit med på en resa med flyktingarna som bor på en förläggning i min närhet men det gick inte p.g.a. andra aktiviteter som jag inte kan styra över men jag kommer att träffa dom på hemmaplan istället. Det är alltid kul att komma dit för man blir alltid välkomnad. Dom vuxna kommer och hälsar och vill prata, dels för att dom vill bara träna språk och dels för att dom vill veta hur det funkar här med olika saker. Ungarna rycker i en och vill att man ska vara med och leka och det är jag väldigt dålig på. :o

Förstår inte varför en del är så rädda för flyktingar... :rolleyes: Anledningen till att dom drog var att dom vill leva ett drägligt liv utan att hela tiden riskera att bli skjutna eller att behöva skjuta andra eller riskera att när som helst få en bomb i skallen. Visst pratar dom språk som man inte förstår och visst har dom en del föreställningar om vad som passar som inte riktigt överensstämmer med våra normer men dom får väl anpassa sig efterhand. ;)

räven
2016-10-02, 10:50
I dag blir det utmärkt väder att skölja av sommarens damm från hojkläderna.

Olle Å
2016-10-02, 22:14
I dag blir det utmärkt väder att skölja av sommarens damm från hojkläderna.

Hm, var ute och vädrade ryssen på en jättefin runda på både grus och asfalt i det fina vädret:):):)

räven
2016-10-03, 08:32
Hm, var ute och vädrade ryssen på en jättefin runda på både grus och asfalt i det fina vädret:):):)
Här i sydost behöver vi regn, mycket regn. Så en hojtur i regnet kändes rätt.

Olle Å
2016-10-03, 08:45
Här i sydost behöver vi regn, mycket regn. Så en hojtur i regnet kändes rätt.

Likadant här. En jäkla massa regn behövs. Betesmarkerna har ju inte vuxit något alls i september.
Hösten är verkligen här, men vitfrost nu på morgonen.
Kanske tar en liten sväng till Norge senare i veckan för att titta på fjällvärldens färgexplosioner. :):):)

räven
2016-10-04, 18:17
Likadant här. En jäkla massa regn behövs. Betesmarkerna har ju inte vuxit något alls i september.
Hösten är verkligen här, men vitfrost nu på morgonen.
Kanske tar en liten sväng till Norge senare i veckan för att titta på fjällvärldens färgexplosioner. :):):)

Blir smålänska höstfärger i år. Tycker det va för halt att kolla Norska höstfärger.

Ove
2016-10-04, 22:08
Blir smålänska höstfärger i år. Tycker det va för halt att kolla Norska höstfärger.

Första frostnatten, kanske -4 i morse, gjorde att löven singlade ned över mitt huvud i sina glada höstfärger. Det kommer att bli kallt i natt också så trädens prakt kommer nog ganska snart att glesna. Men OK - det blir lättare att se älgarna. ;)

Olle Å
2016-10-05, 14:22
Första frostnatten, kanske -4 i morse, gjorde att löven singlade ned över mitt huvud i sina glada höstfärger. Det kommer att bli kallt i natt också så trädens prakt kommer nog ganska snart att glesna. Men OK - det blir lättare att se älgarna. ;)

Ska inte älgarna sparas så vargarna får mat???:eek:
Men om ni skjuter vildsvin och utfordrar vargarna med dem, så borde det bli fler älgar att skjuta, eller????:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:

Ove
2016-10-06, 16:54
Ska inte älgarna sparas så vargarna får mat???:eek:
Men om ni skjuter vildsvin och utfordrar vargarna med dem, så borde det bli fler älgar att skjuta, eller????:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:

:D Under jakten ser jag inte många älgar, mest blir det när jag är ute på vägen och då är det helt klart en fördel om man ser dom. Grisarna är ett annat plågoris som jag tycker borde jagas mera och matas mindre. En riktigt kall vinter skulle minska grisstammen ordentligt, jakt och vargar berör dom knappast.

Olle Å
2016-10-06, 19:45
:D Under jakten ser jag inte många älgar, mest blir det när jag är ute på vägen och då är det helt klart en fördel om man ser dom. Grisarna är ett annat plågoris som jag tycker borde jagas mera och matas mindre. En riktigt kall vinter skulle minska grisstammen ordentligt, jakt och vargar berör dom knappast.

Men vad skulle hända om vargarna fick äta vildsvin. Flera vargar som i sin tur skulle få jagas?
Mera älgar till jägarna ? :eek::eek::eek:

Ove
2016-10-06, 21:27
Men vad skulle hända om vargarna fick äta vildsvin. Flera vargar som i sin tur skulle få jagas?
Mera älgar till jägarna ? :eek::eek::eek:

Jodå, det får dom gärna, men dom vill inte. Grisarna kan göra mera motstånd än får och älgar så dom riskerar att skadas. Alltså käkar dom inte så mycket gris,..

Olle Å
2016-10-07, 08:43
Jodå, det får dom gärna, men dom vill inte. Grisarna kan göra mera motstånd än får och älgar så dom riskerar att skadas. Alltså käkar dom inte så mycket gris,..

Du har missuppfattat mig. Jag menar ju att, skjut mera gris, och ge dem till vargarna eftersom de är rädda för grisarna.:rolleyes::rolleyes:
Då kanske det kan bli balans mellan jägare och vilt. Som sagt, mera älg, flera vargar och färre grisar.
Något fel på resonemanget?????

Ove
2016-10-07, 08:57
Du har missuppfattat mig. Jag menar ju att, skjut mera gris, och ge dem till vargarna eftersom de är rädda för grisarna.:rolleyes::rolleyes:
Då kanske det kan bli balans mellan jägare och vilt. Som sagt, mera älg, flera vargar och färre grisar.
Något fel på resonemanget?????

:D Skulle gärna mata vargarna med gris. Bara det att dom djuren är svåra att komma nog nära för att man ska kunna mata dom så det skulle nog bara ge mera käk åt grisarna som inte drar sig för att äta upp sina egna. (Tycker att kannibalism är llite äckligt) :p

Olle Å
2016-10-09, 12:11
Hmm. Lämnar jagandet åt andra och drar istället till Norge några dagar. Struntqar i de sk. turisfällorna och kör en runda runt bla. Hardangervidda och sedan söderöver. Tror jag.

Ove
2016-10-20, 10:08
Höst.. Nu är det dags att garagera Byrackan som mest stått ute till ingen nytta. Sigrid är inte körd alls i år och Greta har varit ute bara litegrann. :o

Ekan är ur sjön och ska täckas. Hade ett litet helsicke att ro den till upptagsplatsen för vattnet har sinat i Vänern och botten var väldigt nära ytan. Nu är den iallafall på land och vi får hoppas på en nederbördsrik vinter så att vattnet kommer till normal nivå igen annars blir det problem både på sjön och med höjda elpriser. :hmmmm2:

Vinterpyssel är räddat genom att jag skaffat lilla segelbåten som ska fixas till för ev. användning nästa år. Jag håller just på med att nytillverka en bom och fotlister. Den gamla bommen var krökt och hae en revningsanordning som inte fungerade så bra. Viktigt att man kan minska segel så lätt som möjligt om det plötsligt kommer mera vind än vad som man har tänkt....

Hade tänkt att bygga om överbyggnaden men det får vara tills vidare så den ska bara snyggas upp + få ett nytt och större titthål i taket så att jag kan segla inifrån med stängda luckor, skönt för en gubbe som inte tål drag.. :rolleyes:

Tiden går med lite pyssel undan för undan även om det inte blir så mycket gjort. Sjukvården har vaknat till efter några påstötningar så att det blir även en del åkande p.g.a. detta. Inget allvarligt men det vore nog på sin plats med Sepåfantabletter så att man vaknade till lite grann. :cool:

Tror att regnet håller upp för tillfället så nu ska jag ut och täcka ekan... :hello:

Ove
2016-10-20, 13:01
:) Det var någon som ville se vad det var för båt jag håller på med. Provar att visa en som ägs och seglas av Sean Mulligan

https://youtu.be/LkaW-fu022w

Olle Å
2016-10-21, 09:29
:) Det var någon som ville se vad det var för båt jag håller på med. Provar att visa en som ägs och seglas av Sean Mulligan

https://youtu.be/LkaW-fu022w

Hmmm..... Hur skulle det vara att sätta ett par skridskor på den, så kan du ju använda den även på vintern???
Då kan du ju ägna dig åt isjakt :eek::eek:

Ove
2016-10-21, 10:53
Hmmm..... Hur skulle det vara att sätta ett par skridskor på den, så kan du ju använda den även på vintern???
Då kan du ju ägna dig åt isjakt :eek::eek:

:hmmmm2: Med tanke på hur isläget på Vänern har varit de senaste åren vore det nog befogat att jaga isen.. ;)

räven
2016-10-22, 09:18
:hmmmm2: Med tanke på hur isläget på Vänern har varit de senaste åren vore det nog befogat att jaga isen.. ;)

Det är ju inte så ofta man önskar att det ska regna, regna mycket.

Ove
2016-10-22, 09:49
Det är ju inte så ofta man önskar att det ska regna, regna mycket.

:hmmmm2: Ja, Vänern borde upp 600 - 700 mm. Dä ä möcke regn! :cool:

Ekan ligger på land uppåner och ingen ved ligger ute så nu får det gärna regna. Du som sköter om vädret och ser till att det inte är blött när vi ska ut kanske även kan ordna motsatsen? :adore:

Chappy
2016-10-22, 10:14
:) Det var någon som ville se vad det var för båt jag håller på med. Provar att visa en som ägs och seglas av Sean Mulligan

https://youtu.be/LkaW-fu022w

Trevlig liten låda, som tydligen även går bra i vind över 10 m/sek. Själv är jag nog en aning för claustrofobisk av mig för denna typ av båt.
Nyfiken blir jag. Får ta en tur uppåt när Du är klar (och min "nya" är klar)
Körde åt H-te med mitt lilla Sportster-ekipage i aug., ska se om resterna räcker till en trike.

Ove
2016-10-22, 11:35
Trevlig liten låda, som tydligen även går bra i vind över 10 m/sek. Själv är jag nog en aning för claustrofobisk av mig för denna typ av båt.
Nyfiken blir jag. Får ta en tur uppåt när Du är klar (och min "nya" är klar)

:) OK, du är välkommen. Kanske jag kan bjuda på en tur. Visst är den liten men ska klara att gå i rätt tuff vind och sjö. Det är rätt många gubbar som skriver om sina resor med såna båtar kring USA och UK. Här uppe i högan nord finns det inte så många för här verkar +35 fot gälla för att kallas båt. Namnet på min är "Läddikan" som är skånska och betyder den lilla lådan som brukar finnas inuti en större Amerikakoffert. Funderar på namnbyte till "The Coffin" eller kanske bara "Coffin", med tanke på storleken och om utifall den blir min död. ;) :flute:




Körde åt H-te med mitt lilla Sportster-ekipage i aug., ska se om resterna räcker till en trike.

:eek: Vad hände och hur gick det med dig själv? :eek:

Chappy
2016-10-22, 11:57
Hittade en av televerkets små "gravstenar med plåtskylt på" som stod i asfalten i vägkanten. Kastades av hojen, som fortsatte in i en hård staketstolpe o slog runt. Ganska stora skador på både hoj o sidovagn. Klarade mig med trasiga kläder o skrapad hjälm . svullet knä o öm axel. Hade precis kört 16 mil med den "stora" sidovagnshojen, så jag tyckte hunn skulle få slippa åka med ner o köpa käk till kvällen. Han hade inte gillat luftturen tror jag.

Olle Å
2016-10-22, 12:33
Hittade en av televerkets små "gravstenar med plåtskylt på" som stod i asfalten i vägkanten. Kastades av hojen, som fortsatte in i en hård staketstolpe o slog runt. Ganska stora skador på både hoj o sidovagn. Klarade mig med trasiga kläder o skrapad hjälm . svullet knä o öm axel. Hade precis kört 16 mil med den "stora" sidovagnshojen, så jag tyckte hunn skulle få slippa åka med ner o köpa käk till kvällen. Han hade inte gillat luftturen tror jag.

Tur i oturen kan man väl säga. Bra att du klarade dig så bra själv.:):):)
Kolla dina meddelanden, du har ett PM.

Ove
2016-10-22, 21:02
:eek: Huvva! Tur att du klarade dig bättre än hojen och att hunn inte var med! :adore:

Olle Å
2016-10-24, 21:04
:eek: Huvva! Tur att du klarade dig bättre än hojen och att hunn inte var med! :adore:

Nu har ju regnet kommit i allafall. Lite sent bara för många, men hoppas det fyller på grundvattnet.
Håller mig inomhus och lägger om golvet i hallen. Över 30 år sedan sist, så det kan ju vara dags nu.:)
Nästa projekt är att fixa en sidvagn med medstyrning på sidohjulet. Klurat och klart, så det är bara att sätta igång. Tar den enkla metoden först och provar det. Sedan finns det ju några system till om det första inte blir bra, men de är lite krångligare och dyrare.:cool::cool::cool:

räven
2016-10-24, 22:15
Nu har ju regnet kommit i allafall. Lite sent bara för många, men hoppas det fyller på grundvattnet.
Håller mig inomhus och lägger om golvet i hallen. Över 30 år sedan sist, så det kan ju vara dags nu.:)
Nästa projekt är att fixa en sidvagn med medstyrning på sidohjulet. Klurat och klart, så det är bara att sätta igång. Tar den enkla metoden först och provar det. Sedan finns det ju några system till om det första inte blir bra, men de är lite krångligare och dyrare.:cool::cool::cool:

Grundvattnet är väldigt lågt i sydöstra Sverige. Behöver vist regna fram till vi ska ut å köra hoj i mars.

erikn
2016-10-25, 07:21
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-kan-svenska-liv-forandras-av-vattenbristen

Olle Å
2016-10-25, 10:04
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-kan-svenska-liv-forandras-av-vattenbristen

Det mest korkade tycker jag att göteborgs vattentag från Göta älv. Det måste ju tappas extra vatten från Vänern för att inte saltvatten skall tränga upp i älven. Problem har redan börjat för sjöfarten med minskade laster. Vore ju bättre om Götborg tog vattnet i ledning direkt från sjön.
Eftersom Vänern ligger ca 45m högre än Göteborg så blir det ju självfall dit på vattnet.:mad::mad::mad:

Jan-Olov
2016-10-25, 12:10
Jag har tängt samma sak,diket för ledningen är ju redan klart.

Olle Å
2016-10-25, 14:25
Jag har tängt samma sak,diket för ledningen är ju redan klart.

Nu är det ju så att storstäderna skiter i landsbygden och därför bara kör på. Det kan komma en massa andra problem med lågt vattenstånd i Vänern. Bottnar kan friläggas som innehåller en jäkla massa obehag från tidigare industrier. Då får flera städet runt Vänern problem med sitt dricksvatten:mad::mad:.
Som sagt lägg en slang i diket, så behövs inte onödigt mycket vatten tappas ur Vänern.:eek::eek:
Som tur är för Ove behöver han inte mycket vatten för att segla.:)

Ove
2016-10-25, 15:09
Jag har tängt samma sak,diket för ledningen är ju redan klart.

Diket, om du menar Gööta älv så finns det där. men problemet är att dom tar vattnet nere vid själva stan, vid Lärjeholm som ligger lite norr om Backa. Enda sättet om man vill slippa problem med salt är att flytta intaget några mil uppströms, minst norr om Älvängen.


Nu är det ju så att storstäderna skiter i landsbygden och därför bara kör på. Det kan komma en massa andra problem med lågt vattenstånd i Vänern. Bottnar kan friläggas som innehåller en jäkla massa obehag från tidigare industrier. Då får flera städet runt Vänern problem med sitt dricksvatten:mad::mad:.
Som sagt lägg en slang i diket, så behövs inte onödigt mycket vatten tappas ur Vänern.:eek::eek:
Som tur är för Ove behöver han inte mycket vatten för att segla.:)

Instämmer! En slang i diket vore en bra lösning tycker jag också. Ett par kubikmeter/sek. är ju närmast som en fjärt i universum jämfört med allt som måste släppas för att spola bort havsvattnet.

Rätt Olle! Vill man segla och komma dit man vill så är flatbottnat framtidens melodi. ;)

räven
2016-10-25, 16:22
Diket, om du menar Gööta älv så finns det där. men problemet är att dom tar vattnet nere vid själva stan, vid Lärjeholm som ligger lite norr om Backa. Enda sättet om man vill slippa problem med salt är att flytta intaget några mil uppströms, minst norr om Älvängen.



Instämmer! En slang i diket vore en bra lösning tycker jag också. Ett par kubikmeter/sek. är ju närmast som en fjärt i universum jämfört med allt som måste släppas för att spola bort havsvattnet.

Rätt Olle! Vill man segla och komma dit man vill så är flatbottnat framtidens melodi. ;)

Verkar som tiden då vi dikade bort vårt vatten är förbi. Såg på sommarens hojturer väldigt låga vattenstånd i sjöar å vattendrag. Förhoppningsvis tillfälligt.

Olle Å
2016-10-25, 20:08
Verkar som tiden då vi dikade bort vårt vatten är förbi. Såg på sommarens hojturer väldigt låga vattenstånd i sjöar å vattendrag. Förhoppningsvis tillfälligt.

Hmmm, det verkar bli tvärtom på vissa håll. Istället för att dika bort vattnet, så kanske en massa daammar måste till för att kunna hålla vattnet kvar på land utan att det bara rinner bort i havet.
Statsborna tänker ofta bara på sig själva och skiter i att landsbygden, trots den har en mycket stor betydelse för dem.:eek::eek::eek:

Ove
2016-10-25, 20:26
:hmmmm2: Ni har rätt gubbar! Utdikningarnas tid är förbi. För att tillföra och behålla grundvatten behöver man nu återställa det som en gång var våtmark. Det gör naturligtvis ont att täppa till dikena som våra fäder och förfäder grävde för hand för att få mera åker och produktiv skog.

Kanske det ändå är möjligt om staten vill ge kompensation för förlorad förtjänst och för arbetet som ska till. Det är ju inte bara att skotta igen ett dike, vegetation och täckdikning ska bort, mark ska beredas för att bli en bra botten i en våtmark. Då kan man få vattnet att krypa ner i backen istället för att via diken och bäckar snabbt försvinna ut i havet och dra med sig en massa skit som gör att havet övergöds med algblomning som följd.

Jan-Olov
2016-10-25, 21:03
Se bara till denna brytning av torv, mossarna är en viktig del av våra vattenreserver.Sedan att kalla torven för biobränsle när återbildningen tar tusentals år att återställa.

Ove
2016-10-25, 21:46
Se bara till denna brytning av torv, mossarna är en viktig del av våra vattenreserver.Sedan att kalla torven för biobränsle när återbildningen tar tusentals år att återställa.

Helt rätt! Torv borde ses som fossilt bränsle liksom olja kol och gas. Egentligen idioti att bränna upp så bra råvaror som kunde användas på bättre sätt... :(

Jan-Olov
2016-10-25, 23:31
Skulle vi vara noga så skulle inte mossarna röras för dom balanserar vattnet. Genom dikning sänks vattnet även i sjöarna på lång sikt samt dikningen för en massa humus ut i sjön som även påverkar PHvärdet. Jag kan inte reda ut förhållandet riktigt men så har jag tolkat det hela.

Olle Å
2016-10-26, 08:16
Skulle vi vara noga så skulle inte mossarna röras för dom balanserar vattnet. Genom dikning sänks vattnet även i sjöarna på lång sikt samt dikningen för en massa humus ut i sjön som även påverkar PHvärdet. Jag kan inte reda ut förhållandet riktigt men så har jag tolkat det hela.

Vattnet är ju vår viktigaste resurs, varför slösas det så jäkligt mede det? Jo, det är väl för att vi tror att det är en oändlig resurs. Vad händer om vi får en vinter med väldigt lite nederbörd i hela landet? Vad händer då vattenkraftverken stannar? Skall det börjas med oljekraftverk igen.:banghead:
Tycker faktiskt att alla som protesterar mot vindkraftverk borde hålla käften.:mad: Tror ochså att vi borde utnyttja jordvärmen mera.
Sol, vind och jordvärme ger väl inte allt, men är ändå en långsiktig resurs. Vi får nog bli lite grönare.:rock:

Jan-Olov
2016-10-26, 09:12
När det gäller vindkraften så skulle staten bestämma inte privatekonomiska intressen o avundsjuka bönder som inte får verken på sina marker. Det är så mycket tams när det gäller detta skuggor o bllnkande varningsljus tex. Se till samerna när vattenkraften byggdes, där tvångsförflyttades hela byar dränktes o så gnäller folk här över trams. Vi behöver alla miljövänliga energiresurser vi kan och då får egen intressen stå tillbaka.

Chappy
2016-10-26, 09:48
Du har så rätt Jan -Olof. Vi behöver alla miljövänliga energiresurser vi kan få och då får egna intressen stå tillbaka
Men det är jäkligt lätt o vara kaxig när det inte är ens egna fastigheter o hus som faller flera hundra tusen i värde eller tom blir osäljbara så man blir "livegen" på platsen, bara med ett kommunalt pennstreck

Jan-Olov
2016-10-26, 10:02
Sälja marken med vindkraft. Står ett verk på marken finns det avtal som ger pengar, kan inte vara fel och ha det som granne tror jag ärligt att det vänjer man sig inte värre än en motorväg eller gärnväg eller varför inte ett flygfält. Sonen har en flyglinje rakt över huset mot landvetter och det funkar. Djurliviet störs inte mycket möjligen flyttfåglar men även bilar o kraftledningar kräver fågelliv.

Chappy
2016-10-26, 10:23
??? Vem blir lycklig av att grannen täljer guld när man själv inte kan flytta, då "bankens hus" blivit osäljbart???
Du har rätt i energitänket, men det kan inte vara lätt att bli offer.

Jan-Olov
2016-10-26, 10:37
Jag tror nog att när verken är vanligt förekommande så blir dom en del av tillvaron och man tänker inte på att dom finns. Svårt att sälja är det nog endast i början. Motorvägar eller järnvägar hindrar inte folk att köpa.

Chappy
2016-10-26, 10:49
Du har rätt på den punkten med. När väl någon stackars sate tagit den ekonomiska smällen börjar man om från scratch och man får ett normalpris för området med dess olägenheter inräknade i priserna. (ex. huspris inkl. flyglinje)

Olle Å
2016-10-26, 16:39
Du har rätt på den punkten med. När väl någon stackars sate tagit den ekonomiska smällen börjar man om från scratch och man får ett normalpris för området med dess olägenheter inräknade i priserna. (ex. huspris inkl. flyglinje)

En bonde hade glatt sig åt att kunna gläjas åt sin mycket välskötta skog, som han hade tänkt avverka som sin pensionsförsäkring. Han fick då ett brev en dag där det stod att hans skog skulle bli ett naturområde. Den lilla ersättning han då skulle få var bara en bråkdel av skogens värde.
Det kallas stöld då det gäller det privata, men inte då det gäller det statliga.:mad::mad::mad:

Ett verkligt vattenslöseri är det väl på en biltvätt. Jag kör fort då det regnar. Man kan ju schamponera bilen först, men då bryter man nog mot någon lag.:eek::eek:

Jan-Olov
2016-10-26, 17:10
Ja mycket händer som inte är planerat, se bara på stormen Gudrun o Pär som härjade här i Småland, många skogsägare förlorade massor, så planera på lång sikt är i bland vanskligt.

Chappy
2016-10-26, 17:12
Vatten slöseri. Uch fy för den lede. Vissa envisas med att hälla i en massa vatten o t.o.m. is i whiskeyn. isch!

Chappy
2016-10-26, 17:14
Sär skrivning som vatten slöseri är också ett o tyg.

Olle Å
2016-10-26, 17:55
Ja mycket händer som inte är planerat, se bara på stormen Gudrun o Pär som härjade här i Småland, många skogsägare förlorade massor, så planera på lång sikt är i bland vanskligt.

Man kan ju få vatten i knäna och därefter vågor i håret. (barnslig vits).

Men som sagt , en torr vinter betyder katastrof på många håll. Öland låg väldigt illa till i somras och Gotland likaså.
Kan ju fundera på vad som händer om vattenmagasinen sinar. Då fär ju de "gröna" fixa det hela.:eek:

Ove
2016-10-26, 21:10
Vatten slöseri. Uch fy för den lede. Vissa envisas med att hälla i en massa vatten o t.o.m. is i whiskeyn. isch!

:confused: Sär skrivningar och IS ska man passa sig för, särskilt i whiskeyn. :confused:

Chappy
2016-10-26, 22:53
:confused: Sär skrivningar och IS ska man passa sig för, särskilt i whiskeyn. :confused:

Försöker man få alkohol och IS att gå ihop har man nog tagit sig vatten över huvudet.
Frågan är väl bara om det sitter kvar på resten av kroppen efteråt?

Olle Å
2016-10-27, 08:07
[QUOTE=Chappy;107961]Försöker man få alkohol och IS att gå ihop har man nog tagit sig vatten över huvudet.
Frågan är väl bara om det sitter kvar på resten av kroppen efteråt?[/QUOTE

räven
2016-10-27, 09:23
[QUOTE=Chappy;107961]Försöker man få alkohol och IS att gå ihop har man nog tagit sig vatten över huvudet.
Frågan är väl bara om det sitter kvar på resten av kroppen efteråt?[/QUOTE

På grund av lågt grundvatten överväger länsstyrelsen att avråda från is i drinkarna.

Chappy
2016-10-27, 12:38
[QUOTE=Olle Å;107962]

På grund av lågt grundvatten överväger länsstyrelsen att avråda från is i drinkarna.

Drinkarna struntar i grundvatten is och länsstyrelse, så länge det finns T-doja

Olle Å
2016-10-31, 09:27
Tog en 10milarunda i ett härligt höstväder igår. Nu när både mygg och turister är borta och dessutom säkerligen minst en löven har fallit är det lite mera av en glidarkänsla att bara lunka fram. Man ser ju så mycket mera av omgivningen på hösten när sikten inte är så skymd. Jag fattar inte varför inte flera förlänger sin säsong in på hösten. Denna turen gick med min Dnepr, som för dgen var på gott humör.

Körde en runda i Norge förra veckan. Man måste läsa på om väderutsikterna ganska noga och följa dem minst en vecka innan. Prickade in fyra dagar med fint väder. Var lite frost en morgon, men annars + på dagarna. Körde genom Kongsberg och upp mot Geilo på en för mig ny väg. Därefter mot Eidfjord. Tog en dag i trakterna där och hittade bla. en helsikes svår serpentinväg upp genom Hjölmodalen. For ner mot Odda och fick punka vid ett vägbygge. Slangen perforerad och fick en ny dagen efter. Övernattade i Odda. Körde sedan söderöver mot V 134 och vidare österut. Den vägen var till en början ny för mig. Otroligt omväxlande med tunnlar, serpentiner, högfjäll, mycket smala vägpartier omväxlande med nästan motorvägsstandard. En jättefin tur med andra ord, som jag gjorde med Transalpen.

TMax500
2016-10-31, 10:28
....Körde en runda i Norge förra veckan..... Körde genom Kongsberg och upp mot Geilo på en för mig ny väg. Därefter mot Eidfjord. Tog en dag i trakterna där och hittade bla. en helsikes svår serpentinväg upp genom Hjölmodalen. For ner mot Odda och fick punka vid ett vägbygge. Slangen perforerad och fick en ny dagen efter. Övernattade i Odda. Körde sedan söderöver mot V 134 och vidare österut. Den vägen var till en början ny för mig. Otroligt omväxlande med tunnlar, serpentiner, högfjäll, mycket smala vägpartier omväxlande med nästan motorvägsstandard. .....
Nu kan jag ju inte skriva i den här tråden, officiellt, eftersom jag inte uppfyller ålderskriteriet. Men jag gör ett försök ändå. Säg det inte högt till någon! ;)

Låter som en fin tur!

Kongsberg-Geilo: Körde du in på 37:an och 364 mot Austbygda då? Och vidare över fjället Fv755/Fv124 mot 40:an Björkeflåta? Eller någon annan väg?

Efter Odda: du tog alltså väg 13 ned till E134, och sedan E 134 österut?

*nyfiken*

Olle Å
2016-10-31, 17:41
Nu kan jag ju inte skriva i den här tråden, officiellt, eftersom jag inte uppfyller ålderskriteriet. Men jag gör ett försök ändå. Säg det inte högt till någon! ;)

Låter som en fin tur!

Kongsberg-Geilo: Körde du in på 37:an och 364 mot Austbygda då? Och vidare över fjället Fv755/Fv124 mot 40:an Björkeflåta? Eller någon annan väg?

Efter Odda: du tog alltså väg 13 ned till E134, och sedan E 134 österut?

*nyfiken*
Från Kongsberg körde jag först V 88 ( första rondellen) norrut till Svene där v 40 tog vid .Som sagt ny väg för mig. Väldigt varierande standard på den sträckan. Tvåfilig fin väg, omväxlande backig och krokig och ibland smal. Några vägarbeten på de värsta ställena.
Kom iväg lite sent på morgonen och då jag skulle till Eidfjord hade jag inte så mycket tid till att stanna. Färden från Geilo till Eidfjord var lite jobbig för jag hade den nergående solen rakt i ögonen. Var väl framme omkring 17.30.

Lagom för lite slappning på hotellet och sedan en portion långa med stekt potatis och grönsaker. Ingen höjdare, tyvärr. Men på tisdag kväll däremot, serverades flankstek av nöt, som var jäkligt fin tillagad.

Svar fråga 2, Jaaa. :):):):)
V 13 är oxå otroligt varierande beträffande vägstandard. Smal kurvig till bred fin tvåfilig. naturligtvis med lite tunnlar här och var.

Ove
2016-10-31, 19:03
Nu kan jag ju inte skriva i den här tråden, officiellt, eftersom jag inte uppfyller ålderskriteriet. Men jag gör ett försök ändå. Säg det inte högt till någon! ;)



:hello: Det är lugnt unge man. Du fyller snart 60, det går fortare än man anar... ;)

TMax500
2016-10-31, 21:22
Från Kongsberg körde jag först V 88 ( första rondellen) norrut till Svene där v 40 tog vid ...........V 13 är oxå otroligt varierande beträffande vägstandard. Smal kurvig till bred fin tvåfilig. naturligtvis med lite tunnlar här och var.Så 88:an är mer körvärd än 40:an, då? 40:an blir ju kurvig och kul när man närmar sig Geilo, men första delen från Kongsberg är inte lika spännande.
Väg 13 är som du skriver väldigt varierande, men mestadels en fin hojväg från norr till söder. Bitvis är den kanonfin att köra, tänker bl a på stigningen mot Röldal.

EDIT: annars är den vägen jag skrev om ett gott alternativ. 37:an är mestadels fin körning. Sedan blir det smalare och sämre beläggning. Men en fin tur över fjället!

Olle Å
2016-10-31, 22:37
Så 88:an är mer körvärd än 40:an, då? 40:an blir ju kurvig och kul när man närmar sig Geilo, men första delen från Kongsberg är inte lika spännande.
Väg 13 är som du skriver väldigt varierande, men mestadels en fin hojväg från norr till söder. Bitvis är den kanonfin att köra, tänker bl a på stigningen mot Röldal.

EDIT: annars är den vägen jag skrev om ett gott alternativ. 37:an är mestadels fin körning. Sedan blir det smalare och sämre beläggning. Men en fin tur över fjället!

Från Kongsberg kör man på östra sidan av älvenl, då heter vägen 88. Vid Svene går väg 88 ihop med väg 40. På den västra sidan heter vägen 40 och är inte lika slingrig och krokig.
Vägarnas beläggning eller inte spelar ingen som helst roll för jag kör en Transalp.:rock::rock::rock:

Ove
2016-11-03, 17:34
:confused: Huvva! Bitande kallt ute trots att det inte blåser idag. Nu är det mesta inhöstat som inte ska övervintra ute. Jobbade med att ta isär utemöbler för att kunna få in dom i förråd i morse och det slutade med att jag blev stående under het dusch en halvtimma för att tina upp igen. :bath:

Snurrat runt en bra stund för att samla ihop plaster och färgburkar till frostfri förvaring tills det är dags igen och imorgon får jag väl börja en runda med batteriladdning på allt som jag inte kört i sommar.

Trots att jag är minimalist till min läggning har jag allt för många prylar som ska ses till och även om jag gör det på lägstanivå är det allt för mycket som ska ses till. Kanske ska kolla på bostadsmarknaden om det finns något grävlinggryt ledigt?:hmmmm2:

räven
2016-11-03, 18:02
:confused: Huvva! Bitande kallt ute trots att det inte blåser idag. Nu är det mesta inhöstat som inte ska övervintra ute. Jobbade med att ta isär utemöbler för att kunna få in dom i förråd i morse och det slutade med att jag blev stående under het dusch en halvtimma för att tina upp igen. :bath:

Snurrat runt en bra stund för att samla ihop plaster och färgburkar till frostfri förvaring tills det är dags igen och imorgon får jag väl börja en runda med batteriladdning på allt som jag inte kört i sommar.

Trots att jag är minimalist till min läggning har jag allt för många prylar som ska ses till och även om jag gör det på lägstanivå är det allt för mycket som ska ses till. Kanske ska kolla på bostadsmarknaden om det finns något grävlinggryt ledigt?:hmmmm2:

Kyligt. Kossorna får gå in om dom fryser. Bestämmer själva. Snäll husse. GSen körts ner till Bromölla för service på Öhlindämparna. Är det i november som stora vemodet rullar in ?

Ove
2016-11-03, 18:21
Är det i november som stora vemodet rullar in ?

:hmmmm2: Vet inte? Pensionär med flextid för allt. Bror min, pensionär han också har nyss börjat med vårveden och jag kommer att vara med där också - vårjobb i höstens tid... :cool::D

Olle Å
2016-11-03, 20:19
:hmmmm2: Vet inte? Pensionär med flextid för allt. Bror min, pensionär han också har nyss börjat med vårveden och jag kommer att vara med där också - vårjobb i höstens tid... :cool::D

Det är ju bra om man någon gång kan ligga i framkant av det som måste göras.:eek::eek:

Har sysslat med lite reparationsarbete på uthusen och lagt in nytt plastklickgolv i hallen. Lite målarfärg på dörrarna, så håller det länge igen. Den gamla mattan var från 70-talet.:)

Tog en 10-milatur med hojkhojen förra söndan i ett kanonfint väder, men nu stundar vintriga förhållanden. Har ju både dubbdäck och skidor till Transalpen, så jag funderar. Blir det barvinter, så vill jag inte sätta på dubbdäcken, för grusvägarna tar dubben på en dag.:cool:

Ove
2016-11-05, 08:36
:confused: Snö norrut och snö söderut men när jag tittar ut så är det bart. Rätt vanligt att det är så. Blåser något förbannat och kallt är det - bara att sitta inne och peta in en pinne i brasan emellanåt. Blir väl bättre när det lugnat av och jag själv vant mig vid kylan. :rolleyes:

Olle Å
2016-11-05, 09:23
:confused: Snö norrut och snö söderut men när jag tittar ut så är det bart. Rätt vanligt att det är så. Blåser något förbannat och kallt är det - bara att sitta inne och peta in en pinne i brasan emellanåt. Blir väl bättre när det lugnat av och jag själv vant mig vid kylan. :rolleyes:

Kanske förvinter på gång, men det brukar ju bli milt igen.
Kommer ihåg ett år då det snöade första älgjaktsdagen och inte blev varmt förrän veckan före påsk. Vi jobbade på några öar i skärgården utanför Roslagen då och vi åkte bil på isen. Jäkligt kallt, så pass att Bottenhavet frös och det stakades en vinterväg mellan Umeå och Wasa Hämtade hem verktygen helgen före påsk. Under påsken blåste det upp en storm och sedan var det isfritt.
Vintern efter fick vi en jäkla massa snö och lagom kallt.
Vintern därpå, kanske 15 cm sö och ingen kyla att tala om.
Många är ju inte tillräckligt gamla för att minnas vintrarna på 40-50 talet då vi var små. Mest kommer man ihåg massor av snö. Jag hade 5 km till skolan, så det blev alla upptänkliga fortskaffningsmedel. Gå eller cykla, spark eller skidor:)
Har skidor till Transalpen och dubbdäck, som jag funderar på att montera.:eek:

Olle Å
2016-11-09, 09:52
Äntligen är det stora sandlådekriget över verkar det som. Vi får väl se om det blir "tramp" i klaveret eller inte.

Ove
2016-11-10, 12:38
:confused: Kan väl knappast skyllas på Trump, men vad händer?

En granne som brukar använda max 4 timmar för att komma på plats i Stockholm fick köra 14 timmar i går för samma resa... Visserligen ligger Stockholm väldigt ocentralt där ute på kanten, nästan så man får ta till sjökort sista biten, men ändå? Beror det på vädret allena eller är beredskapen för snöfall helt otillräcklig? :confused:

Olle Å
2016-11-10, 12:54
:confused: Kan väl knappast skyllas på Trump, men vad händer?

En granne som brukar använda max 4 timmar för att komma på plats i Stockholm fick köra 14 timmar i går för samma resa... Visserligen ligger Stockholm väldigt ocentralt där ute på kanten, nästan så man får ta till sjökort sista biten, men ändå? Beror det på vädret allena eller är beredskapen för snöfall helt otillräcklig? :confused:

Visst ligget Stockholm illa till för besökare, men det verkar som om de alltid är förundrade över att det blir vinter igen. Jag bodde ju i Norrtälje för många år sedan och då var deras väghållning inte alls lika dålig.
Problemet som är störst att bli av med all snö från gatorna och trottoarer. Ett litet räkneexempel bara. Om gatan är 100m lång och 10 m bred blir det ju nästan 100m3 och om det är blötsnö, så väger den ju 80-90 ton, sjunker inte ihop heller. Det blir ju fruktansvärda volymer. Att sedan folk blir stående med sina bilar överallt underlättar inte heller. De får skylla sig själva när allting skall centraliseras till några få orter.
DET ÄR BÄTTRE PÅ LANDET:):):):):)

erikn
2016-11-10, 16:17
Och även fast det larmades om det innan så blev alla tagna på sängen. Själv bor jag sydväst om Sthlm, där hade det kommit ca 5 cm (det var inga problem att köra genom det) och jag jobbar i Nykvarn. Åker bakvägen till Södertälje och sedan vidare E20. Hade noll problem att ta mig till jobbet, noll problem hem. Samtidigt satt folk i flera timmar i kö 3-4 mil norrut. Centrala Stockholm samt norr om och öster om fick 40-50 cm under dagen.

På den här sidan finns det en stor bild längst upp, om man klickar på den så finns sammanlagt 11 bilder. Visar en del av kaoset som blir, och precis som Olle skriver så fanns massor av bilar/lastbilar/bussar som fastnat och förhindrade snöröjningen.

http://www.dn.se/sthlm/snon-ger-stora-storningar-i-flygtrafiken/

Olle Å
2016-11-14, 10:34
Och även fast det larmades om det innan så blev alla tagna på sängen. Själv bor jag sydväst om Sthlm, där hade det kommit ca 5 cm (det var inga problem att köra genom det) och jag jobbar i Nykvarn. Åker bakvägen till Södertälje och sedan vidare E20. Hade noll problem att ta mig till jobbet, noll problem hem. Samtidigt satt folk i flera timmar i kö 3-4 mil norrut. Centrala Stockholm samt norr om och öster om fick 40-50 cm under dagen.

På den här sidan finns det en stor bild längst upp, om man klickar på den så finns sammanlagt 11 bilder. Visar en del av kaoset som blir, och precis som Olle skriver så fanns massor av bilar/lastbilar/bussar som fastnat och förhindrade snöröjningen.

http://www.dn.se/sthlm/snon-ger-stora-storningar-i-flygtrafiken/

Väldigt vad vädret kan drabba olika här i landet. Kaos i öster men nästan barmark i väster. Här i Värmland har vi varit förskonade från väldig många oväder beroende på att Sydnorge tar smällen för de oväder som kommer från väster.
Nu blir det ju varmare igen, men för att gardera mig har jag beställt grova däck till Dneprn. Kommer att ha skruvdubb att ta till om det behövs. Kan bli kul att köra i snön med en trehjuling.:):)

Jan-Olov
2016-11-14, 15:48
Vet man att det kommer mycket snö så måste det plogas ofta, inte vänta på att det skall sluta för då är det kört.
Det är som med underhållet på järnvägen, kör så länge det går, sen får det väll fixa sig på något sätt inte, så noga.

räven
2016-11-14, 18:14
Vet man att det kommer mycket snö så måste det plogas ofta, inte vänta på att det skall sluta för då är det kört.
Det är som med underhållet på järnvägen, kör så länge det går, sen får det väll fixa sig på något sätt inte, så noga.

Vi på landet lär oss att det kan bli snö.

Ove
2016-11-14, 22:10
:) Inte bara elände. Idag har jag suttit en liten stund med en ny familjemedlem i knät, 2 dagar gammal. En liten sonson som mest sover och äter stup i ett som dom små brukar göra. :love:

Några dagar har jag och hustrun haft hand om barnbarn nummer ett medan föräldrar och brorsa varit på sjukhuset så lite nytta kan man fortfarande göra vilket känns skönt. ;)

räven
2016-11-14, 22:59
:) Inte bara elände. Idag har jag suttit en liten stund med en ny familjemedlem i knät, 2 dagar gammal. En liten sonson som mest sover och äter stup i ett som dom små brukar göra. :love:

Några dagar har jag och hustrun haft hand om barnbarn nummer ett medan föräldrar och brorsa varit på sjukhuset så lite nytta kan man fortfarande göra vilket känns skönt. ;)

Grattis Ove.

Olle Å
2016-11-15, 09:58
:) Inte bara elände. Idag har jag suttit en liten stund med en ny familjemedlem i knät, 2 dagar gammal. En liten sonson som mest sover och äter stup i ett som dom små brukar göra. :love:

Några dagar har jag och hustrun haft hand om barnbarn nummer ett medan föräldrar och brorsa varit på sjukhuset så lite nytta kan man fortfarande göra vilket känns skönt. ;)

Grattis farfar.:):):)

Ove
2016-11-15, 10:18
Grattis Ove.


Grattis farfar.:):):)

:shakehands: Tack gubbar! Väskan för akut utryckning har legat packad och klar i bilen 3 veckor innan det blev av, men när det blev så blev det när vi ändå var på plats så det vart ingen brådska.

Nu är det lugnt och vardag igen så det blir att tänka över vad som ska göras inför vintern och se till att det faktiskt blir gjort... :rolleyes:

Olle Å
2016-11-16, 07:53
:shakehands: Tack gubbar! Väskan för akut utryckning har legat packad och klar i bilen 3 veckor innan det blev av, men när det blev så blev det när vi ändå var på plats så det vart ingen brådska.

Nu är det lugnt och vardag igen så det blir att tänka över vad som ska göras inför vintern och se till att det faktiskt blir gjort... :rolleyes:

Nu vill jag ha lite snö, så man kan åka hoj. Ställt in Transalpen för vintern. Köpt hem nya grova däck till Dneprn och skruvdubbar som bara sätts i om det behövs. då kan man ju ha dem + en skruvdragare med sig på färden och bara skruva i dem. :):):)

Ove
2016-11-16, 16:41
:) Kul att du kommit igång att köra ryssen. Driftsäkerheten kommer säkert att bli bättre efterhand som den används.

Detsamma gäller kroppen. Min har legat i träda en längre tid men idag blev det ett ryck i bonngymet - brorsans vedhög. Bitar som är 50 cm långa och bortemot lika grova som ska klyvas och in under tak. Ett par timmar får räcka till en början men jag hoppas att det blir längre pass framöver. Dom där tunna trasorna som hänger runt kropp och extremiteter och som en gång var muskler behöver pumpas upp igen. :rolleyes:

räven
2016-11-16, 19:35
:) Kul att du kommit igång att köra ryssen. Driftsäkerheten kommer säkert att bli bättre efterhand som den används.

Detsamma gäller kroppen. Min har legat i träda en längre tid men idag blev det ett ryck i bonngymet - brorsans vedhög. Bitar som är 50 cm långa och bortemot lika grova som ska klyvas och in under tak. Ett par timmar får räcka till en början men jag hoppas att det blir längre pass framöver. Dom där tunna trasorna som hänger runt kropp och extremiteter och som en gång var muskler behöver pumpas upp igen. :rolleyes:

Ved är bra.

Olle Å
2016-11-16, 22:17
Ved är bra.

Visst håller veden kroppen i trim. I rimliga proportioner förståss. Så här på sista kvarten får man lov att använda lite hjälpmedel, som klyv och motorsåg.:):):)

Ove
2016-11-17, 10:06
Visst håller veden kroppen i trim. I rimliga proportioner förståss. Så här på sista kvarten får man lov att använda lite hjälpmedel, som klyv och motorsåg.:):):)

:hmmmm2: Jodå, hjälpmedel finns. Griplastare, motorsåg, hydrualklyv och elevator. Arbetet är annorlunda mot förr och man får fram större kvantiteter, men det är knappast lättare än förr när man stod med huggkubbe och yxa. Maskiner har egenheten att hetsa upp tempot så att man lätt går över sin förmåga.. :rolleyes:

räven
2016-11-17, 10:57
:hmmmm2: Jodå, hjälpmedel finns. Griplastare, motorsåg, hydrualklyv och elevator. Arbetet är annorlunda mot förr och man får fram större kvantiteter, men det är knappast lättare än förr när man stod med huggkubbe och yxa. Maskiner har egenheten att hetsa upp tempot så att man lätt går över sin förmåga.. :rolleyes:

Här gäller samma som på Mcn. Man behöver inte köra på maxvarv Ove.

Ove
2016-11-17, 15:37
Här gäller samma som på Mcn. Man behöver inte köra på maxvarv Ove.

Va? Behöver man inte? :hmmmm2:

Olle Å
2016-11-17, 19:45
Va? Behöver man inte? :hmmmm2:

Faktiskt inte. Men motorsåg har samma stressande effekt som en trimmad moppe, fullgas. Det är ju jäkligt svårt att använda motorsågen om man inte kör den fullt i alla fall.
Vi praktiserade sk. Norgetempo med hojarna och det funkade över förväntan efter lite tillvänjning. :):):)

räven
2016-11-17, 19:56
Faktiskt inte. Men motorsåg har samma stressande effekt som en trimmad moppe, fullgas. Det är ju jäkligt svårt att använda motorsågen om man inte kör den fullt i alla fall.
Vi praktiserade sk. Norgetempo med hojarna och det funkade över förväntan efter lite tillvänjning. :):):)

Motorsåg är en helvetesmaskin, men effektiv. Norgetempo är faktisk fin avkoppling.

Ove
2016-11-17, 22:41
Motorsåg är en helvetesmaskin, men effektiv. Norgetempo är faktisk fin avkoppling.

:rolleyes: Åsså för dom ett jävvla oväsen, en Husqvarnasåg på högvarv låter som en 6-pipig Benelli med 6-1 system.

Kanske är det att få ut kraft ur något som inte väsnas som gjort att intresset för segling vaknat till liv igen efter flera decennier. Nog för att även segel låter och sjäva båten rumlar om en del i sjön, men det är inte riktigt detsamma. Dom ljuden berättar om vad jag kan göra för att pressa ut ännu mera kräm ur vinden..:evil:- fast det är ju ingen stress ...eller? :hmmmm2:

Olle Å
2016-11-18, 10:10
:rolleyes: Åsså för dom ett jävvla oväsen, en Husqvarnasåg på högvarv låter som en 6-pipig Benelli med 6-1 system.

Kanske är det att få ut kraft ur något som inte väsnas som gjort att intresset för segling vaknat till liv igen efter flera decennier. Nog för att även segel låter och sjäva båten rumlar om en del i sjön, men det är inte riktigt detsamma. Dom ljuden berättar om vad jag kan göra för att pressa ut ännu mera kräm ur vinden..:evil:- fast det är ju ingen stress ...eller? :hmmmm2:

Hm, segla och segla, viss skillnad på tävlingssegling och vanligt kajkande. Visst är ju vanlig segling under bra förhållanden rofyllt. (blir det verkligen om det är stiltje).
Kom och tänka på nästan rasistiskt beteende , seglare vs. motorister.
Pappa hade en motorbåtsförsedd kompis som fick bränsleproblem utanför en ö ca 2 mil öster om Norrtälje. Där höll seglarna till och hade klubbstugan där, alldeles i början av Norrtäljeviken som är ca 1,5 mil lång. Hade han motorbåt fick han väl skylla sig själv, dom kunde inte hjälpa honom, fick han till svar. Till slut var det någon som lånade honom en grej han behövde. Sent på kvällen då han var på väg tillbaka till hamnen låg det några segelbåtar ute i viken som då var helt spegelblank. De viftade med sina tampar och ville ha bogserhjälp in till bryggan, men tji, för en av dem var den som mest var spydig mot motorister.:):):):)

räven
2016-11-18, 14:01
Hm, segla och segla, viss skillnad på tävlingssegling och vanligt kajkande. Visst är ju vanlig segling under bra förhållanden rofyllt. (blir det verkligen om det är stiltje).
Kom och tänka på nästan rasistiskt beteende , seglare vs. motorister.
Pappa hade en motorbåtsförsedd kompis som fick bränsleproblem utanför en ö ca 2 mil öster om Norrtälje. Där höll seglarna till och hade klubbstugan där, alldeles i början av Norrtäljeviken som är ca 1,5 mil lång. Hade han motorbåt fick han väl skylla sig själv, dom kunde inte hjälpa honom, fick han till svar. Till slut var det någon som lånade honom en grej han behövde. Sent på kvällen då han var på väg tillbaka till hamnen låg det några segelbåtar ute i viken som då var helt spegelblank. De viftade med sina tampar och ville ha bogserhjälp in till bryggan, men tji, för en av dem var den som mest var spydig mot motorister.:):):):)

Det där med segling är lite jobbigt. Har inte hittat gasspjället.

Ove
2016-11-18, 23:20
Hm, segla och segla, viss skillnad på tävlingssegling och vanligt kajkande. Visst är ju vanlig segling under bra förhållanden rofyllt. (blir det verkligen om det är stiltje).
Kom och tänka på nästan rasistiskt beteende , seglare vs. motorister.
Pappa hade en motorbåtsförsedd kompis som fick bränsleproblem utanför en ö ca 2 mil öster om Norrtälje. Där höll seglarna till och hade klubbstugan där, alldeles i början av Norrtäljeviken som är ca 1,5 mil lång. Hade han motorbåt fick han väl skylla sig själv, dom kunde inte hjälpa honom, fick han till svar. Till slut var det någon som lånade honom en grej han behövde. Sent på kvällen då han var på väg tillbaka till hamnen låg det några segelbåtar ute i viken som då var helt spegelblank. De viftade med sina tampar och ville ha bogserhjälp in till bryggan, men tji, för en av dem var den som mest var spydig mot motorister.:):):)

Förstår vad du menar och håller med när det gäller förhållanddet grytgubbar och textilare som det en gång var. :rolleyes:
Det var gärna lite hög svansföring i seglargänget och en "grabbig" attityd(= dryg). Man skulle vara rätt klädd och prata på ett visst sätt för att räknas och det lever nog kvar en del av det här och var. Men numera ska en segelbåt vara så jäkla stor så att dom måste ha motor för att kunna följa lederna för pga djupgående och risk för repor i gelcoaten är det farled som gäller - alltså motor och köra GPS i farled. Segel föres endast under extremt gynnsamma förhållanden. :rolleyes:

Vad gäller motorbåt så ger jag mig inte gärna ut i sådana utan att vara garderad med möjlighet till bärgning redan från start eller att jag har mer än en motor eller segel för att driva farkosten om moroten krånglar (normalt beteende för den sortens anordningar). :mad:

Hjälpsamhet är mycket viktig till sjöss men jag förstår din faders kompis som lämnade seglaren drivandes. Dumt beteende skall inte premieras. Annars är det naturligt att ta tamp och bogsera iland oavsett vilka båtar det gäller. Har själv bogserat motorbåt och blivit bogserad när motorjäveln lagt av och jag inte haft annat att göra än att vifta med tampen. :o

Kommer jag ut med den aktuella farkosten kan jag inte erbjuda bogsering annat än för möjligen en Optimistjolle och enda reserven är en vrickåra. Får kompensera med konserver, torrvaror och lämpligt campingkök för att kunna driva omkring några dygn.. .;)

Att det är kul att retas lite med dom som stilar sig är bara att erkänna. Själv är jag mycket road av lättvindssegling och det är alltid lika kul när man med slakt hängande skot kan blåsa förbi dom hårda grabbarna som tydligen ligger stilla och väntar på kuling med planskotade segel...:rolleyes:


Det där med segling är lite jobbigt. Har inte hittat gasspjället.

Tja, ganska enkelt egentligen, bara att balansera ett gäng med motverkande krafter för att komma till ett framåtdrivande resultat.. :D

Chappy
2016-11-19, 10:39
Vind i seglen sjöng Harry Brandelius. Det är vinden som passerar seglet som skapar undertrycket som "suger" båten framåt. Lite svårt att tonsätta kanske.

Olle Å
2016-11-19, 15:00
Vind i seglen sjöng Harry Brandelius. Det är vinden som passerar seglet som skapar undertrycket som "suger" båten framåt. Lite svårt att tonsätta kanske.

En seglare får nog ta den rätta vägen. Han Harry var väl lite väl romantisk då det gäller livet på havet.:eek::eek:
OK. Chappy, har du fixat till hojen ännu?:confused:

räven
2016-11-19, 18:05
En seglare får nog ta den rätta vägen. Han Harry var väl lite väl romantisk då det gäller livet på havet.:eek::eek:
OK. Chappy, har du fixat till hojen ännu?:confused:

Jag sitter nog på land å lyssna på en visa om havet.

Chappy
2016-11-20, 14:50
Bygger inte själv denna gång. Försäkringsärende. Nu står den på tre hjul . Två är 21,5/15.
Hoppas FRO-besiktning o registreringsbesiktning o lite annat smått o gott ska va klart till hjul.
Själv sitter jag o klurar på hur hundburen ska konstrueras och fästas. filar på en lösning med ett Hec-Pack fäste
och en avfjädrad fyrkantsprofil som slutar överkant stänkskärm med en lastplatta. Där hundbur eller annan last kan stå.
Ni som är jägare har väl sett Hec-Pack-korgarna på dragkrokar. lastar hundratals kilo vilt (fast max enligt reg.90kg)

Olle Å
2016-11-20, 21:39
Bygger inte själv denna gång. Försäkringsärende. Nu står den på tre hjul . Två är 21,5/15.
Hoppas FRO-besiktning o registreringsbesiktning o lite annat smått o gott ska va klart till hjul.
Själv sitter jag o klurar på hur hundburen ska konstrueras och fästas. filar på en lösning med ett Hec-Pack fäste
och en avfjädrad fyrkantsprofil som slutar överkant stänkskärm med en lastplatta. Där hundbur eller annan last kan stå.
Ni som är jägare har väl sett Hec-Pack-korgarna på dragkrokar. lastar hundratals kilo vilt (fast max enligt reg.90kg)

Varför FRO-besiktning? Har du byggt om hojen helt?
Får själv FRO-besikta då Transalpen förses med sidovagn. Kommer att bli lätt att ta av.:):):)

Olle Å
2016-11-21, 19:09
Varför FRO-besiktning? Har du byggt om hojen helt?
Får själv FRO-besikta då Transalpen förses med sidovagn. Kommer att bli lätt att ta av.:):):)

Fått veta att sidovagnen inte skall få vara lätt att ta av, så då får man väl göra en kluring.
Underbart väder i dag. tog en rejäl promenad i skogen med jycken på förmiddagen. På eftermiddagen var de dags att rasta både hästar och fru i skogen med en promenad.
Vet ni att en häst kan kallas för en fyrtakts havremotor med smackstart. Tyvärr mycket dåliga bromsar ibland.:):):)

räven
2016-11-22, 19:00
Fått veta att sidovagnen inte skall få vara lätt att ta av, så då får man väl göra en kluring.
Underbart väder i dag. tog en rejäl promenad i skogen med jycken på förmiddagen. På eftermiddagen var de dags att rasta både hästar och fru i skogen med en promenad.
Vet ni att en häst kan kallas för en fyrtakts havremotor med smackstart. Tyvärr mycket dåliga bromsar ibland.:):):)

På min R60 tog det max 5 min att plocka av vagnen. Jag körde solo å frun gillade köra med vagn.

Chappy
2016-11-23, 09:32
Fått veta att sidovagnen inte skall få vara lätt att ta av, så då får man väl göra en kluring.
Underbart väder i dag. tog en rejäl promenad i skogen med jycken på förmiddagen. På eftermiddagen var de dags att rasta både hästar och fru i skogen med en promenad.
Vet ni att en häst kan kallas för en fyrtakts havremotor med smackstart. Tyvärr mycket dåliga bromsar ibland.:):):)

Det finns ingen fixed limit för hur länge eller långt man får provköra ett ekipage innan man registreringsbesiktigar.
Jag känner till dom som har provkört i 20år och på mycket mycket nära håll en som provkört i 2år innan han kostade på 4500.-kr på SFRO och registreringsbesiktning.

Ove
2016-11-23, 10:15
Vilt: En personbil minskade vildsvinsstammen med 4 djur häromkvällen i mina trakter. Dom som var i bilen klarade sig bra men bilen blev skrot.

räven
2016-11-23, 11:11
Vilt: En personbil minskade vildsvinsstammen med 4 djur häromkvällen i mina trakter. Dom som var i bilen klarade sig bra men bilen blev skrot.

Vildsvin är inte att leka med om du sitter i personbil. Va med på ett eftersök när ett vildsvin ödelagt en volvo 945 totalt å gått därifrån.

Olle Å
2016-11-23, 14:24
Vildsvin är inte att leka med om du sitter i personbil. Va med på ett eftersök när ett vildsvin ödelagt en volvo 945 totalt å gått därifrån.

Hmm, vildsvin är hårda och bilar är mjuka.
Fint väder här i södra Värmland har regnat en del, mycket på nätterna. Verkar som om gräset fortfarande växer lite.
Har tagit hem vinterdäck och dubbar till hojarna, men de kanske inte behövs.
Funderar på norska Krystallrallyt i februari, kanske min sista chans att åka dit. Vi får väl se. :):):)

räven
2016-11-27, 17:02
Hmm, vildsvin är hårda och bilar är mjuka.
Fint väder här i södra Värmland har regnat en del, mycket på nätterna. Verkar som om gräset fortfarande växer lite.
Har tagit hem vinterdäck och dubbar till hojarna, men de kanske inte behövs.
Funderar på norska Krystallrallyt i februari, kanske min sista chans att åka dit. Vi får väl se. :):):)

Hängt skogsvagn efter traktorn så nu blir det att köra i skogen. Vinterterapi.

Olle Å
2016-11-28, 10:12
Det här med motorer är konstigt. Bara det surrar och brummar så är det ok.
Diskuterade någon gång over olika ljud. Ett lågt dieselmumlamde är rogivande i jämförelse en högvarvad sporthoj, så sitt inte och somna i traktorn nu.

Ove
2016-11-28, 15:26
Det här med motorer är konstigt. Bara det surrar och brummar så är det ok.
Diskuterade någon gång over olika ljud. Ett lågt dieselmumlamde är rogivande i jämförelse en högvarvad sporthoj, så sitt inte och somna i traktorn nu.

:cool: Tur att det är ordentlig hytt på traktorerna numera - det är lätt hänt att man brister ut i ljudlig sång med dieselmotorn som baston. :rolleyes:

Olle Å
2016-11-28, 18:43
:cool: Tur att det är ordentlig hytt på traktorerna numera - det är lätt hänt att man brister ut i ljudlig sång med dieselmotorn som baston. :rolleyes:

Är det det som kallas för bastonera? :confused::confused::confused:

räven
2016-11-29, 17:46
Det här med motorer är konstigt. Bara det surrar och brummar så är det ok.
Diskuterade någon gång over olika ljud. Ett lågt dieselmumlamde är rogivande i jämförelse en högvarvad sporthoj, så sitt inte och somna i traktorn nu.

Jag håller mig vaken Olle. Söker bra spår. Tysk motor så jag känner mig som hemma. Inget avgastrim, tyst å fint.

Ove
2016-11-29, 18:51
Jag håller mig vaken Olle. Söker bra spår. Tysk motor så jag känner mig som hemma. Inget avgastrim, tyst å fint.

:) Säkert lätt att hålla sig vaken i skogen. Värre i vårbruket i slutet på låååånga arbetsdagar, vet om flera bönder som vaknat harvandes långt från åkern - i dike eller t.o.m. ute i rena skogen. :eek:

Olle Å
2016-11-29, 19:58
:) Säkert lätt att hålla sig vaken i skogen. Värre i vårbruket i slutet på låååånga arbetsdagar, vet om flera bönder som vaknat harvandes långt från åkern - i dike eller t.o.m. ute i rena skogen. :eek:

I min ungdom jobbade jag på ett lantbruk, var svårt ibland att kombinera lååånga dagar i traktorn med ett nattliv. En gång stannade traktorn i ett dike med framhjulen. :):)

Ove
2016-11-29, 20:41
I min ungdom jobbade jag på ett lantbruk, var svårt ibland att kombinera lååånga dagar i traktorn med ett nattliv. En gång stannade traktorn i ett dike med framhjulen. :):)

:D Se där! Nu kan jag räkna in en till. ;)

räven
2016-11-29, 21:46
I Småland är åkerlapparna små så man hinner inte få en blund i ögat. I skogen är det stenigt så man måste hela tiden söka rätt spår. När vintern kommer är det fin terapi att köra virke från skogen. Kan man tjäna någon krona till däck å bensin. Nästan glömde nämna att skogspengar funkar om man vill käka kokt torsk på Norgeturen.

Chappy
2016-11-30, 10:03
Du har helt rätt Räven. På många av tegar som fött smålänningar i hundratals år kan dagens stora maskiner knappt vända, när man väl rivit halva sten muren för att komma in på åkern.
Undantag finns dock. 1976 sällade jag mig till de sovandes skara, faktiskt i dina hemtrakter,
Hos bröderna??? på Djurlemyr.

Ove
2016-12-01, 08:54
1976 sällade jag mig till de sovandes skara, faktiskt i dina hemtrakter,
Hos bröderna??? på Djurlemyr.

:) Myr, utdikad på 1800-talet med lätt och stenfri torvjord. Lätt att sussa till där i en jämnt brummande och mjukt vaggande traktor. :sleep:

:sleep: Blir väl likadant på vägarna när TrV kommer att sänka hastihetsgränserna på en massa raka och jämna vägar riket runt. Sovande bilförare är en reell risk som jag tror kommer att öka när stolligheterna är genomförda. :rolleyes:

Chappy
2016-12-01, 10:16
Efter att ha kört en hel sommar med hjärtat i halsgropen, har jag hittat felet.
Mitt senaste förvärv, en Suzuki 1100 med Watsonian holk, har hoppat omkring som en skadeskjuten fågel över hela vägbanan vid minsta vindpust eller gupp i vägen.
Ökade toe in med 2cm till 4cm. Böt ut sidovagns stötdämparen. Höjde fjädertrycket och ökade oljemotståndet i hojens främre stötdämpare.
Ekipaget går nu stadigt som en pansarvagn. Det bästa med allt är att jag nu inte blir tvungen att lura på någon annan stackars sate en okörbar hoj.

Chappy
2016-12-01, 11:58
Den gamla damen får nu hänga med ett tag till nu när hon uppför sig.

4341

4342

4343

Olle Å
2016-12-01, 23:43
Efter att ha kört en hel sommar med hjärtat i halsgropen, har jag hittat felet.
Mitt senaste förvärv, en Suzuki 1100 med Watsonian holk, har hoppat omkring som en skadeskjuten fågel över hela vägbanan vid minsta vindpust eller gupp i vägen.
Ökade toe in med 2cm till 4cm. Böt ut sidovagns stötdämparen. Höjde fjädertrycket och ökade oljemotståndet i hojens främre stötdämpare.
Ekipaget går nu stadigt som en pansarvagn. Det bästa med allt är att jag nu inte blir tvungen att lura på någon annan stackars sate en okörbar hoj.

Ja ibland kan det vara ganska enkla saker att rätta till, men ack så svåra at hitta. Får väl se om mitt ekipage blir klart före vintern. Sidovagnen har jag. Håller på med fasthängningsramen. Lite problem eftersom jag inte vil svetsa eller borra i orginalramen till hojen. Om det inte blir för kallt att hålla på, så kanske det går att provköra i slutet av nästa vecka. Sedan skall det hela besiktas av SFRO och så småningom lackeras. Den gamla Dnepern går ju fint, men ingenting att åka långt med , tror jag. :):):)

Olle Å
2016-12-06, 09:03
Ja ibland kan det vara ganska enkla saker att rätta till, men ack så svåra at hitta. Får väl se om mitt ekipage blir klart före vintern. Sidovagnen har jag. Håller på med fasthängningsramen. Lite problem eftersom jag inte vil svetsa eller borra i orginalramen till hojen. Om det inte blir för kallt att hålla på, så kanske det går att provköra i slutet av nästa vecka. Sedan skall det hela besiktas av SFRO och så småningom lackeras. Den gamla Dnepern går ju fint, men ingenting att åka långt med , tror jag. :):):)

Tja, nu har ju projektet blivit fördröjt ett tag pga. en brand, som förstörde taket.:mad::mad::mad:

Chappy
2016-12-06, 23:12
Tja, nu har ju projektet blivit fördröjt ett tag pga. en brand, som förstörde taket.:mad::mad::mad:

Frågan är som vanligt..Ska man vara glad för att det inte blev värre eller ska man vara förbannad för att det blev som det blev?
Roligt är det i alla fall inte.

Olle Å
2016-12-08, 09:25
Frågan är som vanligt..Ska man vara glad för att det inte blev värre eller ska man vara förbannad för att det blev som det blev?
Roligt är det i alla fall inte.

Svårt att svara på, men i mitt fall gäller båda delarna. En jäkla massa besvär med en utplockning av allt i garaget, men samtidigt blir det ju en rejäl genomgång och städning efter nästan 40 års samlande. Om det blir ett nytt garage eller bara reparation bestämmer försäkringsbolaget. Hade i alla fall betalt försäkringen två veckor innan.:):mad::):mad:

Jan-Olov
2016-12-08, 13:08
Slutresultatet kan kanske bli bra i slutändan, nytt tak kunna isolera lite få städat all bråte som alla samlar på sig du får elen tillrättad monterat jordfelsbrytare kunna måla till lite. Ja det blir nog bra bara försäkringen tar det dom skall göra.

Olle Å
2016-12-10, 18:19
Slutresultatet kan kanske bli bra i slutändan, nytt tak kunna isolera lite få städat all bråte som alla samlar på sig du får elen tillrättad monterat jordfelsbrytare kunna måla till lite. Ja det blir nog bra bara försäkringen tar det dom skall göra.

Jag har Länsförsäkringar till allt. Har aldrig haft krångel med dem, utan det löst sig med de intermezzon jag hat genom åren. Verkar vara ok även denna gång. Ett elfel har varit orsaken.:):)

Ove
2016-12-13, 19:10
:) Tur ändå att det bara drabbade byggnaden. Värre hade det varit om hojar och utrustning brunnit upp. Bygga kan du ju. :) ;)

Ove
2016-12-13, 19:51
:rolleyes: På tal om bygga så har jag på sistone läst om att man byggt trädhus, gjort trädmöbler och t.o.m. byggt trädbåtar. Trädhus tycker jag är en kul grej men det som var på bild stod på backen som en vanlig kåk. Trädmöbler låter risigt och den där trädbåten begriper jag mig inte på?

:rolleyes: Äsch - det är väl bara så att dom som skriver artiklar i tidningar numera saknar ordkunskap. Bäst att förklara om det finns någon sån där reportör som läser att träd har alltid en rot i ena änden och grenar i den andra. Trä är det som finns innanför barken och det som är tillverkat av det materialet är gjort av trä.

OK - jag är väl lite ordpolis. Det är min lilla hobby att tillrättavisa telefonnasare som kallar mig Ove och tilltalar mig med ni, att om man ska säga ni skall man också använda titel och efternamn. Förnamn hör alltid tillsammans med du. ;)

räven
2016-12-13, 23:11
Just nu består en del av dagen att köra träd ut från skogen till upplag, därifrån transporteras till sågverk. Förhoppningsvis kan det bli byggmaterial åt dom som behöver bostäder. Känner att jag drar något strå till stacken. Kan det bli någon krona över till någon hojtur åt mig tackar jag inte nej till det.

Ove
2016-12-13, 23:58
Just nu består en del av dagen att köra träd ut från skogen till upplag, därifrån transporteras till sågverk. Förhoppningsvis kan det bli byggmaterial åt dom som behöver bostäder. Känner att jag drar något strå till stacken. Kan det bli någon krona över till någon hojtur åt mig tackar jag inte nej till det.

:hmmmm2: Trädriven Bumse? ;)

Olle Å
2016-12-14, 07:50
:hmmmm2: Trädriven Bumse? ;)

Tja, skall den svenska lantbrukspolitiken få fortsätta, så har vi snart gengasbehov igen. :mad::mad::mad:
Varför inte föresten? Ett gengasaggregat i sidvagnen, och med plats för veden. :):):)

Ove
2016-12-14, 09:51
Tja, skall den svenska lantbrukspolitiken få fortsätta, så har vi snart gengasbehov igen. :mad::mad::mad:
Varför inte föresten? Ett gengasaggregat i sidvagnen, och med plats för veden. :):):)

:) Ryssen skulle utan tvekan fungera med gengas. :) ;)

Olle Å
2016-12-14, 11:01
:) Ryssen skulle utan tvekan fungera med gengas. :) ;)
Fanns faktiskt några aggregat på 40-talet som var monterade på sidvaqgnshoj. :):):)

Jan-Olov
2016-12-14, 11:06
Kolla.
http://nortonsingles.se/gammal/d982fba5-74a9-4841-bc7f-4523cb46fd14-29.html

Olle Å
2016-12-14, 12:34
Kolla.
http://nortonsingles.se/gammal/d982fba5-74a9-4841-bc7f-4523cb46fd14-29.html

Härligt resonemang av kluringar. Kanske man kan grilla korv medans man åker. :):):)

räven
2016-12-17, 23:17
Många kluringar där ute. Om man gör el i en brunkolspanna kan man köra miljövänlig elbil.

Jan-Olov
2016-12-18, 00:28
Många kluringar där ute. Om man gör el i en brunkolspanna kan man köra miljövänlig elbil.

Lika korkat som att kalla torv för förnyelsebar bränsle.

Olle Å
2016-12-18, 09:47
Lika korkat som att kalla torv för förnyelsebar bränsle.

Att köra miljövänligt är oftast en definition som förare gör för att mildra sitt samvete. El tillverkas ju på många olika sätt, torv, brunkol, olja, och kärnkraft, för att inte tala om hur allt tillverkas som utgör fordonet eller de komponenter som utgör kraftverket. Alla mekaniska fordon är ju miljöbovar i större eller mindre utsträckning. :mad::mad::mad:
Kom att tänka på strofen , "sol, vind och vatten", där har vi nog det mest miljövänliga alternativet.
" en ska ente ha brått" :):):)

Ove
2016-12-18, 11:45
:hmmmm2: Solpaneler på garagetaket och säkra upp med en vindsnurra för mulna dagar att ladda batterierna med så är man kanske på en rel. miljövänlig sida. Sen beror effekten av vad det gick åt i energi för att tillverka prylarna.. :confused:

räven
2016-12-18, 17:21
:hmmmm2: Solpaneler på garagetaket och säkra upp med en vindsnurra för mulna dagar att ladda batterierna med så är man kanske på en rel. miljövänlig sida. Sen beror effekten av vad det gick åt i energi för att tillverka prylarna.. :confused:

Problemet är väl att man måste ladda några gånger mellan Linneryd å Sjötorp. Blir nog möe vindfång med solpaneler på Varaslätten.

Jan-Olov
2016-12-18, 19:48
Sätt flexibla solfångare på en mast så kan du ta hjälp av vinden.

Ove
2016-12-18, 21:11
Problemet är väl att man måste ladda några gånger mellan Linneryd å Sjötorp. Blir nog möe vindfång med solpaneler på Varaslätten.

:hmmmm2: Tror nog det löser sig. När det är dags för dig att skifta ut GS;en så finns det nog nån hoj som går på vätgas istället. Bränslecell och elmotor blir grejer det - tyst och fint. Då kan du byta till en hjälm som släpper in ljud så att du kan njuta av fågelsången. ;)

Ove
2016-12-18, 21:31
:) Kom å tänka på ... Det är nog inte helt tokigt det där att jag köpt mig en båt som bara går för segel ( ja lite med vrickåra också, men...).

Med det världsläge vi har så kan det lätt hända att oljan bara stryps och vi har inget att hälla i tanken. Vägtrafik funkar inte, båtar kan inte gå för motor o.s.v. I det läget har jag möjlighet att komma till butiken i stan för att handla godis, iallafall så länge det finns något i hyllorna. Sen får man väl lära sig den hederliga konsten att bränna hemma. Har ju bott i Värmland några år så jag kan iallafall teorin - typ som en sån där konsult. Fiska är alltid möjligt och någon form av självhushåll om det skulle bli långvarigt. Hoppas att vi inte kommer dit!

I vilket fall som helst - bensin som bränsle kan vi snart räkna ut. Det mesta är redan förbrukat så kanske det funkar som motorbränsle ytterligare 10 - 20 år? De sista skvättarna kommer att bli så dyra så dom kommer nog att användas som parfym.... :p

Olle Å
2016-12-19, 12:31
:) Kom å tänka på ... Det är nog inte helt tokigt det där att jag köpt mig en båt som bara går för segel ( ja lite med vrickåra också, men...).

Med det världsläge vi har så kan det lätt hända att oljan bara stryps och vi har inget att hälla i tanken. Vägtrafik funkar inte, båtar kan inte gå för motor o.s.v. I det läget har jag möjlighet att komma till butiken i stan för att handla godis, iallafall så länge det finns något i hyllorna. Sen får man väl lära sig den hederliga konsten att bränna hemma. Har ju bott i Värmland några år så jag kan iallafall teorin - typ som en sån där konsult. Fiska är alltid möjligt och någon form av självhushåll om det skulle bli långvarigt. Hoppas att vi inte kommer dit!

I vilket fall som helst - bensin som bränsle kan vi snart räkna ut. Det mesta är redan förbrukat så kanske det funkar som motorbränsle ytterligare 10 - 20 år? De sista skvättarna kommer att bli så dyra så dom kommer nog att användas som parfym.... :p

Ja men, då har vi ju kommit till gengasen. Tänk vad många arbetstillfällen det skulle ge. Då skulle nog skogsskötseln bli bättre. Man ser ju fruktansvärt mycket areal vildvuxen ogallrad skog då man är ute och åker.:):)
Om vi sedan går over till lufttorkat tegel, så blir det ju mera trä över. ´Mitt hus har stått sedan 1905 och är av torkat lertegel

Ove
2016-12-19, 13:58
Om vi sedan går over till lufttorkat tegel, så blir det ju mera trä över. ´Mitt hus har stått sedan 1905 och är av torkat lertegel

:) Ett alldeles utmärkt men nästan bortglömt byggmaterial. Det är väl bara du och den danske bonden i "100% bonde" som bor i hus byggda av torkat lertegel.

Kräver lite extra just när det görs för det finns inte att köpa men man får väldigt mycket fina egenskaper när det används rätt. Synd bara att man inte kan ha det på taket för där skulle det snart regna bort. :confused:

räven
2016-12-19, 15:39
Ja men, då har vi ju kommit till gengasen. Tänk vad många arbetstillfällen det skulle ge. Då skulle nog skogsskötseln bli bättre. Man ser ju fruktansvärt mycket areal vildvuxen ogallrad skog då man är ute och åker.:):)
Om vi sedan går over till lufttorkat tegel, så blir det ju mera trä över. ´Mitt hus har stått sedan 1905 och är av torkat lertegel

Tyvärr går det dåligt att sälja flisris numera. Vissa värmeverk importerar soppor från kontinenten. Naturligtvis är trä bästa byggmatrealet eftersom jag hugger timmer åt husbyggarna. Som sagt det kan finansera någon hojresa också.

Olle Å
2016-12-19, 18:08
Tyvärr går det dåligt att sälja flisris numera. Vissa värmeverk importerar soppor från kontinenten. Naturligtvis är trä bästa byggmatrealet eftersom jag hugger timmer åt husbyggarna. Som sagt det kan finansera någon hojresa också.

Jag har nog en liten nostalgisk tanke bakom gengasdrift. Den borde ju kunna framställas industriellt i värmeverk och saluföras i typ gasolbehållare. Då kunde vi ju ha gasdrift i stället för bensin.:D:D

Ove
2016-12-19, 18:53
Jag har nog en liten nostalgisk tanke bakom gengasdrift. Den borde ju kunna framställas industriellt i värmeverk och saluföras i typ gasolbehållare. Då kunde vi ju ha gasdrift i stället för bensin.:D:D

:hmmmm2: Koloxid på tank med ett jäddra tryck eller nedkylt så det är i vätskeform? Mja kanske funkar både ock, men om man har kyltank är det bäst att den är välisolerad så att man inte förfryser klockorna i dalen... :eek:

Ove
2016-12-19, 22:48
Jag har nog en liten nostalgisk tanke bakom gengasdrift.

:D Kom just från TV;n. Tittade på en snubbe som bygger hus av skrot. Dom behövde ladda batterier utan att använda elnätet. Dom fyllde en tunna med en blandning av ko- och fårgödsel och tätade till, bara ett rör var öppet. Sen eldade dom under tills det kom gas ur röret. Då kopplade dom till en slang som var istucken i luftrenaren på en gammal generator - och den startade och orkade tydligen ladda batterierna. Kanske det funkar med mix av ko- och hästskit och då har du bränslet från egen gård. ;)

räven
2016-12-19, 23:07
Gubbar, i vår tid verkar bensinen räcka till våra hojar. Bekvämt att tanka på någon minut å köra ca 40 mil. Kanske ska man vara tacksam att levt i denna tid. Förmodligen utvecklas nya drivmedel när behovet blir allvar på allvar.

Olle Å
2016-12-20, 17:06
:D Kom just från TV;n. Tittade på en snubbe som bygger hus av skrot. Dom behövde ladda batterier utan att använda elnätet. Dom fyllde en tunna med en blandning av ko- och fårgödsel och tätade till, bara ett rör var öppet. Sen eldade dom under tills det kom gas ur röret. Då kopplade dom till en slang som var istucken i luftrenaren på en gammal generator - och den startade och orkade tydligen ladda batterierna. Kanske det funkar med mix av ko- och hästskit och då har du bränslet från egen gård. ;)

Om det gick till på det sättet, så borde det ju vara någon form av gengas som uppstod. Annars så blir det ju metangas om man lagrar gödsel och låter luften komma åt. Men det tar ju ganska lång tid.:eek::eek:

Ove
2016-12-20, 18:42
Om det gick till på det sättet, så borde det ju vara någon form av gengas som uppstod. Annars så blir det ju metangas om man lagrar gödsel och låter luften komma åt. Men det tar ju ganska lång tid.:eek::eek:

:) Stämmer, bränner man man organiskt material syrefattigt bildas kolmonoxid(=gengas) men om man låter det jäsa och ruttna bildas metangas. Båda är brännbara men det är nog ganska svårt att få med sig en rötkammare med tillräckligt stor kapacitet på hojen så det är bättre att frakta med sig metangasen i en tank. Gengasen kan man producera under resans gång. ;)

Kanske jag nämnt mitt experiment med metan tidigare men.. Jo, jag vadade omkring för att kolla in en dyig botten och bubblor killade skönt på benen. Lukten var inte lika trevlig så jag gjorde ett test - slängde en tändsticka i vattnet. Vooof sa det och sen behövde inte mina skanker rakas på bra länge... :p

Jan-Olov
2016-12-20, 19:33
:) Stämmer, bränner man man organiskt material syrefattigt bildas kolmonoxid(=gengas) men om man låter det jäsa och ruttna bildas metangas. Båda är brännbara men det är nog ganska svårt att få med sig en rötkammare med tillräckligt stor kapacitet på hojen så det är bättre att frakta med sig metangasen i en tank. Gengasen kan man producera under resans gång. ;)

Kanske jag nämnt mitt experiment med metan tidigare men.. Jo, jag vadade omkring för att kolla in en dyig botten och bubblor killade skönt på benen. Lukten var inte lika trevlig så jag gjorde ett test - slängde en tändsticka i vattnet. Vooof sa det och sen behövde inte mina skanker rakas på bra länge... :p

Du måste blivit 10år yngre.

Ove
2016-12-20, 20:27
Du måste blivit 10år yngre.

:cool: Jag blev iallafall väldigt intresserad av att svalka huden med ett kallt bad :D

erikn
2016-12-21, 01:02
:D Kom just från TV;n. Tittade på en snubbe som bygger hus av skrot. Dom behövde ladda batterier utan att använda elnätet. Dom fyllde en tunna med en blandning av ko- och fårgödsel och tätade till, bara ett rör var öppet. Sen eldade dom under tills det kom gas ur röret. Då kopplade dom till en slang som var istucken i luftrenaren på en gammal generator - och den startade och orkade tydligen ladda batterierna. Kanske det funkar med mix av ko- och hästskit och då har du bränslet från egen gård. ;)

Kevin McCloud, en mycket trevlig programvärd. Gillar hans program mycket, bäst är nog Grand Designs och Kevin McCloud's Man Made House.

Olle Å
2016-12-21, 09:04
Om det gick till på det sättet, så borde det ju vara någon form av gengas som uppstod. Annars så blir det ju metangas om man lagrar gödsel och låter luften komma åt. Men det tar ju ganska lång tid.:eek::eek:

Ett annat sätt att spara energi kan tror jag, kan vara att vara att montera en luftvärmepump med utomhusenheten inomhus i ett ljudisolerat skåp. Måste bli en jäkla skillnad att ta den luft som redan är lite varm än att kanske ta luft som är 15- eller?????:confused::confused::confused
Skall prova det i garaget.

Jan-Olov
2016-12-21, 11:24
Kan funka men du måste släppa ut den kalla luften anas vinner du inget. Sedan måste ny luft tas utifrån och då är den kall. Samma ide, kolla på en frånluftspump som även blåser in uppvärmd.
läs här. http://www.installera-varmepump.se/varmepumpar/franluftsvarmepump

Ove
2016-12-21, 12:17
Ett annat sätt att spara energi kan tror jag, kan vara att vara att montera en luftvärmepump med utomhusenheten inomhus i ett ljudisolerat skåp. Måste bli en jäkla skillnad att ta den luft som redan är lite varm än att kanske ta luft som är 15- eller?????:confused::confused::confused
Skall prova det i garaget.

:D Om du mot förmodan skulle få varmt i rummet på det sättet skulle du få ett såinnihelvetekallt skåp på köpet. ;)

Jan-Olov
2016-12-21, 15:30
Du kan kyla pilsner.

Olle Å
2016-12-22, 12:40
:D Om du mot förmodan skulle få varmt i rummet på det sättet skulle du få ett såinnihelvetekallt skåp på köpet. ;)

Hm, tänkte lite fel. Om man har skåpet innomhus, så måste ju den kalla luften ut. Skall man ventilera ut den, så måste ju frisk luft in någonstans. då blir ju effekten 0.
Det blir ju ett besvärligt räkneexempel:confused::confused::confused:

räven
2016-12-22, 14:25
Vindsnurra på taket ger ström till kompressorn som komprimerar upp temperaturen. OBS. kyligt om det inte blåser.

Ove
2016-12-24, 21:42
:santaclaus: God jul!
Jag, eller rättare sagt min pc tappade kontakten med omvärlden för några dagar sen så nu har jag nästlat mig in i hustruns datavärld. Fan vad fort man blir beroende av sån där elektronisk skit. Förr var det ju inget problem när man inte visste om något annat - men nu. Skulle man kanske lägga in sig på klinik för databeroende? Fördummande är det också för man behöver ju inte veta något själv för det är bara att Goooogla. :p

Olle Å
2016-12-24, 22:10
[QUOTE=Ove;108199]:santaclaus: God jul!
Jag, eller rättare sagt min pc tappade kontakten med omvärlden för några dagar sen så nu har jag nästlat mig in i hustruns datavärld. Fan vad fort man blir beroende av sån där elektronisk skit. Förr var det ju inget problem när man inte visste om något annat - men nu. Skulle man kanske lägga in sig på klinik för databeroende? Fördummande är det också för man behöver ju inte veta något själv för det är bara att Goooogla. :p[/
Visst får man ett litet beroende, men det får man väl ta. Förhoppningsvis så lägger man de upplysningar man får på sitt eget minne. Problemet är ju att minnet är bra , men lite kort.:eek::eek::eek::santaclaus::santaclaus:

räven
2016-12-26, 17:49
Just nu friska vindar över Småland. Risk för strömlöst.

Olle Å
2016-12-26, 23:45
Just nu friska vindar över Småland. Risk för strömlöst.

Om man studerar väderkartorna, så ser man tydligt att ovädren fångas upp av Södra Norges fjällvärld om det kommer västerifrån. Så Värmland ligger ganska bra till vädermässigt.
Hoppas få upp takstolarna på garaget i morgon.:):):)

Ove
2016-12-27, 07:20
:) Tebax på banan igen efter att sonen gjort några magiska rörelser kring datorn.

Urd härjar runt knutarna men jag har inte märkt av strömavbrott ännu, men det är väl som Olle säger att Norge dämpar ner det värsta när vinden kommer på NV.

Nu är julen över och vi hade den sista julaftonen igår, på annanda´n men alla barnen. Juklappar delades ut utan tomte och jag fick en köttbit som ska tillagas i flera dagar(=Slow food+!) för att jag ska ha att göra i vintermörkret. :rolleyes:

Minsta barnbarnet blir lugn och fundersam när jag sjunger för honom så jag kan göra det tils jag tappar rösten och då blir alla andra glada. :p ;)

Ta det lugnt på taket Olle så inte stolarna stollar sig i blåsten! :eek:

Olle Å
2016-12-27, 12:47
:) Tebax på banan igen efter att sonen gjort några magiska rörelser kring datorn.

Urd härjar runt knutarna men jag har inte märkt av strömavbrott ännu, men det är väl som Olle säger att Norge dämpar ner det värsta när vinden kommer på NV.

Nu är julen över och vi hade den sista julaftonen igår, på annanda´n men alla barnen. Juklappar delades ut utan tomte och jag fick en köttbit som ska tillagas i flera dagar(=Slow food+!) för att jag ska ha att göra i vintermörkret. :rolleyes:

Minsta barnbarnet blir lugn och fundersam när jag sjunger för honom så jag kan göra det tils jag tappar rösten och då blir alla andra glada. :p ;)

Ta det lugnt på taket Olle så inte stolarna stollar sig i blåsten! :eek:

Stollar finns det ju ändå tillräckligt många av. Vid norska kusten försökte några turister få fina bilder av Urds framfart, med livet som insats. Några japaner försökte gå till Preikestolen, med de förbjöds att göra den vandringen i den tilltagande stormen.:mad:
Skall i alla fall försöka få upp takstolarna idag utan att det stollar sig.
EN LUGN FORTSÄTTNING HOPPAS VI PÅ:):):)

Chappy
2016-12-28, 09:29
Fick hem trehjulingen dan före dan , så att jag kunde hämta skinkan.
Varmt väder i helgen gör att man får känna sig som barn på nytt.
Trehjuling är fortfarande rätt kul.
4352

4353

klicka på så vänder dom???

Chappy
2016-12-28, 09:33
Nää, man får snurra skärmen. äsch. kan Du låna ut sonen Ove?

Olle Å
2016-12-30, 12:48
Fick hem trehjulingen dan före dan , så att jag kunde hämta skinkan.
Varmt väder i helgen gör att man får känna sig som barn på nytt.
Trehjuling är fortfarande rätt kul.
4352

4353

klicka på så vänder dom???

Men hur får du med vovven? Skall du fixa en bur bakpå?
Det verkar vara en fin hoj och troligen mycket lättare att manövrera än sidvagnarna:):)

Ove
2016-12-30, 17:53
:cheers:
Nää, man får snurra skärmen. äsch. kan Du låna ut sonen Ove?

:) Hä! HAn har för mycke redan med att serva sina föräldrar... :rolleyes:

Luta huvvet går bra om man inte tittar för länge så att nacken låser sig (= nackasterten :eek:)

Gott nytt år på er alla! :cheers:

Jan-Olov
2016-12-30, 23:56
Jag vill även önska alla ett gott nytt år.

Olle Å
2016-12-31, 09:31
Jag vill även önska alla ett gott nytt år.

Stämmer också upp i kören om ett förhoppningsvis GOTT NYTT ÅR utan haverier och terrorister :):):)

räven
2016-12-31, 16:45
Stämmer också upp i kören om ett förhoppningsvis GOTT NYTT ÅR utan haverier och terrorister :):):)

Gott nytt 2017 på er.

Olle Å
2017-01-02, 09:40
Man kan ju ha vilda planer om det nya året och vad det kan innebära. På det personliga planet brukar ju diverse ohållbara löften avges, typ sluta röka, äta lite mindre, dricka mindre osv.
Sedan har vi den planering som gäller exvis våra intressen. Planering av mc-turer, kanske byta hoj, göra ett hojbygge färdigt, köpa nya kläder osv.
Personligen skall jag färdigbygga garaget, få hojarna färdiga och sedan blir det väl ett par längre turer. En fundering är att följa med Ryssjärngänget på en färd genom Baltikum. Norge får väl ett eller ett par besök. Svårt att lägga upp planer för långt framåt för vad som hels kan ju hända i denna vår instabila värld.
God fortsättning på Er.

Olle Å
2017-01-04, 09:12
Nu har ju vargjakten dragit igång lite smått. 2 st fällda. Som boende på landet med hästar och kalvar gående , så vill man ju inte ha dessa odjur i närheten. Vargen sågs för lite sedan bara några kilometer härifrån och nu har vildsvinen setts i grannskapet också. Vargspillning såg vi alldeles hemmavid för ett par år sedan.
Några jägare skulle jaga rådjur med tax och drever, nyårsdagen, men fick jakten saboterad av några som for ikring på 4-hjulingar med bortplockade nummerplåtar. Jag tror att det kommer att bli ett helvete för jägarna när sabotörer kommer att hålla koll på dem och förstöra jakten. Tror inte det är bara sk vargälskare som sabbar utan det även är en sorts ligistslynglar som bara vill förstöra för andra. Ungefär som vissa yrkesdemonstranter gör.

Olle Å
2017-01-05, 11:57
Att inte SJ eller andra trafikbolag lär sig någon gång. Att inte köra tåg då det är kallt. Franskbyggda grejer håller inte i våra vintrar. Fy, för att bli sittande i ett tåg då det är 30-, måste vara hemskt om det tar lite tid. Går väl an för den som har tillräckligt med kläder med sig.
Tacka vet jag de gamla ångloken, de gick ju ändå, eller de äldre Reginaloken, sällan fel på dem.
Varför inte ha pelletseldade ånglok utrustade med moderna ångturbiner, som då återvinner nästan allt vattnet igen??? Kan ju inte vara så svårt att tillverka.

Jan-Olov
2017-01-05, 12:01
Det är skit när bara ekonomer får bestämma, dom ser bara till inköpspriset inte var det kostar att laga o driva, det är ett annat konto som dom skiter i. Jag har sett detta flera gånger under åren.

Olle Å
2017-01-06, 12:27
Det är skit när bara ekonomer får bestämma, dom ser bara till inköpspriset inte var det kostar att laga o driva, det är ett annat konto som dom skiter i. Jag har sett detta flera gånger under åren.

Ungefär som i Karlstad för några år sedan. De struntade i vägröjningen av snön för det skulle ju börja regna dagen efter. Det gjorde det och kommunen sparade en ganska god slant:D:D:D

Jan-Olov
2017-01-06, 12:42
Även en blind höna hittar ett korn ibland.

Olle Å
2017-01-07, 17:46
Även en blind höna hittar ett korn ibland.

Faktiskt lycks ju SJ komma i tid ibland.:D:D:D

Ove
2017-01-09, 17:31
:rolleyes: Vaknade i otid, ung 03.00 och kunde inte somna om. Gick upp efter 04 nån gång med hänvisning till flextid. Satt och slöade en stund och funderade på vädret och hade för mig att det skulle bli regn och en del blåst. Baka kan man ju alltid göra för brödet har en tendens att ta slut... Körde igång ugnen och satte en deg, den jäste som det var tänkt så det var bara att ladda om i degbunken och baka ut. Kl 10.00 var det färdigt och diskat och nu har jag bröd för ett par månader framöver. :)

Vad gör jag nu nästa gång som jag vaknar alldeles för tidigt? Frysen är full. :hmmmm2:

räven
2017-01-09, 19:21
:rolleyes: Vaknade i otid, ung 03.00 och kunde inte somna om. Gick upp efter 04 nån gång med hänvisning till flextid. Satt och slöade en stund och funderade på vädret och hade för mig att det skulle bli regn och en del blåst. Baka kan man ju alltid göra för brödet har en tendens att ta slut... Körde igång ugnen och satte en deg, den jäste som det var tänkt så det var bara att ladda om i degbunken och baka ut. Kl 10.00 var det färdigt och diskat och nu har jag bröd för ett par månader framöver. :)

Vad gör jag nu nästa gång som jag vaknar alldeles för tidigt? Frysen är full. :hmmmm2:

Somliga putsar på Mcn när dom inte kan sova. Hoppas du har cromputsmedel hemma.

Ove
2017-01-09, 19:30
Somliga putsar på Mcn när dom inte kan sova. Hoppas du har cromputsmedel hemma.

Kallgarage, ingen belysning och ingen kromputs. Vete skråen om jag inte är lite mörkrädd också. :eek: :D

Jan-Olov
2017-01-09, 20:33
Kallgarage, ingen belysning och ingen kromputs. Vete skråen om jag inte är lite mörkrädd också. :eek: :D

Glöm inte oviljan att putsa krom.

Ove
2017-01-10, 10:04
Glöm inte oviljan att putsa krom.

:o Ville inte nämna den... :o :rolleyes:

Olle Å
2017-01-10, 12:12
:o Ville inte nämna den... :o :rolleyes:

Det är ju därför jag har en Dnepr:eek::eek::eek:

räven
2017-01-10, 23:24
Nåja, lite svinto på avgaskrökarna kan man väl ändå kosta på sig ?

Olle Å
2017-01-11, 09:43
Nåja, lite svinto på avgaskrökarna kan man väl ändå kosta på sig ?

Visst, men blåa krökar visar att man använt hojen ordentligt.:D:D:D
Verkar enligt SMHI att många får ta fram snöskyffeln i dag.:mad:

Olle Å
2017-01-12, 12:31
Visst, men blåa krökar visar att man använt hojen ordentligt.:D:D:D
Verkar enligt SMHI att många får ta fram snöskyffeln i dag.:mad:

Här i södra Värmland fick vi inte någon snö, så här är det fortfarande barmark. Verkar som om södra Norge skyddade oss igen. Garagebygget fortsätter så sakteliga.:):):)

räven
2017-01-12, 18:01
Här i södra Värmland fick vi inte någon snö, så här är det fortfarande barmark. Verkar som om södra Norge skyddade oss igen. Garagebygget fortsätter så sakteliga.:):):)

1 dm blötsnö här, halt å skit att köra i. Vinterjobbet flyter på, snart hälften av virket utkört.

Olle Å
2017-01-14, 18:34
1 dm blötsnö här, halt å skit att köra i. Vinterjobbet flyter på, snart hälften av virket utkört.

Här verkar den gröna vintern fortsätta ett tag till, Tack och lov. ( tänker på garagebygget ).
Kanske får på takplåten denna vecka.:):):)

Olle Å
2017-01-22, 21:43
Här verkar den gröna vintern fortsätta ett tag till, Tack och lov. ( tänker på garagebygget ).
Kanske får på takplåten denna vecka.:):):)

Fortfarande gröna tider. Nu har garaget fått taket på och vi har börjat lite med ytterpanelen. :):):)

räven
2017-01-22, 23:39
Fortfarande gröna tider. Nu har garaget fått taket på och vi har börjat lite med ytterpanelen. :):):)

Grönt i södern också nu. Traktorn går ut med timmer från skogen. Ska bli virke för dom som bygger.

Olle Å
2017-01-24, 16:36
Grönt i södern också nu. Traktorn går ut med timmer från skogen. Ska bli virke för dom som bygger.

Verkar vara mycket skräpvirke nu för tiden. Undrar om det beror på att väldigt mycket gran vuxit på gammal odlingsmark. Väger ju nästan ingentig. Kommer ihåg då man var ung och dessutom starkare, så vägde ju en grov planka en hel del beroende på att det var ganska tätt mellan årsringarna.:eek::eek:

Ove
2017-01-24, 21:58
Verkar vara mycket skräpvirke nu för tiden. Undrar om det beror på att väldigt mycket gran vuxit på gammal odlingsmark. Väger ju nästan ingentig. Kommer ihåg då man var ung och dessutom starkare, så vägde ju en grov planka en hel del beroende på att det var ganska tätt mellan årsringarna.:eek::eek:

:hmmmm2: Egentligen inte så konstigt. Gran växer på vad som tidigare varit odlingsmark och en del skogsgödsling har förekommit. Det ger ett snabbvuxet virke som är lätt och dessvärre också rötkänsligt. Dom gamla senväxta skogarna är numera riktigt sällsynta.

Jag hade nöjet att snida en gubbe i svältväxt fura som jag gissar fälldes på 1600-talet och hade suttit i ett gammalt hus. Vilken fantastisk träbit! Årsringarna var så täta att det knappt gick att räkna dom och när jag satte kniven till flöt den genom träet absolut jämnt - så som den inte gör i nyare furu. :)

räven
2017-01-25, 18:35
Efter kriget behövdes mycket virke. Man högg ner hela skogen å planterade ny. Alla träd va lika stora vilket gynnade tillväxten. Plantorna va rätt för volymtillväxt på föryngringsytorna. Nu börjar vi skörda detta virke.

Olle Å
2017-01-25, 19:17
Efter kriget behövdes mycket virke. Man högg ner hela skogen å planterade ny. Alla träd va lika stora vilket gynnade tillväxten. Plantorna va rätt för volymtillväxt på föryngringsytorna. Nu börjar vi skörda detta virke.

Ja då ser vi frukten av stordriften, sämre kvalité. Den skog som sköts efter ditt recept frambringar ju virke av hög, stark kvalité.
Jag köpte några granplankor till garaget. Väger ju nästan ingenting.
Jobbade för några år sedan med ryskt lärkträ. Där kunde årsringarna nästan vara svåra att räkna.
Vi fick ett parti från Danmark, där det kunde vara mellan 0,5 till 1 cm mellan årsringarna.:eek::eek::eek:

Ove
2017-01-25, 23:33
:hmmmm2: Stod på vedgymmet idag och klöv. En del bitar av gran var lätta som balsa medan andra var faktiskt ganska tunga och täta i växten. Man kan nästan lista ut varifrån de olika bitarna kommer för det är rensvirke från skog och sånt som stått bredvid åker. Dom tunga ger bättre träning...

Klippt idag inför den annalkande våren så nu har jag bara lite hår kvar som började växa under puberteten - på överläppen. Resten är borta bortsett från ögonbrynen - luftigt men lite svalt. ;)

Bra att minska sin volym om man har varit tokig nog att skaffa en extremt trång båt. I ett jävvla trångt utrymme står ett 60 - 80 A/h batteri som jag ska försöka trixa ut. Det är bara det att man ska helst ha axlar som en snok för att liggande på sidan komma till, och sen ska det lyftas också... Hur? :confused:

Olle Å
2017-01-26, 09:00
:hmmmm2: Stod på vedgymmet idag och klöv. En del bitar av gran var lätta som balsa medan andra var faktiskt ganska tunga och täta i växten. Man kan nästan lista ut varifrån de olika bitarna kommer för det är rensvirke från skog och sånt som stått bredvid åker. Dom tunga ger bättre träning...

Klippt idag inför den annalkande våren så nu har jag bara lite hår kvar som började växa under puberteten - på överläppen. Resten är borta bortsett från ögonbrynen - luftigt men lite svalt. ;)

Bra att minska sin volym om man har varit tokig nog att skaffa en extremt trång båt. I ett jävvla trångt utrymme står ett 60 - 80 A/h batteri som jag ska försöka trixa ut. Det är bara det att man ska helst ha axlar som en snok för att liggande på sidan komma till, och sen ska det lyftas också... Hur? :confused:

Hm, du får använda din fru . Hon är ju mycket mindre än dig.:nurse::nurse:

Jan-Olov
2017-01-26, 19:27
Hm, du får använda din fru . Hon är ju mycket mindre än dig.:nurse::nurse:

Ett annat tipps,ta motorsåget o öppna sidan så du kommer åt smidigt.

Ove
2017-01-26, 23:24
Hm, du får använda din fru . Hon är ju mycket mindre än dig.:nurse::nurse:

:D


Ett annat tipps,ta motorsåget o öppna sidan så du kommer åt smidigt.

:hmmmm2: Nog mera realistiskt förslag än Olles är jag rädd. Men jag får nog se till att träna mina muskler och tunna ut kroppen mer än att bara kapa håret så går det nog på något sätt. Kostar nog några revben för man får ligga över en tröskel också. :hmmmm2:

Olle Å
2017-01-27, 09:31
:D



:hmmmm2: Nog mera realistiskt förslag än Olles är jag rädd. Men jag får nog se till att träna mina muskler och tunna ut kroppen mer än att bara kapa håret så går det nog på något sätt. Kostar nog några revben för man får ligga över en tröskel också. :hmmmm2:

Någon liten smidig yngling bord du väl kunna hitta som kan hjälpa dig. Men, i dag klarar de nog inget tyngre än en Ipod.:D:D
Garaget har fått tak och ytterpanelen är nog snart färdig. Går så sakteliga framåt pga. det är två pensionärer som knogar på. Bara att hoppas att försäkringspengarna räcker till en liten timpenning i alla fall.:):):)

Jan-Olov
2017-01-27, 11:52
Bjud på pilsner o lite gott att äta så kommer du nog långt. Som jag känner nu så är jag ganska pratsjuk när jag träffar någon annan frugan, lite riktigt kärasnack är inte fel.

räven
2017-01-31, 18:31
Om ni tror att förstånd kommer med åren så funkar det inte så på Trumpen. Galen å president i amerika, hur ska detta gå ?

Jan-Olov
2017-01-31, 20:07
Om ni tror att förstånd kommer med åren så funkar det inte så på Trumpen. Galen å president i amerika, hur ska detta gå ?

Detta kan bara gå åt helvete, sagt på ren svenska.

Olle Å
2017-01-31, 22:02
Detta kan bara gå åt helvete, sagt på ren svenska.

Att försöka vara en stor ledare har han ju redan visat att han inte är. Tycker han redan visar lite diktatortendenser. ( bror duktig tendenser ) Frågan är då vad det är för folk han omger sig med.
Om det bara är ja-sägare, så blir det farligt.:mad::mad::mad:

Ove
2017-01-31, 22:08
Om ni tror att förstånd kommer med åren så funkar det inte så på Trumpen. Galen å president i amerika, hur ska detta gå ?

:rolleyes: Gillar man Donald Duck så kanske det var nära till hands att rösta på Donald Trump, dom är ju rätt lika. I viss mån till utseendet men mest i sättet att vara... :rolleyes:

Gudskelov är han bara president i USA, men det är illa nog.

Chappy
2017-02-01, 09:05
Det farliga är inte Trumpen själv, utan att så många amerikaner tycker som han och vill ha honom som ledare.

Jan-Olov
2017-02-01, 09:46
Det farliga är inte Trumpen själv, utan att så många amerikaner tycker som han och vill ha honom som ledare.

Vist så är det, men hur kunde hans partikamrater duperas att släppa fram en så farlig person att leda landet. Märkligt.

räven
2017-02-01, 09:53
Vist så är det, men hur kunde hans partikamrater duperas att släppa fram en så farlig person att leda landet. Märkligt.

62 miljoner väljare läste jag. Registrerat sig å röstat på Trump.

Jan-Olov
2017-02-01, 11:43
USAs folk måste vara desperata, så deras läge är nog värre än vi kan tänka oss.

Olle Å
2017-02-01, 23:28
USAs folk måste vara desperata, så deras läge är nog värre än vi kan tänka oss.

Om man säger så här. Ett land skall enligt min åsikt drivas som ett företag och inte av folk som bara blivit valda för att de lovar mest. Se bara på Sverige. Vad består vår regering av? Den består inte av de bästa krafterna utan av sk. folkvalda. Finns många kunnigare, men då har de fel partifärg och då passar de inte in. Tycker att det är helt jäkla fel att ett avundsjukeparti skall få regera. Demokrati i all ära, liknar ju en sorts kommunism. Borde i stället vara de bästa krafterna till de viktigast posterna, som i ett förtag.
Frågan är hur Trump kan klara av det hela. För att ha kommit till sin position måst han ju ha starka nypor och vara en mycket stark personlighet.
Frågan är hur marknaden i USA kommer att utvecklas då det gäller fordon? Tänk om de sätter stopp för all import av utländska hojar och bilar. Då svarar väl de andra med importstopp också.:confused::confused:

Ove
2017-02-02, 09:26
Om man säger så här. Ett land skall enligt min åsikt drivas som ett företag och inte av folk som bara blivit valda för att de lovar mest.

Frågan är hur marknaden i USA kommer att utvecklas då det gäller fordon? Tänk om de sätter stopp för all import av utländska hojar och bilar. Då svarar väl de andra med importstopp också.:confused::confused:

:hmmmm2: Att leda företag och att bli rik är nu inte riktigt samma sak. Trump har inte lyckats så bra med att leda företag men han är rik. Hans förmögenhet kommer väl mest av att han utnyttjar möjligheter som "ligger på gränsen" och han har gjort några konkurser på vägen. Tror inte att han kommer att åldras i Vita huset men kanske USA behöver göra en riktig djupdykning för att ha lite att reparera efteråt - kan faktiskt bli bra?

Hans importstopp kommer säkert inte att bli obesvarat. Det kan vara en chans för en del andra nationer att ta över verksamheter som USA blockerar för egen del. Fordonsindustrin i USA tror jag inte har varit så lysande så dom kanske också måste ta lite krafttag för att komma ikapp resten av världen med teknik och kvalitet....

räven
2017-02-02, 09:52
USA har ju en hög säkerhetsapparat. Undrar om dom har säkerhetsplan mot folkvald president om han blir en säkerhetsrisk.?

Jan-Olov
2017-02-02, 10:24
USA har ju en hög säkerhetsapparat. Undrar om dom har säkerhetsplan mot folkvald president om han blir en säkerhetsrisk.?

Jag blir inte förvånad om problemet löses som dom brukar, som slutar med begravning.

Olle Å
2017-02-02, 16:10
Jag blir inte förvånad om problemet löses som dom brukar, som slutar med begravning.

Tror faktiskt inte säkerheten är 100%. Blir inte förvånad om någon gör ett försök att bli av med Trump. Det har ju hänt flera gånger förr i historien utan att det varit så många som uttryckt sitt missnöje.:mad:
Ett stort dilemma är ju om folk i övriga världen ser USA som något negativt och då inte vill handla produkter därifrån.:eek:
Men å andra sidan, har USA verkligen några produkter som är överlägsna våra europeiska. Tänker då främst på bilar och motorcyklar. Behöver vi verkligen dom????:D:D:D

Jan-Olov
2017-02-02, 17:51
Som man bäddar så får man ligga. Det enda som jag ser vi kan behöva är nog viss elektronik som är nyutvecklad. Bilar o annat kan kvitta europa o japan gör mycket bättre, elektronik för allmänhetens behov är nog det från asien helt ok.

räven
2017-02-03, 18:40
Tror faktiskt inte säkerheten är 100%. Blir inte förvånad om någon gör ett försök att bli av med Trump. Det har ju hänt flera gånger förr i historien utan att det varit så många som uttryckt sitt missnöje.:mad:
Ett stort dilemma är ju om folk i övriga världen ser USA som något negativt och då inte vill handla produkter därifrån.:eek:
Men å andra sidan, har USA verkligen några produkter som är överlägsna våra europeiska. Tänker då främst på bilar och motorcyklar. Behöver vi verkligen dom????:D:D:D

Nåja, bara dom köper Volvo .

räven
2017-02-03, 19:12
OBS. Värmland är en skräpyta läste jag. Men trevliga vägar å vyer. Någon trevlig bor där också.

Väse Conny
2017-02-04, 00:35
Chipp som han sa Bengt Alsterling i tv programmet Hajk

Jo här i Värmland finns det möe sludidigt fölk, men de flesta är helt ok. Även jag om jag får säga det själv.....
Jag har varit lite dålig på att hänga här på detta forum nu ett tag, skall försöka bättra mig fast det är ju så enkelt att är det pissväder ute så stannar man inne och hittar hit igen
Min Yamaha är nu helt klar inför MC premiären med nya kjedjerullar, drev, kuggar, vajrar, stift, mm
Jag har under förra sommaren köpt åtskillga H4 lampor till hojen, felet jag gjort är bara att jag köpt de lampor som heter + 60% mer ljus dessa håller inte för en offroad hoj med en cylinder
När jag i desperation köpte en på Jula för 23:- ja då håller den, fast det skiljer på ljuset
Hur som haver så köpte jag på Ebay en led H4 med hel/halv ljus funktion, det var fläkt inbyggd i lampan och trodde att nu har jag köpt min sista lampa, den lös krit vitt men med fel ljus bild så nu har grabben 100W bromsljus i sin A traktor
Får nu bara Feburari stånka sig igenom sen fan är det Mars.....

Snart mello....halleluja för sen när stora finalen är klar då är det sommar nästan

Olle Å
2017-02-04, 12:37
Chipp som han sa Bengt Alsterling i tv programmet Hajk

Jo här i Värmland finns det möe sludidigt fölk, men de flesta är helt ok. Även jag om jag får säga det själv.....
Jag har varit lite dålig på att hänga här på detta forum nu ett tag, skall försöka bättra mig fast det är ju så enkelt att är det pissväder ute så stannar man inne och hittar hit igen
Min Yamaha är nu helt klar inför MC premiären med nya kjedjerullar, drev, kuggar, vajrar, stift, mm
Jag har under förra sommaren köpt åtskillga H4 lampor till hojen, felet jag gjort är bara att jag köpt de lampor som heter + 60% mer ljus dessa håller inte för en offroad hoj med en cylinder
När jag i desperation köpte en på Jula för 23:- ja då håller den, fast det skiljer på ljuset
Hur som haver så köpte jag på Ebay en led H4 med hel/halv ljus funktion, det var fläkt inbyggd i lampan och trodde att nu har jag köpt min sista lampa, den lös krit vitt men med fel ljus bild så nu har grabben 100W bromsljus i sin A traktor
Får nu bara Feburari stånka sig igenom sen fan är det Mars.....

Snart mello....halleluja för sen när stora finalen är klar då är det sommar nästan

LED-ljus har jag inte provat, men Xenon hade jag på min Honda, men det gillade inte SBP, varför den fick bortkopplas då det var dags. Problemet med de starkare lamporna är ju att de blir för varma om lamphuset är litet och då får kortare hållbarhet.:eek::eek:

Ove
2017-02-08, 22:32
Bara ett råd i förbigående: Om ni har ätit en hemtrimmad gulasch med massa vitlök, paprika osv och tagit en kivi efteråt - rapa inte!! Näshåren kan dö... :eek:

räven
2017-02-09, 08:14
Bara ett råd i förbigående: Om ni har ätit en hemtrimmad gulasch med massa vitlök, paprika osv och tagit en kivi efteråt - rapa inte!! Näshåren kan dö... :eek:

Är det bra för att slippa imma på visiret ?

Ove
2017-02-09, 10:35
Är det bra för att slippa imma på visiret ?

:) Finns en gryta klar - bara att komma och testa. ;)

räven
2017-02-12, 17:33
:) Finns en gryta klar - bara att komma och testa. ;)

Hinner nog inte på ett par månader. Kommer nog när byggjobbarna fått sitt virke.

Olle Å
2017-02-13, 08:53
:) Finns en gryta klar - bara att komma och testa. ;)

Kommer då bygget när klart.:):):):eating::cheers:

Ove
2017-02-13, 20:23
Hinner nog inte på ett par månader. Kommer nog när byggjobbarna fått sitt virke.


Kommer då bygget när klart.:):):):eating::cheers:

:eating: Gulaschen är slut och den var faktiskt inte så lyckad. Men det är lätt att fixa till något annat, är det något speciellt som herrarna önskar? Beställningen kan framföras samtidigt som bokningen av köksbordet. ;)

räven
2017-02-14, 18:44
:eating: Gulaschen är slut och den var faktiskt inte så lyckad. Men det är lätt att fixa till något annat, är det något speciellt som herrarna önskar? Beställningen kan framföras samtidigt som bokningen av köksbordet. ;)

Isen började töa på byvägen i dag. Kände något lustigt ryck i högernäven.

Olle Å
2017-02-14, 19:48
Isen började töa på byvägen i dag. Kände något lustigt ryck i högernäven.

Spikade upp lite ytterpanel i dag. Måste se till att Rävens avverkning kommer till nytta. Börjar snart bli frustrerad då hojarna fortfarande står vinterförvarde på logen i väntan på att garaget skall bli klart.:):):)

räven
2017-02-14, 21:07
Spikade upp lite ytterpanel i dag. Måste se till att Rävens avverkning kommer till nytta. Börjar snart bli frustrerad då hojarna fortfarande står vinterförvarde på logen i väntan på att garaget skall bli klart.:):):)

Bra Olle, som konsumentrabatt kan det bli en Norsköl.

Ove
2017-02-14, 21:26
:cool: Tränar ihärdigt på vedgymet för att komma i form tills våren kommer med luften fylls med fågelsång och fjädrar. Arthrosen i tummarna verkar hanterbar Det värmer ilsket i dom efter ett pass, men det får gå.

Ska försöka komma ihåg att underhållsladda ett gäng batterier och starta upp härkarna när det passar. Väntar annars på en dag med skitväder så att jag kan ställa mig och baka för ett par månader framöver för frysen gapar tom i brödhyllan. Mycke man har att tänka på som pensionär.... :rolleyes:

Olle Å
2017-02-14, 23:32
Bra Olle, som konsumentrabatt kan det bli en Norsköl.

Gärna då med torsk och skirat smör. :eating::beer:

räven
2017-02-15, 10:26
Gärna då med torsk och skirat smör. :eating::beer:

Vi ser fram mot det Olle.

Olle Å
2017-02-19, 20:33
Vi ser fram mot det Olle.

Det blir nog en höjdare till måltid.
Ser ljuset vi garagebygget. Takisolering i morgon. Elektriker är på G, men det mesta gör jag själv.
Luftvärmepump om ett par veckor. Porten monterad, jäkligt jobb. Lite småplock kvar såsom lister och målarfärg. Sedan skall inredningen fixas.:):):)

räven
2017-02-20, 18:41
Det blir nog en höjdare till måltid.
Ser ljuset vi garagebygget. Takisolering i morgon. Elektriker är på G, men det mesta gör jag själv.
Luftvärmepump om ett par veckor. Porten monterad, jäkligt jobb. Lite småplock kvar såsom lister och målarfärg. Sedan skall inredningen fixas.:):):)

Lugnt Olle, minst 1,5 månad före inspektion.

Olle Å
2017-02-20, 22:36
Lugnt Olle, minst 1,5 månad före inspektion.

OK, skall vara helt färdigt då med en kaffehörna. Emotser långväga besökare.:):):)

Olle Å
2017-02-22, 16:44
Några cm snö och nollan, så snön försvinner nog snabbt. Nu har jag värme i garaget, men det återstår lite småjobb.

Ove
2017-02-22, 23:04
+3 grader. Vaknade med snö ute i morse men den är nästan borta nu. Ska göra en runda med laddare när det passar. Dagarna går med lite körning av äldre tanter och vedjobb. Har nu ett eget gym som väntar bakom uthuset.:)

Ska se om jag kan komma och inspektera bygget vid tillfälle...

Tänkt bjuda hustrun på musslor som fått puttra lite i vitlökssmör men hon håller sig borta när det skulle passa. Va fan? - det smakar ju nästan lika gott som sniglar! :eating:

räven
2017-02-23, 17:06
När jag tunerade i yngre dagar va jag sugen att smaka olika mat. Grodlår fick mig att tänka på huspaddan vid källartrappen. Sniglar brukar ge slemmiga spår i morgondaggen. Musslor liknar det man harklar upp när man är förkyld. Tacka vet jag kokt torsk.

Olle Å
2017-02-23, 21:34
När jag tunerade i yngre dagar va jag sugen att smaka olika mat. Grodlår fick mig att tänka på huspaddan vid källartrappen. Sniglar brukar ge slemmiga spår i morgondaggen. Musslor liknar det man harklar upp när man är förkyld. Tacka vet jag kokt torsk.

3 - 0 till Räven. Håller helt med. Likaså när det gäller ostron. Tror många säger sig gilla ostron för det verkar vara lite status där. Salt slem...........:mad::mad::mad:

Ove
2017-02-23, 22:11
När jag tunerade i yngre dagar va jag sugen att smaka olika mat. Grodlår fick mig att tänka på huspaddan vid källartrappen. Sniglar brukar ge slemmiga spår i morgondaggen. Musslor liknar det man harklar upp när man är förkyld. Tacka vet jag kokt torsk.


3 - 0 till Räven. Håller helt med. Likaså när det gäller ostron. Tror många säger sig gilla ostron för det verkar vara lite status där. Salt slem...........:mad::mad::mad:

:D Nämmen harre javvlar. Musslor med pommes frites i Belgien och Holland och musslor med spagetti kring medelhavet. JAG tycker det är gott och dessutom billigt - ingen status där inte... Ostron är en helt annan sak, käka levande blötdjur som man plågat med citron!.. :p

Håller annars med om att torsk är gott. ;)

räven
2017-02-24, 08:19
:D Nämmen harre javvlar. Musslor med pommes frites i Belgien och Holland och musslor med spagetti kring medelhavet. JAG tycker det är gott och dessutom billigt - ingen status där inte... Ostron är en helt annan sak, käka levande blötdjur som man plågat med citron!.. :p

Håller annars med om att torsk är gott. ;)

Ok då Ove, skulle kanske särat på musslor å ostron.

Olle Å
2017-02-24, 12:41
Ok då Ove, skulle kanske särat på musslor å ostron.

De är ju av ungefär samma släkte. De sitter bara still och filtrerar vattnet från föroreningar. Eftersom mängden föroreningar verkar stiga så borde man ju värna om dessa små reningsverk.:):)