handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

Ove
2009-09-03, 13:28
60+ är ett gäng med omogna gubbar som haft en del hyss för oss. Mycke snacka och lite verkstad, men vi har ändå fått till några turer men olika teman.

Eftersom vi är konstant ostruktuerade frågade jag om vi kunde få en egen avdelning, men vi får börja så här.

Vi är för tillfället en handfull 60+;are men fler sådana av alla åldrar är välkomna till den här tråden.

räven
2009-09-03, 14:15
OK. Ove jag är här nu. Funderar att ställa ut GSen i regnet för blötläggning å eventuell tvätt i kväll.

GeCe
2009-09-03, 15:07
Nu har till och med jag lyckats hitta hit också. Bra jobbat Ove som fixat detta.

Något på G tro:
Trandansen som var aktuell i våras kunde man kanske göra en liten repris på nu när Tranorna är på väg åt andra hållet de närmaste veckorna. Finns antagligen mer än Tranor att beskåda och jag har en ny kikare som måste testas.

Öppet hus hos Touratech i Lidköping på lördag med provkörning av BMW:s GS hojar, gruskurs, rabatterade priser mm. Lagom lördagsnöje om man inte bor för långt bort.

Ove
2009-09-03, 15:25
:) Jap jag är med till Hornborga en vardag som börja på M,Ti eller O. :rolleyes:??? Vilken vecka?

:) Är det månne fler som vill följa med och se på pippi? Alla som vill hojtar till så bestämmer vi var vi träffas, tittar på djuren och sen tar en fika eller nåt på lämplig plats.

räven
2009-09-03, 17:30
Han med gamla mopederna i norra småland (glömt ortsnamnet) är värt ett besök.
Kanske vore nåt när Britt kommer ?

Gibson
2009-09-03, 18:03
Han med gamla mopederna i norra småland (glömt ortsnamnet) är värt ett besök.
Kanske vore nåt när Britt kommer ?


Är det Hjorted du menar?

räven
2009-09-03, 18:23
Björkenäs heter det. Sydost från Gränna. Ca 100 gamla lättviktar max 75 kg,+ massor av moppar 50- 70 tal.

Gibson
2009-09-03, 20:08
Björkenäs heter det. Sydost från Gränna. Ca 100 gamla lättviktar max 75 kg,+ massor av moppar 50- 70 tal.

Det finns ett moped museum i Hjorted också.:D

Ove
2009-09-03, 20:20
Han med gamla mopederna i norra småland (glömt ortsnamnet) är värt ett besök.
Kanske vore nåt när Britt kommer ?

:o Ursäkta och borde väl veta men vem är Britt?

Olle Å
2009-09-03, 20:23
Hej Gott folk. Nu har jag också hittat hit. Har kollar runt lite och det verkar ju OK.

räven
2009-09-03, 20:26
:o Ursäkta och borde väl veta men vem är Britt?

Britt Sommer

räven
2009-09-03, 20:30
Hej Olle,snart hela gubbgänget samlat. Har du varit till Norge nu, eller ?

räven
2009-09-03, 20:31
Det finns ett moped museum i Hjorted också.:D

Å var ligger de då?

Gibson
2009-09-03, 20:37
Å var ligger de då?

Söder om Västervik, vet inte hur långt men ca ett par mil skulle jag tro.:)

räven
2009-09-03, 20:45
Jaha, borde man kolla? Nostalgia moppar är kul.

GeCe
2009-09-03, 20:56
:) Jap jag är med till Hornborga en vardag som börja på M,Ti eller O. :rolleyes:??? Vilken vecka?

:) Är det månne fler som vill följa med och se på pippi? Alla som vill hojtar till så bestämmer vi var vi träffas, tittar på djuren och sen tar en fika eller nåt på lämplig plats.


Vi får återkomma om tidpunkt om Trandansen och förhandla med SMHI om bra väder.
Björkenäs moppemuseum är nog sevärt också då Räven var smått lyrisk när jag träffade han sist efter hans besök där. Gamla MC fanns tydligen en hel del av också.

Ove
2009-09-03, 21:02
:cool: Kul att gänget samlas! Och att vi förökar oss! :D

Verkar inte fattas mål för utflykter precis. Bara att döpa resan, bestämma datum och åka.

Ove
2009-09-04, 09:26
:) Håkan N. hälsar till alla gubbarna. Åker idag till Öland och SMC årsmöte. Han och kompisen kommer sen på tillbakavägen att ta "genvägen" via Skånes södra uddar. :)

;D Snacka om krutgubbe! :D

GeCe
2009-09-04, 09:40
:) Håkan N. hälsar till alla gubbarna. Åker idag till Öland och SMC årsmöte. Han och kompisen kommer sen på tillbakavägen att ta "genvägen" via Skånes södra uddar. :)

;D Snacka om krutgubbe! :D

Om det är den Håkan jag tänker på så är han 82 år ung och den resan är väl ingen match för en sådan yngling.

räven
2009-09-04, 10:38
Sitter å lurar på om jag ska åka dit oxå? Har ju bara 10 mil till Ölandsbron. Ska kolla vädret?

Ove
2009-09-04, 10:40
:p Jo men än så ligger vi i lä! ;D

Träffade en man i somras som berättade att han var 90++ nånting. Dan dagen var han ute på en tur på minst 20 mil för att det var vackert väder. Han talade lite om resor han gjort på sistone. Jag konstaterade att han gjorde dagsturer på över 50 mil ibland, och drog iväg innan tuppen ens funderat på att vakna!!

Hojen han åkte på var en scooter, max 150cc, som knallade på med 90 som marschfart.
Han föredrog scootertypen för han hade bytt ut de flesta lederna i benen mot plast och metall så han hade svårt att komma över en vanlig hoj. :cool:

Om man har den lusten på äventyr när man är nästan ett fullt sekel så är det värt att bli gammal!!;D

GeCe
2009-09-04, 12:16
Angående att ligga i så verkar det lite knepigare med övernattningsmöjligheter i närheten av Horborgarsjön då vandrahemmen har trappat ned sin verksamhet för säsongen. Eggby har öppet och så finns det v-hem i städerna Skövde/Skara.

Andra hälften av nästa vecka skulle vi få bra väder enligt tiodygnsprognosen och om det spiller över till nästkommande vecka 38, så kanske vi kunde satsa på måndag/tisdag eller onsdag. För egen del är övernattning en natt intressantast.

Ove
2009-09-04, 17:44
Hornborgaturen: Alltså titta på fågel i nyköpt kikare :)

Nu vet alla gamla kompisar att jag tänker mest på att äta så det är väl bäst att för ordningen skull berätta det även här. Fåglar är bäst tillagade med goda tillbehör! Men titta på käket är också OK!

Jo, början vecka 38 men då har vi dag, tid och träffpunkt kvar. Föreslår Naturum på sjöns östra sida och kl 10.00. Alltid sevärt och sen kan man dra runt dit vi kommer överens.

Är det några på forumet som vill träffas och skåda fågel så skriv en rad och önska dag.:)

Ju fler ju roligare ;D

Ove
2009-09-04, 20:57
>:( Tänkt! GeCe och ja skulle titta på grusåkning + dra runt på Kinnekulle i morgon. Så att säga sket sig! Han ringer och meddelar förkylning och några timmar efteråt är jag också förkyld. :(

??? Smittad per mobiltelefon? Tekniken gör framsteg. :mad:

Gibson
2009-09-04, 21:19
>:( Tänkt! GeCe och ja skulle titta på grusåkning + dra runt på Kinnekulle i morgon. Så att säga sket sig! Han ringer och meddelar förkylning och några timmar efteråt är jag också förkyld. :(

??? Smittad per mobiltelefon? Tekniken gör framsteg. :mad:

Samma sak hände mig, pratade med morsan i onsdags och igår blev jag sjuk.:(

räven
2009-09-04, 23:28
Dont ring me. Vill inte bli sjuk. Smittar datorn å forum tro ?

carpelux
2009-09-05, 03:33
Om ni vill se på mopeder när ni åker till Hornborgasjön finns det ett museum i Varnhem också.

Ove
2009-09-05, 07:16
Om ni vill se på mopeder när ni åker till Hornborgasjön finns det ett museum i Varnhem också.

:) Jag har också hittat det! Litet men naggande gott! Sen det bästa! MC-museet i Falköping! Har varit där några gånger nu så nu kan jag det ganska bra men gubbsen där är väldigt kunniga och kan det där med att berätta och förklara. Värt en resa!! :)

räven
2009-09-05, 09:24
Mycket utflyktsmål framöver.
Nu drar jag strax till Öland över dagen.

GeCe
2009-09-05, 18:15
Hornborgaturen: Alltså titta på fågel i nyköpt kikare :)

Nu vet alla gamla kompisar att jag tänker mest på att äta så det är väl bäst att för ordningen skull berätta det även här. Fåglar är bäst tillagade med goda tillbehör! Men titta på käket är också OK!

Jo, början vecka 38 men då har vi dag, tid och träffpunkt kvar. Föreslår Naturum på sjöns östra sida och kl 10.00. Alltid sevärt och sen kan man dra runt dit vi kommer överens.

Är det några på forumet som vill träffas och skåda fågel så skriv en rad och önska dag.:)

Ju fler ju roligare ;D

Ska visst finnas ett café i naturrummet för de som är intresserade.

GeCe
2009-09-05, 18:16
Dont ring me. Vill inte bli sjuk. Smittar datorn å forum tro ?


Du är väl inte utan virusprogram?

räven
2009-09-05, 20:34
Just de GeCe, har ju säker surf. Risken är nog större när jag va på SMCs årsmöte bland 175 andra hojåkare.
Träffade Håkan N å sekreterarMorgan + gamla hojkompisar.

Ove
2009-09-05, 21:47
;D Du har blivit en riktig gammal mötesräv du!! :rolleyes: :D ;)

räven
2009-09-06, 10:10
Lugn å fin denna gång.
I dag är det sån konstrunda i komunen. Hittar några intresanta, motorsågsskulptör,nostalgi maskiner.

GeCe
2009-09-06, 10:58
Lugn å fin denna gång.
I dag är det sån konstrunda i komunen. Hittar några intresanta, motorsågsskulptör,nostalgi maskiner.


Sånt där kan skapa hål i plånboken om det vill sig illa. Var inte sämre av förkylningen igår som snappt blivit bättre än att jag var till en kolmila/125 cc mc som hade en livs levande smed med miniutställning. Köpte en nysmidd kniv så nu är man beväpnad!

GeCe
2009-09-06, 11:13
Om ni vill se på mopeder när ni åker till Hornborgasjön finns det ett museum i Varnhem också.


Tyvärr stängt vardagar så även vandrarhemmet som båda dock kan ta emot beställningar. Men jag antar det måste vara ett visst antal för att det ska vara intressant.

räven
2009-09-06, 11:20
Sånt där kan skapa hål i plånboken om det vill sig illa. Var inte sämre av förkylningen igår som snappt blivit bättre än att jag var till en kolmila/125 cc mc som hade en livs levande smed med miniutställning. Köpte en nysmidd kniv så nu är man beväpnad!

Som smålänning är man försiktig. Ingen 2m träskulptur eller 8hp tändkula fraktas hem på GSen.

Ove
2009-09-06, 17:24
Tyvärr stängt vardagar så även vandrarhemmet som båda dock kan ta emot beställningar. Men jag antar det måste vara ett visst antal för att det ska vara intressant.

Tror nog MC-museet i Falköping har öppet vardagar. Och vet ni vad det är en jättefin väg mellan Broddetorp och Falköping! :cool: Fornminnen längs vägen också om det intresserar. (KAN ju i o f.s. räcka att vi tittar på varandra :p )

GeCe
2009-09-06, 21:51
Tror nog MC-museet i Falköping har öppet vardagar. Och vet ni vad det är en jättefin väg mellan Broddetorp och Falköping! :cool: Fornminnen längs vägen också om det intresserar. (KAN ju i o f.s. räcka att vi tittar på varandra :p )


Nja, inte vad jag kan utröna tyvärr för det hade nog varit en höjdare. http://www.mcmuseet.se/. Men som du skriver så kan vi ju alltid kolla varandra!

Ove
2009-09-06, 22:14
:eek: Ajdå! Upptäckte att det var bara öppet dagligen under Juli. Lörd.-Sönd. under September. Men om vi blir tillräckligt många blir vi en grupp.

Om alla som vill åka och titta på fåglar och museum i början v. 38 räcker upp en hand= skriv en rad, så går det säkert att ordna. Vet att de gubbarna är väldigt service inriktade och gärna visar vad de har :)

Ove
2009-09-07, 15:52
;D Har ni koll på SMC-forumet? Fick igång en väldans rolig diskussion om tyngdpunkten där. :D

räven
2009-09-07, 16:01
Jag läser å begrundar ?

Ove
2009-09-08, 10:57
Sitter idag på en traktor och gör ett EU-jobb. Istället för att odla något, vilket inte finns någon lönsamhet i, får dom istället klippa ner gräset så att det ser ut som åkrarna brukas. Brorsan har ett knä som inte vill köra traktor så då kör jag ett tag åt honom.

Har hela tiden i går em och på fm idag haft sällskap av rävar. 3-4 st ibland men en är med hela tiden. Går undan först när jag sitter beredd att stanna. Då går han undan ett par meter och när han känner för att visa hur mycket han bryr sig vänder han baken till, hukar. lyfter svansen och levererar sin åsikt.
Tre rådjur: mamma, storasyster och lilla Bambi tittar till mig och från luften har jag besök av brun kärrhök, 4 ex och ett gäng med korpar. Flyttande gäss i hundratal passerar.

Ibland kan det vara svårt att hålla spåret med traktorn ;D

På em. dessutom oräkneliga kajor!

Mats Liifv
2009-09-08, 11:16
Sitter idag på en traktor och gör ett EU-jobb. Istället för att odla något, vilket inte finns någon lönsamhet i, får dom istället klippa ner gräset så att det ser ut som åkrarna brukas. Brorsan har ett knä som inte vill köra traktor så då kör jag ett tag åt honom.

Har hela tiden i går em och på fm idag haft sällskap av rävar. 3-4 st ibland men en är med hela tiden. Går undan först när jag sitter beredd att stanna. Då går han undan ett par meter och när han känner för att visa hur mycket han bryr sig vänder han baken till, hukar. lyfter svansen och levererar sin åsikt.
Tre rådjur: mamma, storasyster och lilla Bambi tittar till mig och från luften har jag besök av brun kärrhök, 2 ex och ett gäng med korpar. Flyttande gäss i hundratal passerar.

Ibland kan det vara svårt att hålla spåret med traktorn ;D

Låter som en avundsvärd arbetsmiljö. Bättre än Stockholmstrafiken....:D

räven
2009-09-08, 11:42
[QUOTE=Ove;26584]Sitter idag på en traktor och gör ett EU-jobb. Istället för att odla något, vilket inte finns någon lönsamhet i, får dom istället klippa ner gräset så att det ser ut som åkrarna brukas.
Ove, va snäll å nämn aldrig mer EU jordbrukspolitik i detta forum.

Ove
2009-09-08, 15:51
[
Ove, va snäll å nämn aldrig mer EU jordbrukspolitik i detta forum

:D Jag tyckte räven jag nämnde visade just vad han ansåg om den. Skulle egentligen visa detsamma på samma sätt men inte på åkern utan på lämplig parlamentarikers skrivbord! :p

Ove
2009-09-08, 16:26
Låter som en avundsvärd arbetsmiljö. Bättre än Stockholmstrafiken....:D

Jodå, men att driva jordbruk idag är en dyr hobby! Handlar många gånger om att ha en fru med god lön för att det skall gå! >:(

GeCe
2009-09-09, 10:11
Hornborgarsjön vecka 38 onsdag den 16/9 förslås som träffdag vid naturrums parkering vid sjöns östra sidan kl 10:00. Enligt SVT:s lokala tiodygnsprognos över området ser det ut att bli hyfsat väder, sol faktiskt.

Har själv bokat bokat vandrarhemmet i Eggby http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Vastergotland/Vandrarhem/STF-Vandrarhem-SkaraEggby/ natten före. Fler lediga rum finns för den som vill hänga på men vänta inte FÖR länge med att boka isåfall. Det krävs dock fyra st. för att man ska bli serverad frukost annars är det att fixa det själv. Incheckning emellan kl: 17:00 - 19:00.

Ove
2009-09-09, 21:21
Hallå!!

Är det inga fler som vill titta på fåglar med på forumet??

GeCe
2009-09-10, 13:14
Spara på rösten Ove de ä ingen idé att skrika sig hes. De flesta är nog inställda på att det är på våren det är man ska till Hornb.-sjön. Är man intresserad av fåglar och mat spelar det nog ingen roll då utbudet oavsett årstid nog är den samma. Även om tranorna är något mindre till antalet den här årstiden och beter sig lite annorlunda.
De mc-ister som inte kommer lämnar bara mer utrymme till oss som åker dit. Så kan man också se det.

Ove
2009-09-10, 17:33
;D Det är barnet i mig! Gillar att skrika ibland bara för skrikandets skull, men jag gör det numera endast i skrift. :D

:) Trött på att klippa gräs, efter att ha slarvklippt hos svärmor, tog jag och grenslade Sigrid och drog till Kinnekulle för lunch. Majssoppa ( :-\ ) och kycklinggratäng ( ^-^ ) tillsammans med en annan knutte vid namn Tore som kom från Varatrakten. Trevligt!

På hemvägen utförde jag ett langningsuppdrag. :eek: Ingen fara! Ynglingen, tillfälligt billös och utan helgwhiskey, är över 65 år så jag tror jag slipper straff.:p

Ove
2009-09-12, 13:00
:( Inget hojande idag trots OK förhållanden. Båtskrället har just kommit ur sjön och skall till vinterförvaring. Planerar att åka till seniorernas träff i Klangehamn måndag så till veckan blir det iallafall en del åka. :)

Skall vi göra en liten blänk i rätt avdelning om turen till Onsdag kanske för att se om fler nappar? :rolleyes:;)

räven
2009-09-12, 13:12
GSen blivit servad i veckan,nytt framdäck,lite småturer runt i smålandsnaturen.
Vädret är vackert med hög fin luft, turisterna åkt hem. Det börjar komma lite höstlöv på dom minsta vägarna.
Måste nog ta en eftermiddagstur.

Ove
2009-09-21, 19:18
:D Bra att vi är igång igen. Pga skrivklåda var jag tvungen att vara hacker på andra forum :p På onsdag blir det en tur för att träffa GeCe och Olle Å i Kristinehamn. :)

GeCe
2009-09-21, 21:16
:D Bra att vi är igång igen. Pga skrivklåda var jag tvungen att vara hacker på andra forum :p På onsdag blir det en tur för att träffa GeCe och Olle Å i Kristinehamn. :)


Det ser man framemot. Blir spännande och se vilken av hojarna Ove kommer med. Ska hann stila eller åka bekvämt den här gången.

räven
2009-09-21, 22:57
Om han vill stila så ut med han på gruset..

Ove
2009-09-22, 08:08
Det ser man framemot. Blir spännande och se vilken av hojarna Ove kommer med. Ska hann stila eller åka bekvämt den här gången.

Får väl komma stilande med bekväma Sigrid i vanlig ordning :D

Olle Å
2009-09-22, 08:31
Får väl bjuda herrarna på en grustur utanför Kristinehamn så de blir nöjda.

Ove
2009-09-22, 13:14
Får väl bjuda herrarna på en grustur utanför Kristinehamn så de blir nöjda.

:eek: Lugnt och fint hoppas jag! Du vet att jag är gubbe med hatt och kör bara i sakta mak ;D

GeCe
2009-09-22, 17:35
Får väl bjuda herrarna på en grustur utanför Kristinehamn så de blir nöjda.

Det får ju inte gå för fort då kan ju cigarren slockna och hatten blåsa av.

Ove
2009-09-22, 17:58
Det får ju inte gå för fort då kan ju cigarren slockna och hatten blåsa av.

:D Rätt uppfattat! Man måste ta hänsyn till detaljerna. :D:p

räven
2009-09-22, 19:13
Tur man snusar å bär keps.

Ove
2009-09-22, 21:13
Tur man snusar å bär keps.

:D Instämmer i någon mån - eldsvåda i skägget är ingen fröjd! :eek:

Ove
2009-09-22, 21:19
??? Funderar lite - bor nästan alla som är aktiva här på forumet längst ut på kanterna? Är vi bara ett par gubbar som bor i landets centrum? ???

Ove
2009-09-23, 21:11
:) Träffat Olle Å och Gece i Kristinehamn idag. Trevligt! :D Mycke prat och lite köra på våra träffar ibland. Men det var ju pratstunden som var målet med resan. :cool:

??? Fått ett problem matteproblem att fundera över: Åker jag till Kristinehamn t.o.r. så blir det 12 mil med fyra hjul. När jag åker 2-hjul blir det 24 mil. Konstaterat att det blir samma konstiga matematik oavsett vilket håll jag har ärende.

Kan ju ev. förklaras med att det skulle aldrig falla mig in att åka över Svartå- Degerfors till Kristinehamn med bilen eller hem via Åtorp - Finnerödja - Gårdsjö + lite avstickare rakt in i skogen. :p:rolleyes:

GeCe
2009-09-24, 22:10
:)

??? Fått ett problem matteproblem att fundera över: Åker jag till Kristinehamn t.o.r. så blir det 12 mil med fyra hjul. När jag åker 2-hjul blir det 24 mil. Konstaterat att det blir samma konstiga matematik oavsett vilket håll jag har ärende.


Om två hjul ska göra samma jobb som fyra så måste man väl fördubbla körsträckan, eller?

räven
2009-09-24, 22:27
Hmm,Däckfabrikanter måste ju oxa leva. Gör det något om vi har trevligt under tiden ?

Ove
2009-09-25, 08:37
:mad: Har jag nämnt att jag bytt bak på både Greta och Sigrid och väntar på nytt till Lillan.
Till råga på eländet konstaterade jag efter senaste resan att Sigrids bakdäck redan är mer än halvslitet. Allt slitage är inte årets med man kan ju börja undra va f-n!! Hade det varit bilen hade jag kollat hjulinställningarna men på MC? Inga burn outs eller lakritsremmar eller såna hyss. Hoppas att Dunlop Roadmaster kommer att hålla längre. :cool:

räven
2009-09-26, 11:24
I dag är det mycket. Linneryd marknad, Bilrally i Tingsryd, Nattorentering med Mc. Pust.

GeCe
2009-09-26, 18:53
I dag är det mycket. Linneryd marknad, Bilrally i Tingsryd, Nattorentering med Mc. Pust.

Du har det inte lätt.
Dessutom kan jag berätta att skutan Erik Nordenvall 2 som vi besökte tidigare i somras är ute i morgon på en tur i kanalen med passagerare. Bogseras och dras för hand genom en sluss. Maskinen är på plats inspekterad av mig och Ove men inte i bruk förrän nästa år då också skovelhjulen ska monteras. Det finns mycket att intressera sig för i vår herres hage minnsann.

Ove
2009-09-27, 11:36
Det finns mycket att intressera sig för i vår herres hage minnsann.

Japp!! Här är det äpplemoskokning, hundvaktande, matlagning och bilförsäljning på gång samtidigt. Pensionärsliv?? :eek::p

GeCe
2009-09-27, 16:57
Japp!! Här är det äpplemoskokning, hundvaktande, matlagning och bilförsäljning på gång samtidigt. Pensionärsliv?? :eek::p


Pensionärslivet är en ständig kamp med att få tiden att räcka till. Kanske lite beroende på att det går i ultrarapid ibland.
Här står närmast på programmet en 20-milatripp för att ev. köpa en mc till. En liten smidig "landsvägshoj" som funkar med passagerare.

räven
2009-09-27, 17:15
OJ då, nu blev man" litta "nyfiken?

GeCe
2009-09-27, 17:31
Klargörande kommer så småningom. Är själv nyfiken och en "bra" affär till höstpris är ju alltid intressant.

Ove
2009-09-27, 20:19
:( Får nöja mig med en ny gammal bil. Och den gamla roliga Samurajen fick en ny husse idag. :( Får fortsätta utan att kunna koppla in 4-hjulsdrift. :( Men den har iallafall dragkrok. :)

Vad nytt kommer att dyka upp i Askersund??? :cool:

GeCe
2009-09-27, 22:08
Vad nytt kommer att dyka upp i Askersund??? :cool:

Det står fortfarande i stjärnorna och det ska inspekteras, klämmas, kännas och provköras först. Men stuk åt Greta-hållet kanske man kan påstå till viss del att det är om den ena hojen om än inte lika vacker med sitt lite modernare 90-talsnitt. Den andra påminner nog mer om din Lillan. Dessutom har bägge hojarna som skall synas ett stuk åt det ekonomiska hållet som den snåljåp man är mer än åt det prestanda-mässiga hållet. Men så har ju motorvägar ingen större prioritet i mitt MC-åkande heller.

Gratulerar till din nygamla bil Ove. Tycker du gjort ett bra val av bil som är en slitvarg och dessutom antagligen ekonomisk och billig i drift. Den verkar passa perfekt till en knutte som som bara åker bil några veckor per år.
Glöm inte rostskyddet bara det räcker med en timme/år och några sprayburkar.

Ove
2009-10-01, 09:10
:eek: Hoppsan! Här har det fallit bort en del inlägg! :eek:

Nåja! Vi fortsätter där vi är! Gece har lite att tillägga i sin presentation. Jag har träffat den nya skönheten och jag lovar, hon är läcker som en karamell :)

Här regnar det idag och äpplena faller i takt med regnet. Men livet består dock inte endast av äpplemos - det är lite måla också, så det är inte bara att njuta av skitvädret framför brasan. Pensionärslivet är en enda lång hets och inte fär man några fridagar eller semester heller. :confused: Hur i h-skotta hann man med nån fritid medan man jobbade?

Nåja! Nu får jag sluta med gnället. Om Gud vill, grejerna håller och Jan kunde fixa till vädret så kan det bli många sköna turer för det är skönt att åka vid den här årstiden. Slipper svettas, lite insekter och luften är härligt frisk och är det frost i gräset på morgonen så får man väl ta på sig ett(1) par långfillingar. :D

räven
2009-10-01, 09:46
Oj,oj,mera nyfiken vad Gece hittat för gosak. Vädret verkar vara jobbigt just nu, regn, rusk ishavsvindar. Hobbys består i köra in ved till pannan + mullvardsjakt.Höstens första tvåkalsongstur har jag hunnit med.

Ove
2009-10-01, 11:01
Oj,oj,mera nyfiken vad Gece hittat för gosak. Vädret verkar vara jobbigt just nu, regn, rusk ishavsvindar. Hobbys består i köra in ved till pannan + mullvardsjakt.Höstens första tvåkalsongstur har jag hunnit med.

Skulle jagat rådjur idag men ..... vädret! Mer mat på dom än på mullvadarna.

Börjar fundera på var jag gjort av fodret till jackan, snart dags att sätta i men kalsongerna får vänta ett tag.

Ove
2009-10-01, 14:08
:D Måste berätta om hojenloggan. Fick henskickat och gick ut ock tittade var jag skulle sätta den på Sigrid. Tittar på loggan med pappret på - svart text ??? - Tittar en gång till - jomenvisst är den svart. Går ju inte att sätta på svart hoj! Allt är svart utom ljuddämparen....nej, skärpning gubbe! :rolleyes::p

Nåja, man får inte vara dum! Finns ju en vit reflex som jag gnuggar ordentligt med terpentin. Öppnar och ser klistersidan på dekalen -VIT - va i h-e? :eek: Nja det är nog bara baksidan. Chansar och klämmer dit och drar av skyddspappret. Nästan vitt, det blev lite diskret men faktiskt ganska bra :cool: :p

GeCe
2009-10-01, 16:39
:D Måste berätta om hojenloggan. Fick henskickat och gick ut ock tittade var jag skulle sätta den på Sigrid. Tittar på loggan med pappret på - svart text ??? - Tittar en gång till - jomenvisst är den svart. Går ju inte att sätta på svart hoj! Allt är svart utom ljuddämparen....nej, skärpning gubbe! :rolleyes::p

Nåja, man får inte vara dum! Finns ju en vit reflex som jag gnuggar ordentligt med terpentin. Öppnar och ser klistersidan på dekalen -VIT - va i h-e? :eek: Nja det är nog bara baksidan. Chansar och klämmer dit och drar av skyddspappret. Nästan vitt, det blev lite diskret men faktiskt ganska bra :cool: :p

Eftersom jag sett din logga kan jag intyga enligt mitt omdöme att det ser mycket bra ut.

Imorrn blir det en invigningstur med nya hojen med passagerare runt Skagern med picknickslunch alá matlåda och lunchkaffe etteråt på Kaffebönan i Åtorp. Ev. hinns en snabbis med till Sjötorp beroende på hur tia räcker till. Tia ränner snart iväg på okända tassamarker och vägar och det brukar vara mycket att kolla in.

Ett par inlägg har försvunnit tydligen där en Hasse från Kristianstad presenterade sig och fick svar från Räven och mig. Men det ordnar sig nog, Hasse finns nog kvar någonstans i cyberrymden.

Hamre
2009-10-01, 20:19
Ett par inlägg har försvunnit tydligen där en Lasse från Krisianstad presenterade sig och fick svar från Räven och mig. Men det ordnar sig nog, Lasse finns nog kvar någonstans i cyberrymden.

Hasse i Kristianstad e de som har ramlat ut i Cyberspace.

GeCe
2009-10-01, 20:54
Hasse i Kristianstad e de som har ramlat ut i Cyberspace.

Tackar! Rättat, skönt att fått en ordningsman i strängen så det blir lite ordning här.

GeCe
2009-10-01, 21:04
Oj,oj,mera nyfiken vad Gece hittat för gosak. Vädret verkar vara jobbigt just nu, regn, rusk ishavsvindar. Hobbys består i köra in ved till pannan + mullvardsjakt.Höstens första tvåkalsongstur har jag hunnit med.

Här kom höstens första tvåkalsongtur igår och i morrn blir kanske sista turen på ett tag för nu verkar vädergudarna svika oss ett tag som det låter på SVT väder och deras 10 dygnprognos. Så det är bäst att passa på innan regnrusket på lördag.

Ove
2009-10-01, 21:32
:D Kan meddela att jag tog första 1-kalsongsturen idag till Lugnås för att köpa rökt sidfläsk och andra godsaker och på hemvägen ostar och bröd i Mariestad + ett kort besök(=ofredande) hos vår kamrat Håkan. Får mycket motvilligt erkänna att idag behövdes det ett par långkallingar. :o Isande vindar och sol, regn och hagel om vartannat! Vi får istället för att häckla och häda falla på knä i riktning mot Linneryd och be om en varm och vindstilla höst. Finns det någon önskelista på lämpliga offergåvor? ( Kan bli dyrt för vädersmästaren/-guden är smålänning ) :eek: OJ! nu var jag där igen - en vacker dag blir det ett jäkla väder pga det! :eek:

Hoppas morgondagen blir fin med tanke på Linneas första resa efter jungfruturen/hemresan. Klokt att planera medsols för motljuset är besvärligt när solen står lågt även mitt på dagen.

räven
2009-10-01, 21:50
Hoppas att Håkan mådde bra. Tror vi kan fixa några fina dagar nu i oktober.
Å andra sidan kan väl tjänstledighet beviljas från Okt-Mars för fintväderfixare?
Ska köra till Bromölla endera dagen å hämta reklamerade stövlar. Väderprognos är nog = foder å två långkalsonger just nu.

GeCe
2009-10-01, 22:28
Hoppas morgondagen blir fin med tanke på Linneas första resa efter jungfruturen/hemresan. Klokt att planera medsols för motljuset är besvärligt när solen står lågt även mitt på dagen.

Just det! Istället för öster om Skagern blir det väster om istället eftersom det bli i sydlig riktning på ettermiddan. Och alla vägar i de trakterna bär te Sjötorp konstigt nog?

Ove
2009-10-02, 09:19
Hoppas att Håkan mådde bra. Tror vi kan fixa några fina dagar nu i oktober.
Å andra sidan kan väl tjänstledighet beviljas från Okt-Mars för fintväderfixare?
Ska köra till Bromölla endera dagen å hämta reklamerade stövlar. Väderprognos är nog = foder å två långkalsonger just nu.

??? Ska vi vara utan väder i vinter? Hur blir det då - nollgradigt? ???

:confused: Kan väl inte vara Lidl- stövlarna som behövde reklameras? :eek::D

GeCe
2009-10-02, 12:14
Utan väder? Låter som en utopi! Tjänstledig från hojåkande var ett nytt begrepp om det var det du menar räven? Om man då kunde samla ihop alla fina dagar koncentrerade och fixa till en fin nästa sommar verkar det ju bra.

Här är det iallafall väder idag, 7-8 grader kallt i morse och 5 nu på förmiddagen. Hastigt omkullkastade planer för dagen tur som får bli en kortare variant.

Sorry Ove men Skagern finns ju kvar och förhoppningsvis du också så det får bli vid något annat tillfälle. Kan ju vara gott att ha något att se framemot också och säsongen är förhoppningsvis inte slut än.

räven
2009-10-02, 18:50
Tjänstledig väderfixare menas att man håller koll på lokala vädret för en liten hojtur i närområdet.
Efter en morgon med vit gräsmatta,kom solen å värmde. Kl 12 var det +7,så det blev Bromölla tur å retur på småvägar. Östra sidan om sjön Mien ner å västra sidan hem. Temp. visade +11 som mest,sol å höstfärger, underbar hojdag i två långkallingar å foder i byxorna. Blev 24 mil å reklamerade stövlar.
Ps. snart säkrast att jag redovisar stafflade skalan för antal långkalsonger kontra temp.

Hamre
2009-10-02, 19:15
Tackar! Rättat, skönt att fått en ordningsman i strängen så det blir lite ordning här.

Nån jävel måste ju hålla ordning på dom "senila"

Ove
2009-10-02, 19:21
Nån jävel måste ju hålla ordning på dom "senila"

:D Japp, senila är vi men ännu icke dementa! :cool:;)

Ove
2009-10-02, 19:56
Här är det iallafall väder idag, 7-8 grader kallt i morse och 5 nu på förmiddagen. Hastigt omkullkastade planer för dagen tur som får bli en kortare variant.

Sorry Ove men Skagern finns ju kvar och förhoppningsvis du också så det får bli vid något annat tillfälle. Kan ju vara gott att ha något att se framemot också och säsongen är förhoppningsvis inte slut än.

:o Fick ägna mig åt att tröstäta: Minestrone, fiskgryta, mera äppelmos pannbiff och potatismos. :o;)

GeCe
2009-10-02, 20:56
Du har det inte lätt alla ggr Ove men som tur är har du något att trösta dig med!

Den nedbantade åkturen bidde 12 mil och det var tusan inte varmt precis. (Två kallingar varav en HellaHansen). Men hojen går stadigt som ett lokomotiv på vägen med passagerare och motorn orkar bra så man får vara nöjd med köpet. Hyfsat stadig på grusväg också trots fel däck.

Ove
2009-10-03, 21:56
Den nedbantade åkturen bidde 12 mil och det var tusan inte varmt precis. (Två kallingar varav en HellaHansen). Men hojen går stadigt som ett lokomotiv på vägen med passagerare och motorn orkar bra så man får vara nöjd med köpet. Hyfsat stadig på grusväg också trots fel däck.

Gött att höra att Linnea sköter sig! Jag är ju lite inblandad i hennes fostran. :cool:

Idag däremot har det varit en väldigt fin dag bortsett från att det varit ett j-a skitväder med blåst, kyla och regn! Det har gått åt en hel del ved bara, men det får rättas till till våren (som i det fallet brukar vara ända till hösten :o) Nåja skall bli en dag med fint väder på Måndag om jag förstått rätt. :rolleyes:

räven
2009-10-04, 11:47
Ja inget kul väder,så dåligt att jag vågat mig inn på vårt gamla forum å svarat Olle.

räven
2009-10-04, 11:49
Haha. Linnea, fint höstnamn. Berätta bakgrund?

Ove
2009-10-04, 16:44
Haha. Linnea, fint höstnamn. Berätta bakgrund?

:) Visst är det mera poesi med Linnea än med Breda Berta? :p:rolleyes:;)

GeCe
2009-10-04, 16:55
Det har gått åt en hel del ved bara, men det får rättas till till våren (som i det fallet brukar vara ända till hösten :o)

Står det inte i visan att hugga ved är ingen stor ide för det är bara någon som eldar upp den!

Historien om Linnea räven är att förra ägaren hette så och blev så döpt av den gode Ove under pompa och ståt under högtidliga former i Sjötorp.

Ove
2009-10-04, 17:07
Står det inte i visan att hugga ved är ingen stor ide för det är bara någon som eldar upp den!.

:mad: Du skriver sannare än du tror! Här på trakten har vi en notorisk vedtjuv som snor allt färdighugget han kommer över. Alla vet vem det är men han måste ertappas medan han är igång. Till dess får man sätta lås på vedpinnarna. :mad:

Ove
2009-10-04, 20:20
Om visor var det ja! :mad: Ute blåser sommarvind ... Blaha !:mad: Det blåser höstvindar så örona fladdrar och mustascherna blir rufsiga! Cigarillen brinner som ett tomtebloss om det inte regnar för då brinner den inte alls. :mad: Byig vind är det också så att åka hoj är inte kul alls.

Gubben Frost har varit ute och satt färg på träden till ingen nytta för mina löv hamnar hos grannen och jag får tillbaka hans. Som tur är har jag mera löv som jag kan lämna bort. ;D

Än så länge går det bra men håller det på ett tag till kommer jag att bli en riktigt grinig ohyra på alla nåbara forum. Bevare oss för detta! :eek:

GeCe
2009-10-04, 22:13
Om visor var det ja! :mad: Ute blåser sommarvind ... Blaha !:mad: Det blåser höstvindar så örona fladdrar och mustascherna blir rufsiga! Cigarillen brinner som ett tomtebloss om det inte regnar för då brinner den inte alls. :mad: Byig vind är det också så att åka hoj är inte kul alls.

Gubben Frost har varit ute och satt färg på träden till ingen nytta för mina löv hamnar hos grannen och jag får tillbaka hans. Som tur är har jag mera löv som jag kan lämna bort. ;D

Än så länge går det bra men håller det på ett tag till kommer jag att bli en riktigt grinig ohyra på alla nåbara forum. Bevare oss för detta! :eek:


Det var till att vara på dåligt humör märker jag. Men det är väl abstinensen antar jag men i morrn skulle det bli skapligt väder OCH MC-väder Ove!
Onsdag verkar litet lovande också kanske det är tillräckligt för en Skagentur men det spörs i änden som repslagarn sa.

räven
2009-10-05, 21:19
Tur man bor i söder,12+ sol å hojväder.

Ove
2009-10-05, 21:53
Tur man bor i söder,12+ sol å hojväder.

Idag har det varit hojväder här också men det har varit en del aktiviteter som hindrat. Det blir ju en del hektiska dagar. Jag skulle vilja ta ett par turer till södra delarna av Skaraborg och kolla runt lite bland platåbergen för att kunna visa runt om det kommer nån intresserad och det brukar det göra efterhand. Alltid kul att ha lite i reserverna när det gäller utflyktsmål. Vill bara ha stabilt väder en hel dag för titta på utsikter genom regnbyar ger inte så mycket.

:confused: Jag har en fundering. Finns det några fler än en handfull gubbar som är daglediga under veckorna och är intresserade av att träffas så hör gärna av er. 60+ tråden är inget slutet rum utan det går bra att höra av sig. Ju fler ju roligare. Om du känner dig för ung så går det bra att låna några år. Vi är några som ligger inne med överskott. :D;):cool:

Ove
2009-10-06, 09:44
:cool: Hördu Jan! Glasriket - Står det kvar även sen vi lämnat vår förra hemvist, några av oss för gott! Vore intressant med en resa till våren kanske? Det som kan störa då är att folk i min närhet har börjat spåna på ett besök i det stora landet i väster för att våldgästa släkten som vi ff har kvar där, men det ska väl inte ta så många veckor. Våren är ju lång! ;D
Slår man ihop Gamlingarna(40+:p) och Hojenfolket kanske det kan bli en ordentlig uppslutning så att det går att ordna Hyttsill med isterband, fläsk och nubbe. :rolleyes:;) Är inte kroppkakor med kröser också en Smålänsk paradrätt? Finns mycke att uppleva:D

Ove
2009-10-07, 19:25
:eek: Hallå! Har jag blivit ensam på den här tråden??

Nåja! Skriver ändå.

I morse - kallt och blåsigt - ingen lust. :( Tänker åka till stan för att köpa ett element till hustruns rum, det gamla har pajat och hon påstår att hon fryser. Skall meddela GeCe att jag avstår dagens tur men han är entusiastisk och står och packar hoj för fullt.

Konstigt vad man kan ändra kurs fort! Plötsligt verkade det viktigare att åka hoj än att hustrun fryser (va f-n, hon ska ju ändå till Italien om några veckor och där är det varmare!).

Av med hatt och brallor! På med långfilling (1 par! ) och stället. Dubbel buff pga blåst. Vilken hoj? Sigrid? Helst, men måste tankas. Greta, nja. Tankad, men det är fuktigt på vägarna och den fjollan ståtar ju med kromade avgasrör. Den som kom på att det ska vara krom på MC förtjänar absolut inget Nobelpris :mad: Ja ok då! hon är fortfarande skitig sen förrförra turen, får gå.

Drar iväg efter en ordentlig spray på kedjan. Kör kända vägar mot Finnerödja i meditativt tillstånd, inga tankar - bara njuter tills jag mitt i en skog börjat undra var f-n jag egentligen är? :rolleyes: Löser sig nån km längre fram: Känner igen en kåk och är ff på rätt väg.

Ut på E20 en knapp mil och se via Gårdsjö till Finnerödja. Ingen där och varför ska jag stå stilla när jag kan köra. Kör GeCes kontrakurs och vi träffas vid Tiveds handel där GeCe och Hustrun har handlat delikatesser. Måste också handla när jag ändå är där för såna rökta varor som dom har där får man leta efter! :) och är man en gottegris så är man.

GeCe kör före och jag följer men jag upptäcker snart att jag glömt att knäppa jackan, uppspelt som jag var av att träffa kamraterna och av shoppingen. Ja ja, stanna och knäpp!
Och sen vidare i samma lugna tempo. Tittade på omgivningarna, kossor och hästar i hagarna, hus och trädgårdar. Jag tror vi blev omkörda av 2 bilar på hela vägen till Åtorp. Dom hade väl bråttom, kanske skulle till BB men inte visste jag att det finns i Åtorp.

Kaffebönan i Åtorp hade stängt pga semester men vi inkräktade på ett bord och paret GeCe intog medhavt och jag som spontanåkte gick in i affären för en hamburgare och kaffe.

Nästa hållplats Södra Råda gamla kyrka som är under återuppbyggnad efter brand. Stängt för säsongen men är väldigt intressant att besöka. Rekommenderas.

Mot Gullspång för tankning. Fick bromsa nästan till stillastående för en tungt lastad ekorre som passerade vägen. Undrar vad han hittat för gott som han bar på men han fick jobba och inte gick det fort. ;D

Från Gullspång tog vi vägen Skagersvik - Delebäck - Gudhammar till Hova och det förnämliga fiket i 50-talsstuk som finns där. Godis till kaffet. Jag tog en bakelse som ser ut som en kombination av dessa båda :D:p och den satt fint dit den kom.

Följde till norr om Gårdsjö där våra vägar skildes och jag vände hemåt. Klappade min fd. bil som jag sålde till en händig man. Den är på väg att likt Fågel Fenix resa sig ur askan. Blir bra.

På en parallellväg till E20 ser jag en massa burkar på vägen + en killle på en AT. Frågar nyfiken som jag är - övningskörning naturligtvis. Talar om att Hojen finns och nämner även fördelar att vara med i SMC.

Motljus hemåt och vinden har tilltagit under dagen. Fick sitta och köra med uppfällt visir för att se vägen men hemma är jag.

Rundan som brukar bli ca,12 mil slutade idag på drygt 20 mil. ??? Men det var en väldigt trevlig resa. Får försöka handla element i morgon om det inte kommer något annat emellan. :rolleyes:

räven
2009-10-07, 21:50
Trevlig berättelse Ove, nog är du en gottegris alltid. Fnissar.
Glasriket som jag kollat en del runt,vill jag verkligen genomföra. Vi får kolla intresset till våren.
Jag tycker vi har fint höstväder som inbjuder att ta några rundor med hojen. Lite blåsigt sista tiden men minst +10 om dagarna. Under +10 två långkalsonger.

GeCe
2009-10-07, 22:44
Det var i blåsigaste laget idag och det märks väl i cykeln att man har passagerare med för hojen blir extra orolig i vindbyarna. Men trevligt var det med lite nya vyer runt Skagern under ledsagning av Ove som kan vägarna och var det bästa kaffet finns. Tack för fikat med bakelse i Hova Ove, det satt fint.

Krönikören Ove berättar om resan med den äran så jag har inget att tillägga annat än att vi hoppas kunna göra om resan nästa sommar i trevligare väderlek för det finns mycket att se efter de här vägarna. Inte minst hur arbetet fortlöper med att återuppbygga den gamla kyrkan i Råda från 1300-talet som brändes ned av en pyroman. Arbetet sker enligt samma metoder och med samma verktyg man använde på 1300-talet. Dessutom fågeltornet i ett område med örnar väckte min nyfikenhet så nästa gång får "tuben" följa med.

Dagen avslutades med den rökta fläskfilen från Tiveds handel tillsammans med hustruns potatisgratäng som sköljdes ned med en Tivedsöl som blev en bra avslutning på en bra dag trots blåsvädret.

Ove
2009-10-08, 21:30
:) Det var jättefint väder på förmiddagen och jag kände ett visst sug men, elementet!!

Tog Skodan och for till Mariestad. Tittade in i flera butiker men fann inte vad jag ville ha. Vidare till Skövde. Hungrig!! :mad: måste åtgärdas. Lunch avåts i lugn och ro med kaffe efter. :)

Ut på stan igen och i andra affaren hittar jag rätt element, det sista. Får tag på en vagn ute och in igen och precis när jag lagt det på vagnen kommer det ett par och vill ha just ett sådant. :eek: Hann alltså på minuten. Tur ska man ha.;D

Medan jag var i affaren kom det en regnskur som inte gick av för hackor och jag satt ganska nöjd i lilla bilen. Tog en sväng till Biltema men det enda jag fick med mig var en massa vatten när jag gick till och från affären. Tittade lite på tutor men kan inte bestämma mig.

Ska se om jag hinner få elementet på plats innan hustrun kommer hem imorgon. :rolleyes:

räven
2009-10-08, 22:35
Jäkla plikter. I dag när jag höll på att ta på skinbyxor å rukkajacka ringer dotter= pappa vattenpumpen bara går å går. Klädbyte, arbetkläder, pumpen är varm,inget vatten. Hojturen är glömd,Pumpen är slut, det bara skriker i den.
Backventilen på sugsidan har kärvat, ner i brunnen kolla bottenventil, verkar ok. Reservpumpen från Gudrunstormarna riggas. Vatten i huset,ny pump å backventil i morgon. Historia om Mc tur med förhinder.

Jan-Olov
2009-10-08, 22:59
Sådana jobb käns först besvärligt, men när man vet vad och hur det skall göras så är det skoj, likaså att kunna hjälpa till när det som mest behövs känns meningsfullt.

räven
2009-10-08, 23:13
Det är så, men hojturen gick åt pipan denna gång. Härligt att känna tacksamheten strömma mot en. Men planerade hojturen i slutet på sesången käns oxå.

Ove
2009-10-09, 08:14
:( Synd på åkturen som blev inställd, men då fick du å andra sidan känna dig lite nyttig! ;D

Bra med det som är akut - det blir gjort snabbt och lätt, men det som kan vänta till i morgon kan dröja hur länge som helst, om det någonsin blir klart. Så är det iallafall för mig. >:(

Idag skall elementet på plats men den målning som skulle göras, några dagars jobb, kommer väl att finnas kvar till julen. :o (Funderar på om man kan skrapa ihop ett Hojengäng?)

(H)jul var det ja! Får påminna gummigubben att Lillan blir allt blankare baktill. Sigrid skall in för kolla av ventiler och kamkedja + allmän tillsyn. Har eg. bara EN hoj om jag skall ut och åka :eek: F - n vad det känns begränsat! = tebax på ruta ett!

GeCe
2009-10-09, 22:10
(H)jul var det ja! Får påminna gummigubben att Lillan blir allt blankare baktill. Sigrid skall in för kolla av ventiler och kamkedja + allmän tillsyn. Har eg. bara EN hoj om jag skall ut och åka :eek: F - n vad det känns begränsat! = tebax på ruta ett!

Men Greta är inte att förakta som är en riktig lite skönhet Ove. När vi stannande i Åtorp blev hon beundrad av åskådare som tog henne för en gammal Triumph. Var stolt över din Greta.

Hade själv mycket att göra idag av förpliktelser och när det gäller ärenden i stan är det ett stort nöje och väldigt praktiskt att ha en liten scooter som jag utnyttjade idag.
Som tur var avslutades denna stressiga dag med ett ärende med Transan som fick de "Franska" nerverna att kola ned och dagen kändes inte så bortkastad trots allt.

Ha´de Gubbar

räven
2009-10-11, 13:44
Jakt.
Nu ska jag göra min plikt,dom där stora djuren som skrämmer å dödar motorcycklister på vägen får inte bli för många. Jagat vildsvin i två dagar nu,gott om dom men inte lätta att komma till skott på.

Ove
2009-10-11, 14:15
Jakt.
Nu ska jag göra min plikt,dom där stora djuren som skrämmer å dödar motorcycklister på vägen får inte bli för många. Jagat vildsvin i två dagar nu,gott om dom men inte lätta att komma till skott på.

Bra! Skjut vilt omkring dig! ( Jag menar älg, vildsvin, rådjur, hare och kanin) :cool:

Själv ska jag inte jaga förrän på Torsdag.

räven
2009-10-11, 14:59
Du ville inte skriva räv ?

Ove
2009-10-11, 17:45
Du ville inte skriva räv ?

:confused: Är du vild? :D

räven
2009-10-11, 18:23
Rovdjur. Predator. Blodtörstig Kl 0700 i morgon.

GeCe
2009-10-11, 21:00
Jakt.
Nu ska jag göra min plikt,dom där stora djuren som skrämmer å dödar motorcycklister på vägen får inte bli för många. Jagat vildsvin i två dagar nu,gott om dom men inte lätta att komma till skott på.

Bra räven skjut di djä....arna bara så många du bara du kommer åt!

Ove
2009-10-11, 21:02
Rovdjur. Predator. Blodtörstig Kl 0700 i morgon.

:eek: Ojdå! Tur att man är på avstånd i morgon! Långt utanför studsarens skottvidd :p

Själv har jag ägnat mig åt betydligt stillsammare aktiviteter, nämligen de första framträdandena i kör på nästan 40 år! I kyrkokör dessutom. Gick förvånansvärt bra men det dröjer innan formen infinner sig om den nu nånsin gör det. Rösten har definitivt inte blivit yngre med åren. (Gammal man gör så gott han kan, sjunger fan så illa......)
Men det känns faktiskt inte fel att försöka. Det är ju aldrig för sent att ge upp! :rolleyes:;)

Ove
2009-10-12, 09:42
:) Nu är det dags att åka till hojdoktorn med Sigrid. Inget allvarligt, Bara hälsokontroll, byte av kroppsvätskor och lite justering. Kommer att sakna henne men å andra sidan, Lillan kan få stå inomhus ett tag innan det är dags för vinteride som jag som vanligt hoppas blir kortvarigt.

räven
2009-10-12, 17:12
Såja, 2 mindre att krocka med nästa år. Det va en krock Mc å älg 1,5 mil söder om mig i somras. Dom va två på Mcn, å den ena dog. Trist. Men man kan inte begära att man ska sätta viltstängsel runt alla småvägar som vi gillar köra. Jägarna måste jobba på så viltstammarna inte blir för stora nu efter Gudrun å Per stormarna.

Ove
2009-10-12, 17:56
:) Grattis! Har du 2 kvistar i kepsen eller var det laget? :)

Det är bra att det glesnar bland älg och gris för dom är inte roliga när dom kommer ut på vägen. Men det är dyra köttbullar, Någon hade gjort en beräkning för några år sen: 50 kronor köttbullen! Licens, fällavgift, ledigt från jobbet, byssan övningamunition osv. Bra att det jagas annars skulle det bli omöjligt.
Skall försöka hjälpa till det lilla jag kan!

räven
2009-10-12, 18:42
Lugn å fin nu Ove, innan du börja räkna på hojtimmar på samma sätt.

Ove
2009-10-12, 21:19
Lugn å fin nu Ove, innan du börja räkna på hojtimmar på samma sätt.

Nej för jösse namn! Skulle inte falla mig in! :eek:

Ove
2009-10-14, 13:44
:confused: Hör du Räven. Varför är du hemma mitt på dan? Ligger redan all älg i området?

räven
2009-10-14, 14:41
Haha,svinkallt i älgtornet,om man säger så. 5 djur hänger till styckaren. 2 stora till, å obegränsat med kalv. Det är gott om älg å korna går med dubbelkalv. Vi låter dom vara till lördag nu. Tänkte ta på 3 långkalsonger å köra lite grusvägar om det blir lite varmare vindar. I dag kändes det som småland va granne med ishavet.

Ove
2009-10-14, 16:31
:) Bra! Rensa ordentligt tills vi ska komma ner och titta på Glasriket. Ta några grisar också, även dom kan ställa till det. Bättre att skjuta ett riktigt vildsvin så slipper du reta tamgrisen för det blir ändå inte detsamma vad jag hört. :D

Svinkallt är det även här och jag har lite sjöliv att se fram emot innan isen lägger sig. Ekan ska upp men det är en halvmil(landmil, det är ju en eka) sjötransport till upptagningsplatsen. Får avvakta en dag utan vind för ekan är liten och jag vill inte gå i kvav i iskallt vatten. :eek: Badkruka även sommartid. :o

Ove
2009-10-15, 14:02
:p Älgjakten klar efter några timmar! Den här gången utan min medverkan.

Verkar ha varit för snål tillddelning i området för alla älgar som får skjutas i närområdet är fällda utom ett par kalvar och det finns väldigt mycke älg kvar. Gäller alltså ff att se upp på vägarna.

räven
2009-10-15, 14:39
Mycket älg. Kalvarna lovliga till 31-1, så här blir det att jobba på för att få stammen i lagom storlek. Gillar igentligen inte kalvjakt. men som du säger äckliga att möta på hojturen.

Ove
2009-10-15, 14:48
Mycket älg. Kalvarna lovliga till 31-1, så här blir det att jobba på för att få stammen i lagom storlek. Gillar igentligen inte kalvjakt. men som du säger äckliga att möta på hojturen.

:) Men dom är inte äckliga när man fått hantera dom lite i köket! :)

Det går bra med en fjolårs också, men gammalkossan behöver långvarig värme och kärlek innan hon blir mör. Ja ja. Kalops och höstgryta och dillkött är ju också gott. Men som stek.. ?..

räven
2009-10-15, 15:01
Kalvar som springer som örra höns i maj å juni när jag far på favoritvägarna. I köket mycket senor å hinnor å sånt puts på kalven. Tacka vet jag unga kvigor....

Ove
2009-10-15, 15:44
Kalvar som springer som örra höns i maj å juni när jag far på favoritvägarna. I köket mycket senor å hinnor å sånt puts på kalven. Tacka vet jag unga kvigor....

:) Äschdå, inte mycket puts på kalven inte. men håller med om dom unga kvigorna. Då tänker jag på dom med fyra slanka ben. Hur många har dom du menar? :rolleyes::D;)

räven
2009-10-15, 16:25
Tänker?

Ove
2009-10-15, 18:24
Tänker?

:) Vad tänker du på, Jan? :rolleyes::D

Jan-Olov
2009-10-15, 18:33
:) Vad tänker du på, Jan? :rolleyes::D
Skriv inte ner det bara, för det blir nog censurerat.:D

räven
2009-10-15, 18:39
Just det. Jan-Olov de va så jag tänkte.

räven
2009-10-20, 18:21
+11, då kan man inte hejda sig.2 kallingar under skinnbyxorna+ vinter vantarna.Blev 10 mil på mest grusvägar.
Abstinensen stillad inte en hoj jag såg.

GeCe
2009-10-20, 22:22
+11, då kan man inte hejda sig.2 kallingar under skinnbyxorna+ vinter vantarna.Blev 10 mil på mest grusvägar.
Abstinensen stillad inte en hoj jag såg.


Härligt, var själv ute en sväng med nygamla hojen som är riktigt rolig när vägen kroknar och som radfyra har en helt annan motorkaraktär än v-twinen. Lite omväxling är trevligt.
Hur går det med jakten då?

räven
2009-10-23, 11:09
I småland hände en dödsolycka 2007 mellan en vänstersvängande timmerbil å en personbil på en större riksväg.
Timmerbilen gör en vänstersväng in till ett sågverk,den mötande personbilen kör då inn i timmerbilen å föraren av personbilen dör.
Tingsrätten friar timmerbilsföraren. Hovrätten dömmer timmerbilsföraren till vårdslöshet å vållande till dödsolycka.
Detta är ju intresant. Har den tunga trafiken förkörsrätt?
Lokalt kallar vi det för Polsk trafikregel(störst kör först).
Hur ofta måste inte vi Mc förare bromsa för vänstersvängande tunga fordon? Då föraren av större fordon räknar med att vi inte vill krocka med dom. Har ni nån syn på saken?

Jan-Olov
2009-10-23, 14:55
I småland hände en dödsolycka 2007 mellan en vänstersvängande timmerbil å en personbil på en större riksväg.
Timmerbilen gör en vänstersväng in till ett sågverk,den mötande personbilen kör då inn i timmerbilen å föraren av personbilen dör.
Tingsrätten friar timmerbilsföraren. Hovrätten dömmer timmerbilsföraren till vårdslöshet å vållande till dödsolycka.
Detta är ju intresant. Har den tunga trafiken förkörsrätt?
Lokalt kallar vi det för Polsk trafikregel(störst kör först).
Hur ofta måste inte vi Mc förare bromsa för vänstersvängande tunga fordon? Då föraren av större fordon räknar med att vi inte vill krocka med dom. Har ni nån syn på saken?
Så ser nog många det, se bara på högerregeln bilar kör alltid ut framför cycklister de fins inte, lika dant med oss vi syns inte.:mad:

Ove
2009-10-26, 17:18
:) Hej igen alla! Jag har varit ute 10 dagar och åkt på en del härliga MC-vägar i Tyskland och Italien. Fast med buss och som passagerare. ( :o ) Men va´fan - jag är pensionär och då är det OK att åka buss.

Det var min första långresa på det sättet och det var faktiskt väldigt givande med bra arrangemang och guidning som men inte kan få på annat sätt och att bara kunna sitta och kolla in landskapet omkring är underskattat i vår stressade tid när det ska flygas fastän man är ledig. Kommer att bli mer av den sorten! :)

Min grundtanke var att kolla hur kroppen fungerade långtransporter och det gick överraskande bra även om det blev hemskt jobbigt när det blev riktigt länge i bussen, speciellt första, men även sista dagen. Skall ev inom inte allför avlägsen framtid göra en resa till Amerika och då blir det minst 6-7 timmar i plan i ett sträck och det är bra att veta hur man funkar.

Skall försöka göra en liten reseberättelse när jag samlat ihop mig.

räven
2009-10-26, 17:40
Hej Ove, helskinnad hemma? Jag är nog inte mogen för buss än. Säkert jättegott ,om man inte är så rastlös som jag.

Jan-Olov
2009-10-26, 20:06
Det går bra att åka buss lite längre bara det fins lite gott att smutta på.:D

räven
2009-10-26, 20:15
Ahaa,där är hemligheten

Ove
2009-10-26, 22:18
Ahaa,där är hemligheten

Hemlighet? :p:rolleyes:;)

Nja, det var väl inget missbruk men lite behöver man ju mot de utrikiska bakterierna som lurar redan på frukostbordet. Med andra ord lite preventiv medicinering när man har folk som kör och dessutom kör som folk. Bekymmerslöst och man kan titta på allt och måste inte ha stenkoll på trafiken.
Olägenheter med flerhjuliga fordon är att dom lägger inte ner i kurvorna + att man sitter i fel ställning hela tiden. Jag menar: Man vill ju sitta gränsle! :D
När man sen går av bussen för att titta på något finns det alltid någon som ser till att man inte villar bort sig i främmande land. Skönt att gå i skock några dagar. Ungefär som när man gjorde lumpen, skillnaden är att guiderna på sällskapsresan inte svär och kallar en en massa otrevliga saker, även om det ibland kanske vore befogat. :o:cool:

Hasse i Kristianstad
2009-10-27, 23:05
När nu resa är på tapeten, vi reste med buss till Berlin en gång, det var den enda bussresa vi gjorde, det föll oss inte i smaken. Men att köra bil till Medlhavet är bättre det har vi gjort ett minstonde 20 ggr, man har då full kontroll på stoppen och övernattningarna.
Men numera blir det gärna flyg, den sista var till Kreta i början av Oktober, här lite bilder.
http://www.youtube.com/watch?v=DwCN-XlYlQo

Ove
2009-10-28, 10:06
:) Hej du Hasse! Den resan vi gjorde var den första för mig med buss och det var en alltigenom positiv upplevelse. Lång och jobbig utresa, men väl på plats var det bra med besök på platser som vi aldrig hittat på egen hand. Frukost och middag på hotellet i Pistoia och rundturer i trakten med bussen. Kanske lite för kort egen tid men det var OK.
Vi var 50 pers. på bussen så det blev en massa nya bekantskaper på köpet. (+ en rejäl förkylning :( )

Nackdelar att resa på det sättet finns, men det var också ett test om min kropp klarar långa stillasittande transporter med tanke på ev. framtida långresa med flyg. (Lättare att kliva av en buss)

Trevliga bilder från Kreta. Jag har själv varit där några gånger och testat trafiken med bil och liten MC. Med tanke på att körkort inte fanns på ön förrän omkring -90 (tror jag) var det förvånansvärt lätt att klara trafiken där, utom när jag lyckatdes trassla mig ut på en kostig på en bergssida med bil. Nåja vi kom både ner och hem efter äventyret! ;D

Ove
2009-10-29, 18:27
Uppehåller mig vid Medelhavet ett tag. En sak som imponerar på mig är hur folk hanterar sina scooters. Damer i mogen ålder, dräkt, svarta strumpor och hjälm. Unga tanter i jacka med pälskrage upptill och kortkort nedtill (selektivt frysande). Gubbar med skägg och vinterrock eller slätrakade i kostym, allt i en salig blandning. Folk åker som dom är - och hur dom gör det! :)

Krypkörning till stopp utan att sätta ner foten vid rödljus och sen full gas är normalkunskap hos alla vad det verkar. Där emellan fulle rulle på hela gänget. Ser lite kaotiskt ut men jag har faktiskt inte sett några krockar eller vurpor trots att det finns en del Rossiwannabes :eek:

Jag har kört en hel del scooter för längesen och anser att som stadsfordon är den överlägsen det mesta men kan bara konstatera att det finns mycket för mig att lära, kanske av en äldre italiensk tant med en matkasse mellan fötterna. :cool:

Sen parkeringarna! Hojarna står så tätt att det borde vara helt omöjligt för en normalsvensk att lirka ut en mitt i raden. Hur gör dom? Kryper upp bakifrån och gör en burnoutstart direkt från stödet? Mina studier i ämnet är otillräckliga men jag är helt säker på att gråta över varje repa skulle leda till ständig sorg. :p;)

Ove
2009-10-31, 09:58
Nu är det höst. Bara att konstatera. Alla löven har fallit på lönn och kastanj och lämnat en tjock driva på gräsmattan.

Jag processade löven med hjälp av gräsklipparen igår, men pga bränslebrist lät jag en yta som jag tyckte var väldigt lite på vara kvar. Malde ner de värsta drivorna till pulver, ställde in klipparen, gick in och tittade ut genom fönstret och de där arma löven som jag inte gjorde något åt ser ut att ha förökat sig nu när jag inte har drivorna att jämföra med. :eek: Nåja! allt är relativt. Masken ska ju också göra något.

Idag när jag hämtade ved till brasan flög 25 - 30 sångsvanar söderut med bestämda vingslag. De ska väl till Spanien på vintersemester och vi ses väl igen till våren. Kanske dags att börja spåna på en tur till Tysslingen eller någon annan fågelsjö. GeCe som är vår ornitolog och t.o.m. har kikare får väl vara den som anger takten i det ärendet. Årets svanävertyr i tjällossning var en skön upplevelse. Rekommenderar verkligen fler att hänga på. Offroadkörning på allmän väg har sin tjusning. :D

räven
2009-10-31, 11:55
Japp, nu är hösten här på allvar. Sällan över +5 om dagarna,frostvitt på morgonen. Har varit ute på kortare turer när jag haft tid mitt på dan.
Höstlöven ? Har man tur kommer det vind från rätt håll å rensar undan en del.
I kväll blir det möte å SPÖKfest i Mcklubben. Behöver allt mindre rekvisita för att se ut som ett spöke nu för tiden.
Byter BMWkepsen mot slokhatt

Ove
2009-10-31, 14:33
Byter BMWkepsen mot slokhatt

:D BRA Jan! Byt aldrig tillbaka! :p:D:rolleyes:;)

räven
2009-10-31, 15:02
Lugn å fin Ove, till våren får du träffa kepsen igen när fåglarna tutar.

Ove
2009-10-31, 16:09
:) Lugnt och fint här, Jan lelle! Men ska du vara med och titta på sångsvan får du nog sätta pälsfoder i kepsen. :):D

Ove
2009-11-05, 11:15
:) Sitter och funderar.... Ute är det vitt i luften och grönt på backen.... Om några månader är det tvärtom.... Resor.. JA! Vi har en del på gång!!! :D

Sångsvanarna vid Tysslingen eller kanske nån annan sjö? Det blev av 18/3 -09 förra gången. Härligt geggiga tjällossningsvägar och god macka och lite frost på hemvägen och svärmar med rådjur(nej, inte knott). Unnar jag gärna flera att vara med på :)

Ormsafari vid Kvismaren: Planerad men blev inte av. Ska vi försöka till våren? Måst vara en varm dag om ormarna ska komma upp.

Tranorna vid Hornborgasjön: 2/4. Alltid värt en repris. Förra gången blev det lunch på Kinnekulle + en liten tur i Skaraborg för de långväga besökarna (inte bara för dom med vingar).

När värmen kommer:
Glasriket några dagar med inhemsk guide i utvandrarbygd. Hyttsill med fläsk, isterband och pot.sallad.

Bergslagen: Massor att se. Bredsjö Blå är en ost som inte går av för hackor. Bör ta några dagar.

Gränna har varit på tal. Färjan till Visingsö går ut därifrån. Finns nog en massa Småland att se där också.

:) Visst finns det att fundera på. :cool:

Olle Å
2009-11-07, 21:59
Vi var fem stycken som åkte en jättefin tur i Södra Värmland och Norra Dalsland lördagen den 24/10. Vi fick ihop ca 25 mil på mestadels grusvägar. Tyvärr så var det såphalt på en del ställen. Vid en sjöände hade tydligen nattfrosten legat kvar länge, så jag halkade omkull och fick prova mina motorbågar i verkligheten. Som tur är så har jag bågar som inte är orginal utan betydligt starkare med dubbla fästen i ramen, så att det är bara att spreja på lite ny svart färg på dem. Eftersom jag kör en Honda Transalp så tar ju åksäsongen aldrig slut utan det är ju bara att skruva i lite dubb till vintern.
Funderar på norska Krystallrallyt, men.................
Mygg och turister var i stort sett försvunna, men en hel del älgjägare var i farten. Fattar inte att de får ha passen längs med allmänna vägar. Det är ju farligt nog ändå i trfiken

Ove
2009-11-08, 09:37
Mygg och turister var i stort sett försvunna, men en hel del älgjägare var i farten. Fattar inte att de får ha passen längs med allmänna vägar. Det är ju farligt nog ändå i trfiken

:) Se upp! Kör inte så det växer horn på hjälmen för då kan dom ta fel :D;)

Kul att du är ute och rastar kamraterna på vägarna. Har samma erfarenhet av frusen grusväg - skithalt, men har klarat mig hittills. Backen blir så ovanligt hård på vintern så det kan göra ont, men klarar det sig med lite färg är det OK.

räven
2009-11-08, 10:44
Hej. Kul att höra av er. Själv har jag fått förkylning(typiskt när man inte kört hoj på en vecka) inte sån grisinfluensa.
Vi älgjägare vill ha bort älgarna som har sina vandringsleder över våra vägar. Men tornen bör placeras så dom inte syns från vägen.
Man har skrapat grusvägarna här nu så dom är jättefina. Måste komma ut en dag snart.

Ove
2009-11-09, 15:10
:mad: Varit ute och kört bil för att skjutsa min veckopendlande hustru till jobbet. Dlev väl ca 30 mil totalt.

Hennes bil vägrade totalt och sade nänänänä vid varje startförsök. Det är en sån där med en massa elektronik och bråte som ingen människa klarar av utan att koppla upp till dator. :mad:

Jag tror att det blivit glapp i kontinentalsockeln och då är det helkört! :eek: Men, en reparatör ska väl få se på eländet. Jag kan ju ha fel. :p

Hittade iallafall en ny väg mellan Kristinehamn och Karlstad så att man kan helt slippa köra på tråkiga E18.. :cool:

räven
2009-11-09, 15:47
Tråkigt med biljäklar som inte startar när man behöver dom. Föresten förkastningar i kontinentalsocklar skapar väl jordbävningar??

Ove
2009-11-09, 16:30
Tråkigt med biljäklar som inte startar när man behöver dom. Föresten förkastningar i kontinentalsocklar skapar väl jordbävningar??

:eek: Oj!! Måste till verkstad snabbt för åtgärd!! :eek:

Olle Å
2009-11-10, 08:51
Hoppas ju att framtiden blir bättre och bättre, så jag funderar på nästa vår och frammåt. Funderar ju lite på Vårturen här i Borgvik, som bla. Räven deltog i på sina asfaltdäck i årets upplaga. Vem gjorde jobbet? Räven eller hans BMV Starkt gjort i allafall med tanke på allt rullgrus. Har redan fått förfrågningar inför 2010.
Planerar också, efter fått en del önskemål en ny tur till vårt broderland Norge. Kommer då att ta en sväng förbi Geilo -Bergen- Ålesund-Geiranger. Kan bli en tur på ca en vecka.
Funderar på om jag skall deltaga i norska Krystallrallyt, men det kan ju bli jäkligt kallt. Eftersom jag blivit så jäkla frusen av mig på senaste åren, så måste jag lösa en del uppvärmningsproblem först.
Jag hade ju trott att jag skulle få en massa tid över som pensionär, men icke.
Skall i allafall försöka hänga med ner till trandansen även nästa vår, för det var ju en trevlig tur.
Hoppas bara att snöskyffeln får vila länge än.

räven
2009-11-10, 11:05
Klart Olle att vi ska köra hoj även nästa år. Ska försöka städa upp i övriga arbeten här i vinter. Klart vi ska hinna med att åka å kolla varandras hemregioner å sevärdheter. För att inte tala om favoritvägarna.
Glasriket som vi snackat om, Gränna med Visingsö å moppeladan, räkna pippiarna. Massor av planer.
Värmland är fullt med fina grusvägar. Var i höstas norr om Torsby väster om 45 i Finnskogarna mm,vilket härligt grusvägsnät. Lite rakt i bland men.
Jag har oxå blivit lite frusen nu för tiden,man får vara lite rädd om sig.

Ove
2009-11-14, 14:53
:( Ja vi får hoppas på bättring. Senaste 1 1/2 månaden har jag bara kört ca 2 mil på MC.
Resor, långdragen förkylning, väder och allmänt strul har varit i vägen konstant. :(

Har dock varit i tillfälle att per bil raida runt, bl.a. i Värmland och har hittat lite nya vägar för dom som bara vill ha asfalt. Finns såna också - vägar menar jag. :rolleyes:

Igår och inatt snöade det här, men allt har smält bort så det är f.f. bara lite höst och skulle vara kanonväder för att ta en tur. Man ser väldigt långt och bra när det inte är så många löv som skymmer. Jag har några västgötaberg som jag inte undrsökt ännu och det kan bara göras på plats för jag vill ha koll på vad som är på vägarna om jag kör runt med ett gäng eller helt enkelt visar på karta. Förutom vägarna så är det kul om man har några smultronställen som inte bara är typ turistfällor att stanna till vid. Eftersom jag varit borta från trakten ganska exakt halva livet så har jag en hel del hembygdskunskap att ta igen.
Gäller ju också att hitta den avigaste vägen mellan A och B så man inte nöter samma spår hela tiden. :cool:

räven
2009-11-15, 15:47
10+ gråmulet, men uppehåll. Abstinenser bör hållas i lagom skick, så det blev en 10 mils utflykt i närområdet. Vinkade åt folk i älgtornen som undrade vad detta va för en fjolle.

Ove
2009-11-17, 18:35
:) Tittade till Sigrid idag hos MC-doktorn. Hon såg lite generad ut för hon var avklädd, ingen tank och inga kåpor. Visste inte att en hoj kan bli blyg. :p

Det går inte så fort men nu kommer hon snart hem igen efter en ordentlig genomgång. Ska bli skönt att ha damerna samlade. :cool:;)

räven
2009-11-18, 18:42
Fy fanken ,höstastorm å rikligt med regn nu i sydsverige. Nåja de dammar ju inte på grusvägarna om man ska köra i helgen.

Ove
2009-11-19, 16:41
:) Jodu! läst om stormen och det blåste lite här också. Grått och mulet idag men det spelar ingen roll. Ska försöka få ett j - a golv målat men när jag tog bort mattan upptäckte jag att golvspringorna skulle släppa ner färgen i trossbotten. Blir alltså att dreva. Inget problem egentligen om jag inte vore så infernaliskt lat. :mad:

Jag skulle behöva ett par rapp så att jag vaknade till och fick nåt gjort! :D

räven
2009-11-19, 18:24
Nu är det såhär Ove, aga är avskaffad å ersatt med muta. Nu gör vi så här= du sliter hårt med ditt golv så ordnar jag hojväder på lördag. Ska ändå fixa lite sol å+10 till mig själv så kan jag dela med mig en aning i nordvästlig riktning.

Ove
2009-11-19, 18:29
Nu är det såhär Ove, aga är avskaffad å ersatt med muta. Nu gör vi så här= du sliter hårt med ditt golv så ordnar jag hojväder på lördag. Ska ändå fixa lite sol å+10 till mig själv så kan jag dela med mig en aning i nordvästlig riktning.

:cool: OK! Ska jobba på och så får vi se om det funkar!:D

Olle Å
2009-11-21, 08:19
Var ute på en fin tur i går. ca 10+ mulet, härliga grusvägar, varken mygg eller turister. Märkte för några veckor sedan att grusvägar som är väldigt lite trafikerade kan få en såphal yta på sina håll, så motorbågarna behöver lite ny färg. Vintern kanske är på gång så jag lade på dubbdäcken. Hade alltså dubbat på grusvägarna igår. Kanonfäste även på hala ställen. Nackdelen är ju att man får passa sig på asfalten och köra lungt. Har vanliga bildubb i däcken.

Ove
2009-11-22, 14:09
:) Bra att ni håller igång för på min kant blir det inget kört. Förmodligen en höstdepp annars hade jag väl jagat folk med blåslampa för att få hojarna i skick men nu bryr jag mig inte, ...blir väl bättre :(

Ingemar
2009-11-22, 18:05
Tycker allt det är bra gry i Mc-kollektivet. När jag tuffade runt i går såg jag nog 15-20 glatt viftande hojåkare. Vädret var ju toppen trots hård byig blåst. Vet inte om jag upplevt en sån novemberdag Men minnet är ju som det är. Våra vänner från storstaden sköter sig ju också på ett exemplariskt sätt och bidrar till att folk i allmänhet inte tror vi är på utdöende. Det gäller att vi ligger i. ;D

Ove
2009-11-25, 13:41
:rolleyes: Såg en ny tråd,"Hojmusik" som jag inte vill störa med ovidkommande inlägg.

Det entoniga ljudet från någon maskin som går på jämn fart inbjuder en del nynnare till sång. Det kan vara snart sagt vilken typ av maskin som helst men som regel kommer jag igång när jag sitter på en traktor eller kör MC i konstant fart.
Om ni passeras av någon som kommer åkandes i jämn faring och "sjunger" med skrovlig basröst på Adams julsång, Luciasången eller Blott en dag... så det ekar i hjälmen en dag i Juni så är det nog bara jag. Meddelas endast på detta sätt. :o:rolleyes::D

räven
2009-11-25, 14:29
Aha,det är därför V2 är så poppis. När traktorn hette BM viktor blev det någon nickande med huvudet. På boxern blir det oftast vrålande =Born under the vondring stars (Lee marvin)

Ove
2009-11-25, 16:59
Aha,det är därför V2 är så poppis. När traktorn hette BM viktor blev det någon nickande med huvudet. På boxern blir det oftast vrålande =Born under the vondring stars (Lee marvin)

:) Vet inte om Boxern är ett lika bra instrument som Viktor men jag skickar ett par smakprov på den senare. (för jag antar att du talar om BM utan W :D:D)

http://www.youtube.com/watch?v=a1ThSi1wbqU

http://www.youtube.com/watch?v=UwadWc-QeAg&NR=1

räven
2009-11-25, 17:29
Haha,tror han hade bränd avgasventil. Förr körde jag Viktor,nu kör jag Boxer.

Ove
2009-11-25, 19:57
:) För en tid sen skickade jag över dom där låtarna till en musicerande traktorägare. När jag sökte honom per telefon ett par dagar senare svarade hans fru " Han får ringa upp när han kommer in för han sitter i garaget och spelar dragspel". :D

GeCe
2009-11-25, 23:29
Fick nu förklaringen till att jag gillar V2:or. Har kört BM Viktor i 16 år. Boxern var inte mycket sämre den med 1100 r/m som arbetsläge på motorn till skogskranen på taket och till plogen.

räven
2009-11-26, 08:08
Min Boxer trivs bäst runt 4000 varv. Men det kan ju bero på det där W.

Ove
2009-12-03, 10:56
:confused: Vintern är här, tidigt som den brukar vara vartenda år. Fick elda nyckel som man gjorde förr i tiden när nyckelhålet på bilen frusit igen tis. kväll. Igår - 10, idag - 8 på morgonen. Kommer väl att bli ett par + under dagen.

Funderar på notblad för julens köraktiviteter. "Begåvad" med sträv basröst konstaterar jag att låtarnas basstämmor är satta för baryton eller låg tenor och ligger därmed till större delen utom räckhåll för mina begränsade resurser. Bröööla till några takter inemellan och mima resten tillför inte något musikaliskt till kören så det blir nog att jag tar time out till efter helgerna.

Ove
2009-12-04, 18:40
:) Startade upp 2 av hojarna. PRI + choke och dom small igång efter några 5 sekunders med startmotorn båda två. Greta har inte varit igång sen Augusti och Lillan var väl igång i slutet September. Konstaterade att Greta står med tom tank så jag får skaffa soppa och tanka fullt inför vintern.

:( Skit! Jag har stått över bästa biten av säsongen - hösten. Men det blir så ibland och så blev det det året. Nåja! Skärpning till nästa säsong. :cool:

räven
2009-12-04, 20:09
Vad är PRI ? Här har oxå varit kalt,men blivit mildare nu ca+4 i dag. Varit lite mycket annat nu, men hoppas på någon sväng till innan vintertvätten på GSen.

Ove
2009-12-04, 22:49
Vad är PRI ? Här har oxå varit kalt,men blivit mildare nu ca+4 i dag. Varit lite mycket annat nu, men hoppas på någon sväng till innan vintertvätten på GSen.

:) Du vet Jan att de här gracila japanskorna är fulla av finesser redan i standard och sen länge. Finns bara tre lägen ON, RES, och PRI. PRI-läget på vaccumstyrda kranen släpper soppa till förgasarna utan att motorn är igång för då är de två andra lägena stängda.

Enkelt och bra! :cool:;)

räven
2009-12-05, 15:53
Bra med forum,man lär sig massa nya grejor hela tiden. Min bränslepump startar när jag vrider på nyckeln,funkar det oxå.

Ove
2009-12-05, 17:46
Bra med forum,man lär sig massa nya grejor hela tiden. Min bränslepump startar när jag vrider på nyckeln,funkar det oxå.

:D Men hur är det när det går torrt i tanken? Då vore det väl bra med ett PRI :rolleyes::D

räven
2009-12-05, 18:01
Ärligt talat,inte vågat prova. Därför va jag lite nervös när vi tittade på fåglarna. Å andra sidan berättar tyskarna hur många mil till man kan köra till soppatorsk, från 8 mil å neråt. Bra när man börjar bli senil.

Ove
2009-12-12, 14:10
:) Mätt och belåten efter att intagit egengjord gulasch som faktiskt blev riktigt bra. Hade tur den gången. Idag väntar Luciafirande i bygdegården. Hinner nog se och höra Luciatåget för sen ska jag ut och köra ärenden. :)

Imorgon kommer nog självaste Lucia med tärnor och knackar på i svinottan. Gäller att vakna i tid så att man kan kissa först annars kan det vara besvärligt. :o
Sen iväg och köra flyttlass med bilen och lilla kärran. Bilsök pågår ity hustruns bilskrälle har givit upp andan för gott och kommer att gå till skroten. Kommer att bli något litet och billigt för nu gäller kort framförhållning för när hon pensioneras kommer vi nog bara att behöva en bil och då får vi satsa lite mer. ;)

Ove
2009-12-13, 08:40
:):):) Lucia har varit på besök med tre tärnor. Dom har ett häftigt program. det var sjätte kåken dom var inne i och sjöng och bjöd på hembakta bullar och pepparkaka. efter besöket hos oss har dom 2 ställen kvar. Dom sjunger verkligen bra och har ett lååångt program för att vara så tidigt! (Tänker bara på hur min egen röst fungerar tidigt på dagen) :)

En jättetrevlig grej som som man verkligen uppskattar.

Ove
2009-12-15, 11:29
:) Snurrat runt lite på forumet och sett att det finns en hel del pensionärer med. :)

Hör av er, alla ni som är vardagslediga. För oss är det väl så att det är lättare att ordna åkturer på 1, 2 kanske 3 dagar i veckan än under helgerna, för det är ju då som vi ska umgås med dom som ska betala vårt understöd. :rolleyes: (:o)

Vi har ju alla motorcyklar och kan lätt förflytta oss inom 15 - 20 mils radie under dagen och kan träffas på någon trevlig plats för att kanske äta nåt gott, titta på nåt intressant ....eller nåt, ja vad som helst. I det forum som 60+;arna lämnat hade vi träffar runt sångsvan (2 pers i mars :cool:), tranor vid Hornborgasjön, utsikt från Taberg och en del annat för oss.
Blir inte så mycket av konvojkörning, men om man vill kan man träffas och åka till mötesplats i grupper om så önskas eller så åker man själv. Huvudsaken är att man vet om varandra - så hör av er. :)

OBS! 60+ tråden är inte helig så välkommna in! Gäller även 60- :D

GeCe
2009-12-15, 20:06
Det var inte illa med ett hembesök av självaste Lucian. Här man tydligen missat något t.o.m. lucian på TV. Men en annan är ju lat nuförtia och har sovmorgon mest varje dag!

räven
2009-12-15, 20:40
Jag såg Växjö Lucian på kvällen, repris 18,00. Blivit allt mer ointreserad av dessa vinter uppmuntran med åren.
Nu har snön kommit till småland, snackas om vit jul. Nåja om det inte blir för mycket som kräver snöskottning så är det ju tjusigt. Nog lika bra att montera batteriunderhållsladdaren på GSen. Gillar långa ord.

Olle Å
2009-12-16, 09:52
Hejsan Räven. Förstår om du kryper in i grytet när det börjar smälla till med kylan. Långa ord??? Skall det inte stå motorcykelsbatteriladdningsunderhållare??? Funderar på att ta en tur igen, så fort det blir varmare efter den aviserade köldknäppen. Några grader kallt, sol och gnistrande snö. Finns det något vackrare ute på våra småvägar?

Ove
2009-12-16, 10:04
Hejsan Räven. Förstår om du kryper in i grytet när det börjar smälla till med kylan. Långa ord??? Skall det inte stå motorcykelsbatteriladdningsunderhållare??? Funderar på att ta en tur igen, så fort det blir varmare efter den aviserade köldknäppen. Några grader kallt, sol och gnistrande snö. Finns det något vackrare ute på våra småvägar?

:cool: Motorcykelaccumulatorunderhållsladdningsapparatur! Dä ni! :D

räven
2009-12-16, 20:51
Det blir ingen vinterkörning för mig i år,mina landsvägsdäck får sitta kvar.
I pristävlingen långa ord leder Ove nu.
10-15 cm. snö, ska man fresta ryggen med snöskottning?

Ove
2009-12-17, 17:08
Det blir ingen vinterkörning för mig i år,mina landsvägsdäck får sitta kvar.
I pristävlingen långa ord leder Ove nu.
10-15 cm. snö, ska man fresta ryggen med snöskottning?

:p Vad blir priset i tävlingen? :D

:) Sigrid är klar för utskrivning från MC-doktorn. Det ljud som jag trodde kom från kamkedjan var en skruv som satt lös på en kåpa :o Skönt iallafall att det inte var motorras på gång som jag trodde när det lät som värst.

Blir alltså en tur till på MC men här är det neremot -10 och 2 tum snö. Jag är åkrostig så det får vänta tills han Bore tar en liten paus. Det blir väl till veckan för det brukar väl vara tradition med grön jul? Torr väg är väl bara att drömma om.

Hoppas på gott resultat på grisjakten Småland ;)

räven
2009-12-17, 17:29
Usch, nu blir det till att sitta i garaget torrgasa denna vecka. Slarvat bort min Cd med GSljud i flytten.
Ska tänka på priset fram till april. Lösa skruvar kan drabba vem som helst, till å med japanesiskor med åren.
Vi måste göra något åt grisbeståndet i småland. Fasar för dom Mc olyckor som kommer att hända framöver med dessa vildsvin springandes på vägarna om kvällarna.

Ove
2009-12-17, 20:24
Usch, nu blir det till att sitta i garaget torrgasa denna vecka. Slarvat bort min Cd med GSljud i flytten.
Ska tänka på priset fram till april. Lösa skruvar kan drabba vem som helst, till å med japanesiskor med åren.
Vi måste göra något åt grisbeståndet i småland. Fasar för dom Mc olyckor som kommer att hända framöver med dessa vildsvin springandes på vägarna om kvällarna.

:p Japanskorna brukar inte ha några skruvar lösa men Sigrid har väl blivit lite influerad av sin husse. :rolleyes:

Viltet i våra skogar verkar nu mest bestå av lo, varg och svin + ett gäng med älgar. Svinen har inte blivit så många på våra marker att det är någon idë med jakt än men dom sprider sig som löss så det är väl snart dags. För övrigt syns knappt något jaktbart vilt och ingen vill släppa hund. :mad: Har varit ute å jakt en (1) gång i höst och såg inte ens en ekorre.

Chappy
2009-12-17, 22:53
Hej gubbs!
Håller fullständigt med Räven i svinfrågan. Efter en smäll o ett flertal insidenter med bil, har jag starkt ransonerat min MC-körning efter mörkrets inbrott. Smällen med bil var en"singelolycka", men jag har även varit med om rena lämmeltåget 25-30 djur över vägen.Väckelsång. Nästan i Rävgrytet.
Ut o skjut!! Chappy

Ove
2009-12-17, 23:07
Hej gubbs!
Håller fullständigt med Räven i svinfrågan. Efter en smäll o ett flertal insidenter med bil, har jag starkt ransonerat min MC-körning efter mörkrets inbrott. Smällen med bil var en"singelolycka", men jag har även varit med om rena lämmeltåget 25-30 djur över vägen.Väckelsång. Nästan i Rävgrytet.
Ut o skjut!! Chappy

:) Hej Chappy och välkommen på tråden! Håller med om att det är tråkiga djur på vägen. Men kanske om vår sen länge planerade resa till Glasrike och utvandrarbygd blir av kanske det finns möjlighet till svinsafari på hoj. :) Ni som nästan bor grannar mitt i svinahjorden kanske kan vara guider? :cool:

räven
2009-12-18, 11:09
Har varit hemskt nära på Jätavägen, sommarkväll ca kl 22, hela vägen full med grisar bakom en krök. Tack ABS, tack SMC instruktörer, då va det riktigt jäkla nära alltså.
Kul med folk som kör omkring nära rävagrytet, kanske vi ska planera en vårtur i grisriket.

GeCe
2009-12-19, 21:57
Planera för sommarens hojturer är en lagom stillsam aktivitet nu under vintern jämte mustasch- och skäggodling. Det gäller ju att spara på energin tills den verkligen behövs.

räven
2009-12-19, 23:07
Hoppas att det fins vänner med i din hojplanering GeCe. Nu när vintern är som tuffast vill man drömma not sommar å hojturer. Hoppas jag får ner ett gäng, för lite smålandsäventyr. Jag vet några om hälsan inte sviker oss.

GeCe
2009-12-20, 07:24
Hoppas att det fins vänner med i din hojplanering GeCe. Nu när vintern är som tuffast vill man drömma not sommar å hojturer. Hoppas jag får ner ett gäng, för lite smålandsäventyr. Jag vet några om hälsan inte sviker oss.

Ett Smålandsäventyr till till vår vän där i Tingsrydstrakten om han är bekant, finns högt upp på prioriteringslistan liksom lite repriser från våra äventyr i somras. Ove och jag ska ha en planeringsträff nu i vinter och smida lite mer planer även nya sådana.

Nog har det hastigt och olustigt blivit vinter alltid, minus 18 grader två nätter i rad här. Brrrr............

räven
2009-12-20, 10:35
Jo nog har det blivit vinter. Min väg förbi mig ligger vit å fin med packad snö, kan förstå dom som vill köra hoj på sådana vägar med dubbade däck. Men nu tycker jag det är för kallt för jakt å skogsarbete, kan inte tänka mig att plåga kroppen med hojkörning.
Ska bli kul att få visa er min hembygd, glasriket,stenriket, utvandrabygden + alla de små krokvägarna både grus å asfalt. Räkna med att det går åt några dagar.

Ove
2009-12-20, 12:41
Jo nog har det blivit vinter. Min väg förbi mig ligger vit å fin med packad snö, kan förstå dom som vill köra hoj på sådana vägar med dubbade däck. Men nu tycker jag det är för kallt för jakt å skogsarbete, kan inte tänka mig att plåga kroppen med hojkörning.
Ska bli kul att få visa er min hembygd, glasriket,stenriket, utvandrabygden + alla de små krokvägarna både grus å asfalt. Räkna med att det går åt några dagar.

:D Jag kommer så gärna!! Hur många dagar (veckor?) behöver man för att utforska alla sevärdheter i södra Småland med omnejd? Vädret brukar ju inte vara problem för det fixar du alltid bättre åt dina kamrater än åt dig själv. :rolleyes::D;)

När ska vi komma?

räven
2009-12-21, 10:32
Ursäkta men idag känner jag inte den globala uppvärmningen.

Ove
2009-12-21, 11:05
Ursäkta men idag känner jag inte den globala uppvärmningen.

:D Du har väl samma som här - lokal istid! :D Hur är snöläget runtom i landet? Här är det en knapp dm men det har varit -12 på termometern i dagningen.

:confused: Jag har en hoj so ska köras hem från verkstan´. Vete katten om hon inte får åka skåpbil för jag vill helst inte sticka ut näsan i polarkylan! :rolleyes:

räven
2009-12-21, 12:20
Här va -19, betyder att du slipper insekter på visiret om du kör hem hojen. Men rek. skåpbil, gubbar kan få ont i kisset om dom blir kalla.

Ove
2009-12-21, 19:06
Här va -19, betyder att du slipper insekter på visiret om du kör hem hojen. Men rek. skåpbil, gubbar kan få ont i kisset om dom blir kalla.

:D Kollat myggläget och det verkar inte vara så många ute. Det kommer däremot in en och annan insekt med veden till spisarna, oftast mygg men det har även kommit in en och annan geting.

Verkstan tar (h)jullov till 11/1 och hojen får stå kvar. Hoppas att våren kommit då. :rolleyes:;)

räven
2009-12-21, 20:36
Låter smart.-20 är inget hojväder för 60+are

Ove
2009-12-21, 22:28
Låter smart.-20 är inget hojväder för 60+are

Näfyförattan! :eek: Men vid mera moderat svalka vet du att det finns hjälpmedel: Vuxenblöjan som man kan stoppa innanför bakockframvänd! Håller både varmt och torrt! :D ( ochså kan man åka väldigt långt utan paus :rolleyes:)

räven
2009-12-21, 23:10
Funkar det bland alla långkalsingarna. Längst inn eller ?

GeCe
2009-12-22, 20:02
Oj, oj vad ni snickesnackar gubbar! Tror ni att ni ska få pluspoäng av någon för många inlägg? På "vårt" förra forum var det ju hjälmar som gälllde men sådana har jag inte sett till några här och tror inte det kommer upp några heller.

Hur som helst så blir det från och med idag eller igår, dagarna längre och ljusare så man kan kanske säga att ljuset börjar skönjas i tunneln och hoppet börja spira om en ny härlig mc-sommar.
Julen står dessutom för dörren och bankar så jag får önska eder alla

Ett God Jul & och Gott Nytt År

Ove
2009-12-23, 11:49
Funkar det bland alla långkalsingarna. Längst inn eller ?

:rolleyes: Eftersom jag själv inte klarat av att få på mig mer än ett par långfillingar så får jag lämna frågan vidare till egen forskning. Men jag tror det funkar! Plast på utsidan som hindrar drag genom dragkedjan, isolering med fuktabsorbenter och allt på insidan. Prova gärna och rapportera. Det kanske blir den nya trenden när man vill köra i kylan - Tena.för coola killar! :D;)

Ove
2009-12-23, 11:56
Oj, oj vad ni snickesnackar gubbar! Tror ni att ni ska få pluspoäng av någon för många inlägg? På "vårt" förra forum var det ju hjälmar som gälllde men sådana har jag inte sett till några här och tror inte det kommer upp några heller.

Hur som helst så blir det från och med idag eller igår, dagarna längre och ljusare så man kan kanske säga att ljuset börjar skönjas i tunneln och hoppet börja spira om en ny härlig mc-sommar.
Julen står dessutom för dörren och bankar så jag får önska eder alla

Ett God Jul & och Gott Nytt År

Nej några hjälmar har jag inte sett än men det kanske kommer? :cool:

Ja, nu kommer jul och nyår och några veckor med snö - sen VÅREN!!

Men först: GOD JUL på er alla!

Jan-Olov
2009-12-23, 12:06
På tal om blöja så har jag praktiserat det. Det var när jag var ute och körde och fick ett fruktansvärt ösregn över mig och byxorna läckte i grenen och det var kallt. jag inhandlade ett sittunderlag som jag använde som en blöja och det var varm och gott.

Ove
2009-12-23, 19:03
På tal om blöja så har jag praktiserat det. Det var när jag var ute och körde och fick ett fruktansvärt ösregn över mig och byxorna läckte i grenen och det var kallt. jag inhandlade ett sittunderlag som jag använde som en blöja och det var varm och gott.

:) Ser man på!! Trodde det skulle fungera. Jag har knyckt ett par blöjor för en närstående åldring och tänkt prova men anledning och tillfälle har inte inträffat samtidigt. Tror att den äkta varan kan vara lite bekvämare för att knöla ner ett sittunderlag i grenen verkar lite kantigt och knöligt att sitta länge med. Skall testa under de första turerna som kommer att bli i ... typ Mars. ;)

Ove
2009-12-27, 11:02
:eek: Viltolycka! Igår blev en älg påkörd på 26;an en halvmil från mig. Vet inte hur det gick med folket, men bilen stod kvar med intryckt framruta när jag passerade en halvtimma efter.
Även jag var nära en viltolycka. Höll på att ramma ett par gräsänder som satt mitt i vägbanan i mörka natten men dom fick fart på vingarna och kom undan. Eftersom dom inte tillhör nattflyget så undrar jag hur det gick när dom så småningom skulle landa.

Vi har ca 30 cm snö och viltet verkar vara lika ovana som folket och håller sig gärna på röjd väg.

Olle Å
2009-12-27, 15:16
Har tyvärr varit inblandad i de flesta sortens viltolyckor sedan jag flyttat till Värmland för snart 40 år sedan. Som tur inga vildsvin!!!!!!.
Funderade på vad man gör om man kör på och skadar en kulting som bara skriker, samt vurpar och hojen är obrukbar och det är ganska mörkt. Vad gör suggan tro???? Kanske man blir kvällsmat!!!!!!!!!!!!
Annars vore det nog kul med grissafari men inte som" djurens vänner " håller på med. Att låta grisar som påträffats och som inte har det bra, låta det fortgå i två år bara för att de tror att de skall få bra PR.

Låt i stället både vargar. älgar och grisar frodas i fred så håller de efter varandra, så slipper vi ha sk. tuffa jägare som skjuter på försvarslösa djur. Varför tror folk att en jägare är modig för att han jagar sådant som inte kan försvara sig? De döljer fegheten bakom en mask av att vara verkliga he-men.

Ove
2009-12-27, 16:18
Låt i stället både vargar. älgar och grisar frodas i fred så håller de efter varandra, så slipper vi ha sk. tuffa jägare som skjuter på försvarslösa djur. Varför tror folk att en jägare är modig för att han jagar sådant som inte kan försvara sig? De döljer fegheten bakom en mask av att vara verkliga he-men.

Instämmer inte helt med dig där. Eftersom vi människor inkräktar på de vilda djurens utrymme så till den grad att rovdjuren tar av våra tamdjur och t.o.m. husdjur så måste rovdjuren hållas efter. Det har nu hänt några gånger att björn har attackerat människor utanför jaktsituation. Därför tycker jag att jakt på rovdjuren är befogad.

Med få rovdjur kan stammarna av älg. men ffa av vildsvin föröka sig ohämmat och verkligen ställa till det, inte bara i trafiken.

För min del är jag, som du vet, varken He-man eller särskilt tuff(inte särskilt feg heller tror jag), men jag skjuter gärna ett djur som jag sen tar hem och käkar upp. Dels för att det smakar gott och dels för att beskatta stammen.

Jakt är det enligt min mening när man spårar och smyger på viltet. När jag har det på siktet och har osäkrat vapnet är det bara avlivning som gäller och då är eg. den spännande delen över vilket som jag ser det är bra, för onödigt adrenalin i det läget ger inga säkra skott.

räven
2009-12-27, 16:34
Peppar å ta i trä eller hur man säger. Jag har inte krockat med något större djur. Förmodligen mest tur, men jag har oxå jägarens blick för att upptäcka djur. Har en del kända knuttar här nere som krockat med älgar. Dom är inte med oss längre. Rådjur är ca 25-30 kg levande, blir oxå en jäkla smäll. Vet flera knuttar som kört ihjäl rådjur utan att köra omkull .Däremot är det många som bromsat omkull sig i panik när dom sett vilda djur på vägen. När man lät rymda vildsvin att återetablera sig viste man inte så bra vad som skulle hända. Vildsvin har inga naturliga fiender,dom vargar som ger sig på en vildsvinsflock vill jag se. Vildsvin har ett försvarsbeteende som inte älg å andra klövdjur har. En vildsvinsbete sprättar upp vargen ganska enkelt. Tuffa vildsvinshundar som går inpå vidsvin har fått erfara detta. Även hussar till dessa hundar har fått skador av vildsinen när hunden sökt skydd hos husse.
Grisarna har enorma trynen som bökar sönder det mesta som dom finner intresant. Fotbollsplaner, trädgårdar,golfbanor, för å inte tala om böndernas grödor. Snart blir det upprop typ 1800tal.Att minska gristammen är jägaren å trafikens lott. Parkera hojen i skymningen, å starta inte igen före dagsljus är mitt råd.

Ove
2009-12-28, 20:19
Peppar å ta i trä eller hur man säger. Jag har inte krockat med något större djur. Förmodligen mest tur, men jag har oxå jägarens blick för att upptäcka djur. Har en del kända knuttar här nere som krockat med älgar. Dom är inte med oss längre. Rådjur är ca 25-30 kg levande, blir oxå en jäkla smäll. Vet flera knuttar som kört ihjäl rådjur utan att köra omkull .Däremot är det många som bromsat omkull sig i panik när dom sett vilda djur på vägen. När man lät rymda vildsvin att återetablera sig viste man inte så bra vad som skulle hända. Vildsvin har inga naturliga fiender,dom vargar som ger sig på en vildsvinsflock vill jag se. Vildsvin har ett försvarsbeteende som inte älg å andra klövdjur har. En vildsvinsbete sprättar upp vargen ganska enkelt. Tuffa vildsvinshundar som går inpå vidsvin har fått erfara detta. Även hussar till dessa hundar har fått skador av vildsinen när hunden sökt skydd hos husse.
Grisarna har enorma trynen som bökar sönder det mesta som dom finner intresant. Fotbollsplaner, trädgårdar,golfbanor, för å inte tala om böndernas grödor. Snart blir det upprop typ 1800tal.Att minska gristammen är jägaren å trafikens lott. Parkera hojen i skymningen, å starta inte igen före dagsljus är mitt råd.

:mad: Ja vildsvin ingår inte i vår naturliga fauna utan har med benäget bistånd "rymt" ur hägn. Från början fanns väl ofoget bara i Sörmland, om jag minns rätt, men nu släpper ju varenda svinaherde ut, så det finns vildsvin i hela södra Sverige. Med den förökningstakt som dom har så kommer dom att nå ett antal som gör utrotningskrig till en nödvändighet inom några få år.

Hur många kullar kan dom få per år? Svinet och människan är väl de enda djuren som har parningstid året runt och dessutom inte har några naturliga fiender?

räven
2009-12-28, 20:48
På Olles fråga vad dom vuxna flockmedlemmarna hittar på om man skadar en kulting. Där är man inte riktigt säker, men rekomenderar att inte stiga ur bilen på olycksplatsen. Trafikanter som inte har en bil att skydda sig i har man som vanligt inte funderat över. Man ska ringa polis som sänder eftersöksjägare.
På Oves fråga om hur många kullar en vildsvinssugga kan få på år. Det beror på suggans hull å matförekomst, mycket mat betyder gott hull å 2 brunster på år. Detta kan betyda ca 10 nya grisar per sugga å år. Snart är det fler grisar än mcförare i Sverige, då är grisarna mest söder om dalälven.

Ove
2009-12-28, 20:55
På Olles fråga vad dom vuxna flockmedlemmarna hittar på om man skadar en kulting. Där är man inte riktigt säker, men rekomenderar att inte stiga ur bilen på olycksplatsen. Trafikanter som inte har en bil att skydda sig i har man som vanligt inte funderat över. Man ska ringa polis som sänder eftersöksjägare.
På Oves fråga om hur många kullar en vildsvinssugga kan få på år. Det beror på suggans hull å matförekomst, mycket mat betyder gott hull å 2 brunster på år. Detta kan betyda ca 10 nya grisar per sugga å år. Snart är det fler grisar än mcförare i Sverige, då är grisarna mest söder om dalälven.

OK! inga grisar norr om Dalälven, men där börjar väl renar förekomma i mängd?

Jan-Olov
2009-12-28, 23:07
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1459&highlight=vildsvin
Jag hittade detta påSMCs sida.

Ove
2009-12-28, 23:29
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1459&highlight=vildsvin
Jag hittade detta påSMCs sida.

Jo, bra diskussion om vad som händer efter på körning men jag tror nog att den farligaste biten är just när man kör på en sån där massiv klump. Ett rådlur kan man ju faktiskt köra igenom(=dela på mitten) med tillräcklig fart men det händer nog aldrig med ett vildsvin.

Det där med rådjuret har en man berättat att han råkat ut för utan att vurpa. Han skulle kört 200+ nånting vid tillfället. Otroligt, men enligt honom, sant.

Jag har sett rådjur som delats i två bitar av kantmarkeringsstolpe som var monterad på markrör av järn efter att ha blivit påkört av bil. Bör max ha haft en hastighet av 100 kmh vid kontakten med stolpen. Då var det ju i och för sig "mörat" av kontakten med bilen - men ändå. Varför jag tar upp detta är att jag tror på killen - att rådjuren kan delas av en MC.

Chappy
2009-12-29, 06:21
Grisämnet är väl snart uttömt, julen är ju över. men jag kan inte låta bli att spy lite galla över de jägare (bla. mina grannar) som säger sig vilja hålla ner grisstammen men samtidigt lägger ner tusentals kronor på utfodring med sockerbetor, majs o pellets för att säkerställa en god förökning.

Faror hotar från alla håll på landsbygden. Nu ska Telia stänga av min fasta telefonin om några månader fick jag brev om i veckan. betalar jag några tusen skulle jag få en bordsapparat som går på mobilnätet.
Icke sa Nicke, Jag har ingen mottagning på mitt nuvarande mobil abonnemang, dålig mottagning på nya tv systemet och datorbredbandet, trots extra antennförstärkare.

En fördel är att man slipper alla telefonförsäljare som struntar i Nix listan. tele2 mfl.

Färdiggnällt för denna gång. God Fortsättning på helgerna

Ove
2009-12-29, 10:58
Grisämnet är väl snart uttömt, julen är ju över. men jag kan inte låta bli att spy lite galla över de jägare (bla. mina grannar) som säger sig vilja hålla ner grisstammen men samtidigt lägger ner tusentals kronor på utfodring med sockerbetor, majs o pellets för att säkerställa en god förökning.

Faror hotar från alla håll på landsbygden. Nu ska Telia stänga av min fasta telefonin om några månader fick jag brev om i veckan. betalar jag några tusen skulle jag få en bordsapparat som går på mobilnätet.
Icke sa Nicke, Jag har ingen mottagning på mitt nuvarande mobil abonnemang, dålig mottagning på nya tv systemet och datorbredbandet, trots extra antennförstärkare.

En fördel är att man slipper alla telefonförsäljare som struntar i Nix listan. tele2 mfl.

Färdiggnällt för denna gång. God Fortsättning på helgerna

Jag har förstått att bo i vissa delar av det sköna landskapet Småland är som att leva i en tidsmaskin. Ena stunden har man el. telefon. data, rinnande vatten, fungerande värme och sen börjar det blåsa och det är vedspis och talgdank som gäller, som det gjorde ett sekel tillbaka.

Gudrun och lillbrorsan Per ställde väl till en del utöver det vanliga, men det är tydligen inte ovanligt att väder gör att allt strejkar. Oftare än i resten av landet. Konstigt att man fortfarande tydligen jobbar med det som pajade i samband med Gudrun?

Vi får titta närmare på det där när vi åket till Glasriket. KAnske vi knuttar kan komma på en lösning. :D:rolleyes:

Kimmo
2009-12-29, 20:13
OK! inga grisar norr om Dalälven, men där börjar väl renar förekomma i mängd?

Det finns vildvin norr om daläven oxå.
Sitter just nu i Tandådalen och har då inte sett en ren på hela dan. Hunden hade tydligen sett en tam rem på Hundfjället och han tyckte att det var så kontigt att det inte var en hund istället. ;D

Ove
2009-12-30, 12:26
Det finns vildvin norr om daläven oxå.
Sitter just nu i Tandådalen och har då inte sett en ren på hela dan. Hunden hade tydligen sett en tam rem på Hundfjället och han tyckte att det var så kontigt att det inte var en hund istället. ;D

;D Förstår att vovven undrar varför det inte är hundar på det fjället. Jasså! finns det svin så långt norrut. Då kommer dom att bli en heltäckande landsplåga så småningom. :(

räven
2009-12-30, 20:55
Ser att vildsvinen har det lite jobbigt med fodersöket i djup snö å hård tjäle. Tror att det fins en nordlig gräns för dom. Men man vet inte, ska man nu va orolig för dom i norrlandssemestern oxå?

Ove
2009-12-31, 09:35
Gott Nytt År till er alla!!

GeCe
2009-12-31, 15:50
Instämmer i kören!

Gott nytt år! :-)

Ingemar
2009-12-31, 16:22
Gott nytt år önskar jag alla gubbar och gummor.Och må nästa år bli ett riktigt lyckat hoj-åkar år.:)

räven
2009-12-31, 17:31
Gott nytt år

Ove
2010-01-02, 10:22
Gott nytt år

:) Och God fortsättning på det nya året! [ Firade nyår tillsammans med gamla kompisar i Karlstad med god mat och trevligt sällskap. Vände hemmåt vid 9-tiden på nyårsdagens morgon i ett gnistrande vitt vinterlandskap. De enda som var ute var några rådjur till en början, men sen mötte vi några bilar, kanske ett 1/2 dussin på 10 mil. En älg som poserade snällt i snöig björksly blev fotad efter att jag stannat och backat tillbaka. Sen hem för andrafrukost + slappa hela dagen. Jobbigat för det gamla paret att vara uppe till efter midnatt! :p

Idag slapp planering - lite handla närmast + ev. lite assistans åt förkyld kostchef som skall ha fest idag. :cool:

GeCe
2010-01-03, 07:40
:) Och God fortsättning på det nya året! [ Firade nyår tillsammans med gamla kompisar i Karlstad med god mat och trevligt sällskap. Vände hemmåt vid 9-tiden på nyårsdagens morgon i ett gnistrande vitt vinterlandskap. De enda som var ute var några rådjur till en början, men sen mötte vi några bilar, kanske ett 1/2 dussin på 10 mil. En älg som poserade snällt i snöig björksly blev fotad efter att jag stannat och backat tillbaka. Sen hem för andrafrukost + slappa hela dagen. Jobbigat för det gamla paret att vara uppe till efter midnatt! :p

Idag slapp planering - lite handla närmast + ev. lite assistans åt förkyld kostchef som skall ha fest idag. :cool:

Det är inte roligt alla gånger att vara gammal!

Ove
2010-01-03, 11:43
Det är inte roligt alla gånger att vara gammal!

:D Nej! Är man ute när hemmet stänger så får man se till att hitta nånstans att sova över! :p:D:rolleyes:

veteranmc
2010-01-03, 14:39
Hej på er
Nu har veteranmc också hittat hit. är en 47årig kalixbo som gillar veteranmotorcyklar. Jag kör med mina året runt, men mer sparsamt under vintern man har ju börjat bli äldre å mer frysen av sig. Har provat köra i över -30 när jag var med i Fmck

Ove
2010-01-03, 15:42
Hej på er
Nu har veteranmc också hittat hit. är en 47årig kalixbo som gillar veteranmotorcyklar. Jag kör med mina året runt, men mer sparsamt under vintern man har ju börjat bli äldre å mer frysen av sig. Har provat köra i över -30 när jag var med i Fmck

:) Välkommen på tråden! Det är en häftig samling veteraner du har hittat. Där finns dom motorcyklarna som var aktuella när jag var pojkåren och som jag gjorde mina första turer på.

"Gubben" som körde hade ofta blåbyxor, skinnjacka med tidning innanför. skinnluva och strut. Ibland satt en "tant" bakpå med kappa och huckle och kanske en unge mellan dom(eller på tanken). Om det fanns topbox var det en öppen trälåda på pakethållaren för att frakta verktyg, fisk eller varor till eller från affären.

Satt och pratade MC med ett gäng gamla tanter för snart 10 år den och dom var då 75-85 år. Om jag inte minns helt fel hade 5 av 6 ett förflutet som passagerare och någon hade även kört. Några hade varit på riktiga långsemestrar tillsammans med gubbe och tält på 150 cc -hoj på -40 och -50 talen. Härliga tider! Där har inte vi "solskensknuttar" mycket att komma med. :cool:

Ove
2010-01-04, 15:01
Nån som kommer ihåg hur en vinterväg ser ut söder om Dalälven?

Första kontakten med försök till rensaltning fick jag 1963. Ifrån att jag kört på en perfekt vinterväg kom jag in på ett slaskhelsicke som var närmast okörbart. Undrade vad som hänt och fick förklaringen att det var något nytt man provade.
Konstaterar nu, snart ett halvt sekel senare, att försöken fortgår och att lyckat resultat verkar inte finnas inom räckhåll. :(

Vad jag gnäller över är att man har hela tiden slask på vägen. På mindre vägar som sandas finns det salt med i sanden som fräter gropar i vägens hela längd och det är spårigt halt och jäkligt överallt.

Nä! Tacka vet jag gamla tiders väghållning! Plogning, ren sand, och vid behov rivning av isen där den blev för tjock och spårig. Då var det kul att köra på vintern och man visste hela tiden vad man hade för fäste. Vinterdäck var det inte många som hade, sommardäcken räckte förvånansvärt bra på det underlaget.

Ove
2010-01-08, 11:05
:mad: Kallt så fö.....at ute, 20- ! Vill gå i ide, helst i en bastu, och inte komma fram förrän i Mars för då börjar turerna. Räknar med sångsvanar eller några andra fjäderfä i mitten av månan´. Sen rullar det på.
Men tiden dit?? Det som faktiskt är kul och lyfter på tristessens gråa filt är att det finns några forum så man kan så att säga kan fördela gnället.

Utförsåkning var något som verkligen lyfte vintertiden på den tiden det fungerade men när lårmusklerna bara viker ner sig om dom ska hålla emot lite G-kraft i svängarna är det inte kul så det är bara att vänta. Mc;n får ersätta skidorna. Där kommer trycket i kurvorna i sadeln istället så det är på så sätt lättare och nästan lika kul. Bara det att man får ha bredare säkerhetsmarginaler på vägen. På skidorna skulle mann gå omkull då och då för annars körde man inte fullt ut. Inte lika kul att vurpa med MC.

Blir lite bilkörning under helgen. Skithalt på vägarna pga att saltlaken frusit. Var ute igår och gled förbi avtagsvägarna jag skulle in på ett par gånger. Bromsade naturligtvis för sent men det är nog många som gör samma misstag när vägen ser ut att bara vara lite fuktig.

Ove
2010-01-08, 12:46
:confused: Här går jag och gnäller på kylan men ändå far det i skallen vad skönt det skulle vara att sova ute under ett bra vindskydd på en tjock granrisbädd med ett liggunderlag och i en bra sovpåse. Naturligtvis en riktigt bred stockeld utanför som håller hela natten. :)
:o Naturligtvis är jag inte tuff nog att göra det. Det räcker med tanken på morgondrillen för att få mig att avstå. :eek:

räven
2010-01-08, 15:43
Tänk på dom som inte har någon bostad, kanske varken eld eller sovsäck.

Ove
2010-01-08, 17:32
Tänk på dom som inte har någon bostad, kanske varken eld eller sovsäck.

:( Jo jag gör det ibland. Det är en otrolig lyx att kunna drömma om att ha det obekvämt en stund som en mysgrej, men om det vore ett måste vore det inte lika kul!

Hur kan man vara dom till hjälp och då menar jag inte bara med några tior i en insamlingsbössa? :confused:

räven
2010-01-08, 18:13
Tanken är att vi ska ta hand om varandra via skattsedeln när vi blir sjuka eller inte klarar oss själva. Tycker nog att det försämrats sen 70-80 talet. I dag ska man vara till arbetsmarknadens förfogande samma dag man dör. Regelverket för sjuka å arbetslösa käns grymt i dag. När ni kommer ner hit ska jag visa berget där man tog upp dom som va belastande å för gamla för att va närande i familjen. Kanske den tiden kommer tillbaka då berget få träda i tjänst igen. Kyliga tankar i kyligt väder. Tror jag går till garaget å brummar lite på GSen.

Ove
2010-01-08, 18:50
Tanken är att vi ska ta hand om varandra via skattsedeln när vi blir sjuka eller inte klarar oss själva. Tycker nog att det försämrats sen 70-80 talet. I dag ska man vara till arbetsmarknadens förfogande samma dag man dör. Regelverket för sjuka å arbetslösa käns grymt i dag. När ni kommer ner hit ska jag visa berget där man tog upp dom som va belastande å för gamla för att va närande i familjen. Kanske den tiden kommer tillbaka då berget få träda i tjänst igen. Kyliga tankar i kyligt väder. Tror jag går till garaget å brummar lite på GSen.

Varmgarage? :p:D

Roadking
2010-01-08, 19:40
. I dag ska man vara till arbetsmarknadens förfogande samma dag man dör. .

Känns nästan som man bör arbeta ett täg efter det att döden inträffat. Åtminstone säger farsan så när pensionen dimper ned i brevlådan....