handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 [20] 21 22

Ove
2015-10-24, 20:49
Mycket bra. Fick du omkull en med gevär, i så fall hade du tur att den inte sköt först :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

:eek: Nej den var obeväpnad... ;)

Olle Å
2015-10-24, 21:25
:eek: Nej den var obeväpnad... ;)

Det var väl inte juste????:eek::eek::eek:

Ove
2015-10-25, 07:33
Det var väl inte juste????:eek::eek::eek:

:cool: Nej alls inte. Men vi fick ändå kämpa för att få ut den ur skogen och för att få den rensad och flådd. Jag tror den är god, du kanske vill smaka vid tillfälle? :)

Många tycker att det är grymt att döda djuren men dom är lättare att äta i det tillståndet....

Olle Å
2015-10-25, 08:21
:cool: Nej alls inte. Men vi fick ändå kämpa för att få ut den ur skogen och för att få den rensad och flådd. Jag tror den är god, du kanske vill smaka vid tillfälle? :)

Många tycker att det är grymt att döda djuren men dom är lättare att äta i det tillståndet....

Mycket gärna.:eating::eating::cheers:

räven
2015-10-25, 08:25
Mycket gärna.:eating::eating::cheers:

Mycket jobb å kluddigt arbete innan den ligger på fatet.

Ove
2015-10-25, 09:49
Mycket jobb å kluddigt arbete innan den ligger på fatet.

:confused: Dessutom dyrt. Vill man ha billigt kött så kan jag tipsa om köttdisken i affären. T.o. m. delikatessdisken är billig om man räknar lite på vad jakten kostar med jaktarrenden, licenser, vapen och ammunition för jakten och för övning, o.s.v. :eek:

räven
2015-10-25, 21:35
:confused: Dessutom dyrt. Vill man ha billigt kött så kan jag tipsa om köttdisken i affären. T.o. m. delikatessdisken är billig om man räknar lite på vad jakten kostar med jaktarrenden, licenser, vapen och ammunition för jakten och för övning, o.s.v. :eek:

På ren smålänska, tålamodet tryter, jag tyar inte sitta där å glo etter en älg som inte kommer. Småluarna får ta hand om det med sina hunnar.

Olle Å
2015-10-26, 07:40
På ren smålänska, tålamodet tryter, jag tyar inte sitta där å glo etter en älg som inte kommer. Småluarna får ta hand om det med sina hunnar.

Kommer ihåg en scen i TV för många år sedan. Utspelades i Norrland någonstans. Älgjägarna hade samlats, då någon som var ekonomisk och dessvärre var en 08:a. Han hade räknat på kostnaden för älgkött per kg och kom med et förslag som gick ut på att hyra in en helikopter och klara av skjutningen på ett par timmar. Det blev knäpptyst. Kommer inte ihåg om vederbörande blev lynchad eller inte. Var nog inte välkommen i det gänget längre i allafall.:eek::eek::eek::eek:

erikn
2015-11-03, 00:08
http://www.corren.se/nyheter/sverige/mc-forare-omkom-i-algkrock-8802011.aspx

Ni som skjutit av lite älgar, ändå händer det här.

Ove
2015-11-03, 09:19
http://www.corren.se/nyheter/sverige/mc-forare-omkom-i-algkrock-8802011.aspx

Ni som skjutit av lite älgar, ändå händer det här.

:( Det händer dessvärre en del olyckor med vilt även med MC och krockar man med en älg så ligger man illa till. Älgkroppen är i rätt höjd för att man ska träffa den klockrent. Andra lägre djur kanske stoppar hojen och man kan flyga iväg över och ha bättre chanser på det sättet.

Tråkigt när det händer....

erikn
2015-11-03, 09:48
Finns ju undantag, men som alltid.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267108-D

Olle Å
2015-11-03, 22:29
Finns ju undantag, men som alltid.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267108-D

När det gäller älgar och deras var eller icke vara, så får man ju olika svar beroende vem man frågar.
För en stadsbo är ju älgen något mycket exklusivt och värd att värna om.
En jägare ser ju älgen som en vandrande frysboxfyllnad.
En skogsägare tycker att den är ett jäkla skadedjur.
Trafikanterna ser dem som livsfarliga och skall därför bort.
Nästan samma punkter gäller ju både varg och vildsvin. :eek::eek::eek:

jrutgers
2015-11-04, 17:25
Finns ju undantag, men som alltid.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267108-D


Hujeda!
Det är min värsta mardröm, och säkert många med mig?







//Janne

Olle Å
2015-11-04, 20:32
Hujeda!
Det är min värsta mardröm, och säkert många med mig?







//Janne

Visst kan det vara en mardröm. Det är som tur är förbjudet att ha lösgående kreatur i Sverige, men i Norge finns det ju fortfarande både kor och hästar efter de lite mindre vägarna. Fåren i norska fjällvärlden skall vi inte tala om. Tyvärr händer det ju lite då och då att både hästar och kor kommer ut på våra vägar. Kan ju bero på dåliga staket eller att någon öppnat en grind.:mad::mad::mad:

Ove
2015-11-04, 22:45
Visst kan det vara en mardröm. Det är som tur är förbjudet att ha lösgående kreatur i Sverige, men i Norge finns det ju fortfarande både kor och hästar efter de lite mindre vägarna. Fåren i norska fjällvärlden skall vi inte tala om. Tyvärr händer det ju lite då och då att både hästar och kor kommer ut på våra vägar. Kan ju bero på dåliga staket eller att någon öppnat en grind.:mad::mad::mad:

:p Det är inte bara i Norge - jag har varit VÄLDIGT nära att klippa ullen av ett svenskt får som kom som skjuten ur en buske. Jag hade väl runt 90 på grusvägsrakan när jag fick tvärnita och när jag var som närmast var det bara några dm från framhjulet. Väja åt sidan var inget bra alternativ för björkarna stod tätt i vägkanten + staket... :eek: (men jädrar va det kunde springa fort!! :D)

Ove
2015-11-08, 11:40
:confused: Alltså - högt gräs utanför en kohage och en parkering vid en kyrka utan annann bebyggelse i närheten. Någon har rastat sin hund som förmodligen bajsade i det höga gräset som hundar brukar göra. Begåvningsreserven i andra ändan av kopplet har då samlat upp resultatet i en svart påse och kastat den i kanten där hunden ursprungligen sket.

Varför??? :confused: Bajset hade försvunnit omvandlat till mull på några veckor om det bara fått ligga men plastpåsen kommer att behöva några decennier för att brytas ner. Äsch, det är väl någon som inte har någon mössa och tänket går på lågvarv p.g.a. kyla.... :rolleyes:

Olle Å
2015-11-08, 16:20
:confused: Alltså - högt gräs utanför en kohage och en parkering vid en kyrka utan annann bebyggelse i närheten. Någon har rastat sin hund som förmodligen bajsade i det höga gräset som hundar brukar göra. Begåvningsreserven i andra ändan av kopplet har då samlat upp resultatet i en svart påse och kastat den i kanten där hunden ursprungligen sket.

Varför??? :confused: Bajset hade försvunnit omvandlat till mull på några veckor om det bara fått ligga men plastpåsen kommer att behöva några decennier för att brytas ner. Äsch, det är väl någon som inte har någon mössa och tänket går på lågvarv p.g.a. kyla.... :rolleyes:

Lika sjukt som att ta en plastpåse till en inköpt banan.:thumpdown:

räven
2015-11-12, 08:18
Fin höst med fin hojtur den 14-11. +13 å klarblå himmel i Småland.

Ove
2015-11-21, 07:00
:rolleyes: Nu har vinter kommit till mig. 7-8 grader kallt, dock ingen snö ännu. Hojarna står där dom står sen länge så jag får väl ansluta dom till laddare så det finns kräm i batterierna inför långlagringen. skulle kanske sett till att topptanka också men det får väl bli till våren..:rolleyes:

Olle Å
2015-11-21, 10:31
:rolleyes: Nu har vinter kommit till mig. 7-8 grader kallt, dock ingen snö ännu. Hojarna står där dom står sen länge så jag får väl ansluta dom till laddare så det finns kräm i batterierna inför långlagringen. skulle kanske sett till att topptanka också men det får väl bli till våren..:rolleyes:

Samma temperatur här men några cm snö.
Har inte bestämt ännu om det skall bli dubbdäck på Transalpen eller ej. Tillverkade ju snöskidor till den förra vintern, så jag får väl se vad det blir. Kollade ventilerna på den förra veckan. Två av ventilerna behövde en pytteliten justering. hade gått bra ändå, men man vill ju ha en koll i allafall.:)

Har fortfarande planer på en sidovgnshoj. Antingen en färdig hoj eller att köpa en vagn och montera den på Transalpen.
Skall åka till Charlottenbergs Mc på tisdag och kolla vad de har.:santaclaus:, snart här

Ove
2015-11-21, 18:36
Skall åka till Charlottenbergs Mc på tisdag och kolla vad de har.:santaclaus:, snart här

:eek: Hä du Olle! Åker du till Charlottenberg så har du kört åt vänster i korset. Du ska ta till höger för att komma till Charlottendal som ligger djupt inne i Närkes gröna djungler. Ta gärna med GPS;en för jag lovar att jag inte utan vidare hittar rätt och ska man passa avtalad tid kan en halvdag vilse bli lite fel. :rolleyes: :D

Olle Å
2015-11-21, 22:02
:eek: Hä du Olle! Åker du till Charlottenberg så har du kört åt vänster i korset. Du ska ta till höger för att komma till Charlottendal som ligger djupt inne i Närkes gröna djungler. Ta gärna med GPS;en för jag lovar att jag inte utan vidare hittar rätt och ska man passa avtalad tid kan en halvdag vilse bli lite fel. :rolleyes: :D

Hmmm, om man inte bryr sig om var man är, kan man då vara vilse :confused::confused::confused:

Ove
2015-11-24, 18:16
:) Jag är hemma igen och Olle har just startat sista etappen på hemresan. Vi har varit till Charlottendal i Nerikes mörka skogar, dit vi letade oss med hjälp av vägbeskrivning från Hitta.se under stort tvivel.

Bil gällde p.g.a väder. Salt på E20 och is på de mindre asfaltsvägarna innan det äntligen blev pålitligt grovgrus. Rätt som det var dök en bekant gavel upp och vi var framme. Medan vi parkerade på nyis i brant backe öppnades dörren och en välkomnande Kim vinkade in oss i verkstaden. Förevisning av det ryska och kinesiska godiset följde och jag blev återigen imponerad av engagemanget hos den mannen. Inget är omöjligt att fixa.

Mätta på intryck men hungriga efter mat styrde vi mot Askersund. Slog en signal till vår kamrat Lena och föreslog lunch om hon bestämde restaurang vilket hon accepterade så efter hämtning hamnade vi på hotellets matsal. Rårakor och fläsk för mig och kalops för dom övriga. Kaffe och återlämning av Lena i hemmet. Därefter Tiveden hem.

En trevlig dag i november. Tack för resan! :)

räven
2015-11-24, 18:30
:) Jag är hemma igen och Olle har just startat sista etappen på hemresan. Vi har varit till Charlottendal i Nerikes mörka skogar, dit vi letade oss med hjälp av vägbeskrivning från Hitta.se under stort tvivel.

Bil gällde p.g.a väder. Salt på E20 och is på de mindre asfaltsvägarna innan det äntligen blev pålitligt grovgrus. Rätt som det var dök en bekant gavel upp och vi var framme. Medan vi parkerade på nyis i brant backe öppnades dörren och en välkomnande Kim vinkade in oss i verkstaden. Förevisning av det ryska och kinesiska godiset följde och jag blev återigen imponerad av engagemanget hos den mannen. Inget är omöjligt att fixa.

Mätta på intryck men hungriga efter mat styrde vi mot Askersund. Slog en signal till vår kamrat Lena och föreslog lunch om hon bestämde restaurang vilket hon accepterade så efter hämtning hamnade vi på hotellets matsal. Rårakor och fläsk för mig och kalops för dom övriga. Kaffe och återlämning av Lena i hemmet. Därefter Tiveden hem.

En trevlig dag i november. Tack för resan! :)

Låter kul. Blir det så att nu blir ni sidovagnförare nästa år ?

Ove
2015-11-24, 21:25
Låter kul. Blir det så att nu blir ni sidovagnförare nästa år ?

:cool: Nä inte jag, slog det ur hågen för många år sen. Men jag tycker fortfarande att det är ett av de roligare sätten att hoja på.. :D

Olle Å
2015-11-24, 21:40
:cool: Nä inte jag, slog det ur hågen för många år sen. Men jag tycker fortfarande att det är ett av de roligare sätten att hoja på.. :D

Är faktisk lite tveksam över ekipagens dåliga komfort då det gäller kurvtagning osv. Skall försöka eprimentera lite med Transalpen , så får vi se. Kul resa till Charlottendal med rökt fläsk ovanpå. :santaclaus::santaclaus:

erikn
2015-11-25, 13:58
Men va fan, man kommer alltså inte få se er så här på en bana i England nästa år?

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/t1.0-9/553074_10151094379287033_1661496900_n.jpg?oh=d74df 575f1dd00846f7c4326aa24d58f&oe=56F2906C

Eller så här?

8LM3PyGvhwg

Ove
2015-11-25, 20:23
Men va fan, man kommer alltså inte få se er så här på en bana i England nästa år?

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/t1.0-9/553074_10151094379287033_1661496900_n.jpg?oh=d74df 575f1dd00846f7c4326aa24d58f&oe=56F2906C


:cool: Ja Olle, det vore väl nåt, du kör och jag i vagnen. Får bara se till att ansiktshåret täcker hakan också... :) :D

räven
2015-11-25, 20:36
:cool: Ja Olle, det vore väl nåt, du kör och jag i vagnen. Får bara se till att ansiktshåret täcker hakan också... :) :D

Jag kommer på tvåhjuling å hejar trots att jag vant mig av med vänsterkörning.

Olle Å
2015-11-26, 09:46
Jag kommer på tvåhjuling å hejar trots att jag vant mig av med vänsterkörning.

Det finns ju en sidvagn till dig med, bara att montera på. Jag är lite tveksam om jag verkligen vill ha en rollatorhoj redan. Dom ryska gav mig negativa vibbar.
Skall ev. kolla på en sidvagn till helgen. Skall i så fall fästas på Transalpen. I så fall har jag ju Dominatorn kvar. :santaclaus::santaclaus:

räven
2015-11-26, 11:51
Det finns ju en sidvagn till dig med, bara att montera på. Jag är lite tveksam om jag verkligen vill ha en rollatorhoj redan. Dom ryska gav mig negativa vibbar.
Skall ev. kolla på en sidvagn till helgen. Skall i så fall fästas på Transalpen. I så fall har jag ju Dominatorn kvar. :santaclaus::santaclaus:

Jag ägde en sidovagnshoj när ungarna va små. Absolut inget som passade mig. Det finns några olika varianter med två framhjul som verkar funka bra. Provkör å kolla.

Ove
2015-11-29, 10:13
:sleep: Nu är det höst riktigt ordentligt! Skitväder med iskallt regn emellanåt och blåst hela tiden. :(

Hojarna står där dom står och jag skulle väl sett till att tanka fullt inför vintern, men det får vara. Jag har kört en vända med laddaren på alla batterier jag kommit åt lätt och det var ingen större fara. Greta ville ha lite kräm men Sigrid rapade och var mätt, grönlampan lyste direkt när jag kopplade in laddaren.

Jag har kört omkring med nya Skodan i dagarna två och den bilen är en riktig fullträff. Inte den värsta, men den bekvämaste jag ägt. Konstigt att inte Roomstern blev en storsäljare i Sverige men det kanske beror på att den sticker ut genom att se för tam ut.

Tre hinkar ved har kommit in i stugan på morgonen och nu handlar det mest om att hålla värmen på en hög och jämn nivå för tittar man ut känns det bara kallt och jäkligt. Kanske det är dags att börja titta efter tranor... nej det är väl lite tidigt... kanske. :rolleyes:

Ove
2015-11-30, 12:25
Första snön ligger på backen. Stormen blev på sin höjd kuling i mina trakter men har tydligen härjat ordentligt söderut men det kanske är som det ska i tropikerna, Skåne med omnejd...

Halkade iväg till butiken nyss och det var rejält isigt och slaskigt på vägarna. Röjningsfunktionerna brukar ju inte vara riktigt igång förrän det har snöat några gånger och så är det även i år. Samma överraskning för alla. Jag gjorde några rundor på halkan för att testa gränserna och det kändes bra, så lite hänger kvar trots en lång barmarkssäsong.

Bara att ställa in sig på Mars när transpaningen börjar.. ;)

Olle Å
2015-12-02, 11:56
Första snön ligger på backen. Stormen blev på sin höjd kuling i mina trakter men har tydligen härjat ordentligt söderut men det kanske är som det ska i tropikerna, Skåne med omnejd...

Halkade iväg till butiken nyss och det var rejält isigt och slaskigt på vägarna. Röjningsfunktionerna brukar ju inte vara riktigt igång förrän det har snöat några gånger och så är det även i år. Samma överraskning för alla. Jag gjorde några rundor på halkan för att testa gränserna och det kändes bra, så lite hänger kvar trots en lång barmarkssäsong.

Bara att ställa in sig på Mars när transpaningen börjar.. ;)

Får väl sätta på skidorna på Transalpen och dubbdäcken i väntan på mera snö.:santaclaus::santaclaus:

Ove
2015-12-02, 22:29
Får väl sätta på skidorna på Transalpen och dubbdäcken i väntan på mera snö.:santaclaus::santaclaus:

Antingen det eller dra omkring i drivorna på trehjuling... ;)

Olle Å
2015-12-03, 14:05
Antingen det eller dra omkring i drivorna på trehjuling... ;)

En trehjuling som driver med alla, ( förlåt ) , med två, är nog ganska kul i allafall då man kollar på YOUTUBE och kikar på Ural eller Dnepr. Såg på en liten film från Tjeckien där de körde mot allt förnuft.
OK Ove, när ökar du till tre i stället för två? :santaclaus::santaclaus:

ps. Borken här på forumet har en Ural till salu.

Ove
2015-12-03, 15:20
OK Ove, när ökar du till tre i stället för två? :santaclaus::santaclaus:


:) Jag har lagt ner alla tankar på inköp. Sitter nöjd med vad jag har om jag inte plötsligt får Greta såld. Skulle i så fall vara någonting på 350 - 450 cc...

Kan man få åka i vagnen till tranorna i vår?? :adore:

Olle Å
2015-12-03, 18:07
:) Jag har lagt ner alla tankar på inköp. Sitter nöjd med vad jag har om jag inte plötsligt får Greta såld. Skulle i så fall vara någonting på 350 - 450 cc...

Kan man få åka i vagnen till tranorna i vår?? :adore:

Skall nog gå bra, bara du inte skrämmer dom. :eek:

Ove
2015-12-03, 22:50
Skall nog gå bra, bara du inte skrämmer dom. :eek:

:eek: Antingen får jag väl ha hjälmen stängd så skriken av fasa inte hörs ut eller också får du köra lugnt så jag slipper hojta. :confused: :eek:

Olle Å
2015-12-04, 09:34
:eek: Antingen får jag väl ha hjälmen stängd så skriken av fasa inte hörs ut eller också får du köra lugnt så jag slipper hojta. :confused: :eek:

OK, vi får väl ta lite extra tid till att bese omgivningarna lite bättre än vanligt. :santaclaus::santaclaus:

Ove
2015-12-06, 11:00
:confused: Fan vilket väder! Först Gorm, sen Helga och nu är det den redje eller fjärde stormen som håller på, har tappat räkningen. Men de kanske finns någon logik i detta för det har ju varit väldigt lugnt tidigare under hösten, man fick nästan plocka ner löven för hand ur träden. :rolleyes:

:hmmmm2: Undrar hur det är i Småland, om vår väderguru har drabbats av alla kommunikationsavbrott mot omvärlden? :hmmmm2:

Olle Å
2015-12-06, 15:45
:confused: Fan vilket väder! Först Gorm, sen Helga och nu är det den redje eller fjärde stormen som håller på, har tappat räkningen. Men de kanske finns någon logik i detta för det har ju varit väldigt lugnt tidigare under hösten, man fick nästan plocka ner löven för hand ur träden. :rolleyes:

:hmmmm2: Undrar hur det är i Småland, om vår väderguru har drabbats av alla kommunikationsavbrott mot omvärlden? :hmmmm2:

Han kanske har åkt på en blåsning oxå. Här i Värmland fick vi strömavbrott i kanske tio timmar. Inga problem den här gången. Tänkte på de som fick avbrott förra helgen.
Knepigt att vårt " moderna " samhälle klappar ihop så fort det blåser eller regnar hårt. Tänkte på alla inställda tåg.
Förr gick ju ångloken ändå, med hjälp av banvakter och konduktörer försedda med bågsågar.
Värsta är ju att vårt samhälle blir mer och mer sårbart för elfel.:evil::evil:

Jan-Olov
2015-12-06, 22:37
Det är märkligt att inte vi har lärt oss ett smack på mer än 100års järnvägsdrift, detta får bara inte hända att skiten stannar för lite blåst. Mycket dåligt. Men när ingen har ansvar så går det så.

Olle Å
2015-12-06, 23:20
Det är märkligt att inte vi har lärt oss ett smack på mer än 100års järnvägsdrift, detta får bara inte hända att skiten stannar för lite blåst. Mycket dåligt. Men när ingen har ansvar så går det så.

Problemet tror jag bottnar i att folk blivit så jäkla beroende av apparater och maskiner för att göra något fysiskt. Det gäller inte alla som tur är. Tänk på de linjearbetare som tar sig an och letar upp nerfallna trän osv på nätterna vid strömavbrott. Visst finns det fortfarande folk som vill göra något med händerna som tur är, men de har minskat katastrofalt.
Det blir ju som med det " papperslösa samhället " ej jäkla ploj av alltihop.
När allting funkar slår sig ledningen för bröstet och beundrar sig själva, men när det krisar så är de snabba att hitta syndabockar.
Vi måste vara mera rädda om de som har händigheten för om vi mister den , så vad blir det då av samhället då saker och ting pajar, Tex. avloppssystem och fel på byggnader eller elfel? Bilar lagas ju nästan inte idag. För att byta komponenter behövs ju bara att kunna läsa en dator och att någon tar betalt enligt en avgiftstaxa. Många byggjobbare idag är ju i princip montörer av färdiga element. :evil::evil::evil:
Service på en hoj verkar i många fall bli ett sätt att lura mcfolket på. En specifkation vad som gjorts och deb timtid för det hela i stället för en "avgift ". Jag har själv blivit lurad två gånger av sk. seriösa verkstäder där jag efteråt kommit på att det delvis tagits betalt för ingenting. Verkar som om den gamla mekanikerstoltheten försvunnit

Jan-Olov
2015-12-07, 07:17
Yrkesstolthet.

Olle Å
2015-12-07, 10:09
Yrkesstolthet.

Ok, jag har varit i yrkeslivet och är det lite grann fortfarande. Började sommarjobba på bondgård då jag var 12 år och har hunnit med lite grann under mitt fortfarande verksamma (nu i mindre skala) yrkesliv. Mer än 60 års arbetserfarenhet ger ett perspektiv över arbetets utveckling och även åsikter om yrkesstolthet.
Är man intresserad av sitt jobb och vill prestera något inför sig själv eller för andra, så kan man ju verkligen känna en stolthet över att det här är jag ju jäkligt bra på. Tyvärr finns det ju en massa ungdomar idag som bara får sk. fuskarbeten kanske inom något område de inte gillar. Då är det ju inte lätt att känna någon stolthet.
Tyvärr verkar ju trenden gå mot att det är fult att ta i något och jobba med händerna, vilket avspeglar sig mycket tidigt då det viktigaste för bla. mina barnbarn, med mobiler och surfplattor.:mad::):santaclaus::santaclaus:

räven
2015-12-07, 17:34
Det är märkligt att inte vi har lärt oss ett smack på mer än 100års järnvägsdrift, detta får bara inte hända att skiten stannar för lite blåst. Mycket dåligt. Men när ingen har ansvar så går det så.

Trafikverket är en myndighet, 0 ansvar.

Ove
2015-12-07, 17:39
Trafikverket är en myndighet, 0 ansvar.

:D Nämen tjena Räven, har du fått kablarna ihopknutna! Välkommen tebax. :)

räven
2015-12-07, 18:58
:D Nämen tjena Räven, har du fått kablarna ihopknutna! Välkommen tebax. :)

Just det Ove, slut på lugnet.

Ove
2015-12-10, 08:58
:rolleyes: Hojåka är inte att tänka på. Enstaka fina dagar passerar men mest är det blåsigt för närvarande + en del regn.

Julen närmar sig och det ska rullas köttbullar i mängd, bakas och fixas med en del käk som kan göras i förväg. Skjutsa folk som ska på sjukhus för åkommor som dom inte hade förr hör också till vardagen och lite andra humanitära aktiviteter - vara snäll är ju också en aktivitet som man kan fördriva sin tid med.

Funderar på lite otänkbara projekt, t.ex bygga en liten segelbåt á la Yrvinds skapelser. Otänkbart bara av den anledningen att det är bygget som är intressant vilket seglingen inte är längre för min del och en båtjävul till i samlingen vore inget plus direkt. :p

Nåja och skit samma! Tiden går och snart är det jul, hoppas att jag slipper juklappar... :santaclaus:

räven
2015-12-10, 12:11
I Småland har vi möe å pyssla med, nerblåsta träd, kossor i ladugården, koka saltlake till skinkan, byta oljor å filter på GSen.

Olle Å
2015-12-10, 12:49
I Småland har vi möe å pyssla med, nerblåsta träd, kossor i ladugården, koka saltlake till skinkan, byta oljor å filter på GSen.

Ja , som du vet så är det ju sysselsättningen som håller oss unga. Blir man bara sittande och väntar på den månatliga utbetalningen, så drabbas man ju av diverse åkommor.
En sak jag fått erfara är ju att om man är stilla för lång tid, så är det svårare att komma tillbaka.
Man skall försöka hålla i gång även om det frestar på. Även om man får sätta på ett extra hjul på hojen.
Börjar bli lite som att vänta på :santaclaus:, i väntan på att hojen skall levereras.:):):santaclaus::santaclaus:

Ove
2015-12-13, 13:40
:rolleyes: Lucia.... I går var det Luciafest i bygdegårn med alla barnen som tågade och sjöng och efter det kom mammorna på kvällen och knackade på i stugorna sjungande och delandes ut pepparkakor.
I morse lussade vi för barnbarnet, snart 5 år. Farmor var Lucia och pappa och farfar var stjärngossar. Vid sång nr. 2 utbrast hon- "sluta"! Hon kanske ska satsa på en karriär som musikkritiker?
Sista lussandet för säsongen fick jag stå för själv. Tog på mig ljuskrona modell mindre och tjocktröjan och gick över och sjöng för en granntant som skrattade gott och hjärtligt. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det? :confused:

Älgjakt igår med resultat noll. såg inte ens en ekorre. Det enda fyrbenta var en hund men den räknas inte för den fraktade vi själva ut i skogen.. :p

Rimfrosten ligger vit och kall på allt men mest på bilarnas rutor och vägarna är riktigt hala här och var.

Olle Å
2015-12-16, 13:43
:rolleyes: Lucia.... I går var det Luciafest i bygdegårn med alla barnen som tågade och sjöng och efter det kom mammorna på kvällen och knackade på i stugorna sjungande och delandes ut pepparkakor.
I morse lussade vi för barnbarnet, snart 5 år. Farmor var Lucia och pappa och farfar var stjärngossar. Vid sång nr. 2 utbrast hon- "sluta"! Hon kanske ska satsa på en karriär som musikkritiker?
Sista lussandet för säsongen fick jag stå för själv. Tog på mig ljuskrona modell mindre och tjocktröjan och gick över och sjöng för en granntant som skrattade gott och hjärtligt. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det? :confused:

Älgjakt igår med resultat noll. såg inte ens en ekorre. Det enda fyrbenta var en hund men den räknas inte för den fraktade vi själva ut i skogen.. :p

Rimfrosten ligger vit och kall på allt men mest på bilarnas rutor och vägarna är riktigt hala här och var.

Här ligger det oxå gott om rimfrost, så det behövs ingen snö i vinter. våra hästar är jättepigga vilket jag erfor vid en ridtur i fredags. Hästen promenerade hem före mig och jag har ont i ena axeln.
Förhoppningsvis får jag nya hojen på fredag. Skall till Nynäshamn och hämta den. På släpet. :santaclaus::santaclaus::santaclaus:

Ove
2015-12-16, 19:47
Här ligger det oxå gott om rimfrost, så det behövs ingen snö i vinter. våra hästar är jättepigga vilket jag erfor vid en ridtur i fredags. Hästen promenerade hem före mig och jag har ont i ena axeln.
Förhoppningsvis får jag nya hojen på fredag. Skall till Nynäshamn och hämta den. På släpet. :santaclaus::santaclaus::santaclaus:

:hmmmm2: Finns det inte hästar med stödhjul - har för mig att islandshästarna är såna? ;)

Olle Å
2015-12-16, 20:33
:hmmmm2: Finns det inte hästar med stödhjul - har för mig att islandshästarna är såna? ;)

Nä, men de är så små att de funkar ändå. :eek::santaclaus::santaclaus:

räven
2015-12-17, 13:45
Regn å +6, blir nog hojväder till helgen.

Ove
2015-12-17, 22:10
Nä, men de är så små att de funkar ändå. :eek::santaclaus::santaclaus:

:hmmmm2: Islandshäst med framflyttade stigbyglar så inte fötterna släpar + pynta den med lite nitar, fransar och dööskallar vore kanske lite tufft.. ;) :D


Regn å +6, blir nog hojväder till helgen.

:confused: Iskallt regn låter inget skönt alls. Nä, det blir att jaga älg om inget annat stölleprov kommer ivägen.. :p

räven
2015-12-20, 19:07
:hmmmm2: Islandshäst med framflyttade stigbyglar så inte fötterna släpar + pynta den med lite nitar, fransar och dööskallar vore kanske lite tufft.. ;) :D



:confused: Iskallt regn låter inget skönt alls. Nä, det blir att jaga älg om inget annat stölleprov kommer ivägen.. :p

Blev en fin hojrunda i dag. Tre äventyrshojar.

Olle Å
2015-12-20, 21:29
Blev en fin hojrunda i dag. Tre äventyrshojar.

Grattis. Ni kan ju behöva ha lite tur med vädret vi oxå. Tyvärr lite justerad i rygg och axel efter senaste luftfärden, så jag avstår ett tag till. Men jag har ju mycket att pyssla med med den gamla nya hojen. :santaclaus::santaclaus::santaclaus:

Ove
2015-12-20, 22:20
Grattis. Ni kan ju behöva ha lite tur med vädret vi oxå. Tyvärr lite justerad i rygg och axel efter senaste luftfärden, så jag avstår ett tag till. Men jag har ju mycket att pyssla med med den gamla nya hojen. :santaclaus::santaclaus::santaclaus:

:( Illa att du är justerad annars hade du kunnat göra detsamma, du har ju tre äventyrshojar numera... ;) :cool:

Ove
2015-12-22, 11:10
I morse, kl. 05.48 inträffade vintersolståndet så nu går vi mot ljusare tider. Stack ut näsan i morse och kände vårvindar som svepte runt knuten och automatiskt tittade jag runt himlen, spanande efter svanar som sträcker mot norr. Tog någon sekund innan jag fattade att det fortfarande är december och julen ligger framför oss + ett par vintermånader. :confused:

Klimatförändringen bekymrar mig. OK om det bara innebär snöfri vinter hos oss men det är delar av världen som drabbas värre med torka, översvämningar, stormar och elände. Stormfrekvensen har vi känt av själva och översvämningar behöver man inte gå längre än till Norge för att hitta med ras och förstörelse som följd. Kanske dags att börja köra hojarna på (m-)etanol eller el? Får väl koppla startmotorn direkt på utgående drev och köra så långt batteriet räcker. :rolleyes:

Olle Å
2015-12-22, 13:22
I morse, kl. 05.48 inträffade vintersolståndet så nu går vi mot ljusare tider. Stack ut näsan i morse och kände vårvindar som svepte runt knuten och automatiskt tittade jag runt himlen, spanande efter svanar som sträcker mot norr. Tog någon sekund innan jag fattade att det fortfarande är december och julen ligger framför oss + ett par vintermånader. :confused:

Klimatförändringen bekymrar mig. OK om det bara innebär snöfri vinter hos oss men det är delar av världen som drabbas värre med torka, översvämningar, stormar och elände. Stormfrekvensen har vi känt av själva och översvämningar behöver man inte gå längre än till Norge för att hitta med ras och förstörelse som följd. Kanske dags att börja köra hojarna på (m-)etanol eller el? Får väl koppla startmotorn direkt på utgående drev och köra så långt batteriet räcker. :rolleyes:

Eller varför inte en lång sladd. HM, det var en norrman som sökte en tystgående motorsåg. Han blev rekommenderad en eldriven. Sagt och gjort han köpte den. Dagen efter ringde han försäljaren och undrade om det fanns längre sladd till den för skogen var ganska stor. :D:D :santaclaus::santaclaus::santaclaus:

räven
2015-12-25, 11:38
Julhelgen brukar bli lite tid att kolla i kartor å planera nästa års hojresor.

Olle Å
2015-12-27, 11:09
Julhelgen brukar bli lite tid att kolla i kartor å planera nästa års hojresor.

En som planerade lite dåligt är en skabbräv som stängdes in i stallet idag. Det kommer hit en jägare, som skall ge den en sista resa. Synd om de rävar som drabbas av skabben för de fryser när en stor del av pälsen är borta och då förlorar de ju en massa energi, och orkar inte jaga. Då dör de ju av både hunger och kyla. :mad::mad:
Resan anträdd.

Ove
2015-12-27, 14:59
En som planerade lite dåligt är en skabbräv som stängdes in i stallet idag. Det kommer hit en jägare, som skall ge den en sista resa. Synd om de rävar som drabbas av skabben för de fryser när en stor del av pälsen är borta och då förlorar de ju en massa energi, och orkar inte jaga. Då dör de ju av både hunger och kyla. :mad::mad:
Resan anträdd.

:eek: Å fy fasen! Går skabben på hästar och kor? Bäst att du håller stenkoll, hundar får iallafall rävskabb om dom kommer för nära. :confused:

Chappy
2015-12-27, 22:15
:eek: Å fy fasen! Går skabben på hästar och kor? Bäst att du håller stenkoll, hundar får iallafall rävskabb om dom kommer för nära. :confused:

Skabben från räv kan irritera både häst människa o ko, men inte föröka sig. Artspecifik till hunddjur

Olle Å
2015-12-28, 10:49
Skabben från räv kan irritera både häst människa o ko, men inte föröka sig. Artspecifik till hunddjur

Jag känner en som hade en hundkoja till sin golden retriver, som den använde på dagarna. Vad han inte visste var att en skabbräv nyttjat kojan på nätterna. Han undrade varför hunden börjat klia sig och fick svaret en morgon då räven smet ut ur hundkojan. :mad::mad::mad:
Det blev en jäkla massa tvättande av både koja och hund.
Hade själv för 15 år sedan en borderterrier som fick skabb, frugan gav honom en spruta Ivomec, så blev det bra. Då hade räven botats av grannen med blypiller.:eek::eek::eek:

Jan-Olov
2015-12-28, 13:59
Blypiller funkar, är till och med receptfritt.

Ove
2015-12-31, 10:34
:cool: Till natten ska det väl också skjutas, i luften förhoppningsvis.

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA! :cheers:

räven
2015-12-31, 10:44
:cool: Till natten ska det väl också skjutas, i luften förhoppningsvis.

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA! :cheers:

Gott nytt hojår.

Jan-Olov
2015-12-31, 10:51
Ett gott nytt hojår till er alla, det gäller även annat i livet.

Olle Å
2016-01-01, 09:12
Gott nytt hojår.

Jag önskar oxå er alla en GOD FORTSÄTTNING


Man kan ju undra vad det blir för fortsättning med aviserade bensinprishöjningar, politiker som inte orkar ta sitt ansvar, flyktingar som lider i massor, havsytehöjningar, extremister som tar större och större plats, nerhuggning av skogar så att CO2halten ökar.
Allt är väl inte elände utan vi får väl hoppas på ett år med färre krig och minskning av extremister.
:):):):):):)

räven
2016-01-01, 12:04
Jag önskar oxå er alla en GOD FORTSÄTTNING


Man kan ju undra vad det blir för fortsättning med aviserade bensinprishöjningar, politiker som inte orkar ta sitt ansvar, flyktingar som lider i massor, havsytehöjningar, extremister som tar större och större plats, nerhuggning av skogar så att CO2halten ökar.
Allt är väl inte elände utan vi får väl hoppas på ett år med färre krig och minskning av extremister.
:):):):):):)

God fortsättning. I väntan på att vi ska blåsa bort, drunkna i översvämning, bli halshuggna kan vi försöka få råd med lite bränsle i våra hojar. Om hälsan vill så ska jag glömma en del skit bakom styret. Lite att agera struts kanske ?

LowTech
2016-01-01, 13:00
God fortsättning. I väntan på att vi ska blåsa bort, drunkna i översvämning, bli halshuggna kan vi försöka få råd med lite bränsle i våra hojar. Om hälsan vill så ska jag glömma en del skit bakom styret. Lite att agera struts kanske ?
Inte struts, int ejag iaf... Vad våra styrande strutsar gör med landet är åt h-e, men är som de, lever i en annan värld så blir det såhär.
Stassministern har ju t ex ärkepuckot Henrik Arnstad som rådgivare!
En fjolla som ser smygfascister överallt, och är de inte fascister så än de iaf minst sd-are.
Kolla hans Twitter, synnerligen roande, men att han tas på allvar av en del - är mycket illa..
Själv ska jag försöka börja nyttja gymmet i källaren, kroppen har helt rasat ihop efter min cancerop, så mycket att det påverkar hojåkat..
Mer muskler behövs, var på hälskoll nyligen, det :mad:var eg inget fel på min kropp annat än att det var för mycket av den. Finns en del att göra där också :D

M a o nytt år nya löften !:rock:
Lönar sig inte att "fuska", man bedrar bara sig själv...
Ska ändå försöka få ihop min GL1200, ej körd sen 2008, en oreggad VF750C och långtidsobjektet, en Benelli 250 2C. De sista, VF och 250 har jag nu fått papper på att de är mina, dvs ursprungskoll klar/godkänd.
250 fick jag fuska lite med (hoppas att Trptstyr inte läser här).
De godkände inte en bild på en tom ram (alla andra delar finns!) så jag "ommärkte" en likn 125 till 250 och då var det OK.
Den uppmärksamme ser förstås(?) att det är en 125 cc men med 250cc sidoplåt...

jrutgers
2016-01-01, 14:23
Lowtech,
Håller med.. Men låt oss inte falla in i mörkrets krafter..

Håller tummarna för dig i din träning och återhämtning som förhoppningsvis leder till glädje längre fram..






//Janne

Olle Å
2016-01-01, 15:03
Som tur är verkar det ju finnas lite framtidstro bland oss hojåkare. Snart så stundar ju vargjakten även här i Värmland hoppas jag. Vill kunna släppa ut några kalvar på betet i sommar utan att behöva oroa mig för att de romantiska trottoarbönderna får ha vargarna i våra skogar. Hälften av vargbeståndet finns ju här i Värmland.
Varför???? Kanske har tjyvskyttet in gett tillräcklig utdelning. eller????? Nästan all älg är borta och rådjuren har ju minskat igen, så nu ligger kalvar och får illa till om ingenting görs.
Tänk om någon duktig person kunde lära vargarna att jaga vildsvin.

räven
2016-01-01, 15:20
Som tur är verkar det ju finnas lite framtidstro bland oss hojåkare. Snart så stundar ju vargjakten även här i Värmland hoppas jag. Vill kunna släppa ut några kalvar på betet i sommar utan att behöva oroa mig för att de romantiska trottoarbönderna får ha vargarna i våra skogar. Hälften av vargbeståndet finns ju här i Värmland.
Varför???? Kanske har tjyvskyttet in gett tillräcklig utdelning. eller????? Nästan all älg är borta och rådjuren har ju minskat igen, så nu ligger kalvar och får illa till om ingenting görs.
Tänk om någon duktig person kunde lära vargarna att jaga vildsvin.

Dessa djur ställer till oreda. Därför utrotade förfäderna varg å vildsvin. Vildsvin försvarar sig i trängt läge å är nog lite för tuffa för vargen. Kulor å krut är receptet för båda.

Olle Å
2016-01-01, 21:03
På tal om att införa vargen igen efter att varit borta så gott som, en längre tid, så kanske vi kan övertyga EU om att vi vill ha tillbaka visenten. Snart har vi blivit av med den Nordsvenska hästen oxå. Blir nog snart rödlistad eftersom det föds färre och färre föl.
Snart måste vi nog rödlista bönderna oxå. Spelar ingen roll säger 08:orna, då köper vi bara mera kött från Tyskland. Bra, för då tar dom livet av sig själva genom att bli antibiotikaresistenta.

Ove
2016-01-02, 23:17
Dessa djur ställer till oreda. Därför utrotade förfäderna varg å vildsvin. Vildsvin försvarar sig i trängt läge å är nog lite för tuffa för vargen. Kulor å krut är receptet för båda.

:hmmmm2: Instämmer. Varg och vildsvin är återinplanterade arter som mest ställer till det i naturen och saknar naturliga fiender.

Vildsvinet har funnits sen ganska länge i några mindre lokaler sen ganska länge men sedan en del "jägare" kommit på att dom skulle vara kul att jaga planterades dom ut och har sen matats på en massa platser så att dom sprider sig som löss. Nu finns dom även i Norge. Avskjutningen är synnerligen låg i förhållande till förökningen så vi kommer att ha dom i allt större antal till men för jord- och skogsbruk. Att dom ger sig in i trädgårdar och härjar kanske är bra som en väckarklocka. :rolleyes:

Vad vargarna gör här kan man ju bara fråga sig. Att ha djur på bete är en omöjlighet i vissa områden. Klart att det finns elstängsel som kan göra viss nytta men då försvinner den lilla inkomst som djuren kan generera. Gå ut med hunden är en risk där vargarna finns även om dom blivit skyggare än när dom släpptes halvtama och kunde hitta på att nappa till sig hund alldeles intill husse och matte. Har en viss förståelse att tjuvjakt förekommer... :rolleyes:

Ove
2016-01-02, 23:25
Själv ska jag försöka börja nyttja gymmet i källaren, kroppen har helt rasat ihop efter min cancerop, så mycket att det påverkar hojåkat..
Mer muskler behövs, var på hälskoll nyligen, det :mad:var eg inget fel på min kropp annat än att det var för mycket av den. Finns en del att göra där också :D


Köra MC är en bra metod att bedriva lågintensiv träning. Några timmar i sadeln gör att man känner sig bra mycket bättre till mods och lagom trött efteråt. Jag har själv tillämpat den metoden och det fungerade hyfsat. Annan träning var i det skedet närmast omöjlig för det gjorde bara jävvla ont vad jag än försökte. :rolleyes:

Jan-Olov
2016-01-03, 01:01
Att köra hoj är väldigt bra att bryta en dåligt tankemönster körandet ger inget utrymme för tråkiga tankar. Hjärnan får vila från sådant.

Olle Å
2016-01-03, 11:42
Att köra hoj är väldigt bra att bryta en dåligt tankemönster körandet ger inget utrymme för tråkiga tankar. Hjärnan får vila från sådant.

Hmm. Vilka tankar hade vi då vi körde 10 mil i ösregn och dimma med bara ett par plusgrader över Hardangervidda? Jo, en stor mugg varmt kaffe hägrade ju när vi kom fram till Geilo. Annars så var fjällövergången bara positiv . Ingen blev blöt eller frös speciellt, så det fick räcka med att koncentrera sig på körningen och då slapp vi tänka på några andra problem.
Värre var det för ett par holländare på varsin offroadhoj. Några plusgrader och inte bra kläder och heller ingen vindruta. Dom stod och skakade när vi träffade dem på en mack. Att ge sig ut i fjällvärlden utan ordentlig utrustning!!! Där var det nog en hel del negativa tankar.
Visst är hojåkandet i många fall avkopplande och ger ju motion beroende på vilken nivå man kör. Ger ju lite olika motion beroende på vilken nivå man kör. Lite skillnad mot att glida på asfalten eller fara fram som en skållad råtta på småvägar.
Oavsett hur man kör skall man ha trevligt och då får man ju tankarna på rätt nivå.:rock::rock::rock:

Ove
2016-01-03, 20:34
:confused: Årets första trana har kommit till Hornborgasjön!! :confused:

räven
2016-01-03, 21:52
:confused: Årets första trana har kommit till Hornborgasjön!! :confused:

Jag hinner inte köra denna vecka

räven
2016-01-03, 21:56
Hmm. Vilka tankar hade vi då vi körde 10 mil i ösregn och dimma med bara ett par plusgrader över Hardangervidda? Jo, en stor mugg varmt kaffe hägrade ju när vi kom fram till Geilo. Annars så var fjällövergången bara positiv . Ingen blev blöt eller frös speciellt, så det fick räcka med att koncentrera sig på körningen och då slapp vi tänka på några andra problem.
Värre var det för ett par holländare på varsin offroadhoj. Några plusgrader och inte bra kläder och heller ingen vindruta. Dom stod och skakade när vi träffade dem på en mack. Att ge sig ut i fjällvärlden utan ordentlig utrustning!!! Där var det nog en hel del negativa tankar.
Visst är hojåkandet i många fall avkopplande och ger ju motion beroende på vilken nivå man kör. Ger ju lite olika motion beroende på vilken nivå man kör. Lite skillnad mot att glida på asfalten eller fara fram som en skållad råtta på småvägar.
Oavsett hur man kör skall man ha trevligt och då får man ju tankarna på rätt nivå.:rock::rock::rock:

Mins Holländarna. Tror dom hade öppen hjälm. Alldeles blå på kinderna. Äventyren i Norge kan erbjuda väldigt olika väder. Sånt måste man tänka på.

Ove
2016-01-03, 22:33
Jag hinner inte köra denna vecka

:) Bra! vi väntar tills den har förökat sig bortemot 20.000 gånger och att Olle fått ihop Dnepern för han har lovat att jag får åka i korgen. ;)

Olle Å
2016-01-04, 11:49
:) Bra! vi väntar tills den har förökat sig bortemot 20.000 gånger och att Olle fått ihop Dnepern för han har lovat att jag får åka i korgen. ;)

TJa den blir nog hopkommen i tid tll att kunna betrakta tranorna i vår. Får väl se om vädret tillåter Ove att vara sidepilot. :eek::):):)

LowTech
2016-01-04, 12:11
:confused: Årets första trana har kommit till Hornborgasjön!! :confused:
Vi hörde dem igår när de flög över oss..:p

räven
2016-01-04, 14:03
TJa den blir nog hopkommen i tid tll att kunna betrakta tranorna i vår. Får väl se om vädret tillåter Ove att vara sidepilot. :eek::):):)

Jag borde nog köpa en kamera att hänga på GSen å filma detta.

Ove
2016-01-05, 18:26
:confused: Undrar om tranorna skaffar sig pass nu när Schengenavtalet har upphört att gälla eller om dom smugglar sig över?

Funderar lite på när i en forntid passtvång upphörde vid resa till och från Danmark. Det är iallafall så längesen så att jag inte varit med om det. Fan.... man skulle varit född till trana, slippa tänka på ved, och krig, och bensinpriser, och all annan skit som människor hittar på. Bara att dra till Extremadura och käka ekollon och grodor till hösten och sen följa våren norrut på våren. Men det är klart - då vore det väl nån tokfan som hittat på att det är gott att käka trana... :p

Olle Å
2016-01-06, 11:09
:confused: Undrar om tranorna skaffar sig pass nu när Schengenavtalet har upphört att gälla eller om dom smugglar sig över?

Funderar lite på när i en forntid passtvång upphörde vid resa till och från Danmark. Det är iallafall så längesen så att jag inte varit med om det. Fan.... man skulle varit född till trana, slippa tänka på ved, och krig, och bensinpriser, och all annan skit som människor hittar på. Bara att dra till Extremadura och käka ekollon och grodor till hösten och sen följa våren norrut på våren. Men det är klart - då vore det väl nån tokfan som hittat på att det är gott att käka trana... :p

Varför skulle inte en trana smaka gott. Dom käkar ju ungefär samma som frigående höns gör?:)
Varför heter det trana? Om folk associerar ordet trana med valtran förstår man varför tron är att pippin smakar tran. :confused::confused:

räven
2016-01-06, 13:14
Varför skulle inte en trana smaka gott. Dom käkar ju ungefär samma som frigående höns gör?:)
Varför heter det trana? Om folk associerar ordet trana med valtran förstår man varför tron är att pippin smakar tran. :confused::confused:

Historia från mina hemtrakter: Under krigsåren fångades allt som kunde vara mat även en trana. Efter en lång dag på spisen va det dax att äta. Det bar sig inte bättre än länsman kom på besök. Vad göra annat än bjuda länsman till bords. Den förbjudna pippin smakade ont i alla munnar utom länsman som tackade för måltiden å överlämnade stämning för tjyvjakt.

Olle Å
2016-01-06, 17:21
Historia från mina hemtrakter: Under krigsåren fångades allt som kunde vara mat även en trana. Efter en lång dag på spisen va det dax att äta. Det bar sig inte bättre än länsman kom på besök. Vad göra annat än bjuda länsman till bords. Den förbjudna pippin smakade ont i alla munnar utom länsman som tackade för måltiden å överlämnade stämning för tjyvjakt.

Det var en jäkligt elak fjärdingsman.
Något liknande från min barndom i Uppland. En bonde skulle ha storkalas och dit var även fjärdingsman inbjuden.
Bonden åkte till bolaget och köpte en halvpanna sprit till sitt stora kalas. Men, sa expediten, det kan väl inte räcka. Det är till fjärsman, sa bonden. Han dricker inte hemkört.:):)

räven
2016-01-09, 19:08
Det var en jäkligt elak fjärdingsman.
Något liknande från min barndom i Uppland. En bonde skulle ha storkalas och dit var även fjärdingsman inbjuden.
Bonden åkte till bolaget och köpte en halvpanna sprit till sitt stora kalas. Men, sa expediten, det kan väl inte räcka. Det är till fjärsman, sa bonden. Han dricker inte hemkört.:):)

Slit å släp, nu måste vi nog börja flytta på det vita som ramlat ner från himmelriket.

jrutgers
2016-01-10, 00:58
Slit å släp, nu måste vi nog börja flytta på det vita som ramlat ner från himmelriket.


Hoppas in i det längsta att det skall regna bort, men nej sån tur har jag nog inte...






//Janne

Ove
2016-01-10, 09:12
Hoppas in i det längsta att det skall regna bort, men nej sån tur har jag nog inte...
//Janne

:confused: Klarat mig bra hittills men nu är det nog kört för SMHI aviserar allmänt snöfall över norra Götaland om ett dygn...

Lite drygt 5 cm. har det samlat sig tills nu och det behöver man inte bry sig om annat än att det är halt.

LowTech
2016-01-10, 09:52
:confused:SMHI aviserar allmänt snöfall över norra Götaland om ett dygn...
Lite drygt 5 cm. har det samlat sig tills nu och det behöver man inte bry sig om annat än att det är halt.
Nu börjar det enl väderrapporten riktigt roliga (och guldtiden för plåtknackare/lackare) plus och minusgrader om vartannat och mera snö ovanpå det...
Bärgarna kommer att göra guld! :beer:

jrutgers
2016-01-10, 10:29
Idag har vi +2 och töväder..
Kom bara betyda två saker
Antingen så smälter/regnar det bort i tö tö tö, eller så kommer det mera snö snö snö...






//Janne

Olle Å
2016-01-10, 10:38
Idag har vi +2 och töväder..
Kom bara betyda två saker
Antingen så smälter/regnar det bort i tö tö tö, eller så kommer det mera snö snö snö...






//Janne

Verkar inte bli tö här just nu. Vi har väl ca 30 cm och mera är på gång. Får sätta kedjorna på traktorn och använda snöskopan.:rolleyes::rolleyes:

Ove
2016-01-15, 23:37
:) Haft besök av broder och svägerska. Käkade "Vildälg med knorr" + potatisgratäng och lite annat. Faan vad man kan bli yr av älg.

Godnatt! :cool: :)

Olle Å
2016-01-16, 09:46
:) Haft besök av broder och svägerska. Käkade "Vildälg med knorr" + potatisgratäng och lite annat. Faan vad man kan bli yr av älg.

Godnatt! :cool: :)

Kanske du blev yr av "lite annat":D:D
Vintern har just börjat men 22- igår gör faktiskt att jag tycker att nu räcker det med den.
Måste faktiskt beundra en del tiggares uthållighet. Hur tusan står de ut med att sitta utanför en affär i blåsten och denna kyla ?

räven
2016-01-16, 11:41
Kanske du blev yr av "lite annat":D:D
Vintern har just börjat men 22- igår gör faktiskt att jag tycker att nu räcker det med den.
Måste faktiskt beundra en del tiggares uthållighet. Hur tusan står de ut med att sitta utanför en affär i blåsten och denna kyla ?

Investerade i ny vedpanna som nu testas i kyla. Funkar bra nu när man lärt ny eldningstecknik. Håller bra å jämn värme i huset men kostar ju ett Mc byte. Min gamla GS får rulla på.

Ove
2016-01-16, 11:45
Kanske du blev yr av "lite annat":D:D

:confused: Åhå? Salladen? :rolleyes:


Vintern har just börjat men 22- igår gör faktiskt att jag tycker att nu räcker det med den.
Måste faktiskt beundra en del tiggares uthållighet. Hur tusan står de ut med att sitta utanför en affär i blåsten och denna kyla ?

:confused: Jag har också undrat hur fasen dom klarar att sitta svinkyla och bara sitta. Själv skulle jag vara tvungen att dansa runt en brasa för att hålla värmen. Efter sitt pass i kylan drar dom kanske iväg och bor i något kallt och dragigt tält för att sova. Människoöden...

räven
2016-01-17, 11:39
:confused: Åhå? Salladen? :rolleyes:



:confused: Jag har också undrat hur fasen dom klarar att sitta svinkyla och bara sitta. Själv skulle jag vara tvungen att dansa runt en brasa för att hålla värmen. Efter sitt pass i kylan drar dom kanske iväg och bor i något kallt och dragigt tält för att sova. Människoöden...

Kallt nere i Småland också. Tur man har hus å torr ved.

Olle Å
2016-01-18, 11:11
Kallt nere i Småland också. Tur man har hus å torr ved.

Man kan tydligen inte lita något vidare på väderspådomarna längre. verkar som om det blivit svårare och svårare att spå temperaturerna i alla fall. Häromdagen skulle vi ha ca 12 grader, men det var 18. Vi har en lång tid haft 5-6 grader kallare än vad som sagts, men inget att göra åt. Vet ju att temperaturen kan variera väldig mellan olika orter även om de ligger ganska nära varann.
Finns ju sk. köldhål. Kan ju vara 10 graders skillnad på bara ett par km.
I vilket fall som helst, så går vi mot ljusare tider. Redan fått 1 tim längre dag. :):):)
Hellre lite kallt och snö:) än en jäkla lervälling överallt.:mad:

räven
2016-01-18, 11:17
Man kan tydligen inte lita något vidare på väderspådomarna längre. verkar som om det blivit svårare och svårare att spå temperaturerna i alla fall. Häromdagen skulle vi ha ca 12 grader, men det var 18. Vi har en lång tid haft 5-6 grader kallare än vad som sagts, men inget att göra åt. Vet ju att temperaturen kan variera väldig mellan olika orter även om de ligger ganska nära varann.
Finns ju sk. köldhål. Kan ju vara 10 graders skillnad på bara ett par km.
I vilket fall som helst, så går vi mot ljusare tider. Redan fått 1 tim längre dag. :):):)
Hellre lite kallt och snö:) än en jäkla lervälling överallt.:mad:

Under -20 i Småland i natt. Kallt om fingrarna om man ska göra något. Eluppvärmda hojhandskar vore bra på jobbet.

Olle Å
2016-01-18, 19:06
Under -20 i Småland i natt. Kallt om fingrarna om man ska göra något. Eluppvärmda hojhandskar vore bra på jobbet.

Jag har ett par elvärmda hojhandskar. Provade dem en gång och hade då ett litet batteri med mig. Funkade bra. Brukar använda den då jag kör hoj annars, eftersom jag har cirkulationsproblem i fingrarna. Om man har ett batteri i ryggsäcken, så borde det ju finnas stort användningsområde för dem. :):)

Ove
2016-01-20, 15:15
:D Nu har äntligen julen flyttat ut och sakerna har kommit på plats igen! Inte för att det pyntas så väldigt mycket hos oss - men ändå. Skönt att granen är där den hör hemma = ute och att tomtar och sånt flyttat in i sina lådor. :cool:

Nu gäller det bara att hålla värmen ett tag till så är det vår! :banana:

räven
2016-01-20, 21:14
:D Nu har äntligen julen flyttat ut och sakerna har kommit på plats igen! Inte för att det pyntas så väldigt mycket hos oss - men ändå. Skönt att granen är där den hör hemma = ute och att tomtar och sånt flyttat in i sina lådor. :cool:

Nu gäller det bara att hålla värmen ett tag till så är det vår! :banana:

Julen varar väl till påska å sen kommer tranan

Olle Å
2016-01-21, 10:25
Julen varar väl till påska å sen kommer tranan

Ja, du med din helgarderade värmeanläggning behöver ju inte sticka ut nosen förrän då. :):)

räven
2016-01-21, 10:58
Ja, du med din helgarderade värmeanläggning behöver ju inte sticka ut nosen förrän då. :):)

Så är det Olle när det är för kallt att köra GS sitter jag vid pannan å matar pinnar.

Olle Å
2016-01-21, 16:47
Så är det Olle när det är för kallt att köra GS sitter jag vid pannan å matar pinnar.

Får då verkligen hoppas du inte får sitta någon längre tid. Får du för mycket abstinens, så får du väl ta ett par varv i uterummet. :D:D

räven
2016-01-21, 19:34
Får då verkligen hoppas du inte får sitta någon längre tid. Får du för mycket abstinens, så får du väl ta ett par varv i uterummet. :D:D

I dag hade jag kompisen McFolket med mig i pannrummet

Ove
2016-01-21, 22:35
I dag hade jag kompisen McFolket med mig i pannrummet

Mmm, Sture Stelben med abstinens... :D

Ove
2016-02-04, 16:47
:confused: Ute skiner solen så vacker som den bara kan från en blå himmel men det är bedrägligt för sticker man nosen utanför dörren så är det tusan så kallt. Alltså - jag stannar inne och eldar. :rolleyes:

Fyller ut dötid med att läsa om små segelbåtar som man kan bygga själv Har fastnat för Paradox, ritad av Matt Layden och Hapscut, ritad av Jim Michalak. Det är lite ovanliga båtar med platt botten som kan köras helt upp i land i motsats till alla kölbåtar som marknaden är helt överhopad av. Jag skulle gärna bygga en men jag vet att det skulle int bli något seglat så jag får låta bli och istället ägna mig åt att drömma. Drömmar kostar inget och behöver ingen vårrustning. :rolleyes:

Att jag börjat titta på båtar är något jag skyller på Pentti01 som visade sina modeller. Eftersom jag inte är särskilt händig så ska jag inte göra något med räta vinklar och raka linjer. Det passar mig bättre att tälja gubbar och bygga båtar. Jag har ju snott ihop en segelbåt i plast och en träeka + ett trettiotal trägubbar så jag har ju provat... ;)

jrutgers
2016-02-04, 21:51
Eeeeeemiillll!!!!

Ove
2016-03-15, 16:16
:hmmmm2: Båtprojektet var nästan på gång trots att jag sagt att det INTE skulle bli av, men nu är det verkligen struket. Började kostnadsberäkna det hela och hamnade på siffror som jag inte har. Får se vad som händer om jag vinner en mille på någon lott....

Veden ligger på plats och väntar på att tjälen ska släppa på arbetsplatsen. Lägga kapad ved i en stor pöl är ingen bra idé.

Sigrid är laddad inför våren. Tänkte snabbladda med kattskinn och ebonitstav men kattfan vägrade att låta sig anslutas - fick bli C-Techladdare istället. Sigrid behövde bara några minuter med Greta vill ha mera. Hon har väl tänkt suga åt sig så att det räcker hela sommaren.

Under tiden ägnar jag tiden åt att fundera på vad jag ska göra med lite vildsvin som blev över häromsistens när jag gjorde en specialare där köttet ligger och bräserar i sås, som krydddats lätt med Sambal Oelek, soja och ingefära, i 2 timmar(jäddrar va gott det blev :eating:). Får nog bli någon typ av pastasås...

Olle Å
2016-03-15, 17:51
:hmmmm2: Båtprojektet var nästan på gång trots att jag sagt att det INTE skulle bli av, men nu är det verkligen struket. Började kostnadsberäkna det hela och hamnade på siffror som jag inte har. Får se vad som händer om jag vinner en mille på någon lott....

Veden ligger på plats och väntar på att tjälen ska släppa på arbetsplatsen. Lägga kapad ved i en stor pöl är ingen bra idé.

Sigrid är laddad inför våren. Tänkte snabbladda med kattskinn och ebonitstav men kattfan vägrade att låta sig anslutas - fick bli C-Techladdare istället. Sigrid behövde bara några minuter med Greta vill ha mera. Hon har väl tänkt suga åt sig så att det räcker hela sommaren.

Under tiden ägnar jag tiden åt att fundera på vad jag ska göra med lite vildsvin som blev över häromsistens när jag gjorde en specialare där köttet ligger och bräserar i sås, som krydddats lätt med Sambal Oelek, soja och ingefära, i 2 timmar(jäddrar va gott det blev :eating:). Får nog bli någon typ av pastasås...

Har tyvärr inget vildsvin att sätta tänderna i, så det får väl bli ett nappatag med Dneprn i stället.
Blev svårare att få ihop hojen igen än jag trodde. Får skylla mig själv eftersom det var en massa smådetaljer som jag ändrade lite på. Kanske klar denna vecka i alla fall. Sedan skall den besiktas, vilket inte blir några större problem, tror jag.:):)
Jag hade en arbetsledare en gång i tiden som hade lite dåligt självförtroende. Han sade så här ibland " det är jag säker på, tror jag ". Kanske det berodde på att det var hans fru som bestämde.:eek:

räven
2016-03-15, 19:49
Vägarna är fina i Småland, ganska lite grus efter vinterhållning. Blev några timmar på 70vägar i dag.
+10 = en långkalsong.

Olle Å
2016-03-16, 19:34
Vägarna är fina i Småland, ganska lite grus efter vinterhållning. Blev några timmar på 70vägar i dag.
+10 = en långkalsong.

Nära nu. Kanske får fart på ryssen i morgon. Har några detaljer kvar. Tyvärr brukar det sista ta minst dubbelt så lång tid som man tror från början.:eek::eek:
Om inte annat så får jag väl ta ut Transalpen för nu är det dags.

Ove
2016-03-17, 08:50
Just nu hänger dimmolnen tunga och luften är blöt. Blir det så det passar ska jag se om jag kan få liv i härkarna under dagen. Det är dags...

Olle Å
2016-03-20, 11:49
Just nu hänger dimmolnen tunga och luften är blöt. Blir det så det passar ska jag se om jag kan få liv i härkarna under dagen. Det är dags...

Fick start på ryssen i går, så nu blir det nog en liten provtur senare idag. Inte besiktad ännu, men kanske till veckan.:):):)

räven
2016-03-20, 13:15
Fick start på ryssen i går, så nu blir det nog en liten provtur senare idag. Inte besiktad ännu, men kanske till veckan.:):):)

Kul Olle. Hur låter den ? Putin putin putin Puuuutttiiin

Olle Å
2016-03-20, 21:46
Kul Olle. Hur låter den ? Putin putin putin Puuuutttiiin

Det är ju en BMW-kopia så.................:eek::eek:

räven
2016-03-21, 11:19
Det är ju en BMW-kopia så.................:eek::eek:

Hmm, låter som jag får ta en utflykt å kolla ryssen å tapeten

Olle Å
2016-03-21, 19:22
Hmm, låter som jag får ta en utflykt å kolla ryssen å tapeten

Ja gör gärna det.:):):)

räven
2016-03-21, 20:07
Ja gör gärna det.:):):)

Men nu jobbar jag hårt. Enligt bondepraktikan ska veden va spräckt å staplad före påsk.

Ove
2016-03-21, 22:48
Men nu jobbar jag hårt. Enligt bondepraktikan ska veden va spräckt å staplad före påsk.

:confused: Jobba var det ja? Provade att vara i vedbranchen någon timma idag. Svetten rann och jag kippade efter luft med täta rör ungefär som en igengeggad Ottomotor. Har nog en lunginflammation, men den ska kureras på vanligt sätt med ökad andning genom aktivitet. Inget soom läkarvetenskapen rekommenderar - men va fan.... får väl ta täta pauser. :rolleyes:

Målet är att vara i form när tranorna är aktuella. Går det inte får jag väl fraktas ditt i Olles sidovagn, inbäddad i skoteroverall och sovpåse, alt. trälåda. En får int´va blöt. :mad:

Olle Å
2016-03-24, 22:43
Men nu jobbar jag hårt. Enligt bondepraktikan ska veden va spräckt å staplad före påsk.

Har oxå blivit drabbad av vedhantering. Inga stora mängder, men ändå. Bondepraktikan är inte att förkasta.:eek:

erikn
2016-03-25, 11:09
Jag måste bli drabbad av vedhantering, för vi har nästan ingenting kvar. Ska bara hitta lämpliga kandidater att fälla.

LowTech
2016-03-25, 11:22
Jag måste bli drabbad av vedhantering, för vi har nästan ingenting kvar. Ska bara hitta lämpliga kandidater att fälla.
Älskar arbete... kan se på i timmar...:D
Själv så kollar jag bara att värmepumpen funkar - när jag går ner till frysboxen som står intill..
Reservelaggregat för en massa Kva är annars på G

Apropå annan tråd, och arbete, fick mina nya packningar till frambromsen igår. (GL500+VF750C)
Nu ska det bara skruvas ihop, allt ligger tvättat och klart, och luftas förstås, så kanske man får broms fram, också, på min GL500...

Ove
2016-03-25, 17:46
:confused: När man får frågor provar man att goooogla men vad hjälper det? Sökt på anatomi om hönsfåglar, (galliformes, utan resultat.
Är det bara jag och min bror som funderar medan vi äter kycklingklubba på vad benen heter och vad dom är till för? Frågan gäller ett tunnt ben som slutar blint i mjukdelarna.:confused:

Finns det några veterinärer på Hojen?

räven
2016-03-25, 18:27
:confused: När man får frågor provar man att goooogla men vad hjälper det? Sökt på anatomi om hönsfåglar, (galliformes, utan resultat.
Är det bara jag och min bror som funderar medan vi äter kycklingklubba på vad benen heter och vad dom är till för? Frågan gäller ett tunnt ben som slutar blint i mjukdelarna.:confused:

Finns det några veterinärer på Hojen?

Efter som grillkyckling är under 30 dagar hinner man inte döpa benen.

Ove
2016-03-25, 22:45
Efter som grillkyckling är under 30 dagar hinner man inte döpa benen.

:D Jodå! Jag fann det till slut. Naturhistoriska riksmuseets samlingar - det heter fibula, eller vadben på svenska. Det är kortare än skenbenet hos fåglarna, består mest av broskliknande vävnad och sitter fast i nedre delen och den övre slutar i mjukvävnad. Kolla nästa gång du käkar kycklingklubba i brist på fisk. ;)

Försöker nu lista ut var stilettbenet sitter på hästar och om det finns hos hjortdjur. Mycket att fundera på. :rolleyes:

Olle Å
2016-03-26, 09:16
:D Jodå! Jag fann det till slut. Naturhistoriska riksmuseets samlingar - det heter fibula, eller vadben på svenska. Det är kortare än skenbenet hos fåglarna, består mest av broskliknande vävnad och sitter fast i nedre delen och den övre slutar i mjukvävnad. Kolla nästa gång du käkar kycklingklubba i brist på fisk. ;)

Försöker nu lista ut var stilettbenet sitter på hästar och om det finns hos hjortdjur. Mycket att fundera på. :rolleyes:

Stilettbenet hos hästen är en tillbakabildad tå som oxå har namnet griffelben. Är beläget nere vid hoven.:)
Annars så för namnet till de fruntimmersben, som efter att ha gått för mycket på väldigt högklackade skor, tappade former och muskler i benen vilka då fick ett spinkigt stilettliknande utseende. :eek::eek::eek:

Ove
2016-03-29, 21:26
:rolleyes: Har fortfarande inte kommit ur garaget med hojen men det ska bli när det passar. Ser mig f.f. som konvalecent efter den sista omgången som jag diagnosticerat som lunginflammation. Rosslet har upphört och det gör inte längre ont i bröstet. Andningstränar i vedhögen och det fungerar bra. Klarar att jobba halvtid och känner av kroppen efteråt men det är helt OK.

Blir det varmt och skönt så SKA jag ut innan helgen... :rolleyes:

Olle Å
2016-03-29, 21:40
:rolleyes: Har fortfarande inte kommit ur garaget med hojen men det ska bli när det passar. Ser mig f.f. som konvalecent efter den sista omgången som jag diagnosticerat som lunginflammation. Rosslet har upphört och det gör inte längre ont i bröstet. Andningstränar i vedhögen och det fungerar bra. Klarar att jobba halvtid och känner av kroppen efteråt men det är helt OK.

Blir det varmt och skönt så SKA jag ut innan helgen... :rolleyes:

Får verkligen hoppas du får till att din önskan går i uppfyllelse angående varmare väder. Åkte en sväng idag och kom naturligtvis in i en regnskur.:D
Gillade du svaret på stilettben ?:eek:

Ove
2016-03-29, 22:28
Gillade du svaret på stilettben ?:eek:

:) Jo visst, bra svar, tackar för det. Men jag vill se bild och undrar fortfarande om det finns liknande på hjortdjur. :hmmmm2:

Ove
2016-04-01, 10:59
Ute skiner solen lockande men det är bara + 2 grader och en svag men isande vind drar från sjön. Uteverksamhet ligger nere men på spisen står en gryta med sidfläsk och sprider en doft av lagerblad till hela huset även när fläkten är på. Rotmos är tanken och eftersom rötterna kan vara lite bittra så här på våren åkte det i några morötter och potatisar. Eftersom jag ändå inte är så aktiv blev det även en pannkaka på mjölk som börjat bli lite flockig, på gränsen till att surna.

Överlever nog dagen.... :rolleyes:

Olle Å
2016-04-01, 16:02
Nu blev det nästan vitt på backen i morse och några grader kallt. men det blev ju lite varmare fram på dagen. Skall till en chiropraktor i dag, så får jag väl se om han kan manipulera något med ryggen.

räven
2016-04-04, 22:27
Nu blev det nästan vitt på backen i morse och några grader kallt. men det blev ju lite varmare fram på dagen. Skall till en chiropraktor i dag, så får jag väl se om han kan manipulera något med ryggen.

Tidigt på våren för Värmland = kyliga regn å snö i vägdikena.

Olle Å
2016-04-05, 08:37
Tidigt på våren för Värmland = kyliga regn å snö i vägdikena.

I södra Värmland har ju snön nästan försvunnit, så nu ser vi fram mot turer i lite varmare väder.
4-5 grader och regn och blåst är faktiskt ingen höjdare. Det vet vi ju redan från norgeturerna och då tillkommer ju ibland dimma eller låga moln oxå. Som tur är finns det ju bra kläder nuförtiden, som stoppar mot ovädret.
Ett tips för de som har extra problem med sina händer pga. dålig blodcirkulation är att skaffa elvärmda handskar. Värmehandtag kompletterar. Elhandskarna värmer utsidan och värmehandtagen insidan. Sedan kan man ju komplettera med sk. handtagsmuffar som ju skyddar mot både blåst och regn. Sedan finns det ju elvärmda sockor oxå. :):):):)

Olle Å
2016-05-06, 14:05
I går tog jag vårens först lite varmare tur. Den gick ner till Dalsland och den obligatoriska turen till Håverud med den fantastiska vägen norr därom. Vägen var sopad och fin, men nu har de dykt upp ett jäkla problem, husbilar som tar nästan hela vägen med som det verkar, ibland ganska ovana förare. En väg mellan Svaneholm och Laxarby som till största delen består av grus, hade blivit skrapad men gruset hade inte blivit tillkört utan torkat och låg i tjocka och spåriga lager på många håll. Gällde att hålla farten uppe och fick avrostningen där. Anakee är inte roliga där.
En annan fundering jag gjort är att det verkar vara otroligt mycket vitsippor i år, kanske beroede
på att gräset verkar komma igång sent.:):):)

erikn
2016-05-06, 23:23
Jag har sett en massa bilder från Gotland i gruppen "Gotland i bilder" på fejan, där är det också otroligt mycket vitsippor i år.

Olle Å
2016-05-07, 08:39
Jag har sett en massa bilder från Gotland i gruppen "Gotland i bilder" på fejan, där är det också otroligt mycket vitsippor i år.

Nu väntar jag på nästa blomma, nämligen lupinen. Har alltid gillat den med dess olika färger.
Den breder ut sig ganska snabbt och blir ofta betraktat som ett jäkla ogräs. Kommer den in på en äng, så tar den över all gräsmark så småningom. Men tänk vad grant det är i många annars fula vägslänter och diken. Visst blir de fula när de vissnar. Men vad är ett ogräs?
Jo det är en växt på fel ställe. Håll med om att även maskrosorna är vackra, det tycker jag. Hade en häftig dispyt med en gräsmatteälskande dam, som blev väldigt arg på mig för min åsikts skull.
Då kunde jag ju definitivt inte ge mig. :):):):):)

Jan-Olov
2016-05-07, 17:38
Allt som växer på fel plats är Luk ,en ros pärelandet är Luk.

Ove
2016-05-07, 20:23
Allt som växer på fel plats är Luk ,en ros pärelandet är Luk.

:mad: Jag har idag nedkämpat 7 st. tokar av ölandsmodel som stog helt fel. Bra träning... :cool:

erikn
2016-05-07, 22:10
Googlebilen åkte förbi när de blommat över, men du kan ju tänka dig den här ängen när de blommar. Precis bredvid vägen i Grödby.

https://www.abc.se/~eny/hojen/160507_lupiner.jpg

Olle Å
2016-05-08, 08:53
Någon ville se en bild på min ryss. Den funkar, men behöver en rejäl service, som Charlottendals Mc skall få fixa. Kommer nog att montera elstart och senare drift även på sidvagnen. Tänkt att bli min pensionärshoj. ( rollatorhoj ) Haft den helt nerplockad i vinter.
Målat om den för att färgen bestod av fläckvis med blymönja och flagande original rödaktig kulör.
Vindskydd på hoj och sidvagn, hållare med reservdunk, skyddsbåge, pakethållare med reservhjulet flyttat bakpå, fästen till spade och yxa, stänkskydd för benen. En elvinsch skall monteras fram på skyddsbågen.
Det är ju en kul hoj att greja med. Man behöver inte bry sig så mycket om dess finish utan man ser till funktionen i första hand.

Ove
2016-05-27, 19:10
:confused: Oj va längesen det blev skrivet här!

Jag har varit på en sällskapsresa med buss - flyg - buss och båt till Kroatien. Vill någon åka på långtur så kan jag rekommendera det landet. Det ligger ju egentligen ganska bra till om man ändå är söder om alperna, bara att svänga vänster i Italien.

Varför jag gillar landet är att det är så rent och snyggt längs vägarna och i städerna i jämförelse med dom andra länder jag besökt och inte minst här hemma. Människorna som jag mötte har genomgående varit väldigt trevliga och lätta att snacka med även om det kan vara svårt att hitta gemensamt språk ibland - alla kan inte Västgötska konstigt nog. Prisnivån var ganska behagligt låg.
Landskapet där jag var är behagligt kuperat och med en massa trevliga vägar som verkar vara väl underhållna. Där det finns mittbarriärer är de oftast av slät och trevlig betång så jag anser att man är säkrare där än här hemma. Trafiken lugn och hänsynsfull... :)

Kan tänka mig att komma tillbaka... :)

Sista dagen på resan var heldag i Venedig. Inte alls lika trevligt som i Kroatien. Dyrt, stimmigt och man började automatiskt att hålla handen i plånboksfickan hela tiden. :p

räven
2016-05-27, 20:32
Tur du kommer hem å håller ordning på oss. Olle å jag skulle fira 17e maj å hamnade på Öland. Snacka om vilsekomna gubbar.

Ove
2016-05-27, 21:44
Tur du kommer hem å håller ordning på oss. Olle å jag skulle fira 17e maj å hamnade på Öland. Snacka om vilsekomna gubbar.

:hmmmm2: Måste varit mulet den dagen så att solGPS;en inte lyste på rätt packlåda? ;)

Olle Å
2016-05-28, 11:51
:hmmmm2: Måste varit mulet den dagen så att solGPS;en inte lyste på rätt packlåda? ;)

Ösregn var nog namnet samt ett jäkla blåsväder som gjorde att vi råkade navigera fel. Någon vände kompassen tvärtom.
Öland var ju helt ok att köra runt på. Ett helt annorlunda landskap mot vad man är van vid. Stora enbuskhedar i söder och lite skogbevuxet i norr. Ett skapligt hotell i Borgholm, och gott käk på en hamnrestaurang var inte fy skam. Vägarna var ok med ett stort plus för den grusväg som går utmed Kalmar Sund, bitvis mycket nära vattnet. Själva landskapet präglades av alla dessa staplade små stenblock i form av miltals med murar. De flesta var ganska slarvigt staplade och såg inte alls lika bra ut som i Småland. Det som i mitt tycke såg för jäkligt ut var vid en jättestor väderkvarn där innehavarna måste ha fått hjärnsläpp då de skapade ytan runt väderkvarnen, troligen i akt och mening att skpa en riktig turisfälla. Patetiskt. Plasthäst och kor, oxå i plast i naturlig storlek.
Annars så hade vi fina dagar med sol och tyvärr lite blåsigt. Fina vägar genom Småland genom mycket skog och som sgt otroligt många mil med fina stenmurar.:):):)

Ove
2016-05-29, 07:20
Ösregn var nog namnet samt ett jäkla blåsväder som gjorde att vi råkade navigera fel. Någon vände kompassen tvärtom.

:cool: Oj! Jag var nog borta från landet vid rätt tid. Lite drygt 20 grader och bara lite regn någon dag. Hade god anledning att köpa en ny sommarhatt - en blommig. :D

räven
2016-05-29, 22:26
Man får vara flexibel, solen å vindarnas Ö bjöd på fint hojväder. Kul att få köra omkring å kolla omgivningarna på ön.

Ove
2016-05-30, 21:47
:) I dag har jag skådat bäver...

Som pensionär har man flextid och det har sina fördelar. Man kan gå och lägga sig när man vill även om det innebär att man vaknar i svinottan. Skit samma - vem bryr sig? Nu ska jag natta mig och kommer nog att vakna ganska pigg innan dom som fortfarande måste gå till jobbet vaknar och svär över tidiga mornar. :D

Grovfoder och mediciner och sedan kaffe och macka. Om tidningen kommit så blir det namnsdagskrysset och se vad som faller in därefter. Det ör väl fördelarna med att vara pensionär (fast det är lite dåligt betalt - äh, skit samma - ordnar sig det också :rolleyes:)

Olle Å
2016-05-31, 09:36
:) I dag har jag skådat bäver...

Som pensionär har man flextid och det har sina fördelar. Man kan gå och lägga sig när man vill även om det innebär att man vaknar i svinottan. Skit samma - vem bryr sig? Nu ska jag natta mig och kommer nog att vakna ganska pigg innan dom som fortfarande måste gå till jobbet vaknar och svär över tidiga mornar. :D

Grovfoder och mediciner och sedan kaffe och macka. Om tidningen kommit så blir det namnsdagskrysset och se vad som faller in därefter. Det ör väl fördelarna med att vara pensionär (fast det är lite dåligt betalt - äh, skit samma - ordnar sig det också :rolleyes:)

Tja, man får sina rutiner. Var ute på en sväng häromdagen och skådade lite på naturen. Många fina blommor är ju på gång, violer, smultronblom smörblomor osv.
Jag gjorde mig ovän med en dam en gång, då jag påsod att maskrosen var den i mitt tycke den finaste blomman. Den har ju en massa fina egenskaper dessutom. Man kan ju göra vin av den, man kan använda späda blad i sallad. Dessutom ger den ju aldrig upp. Du kan ju klippa av den men den kommer igen. Till slut blommar den ju med blomman platt på backen, så gräsklippare går ovanför. En envis rackare. Den är ju tidig och har ju en fantastiskt fin färg. Finns det något vackrare en blåsig dag att se en massa flygande maskrosfrön blåsa in på grannens tomt?
Ett ogräs är ju en växt som råkat hamna fel. Samma sak med folk. Egentligen saknar nog de flesta svenskar maskrosens egenskaper.:eek::):eek::)

Ove
2016-05-31, 09:38
:confused: Lite irriterad - Greta glittrar högfärdigt med kromet under dammet men knattrar bara åt mig när jag trycker på startknappen! Står på laddning och laddaren lyser grönt - vevar runt men fortsätter att knattra. Billig just nu... :mad:

Ove
2016-05-31, 09:45
Ett ogräs är ju en växt som råkat hamna fel. Samma sak med folk. Egentligen saknar nog de flesta svenskar maskrosens egenskaper.:eek::):eek::)

:D Du har nog rätt där. Svensken har inte så stor förmåga till anpassning och anses av resten av världen som ett exotiskt folk med egna seder. Inte alla, men det finns ju dom som kräver att Kalles Kaviar, sill och Svenska köttbullar ska finnas över hela jorden (+ allt annat).. :rolleyes:

Ove
2016-05-31, 18:32
:) Idag har jag kört tvåhjuling! Den som startade först var lilla Byrackan. Ajajaj lät det när jag körde runt den vinterstela motorn ungerfär som jag själv låter när jag ska upp på morron. Men efter att jag gav henne en spark på kicken samtidigt som jag tryckte på startknappen så startade hon. Körde lite framå te bax på byn och efter det säger det bara FRUUUM när jag nuddar knappen. :)

Greta däremot säger gu-gu-gu-gunnnarrrrrrr----. Jag tror hon fattat tycke för Gunnar som brukar pyssla om henne när inte jag kan. Jag fick iallafall igång motorn och körde en sväng. Stängde av för att ta på hjälmen och köra någon mil men då vägrade hon igen... I morgon SKA hon igång!! :mad:

Olle Å
2016-05-31, 20:29
:) Idag har jag kört tvåhjuling! Den som startade först var lilla Byrackan. Ajajaj lät det när jag körde runt den vinterstela motorn ungerfär som jag själv låter när jag ska upp på morron. Men efter att jag gav henne en spark på kicken samtidigt som jag tryckte på startknappen så startade hon. Körde lite framå te bax på byn och efter det säger det bara FRUUUM när jag nuddar knappen. :)

Greta däremot säger gu-gu-gu-gunnnarrrrrrr----. Jag tror hon fattat tycke för Gunnar som brukar pyssla om henne när inte jag kan. Jag fick iallafall igång motorn och körde en sväng. Stängde av för att ta på hjälmen och köra någon mil men då vägrade hon igen... I morgon SKA hon igång!! :mad:

Hur var det där med STP????? Och kanske ny bensin. Hur gammal är den du har i?:confused::confused::confused:

räven
2016-05-31, 20:52
Eftersom jag läser dessa problem försöker jag köra varje dag. Nya dofter där ute nu när mjölkbönderna slått förstaskörd.

Olle Å
2016-06-01, 08:02
Eftersom jag läser dessa problem försöker jag köra varje dag. Nya dofter där ute nu när mjölkbönderna slått förstaskörd.

Ja det finns ju en del dofter som luktar gott. Nyavverkad skog , nyslagna ängar, doften av hav för att bara nämna några. För att inte tala om nygräddade bullar. :):):)

Ove
2016-06-02, 10:15
Hur var det där med STP????? Och kanske ny bensin. Hur gammal är den du har i?:confused::confused::confused:

:mad: Tror snarare att hon vill stila sig med ett nytt batteri... :mad:

LowTech
2016-06-02, 10:25
Hur var det där med STP????? Och kanske ny bensin. Hur gammal är den du har i?:confused::confused::confused:
Det där med "gammal bensin" är klart överdrivet. Häll i lite ny och kör..
Soppan i scootern jag hämtade nyligen var över 6 mån gammal. Inga probs alls.
Startade direkt, fast jag tankade upp den fullt innan jag lämnade orten.

Betr STP rengöring, har i flera fora läst att det gör stor nytta, till mångas förundran
Aldrig prövat själv dock....

Olle Å
2016-06-02, 12:06
Det där med "gammal bensin" är klart överdrivet. Häll i lite ny och kör..
Soppan i scootern jag hämtade nyligen var över 6 mån gammal. Inga probs alls.
Startade direkt, fast jag tankade upp den fullt innan jag lämnade orten.

Betr STP rengöring, har i flera fora läst att det gör stor nytta, till mångas förundran
Aldrig prövat själv dock....

Vad jag menar att bensin sen förra året kanske har tappat lite gnista. STP funkar då en hoj som stått länge och kanske soppan som dunstat lämnar lite avlagringar i förgasaren.
Jag har själv provat det några gånger och då hällt i en hel flaska vid tanking. Har då gällt äldre hojar. 6 månader på gammal soppa verkar inte ha någon betydelse. Två hojar, en gräsklippare och en motorsåg startade utan problem. :):):)

räven
2016-06-03, 22:42
Jag gillar inte köra hoj när det är 30 +

Ove
2016-06-04, 21:11
Jag gillar inte köra hoj när det är 30 +

:( Instämmer helt och påstår för min del att gränsen för MC-väder går vid 25+. Alltså har jag bara kört omkring i närområdet med byrackan. På den finns ju skyddsplåtar så det räcker med hjälmen. :rolleyes: :o

räven
2016-06-04, 22:41
Tempen sjönk 10 grader i dag på ca 1 tim. Blev en fin hojtur på eftermiddan.

Hamre
2016-06-05, 17:36
Det där med "gammal bensin" är klart överdrivet. Häll i lite ny och kör..
Soppan i scootern jag hämtade nyligen var över 6 mån gammal. Inga probs alls.
Startade direkt, fast jag tankade upp den fullt innan jag lämnade orten.

Betr STP rengöring, har i flera fora läst att det gör stor nytta, till mångas förundran
Aldrig prövat själv dock....

Håller med dej. Jag har en snöslunga som är ca 4år gammal, blev fulltankad när jag köpte den! Brist på snö gör att det inte behöver tankas så ofta, den startade fint i vintras på 4 år gammal bensin!

Olle Å
2016-06-06, 09:58
Håller med dej. Jag har en snöslunga som är ca 4år gammal, blev fulltankad när jag köpte den! Brist på snö gör att det inte behöver tankas så ofta, den startade fint i vintras på 4 år gammal bensin!

Det blir pålagringar om modern bensin dunstar. Kanske de har en speciell typ av förgasare.
Jag har ett litet elverk, som oxå funkar på gammal bensin.

Ove
2016-06-09, 19:25
Det blir pålagringar om modern bensin dunstar. Kanske de har en speciell typ av förgasare.
Jag har ett litet elverk, som oxå funkar på gammal bensin.

:confused: Bytt batteriet i Greta och hon startade fint - fick stå ett par timmar tills jag hade tid att köra henne en liten sväng. Upptäckte att hon läckte bensin och då såg jag att kranen fortfarande stod på PRI. Naturligtvis startade hon inte med dränkt motor så jag vred rätt kranen och väntar tills i morgon och räknar med att hon torkat upp invändigt.:rolleyes:

Eftersom förgasarna plötsligt läcker så är det bara ett att göra - hälla i STP så att det blir rent i förgasarna... ;)

Ove
2016-06-10, 16:44
:) Nu har jag varit ute och kört en liiten runda, kanske 3 mil. Kallstart med choke inget problem, men att starta utan choke och varm motor blir att dra upp fjädern långt... :confused:

Bluttrar och smäller och för mera oväsen än vad det går framåt så jag har blivit en riktig bullermupp, Hade varit kul om jag varit minst 60 år yngre men knappast nu. STP finns i tanken så att det kommer att lösa sig om några mil. ;)

Olle Å
2016-06-12, 18:38
:) Nu har jag varit ute och kört en liiten runda, kanske 3 mil. Kallstart med choke inget problem, men att starta utan choke och varm motor blir att dra upp fjädern långt... :confused:

Bluttrar och smäller och för mera oväsen än vad det går framåt så jag har blivit en riktig bullermupp, Hade varit kul om jag varit minst 60 år yngre men knappast nu. STP finns i tanken så att det kommer att lösa sig om några mil. ;)

Får väl hoppas på det bästa. Själv däckad av influensa, men förhoppningsvis snart ok igen. man blir ju lite orkeslös men tyvärr får man ju inte vila. Skall försöka få in lite hö till hästarna innn det börjar regna igen.
Hoppas kunna komma ut på vägarna i nästa vecka.

räven
2016-06-12, 20:45
Får väl hoppas på det bästa. Själv däckad av influensa, men förhoppningsvis snart ok igen. man blir ju lite orkeslös men tyvärr får man ju inte vila. Skall försöka få in lite hö till hästarna innn det börjar regna igen.
Hoppas kunna komma ut på vägarna i nästa vecka.

Pigga på dig Olle. Kört vår fjolårsrunda i Blekinge i dag.

Olle Å
2016-06-13, 07:43
Pigga på dig Olle. Kört vår fjolårsrunda i Blekinge i dag.

Det var för mig en jäkligt fin runda. Lite annorlunda landskap än vad jag är van vid. :):):)

Ove
2016-06-13, 09:10
Får väl hoppas på det bästa. Själv däckad av influensa, men förhoppningsvis snart ok igen. man blir ju lite orkeslös men tyvärr får man ju inte vila. Skall försöka få in lite hö till hästarna innn det börjar regna igen.
Hoppas kunna komma ut på vägarna i nästa vecka.

:confused: Tat´ lugnt gamle man och krya på dig.:nurse:

Olle Å
2016-06-13, 13:06
:confused: Tat´ lugnt gamle man och krya på dig.:nurse:

Tack för det. Skall börja köra in hö..............:evil::evil:

räven
2016-06-16, 09:20
Tack för det. Skall börja köra in hö..............:evil::evil:

Nu har det börjat regna över småland.

Jan-Olov
2016-06-16, 14:07
Ja va gott varenda droppe är välkommen i torkan.

Olle Å
2016-06-17, 09:17
Ja va gott varenda droppe är välkommen i torkan.

Visst är regnet väldig uppfriskande efter en tids frånvaro.
Har äntligen fått hem min Dnepr, så nu skall den besikts och tas i
ut på vägarn i närområdet. Får nog ine var längre undan än att frugan kan hämta med släpvagnen.
Det största problemet är ju åtgärdat, nya förgasare och tändningen fixa.
Som jag funderat på tidigare, så skulle nog en R 75 motor BMW sitta jättefin. Verkar vara bolt on i det närmaste. Framför allt, så får man elstart.:):):)

En liten varning. Om du har förgasare extrfilter monterade direkt på slangen som ä av den genomskinliga modellen.
Kolla noga att de är för förgasarmc. Annars så kan hojen gå varm vid högre effekttutag, och varmnypa.
Den går för magert för fitret släpper inte igenom tillräckligt med bensin:mad::mad:

Olle Å
2016-06-21, 15:14
Fy tusan för förkylning i värmen. Verkar vara slut me den nu. Beiktning av ryssen på torsdag hoppas jag, sen kan man göra byn osäker för längre bort töts man väl inte åka??

räven
2016-06-21, 21:54
Veckan efter midsommar hoppas jag på skördeväder. Sugen att komma ut å hojluffa igen. Nyfiken hur det ser ut nu efter Salabranden.

Ove
2016-06-22, 08:53
:) Tebax efter en tur till Lappland. Mest mulet med en del dugg vilket inte gjorde så mycket för vi satt ju i bil. Imponerad av hur stort land vi lever i och hur mycket myrar och skog det finns norrut.

Hemma igen och solen skiner. Får ta en titt på Greta igen och se om hon vill börja gå rent utan skruva. :rolleyes:

räven
2016-06-22, 11:40
:) Tebax efter en tur till Lappland. Mest mulet med en del dugg vilket inte gjorde så mycket för vi satt ju i bil. Imponerad av hur stort land vi lever i och hur mycket myrar och skog det finns norrut.

Hemma igen och solen skiner. Får ta en titt på Greta igen och se om hon vill börja gå rent utan skruva. :rolleyes:

Tråkigt att säga men norra Sverige blir tråkigt att resa i med hoj. Stack jag ut näsan nu tro ?

Ove
2016-06-22, 19:54
Tråkigt att säga men norra Sverige blir tråkigt att resa i med hoj. Stack jag ut näsan nu tro ?

:) Nejdå, inte vad mig beträffar och den tripp vi gjorde. Det var långa transporter som var bekväma just i bil men för mc var det nog lite för rakt för det mesta. Nu valde vi att inte söka intressanta vägar utan bara skaffade oss en allmän överblick som amerikanerna gör när dom tittar på hela Europa på en vecka i hyrd bil... :rolleyes:

Men som vanligt skiter jag i sevärdheterna och bryr mig mer om hur jag blir bemött och det var trevligt hela Norrland. Dock en(1) sekunds försenad start vid trafikljus i Örebro lät TUT TUT TUT bakom, men så finns ju Sveriges grinigaste trafikanter tydligen just där. :p

Olle Å
2016-06-28, 13:34
Nu är äntligen Dnepern besiktad. Några smågrejer tyvärr, bla. så skall det finnas varningstriangel med
Skillnad i att köra en vanlig hoj med sidvanshoj som har vanlig framgaffel är nog som att jämföra balett med fribrottning. En rysshoj skall man nog inte framföra i högre farter än 70-80. Körtekniskt skiljer der ju en hel del..Märks då man försöker åka lite fort. Men som rollator funkar den nog bra.

Ove
2016-06-28, 19:09
Nu är äntligen Dnepern besiktad. Några smågrejer tyvärr, bla. så skall det finnas varningstriangel med
Skillnad i att köra en vanlig hoj med sidvanshoj som har vanlig framgaffel är nog som att jämföra balett med fribrottning. En rysshoj skall man nog inte framföra i högre farter än 70-80. Körtekniskt skiljer der ju en hel del..Märks då man försöker åka lite fort. Men som rollator funkar den nog bra.

:cool: Lugn och fin nu, Ollelelle! Du får känna dig för i början men sen kan du köra den som du vill. Kanske du ska ta med den till ett Knix?

Sidovagn är bara så jäkla roligt... :rock:

Olle Å
2016-06-28, 19:29
:cool: Lugn och fin nu, Ollelelle! Du får känna dig för i början men sen kan du köra den som du vill. Kanske du ska ta med den till ett Knix?

Sidovagn är bara så jäkla roligt... :rock:

Njaaa, får nog bygga en sidvagn till Transalpen. En sån så man kan luta hojen i kurvorna.
KNIX ????? Då blir man nog ensam i en egen grupp, men det skulle nog vara kul, men då måste jag nog byta framgaffel.:eek::eek:

räven
2016-06-28, 21:43
Njaaa, får nog bygga en sidvagn till Transalpen. En sån så man kan luta hojen i kurvorna.
KNIX ????? Då blir man nog ensam i en egen grupp, men det skulle nog vara kul, men då måste jag nog byta framgaffel.:eek::eek:

Tror du klarar köra en sväng solo i sommar.

Olle Å
2016-06-28, 22:51
Tror du klarar köra en sväng solo i sommar.

Visst gör jag det. Transalpen blir avundsjuk annars.:):):)

Ove
2016-06-29, 18:54
:) Greta går nu bra i transportfart! Vad som är kvar är att hon är tjurig på lågvarv men det löser sig nog i morgon.

Sigrid har stått okörd sen i våras och var lite seg i batteriet men så blir det när dom inte får laddning och det är varmt. Gudskelov att jag har kallgarage på vintern annars blev det mera problem.

Hojta till när det är någon lagom resa på gång, jag börjar känna mig rustad. :cool:

räven
2016-06-29, 20:56
:) Greta går nu bra i transportfart! Vad som är kvar är att hon är tjurig på lågvarv men det löser sig nog i morgon.

Sigrid har stått okörd sen i våras och var lite seg i batteriet men så blir det när dom inte får laddning och det är varmt. Gudskelov att jag har kallgarage på vintern annars blev det mera problem.

Hojta till när det är någon lagom resa på gång, jag börjar känna mig rustad. :cool:

När skördearbetet är klart å vädret verkar skapligt tänkte jag köra östra sidan långa sjön uppåt Sala brandområde.

Ove
2016-07-01, 20:26
När skördearbetet är klart å vädret verkar skapligt tänkte jag köra östra sidan långa sjön uppåt Sala brandområde.

Oxå intresserad av området.

Besiktigat Greta idag - gick igenom utan anmärkning men det var nära skamkärra hem för hon stannade med 1,5 mil kvar hem och var jäkligt svår att övertala att det är bättre i ett torrt garage än ute på vägen i ösregn! :mad: Nu BLIR det verkstad. :mad:

Olle Å
2016-07-02, 09:20
Oxå intresserad av området.

Besiktigat Greta idag - gick igenom utan anmärkning men det var nära skamkärra hem för hon stannade med 1,5 mil kvar hem och var jäkligt svår att övertala att det är bättre i ett torrt garage än ute på vägen i ösregn! :mad: Nu BLIR det verkstad. :mad:

Fick ta till skammens rep för att bogsera hem Ryssen. Tur det finns hyggligt folk efter vägrna.:):):)

räven
2016-07-02, 15:43
Fick ta till skammens rep för att bogsera hem Ryssen. Tur det finns hyggligt folk efter vägrna.:):):)

Ryssen kanske är van, du får ha repet med i vagnen. Vad hände nu då ?

Ove
2016-07-02, 17:20
Fick ta till skammens rep för att bogsera hem Ryssen. Tur det finns hyggligt folk efter vägrna.:):):)

:hmmmm2: Det där utrymmet bakom ryggstödet i vagnkorgen - är det inte meningen att man ska ha en komplett verkstad och komplett samling reservdelar där? Som redan frågat - vad hände?

Olle Å
2016-07-02, 21:15
:hmmmm2: Det där utrymmet bakom ryggstödet i vagnkorgen - är det inte meningen att man ska ha en komplett verkstad och komplett samling reservdelar där? Som redan frågat - vad hände?

Har inte kollat varför den dog. Platsen bredvid skall nog helst vara en rullande verkstad inklusive en mekaniker. Hädanefter skqall bogserlina ingå. Dessutom måste en varningstriangel finnas.:eek::eek:

Olle Å
2016-07-03, 18:47
När skördearbetet är klart å vädret verkar skapligt tänkte jag köra östra sidan långa sjön uppåt Sala brandområde.

Trevlig tur tror jag. Hoppas att veckns väderutsikter består, för då kan vi fixa resten av höskörden.
sedan kan de bli åka av.
Tydligen har kantarellerna börjat komma här i trakterna, så nu kanske det kan serveras smörstekta kantareller. :):):):)

Olle Å
2016-07-09, 10:37
Trevlig tur tror jag. Hoppas att veckns väderutsikter består, för då kan vi fixa resten av höskörden.
sedan kan de bli åka av.
Tydligen har kantarellerna börjat komma här i trakterna, så nu kanske det kan serveras smörstekta kantareller. :):):):)

Verkar som om vädrets makter står oss bi. ( gammelsvenska ) Kör med sonens hjälp in det sista höet idag, om grejerna håller. Förra året pajade vagnen när det var två lass kvar och sedan började det regna. Ser mera hoppfullt ut i år.
Hojarna och hästen behöver lite motion, så nu finns det tid för det.:):):)

LowTech
2016-07-09, 10:50
Fick ta till skammens rep för att bogsera hem Ryssen. Tur det finns hyggligt folk efter vägrna.:):):)Har blivit bogserad hem EN gång.
På provtur med Wingen, kom 300m, sen stannade den. För gott och den har fått stå sen dess, nu drygt 7 år...
300 meter uppförsbacke, Winge på 360kg är inget man skjuter hemåt när det är uppför hela vägen..:eek:
Lyckligtvis kom hustrun förbi i bil och MED bogserlina:D

Är ett elfel som får soppapumpen att inte fungera. Som sagt, den har fått stå..
Det mesta känns motigt just nu.
Beställa en container kanske och dumpa alla 14 hojar så slipper man problemen?:thumpdown:

Olle Å
2016-07-09, 13:51
Har blivit bogserad hem EN gång.
På provtur med Wingen, kom 300m, sen stannade den. För gott och den har fått stå sen dess, nu drygt 7 år...
300 meter uppförsbacke, Winge på 360kg är inget man skjuter hemåt när det är uppför hela vägen..:eek:
Lyckligtvis kom hustrun förbi i bil och MED bogserlina:D

Är ett elfel som får soppapumpen att inte fungera. Som sagt, den har fått stå..
Det mesta känns motigt just nu.
Beställa en container kanske och dumpa alla 14 hojar så slipper man problemen?:thumpdown:
En liten försiktig undring bara, kanske du har för många hojar att bry dig om.
Kanske du skulle öppna ett mc-museum för hojar som inte är veteraner ännu. :beer::beer:

räven
2016-07-09, 15:36
Har blivit bogserad hem EN gång.
På provtur med Wingen, kom 300m, sen stannade den. För gott och den har fått stå sen dess, nu drygt 7 år...
300 meter uppförsbacke, Winge på 360kg är inget man skjuter hemåt när det är uppför hela vägen..:eek:
Lyckligtvis kom hustrun förbi i bil och MED bogserlina:D

Är ett elfel som får soppapumpen att inte fungera. Som sagt, den har fått stå..
Det mesta känns motigt just nu.
Beställa en container kanske och dumpa alla 14 hojar så slipper man problemen?:thumpdown:

Jag är tvärtom. En hoj gäller för mig.

Ove
2016-07-11, 09:34
Jag är tvärtom. En hoj gäller för mig.

:mad: Numera håller jag till 100% med. Hojajävlar som inte får gå tillräckligt mycket blir tjuriga! Greta ska till doktorn för att få en genomgång av förskitarna så kanske dom blir förgasare igen. :mad:

LowTech
2016-07-11, 10:07
Jag är tvärtom. En hoj gäller för mig.
Ombyte förnöjer..
Har encyl 2-t, tvåcyl 2-t
Har encyl 4-t, 2-cyl 4-t, 4-cyl 4-t
Paralletwinnar, V4-or, boxer 4-or, rad4-or...
Alla olika...

Tyvärr kom "ett objekt" i vägen i vår, ett projekt som slutade nästan katstrofalt , mentalt alltså..

Olle Å
2016-07-11, 17:03
Ombyte förnöjer..
Har encyl 2-t, tvåcyl 2-t
Har encyl 4-t, 2-cyl 4-t, 4-cyl 4-t
Paralletwinnar, V4-or, boxer 4-or, rad4-or...
Alla olika...

Tyvärr kom "ett objekt" i vägen i vår, ett projekt som slutade nästan katstrofalt , mentalt alltså..

Hmmm, det mentala kan vara svårare att reparera än en trasig hoj.:nurse:

Olle Å
2016-07-15, 19:36
Verkar som om vädrets makter står oss bi. ( gammelsvenska ) Kör med sonens hjälp in det sista höet idag, om grejerna håller. Förra året pajade vagnen när det var två lass kvar och sedan började det regna. Ser mera hoppfullt ut i år.
Hojarna och hästen behöver lite motion, så nu finns det tid för det.:):):)

Funderar på de som åker söderut för värmens skull. Har idag byggt färdigt en altan till min dotter.
Det var det jäkligaste varma jobb jag haft på länge. På em. var det 26 grader i skuggan. Tala om att det var skönt att få sätta sig på hojen och låta vinden göra sitt sedan.
Ser fram mot en eventuell tur till lite svalare nejder nästa vecka.
Dnepern är ju besiktad, men den får nog hålla sig hemmavid ett tag till så att man lär sig den. :):)

räven
2016-07-16, 09:12
Funderar på de som åker söderut för värmens skull. Har idag byggt färdigt en altan till min dotter.
Det var det jäkligaste varma jobb jag haft på länge. På em. var det 26 grader i skuggan. Tala om att det var skönt att få sätta sig på hojen och låta vinden göra sitt sedan.
Ser fram mot en eventuell tur till lite svalare nejder nästa vecka.
Dnepern är ju besiktad, men den får nog hålla sig hemmavid ett tag till så att man lär sig den. :):)

Funderar också på att komma iväg. Vi kan försöka hitta varandra ?

Olle Å
2016-07-16, 14:03
Funderar också på att komma iväg. Vi kan försöka hitta varandra ?

Sverige är ju gansk stort, men vi brukar ju lyckas. :):):):)

Ove
2016-07-20, 15:58
:) Vedbacken blev idag bar backe - sista pinnen inkörd i boden.

Greta är hos doktorn och väntas vara klar när som helst med fungerande bränsletillförsel och nytt drivpaket...

Skotern Byrackan ska ut och röra sig lite bara jag baxat ut den ur gömmorna, men det är snart gjort. :)

Ove
2016-07-23, 08:20
:mad: Bildrullar! Körde på 26;an och förberedde högersväng genom att blinka i tid. Stod en bil i motsatt riktning och väntade på att köra över för jag hade en bil före som han släppte fram, sen körde han så att vi körde in i samma fil samtidigt. Jag höll mig på kanten så det gick bra. Jag hade koll på drullen i backspegeln så jag såg var han svängde av och jag vände och följde efter. Tydligen såg han mig och blev lite stressad för när han parkerade körde han in spoilern i en hög kant så det krachade till ordentligt.
Jag stannade bakom och kallade till mig killen och frågade honom vänligt men bestämt om han kände till högerregeln och han svarade att det gjorde han men sade också att han gjort ett misstag. Jag tror dock att han lever med den föreställningen att moppe, som min sccooter liknar, skall stanna i alla lägen vilket faktiskt är fel. Alla fordon har samma status vad beträffar trafikregler.

:rolleyes: Straffet han fick var en trasig spoiler så jag klagar inte. :thefinger:

Olle Å
2016-07-23, 21:47
Räven och jag gjorde en liten Norsk höjdartur på några dagar. Vi utgick från Sälen och körde västerut mot Rondanefjällen och vidare mot Vågomo.
Tänkte åka upp till Blåhöj, men tyvärr lite låga moln. For i stället väg 55 över Sognedalsfjället , med en avstickare upp till Juvasshyttan och kollade lite på dem som åkte skidor där. Från Tutargö tog vi fjällvägen ner mot Årdal. Lite knepig nerfart genom en massa serpentiner där husbilar absolut inte kunde mötas på många ställen utan fick på en del ställen backa och trixa. Vidare ner mot Gol och övernattning.
Från Gol gick färden söderut på väg 7, för att efter några mil vika av på väg 287. Knepigt, men vid Eggerdal byter vägen nr. till 211. En jättehärlig omväxlande väg som jag inte tror många åker. Efter att i Drammen passerat alla jäkla trafikljus och en snabbfika åkte vi mot Örje där våra vägar skildes, då Räven inte gillade E 18, utan ville ha lite mindre vägar hemmåt, så han körde söderut mot Ed. Jag fortsatte dock på E 18 och var ju snart hemma.
En mycket varm tur med över 20 grader på fjället, och med bara några små regnskurar.

Olle Å
2016-07-26, 20:27
Våra vädergudar var ju oss nådiga på vår tur. Om vi åkt nu i veckan, så hade vi nog inte behövt tvätta hojarna på länge med tanke på vad väderkartorna visar.

räven
2016-07-28, 14:47
Räven och jag gjorde en liten Norsk höjdartur på några dagar. Vi utgick från Sälen och körde västerut mot Rondanefjällen och vidare mot Vågomo.
Tänkte åka upp till Blåhöj, men tyvärr lite låga moln. For i stället väg 55 över Sognedalsfjället , med en avstickare upp till Juvasshyttan och kollade lite på dem som åkte skidor där. Från Tutargö tog vi fjällvägen ner mot Årdal. Lite knepig nerfart genom en massa serpentiner där husbilar absolut inte kunde mötas på många ställen utan fick på en del ställen backa och trixa. Vidare ner mot Gol och övernattning.
Från Gol gick färden söderut på väg 7, för att efter några mil vika av på väg 287. Knepigt, men vid Eggerdal byter vägen nr. till 211. En jättehärlig omväxlande väg som jag inte tror många åker. Efter att i Drammen passerat alla jäkla trafikljus och en snabbfika åkte vi mot Örje där våra vägar skildes, då Räven inte gillade E 18, utan ville ha lite mindre vägar hemmåt, så han körde söderut mot Ed. Jag fortsatte dock på E 18 och var ju snart hemma.
En mycket varm tur med över 20 grader på fjället, och med bara några små regnskurar.

Bra beskrivet. 70+ are kan få lite forbier, Eväg, vireräcken, långa tunnlar, raksträckor.

LowTech
2016-07-29, 19:15
Även gamla gubbar måste ibland förnya sig..
Har idag installerat (EJ uppgraderat..) Win 10..

Vilken dynga!
Helt anpassad för att läsa om kändisar, hel- halv- kvarts- och åttondelskändisar, slösurfning och nedlusat med reklam och mängder med jox som pekar på spel...
Använda som en riktig dator, dvs för databehandling, inte att tänka på.
Tror pyttemjuk att alla sitter vid en pekskärm, att vi inte kan läsa ??

Tur man har två datorer till som fortfarande har Win 7 och därmed fortfarande är användbara..

Ove
2016-07-29, 21:33
Även gamla gubbar måste ibland förnya sig..
Har idag installerat (EJ uppgraderat..) Win 10..

Vilken dynga!
Helt anpassad för att läsa om kändisar, hel- halv- kvarts- och åttondelskändisar, slösurfning och nedlusat med reklam och mängder med jox som pekar på spel...
Använda som en riktig dator, dvs för databehandling, inte att tänka på.
Tror pyttemjuk att alla sitter vid en pekskärm, att vi inte kan läsa ??

Tur man har två datorer till som fortfarande har Win 7 och därmed fortfarande är användbara..

:cool: Huvva! Vart nära att trampa i samma fälla men blev ordentligt varnad av vår datagenikonsult. Han sa att det bara är en jäkla skit som är helt oanvändbart.

Olle Å
2016-07-29, 21:43
:cool: Huvva! Vart nära att trampa i samma fälla men blev ordentligt varnad av vår datagenikonsult. Han sa att det bara är en jäkla skit som är helt oanvändbart.

har windows 10, men tycker den äldre var lättare att jobba med. Exvis att lägga in bilder
att ladda ner document. Som sagt det är ju lika mycket jäkla reklam i datorn som det är på TV.:mad::mad::mad:

LowTech
2016-07-29, 22:17
:cool: Huvva! Vart nära att trampa i samma fälla men blev ordentligt varnad av vår datagenikonsult. Han sa att det bara är en jäkla skit som är helt oanvändbart.
Tycks vara mer anpassad för surfplattor och nöjessurf (musik/spel/bild/kändisar) än för seriös databehandling..
Man har också fått kritik för detta. Kanske blir bättre i o m en uppdatering i närtid? (aug?)

Men en sak är bra, spellcheckern funkar även i t ex ett inlägg som detta!

Ove
2016-07-31, 21:01
Men en sak är bra, spellcheckern funkar även i t ex ett inlägg som detta!

:confused: Ursäkta en yngling men va ä de??

erikn
2016-07-31, 21:58
Stavningskontroll. Men den ligger väl inbyggd i forumet på hojen.nu?

LowTech
2016-08-01, 05:19
:confused: Ursäkta en yngling men va ä de??
Stavningskontrollen :o

Ove
2016-08-01, 07:12
Stavningskontrollen :o

Aha!


Stavningskontroll. Men den ligger väl inbyggd i forumet på hojen.nu?

Gör det? :hmmmm2:

erikn
2016-08-01, 10:49
Njae, jag har nog fel. Det är nog inbyggt i webläsaren.

Ove
2016-08-02, 22:39
:) Greta är hämtad hos MC-doktorn och ganska frisk men behöver köras en hel del för rehabilitering så jag får väl försöka dra igenom ett par tankar genom systemet...

Jag är nu befriad från hundvaktande och annat så det får väl bli några rundor innan jag blir med båt och allt som det för med sig. Även Sigrid behöver luftas ordentligt.

Vädret har ju blivit riktigt skapligt för körning bara regnskurarna lugnar ner sig lite, men det brukar komma rätt stabila perioder så hår års.

Olle Å
2016-08-03, 07:42
:) Greta är hämtad hos MC-doktorn och ganska frisk men behöver köras en hel del för rehabilitering så jag får väl försöka dra igenom ett par tankar genom systemet...

Jag är nu befriad från hundvaktande och annat så det får väl bli några rundor innan jag blir med båt och allt som det för med sig. Även Sigrid behöver luftas ordentligt.

Vädret har ju blivit riktigt skapligt för körning bara regnskurarna lugnar ner sig lite, men det brukar komma rätt stabila perioder så hår års.

Låter ju bra. varken hoj eller förare mår bra av för mycket stillastående:):):):):)

Olle Å
2016-08-03, 09:55
Att sälja något kan vara besvärligt ibland, men ofta ganska intressant. Har sålt ett flertal hojar genom åren. Sk. mailare är ju just bara det . Om man har en informativ annons, så slipper man många påringningar och mail. Sedan att många inte läser anonnsen ordentligt är ju en annan sak.

Hade en häst till salu. Massor av besökare på den , 12800 st och en massa mail och telefonsamtal innan en lämplig och kunnig köpare dök upp och som slog till direkt. När det gäller hästar, så måste man avvisa en del eller snarare avråda. Det tog 50 dagar, så man får inte ge upp.

Ett tips till er som annonserar. Gör ett dokument som innehåller alla fakta, som man då kan sända tillbka till en som är nyfiken och frågar via mail. Sedan kan man ju fundera på om folk verkligen kan tillgodogöra sig det skrivna. Verkar som om läsförståelsen inte är på topp ibland.

LowTech
2016-08-03, 10:27
Att sälja något kan vara besvärligt ibland, men ofta ganska intressant. ........... Verkar som om läsförståelsen inte är på topp ibland.

En bra beskrivning och några upplysande bilder är guld värda..

Ur levande levet på Blocket.
Under till salu. "Bilar"

"Liten röd bil. Går bra"

Hela annonsen. Informativt värre, inte sant.
Undrar om damen ifråga fick sin lilla röda bil såld, och hur..

Olle Å
2016-08-03, 17:42
HMMMMMMMMM, då det dyker upp en köpare som via mail vill köpa ditt objekt, men vägrar att betala annat än till ditt uppgivna konto samt har en speditör som ordnar transporten. Råkade ut för två sådana på två veckor. Tror det var samma bluffare. Skriver på engelska, men på ett litet förenklat sätt, så det kan nog vara från vilket land som helst.
Eller en annan version jag råkade ut för för ca tio år sedan. Via mail påstod köparen att han befann sig på ett fartyg, men kunde låta sin bror skicka en påskriven check till min bank. Checken var ju på ca 5000 kr för mycket varför den summan skulle sättas in på hans bankkonto.

LowTech
2016-08-03, 18:06
r skicka en påskriven check till min bank. Checken var ju på ca 5000 kr för mycket varför den summan skulle sättas in på hans bankkonto.
DET är ju bluffen!
Överskjutande belopp betalas åter till honom, (= hans vinst) samtidigt som checken, sent omsider, visar sig helt sakna täckning
Man använder tidsglappet till bedrägeriet...
:(

Olle Å
2016-08-03, 19:44
DET är ju bluffen!
Överskjutande belopp betalas åter till honom, (= hans vinst) samtidigt som checken, sent omsider, visar sig helt sakna täckning
Man använder tidsglappet till bedrägeriet...
:(

Man måste ju erkänna att bluffmakarna är påhittiga, annars så kan de ju ej bluffa. :mad::mad::mad:
Tidsglappet,ja. En man från Karlstad sålde en husvagn till en som betalade via överföring på datorn. Eftersom det var en helg, så registrerads inte transaktionen direkt, varför köparen helt enkelt raderade det hela strax efteråt.:eek::eek::eek:
Man får tydligen passa sig för allting helt enkelt. Swisch verkar hittills fungera.:)

Ove
2016-08-03, 21:26
:) Jag är en gammal uv så för mig gäller kontanta pengar i näven annars får det vara. Bara det att man kan inte helt lita på sedlar heller...

Förresten har jag fått en massa jobberbjudanden de senaste dagarna, minst ett dussin. Dom kommer bara indrösande på mitt mail och jag ska tjäna 4 - 6000 euro / månad utan närmare beskrivning på vad. Ingen idé att öppna bifogad fil för då händer säkert något som blir besvärligt.

Vet ju sen gammalt att stekta sparvar flyger inte in i munnen på mig, men om jag går på minan så kanske på någon annan... :p

LowTech
2016-08-03, 22:03
:) Ingen idé att öppna bifogad fil för då händer säkert något som blir besvärligt.

Om du är nyfiken kan du bara föra pekaren över länken (Utan att klicka!!!!) så kan du se hur den ser ut.
Slutar den med en "aktiv" filändelse typ .exe m fl är du på djupt vatten.

Ove
2016-08-08, 15:10
:) Igår blev det äntligen av - att jag tog en tur bara för att... Det blev Greta som fick knalla runt en liten sväng mot Karlsborg, Brevik, Tibro och lite runtenom. Blev 16 mil på tripmätarn. kände ovanan i kroppen ganska intensivt på slutet men det går att jobba bort genom att köra mera. :rolleyes:

LowTech
2016-08-08, 15:20
:) Igår blev det äntligen av - att jag tog en tur bara för att... Det blev Greta som fick knalla runt en liten sväng mot Karlsborg, Brevik, Tibro och lite runtenom. Blev 16 mil på tripmätarn. kände ovanan i kroppen ganska intensivt på slutet men det går att jobba bort genom att köra mera. :rolleyes:
Här blev det nytt körrekord för året.
0 (noll) km hittills.
Fått fel delar etc...
Börjar tröttna, funderar på att fixa till och sälja av..

räven
2016-08-14, 11:56
GRATTIS till OLLE på födelsedagen.
Skriver inte hur många år han fyller.
Det är ju bara siffror.

Olle Å
2016-08-14, 16:56
GRATTIS till OLLE på födelsedagen.
Skriver inte hur många år han fyller.
Det är ju bara siffror.

Ett par dagar i förskott, men tack för det.:):):)

Ove
2016-08-17, 22:13
:) Nu är det rätt dag att säga GRATTIS och en god fortsättning på det nya året.

Tack för kaffe och tårta! :birthday: :santaclaus: :shakehands:

Olle Å
2016-08-18, 09:16
:) Nu är det rätt dag att säga GRATTIS och en god fortsättning på det nya året.

Tack för kaffe och tårta! :birthday: :santaclaus: :shakehands:

Tack för uppvaktningen. Inte ett nytt år det gäller utan sista kvarten.:):):)

Ove
2016-08-18, 19:08
Tack för uppvaktningen. Inte ett nytt år det gäller utan sista kvarten.:):):)

:cool: Jodå! 25 st. år på sista kvarten - ett i taget... ;)

Bogserat hem min nya leksak idag. Massor att göra under vintern om jag ska vara klar till våren...:hmmmm2:

Olle Å
2016-08-18, 20:12
:cool: Jodå! 25 st. år på sista kvarten - ett i taget... ;)

Bogserat hem min nya leksak idag. Massor att göra under vintern om jag ska vara klar till våren...:hmmmm2:

Jag trodde du skulle släppa ner den i plurret direkt. :eek::eek::eek:

Ove
2016-08-18, 20:36
Jag trodde du skulle släppa ner den i plurret direkt. :eek::eek::eek:

:hmmmm2: Hädu! Måste fixa en hel del. På däck är det nya steglister, knapar och en del att göra med skotpunkter och furlingsystemet. Mast och bom ska ses över. Barlast ska fixas så det räcker till, för lätt nu så jag funderar på jag ska kan göra - gjuta i bly eller betong? Behöver 150 - 180 kg totalt för att få den okanterlig.

Skrovet behöver en total översyn så det blir att vända hanne på sidan så jag kommer åt att jobba. Roder behöver delvis nytillverkas och resten fixas till.

Mast och segel ska hissas på land och sen blir det säkert en hel del som ska justeras och lackas.

Får sätta mig i båten och fundera medan den ligger på land för att få en idé om hur jag kan få bästa komfort så jag kan segla heldag utan att bli ledbruten och måste få hjälp att ta mig ur båtskrället... :rolleyes::D

Olle Å
2016-08-19, 13:22
:hmmmm2: Hädu! Måste fixa en hel del. På däck är det nya steglister, knapar och en del att göra med skotpunkter och furlingsystemet. Mast och bom ska ses över. Barlast ska fixas så det räcker till, för lätt nu så jag funderar på jag ska kan göra - gjuta i bly eller betong? Behöver 150 - 180 kg totalt för att få den okanterlig.

Skrovet behöver en total översyn så det blir att vända hanne på sidan så jag kommer åt att jobba. Roder behöver delvis nytillverkas och resten fixas till.

Mast och segel ska hissas på land och sen blir det säkert en hel del som ska justeras och lackas.

Får sätta mig i båten och fundera medan den ligger på land för att få en idé om hur jag kan få bästa komfort så jag kan segla heldag utan att bli ledbruten och måste få hjälp att ta mig ur båtskrället... :rolleyes::D

Om du skall rigga den på land, så kanske du kan sätta hjul på den. Då slipper du ju att bli blöt.:rock::rock:

Ove
2016-08-19, 16:34
Om du skall rigga den på land, så kanske du kan sätta hjul på den. Då slipper du ju att bli blöt.:rock::rock:

:D Den står redan på hjul. Stämmer att masten ska på och seglet upp en solig och framför allt lugn dag för att se om och hur grejerna funkar. Ostagad mast som ska pluppas ner i ett hål och sen är det bara att hissa på - tar inte många minuter om det funkar som det är tänkt. Sen ner med allt igen för att börja vårrusta. säkrast att göra det på land innan jag har sett över barlast och sånt annars kan det bli blött.. :rolleyes:

Olle Å
2016-08-20, 09:45
:D Den står redan på hjul. Stämmer att masten ska på och seglet upp en solig och framför allt lugn dag för att se om och hur grejerna funkar. Ostagad mast som ska pluppas ner i ett hål och sen är det bara att hissa på - tar inte många minuter om det funkar som det är tänkt. Sen ner med allt igen för att börja vårrusta. säkrast att göra det på land innan jag har sett över barlast och sånt annars kan det bli blött.. :rolleyes:

Det där md barlast tycker jag verkar lite svårt om du gör en gjutning. I stället tycker jag du skall skaffa sandpåsar som rymmer ca 25 kg sand.
Volymvikten på fuktig finsand (sandlådesand) är väl ca 2kg/dm3. Betong är väl ca 2,5 kg/dm3. Med sandpåsar kan du ju få en exakt position av barlasten, vilket är svårt om du gör en gjutning.
Funderingar av en landkrabba.:confused::confused::confused:

Ove
2016-08-20, 14:17
Det där md barlast tycker jag verkar lite svårt om du gör en gjutning. I stället tycker jag du skall skaffa sandpåsar som rymmer ca 25 kg sand.
Volymvikten på fuktig finsand (sandlådesand) är väl ca 2kg/dm3. Betong är väl ca 2,5 kg/dm3. Med sandpåsar kan du ju få en exakt position av barlasten, vilket är svårt om du gör en gjutning.
Funderingar av en landkrabba.:confused::confused::confused:

Rätt! Betong väger 2,3 - 2,5 per liter. Eftersom jag onte kan vibrera betongen blir det väl åt det lättare hållet. Fördelen är att jag han forma bitar efter utrymmet och gjuta in fästpunkter för att fixera exakt som dom ska ligga + handtag för i och urlastning vid behov. Barlasten får inte röra sig alls om det blir en riktig kullslagning av vind + våg, något som faktiskt inträffar ibland.

Kollat över idag och hittat en del fel som jag i och för sig redan anat. Liiite enkla lösningar här och var som lätt kan bli farliga om det havererar i "fel" läge.

Jan-Olov
2016-08-20, 22:34
Skulle det inte gå att gjuta betongen i kraftiga plastsäckar, då skulle det gå att lyfta ut vid behov och passningen ganska bra till utrymmet.

Ove
2016-08-21, 07:27
Skulle det inte gå att gjuta betongen i kraftiga plastsäckar, då skulle det gå att lyfta ut vid behov och passningen ganska bra till utrymmet.

:) Blir lite åt det hållet. kommer att bygga upp form av typ liggunderlagsmaterial som kläs med tät plast på insidan för att betongen inte ska fastna. Sen tas plasten bort och bitarna passar som de vart gjutna. Samma metod som när man klär formen med Gladpac när man gör en fiskaladåb..;)

Olle Å
2016-08-26, 11:53
:) Blir lite åt det hållet. kommer att bygga upp form av typ liggunderlagsmaterial som kläs med tät plast på insidan för att betongen inte ska fastna. Sen tas plasten bort och bitarna passar som de vart gjutna. Samma metod som när man klär formen med Gladpac när man gör en fiskaladåb..;)

Tycker ändå att det låter lite makabert med betonggjutning i en segeljolle. :):):):)

Jag kommer nog och beskådar objektet. Skall nog bli intressant.

Ove
2016-08-26, 12:13
Tycker ändå att det låter lite makabert med betonggjutning i en segeljolle. :):):):)

Jag kommer nog och beskådar objektet. Skall nog bli intressant.

:D Det är faktiskt inte en jolle utan en microcruiser. Alltså en tung båt i liten förpackning. Deplacementsfart beräknad till runt 5 knop. Planing otänkbar pga tyngd och bottenform men den kan naturligtvis surfa iväg betydligt fortare om vind och vågor vill. Det är tyngden som gör den säker, utan barlast tål den nog inte ens masten... :rolleyes:

Du är välkommen att kolla in.