handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 [17] 18 19 20 21 22

Olle Å
2014-07-31, 11:07
:) Vilken skön dag! Jag har haft en tröja på mig på morgonen och det var ett tag sen. Kanske dags att plocka fram en hoj ur skåpet och köra lite mer än bara laddningsrunda nu när värmen lanat av lite grann?

Det märks på väg och kanal att sommaren snart är över för det har blivit betydligt lugnare. Sensommaren brukar vara fin så vi kan säkert hoppas på många fina dagar ännu så än är det tid att samla mil om man vill och kan. Sommaruppehållet har varit ovanligt långt för min del så jag får väl försöka köra ikapp... :rolleyes:

Om vi kunde bli några stycken så kunde vi kanske ta en tur runt Sjön??? :):)

Ove
2014-07-31, 14:18
Om vi kunde bli några stycken så kunde vi kanske ta en tur runt Sjön??? :):)

:hmmmm2: Jo det skulle sitta fint att göra ett varv. Från mitten Augusti kan jag utom när det är dags för den andra sjön, Hjälmaren 23/8. Det blir, hoppas jag, en grusrunda som går utanför det ordinarie Hjälmaren runt.

Tebax till Vänern. Jo det skulle passa med en sväng. Blir väl minst 43 mil och ska man ha lite kul så blir det ytterligare 10 så det är en lagom dagstur. Upplägg? Ett förslag: Börjar hos mig kl. 07.00 och kommer via diverse krokvägar till Borgvik ca. 9.00. Fortsätter så och dom som är intresserade hänger på vid lämplig plats och fortsätter varvet därifrån. Går väl att hålla sig på asfalt hela rundan så hojval behöver inte vara något bekymmer. Vill Räven komma med så finns det en lya ledig. Bara en idé, flera förslag mottages tacksamt. ;)

Ove
2014-08-01, 09:10
:cool: För den som vill bada - i morgon, Lördag, går Kanalsimmet av stapeln i Sjötorp. Läs mer på hemsidan Sjotorp.se . :cool:

räven
2014-08-06, 22:14
:hmmmm2: Jo det skulle sitta fint att göra ett varv. Från mitten Augusti kan jag utom när det är dags för den andra sjön, Hjälmaren 23/8. Det blir, hoppas jag, en grusrunda som går utanför det ordinarie Hjälmaren runt.

Tebax till Vänern. Jo det skulle passa med en sväng. Blir väl minst 43 mil och ska man ha lite kul så blir det ytterligare 10 så det är en lagom dagstur. Upplägg? Ett förslag: Börjar hos mig kl. 07.00 och kommer via diverse krokvägar till Borgvik ca. 9.00. Fortsätter så och dom som är intresserade hänger på vid lämplig plats och fortsätter varvet därifrån. Går väl att hålla sig på asfalt hela rundan så hojval behöver inte vara något bekymmer. Vill Räven komma med så finns det en lya ledig. Bara en idé, flera förslag mottages tacksamt. ;)

När tänkte ni köra ?

Ove
2014-08-14, 08:12
:) Hej igen! Nejdå Räven, jag är inte död, jag har bara varit en vecka i England. Tog mig ledigt en stund från pensionärslivet och flydde hettan söderut och fann utmärkt sommarväder med måttliga temperaturer i solen. :)

Tebax igen konstaterar jag att vädret här i Norden har lugnat sig till en mera behaglig nivå så det är dags att plocka fram hojarna efter sommaravställningen.

Jo det var tal om en tur. Ska vi köra runt sjön eller ska vi köra nån annanstans? Äh! jag slår en signal för planering den snabba vägen så får vi se vilka som hänger på efter annonsering här. :)

räven
2014-08-14, 09:02
Personligen har jag fått en "Fix" ide. Att reka vägar mellan Linneryd å Siljansnäs. Som hjälpmedel ska jag ha min nyinköpta kompass. Somliga blir bara tokigare med åren.

Olle Å
2014-08-15, 11:40
Personligen har jag fått en "Fix" ide. Att reka vägar mellan Linneryd å Siljansnäs. Som hjälpmedel ska jag ha min nyinköpta kompass. Somliga blir bara tokigare med åren.

Att ha en kompass är ju bra ibland. Fick faktiskt fundera en stund i söndags då jag hade lyckats villa bort mig lite grann. GPSen ligger trasig i garaget, så jag hade nog haft hjälp av en kompass. Helt mulet och småregn, så det var lite svårt att orientera sig så jag fick lita på min egen inbyggda. Den funkar fortfarande bra, men en extern kanske vore enklare.:):):)

LowTech
2014-08-19, 21:41
Jag har idag reggat mig på en brittsik mc-sida enbart för CX/GL500.
Efter att ha väntat på svar från svenska CX-klubben i över två månader gav jag upp...
Ansökningsmail skickat kl 09.00 och svar med password och allt kom kl 14.00
Det mest akuta hjälpbehovet kurerades dock mha en tysk CX/GL sida...
"Hur byta strålkastarlampa".
Vill byta ut den befintl gula H4-lampan mot en vit.
Den gula kanske syns bättre - men det vore kul att se något själv också...:D

Ove
2014-08-20, 12:28
:) Det blev en skön tur i allt från ösregn till solsken på vår tvådagarsturne runt Vättern till Askersund.

Började för Olles del redan Söndag kväll med att han kom och övernattade hos mig. På måndag morgon styrde vi sydost mot Jönköping via Tibro och sedan i riktning mot Aneby till Sund där vi träffade Räven under en tall. Regnet som började i Huskvarna hade vi med oss upp mot Björkenäs där vi var inomhus ett bra tag för att titta på moppar och sånt. :cool:

Genom den vita och outforskade fläck som gömmer sig bakom Vättern och heter Östergötland navigerade vi med hjälp av en kompass som var mera intresserad av BMW;s elektronik än av jordens magnetfält och solen som var gömd bakom moln. Många ställen besökte vi på vår väg mot Askersund! :rolleyes:

Nåja! Efter en del felkörningar kom vi då ändå till Askersund där vi fick logera hos Lena, fru Gece. Hon bjöd oss väderbitna på en god gryta och frukost och hängde med på våra vidare färder i Närkes västra delar. Vid Tysslingen for Olle hemåt pga akuta ärenden medan vi andra letade oss fram till lunchställe alternativ 3 (första såg stängt ut, andra hittade vi inte). Kummel blev det på tallriken och det var gott. Resan gick sen vidare till GeCe;s grav i Lerbäck där vi stannade en stund.

Åter i Askersund häktade jag på väskan och for hemåt i regn som ökade. När jag efter Tiveden kom ifatt en långsamkörande bil som inte gick att komma om och regnet öste ner brast alla fördämningar och kläderna som hållit mig torr i 2 dagar läckte in vatten så jag kom hem sittande i en iskall pöl.

Trots den blöta hemkomsten var det en skön och trevlig resa och det var bara gött att kunna köra hoj utan att svettas ihjäl. Det var första ordentliga resan efter sommaruppehållet och jag hoppas verkligen att det blir fler.

Tack för sällskapet Olle, Räven och Lena Och särskilt tack till Lena för mat och logi. :shakehands:

räven
2014-08-21, 08:52
Jag ledsnade på regn å storm och avbröt mina planer å körde hem. Tack för sällskap, å goa skratt trots vädret inte va på vår sida denna gång. Närke borde få fler besök av 60+ are i bättre väderförhållande.

Olle Å
2014-08-21, 13:00
Tack för trevligt sällskap. Visst hade väl vädret kunnat vara bättre, men som jag sagt tidigare, det gäller att ha rätt utrustning.
Drar man på sig regnskydd över stövlarna och dito handskar och utrustar hojen med en ruta, slipper man faktiskt obehaget. Framför allt slipper man att sitta i en vattenpöl i sadeln.
Värsta problemet brukar ju vara att det blir imma på glasögonen. Att använda ett medel att stryka på visiret typ Rain-X eller liknande är otroligt bra.

räven
2014-08-21, 21:15
Vad Tv å dator visar om väderläget å vägarna i området va det rätt att åka hem.

Ove
2014-08-22, 08:00
Vad Tv å dator visar om väderläget å vägarna i området va det rätt att åka hem.

:confused: Extremväder både i norr och söder!? Tur att jag bor där jag bor för här har det bara regnat lite...

Olle Å
2014-08-22, 09:26
:confused: Extremväder både i norr och söder!? Tur att jag bor där jag bor för här har det bara regnat lite...

Jag bor ju på en liten högplatå ca 45 m över Vänern, så om jag får översvämning här så.....:)
Det är ju väldigt lurigt med dessa snabba omkastningar i vädret. Inte lätt ens för datorerna att kunna ställa prognoser någon längre tid framåt.:evil:
Funderar på HOORC:s årsmöte i september och har då problem med däcken eftersom det kommer bli många mils grusåkning. Det är ju alltid problem med däckvalet då det gäller kombinationen grus-asfalt. Hur man än gör, så tappar man väghållning på endera underlaget.:confused:

räven
2014-08-22, 09:35
Jag bor ju på en liten högplatå ca 45 m över Vänern, så om jag får översvämning här så.....:)
Det är ju väldigt lurigt med dessa snabba omkastningar i vädret. Inte lätt ens för datorerna att kunna ställa prognoser någon längre tid framåt.:evil:
Funderar på HOORC:s årsmöte i september och har då problem med däcken eftersom det kommer bli många mils grusåkning. Det är ju alltid problem med däckvalet då det gäller kombinationen grus-asfalt. Hur man än gör, så tappar man väghållning på endera underlaget.:confused:

Så är det Olle.

räven
2014-08-22, 09:40
Jag har plan att åka på GS klubbens höstmöte i Dalarna i slutet på sept. Hoppas det inte blir samma typ av väder då. Hög klar höstluft önskas.

Ove
2014-08-23, 20:47
:) Fint väder för eftersatt trädgårdsarbete idag, grävbart i backen efter en del regn. Hojen i garage så länge. Åska och regn över sjön på väg mot redan drabbade Kristinehamn - huvva! :confused:

räven
2014-08-24, 19:18
:) Fint väder för eftersatt trädgårdsarbete idag, grävbart i backen efter en del regn. Hojen i garage så länge. Åska och regn över sjön på väg mot redan drabbade Kristinehamn - huvva! :confused:

Blev några fina grusvägar i dag. Utan regn.

Olle Å
2014-08-25, 15:09
Blev några fina grusvägar i dag. Utan regn.

Lite olika har vädrets makter drabbat Värmland. Här hemma går vi torrskodda medans det i Kristinehamn simmar änder på gatorna.:D:D

Ove
2014-08-25, 16:49
Lite olika har vädrets makter drabbat Värmland. Här hemma går vi torrskodda medans det i Kristinehamn simmar änder på gatorna.:D:D

:confused: Min ända simmade i Tisdags... :eek:

Ove
2014-08-29, 21:03
Lyfte idag på en grön hatt och därunder hängde en buff av inte helt bekant utseende. Undrar nu om någon saknar en sådan? Kanske Olle? I så fall kommer den att återlämnas vid lämpligt tillfälle.

Lägesrapport efter regnen: Hos mig har det kommit mycket måttliga mängder men jag gjorde en tur i förrgår till Kristinehamn och Väse + lite norrut och där hade det kommit mera. På bara några dagar har man öppnat dom vägar som rasat så att ingen ska behöva vara avstängd från resten av världen längre. Kvarstod ett problem vid Kristinehamn som ska vara löst idag + att det var en del skador på mindre vägar som kommer att avhjälpas inom kort. Bra jobbat!

I morgon ska jag köra Hjälmaren runt och då är det bra att det kommit en del regn som mjukat upp hårda grusvägar. Att det kan vara lite söligt på de mindre vägarna gör inget - egentligen bara kul. ;)

Olle Å
2014-08-30, 20:24
Hoppas du kom runt utan större blessyrer.
Lyckades i alla fall komma ner till Ekenäs med en kompis och få en fika på bryggan, som fortfarande håller öppet. Strålande fint väder med lite utsikt över lite av Vänerns skärgård.

Ove
2014-08-31, 08:13
Hoppas du kom runt utan större blessyrer.
Lyckades i alla fall komma ner till Ekenäs med en kompis och få en fika på bryggan, som fortfarande håller öppet. Strålande fint väder med lite utsikt över lite av Vänerns skärgård.

:) Nejdå! Inga blessyrer, men jag klev av banan efter 15 mil. Mycke grovt grus satte kroppen på prov. Dålig körteknik, dåliga däck och en för mig något tung hoj gjorde att jag har en del träningsvärk idag men det är bara skönt. Det blev i alla fall en tur på ca. 4n mil med ditochhemresa Röven fick vad den tålde, men först på hemresan när jag fick kliva av ett par gången pga träsmak.... :rolleyes:

:) Näset låter som fint! kanske du vill ta en tur till vid tillfälle? :cool:

Olle Å
2014-08-31, 09:20
Då får det bli någon dag i september innan bryggfiket stänger.

räven
2014-08-31, 11:11
Jag ska upp till Dalarna i slutet på sept. Om inte höstrusket får mig på andra tankar.

Ove
2014-08-31, 13:21
Då får det bli någon dag i september innan bryggfiket stänger.

Skulle sitta fint i ryggen med en tur. Har inte varit där med hoj, bara med buss någon gång och det räknas väl knappast. :rolleyes:


Jag ska upp till Dalarna i slutet på sept. Om inte höstrusket får mig på andra tankar.

:hmmmm2: Höstrusket är väl redan avklarat eller har du beställt mera? :confused:

räven
2014-08-31, 14:41
Skulle sitta fint i ryggen med en tur. Har inte varit där med hoj, bara med buss någon gång och det räknas väl knappast. :rolleyes:



:hmmmm2: Höstrusket är väl redan avklarat eller har du beställt mera? :confused:

Det kommer mera, Skåningarna gnäller i dag.

Olle Å
2014-08-31, 20:29
Det kommer mera, Skåningarna gnäller i dag.

I Malmö tycks de behöva ha snorkel på hojarna av bilderna i TV att döma.:mad::mad:

Ove
2014-08-31, 20:41
I Malmö tycks de behöva ha snorkel på hojarna av bilderna i TV att döma.:mad::mad:

:confused: Ja va fanken har det tagit åt vädret? Tur att man bor högst upp på en grusås! :confused:

räven
2014-08-31, 21:18
:confused: Ja va fanken har det tagit åt vädret? Tur att man bor högst upp på en grusås! :confused:

Vafaen tog lagom vägen ? Lagom varmt lagom regn ?

Ove
2014-09-01, 09:15
Vafaen tog lagom vägen ? Lagom varmt lagom regn ?

:hmmmm2: "Lagom" är väl typiskt svenskt? Vi har väl blivit internationella.. :rolleyes:

räven
2014-09-01, 11:20
:hmmmm2: "Lagom" är väl typiskt svenskt? Vi har väl blivit internationella.. :rolleyes:

Hmm, EU anpassade

Ove
2014-09-01, 15:37
Hmm, EU anpassade

:mad: Visst fan! Vi lever ju inte i ett fritt land så vi kan bestämma själva! :p :rolleyes:

Ove
2014-09-02, 19:16
:) Planerar att ge mig ut och rasta Greta i morgon för det ska bli vacker väder. Resan går åt Olles håll, sen får vi se vart det bär hän... :cool:

KAJ
2014-09-02, 22:22
Den här tråden är så lååång att den behöver eget forum. Det tycker jag iaf.

Jan-Olov
2014-09-03, 06:11
Den här tråden är så lååång att den behöver eget forum. Det tycker jag iaf.

Gör som jag läs det du vill.

Olle Å
2014-09-03, 08:07
Kan så vara Kaj. Eftersom denna tråden ibland är lite OT, så kanske det kan bli lite svammel ibland. Vi försöker att hålla oss till att ha mcn i centrum. Ibland är vi sakliga och ibland lite skämtsamma. Kan även driva lite med andra utan att vara spydiga.

Ove
2014-09-03, 20:22
Den här tråden är så lååång att den behöver eget forum. Det tycker jag iaf.

:flute: Den är väl som livet ungefär - började för längesedan och fortsätter väl till in i framtiden nån gång....

Ove
2014-09-03, 20:43
:confused: Dagens övningar började med att jag plockade ut Greta ur förvaret och när jag försökte starta tog det nyladdade batteriet slut på nolltid. Jag hade räknat med att hon skulle motioneras lite på en lagom dagstur men det fick bli Sigrid som vanligt - som tur var! :p

:rolleyes: Jo, jag hade huvudräknat fram att det blir nog ungefär 35 mil. Men resan totalt blev istället 53 mil = alla siffror rätt men i fel ordning.

Körde till Olle som tog mig på en runda längst ut på Värmlands näs. Det tänkta lunch stället var stängt så vi for vidare till nästa stängda ställe och därefter till Åmål. Mätta och nöjda drog vi inåt Dalsland innan vi siktade hemåt. Jag hann med att köpa fläskkotletter med svål på gårdsbutiken utanför Karlstad på hemvägen. :eating:

Satt och funderade medan jag körde - Man skulle göra samma runda på moppe, helst med flak, och göra den över flera dagar. Det var nämligen flera platser som var så fina att jag bara skulle velat stanna en lång stund och bara glo.. :cool:

Som vanligt när Olle guidar, nya vägsnuttar med härliga krökar varje gång.
Tack Olle för idag, det var kul! :shakehands:

Ove
2014-09-04, 08:39
:mad: Får börja demontera Greta för att få loss batteriet. När man en gång byggde den hängde man upp batteriet i fria luften och byggde en W650 omkring så det blir lite skruva för att kunna se vad som ska köpas.

Det positiva är att det har hållt i bortemot 15 år, utan minsta underhåll. Det är nästan så man kan tro att Kawasaki tar sina batterier från Biltema. Det började mattas förra året och nu är det slut och bara att byta så det får bli en sväng till Biltema i Skövde, bara jag lyckas pilla ur eländet så jag vet vad som ska köpas. :rolleyes:

Olle Å
2014-09-04, 09:52
Alltid kul med gäster som vill ha en tur. Värmlands Näs bjuder väl inte på några hisnande utsikter, men vackra vyer över ett fint jordbrukslandskap, vilket gör att man ser öppna slätter i stället för bara granar. Tyvärr har ju antalet mjölkbönder minskat, men som tur är så har istället några gått över till att föda upp biffar av olika slag.
På en sån här tur utan några större gaspådrag går hojarna ganska snålt. 10 liter på 28 mil är klart godkänt med en Transalp. Då vi körde i Norge i somras drog den 0,41. Kör nu med 16 kugg fram. funderar på att byta till ett mindre bakdrev. Då blir nog 5an en ren överväxel.

räven
2014-09-04, 11:37
Alltid kul med gäster som vill ha en tur. Värmlands Näs bjuder väl inte på några hisnande utsikter, men vackra vyer över ett fint jordbrukslandskap, vilket gör att man ser öppna slätter i stället för bara granar. Tyvärr har ju antalet mjölkbönder minskat, men som tur är så har istället några gått över till att föda upp biffar av olika slag.
På en sån här tur utan några större gaspådrag går hojarna ganska snålt. 10 liter på 28 mil är klart godkänt med en Transalp. Då vi körde i Norge i somras drog den 0,41. Kör nu med 16 kugg fram. funderar på att byta till ett mindre bakdrev. Då blir nog 5an en ren överväxel.

Bara nedförbackar i Norge. Räknas inte.

Olle Å
2014-09-04, 18:57
Det var jäkligt konstigt. Man märkte nästan inte uppförbackarna utan helt plötsligt bar det nerför flera mil.
kanske beroende på våra extrema hojar , Transalp och GS 1200.

Ove
2014-09-04, 20:43
:confused: Får ägna mig åt burnouts och liknande så jag sliter ut dom förbannade Anakee III så att jag kan byta till riktiga däck med gott samvete. :mad:

Fan! Jag vill köra motorcykel, men då måste man ha däck som man kan lita på när det grusar till sig. Får väl slita så gott jag kan nu när sensäsongen står i full blom. :rolleyes:

Jo, jag vet - det mesta beror inte på däcken, det är gubben som inte är särskilt duktig på att köra på grus, men bra däck underlättar. ;)

Ska inte köra i morgon. Sitter och avnjuter en torsdagswiskey och lyssnar på operaarior med Anna Netrebko och Elina Garanca, för tillfället Barcarolle av Offenbach. Härligt!

Nån som vill köpa en traktor eller två? En dieselFergusson -58 eller Volvo T22? Jag kan ge tips... ;)

räven
2014-09-05, 12:29
Det var jäkligt konstigt. Man märkte nästan inte uppförbackarna utan helt plötsligt bar det nerför flera mil.
kanske beroende på våra extrema hojar , Transalp och GS 1200.

Bra för bränsleförbrukningen, inte så många onödiga tankstopp. Bara pissepauser.

Olle Å
2014-09-05, 17:57
Bra för bränsleförbrukningen, inte så många onödiga tankstopp. Bara pissepauser.

Pissepauser måste vi gamlingar ha, i alla fall var annan timme. Finns ju yngre som ofta vill ha pausar, men då skyller de på rökningsabstinens, men ändå så pinkar de.:eek:

Ove
2014-09-06, 10:20
:mad: Fan också!! Började med att ta bort dynan och fortatte sen med att lossa skruvar där jag trodde att jag skulle hitta ett batteri. Inte fasen - jag kom bara ner till bakskärmen och inget annat lossnade, varpå jag sket i det hela och gick in och kokade äppelmos. Det är jag bättre på än att skruva... :rolleyes:

Att jag jobbat med maskiner en gång i en avlägsen forntid har inte lämnat några märkbara spår.

Får ringa allkonstnär och mc-mek Gunnar för att få assistans. :adore:

räven
2014-09-06, 10:40
:mad: Fan också!! Började med att ta bort dynan och fortatte sen med att lossa skruvar där jag trodde att jag skulle hitta ett batteri. Inte fasen - jag kom bara ner till bakskärmen och inget annat lossnade, varpå jag sket i det hela och gick in och kokade äppelmos. Det är jag bättre på än att skruva... :rolleyes:

Att jag jobbat med maskiner en gång i en avlägsen forntid har inte lämnat några märkbara spår.

Får ringa allkonstnär och mc-mek Gunnar för att få assistans. :adore:

Lugn Ove, äppelmos är godare än batterier. Å andra sidan har du ju en till om du blir körkåt i vackra sensommarvädret.

Ove
2014-09-06, 15:21
Lugn Ove, äppelmos är godare än batterier. Å andra sidan har du ju en till om du blir körkåt i vackra sensommarvädret.

:D Helt rätt, äppelmos är godare. Men jag stör mig på att det är en bit som inte fungerar och att hojen är så finurligt hopkommen så att jag inte klarar att byta batterihelvetet själv. Äsch fan! Jag får bryna på lite svamp också så jag får blodtrycket justerat.. :rolleyes:

räven
2014-09-06, 19:50
:D Helt rätt, äppelmos är godare. Men jag stör mig på att det är en bit som inte fungerar och att hojen är så finurligt hopkommen så att jag inte klarar att byta batterihelvetet själv. Äsch fan! Jag får bryna på lite svamp också så jag får blodtrycket justerat.. :rolleyes:

Bara att inse sina allt fler begränsningar

Ove
2014-09-10, 19:04
Bara att inse sina allt fler begränsningar

:rolleyes: Jodå, dom finns och fler tillkommer.

Efter att ha "hittat" batterieländet genom att jag såg polerna från ovan var det att börja fundera på hur det skulle kunna framfödas ut ur hojens mörka innanmäte, Alla logiska vägar var stängda, men efter att ha provat olika varianter var det en av de tillkallade som kom på att man får montera loss hela tändsystemet + en del annan elektronik bakom vänster luftfilter och så kom det ut!! Nu är det bara att skaffa ett nytt och sen montera ihop skrället igen... :confused:

:love: Gamla tiders motorcyklar hade en batterihållare som satt åtkomlig för vilken klant som helst. Varför kan man inte ha det så nu?? Allt ska vara så förbannat tillkrånglat så att man helst ska anlita verkstad för minsta sak. :mad:

Nån som vet när Biltema öppnar på morgonen? Dom har kajko på hemsidorna så på det viset går det inte att få info.

räven
2014-09-10, 20:46
På monteringslinjen har batteriet stått före andra prylar. På vissa bilar hänger man i glödlampan före motorn.

Ove
2014-09-11, 15:41
:) Batteriet, ett äkta Biltema, är på plats och Gunnar( :adore: ) har lagt pussel och fått ihop hojen igen. Och den fungerar!

Med nya däck och nytt batteri klarar sig hojen till våren för det blir nog inte mer kört på den. Det får bli Sigrid (:love:) om jag ska ut och köra. Skulle väl egentligen sälja av Kavvan för att ha en vacker hoj stå och lura ute i mörkret är ju knappast nån idé. :hmmmm2:

LowTech
2014-09-19, 11:24
Har haft en "sparapengar" session vid datorn idag..
Bromsoket VF på hustruns bil visade sig vara helkasst, rejäl gravrost på bromskolven, irreparabelt!
Nytt 2600:- plus att man ska försöka lirka ur ABS-sensorerna (2st á xxxx kronor) oskadade ur oket.
Tusenlapparna flyger??
Nytt ok för €70 från DE?
Nytt ok från SE SEK 2600:-
Renoverat ok från SE 700:-
Ny kolv + packn från DE, SEK 350:- byte av kolv kan göras på plats utan att lossa något.
Utom luftskruven förstås...:mad:

Skroten 2 km bort 300:-, kvalitet obekant och luftskruven fastrostad?

Ännu bara kollat ENA sidans bromsar :eek:
--------------
Nu ska jag ut och skruva bil, igen, men ikväll ska det beställas res delar från mitt favvoföretag i Polen. Bromspads filter chokewire gasarpackn mm

Ove
2014-09-19, 14:25
:mad:

:rolleyes: Låter som det handlar om någon europeisk skit... Hustruns bil har efter bara 15 - 20.000 mil fått fel på centrallås och på AC;n. Tillsammans skulle det kosta mer än vad bilen är värd reparerad pga ålder och körsträcka - det är en VW Golf. Tysk kvalitet??ÄH, kyss mej! :p

Främst Toyota, tätt följt av en del andra Asiatiska märken har en helt annan uppfattning om kvalitet. Sätt ström på en gammal japanare som stått som skrot en massa år och testa - vindrutetorkare, fönsterhissar, centrallås och allt sånt där som konstant går sönder på allt som är byggt väster om Uralbergen och öster om Hawaji, det funkar!! :p

Bäst enligt min uppfattning: Bil Toyota och MC Honda. Jag har inte ägt något av dem. :rolleyes:

LowTech
2014-09-19, 17:27
[QUOTE=Ove;96570
Bäst enligt min uppfattning: Bil Toyota och MC Honda. Jag har inte ägt något av dem. :rolleyes:[/QUOTE]

Honda-mc har jag några st..
Toyota är den enda bil jag har tvingats lämna på vägen och ta lift hem igen vid en provkörning inför ett köp av bil från bilfirma (bilen rullat 2000mil).
Toyota står på aldrig-äga-listan..

Bromsoket får jag helrenoverat på måndag. Blästring, ny kolv+ packningar och lackering i valfri tålig färg..

Nästa vecka kommer det hem ett nice bladmått med 0.02/0.05 och uppåt mått.
Nyinköpta GL500 har ju 0.08-spel på insugventilerna så varför inte skaffa riktiga grejer ?

räven
2014-09-19, 17:35
:rolleyes: Låter som det handlar om någon europeisk skit... Hustruns bil har efter bara 15 - 20.000 mil fått fel på centrallås och på AC;n. Tillsammans skulle det kosta mer än vad bilen är värd reparerad pga ålder och körsträcka - det är en VW Golf. Tysk kvalitet??ÄH, kyss mej! :p

Främst Toyota, tätt följt av en del andra Asiatiska märken har en helt annan uppfattning om kvalitet. Sätt ström på en gammal japanare som stått som skrot en massa år och testa - vindrutetorkare, fönsterhissar, centrallås och allt sånt där som konstant går sönder på allt som är byggt väster om Uralbergen och öster om Hawaji, det funkar!! :p

Bäst enligt min uppfattning: Bil Toyota och MC Honda. Jag har inte ägt något av dem. :rolleyes:

Dessa märken har jag klarat mig ifrån.

MARCUS JOHANSSON
2014-09-19, 22:07
Tänkte jag hör med er "gamla rävar".. Om jag ger mig iväg på en tur som går över till Norge, måste man då ha lys/reflexväst på sig eller räcker det med att ha med en i bagaget??

räven
2014-09-19, 22:47
Tänkte jag hör med er "gamla rävar".. Om jag ger mig iväg på en tur som går över till Norge, måste man då ha lys/reflexväst på sig eller räcker det med att ha med en i bagaget??

Lika bra du tar på den när du startar hemifrån

Ove
2014-09-20, 08:22
Toyota är den enda bil jag har tvingats lämna på vägen och ta lift hem igen vid en provkörning inför ett köp av bil från bilfirma (bilen rullat 2000mil).
Toyota står på aldrig-äga-listan..

:D En Volvo fick jag lämna på gatan vid provkörning med brand i generatorn (tror jag). Rök som bara fanken gjorde den. Gjorde misstaget att köpa en annan Volvo som förgasaren krånglade på kontinuerligt efter något år. :p

Saab - brand i kablaget till databoxen som dessvärre slocknade så där stog jag med en jävvla härk som kostade en massa och den blev aldrig vad den aldrig hade varit - bra.

Ford är visst latin och betyder skrot eller något. Haft några stycken med sorgligt resultat, dom brukar vilja komma till skrotgården ganska snabbt.

Den enda Europeiska bil som jag varit nöjd med är en Skoda Felicia som jag köpte riktigt billigt och gjorde vad den skulle i rätt många år. ;)

Olle Å
2014-09-20, 08:28
Har väl haft minst 25 bilar genom åren. Den som vållat mig minst bekymmer var en Chevrolet S-10 picup. Hade den i fem år eftersom den aldrig krånglade.

räven
2014-09-20, 10:41
Bilar gör en nästan alltid bekymrad medan Mc nästan alltid gör en glad.

LowTech
2014-09-20, 11:20
Bilar gör en nästan alltid bekymrad medan Mc nästan alltid gör en glad.

Helt rätt!
Detta som jag skrev tidigare:
"Bromsoket får jag helrenoverat på måndag. Blästring, ny kolv+ packningar och lackering i valfri värmetålig färg.."

Detta ska göras "en bit bort" så paketet inkluderar en längre mc-tur på okända vägar..
Man måste ta tillvara på de tillfällen som ges att bli glad. :)

Olle Å
2014-09-20, 11:58
Helt rätt!
Detta som jag skrev tidigare:
"Bromsoket får jag helrenoverat på måndag. Blästring, ny kolv+ packningar och lackering i valfri värmetålig färg.."

Detta ska göras "en bit bort" så paketet inkluderar en längre mc-tur på okända vägar..
Man måste ta tillvara på de tillfällen som ges att bli glad. :)

Den närmaste vägen går ju helst via en båge.:eek::eek:

Ove
2014-09-22, 07:09
Höst när den är som tråkigast idag! Blåser fuling och regnar.... :(

Tänkt göra lite annat än att sitta inne, men så blir det nog. Sitter och renskriver levnadshistoria = dagbok som en gammal man efterlämnat som ett minne av en svunnen tid och jag har börjat på 1954. Det blev ett lågt uppehåll strax före julen -53 p.g.a. sommar.

Vinden sköter om äppelplockningen så jag kommer att göra en sväng i grannarnas trädgårdar för att stjäla frukt, sen blir det mera äppelmos för jag har blivit försedd med mera burkar. Har en del rotsaker som ska processas också så dagen kommer nog att bli fylld.

Ursprungliga tanken var en sväng ner mot Vättern till för att komma underfund med vägarna vid Hökensås men det får bli en senare fråga.

Olle Å
2014-09-22, 09:08
Denna vecka tycks bli fylld av snickeriarbete, men tanken är en tripp i början av nästa vecka till Norge för att äta laxmiddag.
Hästvagnen jag byggt om är färdig och hästen börjar bli inriden , så nu kan hojen få sitt nya framdäck pålagt. Väntar på besked om ett bakdäck, som är lite marigt att få tag på. Kan köpa det direkt från Tyskland, men försöker få det genom en återförsäljare här. Det är ett MEFO Stonemaster. Har haft det förut och man får känslan att man kan klättra på väggarna med det på hojen.

jrutgers
2014-09-22, 13:57
Höst när den är som tråkigast idag! Blåser fuling och regnar.... :(



Tänkt göra lite annat än att sitta inne, men så blir det nog. Sitter och renskriver levnadshistoria = dagbok som en gammal man efterlämnat som ett minne av en svunnen tid och jag har börjat på 1954. Det blev ett lågt uppehåll strax före julen -53 p.g.a. sommar.



Vinden sköter om äppelplockningen så jag kommer att göra en sväng i grannarnas trädgårdar för att stjäla frukt, sen blir det mera äppelmos för jag har blivit försedd med mera burkar. Har en del rotsaker som ska processas också så dagen kommer nog att bli fylld.



Ursprungliga tanken var en sväng ner mot Vättern till för att komma underfund med vägarna vid Hökensås men det får bli en senare fråga.


Det låter som att livet är soft?
Glad för din skull! Det är du värd!


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Olle Å
2014-09-22, 15:43
Min häst gnäggade och ville ut i skogen, medans hojen var tyst, så det fick bli en hästtur i hösten.

Ove
2014-09-22, 18:03
Det låter som att livet är soft?
Glad för din skull! Det är du värd!

:shakehands: Får tacka! Men livet som restprodukt kan ha sina sidor som jag upptäckte häromdagen när jag skulle skjuta några skott med älgbössan. Fick mig en kyss på acromioclavicularleden (=yttre änden av nyckelbenet) så jag trodde inte det var sant. På grund av tilltagande förslappning och förlust av muskelmassa fanns inte den inre vaddering som jag haft tidigare. Jävvlar va det gjorde ont! :eek:
Skulle fortsätta skjuta dan därpå men eftersom jag bara parerade för mera smärta skjöt jag som en höna pickar.... Får göra om skjutningen om en vecka. :rolleyes:

Viss frihet att göra som man vill har man ju, men sen är frågan om man vill något? Slöhet är en mur som man har att brottas med. Viktigt att man skaffar sig rutiner annars kan det bli för soft =trist. :rolleyes:

Ove
2014-09-22, 18:12
:)
Min häst gnäggade och ville ut i skogen, medans hojen var tyst, så det fick bli en hästtur i hösten.

:) Låter skitmysigt att kunna ta en hösttur med hästen! Lite avundsjuk för ridit har jag aldrig gjort, för den korta stund som jag satt barbacka på en häst och försökte starta räknas knappast. Det dröjde ca 5 sekunder från att jag hittade starten tills jag låg på backen under en vilt dansande häst. Tydligen gjorde jag något fel? :hmmmm2:

Olle Å
2014-09-22, 18:57
:)

:) Låter skitmysigt att kunna ta en hösttur med hästen! Lite avundsjuk för ridit har jag aldrig gjort, för den korta stund som jag satt barbacka på en häst och försökte starta räknas knappast. Det dröjde ca 5 sekunder från att jag hittade starten tills jag låg på backen under en vilt dansande häst. Tydligen gjorde jag något fel? :hmmmm2:

Troligen tryckte du till med benen lite för hårt för att du var spänd. Har sett den reaktionen flera gånger på känsliga hästar.
Min häst är ju en unghäst och inte så van vid eländig terräng än, så vi körde fast i snårskogen. Fick försöka rygga tillbaka en bit. Det gick faktiskt bra. Han har lite problem ännu att kliva över diken med strömmande vatten, men det fixar sig snart. Glömde nämna att han är en Nordsvensk.
Skall byta framdäck på hojen i morgon är det tänkt. Blir ganska grovt mönster för nu är ju hösten här och då blir ju grusvägarna mjuka och fina innan de fryser till. Försöker få tag i ett MEFO Stonemaster att lägga på i bak.

roggie_49
2014-09-24, 14:42
enl. rubrik, om medlemskap i 60+, är 65 bast en merit?

räven
2014-09-24, 15:34
enl. rubrik, om medlemskap i 60+, är 65 bast en merit?

Nää, många här är 70. Men vi har kul ändå.

Ove
2014-09-24, 16:00
enl. rubrik, om medlemskap i 60+, är 65 bast en merit?

:p Nä, meriter börjar räknas från 100 eller så. Våran lilla grupp eller vad vi är har inga regler, stadgar, status eller annat som belastar. Man behöver inte ens vara 60. ;)

Häng gärna på tråden och kom gärna på våra möten som kan bli precis var och när som helst. :cool:

Olle Å
2014-09-24, 19:39
Huvudsaken är ju att du gör din röst hörd och ventilerar lite åsikter. Det är ju det vi gör.

Ove
2014-09-25, 07:01
Troligen tryckte du till med benen lite för hårt för att du var spänd. Har sett den reaktionen flera gånger på känsliga hästar.
Min häst är ju en unghäst och inte så van vid eländig terräng än, så vi körde fast i snårskogen. Fick försöka rygga tillbaka en bit. Det gick faktiskt bra. Han har lite problem ännu att kliva över diken med strömmande vatten, men det fixar sig snart. Glömde nämna att han är en Nordsvensk.

:D Påminner mig om den första resan jag gjorde med en Husquarna Guldpil. Jag hade före den kört en del olika hojar men mest lite trötta 118 cc och moppar. Den här var jäkligt pigg upptäckte jag när jag stod tvärs över en trädgårdsgång och släppte kopplingen lite för fort. Det bar iväg ut på en gräsmatta under några äppleträn och jag korsade gången igen mitt i grindhålet och fortsatte längs grusvägen utanför mellan timmervältor i en fart som var långt ifrån anpassad till läget. Efter en sväng på några kilometer kommer jag tillbaka till kompisen som ägde Kvarnan och han verkade liiite blek om nosen. (Tur ska man ha om man är galen! :rolleyes: )

Åter till hästen - Visst gjorde jag alla fel man kan bortsett från att jag faktiskt satt vänd åt rätt håll, men det var väl det enda. Kuse var en sån där hög kamel utan hovskägg, nervös till sin natur och var i stort sett bara körd med tömmar tidigare + att han hade haft något på ryggen någon gång. I avsaknad av normala spärrar skulle jag naturligtvis prova men kom snart fram till att skulle jag sitta på något fortskaffningsmedel skulle det ha motor. :cool:

Jag tror att det blev en riktigt bra ridhäst av den trots mitt försök som rodeoryttare.

Olle Å
2014-09-25, 08:16
Ja, tänk om hojarna hade en egen vilja ibland, liksom hästarna. I många fall skulle det nog vara bra om de hade något mått av självbevarelsdrift

LowTech
2014-09-26, 06:44
Ja, tänk om hojarna hade en egen vilja ibland, liksom hästarna. I många fall skulle det nog vara bra om de hade något mått av självbevarelsdrift
Självbevarelsedriften är det nog tänkt att den ska vi själva stå för..
Råkade ut för nåt liknande när jag första ggn skulle pröva en Silverpil i början av 60-talet..
10 häst låter inte så mkt men i 175cc och 75 kg gör de en viss verkan...
Hade då en hoj med betydligt fler hästar men också betydligt tyngre, och 4-t..

Ove
2014-09-26, 08:05
:) Igår var det meningen att jag skulle gjort en tur och mött opp Räven någonstans för att köra till Askersund. Så blev det inte riktigt för jag kände av en del opasslighet så jag fegade med att ta bilen. Möter Jan vid macken vid infarten och lotsar genom stan till Lena som tar emot oss.

God mat och mycke djupsinnigt prat och tiden fort och snart var det dags att krypa in i värmeskåpet för hemfärd. Räven övernattade för att sen fortsätta norrut mot Dalarna och sedan Norge där Olle lovat att bjuda på en torsk i Lom, en åtel som Räven alltid nappar på.

Tack Lena för gästfrihet och för trevlig samvaro. Räven och Olle önskas en god tur i Norge. :)

Olle Å
2014-09-26, 08:18
Självbevarelsedriften är det nog tänkt att den ska vi själva stå för..
Råkade ut för nåt liknande när jag första ggn skulle pröva en Silverpil i början av 60-talet..
10 häst låter inte så mkt men i 175cc och 75 kg gör de en viss verkan...
Hade då en hoj med betydligt fler hästar men också betydligt tyngre, och 4-t..

Visst kan man klanta till det om man inte tänker sig för. Jag provade en Silverpil, tror det var 1970. Körde i en hage och lade en skarp sväng strax intill några unggranar. I gräset låg en sten varpå jag lyckades tappa balansen och flög in i granarna. Skadade nacken så pass at jag fortfarande har besvär av vurpan. Som sagt det är inte hästarna det hänger på utan föraren:eek::eek:

roggie_49
2014-09-26, 22:44
Okej, vilka är SCRC?,seriösa etc. etc. nåt att söka till eller ska jag fortsätta som Nomad?

Ove
2014-09-27, 08:23
Okej, vilka är SCRC?,seriösa etc. etc. nåt att söka till eller ska jag fortsätta som Nomad?

:hmmmm2: Vad är det??

Ove
2014-09-27, 20:59
:) Fick ett erbjudande att bli med gammelklubben för att käka fisk. Avböjde med tanke på vädret för fisk ska ligga stilla på tallriken och inte fladdra omkring som nyuppdragen, ehuru död och rökt, i blåsten. :rolleyes:

Istället gick jag över till grannens trädgård och lyfte upp alla slipers kring trädgårdsgången och slängde upp dom på gräsmattan. Ser för jäkligt ut! :D

:cool: Jobbigt att vara huligan, tror knappast att jag klarat av det om jag inte fått hjälp av grannen. :rolleyes:

Ove
2014-10-01, 08:35
:confused: Tog en liten morgontur i soluppgången men fy fan vad det var kallt! :eek:

Bara en sväng ner till sjön med Byrackan men det räckte, tur att man inte bor direkt vid sjön för där är det extra kallt 9 månader om året.
Höstmorgnar på gränsen till frost är fina, får se till att ta på ordentligt med kläder nästa vända eller vänta några timmar till solen gjort vad den ska. Snart är det älgjakt och då blir det väl en del sittande i skogen i väntan på att det ska smälla nånstans, ev. i min bössa men det är knappast troligt för älgarna verkar inte vilja komma i min närhet. Dom har väl hört rykten om att jag skjuter skarpt om dom kommer för nära. :hmmmm2:

Många djur finns det i skogarna och viltstammarna behöver nog skjutas ner ganska ordentligt så att riskerna för olyckor minskar...

Ove
2014-10-04, 16:04
:cool: Nå, Olle och Räven, hur var det i Norge? Fanns det nån kokt torsk?

räven
2014-10-04, 19:17
Fest i Lom, torsk å Norsk mellanöl. Norge va på sitt bästa humör i vackra höstfärger. Grusvägarna i fint skick. Blåhöjsvägen va lättkörd (bara mata på 2ans växel). Grusbilen sandade Songefjällsvägen åt oss. 8 dar på luffen denna gång.

Olle Å
2014-10-05, 11:44
Visst var det en härlig tur. Sammanträffade med Räven i Trysil. Fint väder även om vi stack huvet i molnen ett par gånger. Bara lite lätt duggregn, men frostvarning på högfjället därav sandningen. Förra gången vi var i Lom besökte vi en jättefin restaurang. Nu hade den tagits över av några som tror att snabbmat är något att ha. Hittade dock ett annat ställe som serverade Räven och mig torsk respektive lax, mums.

Ove
2014-10-06, 07:16
:cool: Låter som en perfekt tur med god fisk och bra väder i vacker natur!

Själv har jag "sportat" med att ta ner 2 st. hamlade lindar och fy fan va grenar och vilka klumpar att ta hand om. Hinner icke annat än att jobba med trä under den närmasta tiden. :confused:

Olle Å
2014-10-06, 08:19
Tja, nu när höstresan är avklarad, så återstår det att ta hand om 4-benta hästkrafter i stället.

Ove
2014-10-06, 16:12
Tja, nu när höstresan är avklarad, så återstår det att ta hand om 4-benta hästkrafter i stället.

:) Ja snart är det älgjakt och då brukar det bli att ta hand om fyrbenta vänner, men inte idag för idag blir det fisk. Torskvariant från norra ishavet till midda och ansjovis (Janssons) på kväll. :eating:

:rolleyes: Jaa Olle! Jag vet - jag tänker bara på mat. ;)

Ove
2014-10-09, 08:04
:eek: Oj! Hoppsan! Glömde säga GRATTIS! till Räven som fyllde 70 i Måndags. Det blir väl att jag får dra till med God fortsättning på det nya året! istället. :birthday:

räven
2014-10-09, 10:12
Lugnt Ove. Firandets höjdpunkt va ändå grusvägssafari i Norges fjällvärd.

Olle Å
2014-10-09, 10:15
Vadå???? De nya åren menar du väl ?

Olle Å
2014-10-09, 10:16
Lugnt Ove. Firandets höjdpunkt va ändå grusvägssafari i Norges fjällvärd.

En vackrare inramning av en födelsedag går nog inte att få på våra breddgrader.

räven
2014-10-09, 17:06
Tyvärr va det kyligt för födelsedagsfest på Blåhö.

Olle Å
2014-10-09, 20:07
Tyvärr va det kyligt för födelsedagsfest på Blåhö.

Men det blev bättre lite senare när du fick torsk.:birthday::beer:

räven
2014-10-09, 20:25
Men det blev bättre lite senare när du fick torsk.:birthday::beer:

Va de inte det som va syftet med hela resan ? Klart man blir glad å nöjd.

Ove
2014-10-09, 21:12
Vadå???? De nya åren menar du väl ?

Lugn och fin Olle - ett år i taget... :)


Va de inte det som va syftet med hela resan ? Klart man blir glad å nöjd.

Tänk vad man kan göra för en god torsk! :eating:

räven
2014-10-10, 11:24
Man brukar säga att resan är målet. Men ett delmål i ett mål torsk.

Olle Å
2014-10-10, 21:18
Man brukar säga att resan är målet. Men ett delmål i ett mål torsk.

Det är rätt, men sen beror det på om man torskar.
Sen finns det ju olika torskar, en del har en massa ben medans andra har bara två

Ove
2014-10-13, 19:08
:cool: Mitt lag har idag minskat trafikfarorna med två älgar och det blir mera i sinom tid. Lagen runt omkring verkar också haft god jakt och några skjöt fullt redan första dagen. Det kommer ändå att finnas nog med vilt för att det ska vara en god idé att ta det försiktigt.

Grisarna sprider sig som löss på en småskola så dom får vi ta itu med senare. Rådjuren verkar inte öka - kanske på alla rovdjur. Björn har tillkommit i vårt område, fast den finns inte på riktigt enligt expertis, men den lämnar spårstämplar och bajshögar efter sig. :rolleyes:

Ove
2014-10-13, 21:07
:eek: Oj! Jag gick hem lite tidigare så jag var inte helt uppdaterad vid förra inlägget. Totalt blev det minus 5 högbenta trafikhinder vid dagens slut! :)

Olle Å
2014-10-13, 21:19
:eek: Oj! Jag gick hem lite tidigare så jag var inte helt uppdaterad vid förra inlägget. Totalt blev det minus 5 högbenta trafikhinder vid dagens slut! :)

I norra Värmland har det visst inte varit någon jaktlycka. utom för vargarna som försett sig innan jaktsäsongen.:mad:
En dam från någon myndighet intervjuad i TV menade på att det inte var vargen som var orsaken till det låga antalet älgar, utan jägarna. :hmmmm2::hmmmm2:
Förklaringen var så här: vargarna tar kalvar och fjolåringar, alltså bara tillväxten, medans jägarna tar de äldre dvs. av kapitalet. Undrar om hon var miljeuaktivist?:eek::eek:

LowTech
2014-10-15, 14:25
Har idag konstaterat att "härda bromsoksfärg i bakugnen" INTE ger några popularitetspoäng hemma...:(

Om damen bara visste vad jag tvättar i diskmaskinen....

Olle Å
2014-10-15, 21:00
Har idag konstaterat att "härda bromsoksfärg i bakugnen" INTE ger några popularitetspoäng hemma...:(

Om damen bara visste vad jag tvättar i diskmaskinen....

Inte heller då jag böjde till en Lexanskiva i ugnen till en förhöjd ruta. Resultatet blev i alla fall bra.:):):)

Ove
2014-10-15, 22:23
Har idag konstaterat att "härda bromsoksfärg i bakugnen" INTE ger några popularitetspoäng hemma...:(

Om damen bara visste vad jag tvättar i diskmaskinen....


Inte heller då jag böjde till en Lexanskiva i ugnen till en förhöjd ruta. Resultatet blev i alla fall bra.:):):)

:D :D Ibland är jag glad för att hustrun inte mekar så att mina köksdomäner missbrukas alltför grovt. Illa nog när kaksmeten svämmar över formarna ibland... :rolleyes:

räven
2014-10-15, 22:50
1974 sprymålade jag en Stalama kåpa på en kvinnas köksbord medan hon jobbade. Då låg jag riktigt risigt till.

Ove
2014-10-19, 10:54
:confused: Sitta i älgpass i torsdags var ingen hit! Kallt, blåsigt och skvättande regndroppar och för lite kläder! Bakade på em. för att få upp värmen men det hjälpte inte. Förkyld alltså och vill inte gå ur huset och dubbla tröjor gäller även inomhus.

Tittade in tilll hojarna och kände intensiv olust, ändå är det inte deras fel. Får försöka piggna till så att det blir några höstturer. Det är fint i Oktober - November när vädret vill. ;)

Vem vill ha en Kawasaki W650? Det är nog dags att sälja av den.

räven
2014-10-19, 11:51
Jag har slutat sitta på älgpass. Konstaterade för några veckor sedan att det är trist att spendera tid på att hoppas att något ska hända. Vill själv alltmer styra över vad jag ska spendera tid på. Tyvärr lever man inte som man lär. Nu svetsar jag i en gammal utgödsling för att rädda den några år till. Ibland är vädret bra för en rymning ut på lite grusvägssafari. Hoppas på lång mild höst.

Olle Å
2014-10-19, 17:50
Jag har slutat sitta på älgpass. Konstaterade för några veckor sedan att det är trist att spendera tid på att hoppas att något ska hända. Vill själv alltmer styra över vad jag ska spendera tid på. Tyvärr lever man inte som man lär. Nu svetsar jag i en gammal utgödsling för att rädda den några år till. Ibland är vädret bra för en rymning ut på lite grusvägssafari. Hoppas på lång mild höst.

Skall själv försöka rymma efter att ha lagat frugans bil och fått hem tjurarna från betet. Det blir nog ett besök i Glaskogen och dess otroliga vägnät. Nu när det mesta av löven fallit så blir det fina vyer man kan få se.:):):)

Olle Å
2014-10-24, 09:55
Märks ju att man blivit lite bekvämare av sig . Hade det varit för tio år sedan hade man dragit iväg på en riktigt skittur på grusvägarna, men nu vill man ju att det torkar lite först. Inte så kul längre att ha en hoj som man inte ser färgen på längre.:):santaclaus::santaclaus:

räven
2014-10-24, 11:03
Märks ju att man blivit lite bekvämare av sig . Hade det varit för tio år sedan hade man dragit iväg på en riktigt skittur på grusvägarna, men nu vill man ju att det torkar lite först. Inte så kul längre att ha en hoj som man inte ser färgen på längre.:):santaclaus::santaclaus:

Jag är ju yngre än dig Olle. Har en superhoj som knappast syns.

Olle Å
2014-10-25, 08:59
Jag är ju yngre än dig Olle. Har en superhoj som knappast syns.

I skymningen blir även räven grå:eek::santaclaus:

Ove
2014-10-25, 20:59
:confused: Såg på vädret att det ska bli bättre framåt veckan. Som det varit på sistone har jag faktiskt funderat på att sälja av allt eller börja använda hojarna som bojstenar för det har inte varit kul att ens fundera på att köra....

Måste komma ut med hela gänget och värma lite innan det är dags att ställa in någon av dom för vintern annars måste jag anlita laddarn och det tycker jag är dålig sport. :rolleyes:

Börjat bli temperatur annars så att det går att utföra lite kroppsarbete, i den mån man kan kalla det så. "Dead slow" står det på maskintelegrafen och det är väl vad som gäller när jag ska göra något fysiskt för ångpannan verkar vara underdimentionerad. Lustigt nog får jag ändå en del gjort så det mesta av vad jag tänkt för hösten börjar närma sig klart och sen får vi se.....

räven
2014-10-25, 21:51
Lovat sol å värme några dagar. Se upp för höstlöven på belagda vägar. Grusvägarna dammar inte. Släppte ut lite luft ur däcken så nu är det gruskörning som gäller. Passa på nu å kör. Snart snöslask.

LowTech
2014-10-26, 07:51
Lovat sol å värme några dagar. Se upp för höstlöven på belagda vägar. Grusvägarna dammar inte. Släppte ut lite luft ur däcken så nu är det gruskörning som gäller. Passa på nu å kör. Snart snöslask.

Såg att tisd ska bli en-fint-väder-dag..
Kanske ska försöka att ta min sista långtur (48 mil) för året då?
Om hojen behagar hålla oljan inombords förstås och inte som sist, oljade ner allt inom räckhåll..
Ska ta och tvätta av den idag köra en sväng och se om jag min diagnos var rätt, mycket avfettning lär det iaf gå åt..

Olle Å
2014-10-26, 09:47
Såg att tisd ska bli en-fint-väder-dag..
Kanske ska försöka att ta min långtur (48 mil) för året då?
Om hojen behagar hålla oljan inombords förstås och inte som sist, oljade ner allt inom räckhåll..
Ska ta och tvätta av den idag köra en sväng och se om jag min diagnos var rätt, mycket avfettning lär det iaf gå åt..

Kommer ihåg en gång då jag väl var i 15 års-åldern och tittade på en TT-tävling, hette så förr, numera är det väl RR. Tävlingen gick utanför Norrtälje på en avstängd landsväg och den var ju väldigt intressant eftersom en granne till oss skulle vara med. Han körde en AJS 500cc. Då var det ju bara amatörer och lokala förmågor som körde dessa mindre tävlingar. I alla fall kom han på en lång raksträcka som gick uppför och han låg i täten då ett oljerör brast och det syntes hur oljan sprutade ut på hans stövel. Slutkört. Till saken hör väl oxå att han hade tre st likadana hojar med samma reg.nummer. Banan gick i en triangel där två av sidorna var asfalt och den tredje var på grus. Tror inte att slicks fanns på den tiden, så alla hade nog mönster på däcken. Tror nog det var lite av dagens folkracementalitet mellan åkarna på den tiden, för det var inte på blodigt allvar. Man körde för att det var kul och så var det ju lite rivalitet om vem av kompisarna, som kunde få ut mest effekt ur hojen. Det här var på 50-talet.:):):):)

BeSt
2014-10-26, 19:15
Lovat sol å värme några dagar. Se upp för höstlöven på belagda vägar. Grusvägarna dammar inte. Släppte ut lite luft ur däcken så nu är det gruskörning som gäller. Passa på nu å kör. Snart snöslask.

Bra väder idag (söndag) här i nordöstra delen av Skåne. Lite sol, lite moln å c:a 11-13 grader ! :cool:
Både torra och blöta vägar, och bitvis även en del löv.

Passade på idag att åka å kolla om man lätt kunde ta sej in på ett gammalt nedlagt flygfält, när jag ändå var i närheten. Och det var ju inga problem alls ! :)

Det flygfältet användes som virkesupplag av den skog som föll under stormen Gudruns härjningar. Och det har man tydligen fortsatt med för i ena änden låg det både virke och högar med bark, men det fanns gott om fria ytor :D

Detta är ju verkligen bra att känna till, när det väl blir dags för lite avrostning inför nästa säsong.... :D

räven
2014-10-26, 19:31
Underbart hojväder. Varit till Stickeboda Raceway, där dom brukade köra TT när jag va yngre. Sven Stickeboda va min favorit på AJS 350.

Ove
2014-10-26, 22:32
:) Blåsigt men inte många droppar idag. Hade inte kört i vilket fall som helst för barnbarnet-mitt är på besök. Just nu ligger hon och sover så sött som bara en 3-åring kan.:love: Sen ska det bli hemtransport så det blir att jag får kolla väderkartan längre fram i veckan. Hoppas att det blir några vändor till. :cool:

:confused: Börjat titta mig om när jag går ut för jag var och tittade på en bajshög i en trädgård i byn. Den som har gjort den rukan kan inte vara annat än en björn och när den hittar på att virra omkring inne i byn tycker jag att det blivit ganska obehagligt. Att björnar rör sig i skogen är dock ganska OK även om vi inte haft dom här på några hundra år. :confused:

Olle Å
2014-10-26, 23:47
Hm, den kommer nog från Björneborg.

LowTech
2014-10-29, 00:06
Repris på detta inlägg ovan..
Försökte idag, igen, att göra den planerade långturen, förra försöket avbröts efter fem mil av ett massivt oljesprut, från nånstans.
Kollade senare hemma och insåg att av nån anledning hade jag fyllt alldeles för mkt olja i vevhuset..
Kollade igår igen, tog bort överflödig olja, kollade nivån och kollade att hojen stod rakt vid mätningen. Lät den puttra en stund och bli varm, inget synligt läckage..
Så bar det iväg, idag på morgonen.. Prognosen var sol och snustorrt hela vägen.
Jag börjar nu snart kunna den där femmils-slingan, det läckte idag än mer, olja ända upp på hjälmvisiret..
Repris på byxtvätt och nersölad hoj..:D

Nu börjar jag bli smått sur, nu måste det kollas ordentligt:o

Ove
2014-10-29, 08:34
Nu börjar jag bli smått sur, nu måste det kollas ordentligt:o

:hmmmm2: Skvätter det olja på båda sidorna? Kan ju vara så enkelt som att en ventilkåpepackning har lämnat in. På min Suzuki 400 f var det ett läckage vid kamkedjespännaren pga sprucken O-ring. Den satt bakom cylinderraden men oljan letade sig fram på vänster sida och oljan pissade på vänster fot. :rolleyes:

Ove
2014-10-30, 16:47
:o Bra väder idag men kört blev det inte. Det blev att hösta in i trädgård istället, men nu är det klart. Ris och ljung på släktens gravar så nu ska det bara tändas ljus till helgen, förutom att jag ska jaga sista älgen.. :)

Följer med stort intresse NRK där dom bevakar översvämning i Odda och fjällras i Rauma. Funderar på om inte herrar Olle och Räven brukar svänga omkring i dom trakterna? :hmmmm2:

räven
2014-10-30, 17:56
:o Bra väder idag men kört blev det inte. Det blev att hösta in i trädgård istället, men nu är det klart. Ris och ljung på släktens gravar så nu ska det bara tändas ljus till helgen, förutom att jag ska jaga sista älgen.. :)

Följer med stort intresse NRK där dom bevakar översvämning i Odda och fjällras i Rauma. Funderar på om inte herrar Olle och Räven brukar svänga omkring i dom trakterna? :hmmmm2:

Jo, men nu blir vi hemma å kollar utvecklingen Ove.

Olle Å
2014-10-31, 10:23
[QUOTE=räven;97477]Jo, men nu blir vi hemma å kollar utvecklingen Ove.[/QUOT

Norska vädret är inte att leka med när det visar sin sämsta sida, som det gör då och då, med hemska resultat som följd. Är det inte översvämningar så kanske det är bergras med sten och lerlaviner som följd. Nu väntar dom på att en bergsida vid fjället Mannen skall rasa ner. Så nu håller vi oss hemma till våren har kommit där, tror jag.
Har funderar på att delta i en träff i januari som kallas för Krystallrallyt dit det kommer vinteråkande mc-entusiaster från stor del av Europa.
Skall kolla möjligheten att förse hojen med snökedjor. Borde vara ganska enkelt att fixa.:santaclaus:

räven
2014-10-31, 16:28
Norge är ju äventyrens land. Fina vägar, grus å asfalt. Kalfjäll å bördiga dalar. Vädrets svängningar kan man inte påverka utan äventyret kan bli mer spännande. Nästa Norgetur kan ju ha berget Mannen som delmål för att kolla vad som hänt.

Olle Å
2014-10-31, 18:48
Norge är ju äventyrens land. Fina vägar, grus å asfalt. Kalfjäll å bördiga dalar. Vädrets svängningar kan man inte påverka utan äventyret kan bli mer spännande. Nästa Norgetur kan ju ha berget Mannen som delmål för att kolla vad som hänt.

Ja varför inte? Det har ju skett en del spektakulära ras i området runt Åndalsnäs. måste säga att man känner sig ganska obetydlig då man står nedanför en rasbrant och tänker på hur stora mängder sten som naturen släppt loss.:mad:
Det ligger en by inne i en fjord inte så långt från Stavanger. För att komma dit kör man på en väg som är utgrävd igenom rasmassor som rasat uppifrån fjället och ut i fjorden. jag tyckte det såg väldigt farligt ut. Visserligen fanns det varning för ras, men...........:eek:

Ove
2014-11-02, 22:29
:) Väderspänning kan upplevas även här hemma. Körde hem från Karlstad efter midnatt (2/11) och vid Kristinehamn började det regna så smått och ökade till skyfall med kraftfull åska. Massor av vatten på vägen så jag fick sakta ner ordentligt p.g.a. vattenplaningar. Det gick inte att lita på att säkerhetsmarginalen i form av vägren fanns för TrV har satt upp en massa kanträcken lite hipp som happ utefter 26;an och dom är otrevliga även om man kommer med bil.

Morgonen var däremot väldig skön med ljumma vindar och blek sol som tog i alltmer under dagen. Startade upp Byrackan och körde några mil innan hon fick gömma sig längst inne i garaget. Räknar inte med scooterturer i vinter för det blir nog ingen frostig is på sjön som är något att köra på.

Nu är det mesta av höstmåstena avklarade i god tid för första gången i mitt liv! :banana: Känns konstigt och bra. Väntar bara på att jag ska kunna ta några ordentliga repor med Greta och Sigrid innan snö och jämmer kommer.

Vinterförberedelser Byrackan: Släckte lyset och ställde henne på centralstödet - bara för att det finns... ;)

Ove
2014-11-04, 00:33
:) Ekorna är ur sjän och sen är det lite ved som ska köras hem. Sen ska det inte vara så mycket som är kvar innan vintern drabbar så jag känner friheten hägra.

Eftersom våren brukar vara upptagen med vedjobb och som redan är klart finns det gott utrymme att börja våren på ett bra sätt. Kanske hinner köra några vändor för att reka Tranresan 2015, så att vägarna är farbara, damerna på Bjurums Bygdegård är på plats o.s.v.

Fortfarande väntar 2 hojar på att få en rejäl genomkörare innan det är dags att stalla in för vintern, men det blir nog några dagar med fint väder innan saltet börjar falla på vägarna. :rolleyes:

:confused: Sommaren verkar hålla i sig för det verkar vara lite åska ute....

Olle Å
2014-11-04, 07:36
:) Ekorna är ur sjän och sen är det lite ved som ska köras hem. Sen ska det inte vara så mycket som är kvar innan vintern drabbar så jag känner friheten hägra.

Eftersom våren brukar vara upptagen med vedjobb och som redan är klart finns det gott utrymme att börja våren på ett bra sätt. Kanske hinner köra några vändor för att reka Tranresan 2015, så att vägarna är farbara, damerna på Bjurums Bygdegård är på plats o.s.v.

Fortfarande väntar 2 hojar på att få en rejäl genomkörare innan det är dags att stalla in för vintern, men det blir nog några dagar med fint väder innan saltet börjar falla på vägarna. :rolleyes:

:confused: Sommaren verkar hålla i sig för det verkar vara lite åska ute....

Nja, sommar och sommar???? Varning för snöfall här på torsdag. :eek::eek:Väntar nog till helgen och kollar om det är farbart då för snön smälter nog kvickt.:)

Ove
2014-11-04, 08:37
Nja, sommar och sommar???? Varning för snöfall här på torsdag. :eek::eek:Väntar nog till helgen och kollar om det är farbart då för snön smälter nog kvickt.:)

:confused: Global uppvärmning som visar sig alltmer. Vänern stiger med en väldans fart. Ingen ordning när det är sol eller regn/snö. Konstigt att det inte varit några riktigt hårda stormar än, men det kommer väl. Kommer det snö får vi hoppas det blir kortvarigt....

räven
2014-11-04, 09:49
+14 i Småland å perfekt hojväder.(ingen motsol) Tyvärr ligger höstlöven i drivor på mina favoritvägar.

Ove
2014-11-06, 09:36
:confused: Ryker lite snö i luften och jag blir lika överraskad vart år. Den kommer säkert inte att stanna kvar men ändå....

Ingen större fara egentligen men det blir lite omplanering och lite mera som ska in för vintern om det blir av. Allt tar tid och gubben är slö. :o

Kollat runt lite i världen via skärmen och bl.a. tittat lite på B&B Dannevirke i Tyskland. Kanske skulle ta en sväng dit under lågsäsong kombinerat med lite shopping. Bil så klart när det innefattar 4 pers + visst lastutrymme, men något ska man göra även vintertid. ;)

räven
2014-11-06, 10:41
+6 här, men regn å grått. Funderat att besöka Dannverke nån sommar men liksom inte varit på någon resplan.

Olle Å
2014-11-06, 18:10
+6 här, men regn å grått. Funderat att besöka Dannverke nån sommar men liksom inte varit på någon resplan.

Jag har också haft liknande planer, men kanske nästa sommar.:)
Någon plusgrad bara här idag. Lagade några knutbrädor som gått sönder och jäklar vad det blåste kallt vid hörnet.:mad::mad:

Ove
2014-11-11, 17:26
:) Idag har jag varit ute och kört! Greta som inte varit igång sen batteribytet i September krävde en del kel och övertalning för att vilja komma ut på vägen. Hon muttrade om att det är väl inte April än? Nej, November, och det är dags för en liten runda innan vintern försökte jag.. Med en del klapp på sitsen och pillande på choke och startknapp frustade hon tillslut igång och det blev en liten runda på några mil. Hon rös lite när det stänkte iskallt vatten under vevhuset men hon vande sig och surrade på riktigt fint.

In i garaget igen, släcka lyset och låsa och ut med syrran Sigrid. Den har inte varit körd sen 3;e September när jag var upp till Olle i Värmland. Nästan lika vrångt att vakna som för Greta men sen blev det lite köra. Fick ta det väldigt lugnt för jag upptäckte ganska snart att svänga och bromsa med kalla Anakee III är fan så halt. Blev dock några mil och ett stadsbesök och hon får stå på tur om det blir mera åka i höst, annars blir det inget förrän i Mars igen.

Konstaterade alltså att jag har inte kört annan hoj än scootern på mer än 2 månader? Vad har hänt - har jag tappat lusten eller bara blivit rent otroligt lat? :confused: I vilket fall så kändes det jätteskönt att vara ute och köra. :)

räven
2014-11-11, 21:49
GSen har varit på 10000 mil service med lite extra kontroller. Nu kan vi börja på nästa 10000 mil

Ove
2014-11-12, 09:33
GSen har varit på 10000 mil service med lite extra kontroller. Nu kan vi börja på nästa 10000 mil

:hmmmm2: Blir att du får fälla mera skog. För min del gick det inte så mycket, räcker med att jag stulit veden för att betala mitt körande. Det blev bara några hundra mil.. :rolleyes:

räven
2014-11-12, 10:15
:hmmmm2: Blir att du får fälla mera skog. För min del gick det inte så mycket, räcker med att jag stulit veden för att betala mitt körande. Det blev bara några hundra mil.. :rolleyes:

Rätt tänkt Ove, som pensionär gäller det att jobba om man ska ha råd att köra

Olle Å
2014-11-12, 21:39
Rätt tänkt Ove, som pensionär gäller det att jobba om man ska ha råd att köra

När man som jag, oftast jobbar utomhus vill man ju att det skall vara fint väder och då blir ju resultatet att man missar en massa åkning.:eek::eek::eek:

räven
2014-11-12, 22:27
Senare tid har jag försökt styra mitt år. Jobba på vintern å köra Mc på sommaren. Funkar inte riktigt, men en god målsättning .

Olle Å
2014-11-13, 09:25
Senare tid har jag försökt styra mitt år. Jobba på vintern å köra Mc på sommaren. Funkar inte riktigt, men en god målsättning .

Rätt tänkt. Skall jobba lite mindre och försöka åka mera, men då uppstår ju problemet med att det kostar mer att åka, men mindre inkomst. Moment 22 ??:eek::eek:
Måste ju dessutom hinna med hästarna.:flute:

Ove
2014-11-15, 22:20
:) Jag och min hustru har varit på bilsemesterresa med hotellövernattning - i Jönköping! Dä ni! :)

På vägen dit blev det ett måltidsuppehåll vid Hjo och jag har funnit MATSTÄLLET, nämligen Stampens Kvarn, alldeles utanför Hjo längs 195;an. I fredags serverades fläsklägg och rotmos alt. kummel med stuvad potatis. Vi provade var sin rätt och det smakade så där extra gott som det bara kan göra ibland. :eating: :rock: :cool: Inte öppet på Måndagar men kommer man förbi vid lunchtid så kan jag varmt rekommendera stället.

Resten av uteätandet var också OK men nådde inte riktigt samma höjder. Kul när man finner en riktig pärla.

Det blev att vi svängde runt långa sjön vilket tog närmare 2 dagar och blev kanske 50 mil. Det går fortare när man kör mc på det mindre vägnätet.... :rolleyes:

räven
2014-11-16, 23:27
Lärorik storkurshelg i Arlanda med SMC

Ove
2014-11-18, 08:50
Lärorik storkurshelg i Arlanda med SMC

:) Fick telefonrapport direkt från lyan att det gällde vägspaning. Bra, men jag undrar lite var den annonserades? :hmmmm2:

:confused: Vädret liknar skit som det gjort bra länge nu. Regnet hänger i luften utan att kunna bestämma sig för om det ska falla ner eller dra bort. Går man ut så blir man blöt, kör man bil får torkarna gå på intermittent hela tiden, stannar man inne blir man till slut ganska uttråkad. Får göra något - jag tror jag bakar.... :rolleyes:

erikn
2014-11-18, 09:18
http://www.thelocal.se/20141116/sweden-heads-for-darkest-november-on-record


Many Swedes spend November wondering where the sun has gone and this year has been greyer than usual with the month promising to be the darkest on record in some parts of the country.

räven
2014-11-19, 18:39
Nu har jag ingen lust att köra, jäkla trist väder.

LowTech
2014-11-19, 20:09
Nu har jag ingen lust att köra, jäkla trist väder.
Värre än så, det är ett ständigt småpissande uppifrån så att vägen ständigt hålls blöt..
Hade nog hoppats på en tur till innan vintergarageringen

Ove
2014-11-23, 10:40
Nu har jag ingen lust att köra, jäkla trist väder.


Värre än så, det är ett ständigt småpissande uppifrån så att vägen ständigt hålls blöt..
Hade nog hoppats på en tur till innan vintergarageringen

:rolleyes: Hade också hoppats men nu kommer jag nog att hänga in kostymen i garderoben och invänta att fåglarna börjar återvända till högan nord. Om det rätta vinterföret kommer - vilket knappast är troligt - får jag väl plocka ut en hoj ur skåpet, annars får jag väl göra en vända med laddaren vilket jag räknar som fusk. En resa på hösten brukar vara nog för att hålla laddningen under vintern. Jag förvarar ju hojarna kallt....

räven
2014-11-23, 10:47
:rolleyes: Hade också hoppats men nu kommer jag nog att hänga in kostymen i garderoben och invänta att fåglarna börjar återvända till högan nord. Om det rätta vinterföret kommer - vilket knappast är troligt - får jag väl plocka ut en hoj ur skåpet, annars får jag väl göra en vända med laddaren vilket jag räknar som fusk. En resa på hösten brukar vara nog för att hålla laddningen under vintern. Jag förvarar ju hojarna kallt....
Denna årstid är mellan hopp å förtvivlan. Själv försöker jag hitta någon arbetslust i gamla kroppen.

Ove
2014-11-23, 20:49
Själv försöker jag hitta någon arbetslust i gamla kroppen.

:hmmmm2: Hmm, verkar hopplöst, kanske man skulle satsa på en ny kropp? Finns det helkroppstransplantation? :rolleyes:

räven
2014-11-23, 21:05
:hmmmm2: Hmm, verkar hopplöst, kanske man skulle satsa på en ny kropp? Finns det helkroppstransplantation? :rolleyes:
Läs reklamen Ove, piggaupp piller att köpa.

Ove
2014-11-23, 22:30
Läs reklamen Ove, piggaupp piller att köpa.

Räcker med piller, vill ha plats för lite vanlig mat i kosten också. :eating:

Olle Å
2014-11-23, 23:13
:hmmmm2: Hmm, verkar hopplöst, kanske man skulle satsa på en ny kropp? Finns det helkroppstransplantation? :rolleyes:

Såg en kortfilm ,som handlade om just det. En man med massor av pengar hittade en välbyggd yngling vars blodgrupper osv stämde med hans, så en transplantation kunde ske. Kommer inte ihåg vilken ordning det skedde, men han köpte ynglingens muskler bit för bit. till slut hade han en ynglings kropp, men då var pengarna slut. Han gick dock ner till stranden för att visa upp sig och fick då se att flickorna hade flockats runt den fd. ynglingen som nu hade massor med pengar.:eek::eek::eek::eek:

Chappy
2014-11-25, 22:46
När det regnar manna har den fattige ingen sked . Nu gör detta mig inget, för jag tycker bättre om jordpära. När jag var yngre drömde jag om att ha ett garage med smörjgrop att rundsmörja , byta avgasrör och underedsbehandla i. Nu när jag fått en grop,rundsmörjs inte bilar, avgassystemet är rostfritt och plåten galvaniserad. Funderar på om det går att odla kräftor o ål i den?

räven
2014-11-25, 23:46
När det regnar manna har den fattige ingen sked . Nu gör detta mig inget, för jag tycker bättre om jordpära. När jag var yngre drömde jag om att ha ett garage med smörjgrop att rundsmörja , byta avgasrör och underedsbehandla i. Nu när jag fått en grop,rundsmörjs inte bilar, avgassystemet är rostfritt och plåten galvaniserad. Funderar på om det går att odla kräftor o ål i den?

Livet förändras. En granngubbe va förbannad för han hade bara en liter på motboken när dom andra hade två.

Ove
2014-11-26, 09:36
När det regnar manna har den fattige ingen sked . Nu gör detta mig inget, för jag tycker bättre om jordpära. När jag var yngre drömde jag om att ha ett garage med smörjgrop att rundsmörja , byta avgasrör och underedsbehandla i. Nu när jag fått en grop,rundsmörjs inte bilar, avgassystemet är rostfritt och plåten galvaniserad. Funderar på om det går att odla kräftor o ål i den?

:hmmmm2: När jag och hustrun letade hus för ca. 20 år sen blev jag ganska tänd på en före detta Filadelfiakyrka som hade dopbassängen kvar under golvet i stora salen. Tänk va kul att ha en egen swimmingpool i vardagsrummet! Visserligen bara 1,5 X 1,5 meter och bara kallvatten, men ändå! :D

Pool i garaget kan väl inte vara fel? :)

räven
2014-11-26, 12:14
:hmmmm2: När jag och hustrun letade hus för ca. 20 år sen blev jag ganska tänd på en före detta Filadelfiakyrka som hade dopbassängen kvar under golvet i stora salen. Tänk va kul att ha en egen swimmingpool i vardagsrummet! Visserligen bara 1,5 X 1,5 meter och bara kallvatten, men ändå! :D

Pool i garaget kan väl inte vara fel? :)

Den kunde väl dugt till smörjgrop Ove

Chappy
2014-11-26, 12:26
Pool vore kanske inte så dumt. Varför inte göra två flugor på smällen o löga sig bland ålar o kräftor? Med rätt agn kan man kanske få upp en lutfisk till Jul.

räven
2014-11-26, 12:31
Pool vore kanske inte så dumt. Varför inte göra två flugor på smällen o löga sig bland ålar o kräftor? Med rätt agn kan man kanske få upp en lutfisk till Jul.

Låter härligt, men behåll byxor på om lutfisken är på hugget.

Chappy
2014-11-26, 12:43
Låter härligt, men behåll byxor på om lutfisken är på hugget.

Abbans!Tänkte inte på de. Julsillen o ansjovisen då? Dom små kan väl inte vara så farliga? Men det blir väl en jäkla massa stim i garaget då.

Ove
2014-11-26, 17:47
:hello: Men HALLÅ - fiskpeeling har ju varit inne ett tag! Lämpliga fiskar skulle göra hela kroppen len och fin. VARNING dock för pirajor och liknande. Ål och krabbor skulle nog vara lagom upplivande... ;)

räven
2014-11-26, 18:28
:hello: Men HALLÅ - fiskpeeling har ju varit inne ett tag! Lämpliga fiskar skulle göra hela kroppen len och fin. VARNING dock för pirajor och liknande. Ål och krabbor skulle nog vara lagom upplivande... ;)

Jag kryper inte bland krabbor utan byxor

Ove
2014-11-26, 22:10
Jag kryper inte bland krabbor utan byxor

:p Ärú bangen för ett nyp gamle man? :)

räven
2014-11-26, 23:36
:p Ärú bangen för ett nyp gamle man? :)

Lite fegt va ?

Ove
2014-11-27, 07:45
Lite fegt va ?

:) Ju äldre man blir ju kraftigare stimulans behöver man.. ;)

Tänker på pappa Antons vällustrop "aaaAAA.". när Emil släppt ut kräftorna på köksgolvet. Fast det var ju bara kräftor - och bara stortån, kanske bättre att ha sådana. :hmmmm2:

räven
2014-11-27, 18:10
Nu blir det nog vinterpaus med hojkörning. Kossor i ladugården å en avverkning att köra ut från skogen. Hoppas hälsan håller i sig å det blir någon krona över för Mcutflykter nästa år.

Ove
2014-11-27, 23:37
Nu blir det nog vinterpaus med hojkörning. Kossor i ladugården å en avverkning att köra ut från skogen. Hoppas hälsan håller i sig å det blir någon krona över för Mcutflykter nästa år.

Själv håller jag på att vaccinera mig mot alla dumma idéer om hundägande. Hundvakt i dagarna två och efter första dagen är jag helt övertygad om att jag passar hellre 50 - 100 kor, dom slipper man iallafall ha med sig i köket och framför TV;n. Dom envisas inte heller med att vilja ligga i min säng.

räven
2014-11-28, 00:10
Själv håller jag på att vaccinera mig mot alla dumma idéer om hundägande. Hundvakt i dagarna två och efter första dagen är jag helt övertygad om att jag passar hellre 50 - 100 kor, dom slipper man iallafall ha med sig i köket och framför TV;n. Dom envisas inte heller med att vilja ligga i min säng.

Nackdelen med kor kontra hund inomhus är att dom äter mer å skiter mer.

Ove
2014-11-28, 08:24
Nackdelen med kor kontra hund inomhus är att dom äter mer å skiter mer.

:rolleyes: OK, men äter gör dom själva och man slipper samla skiten i små svarta påsar. :)

Åsså gnäller dom inte om att få sitta i knä´t.

Väse Conny
2014-11-29, 19:38
Jag vill åka motorcykel.....
Men det regnar ju jämt + det är ju mörkt utom just på lunchrasten
Det finns lite gummi kvar på däcken som jag är för snål för att bara kassera, jag vill lägga detta gummi på vägen istället för i återvinningen. Tänkte lämna Anake II för nabbdäck i någon form du grus o lera attraherar mig oerhört
Jag har nu lärt mig att körning i grupp jämfört med att köra själv påverkar däckslitaget oerhört
Jag har alltså hamnat i en grupp som kör som tusan....och då min hoj är äldst/slöast/mm får jag kompensera med max gas & kortare broms sträcka så det äter även framhjulet lika mycket som bak
Kurvig asfalt är inte fy skam det heller, ut med knät i kurvorna och dra på det är gött det med
Trevlig Lördag önskar Väse Conny

Ove
2014-11-29, 20:14
Jag vill åka motorcykel.....
Tänkte lämna Anake II för nabbdäck i någon form du grus o lera attraherar mig oerhört
Trevlig Lördag önskar Väse Conny

Rätt tänkt! Trevlig helg du också! :shakehands:

räven
2014-11-30, 18:33
Avrostning i dag. På att köra skogsvagn.

mel
2014-12-01, 15:17
Skogsvagn?

räven
2014-12-01, 15:33
Skogsvagn?

Man sitter i en traktor,drar i spakar å det kommer upp pinnar på vagnen.

Ove
2014-12-01, 17:58
Man sitter i en traktor,drar i spakar å det kommer upp pinnar på vagnen.

:confused: Perfekt sysselsättning just nu med innejobb utomhus. Ingen snö heller som ställer till och gömmer virket. Liiite avundsjuk för det är kul att köra.

Körandet får vara nu för det är konstant minus utom mitt på dan en stund. Idag har tiden fördrivits vid spisen. Experimentlunch med pasta och en sås gjort på lite älgfärs som jag brynte ganska hårt, trattkantarelller, lök, paprika, purjo + grädde. Blev riktigt gott!

Julförberedelser i form av köttbullar. Denna gången med blandfärs på älg, vildsvin, tamsvin och ko. Ingen hund, även om jag hade tankar på att mala färs av den ene som gnällde kontinuerligt medan jag var hundvakt. Barnbarnetmitt är duktig på att mala i sig farfars köttbullar så det blir nog att jag får steka på ett par kilo till innan jul. Sen blir det att baka. Brukar göra trollfötter till julen bara för att fjolla till det lite. :santaclaus:

räven
2014-12-01, 19:00
Om jag inte vore GSförare skulle jag nog bli skogsvagnsförare. Nu är det så väl att vårt klimat delar på dessa sysslor. Skogsvagnskörningen ska generera någon krona till GSkörning. När det blir vår garageras skogsvagnen å GSen kommer ut. Jag har räknat på detta hela livet å äntligen kommit på lösningen. Till våren dyker det upp en GSluffare på gårdsplanen. Hungrig å trött å dricker helst ett glas rött till maten. Drar historier om det ljuva luffarlivet. Hoppas hälsan håller i sig så 2015 blir många möten å vägar där ute. Ät nu inte för mycket julmat utan ni har plats med tankväskan. Faen det blev ju en hel novell.

Ove
2014-12-03, 17:11
Till våren dyker det upp en GSluffare på gårdsplanen. Hungrig å trött å dricker helst ett glas rött till maten. Drar historier om det ljuva luffarlivet. Hoppas hälsan håller i sig så 2015 blir många möten å vägar där ute. Ät nu inte för mycket julmat utan ni har plats med tankväskan. Faen det blev ju en hel novell.

:D Alltid välkommen! Hoppas på att det då även dyker upp en Transa med en annan luffare på ryggen i flyttfåglarnas tid.

Ett glas rött? Kan ju med tanke på alla Norska äventyr betyda torsk för det är ju brukligt där. Annars får vi inventera frysen om där ligger någon gammal korvasnaling. :hmmmm2: Äsch, brukar ordna sig....

Först blir det Lucia, jul, nyår, trettone och tjugondag Knut och sen får man börja titta mot himlen i söder så småningom. När plogar med sångsvan tutar fram norrut är det dags att börja kolla var tranorna håller hus. När dom börjar flaxa med vingarna är det dags att syna materialet och ta ut för luftning. Bra fåglar dom där - man slipper använda almanacka som inte är rättvisande i förhållande till vädret. :rolleyes:

räven
2014-12-03, 23:22
:D Alltid välkommen! Hoppas på att det då även dyker upp en Transa med en annan luffare på ryggen i flyttfåglarnas tid.

Ett glas rött? Kan ju med tanke på alla Norska äventyr betyda torsk för det är ju brukligt där. Annars får vi inventera frysen om där ligger någon gammal korvasnaling. :hmmmm2: Äsch, brukar ordna sig....

Först blir det Lucia, jul, nyår, trettone och tjugondag Knut och sen får man börja titta mot himlen i söder så småningom. När plogar med sångsvan tutar fram norrut är det dags att börja kolla var tranorna håller hus. När dom börjar flaxa med vingarna är det dags att syna materialet och ta ut för luftning. Bra fåglar dom där - man slipper använda almanacka som inte är rättvisande i förhållande till vädret. :rolleyes:

Tack Ove. Hoppas att vintern går fort å vi kan träffas å köra tillsammans igen. Tranorna brukar ju bli första. Nu måste man kanske va hemma vid valurnan,eller förtidsrösta om det nu går. Sur i kväll på denna lekstuga som tydligen riksdagen är. Snackar som trotsiga tonåringar.

Jan-Olov
2014-12-04, 07:18
Ja det är en skam att vuxna mänskor inte kan lösa detta.

Ove
2014-12-04, 08:47
Ja det är en skam att vuxna mänskor inte kan lösa detta.

:mad: Instämmer! Och dom ska vara dom mogna och omdömesgilla som ska styra riket?

Vi har, som det heter, demokrati och folket har röstat som dom gjort. Blockpolitiken har gjort dubbla självmål genom att försöka isolera SD. Jag röstar inte med SD för det finns stora delar i deras politik som jag inte gillar. Jag anser ändå att eftersom dom har gått hem hos en stor del av väljarkåren så är dom ändå med på banan. Vill man så kan man bryta upp blocken och regera tillsammans så fungerar det utan krångel, varje fråga avgörs genom att alla är med och röstar, var och en efter sin övertygelse. Jag inbillar mig att det är så demokratin är tänkt.

Pakter och allianser hör hemma hör väl hemma i TV-såpor som t.ex Robinson. :rolleyes: :p

Olle Å
2014-12-04, 10:47
:mad: Instämmer! Och dom ska vara dom mogna och omdömesgilla som ska styra riket?

Vi har, som det heter, demokrati och folket har röstat som dom gjort. Blockpolitiken har gjort dubbla självmål genom att försöka isolera SD. Jag röstar inte med SD för det finns stora delar i deras politik som jag inte gillar. Jag anser ändå att eftersom dom har gått hem hos en stor del av väljarkåren så är dom ändå med på banan. Vill man så kan man bryta upp blocken och regera tillsammans så fungerar det utan krångel, varje fråga avgörs genom att alla är med och röstar, var och en efter sin övertygelse. Jag inbillar mig att det är så demokratin är tänkt.

Pakter och allianser hör hemma hör väl hemma i TV-såpor som t.ex Robinson. :rolleyes: :p

Vi skall ju inte tala om politik, men vill nog påstå att riktig demokrati inte alls råder då det gäller gräsroten. Det är ju precis som i mcvärlden, men vill ju vara andra till lags och inte skilja sig från mängden genom att, trots sin egen önskan vilja ha en hoj av annan sort.
Speciellt gäller det ju mindre orter då alla har koll på varann och observerar på sina möten vilka som är trogna eller inte.:mad::mad::mad:
Själv anser jag mig vara något av en Motvalls käring.:cool::cool:

Ove
2014-12-04, 13:31
Själv anser jag mig vara något av en Motvalls käring.:cool::cool:

:D Det gör du rätt i, här har du en till! ;)

Skit samma med politiken, hjärtligt trött på bjäbbandet. Håller på att förbereder en lugn jul istället. Nu har jag bakat frysen full så det ska räcka in på nästa år. Medan jag höll på med det slog mig en tanke - sjömansbiff!
Kollade runt i förråden men inga sjömän så långt jag kunde se så det får bli någon annan variant med gris istället. Grytan stå nu på spisen och luktar GOTT. Kanske, om det smakar gott också, det kan vara något att lägga på minnet tills vi ses igen. Alltid bra ned sånt som går fort att laga efter turen. :eating:

:hmmmm2: Få sen nu... Matstället som jag fick tips om av Räven ligger vid avfarten till Barnarp?
Ska åka en sväng och shoppa söderut nån dag och då är det gott att kunna stanna för att sträcka ut bukskinnet lite under resan. :cool:

räven
2014-12-04, 14:11
:D Det gör du rätt i, här har du en till! ;)

Skit samma med politiken, hjärtligt trött på bjäbbandet. Håller på att förbereder en lugn jul istället. Nu har jag bakat frysen full så det ska räcka in på nästa år. Medan jag höll på med det slog mig en tanke - sjömansbiff!
Kollade runt i förråden men inga sjömän så långt jag kunde se så det får bli någon annan variant med gris istället. Grytan stå nu på spisen och luktar GOTT. Kanske, om det smakar gott också, det kan vara något att lägga på minnet tills vi ses igen. Alltid bra ned sånt som går fort att laga efter turen. :eating:

:hmmmm2: Få sen nu... Matstället som jag fick tips om av Räven ligger vid avfarten till Barnarp?
Ska åka en sväng och shoppa söderut nån dag och då är det gott att kunna stanna för att sträcka ut bukskinnet lite under resan. :cool:

Hoppas det är samma ägare nu. Annars kan du bli lika besviken som jag blev i Lom. Mitt torskätarställe blivit kebab någonting.

Ove
2014-12-05, 08:54
Hoppas det är samma ägare nu. Annars kan du bli lika besviken som jag blev i Lom. Mitt torskätarställe blivit kebab någonting.

Restauranger kan vara knepiga. Jag och hustrun fick i somras tips om ett matställe som hade så god mat så att pålitliga gottegrisar var lätt lyriska. Vi var där bara några dagar efter och maten vi fick efter lång väntan var INTE god. Smaklös, blek och slarvigt kastad på tallrikarna. Det enda som hade arom var själva kocken som själv kom ut med tallrikarna, han luktade som han hade kört några träningspass och sen sovit i kläderna nån vecka. :p

Nä fy fan, det kan alltså räcka med skiftombyte i köket för att hela fasaden ska rasa... :mad:

Olle Å
2014-12-05, 10:43
Håller verkligen med Ove och Räven. Det brukar ofta bli sämre vid personal och ägarbyte, då det kommer personer som i första hand bara vill tjäna pengar. Blir då ofta outbildad kökspersonal för den är billig. Många på mindre ställen jobbar ju svart i dubbel bemärkelse.
Hur kan man kalla en pizzeria för restaurang??? Kanske för att det skall låta bättre.
Den sk. servicekänslan har ju många gånger försvunnit. Känslan man får då man kommer in på en del ställen i bland lämpar sig inte för tryck. Har hänt några gånger att jag helt enkelt gått ut igen.
Vår gamla matkultur på de lite enklare ställena verkar ha försvunnit iom. McDonalds etablerade sig.
Allt verkar ju ha med pengar att göra. Billiga matvaror, billig personal. Vad får vi egentligen i vår mat? Var kommer den ifrån och hur?
Börjar nog likna bil och Mc branscherna. Som exvis ett genuint märke som förknippas med ett land, visar sig vara tillverkat i ett annat land.......

räven
2014-12-05, 11:07
Håller verkligen med Ove och Räven. Det brukar ofta bli sämre vid personal och ägarbyte, då det kommer personer som i första hand bara vill tjäna pengar. Blir då ofta outbildad kökspersonal för den är billig. Många på mindre ställen jobbar ju svart i dubbel bemärkelse.
Hur kan man kalla en pizzeria för restaurang??? Kanske för att det skall låta bättre.
Den sk. servicekänslan har ju många gånger försvunnit. Känslan man får då man kommer in på en del ställen i bland lämpar sig inte för tryck. Har hänt några gånger att jag helt enkelt gått ut igen.
Vår gamla matkultur på de lite enklare ställena verkar ha försvunnit iom. McDonalds etablerade sig.
Allt verkar ju ha med pengar att göra. Billiga matvaror, billig personal. Vad får vi egentligen i vår mat? Var kommer den ifrån och hur?
Börjar nog likna bil och Mc branscherna. Som exvis ett genuint märke som förknippas med ett land, visar sig vara tillverkat i ett annat land.......

När man haft en härlig dag på hojen vill man ha en bra kvällsstund med god mat å nåt gott att dricka. Funkar inte detta är man inte nöjd med dagen. Nu är väl vi gamlingar lite extra fjantiga med maten. Redie mat som vi säger i Småland.

Röjkvist
2014-12-05, 18:22
Vi brukar under sommarhalvåret käka på golfrestauranger.
Dit har inte pizzafolket nått ännu!

Ove
2014-12-05, 19:01
Vi brukar under sommarhalvåret käka på golfrestauranger.
Dit har inte pizzafolket nått ännu!

:) Bra generellt tips - men undantag finnes. En golfrestaurang i "lagoma cirkeln" från mig körde med brunch i några år. Flottiga korvbitar och svavelluktande äggröra mitt på dagen!! :confused: Gick för min del på den minan två(2) gånger. :rolleyes:

Den golfrestaurangen har nu bytt ledning så kanske man kan försöka igen efter att ha kollat extra noga.

Olle Å
2014-12-06, 11:32
:) Bra generellt tips - men undantag finnes. En golfrestaurang i "lagoma cirkeln" från mig körde med brunch i några år. Flottiga korvbitar och svavelluktande äggröra mitt på dagen!! :confused: Gick för min del på den minan två(2) gånger. :rolleyes:

Den golfrestaurangen har nu bytt ledning så kanske man kan försöka igen efter att ha kollat extra noga.

När vi ändå är inne på ämnet golfrestaurang kan jag nämna och även rekommendera Ankans Golfrestaurang som ligger vid Billeruds Golfbana utanför Säffle. Deras julbord var väldigt fin förra året, så de får oss som gäster i år igen. Har ju även ätit där vid annat tillfälle:):)
Tror inta att det kan komma in pizzafolk på golfbanorna av en viss anledning.:D:D

Olle Å
2014-12-06, 11:38
Antagligen blir det en dålig vinter med en massa halka och lite snö, så nu skall jag köpa ett däck att dubba.

räven
2014-12-06, 14:58
Antagligen blir det en dålig vinter med en massa halka och lite snö, så nu skall jag köpa ett däck att dubba.

Eftersom jag menar köra traktor å skogsvagn, vill jag inte ha massa snö. Gillar din prognos nu när jag garagerat GSen å kör i skogen med traktorn. Ganska kul vinternöje faktisk, som kan ge någon krona till kommande hojäventyr.

Olle Å
2014-12-06, 17:43
Eftersom jag menar köra traktor å skogsvagn, vill jag inte ha massa snö. Gillar din prognos nu när jag garagerat GSen å kör i skogen med traktorn. Ganska kul vinternöje faktisk, som kan ge någon krona till kommande hojäventyr.

Lade ett bud idag på en Suzuki Freewind. ganska mycket som behöver fixas på den men vi får väl se vad säljaren tycker.

räven
2014-12-06, 18:34
Lade ett bud idag på en Suzuki Freewind. ganska mycket som behöver fixas på den men vi får väl se vad säljaren tycker.

Ok,har du provkört eller grisen i säcken?

Olle Å
2014-12-06, 22:33
Ok,har du provkört eller grisen i säcken?

Har provkört en liten gris i säcken. Jäkligt förrädiskt väglag i dag med osynlig halka här och där. Fick ta det ganska lugnt. Lite ojämn i gången på lägre varv och lite annat småfix.
5000 mil och lite smårepig.
Får väl se vad säljaren tycker om mitt bud.
Skall en verkstad fixa till hojen blir det dyrt, ca 5000:- Ventiljustering och styrlagerbyte bla.

räven
2014-12-06, 22:44
Har provkört en liten gris i säcken. Jäkligt förrädiskt väglag i dag med osynlig halka här och där. Fick ta det ganska lugnt. Lite ojämn i gången på lägre varv och lite annat småfix.
5000 mil och lite smårepig.
Får väl se vad säljaren tycker om mitt bud.
Skall en verkstad fixa till hojen blir det dyrt, ca 5000:- Ventiljustering och styrlagerbyte bla.

Va det något som passar dig? Nåt på kommande Norgeäventyr ?

LowTech
2014-12-07, 10:26
Har du problem med grannarna?
Inte?
Se då till att blir några.
Fixa till en liten enkel julbelysning till huset och bli evig ovän med dem..
http://www.viivilla.se/tradgard/belysning/husbelysning-gangnam-style/?utm_campaign=284093_SE_vecka49_l%C3%B6r_A&utm_medium=email&utm_source=Sverige-All_Recipients

OBS ljud på!

Olle Å
2014-12-07, 13:10
Va det något som passar dig? Nåt på kommande Norgeäventyr ?

NJA, det vet jag inte än. Hojen är ju mer än 30 kg lättare och ungefär lika stark som Transalpen. Om jag köper den så skall jag skrämma upp den en del, på samma sätt som jag gjorde med min gamla Dominator.:D:D

Ove
2014-12-07, 16:44
Har du problem med grannarna?
Inte?
Se då till att blir några.
Fixa till en liten enkel julbelysning till huset och bli evig ovän med dem..
http://www.viivilla.se/tradgard/belysning/husbelysning-gangnam-style/?utm_campaign=284093_SE_vecka49_l%C3%B6r_A&utm_medium=email&utm_source=Sverige-All_Recipients

OBS ljud på!

:mad: Tur att jag har de grannar jag har! Skulle bli galen ganska snabbt av allt blinkande ... :p

räven
2014-12-07, 17:04
NJA, det vet jag inte än. Hojen är ju mer än 30 kg lättare och ungefär lika stark som Transalpen. Om jag köper den så skall jag skrämma upp den en del, på samma sätt som jag gjorde med min gamla Dominator.:D:D

Vmotorn borde leverera mer jämt vrid? Jag kan ju va lite 2cyl vriden ?

Olle Å
2014-12-07, 18:14
Vmotorn borde leverera mer jämt vrid? Jag kan ju va lite 2cyl vriden ?

V-motorn har ju en annan karaktär i sin gång. Verkar ha bättre drag i större register. Enstånkan har ju mest drag i mellanregistret. Behöver växlas oftare.
Har inga effektkurvor tillgängliga, tyvärr, för då kan man direkt se de olika motorernas karaktär.

räven
2014-12-07, 18:35
V-motorn har ju en annan karaktär i sin gång. Verkar ha bättre drag i större register. Enstånkan har ju mest drag i mellanregistret. Behöver växlas oftare.
Har inga effektkurvor tillgängliga, tyvärr, för då kan man direkt se de olika motorernas karaktär.

V å Boxer är ofta väldigt vridstarka med brett register.

Olle Å
2014-12-07, 20:53
V å Boxer är ofta väldigt vridstarka med brett register.

Blir nog inget av att köpa en Freewind, men däremot skulle jag vilja ha tag i någon som kan trimma upp en Ta-motor kanske 10 hkr. Har en extra liggande som bara gått ca 3000 mil.:):)

räven
2014-12-07, 22:20
Blir nog inget av att köpa en Freewind, men däremot skulle jag vilja ha tag i någon som kan trimma upp en Ta-motor kanske 10 hkr. Har en extra liggande som bara gått ca 3000 mil.:):)

Frågan är om det låter sig göras med bibehållen karaktär. Varvhästar ökar sällan körglädjen på äventyrshojar.
Jag provat några 150 hk äventyrshojar som förlorat sitt bottenvrid.

Ove
2014-12-12, 17:16
:confused: Mycket att tänka på i kväll! Bästa nattskjortan nystruken och fin och nykammad i håret när man går till sängs. Och glöm inte att ta ut snuset för i morgon kanske Lucia och alla tärnorna kommer med kaffe, lussekatt och gomorronpuss. :)

räven
2014-12-12, 18:11
:confused: Mycket att tänka på i kväll! Bästa nattskjortan nystruken och fin och nykammad i håret när man går till sängs. Och glöm inte att ta ut snuset för i morgon kanske Lucia och alla tärnorna kommer med kaffe, lussekatt och gomorronpuss. :)

Du mener en ska ställa se te i händelse de kummer nåen ?

Väse Conny
2014-12-12, 19:33
KTM 625 -02 25000:- på Blocket
50 hästar 5 växlar, lätt o smidig
Kan det va nått ?

räven
2014-12-12, 20:07
KTM 625 -02 25000:- på Blocket
50 hästar 5 växlar, lätt o smidig
Kan det va nått ?

Beror vad du vill ha den till ?

Väse Conny
2014-12-13, 00:17
Den skulle vara istället för en repig Suzuki

räven
2014-12-13, 00:22
Den skulle vara istället för en repig Suzuki

Hittat en del kul grusvägar norr om Väse, så varför inte.

Olle Å
2014-12-13, 00:26
KTM 625 -02 25000:- på Blocket
50 hästar 5 växlar, lätt o smidig
Kan det va nått ?

Köp KTM och bo i verkstan.:eek::eek::eek:

Olle Å
2014-12-13, 00:28
Hittat en del kul grusvägar norr om Väse, så varför inte.

Väse Conny borde väl kunna guida oss runt där??

Väse Conny
2014-12-13, 01:16
Det vore en fröjd och ära att få glida runt med er på "mina" vägar
Det kan tom bli en Lördags tur om vädret håller upp lite

Olle Å
2014-12-13, 10:53
Det vore en fröjd och ära att få glida runt med er på "mina" vägar
Det kan tom bli en Lördags tur om vädret håller upp lite

Låter bra. Hör av dig bara. Nu har vi ren isgata här, så jag får vänta till det nya däcket som är beställt, kommit.:):)
Det har korta dubbar, så det går bra att köra på asfalten med det.

räven
2014-12-13, 17:44
Skulle vara kul att träffas å köra där.

Ove
2014-12-13, 18:40
Det vore en fröjd och ära att få glida runt med er på "mina" vägar
Det kan tom bli en Lördags tur om vädret håller upp lite

:) Jag hänger gärna på en vacker dag, gärna när lärkorna drillar i skyn! Norr om Väse har jag en fantastisk förmåga att hamna där jag inte har tänkt så det vore guld att få guidening i oredan. Nattplats och frukost för genomresande Smålänning ordnas. :)

Appropå morgonen - inte fasen kom det någon Lucia inte! Gjorde mig nattfin alldeles i onödan, kunde lika gärna lagt mig med okammade mustascher... :(

räven
2014-12-13, 20:11
Tack Ove. Norr om Väse är som Bermuda triangeln. Kompassen går i spinn å solen lyser från alla håll på packväskan.
Sa dig Ove att det va onödigt att ta på ren nattskjorta.

Ove
2014-12-13, 23:07
Tack Ove. Norr om Väse är som Bermuda triangeln. Kompassen går i spinn å solen lyser från alla håll på packväskan.

Hm, ja solen går i spinn och kompassen lyser - med sin frånvaro. :confused:


Sa dig Ove att det va onödigt att ta på ren nattskjorta.

Stämmer! Men Lucia kom ändå, på kvällen. Ett helt gäng med damer från byn som gick runt och knackade på och sjöng riktigt vackert! Såna överraskningar uppskattar jag verkligen, tror t.o.m. att jag, gamla surgubben, blev lite rörd. :knuddel: :o

Olle Å
2014-12-14, 12:59
Efter många funderingar har jag bestämt mig för att inte byta Transalpen i alla fall. Om jag byter , så blir det nog till en nyare.
Men å andra sidan har den ju bara gått ca 3500 mil och är ju nätt och jämt inkörd. Dessutom är den ju utrustad och klar för att ge sig ut på lite touring. Ev. köper jag en ny GPS. Alltså, ready for ride.
Några skönsjungande lucior fick jag tyvärr inte uppleva här ute i vildmarken, annat än att min dotter kom på besök. Hon ville inte sjunga.

räven
2014-12-14, 13:10
Efter många funderingar har jag bestämt mig för att inte byta Transalpen i alla fall. Om jag byter , så blir det nog till en nyare.
Men å andra sidan har den ju bara gått ca 3500 mil och är ju nätt och jämt inkörd. Dessutom är den ju utrustad och klar för att ge sig ut på lite touring. Ev. köper jag en ny GPS. Alltså, ready for ride.
Några skönsjungande lucior fick jag tyvärr inte uppleva här ute i vildmarken, annat än att min dotter kom på besök. Hon ville inte sjunga.

Tycker TAn verkar gå bra å ganska bränslesnål. Bensin i Norge är ju dyrt.

Olle Å
2014-12-15, 10:35
Tycker TAn verkar gå bra å ganska bränslesnål. Bensin i Norge är ju dyrt.

Visst går den bre. Jag har ju kört ca 10000 mil med en 650 enstånka och när jag tänker efter, vill jag nog hellre köra en TA. , även om den är lite tyngre.:santaclaus::santaclaus:

räven
2014-12-15, 17:20
Nåja, det blir ju ändå tungt när man är packad för en vecka äventyr.

Olle Å
2014-12-16, 10:19
Nåja, det blir ju ändå tungt när man är packad för en vecka äventyr.

Stämmer nog. Men man får passa sig för att lägga för tunga grejer i topboxen för då har man en hoj som inte gillar spårig väg.:santaclaus::santaclaus:

Olle Å
2014-12-16, 10:52
Börjar se en ljusning i stilleståndet. Får kanske mitt bakdäck i morgon, så sen skall det köras lite i alla fall. Vi har isgata och bar väg om vartannat. Lurigt då temperaturen svänger runt nollan hela tiden. Därför blir det kortdubbat på hojen. Bildubb på framhjulet och sk. taxidubb i bak. Bara en dubb per klack för annars så går det väldigt dåligt på asfalt. Endurodubb på hård grusväg pallar inte många timmar, men jättekul så länge de varar.

räven
2014-12-16, 11:03
Börjar se en ljusning i stilleståndet. Får kanske mitt bakdäck i morgon, så sen skall det köras lite i alla fall. Vi har isgata och bar väg om vartannat. Lurigt då temperaturen svänger runt nollan hela tiden. Därför blir det kortdubbat på hojen. Bildubb på framhjulet och sk. taxidubb i bak. Bara en dubb per klack för annars så går det väldigt dåligt på asfalt. Endurodubb på hård grusväg pallar inte många timmar, men jättekul så länge de varar.
Jag ska köra ut virke från skogen. Bra, blir inte så mycket tankar att köra hoj. Bra, om det blir någon slant över till reskassa.

Olle Å
2014-12-16, 18:03
Jag ska köra ut virke från skogen. Bra, blir inte så mycket tankar att köra hoj. Bra, om det blir någon slant över till reskassa.

Det blir ju billigare att resa i Norge bästa år. Norska kronan och den svenska ligger just nu jämsides, med den skillnaden att den norska faller i värde, pga. att oljepriserna på världsmarknaden har sjunkit.:santaclaus::santaclaus:

räven
2014-12-16, 18:09
Det blir ju billigare att resa i Norge bästa år. Norska kronan och den svenska ligger just nu jämsides, med den skillnaden att den norska faller i värde, pga. att oljepriserna på världsmarknaden har sjunkit.:santaclaus::santaclaus:

Kanske ska öka till tre Norgeresor då ?

Olle Å
2014-12-17, 10:42
Kanske ska öka till tre Norgeresor då ?

Det skulle vara trevligt.
Idag har vi isbark överallt. Kan nästan åka skridskor på vägen. Hoppas dubbdäcket kommer idag.:santaclaus::santaclaus:

räven
2014-12-17, 10:46
Det skulle vara trevligt.
Idag har vi isbark överallt. Kan nästan åka skridskor på vägen. Hoppas dubbdäcket kommer idag.:santaclaus::santaclaus:

Samma här i Småland, nära att tratta på aslet på väg till postlådan.

Olle Å
2014-12-18, 09:38
Samma här i Småland, nära att tratta på aslet på väg till postlådan.

Nu skall dubbdäcken montera, så nu skall man väl ta sig till postlådan i alla fall.:santaclaus::santaclaus:

Ove
2014-12-21, 15:34
:mad: Lite irriterad! Kanske det vore dags att höja körkortsåldern till 40 eller så... :mad:

Kom på 26;an och skulle svänga ut på E20. Låg 20 meter efter bilen framför och gjorde en koll på trafiken på E20 när bilen bara stannar mitt i kröken och ställer sig att glo. Det finna alltså en påkörningsfil ut på E20 så det är bara att dra ut och sedan finna en bra lucka.
OK. Jag tittade kort åt vänster och upptäcker sen att bilen framför står stilla. På bromsen och låter ABS;en arbeta - släpper och styr undan och bromsar igen och stannar bredvid den andra bilen.

Kollar vad det sitter för något bakom ratten och ser ett ansikte som tillhör en person på 20-30 år som tittar tillbaka med ett fånigt flin.

Tur att man inte har reflexer som en seg 20-åring för då hade jag smällt rakt in i skuffen. :rolleyes:

esm
2014-12-22, 11:37
:mad: Lite irriterad! Kanske det vore dags att höja körkortsåldern till 40 eller så... :mad:

Kom på 26;an och skulle svänga ut på E20. Låg 20 meter efter bilen framför och gjorde en koll på trafiken på E20 när bilen bara stannar mitt i kröken och ställer sig att glo. Det finna alltså en påkörningsfil ut på E20 så det är bara att dra ut och sedan finna en bra lucka.
OK. Jag tittade kort åt vänster och upptäcker sen att bilen framför står stilla. På bromsen och låter ABS;en arbeta - släpper och styr undan och bromsar igen och stannar bredvid den andra bilen.

Kollar vad det sitter för något bakom ratten och ser ett ansikte som tillhör en person på 20-30 år som tittar tillbaka med ett fånigt flin.

Tur att man inte har reflexer som en seg 20-åring för då hade jag smällt rakt in i skuffen. :rolleyes:

Typisk inskränkt kommentar av en äldre herre som tror sig äga vägarna. Den typen av bilist jag stör mig allra mest på! Den föraren framför dig hade kanske fått körkortet relativt nyligen och var osäker vid stället. Personen hade kanske inte kört där tidigare och visste inte exakt vad som skulle ske. Vi alla är nybörjare någon gång, men efter ett tag blir man mer erfaren och säkrare i trafiken. Flinet som du fick var nog ett mer nervöst flin som många gör när man har gjort fel eller är osäker. Om körkortsåldern hade höjts så hade du haft osäkra mindre försiktiga 40-åringar i trafiken istället.

Tur att inte alla tänker som en äldre herre som tror sig stå överst i hierarkin!

Ove
2014-12-22, 14:20
Typisk inskränkt kommentar av en äldre herre som tror sig äga vägarna.

Tur att inte alla tänker som en äldre herre som tror sig stå överst i hierarkin!

:D Kul! Väntade mig den reaktionen... Det är annars helt OK att klanka på Tant Agda och gubbe med hatt vilket vi som är lite äldre får höra till leda - tvärtom är inte tillätet. Drivminorna finns i alla åldersgrupper och det var det jag syftade på egentligen. ;)

Olle Å
2014-12-22, 22:13
En annan aspekt på det hela är ju om en pensionär gör samma tavla som en yngling så skakar MAN JU PÅ HUVET ÅT PENSIONÄREN OCK SKRATTAR ÅT YNGLINGEN. Dvs., om betraktaren är motsatsen.

Ove
2014-12-22, 23:34
:santaclaus: Bara någon dag kvar till JULEN. Julestök, julmat ska fixas till 12 pers på minimal yta. Får förbereda så gott det går. Revben, köttbullar, Janssons och lite sånt kan man laga till i förväg, liksom godiset. Skinkan ska i ugnen för att vara klar på kvällen den 23;e och avsmakas varm med bröd, öl och nubbe. Omeletterna måste bara göras så dom är klara just före servering.

Ja allt det där är ju självklart men det är lite pyssligt ändå och faktiskt riktigt roligt. Klapparna har jag inget till övers för, granjäveln barrar i förtid, men Tomten är kul för barnen. Blir nog bra... ;)

GOD JUL på er alla! :santaclaus:

esm
2014-12-23, 09:43
:D Kul! Väntade mig den reaktionen... Det är annars helt OK att klanka på Tant Agda och gubbe med hatt vilket vi som är lite äldre får höra till leda - tvärtom är inte tillätet. Drivminorna finns i alla åldersgrupper och det var det jag syftade på egentligen. ;)

Det är skillnad på att vara ny i trafiken och vara osäker än att egentligen vara oförmögen att framföra ett fordon (nu syftar jag på de äldre som verkligen är oförmögna men kör ändå). Annars tycker jag inte det är rätt att klanka på Tant Agda och gubbe med hatt heller. Det är däremot befogat att klanka ner på de personer som tror sig stå över andra och som tror att trafikvett är bara för andra bilister att följa så att man själv har fritt fram.

räven
2014-12-23, 11:17
Det är skillnad på att vara ny i trafiken och vara osäker än att egentligen vara oförmögen att framföra ett fordon (nu syftar jag på de äldre som verkligen är oförmögna men kör ändå). Annars tycker jag inte det är rätt att klanka på Tant Agda och gubbe med hatt heller. Det är däremot befogat att klanka ner på de personer som tror sig stå över andra och som tror att trafikvett är bara för andra bilister att följa så att man själv har fritt fram.

Det är ju en av våra få oinskränkta mänskliga rättigheter att bedöma vilka som är idioter i trafiken. Personligen har jag svurit över sånna som absolut inte skulle vara där.

Olle Å
2014-12-23, 14:17
Det är ju en av våra få oinskränkta mänskliga rättigheter att bedöma vilka som är idioter i trafiken. Personligen har jag svurit över sånna som absolut inte skulle vara där.

Störst är bäst och har alltid rätt, eller.............????:santaclaus::santaclaus::san taclaus:

Ove
2014-12-23, 14:44
Det är skillnad på att vara ny i trafiken och vara osäker än att egentligen vara oförmögen att framföra ett fordon (nu syftar jag på de äldre som verkligen är oförmögna men kör ändå). Annars tycker jag inte det är rätt att klanka på Tant Agda och gubbe med hatt heller. Det är däremot befogat att klanka ner på de personer som tror sig stå över andra och som tror att trafikvett är bara för andra bilister att följa så att man själv har fritt fram.

:) Vad du tycker om mig som person är inte mitt problem, jag accepterar att man inte kan vara älskad av alla. Men du vet tydligen mera om hur det var i den andra bilen än vad jag skrivit och vet så jag hoppas att nästa gång vi träffas på vägen blir det mindre dramatiskt. ;)

Men du ska ha en GOD JUL du också. ;) :santaclaus:

esm
2014-12-24, 14:24
:) Vad du tycker om mig som person är inte mitt problem, jag accepterar att man inte kan vara älskad av alla. Men du vet tydligen mera om hur det var i den andra bilen än vad jag skrivit och vet så jag hoppas att nästa gång vi träffas på vägen blir det mindre dramatiskt. ;)

Men du ska ha en GOD JUL du också. ;) :santaclaus:


Nej jag har ingen aning hur det var i den andra bilen. Det kan mycket väl ha varit en idiot som man hade all rätt att skälla på. Däremot verkar det tyvärr så att folk i allmänhet har tappat sitt vett och förstånd i trafiken och skäller på allt och alla så fort någon inte gör som man själv vill (oavsett om trafikregler har följts eller inte). Tänk också på att fela är mänskligt, nästa gång kanske du står där i vägen av misstag.

God jul till dig med!

Ove
2014-12-24, 22:39
:santaclaus: Tomten har varit här och årets julbord är avätet. Gästerna har dragit sig till sin egen julefrid och alla rester är undanstuvade i kylskåpen. Väntar på att gå på midnattsmässa som vi brukar gå till på julen. Lugnt och fint några timmar vilket är skönt för en gubbe - man måste inte ha roligt hela tiden. :cool:

:confused: Kommande veckas problem: Vad gör man med julmaten som är kvar? Gillar inte att kasta bort käket. :rolleyes:

swedan
2014-12-25, 12:33
....
Vad gör man med julmaten som är kvar? Gillar inte att kasta bort käket. :rolleyes:

Prinskorv, köttbullar, skinka och potatis = pyttipanna.

mel
2014-12-25, 13:22
Precis! Eller bjud hem alla mc-kompisar på annandagsbrunch?

räven
2014-12-25, 14:30
Precis! Eller bjud hem alla mc-kompisar på annandagsbrunch?

Eller frys ner det till 1april då hungriga Mcluffare börjar att dyka upp.

Ove
2014-12-25, 18:44
Precis! Eller bjud hem alla mc-kompisar på annandagsbrunch?

Hmm - inbjudan skulle nog klinga ohörd, kallt som skam ute...


Eller frys ner det till 1april då hungriga Mcluffare börjar att dyka upp.

:hmmmm2: Nä skulle nog inte vara så bra. Fått en känsla av att luffare inte nöjer sig med uppvärmt - nylagat ska de va! ;)

Ordnar sig, en yngre anförvant kan komma och ladda upp ett gäng med lunchboxar för att ta med till jobbet..

räven
2014-12-25, 21:10
Hmm - inbjudan skulle nog klinga ohörd, kallt som skam ute...



:hmmmm2: Nä skulle nog inte vara så bra. Fått en känsla av att luffare inte nöjer sig med uppvärmt - nylagat ska de va! ;)

Ordnar sig, en yngre anförvant kan komma och ladda upp ett gäng med lunchboxar för att ta med till jobbet..

Traditionsenligt, juldagen är det lutfisk å nubbe

Olle Å
2014-12-25, 23:53
Traditionsenligt, juldagen är det lutfisk å nubbe

Jäklar det missade jag.
Fick nästan skrämselhicka i kväll när strömmen försvann. Som tur var kom den tillbaka efter en halvtimme. Hade nog gått vilse en stund.:):)

LowTech
2014-12-26, 10:30
Prinskorv, köttbullar, skinka och potatis = pyttipanna.
När jag bodde ensam rationaliserade jag min matlagning till färdiglagade "matpaket" i beg 400g margarinkartonger, fvb till frysen...
En låda = en middag /lunch. Tillagades/värmdes i mikron. Då det alltid vara samma matmängd visste jag exakta förprog av mikron. X min på 100% sen Y min på 30% effekt..
Aldrig någon etikett på, man tog en låda, innehållet fick bli en överraskning..

räven
2014-12-26, 11:41
När jag bodde ensam rationaliserade jag min matlagning till färdiglagade "matpaket" i beg 400g margarinkartonger, fvb till frysen...
En låda = en middag /lunch. Tillagades/värmdes i mikron. Då det alltid vara samma matmängd visste jag exakta förprog av mikron. X min på 100% sen Y min på 30% effekt..
Aldrig någon etikett på, man tog en låda, innehållet fick bli en överraskning..

Passar nog inte mig, om jag är sugen på torsk får jag korv stroganof