handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17 18 19 20 21 22

Olle Å
2012-11-16, 09:52
En mcförare med sin tjej bakpå kom körandes på en grusväg utanför Åmål för några år sedan.
Ett rådjur hoppade upp och mcn körde in i det. Föraren duckade, men passageraren hann ju inte utan fick rådjuret på sig och trillade av och landade som tur var i diket och inte på hårda vägen. Tjejen var ju alldeles blodig och täckt av innehållet i rådjuret som sprack då det träffade mcn. Ambulansen tillkallades och sjukvårdarna konstaterade att det inte var något större fel på tjejen utom att hon luktade något alldeles förfärligt av maginnehållet i rådjuret. Flickan fick tvätta av sig hos de som bodde alldeles intill innan hon fick följa med för ytterligare kontroll.
Mcn klarade sig utan större blessyrer.:):):)

Mats Liifv
2012-11-16, 10:50
Rådjuret som hoppade på mig klarade sig riktigt bra. Blev bara av med lite päls, vilken fastnade på mig. Kunde glatt skutta vidare, medan jag hamnade en vecka på sjukhus innan jag fick komma hem med min titanförstärkta arm. Totalt tio veckors sjukskrivning. Små marginaler...

Ove
2012-11-16, 12:26
Bror min och jag var ute och spårade av lite runt olycksplatsen. Hittade spåren av den påkörda älgen och konstaterade att den avslutade karriären med att åka bil ca 100 meter innan den landade på vägen och bilen for ner i diket.

På åkrarna omkring fann vi spår efter flera älgar i olika storlekar, massor av rådjursspår och egentligen värst av allt, grisar!

En 3,5 km lång raksträcka där fordonstrafiken går längsmed och oftast fort. På tvären är det också trafik men av djur som blir påkörda då och då. Viltstängslet slutar mitt på rakan så man behöver inte fundera på var när det hänt. Skyltning finns inte trots påstötningar från markägare och jägare.

Nollvisionen innefattar tydligen inte viltolyckor?

Ove
2012-11-18, 11:54
:rolleyes: Fortsätter att tjata om älgar...

På hemväg vid 21-tiden igår körde jag ut på en liten väg så jag kunde lysa upp det mest attraktiva gärdet vid olycksplatsen och såg fyra älgar och nio rådjur ett par hundra meter från 26;an. Tyvärr har alla skjutit fullt så det går inte att minska antalet med avsklutning. Inga skyltning aktuell.

Gör vad jag kan annars. Har en älggryta på spisen så att Olle Å kan få sig lite till livs. Han är ute och åker i regnet och efter 15 mil kan det vara dags att få något varmt i skrovet även om han förnekar all känsla av kyla. :cool: :D

Ove
2012-11-20, 12:29
:) Olle kom lyckligt hem i Söndags och allt väl.

Nu är det Tisdag och mulet men inget regn. Vaknade onödigt tidigt i morse, var lite frusen och uggen och då är det bäst att sätta igång att baka för det ger värme i kroppen att ha ugnen på högsta läge några timmar. Dessutom var det slut i frysen. Eftersom jag ändå var igång blev det en kålpudding som står inne nu. :eating:

Mat, lite vila, sen blir det nog lite köra om det inte börjar regna. Lite körning behövs för att ladda och sen fulltank ifall det kommer kyla och snö. Bäst att vara beredd. :cool:

Olle Å
2012-11-20, 13:17
:) Olle kom lyckligt hem i Söndags och allt väl.

Nu är det Tisdag och mulet men inget regn. Vaknade onödigt tidigt i morse, var lite frusen och uggen och då är det bäst att sätta igång att baka för det ger värme i kroppen att ha ugnen på högsta läge några timmar. Dessutom var det slut i frysen. Eftersom jag ändå var igång blev det en kålpudding som står inne nu. :eating:

Mat, lite vila, sen blir det nog lite köra om det inte börjar regna. Lite körning behövs för att ladda och sen fulltank ifall det kommer kyla och snö. Bäst att vara beredd. :cool:

Efter 30 mil på hojen med avbrott i Sjötorp med älggryta och sightseeing i vildsvinsskogen, var man nöjd med dagen. Visserligen regnade det någon timme på förmiddagen, men det är ju bara bagateller. Biltemas fodrade mcbyxor visade sig väl hålla måttet. Både varma och torra.
Vid några plusgrader räckte det fint med värmehandtagen och styrmuffarna.:rock::rock:

Ove
2012-11-20, 17:35
Vid några plusgrader räckte det fint med värmehandtagen och styrmuffarna.:rock::rock:

:D Provade också idag och det behövdes inte ens styrmuffar för det var nog +6 när jag drog iväg. Det blev väl bara 10 mil men det kändes helt OK.

Inte många ute och kör, Jag mötte en offroadmoppe i en kurva och ynglingen hade släpfoten ute. I nästa kurva upptäckte jag varför: Snabelbilen hade varit igång och skyltningen var normal, d.v.s ingen alls. Annars var väglaget bra, bara lite saltklet men det får man ju räkna med så här sent på sommaren. ;)

Skymningen föll på och därmed så slog jag av på takten med tanke på allt som rör på sig. Fick ett par rådjur att lägga in högväxel annars var det lugnt.

Ove
2012-11-22, 21:26
:hmmmm2: Jag satt just och tittade tillbaka i Off topic för att se vad vi snackade om för några år sen. Hittade trådar med väldigt intressanta diskussioner som hettade till ibland också. Det handlade om vargjakt, julskinka och julklappar bl.a. :D

Jag tycker att vi har blivit lite mycket MC-inriktade, det kanske är i sin ordning och Mc är väl kul i och för sig, men det finns bara det som är emellan fram och bakhjul att tala om + lite köra och gnälla på andra trafikanter och sånt. :rolleyes:

Off topic avdelningen ger utrymme för att bredda diskussionerna så HITT PÅ NÅT! :eek: :D

Jan-Olov
2012-11-22, 23:24
:HITT PÅ NÅT! :eek: :D
Ja bara det inte handlar om politik, religion eller invandring.;)

Olle Å
2012-11-23, 09:55
Ja bara det inte handlar om politik, religion eller invandring.;)

Håller med dig.
En sak som ger upphov till otroligt många åsikter och diskussioner är ju VÄDRET. Tur att vi har ett sådant.
Tänk att bo på nåt ställe i Sydamerika där det inte regnat på 50 år, eller i Sahara.
Vilka vädersidor brukar ni besöka. Förut kollade jag på pent.no, men sedan gjorde de om den, så nu kollar jag på yr.no.
De verkar funka bra. Om man har favoritplatser man vill kolla på, så bara att lägga in dem i registret. Man kan ju i princip lägga in en rutt man skall åka om någon vecka och få förhandsbesked om det kommande vädret. Säker kan man ju aldrig vara, men man får en ganska tillförlitlig prognos i alla fall.
Vill man få ordentliga överraskningar, så kan man ju kolla på SMHI i stället.:rock::cheers:

Ove
2012-11-23, 12:41
Håller med dig.
En sak som ger upphov till otroligt många åsikter och diskussioner är ju VÄDRET. Tur att vi har ett sådant.


OK Olle! Jag öppnar en tråd. :banana:

Ove
2012-11-26, 22:41
:confused: Var det slut på årets körningar nu. Idag har vädret varit så dj...a råkallt så jag tror jag skulle klara av att sitta och huttra i en bastu. Snö på gång sägs i prognoserna och känns i kroppen - BRRR! :mad:

Olle Å
2012-11-27, 10:02
:confused: Var det slut på årets körningar nu. Idag har vädret varit så dj...a råkallt så jag tror jag skulle klara av att sitta och huttra i en bastu. Snö på gång sägs i prognoserna och känns i kroppen - BRRR! :mad:

Just nu kl 09oo har vi ett jäkla snöande på gång. skall iväg och jobba lite. Blir väl kanske en liten tur i slutet på veckan, för snön ligger väl kvar ett tag i allafall.

:santaclaus::santaclaus:nu är han i startgroparna. Har ni varit snälla? Det visar sig i så fall.:):)

räven
2012-11-27, 11:30
Tvättat, å förberett för vinter uppehåll.

Ove
2012-11-30, 09:10
Tvättat, å förberett för vinter uppehåll.

Vintern är här. fortfarande bara några få -grader och ingen snö ännu. Första "jullunchen" avåts igår. Barnvakt omväxlat med hundvakt är de stora hållpunkterna för tillfället.

Grisjakt med hund väntar i morgon och det ska bli kul. Det behöver skjutas av en hel del för dom förnyngrar sig som loppor.

Bara bil som gäller vid transporter för tillfället. Lurigt väglag.

Ove
2012-12-01, 18:02
:mad: Rustade mig i morse för att jaga gris. Den hunden som vi har inhyst sen igår svansade runt och ville också ut och jaga. Det var att sätta sig ner och förklara för den att hon är en springer spaniel och fågelhund så skulle det bli fel eftersom vildsvin kan mycket men flyga ingår inte i reportoaren. Till slut fattade hon men såg inte glad ut....

Ute i skogen går jag i pass och när jag stått någon timma fryser jag så tänderna låter som kastanjetter. Hundarna hade dessutom hittat älg och dragit till en annan del av skogen.Bara att knalla hem efter att önskat dom övriga god jakt. Sen har jag ägnat resten av dagen åt att nysa och snora. :thumpdown:

Ett stort svin blev skjutet under dagen, men det finns många trafikfaror kvar därute.

Olle Å
2012-12-01, 22:35
Befinner mig i Skåne med ganska fint väder. Tyvärr utan hojen. Hoppas bara att jag slipper jaga gris med bilen.:eek:

Ove
2012-12-01, 23:13
Befinner mig i Skåne med ganska fint väder. Tyvärr utan hojen. Hoppas bara att jag slipper jaga gris med bilen.:eek:

:) Kör lugnt gamle man, naturen leker med oss. Inte bara vilt, det har varit väder också - 60 cm snö omkring Vara t.ex. Akta för barnbarn också för dom smittas. ;)

Ove
2012-12-03, 21:43
:hmmmm2: Eftersom jag ändå var i Vara så slank jag in lite snabbt på Hermans Hojar. Där står en -88 DR 750 som gått bara 5400 mil. Den väckte något inom mig men samtidigt blev jag lite fundersam - varför har den gått så lite eller har den gått runt i mätarn. Ganska ärrad för det fanns repor på båda sidorna.

Nån som vet vad den hojen går för och vad skulle man kunna betala?

Olle Å
2012-12-04, 12:39
:hmmmm2: Eftersom jag ändå var i Vara så slank jag in lite snabbt på Hermans Hojar. Där står en -88 DR 750 som gått bara 5400 mil. Den väckte något inom mig men samtidigt blev jag lite fundersam - varför har den gått så lite eller har den gått runt i mätarn. Ganska ärrad för det fanns repor på båda sidorna.

Nån som vet vad den hojen går för och vad skulle man kunna betala?

Jag har inte kört 750, men 800 och de är ju likvärdiga . Går bra på alla vägar, lite tunga ca 220 kg och de är ökända för att vara ganska törstiga. Kan nog säga att de är slitvargar, som bara går och går. Om man kollar Blocket så verkar 10-11 tusen vara privatpriset. Vad beträffar miltalet på hojen du nämner kan det mycket väl vara ok. Kan ju varit andrahoj eller varit avställd.:):)

AT-gubben
2012-12-05, 11:04
Äger en DR 800 som rullat 13000 mil! Årsm -92. En riktig slitvarg som gjort rätt för sig genom åren. Allt ifrån europatouring till 4dagars. Enligt min erfarenhet så har Olle Å fel ang. bränsleförbrukningen, min slickar i sig vid normalkörning ca 0,5-0,55/mil och det är lika som min Africa Twin. Vid inspirerad grusbus så blir det något mer, omkring 0,6-0,65/mil.

13,000 mil går dock inte obemärkt förbi. Vid ca 8,000 mil så var en kraftig genomgång av nöd med borrning och ny kolv då den drog mycket olja. Samtidigt så fixades ventiler och förgasare, men det var mera en koll och byte av slitdelar. Ett återkommande problem är att styrlager gärna ger upp efter 1500-2000 mil. Men som är väldigt lätt att byta när man väl har lärt sig hur man gör.

I dag står den dock i skamvrån då något trassel finns i motorn. Troligtvis är det lagringen till balansaxeln som är på gång då den skramlar lite och vibrerar mer. Men när tid finns så ska motorn renoveras, får se när den dagen dyker upp.

Ove funderar över prisbilden och det är inte lätt att tänka ut, men jag gissar på ca 10,000-15,000:- om den är i gott skick och mätaren stämmer. Att den är ärrad kan också bero på direktimport och att mätaren slagit runt. Har sett exempel på detta och det vart dyrt för den nuvarande ägaren.

räven
2012-12-05, 11:55
En hoj som inte går 10000 mil utan åtgärder är definitivt ingen slitvarg

Olle Å
2012-12-05, 12:20
En hoj som inte går 10000 mil utan åtgärder är definitivt ingen slitvarg

Räven har rätt. Köp en Transalp i stället.:):):)

AT-gubben
2012-12-05, 12:30
En hoj som inte går 10000 mil utan åtgärder är definitivt ingen slitvarg

Nog är det så, i dag :) Men här pratar vi om en gammal enstånka på 800cc som fått gått både på grus, terräng och långtouring. Det är en viss skillnad på BMW i dag och Suzuki i går. Utvecklingen går framåt.

Jag har också en Honda Africa Twin -01 som rullat 10,000 mil. Felfritt :) Med undantag av något soppapumpbyte, men det är ett fel som är klassiskt och ligger följaktligen i serviceunderhållet.

AT-gubben
2012-12-05, 12:41
Räven har rätt. Köp en Transalp i stället.:):):)

Transalp? Är inte det en lillebror till African :confused: Nä Olle! Jag vill ha en fullvuxen hoj :rolleyes:

Olle Å
2012-12-05, 13:41
Transalp? Är inte det en lillebror till African :confused: Nä Olle! Jag vill ha en fullvuxen hoj :rolleyes:

Jo men visst är det så, men alla kanske inte är riktigt fullvuxna.:):)

AT-gubben
2012-12-05, 15:02
Jo men visst är det så, men alla kanske inte är riktigt fullvuxna.:):)

:hello::hello: Nu fick du till det. :)

Ove
2012-12-05, 16:40
Jo men visst är det så, men alla kanske inte är riktigt fullvuxna.:):)

:) Visst är det så , men när blir man fullvuxen? KAN det vara krumilurpillrena som Pippi Långstrump bjöd på som gör att man inte blir riktigt vuxen? :p :D

räven
2012-12-05, 18:58
:) Visst är det så , men när blir man fullvuxen? KAN det vara krumilurpillrena som Pippi Långstrump bjöd på som gör att man inte blir riktigt vuxen? :p :D

Obs, vi snackade om hojen,inte den som sitter på.

Olle Å
2012-12-05, 19:59
Obs, vi snackade om hojen,inte den som sitter på.

Ok, men då är verkligen Transalp något att satsa på, trots att den inte är så stor. En AT har ju fullt sjå att hänga med.:D:D

Ove
2012-12-05, 22:07
:mad: Inget hojande för tillfället iallafall! Snön ligger stöveldjup bakom huset på väg till vedskjulet men vid knuten finns ingenting. Blåst och kallt med hela vinterutstyret på och då upptäcker man att resåren i kalsongerna släppt!! %&#?/¤^* :mad:

AT-gubben
2012-12-05, 23:15
Ok, men då är verkligen Transalp något att satsa på, trots att den inte är så stor. En AT har ju fullt sjå att hänga med.:D:D

Nåja ;) ;) ;)

Ove
2012-12-11, 18:08
:confused: Blivit lite fundersam på det där med kändisar som man bara måste känna till. Det kan gälla frågesportsprogram, korsord o.s.v. Man ska bara veta vad den där ynglingen med flickröst heter som vann Idol och man ska veta vem den där anorektiska bloggerskan som opererat in ankläpp av silikon är för någon. :confused:

Inte för mitt minne slutade där men Cacka Israelsson var specifikt känd för "Gamle Svarten" och Tore Skogman var rödhårig med glugg mellan framtänderna och skrev några tusen låtar, t.ex "Tio tusen röda rosor". Elvis inledde tillsammans med ett gäng andra kungar rockeran på 50-talet.

Men det var inte så många småkändisar på den tiden. Lite förvirrad är jag.... :confused:

Chappy
2012-12-11, 19:09
Det måste till lite sån´t nu Ove. Det går inte att fråga om appendix vermiformis nu för tiden. Knappt en unge som blir opererad för det nu för tiden. Karl den Xll dödsår är tabu om man inte vill bli klassad som nynazist. Pelle´ missades på "Vem vet mest" igår.

Var är vi på väg???? Jag går ut i garaget och tar en pipa. Håller mig till tobak, även om det är på gång att släppa annat innehåll fritt hörde jag på radio idag.

Ove
2012-12-11, 20:26
Det går inte att fråga om appendix vermiformis nu för tiden.

:rolleyes: Helt rätt! Jag undrar bara vart min tog vägen för den försvann i samband med storstädning av bukhålan -05 ? Nåja, det är inte det enda som blivit borta i samband med utrensning och städning och det var ju egentligen ingen nytta med den eftersom jag inte är en häst. :rolleyes:

:shakehands: Grattis till att du är innehavare av ett garage där det går att tända en pipa. Försöka detsamma i mitt glesa skjul innebär nedkylning långt utöver det som blir om jag stannar ute. :(

Ove
2012-12-15, 00:47
:eating: Flästkkarrè och potatisgratäng och ost och frukt och rödtjut och kaffe och glass med körsbär i rom och sånt där äppelbrännvin - calvados heter det visst....

Faan vad man blir yr och trött av fläskkarré! Gonatt! :sleep:

LowTech
2012-12-15, 01:30
:eating: Flästkkarrè och potatisgratäng och ost och frukt och rödtjut och kaffe och glass med körsbär i rom och sånt där äppelbrännvin - calvados heter det visst....

Faan vad man blir yr och trött av fläskkarré! Gonatt! :sleep:
Säker på att det var fläskkarre?
Med dagens metoder inom branschen kan det lika gärna ha varit oxfile...:eek:

räven
2012-12-15, 11:32
:eating: Flästkkarrè och potatisgratäng och ost och frukt och rödtjut och kaffe och glass med körsbär i rom och sånt där äppelbrännvin - calvados heter det visst....

Faan vad man blir yr och trött av fläskkarré! Gonatt! :sleep:

Är du nitritförgiftad kanske Ove ?

Ove
2012-12-15, 20:16
Säker på att det var fläskkarre?
Med dagens metoder inom branschen kan det lika gärna ha varit oxfile...:eek:


Är du nitritförgiftad kanske Ove ?

:cool: Näjnej gossar! Justa grejer, styckade i butiken av folk som känner igen en gris när dom ser en. Vid närmare eftertanke så var jag nog bara onödigt mätt.... :rolleyes:

LowTech
2012-12-15, 20:25
:....och sånt där äppelbrännvin - calvados heter det visst....
Faan vad man blir yr och trött av fläskkarré! Gonatt! :sleep:
Tycks bli mera sponken i tråden...
Tyskarna har något de kallar "Kirschwhisky" sprit med körsbärssmak och 40 vol% (ibl ännu mera..).
Synnerligen förrädiskt, körsbärssmaken döljer effektivt spritsmaken så ett glas till lunch kan vara... förödande. .:D.

Olle Å
2012-12-15, 21:28
Tycks bli mera sponken i tråden...
Tyskarna har något de kallar "Kirschwhisky" sprit med körsbärssmak och 40 vol% (ibl ännu mera..).
Synnerligen förrädiskt, körsbärssmaken döljer effektivt spritsmaken så ett glas till lunch kan vara... förödande. .:D.

Dom gjorde något liknande för ett antal år sedan då de hällde glykol i vinet. Det gjorde ju att vinet fick en sötare smak och kanske för att inte folk skulle frysa så mycket:eek::eek::eek:

Ove
2012-12-15, 22:15
Tycks bli mera sponken i tråden...
Tyskarna har något de kallar "Kirschwhisky" sprit med körsbärssmak och 40 vol% (ibl ännu mera..).
Synnerligen förrädiskt, körsbärssmaken döljer effektivt spritsmaken så ett glas till lunch kan vara... förödande. .:D.

:eek: Menar du att äpplesaften i calvadosen skulle kunna ha jäst?? :eek:

räven
2012-12-15, 22:45
:eek: Menar du att äpplesaften i calvadosen skulle kunna ha jäst?? :eek:

Sprit ska smaka sprit, typ 80% strohrom

namn
2012-12-15, 23:05
En fundering.....
Varför har man "bäst-före-datum" på Surströmmingsburkar? det datumet har ju redan passerat när den packas....

räven
2012-12-15, 23:21
En fundering.....
Varför har man "bäst-före-datum" på Surströmmingsburkar? det datumet har ju redan passerat när den packas....

Det är för man ska kasta burken innan den exploderar

Ove
2012-12-15, 23:28
En fundering.....
Varför har man "bäst-före-datum" på Surströmmingsburkar? det datumet har ju redan passerat när den packas....

:D Den ska moooooooogna, länge. Det är samma med ost som nästan aldrig är bra förrän datumet gått ut för längesen. :cool:

Jan-Olov
2012-12-15, 23:31
Sprit ska smaka sprit, typ 80% strohrom

Jag mins när två jobbarkompisar drack 80% strohrom och det luktade penseltvätt i rummet.
Inget jag vill prova på.

LowTech
2012-12-16, 00:28
Sprit ska smaka sprit, typ 80% strohrom
Under min tid vid LiTH så bjöd vi en amerikansk gästprofessor (dataguru) på Skåne Akvavit..
Vi kallade det för "Swedish Countrywine."
Han mådde inte så bra dagen efter.

Ove
2012-12-16, 18:19
Jag mins när två jobbarkompisar drack 80% strohrom och det luktade penseltvätt i rummet.
Inget jag vill prova på.

:hmmmm2: Längesen jag drack coca-cola, men jag har ett minne av att men kunde späda ut styggelsen med just Strohrom och plötsigt blev den någorlunda drickbar. Lustigt hur det kan bli när man blandar rostlösare och penseltvätt.... :rolleyes:

Olle Å
2012-12-16, 22:43
:hmmmm2: Längesen jag drack coca-cola, men jag har ett minne av att men kunde späda ut styggelsen med just Strohrom och plötsigt blev den någorlunda drickbar. Lustigt hur det kan bli när man blandar rostlösare och penseltvätt.... :rolleyes:

Inte konstigt då, att magen blir väldigt ren inuti om man bara dricker tillräckligt mycket av det.:eek::eek::eek:

Olle Å
2012-12-16, 22:46
Det är för man ska kasta burken innan den exploderar

På tal om surströmming , så var det en kille som blev osams med en handelsman. för att hämnas, så gjorde han hål i en surströmmingsburk och sparkade den under en hylla. Snart började det lukta illa i affären och flera kunder vände ju i dörren.:D:D:D

Svein2
2012-12-17, 10:17
Følg med på Travel Channel framover:
Worlds Greatest Motorcycle Rides in Scandinavia.
http://www.travelchanneltv.no/series-info.asp?series=World's%20Greatest%20Motorcycle%20 Rides&ID=1607#.UM6042_K58E

Ove
2012-12-18, 12:25
Følg med på Travel Channel framover:
Worlds Greatest Motorcycle Rides in Scandinavia.
http://www.travelchanneltv.no/series-info.asp?series=World's%20Greatest%20Motorcycle%20 Rides&ID=1607#.UM6042_K58E

Hmmmm? Travel channel ingår inte i mitt kanalsortiment, men det kanske går att se på nätet?

eljem
2012-12-18, 12:44
Hej Gott folk. Nu har jag också hittat hit. Har kollar runt lite och det verkar ju OK.

--------------------------
ja nu hittar jag också hit !
men jag känner mig ta mig F-n INTE en dag över 40 och jag har kul för det är nu livet börjar när ungarna ha flygit ut ur boet.
Tror Ni att jag skulle klara av och åka hoj när jag blir 80 eller är det bara en önske-dröm:)
ha en goo jul allesammans.
ben

Ove
2012-12-18, 12:44
:thefinger: Den som kommer och vill ha mig till att göra mera köttbullar i år kan känna sig blåst alltså! Sista omgången inför julen blev till igår och nu är jag hjärtligt trött på rullandet. :rofl:

Julfirandet är inbokat till max - tron på en lugn julhelg utan åkande är skjuten i sank, det blir mycket på vägen som vanligt. Men jag är van sen bortåt 50 år att det ska vara på det viset. :rolleyes:

Julklapparna är fixade - jag var och köpte dom i uttagsautomaten. Köpa prylar som bara är fel är ingen bra idé så jag avstår den biten. Själv önskar jag inget som inte kan passera svalget. :cool:

Julgran hämtad i brorsans skog. Han tyckte att det var ett märkligt exemplar men hustrun blev glad - eftersom det fattas en sida på den så passar den perfekt utefter en vägg....

Nu kom fönsterputsarn så nu får jag flytta på mig - Go Jul :santaclaus:

Olle Å
2012-12-18, 12:59
--------------------------
ja nu hittar jag också hit !
men jag känner mig ta mig F-n INTE en dag över 40 och jag har kul för det är nu livet börjar när ungarna ha flygit ut ur boet.
Tror Ni att jag skulle klara av och åka hoj när jag blir 80 eller är det bara en önske-dröm:)
ha en goo jul allesammans.
ben

Tja, varför skulle du inte kunna åka hoj vid 80 fyllda.
Om du bara tänker på att anpassa din hoj efter kroppen. Då tänker jag på hur många gubbar som bara för att imponera åker kring med alldeles för stora och tunga hojar.
Själv är jag gubbe och en Honda Transalp orkar jag ju fortfarande att resa upp om den lagt sig på sidan.
Lev väl och GOD HJUL på er alla:santaclaus::santaclaus:

Ove
2012-12-18, 15:45
ja nu hittar jag också hit !


Du är så välkommen på tråden! :shakehands:



Tror Ni att jag skulle klara av och åka hoj när jag blir 80 eller är det bara en önske-dröm:)
ben

:confused: Varför skulle du inte klara det om bara hälsan är envis. Den älste aktive i mina trakter närmar sig väl mitten av 90-talet och jag såg honom igång för ca ett halvår sen, på en scooter som han använder för att han bytt ut de flesta lederna i benen. När jag hade tillfälle att prata med honom för ett par år sen var jag imponerad av hans dagsetapper när andan föll på, ca 50 mil. Jodå visst kan du. :cool:

Säger som Olle - se bara till att ha en lätt och smidig hoj!

Olle Å
2012-12-20, 09:53
Skall vi ha förhoppningar om framtiden eller inte? Enligt en gammal mayakalender, så skall ju vår planet gå under den 21/12.
När inte ens SMHI kan spå väder längre än några timma, hur skall då en gammal kalender kunna sia om Armageddon?:D
Resonemanget är ju fullt av stora hål vilket gör att en del försöker utnyttja folks oro till att tjäna pengar. Om nu Armageddon kommer, varför försöka tjäna pengar på den?:confused:
Det roligaste blir nog att få läsa om alla bortförklaringar till att det inte hände.:):)
:santaclaus:Det blir nog en vit jul i år igen, åtminstone utomhus

Ove
2012-12-21, 09:09
:hmmmm2: I dessa våra yttersta dagar kanske det som omväxling kunde vara vettigt att köpa på avbetalning.......

Funderat lite på MC-priser i förhållande till vad ATV;er kostar. MC;n är en ganska enkel konstruktion i jämförelse. ATV med vinch och snöblad för 40.000;- och en jämförbar hoj kostar minst det dubbla och då följer inte ett smul extrautrustning med.

En timmervagn kostar ungefär som ett par dyra packväskor. Joda, jag funderar på att köpa en ATV för att fixa med ved och sånt. Lite opraktiskt på Mc;n även om det är en offroad. :rolleyes:

Olle Å
2012-12-21, 11:00
:hmmmm2: I dessa våra yttersta dagar kanske det som omväxling kunde vara vettigt att köpa på avbetalning.......

Funderat lite på MC-priser i förhållande till vad ATV;er kostar. MC;n är en ganska enkel konstruktion i jämförelse. ATV med vinch och snöblad för 40.000;- och en jämförbar hoj kostar minst det dubbla och då följer inte ett smul extrautrustning med.

En timmervagn kostar ungefär som ett par dyra packväskor. Joda, jag funderar på att köpa en ATV för att fixa med ved och sånt. Lite opraktiskt på Mc;n även om det är en offroad. :rolleyes:

Nja, kan nog inte hålla med dig riktigt i din prisjämförelse. Tycker du jämför äpplen med päron.
En riktig ATV från Honda är lika dyr som en Sporthoj av samma märke.
En ATV av kinamärke som motsvaras av ett kinamärkesmc, så är det nog inte någon prisskillnad.
:):)

Ove
2012-12-21, 12:03
Nja, kan nog inte hålla med dig riktigt i din prisjämförelse. Tycker du jämför äpplen med päron.
En riktig ATV från Honda är lika dyr som en Sporthoj av samma märke.
En ATV av kinamärke som motsvaras av ett kinamärkesmc, så är det nog inte någon prisskillnad.
:):)

En riktig ATV har ju en helt annan transmission med hög och lågväxel, fördelningslåda, diffar och diffspärrar, 4 hjulupphängningar och fan och hans mormor. MC;n är en synnerligen enkel konstruktion, 2 hjul, enkel transmission, ram som förbinder fram och bak och lite pickel för ögats och komfortens skull.

Visst jämför jag bananer med kylskåp - men ändå. Jag tycker att rimligt pris på hojarna skulle vara ung. hälften mot vad det är idag. :cool:

Olle Å
2012-12-21, 20:39
En riktig ATV har ju en helt annan transmission med hög och lågväxel, fördelningslåda, diffar och diffspärrar, 4 hjulupphängningar och fan och hans mormor. MC;n är en synnerligen enkel konstruktion, 2 hjul, enkel transmission, ram som förbinder fram och bak och lite pickel för ögats och komfortens skull.

Visst jämför jag bananer med kylskåp - men ändå. Jag tycker att rimligt pris på hojarna skulle vara ung. hälften mot vad det är idag. :cool:

Visst är prisbilden helt skev. Man får ju en liten bil med 4WD till samma pris som en sporthoj för ca 120.000.
Det är ju helt sjukt av mctillverkarna att producera nya modeller vart år med de små volymer de har.
Honda Transalp som kom 1988 och hängde med nästan utan att göra om utgångsreceptet förrän 1207 tror jag då 700 modellen kom och hojen tappade sin image. Transalpen borde ju varit en kassako.
Samtidigt kan man ju undra varför tillverkaren slutat tillverka en annan pålitlig maskin, Africa Twin.:):)

Ove
2012-12-26, 21:40
:) Jo nu är det över, firandet av julen. Hustrun och jag har åkt omkring i snö på tvären och på höjden för att ha julafton 23;e, julafton, juldagen och annandagen. Dessemellan har vi landat i eget hem och gnagt på egen skinka så gott vi kunnat.

Nu väntar några vardagar och sen är det nyår men det blir nog aningen lugnare.

Är det någon som märkt att det vänt och vi är på väg mot ljusare tider? Ännu har jag inte hört att tranorna är på väg men snart.... ! ( För eventuella nytillkomna kan jag meddela att tranorna markerar den officiella invigningen av den nya säsongen. :cool:) Kanske snart dags att öppna den nya tråden?

Olle Å
2012-12-26, 22:18
Märkt har man väl inte, men av lång erfarenhet vet man ju att det blir så. Som sagt så inleder ju tranornas ankomst sommar säsongen och man kan ju nästan säga att de avslutar den. Visserligen är det ju beroende på var man bor, men nere på slätterna i södra Sverige är det nog så.:):)
Visst har man ju halkat både hit och dit, men det har gått bra.:)
Såg en episod som gjorde mig jävligt förbannad i kväll. Vi var på väg på E18 då vi blev omkörda av en ambulans. Vägen övergick till enfilig. Då slog ambulansen på blåljus för att få ett par bilar framför att sakta farten och gå åt sidan. ICKE, de fortsatte i samma fart. Vägbanan var bara lite blöt och det hade funnits god plats om vederbörande hade haft vett att hålla åt sidan. Dessutom passerades en upplogad ficka.:mad::mad::mad::mad:

Håkan46
2012-12-27, 00:02
Hej alla.
Nu går vi mot ljusare tider som Ove nämnde. Har undrat ibland varför vi inte firar Midvintersolståndet (som det hette förr). Det vore väl inte fel att fira att dagarna så smått börjar bli längre.
Jag har börjat se framåt så smått, har beställt ett nytt drivpaket, det befintliga har hängt med i 4400 mil.
Nu känns inte Tysslingen så långt borta, vilket känns bra.

Min 10 år gamla dator har lagt av. Som sonen: Farsan, datorn har ju inte ens seriella anslutningar... köp en ny.
Idag har jag beställt en ny med en mängd nya möjligheter. Får se om jag har den före nyår så kan räkningarna betalas i tid.
Ove, jag får tacka för julhälsningen och önska detsamma samt ett Gott Nytt År, från en lånad dator.

Gott Nytt År! Till alla som ser detta.
//Håkan

Ove
2012-12-27, 10:36
Hej alla.
Nu går vi mot ljusare tider som Ove nämnde. Har undrat ibland varför vi inte firar Midvintersolståndet (som det hette förr). Det vore väl inte fel att fira att dagarna så smått börjar bli längre.

Nu känns inte Tysslingen så långt borta, vilket känns bra.

Gott Nytt År! Till alla som ser detta.
//Håkan

:cool: Visst firar vi Midvinterblot, precis som i heden tid. Lucia t.ex. var då en kviga med brinnande halmkrans fästad i hornen och själva julen är bara ett omdöpt midvinterblot - en orgie i äta och dricka och mycket oknytt som var igång under årets mörkaste natt.

Mot ljusare tider går vi och Tysslingeturen är genrepet som förlänger säsongen med några veckor. Vi har aldrig varit fler än två som kommit på tvåhjuling. Dock, årets tur fylldes på med en bilburen, som också får räknas in, så då vart vi tre. Spelar ingen roll bara vi träffas. :cool:

Tysslingeturen i Mars är en av årets bästa på sitt sätt - tjälskottsvägar, snövallar och inte ett löv på träden. Snöbyar har förekommit, men som regel fint väder och frisk luft. Rekommenderas för alla som äger långkallingar - annars går det bra att ta bilen. ;)

Gott Nytt År säger jag också, om 2,5 månader är vi som inte kör på vintern ute på vägarna igen. :)

eljem
2012-12-27, 18:53
Gott Nytt År alla snälla
vänliga hälsningar
ben

Ove
2012-12-27, 22:04
Gott Nytt År alla snälla


:confused: Men, vi andra då....? :(;):D

räven
2012-12-27, 23:02
:confused: Men, vi andra då....? :(;):D

Vi får ha de som vanligt

Chappy
2012-12-28, 13:58
Tack ben! Jag vill gärna ha ett nytt. Begagnat medför alltid en viss risk och åtföljs sällan av bra garantier.
Högst 3mån om man har tur.

Ta du dig ett nytt du med!

Ove o Räven kan gott slita på det gamla ett tag till :)

Ove
2012-12-29, 11:37
Tack ben! Jag vill gärna ha ett nytt. Begagnat medför alltid en viss risk och åtföljs sällan av bra garantier.
Högst 3mån om man har tur.

Ta du dig ett nytt du med!

Ove o Räven kan gott slita på det gamla ett tag till :)

:confused: Jaha? Om man nu ska ha ett gammalt så kanske man kan få välja. Funderar på något på 70-talet för då var det friare seder än idag. Eller kanske före -67 när det var fri fart ute på vägarna. Klart att begagnatgarantin inte är så lång men lite risk får man ta. ;)

Olle Å
2012-12-29, 12:32
:confused: Jaha? Om man nu ska ha ett gammalt så kanske man kan få välja. Funderar på något på 70-talet för då var det friare seder än idag. Eller kanske före -67 när det var fri fart ute på vägarna. Klart att begagnatgarantin inte är så lång men lite risk får man ta. ;)

Det är något visst med att köpa begagnat. Spännande om varan lever upp till säljarens argument eller köparens förhoppningar. Själv har jag köpt 5 begagnade hojar utan några som helst garantier. Ingen av dem har förorsakat mig några problem trots att de varit ganska billiga.:):)

LowTech
2012-12-29, 17:53
Det är något visst med att köpa begagnat. Spännande om varan lever upp till säljarens argument eller köparens förhoppningar. Själv har jag köpt 5 begagnade hojar utan några som helst garantier. Ingen av dem har förorsakat mig några problem trots att de varit ganska billiga.:):)
Spännande? Absolut...
Det är ju en del av nöjet att köpa begagnat.
"Hollands-Hondan" köptes ju osedd och hämtades och kördes hem av undertecknad..
110 mil att köra..
Inte ett enda verktyg medhavdes..

Ove
2012-12-29, 22:43
Spännande? Absolut...
Det är ju en del av nöjet att köpa begagnat.
"Hollands-Hondan" köptes ju osedd och hämtades och kördes hem av undertecknad..
110 mil att köra..
Inte ett enda verktyg medhavdes..

:) Det är rätt! Ny hoj ska rulla hem på egna hjul så den hittar sen. :cool:

LowTech
2012-12-30, 07:52
:) Det är rätt! Ny hoj ska rulla hem på egna hjul så den hittar sen. :cool:
Roligast ang detta var just min fråga till mannen i butiken: Hur hittar jag ut till Stora Vägen och sen till Grenaa?
- Ut på gatan, tag vänster och sen på 1:a till höger ut på motorvägen. Sen är det bara rakt fram..
Och det var det - i nära 80 mil..:D
Hade en GPS i fickan jag kollade vid varje tankning, 14liters tank kräver en del stopp.....
"Bara rakt fram...":D

Olle Å
2012-12-30, 10:37
:) Det är rätt! Ny hoj ska rulla hem på egna hjul så den hittar sen. :cool:

Jag köpte min senaste hoj strax före jul. En Transalp med bara 2500 mil på mätaren. Var lite för halt och jäkligt, så det blev inte av att provköra. Lyfte upp den på pickupen och körde hem. Med så få dokumenterade mil, så är den nätt och jämnt inkörd.:):):)

AT-gubben
2012-12-30, 11:44
Jag köpte min senaste hoj strax före jul. En Transalp med bara 2500 mil på mätaren. Var lite för halt och jäkligt, så det blev inte av att provköra. Lyfte upp den på pickupen och körde hem. Med så få dokumenterade mil, så är den nätt och jämnt inkörd.:):):)

Grattis Olle :santaclaus: Den gamla hojen har gått i pension och nu vill vi se en bild på den nya :eek: Varför :confused: Vi måste vänja oss att se dig på något som blänker ;) ;) ;)

Olle Å
2012-12-30, 14:05
Grattis Olle :santaclaus: Den gamla hojen har gått i pension och nu vill vi se en bild på den nya :eek: Varför :confused: Vi måste vänja oss att se dig på något som blänker ;) ;) ;)

Skall utrusta den lite grann innan jag plockar ut den.:):):)

Ove
2012-12-30, 22:19
Skall utrusta den lite grann innan jag plockar ut den.:):):)

;) Lugna gatan Olle. Vi (= ca 25 jägare) har varit till skogs idag och röjt undan 2 st trafikhinder = vildsvin tills du kommer på nya och nypyntade hojen.

Hujedamig vad det var halt att ta sig fram idag överallt utom på dom stora vägarna. Stanna kvar inomhus till isen antingen smält bort eller blivit kärvare av kyla. :eek:

Olle Å
2012-12-31, 09:02
;) Lugna gatan Olle. Vi (= ca 25 jägare) har varit till skogs idag och röjt undan 2 st trafikhinder = vildsvin tills du kommer på nya och nypyntade hojen.

Hujedamig vad det var halt att ta sig fram idag överallt utom på dom stora vägarna. Stanna kvar inomhus till isen antingen smält bort eller blivit kärvare av kyla. :eek:

Enligt prognoserna så verkar de bli hojvägar snart, iallafall på de större vägarna. Har hojen i startberedskap och väntar lite otåligt på att få provköra den. Kanske det blir en tripp ner till Sjötorpom värmen håller i sig. Kunde ju inte provköra vid köpet eftersom det val ishalka överallt. 2013 börjar ju i så fall mycket bra och jag misstänker det är flera som tar sig en liten sväng för att kunna säga att säsongen är inledd. Förresten, vem säger att vi får någon mer kyla eller snö denna vinter.
har börjat installerat lite på den nya. GPS på plats, 12 v uttaget samt förberett kablar för värmehandtag.
12v uttaget är kopplat direkt till batteriet så ev. batteriladdning kan ske med en cigarettkontakt. Med en kabel med cigarettkontakter i båda ändarna, så kan man ju ta starthjälp från en bil.

GOD FORTSÄTTING MED DET NYA ÅRET:):)

tore
2012-12-31, 12:59
.
har börjat installerat lite på den nya. GPS på plats, 12 v uttaget samt förberett kablar för värmehandtag.
12v uttaget är kopplat direkt till batteriet så ev. batteriladdning kan ske med en cigarettkontakt. Med en kabel med cigarettkontakter i båda ändarna, så kan man ju ta starthjälp från en bil.

GOD FORTSÄTTING MED DET NYA ÅRET:):)


Starthjälp från bil via cigarettkontakter är det realistiskt ?

Gott slut o GOTT NYTT ÅR
Tore

LowTech
2012-12-31, 13:36
Starthjälp från bil via cigarettkontakter är det realistiskt ?

Gott slut o GOTT NYTT ÅR
Tore
Batt laddning Ja, Starthjälp NEJ!
Ser öht INGET positivt med ett cigg uttag. Möjligen priset.

Olle Å
2012-12-31, 20:16
Batt laddning Ja, Starthjälp NEJ!
Ser öht INGET positivt med ett cigg uttag. Möjligen priset.

Ciggurtaget används för övrigt till att ge ström till elvärmda sockor och handskar. Du kan visst få lite starthjälp om du har lite låg spänning i batteriet. Exvis om det är kallt.:):)

Ove
2013-01-01, 13:41
:confused: Funderat på om jag skulle maxa säsongen med en tur idag men det får vara. Barmark i det närmaste och 3-4 +grader. Nej, jag kryper ner i soffan och låter någon annan slå rekordet - på den punkten känner jag mig generös idag. :rolleyes:

God fortsättning på det nya året! ;)

Ove
2013-01-02, 14:09
:cool: Tittat lite igen på Harleytråden och konstiga tankar dyker upp borti skallen. Jag har ju tidigare funderat på hur jag skulle kunna fixa om en glidare för att passa mig, och så har jag sett hur problemfritt grannen Håkan körde sin lilla glidare på grus.

Visst skulle det gå att fixa till så att man kan sitta bekvämt med ryggstöd och grejer och med crossdäck på glidaren skulle det kunna bli en fröjd att köra på grusväg. Lite fix med bågar och kylarskydd, för skitågrussprut blir det och så ska man omkull ibland också - det hör ju till.

Bara att vänta på att en nästangratis, helst Kawasaki, dyker upp för det får inte bli ett högkostnadsprojekt. :rolleyes:

Olle Å
2013-01-03, 13:36
:cool: Tittat lite igen på Harleytråden och konstiga tankar dyker upp borti skallen. Jag har ju tidigare funderat på hur jag skulle kunna fixa om en glidare för att passa mig, och så har jag sett hur problemfritt grannen Håkan körde sin lilla glidare på grus.

Visst skulle det gå att fixa till så att man kan sitta bekvämt med ryggstöd och grejer och med crossdäck på glidaren skulle det kunna bli en fröjd att köra på grusväg. Lite fix med bågar och kylarskydd, för skitågrussprut blir det och så ska man omkull ibland också - det hör ju till.

Bara att vänta på att en nästangratis, helst Kawasaki, dyker upp för det får inte bli ett högkostnadsprojekt. :rolleyes:

Det är ju alltid kul att planera vad man vill göra. Ofta så går det faktiskt, men en sak man inte råder över, VÄDRET. Hade planerat en liten tur i dag, men det blev inget av för det underkylda regnet ställer till det.:mad::mad:

Ove
2013-01-03, 16:00
Det är ju alltid kul att planera vad man vill göra. Ofta så går det faktiskt, men en sak man inte råder över, VÄDRET. Hade planerat en liten tur i dag, men det blev inget av för det underkylda regnet ställer till det.:mad::mad:

:D Jag tog ett steg utanför trappan i morse och fick en liten resa som jag klarade som en riktig isprinsessa. :rolleyes: Tittade på vad som hänt och såg ett 1/2cm lager med nästan frusen blötsnö på plattorna. det försvann snart runt huset men promenerande granne rapporterade svår halka på asfaltsvägar i skogen.

Olle Å
2013-01-03, 17:48
:D Jag tog ett steg utanför trappan i morse och fick en liten resa som jag klarade som en riktig isprinsessa. :rolleyes: Tittade på vad som hänt och såg ett 1/2cm lager med nästan frusen blötsnö på plattorna. det försvann snart runt huset men promenerande granne rapporterade svår halka på asfaltsvägar i skogen.

Jag gillat ju skruvdubbar i mcdäcken. Har även 6 st i klackarna på mina stövlar. Då blir det inte någon isprinsessedans.
Sålde den gamla hojen med dubbarna i däcken, så nu får jag väl köpa nya däck och dubba dem.:):)

Ove
2013-01-03, 17:59
Jag gillat ju skruvdubbar i mcdäcken. Har även 6 st i klackarna på mina stövlar. Då blir det inte någon isprinsessedans.
Sålde den gamla hojen med dubbarna i däcken, så nu får jag väl köpa nya däck och dubba dem.:):)

:confused: Men Olle, inte kan jag väl dubba pinketofflorna? :rolleyes:

Olle Å
2013-01-03, 20:17
:confused: Men Olle, inte kan jag väl dubba pinketofflorna? :rolleyes:

Visst kan du, bara du inte tar de men extra långa skruvar, för då går de igenom tofflorna. Finns extra korta för montering i vanliga skor eller stövlar. Men det finns en annan variant. Frugan köpte någon sorts gummibandskonstruktion att fästa på skorna, med 6 st dubbar i. Funkar vist bra. Kan nog has på tofflor oxå.:eek::eek:

Ove
2013-01-06, 16:22
:mad: Aj som fan! Ont i vänsterskanken och ryggen efter att ha vänt kroppen horisontellt när jag gick ur pass i skogen idag. Halkade på en isfläck. Man kanske skulle sätta in vurpskydd i gröna jaktkostymen också, för jag slog mig mer än jag nånsin gjort när jag gått omkull med hojen. :mad:

Nåja, skit samma - älgen är skjuten och hänger flådd och klar. Nästa jakt handlar om vildsvin. Hoppas att blessyrerna läkt till dess. :cool:

eljem
2013-01-06, 17:19
Hopsan ! det var inte kul och höra.. hoppas du kryar på dig snabbt.
Be någon att massera dig med lite muskel salva ! det hjälpte mig när jag blev påkörd av en bilist för ett par år sen.
Har annars en Kamoflage kostym (delad) som är avsedd för MC med skydd. passar 1.85 lång och normal byggd. skulle den passa dig`? kan du få köpa om du vill. den bara står och samlar damm.
mvh
ben

Olle Å
2013-01-06, 19:52
:mad: Aj som fan! Ont i vänsterskanken och ryggen efter att ha vänt kroppen horisontellt när jag gick ur pass i skogen idag. Halkade på en isfläck. Man kanske skulle sätta in vurpskydd i gröna jaktkostymen också, för jag slog mig mer än jag nånsin gjort när jag gått omkull med hojen. :mad:

Nåja, skit samma - älgen är skjuten och hänger flådd och klar. Nästa jakt handlar om vildsvin. Hoppas att blessyrerna läkt till dess. :cool:

Kan inte komma ihåg att vi har haft isgata både på gatan och överallt på tomten så här länge. Hästarna har ju ett litet helsike bara för att kunna smyga sig fram. Där det finns snö är det väl OK., men där den är tilltrampad är det livsfarligt.
Vill rekommendera alla som går ut där det är isigt att om möjligt sätta i skruvdubbar åtminstone i klackarna på stövlarna. Mycket lätta att skruva i och ur.:):):)
www.kamaprodukter.se ,, kolla webshop skruvdubb

Ove
2013-01-06, 21:05
Hopsan ! det var inte kul och höra.. hoppas du kryar på dig snabbt.
Be någon att massera dig med lite muskel salva ! det hjälpte mig när jag blev påkörd av en bilist för ett par år sen.
Har annars en Kamoflage kostym (delad) som är avsedd för MC med skydd. passar 1.85 lång och normal byggd. skulle den passa dig`? kan du få köpa om du vill. den bara står och samlar damm.
mvh
ben

:) Tack eljem, men dels tror jag att min figur är nog som en normalbyggd säl dels är det så att MC-kläder passar illa i skogen för dom är inte tysta. Men tack för erbjudandet! :shakehands:


Kan inte komma ihåg att vi har haft isgata både på gatan och överallt på tomten så här länge. Hästarna har ju ett litet helsike bara för att kunna smyga sig fram. Där det finns snö är det väl OK., men där den är tilltrampad är det livsfarligt.
Vill rekommendera alla som går ut där det är isigt att om möjligt sätta i skruvdubbar åtminstone i klackarna på stövlarna. Mycket lätta att skruva i och ur.:):):)
www.kamaprodukter.se ,, kolla webshop skruvdubb

:hmmmm2:Hur gör man om man ska gå in någonstans, Har man den lilla skruvdragaren i fickan?

Olle Å
2013-01-08, 09:36
:) Tack eljem, men dels tror jag att min figur är nog som en normalbyggd säl dels är det så att MC-kläder passar illa i skogen för dom är inte tysta. Men tack för erbjudandet! :shakehands:



:hmmmm2:Hur gör man om man ska gå in någonstans, Har man den lilla skruvdragaren i fickan?

Man går ju inte direkt in på parketten.:eek::eek::eek:

Har inte kört något på länge nu för det är fortfarande skridskois på vägarna här ikring. Sålde ju med dubbdäcken på den gamla hojen.
Håller som bäst på med att konstruera kraschbågar, vilka brukar behövas. Ganska knepigt eftersom den bockapparat jag använder är från början av 1900-talet.
Värmehandtagen och packväskefästena är monterade, väntar på en högre ruta.:):)

Ove
2013-01-11, 10:51
:banana: Grattis Jan som har namnsdag idag! :beer:

Ute faller snön och marken börjar bli vit efter ett par veckor i grönt. MC-lagret börjar bli billigt för nu verkar vintern ändlös som det brukar vara vid den här tiden. Utan utförsåkning är vintern bara en dj-a transportsträcka, man skulle kanske satsa på samma som tranorna - södra Spanien under vintermånaderna och sen följa våren tebax.

Dagens aktivitet inställd: Skulle till verkstad med bilen men meken är magsjuk och vill inte smittas och vill inte heller laga bilar idag.

Själv ska jag laga mat, lammstek kryddad på vanligt sätt med vitlök och rosmarin. Eftersom jag har ett helt lammlår så får jag ge mig på att stycka ner till lämpliga stekar som får vila tillsammans med kryddorna några timmar innan stekning. Man får dra ut på aktiviteterna så man har att göra.

För övrigt blir jag väl sittande några timmar här vid datorn, en del skrivjobb som ska göras.

Olle Å
2013-01-11, 22:25
Tja, det är ju lite olika aktiviteter vi har för oss om gagarna. Fick gå ner i en gödselkulvert i en ladugård och reparera i dag. Hmmmmm, lukten sitter fast bra i kläderna ett tag efteråt. Vill helst
inte gå in på ett fik !!!!!!!
Fick tips i forumet om hur man lackar sina Giviväskor, så nu gäller det att hitta rätt kulör till dem. Hojen är ju lila och grå.............
Lite förbannad över att inte isen hann smälta bort innan kylan kom. Vi har ju problem med våra hagar som hästarna går i. Kanske man skulle sko dem med skridskor.
Våren kommer nog snart i alla fall.:):):):)

Ove
2013-01-11, 23:36
Tja, det är ju lite olika aktiviteter vi har för oss om gagarna. Fick gå ner i en gödselkulvert i en ladugård och reparera i dag. Hmmmmm, lukten sitter fast bra i kläderna ett tag efteråt. Vill helst
inte gå in på ett fik !!!!!!!
Fick tips i forumet om hur man lackar sina Giviväskor, så nu gäller det att hitta rätt kulör till dem. Hojen är ju lila och grå.............
Lite förbannad över att inte isen hann smälta bort innan kylan kom. Vi har ju problem med våra hagar som hästarna går i. Kanske man skulle sko dem med skridskor.
Våren kommer nog snart i alla fall.:):):):)

:p Gödseldykning ger en viss odör som vill sitta i länge. Jag fick livrädda en kalv som ramlat ner i flytgödseltanken. Dykning slapp jag göra för det gick att dra upp honom ändå, men händerna luktade dynga minst en vecka efteråt trots idelig tvättning. :p

:) Blir nog att jag får ta mig en tur för att se hästarna åka skridskor - jag gillar ju konståkning. ;)

Olle Å
2013-01-13, 11:33
:p Gödseldykning ger en viss odör som vill sitta i länge. Jag fick livrädda en kalv som ramlat ner i flytgödseltanken. Dykning slapp jag göra för det gick att dra upp honom ändå, men händerna luktade dynga minst en vecka efteråt trots idelig tvättning. :p

:) Blir nog att jag får ta mig en tur för att se hästarna åka skridskor - jag gillar ju konståkning. ;)

På tal om lukt. Vi var ett gäng som för några år sedan hade bokat en hytte i Norge. Gick till receptionen och fick oss anvisade hytten. dörren stod öppen och det verkade Ok. Men. när jag kom in kände jag den karakteristiska lukten av död råtta eller mus. Den stanken kan man inte vädra ut. Finns bara två sätt. Att avlägsna liket eller vänta lång tid till det torkat. Vi fick en annan hytte. Eftersom hytten stått oanvänd hela vintern, så trodde de att det bara var unken luft, som gick att vädra ut.
Finns en annan lukt som nästan inte går att få bort utan specialknep, nämligen mjölk som runnit ut i exvis ett bagagerum till en bil.:mad::mad:

Ove
2013-01-13, 20:27
På tal om lukt. Vi var ett gäng som för några år sedan hade bokat en hytte i Norge. Gick till receptionen och fick oss anvisade hytten. dörren stod öppen och det verkade Ok. Men. när jag kom in kände jag den karakteristiska lukten av död råtta eller mus. Den stanken kan man inte vädra ut. Finns bara två sätt. Att avlägsna liket eller vänta lång tid till det torkat. Vi fick en annan hytte. Eftersom hytten stått oanvänd hela vintern, så trodde de att det bara var unken luft, som gick att vädra ut.
Finns en annan lukt som nästan inte går att få bort utan specialknep, nämligen mjölk som runnit ut i exvis ett bagagerum till en bil.:mad::mad:

:p Vet! Död mus luktar skam, liksom mjölk. Barn som fikar under färd och provar att dricka ur tetrapac kan spilla omkring sig. Finns bara ett sätt att bli av med lukten - skrota bilen. :p

Mera stank - Jag hade tänkt sitta i skjuthuset (jaktkojan) och läsa en god bok och samtidigt ha lite koll över djurlivet. Tänder i kaminen och börjar läsa men ögonen börjar rinna och det osar från spisen. Efter en del forskning och felsökning hittar jag felet - fågelbo i rökröret som är vinklat på mitten. Peta loss gick inte för det blev peta fast istället. Anlägga skorstenseld fungerade inte heller. Fick det bara att fungera som en pulsjet som puffade och sköt lågor och rökringar ut i skogen så länge bränsle fanns, kul i och för sig men...
Försök att demontera gjorde bara att jag förbannade min noggrannhet när jag monterade skiten. Får rusta mig med verktyg och material och riva, rengöra och montera om igen. :mad:

Jan-Olov
2013-01-13, 21:51
[QUOTE=Ove;72231]:p Vet! Död mus luktar skam, liksom mjölk. Barn som fikar under färd och provar att dricka ur tetrapac kan spilla omkring sig. ]

Prova med ättika på ett fat. Eller http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/luftrenare/jonisator-for-stora-rum-p40441

Olle Å
2013-01-14, 18:29
På tal om lukt. Köpte idag en bit Falbygdens Svarta Maja, en stark ost med en mycket speciell odör, bar för att testa. Ficx en liten chock då jag öppnade förpackningen. den var så lagrad att sista förbrukningsdagen var mycket nära. Håshållsost släng dig i väggen.:):):)

Ove
2013-01-14, 19:17
På tal om lukt. Köpte idag en bit Falbygdens Svarta Maja, en stark ost med en mycket speciell odör, bar för att testa. Ficx en liten chock då jag öppnade förpackningen. den var så lagrad att sista förbrukningsdagen var mycket nära. Håshållsost släng dig i väggen.:):):)

:eating: Är den släkt med Svarta Sara, som jag tror den hette, är det en ost med massor av arom utan att vara svidande stark i gommen. Mycket god, men det var längesen, förbud mot att förvara ostar av den kalibern inomhus nämligen. :(

Ove
2013-01-15, 22:49
:sleep: Övervintrar, känner ingen abstinens som jag ofta gjort tidigare. Jag var ute i skjutkojan och fixade rökgången idag. Fyllt med 1,5 dm fågelbo så det var inte konstigt att det rök in. I morgon skall jag till skogs och passa på rådjur en stund. :flute:

Som det är för tillfället vill jag helst inte sticka ut näbbet genom dörren utan ett riktigt bra ärende för jag fryser nämligen. Jag ska väl försöka komma till skogen och härda min slappa kropp med lite gallring och vedhämtning så kanske lusten kommer igen. :flute:

Sitta i fartvind känns bara motigt så jag avvaktar lugnt till värmen ligger stadigt över nollan och det lär väl dröja tills frami Mars. Scootern skulle kunna vara aktuell men även den kräver annat än blankis med snö på toppen för att funka. :flute:

Chappy
2013-01-16, 00:37
Full gas, sex växlar o Kopplingen på styret. "Kör så det ryker". Trekvart senare var utfarten, gårdsplanen o vägen till logen ren från snö. Men inte gav körningen samma frihetskänsla som med Shaking Davidson eller Suzukin inte.

Olle Å
2013-01-16, 09:25
Full gas, sex växlar o Kopplingen på styret. "Kör så det ryker". Trekvart senare var utfarten, gårdsplanen o vägen till logen ren från snö. Men inte gav körningen samma frihetskänsla som med Shaking Davidson eller Suzukin inte.

Blir lika illa här. Får ta ut min gamla 650 och flytta på snön. Inte riktigt samma fartkänsla.:eek::eek:

Ove
2013-01-16, 21:02
:hmmmm2: Vaknade väldigt tidigt i morse och började undra vaför hustrun tittar på TV innan kl 5? Nejdå inte hon, för hon sover. går ned för att se vad som gäller men konstaterar snabbt att TV;n är på därför att ingen stängt av den. :rolleyes:

Ingen idé att somna om för det ska jagas om några timmar. Till skogs och känner mig lite ensam. Bara en hare har gjort spår i nysnön. Undrar lite och vänder tillbaka till byn och då möter jag några av dom andra gossarna.
Jagar igenom en såte utan resultat och vi ställer om oss. Då kom första rådjuret förbi där jag satt tidigare. Hund på spåret igen, det smäller snart och ett djur är fällt. Hunden kommer igång igen och plötsligt hör jag att det är något på gång - sen tyst igen. Jag har stenkoll in i skogen när jag skymtar något i ögonvrån och då har ett rådjur smugit förbi och jag får göra helt om. Trycker av och djuret faller på stället. Tyckte det small dåligt men det var nog mycke spindelväv i pipan för jag har inte lyckats fälla något på flera år. :rolleyes:

Snabbt hem och till bilverkstad för att få ett nytt hjullager vilket visade sig ta hela eftermiddagen för det satt fast något infernaliskt. Blir dyrt tänkte jag - men icke. Mer än tre timmars jobb och grejer för 2,2 tusen... Tänk om det varit på en MC verkstad. :rolleyes:

Håkan46
2013-01-17, 00:10
Är det Hondan som fick ett nytt lager, vad nu modellen heter..?

Ove
2013-01-17, 10:57
Är det Hondan som fick ett nytt lager, vad nu modellen heter..?

Jo, det var Hondan. HRV heter modellen och den har gått över 17.000 mil så att ett lager pajar kan vara den förlåtet. :)

Ove
2013-01-23, 19:56
Vinter är det och kallt som skam! Ja ja, bara 15 grader nu på kvällen och det var 8 mitt på dagen, men dom grader jag har är jädrigt kalla. Sjön är väl fortfarande öppen och då blir det rått. Jag stannar inne om jag inte måste gå ut. Jag har en big lunta att skriva så det kommer att ta tid eftersom jag knappt är skrivkunnig. Sysselsättning finns. :rolleyes:

Ang. mässan så ska jag försöka pallra mig dit på Lördag tillsammans med sonen. Ska se om det går att identifiera något hojenfolk där. Får väl leta upp Klaus hoj och se om det finns någon samling där. Annars ska jag spana efter Monstran och om det finns någon ATV som kan falla på läppen. Stora förväntningar på nyheter finns icke för det rör sig inte mycket på den fronten.

Damerna: Hustru, sonhustru och lilla barnbarnet ska ut och inventera Stockholm. Tåg är det som gäller för resan och det är verkligen kul att åka tillsammans med den lilla. Full rulle hela tiden. :love:

Ove
2013-01-24, 19:35
:rock: FANTASTISKT!! Lilla Sverige, damidrottens land, har lyckats få fram en kille som kan åka skridskor. Alexander Majorov kom 8 i korta programmet för herrar i EM. Ingen medalj ännu men jag hoppas att den kommer. Gillar verkligen att se på konståkning -det tuffaste man kan ge sig på på isen. Snacka om idrottsprestation. Mina ovationer gäller naturligtvis även systrarna Helgesson men dom är ju tjejer så där blir man inte lika förvånad. . :adore::adore::adore:

:mad: Lika imponerad är jag inte av SJ. Inte konstigt att folk inte åker tåg. Gick inte att sy ihop resan till mässan så alla kunde komma med. Tjejerna stannar hemma med löfte om kompensation i form av resa med övernattning någon gång i framtiden och någonstans(?). Sonen och jag får på det viset lite längre tid på mässan så jag hoppas att jag träffar på en och annan. :)

Håkan46
2013-01-25, 16:13
Ove. Hoppas du får bra dag på mässan. Jag och Alf var där i går. Mycket trevligt och toppenväder att resa i, sol, sol.

Du har privat mejl.

//Håkan

Ove
2013-01-25, 18:11
Ove. Hoppas du får bra dag på mässan. Jag och Alf var där i går. Mycket trevligt och toppenväder att resa i, sol, sol.

Du har privat mejl.

//Håkan

:) Såg att ni var där ... på TV. ;)

:p Ässji ässji gamle vän .... hellskotta heller, blir att ta bilen för att åka med tåg är att antingen häva sig upp i svinotta eller att åka till mässan och vända innanför porten. SJ borde satsa på lite fler turer för att det ska funka för oss som vill åka tåg... :rolleyes:

Håkan46
2013-01-25, 18:41
På TV...??
//Håkan

Olle Å
2013-01-25, 19:01
:) Såg att ni var där ... på TV. ;)

:p Ässji ässji gamle vän .... hellskotta heller, blir att ta bilen för att åka med tåg är att antingen häva sig upp i svinotta eller att åka till mässan och vända innanför porten. SJ borde satsa på lite fler turer för att det ska funka för oss som vill åka tåg... :rolleyes:

Det var ju det jag sa. Att åka tåg är ju som ett lotteri. Man vet ju inte om det avgå och inte heller om det kommer fram.:(:(

Ove
2013-01-25, 19:15
På TV...??
//Håkan

:D JA ett inslag på regionala nyheter ABC från mässan. Du stod tillsammans med ett antal "äldre män" och diskuterade kring en grå hoj. Dom sa på TV att det mest var just äldre män den dagen. :cool:

Ove
2013-01-27, 22:57
:rolleyes: Blev väl ca 70 mil i bil igår. Hämtade upp sonen som mötte upp i Ölme och for iväg mot mässan. Hustrun tog hans bil och hade en fin dag tillsammans med dom andra töserna på Karlstas museum där lilltösen gick loss på heldag, nästan. Får nog bli med dit nån gång för där fanns tydligen mycke roligt.

Hyfsat väglag ändå trots att det snöade en bra bit av vägen. Vi var framme på mässan vid 12-tiden. Jag hade skyltat upp med Hojen men antingen var det ingen som såg det eller också var jag för ful för att man skulle vilja ta kontakt.

Hittade som jag skrev i en annan tråd ett par handskar i skinn med regntumvante i kragen. 200 spänn verkade vara ett rätt rimligt pris. Får prova när snön är borta från vägarna. Hittade en öronbuff, eg. ett pannband med öronlappar, i en fyndlåda. Passade fint nedanför hatten och det är väl egentligen en dammodell, men det är säkert en massa folk som tycker att man är en riktig kärring, så va fan spela roll? :p

Mässan? Träffade Klaus och tittade på Bossen hans och det var väl höjdpunkten. När jag tittade på hoj annars så tittade jag nog på fel sort för dom försäljare som överhuvudtaget såg mig tycktes vilja att jag skulle titta åt glidarna istället för offroddarna. Kanske inbillning?

Resa hem igen i mera skitsprut än på förmiddagen så det blev att stanna och putsa lyktor ett par gånger på vägen till Ölme där jag bytte passagerare igen. Det var riktigt skönt att komma utanför 70-skylten ett tag. :cool:

Svein2
2013-01-28, 09:30
Vær litt forsiktig hvis dere skal nordover til sommer`n. :eek:
http://www.dagbladet.no/2013/01/27/nyheter/samer/kastrering/25461841/

Ove
2013-01-28, 10:30
Vær litt forsiktig hvis dere skal nordover til sommer`n. :eek:
http://www.dagbladet.no/2013/01/27/nyheter/samer/kastrering/25461841/

:eek: OOOPS!! Man får se till att inte vara ren.... :rolleyes:

Ove
2013-01-29, 21:51
:o Det är nog en händelsefattig period nu. I morse fick jag konsutera morgontidningen för att få kläm på vilken dag det var. Sen funderade jag på saker som skulle göras en viss dag och funderade på om det redan var gjort eller om det ska göras. Konsulterade almanackan och såg att det var flera veckor sedan och redan fixat, - fan, börjar gubben bli glömsk? :rolleyes:

Nja kanske inte så illa men imorgon blir det iallafall ett avbrott i tristessen. Jag har blivit engagerad av damerna i traktens syförening att koka soppa tilll sopplunchen. Bara ärtsoppa så det kräver ingen större konstfärdighet, men den har sin koktid så det blir upp i ottan för att få den klar i tid. :flute:

Dax också att masa sig ut i skogen. Skall göra ett försök att få ihop vårved på egen hand. Kan funka om man tar det i måttligt tempo och har vett att gå hem i tid. Sånt behövde man inte tänka på förr, då var det bara att bösa på för jobba var inget ansträngande utan det framkallade möjligen lite svett. Ja ja, bara att anpassa sig. :rolleyes:

Ove
2013-02-01, 17:25
:confused: Inte så mycke rulle på denna tråden men jag tjatar väl på. :rolleyes:

Tittat på var jag ska köra igång och motorsågen letas fram.... :confused: Den har tydligen inte varit igång på ca 15 år - behöver en genomgång för att överhuvud taget starta? Får låna mig fram så länge om vädret håller sig någorlunda milt. :cool:

räven
2013-02-01, 17:30
Härlig dag i vedskogen med väl fungerande såg

Olle Å
2013-02-01, 20:41
:confused: Inte så mycke rulle på denna tråden men jag tjatar väl på. :rolleyes:

Tittat på var jag ska köra igång och motorsågen letas fram.... :confused: Den har tydligen inte varit igång på ca 15 år - behöver en genomgång för att överhuvud taget starta? Får låna mig fram så länge om vädret håller sig någorlunda milt. :cool:

Du får väl investera i någon av de nya batteridrivna sågarna som kommit. Då skrämmer du ju inte de stackars vildsvinen heller.:):):)

räven
2013-02-01, 21:20
Olle är smart, du smyger fram å fäller en fura rakt i vildsvinsbalen. Du får både ved å kött utan att bajsat ner miljön.

Ove
2013-02-01, 22:41
Du får väl investera i någon av de nya batteridrivna sågarna som kommit. Då skrämmer du ju inte de stackars vildsvinen heller.:):):)

Hmm? Räcker det inte med att göra som dom gjorde i familjen Addams när dom ville såga i smyg - fila bort tänderna på sågen? :hmmmm2:

Ove
2013-02-01, 22:42
Olle är smart, du smyger fram å fäller en fura rakt i vildsvinsbalen. Du får både ved å kött utan att bajsat ner miljön.

Är det så man gör pressylta av vildsvin? :D

Ove
2013-02-05, 11:37
:rolleyes: Vintern håller på att ta omtag. Snöar på andra dagen men det har guskelov inte ökat så mycket på marken för det har smält undan i samma takt som det kommit, men nu funderar jag på om det inte håller på att bli kallare igen och då fryser allt fast till en hopplös is.

Aktivitet? Läsa.... Igår eftermiddag läste jag boken "Ved". Fick en bra förklaring till att asp smäller så infernaliskt i brasan ibland så kolbitarna ryker - det kan bli fickor med fukt i klamparna som aldrig torkar ut och då blir det ångexplosioner. Enkelt plötsligt när man hittar förklaring. Dessutom betonades att det är vikten på veden som ger en anvisning om hur mycket som går åt - inte volymen. Lärorikt! :cool:

Började på nästa bok "Med Bris mot Kap Horn". Den handlar om Sven Lundin som numera går under namnet Yrvind. Han går sina egna vägar och bygger sina båtar så små som han bara kan för att få dom så säkra som bara är möjligt. Förstår hur han menar och beundrar hans målmedvetenhet. :adore:

Hade tänkt vara i skogen idag för att fixa värmen till nästa vinter men vädret är bara äckligt. Nu ska jag snart snöa av bilen och köra till affären. Mat ska man ha även när man går på tomgång. :rolleyes:

räven
2013-02-05, 12:27
:rolleyes: Vintern håller på att ta omtag. Snöar på andra dagen men det har guskelov inte ökat så mycket på marken för det har smält undan i samma takt som det kommit, men nu funderar jag på om det inte håller på att bli kallare igen och då fryser allt fast till en hopplös is.

Aktivitet? Läsa.... Igår eftermiddag läste jag boken "Ved". Fick en bra förklaring till att asp smäller så infernaliskt i brasan ibland så kolbitarna ryker - det kan bli fickor med fukt i klamparna som aldrig torkar ut och då blir det ångexplosioner. Enkelt plötsligt när man hittar förklaring. Dessutom betonades att det är vikten på veden som ger en anvisning om hur mycket som går åt - inte volymen. Lärorikt! :cool:

Började på nästa bok "Med Bris mot Kap Horn". Den handlar om Sven Lundin som numera går under namnet Yrvind. Han går sina egna vägar och bygger sina båtar så små som han bara kan för att få dom så säkra som bara är möjligt. Förstår hur han menar och beundrar hans målmedvetenhet. :adore:

Hade tänkt vara i skogen idag för att fixa värmen till nästa vinter men vädret är bara äckligt. Nu ska jag snart snöa av bilen och köra till affären. Mat ska man ha även när man går på tomgång. :rolleyes:

Lärorikt Ove. Blöt ved tyngre än torr, ju våtare ved ju mera går det åt. förstår tankegången.

Ove
2013-02-05, 13:17
Lärorikt Ove. Blöt ved tyngre än torr, ju våtare ved ju mera går det åt. förstår tankegången.

:D Jo den brinner ju längre också - men kallare. :p

Nej men torr ved av gran ger hälften av den värme du får ut av bok som är tätare och därmed också tyngre om du räknar i volym. Väger du veden blir det ung samma värme för båda. :)

räven
2013-02-05, 17:24
Vedeldning är en intresant vetenskap, kan man sin sak kan det frigöra ekonomi för mc körning.

Ove
2013-02-07, 11:26
Vedeldning är en intresant vetenskap, kan man sin sak kan det frigöra ekonomi för mc körning.

:confused: Köpte sån där miljösoppa till sågen, 30 kr litern för jag tog en polva på 5 liter. Något billigare om man köper i "lösvikt". Men ändå, dyrt tycker jag så jag får väl gå över till handsåg när det börjar tryta. Då ökar grötåtgången så det blir att börja räkna på grynpriserna också. :rolleyes: Kommer hojsoppan i samma nivå får man väl smörja upp trampcykeln.

Just nu råder väntans tider för grenarna är fulla i snö och snö innanför kragen är inte kul. Motorsågen är på översyn så jag har en god ursäkt. Blir att sitta inne - skrivjobb finns och sen har jag ett par böcker som ska avverkas så snbbt det går. :)

Olle Å
2013-02-07, 13:52
:confused: Köpte sån där miljösoppa till sågen, 30 kr litern för jag tog en polva på 5 liter. Något billigare om man köper i "lösvikt". Men ändå, dyrt tycker jag så jag får väl gå över till handsåg när det börjar tryta. Då ökar grötåtgången så det blir att börja räkna på grynpriserna också. :rolleyes: Kommer hojsoppan i samma nivå får man väl smörja upp trampcykeln.

Just nu råder väntans tider för grenarna är fulla i snö och snö innanför kragen är inte kul. Motorsågen är på översyn så jag har en god ursäkt. Blir att sitta inne - skrivjobb finns och sen har jag ett par böcker som ska avverkas så snbbt det går. :)

Har du kollat på elsågarna? Du kan ha ett batteripack i en liten ryggväska. Miljösoppan slipper du ju då.:):)

räven
2013-02-07, 15:34
Vore intresant att testa en batterisåg. Undrar om man kan fälla å kvista upp ett skapligt träd med den ?

Ove
2013-02-07, 16:41
Har du kollat på elsågarna? Du kan ha ett batteripack i en liten ryggväska. Miljösoppan slipper du ju då.:):)


Vore intresant att testa en batterisåg. Undrar om man kan fälla å kvista upp ett skapligt träd med den ?

:confused: Ojdå! Nu är vi tillbaka i gamla tider när det var 2 man till varje såg för det behövs nog en för att bära batteripacken. Kanske det går att satsa på en ca. 3 km lång sladd? :D

Jag tog mig en sväng ut på skogsvägarna och där hänger småträden i vackra bågar nertyngda av snö. Det var bara att köra på för jag hade ingenstans att vända, så efter ett tag hade jag fullt lass på motorhuven och backspeglarna hade fällts in. Men... det är ju sånt man har bilen till, att slippa utsätta sig för naturens fasor - snö innanför kragen och sånt. :rolleyes: :D

Olle Å
2013-02-07, 17:32
:confused: Ojdå! Nu är vi tillbaka i gamla tider när det var 2 man till varje såg för det behövs nog en för att bära batteripacken. Kanske det går att satsa på en ca. 3 km lång sladd? :D

Jag tog mig en sväng ut på skogsvägarna och där hänger småträden i vackra bågar nertyngda av snö. Det var bara att köra på för jag hade ingenstans att vända, så efter ett tag hade jag fullt lass på motorhuven och backspeglarna hade fällts in. Men... det är ju sånt man har bilen till, att slippa utsätta sig för naturens fasor - snö innanför kragen och sånt. :rolleyes: :D

Ett batteripaket väger nog mindre än en dunk olja och bensin. Skulle tro runt 2 kg. Så även dagens karlar orkar nog med det.:eek::eek:

räven
2013-02-07, 18:28
Ett batteripaket väger nog mindre än en dunk olja och bensin. Skulle tro runt 2 kg. Så även dagens karlar orkar nog med det.:eek::eek:

Nåja, det intresanta är batteriets arbetstid innan det bör laddas

Ove
2013-02-07, 18:54
Ett batteripaket väger nog mindre än en dunk olja och bensin. Skulle tro runt 2 kg. Så även dagens karlar orkar nog med det.:eek::eek:


Nåja, det intresanta är batteriets arbetstid innan det bör laddas

:hmmmm2: 2 kg? Jo det skulle jag orka men sen var frågan - hur länge kan man jobba med det utan att ladda. Det handlar ju inte om att ansa en buske i trädgården utan om riktiga träd i skogen. Fasen så retligt om batteriet tar slut när man nästan är klar att välta omkull ett träd och måste vänta tills i morgon och det står kvar en livsfara i skogen för djur och folk. :eek:

Klart att det går att ha extra batteripack men då blir det nog billigare att köpa veden huggen och då skiter det sig med motionen. Det där med att växelvis flytta fram fötterna utan mål och mening verkar motbjudande så det är inget bra alternativ(promenad allltså).

Olle Å
2013-02-07, 23:15
:hmmmm2: 2 kg? Jo det skulle jag orka men sen var frågan - hur länge kan man jobba med det utan att ladda. Det handlar ju inte om att ansa en buske i trädgården utan om riktiga träd i skogen. Fasen så retligt om batteriet tar slut när man nästan är klar att välta omkull ett träd och måste vänta tills i morgon och det står kvar en livsfara i skogen för djur och folk. :eek:

Klart att det går att ha extra batteripack men då blir det nog billigare att köpa veden huggen och då skiter det sig med motionen. Det där med att växelvis flytta fram fötterna utan mål och mening verkar motbjudande så det är inget bra alternativ(promenad allltså).

Vet inte exakta priser, men ett batteri räcket till ca 30 min effektiv sågtid. Uppladdningstid detsamma.:eek:
Nog olämpligt i skogen för då går det ju åt en gubbe för att bära batterier fram och tillbaka för laddning. Man måste ju ha två extra då.:mad::mad:
Sågen är väl egentligen framtagen för hemmahuggare och parkförvaltningar samt arborister, som vill ha ett tyst verktyg.:):)

räven
2013-02-08, 00:14
Vet inte exakta priser, men ett batteri räcket till ca 30 min effektiv sågtid. Uppladdningstid detsamma.:eek:
Nog olämpligt i skogen för då går det ju åt en gubbe för att bära batterier fram och tillbaka för laddning. Man måste ju ha två extra då.:mad::mad:
Sågen är väl egentligen framtagen för hemmahuggare och parkförvaltningar samt arborister, som vill ha ett tyst verktyg.:):)

Men om det fungerade en halv dag skulle nog många välja bort den jäkla högljudda motorsågen mot en batteridriven kedjesåg. Detta gäller även på Mc sidan, om batteriet höll en dags körning å kunde laddas under natten. Räckvidden är väl nuvarande problemet.

Ove
2013-02-08, 08:20
Men om det fungerade en halv dag skulle nog många välja bort den jäkla högljudda motorsågen mot en batteridriven kedjesåg. Detta gäller även på Mc sidan, om batteriet höll en dags körning å kunde laddas under natten. Räckvidden är väl nuvarande problemet.

:shakehands: Helt enig! Förbränningsmotor är en j-a skit vare sig man bär den i handen eller har den mellan knäna. Finns ju bara inga BRA alternativ. Om det fanns möjlighet att köra 20 -30 mil med en elhoj och laddningen gick på mindre än 5 minuter vid laddstationer efter vägen så vore det inget att tveka på. Tyst, avgasfritt och bara skönt. :love:

Olle Å
2013-02-08, 18:46
Vore intresant att testa en batterisåg. Undrar om man kan fälla å kvista upp ett skapligt träd med den ?

Ta kontakt med Husqvarna, så tror jag du får besked.:):):)

Ove
2013-02-08, 20:31
Ta kontakt med Husqvarna, så tror jag du får besked.:):):)

:) Ska kollas nästa gång jag åker till Husqvarnanasarn och köper soppa. Problemet är väl för min del att det blir en kort och intensiv period och sen blir det vila ett år eller två .....eller tre. Det gör att det är ett helsicke att vara batteri i min ägo. Jo det är så att jag är en slarvpelle.

T.ex idag var jag och handlade och missade att köpa paprika som jag skulle ha i potatissalladen och så hade jag köpt en låda vin. Tappar i glasen och det är vitt??? Jadå visst hade jag köpt vitt!
Det smakade bra ändå för allt måste inte vara som vanligt. Vinet heter förövrigt "Black Tower" och är gjort på en Rivanerdruva. Inte alls torrt och det passar min gom väldigt bra. Gjorde inget att jag var slarvig alltså. :)

Ove
2013-02-10, 14:42
En månad kvar till det är dags att starta upp. Ute: 6 grader kallt och hela världen är snötäckt, åtminstone så långt jag kan se genom fönstret. Börjar kännas jäddrigt segt nu.

Middag idag: Exprimenterar med helvete, d.v.s. hela vetekorn som jag kokar lääääääääääääänge i buljong. Blir faktiskt ganska gott om man lägger på creme fraiche och kanske lite chili. Idag stod det alltså Pannbiff och Helvete på menyn. Låter iallafall eldigt. :evil:

För övrigt har jag en del skriva men det får ta sin tid = en eller två evigheter. :rolleyes:

Tjita1
2013-02-10, 22:19
Pannbiff med Helvete, haha, det skrattade jag en stund åt.. :D

Ove
2013-02-10, 22:26
Pannbiff med Helvete, haha, det skrattade jag en stund åt.. :D

:eating: Jodu! Kom häråt så kan du få smaka. :D

räven
2013-02-10, 23:11
Pannbiff med Helvete, haha, det skrattade jag en stund åt.. :D

Hellvete ?

Ove
2013-02-11, 08:14
Hellvete ?

Nä - bara ett l.

Ove
2013-02-12, 23:01
:) Jag har just avslutat det tredje boken om och av sven yrvind, eller Lundin som han hette från början. Han har seglat världen över med båtar i miniklass för att han anser att dom är säkrast. Jag förstår helt hur han menar och är nog minimalistiskt lagd själv, vill inte ha stort hus, stor bil, stor båt eller stor motorcykel.

Den roligaste att läsa var den senaste - "Den unge, den gamle och havet", där han bara sådär hoppar med som mentor på en gammal Vega som ägs av en 20åring som vill till havs. Yrvind hänger med till Florida där han flyger hem efter att ha uträttat sina ärenden och ynglingen fortsätter ensam över Atlanten. Verkligt givande läsning i vinterkylan som man kan dra paraleller av till MC-livet. :)

Chappy
2013-02-13, 02:33
Den roligaste att läsa var den senaste - "Den unge, den gamle och havet", där han bara sådär hoppar med som mentor på en gammal Vega som ägs av en 20åring som vill till havs. Yrvind hänger med till Florida där han flyger hem efter att ha uträttat sina ärenden och ynglingen fortsätter ensam över Atlanten. Verkligt givande läsning i vinterkylan som man kan dra paraleller av till MC-livet. :)[/QUOTE]

Paraleller till Mc-livet? gammal Vega... :hmmmm2: Marlon Brandons Vegamössa i "The wild one"???

Ove
2013-02-13, 11:19
Paraleller till Mc-livet? gammal Vega... :hmmmm2: Marlon Brandons Vegamössa i "The wild one"???

:hmmmm2: Kanske inte mössan, Yrvind kör ju med keps? Men det där med ensamsegling - motorcykeln är ju också enstöringens bäste vän. Och sen att man kan anpassa sin tillvaro efter vad man har och vara nöjd eller köpa sig stort för många pengar och få stora problem på köpet. :rolleyes:

Nja, det beror på hur man vinklar till'et......:cool:

Olle Å
2013-02-13, 11:46
:hmmmm2: Kanske inte mössan, Yrvind kör ju med keps? Men det där med ensamsegling - motorcykeln är ju också enstöringens bäste vän. Och sen att man kan anpassa sin tillvaro efter vad man har och vara nöjd eller köpa sig stort för många pengar och få stora problem på köpet. :rolleyes:

Nja, det beror på hur man vinklar till'et......:cool:

Tror nog oxå att man inte skall gapa över för mycket. Helt nöjd kanske man inte skall var för då har man ju ingen drivfjäder, dvs. klockan har stannat. Att ta på sig framtida förpliktelser i form av stora skulder är lite vågat i dagens läge. Men folk är ju som tur är, obotliga optimister.
Tänk dig själv att ha köpt en mycket dyr hoj på avbetalning och skall hämta den i vår. Då kommer ett besked om uppsägning från jobbet. Visst, man skall inte måla fan på väggen..........:eek:

räven
2013-02-13, 13:10
Tror nog oxå att man inte skall gapa över för mycket. Helt nöjd kanske man inte skall var för då har man ju ingen drivfjäder, dvs. klockan har stannat. Att ta på sig framtida förpliktelser i form av stora skulder är lite vågat i dagens läge. Men folk är ju som tur är, obotliga optimister.
Tänk dig själv att ha köpt en mycket dyr hoj på avbetalning och skall hämta den i vår. Då kommer ett besked om uppsägning från jobbet. Visst, man skall inte måla fan på väggen..........:eek:

Det fins massor med vinklingar på samma fråga. Tror inte att hojupplevelsen blir störe med större hoj. Sen kommer behovet in i bilden. (jag såg för länge sen två pers på tysk motorväg på en suzuki 250) Å andra sidan dör man nog lycklig om man har mer upplevelser än pengar. Som han sa: det fins inga fickor på sista kostymen. Lev gott kör den hoj ni har råd och behov för.

Ove
2013-02-13, 15:24
Det fins massor med vinklingar på samma fråga. Tror inte att hojupplevelsen blir störe med större hoj. Sen kommer behovet in i bilden. (jag såg för länge sen två pers på tysk motorväg på en suzuki 250) Å andra sidan dör man nog lycklig om man har mer upplevelser än pengar. Som han sa: det fins inga fickor på sista kostymen. Lev gott kör den hoj ni har råd och behov för.

:) Japp! Det är bara en fråga om rätt tajming - att förbruka den sista kronan strax innan man dör.:cool:

räven
2013-02-13, 22:42
Kollat på uppdrag granskning, jag är verkligen arg nu.

Ove
2013-02-14, 17:08
Kollat på uppdrag granskning, jag är verkligen arg nu.

:mad: Med all rätt! Ruffelgubbar som skor sig och gör sig märkvärdiga för andras pengar står inte högt i kurs hos mig heller! :mad:

Jan-Olov
2013-02-14, 18:09
Jag brukar undvika sådarna program för jag tar till mig och blir alltid förbannad och det är bara tråkigt. Det mesta är vinklat så att vi skall ta till oss.

Håkan46
2013-02-14, 20:12
Kollat på uppdrag granskning, jag är verkligen arg nu.

Precis. "Kontorister" med 60 000 kr i månadslön. Då har man en bra chef som har gott om "andras" pengar.

Ikväll är det Debatt, ett för mig nästintill omöjligt program. Dock något bättre med den nya programledaren än den där Belinda som ju var helt xxx.
Hyfsat intressanta ämnen ikväll.
//Håkan

Ove
2013-02-23, 09:45
:) Varmare väder på gång och det känns som liiiiite vår i luften. Kanske det går att komma ut på vägarna inom ett par tre veckor. Jo det är nödvändigt för jag måste ju reka vägarna innan Tranresan. :)

Olle Å
2013-02-23, 21:58
:) Varmare väder på gång och det känns som liiiiite vår i luften. Kanske det går att komma ut på vägarna inom ett par tre veckor. Jo det är nödvändigt för jag måste ju reka vägarna innan Tranresan. :)

Kan du även komma överens med tranorna att de anländer på rättan dag och inte kommer i snöstorm??:p:p

Ove
2013-02-23, 23:02
Kan du även komma överens med tranorna att de anländer på rättan dag och inte kommer i snöstorm??:p:p

:rolleyes: Inga garantier! Jag håller på med skrivjobb, "översätter" lite gammaldags skrivstil till maskinskrift och jobbar just nu med April 1940 Inget MC-väder det året iallafall i April.

Jag har även brottats med Torkel idag med bra resultat. Torkel är en stol från IKEA och måste alltså monteras vilket inte var så lätt som det brukar vara med IKEA.grejerna, men nu har jag en ganska bra arbetsstol. Jag satt förut uppspetad på en pinnstol och på den en universaldyna för höftskadade och klarade max 20 minuter i taget för ryggafan hotade med att gå av. Nu har jag provat att jobba mer än en timma med bara ett litet avbrott för att jag inte kunde få fram vad ordet "fordfräsen" stod för. Konsulterade hustrun och tillsammans löste vi gåtan - ordet skulle vara "jordfästes". Handskrift! :rolleyes:

Tjita1
2013-02-24, 00:17
IKEA hade en suverän arbetsstol innan som hette ALLAK. Tyvärr tror jag den har utgått nu. Min har väl hållit i 4 år nu tror jag, och jag brukar slita ut mina stolar på nåt år annars.

Ove
2013-02-24, 08:35
IKEA hade en suverän arbetsstol innan som hette ALLAK. Tyvärr tror jag den har utgått nu. Min har väl hållit i 4 år nu tror jag, och jag brukar slita ut mina stolar på nåt år annars.

:D Jo,IKEA har bra grejer och deras ide att man monterar med ett absolut minimum av verktyg är bra. Tänk om motorfordonstillverkarna kunde tänka lika - med 2 verktyg kan man motera ner hojen i sina minsta beståndsdelar och bygga upp den igen och den fungerar! Bara en dröm men ändå...... :p
Precis som med Biltema är det många som fnyser redan när dom hör namnet IKEA men grejerna är faktiskt bra. :shakehands:

Olle Å
2013-02-24, 09:54
:D Jo,IKEA har bra grejer och deras ide att man monterar med ett absolut minimum av verktyg är bra. Tänk om motorfordonstillverkarna kunde tänka lika - med 2 verktyg kan man motera ner hojen i sina minsta beståndsdelar och bygga upp den igen och den fungerar! Bara en dröm men ändå...... :p
Precis som med Biltema är det många som fnyser redan när dom hör namnet IKEA men grejerna är faktiskt bra. :shakehands:

Kasserade min gamla stol efter ca fem år. Började se för jäklig ut med lagade armstöd osv, men var jäkligt skön. Köpte en ny på IKEA och monterade den. Men varför tror de att alla har skruvdragare? Monteringsverktyget var ju dåligt. Varför inte skicka med ett lite bättre, även om det kostar någon krona till? :mad::mad:
Letar fortfarande efter en hög ruta till min Translp. Hittar jag ingen snart , så blir det troligen en ny MRA.

Ove
2013-02-24, 10:22
Letar fortfarande efter en hög ruta till min Translp. Hittar jag ingen snart , så blir det troligen en ny MRA.

:) Sams i Hynboholm hade en låda med rutor och kåpglas och du hade ju kollat. Men kanske det finns någon som med mindre modifieringar skulle passa? Du är ju en händig gubbe. ;)

Ove
2013-02-24, 13:20
:confused: När jag gick ut ur husent för en stund sen satt de en liten fågel i buskarna och skrek "Tvi! Tvi! Tvi! Tvi! Tvi! Tvi!" Förstod inte om det var om snön, fågelmaten eller bara allmänt missnöje.

Men i vilket fall - det låter trevligt och man får vara glad att man inte förstår vad fåglarna har att säga varandra. :D

Ove
2013-03-02, 11:30
:hmmmm2: Vi är nu i Mars och om en månad kommer de stora fåglarna flygande. I fjol blev Tranresan inställd pga snöstorm och ofarbara vägar.

Undrar - hur är intresset i år? Rätt datum bör bli lördag 6;e April. Ska jag lägga ut en tråd om Tranresan 2013?

namn
2013-03-02, 13:35
Klart intressant, om jag är hemma, nytt jobb nya arbetsrutiner och det har inte riktigt landat än... men är jag på hemmaplan så åker jag gärna ( bort ) !

Olle Å
2013-03-02, 13:58
:hmmmm2: Vi är nu i Mars och om en månad kommer de stora fåglarna flygande. I fjol blev Tranresan inställd pga snöstorm och ofarbara vägar.

Undrar - hur är intresset i år? Rätt datum bör bli lördag 6;e April. Ska jag lägga ut en tråd om Tranresan 2013?

Gör gärna det. Hoppas bara att du hittat rätt datum, så det blir lika fint väder som du och jag hade förra året.:):):)

Ove
2013-03-02, 14:43
Gör gärna det. Hoppas bara att du hittat rätt datum, så det blir lika fint väder som du och jag hade förra året.:):):)

Vädret ja! Vi gjorde vår förhandstur en vecka före i perfekt vårväder men sen blev det ju omtag på vintern. :( Hoppas iallafall att fåren blev feta. (Aprilsnö ger fåragö - Ur bondepraktikan tror jag)

Jag kommer inte att kunna ha stenkoll p vare sig väder eller fåglar under en tid före men 6;e kan jag köra igen, och enligt statistiken ska det vara nära toppnotering i den vevan. Beträffande väder får vi väl rikta våra :adore::adore::adore: i riktning mot Linneryd och be Väderguden Jan att spänna musklerna. :adore::adore:

Olle Å
2013-03-02, 15:22
Vädret ja! Vi gjorde vår förhandstur en vecka före i perfekt vårväder men sen blev det ju omtag på vintern. :( Hoppas iallafall att fåren blev feta. (Aprilsnö ger fåragö - Ur bondepraktikan tror jag)

Jag kommer inte att kunna ha stenkoll p vare sig väder eller fåglar under en tid före men 6;e kan jag köra igen, och enligt statistiken ska det vara nära toppnotering i den vevan. Beträffande väder får vi väl rikta våra :adore::adore::adore: i riktning mot Linneryd och be Väderguden Jan att spänna musklerna. :adore::adore:

Hm, jag kanske har fel, men har för mig att det är Maj månads snö som ger som fåragö. Har någon Bondepraktikan, så var vänlig svara.:):):):)

räven
2013-03-02, 15:23
Hm, jag kanske har fel, men har för mig att det är Maj månads snö som ger som fåragö. Har någon Bondepraktikan, så var vänlig svara.:):):):)

April snö säger vi i småland

namn
2013-03-02, 15:55
Helt rätt tänkt, be Jan boka väder.
För på den här sidan av sverige verkar det mest vara blåst, regn och dimma, så det vore helt klart en tabbe att be mig att ordna bra väder :D (jag som inte ens klarar av att flytta 80mil och bosätta mig där solen lyser)

Men som tröstpris så har vi iaf stabilt väder (det regnar alltid).

räven
2013-03-02, 19:26
Helt rätt tänkt, be Jan boka väder.
För på den här sidan av sverige verkar det mest vara blåst, regn och dimma, så det vore helt klart en tabbe att be mig att ordna bra väder :D (jag som inte ens klarar av att flytta 80mil och bosätta mig där solen lyser)

Men som tröstpris så har vi iaf stabilt väder (det regnar alltid).

Haha, du vet väl att jag bjuder på rejäla regnväder

wbr
2013-03-04, 01:34
Har varit ute två dagar redan, 18 mil 26/2 och 20 mil 1/3 till Borås och MC-mässan i Åhaga. Den 26/2 hann det bli -3 innan jag var hemma igen - men, det var garanterat myggfritt :-)

Ove
2013-03-04, 08:13
Har varit ute två dagar redan, 18 mil 26/2 och 20 mil 1/3 till Borås och MC-mässan i Åhaga. Den 26/2 hann det bli -3 innan jag var hemma igen - men, det var garanterat myggfritt :-)

:) Låter skönt! Här ser ut som så att pga omväxlande dagsmeja och frost har jag tjockt islager som är knöligt och halt - skulle behöva en fulldubbad rollator för att överhuvud taget ta mig till garaget. :mad:

Olle Å
2013-03-04, 09:44
:) Låter skönt! Här ser ut som så att pga omväxlande dagsmeja och frost har jag tjockt islager som är knöligt och halt - skulle behöva en fulldubbad rollator för att överhuvud taget ta mig till garaget. :mad:

Denna vintern har varit för jäklig beträffande väglaget. Både frugan och jag har fått sätta i skruvdubbar i våra stövlar för kunna ta oss fram mellan postlådan och huset och likaså stallet.
Att gå ut på dagliga promenader med hundarna hade utan dubbar varit uteslutet.:):)
Nu börjar ju marken titta fram här och var, så våren kanske är på gång, men det brukar ju alltid bli ett jäkla bakslag, så troligen även i år.:):mad:

räven
2013-03-04, 10:35
Det som lakar på dagen fryser till knubblig is på natten. Min byväg ser för jäklig ut just nu.

Ove
2013-03-04, 18:38
:) Spara och släck ner.... Jag har just inte varit ute på hela dagen. Har suttit vid datorn och jobbat med gamla dagböcker skrivna av en finsnickare på orten. håller på med året 1940.
Han var vid landstormen, inryckt med kort varsel och var förlagd på väldigt provisoriska platser, skulle hindra tysken att invadera med hjälp av 5 skarpa skott, 2 handgranater och lite handkastade rök och brandgranater, ensam på en väg i Bohuslän. Officerare som gosade med och gav presenter till nassarna på andra sidan gränsen, folk som blev galna o.s.v. Han beskriver också hur den ena varan efter den andra blev ransonerad och hur livsvillkoren hårdnade för vanligt folk.
Det ger en insikt i hur det var att leva i ett land som var starkt påverkat av kriget utan att vara direkt drabbat, om all oro och funderingar på hur det skulle gå och ändå försöka leva ett "normalt" liv.
Jag var inte med förrän på slutet, född -44, så jag har inga minnen men fick väl höra fragment när jag var för mycket barn för att förstå. Väldigt intressant, långt bättre än tillrättlagda beskrivningar i historieböcker och dokumentärer.

räven
2013-03-04, 19:19
Just nu tar jag några timmar på vedbacken medan solen skiner. Vet att det brukar bli segt med vedarbetet när hojäventyr lockar.

Ove
2013-03-04, 20:58
Just nu tar jag några timmar på vedbacken medan solen skiner. Vet att det brukar bli segt med vedarbetet när hojäventyr lockar.

:confused: Is och frusen snö runt varenda vedbit, som i mitt fall forfarande stå på rot. Inget lämpligt före att bära en motorsåg i. Väntar på några plusgrader till för det är skridskois på dom mest oväntade ställen. :mad:

räven
2013-03-04, 21:36
All veden hemma nu, kapning klyvning å stapling tar oxå lite tid. Men mycket ekonomiskt lönsamt.

Ove
2013-03-13, 13:58
:confused: Buster ringde. Påminde om att de 12 mars förra året var vi till Tysslingen och träffade på Håkan46. Solsken, varmt och skönt blev det framåt middagen. Vi stannade och tog en fika, kaffe och äggamacka i en sydslänt. trots att jackan åkte av blev det nästan äckligt varmt i solskenet.

I går och idag kallt som skam och det har snöat nu på förmiddagen. Men det är ju ett annat år....:p............

Olle Å
2013-03-13, 14:50
:confused: Buster ringde. Påminde om att de 12 mars förra året var vi till Tysslingen och träffade på Håkan46. Solsken, varmt och skönt blev det framåt middagen. Vi stannade och tog en fika, kaffe och äggamacka i en sydslänt. trots att jackan åkte av blev det nästan äckligt varmt i solskenet.

I går och idag kallt som skam och det har snöat nu på förmiddagen. Men det är ju ett annat år....:p............

Det är ju just det som är statistik:eek::eek: Man kan aldrig lita på sånt som varit och tro att det blir likadant igen. Som sagt kolla bara på vädret!!!!!!!!!!:D:D:D

Ove
2013-03-13, 15:33
Det är ju just det som är statistik:eek::eek: Man kan aldrig lita på sånt som varit och tro att det blir likadant igen. Som sagt kolla bara på vädret!!!!!!!!!!:D:D:D

:) Efter den värmeböljan som var i fjol kom backslaget med snöovädret som ställde till för Tranresan. Hoppas att förra året är någon mall för hur det ska se ut. :adore:

räven
2013-03-13, 23:34
:) Efter den värmeböljan som var i fjol kom backslaget med snöovädret som ställde till för Tranresan. Hoppas att förra året är någon mall för hur det ska se ut. :adore:

Ny påve, stora förväntningar

Jan-Olov
2013-03-14, 07:33
Ny påve, stora förväntningar
Eller??

LowTech
2013-03-14, 07:41
Ny påve, stora förväntningar
Inte här...
Påven har dock mer makt än vi tror fast kanske inte på det traditionella sättet..
Hedersknyffeln Josef Stalin lär på sin tid ha frågat; "Påven? Hur många divisioner har han?"
Påvedömet har funnit i tusentals år.. Stalins rike blev väl sådär 30-40 år??
Andra "Tusenåriga Riken" nådde inte ens upp dit..:rolleyes:
Finns många aspekter i ordet Makt..(förväntan, inflytande ...)

Ove
2013-03-14, 08:22
Inte här...
Påven har dock mer makt än vi tror fast kanske inte på det traditionella sättet..
Hedersknyffeln Josef Stalin lär på sin tid ha frågat; "Påven? Hur många divisioner har han?"
Påvedömet har funnit i tusentals år.. Stalins rike blev väl sådär 30-40 år??
Andra "Tusenåriga Riken" nådde inte ens upp dit..:rolleyes:
Finns många aspekter i ordet Makt..(förväntan, inflytande ...)

Tänkvärt! All makt som blivit tagen med vapenmakt har varit ganska kortlivad i jämförelse. Även om katolikerna inte heller alltid varit så fredliga så är det ju inte som krigare som dom är mest kända..........

Undrar över hans kontakter med vädergudarna?

Olle Å
2013-03-14, 09:19
Tänkvärt! All makt som blivit tagen med vapenmakt har varit ganska kortlivad i jämförelse. Även om katolikerna inte heller alltid varit så fredliga så är det ju inte som krigare som dom är mest kända..........

Undrar över hans kontakter med vädergudarna?

De flesta krigen och våldsdåden i värden har begåtts under den religiösa täckmanteln och är så även i dag. Oftast styrs de religiösa av en grupp fanatiker som i stället för att plocka det bästa ur respektive religion, förespråkar sin tro som den absolut rätta.:mad::mad:
När nu katolikerna fått en ny ledare, så kanske vi får konvertera för att han skall kunna fixa bra väder åt oss.:rolleyes::rolleyes:

Ove
2013-03-14, 09:31
De flesta krigen och våldsdåden i värden har begåtts under den religiösa täckmanteln och är så även i dag. Oftast styrs de religiösa av en grupp fanatiker som i stället för att plocka det bästa ur respektive religion, förespråkar sin tro som den absolut rätta.:mad::mad:
När nu katolikerna fått en ny ledare, så kanske vi får konvertera för att han skall kunna fixa bra väder åt oss.:rolleyes::rolleyes:

Det måste vara svårt jobb att vara Gud. I nästan alla krig har man åkallat samma Gud från båda sidor. Undantag finns, en del åkallade Hitler, andra Stalin men även i deras arméer fanns det nog åtskilliga som sände en bön till en mera Allsmäktig makt. :rolleyes:

räven
2013-03-14, 10:30
Jag tänkte så oxå Olle. Den o ordning som är i bönemattans hemland borde man ge nya påven en chans att fixa vädret åt oss

Ove
2013-03-16, 09:59
Jag tänkte så oxå Olle. Den o ordning som är i bönemattans hemland borde man ge nya påven en chans att fixa vädret åt oss

:) Jag tror faktiskt att den nya påven är på vår sida. Han är långsam av sig, men han är ju gammal gubben. Solen skiner och tär långsamt på isen. fastän det är svinkallt om nätterna. +graderna på dan gör att det blir knocklig skridskois i skuggan.
Kan inte ta ut hoj än för jag vet hur det blir - ungefär som när jag försöker åka längdskidor, vurpa varannan meter.:p :rolleyes: Vägarna är i stort sett körbara, jag har provat värre, men det är biten ut till vägen som är hindret, ca 100 meter. men om 2 veckor SKA jag sitta i sadeln. :cool:

Olle Å
2013-03-16, 15:10
:) Jag tror faktiskt att den nya påven är på vår sida. Han är långsam av sig, men han är ju gammal gubben. Solen skiner och tär långsamt på isen. fastän det är svinkallt om nätterna. +graderna på dan gör att det blir knocklig skridskois i skuggan.
Kan inte ta ut hoj än för jag vet hur det blir - ungefär som när jag försöker åka längdskidor, vurpa varannan meter.:p :rolleyes: Vägarna är i stort sett körbara, jag har provat värre, men det är biten ut till vägen som är hindret, ca 100 meter. men om 2 veckor SKA jag sitta i sadeln. :cool:

Har samma jäkla problem med is fram till vägen, men SKALL prova imorgon.:mad::mad::mad:

räven
2013-03-16, 17:55
Pressmedelande från Vertikanen " Kallt hela mars"

Olle Å
2013-03-16, 18:23
Pressmedelande från Vertikanen " Kallt hela mars"

Jag struntar i snöovädret, som är på gång. Jag gör som de gör i Ekshärad.!!:D:D:D

räven
2013-03-16, 19:12
Jag struntar i snöovädret, som är på gång. Jag gör som de gör i Ekshärad.!!:D:D:D

Jasså, va gör dom då ?

Ove
2013-03-16, 19:45
Jag struntar i snöovädret, som är på gång. Jag gör som de gör i Ekshärad.!!:D:D:D


Jasså, va gör dom då ?

JA Fôrklaar!

Olle Å
2013-03-16, 20:04
JA Fôrklaar!

DOM LÅTER DET SNÖA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:beer::beer::beer::beer:

räven
2013-03-16, 20:17
DOM LÅTER DET SNÖA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:beer::beer::beer::beer:

Dom slutat kämpa emot ?

Ove
2013-03-16, 20:53
DOM LÅTER DET SNÖA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:beer::beer::beer::beer:

NÄÄMMENN??????????!!!!!!!!!!!!!!! :eek: :eek: :eek: :eek:

Olle Å
2013-03-17, 18:22
Nu är den nya hojen provad och befunnen godkänd så när på det jäkla låga kåpglaset. Ett högre Varioglas är beställt. Hoppas få det innan tranorna anländer.
Får se om det är någon man känner igen:eek::eek::eek:

Ove
2013-03-17, 19:15
Nu är den nya hojen provad och befunnen godkänd så när på det jäkla låga kåpglaset. Ett högre Varioglas är beställt. Hoppas få det innan tranorna anländer.
Får se om det är någon man känner igen:eek::eek::eek:

:hmmmm2: Menar du trana eller gubbe? :D

Appropå djur: Grisar i västra Värmland och vargar har kommit till Skåne. Skit också att svinen sprider sig som löss och vargarna gillar väl inte att käka gris om det verkar. Räven - var beväpnad när du går ut med Ester för hon är en go hund. :cool:

räven
2013-03-17, 21:17
:hmmmm2: Menar du trana eller gubbe? :D

Appropå djur: Grisar i västra Värmland och vargar har kommit till Skåne. Skit också att svinen sprider sig som löss och vargarna gillar väl inte att käka gris om det verkar. Räven - var beväpnad när du går ut med Ester för hon är en go hund. :cool:

Ester får inte springa lös nu. Vargen ger sig nog inte på grisarna när det fins lamm i hagarna. Tror du att tranorna kommer i tid, 6/4 ?

Ove
2013-03-17, 22:26
Ester får inte springa lös nu. Vargen ger sig nog inte på grisarna när det fins lamm i hagarna. Tror du att tranorna kommer i tid, 6/4 ?

:) Håll hårt i kopplet! Jodå! På tisdag ska ni ha erat snöhelsicke och vi får väl vårat ett par timmar senare - men efter kommer det en snibb med riktig vårvärme såg jag på väderkartan på burken. Jag hoppas på den. :cool:

Det är väl vädret dagarna närmast före som kan ställa till det annars kommer tranorna när äggena börjar pocka på i ändan på dom och dom vill ha bo att lägga dom i. Om dom blir för sena kommer jag att gå under tak om det kommer en tranflock och flyger över. :eek:

Ove
2013-03-18, 08:39
:D Vi gnäller på vädret varje år och det var hela tiden bättre förr med ordentliga somrar. Skriver just nu om 1930 och har avverkat 1940 - 43. Kan bara konstatera att det var regn storm snö och kyla då också. Dåliga vintrar/ somrar är tydligen standard hos oss.
Hörde på radion igår en dam som konstaterade att vi bor i porten till Nordpolen och vi ska ha de som vi har och vara glada ändå... Fan så svårt när kylan och isen hindrar! :mad:

Men säga vad man vill - glömskan filtrerar bort minnet av dagar med skitväder och därför var det bättre förr. ;) :D

Olle Å
2013-03-18, 09:36
:D Vi gnäller på vädret varje år och det var hela tiden bättre förr med ordentliga somrar. Skriver just nu om 1930 och har avverkat 1940 - 43. Kan bara konstatera att det var regn storm snö och kyla då också. Dåliga vintrar/ somrar är tydligen standard hos oss.
Hörde på radion igår en dam som konstaterade att vi bor i porten till Nordpolen och vi ska ha de som vi har och vara glada ändå... Fan så svårt när kylan och isen hindrar! :mad:

Men säga vad man vill - glömskan filtrerar bort minnet av dagar med skitväder och därför var det bättre förr. ;) :D

JO men vänta du tills du kommer några vintrar framåt i anteckningarna, Då var det vintrar med plogvallar långt över huvudet och så jäkla kallt att katterna vägrade att gå ut. Klaga på nuvarande vintrar lönar sig inte. Gör som ekshäringarna.
Tur att vi har ett väder. Tänk vad fattiga våra samtal skulle vara utan det.:hmmmm2::hmmmm2:

räven
2013-03-18, 10:32
Förmodligen är det en del a mänskans natur att klaga å gnälla. Om vädret blir bättre har vi ju landsbygdsministern å pensionen att gnälla på. Men å andra sidan minskar gnällbehovet när det är gott hojväder å vägarna sopade.

Chappy
2013-03-18, 18:33
Förmodligen är det en del a mänskans natur att klaga å gnälla. Om vädret blir bättre har vi ju landsbygdsministern å pensionen att gnälla på. Men å andra sidan minskar gnällbehovet när det är gott hojväder å vägarna sopade.

Inte ska vi väl gnälla på Eskil. Låt honom vara ifred året som är kvar i riksdagen. Nu när procenten knappt räcker till en folköl.

Vädret, det är en annan sak det :mad:

Ove
2013-03-19, 21:09
Fan va jag fryser!! Sitter inne i stugvärmen med brasorna igång med en filt runt kroppen upp till örona och en runt benen. Lika var gång det kommer snö, skulle klara av att frysa i en bastu. Varför undrar jag för det finns människor som inte berörs alls av väder. :mad:

:) nah! -skit samma! Roade mig med att försöka måla på ett försök till storflin på hjälmen. Blev verkligen ett hemskt leende men det får hänga med en stund. Hoppas att jag inte ställer till med några olyckor. :rolleyes:

Olle Å
2013-03-20, 09:22
Fan va jag fryser!! Sitter inne i stugvärmen med brasorna igång med en filt runt kroppen upp till örona och en runt benen. Lika var gång det kommer snö, skulle klara av att frysa i en bastu. Varför undrar jag för det finns människor som inte berörs alls av väder. :mad:

:) nah! -skit samma! Roade mig med att försöka måla på ett försök till storflin på hjälmen. Blev verkligen ett hemskt leende men det får hänga med en stund. Hoppas att jag inte ställer till med några olyckor. :rolleyes:

Mötte en biker förra söndagen med ett flin från öra till öra,men kanske det var visiret som var uppfällt:D:D:D

Ove
2013-04-02, 08:01
:) Nu är jag tebax efter en vecka på Malta. Jag har fortfarande samma kläder som jag tog på mig för mer än ett dygn sedan och jag behöver duscha och sova en stund. Det var i och för sig en lång restid men annat tillkom också som gjorde dagen längre.

Det var härligt sommarväder där nere nu. Inte konstigt eftersom delar av världens största badstrand, Sahara, ligger nordligare än ön. Återkommer med mera rapport för det är faktiskt en plats där man kan hoja runt en del. ;)

Ove
2013-04-02, 17:16
:) Startat hojen - i garaget. Ser man vad det gör när man släcker lyset på hösten - small igång efter två sekunder startmotor + choke. Härligt att den gamla fungerar som den ska, det enda var väl lite astma när jag skjöt in choken llite tidigt annars gick den som en fin sommardag. Ska prova att köra när jag fått på mig mera kläder och det blir nog i morgon, hoppas jag. Det behöver bytas luft i däcken men sen är den nog klar att tackla den svenska sommaren. :cool:

Olle Å
2013-04-03, 08:41
:) Startat hojen - i garaget. Ser man vad det gör när man släcker lyset på hösten - small igång efter två sekunder startmotor + choke. Härligt att den gamla fungerar som den ska, det enda var väl lite astma när jag skjöt in choken llite tidigt annars gick den som en fin sommardag. Ska prova att köra när jag fått på mig mera kläder och det blir nog i morgon, hoppas jag. Det behöver bytas luft i däcken men sen är den nog klar att tackla den svenska sommaren. :cool:

Toppen. Med frisk vårluft i däcken kommer den att dansa fram. Men föraren???:D:D

räven
2013-04-03, 10:17
Föraren får frisk luft eftersom. Ska passa på å fylla frisk luft i lungorna strax.

Ove
2013-04-03, 17:02
Toppen. Med frisk vårluft i däcken kommer den att dansa fram. Men föraren???:D:D

:) Jodå! Nu har jag kört de första milen för säsongen och bytt luft i däcken har jag också. Ang. förarrosten så släppte en hel del redan i starten, såg ett rödbrunt moln i backspegeln så nu är bara gravrosten kvar. ;)

Verkar som tomten varit ute och kört i vinter för framdäcket behöver bytas. Trodde att det skulle vara hälften kvar. :confused:

Olle Å
2013-04-03, 20:44
Skall montera MRA-rutan i morgon. Spännande och se om den funkar bättre än de rutor jag tillverkat själv.:)
Nu väntar jag på en "ny" GPS. Den gamla som hängt med i minst 5 år har börjat trilskas med laddningen och verkar även ha problem med andra funktioner.:confused:

Ove
2013-04-04, 21:11
:eek: Hoppsan!! Jag pratade med en inisad Räven i morse. Utanför huset kommer han men vägarna är fulla av is. Då skröt jag med att vägarna hos mig är isfria. Var iväg och beställde nytt framdäck för det är på väg att bli spontansliks. Fortfarande på gränsen till "godkänt" men inte bra alls.

Tar en av favvovägarna och noterar att det är fan så guppigt och att vatten kryper upp genom sprickor i asfalten. Mitt i en kurva är det plötsligt decimetertjock is med djupa spår där det mosat till sig - då gällde det att hålla tungan i rätt mun ett tag. Forsatte vägen fram och se, det var mera is 2 - 3 kilometer framåt så det var lite intressant ett tag innan jag kom iland på torr asfalt.

Ljög alltså när jag pratade med Jan.... :o

räven
2013-04-04, 23:19
Haha, samma som här då. Bra att du inte lurade ut mig på isen. Skuggpartier dit solen inte nått är isiga på det roliga vägnätet.

Olle Å
2013-04-05, 08:31
Skall montera MRA-rutan i morgon. Spännande och se om den funkar bättre än de rutor jag tillverkat själv.:)
Nu väntar jag på en "ny" GPS. Den gamla som hängt med i minst 5 år har börjat trilskas med laddningen och verkar även ha problem med andra funktioner.:confused:

MRA-rutan monterad och provad. Den är tyvärr inte lika bra på att skuffa undan luften som den hemgjorda var, men klart snyggare.
Verkar som om luttrycket har flyttats från överkant bröstet och uppåt. Luften verkar vara splittrad tack vare den extra läppen på rutan och blir alltså inte så markerat.:):):)

Ove
2013-04-10, 22:14
:) Slulle berätta om min resa till Malta. :)

Jag, liksom min hustru, bror och svägerska är pensionär och därmed berättigad att vara med i pensionärsförening och dom ordnar väldigt trevliga resor.

SPF Mariestad hade en resa till Malta över påskhelgen som vi såg till att vara med på. Buss till Landvetter, flyg till Frankfurt, går till nästa plan som flyger till Malta. Där kliver vi på buss som för oss till restaurang med skaldjur som specialitet, pasta med (oskalade)tångräkor, bläckfisk, musslor och lite sånt. Nåja räkskal är nog bra för skelettet och smaken lite svavel som det brukar vid Medelhavet. Fortsatte sedan till nästa anhalt Marsalforn på Gozo. Färjan till Gozo passerade ön Comino, befolkad av tre(3) personer varav 2 är poliser. Vi bodde 2 nätter på Gozo sedan resten i st Julien norr om Valetta.

Öarna är väldigt kuperade väldigt tättbefolkade och små. Vill man åka dit för att ta sig runt på 2 hjul rekommenderar jag att hyra på plats, bo på ett ställe och göra utflykter. Valetta och området omkring skulle jag helst undvika att köra i själv. Trafiken skulle jag nog vilja kalla hänsynsfull och fullständigt galen. Här är det inga stora marginaler som gäller och gator och vägar är INTE i bra skick. Det är gropigt, spårigt och framför allt halt! Halkan beror på att man använder kalksten i asfalten som svettas i värmen+ att det driver in salt från havet och sandstoft från Afrika. Bror min och jag stannade vid en rondell och det var en liten stigning just där. Vi tittade på hur många bilar som slirade vid starten - av ca 20 bilar var det två som inte gjorde det.

Kulinariskt? Nja 5-stjärniga hotell innebar inte att deras kök är värda några stjärnor alls. Ibland funderade jag på om man tävlade om hur många gånger man kan döda en ko, eller höna, efter slakteriet. Och kryddfén bor inte där. Det finns enstaka restauranger som lagar gott käk - men hitta dom? Roligast om man inte har säkra och trovädiga tips är att anlita "hål i väggenrestauranger". Detta gäller dock inte pizza som enligt min egen dystra erfarenhet inte skall inhandlas söder om Smygehuk. Det är i och för sig en konst att bränna en pizza till kol runt om samtidigt som man behåller dess centrum helt opåverkad av värme, vette fanken hur dom bär sig åt?
Tips: ta med salt och peppar i såna där engångsförpackningar för luftfuktigheten gör att dom salt- och pepparkar som finns funkar inte, möjligen som skallror....

Nu har jag pekat på det negativa, nu tar vi det andra....

Malteserna i gemen är positva typer som är väldigt hjälpsamma och lätta att kommunicera med. Finns det undantag så träffade jag inte på den personen. Öarna är fulla av sevardheter och man behöver inte oroas för kriminalitet av något slag. " Man kan springa men man kan inte gömma sig" som det heter på öarna. Man kan se att nyckeln sätts i dörren om ingen är hemma så att gästerna kan komma in och vänta. Sant - såg det själv!

Klimatet. Skönt på våren, vi hade omkring 20 grader i skuggan hela veckan. På sommaren kan det knalla iväg mot de 40 så då vill jag inte vara där. 300 soldagar/år.

Rekommenderar verkligen ett par veckor där. Lämpligt fordon? Finns många Ferrari och Lamborgini + em massa stora glidare på öarna, varför - kanske för att visa att det går? Jag rekommenderar var sin liten scooter eller hellre offroad för det finns faktiskt en del fina grusvägar lite varstans.

simen
2013-04-12, 15:12
:) Hej

Det var meningen att man skulle åka til Til Bike i Trollhättan dag och hemta hojen, men jag måste utsetta til måndag. Her i Bohuslän just nu så kommar snöblandat regn:mad: Hva hendar med årstidorna??:confused: Minst 3 weckor forsenad när jag brukar å starta sesongen:o Så man får hoppas att en sen vår blir en lång sommmar och höst:rock: Men på måndag skal den ut och vi skal:dancing:


____________
:)Simen

Ove
2013-04-13, 16:10
:rolleyes: Halvdecimeter av den allra blötaste snö ute och bilen är ute och åker och hojarna står inne och väntar på barmark och jag sitter inne och har tråkigt. Tur att jag kan se fram emot att favoritbarnbarnet kommer snart och ska rå om oss till i morgon. :) :love:

Ove
2013-04-14, 18:06
Snön har smält bort och barnbarnet har åkt hem. Läge för en tur, men jag orkar inte - trött...:sleep:

räven
2013-04-14, 20:13
Utflykt till österlen, solen värmde å havet kylde. Kryllade med Mc ute i det vackra vädret

Ove
2013-04-15, 17:43
:) Nu har vädret kommit och i morgon ska jag besiktiga. Blir bra att ta fram hojen på riktigt nu för vägarna är i skick så det gör ont i kroppen att köra bil. Perfekt att ta hojen då för där det är riktigt guppigt kan man stå och köra. (Undrar om man kan höja ratten i bilen till ståhöjd om det blir taskigt väder?) :cool:

Chappy
2013-04-15, 21:32
Besiktiga Ja! Läste på SMC att det var dropp in besiktning till reducerat pris i Växjö. Jippie!! Just den dagen får Jan den räven för sig att det vore lämpligt för folk i trakten att köra ett litet vårrally. Så nu står jag här som åsnan mellan två hötappar.

Ove
2013-04-15, 21:42
Besiktiga Ja! Läste på SMC att det var dropp in besiktning till reducerat pris i Växjö. Jippie!! Just den dagen får Jan den räven för sig att det vore lämpligt för folk i trakten att köra ett litet vårrally. Så nu står jag här som åsnan mellan två hötappar.

:D Aha! Rally sponsrat av bilprovningen - minska trycket och få reklam samtidigt, smart va?

Chappy
2013-04-15, 21:47
Jag är inte piskad att besiktiga förän i mitten av juni, så jag låter vädret avgöra om Jan eller Carspect vinner dragkampen.

räven
2013-04-15, 21:55
Vi bjuder på kaffe oxå

Chappy
2013-04-15, 22:03
Carspect har kontrat med en tänd grill! Huruvida det ligger något på den står inte i inbjudan?

räven
2013-04-15, 22:13
Ok , får väl slänga på en vildsvinskorv om det kan va nåt?

simen
2013-04-16, 08:23
:)

Nu är hojen ute av idet:D Första 10 mil kört från Bike Trollhättan til Tanum i går i ett jädra rägnväder. Men med 8-10+grader så va det inte kallt, bara skoj. Så nu måste man tvätta, och nu bara dimman lättnar her så blir det ut att åka en sväng i dag ochså:cool: Besiktning är det inga brådska med:p har tid på mig til augusti:sleep:


___________
:)Simen

räven
2013-04-16, 08:38
Så här är det, lokala Mc klubben kör ett Mc rally. Start Börjes i Tingsryd 20/4 Kl. 10,00- 11,30

Chappy
2013-04-21, 10:49
Körde 10 mil till Tingsryd men hamnade jag på fel sida av Börjes varuhus. Inga rallyhojar där inte.
Efter att ha konsulterat Ove i den närliggande kommunen Askersund o fått numret till Jan kom jag rätt. Det var det enda rätt jag kom till på de närmaste 18milen.
Då jag till slut kom på att jag befann mig i Hovmantorp, bara 7 mil hemmifrån ,avbröt jag denna härligt soliga utflykt och styrde kosan hemmåt.

Tack Jan. Korven får vi ta en annan dag.

räven
2013-04-21, 11:35
Jaha, du missade min kontroll då. Missade vildsvinskorven. Ett elände det där med hemlängtan.

Ove
2013-04-21, 22:30
Körde 10 mil till Tingsryd men hamnade jag på fel sida av Börjes varuhus. Inga rallyhojar där inte.
Efter att ha konsulterat Ove i den närliggande kommunen Askersund o fått numret till Jan kom jag rätt. Det var det enda rätt jag kom till på de närmaste 18milen.
Då jag till slut kom på att jag befann mig i Hovmantorp, bara 7 mil hemmifrån ,avbröt jag denna härligt soliga utflykt och styrde kosan hemmåt.

Tack Jan. Korven får vi ta en annan dag.

:D Du missade inte bara banan och korven, du missade Askersund och kom till Mariestads kommun när du ringde. Men det var kul att höra av dig och att du var ute och körde och hade det bra. :)

Chappy
2013-04-21, 23:32
Tillhör tyvärr dom som måste sätta på GPS:n när jag ska hitta till kylskåpet för nattmackan.
Ett annat trick är att sätta en väckarklocka på ringning i kylskåpet. Bara att följa ljudet.
Snooze, och det blir en dubbelmacka.

räven
2013-04-22, 09:32
Ajdå, Vilse är trevlig ort tycker jag, men lite irriterande om man inte kommer till utlovade vildsvinskorven. Nåja, sol å vackert väder, nya vägar.

Ove
2013-04-25, 10:30
:rolleyes: Hojväder är det men annat ska göras. För dagen står veden i skogsbrynet och grinar illa, fortfarande på rot. Helgen? - det blir nog inget då heller. Kanske dags att börja spela boule.... Golf? - nä för tråkigt, hellre bridge.

räven
2013-04-25, 11:07
En fördel med denna sega vinter har varit att jag hunnit fixa en massa vårmåsten. Veden kapad å klyvd, innfload i välventilerad vedbod. Bajs utspritt på åkrarna. Nu är det dax att jaga han som kör sopbilen, så hojvägarna blir rena å fina till 1 maj. Möe jobb för pensionärer.

Ove
2013-04-29, 20:48
:hmmmm2: Undrar vart lusten tagit vägen? Igår var det perfekt väder och jag hade TID! Inte fan plockade jag ut någon hoj och körde... Det verkar som den tråkiga våren satt sig i sinnet, allt är jobbigt.

Skulle behöva några ordentliga rapp med en bra piska så jag vaknade till! :mad:

Ove
2013-05-01, 17:49
:cool: Fanns ingen hjälp att få så jag fick gissla mig själv för att få ut en hoj ur garaget. Det blev Sigrid som stod med i princip tom tank, bara det ett tecken på apati. Hojarna ska ALLTID vara körklara!

Till macken som men automaten hade tagit 1;a Maj ledigt, (inte fasen visste jag att dom där automaterna är socialister?) så jag fick uppsöka en mack med personal. Sen blev det en sväng runt och över Kinnekulle och via Kestad bortåt Lerdala innan jag styrde norrut igen. Kort men go tur i lagom varmt väder. :cool:

Olle Å
2013-05-01, 19:00
Efter att ha pulat dit handtagsskydd från en KTM på min Transalp och ett extra bromsljus samt fått GPSen fixad så tog vi en liten tur neråt Dalsland och Håverud. Jodå Räven, hon är kvar. En helt molnfri himmel, men fortfarande lite kylig blåst. Inte alls så mycket tjälskador på grusvägarna som jag befarat.:):)

Ove
2013-05-06, 10:50
:) Guidade runt på Kinnekulle i förrgår. Var chaufför åt halva gruppen så att det var bil som gällde.
Ramslöken har kommit upp och blev avsmakad, både naturell ute i skogen och som soppa (120:-!! - inte klokt. Ramslökssoppa är väl ungefär det billigaste man kan göra i ett kök). Doften i skogen har inte kommit än för ännu så blommar den inte.

Träden står fortfarande kala så det är inte lummigt än, men å andra sidan har man bättre sikt. Vägarna: sand och lite annan skit här och var som alltid. Tjälen verkar varit snäll. Lite asfaltsmosaik och lite potthål, men inget värre.

Väldigt fint väder och väldigt lite hoj på vägarna.....

Ove
2013-05-12, 09:37
:mad: Liiiiiiiiiiiiiiiite irriterad är jag! Hur stor andel av livet går åt till att vänta på att andra ska
ordna så att jag kan få till det JAG har tänkt mig? Tiden går åt till tumrullning, solglimtarna drar förbi och eftersom ingen vet när det som ska göras blir av så är det heller ingen idé att börja med något som säkert inte hinner avslutas. Fan! Kanske man skulle lära sig virka, det kan man avsluta och börja om när som helst. :rolleyes:

Vill ta en tur, men vet att då kommer det att ringa i bröstfickan och så är det vända om hem med expressfart som gäller. :mad:

Olle Å
2013-05-12, 11:37
:mad: Liiiiiiiiiiiiiiiite irriterad är jag! Hur stor andel av livet går åt till att vänta på att andra ska
ordna så att jag kan få till det JAG har tänkt mig? Tiden går åt till tumrullning, solglimtarna drar förbi och eftersom ingen vet när det som ska göras blir av så är det heller ingen idé att börja med något som säkert inte hinner avslutas. Fan! Kanske man skulle lära sig virka, det kan man avsluta och börja om när som helst. :rolleyes:

Vill ta en tur, men vet att då kommer det att ringa i bröstfickan och så är det vända om hem med expressfart som gäller. :mad:

Kan hålla med i viss mån. Stäng för tusan av telefonen. Hur klarade vi oss för 25 år sedan??
En del har ju blivit så jäkla beroende av mobilen att de måste ha den under huvudkudden.:eek::eek:

Ove
2013-05-12, 18:05
Kan hålla med i viss mån. Stäng för tusan av telefonen. Hur klarade vi oss för 25 år sedan??
En del har ju blivit så jäkla beroende av mobilen att de måste ha den under huvudkudden.:eek::eek:

:rolleyes: 2 uppdrag i morgon. Säkert kommer dom att köra ihop sig. Stänga av telefon när man lovar vara anträffbar går inte...

:) Jo det blev en tur iallafall, men på scootern. Klädd för att köra med den - en jacka och hjälmen, men fy skruttsingen vad det blev kallt efter någon mil. Men scootern är rolig bara det inte är guppigt för den lille har moppefjädring, kul att sprätta grus med dom där små 14-tumstrisserna till hjul. :D

Ove
2013-05-14, 16:19
:) Sitter inne pga regn och drömmer om en hoj där man sitter skyddad hur blött det än är och här är lösningen.

www.youtube.com/watch?v=wObflyTPLvM‎Liknande

räven
2013-05-14, 16:31
:) Sitter inne pga regn och drömmer om en hoj där man sitter skyddad hur blött det än är och här är lösningen.

www.youtube.com/watch?v=wObflyTPLvM‎Liknande

Vore nåt för Göta kanal

Ove
2013-05-14, 19:47
Vore nåt för Göta kanal

:( Nähädu! den är bara för glidare - 5 knop = 9,3 km/t. Den kommer inte upp i planing.