handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

Chappy
2010-04-22, 08:34
Här pratas det näs tan bara skit

räven
2010-04-22, 09:05
Lite av intrycken när man kör hoj är ju faktiskt lukter som strömar in i hjälmen. Tidigt på våren är det böndernas gödsling som är mest påtagande. Mitt på sommaren är doften av nästan torrt hö en av mina favoriter. Tyvärr blir det mindre av höodling nu för tiden.
Om vi inte planerar möten är 60+ mest skitsnackartråd.

Ove
2010-04-22, 11:03
Här pratas det näs tan bara skit

:p Så bytte vi ämne. ;)

Näs-tan så att kranen flagnade och röd på de flesta kroppsdelar som jag inte satt på skaffade jag mig när jag drog omkring på en tvåhjuling på Kreta för några år sen. Naturligtvis med turistens normala skyddskläder, shorts och sandaler. Fartvinden gjorde att jag inte kände att jag grillade mig själv.

Dag två fick jag åka omkring med långbyx, långärmad skjorta och en ful keps + en massa kladdig solskyddsfaktor. :o

GeCe
2010-04-22, 14:38
:D Tycker nog vi är mycket osedvanligt seriösa och ansvarsfulla i den här avdelningen 60+ och använder ett vårdat språkbruk. Lite snack om skit i största allmänhet hör liksom till, eller? :rolleyes:

Fördelen med bikandet och skyddskläder är ju att man slipper kladdiga skyddsfaktorer om man kommer ihåg den viktiga solhatten när man tar av hjälmen Ove. :D

:mad: En sak att snacka skit om tycker jag alla dessa grusvägar som ofta är nyskrapde den här årstiden där man känner att framhjulet mister fästet på och gör färden orolig, åtmintonde om man åker landsvägs-hoj och inte har grusdäck. Men å andra sidan kan man ju fråga sig vad man kör där för men det ingår ju i det kreativa vägvalet som du brukar säga Ove! :cool:

GeCe
2010-04-22, 14:45
Mitt på sommaren är doften av nästan torrt hö en av mina favoriter. Tyvärr blir det mindre av höodling nu för tiden.

Håller återigen med du! ;) Torrt hö luktar gott och väcker många fina minnen till liv. :mad: Lukten av koskit väcker däremot mest dåliga minnen.
Själv odlar jag inget hö alls nuförtiden annat än gräsmattan som brukar växa desto mer verkar det som. :)

Jan-Olov
2010-04-22, 16:36
Glöm inte doften av nysågat virke, det är inte dumt.

GeCe
2010-04-22, 16:43
Glöm inte doften av nysågat virke, det är inte dumt.


Stämmer Jan-Olov! :) Och doften av nyaverkad skog som ligger efter vägkanten!

Ove
2010-04-22, 22:56
Stämmer Jan-Olov! :) Och doften av nyaverkad skog som ligger efter vägkanten!

:) Instämmer helt! Har också en förmiddag, när jag puttrade fram genom en skog kännt en intesiv doft av korv, lök och potatis som stektes till pyttipanna. Tänkte att nu är jag nog hungrig och har börjat hallucinera. Hör till saken att jag var fastande sen dagen före för jag var på väg till röntgen. Fick förklaringen längre fram där det fanns en stuga som jag inte noterat tidigare och där någon stekte på en tidig lunch. :p :D

Det luktade VÄLDIGT gott! :rolleyes: :D

GeCe
2010-04-23, 08:53
:) Instämmer helt! Har också en förmiddag, när jag puttrade fram genom en skog kännt en intesiv doft av korv, lök och potatis som stektes till pyttipanna. Tänkte att nu är jag nog hungrig och har börjat hallucinera. Hör till saken att jag var fastande sen dagen före för jag var på väg till röntgen. Fick förklaringen längre fram där det fanns en stuga som jag inte noterat tidigare och där någon stekte på en tidig lunch. :p :D

Det luktade VÄLDIGT gott! :rolleyes: :D


:p Ojdå, det måste ha varit en plåga för jag känner ju till din förkärlek för god mat. Fördelen med lukten från dynga och skog är ju att de inte väcker hungerkänslorna. :)

räven
2010-04-23, 10:41
Jag lider med dig Ove. Körde en lite grusväg där det ligger några sommarhus, plötsligt käns en god doft som inte hörde riktigt till naturliga dofter i området. Efter någon km. ser jag två damer på promenad. En franskreggad bil står vid en av stugorna.

Ove
2010-04-24, 07:59
Jag lider med dig Ove. Körde en lite grusväg där det ligger några sommarhus, plötsligt käns en god doft som inte hörde riktigt till naturliga dofter i området. Efter någon km. ser jag två damer på promenad. En franskreggad bil står vid en av stugorna.

:D Outgrundliga äro herrarnas näsor! Vi luktar oss fram till livets höjdpunkter, mat och fruntimmer. :cool:

Igår gjorde jag en rundresa i Skaraborg med bil för hustrun skulle runt på en del förrättningar och hade med sig en massa bagage. Jag for runt och letade vägar och fann några riktiga pärlor som jag ska redovisa vid tillfälle. Rätt kass asfalt bitvis men vi kör ju MC så det ska nog bli bra. :)
Under mina stigfinnarövningar lyckades jag hitta 4 för mig obesökta matställen, ett av dom med lite extra exotisk touch. På det stället kan man t.o.m gå ut och klappa maten efteråt, men försiktigt, för dom bits! ;D

räven
2010-04-24, 08:33
Bra Ove, ser fram mot det. Men det ska du veta att mitt garnityr är i så bra ordning att det jag ätit bits inte mer.

Ove
2010-04-24, 12:03
Bra Ove, ser fram mot det. Men det ska du veta att mitt garnityr är i så bra ordning att det jag ätit bits inte mer.

:eek: Jag menade inte att du skulle klappa maten du redan ätit! Nej nej, men kamraterna till den som du åt upp vill gärna nypas. :D

GeCe
2010-04-25, 16:04
:eek: Jag menade inte att du skulle klappa maten du redan ätit! Nej nej, men kamraterna till den som du åt upp vill gärna nypas. :D

Låter som om det vore hästkorv det där! ???

räven
2010-04-25, 17:05
Eller plattmunnade pippi ?

Ove
2010-04-25, 17:48
:D :D :D :rolleyes:

Hemlig, kulinarisk resa på gång? Eller? När solen skiner och fruarna fått lite ledigt. Jag kan även avslöja att det finns souvernirer av matresterna att köpa på stället så det är lika bra att dom är med och får bestämma själva. ;)

Höll på att glömma: Vägarna i området är väldigt MC-vänliga så att det ska nog gå att unvika att plattslita däcken i onödan.

GeCe
2010-04-26, 10:01
Älg så klart! 8) :)

Ove
2010-04-26, 10:29
Älg så klart! 8) :)

:p :D! Felfelfel!!! :D :p

:) Önskar någon ett nytt skinnställ för sommarbruk så finns det väldigt fint skinn till salu. Handväskor, slipsar, korv, skärp, file´, ljuslyktor osv. finns i den lilla butiken :)

Som sagt, hemlig resa! :cool:

Ove
2010-04-26, 11:10
En av vedermödorna med pensionärslivet är att varje dag är den andra lik. Resultatet är att man blir veckevill och kommer dit man ska men på fel dag.

Hade tur idag för det ska göras en ultraljudsundersökning på min mage. (Nej jag är inte på smällen, jag är tjock ändå. :p) Nyrakad med helt och rent under drar jag iväg men stannar i första korsningen för att kolla vart jag egentligen ska på sjukhuset - Tisdag 27 - vafffan :eek: In och kollar dagens tidning - 26;e. :o

Ja ja! Omplanering gäller.

GeCe
2010-04-26, 14:52
:p :D! Felfelfel!!! :D :p

:) Önskar någon ett nytt skinnställ för sommarbruk så finns det väldigt fint skinn till salu. Handväskor, slipsar, korv, skärp, file´, ljuslyktor osv. finns i den lilla butiken :)

Som sagt, hemlig resa! :cool:


:o Ger upp! :rolleyes:

GeCe
2010-04-26, 14:55
En av vedermödorna med pensionärslivet är att varje dag är den andra lik. Resultatet är att man blir veckevill och kommer dit man ska men på fel dag.

Hade tur idag för det ska göras en ultraljudsundersökning på min mage. (Nej jag är inte på smällen, jag är tjock ändå. :p) Nyrakad med helt och rent under drar jag iväg men stannar i första korsningen för att kolla vart jag egentligen ska på sjukhuset - Tisdag 27 - vafffan :eek: In och kollar dagens tidning - 26;e. :o

Ja ja! Omplanering gäller.

;) Har för mig att det finns ett ord för det där som jag inte kommer på nu! Annars tycker som pensionär att det är besvärligt att få tiden att räcka till. :eek:

Ove
2010-04-26, 19:10
;) Har för mig att det finns ett ord för det där som jag inte kommer på nu! Annars tycker som pensionär att det är besvärligt att få tiden att räcka till. :eek:

:p Demens heter det! Nåja, har funderat på att på långvårdsinrättningar har man använt frågor av typen: "vilken dag är det, vilken månad är det, vad heter statsministern" osv.. Hur i herrans namn kan man kräva att en person som ligger på en sjuksal och varje dag är lik den andra kan hålla reda på sånt utan stimulans? :confused:

:D Skit samma! Pga min tilltagande demens fick jag en fridag som jag använde till att enligt naturmetoden damma av Greta som inte fått springa sen i tidig höst. Kranen på PRI...ANAGGA! .......... Ursäkta, hade glömt att vrida tillbaka. Var var jag, jo! ... och så choke och hon startade direkt. Körde en mil till macken för att fylla på soppa och luft i däcken och tillbaka igen = 6 mil :rolleyes: Går åt en del soppa bara för att tanka men Greta verkade trivas med att komma ut på vägen igen. :cool:

räven
2010-04-26, 20:53
Vilken underbar dag, nästan 20+, härligt för 60+are. Säger bara Hoj,hoj.

GeCe
2010-04-26, 21:18
:p Demens heter det! Nåja, har funderat på att på långvårdsinrättningar har man använt frågor av typen: "vilken dag är det, vilken månad är det, vad heter statsministern" osv.. Hur i herrans namn kan man kräva att en person som ligger på en sjuksal och varje dag är lik den andra kan hålla reda på sånt utan stimulans? :confused:

Går åt en del soppa bara för att tanka men Greta verkade trivas med att komma ut på vägen igen. :cool:


Jo, demens var det det heter men ville inte använda ordet finkänslig som jag är. :o
Och det är klart att Greta trivdes för motorcyklar precis som andra levande varelser mår bäst av att användas och å få röra på sig. :)

räven
2010-04-26, 22:10
Nu är det vår på riktigt. Morkullan knispa å knorpar. +20 hojarna är ute på vägarna, saknar sopbilen.

Ove
2010-04-26, 22:38
Nu är det vår på riktigt. Morkullan knispa å knorpar. +20 hojarna är ute på vägarna, saknar sopbilen.

+15 och eftersom vinden kom från öster kändes den varm för första gången på länge. Morkulla har jag inte sett här ännu men det är väl på gång. :)

Ove
2010-04-28, 20:21
:) Igår var det en riktigt fin dag, varmt i luften och solen sken. :) Då tänkte jag att imorgon, när jag inte har en massa som ska göras, då ska jag ta en tur med Lillan.

Idag var det lite kallare och inte lika mycke sol men jag tänkte att först tar jag en sväng till affären och köper det jag behöver för att fixa käk och sen tar jag en tur efter maten. Min hustru kommer med en egenkomponerad inköpslista. Men. jag har ingen goldwing med sidvagn och släp! Bilen..........! :(

Brassar lite käk och tittar ut - regnar! :mad:

:( Ringer om besiktning av Lillan och får en tid 14 maj. Beställer tid även för Greta. Lillan kommer att ha körförbud i 2 hela veckor. :eek: Inte så att det gör så mycket för jag kan ta en annan hoj, men det känns fattigt när någon av dom bara står för att jag misssat att beställa i tid. :( :rolleyes:

räven
2010-04-29, 12:29
I helgen blir det Ystad med Mc klubben. Ska köra rally å 60talsfest. Då kan man tvista loss i sin 60+ väst.

Ove
2010-04-29, 16:13
I helgen blir det Ystad med Mc klubben. Ska köra rally å 60talsfest. Då kan man tvista loss i sin 60+ väst.

:) Låter kul! Men du Jan, du har väl sett till att vädra västen ordentligt nu när du ska på fest? :D

räven
2010-04-30, 12:31
Jag har den hängandes ute i det ljuma våregnet som ska sätta fart på växtligheten. Västen alltså.

Ove
2010-04-30, 12:59
Jag har den hängandes ute i det ljuma våregnet som ska sätta fart på växtligheten. Västen alltså.

:rolleyes: Nämen Jan! Klart att du får ha den hängande ute för att växa och få liv i vårregnet, men västar ska så klart luftas igenom ordentligt av fartvind. :rolleyes::)

GeCe
2010-04-30, 22:58
Jag har den hängandes ute i det ljuma våregnet som ska sätta fart på växtligheten. Västen alltså.


:eek: Sånt där är fusk! :confused:

räven
2010-05-01, 06:28
Nya dofter i västen när björklöven är som musöron

veteranmc
2010-05-01, 12:46
som musöron. här dröjer det nog ännu ett tag tills dess. när man var liten hade man björklöven som tecken. när dom var som lite större musöron börja fisken nappa på mete.då var det dax att meta abborre årets höjdpunkt. då hade man inga tv spel å datorer att leka med.

Olle Å
2010-05-01, 21:42
Konstigt att 40 och 50-talisterna överlevde med alla faror runt om. Oskummad mjölk, inga tv-spel eller datorer. Vi fick ju använda huvudet till mycket mer än att ha kepsen på. Och så fick vi ju klättra i trän och slå oss ordentligt när vi lekte. Cyklade och åkte mc utan hjälm vilket tyvärr renderade i lite skador då och då, men vi hade jäkligt kul.
Tänk när man åkte på Rödmyran första gången och lyckades att köra på trean. Det var tider det.
Några kompisar försökte att slå lekande gäddor med gamla sparkmedar. Jag kommer ihåg att jag brukade äta små björklöv och senare knapra på små granskott. Det var nog väldigt nyttigt.
Årets första åska resulterade i en blixt och mitt modem pajat.
Tjälskadorna på våra småvägar blev inta alls så svåra som vi trodde i vintras så det verkar kunna bli en fin Vårtur i mitten på Maj. Han me kepsen var ju med förra året och verkade ju trivas förträffligt på våra småvägar här i Värmland.

Ove
2010-05-02, 20:03
Konstigt att 40 och 50-talisterna överlevde med alla faror runt om. Oskummad mjölk, inga tv-spel eller datorer. Vi fick ju använda huvudet till mycket mer än att ha kepsen på. Och så fick vi ju klättra i trän och slå oss ordentligt när vi lekte. Cyklade och åkte mc utan hjälm vilket tyvärr renderade i lite skador då och då, men vi hade jäkligt kul.
Tänk när man åkte på Rödmyran första gången och lyckades att köra på trean. Det var tider det.
Några kompisar försökte att slå lekande gäddor med gamla sparkmedar. Jag kommer ihåg att jag brukade äta små björklöv och senare knapra på små granskott. Det var nog väldigt nyttigt.

:) Kanske inte så konstigt ändå att så många av oss överlevt alla risker som vi utsatt oss för. Vi lärde oss helt enkelt att bär man sig för dumt åt så gör det ont. Vi skaffade oss säkerhetstänkande.

Numera kommer det en vilt skrikande mamma och räddar barnet om det klättrat upp på en liten grästuva och leka vid vatten kommer inte på fråga. :eek: Nu ÄR det bara så att den unge som inte fått leka vid vattnet kommer med absolut säkerhet att ramla i och måste räddas och det kommer nog igen i många andra situationer. :rolleyes:

:confused: Kanske det färgat mitt förhållande till t.ex. vajerräcken: Man var väldigt försiktig och vaken vid cykling utefter taggtrådsstängsel, klädd mest i bara skinnet även fastän det mest bara gav ordentliga rivsår. :eek:

Ove
2010-05-03, 12:54
Ställde in gräsklipparen i skjulet i september och glömde bort den. Det är en gammal lurver till åkklippare som inte är särskillt vacker att skåda, men vaddå, den har ju gått ganska bra. Lite haverier under åren men den är ju gammal som sagt och den har levt ett hårt liv.

Tittar in till den för det är dags att klippa. Ser inte hoppfullt ut men får väl kolla. Olja? Ser den ut på det viset? Tror ändå att den bytts detta seklet. Nåja den smorde ju förra året så det får gå. Bensin? Tom tank, tom dunk? Letaroch hittar en gammal bortglömd dunk. Räknar på fingrarna för det vet ju alla att bensin är färkvara och kass efter att ha stått en vinter. Den här är minst 5 år så den är nog inte ens brännbar men jag provar att hälla i. Den rinner iallafall. Men startgasen som ska till finns en dryg promenad bort. Muttrar lite elakheter till mig själv och har synpunkter på minnesfunktionerna! Provar att dra lite lojt i snöret för att se så att motorn inte har fastnat och den smäller igång utan choke och startgas. Misständer lite sömnigt ett par gånger men sen går den perfekt! Ett halvt drag i snöret! :eek:

Sätter mig på och kör ett varv runt gräsmattan och sen stannar maskinen med full snurr på motorn. Drivrem som gått av men det kan inte skyllas på motorn. :rolleyes:

Amrikanerna gör en kvalitetsmotor att räkna med i alla väder, Briggs & Stratton. Man skulle kunna tro den är japansk! :D

Olle Å
2010-05-04, 08:59
Vi har inte funderat på gräsklippning ännu utan väntar på att alla vitsippor och vårlökar får blomma ut först.
Var och kollade på musöronen förra helgen, men fick punktering på hojen. naturligtvis var reparationsutrustningen kvar i garaget, men hade tur eftersom det fanns alla tillbehör i det huset jag stannade vid. Lagade hålet och upptäckte att det fanns två till. Lagade dem och fyllde slangen med luft utan att återmontera denna gången. Två hål till!!!!!!!!!!!. Orsaken var ju att vid punkan så stack den gamla rostiga spiken in ganska långt. Däcket hade ju släppt från fälgen så det hade roterat lite innan jag fick stopp på det hela. Hade väl ca 90 när det blev platt. Men hur får man upp en TA på centralstödet utan hjälp då det är bakhjulspunka ?

räven
2010-05-04, 09:10
Min tyska granne har en Honda gräsklippare, tack för det då det gett mig några Bier när jag hjälpt honom starta den på våren.

räven
2010-05-04, 09:20
Svar till Olle: Du tycks ha oturen att råka ut för punka,mins inte när jag fick punka sist. Centralstöden brukar funka med rätt tecknik om hojen står i våg. Tappar man några cm i bakändan funkar inte vågtänkandet längre. Hoppas du såg några musöron innan punkabekymren tog vid.
Ska försöka göra lite Tv program om att vägverket inte har fattat att fordonsparken består av 300000 Mc. Vi får se om jag lyckas.

Ove
2010-05-04, 10:04
Men hur får man upp en TA på centralstödet utan hjälp då det är bakhjulspunka ?

:rolleyes: Sånt får mig att ta på tänkarmössan och sväva ut. :rolleyes:

OBS! Prova inte utan skyddsnät i form av minst två starka gubbar! Obs!

Om man rustar sig med en armförlängare (gren, älgskank,promenadkäpp eller vad som finns till hands) och vickar upp hojen på sidostödet till balans och petar ner centralstödet i det läget. Sedan reser upp hojen och hoppas att gropen inte blev för djup under den sidan man reste ifrån? KAN vara en möjlighet när man står nödställd i skogen? :confused:

:) Själv kommer jag i den situationen att ringa efter bärgning :D

Ove
2010-05-04, 10:13
Ska försöka göra lite Tv program om att vägverket inte har fattat att fordonsparken består av 300000 Mc. Vi får se om jag lyckas.

:D Kul!! När? Vilken kanal? Vilken tid? Behöver du snygga statister? :D ;)

räven
2010-05-04, 14:13
Det blir Svt smålandsnytt i morgon 19,15. Hittade en riktig jäkla uppfysning på nybygd väg med vireräcke.
Agerade stuntman å körde över i 100 medan reportern filmade.

Ove
2010-05-04, 17:01
Det blir Svt smålandsnytt i morgon 19,15. Hittade en riktig jäkla uppfysning på nybygd väg med vireräcke.
Agerade stuntman å körde över i 100 medan reportern filmade.

:mad: Märkligt att dom fortfarande sätter upp livsfarliga räcken trots att dom vet riskerna vid det här laget! :mad:

:) Ska gärna se filmen. Berta är väl nyputsad och du själv vattenkammad i skägget? :)

GeCe
2010-05-04, 20:46
Centralstödet på en TA är nog lite malplacerat då det är betydligt lättare att få upp en Guldvinge på c-stödet. Hjälp är nog bra att ha om man inte vill riskera att fördärva ryggen som jag lyckades med då jag ensam försökte på en TA en gång.

Olle Å
2010-05-05, 07:33
Visserligen kan man använda diverse naturliga hjälpmedel. Enbrädlapp med en etn inunder och sedan köra upp hojen på den är ju ett alternativ. Eller ha med en sådan med en lätt påsatt förhöjning. Kan ju få plats i topboxen. Undrar just om man kan få ut centralstödet om man lutar hojen på sidostödet, seedan skall man ju häva upp hojen högre än vid normal uppresning. Det blir tungt. Hur gör de som har cromslädar och får punka ?

Funderar på en liten kolv monterad, antingen luft eller olja. Skall kolla det.

Annars så är det ju fint att kunna ta lite turer då och då. Nu har det ju i alla fall börjat grönska i björkarna, trots några grader kallt på nätterna fortfarande.

Olle Å
2010-05-05, 07:38
Förresten hur gick det med den Flygande Räven. Blev det något fint reportage ?

GeCe
2010-05-05, 11:08
Förresten hur gick det med den Flygande Räven. Blev det något fint reportage ?

:) Jodå, Leta reda på Smålandsnytt på SVT och senaste sändning så är Jan med. Lite körbilder och en kort interjuv men ett längre inslag verkar komma till kvällen.
Kolla här: http://svt.se/2.126389/smalandsnytt C:a ett par minuter in i programmet.

räven
2010-05-05, 11:38
Tyvärr ingen västbild bakifrån, se om det blir mer i kväll. Måste ju synas när vi bara är 4.

GeCe
2010-05-05, 11:44
Tyvärr ingen västbild bakifrån, se om det blir mer i kväll. Måste ju synas när vi bara är 4.

:) Bra jobbat Jan vi i gänget är stolta över dig. Sen får vi hoppas att det kommer mer ikväll så du får en chans att visa upp den vackra sidan också. :rolleyes:

räven
2010-05-05, 12:04
BMW kepsen fick jag inte ha, hoppas baksidan kommer med i en körning.

Ove
2010-05-05, 15:42
BMW kepsen fick jag inte ha, hoppas baksidan kommer med i en körning.

:D Vi som har sett kepsen har full förståelse :p GeCe med fru och jag ska titta på fina solhattar. Om du har vägarna förbi ska vi se ut en åt dig också. :D

Bra att du jobbar på med TV och allt. Du gör dig bra i bild. ;)

Ove
2010-05-05, 18:26
Tyvärr ingen västbild bakifrån, se om det blir mer i kväll. Måste ju synas när vi bara är 4.

:D Jag såg den! Men läsa texten var värre. skulle behövt mikroskop på TV;n för att lyckas. :confused:

Jag har varit ute och visat väst idag. Tog en sväng till Kinnekulle för att kolla att fiket på Utsikten var öppet. Det var öppet och jag tog en köttbullsmörgås, stor som en kolonilott. Kylan från sjön var lite påträngande så därefter styrde jag mot de centrala delarna av rikets vagga. Körde lite nya vägar. Såg bara 2 hoj på gång under hela resan och väldigt få bilar. Får väl tro att någon såg västen. :rolleyes:

Ove
2010-05-05, 20:57
Nu är det vår på riktigt, hojarna är ute på vägarna, saknar sopbilen.

:confused: Hörrudu, finns det fler vägspanare i riket? Här i Skaraborg finns det grus snart sagt överallt men något med sopvals monterat får man nog åka till Småland för att hitta. :rolleyes:

Senast idag var jag nära att gå i backen i en kurva före en korsning. Osynligt snabelbilsgrus mitt i svängen och jag fick ett ordentligt framhjulssläpp! Det där med att varna med skyltning för grus på väg finns inte heller så det går aldrig att lita på att man har fäste. Undrar hur det är i andra områden?

räven
2010-05-05, 21:16
Du vore väl själv lämplig vägspanare Ove,om det inte fins någon där. Prata med Maria Nordqvist på SMC i Borlänge.

Olle Å
2010-05-06, 07:46
Som skrivet. Snabelgrus är mycket farligt speciellt då inga skyltar finns. Det kostade mig ett par nya regnbyxor för några år sedan, trots att hastigheten var ganska låg, ca 50.

Fick en fråga härom dagen gällande åldern på en Senior.

Vi anser ju att en Senior är en person som uppnått den trygga och stadgade åldern av 60 år.

Sedan finns det ju klubbar som vill ha med 40-åringar bara för att kunna värva flera medlemmar. Detta drar ju ett löjets skimmer över benämningen Seniorer. I sådant fall kan ju de äldre vara barnvakt för sina kompisars yngre seniorbarn på träffarna. Kanske kan behövas i vissa fall då de ofta är lite omogna än.

Anser ju med många andra att en Senior är 60+ och ingenting annat Gäller även Senioritor.

För övrigt är ju värmen på gång och snart blir ju hela Sverige grönskande och vårfint.

räven
2010-05-06, 09:17
Snabellagningar är otrevligt för oss. Tror att man rationaliserat bort två moment, packaren å sopvalsen. Trafiken ska packa å köra bort överskottet. Nåja vi är ju 300000 mc å vi försöker att få respekt för våra förutsättningar. Men inte alltid man får från väghållarna när man påpekar risker för mc. Men vi i SMC jobbar vidare i frågan. Det fins ett inslag på svt,smålandsnytt 5/5 18.10 där man får vägverkets syn på saken.
60+ är ganska lagom för senior, snittåldern för svenska mcförare är 49 år. Därför lämnade jag föreningen där man ansåg att 40+ va lagom seniorålder. Man kan oxå fråga sig om förening som i sin stadgar bestämmer att mcförare 9 år under medelmcföraren har rätt att kalla sig seniorer?

räven
2010-05-08, 10:12
Usch sånt skitväder, blåst å regn +5. Jag skulle ju reka vägar i helgen för vårt Mcrally.

Olle Å
2010-05-09, 10:33
Vill rikta en uppmaning till oss 60+ när det gäller turerna nu på våren. Träna er förmåga att kunna bromsa !!!!!! Det är ju inte alla förunnat att ha ABS. En blöt asfaltväg och bara några plusgrader kan vara jäkligt hal. Vet att en del inte törs provbromsa fullt ut, men GÖR DET. Hitta känslan då ni åker fram på dynan och hojen dyker ner framtill och att ni trampar ännu hårdare på bakbromsen av den anledningen, med låst bakhjul som följd
Tänk på att er reaktionstid inte blir kortare med åren så där gäller att få in rätt reaktion i ryggmärgen, så man inte behöver extra tid till att tänka oooops, vad gör jag nu !!!!

Ove
2010-05-09, 17:46
Vill rikta en uppmaning till oss 60+ när det gäller turerna nu på våren. Träna er förmåga att kunna bromsa !!!!!! Det är ju inte alla förunnat att ha ABS. En blöt asfaltväg och bara några plusgrader kan vara jäkligt hal. Vet att en del inte törs provbromsa fullt ut, men GÖR DET. Hitta känslan då ni åker fram på dynan och hojen dyker ner framtill och att ni trampar ännu hårdare på bakbromsen av den anledningen, med låst bakhjul som följd
Tänk på att er reaktionstid inte blir kortare med åren så där gäller att få in rätt reaktion i ryggmärgen, så man inte behöver extra tid till att tänka oooops, vad gör jag nu !!!!

:confused: Bakbroms? Måste kolla om det finns för den har jag nog inte använt de senaste 20 åren när jag tänker efter. :o Helt rätt Olle, det är aldrig för sent att träna! :cool:

GeCe
2010-05-09, 19:03
Tyckte nog att det saknades lite "bett" både fram och bak på den nyinköpta hojen så bromsoljan ska bytas för säkerhets skull här. Misstänker det kan vara ett tag sedan det gjordes sist. :)

räven
2010-05-10, 21:12
Övade några gånger i dag på bra grusväg att nypa till handbromsen, funkar överaskande bra. Knycker till några gånger i ABSen sen står det still från 70 km. Tack till ingengörerna dett hade jag inte klarat själv.

Mats Liifv
2010-05-10, 21:38
Övade några gånger i dag på bra grusväg att nypa till handbromsen, funkar överaskande bra. Knycker till några gånger i ABSen sen står det still från 70 km. Tack till ingengörerna dett hade jag inte klarat själv.

Om det skulle vara så att det är lösgrus på vägen och du bara fortsätter att rulla, släpp och ta ett nytt tag med frambromsen så lurar du ABS:en att börja om, förhoppningsvis finner du nytt grepp....

Ove
2010-05-11, 08:52
:) ABS på MC måste vara helt rätt, särskillt som alla hjulen följaer samma spår. Har inte på någon av hojarna och jag får vara medveten om att det innebär att om jag inte håller stenkoll på vägen är det lätt att bromsa omkull.

När det gäller bilar kan ABS vara en nackdel i vissa lägen. Ett exempel: Körde på en vårvinterväg med ett par meter torr asfalt i mitten och fast is för övrigt. Jag hade kört åt ena hållet och var på väg tillbaka och eftersom jag visste hur det såg ut framåt körde jag som jag tyckte med säker fart. Opsan!... vägen blockerad av en lastbil 200meter framåt när jag såg den och nedförsbacke. Egentligen ingen fara för jag har ena hjulparet på torr asfalt. Bromsar ....... händer inte ett dugg kan helt enkelt inte få stopp! :eek: Växlar ner för att minska farten och tittar på möjlighet att komma förbi alt. mjuk landningsplats. Lyckas göra bilen smal och smiter emellan lastbil och hög snövall med minsta marginal.

Vad hände? Var bilen trasig? Testar grejerna och vad som hänt var att högersidans hjulpar bestämde bromskraften, vilket var = 0 eftersom dom hjulen gick på våt blankis och då bromsade inte vänstersidan heller. Varnade alla i teamet för fenomenet för vi körde allihop på liknande vägar. Däremot på "normala" vägar tycker jag ABS;en är suveränt bra. :)

Ove
2010-05-11, 08:58
:) Det brummar utanför huset och när jag tittar ut får jag se VÅRTECKNET! Sopmaskinen! :D

räven
2010-05-11, 10:14
Jag har lite pyssel runt hemmet, sen tänkte jag ta en liten spanarunda på hojen. Dom har lovat sopa färdigt till 15/5 här i sydost. Har sett att snabelmaskinen varit igång på små trevliga vägar. Brukar ringa "vägförvaltninga" å skrika om sopning efteråt. Föresten det har blivit ljummare väder i söder.

Ove
2010-05-11, 14:37
Jag har lite pyssel runt hemmet, sen tänkte jag ta en liten spanarunda på hojen. Dom har lovat sopa färdigt till 15/5 här i sydost. Har sett att snabelmaskinen varit igång på små trevliga vägar. Brukar ringa "vägförvaltninga" å skrika om sopning efteråt. Föresten det har blivit ljummare väder i söder.

:) Bra att du är ute på vägarna och håller igång, kör en sväng åt mig också för här händer inte mycket. :rolleyes: Verkar ha gått troll i hojåkandet för samma kombination av väder, opasslighet och annat som sabbade sena säsongen i höstas har fortsatt på våren verkar det. :(

Vår är det för musöronen har kommit i björkarna och sopmaskin kom idag och starar såg jag igår. Imorgon skall det regna men det gör detsamma för det blir bil heldag. Hoppas bara på lite sol i Bohuslän för det är dit jag ska åka på lite ärenden. På Fredag ska det visst också regna när jag ska köra hoj x 2 till besiktning. Får väl bli mina utmärkta MC-boots från Lidl.

Sen får värmen faktiskt se till att komma annars blir jag SUR !

räven
2010-05-11, 22:36
+12, skönt väder, växl. monlighet.Jäkla vad det blivit jobbigt med motsol nu för tiden.

Ove
2010-05-12, 20:13
.Jäkla vad det blivit jobbigt med motsol nu för tiden.

:) Kör medsols, gamle man! Börja morgonen med att styra i sydvästlig riktning. Justera sedan kursen efterhand som solen vandrar över himlavalvet så kommer du till slut hem från sydost efter en heldag åka sommartid. Solen i ryggen hela tiden. :D

För att öka komforten ytterligare kan du behandla allt som glittrar med mörk och matt lack för att höja lyckokänslan. Har själv en justerskruv på Sigrids gasvajer som ger solkatter. Den skall få sig en sprayning vid tillfälle! :cool:

räven
2010-05-12, 21:54
Låter enkelt, men ibland vill jag inte så. Fotocromatiskt å vad det heter funkar kanske inte åt 60+are?

GeCe
2010-05-14, 04:01
För att öka komforten ytterligare kan du behandla allt som glittrar med mörk och matt lack för att höja lyckokänslan. Har själv en justerskruv på Sigrids gasvajer som ger solkatter. Den skall få sig en sprayning vid tillfälle! :cool:

:eek: Synd för lite krom är såååå snyggt på en MC! :)

GeCe
2010-05-14, 04:33
Låter enkelt, men ibland vill jag inte så. Fotocromatiskt å vad det heter funkar kanske inte åt 60+are?


;) Helt rätt räven! Vi mogna fria ungdomar låter oss inte styras av solståndet. Solbrillor och hjälm med inbyggt solvisir finns ju och ett förutseende beteende har vi ju hunnit lärt oss, eller?

Ove
2010-05-14, 07:30
Jäkla vad det blivit jobbigt med motsol nu för tiden.

:( Stämmer med vad vetenskapen säger. Med åren för man det besvärligare med motljus och mörkerseende. Inget att göra åt, men som GeCe säger, är vi lite förutseende så brukar det gå bra. Men faktiskt, Vet jag att jag kommer att ha motljus en viss sträcka så brukar jag göra en omsväng om möjligt. :)

Inget problem med motljus idag. Igenmulet och disigt med regnet hängande i luften. Det väntar med att komma ner tills jag kommer ut på vägen. Jag ska åka till besiktningen med Greta nu på morgonen och Lillan vid lunchtid. Får väl byta stället samtidigt som jag byter hoj. ;D

räven
2010-05-14, 09:51
Vi är ju inte bortskämda med sol, ögenen undrar väl "va faen är detta" när solen tittar fram. Jag har glasögon som är fotocromatiska,nedfällbart solvisir. För varje solskyddsgrej blir det bara mer brytningar å reflexer. Vägrar att bara köra högervarv ett valår. ?

räven
2010-05-14, 20:19
I dag mulet men inget regn värt att snacka om. Fart omkring å letat sponsorer till Mc rallyt. Ungdommarna sänder ut en på uppdrag, liksom lättare nu med den där västen. Blev 25 mil å lite prylar till prisbordet.

Ove
2010-05-14, 22:37
I dag mulet men inget regn värt att snacka om. Fart omkring å letat sponsorer till Mc rallyt. Ungdommarna sänder ut en på uppdrag, liksom lättare nu med den där västen. Blev 25 mil å lite prylar till prisbordet.

:confused: Regn medan jag åkte MC, sol när jag måste använda bilen. Nåja. Fick en 2;a på en bromsljuskontakt på Lillan och Greta fick blankt papper.


GeCe
Synd för lite krom är såååå snyggt på en MC!

Håller med så länge det går att hålla rent och välputsat. Ingen av mina damer är snygg idag efter regnturerna. Har dessutom hört att man kan få håriga handflator om man gnider för mycket med Autosol. :eek:

Nu är det halvklart och varmt ute, ca 7 grader kl. 22.26. Har våren äntligen fått ett litet grepp om situationen? Jag och hustrun har varit på Kajutan och ätit. Blev ramslöksmarinerad kyckling som var mer än godkänd. :D

Chappy
2010-05-15, 01:10
Håller med så länge det går att hålla rent och välputsat. Ingen av mina damer är snygg idag efter regnturerna. Har dessutom hört att man kan få håriga handflator om man gnider för mycket med Autosol. :eek:

Nu har Du nog blandat teát. För det var bara om inga damer var inblandade. Bara Inga i så fall.

GeCe
2010-05-15, 06:51
Håller med så länge det går att hålla rent och välputsat. Ingen av mina damer är snygg idag efter regnturerna. Har dessutom hört att man kan få håriga handflator om man gnider för mycket med Autosol. :eek:

:eek: SnickeliSkitsnack! Du är bara lat! :eek: Blir förundras över hur du orkar!

GeCe
2010-05-15, 07:14
I dag mulet men inget regn värt att snacka om. Fart omkring å letat sponsorer till Mc rallyt. Ungdommarna sänder ut en på uppdrag, liksom lättare nu med den där västen. Blev 25 mil å lite prylar till prisbordet.

;)Se där, skönt att höra att någon har något vettigt för sig å gör lite nytta. Själv har jag inte hojat sedan Kvismarutflykten och det är snart en månad sedan. :eek: Och den nygamla hojen har jag inte kört sedan Trandansen. Men man är ju bra för miljön så man kanske gör lite nytta fast man inte gör något! :D:D :)

Ove
2010-05-15, 07:22
:eek: SnickeliSkitsnack! Du är bara lat! :eek: Blir förundras över hur du orkar!

:confused: Vaddå? Har betalt för att göra inget. Pensionär du vet. :rolleyes::D

Ove
2010-05-15, 15:05
:) Årsmöte idag i lilla båtklubben. Utomhus och det slutade regna när mötet började. Nu skiner solen genom tunna moln och det känns varmt i luften för första gången i år. :)

Må det nu bli en rad av fina dagar innan det sätter igång igen med regn och blåst för nu behöver jag lite sol på min bleka flint. Men bara lite för sen tar jag på mig min sommarhatt. :D

räven
2010-05-15, 15:25
:) Årsmöte idag i lilla båtklubben. Utomhus och det slutade regna när mötet började. Nu skiner solen genom tunna moln och det känns varmt i luften för första gången i år. :)

Må det nu bli en rad av fina dagar innan det sätter igång igen med regn och blåst för nu behöver jag lite sol på min bleka flint. Men bara lite för sen tar jag på mig min sommarhatt. :D

Va, är du orolig för fräknar eller ?

Ove
2010-05-15, 18:50
Va, är du orolig för fräknar eller ?

:p Man ska inte bränna sin liljevita hy alltför fort. Kan bli rött och svida och då kan jag bli lite kinkig :D :rolleyes:

GeCe
2010-05-16, 10:15
:confused: Vaddå? Har betalt för att göra inget. Pensionär du vet. :rolleyes::D


:eek: Verkar som om jag missuppfattat något, fast.........:confused:

GeCe
2010-05-16, 10:54
:p Man ska inte bränna sin liljevita hy alltför fort. Kan bli rött och svida och då kan jag bli lite kinkig :D :rolleyes:

Helt rätt! Man ska akta sig för sola man kan vara glad ändå! :)

räven
2010-05-16, 11:01
Efter denna vinter bör man var försiktig med vårsolen. Befolkningen ser ganska blek ut. Tempen har i vart fall stigit till bara tunn långkalsång. Grådisit å duggregn, å andra sidan var ju på 50årsfest i går. Så hojen får vila till eftermiddagen.

GeCe
2010-05-16, 21:50
Efter denna vinter bör man var försiktig med vårsolen. Befolkningen ser ganska blek ut. Tempen har i vart fall stigit till bara tunn långkalsång. Grådisit å duggregn, å andra sidan var ju på 50årsfest i går. Så hojen får vila till eftermiddagen.

Tala inte om blekfisar förrän du träffat mig! :) Tog min första lilla mc- tur igår på nästan en månad med scootern och besökte dottern som bor på landet å har blivit lite "bondmora".
Hm....blöta 50 årsfester och sol ska man var försiktig med räven! :eek:

Ove
2010-05-17, 13:35
:eek: Körkortet ska förnyas och jag har tagit kort. Nämenfyfördenlede viken gangsterfysionomi! :eek: Finns förklaring till varför jag inte har foto på mig vid signaturen. :rolleyes:

:p Tror att jag är snällare än jag ser ut på bild. :cool:

räven
2010-05-17, 20:49
Liknar äldre maffioso, men snäll å go å glad ändå. Skit samma hur man ser ut. Du vet att i mörkret är alla katter grå. Jag fäller ner solvisiret, så vinkar fruntimren tillbaka. Jag har jobbat med Roadbook till Mc rallyt den 5/6. jäkla massa stanna å anteckna. Så nu får sekreteriatet kolla om det går att använda.

Ove
2010-05-17, 21:02
:) Om Gud vill, grejerna håller, vädret är fint och hälsan står oss bi så bär det iväg på Pokerrally i Närke på Lördag. Om någon observerar väst med 60+ på ryggen är det GeCe eller jag som är på gång. :D

GeCe
2010-05-19, 05:54
:) Om Gud vill, grejerna håller, vädret är fint och hälsan står oss bi så bär det iväg på Pokerrally i Närke på Lördag. Om någon observerar väst med 60+ på ryggen är det GeCe eller jag som är på gång. :D

:) Poker och MC bli nog en fin kombination som nog inte ogillas av någon och jag har förhppningen att några till i trakten ansluter sig på resan in till Örebro iallafall.
Kan inte garantera sol från blå himmel hela dagen men kommer det regn handlar det inte om några störtfloder och skulle det komma några droppar är det väl inte hela världen. Min bike tål det iallafall. :D
Skulle vara trevligt att få sig dig åka på en vacker cykel för en gångs skull Ove och då tänker jag på Kawan naturligtvis och underlaget är ju bättre asfalt. ;)

Ove
2010-05-19, 09:09
:) Solen skiner, gräset är klippt igår och alla ärenden uträttade. Mitt samvete är rent som hos ett nyrapat barn. :)

Hojarna är dock inte rena så mitt val står emellan att tvätta MC x 3 eller ta en skön tur. :confused: ( Skit samma, får väl ställa ut dom i regnet när det passar!)

GeCe
2010-05-20, 08:56
:) Solen skiner, gräset är klippt igår och alla ärenden uträttade. Mitt samvete är rent som hos ett nyrapat barn. :)

Hojarna är dock inte rena så mitt val står emellan att tvätta MC x 3 eller ta en skön tur. :confused: ( Skit samma, får väl ställa ut dom i regnet när det passar!)

:) Tackar ödmjukast för gårdagen med guidning till hattmannen med hustru och gott kaffe som vanligt och rabarber-komplott. ( det var väl så det hette ) ;) Den innehöll även rabarber men vad det andra var kunde inte mina smaklökar identifiera men det var väl något oidentifierbart antar jag. Lade iallafall dessutom märke till att herrn var nyklippt och fin som ett nästan nyfött barn. I vilket tillstånd dina mc var på skitighetsskalan blev det inte tillfälle att utröna men skit detsamma det är ju dina hojar så du bestämmer själv över den detaljen. :D

Vi ses väl förhoppningsvis på lördag igen för lite pokerspel per motor-cykel om inte den begynnade förkylningen tar överhanden och sabbar även den här turen. :rolleyes:

Ove
2010-05-20, 09:49
:) Alltid trevligt med besök! Rabalberkompotten innehöll inget mer än rabarber och socker "efter smak". Sen full rulle i mikron tills det är mos av allt. Jag brukar beräkna 5 min per portion + röra om efter halvtid. Inget vatten och absolut inget potatismjöl för då blir det nog en seg historia. :D

Hojarna rena efter min idé, men en "putsnisse" skulle få rysningar av en hoj i det skicket.

Undrar om det dyker upp fler från Hojen i Örebro på Lördag?

Ove
2010-05-20, 11:57
:confused: Har frågat runt lite på trakten om det är någon mer som ska med men dom tycker det är långt? Med MC!

Hur lång är den där Pokerrundan på ett ungefär? Jag har väl 10 -11 mil till start och kortare hem och räknar med att det blir ung 30 -35 mil på en heldag. Är väl OK. :)

GeCe
2010-05-20, 12:47
:confused: Har frågat runt lite på trakten om det är någon mer som ska med men dom tycker det är långt? Med MC!

Hur lång är den där Pokerrundan på ett ungefär? Jag har väl 10 -11 mil till start och kortare hem och räknar med att det blir ung 30 -35 mil på en heldag. Är väl OK. :)

Svårt att säga exakt men skulle vid ett överslag på kartan och lite kännedom om trakten gissa att själva Runnet handlar om cirkus 30 mil + och - och kanske snarare lite +.

Ove
2010-05-20, 14:45
Svårt att säga exakt men skulle vid ett överslag på kartan och lite kännedom om trakten gissa att själva Runnet handlar om cirkus 30 mil + och - och kanske snarare lite +.

:eek: Det var som attan! Då blir det dagstur + 50 mil för mig. Då får jag nog tänka om när det gäller hojvalet - Sigrid istället för Greta. :cool:

Ove
2010-05-20, 14:51
Gick in på Poker run;s hemsida och kollade. 22 mil var rätt svar. Vi gissade ungefär lika fel båda. :D

GeCe
2010-05-20, 15:42
Gick in på Poker run;s hemsida och kollade. 22 mil var rätt svar. Vi gissade ungefär lika fel båda. :D

Det var som tusan vad du kan och så frågar du mig? ??? Gott att var åt det de mindre milen till å inte tvärtom iallafall. :D

Var in och kollade var du kunde se den uppgiften och så står det i början av beskrivningen, man läser slarvigt ibland och skriver dessutom som en kratta ibland också.

Ove
2010-05-20, 22:12
:mad: Klantarnas konung har varit i farten! :mad:

Jag har burit mig dumt åt vid vedhantering och fick en smäll i tumgreppet med resultat akuten och ett halvt dussin stygn. Tillsagd att inte sträcka för mycket på såren och jag som tänkt gasa bortemot drygt 40 mil i övermorgon. Får se hur det känns i morgon men det svullnar nog en del så det kan bli problem med Poker run. :rolleyes:

DearHunter
2010-05-20, 22:20
:mad: Klantarnas konung har varit i farten! :mad:

Jag har burit mig dumt åt vid vedhantering och fick en smäll i tumgreppet med resultat akuten och ett halvt dussin stygn. Tillsagd att inte sträcka för mycket på såren och jag som tänkt gasa bortemot drygt 40 mil i övermorgon. Får se hur det känns i morgon men det svullnar nog en del så det kan bli problem med Poker run. :rolleyes:

Tråkigt. Det kommer att svullna även av vibrationerna. Asprin verkar antiinflamatoriskt.

Lycka till!

räven
2010-05-21, 09:06
:mad: Klantarnas konung har varit i farten! :mad:

Jag har burit mig dumt åt vid vedhantering och fick en smäll i tumgreppet med resultat akuten och ett halvt dussin stygn. Tillsagd att inte sträcka för mycket på såren och jag som tänkt gasa bortemot drygt 40 mil i övermorgon. Får se hur det känns i morgon men det svullnar nog en del så det kan bli problem med Poker run. :rolleyes:

Ajaj, de va inge vidare mitt i Mc planeringen. Låter som det va gashanden. Man kan inte bara köra med gasflerpen man måste hålla om handtaget i bland. Riskera inget är min rekomendation, bättre låta det läka i lugn å ro.

Ove
2010-05-21, 12:42
Ajaj, de va inge vidare mitt i Mc planeringen. Låter som det va gashanden. Man kan inte bara köra med gasflerpen man måste hålla om handtaget i bland. Riskera inget är min rekomendation, bättre låta det läka i lugn å ro.

Rätt som du säger. Gasa med flärpen går nog bra men man kan behöva bromsa ibland. Bromsa med "aphand" (tummen på samma sida som fingrarna) går bra att göra men inte med gasflärp för då blir det full rulle och full broms samtidigt. :eek:

Tar jag av flärpen kan jag bromsa men inte gasa. Innan jag kommit på en bra lösning har nog skadan hunnit läka så jag får väl snällt vänta till det är läkt :(

GeCe
2010-05-21, 19:07
Rätt som du säger. Gasa med flärpen går nog bra men man kan behöva bromsa ibland. Bromsa med "aphand" (tummen på samma sida som fingrarna) går bra att göra men inte med gasflärp för då blir det full rulle och full broms samtidigt. :eek:

Tar jag av flärpen kan jag bromsa men inte gasa. Innan jag kommit på en bra lösning har nog skadan hunnit läka så jag får väl snällt vänta till det är läkt :(


:mad: Aj, aj, aj Ove vad du ställer tlll det mitt i åksäsångens början och med den skadan så är det nog bäst att följa rävens goda råd och ta det lungt. Dessutom går det väl inte att spela poker heller med skadad högerhand, den bästa handen.

Får väl komma ned till dig i veckan om det blir väder någon dag och trösta dig med lite godis i form av något ätbart. Hade annars planerat smålandsturen denna vecka men vädrets makter är inte med oss som det ser ut som och dessutom har jag en lite förkylning i kroppen så jag får skjuta på den resan i två veckor till för det finns annat emellan också. Avstår även Pokerrunnet imorgon av flera skäl och att du inte kommer gjorde inte beslutet svårare.

Krya på dig! :)

Ove
2010-05-22, 15:33
Krya på dig! :)

Tack, jag håller på! ;)

Provade att köra lite idag på Lillan som inte har fått någon gasflärp och som har tjockare handtag. Gick ganska bra, men med lite sveda i såren. :) Men 40+ milatur hade nog inte varit någon bra idé.

räven
2010-05-22, 21:13
Tack, jag håller på! ;)

Provade att köra lite idag på Lillan som inte har fått någon gasflärp och som har tjockare handtag. Gick ganska bra, men med lite sveda i såren. :) Men 40+ milatur hade nog inte varit någon bra idé.

Aseptans, dumheter kostar hojkörning. Hoppas läkhullet är gott.

GeCe
2010-05-22, 22:04
Tack, jag håller på! ;)

Provade att köra lite idag på Lillan som inte har fått någon gasflärp och som har tjockare handtag. Gick ganska bra, men med lite sveda i såren. :) Men 40+ milatur hade nog inte varit någon bra idé.


Taét lungt Ove om du inte vill förlänga lidandet och vänta en vecka minst med att köra så du inte bryter upp skadan och såren igen. Tålamod Ove vet du väl vad det är! ;) Och leta reda på fotbromsen och använd den också om du nu nödvändigtvis måste testa att hoja! :)

Ove
2010-05-22, 22:50
:) Lugn och fin gubbar. Mycke gnäll i förhållande till lidandet och jag tar det försiktigt. Om vädret vill i morgon kommer jag att ta en liten tur till ett av mina "ställen" för en stunds kontemplation. Skall inte tävla med någon, inte ens mig själv. ;)

Olle Å
2010-05-23, 09:40
Heja Ove. Det läker nog snart. Det är faktiskt farligt att jobba på egen hand. Jag vet.

GeCe
2010-05-24, 10:03
:) Lugn och fin gubbar. Mycke gnäll i förhållande till lidandet och jag tar det försiktigt. Om vädret vill i morgon kommer jag att ta en liten tur till ett av mina "ställen" för en stunds kontemplation. Skall inte tävla med någon, inte ens mig själv. ;)


:cool: Med så pass många stygn är nog inte skadan att leka med men blir lite lungare för ditt välbefinnande av vad du skriver.

;) Har en fundering på att åka ned en dag i veckan till dig om vädret tillåter och hjälpa dig med lite kontemplation med en ordlös bön och glada tillrop kanske och med något för magen och smaklökarna förhoppningsvis också.
Vädret är tydligen svårbedömt just nu enligt metrologerna men idag ser onsdag ut att ev. kunna funka om det passar dig!

Behöver ta igen mig lite efter att varit ute och hojat i helgen på lite långtur med GSX:en som testades på allt emellan grusväg till motorväg med passagerare på. :)

Ove
2010-05-25, 10:45
:mad: Östgötatripp i Maj har så att säga skitit sig. får väl bli senare. :rolleyes:

Turer som vi pratat om med inte blivit av ännu, Gränna och söta svin, Glasriket - Utvandrarbygd och så vidare. Ska vi hitt på något under Juni - Juli?

Konstrunda i Värmland har vi på gång och väntar på bättre hälfters ledighet så den är bara att sätta datum på.

Ove
2010-05-25, 11:07
:cool: Med så pass många stygn är nog inte skadan att leka med men blir lite lungare för ditt välbefinnande av vad du skriver.

;) Har en fundering på att åka ned en dag i veckan till dig om vädret tillåter och hjälpa dig med lite kontemplation med en ordlös bön och glada tillrop kanske och med något för magen och smaklökarna förhoppningsvis också.
Vädret är tydligen svårbedömt just nu enligt metrologerna men idag ser onsdag ut att ev. kunna funka om det passar dig!

:confused:. I det ena såret sitter stygnen snyggt kvar men i det andra har det släppt helt och det gapar fult mot mig när jag byter bandage. Ser dock inte infekterat ut så det kommer nog att läka fint. Kommer att bli ett ärr i livslinjens förlängning så att spågumman på marknaden kommer att förutse att jag ska bli ett par hundra år minst. Lika bra att jag avstår den konsultationen när jag spelar med märkt hand. :rolleyes:

:confused: Vädret just nu är inte så att man vill gå ut alls - regnigt och kallt. +5 grader. Sommar? :confused:
Ska bryna på lite revben som jag köpte igår på gammalt sätt. Verkar helt rätt med kallvädersmat idag. :) När du kommer med vädret finns det en restaurang på väg till kontemplationsstället med lunch tror jag, annars får vi väl improvisera. ;)

GeCe
2010-05-25, 12:30
:confused:. I det ena såret sitter stygnen snyggt kvar men i det andra har det släppt helt och det gapar fult mot mig när jag byter bandage. Ser dock inte infekterat ut så det kommer nog att läka fint. Kommer att bli ett ärr i livslinjens förlängning så att spågumman på marknaden kommer att förutse att jag ska bli ett par hundra år minst. Lika bra att jag avstår den konsultationen när jag spelar med märkt hand. :rolleyes:

:confused: Vädret just nu är inte så att man vill gå ut alls - regnigt och kallt. +5 grader. Sommar? :confused:
Ska bryna på lite revben som jag köpte igår på gammalt sätt. Verkar helt rätt med kallvädersmat idag. :) När du kommer med vädret finns det en restaurang på väg till kontemplationsstället med lunch tror jag, annars får vi väl improvisera. ;)


:mad: Din Östgötatripp och min Smålandstripp har skitigt sig bägge än så länge, tänk att de ska vara så dj..a vrångt. Luftrörskatarr mitt i början på åksäsongen med 40 gr. feber förutom allt annat strul är ju inte något man direkt planerar och inte heller att dumma ve-kubbar ska slå en halft fördärvad. :eek:

"När du kommer med vädret" skriver du och lägger ett djäkla ansvar på mina axlar för den sakens skull så min rygg kroknar. Vi får väl se hur det blir med den saken fast jag har ett visst hopp. :) Bra att du placerat ut ett lunchställe strategiskst etter vägen till kontemplationsstället dä ä smart gjort.

Juni -juli ja då är det full fart här kan jag säga på flera fronter. Norrland, västkust, ev. lite Norge, kusinträffar, ev. Gotland, stugan, båten you name it. Hur ska man hinna/orka med? :eek: Konstrundan måste nog börja planeras!

Ove
2010-05-25, 15:07
:) Bra att du placerat ut ett lunchställe strategiskst etter vägen till kontemplationsstället dä ä smart gjort.

:D :) Matsmart, du vet! ;)


Juni -juli ja då är det full fart här kan jag säga på flera fronter. Norrland, västkust, ev. lite Norge, kusinträffar, ev. Gotland, stugan, båten you name it. Hur ska man hinna/orka med? :eek: Konstrundan måste nog börja planeras!

:confused: Vårt problem är nog att vi kört för lite. Lite körning mycke planering och för mycke planering gör att inget blir kört. :p :rolleyes: :confused:

räven
2010-05-25, 15:20
Så är det Ove, man kan ju inte hinna allt.

GeCe
2010-05-25, 16:49
:confused: Vårt problem är nog att vi kört för lite. Lite körning mycke planering och för mycke planering gör att inget blir kört. :p :rolleyes: :confused:


:eek: Nä, de blir varken hackat eller malert som bonden sa! Vi får skärpa till oss. :rolleyes::D

Ove
2010-05-26, 20:19
:) Vi fick iallafall till en tur idag, GeCe och jag. Kort för mig men längre för GeCe. Gjorde ett par vägar på Torsö till ett par sköna vändplatser där vi stannade och kollade gäss och utsikt. :)
Liten sevärdhet var att en kille som körde egen bana med en fyrhjuling ramlade av i farten, sprang ifatt och hoppade på fortfarande i farten och körde vidare. Tänker för min del inte försöka kopiera bravaden. :D

Lunchen var gratis för mig men desto dyrare för kamraten. Köttfärslimpa med fetaost stekt pot. och sallad + utsikt över Vänern. Tackar för maten. :)

Tack GeCe för att du lurade ut mig på en skön tur. Finns en del kvar på öa att utforska. :cool:

GeCe
2010-05-27, 03:57
:) Vi fick iallafall till en tur idag, GeCe och jag. Kort för mig men längre för GeCe. Gjorde ett par vägar på Torsö till ett par sköna vändplatser där vi stannade och kollade gäss och utsikt. :)
Liten sevärdhet var att en kille som körde egen bana med en fyrhjuling ramlade av i farten, sprang ifatt och hoppade på fortfarande i farten och körde vidare. Tänker för min del inte försöka kopiera bravaden. :D

Lunchen var gratis för mig men desto dyrare för kamraten. Köttfärslimpa med fetaost stekt pot. och sallad + utsikt över Vänern. Tackar för maten. :)

Tack GeCe för att du lurade ut mig på en skön tur. Finns en del kvar på öa att utforska. :cool:


Tack själv Ove! ;)
Har ju varit på Torsö tidigare men det är tusan vad man ser mycket mer och upplevelsen blir mycket mer naturnära från en bike tillsammans med en "sakkunnig" guide. Torsö är verkligen en liten pärla i Vänern. Ett lite överdrivet påstående kanske men ett litet mini-Norge kanske man skulle kunna säga. Ni som åker E 20 ta en sväng in och kolla om inte annat för lunch vid den fina och vackert belägna resturangen vid brofästet. Finns även en resturang vid fiske - och färgeläget till nästa ö, Brommö där hela ön är ett naturreservat.

Tack Ove för en härlig hoj-dag och där vi hade massor av tur med vädret och kul att du trots skadan kunde köra även om det gick lite försiktare än vad det brukar när vi åker. Men det var bara en fördel denna dag då det fanns massor av vackra vyer att kolla på. :)

Ove och jag vid fiske-och färgeläget ut till Brommö där Ove får för sig "övningsköra" på vändplanen och träna gashanden.

1917

Ove
2010-05-27, 18:05
Ove och jag vid fiske-och färgeläget ut till Brommö där Ove får för sig "övningsköra" på vändplanen och träna gashanden.

:D Vi som fick kortet "gratis" måste ta varje tillfälle som bjuds för att öva. Garagevändning på grus var på programmet för tillfället + posera krypkörandes för att fotografen skulle hinna sikta in sig. :D ;)

GeCe
2010-05-27, 22:18
:D Vi som fick kortet "gratis" måste ta varje tillfälle som bjuds för att öva. Garagevändning på grus var på programmet för tillfället + posera krypkörandes för att fotografen skulle hinna sikta in sig. :D ;)


Jag valde att spara mitt övningskörande till Gelleråsen på tisdag om det blir väder. Men det märks att MC säsongen verkligen är igång för idag när jag skulle ta mig en stärkande promenad kom jag på mig själv med att ta fram fram MC-byxorna. :eek: Man kan bli förundrad ibland!

Olle Å
2010-05-28, 08:29
Vi kommer att åka en sväng till Norge på en vecka som så många gånger förr. En del vyer blir samma som förut, men en del nya. Som tur är så ser man inte allting på en gång utan man kan ju återkomma och se nya saker på samma plats.
Om man tar exempelvis vägen mellan Trollstigen och Geiranger till Langvattn, så är det nog
den vägen som visar det bästa av vad Norge har att erbjuda om man samtidigt passar på att göra en avstickare till Dalsnibba.
Jag har kört den vägen flera gånger förut och menar att man ser ständigt nya saker också beroende på hur vädret skiftar.
Vi som dessutom kör lite lättare hojar som dessutom tål att få lite smutsstänk på sig, kan få många fina upplevelser ute i vårt fina land vid sidan om asfalten.

GeCe
2010-05-29, 20:11
:D Vi som fick kortet "gratis" måste ta varje tillfälle som bjuds för att öva. Garagevändning på grus var på programmet för tillfället + posera krypkörandes för att fotografen skulle hinna sikta in sig. :D ;)

Du ville väl stila lite som vanligt och visa hur man ska göra och det gick ju bra den här gången. :D :D :D

räven
2010-05-29, 20:41
Rätt GeCe, allt är så vackert i försommargrönskan. Hittat ny lokal kompis som är grustokig. Nu har han lagt på grusdäck, vilket år ett jäkla fusk.

Ove
2010-05-29, 21:33
Du ville väl stila lite som vanligt och visa hur man ska göra och det gick ju bra den här gången. :D :D :D

:p Lite tur ska man ha! :D ;)

Ove
2010-05-29, 21:40
Rätt GeCe, allt är så vackert i försommargrönskan. Hittat ny lokal kompis som är grustokig. Nu har han lagt på grusdäck, vilket år ett jäkla fusk.

:) Ja nu är det fint ute. Snart blommar ramslöken på Skaraborgs höjder och då är det gött att hoja. :)

:confused: Om kamraten kör grusdäck får du nog se till att kontra med en liten smäcker japanska med rejäla crossdäck och använda GE;en till långturerna. :cool: Jag har en känsla av att det finns bara stora garage i Småland. ;)

GeCe
2010-05-29, 22:01
:)Jag har en känsla av att det finns bara stora garage i Småland. ;)


Säkert ett helt dansgolv i rävgrytet! :D

räven
2010-05-29, 23:36
Nänä, passar bara till en hoj.

Ove
2010-05-30, 10:10
:) Tog en liten morgontur idag. Nu känns det att sommaren är på väg. Får se till att vara ledig nu mellan hägg och syrén. :)

Ove
2010-05-31, 07:45
:) Hyfsat väder idag, försommar. :)

Skall få nya bromsbeläggoch en ny bromsljuskontakt i fram på Lillan. Stygnen i handen ska bort. Så kommer en vedleverans och alla fritidsproblem är lösta för en tid framöver. Ingen panik, för det torkar även i väntan på att komma in. Har väl vissa år varit klar i november, kanske tom. i december med "vårveden". Ordnar sig :cool:

Ove
2010-05-31, 19:12
:eek: Jösses vilken stor vedhög! Den som söker mig kan titta där för jag kommer nog att vara bosatt där en tid. :rolleyes: (om jag inte är på rymmen)

Ove
2010-06-03, 07:56
:D Idag är jag rymmare! :p Har en del känningar av ovant arbete trots att jag bara jobbat halvtid så jag har gett mig ledigt idag.

Fick mitt nya körkort och fotot ser riktigt skumt ut men dessvärre sant. :o

Skall ta en liten sväng och får se var jag hamnar. Siktar väl mot sydost till en början och ska så långt det går undvika kända vägar. GPS - glöm det, förstör nöjet, köra vilse är en konstart. Kartan kommer fram när jag är hemma igen(om jag hittar) och sen tar gissningsleken vid - var var det nu jag var(:confused:) :cool:

Kommer jag i närheten av Biltema ska jag kolla deras brallor. Verkar smidigare än vad som finns i MC-butikerna och jag vill komma ifrån svarta kläder. (Biltemas är illgrå).

räven
2010-06-03, 09:23
OjOj, vad mycket en pensionär har att göra i sommartider. klubbens utvandrarträffen, hojkörning med lokala gäng,
Undrar om jag hinner klippa gräset i dag, verkligen hög tid. Sen va det ju dom där vägarna som jag skulle kolla.
Prioteringar är inte min starka sida, kallar mig spontanist.

Ove
2010-06-03, 10:17
:confused: Utvandrarträff? Berätta. Är det något även för utbölingar? :confused:

räven
2010-06-03, 11:38
Utvandraträffen är lokala mc klubbens årliga träff med rally. Ca 12 mil på smålänska småvägar (jag har lagt vägvalet) varning för krök.
Träffen öppnar 4/6 för dom som vill tälta ta en bira å lyssna på kommande musikbegåvningar.
Rallyt startar mellan 13-15 den 5/6 med tippsfrågor å kluriga praktiska prov.
För den som vill köra rallyt men tycker det blir stökigt att bo i tält på en mcträff rekm. jag Bergdala B&B tel.0478-18030.
Kan svara på fler frågor efter gräsklippningen.
Obs koll SMCboken för vägbeskrivning.

Ove
2010-06-03, 22:47
Attans att begivenheten ska vara på samma dag som Sjötorpsdagarna. Vi får satsa på ett annat godväderstillfälle.

Tog en tur idag och konstaterade att byxorna jag skulle titta på inte var så luftiga som jag trott så det blev inget köp. När jag gick ur affären i Skövde signalerade magen kurs österut och vips - var jag i Hjo. Jaha, lunchbuffen på Hamnkrogen hade sänt ur sina aromer mot vinden ända till Skövde. :rolleyes:

Hade tänkt mig åt söder men mätt och belåten och med dåliga byxor blev det mot norr. Karlsborg kollades i alla hörn och Greta fick också lite påfyllning vid en mack. Tog av genom Tiveden vid Granvik och missade naturligtvis inte Tiveds handel. Provade "turistvägen", medan jag fortsatte mot Finnerödja. Det är en liten grusväg som går längs sjön, men den får turisterna ta hand om i fortsättningen.

Kom till Gårsjö och blev bjuden på kaffe. Den rasten slutade med att Greta blev hojnappad tillsammans med jacka, 60+väst, handskar, hjälm och allt. Blev skjutsad efter i bil. :eek: Nåja! Färden slutade på min gårdsplan och alla var välbehållna.

:) Ser tillbaka på en bra dag, :)

GeCe
2010-06-04, 05:47
Vi kommer att åka en sväng till Norge på en vecka som så många gånger förr. En del vyer blir samma som förut, men en del nya. Som tur är så ser man inte allting på en gång utan man kan ju återkomma och se nya saker på samma plats.
Om man tar exempelvis vägen mellan Trollstigen och Geiranger till Langvattn, så är det nog
den vägen som visar det bästa av vad Norge har att erbjuda om man samtidigt passar på att göra en avstickare till Dalsnibba.
Jag har kört den vägen flera gånger förut och menar att man ser ständigt nya saker också beroende på hur vädret skiftar.
Vi som dessutom kör lite lättare hojar som dessutom tål att få lite smutsstänk på sig, kan få många fina upplevelser ute i vårt fina land vid sidan om asfalten.


Åja, de flesta hojarna tål nog lite smuts.

Fina och vackra upplevelser kan man få även i Sverige och gjorde själv lite nya upptäcker i går när jag var till Vingåker på hemvägen.

Åkte från Vingåker österut mot Högsjö i ett grönskande och vackert landskap och bara njöt i en behaglig fart i 60-70 för att hinna med att se allt vackert.
Fortsatte mot Brevens Bruk där hela samhället verkar bestå bara av kulturbyggnader som är väl underhållna och det första man möts av är omsorsfullt bevarade byggnader som gamla arbetarbostäder, en liten vacker kyrka, industribyggnader. Se fotoalbum.

Är man inte rädd för grusväg kan man välja från Breven vänster mot Hjortkvarn alternativt höger mot Kilsmo och asfalt. Hjortkvarnsvägen var nyss "belagd" med rullgrus så den avstod jag ifrån och körde mot Kilsmo och Kävesta/Asker/Odenbacken. Hittade dock en grusväg mot Pålsboda som var i mitt vädersträck som jag tog utan protester från min "stora" Suzuki" och hem kom jag sen via Hallsberg välbehållen. :) En liten trevlig dagstur på drygt 20 mil och med nya beg. Givo sidoväskor från Vingåker.

Blev tvungen att flytta på inlägget för att kunna göra nödvändig redigering av fotot. Sorry eftersom det blir lite fel med rävens kommentar.

GeCe
2010-06-04, 06:06
Attans att begivenheten ska vara på samma dag som Sjötorpsdagarna. Vi får satsa på ett annat godväderstillfälle.

Tog en tur idag och konstaterade att byxorna jag skulle titta på inte var så luftiga som jag trott så det blev inget köp. När jag gick ur affären i Skövde signalerade magen kurs österut och vips - var jag i Hjo. Jaha, lunchbuffen på Hamnkrogen hade sänt ur sina aromer mot vinden ända till Skövde. :rolleyes:

Hade tänkt mig åt söder men mätt och belåten och med dåliga byxor blev det mot norr. Karlsborg kollades i alla hörn och Greta fick också lite påfyllning vid en mack. Tog av genom Tiveden vid Granvik och missade naturligtvis inte Tiveds handel. Provade "turistvägen", medan jag fortsatte mot Finnerödja. Det är en liten grusväg som går längs sjön, men den får turisterna ta hand om i fortsättningen.

Kom till Gårsjö och blev bjuden på kaffe. Den rasten slutade med att Greta blev hojnappad tillsammans med jacka, 60+väst, handskar, hjälm och allt. Blev skjutsad efter i bil. :eek: Nåja! Färden slutade på min gårdsplan och alla var välbehållna.

:) Ser tillbaka på en bra dag, :)


Är på banan igen efter att ha haft bekymmer med sidan och det har inte gått för mig att skriva några dagar men med hjälp av Webbmaster har det fixat sig. :)

:eek: Ja ni gubbar det är bråda dagar nu att hinna med och passa på att unyttja det godisväder som erbjudits i veckan. Kan inte minnas när det var så här mycket hojanden en vecka sist. Det har varit 20 och 30 mila utflykter med och utan fru i ett par dagar nu. Det har ju varit lite si och så med vädret tidigare som gjort att ärenden har samlats på hög som har uträttats i veckan också. Även idag väntar en åktur men i lite lugnare takt med scootern på det lite mindre vägnätet bl.a för att stjäla lite granskott någonstans för att koka juce alá Oves recept. :)

Den nya hojen i laget Suzukin går som en dröm både som landvägslok och besegrare av motorvägar och är inte bortkommen på det mindre vägnätet heller tack vare en fin balans i cykeln. Är otroligt nöjd med hojen! :)

GeCe
2010-06-04, 22:45
;) Bidde några sköna avkopplande mil med lilla 125:an idag på blandande vägar av alla storlekar. Kryssade runt i småbyar och bland marinor och kollade båtar där man puttrade i 5 Km/h och gjorde garage vändningar som med en moppe. Tyst går den också utan att störa omgivningen med sin katalysatordämpare som får samvetet för miljön att må bättre också. Ena dagen ute med ett landsvägslok och andra dagen med en 125:a och det är lika trevligt med bägge två så man lever i det bästa av världar. Den lilla scootern är nog en klart underskattat hoj som man kan ha väldigt trevligt med och när jag tankade sist hade den gått på 0,17l/mil. Årsförsäkringen på 700 spänn är jag inte ledsen över heller. :)

Ove
2010-06-06, 07:52
:) Sjötorpsdagar! Har själv inga uppgifter i arrangemangen men lite markservice, Fixa att dom andra inte missköter mathållningen, enkla ärenden osv.

Igår dök GeCe upp på morgonen och skulle handla specialgrejer som bara finns här och försvann sen i en hast utan lunch. :eek:

Var tilll kyrkan på kvällen och lyssnade av en kvartett som sjöng helt fantastiskt och därefter blev det korvgrillning. :)

Idag blir det att pussla med tiden så att käket levereras så att det inte krockar med MotoGP. Jag vill absolut inte missa 125 och 400 klasserna som eg. är dom mest spännande. Sen ska det komma en massa veteranfordon och Bosse Bildoktorn har show från scen. (Undrar hur det går till utanför TV?) Blir nog en bra dag. :)

Olle Å
2010-06-06, 11:42
Nu är man tillbaka efter en veckas Norgetur. En alltid lika hänförande upplevelse i en fantastisk natur. Lyckdes i år pricka in kanonväder utom en förmiddag med lite regn och dimma när vi skulle kolla utsikten vid Dalsnibba. Ömsom befann vi oss bland helt snötäckt landskap för att strax därefter befinna oss i sommarvarmt fjordlandskap. Omväxling så det förslår.

GeCe
2010-06-07, 22:38
:) Sjötorpsdagar! Har själv inga uppgifter i arrangemangen men lite markservice, Fixa att dom andra inte missköter mathållningen, enkla ärenden osv.

Igår dök GeCe upp på morgonen och skulle handla specialgrejer som bara finns här och försvann sen i en hast utan lunch. :eek:

Var tilll kyrkan på kvällen och lyssnade av en kvartett som sjöng helt fantastiskt och därefter blev det korvgrillning. :)

Idag blir det att pussla med tiden så att käket levereras så att det inte krockar med MotoGP. Jag vill absolut inte missa 125 och 400 klasserna som eg. är dom mest spännande. Sen ska det komma en massa veteranfordon och Bosse Bildoktorn har show från scen. (Undrar hur det går till utanför TV?) Blir nog en bra dag. :)


:( Ja du Ove, det var nog tyvärr mycket jag gick miste om i helgen men även en annan kan drabbas av misslyckad planering och en smula stress ibland, även om det är något man alltid försöker undvika. :eek: Din fiskgryta hade jag mer än gärna avsmakat istället blev det en sen lunch framemot 15,00 på eftermiddagen, men minns inte vad. Den fortsatta helgen blev trots allt rätt lyckad får jag trösta mig med. Resultatat hoppas jag få visa dig vid tillfälle i sommar och på vägar du aldrig åkt förr. :)

GeCe
2010-06-07, 22:41
Nu är man tillbaka efter en veckas Norgetur. En alltid lika hänförande upplevelse i en fantastisk natur. Lyckdes i år pricka in kanonväder utom en förmiddag med lite regn och dimma när vi skulle kolla utsikten vid Dalsnibba. Ömsom befann vi oss bland helt snötäckt landskap för att strax därefter befinna oss i sommarvarmt fjordlandskap. Omväxling så det förslår.


Ja Norge är nog oslagbart men så är landet många knuttars favorit också.

Ove
2010-06-08, 07:17
Den fortsatta helgen blev trots allt rätt lyckad får jag trösta mig med. Resultatat hoppas jag få visa dig vid tillfälle i sommar och på vägar du aldrig åkt förr. :)

:) Låter alltid kul med obefarna vägar. Charlottendal ligger på önskelistan en vardag. ;)

Här i Skaraborg har jag ett kulinariskt äventyr på gång när alla fruar fått en stund över + några vägsnuttar som är längre an dom ser ut på kartan och bör upplevas på plats. ;)

Och Olle är tillbaka. Undrar om det blir en redogörelse för äventyren och om han meddelat den talande hästen om vart han skulle åka. Jag kan inte glömma hästens bekymrade min när jag frågade efter Olle och han inte kunde ge besked. Det gäller att informera alla berörda om färdplanerna. ;)

Nu ska jag ut i vedhögen och göra lite nytta för att känna att jag förtjänat dagens, veckans, månadens och kvartalets verkliga höjdpunkt: Fotvårdsspecialisten! F*n va gött det är att få klövarna omskötta och ansade och efteråt känns t.o.m. hojdojorna som balettskor. Luktar gott gör dom också. :cool:

GeCe
2010-06-08, 12:36
:) Låter alltid kul med obefarna vägar. Charlottendal ligger på önskelistan en vardag. ;)

Här i Skaraborg har jag ett kulinariskt äventyr på gång när alla fruar fått en stund över + några vägsnuttar som är längre an dom ser ut på kartan och bör upplevas på plats. ;)

Och Olle är tillbaka. Undrar om det blir en redogörelse för äventyren och om han meddelat den talande hästen om vart han skulle åka. Jag kan inte glömma hästens bekymrade min när jag frågade efter Olle och han inte kunde ge besked. Det gäller att informera alla berörda om färdplanerna. ;)

Nu ska jag ut i vedhögen och göra lite nytta för att känna att jag förtjänat dagens, veckans, månadens och kvartalets verkliga höjdpunkt: Fotvårdsspecialisten! F*n va gött det är att få klövarna omskötta och ansade och efteråt känns t.o.m. hojdojorna som balettskor. Luktar gott gör dom också. :cool:


Ska bli mig ett sant nöje att guida både till Charlottendal och de andra för dig obefarna vägarna. Kan vara kul som omväxling att få snurra bort dig lite. Fast det där med det kulinariska äventyret ser jag/vi framemot.

:rolleyes: Fotvård kan det vara något för en hojare :eek: tycker det luktar gott som bara sjutton efter en åktur och fossingarna känns lena och fina. Men det är klart du använder ju inte fotbromsen du!

Ove
2010-06-08, 14:41
:rolleyes: Fotvård kan det vara något för en hojare :eek:

:cool: Hård man med lena fötter! Dä du! :cool: ;)

GeCe
2010-06-08, 16:11
:cool: Hård man med lena fötter! Dä du! :cool: ;)


Ja, vi är några tuffingar. :cool: Förresten kan jag kanske också bjuda på ett kulinariskt äventyr nästa gång man hedras med ett besök. :)

Ove
2010-06-08, 20:07
Ja, vi är några tuffingar. :cool: Förresten kan jag kanske också bjuda på ett kulinariskt äventyr nästa man hedras med ett besök. :)

:) Jaa du. Jag har reflekterat lite efter förra inlägget. Får hoppas att man är tuff på rätt sätt om det nu ska vara nödvändigt att vara det. Inga attribut som skrovliga hälar, tatueringar, fransar, tofsar och svart skinn behövs för att verka hård.

Å andra sidan blir vi inte mindre hårda om vi har kycklinggula ställ med blom- och fjärilsmönster. :D Kan det vara det som kallas att ha fått distans? :cool:

Kulinariska äventyr är jättetufft! När? :cool:

räven
2010-06-08, 20:35
Jaha, å när är tuffingarna beredda att köra mot småland?

Ove
2010-06-08, 20:40
Jaha, å när är tuffingarna beredda att köra mot småland?

:) När passar det? Behöver en stund så jag hinner ta på mig rätt byxor. :D :rolleyes:

räven
2010-06-09, 09:44
I dag kör jag till Bromölla å lämnar min hoj på service. Fått lov att låna den nya GSen över natten. Undrar om det hins att sova något?

Ove
2010-06-09, 11:51
I dag kör jag till Bromölla å lämnar min hoj på service. Fått lov att låna den nya GSen över natten. Undrar om det hins att sova något?

:D Ojdå! Kommer du förbi på provkörningsrundan så får jag se till att hälla i dig en massa starkt kaffe så du håller dig pigg och vaken. :D ;)

räven
2010-06-09, 20:07
Nyförälskad.

Ove
2010-06-09, 20:33
Nyförälskad.

:) Så kan det bli. :D Och vilken färg är det på nya hojen? :rolleyes:

räven
2010-06-09, 21:03
:) Så kan det bli. :D Och vilken färg är det på nya hojen? :rolleyes:

Nää,inte byta nu, bara känt på grejorna.

räven
2010-06-09, 22:28
Om jag kommer förbi på en tänkt Norgetur hänger du på då Ove ?

räven
2010-06-09, 22:31
Om jag kommer förbi på en tänkt Norgetur hänger du på då Ove ?

Hoppar av om du ledsnar, mycket högfjäll upp mot Lom. Veckan efter midsommar,kör själv.

GeCe
2010-06-09, 22:46
:) Jaa du. Jag har reflekterat lite efter förra inlägget. Får hoppas att man är tuff på rätt sätt om det nu ska vara nödvändigt att vara det. Inga attribut som skrovliga hälar, tatueringar, fransar, tofsar och svart skinn behövs för att verka hård.

Å andra sidan blir vi inte mindre hårda om vi har kycklinggula ställ med blom- och fjärilsmönster. :D Kan det vara det som kallas att ha fått distans? :cool:

Kulinariska äventyr är jättetufft! När? :cool:


Undrar om det där med hur tuff man är kan sitta i betraktarens ögon? Som med en konstnärs tavlor ungefär.

När det kulinariska äventyret ska ske här står skrivet i stjärnorna men blir väl vid tillfälle. ;) Å de kan ju vara när som helst det passar.

Ove
2010-06-10, 06:39
Nää,inte byta nu, bara känt på grejorna.

:o Aha! Lite vänsterprassel. :D


Om jag kommer förbi på en tänkt Norgetur hänger du på då Ove ?

:confused: Får bli en en liten konferens med familjerådet för då har hustrun och jag blivit sambor igen och jag är ännu inte fullt informerad om sommarens planering. :) :rolleyes:

GeCe
2010-06-10, 09:26
Jaha, å när är tuffingarna beredda att köra mot småland?



Överläggningar med regering och riksdag pågår vi återkommer med besked.

På tal om Norge så kan det vara fint på andra håll ocskå utan att åka så långt. Fick en som jag tycker fin stämningsbild i går när jag stannande för en fika vid "Cafe Svanen" vid Tysslingen utanför Örebro. Hade varit upp till stugan och dirigerat grusbil och utsatt lilla Yamahan för allehanda upptåg från allt emellan motorväg, stadstrafik till vägar som praktiskt taget var skogstigar inte undra på att den från ifjol nya kedjan hängde som en hängselstropp ett tag. Användarvänlig hoj den lilla arbetsmyran XJ:n.

Utsikt från cafebordet med Kilsbergen i bakgrunden och Tysslingens våtmarker. Kollade in några jagande bruna Kärrhökar förutom alla glada småfåglar som fanns i cafets trädgård.
Angående Norge så kunde jag tänka mig en sväng dit vecka 26 då jag är ledig i samband med regeringens officiella besök i Italien.
1963

Bilden finns i större format i mitt album under rubriken "Hojarna".

räven
2010-06-10, 09:31
Min planering är lite defus. Ska skörda ca 8 ha vall (väderberoende) å träffa vägverksledningen reg.sydost den 28/6. Frun har sen semester i år, så jag tänkte öva lite själv först.

GeCe
2010-06-10, 09:47
Min planering är lite defus. Ska skörda ca 8 ha vall (väderberoende) å träffa vägverksledningen reg.sydost den 28/6. Frun har sen semester i år, så jag tänkte öva lite själv först.

;) Ja, det är inte lätt att ha vädret som arbetsgivare minnsann. Är tillgänglig vecka 26 från tisdag em. den 29/6 om allr går som det ska.

P.S Har fått in rutinerna nu med packväsksystemen så det blir inte så mycket "plock" längre. :)

räven
2010-06-10, 15:28
Ja, låter bra, nu ska jag ha skördeväder nästa vecka, så kan jag dyka upp på tisdagen.

Ove
2010-06-10, 21:10
Ja, låter bra, nu ska jag ha skördeväder nästa vecka, så kan jag dyka upp på tisdagen.

Då är det inte så bra kanske att det kommer knuttar på driven norrifrån eller har du nån extratraktor och behöver drängar? :)

GeCe
2010-06-10, 22:05
Ja, låter bra, nu ska jag ha skördeväder nästa vecka, så kan jag dyka upp på tisdagen.

Du har tumme med vädergudarna för det är högtryck på g nästa vecka. :) Norge nästa!

räven
2010-06-10, 22:52
Hmm,Hoppas att det blir så, är jäkla sugen att komma iväg. Slingriga vägar bland snödrivorna. Ska ta nån kväll med kartan, dom som vill hänger med så långt dom vill. Tänkte åka långt upp i värmland innan gränsen paseras.
Varning för goa vägar i finnmarka.

GeCe
2010-06-11, 09:32
Hmm,Hoppas att det blir så, är jäkla sugen att komma iväg. Slingriga vägar bland snödrivorna. Ska ta nån kväll med kartan, dom som vill hänger med så långt dom vill. Tänkte åka långt upp i värmland innan gränsen paseras.
Varning för goa vägar i finnmarka.


Suget finns här också och jag hänger väl med så länge jag orkar. Och "goa"vägar i Finnmarka låter spännande om det inte är för mycket :eek: rullgrusvägar då kan det bli lite väl spännande för mig med min landsvägs hoj och breda däck.

För övrigt finns här en insnarkat rävlya till hands om du vill. :)

räven
2010-06-11, 10:52
Tackar för erbjudandet. Jag har ingen plan, så det kan bli hur som haver beroende på väder. Känner för att komma iväg en vecka eller så bara luffa omkring. Norges högfjäll är liksom en färdriktning.

GeCe
2010-06-11, 18:37
Jaha, å när är tuffingarna beredda att köra mot småland?

:o Överläggningarna har gått i stå eftersom höbärgning och mc-touring har samma arbetsgivare, väderguden.
Vi frågar dig istället när kan vi komma? :confused: Att bärga 8 hektar vall är ju inte gjort på en kafferast.

Ove
2010-06-11, 18:38
Tackar för erbjudandet. Jag har ingen plan, så det kan bli hur som haver beroende på väder. Känner för att komma iväg en vecka eller så bara luffa omkring. Norges högfjäll är liksom en färdriktning.

:) Ska försöka hänga på. Har äntlligen fått tummen ur för att beställa däck. Den Avon/Pirelliblandning jag har nu ska bli ett par Michelin Anakee och jag hoppas att jag har dom på före midsommar. Sen kan Sigrid få komma på långtur. Får slita bort det lilla som är kvar med några turer i Närke med omnejd till veckan. :)

Sen vet du att varhelst en räv dyker upp finns det en lya. :D ;)

GeCe
2010-06-11, 18:43
Tackar för erbjudandet. Jag har ingen plan, så det kan bli hur som haver beroende på väder. Känner för att komma iväg en vecka eller så bara luffa omkring. Norges högfjäll är liksom en färdriktning.

Låter bra det där annars spelar det ingen avgörande betydelse en sån här gång vart man åker det är ju vackert överallt i Norge. Varma kläder, vinterstövlar, handtagsvärme och muffar finns. :)

Ove
2010-06-11, 22:17
Låter bra det där annars spelar det ingen avgörande betydelse en sån här gång vart man åker det är ju vackert överallt i Norge. Varma kläder, vinterstövlar, handtagsvärme och muffar finns. :)

:confused: Vaf-n? Ska man behöva dubba däcken? :eek:

räven
2010-06-11, 22:21
Herrarna överdriver en aning, extra tröja å tjockkalsong + regntäta grejor.

GeCe
2010-06-11, 22:21
:confused: Vaf-n? Ska man behöva dubba däcken? :eek:


Visst, de längsta och grövsta du kan hitta Ove! :D ;)

GeCe
2010-06-11, 22:25
Herrarna överdriver en aning, extra tröja å tjockkalsong + regntäta grejor.


En kan aldrig vara säker det kan vara fasen så kallt om vi ska upp bland snödrivrna. Våren kan vara sen på vissa ställen.

Ove
2010-06-11, 22:25
Herrarna överdriver en aning, extra tröja å tjockkalsong + regntäta grejor.

:D Skönt! Blev lite orolig där. Han är bra på att skrämmas GeCepojken. :p ;)

GeCe
2010-06-12, 09:09
:D Skönt! Blev lite orolig där. Han är bra på att skrämmas GeCepojken. :p ;)

Eller så är jag frusen av mig! :)

räven
2010-06-12, 09:39
Norge är ett omväxlande land även när det gäller vädret.

Ove
2010-06-12, 09:52
Norge är ett omväxlande land även när det gäller vädret.

:) Kan väl bli allt mellan "Ormsafariväder" med snöbyar till gassande högsommarväder. Vi får väl rusta med långkalsonger och shorts. Behöver dock inte bäras samtidigt men om vi gör det kallas det thigths (tror jag). :)

Olle Å
2010-06-12, 10:05
I dag kör jag till Bromölla å lämnar min hoj på service. Fått lov att låna den nya GSen över natten. Undrar om det hins att sova något?

Jaa du Jan . Du får väl ha den som huvudkudde och drömma om fina vyer.

Olle Å
2010-06-12, 10:39
Jag nämnde ju att jag besökt Norge i en vecka.Eftersom de flesta av er har åkt där någon gång, så drar jag ingen resedagbok utan bara en liten beskrivning. Den del av resan som gick mellan Bergen och norrut till Sandane var ju helt outstanding då det gäller små smala, kurviga kuperade asfaltvägar i kustlandsakpet. Sådana otroliga gamla bebyggelser på så konstiga platser. Så små tomter för många hus att de fått bygga höga stenmurar för att få plats med husen. Framför allt är det ett riktigt levande landskap. I Sverige hade det väl som bäst blivit sommarstugeområde av hela kustbandet som Upplandskusten blivit. Visserligen blir det ju en del vägfärjor man får lov att åka med, men det har ju också sin tjusning ibland.
Vädret var fantastiskt utom en förmiddag då vi skulle åka upp till Dalsnibba.
Serpentinvägen dit upp var mycket blöt och spårig grusväg. Tyvärr var det dimma uppe på toppen, så utsikten var lika med noll. En som däremot fick stora problem var en bussförare som skulle upp samma väg och hade mycket svårt att komma runt i de tvära kurvorna.
En annan väg som jag önskar att fler fick se och uppleva är ju väg 55 söder om Lom. Att se de vyerna i strålande sol och 8-10 grader varmt, med delvist snötäckta fjäll och samtidigt se skidåkare träna för fullt uppe på Sognefjäll, otroligt. Vägen söder om Sognefjället och över till Över Årdal kräver nog en hoj med inte alltför lågt sittande fotpinnar, om man vill kunna njuta av den otroligt kurviga vägen. Undrade just när jag körde den om de hade byggt vägen så kurvig bara på skoj, för en del kurvor verkade helt omotiverade. Men en sak när det gäller norska vägbyggen verkar ju vara att kan vi bygga en rondell, så gör vi det eller om vi kan göra en tunnel så gör vi det.
På ett ställe hittade vi den gamla vägen som gick utanför tunnlarna och fick nästan en chock när vi såg var huvudvägen gått tidigare. Lite stenar här och var i stället för räcken och stup rakt ner flera hundra meter. Som vanligt efter en norgetur fundera man på nästa. Jan visade mig en massa fina bilder norrifrån, så kanske det blir en färd norrut nästa sommar.

räven
2010-06-12, 12:10
Olle, det är lätt att bli Norgefrälst. Vi har snackat om att köra V26, vore trevligt om du har tid att följa med. Jag vet att det är vallskördstider,hoppas att klara det V24.

Ove
2010-06-12, 18:58
Olle, det är lätt att bli Norgefrälst. Vi har snackat om att köra V26, vore trevligt om du har tid att följa med. Jag vet att det är vallskördstider,hoppas att klara det V24.

:rolleyes: Flinar lite åt mig själv. :p Tittade i Norgekartan efter vägarna 24 och 26. Satt och funderade en stund på vad det var för finess med dom förutom att dom faktiskt går i Norge, men mest i skogs- och jordbruksbygd, ungefär som Småland.

:D Sen steg ljuset upp över horisonten. :o Vecka nr 24 och 26. :D

Olle Å
2010-06-12, 20:39
Visst är jag lite norgefrälst, och hade gärna hängt med på mc en gång till, men samma vecka far jag och min hustru till, tro´t eller ej, till Norge med buss. Jag fick ett resepresentkort när jag slutade jobba och det går ut i juli.

räven
2010-06-13, 09:05
Visst är jag lite norgefrälst, och hade gärna hängt med på mc en gång till, men samma vecka far jag och min hustru till, tro´t eller ej, till Norge med buss. Jag fick ett resepresentkort när jag slutade jobba och det går ut i juli.

Undrar om jag skulle våga åka buss i Norge. Har sett överhängen utanför stupkanten.

simen
2010-06-13, 09:38
Hehe:) Jag har varit bussförarere i Norge, och d e ganska mycket heftiga vägar der. Har hatt med turistar som inte har turt at åka med ned til Geiranger til eksempel,så dom har promenerad ned i stället. har ochså åkt der på mc,mötte en buss i en ut av svängarna då d blev så trångt at jag måtte stanna så bussen skulle komma fram:cool:

räven
2010-06-13, 11:55
Många vägar är avstängda för busstrafik som väl är. Mins inte hur det är till Lysebotten, det är ju ganska krokigt.

Ove
2010-06-13, 21:11
Visst är jag lite norgefrälst, och hade gärna hängt med på mc en gång till, men samma vecka far jag och min hustru till, tro´t eller ej, till Norge med buss. Jag fick ett resepresentkort när jag slutade jobba och det går ut i juli.

Riktigt Olle, man ska prova allt innan man tar ner skylten. Tog ju själv en bussresa till Italien förra året och det går faktiskt att åka buss också. Om inte annat kan man sitta och spana efter vägar man vill åka 2-hjul på. :)

räven
2010-06-14, 07:58
Hur har ni tänkt , småland nästa vecka?

Olle Å
2010-06-14, 09:11
Hehe:) Jag har varit bussförarere i Norge, och d e ganska mycket heftiga vägar der. Har hatt med turistar som inte har turt at åka med ned til Geiranger til eksempel,så dom har promenerad ned i stället. har ochså åkt der på mc,mötte en buss i en ut av svängarna då d blev så trångt at jag måtte stanna så bussen skulle komma fram:cool:

Jag fattar inte att bussar är tillåtna upp till Dalsnibba i snösmältningstider då vägbanan består av mjukt grus. Körde mc där i v. 22 och fick vänta på en buss som fick backa och krångla för att komma uppåt. Kanske lite ovan förare, men skull nog inte vilja åka med där. Finns dessutom inga räcken där. Kanske för att bussarna skall kunna sticka ut bakändan vid kurvtagningen.

Ove
2010-06-14, 09:41
Hur har ni tänkt , småland nästa vecka?

:confused: Tänker och tänker men inget resultat. :rolleyes:

Midsommarveckan, om jag fattat rätt vilket inte är troligt, skulle se ut så här: Jag kan åka iväg i början av veckan, GeCe i slutet av veckan och Olle skördar och kör in lass.

Ett ytterligare frågetecken är när mina nya däck kommer på hojen. :confused:

Mycke tänk är det. :confused:

räven
2010-06-14, 19:11
Nåja, har börjat kolla i Norgekartan

Ove
2010-06-14, 20:43
Nåja, har börjat kolla i Norgekartan

:p Du kan nog börja titta även i Smålandskartan För jag har fått grönt både från hustru och gummigubbe för Småland i nästa vecka, måndag till onsdag. ;) :D

:) Men först ska jag titta på sidvagnshojar i Närke på Onsdag och det ska bli intressant. Kanske om tiden finns även tankning av korvförrådet. :)

räven
2010-06-14, 22:11
Va bra, hoppas att jag är klar med mitt.

GeCe
2010-06-14, 22:28
:p Du kan nog börja titta även i Smålandskartan För jag har fått grönt både från hustru och gummigubbe för Småland i nästa vecka, måndag till onsdag. ;) :D

:) Men först ska jag titta på sidvagnshojar i Närke på Onsdag och det ska bli intressant. Kanske om tiden finns även tankning av korvförrådet. :)

Gott, :) då kan vi starta måndag morgon tidigt i ottan så vi har dagen på oss. Måste komma ihåg att boka rum i Bergdala imorgon.

GeCe
2010-06-14, 22:30
Nåja, har börjat kolla i Norgekartan

Och vad ser han i Norgekartan. Finns Lillehammar kanske med där det vore trevligt tycker jag.

GeCe
2010-06-14, 22:34
Jag nämnde ju att jag besökt Norge i en vecka.Eftersom de flesta av er har åkt där någon gång, så drar jag ingen resedagbok utan bara en liten beskrivning. Den del av resan som gick mellan Bergen och norrut till Sandane var ju helt outstanding då det gäller små smala, kurviga kuperade asfaltvägar i kustlandsakpet. Sådana otroliga gamla bebyggelser på så konstiga platser. Så små tomter för många hus att de fått bygga höga stenmurar för att få plats med husen. Framför allt är det ett riktigt levande landskap. I Sverige hade det väl som bäst blivit sommarstugeområde av hela kustbandet som Upplandskusten blivit. Visserligen blir det ju en del vägfärjor man får lov att åka med, men det har ju också sin tjusning ibland.
Vädret var fantastiskt utom en förmiddag då vi skulle åka upp till Dalsnibba.
Serpentinvägen dit upp var mycket blöt och spårig grusväg. Tyvärr var det dimma uppe på toppen, så utsikten var lika med noll. En som däremot fick stora problem var en bussförare som skulle upp samma väg och hade mycket svårt att komma runt i de tvära kurvorna.
En annan väg som jag önskar att fler fick se och uppleva är ju väg 55 söder om Lom. Att se de vyerna i strålande sol och 8-10 grader varmt, med delvist snötäckta fjäll och samtidigt se skidåkare träna för fullt uppe på Sognefjäll, otroligt. Vägen söder om Sognefjället och över till Över Årdal kräver nog en hoj med inte alltför lågt sittande fotpinnar, om man vill kunna njuta av den otroligt kurviga vägen. Undrade just när jag körde den om de hade byggt vägen så kurvig bara på skoj, för en del kurvor verkade helt omotiverade. Men en sak när det gäller norska vägbyggen verkar ju vara att kan vi bygga en rondell, så gör vi det eller om vi kan göra en tunnel så gör vi det.
På ett ställe hittade vi den gamla vägen som gick utanför tunnlarna och fick nästan en chock när vi såg var huvudvägen gått tidigare. Lite stenar här och var i stället för räcken och stup rakt ner flera hundra meter. Som vanligt efter en norgetur fundera man på nästa. Jan visade mig en massa fina bilder norrifrån, så kanske det blir en färd norrut nästa sommar.

Det där får en längta och snart så............

När sätter du och hustrun er på Bussen till Norge ifall vi skulle råka komma förbi dina trakter på vår väg norrut? Har ju inte haft förmånen att träffa din talande häst som Ove berättat om.

Ove
2010-06-15, 07:33
Va bra, hoppas att jag är klar med mitt.

:confused: Vi kommer till främmande land när vi passerar Vätterns södra strand. Has det något förslag på väg till hands? :cool:

räven
2010-06-15, 11:28
Sväng vänster söder om Jönköping över Kännastubba å ner till Bergdala. Skitenkelt alltså.

GeCe
2010-06-15, 18:41
Sväng vänster söder om Jönköping över Kännastubba å ner till Bergdala. Skitenkelt alltså.


:eek: Kännastubba!!!! Vad är det ???? Finns inte i min sinnevärld och i Eniros heller hur jag än letar, men allmänbildningen på Småland är kanske vad inte vad den borde vara. :o

Kom ihåg att boka rum för måndag och tisdag natt i Bergdala! Minnet fungerar ibland! :)

Ove
2010-06-15, 19:21
:eek: Kännastubba!!!! Vad är det ???? Finns inte i min sinnevärld och i Eniros heller hur jag än letar, men allmänbildningen på Småland är kanske vad inte vad den borde vara. :o

:cool: Lugn och fin unge man! Jag har fått all information som jag behöver för att köra vilse i Småland. Ska bara fylla på lite av GPS-oljan så kör vi på måndag. Kan ju också hända att det dyker upp lokala guider efter vägen.
OBS! Vi ska bo inomhus så du behöver inte ta med tältet. :cool: ;)

GeCe
2010-06-15, 21:44
:cool: Lugn och fin unge man! Jag har fått all information som jag behöver för att köra vilse i Småland. Ska bara fylla på lite av GPS-oljan så kör vi på måndag. Kan ju också hända att det dyker upp lokala guider efter vägen.
OBS! Vi ska bo inomhus så du behöver inte ta med tältet. :cool: ;)


:eek: Jag får väl lita eller inte på dig då då Ove hoppas bara att min passagerare tycker detsamma?
Rum äro beställt så inget tält denna gång! :cool:

:) Vi verkar ha vädergudarna på vår sida med lagom med solen så vi slipper den där stekheta värmen som man blir svett av. Om du dyker upp i lagom tid imorgon förresten så kan vi fylla på korvförrådet på fm innan den är slut där ute och ta ryssen etteråta. Du har väl väckarklocka gamle man? ???

Ove
2010-06-15, 21:55
:eek: Jag får väl lita eller inte på dig då då Ove hoppas bara att min passagerare tycker detsamma?
Rum äro beställt så inget tält denna gång! :cool:

:) Vi verkar ha vädergudarna på vår sida med lagom med solen så vi slipper den där stekheta värmen som man blir svett av. Om du dyker upp i lagom tid imorgon förresten så kan vi fylla på korvförrådet på fm innan den är slut där ute och ta ryssen etteråta. Du har väl väckarklocka gamle man? ???

:confused:Hmm? Nej! Korven köper man så sent man kan för den ska inte bli varmkorv redan under transporten. Kommer så tidigt jag orkar, har du numret till Bergdala så beställer jag också rum i morgon?

;D Med den vägbeskrivning jag fått så ska det inte bli så många mil tråkväg i Småland. Utlovat lite skog bitvis men mest vackert landskap. :)

:confused: Undrar om vi kommer att få träffa mera Hojenfolk på resan?

GeCe
2010-06-15, 22:38
:confused:Hmm? Nej! Korven köper man så sent man kan för den ska inte bli varmkorv redan under transporten. Kommer så tidigt jag orkar, har du numret till Bergdala så beställer jag också rum i morgon?

;D Med den vägbeskrivning jag fått så ska det inte bli så många mil tråkväg i Småland. Utlovat lite skog bitvis men mest vackert landskap. :)

:confused: Undrar om vi kommer att få träffa mera Hojenfolk på resan?

:) Låter trevligt men vi måste vara i Bergdala som har tel.nr 0478-180 30 före kl. 18.00 men helst tidigare så man hinner vila upp sig till middagen på värdshuset. Du vet, man är en gammal trött man. :(

Hoppas det finns några korvar kvar då vi kommer!

Ove
2010-06-16, 18:55
:) Bokat och klart! Rum nr 17. :) B&B för 400 natten tcker jag inte är alltför blodigt. :)

Ska bli kul att se Småland igen för det var ett tag sen jag var där utan att ha bråttom. Senast var det dessutom i snösmältningstid och då är ingen plats någon fröjd för ögat.

Men det roligaste är naturligtvis att helt enkelt träffas. :cool:

Ove
2010-06-16, 19:01
:) Låter trevligt men vi måste vara i Bergdala som har tel.nr 0478-180 30 före kl. 18.00 men helst tidigare så man hinner vila upp sig till middagen på värdshuset. Du vet, man är en gammal trött man. :(

Hoppas det finns några korvar kvar då vi kommer!

:rolleyes: Ja du gamle trötte, du får väl komma ur bingen på morgonen så ordnar det sig. Vi har ju bara 30 - 35 mil att köra + fika och lunch o.s.v. Ordnar sig. :cool:

GeCe
2010-06-16, 22:45
:rolleyes: Ja du gamle trötte, du får väl komma ur bingen på morgonen så ordnar det sig. Vi har ju bara 30 - 35 mil att köra + fika och lunch o.s.v. Ordnar sig. :cool:

Får hoppas det eftersom du envisas med dina kringelkrokarvägar som gör att resan tar lite extra tid att genomföra men 30/35 ska vi väl fixa. Vi får väl se till att komma iväg på morron och inte ligga å dra oss om vi ska komma fram men senast kl 18.00 helst tidigare som sagt.

Ove
2010-06-17, 07:34
:confused: Tittat på mötesplats i Hjo. Tappstationer finns tydligen inte längs 195;an men det finns en plats vid norra rondellen lite mot Skövdehållet som det går att stanna på. Bestämmer vi en tid ska det väl funka med en liten paus där för den som kommer först. :)

Har konsulterat kartan igen och den har fortfarande med Kännastubba. :)

GeCe
2010-06-17, 22:51
:confused: Tittat på mötesplats i Hjo. Tappstationer finns tydligen inte längs 195;an men det finns en plats vid norra rondellen lite mot Skövdehållet som det går att stanna på. Bestämmer vi en tid ska det väl funka med en liten paus där för den som kommer först. :)

Har konsulterat kartan igen och den har fortfarande med Kännastubba. :)


Vi får välan använda telefonen så ordnar det nog sig med både tidpunkt och mötesplats. Och kännestubba som jag misstänkte kunde vara något ätbart först vet jag fortfarande inte vad det är förutom att det verkar vara något det går att åka på. Vi får höras vid!
Vetja hur det gått för räven med vinterfodret? ;)

Ove
2010-06-18, 08:17
:( Förkyld! Var ute och körde med svala sommarkostymen igår och den fungerade tydligen, för idag är det hosta och snora som gäller. :mad: Bara det kvickt går över. Jag får se till att köpa den där tunna jackan att ha utanpå när det blir för bra med ventilationen.

:confused: Ang. foder är det så att om det inte är skördeväder kan Olle komma med på resan men om det är soligt och varmt måste han jobba. Lokala vädergudar med olika inriktning må tillbedjas. ;) Misstänker även att Jan kan få det lite stökigt med vädret eftersom det är några lågtryck som snurrar runt lite okontrollerat. :confused:

:) Nåja. Lidlstövlar och nya täta buffen löser det mesta så det ordnar sig. Får jag bara på de nya däcken så jag kan ta rätta hojen så är det bra, annars får det gå ändå. :rolleyes:

Jo vi hör av varandra, men sätter väl ut här när vi åker om någon vill stå efter vägen och vinka när vi passerar, eller rent av vill göra oss sällskap. :D

GeCe
2010-06-18, 11:19
:( Förkyld! Var ute och körde med svala sommarkostymen igår och den fungerade tydligen, för idag är det hosta och snora som gäller. :mad: Bara det kvickt går över. Jag får se till att köpa den där tunna jackan att ha utanpå när det blir för bra med ventilationen.

:confused: Ang. foder är det så att om det inte är skördeväder kan Olle komma med på resan men om det är soligt och varmt måste han jobba. Lokala vädergudar med olika inriktning må tillbedjas. ;) Misstänker även att Jan kan få det lite stökigt med vädret eftersom det är några lågtryck som snurrar runt lite okontrollerat. :confused:

:) Nåja. Lidlstövlar och nya täta buffen löser det mesta så det ordnar sig. Får jag bara på de nya däcken så jag kan ta rätta hojen så är det bra, annars får det gå ändå. :rolleyes:

Jo vi hör av varandra, men sätter väl ut här när vi åker om någon vill stå efter vägen och vinka när vi passerar, eller rent av vill göra oss sällskap. :D


:eek: Förkyld, men vad ställer du till med Ove! Då är det säkerhetsavstånd och helst vattentäta skott emellan oss som gäller på Smålandsresan om inte Norgeresan och min sommarplanering ska gå åt pipan eftersom jag är överkänslig för sånt där skit. Du vet varför Ove!

Ove
2010-06-18, 17:22
:eek: Förkyld, men vad ställer du till med Ove! Då är det säkerhetsavstånd och helst vattentäta skott emellan oss som gäller på Smålandsresan om inte Norgeresan och min sommarplanering ska gå åt pipan eftersom jag är överkänslig för sånt där skit. Du vet varför Ove!

:) Lugn och fin, det är redan bättre. Vattentätt är inskaffat: regn och vindtät jacka av märket Blåkläder att ha utanpå och gul är den också. (När jag jobbade på sjukhus i forntiden betydde gult att det var infektionsrisk. :rolleyes:)

Nya och rena däck har jag också så dom kommer inte heller att stänka skit omkring sig. :D

räven
2010-06-18, 18:20
Jag lovar att försöka hinna tvätta hojen innan du kommer, GeCe

GeCe
2010-06-18, 22:29
Jag lovar att försöka hinna tvätta hojen innan du kommer, GeCe

;) Trevligt räven men det är inte det viktigaste. Det viktiga är att du är med och att hojen funkar och går framåt. :)

Ove
2010-06-19, 20:41
:) Just idag har hustrun och jag vår 39 åriga bröllopsdag. :)

:confused: Massa ståhej var det den gången men det gick ändå att genomlida. Men dagens bröllop verkar vara av den arten att det inte skulle förvånat mig om dom velat fortsätta som sambos istället.

:confused:Jag menar, det är ju inte bara kyrkan, en sväng på byn, kajka omkring lite på vattnet och sen partaj. Dom har ju hållit på med förberedelser månader och år och i minsta detalj! Vad som förvånar mig är att dom fortfarande är sams men det bådar väl gott för framtiden och jag bidrar gärna med en applåd. Bra jobbat. ;)

räven
2010-06-19, 20:50
Jag som kör hem balar vet ju inget, men på måndag är jag tillbaka på hojen.

GeCe
2010-06-19, 22:01
Jag som kör hem balar vet ju inget, men på måndag är jag tillbaka på hojen.


Med andra ord är du lyckligt ovetande räven! :)

GeCe
2010-06-19, 22:03
:) Just idag har hustrun och jag vår 39 åriga bröllopsdag. :)


Grattis!

Ove
2010-06-19, 23:30
Grattis!

:) Tack! :)

Ove
2010-06-20, 20:22
:confused: Packar inför resan. Vad ska med och vad kan lämnas hemma? Alltid samma frågor. :confused:

Tandborsten och ev. rakhyvel. Plånboken. Skor och lite kläder. Medikamenter behövde man inte tänka på förr men får absolut inte glömmas nu. En hatt naturligtvis, en gammal som kan samsas med kedjeoljan.

Nja. det blir nog bra. Vi skall ju inte ut i djungler och öknar. :rolleyes: :cool:

räven
2010-06-20, 22:14
I djungeln,moskitos å varmare väder,glasblåsare å stubbåkrar, vilket äventyr.

GeCe
2010-06-20, 22:31
Satsar på djungel - och ökenhatten som redan är väl inoljad för säkerhets skull! :)

räven
2010-06-22, 07:13
I dag blir det heldag för 60+are i glasriket.

räven
2010-06-23, 08:13
60+ heldag började 09,00 å slutade kl 21,00, glas å utvandrarbygd va huvudtemat.

Ove
2010-06-23, 19:40
:) Hemma igen men är förkyld nåt så infernaliskt. :mad:

:) Körde vägbeskrivningen jag fått baklänges men jag har nog inte fattat allt som sades. För säkerhets skull navigerade jag efter solen som i huvudsak skulle lysa på ryggen. Den var dock inte helt pålitlig för vissa stunder hade jag de rakt framifrån? :confused: Kommer inte heller ihåg att Jan talade om vägar som slutade vid lador ute i skogen. :confused:

:D Jag hade iallafall riktigt kul när jag drog fram, hostanes och snytanes, i Smålands skogar och en hel del grusväg blev det. :D

Gårdagens övningar skedde under ledning av lots som seglat på världens alla hav så då var det bara att hänga på.

Roligt att träffa kamraterna. Chappy var på plats, men dessvärre inte när vi var det så det mötet gick om intet. :(

Bodde gjorde vi i Bergdala och det var bra. Men man bör fråga vad det är för mat som serveras och vad den kostar för vi fick betala ett hutlöst pris för tacos av enklaste sort (blandfärs + kryddpåse) + grönt och mest såser på burk, sånt där som ungarna överraskade sina föräldrar med när det begav sig.

"Desserten" bestod av en minimal kladdkakebit med sprayburksgrädde. Kolla innan ni beställer - det KAN vara något som är värt priset.

räven
2010-06-24, 09:02
Det har varit kul att ha er här nere. Smålänska höglandets småvägsnät är en utmaning. Sparivern på tings som vägskyltar är uppenbar. Det händer att man får vända på någons gödselhög ibland.
Å du Ove, man får inte ta av för mycket kläder bara för man råkar vara närmare lattetud noll.
Jag kommer inte att rekomendera Bergdala värdshus mer som matställe.

Ove
2010-06-24, 09:49
Det har varit kul att ha er här nere. Smålänska höglandets småvägsnät är en utmaning. Sparivern på tings som vägskyltar är uppenbar. Det händer att man får vända på någons gödselhög ibland.
Å du Ove, man får inte ta av för mycket kläder bara för man råkar vara närmare lattetud noll.
Jag kommer inte att rekomendera Bergdala värdshus mer som matställe.

:D Det var verkligen kul och lärorikt att vara där. :D

Smålands vägnät är skitkul och GPS må icke användas för då missar man det roliga. :D Jag fick vända några gånger men nån gödselhög såg jag inte till som tur var.

:o OK! Jag har lär mig läxan ggr 2. Inte köra med AC på full effekt när man redan är svettig för då blir man förkyld! :(

Boendet och frukosten var bra men det kan finnas goda skäl att varna för att det kan bli dyrt på kvällen.

räven
2010-06-24, 20:13
Gräsmattan nyklippt så jag är redo för midsommar nu. Kommer att köra ett Mcrally midsommardagen.

GeCe
2010-06-25, 07:27
Även en annan med passagerare kom hem efter att ha tillbringat 4 dagar i glasriket å utvandrarbygder. Sitter här och kollat igenom 60 bilder från resan och intrycken är många. Hemresan på delvis krokiga vägar startade kl.09.00 tog 7 tim. och 20 min och 33 mil innan vi klev av motorcykeln kl 16.20 på garageuppfarten. Tid hos frissan som förberedelse inför nästa semesterresa till Italien fanns kl. 16.30 så det blev väl tajmat.

Bland det mest bestående intrycken var vilket mc-paradis det Småländska vägnätet erbjuder. Vilka hojvägar, oj, oj, oj! Sexiga kurviga småvägar som gjorda för mc-körning för alla smakrikningar. Kanske inte optimalt för Sukan jag och min passagerare åkte på men har man inte allt för bråttom så funkar den också. Och bråttom ska man inte ha om man vill hinna med och se något också, och det vill man ju för det finns massor av natursköna vyer.

Få skåda glashanteringen utförd av proffs i verkligheten är en upplevelse för att inte tala om utvandrarbygderna och torpet där inspelningerna gjordes av W.Mobergs "Utvandrarna". Ett annat bestående minne som nog kommer att etsa sig fast är den där otroliga stenmuren som var 8 meter bred och dessutom några okända meter på höjden eftersom murarna också går på djupet och delvis är nedgrävda. Se bild.

Någonting man som mc-ist inte får missa heller vid ett besök i det Småländska landskapet om man är det minsta naturintresserad är den s.k. "cirkeln" i sjön Åsnen där vägen följer en långsmal ö i sjön. Prunkade bokskogar som omgärdar vägen både uppifrån och från sidorna ger ett mäktigt intryck förutom de vackra vyerna sjön ger när man glider fram. För även om vägen är inbjudande krokig för den gasglade så missar man nog poängen isåfall. Kommer man dessutom när äppelträden står i blom så blir upplevelsen ännu större.

1978

1979 Här demonstrerar vår guide hur stenbrytningnen gick till vid W.Mobergs torp och berättar även hur det kan gå om det inte går som det var tänkt! :)

1980 Här en Glasmästare i sin yrkeshantering med ett konsthanverk som sen skulle transporteras till Holland för dekorering och sedan transporters tillbaks till samma Glasmästare för färdigställande. Blir nog inte billigt för köparen kanske.

Hjärtligt tack till vår guide Jan för att du tog hand om oss och visade oss tillrätta under några väldigt intressanta och trevliga dagar i det Småländska riket. :):):)

Ove
2010-06-26, 07:49
:) Småland är fint och det kanske kommer fler foton om men ber snällt. :)

Midsommaraftonen avslutades med en musikstund: En man som spelade fiol och nyckelharpa. Fantastiskt vad musik det finns i dom där sakerna när rätt person hanterar dom. Det handlade om folkmusik. Tyvärr är det väl så att de flesta numera inte bryr sig om att egentligen lyssna på den genren, men ensam fiol i en stenkyrka med den akustik som finns där är helt fantastiskt. :cool:

Tidigare på dagen var det som vanligt fullt i byn eftersom stället räknas som "idyll". Diskutabelt när det är tillräckligt trångt och t.o.m. några galningar campar på tvären över gång och cykelväg i en plantering. :rolleyes: Funderade på om jag skulle påpeka missen man avstod för begriper man inte bättre förstår man heller inga argument. :rolleyes:

Fin morgon - Moto-GP på TV;n - hojen står och väntar utanför. Svåra val. ;)

räven
2010-06-26, 08:04
Jag som för min ålder är barnsligt förtjust i att köra hoj, startar väl vid 11,00 mot Sävsjöström för att köra Mcrally.
Gott väder här, så det blir nog heldag på hojen.

Chappy
2010-06-26, 11:44
Körde förbi "rävgrytet" midsommarafton vid 14 tiden. Provianterade hos den lokale handlaren. Led lite med honom, då han skulle stänga kl14 och fortfarande hade ett stort lager av fantastiskt stora o fina jordgubbar kvar. Han får väl sylta o safta i helgen, så han har väl inte tid att köra rally

















l

räven
2010-06-26, 21:08
Hmmm.funderar? var var du då? Handlaren i Linneryd är nedlagd sedan ett år tillbaka.

Chappy
2010-06-27, 10:19
Mina "gubbar" hittade jag nästgårds, ett par mil söderut, Rävemåla.

räven
2010-06-27, 10:49
Jaha då vet jag.
Jag har börjat packa lite för Norge nu.

GeCe
2010-06-27, 11:08
Jaha då vet jag.
Jag har börjat packa lite för Norge nu.

:) :)Har också sakerna framme som ska till Norge men inte packat än. Bestämde mig efter lite diskussioner till slut för att hänga på men vete katten om det går då en förkylning verkar ta över min arma kropp. :mad:

GeCe
2010-06-27, 11:25
:) Småland är fint och det kanske kommer fler foton om men ber snällt. :)

Midsommaraftonen avslutades med en musikstund: En man som spelade fiol och nyckelharpa. Fantastiskt vad musik det finns i dom där sakerna när rätt person hanterar dom. Det handlade om folkmusik. Tyvärr är det väl så att de flesta numera inte bryr sig om att egentligen lyssna på den genren, men ensam fiol i en stenkyrka med den akustik som finns där är helt fantastiskt. :cool:

Tidigare på dagen var det som vanligt fullt i byn eftersom stället räknas som "idyll". Diskutabelt när det är tillräckligt trångt och t.o.m. några galningar campar på tvären över gång och cykelväg i en plantering. :rolleyes: Funderade på om jag skulle påpeka missen man avstod för begriper man inte bättre förstår man heller inga argument. :rolleyes:

Fin morgon - Moto-GP på TV;n - hojen står och väntar utanför. Svåra val. ;)


Det är väl inte omöjligt att det skrivs ett lite reserepotage om resan när tia å lusten räcker till men just för stunden är det lite svårt. Musik kan vara en stor upplevelse och skapa stämmning vid rätt tid och rum och rätt utövare. Hade gärna lyssnat på den där spelmannen.

räven
2010-06-27, 11:46
Att få höra en liten pytteliten flöjt i sommargrönskan på sirkön kändes som grejor på rätt plats.
Hoppas att inte någon infektion ställer till det för vår Norgeplan, GeCe.

GeCe
2010-06-27, 11:51
Att få höra en liten pytteliten flöjt i sommargrönskan på sirkön kändes som grejor på rätt plats.
Hoppas att inte någon infektion ställer till det för vår Norgeplan, GeCe.

Som mc-ist är det en fördel med ett behändigt instrument. :) Trevligt när det blir uppskattat.
Men förkylningssymtomen är inte uppskattat som känns i hela kroppen och ned i luftrören. :mad:

Jan-Olov
2010-06-27, 17:08
Som mc-ist är det en fördel med ett behändigt instrument. :) Trevligt när det blir uppskattat.
Men förkylningssymtomen är inte uppskattat som känns i hela kroppen och ned i luftrören. :mad:
Ett par praktfulla nysnar i hjälmen märks.:D

GeCe
2010-06-27, 19:07
Ett par praktfulla nysnar i hjälmen märks.:D


Man får i såfall se till att visiret är öppet först! :D Om man nu hinner med! :eek:

Ove
2010-06-27, 20:01
Att få höra en liten pytteliten flöjt i sommargrönskan på sirkön kändes som grejor på rätt plats.
Hoppas att inte någon infektion ställer till det för vår Norgeplan, GeCe.

:confused: Men hallå! Jag fick inte höra någon flöjt, jag fick vissla själv jag! Ingen rättvisa här i världen. :rolleyes:

Har varit ute och kört ett par timmar för att rensa och få in lite luft i bihålorna istället för dom förkylningsprodukter som har legat där sen senaste förkylningen. Fungerar faktiskt. :D

räven
2010-06-27, 20:39
Packad å klar,termosen å matlådan i morgon. Är sugen att komma iväg. Blir nog över Kännastubba sen mot nordväst. Ska se om jag hittar något nytt väster om långa sjön.

GeCe
2010-06-28, 11:50
:mad: :mad: :mad: Febrigt här! Norge blir inställd denna gång för min del! :eek:

Ove
2010-06-29, 20:28
:mad: :mad: :mad: Febrigt här! Norge blir inställd denna gång för min del! :eek:

:( Synd, men hälsan går först.

Har nu kommit tillbaka hem efter att ha "lotsat" den ende kvarvarande norgeresenären på "rätta" vägar.

Vilsekörning är en konst och den konsten behärskar jag närmast till fulländning. Den första biten som handlar om väl inkörda vägar var som dom brukar - men sen.

Kommer till Anneberg där jag brukar vika av, men den här gången kör vi rakt men siktet inställt mot i närheten av Molkom. Vi hamnar istället i närheten av Filipstad och vägen består av hårt packat och polerat grus med ett jämnt lager med rullgrus på toppen. Det gruset hade andra idéer om vart hjulen skulle ta vägen än vad vi som körde hade. Nåja, Eländet varade bara några mil , sen kom vi på bättre grusväg för att så småningom bli asfalt.

Vägen från Molkom till Älvsbacka måste det hänt något med sen jag körde där senast. Nu var det mest skog där jag hade för mig att det skulle vara öppet och t.o.m. sjöutsikt emellanåt. Nu bara skog och vägen var inte ens krokig längre. :confused:
Blev bättre när vi svängt västerut och mellan Munkfors och Sunne var vägen väldigt trevlig. :D

Utanför Sunne skilde våra vägar och jag tog minst lika aviga vägar hem igen. Blev en heldag med minst 40 mil på mätaren. Egentligen en ointressant siffra för det som gäller är ju egentligen hur många kurvor man tagit under dagen. Finns det inga mätare med den funktionen? :confused:

Det var iallafall en väldigt bra dag. :)

GeCe
2010-06-30, 04:39
Liknar en gammal välkänd barnsaga det här med Norgeresan där man var 10 stycken från början även om vi bara var 3. :eek:

GeCe
2010-06-30, 11:41
:confused: Men hallå! Jag fick inte höra någon flöjt, jag fick vissla själv jag! Ingen rättvisa här i världen. :rolleyes::D


Det kanske finns någon slags rättvisa i det iallafall. Läpparna är alltid på plats. Du får välja reportar, tonart, taktart, hastiget helt och hållet själv och akustiken i hjälmen kan ibland vara riktigt bra om det finns ljudämpare på cykeln. Ingen kritiserar men å andra sidan vållar det sällan några applåder heller men det går väl att överleva. :)

Ove
2010-07-01, 12:36
:) Varit till stan 2 ggr. Först med Lillan som fått nya klossar i frambromsarna och sen en tur med Sigrid som också hade bromsproblem, fastän baktill. Det senare blev åtgärdat med ett litet pill med mejsel för ena klossen hade kommit på sniskan. :confused:

:) Nytt drivpaket beställt, för jag har fått sträcka kedjan ofta på sistone och nu kommer jag inte stort längre bak med hjulet. Det har gått några tusen mil så jag får vara väldigt nöjd ändå för som jag förstått lär enstånkorna äta kedjor och drev med sked. :rolleyes:

Nu ska här klippas gräs!

GeCe
2010-07-01, 14:31
:) Det har gått några tusen mil så jag får vara väldigt nöjd ändå för som jag förstått lär enstånkorna äta kedjor och drev med sked. :rolleyes:

Nu ska här klippas gräs!


Har den gått några tusen mil får du vara mer än mycket nöjd för det kostar på att vara gasglad.
Akta tårna mä gräsklipparn! :D

Ove
2010-07-01, 23:00
:mad: J-a fartdårar!!!! Nej det är inte skrevraketryttare utan tornsvalor. :p

:) Man går ut och sätter sig i sommarskymnings svalka med ett glas vin och en cigarill. Vad händer? Jo, det kommer en sk. tornseglare med 150 knyck så nära att man får mittbena i kalhyggets glesa vegetation. :eek: Och att dom kommer på omkörning i vadhöjd är absolut inte ovanligt. :cool:

:confused: Undrar vad dom har för bromsar? Full rulle till en meter innan dom slår ihjäl sig när dom far in unnder takpannorna på grannkåken där dom bor. Konstigt nog missar dom aldrig bromspunkten även om jag sett att dom får göra en ny inflygning för att dom missat hålet. Och när ungarna lämnar boet är dom flygga direkt utan att kunnat flaxa ett enda vingslag i det lilla utrymme som finns i boet. :confused:

Knepiga djur :cool:

Ove
2010-07-03, 09:18
:eek: Huvva vilken värme. Airconditionstället med försiktighet kommer att gälla idag för en tur med maxfart 70 till Tiveden. Passar mig bra att grannarna vill ha lite guide för det är totalt omöjligt att göra annat än att sitta i skugga eller på hojen och det är bara tidigt på fm ännu. Men lite glass och rökt godis från tiveds handel är inte fel. :)