handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

GeCe
2010-09-25, 16:10
Till kvällen ska jag köra nattorentering om vädret står sig.

Låter livsfarligt i dessa tider med en massa vilt som går lösa där ute! :confused:

Ove
2010-09-25, 16:36
:o Ett par oplanerade turer i veckan som varit:

En så kallad pinketoffeltur torsdagkväll. En jacka och hjälmen och puttrar iväg i halvskymning. Kanske får se något vildsvin? Nähä, men det blev några mil på hälften skogsväg och nermörkt när jag var hemma. Kallt om fötterna. :p

Igår: Skulle köra ett litet ärende 2 mil bort. Tog bara på jacka och hjälm för himlen var blå och varmt i luften. När jag kom utanför 50 skylten "råkade" jag ta fel väg och det blev 10 mil dit jag skulle. Inte nog med det, Längst bort kom jag in i en liten, men ganska intensiv regnskur men mina vanliga innebrallor. Blev naturligtvis genomblöt men det är fantastiskt vad det torkar bra av fartvind. :D

:confused: Funderar nu: Hur kan man rigga upp en tvättvinda på hojen? :confused:

räven
2010-09-26, 12:16
En ljum å skön sensommarnatt, +15. Tyvärr kom dimman kl 22. Det va lite svårt att se på hemvägen, men inga djur på vägen.

Ove
2010-09-26, 15:32
En ljum å skön sensommarnatt, +15. Tyvärr kom dimman kl 22. Det va lite svårt att se på hemvägen, men inga djur på vägen.

:cool: Tur har du som fortfarande har sommar. Här har hösten kommit med blåst och regn igår och idag är det i och för sig lugnt men med regn som bara väntar med att komma ner. Tar jag ut hojen så kommer det ner direkt så jag väntar på bättre tider, t,ex Måndag. :rolleyes:

Nåja! Kunde ändå inte åka ut. Kokade soppa igår till skördefest. Idag har köket varit ockuperat av pajbakande hustru. Samma skördefest - efterrätten. ;)

räven
2010-09-26, 17:09
Ojoj, det va väl okamratligt att sända ner det över oss oxå. Kalla nordanvindar med duggregn, +12. Börjat elda pannan, plockat kantareller, väntar att Britt kommer tillbaka.

GeCe
2010-09-26, 19:15
:confused: Funderar nu: Hur kan man rigga upp en tvättvinda på hojen? :confused:

Förslagsvis mellan styret och tältpinnen! :) Ha funkat för mig när jag tältat.

Blev en snabbtur "hem" till Bergsalagen idag, 2 ggr 10 mil drygt. Sådan här gånger är det skönt att ha ett touringjärn att ta till när det gäller att transportera sig mellan två punkter på ett bekvämt och snappt sätt och slippa småvägar. ;)

GeCe
2010-09-26, 19:20
Ojoj, det va väl okamratligt att sända ner det över oss oxå. Kalla nordanvindar med duggregn, +12. Börjat elda pannan, plockat kantareller, väntar att Britt kommer tillbaka.

Åja, det kan nog vara nyttigt för er där nedåt ekvatorn att prova på våran verklighet också emellanåt! ;) Här var det +8 gr, mulet och nordanvind när jag åkte i förmiddags.

Ove
2010-09-26, 19:58
Förslagsvis mellan styret och tältpinnen! :) Ha funkat för mig när jag tältat. ;)

:hmmmm2: När jag då drar iväg för att utnyttja fartvinden som torkmedium - kommer tältet att fungera som en drake då och stiga till väders med tvätten på linan? :hmmmm2:

Ove
2010-09-27, 10:36
:fight: En inre kamp pågår! Röja i och omkring kåken eller ut och åka?:hmmmm2:

Solen skiner, lagom varmt, +9 och i kylen finns en älgkalvsfilé med rosmarinkryddad gräddsås sen igår?

:bootyshake: Nä! Jag drar! Kanske högkullen på Kinnekulle för att kolla vad som finns i buffén. Eller Hjo? Får se vad som faller mig in när jag kommer utanför 50-skylten. :banana:

räven
2010-09-27, 15:12
I dag är det riktigt höstrusk hos mig.

Ove
2010-09-27, 17:30
I dag är det riktigt höstrusk hos mig.

:p Du får väl komma norrut men glöm inte alla långkalsongerna :D

Jag missade grovt att komma till Hjo eller Kinnekulle. Det blev Karlsborg för jag tog till vänster före Tibro och hittade en del krokväg som jag inte varit på förut. Grussträngar efter stödkanterna men de är väl borta nästa gång jag kommer dit. :rolleyes:

:eating: Jo lunch blev det på Hotel Vättern. OK, kanske med ett litet +. Sen vidare norrut och hittade den lilla vägen mellan Olshammar och Aspa som mest är ett enda spår. :) I Askersund gjorde jag ett hembesök vid ett tomt hus. Hade tänkt bjuda på en cigarill på altanen men jag fick ta en själv medan jag funderade på nästa etapp.

När jag är på väg igen händer det - Jag faller för en dam! Hon kommer från vänster och jag tror att jag har företräde men tydligen inte för hon saktar inte in så jag bromsar så framfjädrarna går i bott och bakhjulet lättar. Stopp 2 dm från hennes dörr och sen fjädrar hojen tillbaka och jag går i gatan med en snygg rullning. Bilen försvinner neråt gatan. Fan tänkte jag och började att resa upp, först gubben själv och sen hojen vilket visade sig vara den enklaste biten.

När hojen står på hjulen igen står det en bekymrad dam bredvid och ber om ursäkt för vad hon ställde till. Hon hade backat tillbaka när hon upptäckte att jag låg och skräpade på gatan. Kollade för säkerhetsskull så att det inte fanns någon skylt som jag missat men det var jag som hade företräde.

Jag var oskadd och på hojen var det lite repor på motorbågen och skrubbat på musörat + att backspegen skruvat sig loss. Inga problem men hon ville promt ersätta skadorna och nån hundring kunde det väl vara värt att slippa samvetet kom vi överens om.
Medan vi står där och är ivägen för trafiken kommer fru GeCe och hälsar på. Trevligt! Två damer mitt i trafiken :)

Resten av vägen hem var händelselös. Konstaterade att Kaffebönan i Åtorp bara har öppet i slutet av veckorna. Hittade en del väg som var nya även på hemvägen.

För en gångs skull har jag stenkoll på körd sträcka: 26 mil och 3 kilometer. För att äta lunch. :rolleyes:

GeCe
2010-09-27, 19:00
:p Du får väl komma norrut men glöm inte alla långkalsongerna :D

Jag missade grovt att komma till Hjo eller Kinnekulle. Det blev Karlsborg för jag tog till vänster före Tibro och hittade en del krokväg som jag inte varit på förut. Grussträngar efter stödkanterna men de är väl borta nästa gång jag kommer dit. :rolleyes:

:eating: Jo lunch blev det på Hotel Vättern. OK, kanske med ett litet +. Sen vidare norrut och hittade den lilla vägen mellan Olshammar och Aspa som mest är ett enda spår. :) I Askersund gjorde jag ett hembesök vid ett tomt hus. Hade tänkt bjuda på en cigarill på altanen men jag fick ta en själv medan jag funderade på nästa etapp.

När jag är på väg igen händer det - Jag faller för en dam! Hon kommer från vänster och jag tror att jag har företräde men tydligen inte för hon saktar inte in så jag bromsar så framfjädrarna går i bott och bakhjulet lättar. Stopp 2 dm från hennes dörr och sen fjädrar hojen tillbaka och jag går i gatan med en snygg rullning. Bilen försvinner neråt gatan. Fan tänkte jag och började att resa upp, först gubben själv och sen hojen vilket visade sig vara den enklaste biten.

När hojen står på hjulen igen står det en bekymrad dam bredvid och ber om ursäkt för vad hon ställde till. Hon hade backat tillbaka när hon upptäckte att jag låg och skräpade på gatan. Kollade för säkerhetsskull så att det inte fanns någon skylt som jag missat och det var jag som hade företräde.

Jag var oskadd och på hojen var det lite repor på motorbågen och skrubbat på musörat + att backspegen skruvat sig loss. Inga problem men hon ville promt ersätta skadorna och nån hundring kunde det väl vara värt att slippa samvetet kom vi överens om.
Medan vi står där och är ivägen för trafiken kommer fru GeCe och hälsar på. Trevligt! Två damer mitt i trafiken :)

Resten av vägen hem var händelselös. Konstaterade att Kaffebönan i Åtorp bara har öppet i slutet av veckorna. Hittade en del väg som var nya även på hemvägen.

För en gångs skull har jag stenkoll på körd sträcka: 26 mil och 3 kilometer. För att äta lunch. :rolleyes:

Aj, aj Ove! Du fick lära dig på det hårda sättet att i dessa trakter är högerregeln ett okänt begrepp här. Ha aldrig litat på den regeln och kommer aldrig att göra det heller. Skönt att det slutade utan personskador och att inte hojen var värre skadad än att du kunde köra hem igen. Hoppas att lunchen smakade som lite tröst men nu lär väl dröja länge innan du törs dig tills dessa trakter igen förmodar jag.

Ove
2010-09-27, 19:14
Aj, aj Ove! Du fick lära dig på det hårda sättet att i dessa trakter är högerregeln ett okänt begrepp här. Ha aldrig litat på den regeln och kommer aldrig att göra det heller. Skönt att det slutade utan personskador och att inte hojen var värre skadad än att du kunde köra hem igen. Hoppas att lunchen smakade som lite tröst men nu lär väl dröja länge innan du törs dig tills dessa trakter igen förmodar jag.

:) Jo jag vet - alla som kör rakt i korsning har företräde. Gäller i alla småstäder och byhålor. Det är faktiskt lättare att köra i större städer på det viset. :rolleyes:

Rädd att visa mig i stan efter nedläggningen - inte! En motorcykels naturliga viloläge är på sidan :p

Olle Å
2010-09-27, 20:52
Fattar inte varför en del vill vara lite spydiga mot den som hellre lägger ner hojen än förorsakar större skador.

räven
2010-09-27, 21:16
I min hemkomun är högerregeln helig, så akta er noga när ni är här.

GeCe
2010-09-27, 22:13
:) Jo jag vet - alla som kör rakt i korsning har företräde. Gäller i alla småstäder och byhålor. Det är faktiskt lättare att köra i större städer på det viset. :rolleyes:


Tacka för att det är lättare i storstäder med trafikljus då behöver ju inte folk tänka själva utan bara göra som trafikljusen ger order om.

Ove
2010-09-28, 22:17
Tacka för att det är lättare i storstäder med trafikljus då behöver ju inte folk tänka själva utan bara göra som trafikljusen ger order om.

Nja? Det brukar finnas några korsningar utan trafikljus också och min erfarenhet är att man håller bättre på högerregeln i storstan.

Ove
2010-09-29, 14:16
:) Fick brev idag. Slantarna som vi kom överens om, ett par vinstlotter,( :banana:!) och godis. Trevligt möte trots omständigheterna. :D

räven
2010-09-29, 14:46
Ska köra inn till övningsbanan, sesångsavslutning. Lurar på ett eller två par långkalsonger. Lugn det blir enkalsongväder nästa vecka.

Ove
2010-10-01, 16:30
Ska köra inn till övningsbanan, sesångsavslutning. Lurar på ett eller två par långkalsonger. Lugn det blir enkalsongväder nästa vecka.

Hmm? Får väl börja titta efter långkallingarna snart för det närmar sig älgjakt. Undrar om jag kan åka till tornet på tre hjul i år? Var inte med alls i fjol och det var några år sen jag lade ner något vilt överhuvudtaget. Jag kommer iallafall ihåg att man ska klä sig varmt när man sitter i pass. ;)

räven
2010-10-02, 18:40
Har varit bössebärare i dag. En räv mindre på skogen. Sen blev jag hojsugen på eftermiddagen, snacka om brytningstider.

Ove
2010-10-02, 19:03
Har varit bössebärare i dag. En räv mindre på skogen. Sen blev jag hojsugen på eftermiddagen, snacka om brytningstider.

:shakehands: Grattis till bytet! :cheers:

Har kört lite sidovagnshoj men det var lite mycke på den. Finns bättre så vad jag bjöd föll inte säljaren på läppen. Gick och tittade på tavlor istället. Brytningstider? Jovisst? :D

Ove
2010-10-03, 09:52
:) Senaste nytt på Blockets nyheter: Britt Summer är på väg - Tjosan Hejsan - åkväder! Och folk pratar om att ställa in för vintern! :banana:

GeCe
2010-10-03, 17:27
:) Senaste nytt på Blockets nyheter: Britt Summer är på väg - Tjosan Hejsan - åkväder! Och folk pratar om att ställa in för vintern! :banana:


:confused: Vem f--n är Britt Summer! :sleep:

Ove
2010-10-03, 17:54
:confused: Vem f--n är Britt Summer! :sleep:

:) Jo, enligt Herr Räv i djupaste Småland, han som har hand om vädret, är det hon som får solen att le och ge oss värme omkring 7/10. Fenomenet hette tidigare Brittmässesommar men Fredrika Bremer förkortade det hela i sin bok Hertha till Brittsommar. :)

GeCe
2010-10-03, 18:57
:) Jo, enligt Herr Räv i djupaste Småland, han som har hand om vädret, är det hon som får solen att le och ge oss värme omkring 7/10. Fenomenet hette tidigare Brittmässesommar men Fredrika Bremer förkortade det hela i sin bok Hertha till Brittsommar. :)


:) Det ante mig att det var en kvinna bakom rävens prognoser för han har ju nämt någon vid namn Britt ibland har jag för mig. Så var den sanningen avslöjad. :knuddel:

räven
2010-10-03, 19:39
Just så är det , Britt kommer denna vecka med sol å ljumma vindar. Så ni som har tid å möjlighet passa på å köra hoj. Fullspäckad söndag i dag. Ester å jag å soveljärnet på morgonskogsvandring. Svampplockning med frun. Hojen till SMC kronobergs årsmöte. Ockock, nu måste jag nog pusta lite.

Ove
2010-10-03, 21:50
Just så är det , Britt kommer denna vecka med sol å ljumma vindar. Så ni som har tid å möjlighet passa på å köra hoj. Fullspäckad söndag i dag. Ester å jag å soveljärnet på morgonskogsvandring. Svampplockning med frun. Hojen till SMC kronobergs årsmöte. Ockock, nu måste jag nog pusta lite.

:eek: Bra du påminner! Måste se till att skjuta lite med likriktarn innan älgjakten. Har inte bangat av ett skott på 2 år. :rolleyes:

GeCe
2010-10-03, 21:51
Just så är det , Britt kommer denna vecka med sol å ljumma vindar. Så ni som har tid å möjlighet passa på å köra hoj. Fullspäckad söndag i dag. Ester å jag å soveljärnet på morgonskogsvandring. Svampplockning med frun. Hojen till SMC kronobergs årsmöte. Ockock, nu måste jag nog pusta lite.

Det är den gamla sanningen som spökar som vanligt. Det är jobbigt att vara pensionist å få tiden att räcka till. Gunde Johansson skrev det i visan också, "tia rinner fort som vatten"! :banghead:

Ove
2010-10-04, 11:02
:hmmmm2: Skulle behöva göra lite i trädgården men jag gillar inte att det blåser från alla kanter. Kanske skulle se till att någon hoj får lite frächt i batteri och tank? Kanske jag skulle se om det finns något käk som någon annan har lagat? :eating:

Kanske se på utsikten från Kinnekulle samtidigt? Bra om man kan slå många flugor på smällen. :D

Ove
2010-10-04, 18:40
:) Blev lunchbuffé på Kinnekulle. Det enda som jag tog av det som eg. var buffén var en häftigt god trattkantarellsoppa, sen gav jag mig på salladsbordet och när det var avverkat orkade icke fasen med varmrätten. :eek: Vad jag missade genom att ha för liten mage var spätta och det var helstekt grisfilé med rödvinssås. Skulle jag kunna ta nu istället men jag fick ingen doggybag. :eating:

Blåsigt idag. Verkade nog lite ostadig men det blir ingen rak linje när man kör i byig sidvind. Temperatur exakt lagom, varken varmt eller kallt och solen lyste bakom skyar så inga problem med något förutom vinden.

Tog en tur efter maten. Vid Trandansen såg jag en enda fågel, en ormvråk som ryttlade över fältet, förmodligen på spaning efter sork. Fortsatte sen via Broddetorp- Skultorp till Skövde och därifrån småväg hem. Ett stopp i Väring för att se om det fanns någon hoj som var intressant. Väl hemma efter tankning konstaterade jag att det måste blivit ca 25 mil i väldigt sansat tempo. Det var Greta som fick jobba idag. :)

Hemkommen kommer jag på att jag ska ha lite käk till kvällen. Ny hoj, ny resa men den här gången bara 1,5 mil. :rolleyes:

räven
2010-10-04, 20:48
Jag är så glad när hon kommer, varit hos mig i dag, varit mig sällskaplig på hojturen, när jag stannar bara ler hon mot mig med sin värme, saknat henne ett helt år, nu när vi är tillsamans igen är jag glad å nöjd. Min kära Britt va du är skön.

Ove
2010-10-04, 21:17
Jag är så glad när hon kommer, varit hos mig i dag, varit mig sällskaplig på hojturen, när jag stannar bara ler hon mot mig med sin värme, saknat henne ett helt år, nu när vi är tillsamans igen är jag glad å nöjd. Min kära Britt va du är skön.

:rolleyes: Ja, ja! OK! Du får väl vara med och dela lite på Britt, hon är ju en generös dam.

Eller som Bellman skaldade: Fru-un ti-illhör oss a-alla, om sång"mön" Ulla Winblad.(hrrumpf!- var finns noterna i det här programmet)

GeCe
2010-10-04, 22:00
:rolleyes: Ja, ja! OK! Du får väl vara med och dela lite på Britt, hon är ju en generös dam.

Eller som Bellman skaldade: Fru-un ti-illhör oss a-alla, om sång"mön" Ulla Winblad.(hrrumpf!- var finns noterna i det här programmet)


Här är iallafall texten:

Solen glimmar blank och trind
Fredmans epistel nr 48 CM Bellman

Solen glimmar blank och trind,
vattnet likt en spegel.
Småningom uppblåser vind
i de fallna segel.

Vimpeln sträcks och med en år
Olle på en hö båt står,
Kerstin ur kajutan går,
skjuter lås och regel.

Stålet gnistrar, pipan tänds,
Olle klår sitt öra;
rodret vrides, skutan vänds,
gubben har att göra;

under skarpa ögonbryn
grinar han mot soln i skyn;
Kerstin, gubbens hjärtegryn,
skall nu seglen föra.

Seglen fladdra, skutan går,
Jerker tar sin lyra
lyran brummar, böljan slår,
allt med våld och yra;

skutan knarkar, bräcklig, gles
vimpelns fläkt i toppen ses.
Tuppen gol så sträv och hes.
Nu slog klockan fyra.

Movitz, stöt åt dem i lurn,
som på skutan fara.
Olle, du, vad kostar tjurn?
lyssna vad de svara!

Hör, var är ni hemma, ni?
Ifrån Lovön komma vi
med grönsaker, silleri,
mjölk och äpplen klara.

Ulla, fästman på dig ser.
Kom,min Norström lilla,
sätt dig bredvid mig, sitt ner,
fritt din låga stilla!

Vi ha alla samma rang.
Lustigt!Hör basuners klang!
Prosit och contentement!
Dyrbar ögonvila.

Morgonsupen, Movitz, går,
ljuvligt böljan svallar.
Ser du Ekensberg? Gutår!
Hör hur folket trallar.

Där framsätter en sin fot,
klotet käglorna slår mot;
hör du dunsen av hans klot
uti bergen skallar?

Lossa tågen, seglen fäll,
ren syns Skinnarviken,
med dess kojor och kastell,
branta berg och diken.

Under små kolsvarta tak
gnälla pumpar, eld och brak,
hästen sträcker foten spak,
gnäggar, rädd för spiken

Norström stjälper sin peruk
av sin röda skalla,
och min Ulla, blek och sjuk,
kät sin kjortel falla,

klev så bredbent i paulun;
Movitz eftermed basun;
maka åt dig, Norström! Frun
hör ju till oss alla.


Några av 25 mustiga verser! ;) Här finns noter: http://www.olofson.se/noter/solen.pdf

Ove
2010-10-04, 22:44
[/B] Här finns noter:[/B] http://www.olofson.se/noter/solen.pdf

:hmmmm2: Du gör det inte lätt för oss enkla knuttar! Ge oss ett partitur för fyrstämmig och mycket avancerad damkör? :D :rolleyes: :p

räven
2010-10-05, 09:41
:hmmmm2: Du gör det inte lätt för oss enkla knuttar! Ge oss ett partitur för fyrstämmig och mycket avancerad damkör? :D :rolleyes: :p

Kan det duga med en boxertvåa i fyrtakt?

Ove
2010-10-05, 11:35
Kan det duga med en boxertvåa i fyrtakt?

:) Exakt rätt, den går i 2/4- takt! :D

Ove
2010-10-05, 17:53
:D Tog ut Lillan idag. Verkar varit längesen sist för det blev att "vårstarta" med PRI på kranen. Men när hon vaknat till sjöng hon för full trottel med sin sopranstämma på växlarna. 10.000 varv ylar ganska högt på tonskalan. :rolleyes:

:cool: Själv ska jag brumma i basen på körövning ikväll, ;)

GeCe
2010-10-05, 22:13
:hmmmm2: Du gör det inte lätt för oss enkla knuttar! Ge oss ett partitur för fyrstämmig och mycket avancerad damkör? :D :rolleyes: :p


Tänkte ni skulle få något rejält att bita i! :D

Jans boxertvå och din lillan med sin ylande radfyra skulle nog göra sig. Kunde kanske bli en trevlig orkester om jag lade till min yamma och dess radfyra på lagom varv och Olle med sin W-twin fick en stämma också. Min lilla en stånka Innovan kunde vi kanske ha som stämledare. Klart vi måste ha en orkester i gänget att stoltsera med. Kan man ha Traktor-orkester kan man väl ha en MC-orkester också, med harmoni.

Annars var det en högtidstund idag med Riksdagens högtidliga öppnande. Tänker då mest på Örebro Läns musikaliska stolthet, Svenska Kammarorkestern som var där med en mindre grupp. Hög klass på den musiken och musikerna. :rock: Men gärna mer Rock and Roll!

GeCe
2010-10-05, 22:17
:D Tog ut Lillan idag. Verkar varit längesen sist för det blev att "vårstarta" med PRI på kranen. Men när hon vaknat till sjöng hon för full trottel med sin sopranstämma på växlarna. 10.000 varv ylar ganska högt på tonskalan. :rolleyes:

:cool: Själv ska jag brumma i basen på körövning ikväll, ;)

:confused: Men Ove då! Plågar du verkligen den gamla damen i 10 000 varv och ventilerna sitter kvar? :adore:

GeCe
2010-10-05, 22:21
:cool: Själv ska jag brumma i basen på körövning ikväll, ;)

Spelar själv mest bom på basen för hela slanten om jag spelar något nuförtiden, förutom lite kvitter på flöjten understundom.

Ove
2010-10-06, 09:04
:confused: Men Ove då! Plågar du verkligen den gamla damen i 10 000 varv och ventilerna sitter kvar? :adore:

:eek: Vadddå plåga?? Hon ville ju själv! :aetsch:

GeCe
2010-10-06, 12:19
:eek: Vadddå plåga?? Hon ville ju själv! :aetsch:

Aha...på det viset de förklarar saken!

:o Ursäkta förresten att jag glömde införliva din Sigrid i orkestern hon ska naturligtvis ha en given roll där. :beer: Skål!

Ove
2010-10-06, 16:27
Annars var det en högtidstund idag med Riksdagens högtidliga öppnande. Tänker då mest på Örebro Läns musikaliska stolthet, Svenska Kammarorkestern som var där med en mindre grupp. Hög klass på den musiken och musikerna.

:)O,ja! Har ett smakprov på ett elevarbete som dom gjort: http://www.youtube.com/watch?v=dJvTJd2fGdw
:) ;)

GeCe
2010-10-06, 17:16
:)O,ja! Har ett smakprov på ett elevarbete som dom gjort: http://www.youtube.com/watch?v=dJvTJd2fGdw
:) ;)

:rofl: Det var ju inte direkt den skolan jag menade men..............smaken är ju bekant som baken.......:bootyshake: Annars lät det ju ganska.........H¤%#r&/?m skapligt! Om man med en vänskapligt sinnelag bortser från vissa små........ÄumHmf missar! :D......:D.....:D......:santaclaus:

räven
2010-10-07, 09:01
Usch, i dag käns som hösten är på gång. Tror det är ett tillfälligt regn å ruskväder. Nästa vecka ska vi sola oss i älgtornen.

Ove
2010-10-07, 09:14
Usch, i dag käns som hösten är på gång. Tror det är ett tillfälligt regn å ruskväder. Nästa vecka ska vi sola oss i älgtornen.

:( Jafyförtusan vilket tråkväder. Enda +;et är att det inte blåser. Hoppas som du på bättre till veckan men det blir inga besök i älgtorn förrän i slutet av veckan. Vi har bara fått en enda i tilldelning så det finns inget jäkt. Det kommer säkert att finnas kvar en massa trafikfaror i skogen efter jakten.

räven
2010-10-07, 09:28
Vi har 5 vuxna å fritt kalvar, börjar på måndag. Sen fins det massa snabba grisar att skjuta på,för dom som hinner med.

Ove
2010-10-07, 10:39
Vi har 5 vuxna å fritt kalvar, börjar på måndag. Sen fins det massa snabba grisar att skjuta på,för dom som hinner med.

:) Låter som lite intressantare jakt. Grisarna kommer väl att röra på sig när dreven kommer igång.

Grisarna är vi rel. förskonade för på södra sidan av kanalen, ännu, bara en tidsfråga. Det kommer en och annan som är ute på strövtåg och jag har faktiskt sett spår i trädgården för några år sen men det var det ingen som trodde på då. Nu är dom ordentligt etablerade i området norr om kanalen. Simma över är inget problem för dom, så när det är dags att dela flockarna så har vi dom nog i markerna. Inget jag önskar men som med så mycket annat, man får ta det som det kommer.

räven
2010-10-07, 10:55
Vi sk ha grisfest i jaktlaget på lördag, planering av jakten å grilla vildsvin. Tillbaka till urtiden när vi gnager på varsin vildsvinsknose.

Ove
2010-10-07, 12:12
Vi sk ha grisfest i jaktlaget på lördag, planering av jakten å grilla vildsvin. Tillbaka till urtiden när vi gnager på varsin vildsvinsknose.

:) Ja man får se till att ät ur frysen så man får plats med lite nytt. Älgentrecote idag, stekt i skivor med såna där potatiskulor, vaddomnuheter och färskost med tacokrydda. Tomater som mognat hängande på gardinstången. :rolleyes:

:) Smakade riktigt OK för att vara en lunch mitt i veckan. :)

GeCe
2010-10-07, 15:07
:confused: Undrar var den där Britt Summer tog vägen, skulle inte hon vara här idag? :cool:

Ove
2010-10-07, 15:25
:confused: Undrar var den där Britt Summer tog vägen, skulle inte hon vara här idag? :cool:

:hmmmm2: Hon har kanske tagit ledigt för att fira namnsdag? :dancing: :cheers::sleep:

räven
2010-10-07, 15:51
Hon övergav mig oxå

Ove
2010-10-07, 18:08
Hon övergav mig oxå

:D Lugnt och fint gubbar. I morgon har hon firat klart. Solen skiner redan och himlen är blå. Kör inget idag för nu kommer dimmorna att skymma sikten och älvorna dansar redan bakom uthuset. :)

GeCe
2010-10-07, 22:16
:D Lugnt och fint gubbar. I morgon har hon firat klart. Solen skiner redan och himlen är blå. Kör inget idag för nu kommer dimmorna att skymma sikten och älvorna dansar redan bakom uthuset. :)

Är nöjd om det blir fint på lördag då jag ska på mopperally! :dancing:

Ove
2010-10-08, 18:17
:) Också nöjd, med att fixat vintergarage för 3 hojar. Dotter med sambo 2st och en av mina. :)

Behöver eg. bara ha en igång under vintermånaderna för dom dagar när det är körbart och passagerare behöver jag inte fundera på om det inte är solsken och varmt. Förra vintern var bedrövlig, inte en tur på 4-5 månader. Hoppas på att den kommande vintern blir bättre. :adore:

Förr - när jag orkade hålla emot krafterna i svängar och gupp gav utförsåkning på skidor en go kick på vintern men det är inte att tänka på längre. Försöker jag blir det bara ett hasande med full broms nerför och det avstår jag hellre än försöker och bara känner att det är misslyckat. Bara att vänta på åkbar väg. :rolleyes:

GeCe
2010-10-08, 22:41
:) Också nöjd, med att fixat vintergarage för 3 hojar. Dotter med sambo 2st och en av mina. :)

Behöver eg. bara ha en igång under vintermånaderna för dom dagar när det är körbart och passagerare behöver jag inte fundera på om det inte är solsken och varmt. Förra vintern var bedrövlig, inte en tur på 4-5 månader. Hoppas på att den kommande vintern blir bättre. :adore:

Förr - när jag orkade hålla emot krafterna i svängar och gupp gav utförsåkning på skidor en go kick på vintern men det är inte att tänka på längre. Försöker jag blir det bara ett hasande med full broms nerför och det avstår jag hellre än försöker och bara känner att det är misslyckat. Bara att vänta på åkbar väg. :rolleyes:


;) Då måste nästan det optimala för dig vara att du sätter dubbdäck ( bildubb ) och skidor på vinterhojen så behöver du ingen otäck Rysshoj att bråka med i vinterkylan. Flera flugor på smällen i ett svep. Är det inte ett bra förslag? :hmmmm2:

Ove
2010-10-09, 07:25
;) Då måste nästan det optimala för dig vara att du sätter dubbdäck ( bildubb ) och skidor på vinterhojen :hmmmm2:

Nej det är alls ingen bra idé med tanke på att "vinterväg" här är bara olika grader av saltmos. Bara att köra fyrhjul tills vägen är bar och torr emellanåt.

räven
2010-10-09, 10:19
Undrar om det är Britt som kollar om jag är hojsugen. Skit samma, jag drar iväg en sväng strax.

GeCe
2010-10-09, 11:36
Undrar om det är Britt som kollar om jag är hojsugen. Skit samma, jag drar iväg en sväng strax.

Har inte Lena något att säga till om då?

räven
2010-10-09, 15:46
Nej, hon har arbetshelg, så Britt å jag roade oss på småvägarna i närområdet.

GeCe
2010-10-09, 22:31
Nej, hon har arbetshelg, så Britt å jag roade oss på småvägarna i närområdet.

Okey! Britt dök upp här hos mig på em så vi tog oss en liten svängom! :dancing:

GeCe
2010-10-10, 11:14
Nu är det färdigkört för i år! :o

räven
2010-10-11, 17:29
Påbörjan av trafiksäkerhetsarbete, kombinerat med "frösaboxpåfyllning" har börjat i dag. Alltså ÄLGJAKT

Ove
2010-10-11, 18:19
Påbörjan av trafiksäkerhetsarbete, kombinerat med "frösaboxpåfyllning" har börjat i dag. Alltså ÄLGJAKT

Nå? Hur går det, skjuter ni nåt eller jagar ni dom bara? :rolleyes: :D

räven
2010-10-11, 18:29
Nå? Hur går det, skjuter ni nåt eller jagar ni dom bara? :rolleyes: :D

Vi smålänningar är handlingskraftiga, 2 st till kl 10,00. en pinna Tj. + en 6a. Fortsätter i morgon.

Ove
2010-10-11, 19:35
Vi smålänningar är handlingskraftiga, 2 st till kl 10,00. en pinna Tj. + en 6a. Fortsätter i morgon.

:rolleyes: Ja här ska vi ut och hämta hem en älg i slutet av veckan. Dagens aktivitet har varit att valsa omkring med gräsklipparn i löv som bara snöar ner efter en ordentlig frostnatt. Går fint att mala ner dom så man slipper kratta.

Sen har jag varit hundvakt också, åt en sån där liiiiiten långhårig terrier som ser ut som en tuva. Vi är lite kompis den hunden och jag. :)

GeCe
2010-10-11, 20:49
Sen har jag varit hundvakt också, åt en sån där liiiiiten långhårig terrier som ser ut som en tuva. Vi är lite kompis den hunden och jag. :)

Det är till att ha många strängar på sin lyra.

Själv funderar jag på ett skaffa ett par pippi ( kanarie ) som sällskap för att få tiden att gå över vintern nu när det är färdigkört för i år. Sitter i bur gör de små liven så man vet var man har dem och man behöver ingen kikare för att glo på dem om man inte vill träna. :D :flute: :D

Olle Å
2010-10-11, 21:28
Det är till att ha många strängar på sin lyra.

Själv funderar jag på ett skaffa ett par pippi ( kanarie ) som sällskap för att få tiden att gå över vintern nu när det är färdigkört för i år. Sitter i bur gör de små liven så man vet var man har dem och man behöver ingen kikare för att glo på dem om man inte vill träna. :D :flute: :D

Du kan få några nymfparakiter och en jättestor bur av mig. Då behöver du aldrig känna dig ensam.

Ove
2010-10-11, 21:31
Det är till att ha många strängar på sin lyra.

Själv funderar jag på ett skaffa ett par pippi ( kanarie ) som sällskap för att få tiden att gå över vintern nu när det är färdigkört för i år. Sitter i bur gör de små liven så man vet var man har dem och man behöver ingen kikare för att glo på dem om man inte vill träna. :D :flute: :D

:eek: VARNING! Om du inte haft burfåglar förut så att du vet vad det innebär! Dom små ohyrorna har en utmärkt förmåga att sprida sina j -a mjäll till ett helt hus och har du minsta tendens till luftrörsproblem så är mitt råd - avstå! Talar av egen plågsam erfarenhet. Rekommenderar orm, ödla eller sköldpadda istället eller varför inte fisk? :)

GeCe
2010-10-12, 12:36
:eek: VARNING! Om du inte haft burfåglar förut så att du vet vad det innebär! Dom små ohyrorna har en utmärkt förmåga att sprida sina j -a mjäll till ett helt hus och har du minsta tendens till luftrörsproblem så är mitt råd - avstå! Talar av egen plågsam erfarenhet. Rekommenderar orm, ödla eller sköldpadda istället eller varför inte fisk? :)


:hmmmm2: Har förvisso haft kanariepippi och goja förut men tänkte inte på det du varnade för som ger mig en tankeställare.

Fågel eller fisk var frågan och då blir mitt svar fisk för något mer problem med luftrören behöver jag inte.

Tack för varningen Ove! :)

GeCe
2010-10-12, 12:43
Du kan få några nymfparakiter och en jättestor bur av mig. Då behöver du aldrig känna dig ensam.


Tack för erbjudandet!

Tackar dock nej trots det attraktiva priset för ska jag ha pippi igen ska det vara en sjungande/kvittrande Kanarie sådan, ett par som jag kan musicera tillsammans med. Gojorna fodrar för mycket plats för mig och inte är de så värst musikaliska heller.

räven
2010-10-12, 18:44
Ojoj, undrar om jag fått överdos frisk luft.

GeCe
2010-10-12, 18:53
Ojoj, undrar om jag fått överdos frisk luft.


Känner du dig yr gamle man?

räven
2010-10-12, 19:00
Känner du dig yr gamle man?

Det heter "örre". Vackert väderbiten, för min ålder, 7+ å sol,vackra höstfärger i älgskogen.

Ove
2010-10-13, 17:44
Det heter "örre". Vackert väderbiten, för min ålder, 7+ å sol,vackra höstfärger i älgskogen.

:) Ska besöka den skogen i morgon. Har varit och shoppat lite torrskaffning för det brukar ta lite tid i passena och hunger gör sig påmind. :rolleyes:

:cool: Nu är det +5 ute och jätteskönt väder för att glida omkring på hojen så det blev en del utvik till och från affären. Såg en del jägare som smög i buskarna men annars lugnt. Det har varit några fina dagar som jag har missat g.p.a. att träden släppt drivor med löv som måste processas med klipparen. :mad:

Hoppas att jakten är snabbt avklarad för det är en del jag vill åka och titta på innan sommaren är slut. :rolleyes:

Ove
2010-10-14, 15:19
:) Slutjagat för dagen! Inget skjutet men jag såg en sån där bamsetjur 4-500 kilo i komplett skick med inälvor, hud och sånt som dom brukar ha med när man ser dom på vägen. JAg hade väl både tre och fyra skotthåll till den så den var inget att göra åt.

Har långfillingarna på så det är bara att byta ytterskalet till goretex och ta en runda. Vill inte laga snabbmat till mig själv, hustrun jobbar, så det får väl bli en tur till minst en korvkärra.

Vädret? Blåsigt, men minst 5 grader varmt så det är fullt körbart. :)

Olle Å
2010-10-14, 17:41
Jag hoppas det blir tid över för en tur till helgen. Nu har de flesta löven trillat, så nu är det fina vyer över småsjöar och tjärnar uppe i Glaskogen.

Ove
2010-10-14, 18:01
Jag hoppas det blir tid över för en tur till helgen. Nu har de flesta löven trillat, så nu är det fina vyer över småsjöar och tjärnar uppe i Glaskogen.

:) JA det är det fina med att köra höst och tidig vår - man ser mera för det är inte så många löv ivägen. :D

Men avigsidan är att det kommer åt att blåsa något så infernaliskt överallt. Tycker att när man stannar ska vindbruset upphöra! :mad:

räven
2010-10-14, 20:36
Körde en sväng i dag,massor av höstlöv på vägarna. Även vi nära ekvatorn ha haft några frostnätter,så löven bara öser ner. Underbart väder med mycket sol,11+ plus kl 14,00.

Olle Å
2010-10-15, 08:39
I går med all blåst här i södra Värmland, så var det den stora lövfällardagen. I vindbyarna så såg det ut som gult snöfall. Några grader kallt nu på morgonen, men måst ändå snickra en del på vår gamla loge inför vintern. Den tog också lite stryk av all snö i vintras. Skall åka och hämta hem lillhojen i kväll.

Ove
2010-10-15, 10:19
Skall åka och hämta hem lillhojen i kväll.

:shakehands: Grattis till nya hojen!! Finns nog risk för att den kommer att bli favoriten i framtiden. :)

Olle Å
2010-10-15, 20:21
:shakehands: Grattis till nya hojen!! Finns nog risk för att den kommer att bli favoriten i framtiden. :)

Tack för det. Jag vill ju också ha en leksak. Man blir ju inte äldre tycker jag.

GeCe
2010-10-16, 04:11
:) JA det är det fina med att köra höst och tidig vår - man ser mera för det är inte så många löv ivägen. :D

Men avigsidan är att det kommer åt att blåsa något så infernaliskt överallt. Tycker att när man stannar ska vindbruset upphöra! :mad:

Här i mitt län har vi fått årets första snö uppe vid Svansjön Tysslingen och därom kring. Och redan kl. 22.00 i går kväll var det isbark på vägen utanför huset hemma hos oss och kl. 03.00 i natt var det -5.5 grader. Tur man inte planerat någon nattorientering utan nu är det färdigkört för i år även på dagtid. Förutom Scootern Innovan som alltid står körklar för en mindre tur om behovet blir påträngande för ett ärende av något slag. Har ju en rejäl kåpa på den.

GeCe
2010-10-16, 04:15
Tack för det. Jag vill ju också ha en leksak. Man blir ju inte äldre tycker jag.


:) Grattis till den nya leksaken. Vi ynglingar måste ju satsa på framtiden och en 125:a kan man ha mycket trevligt med. Välkommen i 125:a gänget Olle! :dancing:

Ove
2010-10-16, 08:15
Här i mitt län har vi fått årets första snö uppe vid Svansjön Tysslingen och därom kring. Och redan kl. 22.00 i går kväll var det isbark på vägen utanför huset hemma hos oss och kl. 03.00 i natt var det -5.5 grader. Tur man inte planerat någon nattorientering utan nu är det färdigkört för i år även på dagtid. Förutom Scootern Innovan som alltid står körklar för en mindre tur om behovet blir påträngande för ett ärende av något slag. Har ju en rejäl kåpa på den.

Sju minusgrader kl 05.30 och det håller i sig. Vaknade i en j-a svinotta (4-tiden) och var klarvaken. Pallrade mig upp och drog eld i spisen och satte på långkok - ärtsoppa. Den har börjat ta form nu och ska få puttra sakta ett par timmar till. 1,5 timmar står det på ritningen men 5 timmar blir bättre. Det gapar tomt i frysen så det är dags för lite fyllning. :eating:

Jag har lite transportkörning som ska göras med hojar som ska ställas in för vinter så det blir väl en del köra under veckan. Det räcker med att ha två körklara under vintermånaderna. :)

räven
2010-10-16, 13:39
Här karvar vi dom döda älgarna.

Ove
2010-10-16, 16:33
Här karvar vi dom döda älgarna.

Hur har det gått, är alla skjutna? Vi har våran kvar och ska göra ett försök imorgon igen. En pinnatjur som vi siktat in oss på kom ivägen för tåget och blev väl till köttfärs på plats. Det är inte bara landsvägstrafiken dom ställer till för. Men korpen blev väl glad för ett extra tillskott i dieten. :rolleyes:

Nåja! Det finns fler älgar, bland annat den där store som jag såg tidigare i veckan.

räven
2010-10-18, 12:21
Jag har blivit snorig å fryser, tål inte gubben sitta älgpass tro. Först 2 timmar på pass, sen jobba med älgen å svettig. Tillbaka till passet å kall. Inte så bra, Nääää

Ove
2010-10-18, 14:51
Jag har blivit snorig å fryser, tål inte gubben sitta älgpass tro. Först 2 timmar på pass, sen jobba med älgen å svettig. Tillbaka till passet å kall. Inte så bra, Nääää

:) Tips när man känner sig frusen: Baka! Det värmer gott från ugnen och så kan du ju göra såna där runda bullar för älgburgarna. :)

:rolleyes: Skitväder här med blåst och regn som hänger i höjd med hårfästet. Har just bakat färdigt och ska gå till bygdegården för lite pensionärssamvaro. Det kan ju alltid störa någon. :p :D (Kaffet är gratis! ;) )

Olle Å
2010-10-19, 08:32
Hoppas bygget på logen blir färdigt i dag. Sen kan jag ju börja ställa i ordning lillhojen. Nytt batteri och lite slitgrejer skall väl till. Styrhöjare är nog ett måste. Handtagsvärmare har jag ett par liggande. Skall köpa ett endurodäck på Biltema och skruva i dubb, så är det bara att vänta på halkan och att sjöisen lägger sig. Vi har en liten skogssjö som brukar frysa till ganska snabbt, som inte har tillopp, men ett pyttelitet utlopp. Dubbat framdäck har jag.

räven
2010-10-19, 09:55
Det ser ut att bli väder för verkstadsjobb närmaste tiden. Regn å rusk några +grader. med andra ord sämsta möjliga.

GeCe
2010-10-19, 11:20
Jag har blivit snorig å fryser, tål inte gubben sitta älgpass tro. Först 2 timmar på pass, sen jobba med älgen å svettig. Tillbaka till passet å kall. Inte så bra,
Nääää


:eek: Älgslakt tycker jag är ett bättre passande namn på det som folk envisas med att kalla älgjakt. Finns det någon mer tråkigare "jaktform"?? ;)

räven
2010-10-19, 12:54
Med löshund blir det ganska underhållande.

Ove
2010-10-19, 13:40
Med löshund blir det ganska underhållande.

:) KAn hålla med om att det blir lite mera fart då. Problemet för oss är att vi mest har tvåbent hund. Han skäller dåligt, men rapporterar istället på radion hur långt han kommit i såten ibland. Får han stånd brukar det smälla ett par skott. :D

räven
2010-10-20, 14:29
Åsa-Nisse jakt kallas det här. Andra varianten är kärringdrev.

Ove
2010-10-20, 19:37
:( Höstbestyr. Började dagen med att täcka om båtskrället som numera har sin fasta plats på land. Den ville tydligen segla lite ändå för den hade lyft på presenningen som jag fick dra på plats och knyta om.

Sen blev det transportkörning av Lillan som får stå på annan ort under vintern. Körning med halkrisk 4 mil men vi har ju varning för snö så det var bara att dra.

Landsättning av ekor var dagens planerade aktivitet och det fungerade över förväntan så nu ska dom bara täckas för vintern så träet inte spricker isär.

På något vis är det alltid en känsla av vemod över såna aktiviteter. Roligare när man kör igång grejerna på våren. :rolleyes:

räven
2010-10-21, 12:10
Oj, landskapet är kritvitt.

Olle Å
2010-10-21, 13:01
Strålande sol och fina färger. Dock 7- i morse

Olle

GeCe
2010-10-21, 15:32
Landsättning av ekor var dagens planerade aktivitet och det fungerade över förväntan så nu ska dom bara täckas för vintern så träet inte spricker isär.


:eek: Om ekan av trä inte hinner torka ordenligt kan den spricka av kyla och is också Ove!

Ove
2010-10-21, 21:46
:eek: Om ekan av trä inte hinner torka ordenligt kan den spricka av kyla och is också Ove!

:) Ordnar sig. Det är faktiskt roligare att bygga än att äga ekor. Får väl göra en ny om den pajar. :D

:hmmmm2: Gruvar mig mer för vädret för det ska komma snö och jag har en måstekörning med hoj på Lördag. Fryser som attan idag, förmodligen snö i luften. Skit samma, tar mig en wiskey och går osh lägger mig. Natti :hello:

Ove
2010-10-22, 09:51
:mad: Snö!! Mitt i höstsäsongen! På morgonen var redan gräset täckt och det singlar fortfarande ner. Nollgradigt nu ifrån -3 vid 7-tiden så det bättrar sig. Vill ha +5 i morgon och torrt på vägarna när jag ska ut och köra. Köra i halka, snöglopp och vägen flyter i saltlake är inget jag drömmer om. :(

:adore: Jan!! Ändra på vädret, Snälla! :adore:

Ove
2010-10-22, 12:56
[QUOTE=Ove;46099:adore: Jan!! Ändra på vädret, Snälla! :adore:[/QUOTE]

:hmmmm2: Du kan nog ta det lugnt några dagar. Dottern ringde och ställde in transportkörningen till vinteridet. Tjockt med snö på plats och kallt i morgon. Skall tydligen bli bättre i veckan eller också fär vi ordna på annat sätt = köra hoj på kärra. Dålig sport men... :o

räven
2010-10-22, 13:07
Jobbar åt mig själv nu, smälter bort min snö. Hinner inte med dig,fniss. Grannbarnen stod å grät i dag. När jag frågade varför, svarade dom att snön smälter bort. Böl ,böl,böl.

räven
2010-10-22, 18:38
Varit i älgskogen,stundtals busigt väder. Upptag efter någon minut värmde, mera värme när vi släpade ut en kalv på tre.

Ove
2010-10-22, 22:36
Varit i älgskogen,stundtals busigt väder. Upptag efter någon minut värmde, mera värme när vi släpade ut en kalv på tre.

:cool: Bra gubbar! Skjut vilt omkring er! :D ( med vilt menar jag då älg och gris. :p)

Ove
2010-10-23, 16:45
:mad: Jag bara säger - vecket j-a sketväder! Säsongen sen i Juli fram till nu har varit hopplöst tråkig vädermässigt. Hoppas att det blir några fina dagar till innan snön kommer på riktigt. Känns som det finns lite att köra som bara inte har blivit av. Skulle vilja ett par svängar till dom västgötabergen som jag inte har någon ordentlig koll på och (ut)sikten är ju så bra när det är klart och fint på hösten och löven är borta från träden. :cool:

:) Nåja man får göra det bästa av det. Eftersom det hela tiden är eld i spisen så har jag satt på en gryta med :santaclaus:- gröt att festa om med i kväll. :)

:hmmmm2: Vad har man för vin till gröt?

Jan-Olov
2010-10-23, 17:19
:mad: Vad har man för vin till gröt?


Vad sägs om brännvin.

räven
2010-10-23, 17:23
Risgrynsgröt = Sakè. Skitväder = sant. Lovat bättre i mogon här ner mot ekvatorn. Kan ta en tre -fyra älgar på förmiddag å sen köra hoj kanske. Låter bra ,så får det bli.

Ove
2010-10-23, 20:21
:) Gröten blev med kanel och smörhål och lite mjölk på kanten. Får väl bli något gott till kaffet. Kommer ändå inte att köra i morgon pga fortsatt väder.:rolleyes:

:D Bra räven! Gallra ut några grisar också när du ändå är till skogs. :)

Olle Å
2010-10-24, 07:55
En del vet hur de skall njuta av sina färdigheter. En annan skall ut och köra BM 650 hela dagen. Mestadels på små dåliga vägar. Då blir det full fart på låga växlar.

GeCe
2010-10-24, 14:24
En del vet hur de skall njuta av sina färdigheter. En annan skall ut och köra BM 650 hela dagen. Mestadels på små dåliga vägar. Då blir det full fart på låga växlar.


Blir det Funduro eller GS?

Men fun blir det säkert! :banana:

Olle Å
2010-10-24, 18:24
Blir det Funduro eller GS?

Men fun blir det säkert! :banana:

Det blev med en Eskilstuna 650

Ove
2010-10-25, 09:39
Hur vi än önskar annorlunda så är vintern i antågande. Kallt och jäkligt men snön som kom är iallafall borta om än tillfälligt.

:o På grund av medfödda anomalier har jag aldrig kunnat åka skridskor (:o) men däremot slalomskidor har fungerat bra. Alltså borde det kunna fungera att sätta skena under slalomdojan.

Igår var jag på loppis och fick tag på ett par långfärdsskenor så nu är det bara att anpassa. :) Första turerna kommer att ske med hela MC-utrustningen med hjälm och allt, ev. med extra kudde på ändan. :cool:

:hmmmm2: Sen var frågan: Ska man bjuda på showen eller smyga sig ut i ödemarken och testa i smyg? :banana: eller :o ?

Olle Å
2010-10-25, 12:24
Hur vi än önskar annorlunda så är vintern i antågande. Kallt och jäkligt men snön som kom är iallafall borta om än tillfälligt.

:o På grund av medfödda anomalier har jag aldrig kunnat åka skridskor (:o) men däremot slalomskidor har fungerat bra. Alltså borde det kunna fungera att sätta skena under slalomdojan.

Igår var jag på loppis och fick tag på ett par långfärdsskenor så nu är det bara att anpassa. :) Första turerna kommer att ske med hela MC-utrustningen med hjälm och allt, ev. med extra kudde på ändan. :cool:

:hmmmm2: Sen var frågan: Ska man bjuda på showen eller smyga sig ut i ödemarken och testa i smyg? :banana: eller :o ?

Antar du sitter på hojen för säkerhets skull. Du skall absolut inte dra dig undan i ödemarken. En sådan show måste ju visas. åtminstone med ett filmklipp på YOUTUBE. Vi ser fram mot detta. Håller gärna i kameran.

Ove
2010-10-25, 15:09
Antar du sitter på hojen för säkerhets skull. Du skall absolut inte dra dig undan i ödemarken. En sådan show måste ju visas. åtminstone med ett filmklipp på YOUTUBE. Vi ser fram mot detta. Håller gärna i kameran.

:p Skulle må då va? :aetsch:

Olle Å
2010-10-25, 18:44
:p Skulle må då va? :aetsch:

OH ja. Du får oxå ställa upp på ett par skridskor.

GeCe
2010-10-26, 06:03
Det blev med en Eskilstuna 650

Ja de däringa Eskilstuna-varinterna har ju visat sig pålitliga även om inte alltid så snabba och har ju testat ett par stycken själv under många år. Säkert mycket bättre än den Fellingsbro-variant jag missköpte mig på för några år sedan med ursprung Tyskland

GeCe
2010-10-26, 06:05
Antar du sitter på hojen för säkerhets skull. Du skall absolut inte dra dig undan i ödemarken. En sådan show måste ju visas. åtminstone med ett filmklipp på YOUTUBE. Vi ser fram mot detta. Håller gärna i kameran.

Plocka fram kameran nu Ove och var inte sån! :dancing:

Ove
2010-10-26, 10:31
:mad: Hör ni grabbar, Olle Å och GeCe! Har ni aldrig fått lära er att det är fult att driva med ett gammalt ofärdigt skröppel? :rolleyes:

:hmmmm2: Jo, jag har sen många år funderat på mitt lilla problem - att inte orka hålla fötterna på plats så att jag kan stå på en normal skridsko. Samma sak med löparskidor. Personligt rekord med såna där stickor under fötterna är ca. 20 vurpor på 100 meter plan mark.

När jag började åka utför med skidor kom jag i kontakt med ett handikapphjälpmedel som jag tror kan fungera. Slalomskon, utvecklad för folk som inte kan åka skidor på vanligt sätt. Fungerar perfekt och har blivit till ett sport- och idrottsredskap. Lika förbajat är det ett handikapphjälpmedel precis som glasögon och löständer. :p

Om det nu fungerar att "koppla förbi" det ickefungerande partiet med skidor så borde det fungera även med en lång stålskena a´la långfärdsskridsko. Sen är ju tekniken densamma när det gäller att ta sig fram - skateing. Problem som att svänga och stanna får väl lösas efter hand. Får väl prova samma metod som jag någon gång fått använda i akut nödläge i båt när motorn hittat på att stanna - sikta rakt in i en tät vassrugge. :eek: :D

GeCe
2010-10-26, 19:47
:mad: Hör ni grabbar, Olle Å och GeCe! Har ni aldrig fått lära er att det är fult att driva med ett gammalt ofärdigt skröppel? :rolleyes:

:hmmmm2: Jo, jag har sen många år funderat på mitt lilla problem - att inte orka hålla fötterna på plats så att jag kan stå på en normal skridsko. Samma sak med löparskidor. Personligt rekord med såna där stickor under fötterna är ca. 20 vurpor på 100 meter plan mark.

När jag började åka utför med skidor kom jag i kontakt med ett handikapphjälpmedel som jag tror kan fungera. Slalomskon, utvecklad för folk som inte kan åka skidor på vanligt sätt. Fungerar perfekt och har blivit till ett sport- och idrottsredskap. Lika förbajat är det ett handikapphjälpmedel precis som glasögon och löständer. :p

Om det nu fungerar att "koppla förbi" det ickefungerande partiet med skidor så borde det fungera även med en lång stålskena a´la långfärdsskridsko. Sen är ju tekniken densamma när det gäller att ta sig fram - skateing. Problem som att svänga och stanna får väl lösas efter hand. Får väl prova samma metod som jag någon gång fått använda i akut nödläge i båt när motorn hittat på att stanna - sikta rakt in i en tät vassrugge. :eek: :D


:eek: Men Ove då vad du låter! - Ofärdigt skröppel, handikkapphjälpmedel - Sådana där tongångar är man inte van att höra från dig! Om jag inte minns helt fel hördes helt andra ljud ganska nyligen om 25 bast å Tarzan eller missuppfattade jag något?
Själv har jag par långfärdsskridskor på 8 hjul då jag föredrar långfärd på halkfria underlag under den varma årstiden. Har blivit fotad många ggr med dem utan obehag och kan jag så kan väl du! Kom igen nu Ove å var inte sån! :shakehands:

Ove
2010-10-27, 12:15
Om jag inte minns helt fel hördes helt andra ljud ganska nyligen om 25 bast å Tarzan eller missuppfattade jag något?

:p Det var nog ekot som talade. Själv säljer jag inte min eventuella visdom som jag mödosamt samlat under lång tid så billigt som att göra mig yngre än jag är. :cool:

60+ med 10% råge är jag och fysiken verkar tillhöra en ännu ädlare lagring. :rolleyes:
Försöka tävla i förflyttnig mot en pigg 90 åring skulle närmast vara genant så såna bravader ger jag mig inte på. Men att försöka röra på de resterande spillrorna i lagom och framför allt eget tempo är inte fel. Gäller bara att på något vis göra det intressant. Under dom sämsta perioderna i min sjukkarriär var MC;n ett välsignat träningsredskap. :)

GeCe
2010-10-28, 01:10
:p Det var nog ekot som talade. Själv säljer jag inte min eventuella visdom som jag mödosamt samlat under lång tid så billigt som att göra mig yngre än jag är. :cool:

60+ med 10% råge är jag och fysiken verkar tillhöra en ännu ädlare lagring. :rolleyes:
Försöka tävla i förflyttnig mot en pigg 90 åring skulle närmast vara genant så såna bravader ger jag mig inte på. Men att försöka röra på de resterande spillrorna i lagom och framför allt eget tempo är inte fel. Gäller bara att på något vis göra det intressant. Under dom sämsta perioderna i min sjukkarriär var MC;n ett välsignat träningsredskap. :)

Det är väl troligt att du kanske har rätt lyssnade kanske inte så noga på varifrån (o)ljudkällan härstammade från. Men det var säker något gammalt eko från fornstora dagar. :p :eek:
Men en ann blir ju inte äldre präsis för när jag jag fyllde 45 vände det sen har jag bara blivit yngre å yngre utom på papperet och man har till och med där blivit 60+:are. Konstiga saker händer minnsann. :eek:

:confused: Men nu har jag på drabbats av någon elak djäkla åkomma som liknar abstines och ibland övergår det till Pest och Kolera känns det som. Kanske skulle höra mig för här om saken om någon ev. skulle kunna hjälpa mig. Tror iallafall att någon ev. i forumet skulle kunna ha potential att hjälpa till. Du är ju lite sjukvårdskunnig Ove du kanske kan ge mig ett handtag och komma på rätt köl igen. Tillsammans med rävens och Olles glada tillrop dessutom som kanske skulle kunna underlätta saken! :D Hinner inte ställa frågan nu mitt i natten men så snart jag får ett lite svar som gör att jag törs ställa frågan tar jag upp saken dagtid då skallen förhoppningsvis funkar lite bättre. :(

Ove
2010-10-28, 21:36
:confused: Men nu har jag på drabbats av någon elak djäkla åkomma som liknar abstines och ibland övergår det till Pest och Kolera känns det som. Kanske skulle höra mig för här om saken om någon ev. skulle kunna hjälpa mig. Tror iallafall att någon ev. i forumet skulle kunna ha potential att hjälpa till. Du är ju lite sjukvårdskunnig Ove du kanske kan ge mig ett handtag och komma på rätt köl igen. Tillsammans med rävens och Olles glada tillrop dessutom som kanske skulle kunna underlätta saken! :D Hinner inte ställa frågan nu mitt i natten men så snart jag får ett lite svar som gör att jag törs ställa frågan tar jag upp saken dagtid då skallen förhoppningsvis funkar lite bättre. :(

:hmmmm2: Det låter så mystiskt så det fordras nog minst trolldom... :eek:

GeCe
2010-10-29, 07:07
:hmmmm2: Det låter så mystiskt så det fordras nog minst trolldom... :eek:


Mysktiken måste skimras och saken måste tas upp till ytan och indentifieras om den ska kunna botas det förstår jag. Saken är egentligen inte värre än att abstinenten är svår pga av min missslyckade säsong utan offroad/allroundhoj. Det är kärnan i problemet och åtgärder måste planeras för att göra något inför nästa säsong. Efter att sedan c:a -93 åkt och i 10 år alltid haft en offroadare i stallet av skilda storlekar under åren så känns saknaden enorm. Vill kunna åka ut igen och känna att jag aldrig ska behöva låta hojen bestämma vägvalet det vill jag själv stå för. Och då ska inte min stackars onda rygg behöva lida för detta.

Det är nu som Pest & och Koleran-känslan kommer in och tar över. Vad i helv....ete ska man köpa som inte är för högt och tungt nu när mina kära Transalp blev för otymlig. ( Hojen jag aldrig skulle sälja, snyft ) Stapplig i benen och ryggen paj som ett annat halvfärdigt skröppel ( Antar det var mig du syftade på i det inlägget Ove och inte dig själv ) så jag letar efter ett handikapphjälpmedel med lite mer dragkraft än mina kompis rolle. Rolle i all ära men inte kommer man så värst långt med den och grusvägs egenskaperna ska vi inte tala om stelben som han är den rackarn.

Det stora problemet är vilken djäkla hoj ska väljas När Hondas modell-program ägts från XL-125, 250 till XL-600. Finns inget bättre enligt mitt förmenande och de där Tyska tuttarna är ju åt helsike för stora och klumpiga för en handikappad varelse. De skulle vara de med stående tutte då men håller motorn på dem eller jag ska jag ha otur en gång till om en tar mod till sig och bayar en sånt vidunder. Den enda hoj jag vet som skulla passa i storlek. Fast där vill man knappt ens på BMW:s forum knappt nämna skiten vid namn då skapelsen tydligen anses vara för feminin. Dator är de visst utrustade med också som drivkälla i motordrivningen, hemska tanke med tanke på vad mycket skitt datorer kan ställa till med. Skulle säkert få tvärstopp efter några km pga av att datorn pajar. Hemska tanke att åka med en sådan! :eek: :eek: :eek: Men det kanske är meningen att man som människa ska förnedras. Men det kanske man inte ska bry sig så mycket om det blir man ju nästan varje dag iallafall av någon djäkla byråkrat i detta tjänstemannavälde vi lever i dagligdags förnedrad på ett eller annat sätt.

Ove
2010-10-29, 08:16
Stapplig i benen och ryggen paj som ett annat halvfärdigt skröppel ( Antar det var mig du syftade på i det inlägget Ove och inte dig själv ) så jag letar efter ett handikapphjälpmedel med lite mer dragkraft än mina kompis rolle. .

:rolleyes: Nädu gosse! Jag svarar bara för eget skröppel. Med tiden har jag blivit så introvert att jag inte tittar bortom egen nästipp i såna frågor. :rolleyes:

:hmmmm2: Till problemet: Det är klart att det är en risk att köpa ett o(ö-)känt märke som BMW men det finns ett gäng som ser skapliga ut på blocket. Vad jag sett av Funduro verkar dom fungera ganska bra. Jag har inte provat själv men tycker att dom verkar vara hanterliga och sittvänliga. :)

Men det är klart - om du är osäker på kvalitén så kanske det är lika bra att köpa ett litet knippe så du har att ta av. :rock: :dancing:

GeCe
2010-10-29, 15:02
:rolleyes: Nädu gosse! Jag svarar bara för eget skröppel. Med tiden har jag blivit så introvert att jag inte tittar bortom egen nästipp i såna frågor. :rolleyes:

:hmmmm2: Till problemet: Det är klart att det är en risk att köpa ett o(ö-)känt märke som BMW men det finns ett gäng som ser skapliga ut på blocket. Vad jag sett av Funduro verkar dom fungera ganska bra. Jag har inte provat själv men tycker att dom verkar vara hanterliga och sittvänliga. :)

Men det är klart - om du är osäker på kvalitén så kanske det är lika bra att köpa ett litet knippe så du har att ta av. :rock: :dancing:


Tack för att du titulerar mig min gosse det var länge sedan någon kallade mig det. Möjligtvis att morsan kallade mig det någon gång i forntiden men för långt tebaks för att minnas av mig. Det värmde! :)

:eek: :eek: FUNDURO.......!!!!!! det var ju ett sånt djäkla åbäke jag köpte som ställde till en massa trassel för mig när det visade sig att växellådan hade allvarliga skador. Trots garanti av säljaren kostade det mig 4500 spänn innan jag blev av med skiten. Nej du gubbe den gubben går jag inte på igen. Synd egentligen för det är en förgasarmotor på den utan dator. Men den nyare GS:e som kom 1999/2000 tror jag har lägre tyngdpunkt med tanken under sadeln och det finns dessutom en lägre sadel att köpa men så är det dator-helve...et som gör en tveksam. Bra så länge det funkar troligtvis! Men sen.....?? :eek:

räven
2010-10-29, 16:02
På gott humör,underbart hojväder +11 ingen motsol. 4 tim i sadeln de va gott,småvägar grus å asfalt. Hur hojen ser ut tar vi en annan dag.

Ove
2010-10-29, 16:21
:eek: :eek: FUNDURO.......!!!!!! det var ju ett sånt djäkla åbäke jag köpte som ställde till en massa trassel för mig när det visade sig att växellådan hade allvarliga skador. Bra så länge det funkar troligtvis! Men sen.....?? :eek:

:hmmmm2: Jamen....... Du fick ju receptet. Köp ett knippe! :flute:

Ove
2010-10-29, 16:31
På gott humör,underbart hojväder +11 ingen motsol. 4 tim i sadeln de va gott,småvägar grus å asfalt. Hur hojen ser ut tar vi en annan dag.

:) Oxå kört lite idag. Framåtlutat, med hälarna strax under gumpen och till råga på allt på motorväg som sen blev vajerväg, totalt ca 6 mil ren transport. Alltså inte någon nöjestripp direkt men fick ändå lite frisk luft och det var ju skönt. Kan dra ihop sig till lite roligare körning i morgon. :cool:

GeCe
2010-10-29, 18:35
:hmmmm2: Jamen....... Du fick ju receptet. Köp ett knippe! :flute:


Fattar nada....:confused: Vad menas? Vad ska jag köpa knippe av.......:confused:

Ove
2010-10-29, 18:37
Fattar nada....:confused: Vad menas? Vad ska jag köpa knippe av.......:confused:

:D Såna där BMW;ar! Krånglar en så ta en annan. :banana: :D

GeCe
2010-10-29, 22:21
:D Såna där BMW;ar! Krånglar en så ta en annan. :banana: :D

Va...f...an tror du att jag är gjord av pengar? :confused: Döm inte alla efter dig själv!

DearHunter
2010-10-29, 23:09
Va...f...an tror du att jag är gjord av pengar? :confused: Döm inte alla efter dig själv!

Putsar man linsen och är pedant så får man stå ut med ett och annat.... :aetsch::cheers:

Ove
2010-10-30, 09:06
Va...f...an tror du att jag är gjord av pengar? :confused:

:hmmmm2: Funderar lite ......mmm .....hummmm .......Jo, så är det nog ........... sett ur fattiglappens perspektiv ! :banghead:

:) Men det är klart .... en tillräckligt stor hojsamling verkar utjämnande :hello:

räven
2010-10-30, 16:41
:) Oxå kört lite idag. Framåtlutat, med hälarna strax under gumpen och till råga på allt på motorväg som sen blev vajerväg, totalt ca 6 mil ren transport. Alltså inte någon nöjestripp direkt men fick ändå lite frisk luft och det var ju skönt. Kan dra ihop sig till lite roligare körning i morgon. :cool:

Härligt väder i dag oxå, mer motsol.

Ove
2010-10-30, 17:28
Härligt väder i dag oxå, mer motsol.

:) Härligt väder här också men ingen sol som störde. Olle Å kom på besök på förmiddagen, fika med färdigbredda mackor som bara landade på mitt bord. Sen var vi runt i närområdet och tittade på en blivande oxe som heter Edvin, lite industrihistoria i området och lite av varje. Fågelskådningen gick sådär - ett råddjur, några kor och hästar och en plog med gäss som verkade flyga rur och retur. Nåja, det är lätt att komma vilse, vet själv. :rolleyes:

Hemma igen hamnade vi vid en gryta gulasch med äppelpaj efterpå. Sen styrde Olle kosan hemåt igen och är väl tillbaka i skymningen. Kul med besök och hojtur i skönt väder och i trevligt sällskap. :)

räven
2010-10-30, 17:44
Edvin har väl jag oxå träffat? Kul ni kunde ta en runda tillsamans. Vet det är värt att besöka ditt kök. Själv va jag å kollade vägar som fått ny beläggning i höst. Sk. Tjänsteförättning.

Ove
2010-10-30, 18:11
Edvin har väl jag oxå träffat? Kul ni kunde ta en runda tillsamans. Vet det är värt att besöka ditt kök. Själv va jag å kollade vägar som fått ny beläggning i höst. Sk. Tjänsteförättning.

Japp Du har träffat Edvin men nu är det lite mer av honom.

:) Tack för vänligheten om köket men den här gången var det Kökschefen som stod för det hela. Henne har du ju också träffat. :)

Bra att du håller koll på vägarna. Du kan ta en sväng hitåt också för vi har en massa grus och skit på asfalten så det gäller att ta det försiktigt.

GeCe
2010-10-31, 04:44
Putsar man linsen och är pedant så får man stå ut med ett och annat.... :aetsch::cheers:


Trakasserier och mobbing skulle jag vilja kalla det! :eek: Pedant vad är det förresten! :confused:

GeCe
2010-10-31, 04:58
:hmmmm2: Funderar lite ......mmm .....hummmm .......Jo, så är det nog ........... sett ur fattiglappens perspektiv ! :banghead:

:) Men det är klart .... en tillräckligt stor hojsamling verkar utjämnande :hello:


Trakasserier och mobbing skulle jag vilja kalla det! :eek: :confused:

:eek: Luktar lite avundsjuka här av någon underlig anledninga. Djälva sur lukt! Får man inte ha en hobby utan att någon känner sig trampad på tårna va.......efter ha jobbat och slitit i ett helt liv och fått några fattiga kronor över.
Kankse dags att lägga ned mitt engagemang på den här sajten om det ska vara på detta viset det har jag inget behov av. Mina hojar kostar inte mer utan snarare mindre tillsammans än vad många av storcykelägare och halvproffesionella touringrävar har betalt för endast EN cykel. Och jag har inte sett eller hört kritik mot något sådant här tidigare. Detta här var nog ett av de grövsta påhopp och oförskämmaste dumheter jag sett och läst på en MC-sajt någon gång.

Tack för ordet! Det kanske blev mitt sista!

Ove
2010-10-31, 09:23
Trakasserier och mobbing skulle jag vilja kalla det! :eek: :confused:
Tack för ordet! Det kanske blev mitt sista!

:eek: Men ojdå va du tar i! :fight: :hmmmm2:

DearHunter
2010-10-31, 13:33
Que.. ?? .. det är väl ingen som trakasserar dig.
Visst driver vi med varandra, därav: ;) :aetsch:.

Men om Du inte är upplagd för lite skämt så ber jag om ursäkt. Det hela är ett missförstånd tror jag.

Ove
2010-10-31, 15:56
:) Idrott på TV idag, MotoGP! Jösses vilka körningar i både Moto2 och i stora klassen! :eek: Bara 125 kvar men sen är det nog för sent att ta ut en hoj och köra själv för idag mörknar det väl en timma tidigare än igår? ....eller hur är det nu?? :hmmmm2:

GeCe
2010-10-31, 16:01
Cykel 1: 45 kanske något + för ev extra tillbehör.

Cykel 2: 18 kanske i bästa fall med nya däcken + lite tillbehör.

Cykel 3: 11/12 kanske.

Moppen: Kanske 9 i bästa fall åt rätt köpare men det hänger det ju alltid på.

Summa summarium! C:a 85 tusen i bästa fall för dessa gamla hojar tillsammans, och det ska man missunnas......:confused:

Åker aldrig på utlands-semester och har inga andra inga andra dyra vanor, springer aldrig på krogen t.ex. Den sammanlagda summan blir halva nypriset för en Tysk tuttehoj ala GS modell större och jag aldrig hört någon fått kritik för att ha haft en för dyr tutte-hoj t-ex. För att inte tala om alla andra stora hoj-monster som finns representerat här på hojsidan. Men jag ska kritiseras, varför! :confused:

GeCe
2010-10-31, 16:04
Trakasserier och mobbing skulle jag vilja kalla det! :eek: Pedant vad är det förresten! :confused:

Upprepar: Vad är en pedant i detta sammanhang? :confused:

Ove
2010-10-31, 16:24
Men jag ska kritiseras, varför! :confused:

:hmmmm2: Läs gärna tillbaka lite. Finns ingen mobbing, avund, kritik eller vad du vill. Däremot lite skämt vilket du själv inte brukar vara främmande för. När någon serverar en passning brukar det komma något tillbaka och det brukar ske med glada miner.

Föreslår att vi lägger ner den här debatten nu. :shakehands:

GeCe
2010-10-31, 17:21
:hmmmm2: Läs gärna tillbaka lite. Finns ingen mobbing, avund, kritik eller vad du vill. Däremot lite skämt vilket du själv inte brukar vara främmande för. När någon serverar en passning brukar det komma något tillbaka och det brukar ske med glada miner.

Föreslår att vi lägger ner den här debatten nu. :shakehands:

Hm...kanske lugnast så men vem är pedant i detta sammhang undrar jag fortfarande där mc-körning handlar så mycket om säkerhet. :confused:

Men det är kanske bara är storkäften himself DearHunter som gapat över lite mer än vad han klarar av! :eek:

Ove
2010-10-31, 17:48
Hm...kanske lugnast så men vem är pedant i detta sammhang undrar jag fortfarande där mc-körning handlar så mycket om säkerhet. :confused:

Men det är kanske bara är storkäften himself DearHunter som gapat över lite mer än vad han klarar av! :eek:

:hmmmm2: Som sagt: :shakehands: :knuddel: :dancing:

räven
2010-10-31, 17:56
Ursäkta men nu fattar jag nada. Ska vi träffas å köra hoj å ha kul? Vems hoj som kostar mest eller minst kan vi väl skita i. Har det något med saken att göra ?

tore
2010-10-31, 17:58
Trakasserier och mobbing skulle jag vilja kalla det! :eek: :confused:

:eek: Luktar lite avundsjuka här av någon underlig anledninga. Djälva sur lukt! Får man inte ha en hobby utan att någon känner sig trampad på tårna va.......efter ha jobbat och slitit i ett helt liv och fått några fattiga kronor över.
Kankse dags att lägga ned mitt engagemang på den här sajten om det ska vara på detta viset det har jag inget behov av. Mina hojar kostar inte mer utan snarare mindre tillsammans än vad många av storcykelägare och halvproffesionella touringrävar har betalt för endast EN cykel. Och jag har inte sett eller hört kritik mot något sådant här tidigare. Detta här var nog ett av de grövsta påhopp och oförskämmaste dumheter jag sett och läst på en MC-sajt någon gång.

Tack för ordet! Det kanske blev mitt sista!

[QUOTE=GeCe;46328]Bidde en liten whisky igår kväll.

Hoppsan....................blev det en för mycke?

Ove
2010-10-31, 20:14
Ursäkta men nu fattar jag nada. Ska vi träffas å köra hoj å ha kul? Vems hoj som kostar mest eller minst kan vi väl skita i. Har det något med saken att göra ?

:) Nejdå! Min kostar minst men jag är bara glad för det. Klart att vi ska träffas köra och ha kul. :)

Ove
2010-10-31, 20:19
[Hoppsan....................blev det en för mycke?

:hello: Hej Tore! Det var längesen. Nej lugn vilar sjön och nu ska vi se fram emot våren.

Hur är det i de norra delarna av riket? Har ni monterat skidorna ännu. :)

Olle Å
2010-10-31, 22:03
Hejsan Tore. Undrar om du var den Tore som skulle följa med på en tur till Norge i våras med utgång från Borgvik, men blev sjuk?
Jag funderar på en tur nästa år igen, men då bara för 60+ för att få ett lite lugnare tempo.

Vi diskuteraqr inte hojpriser utan vi har det bara trevligt och åker.

GeCe
2010-10-31, 22:50
Ursäkta men nu fattar jag nada. Ska vi träffas å köra hoj å ha kul? Vems hoj som kostar mest eller minst kan vi väl skita i. Har det något med saken att göra ?


Håller med, dom efter person och var och en åker på vad han/hon vill utan diskussioner och avundsjuka. Är själv inte avundsam mot någon annan här och gläds med alla som har förstånd att uppskatta hojåkandet "ädla" konst och njuta av naturen. :knuddel:

Har jag trampat någon på tårna genom att överdriva något ber jag alla om ursäkt. Kan ju möjligtvis ha att göra med att jag sista månaderna genomgått fler skittuffa cellgiftbehandlingar för min cancer och mitt humör inte varit den bästa. Ingen ursäkt men en förklaring kanske. :dancing:

tore
2010-11-01, 19:34
:hello: Hej Tore! Det var längesen. Nej lugn vilar sjön och nu ska vi se fram emot våren.

Hur är det i de norra delarna av riket? Har ni monterat skidorna ännu. :)

Hej
Här är det grönt o plusgrader så det är rullskidor som isåfall gäller dock inte för mig

Har i helgen varit ut o sett på Snöskoterns Dag som det kallas när ÅF visar -11 modellerna samt alla möjliga tillbehör som finns att köpa

Ove
2010-11-01, 19:55
Hej
Här är det grönt o plusgrader så det är rullskidor som isåfall gäller dock inte för mig

Jaha! Väder som här då ungefär. Körbart och fint bara man ids dra å sig stället med en extra tröja under. Snöscooter på mina trakter skulle nog vara att betrakta som ett säkert sätt att få en snöfri vinter. men det får nog bli en satsning på en snöslunga istället. Handflytta snö är väl ungefär lika kul var man än bor och knappast att se som motion. Första snön kommer nog snart men jag hoppas att det bara blir kortvarigt. :rolleyes:

tore
2010-11-01, 20:12
Hejsan Tore. Undrar om du var den Tore som skulle följa med på en tur till Norge i våras med utgång från Borgvik, men blev sjuk?
Jag funderar på en tur nästa år igen, men då bara för 60+ för att få ett lite lugnare tempo.

Vi diskuteraqr inte hojpriser utan vi har det bara trevligt och åker.

Hej Olle
Javist är det den Tore som förberett planerat o sett fram mot den turen.

Blev tempot uppskruvat?? (jag kanske inte hade hängt med)

Ser att du har planer på en 60+träff i Sverige vilket även det låter intressant

Just nu är det Snöskotersäsongen som står för dörren men ingen snö ännu.

Olle Å
2010-11-02, 17:42
Hej Olle
Javist är det den Tore som förberett planerat o sett fram mot den turen.

Blev tempot uppskruvat?? (jag kanske inte hade hängt med)

Ser att du har planer på en 60+träff i Sverige vilket även det låter intressant

Just nu är det Snöskotersäsongen som står för dörren men ingen snö ännu.

Hejsan Tore
Som reseledare måste man ju anpassa farten efter deltagarna.
En 60+ helg kommer att presenteras så småningom, samt en 60+-tripp till Norge. Kanske direkt efter 60+ helgen.

räven
2010-11-02, 18:03
Bra Olle, vet jag att du har lite att spåna på under vintern. Hittade lite nya norgevägar i somras som va fina. Dock en del grus. Vet alla gillar inte grusvägar, även om man kör lugnt.

GeCe
2010-11-03, 08:24
Tack för mig grabbar och tjejer nu slutar jag skriva på hojen men mina inlägg här på 60+ kommer att finnas kvar då de är för många att radera. :) :) :)

Ove
2010-11-04, 12:45
Tack för mig grabbar och tjejer nu slutar jag skriva på hojen men mina inlägg här på 60+ kommer att finnas kvar då de är för många att radera. :) :) :)

:( Synd, men du gör som du vill. Vi vet var du finns och får hålla kontakt på annat sätt. :hello:

Ove
2010-11-04, 18:26
:hmmmm2: Undrar vad som händer i MC-världen. Knäppp tyyyst på alla fora? Har alla gått i ide och dratt mossan över sig och väntar på våren? :sleep:

:) Nåja, vi brukar väl ligga lågt några veckor på höstkanten så varför inte i år också. Men snart ni, börjar planeringen för allt som skall göras sen efter 1/1 -11!! Vi ska planera så att det kommer att fylle ett par hojsäsonger om man ska hinna med allt, även detta i vanlig ordning. :rolleyes:

Första planerade brukar bli till nån sjö med fåglar och/eller ormar i höjd med tjällossningen och sen mera fåglar, tranor. sen var det majturen som kanske blir en tradition. Det blir nog bra :flute:

räven
2010-11-04, 22:08
Brukar bli så när höstdeppet tar vid. Planer piggar upp. Ska gå ut i skogen i morgon.

Olle Å
2010-11-04, 22:40
Det är klart att lite deppad blir man ju, för att det är mörkt tidigt och ett jäkla otrevligt väder ibland.
Ställer dock inte in hojen för gott utan tar en liten tur då och då. Skall bara sätta lillhojen i ordning med dubbdäck, så kan vitern komma. Hoppas bara att den inte blir lika kall som den förra. Skall väl så småningom planera en tur till Norge och en 60+ tur till våren.
Att kolla på tranorna är ju en trevlig utflykt som brukar avslutas med en lunch någonstans. Brukar vara intressant att kolla fågelstatistiken dag för dag för att fötsöka pricka in rekordmånga pippisar den dagen man tittar på dem.
Det värsta tycker jag ju att åren går fortare och fortare. Tänk när man gick i skolan eller väntade på körkortet..............En del saker minns man ju väldigt väl, första cykeln, första moppen, första hojen och första bilen, första .................

Ove
2010-11-05, 13:54
Det värsta tycker jag ju att åren går fortare och fortare. Tänk när man gick i skolan eller väntade på körkortet..............En del saker minns man ju väldigt väl, första cykeln, första moppen, första hojen och första bilen, första .................

:p ....................... första vaddå? :D :rolleyes: ;)

:) Jodå minnen har vi lite till mans. Särskillt hur spännande det var att ge sig på något man aldrig provat förut och det nervpirret man kände. Blir jag skadad eller gör det bara skitont om det inte lyckas och jag ändå överlever?. :cool:

Ove
2010-11-05, 18:45
Haver idag haft en liten diskussion om långkallingar med några damer. Vi har haft långkalsongsåret framför andra och i år i motsats till vad det varit tidigare så har det varit både snyggt och sexigt. :hmmmm2:

Sen tidernas begynnelse har detta plagg benämts erotikdödare, sexkillers o.s.v.. Alla har varit överens om att det är det fulaste som man kan ta på sin kropp och att visa sig offentligt i detta plagg har alltid varit tabu. :eek:

Plötsligt kommer nån trendnisse på att det är jätteraffigt och varenda feminin från dom yngsta till dom äldsta går plötsligt finklädda i klänning och långkalsonger, shorts och långkalsonger, mummelbyxor och långkalsonger eller bara långkalsonger! Finns ingen hejd och det är precis lika fult som det alltid har varit.

Nämenvaf - n. Det är nästan som slutet -80 talet när varenda fruntimmer såg ut som dom var proffs i NHL med axelvaddar så örsnibbarna försvann. Det var också skitfult men årets mode har nog varit värre och vi har ännu inte sett vad som kommer. :rolleyes:

Olle Å
2010-11-07, 10:59
Nu skall vi inte hetsa upp oss, Ove. Vi såg nog lika jäkliga ut i våra föräldrars ögon.

Nina
2010-11-08, 06:38
Tjena grabbar, Ove menar nog Leggings (kalsongerna)!

1979/1980 var det snickarbyxor som var på modet, minns jag. Såna skulle man ha absolut. ;)
Några år senare, under 80-talet nån gång hade jag en pepitarutig kavaj med axelvaddar (fast inga breda sådana), den skulle man för övrigt kavla upp ärmarna på minns jag, det var töntigt att ha ärmarna helt nersläppta. Det var mode då, samt cericerosa stövlar liksom örhängen dito i samma färg. Och hockeyfrilla.

Under 90-talet nån gång var det leggings med fothälla, modell skidbyxor som var på modet. Till det skulle man ha vit skjorta (helst). Det var också mode med svart/vita färger, alltså svarta byxor med vit skjorta dito.

Det jag dock tycker är okvinnligt är stövlar med tjocka klackar på, de var mode för några år sen och alla precis alla utom jag gick i såna. Nu ska det vara pumps igen (jippi, de är mer kvinnliga), just nu ska man dessutom ha brun handväska för övrigt. Jeans är på modet igen men det har jag alltid gått runt i, färgerna har dock skiftat men jeans har jag alltid haft. Även khaki och övriga byxor med benfickor på kan jag gå i men inga andra. :)

räven
2010-11-08, 13:00
Eftersom jag inte är så modemedveten använder jag antal långkalsonger efter kylan. Däremot har jag på senare tid lärt mig att använda dom i rätt ordning så det gör bästa nytta. Ingen bommull närmast kroppen å så vidare.

Ove
2010-11-11, 22:05
Eftersom jag inte är så modemedveten använder jag antal långkalsonger efter kylan. Däremot har jag på senare tid lärt mig att använda dom i rätt ordning så det gör bästa nytta. Ingen bommull närmast kroppen å så vidare.

:) Algen ar skjuten i morse. Sjalv har jag ca 20- 25 grader under dagen och deltog inte i drevet.

Pa hemmaplan var det visst nagon minusgrad och 15 cn sno.

Finns inga prickar over a,a och o pa den har apparaten:mad:

Olle Å
2010-11-12, 08:52
:) Algen ar skjuten i morse. Sjalv har jag ca 20- 25 grader under dagen och deltog inte i drevet.

Pa hemmaplan var det visst nagon minusgrad och 15 cn sno.

Finns inga prickar over a,a och o pa den har apparaten:mad:
Det där med prickar eller inte kan ju få konsekvenser i vissa fall. En ökänd person kan ju bli okänd.
Fått lite av den varan även här i Värmland. Ska försöka komma ut på en liten premiär halktur i helgen om nu bara snön behagar ligga kvar. Annar så räcker det med denna korta vinter med tanke vad vi fick av den förra.

räven
2010-11-12, 09:55
Javist jätteviktigt med prickar å ringar, tex. vem faen är Olle A. Skitjobb just nu, ombyggnad av avloppet. Lovat +8 i helgen, liten grussafari kanske.

GeCe
2010-11-12, 11:15
Javist jätteviktigt med prickar å ringar, tex. vem faen är Olle A. Skitjobb just nu, ombyggnad av avloppet. Lovat +8 i helgen, liten grussafari kanske.

Du kan väl dela med dig lite av graderna då jag har en ny allroadare som måste testas. Kom igen nu vädermakaren!

räven
2010-11-12, 11:25
Sorry. mycket egoistisk med graderna i nov. Men du får nog 5+ där uppe om jag inte misstolkat yr.no.

Ove
2010-11-15, 11:59
:hello: Hej igen på er alla. Kom hem igår efter en vecka i Spanien. Vi bodde i en mindre stad som heter Nerja och uttalas Nerscha. Vi åkte runt med buss till en massa ställen. Granada, Malaga, Sevilla, Gibraltar o.s.v. och gick till fots på gränsen till min förmåga när vi var på plats. Hårt att åka på "pensionärsresor".

Vädret var fint, 20 - 25 grader, kanske mera ibland och vi hade en dag med regn och 12 grader för att jämna ut det hela. Ungefär som svensk sommar när den är som bäst.

Tittade på vägar som jag brukar och blir alltid förvånad över hur långt efter vi är här hemma när det gäller att bygga säkerhet. Det är klart att de 410 miljarder euro som Spanien fått sen dom gick med i EU har gjort att dom kunnat satsa ordentligt på vägarna. Räckena på nybyggda vägar är ofta lägre än här hemma och har underglidningsskydd i kurvorna. Vajerräck verkar inte existera. Detta gäller rel. nya vägar, de gamla är som dom är.

Roade mig som vanligt att titta på hojbeståndet. Små scooters vanligast men det finns även en stor andel av MC 125 cc upp till 650cc. En och annan HD dök upp och hade väldigt behagliga ljudnivåer. De enda som bullrade var ett par offroadmaskiner som busade omkring i en av svenskbyarna där nere. Lustigt nog var dom hojarna två av dom få som var rena och putsade och förarna var de enda jag såg med hel utrustning. Var dom månne svenskar?

Väl hemma i Sverige igen ligger det något vitt i högar och strängar? Hoppas att det försvinner igen för nu har jag ett visst åksug efter att bara fått titta på i en vecka. :rolleyes:

räven
2010-11-15, 15:59
Välkommen hem till den svenska hösten. Du kunde ju hyrt en liten moppe där nere.

Ove
2010-11-15, 17:23
Välkommen hem till den svenska hösten. Du kunde ju hyrt en liten moppe där nere.

:eek: Helt omöjligt! Ingen fritid på såna resor. Och sen var det :cheers: var gång det var :eating: och sen lite :cheers: däremellan.

:hmmmm2: Får bli några vita veckor, nja dagar iallafall.

räven
2010-11-15, 17:49
Hoppas du kommer ihåg Alhambra, mysigt ställe. Tog en hojtur dit 1977.

Ove
2010-11-15, 19:14
Hoppas du kommer ihåg Alhambra, mysigt ställe. Tog en hojtur dit 1977.

Hoppas du hade bättre väder. Vi hade +12 och ösregn tidvis och däremellan bara regn. Men anläggningen var fin.

GeCe
2010-11-15, 22:47
Sorry. mycket egoistisk med graderna i nov. Men du får nog 5+ där uppe om jag inte misstolkat yr.no.
Det blev -5 gr. :eek: Och ingen sol! :mad:

GeCe
2010-11-15, 22:51
:hello: Hej igen på er alla. Kom hem igår efter en vecka i Spanien. Vi bodde i en mindre stad som heter Nerja och uttalas Nerscha. Vi åkte runt med buss till en massa ställen. Granada, Malaga, Sevilla, Gibraltar o.s.v. och gick till fots på gränsen till min förmåga när vi var på plats. Hårt att åka på "pensionärsresor".

Vädret var fint, 20 - 25 grader, kanske mera ibland och vi hade en dag med regn och 12 grader för att jämna ut det hela. Ungefär som svensk sommar när den är som bäst.

Tittade på vägar som jag brukar och blir alltid förvånad över hur långt efter vi är här hemma när det gäller att bygga säkerhet. Det är klart att de 410 miljarder euro som Spanien fått sen dom gick med i EU har gjort att dom kunnat satsa ordentligt på vägarna. Räckena på nybyggda vägar är ofta lägre än här hemma och har underglidningsskydd i kurvorna. Vajerräck verkar inte existera. Detta gäller rel. nya vägar, de gamla är som dom är.

Roade mig som vanligt att titta på hojbeståndet. Små scooters vanligast men det finns även en stor andel av MC 125 cc upp till 650cc. En och annan HD dök upp och hade väldigt behagliga ljudnivåer. De enda som bullrade var ett par offroadmaskiner som busade omkring i en av svenskbyarna där nere. Lustigt nog var dom hojarna två av dom få som var rena och putsade och förarna var de enda jag såg med hel utrustning. Var dom månne svenskar?

Väl hemma i Sverige igen ligger det något vitt i högar och strängar? Hoppas att det försvinner igen för nu har jag ett visst åksug efter att bara fått titta på i en vecka. :rolleyes:


Välkommen hem och skönt att du är tillrätta igen! Bara att avakta lite tjänligt väder för räven är inte att förlita sig på denna årstid. :banana:

räven
2010-11-15, 23:06
Rätt, opålitlig mellan älgjakten å gäddleken. Har börjat plocka av extrautrustning från GSen nu. Så jag räknar inte med hojväder på en tid.

Ove
2010-11-16, 15:23
Rätt, opålitlig mellan älgjakten å gäddleken. Har börjat plocka av extrautrustning från GSen nu. Så jag räknar inte med hojväder på en tid.

:confused: Hmmm....? Fungerar inte dom där tyskorna utan extrautrustning? Det gör japanskorna! Jag kan köra flera mil utan både väskor och GPS. :D :cool:

räven
2010-11-16, 18:31
Extra långkallingar måste med. sen har man inget att kolla solen mot. Färjad ruta är bra för reflexkänsliga gamla ögon. Nån skvätt lapp här å var är bra för dom tvättlata. Bekvämlighetsfaktorer.

GeCe
2010-11-16, 19:03
:confused: Hmmm....? Fungerar inte dom där tyskorna utan extrautrustning? Det gör japanskorna! Jag kan köra flera mil utan både väskor och GPS. :D :cool:


Ödets lotter är outgrundliga??...... Mina japanskor går inte alls att köra utan extrautrustning, helst i dubbla uppsättningar. :confused:

Ove
2010-11-16, 19:15
Extra långkallingar måste med. Bekvämlighetsfaktorer.

:p Kissnödig med dubbla långkallingar är inte bekvämt!!! :mad::D

räven
2010-11-16, 21:57
:p Kissnödig med dubbla långkallingar är inte bekvämt!!! :mad::D

Hihi, man får leta en stund.

Olle Å
2010-11-17, 09:51
Påminner mig om en gång jag var på väg till Stockholm på ett möte med HOORC.
Det var bara ett par grader varmt och småregnade och helt plötsligt måste jag pinka. Först hitta ett ställe och stanna på, sedan försöka knäppa upp och dra ner alla kläder med lite stelfrusna fingrar. Tur att man inte är tjej i sådana situationer.
Något konstigt är det om man stannar lite ogenerat ipå en liten väg för att pinka och inte sett någon på flera mil, då jäklar kommer det en bil. Har faktiskt hänt mig tre gånger de sista åren.
Slutsasten blir att om du får fel på hojen så är chansen att få hjälp i ödemarken större om du ställer dig och pinkar samtidigt.

Mats Liifv
2010-11-17, 10:06
Slutsasten blir att om du får fel på hojen så är chansen att få hjälp i ödemarken större om du ställer dig och pinkar samtidigt.Ha ha ha, kan säga att jag delar Olles erfarenheter på det området!

Hasselman
2010-11-17, 19:15
Något konstigt är det om man stannar lite ogenerat på en liten väg för att pinka och inte sett någon på flera mil, då jäklar kommer det en bil. Slutsasten blir att om du får fel på hojen så är chansen att få hjälp i ödemarken större om du ställer dig och pinkar samtidigt.
Man behöver inte få fel på hojen för att behöva hjälp ifall man stannat för en pinkpaus, det räcker med att pinka på ett elstängsel. :banghead: Jag gör inte om det o rekommenderar ingen annan att prova heller. Det sägs vara bra att lära sig av sina misstag. Vissa misstag kan man ju låta andra göra och ändå lära sig av. :flute:

GeCe
2010-11-17, 22:33
Man behöver inte få fel på hojen för att behöva hjälp ifall man stannat för en pinkpaus, det räcker med att pinka på ett elstängsel. :banghead: Jag gör inte om det o rekommenderar ingen annan att prova heller. Det sägs vara bra att lära sig av sina misstag. Vissa misstag kan man ju låta andra göra och ändå lära sig av. :flute:


Ojdå, kanske blev lite bananadans! :banana:

Hasselman
2010-11-18, 00:10
Ojdå, kanske blev lite bananadans! :banana:

Så mycket dans blev det inte men nog kändes det i "bananen" ;)

F'resten måste jag be om ursäkt för att jag läger min näsa i blöt här. Vi småpojkar runt 50 hör ju inte hemma här :cool:

räven
2010-11-18, 08:13
Nåja, alla är välkomna att ha innlägg på 60+ tråden. Har man sen tidigt börjat prya med någon 60+ väst så måste man bara vara med med synpunkter. Har man sen goda råd att komma med (eltrådspinkning) är det extra värdefullt.

Ove
2010-11-18, 10:40
F'resten måste jag be om ursäkt för att jag läger min näsa i blöt här. Vi småpojkar runt 50 hör ju inte hemma här :cool:

:D Rätt som Räven säger, pryoelever, d.v.s. blivande 60+;are är alltid välkomna! Man måste tänka på föryngringen och tänka framåt. En 50+;are är 60+ i en grisblink och för en 40+ får grisen kanske blinka två gånger. 30+;aren har redan kommit halvvägs. Tiden går fort! :eek:

Sen att frächa upp de lärdomar vi själva glömt är inte fel. :rolleyes: :D

Hasselman
2010-11-18, 15:50
Tackar! för välkomnandet.

Jag betvilvlar i.o.f.s att någon som provat elstängselpinkande glömmer det, hur nära seniliteten än är förestående :)

tore
2010-11-18, 18:09
Håller med dig Hasselman en som oxå provat för sisådär 65 år sen


Tore

GeCe
2010-11-18, 19:57
"Hangaroands" som nästan har åldern inne är alltid välkommna!

Ove
2010-11-19, 09:07
"Hangaroands" som nästan har åldern inne är alltid välkommna!

:) Asch då! Ålder spelar ingen roll bara man har det rätta sinnelaget. Ungdom är ett övergående handikapp. :D :rolleyes:

GeCe
2010-11-19, 09:17
:) Asch då! Ålder spelar ingen roll bara man har det rätta sinnelaget. Ungdom är ett övergående handikapp. :D :rolleyes:


Inga överdrifter nu Ove men i min värld tar ungdomen slut vis trettio!

Olle Å
2010-11-19, 09:40
:) Asch då! Ålder spelar ingen roll bara man har det rätta sinnelaget. Ungdom är ett övergående handikapp. :D :rolleyes:

Det vete tusan. många får ju barnasinnet tillbaka på äldre dar och då kan det ju vara ett handikapp.
Jag känner mig i allafall inte äldre förutom då jag skall försöka stå på händer.
Sen skall man nog hålla isär åldrarna. dels den kroppsliga och den sinnliga.
Den saken är ju bevisad, att om man känner sig lite nera skall man antingen pinka på ett elstängsel eller hålla i det. Effekten är verkligen slående. Man blir verkligen på alerten och säger saker som man i vanliga fall inte gör. Om någon inte tror på mig så kan jag låta vederbörande prova på något av mina stängsel.
Jag gillar i allafall inte denna barfrost som ställer till det på vägarna. Vill gärna ha ett snölager på småvägarna först, så man kan ha dubbarna iskruvade. Tänk er en solig vinterdag med gnistrande snö och någon grad kallt och mycket snö. Då är det faktiskt en upplevelse att knalla runt på de mindre trafikerade vägarna som ju brukar vara fria från både turister och mygg då.

GeCe
2010-11-19, 16:47
Det vete tusan. många får ju barnasinnet tillbaka på äldre dar och då kan det ju vara ett handikapp.
Jag känner mig i allafall inte äldre förutom då jag skall försöka stå på händer.
Sen skall man nog hålla isär åldrarna. dels den kroppsliga och den sinnliga.
Den saken är ju bevisad, att om man känner sig lite nera skall man antingen pinka på ett elstängsel eller hålla i det. Effekten är verkligen slående. Man blir verkligen på alerten och säger saker som man i vanliga fall inte gör. Om någon inte tror på mig så kan jag låta vederbörande prova på något av mina stängsel.
Jag gillar i allafall inte denna barfrost som ställer till det på vägarna. Vill gärna ha ett snölager på småvägarna först, så man kan ha dubbarna iskruvade. Tänk er en solig vinterdag med gnistrande snö och någon grad kallt och mycket snö. Då är det faktiskt en upplevelse att knalla runt på de mindre trafikerade vägarna som ju brukar vara fria från både turister och mygg då.

Säger samma sak "det vete tusan" om det här med barnasinnet!
Tycker man fått tillbaks en del men jag njuter av det och tycker bara det är kul. Kan ju ha att göra med att tiden räcker bättre till nu för tiden.

Sen är det väl inte bara av ondo att kylan kommer före snön det går ju hårt åt sniglar och annat mög som är skönt att bli av med. Annars har jag allroadarn stående stand-by här men just nu ser det inget vidare ut kallt som satan. Riktiga ishavsvindar från nordan dessa dagar som vi får se till att dela med oss av till räven eftersom han var så snål med solen här tidigare.

räven
2010-11-19, 17:54
Säger samma sak "det vete tusan" om det här med barnasinnet!
Tycker man fått tillbaks en del men jag njuter av det och tycker bara det är kul. Kan ju ha att göra med att tiden räcker bättre till nu för tiden.

Sen är det väl inte bara av ondo att kylan kommer före snön det går ju hårt åt sniglar och annat mög som är skönt att bli av med. Annars har jag allroadarn stående stand-by här men just nu ser det inget vidare ut kallt som satan. Riktiga ishavsvindar från nordan dessa dagar som vi får se till att dela med oss av till räven eftersom han var så snål med solen här tidigare.

Jag vet, hämden är ljuv, redan väller ner snöblask över mig. Sämsta skit vad man än har för plan. Nu +0,5 å snöblandat regn, bara att bita ihop.

Olle Å
2010-11-20, 08:54
Hoppas snigeljäklarna får sig en omgång nu. Jans snö har kommit hit till Värmland. Hoppas bara att vi inte får anledning att döpa om landskapet till Köldland men tanke på förra vintern.
Mycket kallt och mycken snö verkar ju fertilitetsbromsande på vildsvinen som enligt många bönder är mycket bra med tanke på vad de ställer till med. Trafikanterna löper ju ganska stor risk i möte med grisarna. Jägarna vill ju som vanligt ha mera vilt för sitt nöjes skull, så de blir väl inte glada åt en ny extremvinter.
Kanske det blir en premiärtur på snöunderlaget snart, hoppas jag.

Ove
2010-11-20, 09:08
Kanske det blir en premiärtur på snöunderlaget snart, hoppas jag.

:rolleyes: Blir väl som vanligt med vintern här - saltet faller tätare än snön på vägarna och allt av metall som kommer i närheten av eländet korroderar. :mad:

Skulle ha en gammal färdigrostad, fulldubbad härk att köra vinter med i så fall för dina fina vintervägar finns bara inte i den här delen.

Olle Å
2010-11-20, 09:24
Saltet på vägarna förstör hojen ganska effektivt. Körde ju många år till jobbet året runt. Det blev väl ca 1,5 mil om dagen som var saltad. Efter första vintern var hojen inte sig lik längre. Fälgarna matta och det började komma rostangrepp både här och där. All form av riktig grundlackering existerade inte. Det var bara att försöka göra rent och försöka se till att alla ställen som behövde vara smorda verkligen var det.

Ove
2010-11-20, 21:26
Det blåser isvindar runt kåken och det ligger snö på backen men brasan brinner och det är ganska skönt inne.

Cambozola på pepparkakor, hustrun dricker glögg och jag något som är godare enligt min mening. Skitväder kan också ha sin charm. :)

Olle Å
2010-11-21, 08:48
Snacka om olika lördagsnöjen. Fick färdigställa en murning på en yttervägg i går förmiddag i snöstorm
Hade ju räknat med att lägga vinterdäck på hojen, men det blir väl flera tillfällen. Det är jobbigt att vara pensionär för man hinner ju inte med någonting. Kanske beroende på att tiden går fortare och fortare. Tänk då vi var unga, vad otroligt lång en skoltermin var. Tycket ju faktiskt att vi hade en lång jäkla kall vinter alldeles nyligen. MEN DÅ ÄR JU VÅREN SNART HÄR.

Ove
2010-11-21, 10:47
Snacka om olika lördagsnöjen. Fick färdigställa en murning på en yttervägg i går förmiddag i snöstorm.
Tycket ju faktiskt att vi hade en lång jäkla kall vinter alldeles nyligen. MEN DÅ ÄR JU VÅREN SNART HÄR.

:eek: Nämen fy f-n! Mura i snöstorm! Huvva, jag fryser av bara tanken. :eek:

:hmmmm2: Jo lång och kall vinter är knappast vad man ser fram emot. Får väl hoppas på att Kung Bore tar sig ledigt ibland annars får man sikta framemot Mars. Det blir väl några avbrott mörkret. Jul är bra bortsett från det förb--nade julklappandet som jag innerligt avskyr. Nåja jag har minimerat det till nästan noll. Resten är OK. Nyår, Trettondag men sen är det bara att vänta. Får väl roa mig att försöka experimentera med mina skridskoinovationer. :D

räven
2010-11-21, 11:07
Har mitt vanliga vinternöje, klappa om kossorna i ladugården. Vi får se om jag tyar att fälla lite träd i vinter. Eller det bara blir husbehovsveden. Detta är ju en vinterterapi som får denna mörka årstid att gå lite lättare. Sen blir det ju mycket soffan oxå, magasinera vila till sommarutflykterna.

GeCe
2010-11-21, 14:04
:o Det är nog dags att ge upp om det här året och det blir nog till att "mura" in hojarna för den här gången. Man önskar att man hade en lagård att värma sig i men de tiderna är förbi tyvärr. Har dock fortfarande ved kvar att elda med som jag högg för 15-20 år sedan tack å lov.
Det finns alltid något i bedrövelsen att vara tacksam för ändå. ;)

Olle Å
2010-11-21, 17:14
:eek: Nämen fy f-n! Mura i snöstorm! Huvva, jag fryser av bara tanken. :eek:

:hmmmm2: Jo lång och kall vinter är knappast vad man ser fram emot. Får väl hoppas på att Kung Bore tar sig ledigt ibland annars får man sikta framemot Mars. Det blir väl några avbrott mörkret. Jul är bra bortsett från det förb--nade julklappandet som jag innerligt avskyr. Nåja jag har minimerat det till nästan noll. Resten är OK. Nyår, Trettondag men sen är det bara att vänta. Får väl roa mig att försöka experimentera med mina skridskoinovationer. :D
Glöm bara inte att du skall filmas när du kommer igång med skrinnandët.

Ove
2010-11-21, 18:56
Glöm bara inte att du skall filmas när du kommer igång med skrinnandët.

:thefinger: :bootyshake: :aetsch: Allt kommer att försigå i mörker och utom synhåll!!

räven
2010-11-21, 19:50
:thefinger: :bootyshake: :aetsch: Allt kommer att försigå i mörker och utom synhåll!!

Trams, man ska bjuda på vinterförströelse.

Ove
2010-11-21, 20:06
Trams, man ska bjuda på vinterförströelse.

:p Absolut inte! Iförd hela svartstället med hjälm och flytväst och kudde på ändan körandes svärmors rollator på isen? Nevvvver!! :thefinger:

Ove
2010-11-23, 11:22
:rofl: Vilken svintur att vi gjorde Östgötaresan i månadsskiftet Aug. - Sept!! :D

Tittar ut genom fönstret och det blåser hornstorm så att snön inte hinner landa men det gör den tydligen i öster. Jäkla tur att man inte måste ut med hoj idag och speciellt dom vägar vi åkte på då! Hade nog inte räckt med dubb och lovikavantar. :eek:

räven
2010-11-23, 14:37
Jag kan lova igenisat visir i dag, snöslask styv kuling. Tänk dig i kustbandet på småvägarna. Tur att vi inte vänta till nu.

GeCe
2010-11-23, 16:57
Rävens vinternöje består i att klappa kossorna och en annan får nöja sig med att klappa hojarna. Med ett par stycken i garaget är trivseln och trängseln stor för nu är säsongen uppgiven för i år. Vinterkonservering och mekandet får nu ta över om inte annat ska den lilla BMWn utrustas för sommarens äventyr och det efterlängtade grusåkandet kan ta vid igen. Så på sätt och vis tar ju aldrig säsongen helt slut här det blir bara lite paus med själva åkandet en stund.
Hur sjutton kunde man vara så dum så jag kunde inbilla mig att jag skulle klara mig utan en allround-hoj i "stallet"! :mad: Antagligen hjärnsläpp!

Avstår förresten mer än gärna att testa ventilationen i hjälmarna sådana här dagar!

Ove
2010-11-23, 17:40
Sitter och tänker tillbaka på en härlig tid förlängesen. Det var 1963 i tidig vinter. Kom åkande med några lumparkompisar på 26;an och plötsligt körde jag in i ett sjuhällsikes tjockt snömos på vägen. Helt utan all förvarning. Bilen flöt bara omkring på vägen och jag fick jobba en del för att få ner farten under planingsgräns. :eek:

Undrade va i he... är nu detta??? Jo en av kamraterna hade hört att man skulle göra försök med "rensaltning". Alltså man skulle inte behöva ploga ordentligt som man gjort tidigare och sand var inget som skulle finnas på vägen. Jag gapskrattade åt eländet kommer jag ihåg men vägverket fortsatte försöken och håller fortfarande på och provar.

Undrar om dom kommer att lyckas för hittills har inte vägarna kommit i närheten av den körbarhet som en riktig vinterväg hade innan saltet. På den tiden körde jag som de allra flesta med sommardäcken året runt och upplevde sällan att det var något problem. Enda gången man önskade grovmönstrat var väl när man lyckats backa in i en driva.

Återgång till det gamla är inget att hoppas på för det finns nog ingen kvar som sköta en vinterväg. :(:(

GeCe
2010-11-23, 22:29
Sitter och tänker tillbaka på en härlig tid förlängesen. Det var 1963 i tidig vinter. Kom åkande med några lumparkompisar på 26;an och plötsligt körde jag in i ett sjuhällsikes tjockt snömos på vägen. Helt utan all förvarning. Bilen flöt bara omkring på vägen och jag fick jobba en del för att få ner farten under planingsgräns. :eek:

Undrade va i he... är nu detta??? Jo en av kamraterna hade hört att man skulle göra försök med "rensaltning". Alltså man skulle inte behöva ploga ordentligt som man gjort tidigare och sand var inget som skulle finnas på vägen. Jag gapskrattade åt eländet kommer jag ihåg men vägverket fortsatte försöken och håller fortfarande på och provar.

Undrar om dom kommer att lyckas för hittills har inte vägarna kommit i närheten av den körbarhet som en riktig vinterväg hade innan saltet. På den tiden körde jag som de allra flesta med sommardäcken året runt och upplevde sällan att det var något problem. Enda gången man önskade grovmönstrat var väl när man lyckats backa in i en driva.

Återgång till det gamla är inget att hoppas på för det finns nog ingen kvar som sköta en vinterväg. :(:(

Ja du Ove det händer mycket konstigt i vår Herres hage. Räven klappar sin kossor och vi får klappa på våra hojar. Men räven har ju bara en hoj så det är väl snart gjort.
Men vintervägar som är riktiga sådana kan vi bara drömma om, sådana vi åkte på i vår ungdom. Även om jag i 16 år från 1980-1996 åkte på en sådan som var skött med en vägskrapa emellanåt och det var en fröjd att åka på efter varje skrapning men det var lite för långt emellan skrapningarna bara. Det var en inte vägverket själva som gjorde jobbet utan en privat entrepenör som gjorde det naturligtvis.. Om det var mer olyckor på den gamla tiden minns jag inte men någon anledning till att man gick över till salt finns säkert. Kan ju ha varit att vägskraporna och personalkostnader för dessa som var dyrare än saltet blev. Man plogar och saltar ju på samma gång så det torde ju vara betydligt billigare. Vi får väl kanske tänka att det blir billigare vägskatt på det viset. Fast rost kostar det också det vet väl du Ove :) Annars kan du fråga han som köpte din gamla fyrhjulsdrivna häck.

Ove
2010-11-23, 22:59
Men vintervägar som är riktiga sådana kan vi bara drömma om, sådana vi åkte på i vår ungdom. Även om jag i 16 år från 1980-1996 åkte på en sådan som var skött med en vägskrapa emellanåt och det var en fröjd att åka på efter varje skrapning men det var lite för långt emellan skrapningarna bara. Det var en inte vägverket själva som gjorde jobbet utan en privat entrepenör som gjorde det naturligtvis.. Om det var mer olyckor på den gamla tiden minns jag inte men någon anledning till att man gick över till salt finns säkert. Kan ju ha varit att vägskraporna och personalkostnader för dessa som var dyrare än saltet blev. Man plogar och saltar ju på samma gång så det torde ju vara betydligt billigare. Vi får väl kanske tänka att det blir billigare vägskatt på det viset. Fast rost kostar det också .

Problemet med saltet är att trafiken drar med sig det miltals vilket jag noterade många gånger när jag körde in i Norge som hade bättre vägunderhåll. 3 -4 mil innan däckena började greppa i isen. Det gör att det är väldigt svårt att hitta svenska osaltade vägar med bra väggrepp för det finns alltid en saltad i närheten. Timmerbilarna brukade tvätta av däcken med dieselolja innan dom åkte ut på skogsbilvägarna för att få grepp men det är väl varken miljövänligt eller rimligt för en vanlig vardagsbilist att göra.

Rost var det ja. Det var inte utan anledning som den utmärkta bilen Borgvard Isabella kallades "Hon dansar en sommar" och Opel Rekord "Gevalia - Alltid nyrostad"

Det sägs att man klarar rostproblemet genom att tvätta direkt när man varit ute i saltet men hur i H - e ska det gå till? Blöt bil i vinterkykla är inte kul och hur ska man kunna tvätta när man kommit till jobbet + tvätta när man kommer hem? Bil tvättas vid de högtidliga tillfällen när man kör i regn! ;)

GeCe
2010-11-24, 00:09
Problemet med saltet är att trafiken drar med sig det miltals vilket jag noterade många gånger när jag körde in i Norge som hade bättre vägunderhåll. 3 -4 mil innan däckena började greppa i isen. Det gör att det är väldigt svårt att hitta svenska osaltade vägar med bra väggrepp för det finns alltid en saltad i närheten. Timmerbilarna brukade tvätta av däcken med dieselolja innan dom åkte ut på skogsbilvägarna för att få grepp men det är väl varken miljövänligt eller rimligt för en vanlig vardagsbilist att göra.

Rost var det ja. Det var inte utan anledning som den utmärkta bilen Borgvard Isabella kallades "Hon dansar en sommar" och Opel Rekord "Gevalia - Alltid nyrostad"

Det sägs att man klarar rostproblemet genom att tvätta direkt när man varit ute i saltet men hur i H - e ska det gå till? Blöt bil i vinterkykla är inte kul och hur ska man kunna tvätta när man kommit till jobbet + tvätta när man kommer hem? Bil tvättas vid de högtidliga tillfällen när man kör i regn! ;)


Som det inte var tillräckligt med saltet dessutom blir det ju uppblandat med soppan som dubbarna river upp från asfalten som biter sig fast på den fina lacken. Hur skyddar man sig mot det annat än att se till att bilen är välvaxad ( teflonvax ) innan vintersäsongen och tvättar med shampo med vax i så fastnar inte skiten så hårt. Använder man sånt shampo behöver man dessutom bara vaxa speciellt bara på bilen lägre delar som är utsatt för den värsta skitspruten. Lite jobb men det är värt det om man är rädd om dyrgripen.
För dyrt med bil är det och den sämsta spargris som finns. Då förlorar man betydligt mindre money på en välvårdad MC och har f..n så mycket roligare under tiden än att åka i en plåtburk.
Här slutade vi med dubbdäck för 15 år sedan kan jag förtälja.

räven
2010-11-24, 00:14
Nu gnyr snöstormen runt knutarna, tänker å mins sommarturererna. Lyckades pricka in skapligt väder utom Norgetripp 2. Ganska blött i två dagar, medan metrologen lovat uppehåll. Är kanske inte så lätt att spå väder?
2011 borde bli tidig vår , lång sommar å fin höst. Motivation= köra mycket hoj. Bjuda inn till södra Småland å Blekingetur. Ja 2011 blir ett bra hojår, någon tur upp till Olle å Dalsland, Värmland där krökarna avlöser varandra. Minst två norgeturer med bra väder, Dalarna å fäbodarna. Bra med snöstorm, drömmarna startar, höstdeppet dämpas. 2011 blir ett sjuhellsiket Mc år

GeCe
2010-11-24, 00:53
[2011 blir ett sjuhellsiket Mc år[/QUOTE]


Det tummar vi på! :)

Olle Å
2010-11-24, 08:34
Fått hem ett nytrt däck som skall skruvdubbas, till lillhojen. Men som det nu verkar enligt lagen om alltings jäklighet (murphys lag ) så verkar det att bli otrevligt kallt nu, då det finns snö på småvägarna.
Undrar om det går att besikta en hoj nu, eller om SBP väntar till snöfria vägar.

räven
2010-11-25, 10:54
Jäkla lappmögel, komma å skymma det vackra smålänska landskapet.

GeCe
2010-11-25, 15:03
Jäkla lappmögel, komma å skymma det vackra smålänska landskapet.

Lider du av lappmögel-allergi bor du bor för långt från ekvatorn trots allt! Här uppe är vi härdade sedan födsel och ohejdad vana. :)

Ove
2010-11-28, 22:02
:mad: Nu vill jag meddela att jag är innihel---te trött på ett satans skitväder som pågått under minst en månad men kanske någon enstaka liten blåsig solglimt bara för att retas! :mad: Snön kan man väl hantera - men den där blåsten som drar genom märg och ben och gör att man kan frysa i en bastu. :confused:

Smet ivag till Spanien en vecka och kom ifrån första snöovädret och trodde att nu går det att köra när jag kommer hem. Icke! Inte alls! Kallt blåsigt och halt utan uppehåll. Nu har jag hängt in kläderna i en garderob och där får dom vara kvar tills det är dags igen men jag misstänker att det inte blir av förrän i Mars. :bawling:

räven
2010-11-28, 23:05
Just, bara jul å nyår varit ser man framåt igen. Snön vräker ner, vinden driver ihop det där det inte ska vara. Jäkla miljöförstöring att flytta skiten som ska smälta bort. I fjol kostade det minst 100l. diesel till ingen nytta. Bhaa.
Men våren kommer kvikt, tålamod.

GeCe
2010-11-29, 18:15
Jäkla miljöförstöring att flytta skiten som ska smälta bort. I fjol kostade det minst 100l. diesel till ingen nytta. Bhaa.


Ungefär som Gunde Johansson skrev i "Torparvisan"; :eek: Råken te hugg någon meter med ve kommer det bara någon å eldar upp ett. :thefinger:

Olle Å
2010-11-29, 21:16
Inte har jag då märkt att någom vill ta mina surt ihopskottade snöhögar. Funderar docK på om grannen har huggit veden. Hmmmm:mad:
Det var en gubbe i Uppland för ganska länge sedan som märkte att någon jäkel hade stulit lite av hans uppstaplade spisved. Gubben fann ju på råd och borrade ett hål i några vedträn stoppade i en bit av en dynamitpatron med tillhörande tänhatt och pluggade igen hålen. :DSedan behövde han bara vänta till den misstänkte grannen kom utrusande strax efter att det hade hörts en dov smäll som fick hela järnspisen att bokstavligen gå upp i rök.:thefinger:

GeCe
2010-11-30, 06:05
Det var en gubbe i Uppland för ganska länge sedan som märkte att någon jäkel hade stulit lite av hans uppstaplade spisved. Gubben fann ju på råd och borrade ett hål i några vedträn stoppade i en bit av en dynamitpatron med tillhörande tänhatt och pluggade igen hålen. :DSedan behövde han bara vänta till den misstänkte grannen kom utrusande strax efter att det hade hörts en dov smäll som fick hela järnspisen att bokstavligen gå upp i rök.:thefinger:


Dä va rejäla gubbar dä av flera sorter! :)

Olle Å
2010-12-01, 08:09
Antar att en del gubbar sitter och matar spisen eller kaminen i dag. Temperaturen här i södra Värmland (hahaha) var 20-.
Måste dock ut i garaget för att göra i ordning ett isolerat vattenkar till våra tjurar. Har en liten vedkamin där som värmekälla, så det skall nog gå bra.
Hade tänkt mig en liten vintertur i deg, men jag väntar nog till lite mildare väder. Jag är ju ingen norrländsk skoterförare som tycker att frysrumstemperatur börjar likn våren.

Ove
2010-12-01, 08:41
Antar att en del gubbar sitter och matar spisen eller kaminen i dag.

:rolleyes: Här är en av dom! :rolleyes:

Gick och tittade på termometern vid 3-tiden, - 17 grader. Vi har ett elelement som pajat så jag tände i köksspisen för det började bli lite kulet inne också. Element är som snöslungor - strular aldrig på sommare - bara när dom behövs. :mad: Gick i sängen en stund till innan hustrun kom och väckte mig. Hon skulle skjutsas till bussen för att komma iväg och tjäna lite slantar. Hon har ju en gubbe att försörja. ;)

Ska ägna mig åt långkok och ev. baka lite idag så jag har en god förevändning att vara inne och elda om jag nu inte ska fara omkring och leta element.

räven
2010-12-01, 09:14
:rolleyes: Här är en av dom! :rolleyes:

Gick och tittade på termometern vid 3-tiden, - 17 grader. Vi har ett elelement som pajat så jag tände i köksspisen för det började bli lite kulet inne också. Element är som snöslungor - strular aldrig på sommare - bara när dom behövs. :mad: Gick i sängen en stund till innan hustrun kom och väckte mig. Hon skulle skjutsas till bussen för att komma iväg och tjäna lite slantar. Hon har ju en gubbe att försörja. ;)

Ska ägna mig åt långkok och ev. baka lite idag så jag har en god förevändning att vara inne och elda om jag nu inte ska fara omkring och leta element.

Elementära saker.

GeCe
2010-12-01, 14:18
Elementärt! Släcker ned datorn och ska slänga in en pinne i brasan istället med ved som höggs för tjugo år sedan så den är torr nu! ;)

GeCe
2010-12-02, 19:36
Offroad finns det visst något som kallas. Till den kategorin torde väl detta höra! :eek:
http://www.youtube.com/watch?v=gsYNFhO6c8g

tore
2010-12-02, 20:05
Offroad finns det visst något som kallas. Till den kategorin torde väl detta höra! :eek:
http://www.youtube.com/watch?v=gsYNFhO6c8g

Klart häftig utflyckt

Ove
2010-12-02, 20:30
:eek: Ujujujuj!! :eek:

GeCe
2010-12-03, 17:55
:eek: Ujujujuj!! :eek:


Du låter som den värsta Närking!

Ove
2010-12-03, 19:01
Du låter som den värsta Närking!

:hmmmm2: Vem kan jag ha lärt mig av? :rolleyes::thefinger: :D

Ove
2010-12-04, 09:31
:confused: Dålig timing!!!

Spanska flygledare massjukskriver sig nu! Dom kunde väl passat på medan vi var i Spanien så att vi fått en extravecka i värmen. :rolleyes:

räven
2010-12-04, 11:37
Nåja, att plumsa omkring i snön gör att man längtar mot våren. Om några veckor vänder det å går mot ljusare tider. Planeringar om mc sesångens körturer. Årsmöten med Mc klubben mm. Brukar använda mina gamla Mc stövlar när jag plumsar i snön. Just nu litta trist, men när jul å nyårhegen varit så bara är det lite snö som ska smälta av. De ordnar sig säkert.

Ove
2010-12-04, 12:25
Nåja, att plumsa omkring i snön gör att man längtar mot våren. Om några veckor vänder det å går mot ljusare tider. Planeringar om mc sesångens körturer. Årsmöten med Mc klubben mm. Brukar använda mina gamla Mc stövlar när jag plumsar i snön. Just nu litta trist, men när jul å nyårhegen varit så bara är det lite snö som ska smälta av. De ordnar sig säkert.

Jo dä årner säj! Det verkar som vintern har kommit för att stanna till i Mars. Isen lägger sig på sjön när det inte blåser och när den frusit till så kommer kylan att hålla i sig tills vårsolen värmer igen.

Har plockat undan MC kläderna för det blir nog några månader nu utan att köra. Vi har inte många cm snö och det är att vara tacksam för. Bara några mil söderut är det dryga halvmetern. Undrar hur det ser ut omkring Trollhättan? Vad jag har hört har dom fått mest i riket. :confused:

GeCe
2010-12-04, 13:47
;) Det ordnar sig alltid om ett tar ett som det kommer som det är skrivet i visan!

Olle Å
2010-12-04, 23:21
Har tyvärr inte hunnit med något mc-åka i helgen, men det blir nästa vecka. Är i Skåne nu , väntar på snöväder i morgon, lagom till en 50-mila färd med bilen om jag kör E6. Annars en liten sväng på 20 mil extra genom Småland för att kolla om Jan sitter på hojen och matar pannan.

räven
2010-12-06, 11:11
Jaha, Olle valde att försöka ta sig mellan skåne å värmland under måndagen. Förstår honom, snöröjningen är inte så bra längre här nere i sydsverige. Synd men det går väl fler tåg. Han kunde ju suttit i mitt +15 garage å brummat en stund på världens bästa äventyrshoj. Hihi. kollandes när jag puttar in mer ved i pannan.

räven
2010-12-06, 11:23
Snöplogningen är mycket eftersatt här nere denna vinter. Förmodligen har TrafikV. slutat upphandla snöplogning av lokala åkare. Därför har åkarna sålt sin snöplogar till högstbjudande (baltikum). Därför är resusser å pengar borta. Bra att få någon krona mer efter skatt, men vi är beroende av våra vägar är framkomliga även vintertid. Känner att sverige är på väg att spara sönder vår infrastruktur. Dessa tankar kom efter gårdagens samtal med Olle, då jag va tvungen att varna för svårframkomliga vägar när man kommer över 100 i vägnummer.

Ove
2010-12-06, 11:35
Snöplogningen är mycket eftersatt här nere denna vinter. Förmodligen har TrafikV. slutat upphandla snöplogning av lokala åkare. Därför har åkarna sålt sin snöplogar till högstbjudande (baltikum). Därför är resusser å pengar borta. Bra att få någon krona mer efter skatt, men vi är beroende av våra vägar är framkomliga även vintertid. Känner att sverige är på väg att spara sönder vår infrastruktur. Dessa tankar kom efter gårdagens samtal med Olle, då jag va tvungen att varna för svårframkomliga vägar när man kommer över 100 i vägnummer.

:hmmmm2: Jodu, det är nog så att man har målat in sig i ett hörn när det gäller snöhanteringen. Det var många är sen det plogades ordentligt. Istället strör man salt i snön som leder till att det blir såphalt i spåren. Varenda herrgårdspiga förr visste att salt och is i kombination ger en kyla som fryser glass i sommarvärme, men inte vägverket.(?) :rolleyes:

Får väl en rapport om vägarnas kondition om ett par timmar för Olle ska göra en paus i resandet. Får fixa lite käk åt den hungrige mannen när han kommer. Janssons med ägg och rödbetor? Kanske, får titta i skåpet. :)