handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 [19] 20 21 22

räven
2015-04-18, 08:55
Bra, oftast är det statsbor som gillar dessa vandaler. Föresten, kan dom få vargarna också. Bara ställer till oreda på landsbygden dessa djurplågare.

Håkan46
2015-04-18, 08:55
:) Oj! En röd, dom går fort dom. ;)

Grattis till nyförvärvet!


Man tackar. Har bara kört ca 500 m ännu. Väntar på ett nytt framdäck.
//Håkan

Olle Å
2015-04-18, 15:03
Bra, oftast är det statsbor som gillar dessa vandaler. Föresten, kan dom få vargarna också. Bara ställer till oreda på landsbygden dessa djurplågare.

Ryktas om att det skall finnas fyra vargar härikring, så enligt vad stadsborna vill, så skall kalvarna släppas ut på bete ändå. Tänk bara om stadsborna kunde komma ut och hjälpa till att ordna med staketen, men de törs väl inte, för det finns ju både vildsvin och varg på skogen :mad::mad::mad::mad:

Ove
2015-04-19, 19:31
Tog ut Greta i solen i morse för en sväng till Värmland. Startade och Greta gick bra men bara dryga halvmilen. Tanken som jag trodde var full var det inte, snarare tom och soppan som var i var nog 3 år gammal. Vred över till res. men hon fortsatte att gå illa, faktiskt bara på en cylinder. Stannade i Gullspång och tankade. STP förgasarrengöring fanns inte så jag chansade på rengöring för direktinsprutning och hällde i det mesta av flaskans innehåll i tanken.

Då hade jag ett val: hem eller fortsätta? Jag valde både och genom att satsa på två mil vidare och hade det inte löst sig då så gällde hemåt. Styrde iväg med min encylindriga parallelltwin och misströstade eftersom hon verkade gå sämre efterhand, men - efter en stund bara det händer - jag har beställt mer kraft än vad motorn kunde ge när plötsligt bägge cyllarna hittade på att dom skulle jobba tillsammans och det blev ett jädra drag på trean som jag inte var förberedd på men det var bara att nypa till fingrarna och slå av och peta i nya växlar. Sen blev det lite varierat varv för att kolla om allt var som det skulle.

Inte en misständning förrän jag kört tanken tom IGEN! Hade naturligtvis glömt att ställa tripmätaren förra stoppet. På med reserven och fortfarande inga problem.

Välsignad vare STP för sina fantastiska produkter som gör att man slipper skruva i onödan. :adore:

Olle Å
2015-04-19, 22:48
Skulle vara obligatoriskt för alla att starta säsongen med en flaska STP i tanken, eller varför inte sluta säsongen med STP-soppa??

LowTech
2015-04-23, 18:29
Tidigare i tråden skrev jag om att jag påstods ha passerat Sundsvallsbron och därmed häftade i skuld med kronor 9:- till Transportstyrelsen.
Överklagade och slapp betala ( dvs dock måste jag ändå betala beloppet och sedan få restitution..)

Törs jag säga att jag idag fått mars månads faktura, på nio spänn ??
Gissar att det är samma bil från Litauen som passerat bron.

Nytt kapitel, nytt överklagande.:(:(.
Ska man behöva göra detta VARJE månad?:eek:
J-a idioter...

Hur ska man få stopp på detta?
Såg en film på TV där en litauisk bil figurerade och deras skyltar är mycket lika våra så jag förstår automatiska felläsningen.

Benny intruder
2015-04-23, 18:37
Tidigare i tråden skrev jag om att jag påstods ha passerat Sundsvallsbron och därmed häftade i skuld med kronor 9:- till Transportstyrelsen.
Överklagade och slapp betala ( dvs dock måste jag ändå betala beloppet och sedan få restitution..)

Törs jag säga att jag idag fått mars månads faktura, på nio spänn ??
Gissar att det är samma bil från Litauen som passerat bron.

Nytt kapitel, nytt överklagande.:(:(.
Ska man behöva göra detta VARJE månad?:eek:
J-a idioter...

Hur ska man få stopp på detta?
Såg en film på TV där en litauisk bil figurerade och deras skyltar är mycket lika våra så jag förstår automatiska felläsningen.

Tror du har en ovän därute nånstans...du har väl inte stänkt vatten eller nåt på nån va...?

Jan-Olov
2015-04-23, 20:20
Skyltarna är väldigt lika, den enda skillnaden jag har upptäckt är att det sitter några väldigt små runda märken mellan bokstäverna och siffrorna och dom tror inte jag att kameran som läser av ser.

LowTech
2015-04-23, 22:37
Skyltarna är väldigt lika, den enda skillnaden jag har upptäckt är att det sitter några väldigt små runda märken mellan bokstäverna och siffrorna och dom tror inte jag att kameran som läser av ser.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=lithuania+license+plates

Svenska plåtar:
Jag har typen som är sist, AUU 489 med slutna fyror..
http://www.olavsplates.com/sweden.html

Bilen från Litauen som kör över bron åt mig har skylt enligt "GPY264"

På nåt sätt ska jag fixa det här.
Brevbomber står dock fn långt ner på listan...

EDIT:
Talade idag med Trpt styr och de "kände till problemet"..
Man kommer att göra en lista över svenska reg nr som berörs och de kommer att granskas manuellt innan fakturan går ut..

Ove
2015-04-30, 07:55
:) Har varit till Holland en 6-dagarssväng med sån där pensionärsbussresa och smakat på ost och tulpaner. Provade träskor som var förvånansvärt bekväma men dom klampade när jag gick omkring i dom. Vi var även på Keukenhof och tittade på blommor. När jag nöp ett blad för att smaka på hörde jag en svensk dam säga till sitt sällskap "så får man väl inte göra" så jag får gå till blomsterlökshandlaren här hemma och välja tulpaner med smakgaranti. :rolleyes:

När jag kom hem låg det ett brev om trängselskatt för den resa jag gjorde i Göteborg 24/3. 32:- kostade det att köra till färjeterminalen och tillbaka genom stan. Ganska OK om man slipper köra där mer än en gång vart 5;e år. :rolleyes:

Nu, med lätt svullna ben och en aning av arbetslust, ska jag försöka leda upp kroppaen efter allt sittande.

Olle Å
2015-04-30, 08:41
Gjorde en lite drygt 100-milaresa på hojen i helgen. for ner till Skåne för att övervaka mitt barnbarns konfirmation. Trevligt program i en fullsatt kyrka där dessutom grabben som sjöng solo. Körde genom Småland mad ett stopp i Rävlyan och tittade på blivande biffar och en välskött skog. Vi skulle egentligen tagit en tur ner genom Blekinge, men SMHI lovade regn så det fick vara till en annan gång.
Nu är i alla fall bakdäcket slut , så nu monterar jag Anakee 3 på både bak och fram. Däckval kan ju alltid diskuteras, men jag provar dessa i sommar.
Köpte en TomTom Raider i våras, men tycker att den gamla Garmin 500 var lättare att använda, speciellt om man ville ändra något under färd ( skall man inte göra).

LowTech
2015-04-30, 08:49
... och dagarna kom nästa faktura, för mars, på "infrastrukturavgift", sundsvallsbron, Nio spänn...
Överklagade igen...

Får väl hoppas att den planerade "svarta listan" mycket snart bli verklighet...

räven
2015-04-30, 10:22
Gjorde en lite drygt 100-milaresa på hojen i helgen. for ner till Skåne för att övervaka mitt barnbarns konfirmation. Trevligt program i en fullsatt kyrka där dessutom grabben som sjöng solo. Körde genom Småland mad ett stopp i Rävlyan och tittade på blivande biffar och en välskött skog. Vi skulle egentligen tagit en tur ner genom Blekinge, men SMHI lovade regn så det fick vara till en annan gång.
Nu är i alla fall bakdäcket slut , så nu monterar jag Anakee 3 på både bak och fram. Däckval kan ju alltid diskuteras, men jag provar dessa i sommar.
Köpte en TomTom Raider i våras, men tycker att den gamla Garmin 500 var lättare att använda, speciellt om man ville ändra något under färd ( skall man inte göra).

Kul att ha dig här Olle. Tyvärr lurade metrologerna oss, vi kunde gott kört till Blekinge.

Ove
2015-05-02, 17:53
:o Hoppsan!? Körförbud på Sigrid för att jag missat att den skulle besiktigas i April. Ringde och fick tid redan på onsdag och torsdag för även byrackan ska in på koll.

Byrackans batteri var inte på hugget och behöver en laddning men var i hellskotta sitter det? Det är en Kymco Agility 150cc om någon känner till var jag ska börja leta...

Ja jag vet - slarvigt att inte ha kol,l men våren har varit sådan att det har varit mycket annat och som restprodukt blir det så att man inte vill hålla för många bollar i elden samtidigt (eller var det järn i luften :confused:) Skit samma, Greta finns kvar om lusten skulle pocka på alltför ivrigt. :rolleyes:

erikn
2015-05-02, 18:10
Gissar, på min moppe sitter det under fötterna.

E sparre
2015-05-02, 19:31
60+ är ett gäng med omogna gubbar som haft en del hyss för oss. Mycke snacka och lite verkstad, men vi har ändå fått till några turer men olika teman.

Eftersom vi är konstant ostruktuerade frågade jag om vi kunde få en egen avdelning, men vi får börja så här.

Vi är för tillfället en handfull 60+;are men fler sådana av alla åldrar är välkomna till den här tråden.

Hej Ove!
Jag är också en 60+ are. Önskar ett tips "vibrerande backspeglar" börjar vid fart över 80 km
Plåster, medicinskt ingrepp eller slakta speglarna. Hursomhelst det är lite irriterande man kan inte se om länsman ligger efter

sparre

Ove
2015-05-02, 22:14
Gissar, på min moppe sitter det under fötterna.

:D Hittat! Just där du säger bakom en skruvad kåpa. Nu är det bara att koppla in laddare så blir det nog bra.

erikn
2015-05-02, 22:18
Ung. samma konstruktion med andra ord.

Ove
2015-05-02, 22:24
Hej Ove!
Jag är också en 60+ are. Önskar ett tips "vibrerande backspeglar" börjar vid fart över 80 km
Plåster, medicinskt ingrepp eller slakta speglarna. Hursomhelst det är lite irriterande man kan inte se om länsman ligger efter

sparre

:shakehands: Välkommen på tråden!

Vibrationer kan bero på att hojen ruskar på sig eller på aerodynamiska fenomen. Hade problem när jag bytte till en högre ruta för några år sen - det kom en baston i hjälmen som jag inte förstod mig på förrän jag såg att jag inte såg kanten på rutan. Den vibrerade av vinden med ungefär i takt med brummandet. Jag tejpade fast en bit blykabel längs överkanten och det blev tyst. Tapen släppte efter ett par år så jag tog bort kabeln och då hade sol och ålder härdat plasten så den inte behövdes längre.

Tips: Prova att göra spegeln tyngre genom att göra den tyngre eller byt spegel till en med annan form. :cool: DS

PS: Glömde - enligt vad ungdomen tror kommer vi 60+ inte upp i 80 (:rolleyes:). Men det finns lite andra sätt att lura vinden. Gör ett prov med något luddigt på vindsidan för att se vad som händer. Funderar också på om det går att hälla i lite sand bakom glaset på något sätt för att få samma effekt som i en studsfri gummiklubba? Det kommer naturligtvis att blästra bort spegelskiktet på baksidan av glaset men lite får man offra för vetenskapen. :)

Olle Å
2015-05-03, 09:43
Hej Ove!
Jag är också en 60+ are. Önskar ett tips "vibrerande backspeglar" börjar vid fart över 80 km
Plåster, medicinskt ingrepp eller slakta speglarna. Hursomhelst det är lite irriterande man kan inte se om länsman ligger efter

sparre

Finns faktiskt vibrationshämmande fastsättningar till speglarna. hade sådana på min Transalp. Den ena spegeln gick sönder. hade bråttom och köpte 2 nya som inte passade i de gamla fästena utan monterade dem direkt på styret utan mellanbitarna.,fick då vibrerande backspeglar.
Har haft hojar som det funnits vikter inlagda i styrändarna för att minska vibbarna där. Hörde tidigare om en som fyllt styret med finsand och satt korkar i ändarna. Gäller alltså att få något som kommer i otakt med vibbarna för att de skall upphöra.:):):)
Over tips om en blykabel upptill på vindrutan skall jag prova.

räven
2015-05-03, 20:35
Finns faktiskt vibrationshämmande fastsättningar till speglarna. hade sådana på min Transalp. Den ena spegeln gick sönder. hade bråttom och köpte 2 nya som inte passade i de gamla fästena utan monterade dem direkt på styret utan mellanbitarna.,fick då vibrerande backspeglar.
Har haft hojar som det funnits vikter inlagda i styrändarna för att minska vibbarna där. Hörde tidigare om en som fyllt styret med finsand och satt korkar i ändarna. Gäller alltså att få något som kommer i otakt med vibbarna för att de skall upphöra.:):):)
Over tips om en blykabel upptill på vindrutan skall jag prova.

Blyhagel i styret ska göra underverk.

Ove
2015-05-04, 20:38
:rolleyes: Grådask, om man pratar vin så är det ett väldigt gott portvin. Pratar men om väder är det förbaskat trist. :(

Gav Byrackan lite fyllning i batteriet och startade upp, sen provade jag att tanka batteri även hos Sigrid men det ville inget ha... Körde in lite ved men då kom regnet. Sen blev det koka en fläsklägg och rotmos - fortsatte med att baka. Nu hoppas jag på lite bättre väder i morgon för frysen är full.

Olle Å
2015-05-05, 09:17
:rolleyes: Grådask, om man pratar vin så är det ett väldigt gott portvin. Pratar men om väder är det förbaskat trist. :(

Gav Byrackan lite fyllning i batteriet och startade upp, sen provade jag att tanka batteri även hos Sigrid men det ville inget ha... Körde in lite ved men då kom regnet. Sen blev det koka en fläsklägg och rotmos - fortsatte med att baka. Nu hoppas jag på lite bättre väder i morgon för frysen är full.

Mysko elfel på Caddyn gjorde att jag fick tillbringa dagen i garaget. Kortis i släpvagnskontakten.
Försöker ta mig i kragen i dag och hinna med att byta däcken på hojen.
Ett helsike att hinna med allt som skall göras när man är pensionär. Hur kunde man hinna förut????

räven
2015-05-05, 09:54
Mysko elfel på Caddyn gjorde att jag fick tillbringa dagen i garaget. Kortis i släpvagnskontakten.
Försöker ta mig i kragen i dag och hinna med att byta däcken på hojen.
Ett helsike att hinna med allt som skall göras när man är pensionär. Hur kunde man hinna förut????

Tat lugnt Olle. Du har maj månad på dig innan jag dyker upp med äventyrsplaner.

Olle Å
2015-05-05, 19:23
Tat lugnt Olle. Du har maj månad på dig innan jag dyker upp med äventyrsplaner.

Håller på att försöka hinna. hann i alla fall med ett däck idag.:):)
Funderar på hur få fälgar som blivit lite skadade av stensprut fina igen. problemet är ju att där stenen har träffat så är det en liten grop som det ligger smuts i.
Undrar vad som händer om jag borstar rent med nagelborste och sprejar klarlack eller kanske motorplast på fälgen.:confused::confused:

LowTech
2015-05-06, 21:30
Ha!
Årets första mc-tur.
Hela 1.6km, men den nådde full arbetstemp på kylvattnet..
GL500an startade på tredje försöket, har ändå stått ute undet tak och en press sen i höstas.:D
Gick tyvärr lika illa som senast...
Står nu i garaget , ska kolla stift, blåsa rent ställa in och synka förgasare, sen bör det gå bra..Kanske.:rolleyes:
Om lusten infinner sig, en ventilkoll också..
Måste nog kolla bromsarna fram också, de är ett skämt..(nya belägg beställda)
Tämligen enkelt att lossa förgasarna, iaf om man jämför med VF:n.....
Väntar fortf på ett antal beställda res delar, bl a ett nytt sadelöverdrag. (specialsytt)

Olle Å
2015-05-07, 09:47
Ha!
Årets första mc-tur.
Hela 1.6km, men den nådde full arbetstemp på kylvattnet..
GL500an startade på tredje försöket, har ändå stått ute undet tak och en press sen i höstas.:D
Gick tyvärr lika illa som senast...
Står nu i garaget , ska kolla stift, blåsa rent ställa in och synka förgasare, sen bör det gå bra..Kanske.:rolleyes:
Om lusten infinner sig, en ventilkoll också..
Måste nog kolla bromsarna fram också, de är ett skämt..(nya belägg beställda)
Tämligen enkelt att lossa förgasarna, iaf om man jämför med VF:n.....
Väntar fortf på ett antal beställda res delar, bl a ett nytt sadelöverdrag. (specialsytt)

Kul att du är på gång igen. Prova en flaska STP i soppan, så kanske den går bättre. Billigast sättet innan man börjar riva. Bra efter en vintervila. Min Transalp började gå konstigt i våras , men en flaska i tanken och den gick som den brukar igen.:):):)

LowTech
2015-05-07, 10:34
Kul att du är på gång igen. Prova en flaska STP i soppan, så kanske den går bättre. Billigast sättet innan man börjar riva. Bra efter en vintervila. Min Transalp började gå konstigt i våras , men en flaska i tanken och den gick som den brukar igen.:):):)
Nja...
Det är ett nytt inköp jag ännu inte vet så mkt om så allt jag gör är av godo.
Förgasarna är ju lättåtkomliga så de åker ut, tillfälligt för genomgång. När gjordes det senast???
Enda som gjorts i höstas är lite elpyssel, så nu har jag iaf ett bra lyse framåt..
Hittat en del märkligheter, det skiljer t ex väldigt mycket mellan ram och motornummer och motorn har en del finesser som inte ska finnas på den årsmodellen.
Ramnumret är dessutom lite underligt, dess bokstavs-sifferkomb hittar jag inte hos Honda??

Vill iaf ha den att gå bra, först, sen kan vi greppa annat.
Just nu är gasen digital, bara till-från...:D

Ove
2015-05-07, 16:02
:) Allt besiktigat med blanka papper. Skall bara passa på att byta belägg fram på Sigrid innan sommaren börjar på allvar. Dagens övning var att köra in Byrackan och jag är imponerad av hur en 150cc-motor kan slörpa i sig soppa när den får jobba! Den drar nog bubbelt mot vad dom andra gör i samma fart, 80 - 90 km/t. :confused:

Dagens väder har sett ut som följer: Morgonen började med regn som gick över i strålande sol en stund så jag började klyva ved men fick sluta pga regn efter någon timma. Då kom solen fram tills det närmade sig dags att åka - ösregn som slutade när jag kom ut. Torrt väder med sol till besiktning var klar och jag körde mot MC-butiken för att beställ belägg men då blev det regn igen så jag kom hem blöt. Nu skiner solen men det skiner jag i för nu tar jag bil resten av dagen. :mad:

räven
2015-05-07, 17:05
:) Allt besiktigat med blanka papper. Skall bara passa på att byta belägg fram på Sigrid innan sommaren börjar på allvar. Dagens övning var att köra in Byrackan och jag är imponerad av hur en 150cc-motor kan slörpa i sig soppa när den får jobba! Den drar nog bubbelt mot vad dom andra gör i samma fart, 80 - 90 km/t. :confused:

Dagens väder har sett ut som följer: Morgonen började med regn som gick över i strålande sol en stund så jag började klyva ved men fick sluta pga regn efter någon timma. Då kom solen fram tills det närmade sig dags att åka - ösregn som slutade när jag kom ut. Torrt väder med sol till besiktning var klar och jag körde mot MC-butiken för att beställ belägg men då blev det regn igen så jag kom hem blöt. Nu skiner solen men det skiner jag i för nu tar jag bil resten av dagen. :mad:

Å besiktningen gick bra . Eller ?

Olle Å
2015-05-07, 18:58
Bytte däck i går och skulle sedan ta en liten tur för att köra av ytskiktet på någon grusväg, men det sket sig. Strålande sol och lagom varmt, punka. Hade lyckats nypa slangen vid monteringen. Omläggning och lappning i dag. Hjulet får ligga löst till i morgon för säkerhets skull. flera år sedan jag lyckades nypa en slang sist. Slanglöst skall det ju helst vara, men då är det ju ingen sport.

Ove
2015-05-07, 21:46
Å besiktningen gick bra . Eller ?

:) Jajjamen! Idel blanka papper.

Olle Å
2015-05-08, 06:48
:) Jajjamen! Idel blanka papper.

Jamen, då skiner ju solen över Sjötorp. Fastän med lite moln emellan ibland.:D:D:D

Ove
2015-05-09, 15:01
Jamen, då skiner ju solen över Sjötorp. Fastän med lite moln emellan ibland.:D:D:D

:) Jodå, solen skiner och veden är just färdigkluven. Hojarna, 2 av dom står ute och jag tog en liten sväng på Byrackan. Blåser kallt idag och jag är förkyld. Hoppas att vädret håller sig några dagar. :)

räven
2015-05-09, 16:54
:) Jodå, solen skiner och veden är just färdigkluven. Hojarna, 2 av dom står ute och jag tog en liten sväng på Byrackan. Blåser kallt idag och jag är förkyld. Hoppas att vädret håller sig några dagar. :)

Just hemkommen efter koll av vattenflödet i Mörrumsån.

Ove
2015-05-09, 19:06
Just hemkommen efter koll av vattenflödet i Mörrumsån.

:) Bromölla antar jag?

räven
2015-05-09, 20:21
:) Bromölla antar jag?

Ja, kollade bara.

Olle Å
2015-05-10, 08:59
Ja, kollade bara.

Ingen lax med dig hem?:):)

LowTech
2015-05-28, 19:00
Då det inte fanns något 90+ forum får jag lägga det här..

Håller på med min GL500.
Nu ska förgasarna justeras.
Men..

VAR I H-E HAR JAG LAGT NYCKELN TILL TANKLOCKET (tillika nyckel till förvaringsboxen i kåpan)????
Hittar inte nycklarna till sidoväskorna heller..
Tanklåset är billigt men måsta jag tjafsa med sidoväskorna eller ev kassera dem, då blir det dyrt...:banghead:

Tog bort dem från knippan förra året då jag inte ville ha dem tillsammans med tändnyckeln, minnet är tyvärr inte så långt...

Olle Å
2015-05-28, 19:33
Då det inte fanns något 90+ forum får jag lägga det här..

Håller på med min GL500.
Nu ska förgasarna justeras.
Men..

VAR I H-E HAR JAG LAGT NYCKELN TILL TANKLOCKET (tillika nyckel till förvaringsboxen i kåpan)????
Hittar inte nycklarna till sidoväskorna heller..
Tanklåset är billigt men måsta jag tjafsa med sidoväskorna eller ev kassera dem, då blir det dyrt...:banghead:

Tog bort dem från knippan förra året då jag inte ville ha dem tillsammans med tändnyckeln, minnet är tyvärr inte så långt...

Vet inte vad du har för märke på dina sidoväskor, men jag hade tappat nycklarna till min Givi topbox. Enkelt att fixa så att det gick att byta ut låset. var inte så väldigt dyrt har jag för mig. Skicka mig ett PM, så skall jag tala om hur jag gjorde.;););)
kan tala om att minnet faktiskt kan svika ganska tidigt speciellt när man gör grejer lite av en reflex.

Dahook
2015-05-28, 20:25
Dom ligger under stenen bakom eken.

Per Lindström
2015-05-28, 20:55
Då det inte fanns något 90+ forum får jag lägga det här..

Håller på med min GL500.
Nu ska förgasarna justeras.
Men..

VAR I H-E HAR JAG LAGT NYCKELN TILL TANKLOCKET (tillika nyckel till förvaringsboxen i kåpan)????
Hittar inte nycklarna till sidoväskorna heller..
Tanklåset är billigt men måsta jag tjafsa med sidoväskorna eller ev kassera dem, då blir det dyrt...:banghead:

Tog bort dem från knippan förra året då jag inte ville ha dem tillsammans med tändnyckeln, minnet är tyvärr inte så långt...

Någon jackficka?
(enligt egen erfarenhet) :o

LowTech
2015-05-28, 21:23
Helt rätt Olle Å

Efter att ha letat hela gårdageftermiddagen och halva dagen idag så satte jag mig ner, chillade och funderade på hur brukar jag agera i en sån situation dvs "dela på nödvändig nyckelknippa?"
Förmodligen logiskt, dvs jag har nycklarna tillgängliga - men inte på samma plats, senaste turen var ju tänkt som långtur 50 mil och då måste man tanka...
..och de låg i mina mc-byxor...

Dagen räddad!

Lite nytta blev det ändå, fick väldigt mycket städat...:D
Inte minst på nyckelområdet.
Tre Honda nån Kawa en Yamaha etc etc. Plus ett antal cyklellås och hänglås som fick sina rätta nycklar.
Nu märkskylt på alla knippor.

Ove
2015-05-28, 22:47
:) Hej igen! Har varit på resa, pensionärsresa med flyg och buss i Irland. Helt såld på det landet efter bara en vecka. Väldigt lätt att komma i kontakt med folk, helt fantastiska vägar för alla som gillar asfalt och gillar att det kröker, rimliga hastighetsgränser så att det går att köra lite utan att vara olaglig. :) Tobakspriset nästan dubbelt mot här hemma, snus finns icke! :eek:

Rekommenderar att resa omkring mellan mindre platser och undvika de större städerna för dom ser ut som vilka stadshålor som helst, förutom mängden av pubar - det är ute på glesbygderna man hittar pärlorna. Välj ett område, ta en M-väg dit och stanna några dagar med ett pubboende som bas innan nästa förflyttning är mitt råd. Tunnlar, färjor och skit om man vill ha med sig egen hoj. Hyra går nog men jag skulle tro det blir dyrt.

Hur som helst - ett land med en alldeles egen karaktär som jag rekommenderar att besöka oavsett hur man tar sig dit. :cool:

Oj! Glömde - jag köpte en souvernir, en keps. Fyllt 71 idag så nu räknar jag med att jag är tillräckligt gammal för att ha en sån på skallen, :D

räven
2015-05-29, 07:45
Irlänska väst o nordkusten är riktigt fint för hojsemester utan stress.
Keps kan man ha från 61, om det är skinkeps.

Olle Å
2015-05-29, 08:52
Irlänska väst o nordkusten är riktigt fint för hojsemester utan stress.
Keps kan man ha från 61, om det är skinkeps.

Den Gröna ön har jag alltid velat se, samt Island, men det får väl fortsätta att vara drömmar.
En skinnkeps hade jag för några år sedan, som jag tyckte var fin, men det tyckte någon annan också.
Skall byta ut bromsklossarna så att man inte blir stående. Råkade ut för att en deltagare i en Norgeresa fick slut på frambomsen viket sinkade hela gruppen. Det jäkliga är ju att då det blir metall mot bromsskivan blir den ganska snart förstörd och spårig.
Otroligt det här med gamla inlärda mönster som lever kvar. På den tiden man körde lätt mc och trimmade mopeder var man ju rädd att använda frambromsen eftersom de ofta hade tendens att låsa sig. Så när man fick återfall för 15 år sedan fanns känslan kvar ett tag innan man kunde lita på den moderna bromsen. Sedan dess har ju ABS kommit vilket sparar många bekymmer.

Ove
2015-05-29, 10:16
:confused: Bromsbeläggena jag beställde för minst 2 veckor sedan är fortfarande restnoterade hos handlarn, men dom kommer väl i sinom tid. :rolleyes:

:) För gammal att ha luva och för ung för keps, då får man ha hatt som jag har haft i 30-40 år nu. Men som sagt - nu är det väl dags för gubbamössa, som för övrigt är väldigt skön att ha på skallen. Den har dessutom en tryckknapp mellan skärm och kulle så att jag kan fixa till Leninstuk om jag rör mig i vänsterkretsar och vill smälta in. :D

Ove
2015-06-04, 10:39
:confused: Alltså, jag är hundvakt, d.v.s. att jag hålls fången av ett djur. Hunden är en tik som har sina egna idéer om hur en promenad skall gå till. Hon beter sig som ett speedat fruntimmer på en affärsgata och stretar åt alla håll samtidigt. En halvtimmas promenad med henne motsvarar nog en heldag på gymet. :mad:

Olle Å
2015-06-04, 20:36
:confused: Alltså, jag är hundvakt, d.v.s. att jag hålls fången av ett djur. Hunden är en tik som har sina egna idéer om hur en promenad skall gå till. Hon beter sig som ett speedat fruntimmer på en affärsgata och stretar åt alla håll samtidigt. En halvtimmas promenad med henne motsvarar nog en heldag på gymet. :mad:

Såna hundägare skall uppfostras ordenligt. :):):)

räven
2015-06-04, 22:38
Såna hundägare skall uppfostras ordenligt. :):):)

Hundar är duktiga på att läsa oss hundförare.

Ove
2015-06-05, 08:06
Såna hundägare skall uppfostras ordenligt. :):):)

:rolleyes: Har tydligen gjort någon miss där - hunden är min dotters.... :confused:


Hundar är duktiga på att läsa oss hundförare.

"Kör hellre motorcykel". Vissa stunder går det faktiskt att få jycken till att bete sig bra men så kommer det något i vinden så är hon igång med ett jäklaryck. Valla nötkreatur ligger nog bättre till för mig. :confused:

LowTech
2015-06-05, 08:49
Hundar är duktiga på att läsa oss hundförare.
Mycket sant. Dom är dessutom smarta också...hundarna asså.
Samma hund som är totalt oregerlig med en viss person kan bli som ett lamm tillsammans med någon annan..

Ove
2015-06-05, 19:25
:) Var ute med Byrackan, d.v.s. scootern och körde lite idag. Hejade åt en kille som satt på en HD men han glodde bara utan att vinka tillbaka. Jaha tänkte jag och provvinkade åt en HD som kom körandes - den killen fick akut tunnelseende. :D :D

Måste vara skitjobbigt att hålla en tuff image hela tiden. :p :cool:

Olle Å
2015-06-05, 22:04
:) Var ute med Byrackan, d.v.s. scootern och körde lite idag. Hejade åt en kille som satt på en HD men han glodde bara utan att vinka tillbaka. Jaha tänkte jag och provvinkade åt en HD som kom körandes - den killen fick akut tunnelseende. :D :D

Måste vara skitjobbigt att hålla en tuff image hela tiden. :p :cool:

Hmmm. Märkligt. De hade kanske ätit något olämpligt. Annars så brukar ju den kategorin hälsa tillbaka om de är solo, men de ändrar beteende om de kommer i grupp.
Tog själv en tur med de nya däcken efter att jag fått lite bakläxa vid monteringen Hade lyckats få till en liten känguru på bakdäcket. var ju ganska enkelt att fixa till det. Hade fåt en orundhet på ca 2mm. Efter en justering var det ca 0.5 mm, helt acceptabelt. Passade att köra några mil på grusvägar med en väldig gtskiftande karaktär. Ömsom fast grus och ömsom hade någon spillt massor av små runda kulor på vägen. Måste dock säga att Anakee 3 däcken går förvånandsvärt bra på gruset. De är ju inga busdäck, för till det finns det ju andra. Dessutom passade jag på att byta bromsklossarna.:):):)
Nu blir det nog Norrlands Guld nästa.:eating::beer:

Ove
2015-06-06, 07:02
Hmmm. Märkligt. De hade kanske ätit något olämpligt. Annars så brukar ju den kategorin hälsa tillbaka om de är solo, men de ändrar beteende om de kommer i grupp.

:confused: Kanske det, men jag tror att det var scootern. Den ser ut som en moppe och en del hälsar inte på sådana. :rolleyes:



Tog själv en tur med de nya däcken efter att jag fått lite bakläxa vid monteringen Hade lyckats få till en liten känguru på bakdäcket. var ju ganska enkelt att fixa till det. Hade fåt en orundhet på ca 2mm. Efter en justering var det ca 0.5 mm, helt acceptabelt. Passade att köra några mil på grusvägar med en väldig gtskiftande karaktär. Ömsom fast grus och ömsom hade någon spillt massor av små runda kulor på vägen. Måste dock säga att Anakee 3 däcken går förvånandsvärt bra på gruset. De är ju inga busdäck, för till det finns det ju andra. Dessutom passade jag på att byta bromsklossarna.:):):)

Kul att du är nöjd med däcken, fast du kunde fått mina för jag är det inte. Kängurudäck är inte kul och det har jag bak på Byrackan. Känns när jag kommer till toppfart (= 90) men det blir mest bara att jag kör den inom 70-skyltarna.

Olle Å
2015-06-06, 09:27
:confused: Kanske det, men jag tror att det var scootern. Den ser ut som en moppe och en del hälsar inte på sådana. :rolleyes:



Kul att du är nöjd med däcken, fast du kunde fått mina för jag är det inte. Kängurudäck är inte kul och det har jag bak på Byrackan. Känns när jag kommer till toppfart (= 90) men det blir mest bara att jag kör den inom 70-skyltarna.

Du får väl komma hit med Byrackan, så kanske jag kan hjälpa dig. :)Om det är en liten känguru, så brukar det inte gå att balansera bort, utan måste läggas rätt.:mad:
Har du däcken kvar? Vilken dim. på bakdäcket?:confused:

räven
2015-06-06, 19:31
Packar nu. Undrar om det går åt mer än myggmedel när man ska utforska Norrlands Guld.

Olle Å
2015-06-06, 20:01
Packar nu. Undrar om det går åt mer än myggmedel när man ska utforska Norrlands Guld.

Tja , om man skall tro norrlänningarnas beskrivning av storleken på mygg, så får du nog ta med hagelbössan :):):)

räven
2015-06-06, 20:10
Tja , om man skall tro norrlänningarnas beskrivning av storleken på mygg, så får du nog ta med hagelbössan :):):)

Hoppas dom inte har kläckts i massor än.

Ove
2015-06-06, 20:13
Hoppas dom inte har kläckts i massor än.

:) Får väl försöka leda Smålänningen på rätta vägar genom norra Skaraborg och södra Värmland längs lämpliga vattendrag och ljumma och fina diken. ;)

räven
2015-06-06, 20:33
:) Får väl försöka leda Smålänningen på rätta vägar genom norra Skaraborg och södra Värmland längs lämpliga vattendrag och ljumma och fina diken. ;)

Låter som det blir visirtvätt hos dig Olle.

wbr
2015-06-07, 08:40
Packar jag med, för en liten sväng Tibro o Hajstorp i dag och Väring o Mariestad m.m. i morgon o sedan hem via Trollhättan osv. :)

Olle Å
2015-06-07, 08:54
Packar jag med, för en liten sväng Tibro o Hajstorp i dag och Väring o Mariestad m.m. i morgon o sedan hem via Trollhättan osv. :)

Finns många fina vägar därikring. Ove har visat mig en hel del.:):):)

Ove
2015-06-07, 10:21
Packar jag med, för en liten sväng Tibro o Hajstorp i dag och Väring o Mariestad m.m. i morgon o sedan hem via Trollhättan osv. :)

:hmmmm2: Vore kul att träffa dig. Var nattar du över?

Ove
2015-06-07, 21:10
:) Hemma igen. Det blev en liten tur på knappa 40 mil, men det kändes i otränad ända på slutet.

Visade Räven hur man kan undvika att köra på dom tråkiga vägarna 26;an och E18 till Borgvik och det blev ganska bra trots att det inte gick att undvika dom helt för att komma framåt.

Blåsten var inte kul idag - jag tror att nordan blåste från alla håll, mest från väster och snett emot så tidvis var färden milt sagt vinglig.

Önskar grabbarna en trevlig resa! :beer:

wbr
2015-06-08, 17:08
:hmmmm2: Vore kul att träffa dig. Var nattar du över?

Jag skulle varit tidigare med skrivandet här, så hade vi kunnat ses, det hade varit kul. Jag nattade i Hajstorp, nästan i slussen :)
Nu e jag precis hemma igen...

Ove
2015-06-08, 22:40
Jag skulle varit tidigare med skrivandet här, så hade vi kunnat ses, det hade varit kul. Jag nattade i Hajstorp, nästan i slussen :)
Nu e jag precis hemma igen...

:confused: Du var ju nästan hemma i köket hos mig, bara 15 20 km ifrån, kunde bjutt på frukost.. :)

wbr
2015-06-09, 01:37
:confused: Du var ju nästan hemma i köket hos mig, bara 15 20 km ifrån, kunde bjutt på frukost.. :)
Tack Ove - skall bättra mig nästa gång jag är åt ditt håll. Det blev 54 mil kors o tvärs...:)

Ove
2015-06-09, 21:43
:) Kort rapport har kommit från Räven och Olle Å. Dom har kommit fram till Storsjön och sökte hytte när jag var i kontakt. Passerat över Flatruet idag och dom har haft tur med vägvalet - mycke grus... :cool:

Olle Å
2015-06-13, 08:35
:) Kort rapport har kommit från Räven och Olle Å. Dom har kommit fram till Storsjön och sökte hytte när jag var i kontakt. Passerat över Flatruet idag och dom har haft tur med vägvalet - mycke grus... :cool:

Hmmmm... , mycket grus!!! För att ta det hela från början körde vi, Räven och jag, norrut genom Värmland och Dalarna och övernattade i Trysil första natten. Vidare norrut genom Gjördalen och vidare norrut på svenska sidan och upp över Flatruet. Där var jag första gången 1954, kan inte säga att det har förändrat sig något sedan dess. fortsatte till västra sidan av Storsjön för nytt nattkvarter. Många mil grusvägar. Planan var att fortsätta norrut förbi Kallsjön och in i Norge, men det avstod vi från pga. utlovat ruskväder. Styrde i ställe kursen mot ostkusten och Roslagen i stället. På väg mot Bollnäs kom vi in på en mindre väg där det pågick vägarbete i 5 mil. Omväxlande mycket grov singel som på sina ställen inte var tillkört ännu, så det var riktigt spännande. På andra ställen var det bara vanligt singel. Måste säga att våra hojar klarade dessa utmaningar med bravur. Honda Transalp och BMW 1200 GS. Soppaförbrukningen på småvägarna låg väl på ca 0,4. Rekord för mig med 30 mil utan att behöva slå på reserven. Övernattning i Gävle. Utforskade en stor del av mina gamla hemtrakter Roslagen på torsdagen och lät min syster stå för nattkvarteret innan vi for hemåt på fredagen. Vädret var bra hojväder, uppehåll, men väldigt varmt och strålande sol de sista dagarna.:):):):):):):):

räven
2015-06-13, 21:06
Hmmmm... , mycket grus!!! För att ta det hela från början körde vi, Räven och jag, norrut genom Värmland och Dalarna och övernattade i Trysil första natten. Vidare norrut genom Gjördalen och vidare norrut på svenska sidan och upp över Flatruet. Där var jag första gången 1954, kan inte säga att det har förändrat sig något sedan dess. fortsatte till västra sidan av Storsjön för nytt nattkvarter. Många mil grusvägar. Planan var att fortsätta norrut förbi Kallsjön och in i Norge, men det avstod vi från pga. utlovat ruskväder. Styrde i ställe kursen mot ostkusten och Roslagen i stället. På väg mot Bollnäs kom vi in på en mindre väg där det pågick vägarbete i 5 mil. Omväxlande mycket grov singel som på sina ställen inte var tillkört ännu, så det var riktigt spännande. På andra ställen var det bara vanligt singel. Måste säga att våra hojar klarade dessa utmaningar med bravur. Honda Transalp och BMW 1200 GS. Soppaförbrukningen på småvägarna låg väl på ca 0,4. Rekord för mig med 30 mil utan att behöva slå på reserven. Övernattning i Gävle. Utforskade en stor del av mina gamla hemtrakter Roslagen på torsdagen och lät min syster stå för nattkvarteret innan vi for hemåt på fredagen. Vädret var bra hojväder, uppehåll, men väldigt varmt och strålande sol de sista dagarna.:):):):):):):):

Vi vuxna är flexibla.

Ove
2015-06-25, 19:21
:) Äntligen är jag en fri man, ty hunden är återlämnad och jag kan börja hitta på själv! :rolleyes:

Det körande som har blivit har varit mindre turer med scootern + att jag har motionerat hunden genom att skicka in den bak i bilen och köra några mil på skogen för att den skulle få lite frisk luft.

Nu är det dags att starta upp hojarna igen. :D

räven
2015-06-25, 22:29
Va till Tydinge i kväll å kollade när 308 hojar åt sillamacka.

Ove
2015-06-26, 07:01
Va till Tydinge i kväll å kollade när 308 hojar åt sillamacka.

:) Tekniken gör framsteg - nya bränslen. Funderar på att försöka mata min med korv för då är det tätare mellan matningsstationerna... :hmmmm2: ;) :D

Olle Å
2015-06-26, 08:42
:) Tekniken gör framsteg - nya bränslen. Funderar på att försöka mata min med korv för då är det tätare mellan matningsstationerna... :hmmmm2: ;) :D

Jag har provar några andra av havets goda, räkmackor. Finns nämligen tv å cafeér som serverar räkor på lite olika vis. i Värmskog har de fått till det med en jätteportion räkor i den största versionen, men har som tur är en variant med lite mindre antalräkor och med mera vanlig sallad. Borgviks Hamncafé' har lite mer normala storlekar, men lite för mycket majonnäs på dem.:):):)
Att mäta ( vad då ) med korv?:confused::confused:

räven
2015-06-26, 11:34
Jag har provar några andra av havets goda, räkmackor. Finns nämligen tv å cafeér som serverar räkor på lite olika vis. i Värmskog har de fått till det med en jätteportion räkor i den största versionen, men har som tur är en variant med lite mindre antalräkor och med mera vanlig sallad. Borgviks Hamncafé' har lite mer normala storlekar, men lite för mycket majonnäs på dem.:):):)
Att mäta ( vad då ) med korv?:confused::confused:

Erkänner att på resande fot med Mc, slinker det ner en del onyttig nödmat. Baconpölsa i Norge har det ju blivit några genom åren. Riktig mat mitt på dagen typ lättrökta revbensspjäll tillhör inte vanligheterna.

Olle Å
2015-06-26, 21:02
Erkänner att på resande fot med Mc, slinker det ner en del onyttig nödmat. Baconpölsa i Norge har det ju blivit några genom åren. Riktig mat mitt på dagen typ lättrökta revbensspjäll tillhör inte vanligheterna.

Jäklar Jan. Du har stavat fel, det skall vara Baconpölse. Men å andra sidan, så är ju lättrökta revbensspjäll gott.:rolleyes:
Kan vara kul med gruppkörning ibland. Ibland blir det jobbigt. Pinka varje timme och röka.
Minst 1,5 timme lunch. Kanske inte starta förrän framåt 9-tiden och sluta vid 16-tiden. Däremellan köra som fan vore efter dem.:eek:
Då är det bättre att köra tillsammans med någon man litar på och känner väl.:rock::rock:

räven
2015-06-27, 10:46
Jäklar Jan. Du har stavat fel, det skall vara Baconpölse. Men å andra sidan, så är ju lättrökta revbensspjäll gott.:rolleyes:
Kan vara kul med gruppkörning ibland. Ibland blir det jobbigt. Pinka varje timme och röka.
Minst 1,5 timme lunch. Kanske inte starta förrän framåt 9-tiden och sluta vid 16-tiden. Däremellan köra som fan vore efter dem.:eek:
Då är det bättre att köra tillsammans med någon man litar på och känner väl.:rock::rock:

Man ska köra lagom. Det jag tycker är lagom.

LowTech
2015-06-29, 11:04
Dagens stora insats!
Jag har lyckats samla ihop allt grundmaterial till ursprungskontroll för min Benelli 250 2C.
600 pix kostar det att göda byråkratin.
Har ju bara stått hemma sen 2002..
Bifogar ankomstskicket och bild på blockskador (nu färdigt svetsjobb)

Edit: Nån som vet hur man får nådigt tillstånd till en alldeles egen blogg?
Sänt mail till nån i ämnet med aldrig fått svar?

Ove
2015-06-30, 08:17
Edit: Nån som vet hur man får nådigt tillstånd till en alldeles egen blogg?
Sänt mail till nån i ämnet med aldrig fått svar?

Har du provat att skriva mail eller PM till pewa?

LowTech
2015-06-30, 08:41
Har du provat att skriva mail eller PM till pewa?
Ja.
Inget svar.

Ove
2015-07-03, 15:25
:sleep: Sommaruppehåll gäller pga värme. Skulle inte bli just något kört för min del ändå av andra skäl - var hos vården för en extra besiktning där två läkare tittade på mig, mumlade, ruskade på huvudet och sa att det skulle gå iväg en remiss. Väntar nu på kallelse till ytterligare besiktning.. :confused: Får väl veta i sinom tid vad det handlar om men det är bra att specialister får titta på problemen så fort som möjligt.

Jag har ju lite erfarenhet sen för ca 10 år sen när jag sökte för en förlamande trötthet och behandlades mot depression 1/2 år innan jag själv(!) hittade en stor tumör i buken. Läkaren som då skrev en ny remiss var VÄLDIGT stel och lite blek i ansiktet medan han satt och skrev. Tumören togs bort och jag gick ner 1,5 kilo på operationsbordet, men det gick ganska bra ändå, lever ju fortfarande. :rolleyes:

:rolleyes: Det nu aktuella är nog inte så allvarligt men fan så besvärande. :rolleyes:

räven
2015-07-03, 21:43
Efter tre intensiva dagar som bonde (samlande av vinterfoder till kossera) skulle det bli Hojkörning i dag. Tempen vid garagedörren va 42 grader. Nåja på med Mckläder i garaget (25 grader) å snabbt iväg. Styrde kosan mot Blekingekusten å havsbris. Varför är det inte lagom varmt ?

wbr
2015-07-03, 23:47
:rolleyes: Det nu aktuella är nog inte så allvarligt men fan så besvärande. :rolleyes:

Vi hoppas på det bästa Ove...

Olle Å
2015-07-04, 09:13
:sleep: Sommaruppehåll gäller pga värme. Skulle inte bli just något kört för min del ändå av andra skäl - var hos vården för en extra besiktning där två läkare tittade på mig, mumlade, ruskade på huvudet och sa att det skulle gå iväg en remiss. Väntar nu på kallelse till ytterligare besiktning.. :confused: Får väl veta i sinom tid vad det handlar om men det är bra att specialister får titta på problemen så fort som möjligt.

Jag har ju lite erfarenhet sen för ca 10 år sen när jag sökte för en förlamande trötthet och behandlades mot depression 1/2 år innan jag själv(!) hittade en stor tumör i buken. Läkaren som då skrev en ny remiss var VÄLDIGT stel och lite blek i ansiktet medan han satt och skrev. Tumören togs bort och jag gick ner 1,5 kilo på operationsbordet, men det gick ganska bra ändå, lever ju fortfarande. :rolleyes:

:rolleyes: Det nu aktuella är nog inte så allvarligt men fan så besvärande. :rolleyes:

Får verkligen hoppas du kryar på dig. Har tänkt komma och avnjuta en fika i Sjötorp så småningom.
Håller på och tar in lite hö till våra djur, så jag hoppas värmen stannar lite till, i alla fall så vi slipper regn på några dagar.
Tog en liten sväng i går, som tur är har jag lite lättare sommarutsyrsel att ta till.

räven
2015-07-04, 09:41
:sleep: Sommaruppehåll gäller pga värme. Skulle inte bli just något kört för min del ändå av andra skäl - var hos vården för en extra besiktning där två läkare tittade på mig, mumlade, ruskade på huvudet och sa att det skulle gå iväg en remiss. Väntar nu på kallelse till ytterligare besiktning.. :confused: Får väl veta i sinom tid vad det handlar om men det är bra att specialister får titta på problemen så fort som möjligt.

Jag har ju lite erfarenhet sen för ca 10 år sen när jag sökte för en förlamande trötthet och behandlades mot depression 1/2 år innan jag själv(!) hittade en stor tumör i buken. Läkaren som då skrev en ny remiss var VÄLDIGT stel och lite blek i ansiktet medan han satt och skrev. Tumören togs bort och jag gick ner 1,5 kilo på operationsbordet, men det gick ganska bra ändå, lever ju fortfarande. :rolleyes:

:rolleyes: Det nu aktuella är nog inte så allvarligt men fan så besvärande. :rolleyes:

Hoppas du kryar på dig Ove.

Ove
2015-07-04, 15:59
Hoppas du kryar på dig Ove.


Vi hoppas på det bästa Ove...


Får verkligen hoppas du kryar på dig. Har tänkt komma och avnjuta en fika i Sjötorp så småningom.

:) Ordnar sig nog. Problemet är att man får vänta och DET är jobbigt!


Håller på och tar in lite hö till våra djur, så jag hoppas värmen stannar lite till, i alla fall så vi slipper regn på några dagar.
Tog en liten sväng i går, som tur är har jag lite lättare sommarutsyrsel att ta till.


Varför är det inte lagom varmt ?

Som höskördare är väl vädret helt toppen men för oss andra är det helt enkelt jädrigt varmt. :rolleyes:

För min del vistas jag mest i skugga under dagen och på natten går luftvärmepumpen baklänges och skickar ut hettan i trädgården. Hoppas att den stannar där tills vintern så att jag kan pumpa in den igen efter jul. ;)

Bara att slå en signal så är jag hemma med kaffepannan på, eller vad som passar. :eating:

Olle Å
2015-07-04, 23:01
:) Ordnar sig nog. Problemet är att man får vänta och DET är jobbigt!





Som höskördare är väl vädret helt toppen men för oss andra är det helt enkelt jädrigt varmt. :rolleyes:

För min del vistas jag mest i skugga under dagen och på natten går luftvärmepumpen baklänges och skickar ut hettan i trädgården. Hoppas att den stannar där tills vintern så att jag kan pumpa in den igen efter jul. ;)

Bara att slå en signal så är jag hemma med kaffepannan på, eller vad som passar. :eating:

Eftersom vi har bergvärme, så skulle det nog vara bra att skicka ner värmen i borrhålet och värma berget för att ha lite värme extra i vinter. skall visst finnas något sådant system. :):):)

räven
2015-07-05, 07:32
Eftersom vi har bergvärme, så skulle det nog vara bra att skicka ner värmen i borrhålet och värma berget för att ha lite värme extra i vinter. skall visst finnas något sådant system. :):):)

Uppfinningarnas tid är inte förbi Olle

Ove
2015-07-05, 21:42
Eftersom vi har bergvärme, så skulle det nog vara bra att skicka ner värmen i borrhålet och värma berget för att ha lite värme extra i vinter. skall visst finnas något sådant system. :):):)

:hmmmm2: Har sett något sådant i ett TV-program någon gång. Tycker att det skulle fungera att värma berget men du kan nog inte frysa ner element och varmvatten i huset. Det ska till något extra som solvärme eller något. Ett känt faktum är att där det finns många som använder bergvärme blir det en lokal nedkylning under jord så att effekten avtar efter några år såå visst skulle det fungera... :hmmmm2:

Olle Å
2015-07-06, 16:52
:hmmmm2: Har sett något sådant i ett TV-program någon gång. Tycker att det skulle fungera att värma berget men du kan nog inte frysa ner element och varmvatten i huset. Det ska till något extra som solvärme eller något. Ett känt faktum är att där det finns många som använder bergvärme blir det en lokal nedkylning under jord så att effekten avtar efter några år såå visst skulle det fungera... :hmmmm2:

Det hela systemet för att värma upp borrhålet bygger ju på att man använder solfångare för att värma vattnet o borrhålet. Om hålet är 110 m djupt , så rymmer det en hel del vatten. Antingen tar man upp vattnet från botten och låter det cirkulera genom solfångarten och tillbaka, eller har ett slutet system. Har man ett slutet system borde det väl gå att utnyttja sifonkraften?, så man slipper cirkulationspump.:confused::confused::confused:

Ove
2015-07-07, 10:06
Har man ett slutet system borde det väl gå att utnyttja sifonkraften?, så man slipper cirkulationspump.:confused::confused::confused:

Nä! Det varma vattnet samlas i solfångaren som är högsta punkt och kallvattnet i botten - pump fordras men den kan vara väldigt billig i drift. Dessutom får det inte vara något vattenutbyte i hålet att tala om för att värmen ska stanna lokalt, annars kanske grannen undrar på fan när han får varmvatten ur brunnen. :D

räven
2015-07-07, 12:08
Nä! Det varma vattnet samlas i solfångaren som är högsta punkt och kallvattnet i botten - pump fordras men den kan vara väldigt billig i drift. Dessutom får det inte vara något vattenutbyte i hålet att tala om för att värmen ska stanna lokalt, annars kanske grannen undrar på fan när han får varmvatten ur brunnen. :D

När ni gubbar klurat färdigt blir det badtemp i Vänern

Ove
2015-07-07, 14:59
När ni gubbar klurat färdigt blir det badtemp i Vänern

:) Mer än 20 grader - badbart med dubbla långkalsonger... ;) :D

I kanalen är det tydligen riktigt varmt..

Olle Å
2015-07-08, 09:01
Aldrig får man vara helt nöjd. Några dagars riktigt sommarväder gjorde det lämpligt att ta in hö innan förväntat regn skulle komma på natten. hade lite grann kvar att köra då en vagn gick sönder. Kunde inte få reservdel förrän dagen efter. Naturligtvis så kom regnet som utlovat på natten.
Men man får väl passa på att ta några kortare turer mellan skurarna.
Känner mig som en åsna mellan två hötappar. Har funderat länge på att byta till en lättare hoj eftersom ryggen säger ifrån om jag behöver lyfta upp den om den stjälper. Händer ju då och då när man kör på vintern eller i traktorspår. Sedan kan man ju stjälpa om man klantar sig på så sätt man försöker starta med för hög växel i samtidigt som man svänger. En växelindikator kan ju vara bra ibland.

Ove
2015-07-08, 10:30
Känner mig som en åsna mellan två hötappar. Har funderat länge på att byta till en lättare hoj eftersom ryggen säger ifrån om jag behöver lyfta upp den om den stjälper. Händer ju då och då när man kör på vintern eller i traktorspår. Sedan kan man ju stjälpa om man klantar sig på så sätt man försöker starta med för hög växel i samtidigt som man svänger. En växelindikator kan ju vara bra ibland.

:hmmmm2: Du tänker i samma banor som jag. Jag har en tänkt köpare till W650;n, Greta, men det verkar ta sin tid. Hon måste bort först innan jag kan köpa en ny hoj för det finns inte plats i garaget. :rolleyes:
250 - 450 cc vore rätt lagom och helst en vikt väl under 150 kg. Egentligen behöver jag kanske bara en, men att sälja av Sigrid är ingen idé alls för jag får inte så många pengar för henne. Byrackan gör faktiskt sin tjänst som slänghoj i närområdet så den får vara kvar.

räven
2015-07-08, 11:25
:hmmmm2: Du tänker i samma banor som jag. Jag har en tänkt köpare till W650;n, Greta, men det verkar ta sin tid. Hon måste bort först innan jag kan köpa en ny hoj för det finns inte plats i garaget. :rolleyes:
250 - 450 cc vore rätt lagom och helst en vikt väl under 150 kg. Egentligen behöver jag kanske bara en, men att sälja av Sigrid är ingen idé alls för jag får inte så många pengar för henne. Byrackan gör faktiskt sin tjänst som slänghoj i närområdet så den får vara kvar.

Förstår men förstår ändå inte. Komfort när man kör å lätt när den ramlar. Tror det är svårt att hitta ?

Ove
2015-07-08, 12:40
Förstår men förstår ändå inte. Komfort när man kör å lätt när den ramlar. Tror det är svårt att hitta ?

:) Får väl försöka hitta någon soffa att sitta på. Det finns att köpa annars blir det att konstruera. :)

Olle Å
2015-07-09, 08:40
:) Får väl försöka hitta någon soffa att sitta på. Det finns att köpa annars blir det att konstruera. :)

Kanske man skulle konstruera ett par stödhjul som fälls ner då man stannar. Vet att det finns sådana.:eek:
Kanske man i stället borde sätta på en sidovagn? Ska klura ut ett ekipage där man kan luta hojen och även sidohjulet. Vill ju behålla känslan av att köra hoj. Har funderat på lösningen och skall bara göra en prototyp, om jag bara får tid till det. Kanske kan bli ett vinterprojekt. Tror jag har uppläget klart. Skall i så fall använda min Transalp till det. Svårast blir nog att tillverka själva sittdelen och få den snygg.:):):)
Sitter just nu med en hund som kalasat på mattfransar och lite av trasorna. han spydde upp en liten hög med trasor och fransar i går kväll. i morse hade han gett sig på hundfilten och ätit upp en del av den. Den kom upp i små vältuggade bitar. i går kväll hade han även ätit av en stor del av håren på sin svanstipp. de var ca 15 cm långa, så det blev en rejäl tuss.
Var ute med honom i morse och då kom i alla fall svanshåren ut. Lustigt är ju att han ätit mat två gången utan att den blivit utspydd.:confused:
Skall troligen åka till veterinären med honom .
Blir väl som att lämna hojen på verkstad. Hittar väl på en massa extra som behöver göras.:mad:

Ove
2015-07-09, 09:39
Kanske man skulle konstruera ett par stödhjul som fälls ner då man stannar. Vet att det finns sådana.:eek:

Jo det finns, bl.a. till Goldving och HD;s jumboscooters. Stödhjulen går ned med knapptryck och lyfter upp automatiskt när man startar.


Kanske man i stället borde sätta på en sidovagn? Ska klura ut ett ekipage där man kan luta hojen och även sidohjulet. Vill ju behålla känslan av att köra hoj. Har funderat på lösningen och skall bara göra en prototyp, om jag bara får tid till det. Kanske kan bli ett vinterprojekt. Tror jag har upplägget klart. Skall i så fall använda min Transalp till det. Svårast blir nog att tillverka själva sittdelen och få den snygg.:):):)

:cool: Sidvagn är höjden av lycka. Skitkul med en hoj som är assymetrisk. :D
Det finns sidovagnsekipage som lutar i svängarna, minns inte om även hjulet lutade. Dom tillverkas i Holland - tror jag... :hmmmm2: Såg ett par snuttar i ämnet på Youtube.

Sittdelen på sidovagnsekipage? En fåtölj kanske?

Ove
2015-07-10, 10:13
:p Svensk sommar....! I förra veckan gick värmepumpen på kylning av kåken, nu brinner det i spisen. Ute växlar temperaturen mellan 8 -10 grader lite fram och tillbaka i regnskurarna och det blåser. Härligt med variation! :rolleyes: :D

Olle Å
2015-07-10, 10:34
:p Svensk sommar....! I förra veckan gick värmepumpen på kylning av kåken, nu brinner det i spisen. Ute växlar temperaturen mellan 8 -10 grader lite fram och tillbaka i regnskurarna och det blåser. Härligt med variation! :rolleyes: :D

Visst är det trevligt med lite variaton på vädret. Som vanligt är det lätt att tolka svenska språket lite fel. En invandrare trodde att ordet emballage kunde användas då vädret slog om........
Tog en liten sväng igår förmiddag och då var det ok. Körde sedan hem på eftermiddagen och då hade det börja blåsa utav bara helsike och temperaturen ca 11 grader.:mad:
Sitter här hemma med en liten vovve som fått kennelhosta. Det var irritationen i hans hals som gjorde att han gav sig på att tugga i sig mattfransar för att få lindring.:eek:
Vi skrev lite om Anakee 3 förut. Har nu kör lite med dem och vill nog säga att de funkar som jag trodde. Bara man förstår att det inte går att "busa" på gruset med dem eller köra i lera, så ok. Man får ju vara beredd på att framhjulet vill vandra lite i svängarna. Om man bara inte kommer in för fort i kurvan, så är det ju "bara" att parera med gasen. Lite jobbigt om man har packning i både sidoväskor och topbox.:):):)

Ove
2015-07-10, 16:36
Vi skrev lite om Anakee 3 förut. Har nu kör lite med dem och vill nog säga att de funkar som jag trodde. Bara man förstår att det inte går att "busa" på gruset med dem eller köra i lera, så ok. Man får ju vara beredd på att framhjulet vill vandra lite i svängarna. Om man bara inte kommer in för fort i kurvan, så är det ju "bara" att parera med gasen. Lite jobbigt om man har packning i både sidoväskor och topbox.:):):)

:) Jo om det bara vandrade LITE i svängarna, men för mig hasar det något alldeles förbannat och då blir jag för feg helt enkelt... :o

I morgon ska jag guida en bilkaravan om 2 bilar. Det gäller en minnesresa på en del av dom vägar som Håkan Åslund och jag gjorde. Det är hans efterlevande som vill se vad han kom hem och berättade om och då måste det bli med bil. Det kan bara bli ett litet urval av alla platser vi hann med men jag tror jag har fått med några pärlor. Hans son Thomas var med de flesta gångerna så jag har god hjälp att välja. :)

Olle Å
2015-07-10, 21:15
:) Jo om det bara vandrade LITE i svängarna, men för mig hasar det något alldeles förbannat och då blir jag för feg helt enkelt... :o

I morgon ska jag guida en bilkaravan om 2 bilar. Det gäller en minnesresa på en del av dom vägar som Håkan Åslund och jag gjorde. Det är hans efterlevande som vill se vad han kom hem och berättade om och då måste det bli med bil. Det kan bara bli ett litet urval av alla platser vi hann med men jag tror jag har fått med några pärlor. Hans son Thomas var med de flesta gångerna så jag har god hjälp att välja. :)

Om du kommer in lite för fort i svängen tenderar ju hojen att gå rakt fram och kasar ju då. Lite lägre hastighet in i böjen och gasa lite lätt igenom så kasar det inte. Du skall ha högre hastighet ut ur svängen än in.:):):)

Ove
2015-07-10, 21:46
Om du kommer in lite för fort i svängen tenderar ju hojen att gå rakt fram och kasar ju då. Lite lägre hastighet in i böjen och gasa lite lätt igenom så kasar det inte. Du skall ha högre hastighet ut ur svängen än in.:):):)

:mad: Ska jag gå långsammare i i böjarna får jag gå av och leda den annars ramlar jag omkull stillastående. Det lullar ju omkring redan på rakorna om det är det "rätta" gruset. :banghead:

Olle Å
2015-07-10, 22:49
:mad: Ska jag gå långsammare i i böjarna får jag gå av och leda den annars ramlar jag omkull stillastående. Det lullar ju omkring redan på rakorna om det är det "rätta" gruset. :banghead:

Om det är riktigt jäkla rullgrus så går hojen bäst i 50-60 på rakorna. Då bör man ju dessutom stå upp.:D:D:D
Numera undviker man ju helst detta. Fick nästan nog av grovgrus i våras på en vägarbetssträcka på 3 mil. Bitvis var gruset dessutom inte tillslätat eller tillkört ännu. Inte kul att komma med semesterpackning då.:eek:

Väse Conny
2015-07-10, 23:59
Olle, Ove å ni andra det så att jag brukar dra runt på grus turer med ett mc gäng från Kristinehamn CMCK
Där är hastigheten aldrig under 100
Detta kan för mig vara lite tröttsamt då jag ochså vill se gårdar och annat vacker vi har i Sverige
ska Olle göra en road tripp på grus för garanterat lugn körning över en dag
start Grums rasta kanske mål Väse rasta så kan jag guida lite små turer runt min hembyggd

Ove
2015-07-11, 07:20
Detta kan för mig vara lite tröttsamt då jag ochså vill se gårdar och annat vacker vi har i Sverige ska Olle göra en road tripp på grus för garanterat lugn körning över en dag start Grums rasta kanske mål Väse rasta så kan jag guida lite små turer runt min hembyggd

:) Vore i högsta grad intressant. Jag är dock för tillfället indisponerad men kommer väl igång igen framåt Augusti - hoppas jag. :confused:

räven
2015-07-11, 07:50
Olle, Ove å ni andra det så att jag brukar dra runt på grus turer med ett mc gäng från Kristinehamn CMCK
Där är hastigheten aldrig under 100
Detta kan för mig vara lite tröttsamt då jag ochså vill se gårdar och annat vacker vi har i Sverige
ska Olle göra en road tripp på grus för garanterat lugn körning över en dag
start Grums rasta kanske mål Väse rasta så kan jag guida lite små turer runt min hembyggd

Låter intressant. Ska uppåt Värmland 15-16 aug. i annan körning.

Olle Å
2015-07-11, 08:32
Olle, Ove å ni andra det så att jag brukar dra runt på grus turer med ett mc gäng från Kristinehamn CMCK
Där är hastigheten aldrig under 100
Detta kan för mig vara lite tröttsamt då jag ochså vill se gårdar och annat vacker vi har i Sverige
ska Olle göra en road tripp på grus för garanterat lugn körning över en dag
start Grums rasta kanske mål Väse rasta så kan jag guida lite små turer runt min hembyggd

Som sagt. Har slutat med "bus"- turerna. Vill numera hellre se var jag åker i stället för att koncentrera på framförvarandes bakhjul.
Om du Conny har semester, så hör av dig, så kan vi ta en tur bortåt västra Värmland och norra Dalsland någon dag.:):)

räven
2015-07-12, 07:45
Som sagt. Har slutat med "bus"- turerna. Vill numera hellre se var jag åker i stället för att koncentrera på framförvarandes bakhjul.
Om du Conny har semester, så hör av dig, så kan vi ta en tur bortåt västra Värmland och norra Dalsland någon dag.:):)

Jag gillar också att ha tid att kolla.

jrutgers
2015-07-16, 22:38
Vänder mig till er som har lägst livserfarenhet, då jag aldrig tidigare sett något liknande..
Efter en provtur i en bil som jag grejat med lite går jag åter in i garaget för att stänga för dagen få det låter som jag glömt någon utrustning på dom surrar dovt..
Inser att det är en insekt som flyger runt där inne, och i "flight mode"mäter ca.5 cm..

När den väl landar ser jag att det är en geting, men eftersom den är minst 3 cm större och redigt mycket fetare anar jag att det är en insekt som det ut som en farlig geting, men tänker att om det är en drottning då vill jag helst undvika att den bygger i mitt garage utan bygglov.. Så (förlåt mig för mina synder) fram åker bromsrengörningen.. Ett skott, en träff.. Hueyn störtar.. Och dör..
Gadden (eller om det var kroken för landning på hangarfartyg) mäter närmare centimeter..

Ni dom vet, är det en drottning eller är det någon mutant?

Tyvärr är den lite böld på bilden på geting vis..

41414142



//Janne

jrutgers
2015-07-16, 23:12
Kanske kan det varit en bål geting efter lite sökande på Internet.
Fast jag vill ju tycka att denna var större än vad som anges i informationen kring dem..
Där står det st den blir 3-3,5 cm, och denna är minst 5 cm..


//Janne

erikn
2015-07-17, 00:10
Försök räta ut den, lägg en tumstock bredvid och skicka bild till

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html

så borde du få svar. Googlade lite och det verkar vara fler som träffat på getingar runt 50 mm stora.

Per Lindström
2015-07-17, 00:33
Ser ut som en bålgeting, ett typiskt kännetecken är att den har betydligt mer gult i sin teckning.
När man verkligen sett en bålgeting, inser man att alla stora getingar man tidigare trott varit bålgetingar inte var det, en riktig bålgeting är verkligen stor.
En bålgeting surrar inte, dess ljud är något annat, betydligt grövre.
En bålgeting är getingarnas motsvarighet till B52 Stratofortress. :)

Nu skall sägas att bålgetingar anses vara en av de mer fridsamma arterna och att de hjälper till att skydda boskap mot stora elaka bitflugor.
De är också fridlysta eftersom de tyvärr är ovanliga, nu tror jag inte att en enstaka arbetargeting gör någon skillnad, men kan man låta dem vara i fred bör man göra så.

mel
2015-07-17, 06:13
Jag fick ett stick bakom örat en gång och det visade sig att det var ganska lindrigt och gick snabbt över!

Ove
2015-07-17, 07:56
:) Jodå, visst är det en bålgeting (Vesa Crabo). Stor och snäll. Inte särskilt giftig, ungefär som en vanlig geting. Hanterar man den lugnt och fint händer inget men om man dödar eller skadar en kan det komma flera för att hämnas.

räven
2015-07-17, 08:09
:) Jodå, visst är det en bålgeting (Vesa Crabo). Stor och snäll. Inte särskilt giftig, ungefär som en vanlig geting. Hanterar man den lugnt och fint händer inget men om man dödar eller skadar en kan det komma flera för att hämnas.

Att krocka med en Bål geting i 100 km/t. med öppen hjälm är en jäkla smäll.

jrutgers
2015-07-17, 08:45
Tackar för alla svar.
Jag har lärt mig mycket och också läst en del på nätet om dessa giganter..

Kontentan av min okunskap är att jag avrättat en fridlyst art vilket ger mig ytterst dåligt samvete..

Till mitt försvar så är den ytterst skräckinjagande..
Men tydligen som ni också svarat är att den förefaller vara till och med mer vänligt sinnad än humlan som jag kommer bra överens med..

Men kanske det kommer ett gäng nu och skall hämnas sin kamrat, när jag minst anar det..




//Janne

Ove
2015-07-17, 19:13
Men kanske det kommer ett gäng nu och skall hämnas sin kamrat, när jag minst anar det..


:eek: Full skyddsutrustning när du närmar dig garaget och visiret nere gäller!! Nädå, ingen fara. Ett mord är inget mord men två är ett för mycket.. Nästa gång behöver du bara visa djuret hur det hittar ut ur garaget. Själv brukar jag ta en tidning eller liknande och fösa det i rätt riktning och när dom kommit ut igen brukar dom niga med alla sex benen och tacka. :)

LowTech
2015-07-17, 19:31
Nu har du avrättat ett exemplar vår landskapinsekt! :banghead:
Wiki: Bålgetingen är landskapsinsekt för Småland.

De kanske inte är så farliga även om de kan stickas flera ggr.. men deras mindre släktingar kan ställa till problem..

Var för många år sedan på väg mot Arboga med bil och hade armen utanför sidofönstret.
Plötligt känner jag hur det sticker till och då sitter en geting i armvecket och har tydligen lämpat av sitt gift direkt i blodådern..
Inte allergisk mot getingar men direkinsprut var tydligen rena chocken, var tvungen att stanna och vila en halvtimme, blev alldeles snurrig...:eek:

jrutgers
2015-07-17, 21:22
Nu har du avrättat ett exemplar vår landskapinsekt! :banghead:

Wiki: Bålgetingen är landskapsinsekt för Småland.






Jodå, har läst på duktigt om denna snälla jätte.

Har faktiskt dåligt samvete för mitt ingrepp med avsikten att förhindra en drottning att bygga bo i mitt garage..

Brukar allt värna om de flesta arter som har samma rätt att leva här som jag...(förutom knott, myggor, blinning, broms, geting, P-vakter, osv)

Jäkla skit.. Tycker så jäkla synd om den nu..

Fin va den också.. Nu är den död..mitt fel..
Jag är en dålig människa..

Men jag kan bättra mig [emoji4]





//Janne

erikn
2015-07-18, 16:42
Brukar allt värna om de flesta arter som har samma rätt att leva här som jag...(förutom knott, myggor, blinning, broms, geting, P-vakter, osv)

Du glömde fästingar. Getingar har jag inte så jättemycket emot om de inte bygger bo på fel ställe, de äter faktiskt myggor.

Olle Å
2015-07-18, 17:41
Du glömde fästingar. Getingar har jag inte så jättemycket emot om de inte bygger bo på fel ställe, de äter faktiskt myggor.

Fästingarna är nog de otrevligaste insekterna vi har med tanke på borrelia och TBE. Tur att de inte kan flyga. En geting innanför visiret är inte så kul heller.:eek::eek:

jrutgers
2015-07-19, 10:41
Fästing är så otrevlig att den inte ens får vara med på min lista..



//Janne

erikn
2015-07-20, 01:51
Fästing blir jag påmind om så ofta att den går inte att ta bort från listan. Av någon anledning har de blivit färre senaste veckan (kanske två veckor), men under våren och första halvan av sommaren har vi plockat minst 4-5 st på jycken varje dag. Och då han är gammal och har artros så blir det väldigt få och korta promenader. Han rör sig mest på vår villatomt. Så det har varit överjävligt mycket i år.

Samma med orm, som jag personligen inte har något emot. Jyckens morgonpromenad är väl ca 300 meter lång, in mot skogen, runt en kulle och hem igen. Har nog sett orm nästan varje gång jag gått nu i juni och juli, flera gånger har jag sett flera ormar. Har nog sett fler ormar på de här veckorna än jag sett orm de senaste 10 åren, eller kanske hela livet. Mest svart huggorm, och en del snokar. Huggormen ligger ofta kvar, medan snoken drar direkt man närmar sig.

erikn
2015-07-20, 10:51
Från idag. Huggis som ligger och solar på vanliga stället. Det finns (minst) en till, en fetare än den här som rör sig i samma område.

https://www.abc.se/~eny/hojen/150720_huggorm.jpg

Ove
2015-07-20, 11:38
:confused: Bara sett ett torrt ormskinn på hela sommaren. Mygg och knott finns sparsamt i skogen, men så är det ganska torrt här. Solen skiner varje dag från blå himmel sen mer än en vecka och sommargästerna ringer hem och mobbar dom som är kvar på hemmaplan, för där regnar det. :D

Egentligen är det väldigt skönt för det är inte stekhett. :)

Olle Å
2015-07-20, 12:39
:confused: Bara sett ett torrt ormskinn på hela sommaren. Mygg och knott finns sparsamt i skogen, men så är det ganska torrt här. Solen skiner varje dag från blå himmel sen mer än en vecka och sommargästerna ringer hem och mobbar dom som är kvar på hemmaplan, för där regnar det. :D

Egentligen är det väldigt skönt för det är inte stekhett. :)

Faktiskt skönt om det inte är stekhett när man skall ta en tur. Körde några timmar i dag på fm. med min besökande dotterson bakpå. Fick order om att vara försiktig. Lullade runt på både större och mindre vägar. Funderade då på varför man skall ha så många hästar i hojen egentligen.
På tal om huggormar som ju är fridlysta och kanske befinner sig på fel plats, kan man göra så här. Ta en käpp och tryck fast halsen bakom huvet mot marken, ta sedan ormen i stjärten. Du kan då lyfta upp den utan att den kan bita. Om den försöker att slingra sig upp på sin egen kropp då, är det bara att skaka lite. Då kan du bära iväg den någon annanstans och släppa den där. En snok däremot kan ganska lätt slingra sig upp på sig själv, men å andra sidan så är den ju inte giftig.
Det lärde en granne mig när jag var sju år gammal. Han sade redan då, att man skall vara rädd om ormarna för att de äter en massa råttor och möss. Kommer ihåg att jag tyckte det var lite läskigt då ormen var nästan lika lång som jag.:):)

erikn
2015-07-20, 12:59
Allt som krälar på marken är fridlyst, då gemene man inte ser skillnad på sånt som verkligen är i farozonen och det som är normal population.

En fet huggorm som var inne på vår tomt för tre år sedan fångade vi i poolhåven och bar ut ett par hundra meter ut i skogen. Vet inte om det var tillräckligt, och det kanske är den som har ynglat av sig och gjort att vi fått så många nu. Den var stark, den ställde sig rakt upp ur håven och höll på att smita. Vi var tvungna att ha en till påse runt.

https://www.abc.se/~eny/poolforum/120528_Huggorm2.jpg

räven
2015-07-20, 18:52
Tyvärr körde jag över en huggorm (svart fas) på grusvägen hemmavid.

jrutgers
2015-07-20, 20:33
Allt som krälar på marken är fridlyst, då gemene man inte ser skillnad på sånt som verkligen är i farozonen och det som är normal population.



En fet huggorm som var inne på vår tomt för tre år sedan fångade vi i poolhåven och bar ut ett par hundra meter ut i skogen. Vet inte om det var tillräckligt, och det kanske är den som har ynglat av sig och gjort att vi fått så många nu. Den var stark, den ställde sig rakt upp ur håven och höll på att smita. Vi var tvungna att ha en till påse runt.



https://www.abc.se/~eny/poolforum/120528_Huggorm2.jpg


Ser ju redigt fet ut..


//Janne

jrutgers
2015-07-20, 20:38
Tyvärr körde jag över en huggorm (svart fas) på grusvägen hemmavid.


Såg en som blivit överkörd på gårdagens promenad..
Liggandes på rygg med tarmarna utanför.
La ett skedblad tunt när jag med foten skall vända den för att blotta ev. Teckning och ormen hugger efter min fot..
Visade sig vara en reflex..

Men lite ont i hjärtat gör det allt när man har ihjäl något oskyldigt, och framför allt fridlyst..


//Janne

erikn
2015-07-20, 20:41
Gissar att det är din iPhone som ändrar vad du skriver. Skrattar för mig själv och fattar nada.

jrutgers
2015-07-20, 22:13
Den har ju en tendens att bestämma vad jag skall skriva, fast i detta fallet hittar jag inget som jag inte ville skriva?!

Jag kanske skall tagga ner på svampen lite [emoji4]


//Janne

erikn
2015-07-20, 22:59
"La ett skedblad tunt när jag..."
Kanske något göteborgskt men jag förstår inte.

Olle Å
2015-07-21, 09:29
"La ett skedblad tunt när jag..."
Kanske något göteborgskt men jag förstår inte.

Det är nog bara en felstavning. Skall nog vara runt den för att han inte ville ta i den.:eek:
Annars så är ju göteborgskan lite knepig. De är de enda som kan få blommor och sommar att rimma. Sten-Åke Cederhök lyckades med sitt " Nu är det sommer och då kommer blommer.", eller hur det var.:D:D:D

jrutgers
2015-07-21, 09:39
Göteborg..
man lägger ett skedblad tunt i brallan när man blir rädd..


//Janne

erikn
2015-07-21, 23:08
Bromsspår?

jrutgers
2015-07-21, 23:22
Typ


//Janne

Ove
2015-07-26, 22:23
12 grader, regnskurar + lite åska. Tände i kakelugnen....

LowTech
2015-07-26, 22:29
12 grader, regnskurar + lite åska. Tände i kakelugnen....


Förstår dig..
Iförrgår kväll 24-tiden, visade (utomhus)termometern 8.7 grader (plus..)
Säkert att det är i mitten av juli vi befinner oss?

Norrbaggarna (yr.no) lovade oss igår 20-40 mm regn, det blev 6..
Lite positivt iaf..

Olle Å
2015-07-28, 08:36
Förstår dig..
Iförrgår kväll 24-tiden, visade (utomhus)termometern 8.7 grader (plus..)
Säkert att det är i mitten av juli vi befinner oss?

Norrbaggarna (yr.no) lovade oss igår 20-40 mm regn, det blev 6..
Lite positivt iaf..
Inte trevligt med låga temperaturer på sommaren då man vill det skall vara varmt. Långkalsonger och dubbla tröjor hör ju mera höst och vår till. Hoppas det blir skapligt väder till helgen då jag skall köra hem en Honda Dominator från Älmhult till Värmland.:):):)

räven
2015-07-28, 08:56
Inte trevligt med låga temperaturer på sommaren då man vill det skall vara varmt. Långkalsonger och dubbla tröjor hör ju mera höst och vår till. Hoppas det blir skapligt väder till helgen då jag skall köra hem en Honda Dominator från Älmhult till Värmland.:):):)

Kan visa lite småvägar i södra Småland där det är lättare för dig å dominatorn att hålla värmen .

Olle Å
2015-07-28, 11:52
Kan visa lite småvägar i södra Småland där det är lättare för dig å dominatorn att hålla värmen .

Man tackar för en blivande guidning i det småländska höglandet.:):):)

Ove
2015-08-07, 14:11
Hett idag! Funderade på ev. att ta en liten sväng men det är för varmt. Byrackan står stilla för den har tappat kontakten med sitt eget batteri men det ordnar säkert min maskiguru Gunnar när han kommer tillbaka till hembygden inom kort... :)

Var ute och fiskade igår med normal fångst - noll fisk men skönt att vara ute och kajka omkring med ekan. :rolleyes: Den är ovanligt tät i år och det är ju kul att kunna dra ut en stund utan att bli blöt om fötterna.

Nu ser jag fram mot klara, sköna dagar med svalka i luften så att jag kan köra några mil utan att brista ut i ymnig transpiration. ;)

räven
2015-08-07, 20:53
Hamnade i Kosta i kväll. Gold Wing hade nåt träff där. Jäkla va pynt å lullull dom hänger på sina hojar.

Ove
2015-08-07, 21:48
Hamnade i Kosta i kväll. Gold Wing hade nåt träff där. Jäkla va pynt å lullull dom hänger på sina hojar.

:) Ja jag har ju också lite pynt - mina klädnypor i fågelpinnen.. :)

Ove
2015-08-09, 16:41
:) Tog en tripp ner till Kinnekulle idag. Reagerade på att jag såg väldigt många sidovagnsekipage ute på vägarna och fick förklaringen så småningom - Jumbo run i Lidköping igår. JAg var också in på skotermuseeet som ligger mellan källby och Blomberg. Där fanns det en hel del att titta på, både på 2 och 3 hjul. :)

:confused: En annan reflektion av mindre trevligt slag: Markerna verkar svämma över av mink. De senaste dagarna har jag sett simmande mink på väg mot en ö, det har hoppat mink över vägarna när jag varit ute och kört och idag låg det en påkörd på 26;an. Det finns förvånansvärt lite av fågel och småvilt vilket kanske egentligen inte är så förvånande med tanke på mängden mink.
Dom där naiva djurrättshaveristerna har verkligen lyckats med sina aktioner. Finns ingen som jagar mink eller andra pälsdjur och resultatet syns i markerna. Tänk om dom kunde lära sig lite viltvård - t.ex av jägarna. :(

Ove
2015-08-10, 14:25
:) Byrackan är back in bissnis! Gurun Gunnar kom med ett instrument och började leta från batteriet och utåt. Felet var att en glassäkring hade lossnat i ena ändan. den hade jag kollat och den var hel - men det osynliga felet hade jag naturligtvis inte sett. :rolleyes:

Resten av förmiddagen har det bara blivit paj av allt jag gjort, 19 st. En med rostbiff, tre med kalkon och resten med skinka. Kan vara bra att ha lite i frysen till att ta med på utflykt eller om man bara inte ids laga mat. :eating:

LowTech
2015-08-10, 14:44
En del lagar mat... andra lagar kabel..
Handlade ett nytt batteri, tyvärr blev det ett med fel polställning.:eek:
Åka och byta? Visst går det.
Jag förlänger kablarna med 6cm istället så har jag ett större batteriurval till nästa gång..:D
Blir lite xtra knepigt när det är fråga 20kvmm kabel, men allt är möjligt..

räven
2015-08-10, 14:45
:) Byrackan är back in bissnis! Gurun Gunnar kom med ett instrument och började leta från batteriet och utåt. Felet var att en glassäkring hade lossnat i ena ändan. den hade jag kollat och den var hel - men det osynliga felet hade jag naturligtvis inte sett. :rolleyes:

Resten av förmiddagen har det bara blivit paj av allt jag gjort, 19 st. En med rostbiff, tre med kalkon och resten med skinka. Kan vara bra att ha lite i frysen till att ta med på utflykt eller om man bara inte ids laga mat. :eating:

Ska vi ha en pajdate någonstans på onsdag ?

Ove
2015-08-10, 16:43
Ska vi ha en pajdate någonstans på onsdag ?

:) Ho l'å! Det blir bra - bara bestäm var och när.... :)

Ove
2015-08-13, 12:09
:) Igår blev det en liten tur. Mötte Räven Jan vid Kyrkefalla kyrka och vi satte occ på en bänk längs gången in och jag fick plocka fram ett par pajer som kommit med enl. avtal.. Medan vi satt där och göttade oss i skuggan av träden kom kyrkvaktmästare och vi fick komma in och se den snygga kyrkan från insidan. Därefter blev det att leta mindre vägar för Jan tycker inte att vägarna genom Vadsbo är så kul, (men så har han tydligen bara kört dom stora genomfarterna :rolleyes:). I stora drag blev det till Ulvåker - Horn - Odensåker och sen grus förbi Moholm och Töreboda.

En del strul med vägvalet p.g.a. vägarbeten på förstaalternativet + även det andra gjorde att det blev några mil för mycket på rak asfalt men det får man ta.... Skildes åt i Kristinehamn där Jan stack mot Borgvik och jag hem. :)

På kvällen ringde arvingarna för att kolla om jag fortfarande var vid liv och talade om en MC-olycka i närheten? Blev nyhetskontroll och det visade sig vara en olycka på väg 202 där en person omkom och tre skadades. Orsaken var en bil som bromsade och svängde vänster medan omkörning pågick. Tragiskt... :(

Ove
2015-08-16, 21:32
:eek: Apropå flygfän - i Onsdags när Räven och jag körde 200;an i höjd med Bråta mosse såg jag något som liknade en soppåse i vänsterfilen i ett skuggparti. Svor lite över folk som bara slänger skräp hur som helst men tänkte inte stanna och städa, men soppåsen fick plötsligt vingar och vinglade iväg över på min sida! Jag bromsade och gjorde mig klar att dyka bakom min lilla ruta men fågeln, en kungsörn, fick för sig att öka höjden lite och svängde över till sin sida igen. Inte kul just då för man vill inte ha en jäkla örn utsmetad över visiret, men efteråt var det faktiskt lite roligt. MAn kommer nära naturen ibland. :cool: :D

jrutgers
2015-08-17, 14:33
De är ganska stora de där, så frågan är om det bara är visiret som åker på en omgång.
Men visst är det en häftig upplevelse?!

Sagan om den fula soppåsen :-)

Ove
2015-08-17, 16:23
Men visst är det en häftig upplevelse?!

Det händer ganska ofta en massa såna där tillfällen med djur längs vägarna. Dom kan vara stora eller små - spelar ingen roll, bara man ger sig tid att kolla om tid finnes vilket det inte gjorde i fallet med örnen. :)


Sagan om den fula soppåsen :-)

:D Guldstjärna för den! :D:D

Ove
2015-08-19, 07:24
:) Räven kom från Norge igår, utfodrades med fisk och sover nu i sin tillfälliga lya. Han kommer nog snart och vill ha frukost. :)

räven
2015-08-19, 18:00
:) Räven kom från Norge igår, utfodrades med fisk och sover nu i sin tillfälliga lya. Han kommer nog snart och vill ha frukost. :)

Tack Ove, du vet vad trötta rävar behöver efter 7 dagars dammiga grusvägar.

jrutgers
2015-08-19, 19:04
Bärtz?




//Janne

Ove
2015-08-19, 19:10
Bärtz?


:hmmmm2: ÖÖööh! Vaddå? :confused:

jrutgers
2015-08-19, 19:13
Ja, en kall öl alltså...[emoji4]




//Janne

Ove
2015-08-19, 21:23
Ja, en kall öl alltså...[emoji4]

:) Aha!! Nej ölen skall liksom wiskeyn inte vara kall - rumstemperatur till källarsval föredras, men nu blev det rött vin till fisken enligt Norsk sed. Gamla arthrosfingrar har lättare att greppa ett glas på fot än ett tjockt ölglas, och så smakar det bättre. ;) :)

räven
2015-08-20, 09:25
Synd att jag inte begriper hur man får in bilder i detta forum.

jrutgers
2015-08-20, 17:53
:) Aha!! Nej ölen skall liksom wiskeyn inte vara kall - rumstemperatur till källarsval föredras, men nu blev det rött vin till fisken enligt Norsk sed. Gamla arthrosfingrar har lättare att greppa ett glas på fot än ett tjockt ölglas, och så smakar det bättre. ;) :)


Får nog ändå trycka på att jag föredrar duktigt kall öl..
Men smaken är som dansken säger, fårskallig...

Däremot behöver öl inte på något sätt ta ut ett glas vin.. Gärna lite svalt..






//Janne

erikn
2015-08-20, 18:54
Jag håller nog med Janne om att ölen ska vara kall. Jag är rätt känslig för beska, så rätt många ölsorter går bort för mig. Öl jag gillar är såna som som många ölälskare ratar.

Vad är det för likhet mellan de öl jag gillar och att älska i en kanot? Fucking close to water...

Jag gillar den här scenen som de senare har använt som reklamfilm.

ouYKeeTz7Yw

Ove
2015-08-21, 18:24
:) Råkade komma rakt in i ett födelsedagsfirande idag. Födelsedagsbarnet nafsade efter mina fingrar när jag ville bjuda på kladdkaka med grädde, det svinet... :mad: Det var hängbuksgrisen Selma som fyllde 9 år och firades med te och kaka men den gamla damen är av naturen lite vresig och särskillt mot folk som hon inte känner. :rolleyes:

Detta hände sig när jag tog en tur i närområdet med Byrackan på div. asfalt, ridvägar och välklippt gräs. Nu ska jag käka räkmacka. ;)

jrutgers
2015-08-21, 22:16
Låter som livet ändå är ganska gott Ove?




//Janne

Ove
2015-08-22, 21:17
Låter som livet ändå är ganska gott Ove?

:) Man gör så gott man kan. I dag har jag kluvit och brett smör på ca 45 bröd som sedan fylldes med ost och paprika, värmt en massa potatisgratäng, skurit sallad, diskat och grejat.... Varit lillpiga i köket i kåken bredvid. Kökschefen, bekant för alla 60+;are, basade. Funderade på en sväng på vägen, men det fanns ingen tid... :rolleyes:

Alltså ni som jobbar - gör det som ni tänkt er för sen när ni blivit pensionärer finns fan ingen tid över! :p

räven
2015-08-22, 21:34
:) Man gör så gott man kan. I dag har jag kluvit och brett smör på ca 45 bröd som sedan fylldes med ost och paprika, värmt en massa potatisgratäng, skurit sallad, diskat och grejat.... Varit lillpiga i köket i kåken bredvid. Kökschefen, bekant för alla 60+;are, basade. Funderade på en sväng på vägen, men det fanns ingen tid... :rolleyes:

Alltså ni som jobbar - gör det som ni tänkt er för sen när ni blivit pensionärer finns fan ingen tid över! :p

Prioriteringar Ove. Hälsa Kökschefen.

LowTech
2015-08-22, 23:05
Nu är det mot duschen..
Varmt och fuktigt ute..
Hade fixat i ordning min GL500 pytsade i ett par liter soppa och sen en snabb provkörning inför morgondagens 46 mil..
Några km bort totalstopp.. Helt död
Trodde att jag körde med soppakranen i "on"läge.. men kunde inte se hur soppakranen stod, inga glasögon och mörknade ute..
Fick lite hjälp av en man på mc med en blå Transalp från Hestratrakten? ( nån som vet vem det kan ha varit, missade reg nrt)
men hojen fortfarande död.
Gick hem, hämtade bil köpte 10 liter bensin och tillbaka till hojen, tankade..
Efter visst micklande gick den igång (startgas, trodde att flottörhusen var tomma)
Medförde en lång extraslang för att kolla kranens vakuumfunktion.
Nån sån fanns inte...Ingen soppa från kranen i något läge, men det visade sig att om man blåste och sög omväxlande kom det soppa:D
Lämnade bilen i skogen och med en slang i munnen kördes det hem....
Kom hem. och .
Upptäckte att i bilen jag lämnat i skogen låg plånboken kvar i framsätet..
Marsch ut igen på långpromenad och hämta bil, plånkan låg kvar.
Kan lugnt påstå att det varit en jobbig kväll...:mad::mad::mad:

Intruder
2015-08-23, 11:28
Hehe Tyvärr väljer man inte sina promenader ibland

Ove
2015-08-23, 20:33
Nu är det mot duschen..
Kan lugnt påstå att det varit en jobbig kväll...:mad::mad::mad:

:D Förstår absolut! Jag har försatt mig i situationer där jag funderat på om det är möjligt att bärga både mig själv och hoj om det skulle hända något. Ute i "naturen" där man inte blir hittad förrän till älgjakten och om hojen pajar får den hämtas med skogstraktor. Klarat mig hittills men rätt som det händer det något och då får vi väl se hur det går. Så länge man befinner sig på vägnätet brukar det lösa sig med lite telefonsamtal om det finns täckning och om man har tur. :)

räven
2015-08-25, 16:23
Försöker fundera fram en bra runda åt smcare i Kronoberg till lördag.

LowTech
2015-08-26, 12:46
Jiiipiiii..

Dagens, för mig, goda nyhet..
Min ursprungansökan på min importerade Benelli 250 2c är nu godkänd. av Trpt styrelsen.

Dvs jag har ett officiellt papper på att jag är den rättmatige ägaren och kan jobba vidare med renoveringen..

jrutgers
2015-08-26, 18:23
Grattis.. Goda nyheter..




//Janne

LowTech
2015-08-26, 18:35
Den ser ju ut så här och de ville se den ihopsatt för att kunna veta att det var en komplett hoj som importerats, så det blev en nödlösning..
:

Ove
2015-08-26, 18:54
Försöker fundera fram en bra runda åt smcare i Kronoberg till lördag.

Jannerundan som jag läste om i SMC- forumet?


Jiiipiiii..

Dagens, för mig, goda nyhet..
Min ursprungansökan på min importerade Benelli 250 2c är nu godkänd. av Trpt styrelsen.

Dvs jag har ett officiellt papper på att jag är den rättmatige ägaren och kan jobba vidare med renoveringen..

Grattis!

räven
2015-08-27, 11:10
Jannerundan som jag läste om i SMC- forumet?



Grattis!

Så är det Ove. Hoppas vädret blir bra.

Ove
2015-08-30, 20:23
:) Blev en Ollerunda idag, han ringde och ville ut och köra. Det blev en liten sväng till Flugebyn utanför Karlsborg men vi kom lite tidigt till MC-träffen - den är inte förrän på Onsdag. Men milan är tänd sen igår och luktade helt rätt. Liten runda för mig, bara 14 mil på mätaren när jag var hemma igen men Olle fick väl ihop 30 till.

Värmen håller i sig men det blir väl förhoppningsvis perfekta dagar under September - Oktober, får vi hoppas. :)

räven
2015-08-31, 08:47
:) Blev en Ollerunda idag, han ringde och ville ut och köra. Det blev en liten sväng till Flugebyn utanför Karlsborg men vi kom lite tidigt till MC-träffen - den är inte förrän på Onsdag. Men milan är tänd sen igår och luktade helt rätt. Liten runda för mig, bara 14 mil på mätaren när jag var hemma igen men Olle fick väl ihop 30 till.

Värmen håller i sig men det blir väl förhoppningsvis perfekta dagar under September - Oktober, får vi hoppas. :)

Kul att gubbarna är ute å lufta sig i det fina vädret.

Ove
2015-09-04, 22:06
:hmmmm2: Fortfarande trögt med MC-åkandet. Blev att jag och hustrun bestämde oss för en ny bil idag - en Skoda. Skönt med en ny bil som omväxling och med ACC. Hittills har vi kört med FKD som lätt ger förkylning och stel nacke. Kostar en peng men vi får väl snåla på annat ett tag. :rolleyes:

räven
2015-09-06, 18:59
:hmmmm2: Fortfarande trögt med MC-åkandet. Blev att jag och hustrun bestämde oss för en ny bil idag - en Skoda. Skönt med en ny bil som omväxling och med ACC. Hittills har vi kört med FKD som lätt ger förkylning och stel nacke. Kostar en peng men vi får väl snåla på annat ett tag. :rolleyes:

Jäkla lyx.

erikn
2015-09-06, 20:40
Vad är FKD?

Ove
2015-09-06, 21:38
Vad är FKD?

:thumpdown: Fullt KorsDrag.... :(

Ove
2015-09-06, 21:44
Jäkla lyx.

:cool: Jo, men man får väl kosta på sig EN hyfsat ny bil på ålderns höst när man inte vill meka på heltid. Log i mjugg när jag körde igenom bostadsområde som jag bodde i tidigare. Alla Volvoägare hade huven öppen eller bilen på domkraft när det var fina dagar, medan dom som körde japanskt pysslade med annat. Det var tider det.... :) :rolleyes: :cool:

jrutgers
2015-09-06, 21:54
:thumpdown: Fullt KorsDrag.... :(


Haha, klockren!
Riktigt bra kvalitet på de där Skoda nu för tiden?

Mycket bil för pengen?




//Janne

Ove
2015-09-06, 22:17
Haha, klockren!
Riktigt bra kvalitet på de där Skoda nu för tiden?

Mycket bil för pengen? //Janne

:) Roomster. Av vissa ansedd som ful men jag gillar den. Såna som jag ska inte ha snygga bilar för dom framhäver bara vad jag själv saknar av skönhet. Sen är det en jäkla smart bil av damskomodell - d.v.s liten utanpå men jättestor invändigt. :)

Den har en motor på ÖVER 80 häst! Jösses - hur ska jag kunna hantera detta monster? :eek:

jrutgers
2015-09-07, 09:37
Tycker nog allt att den är lite fräck..
Och säkert väldigt praktisk..
80 hk? Jösses!




//Janne

räven
2015-09-07, 10:24
Tycker nog allt att den är lite fräck..
Och säkert väldigt praktisk..
80 hk? Jösses!




//Janne

Bäst du lägger hatten i baksätet innan du drar iväg Ove.

Ove
2015-09-07, 11:46
Bäst du lägger hatten i baksätet innan du drar iväg Ove.

:eek: Den hamnar nog där ändå. :cool:

Per Lindström
2015-09-09, 16:29
:eek: Den hamnar nog där ändå. :cool:

Är det keps som gäller för dig? :D

Ove
2015-09-09, 17:48
Är det keps som gäller för dig? :D

:) Jag har länge varit för ung för att ha keps - ca 40 år eller mer och då har jag valt att ha hatt istället. Nu när jag har passerat 70 tycker jag att det kan vara OK att ha gubbmössa så jag köpte en keps på Irland i våras, i tweed med salt o pepparmönster. Även den riskerar att hamna i baksätet p.g.a. den fruktansvärda kraften i motorn :) ;)

Per Lindström
2015-09-10, 09:52
Keps och hatt börjar nog bli lite mer populära igen, personligen har jag några kepsar, tycker att de är betydligt snyggare än mössa, även om jag använder mössa mer.

LowTech
2015-09-10, 11:21
Eftersom disk här rör sig om saker som flyger kanske man kan komma med en naturfråga, det finns ju några kunniga här(?)
Vad är det för havsfågel som ockuperar en ö, skiter ner den tills allt har dött och sen övergår till nästa..
Just nu står minnet i fast stand-by...

tore
2015-09-10, 11:41
Tänker du på Skarven?

LowTech
2015-09-10, 12:10
Tänker du på Skarven?
Är det nog...:confused:

Ove
2015-09-10, 15:12
Vad är det för havsfågel som ockuperar en ö, skiter ner den tills allt har dött och sen övergår till nästa...

Ålkråka, mellanskarv. Den slår sig ner i en koloni och sprayar ut guano över växterna nedanför som vissnar. Att dom flyttar kolonierna kan bero på störning. Om man går in för att få dom att flytta delar sig ofta grupperna så att man får dom på flera ställen och då kan dom föröka sig fortare. Deras enda naturliga fiende är nog havsörn som tar rätt många skarvar.

En övergiven koloni växer snart igen för marken är extremt näringsrik efter all guano som hamnat där.

Lustig iakttagelse av någon med intresse för ornitologi och heraldik: Den tyska örnen är en skarv som sitter och torkar vingarna..

LowTech
2015-09-10, 17:27
Ålkråka, mellanskarv. Den slår sig ner i en koloni och sprayar ut guano över växterna nedanför som vissnar. Att dom flyttar kolonierna kan bero på störning. Om man går in för att få dom att flytta delar sig ofta grupperna så att man får dom på flera ställen och då kan dom föröka sig fortare. Deras enda naturliga fiende är nog havsörn som tar rätt många skarvar.

En övergiven koloni växer snart igen för marken är extremt näringsrik efter all guano som hamnat där.

Lustig iakttagelse av någon med intresse för ornitologi och heraldik: Den tyska örnen är en skarv som sitter och torkar vingarna..
Var det skarven som hade sämre fettbeläggning på fjädrarna så den kan inte dyka lika länge som "mer lämpade" fåglar?? och behöver torka vingarna pga detta..?

Ove
2015-09-10, 19:00
Var det skarven som hade sämre fettbeläggning på fjädrarna så den kan inte dyka lika länge som "mer lämpade" fåglar?? och behöver torka vingarna pga detta..?

:) Stämmer, måste hänga vingarna på tork när dom har badat.

Ove
2015-09-16, 22:26
:) Körde hem nya Skodan idag och vilket jäkla lyft! Det är den andra nya bilen jag köpt i mitt liv så det känns lite högtidligt.

Roomster är en ganska sällsynt modell i Sverige och jag är egentligen inte förvånad, i landet brunsås kan man ju inte ha en bil där rutorna inte sitter i linje (:rolleyes:). Däremot har jag sett att den finns i många ex. i Danmark. Bekväm, tyst, rymlig och utrustad med den lyx som är rimlig.

Jag är nöjd hittills... :)

Olle Å
2015-09-17, 19:23
:) Körde hem nya Skodan idag och vilket jäkla lyft! Det är den andra nya bilen jag köpt i mitt liv så det känns lite högtidligt.

Roomster är en ganska sällsynt modell i Sverige och jag är egentligen inte förvånad, i landet brunsås kan man ju inte ha en bil där rutorna inte sitter i linje (:rolleyes:). Däremot har jag sett att den finns i många ex. i Danmark. Bekväm, tyst, rymlig och utrustad med den lyx som är rimlig.

Jag är nöjd hittills... :)

Kollade lite om vad den bilen fått för omdömen. Varför säljs den inte så mycket i Sverige?
Måste ju vara en mycket praktisk andrabil för en familj eller en liten laståsna för ett par.
Hade bilen på service idag , så jag kunde med rent samvete ta hojen till jobbet. Enda kruxet är ju att jag måste använda släpkärra ganska ofta i jobbet och den är tyvärr lite för tung för hojen, annars skulle jag pendla mycket mera.
På mitt tidigare jobb var jag stationär i nästan tio år och då pendlade jag året runt.

Ove
2015-09-21, 07:31
Kollade lite om vad den bilen fått för omdömen. Varför säljs den inte så mycket i Sverige?
Måste ju vara en mycket praktisk andrabil för en familj eller en liten laståsna för ett par.

:) Provade att köra med fulla bilen igår. Stuvade in byns längsta tant i baksätet vilket gladde henne för hon får bara åka fram annars. Hon satt bra och fick plats med benen utan problem.

Att den inte kan säljas här beror på det något udda utseendet. Folk vill ju se ut som likadan. :rolleyes:

Jag är helnöjd!!

Tog sista turen med Byrackan igår sen åkte den in i vinterhålet. Körde på småvägarna lite runt omkring och bra njöt av skogsluften, maxhastigheten var ca. 70 som värst. nu får jag bara se till att jag tar ett par rundor med dom andra hojarna så jag sköljer igenom tankarna innan vintern.

Den här säsongen har varit bedrövlig när det gäller att köra men det beror på mig själv och små förargliga krämpor. Hoppas det blir bättre nästa år...

Olle Å
2015-09-21, 08:14
:) Provade att köra med fulla bilen igår. Stuvade in byns längsta tant i baksätet vilket gladde henne för hon får bara åka fram annars. Hon satt bra och fick plats med benen utan problem.

Att den inte kan säljas här beror på det något udda utseendet. Folk vill ju se ut som likadan. :rolleyes:

Jag är helnöjd!!

Tog sista turen med Byrackan igår sen åkte den in i vinterhålet. Körde på småvägarna lite runt omkring och bra njöt av skogsluften, maxhastigheten var ca. 70 som värst. nu får jag bara se till att jag tar ett par rundor med dom andra hojarna så jag sköljer igenom tankarna innan vintern.

Den här säsongen har varit bedrövlig när det gäller att köra men det beror på mig själv och små förargliga krämpor. Hoppas det blir bättre nästa år...

Typiskt svensk att inte tordas vara lite udda. Många faller ju för det att få vara en i mängden.
har väl lite Jantelag över sig. Visst finns det de som vill sticka ut, det är ju ok, för det piggar ju upp lite. :eek:
Personligen tycker jag ju att de som bara vill väcka uppmärksamhet och skaffa sig fördelar av det och låta andra betala för det är värda en viss beundran för sin modighet.
Tänk på dem som åker kring på hojar som är nästan okörbara och saknar komfort och säkerhet.:eek::D

Intruder
2015-09-21, 21:17
Tittat på den jag oxså !
Nu är det väl något år sen !
Tyckte motoralternativen sög
Får googla på dom o se om det har blivit bättre

Olle Å
2015-09-26, 13:09
En riktig solskenstur idag. Inga mygg eller turister i farten, men faktiskt flera mcåkare på vägarna. Det blir väl snart sista turen för året för många.
Själv har ja en fundering på en hösttur till Norges fjällvärld i oktober. Har gjort några sena höstturer förut.
Kan bli ett riktigt äventyr om man inte är beredd, så det gäller att ha rätt grejer med sig.

räven
2015-09-26, 20:56
En riktig solskenstur idag. Inga mygg eller turister i farten, men faktiskt flera mcåkare på vägarna. Det blir väl snart sista turen för året för många.
Själv har ja en fundering på en hösttur till Norges fjällvärld i oktober. Har gjort några sena höstturer förut.
Kan bli ett riktigt äventyr om man inte är beredd, så det gäller att ha rätt grejer med sig.

Du får klara dig utan mig i år Olle

Olle Å
2015-09-26, 22:41
Du får klara dig utan mig i år Olle

kanske kör vi några turer nästa år, hoppas jag.:):)

Ove
2015-09-28, 08:20
:) Tänkt mig ut idag för att tömma tank enligt naturmetoden och sen fylla på nytt inför vintern. Det är Greta som behöver ut och lufta sig. Får fundera lite så att jag kommer så nära dom 30 milen som tanken rymmer som möjligt. :hmmmm2:

Tittar ut och ser att jag får låta solen verka ett tag så jag slipper imma som drar över visiret, som det brukar göra i dimbankarna....

räven
2015-09-28, 10:06
:) Tänkt mig ut idag för att tömma tank enligt naturmetoden och sen fylla på nytt inför vintern. Det är Greta som behöver ut och lufta sig. Får fundera lite så att jag kommer så nära dom 30 milen som tanken rymmer som möjligt. :hmmmm2:

Tittar ut och ser att jag får låta solen verka ett tag så jag slipper imma som drar över visiret, som det brukar göra i dimbankarna....

Här nere i södern har vi underbart hojväder efter 10 på förmeddan. Lite höstlöv börjar det ramla på vägarna. Hoppas på många fina dagar än. Krängt i foder i Mcstället å letat fram flisbuffen.

Ove
2015-09-28, 10:16
Här nere i södern har vi underbart hojväder efter 10 på förmeddan. Lite höstlöv börjar det ramla på vägarna. Hoppas på många fina dagar än. Krängt i foder i Mcstället å letat fram flisbuffen.

:confused: Greta ville inte. Slut i batteriet men så har hon ju stått varmt i sommar och senast jag körde henne var i April - Maj nån gång och då blev det bara typ 40 mil. Hon får stå med laddare en stund och sen ut och åka, sen blir det laddare igen.

Jag har också satt i fodret i jackan idag men det blir inga långkallingar. ;)

Olle Å
2015-09-29, 08:33
:confused: Greta ville inte. Slut i batteriet men så har hon ju stått varmt i sommar och senast jag körde henne var i April - Maj nån gång och då blev det bara typ 40 mil. Hon får stå med laddare en stund och sen ut och åka, sen blir det laddare igen.

Jag har också satt i fodret i jackan idag men det blir inga långkallingar. ;)

Långkallingarna bör nog vara kollade eftersom det inte lär dröja läng förrän vi har frosten här. Hoppas ju att Britt Sommer stannar ett tag till.:):)

erikn
2015-09-29, 12:18
Vi har haft frost ett par nätter. Tumba söder om Sthlm.

loquaz
2015-09-29, 19:28
Tänk att man kommer att få körkortet precis lagom till frosten :-) ingen ABS shit heller

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Olle Å
2015-09-29, 19:33
Tänk att man kommer att få körkortet precis lagom till frosten :-) ingen ABS shit heller

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Tur att du bor i Göteborg, för antalet frostiga dygn där, är nog inte så många.
Du får väl sätta dubbdäck på hojen. :rock::rock:

loquaz
2015-09-29, 19:49
Förra året kunde man säkert köra tom. December, det var bara några stackars frostiga dagar, men tordes inte med mopeden.


Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Ove
2015-09-29, 21:24
:confused: Frostnätter, 3 - 4 i sträck i Vänerområdet. Väldigt behagligt under dagen. Bara inte Greta varit så förbannat tjurig och tvär. Visst kan man förstå en en reaktion på att ha blivit åsidosatt ett halvår, men att man ska behöva kittla henne med elektricitet i 1 1/2 dygn för att hon ska tända är väl att ta i. Nåja, med lite ström och goda ord så började hon tända till lite på eftermiddagen och sen kunde vi ta en tur och jag har lovat att vi ska ta en längre sväng om hon startar snällt i morgon. :rolleyes:

Olle Å
2015-09-29, 21:30
:confused: Frostnätter, 3 - 4 i sträck i Vänerområdet. Väldigt behagligt under dagen. Bara inte Greta varit så förbannat tjurig och tvär. Visst kan man förstå en en reaktion på att ha blivit åsidosatt ett halvår, men att man ska behöva kittla henne med elektricitet i 1 1/2 dygn för att hon ska tända är väl att ta i. Nåja, med lite ström och goda ord så började hon tända till lite på eftermiddagen och sen kunde vi ta en tur och jag har lovat att vi ska ta en längre sväng om hon startar snällt i morgon. :rolleyes:

Min Transalp var lite smågrinig och drog ovanligt många varv innan den startade. Nya stift gjorde susen samt nytt luftfilter. :):):)

räven
2015-10-01, 09:39
Min Transalp var lite smågrinig och drog ovanligt många varv innan den startade. Nya stift gjorde susen samt nytt luftfilter. :):):)

Ibland undrar jag hur länge batteriet ska hålla i min GS ?

Olle Å
2015-10-02, 09:05
Ibland undrar jag hur länge batteriet ska hålla i min GS ?

Nu hade jag ju inte problem med batteriet utan det var ju tändstiften som kanske gått lite långt , ca 2000 mil.
Hur länge kör ni på era stift?
Att billiga batterier har sämre hållbarhet än de dyrare vet man ju. Har dålig erfarenhet av BT:s billiga, men deras dyra vekar funka bra.

räven
2015-10-02, 10:40
Nu hade jag ju inte problem med batteriet utan det var ju tändstiften som kanske gått lite långt , ca 2000 mil.
Hur länge kör ni på era stift?
Att billiga batterier har sämre hållbarhet än de dyrare vet man ju. Har dålig erfarenhet av BT:s billiga, men deras dyra vekar funka bra.

Mina Brisk stift brukar få gå 6000 mil, å då syns det inte på dom. Viktigt att lyfta tändhatten ibland,så den inte tar fast. Mitt batteri har gått fem år å 12000 mil. Undrar när det lägger av ? känns något trögare vid start nu.

Jan-Olov
2015-10-02, 17:40
Så vit jag vet så sitter originalbatteriet på hojen, men stiften byttes vi ca 2400mil tror jag, enligt servisboken. Hojen var ny 2005.

Olle Å
2015-10-03, 21:35
Så vit jag vet så sitter originalbatteriet på hojen, men stiften byttes vi ca 2400mil tror jag, enligt servisboken. Hojen var ny 2005.

Vet att de originalbatterierna är jäkligt dyra, men verkar hållbara.
:):):)

Jan-Olov
2015-10-03, 22:00
Jag har min cetec inkopplad hela vintern, det tror jag är orsaken att batteriet håller.

Röjkvist
2015-10-04, 09:20
Jag har min cetec inkopplad hela vintern, det tror jag är orsaken att batteriet håller.

Här finns olika skolor! För min del laddar jag batteriet med c-tec varannan månad.
Kennets MC påstår att man inte ska ladda hela vintern.
Vad som är rätt tvistar de lärde om:)

Mackeman
2015-10-04, 16:30
Här finns olika skolor! För min del laddar jag batteriet med c-tec varannan månad.
Kennets MC påstår att man inte ska ladda hela vintern.
Vad som är rätt tvistar de lärde om:)

Har du en laddare som automatiskt slår över till underhållsladdning när den laddat batteriet fullt tar inte batteriet skada. Jobbar med el dagligen och en hel del med batterier och reservkraft då dessa har stora batteripaket som ständigt står under laddning, dom håller i minst 10 år brukar ha intervall på byte 5-7 år beroende på storlek. Batteriet i en mc laddas ju varje gång du kör, lika så i en bil och jag har haft bilar i flera år utan att byta batteri och jag kör ca 6000 mil om året med firmabil och privat. Så att ha en ctech laddare som är intelligent dvs känner av batteriets status är ingen fara. Den kan vara inkopplad från dag 1.

Mvh Marcus

Röjkvist
2015-10-04, 20:45
Idag blev det 15 mil i sol på Östgötaslätten. Förmodligen sista turen för i år.
Nästa helg måste veden klaras av och sedan är det vinter

Ove
2015-10-04, 21:04
Idag blev det 15 mil i sol på Östgötaslätten. Förmodligen sista turen för i år.
Nästa helg måste veden klaras av och sedan är det vinter

:D Vårveden? Den brukar jag också få färdig i oktober, men i år var det ett undantag - den blev klar på våren... :rolleyes:

Röjkvist
2015-10-04, 21:19
:D Vårveden? Den brukar jag också få färdig i oktober, men i år var det ett undantag - den blev klar på våren... :rolleyes:
Veden är för 2017, sur ved o sura kärringar ska man akta sig för:D
Vinterns ved höggs 2014

räven
2015-10-05, 08:35
Veden är för 2017, sur ved o sura kärringar ska man akta sig för:D
Vinterns ved höggs 2014

Veden ska va klar före goa hojvädret på våren. Annars blir den inte färdig för vintern. Jag är prioriterare. Hojkörning trevligare än jobba veden.

Ove
2015-10-06, 21:09
:) Tog en grynings och en skymningstur på dom fina MC-vägarna i min närhet.

På morgonen kom jag ganska nära några harar, en flock om 7 st dovhjortar och en kungsörn.

På kvällen sprang en älg över vägen framför nosen i raskt trav, harar och flera grupper med hjortar bredvid vägen, såg säkert 25 - 30 st. totalt.

Rundan jag körde båda gångerna är 3 - 4 mil. Hur många djur som var nära vägen utan att jag såg dom har jag ingen aaaning om men dom var nog många.
Ta´t lugnt där ute! :cool:

Olle Å
2015-10-06, 21:40
:) Tog en grynings och en skymningstur på dom fina MC-vägarna i min närhet.

På morgonen kom jag ganska nära några harar, en flock om 7 st dovhjortar och en kungsörn.

På kvällen sprang en älg över vägen framför nosen i raskt trav, harar och flera grupper med hjortar bredvid vägen, såg säkert 25 - 30 st. totalt.

Rundan jag körde båda gångerna är 3 - 4 mil. Hur många djur som var nära vägen utan att jag såg dom har jag ingen aaaning om men dom var nog många.
Ta´t lugnt där ute! :cool:

Hade tur idag , så jag fick ta hojen till jobbet. Kanonväder, men lite blåsigt
Vi har några älgar som knallar runt där vi bor. Rådjur finns det också gott om. Glad så länge vildsvinen håller sig borta härifrån.
Vargspillning hittade vi på en väg alldeles i närheten förra året. Påstås det skall finnas ett vargrevir här där vi bor.:thumpdown::thumpdown:

erikn
2015-10-06, 23:59
Förutom temperaturen då. Var -2 när jag åkte till jobbet i morse.

Olle Å
2015-10-07, 08:29
Förutom temperaturen då. Var -2 när jag åkte till jobbet i morse.

Som vanligt vid lite kyligare väder gäller det ju klädval och utrustning.
I första hand gäller det att inte köra för fort för det är otroligt mycket dragigare och kylan smiter in värre vid 100 än i 80.
Att ha värmehandtag och handtagsmuffar tycker jag är ett måste. Har man sedan elvärmda handskar och strumpor så klarar man ju sig ganska bra. Sedan är ju problemet med hjälm. Kallare än -10 längre tid krävs nog att en snöskoterförare berättar om.

Ove
2015-10-13, 20:08
:) Aktivitet just nu - trafiksäkerhetsarbete med att minska överskottet på älg....

Olle Å
2015-10-13, 21:22
:) Aktivitet just nu - trafiksäkerhetsarbete med att minska överskottet på älg....

Ja nu jäklar är det folk i skogen. Soffpotatisarna har vaknat upp. Älgarna stupar och vargarna skräms av alla smällar och då biter de ju hundarna i stället. Klart vargarna bir sura då jägarna tar deras mat.
Älgarna är ju ett jäkla trafikproblem och även vildsvinen på sina håll.
I västra Värmland har de gjort försök med drevjakt igen. Varför inte göra det vid jakt på vildsvin??
:):evil::):evil:

Ove
2015-10-13, 22:00
I västra Värmland har de gjort försök med drevjakt igen. Varför inte göra det vid jakt på vildsvin??
:):evil::):evil:

:) Jodå Olle, det görs... Men vildsvinen är som löss som en del vill ha och andra inte. Dom som vill ha matar dom och dom som inte vill ha förbannar dom och vill helst föra utrotningskrig. :rolleyes:

:hmmmm2: Var jag själv står i frågan om vildsvinens utbredning. jo gärna lokal stam i utkanten av riket, t.ex i Stockholmstrakten där dom var lokaliserade från början... ;)

Olle Å
2015-10-15, 20:17
[QUOTE=Ove;104207]:) Jodå Olle, det görs... Men vildsvinen är som löss som en del vill ha och andra inte. Dom som vill ha matar dom och dom som inte vill ha förbannar dom och vill helst föra utrotningskrig. :rolleyes:

:hmmmm2: Var jag själv står i frågan om vildsvinens utbredning. jo gärna lokal stam i utkanten av riket, t.ex i Stockholmstrakten där dom var lokaliserade från början... ;)[/QU

Ove
2015-10-18, 09:39
:) Laget har nu lagt ner tre trafikfaror och fyra springer fortfarande omkring. Gäller då älgar. I dag är det beställning på fisk till lunchen. Blir en frusen en... :rolleyes:

:confused: Tittade ut till bilen för att ta en sväng till sjön och fann skridskois på rutorna - börjar likna höst.
Jag gick in i huset igen och stoppade in en pinne i brasan. :rolleyes:

Gräsklipparn gör sina sista lovar över tomten för året, senare idag kommer han att få flytta inomhus för vinterförvaring. Skit samma - snart är det jul.. :santaclaus:

Olle Å
2015-10-18, 10:10
:) Laget har nu lagt ner tre trafikfaror och fyra springer fortfarande omkring. Gäller då älgar. I dag är det beställning på fisk till lunchen. Blir en frusen en... :rolleyes:

:confused: Tittade ut till bilen för att ta en sväng till sjön och fann skridskois på rutorna - börjar likna höst.
Jag gick in i huset igen och stoppade in en pinne i brasan. :rolleyes:

Gräsklipparn gör sina sista lovar över tomten för året, senare idag kommer han att få flytta inomhus för vinterförvaring. Skit samma - snart är det jul.. :santaclaus:

Jomenvisst, så kommer ju :santaclaus: snart. Vi har haft den första riktiga nattfrosten i natt. Brukar då sätta upp fågelmataren. ( finns det fållar i en fågelautomat? ) Som vanligt var jag övervakad av frukosthungriga fåglar. Hann precis upp på trappan då den första matgästen anlände.:):)
Hojåkandet har ju gått på sparlåga beroende på att jag fått jobba lite väl mycket sista tiden. Norgeresan ställde jag in pga. för få deltagare.:rolleyes:

Kommer nog att åka nästa helg i alla fall, ensam om ingen vill följa med. Huvudmålet blir Rjukan.

Pass upp för den jäkla svarthalkan. Råkade ut för den för fem år sedan vid en omkörning av en personbil. Gled ganska långt på vägen, men utan några skador på mig eller hojen.:eek:

räven
2015-10-18, 20:20
+12 i Småland, kollat höstfärger, 15 mil mest grusvägar.

Olle Å
2015-10-18, 20:50
+12 i Småland, kollat höstfärger, 15 mil mest grusvägar.

Jo jag kan tänka mig att färgerna är fina nu när ni har slutet av sommaren i sikte. Frostnätter här i Värmland ( fel namn ?), så nu gäller långkalsonger.
Slaktavfall från älg dumpades ca 500 m härifrån, som lockade till sig ett tjugotal korpar. Dom är verkligen effektiva på att skrapa rent det sista på benen.:D
Byter värmehandtagen på Transalpen.
Jag fick värmehandtag monterade på en Dominator jag hade för flera år sedan. Då använde den smarta montören ett värmelim. Funkade bra när det man inte tog ut full värme, för då släppte limmet och stelnade sedan igen. Blev väldigt överraskad då jag fick handtaget i handen och hojen fortsatte rakt fram ner i ett dike för att limmet hade blivit mjukt och släppt. :mad:
:santaclaus: på g.

räven
2015-10-19, 18:33
Blir nog inte mycket mer kört nu. Hängt på skogsvagn i dag. Nu ska jag bli nyttig.

Olle Å
2015-10-19, 21:51
Blir nog inte mycket mer kört nu. Hängt på skogsvagn i dag. Nu ska jag bli nyttig.

Nog visste jag att du har bra vridmoment i hojen , men...............................??:hmmmm2::hmmmm 2::hmmmm2:

Ove
2015-10-20, 08:46
Nog visste jag att du har bra vridmoment i hojen , men...............................??:hmmmm2::hmmmm 2::hmmmm2:

:hmmmm2: Han får nog sätta på ett grovmönstrat baktill... :hmmmm2:

räven
2015-10-20, 12:30
:hmmmm2: Han får nog sätta på ett grovmönstrat baktill... :hmmmm2:

Hmmm. kanske lika bra hänga skogsvagnen bakom traktorn som vanligt. Annars kunde det varit kul med GSen.

Olle Å
2015-10-24, 08:33
Fått en släng av ischias tror jag, så hojen får vila ett tag, men kan då ägna mig åt att rida till en unghäst i stället.
Skillnaden mellan häst och mc är ju ganska stor. Största skillnaden är ju bromsningen. Ibland tar dom och ibland inte.

LowTech
2015-10-24, 09:24
Dagens pyssel kommer att bli att provköra en nyinhandlad färgspruta.
En av minimodell för mindre jobb. Överliggande kopp rymmandes ca 1.5dl.
Ser ut som en vanlig med överligg kopp, bara mindre, om inte annat spar det färg (a 700:-/liter)och lösningsmedel..
Perfekt för mc-bruk.
Hoppas jag.:rolleyes:

Ska öven ta en större 3-fas kompressor i drift (+350minutliter) efter att ha monterat på filter för vatten/olja på utgången och fixat temporär 3-fas i garaget

Ove
2015-10-24, 18:42
:) Trafiksäkerhetsarbetet fortsätter. Idag lyckades jag att få omkull en älg. :rolleyes:

Olle Å
2015-10-24, 20:09
:) Trafiksäkerhetsarbetet fortsätter. Idag lyckades jag att få omkull en älg. :rolleyes:

Mycket bra. Fick du omkull en med gevär, i så fall hade du tur att den inte sköt först :rolleyes::rolleyes::rolleyes: