handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

räven
2010-12-06, 12:37
Förstår att Olle kör rätt mot ditt kök. Första gången vi varit eniga om att det va bäst att välja stora vägarna.

Ove
2010-12-06, 12:53
Förstår att Olle kör rätt mot ditt kök. Första gången vi varit eniga om att det va bäst att välja stora vägarna.

:) Får tacka! :)

Jo, det fanns till en Jansson och den står i ugnen nu, behöver 1,5 tim i svag värme för att bli bra. Tror att det står 30 -40 minuter i kokboken. Undrar ibland vad det är för ena som skriver böckerna? Stekta ägg och rödbetor blir det till.

Fåglarna får min special, gjord på margarin, vetemjöl och lite havregryn. När jag tittade ut nyss var det talgoxe, blåmes, domherre och mina favoriter stjärtmesarna som var i farten. Kajorna gör bara sporadiska besök men när dom hittar fram blir det åtgång på godiset. :rolleyes:

Olle Å
2010-12-08, 10:08
Attans kyla, -22 grader i morse.
Hoppas bara att denna vinter inte blir lika lång som den förra. Visserligen bor vi ganska långt söderut i vårt avlånga land. Har för mig att sverige är 200 mil långt. Vi bor ju bara ca 50 mil från sydänden så att vi har en bit kvar norrut.
Kom att täka på en skåning som efter ett besök i Markaryd kunde berätta för sina kompisar att uppe i Norrland hade de allt en jäkla vinter.
Det blir nog ingen hojtur idag heller, för jag måste köldsäkra både stallet och pumphuset lite bättre.

räven
2010-12-08, 14:33
Hårda bud sa han som fick stentavlor i huvet. Å andra sidan blir det gott om tid för planeringar. Synd vi inte hann träffas en stund för kartgloning, Olle.

Ove
2010-12-08, 17:13
Hårda bud sa han som fick stentavlor i huvet. Å andra sidan blir det gott om tid för planeringar. Synd vi inte hann träffas en stund för kartgloning, Olle.

:) Helt klart rätt tid att glo i kartor för det hinns inte med när man väl kommit ut på vägarna, Då gäller det att man memorerat ordentligt under vintern. ;)

:hmmmm2: Undrar över en annan sak - har någon farsot drabbat ostkusten? Det är så mystiskt tyst därifrån. :hmmmm2:

GeCe
2010-12-09, 10:09
:) Helt klart rätt tid att glo i kartor för det hinns inte med när man väl kommit ut på vägarna, Då gäller det att man memorerat ordentligt under vintern.

Till stöd för det dåliga minnet tänker jag till årets säsong memorere färdvägarna i en Garmin GPS. Alltså inte bara GPS i motorn.

Ove
2010-12-09, 10:21
Till stöd för det dåliga minnet tänker jag till årets säsong memorere färdvägarna i en Garmin GPS. Alltså inte bara GPS i motorn.

:confused: Men hallå? Vilsekörningens sköna konst blir lidande av GPS-användning. Men det är klart - man kan ju alltid använda den för att ta reda på var man varit. :cool:

GeCe
2010-12-09, 15:23
:confused: Men hallå? Vilsekörningens sköna konst blir lidande av GPS-användning. Men det är klart - man kan ju alltid använda den för att ta reda på var man varit. :cool:

Och kanske framförallt, var är man OM man kört vilse! ;) Vilket jag inte gillar att göra i allt för stor grad nuförtiden.

Olle Å
2010-12-09, 18:31
GPS i all ära. Den kan vara bra i vissa fall om man har et bestämt mål och verkligen vill komma rätt. Laddade ner koordinaterna en gång till en bekant och hamnade på ahans garageuppfart. Hade ingen karta som täckte det område jag var i, vid en tripp i Norge. Tryckte bara på "hem" och sedan var det ju bara att köra. Även om man ger sig av från spåret så finner man ju vägen på nytt igen. Det är faktiskt ganska kul att köra vilse och sedan så småningom trycka på exvis hem. Om jag skall göra en tripp över många dagar så kör jag ju för det mesta efter kartan, men lägger in kvällsstoppet utifall att....

räven
2010-12-09, 18:44
GPS i all ära. Den kan vara bra i vissa fall om man har et bestämt mål och verkligen vill komma rätt. Laddade ner koordinaterna en gång till en bekant och hamnade på ahans garageuppfart. Hade ingen karta som täckte det område jag var i, vid en tripp i Norge. Tryckte bara på "hem" och sedan var det ju bara att köra. Även om man ger sig av från spåret så finner man ju vägen på nytt igen. Det är faktiskt ganska kul att köra vilse och sedan så småningom trycka på exvis hem. Om jag skall göra en tripp över många dagar så kör jag ju för det mesta efter kartan, men lägger in kvällsstoppet utifall att....

Hmmm, har du någon knapp som heter bort?

Ove
2010-12-09, 20:55
:) Ett sånt där ordstäv som dyker upp daå och då: den soom aldrig är vilse fär inte se något nytt. :rolleyes:

Stämmer bra för det var en del lador och liknande i änden på vägen som jag såg på min irrfärd från Småland i somras. :p

räven
2010-12-09, 22:23
:) Ett sånt där ordstäv som dyker upp daå och då: den soom aldrig är vilse fär inte se något nytt. :rolleyes:

Stämmer bra för det var en del lador och liknande i änden på vägen som jag såg på min irrfärd från Småland i somras. :p

Att vända på gödselhögen i småland är helt normalt. Så är det här.

Olle Å
2010-12-10, 09:16
Att vända på gödselhögen i småland är helt normalt. Så är det här.

Kom och tänka på en episod som hände en kompis i vår ungdoms Silverpilsdagar. Det kom några åkande på Siloverpilar på vägen mellan Hallstavik och Elmsta. Det var ju på sin tid en sådan där perfekt hojväg med skarpa kurvor och tvärbranta backar och naturligtvis grus. I en tvärkurva körde Kleve lite för fort och kanade ut i lösgruset och in smeten alldeles nedanför en gödselstack. Där ligger både Kleve och hojen halvdränkta i dyngvattnet och uppe på gödselstacken står en bonde och gapskrattar över Kleves försök att få upp hojen på fast mark igen. Som tur var så startade hojen igen och en vattenslang fick ta hand om ekipaget i Elmsta.

Ove
2010-12-10, 15:31
Kom och tänka på en episod som hände en kompis i vår ungdoms Silverpilsdagar. Det kom några åkande på Siloverpilar på vägen mellan Hallstavik och Elmsta. Det var ju på sin tid en sådan där perfekt hojväg med skarpa kurvor och tvärbranta backar och naturligtvis grus. I en tvärkurva körde Kleve lite för fort och kanade ut i lösgruset och in smeten alldeles nedanför en gödselstack. Där ligger både Kleve och hojen halvdränkta i dyngvattnet och uppe på gödselstacken står en bonde och gapskrattar över Kleves försök att få upp hojen på fast mark igen. Som tur var så startade hojen igen och en vattenslang fick ta hand om ekipaget i Elmsta.

:eek: Å fy skråen va han måste ha loktat!! :eek:

räven
2010-12-10, 18:44
När jag va riktigt ung va de 50årsfest i byn. Frampå natten råkade fel par komma upp på höskullen. Drängen å pigan såg detta å skvallrade för kvinnans man. Varpå jakten på hö donjuan startade. Den enda höluckan som kunde öppnas inifrån va luckan över gödselhögen. Hö donjuan såg inte detta,utan hoppade rätt ut i gödselhögen. Där va fullt med kletgödsel, Hö don juan sjönk ned till skrevet i skiten å kunde inte komma loss. Lagom straff tyckte festgästerna.

Ove
2010-12-10, 20:19
:eek: Äääcklit! :rolleyes:

:o Hoppas jag klarar mig bättre för jag hade lite vänstertankar idag. En jätteärtig Teneré stod i affären i Tibro. Nöp henne lite i sitsen som verkade fast och fin. Klättrade upp och konstaterade att jag nådde ner med båda tåspetsarna - samtidigt. :) Sigrid fyller den funktionen som en sån skulle ha men går inte att åka 2 på. Men Sigrid är ju min favvo. :o

Det blir att fundera lite till för det är ju en ryss som ska komma till först. ;)

Ove
2010-12-11, 23:19
:hello: Gonatt alla! Nu har jag legat i som en bäver i dagarna tre. Brassat käk till julen, röjt snö, skjutsat, luciafest och gud vet allt. Sovmorgon i morgon hoppas jag. Natti! :)

Ove
2010-12-12, 10:14
:) Perfekt hojväder när man tittar ut. Sol och vindstilla. Bara det att det är -12 och saltat snömos eller isigt på vägarna. Lika bra att ta det lugnt tills det blir varmare och man ser lite torr asfalt. :)

räven
2010-12-12, 11:26
:hello: Gonatt alla! Nu har jag legat i som en bäver i dagarna tre. Brassat käk till julen, röjt snö, skjutsat, luciafest och gud vet allt. Sovmorgon i morgon hoppas jag. Natti! :)

Ursäkta Ove, men utrycket att ligga i som en Bäver fattar inte vi söderut (närmare ekvatorn). Däremot är jag redan trött på vintern. Lucia i morgon. Men vet ,efter tomten varit hos mig går det lättare.

Ove
2010-12-12, 17:25
Ursäkta Ove, men utrycket att ligga i som en Bäver fattar inte vi söderut (närmare ekvatorn). Däremot är jag redan trött på vintern. Lucia i morgon. Men vet ,efter tomten varit hos mig går det lättare.

Va? Har ni inte bäver hos er? Jo dom ligger i. Under dagen ligger dom mest i hyddan för dom jobbar nattskift. Sen ligger dom mest i vatten och simmar när dom inte ligger i med skogsavverkning och dammbygge. Om du upptäcker att det du trott var skogsmark har blivit sjö så är det säkert ett gäng bävrar som varit framme.

Bävern är för övrigt det ena av 2 djurarter som kan förändra klimatet - du och jag tillhör den andra.

Jomen! Bäver ligger verkligen i. ;)

Olle Å
2010-12-12, 19:22
Vi har ganska gott om bäver på våra marker. Om Jan vill ta med sig ett par stycken hem till södern så tror jag att det kan gå bra:banana:
Eftersom de håller till i en å, så är det ju bara att sitta och vänta med en håv tills de behagar simma förbi.:D
Ån som de håller till i var ganska grund förut,, men det fixade de genom att bygga en fördämning vid utloppet i sjön. Det är en vik av samma sjö som går ända hem till Ove, som av vissa seglare kallas för Grodhavet.:eek:

Ove
2010-12-12, 19:41
:D Lyckas du håva in en bäver så grattis. Tror det är det skyggaste djuret näst efter lodjuret. Ändå har jag varit inom stänkhåll en gång per kanot. Vi var nog bara ett par meter ifrån när den klappade svansen i ytan och försvann. :D

Ove
2010-12-13, 07:58
:) Nu har Lucia med tärna och pepparkaksgubbe varit och hälsat på. Alltid trevligt med besök och sång på lussemorgon.

Eftersom jag vet att dom har ett späckat turnéprogram i ottan gick jag upp direkt jag vaknade efter koll på digitala klockradion - nästan 5. Lika bra att pallra sig upp för somnar jag om så står dom utanför och tar sig inte in.

Går ner och ut efter tidningen som inte har kommit(?). Jaha, tidningkörarn har väl sovmorgon. Det är -18 grader så jag står inte gärna kvar och väntar. In och börjar elda på i köksspisen. Då slår min gamla väggklocka ett dubbelslag. Ett?? - tittar efter. Jodå klockan är ett. Förlåter tidningsbudet och går och lägger mig igen och sover till halv sex.

Temperaturen har gått upp till -10 och tidningen har kommit. Snart sjunger det utanför knuten och Luciatåget kommer in och sjunger för oss och har med sig ett kakfat. Undrar ibland på hu många det är som får vara med om den fina gamla traditionen i vår uppstressade tid.

Jag är gynnad. :)

räven
2010-12-13, 10:59
Fy rackan va kallt. Jeepen startar inte. Detta är inte min årstid.

Ove
2010-12-13, 14:18
Fy rackan va kallt. Jeepen startar inte. Detta är inte min årstid.

:p Du får väl köpa något japanskt. Dom startar. ;)

Olle Å
2010-12-13, 16:02
Köp kvalité, köp Chevrolet.
Behöver bara skramla med nyckeln då det är 20-. så startar den.

räven
2010-12-13, 19:57
Sanningen är väl att batteriet packat ihop, Skramlar man med en 1000 lapp startar den nog igen. Faen de är ju en hel hojdag med mat å logi.

Olle Å
2010-12-13, 21:15
Sanningen är väl att batteriet packat ihop, Skramlar man med en 1000 lapp startar den nog igen. Faen de är ju en hel hojdag med mat å logi.

Håller med dig. Detg är dyrt med batterier. har själv alldeles nyligen köpt ett Maxxima som kostade över 2200 spänn.

Ove
2010-12-15, 10:04
:) Peppar peppar och ta i trä. Inga startsvårigheter alls har noterats trots kyla och långa stillestånd. Bara att få bort snö och is och in och starta. :)

Nä fy attan va kallt! - 18 i går kväll och har gått upp till -15 nu men det känns kallare. Det är väl snö på gång. :banghead:

:rolleyes: Skit samma, brasorna värmer gott och vedskjulet är fullt. Garaget är igensnöat och jag har inte tittat till damerna på ett bra tag nu. Om det kunde bli en tövecka och aldrig så lite torrt på vägarna så skulle det sitta fint med några turer i grannskapet. Känner att det börjar klia på ryggen - förmodligen börjar det växa mossa. :rolleyes:

räven
2010-12-16, 12:50
Snöar på tvärs, taskigt hojväder, blir mest peta inn pinnen i brasan

Ove
2010-12-16, 13:53
Snöar på tvärs, taskigt hojväder, blir mest peta inn pinnen i brasan

:mad: Samma skit här. Varit ute och röjt undan det första som kom men det får väl kanske bli en vända till när det dragit över.

:hmmmm2: Börjat fundera: Vad gör jag här? Kanske det vore en idé att börja kolla upp möjlig vinterförvaring söderut? Någon liten skuff att bo i, bara för dec. till mars vid Medelhavet eller i Afrika. Jag har inte tidigare sett tranorna som några högintelligenta varelser, men nu undrar jag vilka som egentligen har mest vett? :hmmmm2:

tore
2010-12-16, 14:09
Verkar råda samma väder här som där varit ut snörojt gårdsplan för andra ggn. idag blir nog ggr.till idag

räven
2010-12-16, 16:20
:mad: Samma skit här. Varit ute och röjt undan det första som kom men det får väl kanske bli en vända till när det dragit över.

:hmmmm2: Börjat fundera: Vad gör jag här? Kanske det vore en idé att börja kolla upp möjlig vinterförvaring söderut? Någon liten skuff att bo i, bara för dec. till mars vid Medelhavet eller i Afrika. Jag har inte tidigare sett tranorna som några högintelligenta varelser, men nu undrar jag vilka som egentligen har mest vett? :hmmmm2:

Litet huvud mycket vett

Ove
2010-12-16, 17:01
Litet huvud mycket vett

:rolleyes: Jo det är visst så. Jag har XL i hjälmen och är kvar här på vintern. :rolleyes:

räven
2010-12-17, 16:09
Ärligt talat behöver jag inte mer snö nu.

Olle Å
2010-12-17, 17:32
Ärligt talat behöver jag inte mer snö nu.

Synd, för om inte SJ hade varit så dåliga att transportera, hade vi ju kunna kört ner lite till dig, men även om vi skulle försöka, så har nog den snön smält för länge sedan innan den kommit fram.

räven
2010-12-17, 19:57
Olle, om vi i maj åker dit till glasstället, äter glass ser tillbaka minns vi inte så mycket av snöyra ,sj, å annat elende som varit i vinter. Kanske till å med bombtokingen är glömd. Det blir som vanligt, funderande över vilken väg som är bäst dit eller dit.

Olle Å
2010-12-17, 20:31
Olle, om vi i maj åker dit till glasstället, äter glass ser tillbaka minns vi inte så mycket av snöyra ,sj, å annat elende som varit i vinter. Kanske till å med bombtokingen är glömd. Det blir som vanligt, funderande över vilken väg som är bäst dit eller dit.

Visst. vägen till glasstället är ju så fantastisk, att gamla bekymmer inte hinner med i alla backar och kurvor.

räven
2010-12-17, 21:09
Visst. vägen till glasstället är ju så fantastisk, att gamla bekymmer inte hinner med i alla backar och kurvor.

Jag mådde bra, både av väg å glass, tar det gärna igen.

Ove
2010-12-17, 23:21
Jag mådde bra, både av väg å glass, tar det gärna igen.

:hmmmm2: Hmmmm? Var brukar ni köpa glass?

räven
2010-12-17, 23:39
:hmmmm2: Hmmmm? Var brukar ni köpa glass?

Olle visar, god glass trevlig väg, bara jävla snön smälter.

Ove
2010-12-17, 23:56
Olle visar, god glass trevlig väg, bara jävla snön smälter.

:D Ja stå i snö och -20 grader och käka glass verkar inte lockande. :rolleyes:

Ove
2010-12-19, 10:54
:rolleyes: Det finns en del att fundera över i vintens tid. Inte bara var man kan köpa glass längs en slingrande väg. En gissning skulle kunna vara Köpmannebro, i änden av Brudfjällsvägen. Vi kommer nog dit på Majturen för 60+ gissar jag också. Dalsland är ett härligt landskap att dra omkring i.

Ute faller snön och det har bara kommit en liten del av vad som är lovat. Får vänta och se vart det bär hän. Kommer det en snöplog så är det aktuellt att ta bort snövallarna innan dom blivit tillkörda.

Mustaschen är ett annat ämne att fundera över. det är inte så käckt att den blåser i ögonen så jag får hålla lite koll innan första turen på det nya året. ...men det ger sig. Det ser inte ut att kunna bli något mera köra i år.

Julskinkan är köpt och väntar tills dan före dan när den ska in i ugnen. Lite annat ska väl prefabriceras. Kanske en jansson till. Omeletterna görs på förmiddag julafton. Kanske baka lite bröd. Nu skall jag iallafall göra iordning lite revbensspjäll till lunch men det kan nog bli lite till frysen också. Doppespa´t ska sparas ihop från lite olika håll för att bli bra och det är dags att börja. Eftersom jag inte kokar julskinkan blir det inget därifrån. Äsch då - det löser sig. :rolleyes:

räven
2010-12-19, 11:47
De va som jag misstänkte, den där snöhögen innehöll en Jeep. Nu återstår att köra fram å back till den kommer ut till vägen. Smilisen visar ansiktsfärgen.

Ove
2010-12-19, 12:18
De va som jag misstänkte, den där snöhögen innehöll en Jeep. Nu återstår att köra fram å back till den kommer ut till vägen. Smilisen visar ansiktsfärgen.

:eek: Har norrlandssnön flyttat till Småland? Det kommer väl att hinna töa bort tills MC säsongen börjar? Hur mycket har ni fått?

Här har vi väl 15 -20 cm så det är inte så farligt även om det är mer än vad det brukar. Normalt sett har vi väl knappast nån snö alls så här års. :hmmmm2:

Ove
2010-12-20, 10:37
Tillkommit kanske en decimeter snö under helgen. Säger bara: :adore: Välsignade snöslunga! Plogvallarna går till väders lätt som en plätt! :adore:

räven
2010-12-21, 10:49
Tillkommit kanske en decimeter snö under helgen. Säger bara: :adore: Välsignade snöslunga! Plogvallarna går till väders lätt som en plätt! :adore:

Fi fanken, -20 nu kan det räcka med vinter, smilisen är asiktfärgen.

GeCe
2010-12-23, 05:32
-25, bilen pajat och ni skriver glatt om att käka glass. Nåja, Tomten är ju på G! :confused:

Olle Å
2010-12-23, 09:42
25- och nytt batteri i bilen. Visst, då kan man tänka på glass en varm sommardag.

räven
2010-12-23, 10:54
I dag va det 20 grader varmare, bara -6, men snöyra hos mig. Motorvarmare, nytt batteri har underlättat startningarna betydligt. Men -25 är ganska kallt för en Dieselmotor från kalifornia. Allting blir jobbigt under -20 några dygn. Vist kan man drömma tillbaka till sommarturer med glass å hojturer i ljuvliga temp.

Ove
2010-12-23, 14:03
-25, bilen pajat och ni skriver glatt om att käka glass. Nåja, Tomten är ju på G! :confused:

:hmmmm2: Har bilen pajat?? Är den inte riktigt japansk för dom krånglar inte förrän golvet ramlar ur??

:) Visst kan man tänka på glass som förtärs i skuggan en het sommardag. Det känns lite varmare då, plötsligt. :D

räven
2010-12-23, 15:59
:hmmmm2: Har bilen pajat?? Är den inte riktigt japansk för dom krånglar inte förrän golvet ramlar ur??

:) Visst kan man tänka på glass som förtärs i skuggan en het sommardag. Det känns lite varmare då, plötsligt. :D

Vet grannen sprang som faen där inne i sin 8 år gamla Mazda

Ove
2010-12-23, 16:46
Vet grannen sprang som faen där inne i sin 8 år gamla Mazda

:) Bortsett från den detaljen gick den väl bra? :D

räven
2010-12-23, 17:37
:) Bortsett från den detaljen gick den väl bra? :D

Oja, startade alltid.

GeCe
2010-12-23, 17:41
:hmmmm2: Har bilen pajat?? Är den inte riktigt japansk för dom krånglar inte förrän golvet ramlar ur??

:) Visst kan man tänka på glass som förtärs i skuggan en het sommardag. Det känns lite varmare då, plötsligt. :D


Hur mycket paj på en 10 gr skala är idag svårt att säga men förhoppningsvis är det inte så farligt. Men eftersom oljudet kommer från inifrån kamremskåpan tar man inga risker. Finns ju ett balanshjul där med egen drivrem och det kan ju vara dennes rem/lager som låter illa. Men kamremmen har gjort sina mil och skall ändå bytas.

Åt glass förresten för ett par veckor sedan, i tv-soffan i brasans sken. :) Motorn startar dock utan problem japan som den är!

räven
2010-12-23, 18:28
Hej GeCe, om du har tur är det som min gen.rem på min 1100 gs. Den hade en del av remmen hängande lös å slog i plastkåpan så jag trodde motorn skulle explodera. Skar loss den lösa delen av remmen å körde till verkstad.

Olle Å
2010-12-24, 10:53
God jul allihop.
Detta är nog den kallaste jul vi haft på många år. Frysboxarna kan man ju använda som värmeskåp snart om detta fortsätter.:)
Kommer i allafall ihåg vintrarna på 40-talet. De var ju ungefär som nuvarande.
Tänk på de stackarna som låg i lumpen under kriget och fick gå vakt under de kalla nätterna. Jag har tittat på några av de bevakningsställen som finns här i Värmland, som var utposter uder de kalla vintrarna. Klaga inte över några grader kallt. De bodde då i stengrottor sprängda nere i berget. Rått och fuktigt.:banghead:
Nu går vi ju mot ljusare tider igen, så våren är ju inte så långt borta :dancing:
Minns en vinter då jag gick i skolan. Såg en mc med sidvagn, vilket i och för sig var en liten sensation. Kommer ihåg att föraren hade en stor skinnrock med jättekrage, skinnstövlar och jättestora handskar. Kommer ihåg att det var ganska kallt och att föraren fick hoppa på kickstarten några gånget och sedan åkte han iväg. Tror faktiskt inte det är så många idag som kommer ihåg gengasdriften som fanns på en del bilar då. Undrar om någon av dagens bilar skulle gå att konvertera till detta billiga men besvärliga bränsle.
Håll ut, "det blir ljusare igen" , var det Tommy Nilsson som sjöng om det?:cheers:

Olle Å

GeCe
2010-12-24, 15:09
Hej GeCe, om du har tur är det som min gen.rem på min 1100 gs. Den hade en del av remmen hängande lös å slog i plastkåpan så jag trodde motorn skulle explodera. Skar loss den lösa delen av remmen å körde till verkstad.


Då ska jag nog ha en makalös tur för den remmen sitter synligt och knappast under kamremskåpan!

Vi åker med en hyrbil nu via försäkringar, en nästan ny fin Toyota Avensis röd och grann men sicket djäkla ryggstöd och ge mig ont i ryggen. Blir nog tvungen att byta ut vidundret.

EN GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR ÖNSKAS FÖRÖVRIGT ALLA

Jan-Olov
2010-12-24, 15:29
Som nybliven 60+ar så får jag önska er andra gamlingar ett god jul

Ove
2010-12-24, 17:48
Som nybliven 60+ar så får jag önska er andra gamlingar ett god jul

:dito: Ja God Jul på dig också gamle man och välkommen i +gänget! :santaclaus:

GeCe
2010-12-25, 04:35
Som nybliven 60+ar så får jag önska er andra gamlingar ett god jul


Grattis till de uppnådda åren och som sagt: Välkommen i gänget! :)

Olle Å
2010-12-25, 10:32
Som nybliven 60+ar så får jag önska er andra gamlingar ett god jul

Välkommen till 60+ gänget. Hmmmm......... att kalla oss gamlingar är väl att ta i. Visst kan det var lite kärvt att komma igång ibland, men det behöver man inte vara 60+ för.:adore:
Skämt åsido. Hoppas du kan vara med och träffa oss så småningom när vintern har gett sig och tranorna dansar igen. Vi går ju mot ljusare tider nu , så det är faktiskt inte så långt kvar till våren utan det är bara lite jäkelskap att stå ut med. Vi får väl ta det hela med ro eller skotta oss fram så länge.:cool:

Ove
2010-12-26, 12:46
:mad: Om inte det blåst och snöat och dessemellan varit svinkallt så hade vi haft ett bra klimat! Trött på skiten men som Olle säger - snart är det vår. :rolleyes:

Bara vi fått bläddra förbi Januari och Februari så är det dags igen. Får väl börja med försiktiga turer som vanligt i Mars med tanke på isfläck och morgonfrost som ligger kvar. När sångsvanarna kommer är det dags att börja med dagsturer. Lite svalt kan det vara men det finns ju långkalsonger att ta till om det är för bistert. :)

Kan inte hjälpas att tankarna på en låååååång vintersemester dyker upp då och då. Men vart? Kanarieholm? Dom öarna drar man väl runt alltför snabbt. Då finns naturligtvis medelhavet men där kan det ju faktiskt snöa. Blir nog inte av, men man kan alltid fundera. :rolleyes:

Olle Å
2010-12-29, 20:02
Fasiken oxå -22 i morse. Måste tänka på den ljusnande vår som snart är i antågande. Funderar och undrar lite över 60+-turen i Maj. Hoppas verkligen att det finns många som vill åka på en vad vi tror kan bli en kalashelg. Sedan väntar en sväng till Norge. Funderar oxå på att delta i FIM-rallyt 2011. Samlingsplatsen är i år förlagd till Österrike.
Att fundera kostar ju inget men värmer väl lite i allafall.

Ove
2010-12-30, 17:46
:) Jo fundera är bra i dessa tider. Skall bli lite mildare men ser inget hopp om att vägarna ska visa sig utan is på ett bra tag. :(

Som vanligt inget speciellt att göra utom att mata spisen med ved, fixa lite käk osv. Hustrun för tillfället i affären och hjälper till med inventering. Saknade en flaska vinäger så jag fick göra en tur dit också och eftersom jag vet att dom jobbar mer än heldag och jag ändå skulle dit, så snodde jag ihop några crepes med köttfärsfyllning så slipper dom iallafall att brassa käk när dom kommer hem. :eating:

Har fått en ritning på "viltkyckling" som jag ska göra till kvällens bjudning. Sitter nu och funderar på hur man ska kunna reta upp djupfryska kycklingdelar så att dom blir alldeles vilda(?). Annars inget problem. :cool:

Ove
2011-01-01, 10:24
:shakehands: Jag önskar er alla en god fortsättning på det nya året. :knuddel:

:) Firade aftonen i trevligt sällskap med gott att äta och dricka. Gick hem i i blött väglag för det hade regnat och blåsten var också igång. Efter att ha sovit bra länge går jag nedför yttertrappan och går nästan i spagat! :eek: Regnet har frusit till glansis. Tat´försiktigt där ute! ;)

räven
2011-01-01, 10:58
:shakehands: Jag önskar er alla en god fortsättning på det nya året. :knuddel:

:) Firade aftonen i trevligt sällskap med gott att äta och dricka. Gick hem i i blött väglag för det hade regnat och blåsten var också igång. Efter att ha sovit bra länge går jag nedför yttertrappan och går nästan i spagat! :eek: Regnet har frusit till glansis. Tat´försiktigt där ute! ;)

Nåja, snön har packat ihop sig lite, åkte hem tidigare i går på grund av stormbyar. Vi i Gudrunland vet att det kan bli jobbigt att komma hem i storm. Å ni gamlingar är väl rädda om lårbenshalsarna i halkan.

Olle Å
2011-01-01, 21:08
Nåja, snön har packat ihop sig lite, åkte hem tidigare i går på grund av stormbyar. Vi i Gudrunland vet att det kan bli jobbigt att komma hem i storm. Å ni gamlingar är väl rädda om lårbenshalsarna i halkan.

Nja, har inte tänkt så mycket på det ännu, men man kanske skulle ta och dubba stövlarna för säkerhets skull. Det gjorde jag första gången 1967 då vi skulle resa takstolar till ett bygge och det snöade. Den gången fanns det ju bara bildubb att få, men idag finns det ju korta skruvdubb att sätta i.
Verkar som om Värmland har klarat sig från ytterligare ett oväder. Har bara varit lite kallt hittills i vinter, men annars fint.

räven
2011-01-03, 09:19
Skönt, helgerna över. Nu börjar det väl bli som vanligt. Måste väl rycka upp sig å känna att det nya året ska bli bra, bara kyla å snö lämnar oss. Min närmaste plan är att komma ut i skogen å hugga ved. Man har lärt att vedförådet behöver vara välfyllt. Jaha, ha det bra nu när vi skriver 2011 (glöm inte det)

Ove
2011-01-03, 21:22
Skönt, helgerna över. Nu börjar det väl bli som vanligt. Måste väl rycka upp sig å känna att det nya året ska bli bra, bara kyla å snö lämnar oss. Min närmaste plan är att komma ut i skogen å hugga ved. Man har lärt att vedförådet behöver vara välfyllt. Jaha, ha det bra nu när vi skriver 2011 (glöm inte det)

:banana: Ja skynda dig med veden för ändring kommer! Fick höra en vädrspådom idag: Skall bli den varmaste sommaren på 15 år!! Dä ni!

:hmmmm2: Brukar för min del gnälla lika mycket över värmen som över kylan. äsch skit samma - får väl bära ner sängen i källaren, sova på dagen och köra på nätterna. :aetsch:

Ove
2011-01-04, 20:39
:hmmmm2: Jäkla åkande med bil! Har varit till Mariestad 3 ggr idag och måste dit en gång till innan det är kvällen. Det har kommit en decimeter snö under dagen så det är att ta det lugnt. Konstigt nog så håller alla avstånd och det är man inte van. Normalt är att det ligger någon alldeles för nära bakom men värst är det när det ligger bilar alldeles för nära framför. (:mad:!)

I morgon blir det att köra igen, men då med snöslunga. Plogen har lagt igen alla öppningar och det får inte ligga kvar för länge för då finns det kvar till våren.

Gått ganska bra ändå idag, Tand lagad och bilen besiktigad första gången - spindelled ska bytas. Baggis på en bra verkstad. :cool:

räven
2011-01-04, 21:41
Grrrr. fick en ny dm. snö att plumsa i . Tror att snöplogningsbudgeten har tagit slut.

Olle Å
2011-01-05, 09:42
Ännu är det väl ingen fara på (taken) taket, men fortsätter snöfallen så kan ju de tak som klarade sig förra vinern, men blev försvagade, rasa ner.
Själva fick vi förstärka logen i somras, så nu tror vi att den håller.
Annars så är det väl skidåkare och barnen samt entreprenörerna son gläds åt den vita varan. även möss och sork som har en skyddad tillvaro under snön gillar väl oxå läget.
Har ett mystisk elfel på lillhojen som jag letar efter, men det är lugt eftersom vintern nog blir ganska lång.
Den längsta vintern jag upplevt på den här breddgraden var nog 1968 i Uppland. Då kom de första snöflingorna samma dag som älgjakten började och den första mildvädersdagen var inte förrän i veckan före påsk.

Ove
2011-01-05, 14:05
Den längsta vintern jag upplevt på den här breddgraden var nog 1968 i Uppland. Då kom de första snöflingorna samma dag som älgjakten började och den första mildvädersdagen var inte förrän i veckan före påsk.

:eek: Uschamejen! Hoppas på en tidig vår istället! Jag har kört av snön och vädergudarna reagerade direkt med att leverera mera av varan.

:confused: Fick en fråga som jag fått svara på femtioelva gånger. Ytterligare en dam frågade "Tycker du att det är roligt nu när du får köra snöslunga?". Vad svarar man på sånt? Lika kul som att köra dammsugare. Tänker inte fruntimmren på annat än nöjen? :flute:

GeCe
2011-01-05, 19:25
Väder Gudarna har vi väl inte haft tumme med sedan vi konverterade till kristendomen verkar det som!

Kanske dags att tänka om? :D

Olle Å
2011-01-05, 19:57
Vadå???????????? Vill du hellre ha sandstorm !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:adore:

Jan-Olov
2011-01-05, 20:29
Vadå???????????? Vill du hellre ha sandstorm !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:adore:

Fan vet, då är det i alla fall inte kallt.

Ove
2011-01-05, 21:46
Väder Gudarna har vi väl inte haft tumme med sedan vi konverterade till kristendomen verkar det som!

Kanske dags att tänka om? :D

:hmmmm2: Hmmm? Konvertiter måste väl ses som opålitliga kappvändare av dom högre makterna? :hmmmm2: Tål att tänka på. Låtom oss ägna oss åt religiöst grubbel...

Sandstorm...... sand ....vilka däck går bra i sand? :hmmmm2:

GeCe
2011-01-06, 05:18
:eek: Sandstorm var inte riktigt meningen och det blir knappast aktuellt här i gamla Sverige där det råder sandbrist.

Men lite mer normalt väder så man slipper vara så förbaskat insnöad som man är i mina trakter, där vi kan ståta med största snödjupet i Sverige bara någon km därifrån jag bor. Lika som ifjol! Utfrusen känner man sig också då det varit kallt som satan ett längre tag vilket skapar problem för oss med lite klena luftrör. Skönt nu med lite paus ifrån den värsta kylan.

Fel tänkt Olle!

räven
2011-01-06, 09:16
Jaha, så har snötäcket fått ytterligare påspädning. Tempen stigit till -2. Smhi varnar för mera snö, men mildare. Dagarna tickar på i almenackan, 13 dagar sen jul, snart kommer Knut. Min vedhuggning är just nu lagd på is, eller på snö kanske. Vill ha mildväder som sätter ihop snötäcket till hälvten. De senaste vintrarna har lärt mig att vedförådet bör vara välfyllt innan hojvädret kommer.

Ove
2011-01-06, 09:55
Röd dag i almanackan men tittar man ut så är det blott vitt. Blir väl på sin höjd rosa?

Det har kommit till några cm under natten med vind som placerar snön där jag inte vill ha den så det blir väl att flytta på den igen. Verkar som meningslöst jobb när den ändå kommer att smälta bort om några veckor.

Veden är beställd och kommer på vagn när säsongen har börjat men det får bli som det blir. Ska bara finklyvas och stuvas. Ska ev. köpa ett partytält för att ställa över högen för det brukar vara värmebölja när det är ved på gång här. Solsting mitt i vintervärmen är ingen bra grej. :rolleyes:

Funderar på om jag ska skotta mig fram till hojarna och göra en midvinterstart och låta dom få lite nytt i batterierna och kanske samtidigt sitta en liten stund på dom. Köra ut är inte att tänka på. :(

räven
2011-01-06, 17:50
Röd dag i almanackan men tittar man ut så är det blott vitt. Blir väl på sin höjd rosa?

Det har kommit till några cm under natten med vind som placerar snön där jag inte vill ha den så det blir väl att flytta på den igen. Verkar som meningslöst jobb när den ändå kommer att smälta bort om några veckor.

Veden är beställd och kommer på vagn när säsongen har börjat men det får bli som det blir. Ska bara finklyvas och stuvas. Ska ev. köpa ett partytält för att ställa över högen för det brukar vara värmebölja när det är ved på gång här. Solsting mitt i vintervärmen är ingen bra grej. :rolleyes:

Funderar på om jag ska skotta mig fram till hojarna och göra en midvinterstart och låta dom få lite nytt i batterierna och kanske samtidigt sitta en liten stund på dom. Köra ut är inte att tänka på. :(

Är det skottår? skit i att starta hojarna, ingen nytta till. Här ligger snön i tankhöjd.

Olle Å
2011-01-06, 20:23
Montera en snöfräs i stället för framhjul på hojen så kan du ju förena nytta med nöje. Dessutom riskerar du att inte drabbas av abstinensbesvär.

räven
2011-01-06, 21:04
Montera en snöfräs i stället för framhjul på hojen så kan du ju förena nytta med nöje. Dessutom riskerar du att inte drabbas av abstinensbesvär.

De kommer milväder nu, sitt i vilstolen å kolla när snön smälter.

Olle Å
2011-01-07, 09:26
Vi får tacka för denna gång över lite mildväder. Vaknade 05oo av att huset skakade då all snö for av taket. Så nu kan det ju fortsätta att snöa ett tag till.

räven
2011-01-07, 11:04
Vi får tacka för denna gång över lite mildväder. Vaknade 05oo av att huset skakade då all snö for av taket. Så nu kan det ju fortsätta att snöa ett tag till.

Jag tycker det kan va midväder ett tag till. Har lite att fixa som är lättare med mindre snö.

Ove
2011-01-07, 11:53
Jag tycker det kan va midväder ett tag till. Har lite att fixa som är lättare med mindre snö.

:confused: Eftersom jag ska ställa kursen mot Askersund idag så kunde blidvädret väntat en dag. Hade varit kalas att köra över Tiveden på på frostiga snövägar. Töar det så blir det nog riktigt halt. Vet att hustrun kommer att lägga in veto mot vägvalet så det får väl bli den tråkiga via Laxå. :mad:

räven
2011-01-07, 21:08
:confused: Eftersom jag ska ställa kursen mot Askersund idag så kunde blidvädret väntat en dag. Hade varit kalas att köra över Tiveden på på frostiga snövägar. Töar det så blir det nog riktigt halt. Vet att hustrun kommer att lägga in veto mot vägvalet så det får väl bli den tråkiga via Laxå. :mad:

Där ser man, alltid någon missnöjd. Välkommen mildväder.

Ove
2011-01-08, 10:26
Där ser man, alltid någon missnöjd. Välkommen mildväder.

:p Hihi! Höll hårt i ratten och styrde mot Töreboda. Fantastiskt fint omkring vägen över Tiveden. Själva vägbanan var av packad snö och smågropig så det dunsade och sjöng i karossen större delen av vägen men det blev bättre mär vi kom upp en bit på skogen. Stannade vid Tiveds handel och köpte liten "blomma" i form av rökt fläskfile som jag vet gillas av värdarna i Askersund. Hemvägen i mörkret gick via E20, E-vägarna gör sig bäst i mörker. :rolleyes:

:) En trevlig afton hos paret GeCe... :eating: bjöds på det godaste lamm jag någonsin smakat :rock: :love: :adore: !! Tackar och får försöka bjuda tillbaka senare i vår. ;)

simen
2011-01-08, 11:09
Her i Bohuslän så har det börjat snöa igjen. Hojen står hos Bike i Trollhätan med nya däck nyservad och väntar på mig, :):dancing:

Ove
2011-01-08, 11:46
Her i Bohuslän så har det börjat snöa igjen. Hojen står hos Bike i Trollhätan med nya däck nyservad och väntar på mig, :):dancing:

:) Bra med nyservat och nya däck när det drar ihop sig till säsong fram i Mars. Skall du bli med till tranorna i år, du bor ju relativt sett i närheten? Får väl bli en helg denna gången. :)

GeCe
2011-01-08, 13:05
:) En trevlig afton hos paret GeCe... :eating: bjöds på det godaste lamm jag någonsin smakat :rock: :love: :adore: !! Tackar och får försöka bjuda tillbaka senare i vår. ;)


Tack själv för besöket och några timmars trevligt umgänge. Omdömet om lammet har vidarebefodrats till kvällens hushållerska som stod för matlagningen som blev mycket glad för berömmet. Lammstek hör till en våra favoriter här och lamm överhuvudtaget med sitt möra fina kött.

Olle Å
2011-01-08, 15:19
Man börjar ju se fram mot trandansen i början av April. Sedan blir det väl full fart hela sommaren kan jag tänka, åtminstone för en del. Det är ju så med planer att de revideras ju under resans gång.
Mina planer för 2011 är ju Trandansen i början av April, 60+ Turen i Värmland i mitten av Maj, Norgeturen början av Juni, FIMrally början av Juli. Hoppas bara att man hinner jobba ihop lite bensinpengar under tiden.
Vi skall inte klaga över mycket snö. Kollade idag på ett ställe jag tänkt vi skall besöka på Norgeturen, där har de fått mellan 160-190 cm hittills.

räven
2011-01-08, 21:12
Man börjar ju se fram mot trandansen i början av April. Sedan blir det väl full fart hela sommaren kan jag tänka, åtminstone för en del. Det är ju så med planer att de revideras ju under resans gång.
Mina planer för 2011 är ju Trandansen i början av April, 60+ Turen i Värmland i mitten av Maj, Norgeturen början av Juni, FIMrally början av Juli. Hoppas bara att man hinner jobba ihop lite bensinpengar under tiden.
Vi skall inte klaga över mycket snö. Kollade idag på ett ställe jag tänkt vi skall besöka på Norgeturen, där har de fått mellan 160-190 cm hittills.

De där låter bra, utom FIM som väl inte är min grej.

Olle Å
2011-01-08, 21:25
De där låter bra, utom FIM som väl inte är min grej.

Att jag funderar på FTM beror på att det i år går av stapeln i Österrike. Vi har ju fotvandrat där några år, så undrade hur det skulle vara att upptäcka landet per mc. Tyvärr kan man ju inte åka på vandringslederna, men förhoppningsvis finns det en del småvägar.

räven
2011-01-09, 11:04
Att jag funderar på FTM beror på att det i år går av stapeln i Österrike. Vi har ju fotvandrat där några år, så undrade hur det skulle vara att upptäcka landet per mc. Tyvärr kan man ju inte åka på vandringslederna, men förhoppningsvis finns det en del småvägar.

Det är ok att upptäcka Österike från hojen, men varför trängas med 1000 tals andra ? Bäst är ju om det är så lite trafik som möjligt.

simen
2011-01-09, 11:47
:)
:) Bra med nyservat och nya däck när det drar ihop sig till säsong fram i Mars. Skall du bli med till tranorna i år, du bor ju relativt sett i närheten? Får väl bli en helg denna gången. :)

I år blir det nog å kolla på tranorna:) bara gi besked på hvilken helg ni åker:flute:

räven
2011-01-09, 12:29
:)

I år blir det nog å kolla på tranorna:) bara gi besked på hvilken helg ni åker:flute:

Ove har bevakningsuppdraget om när fåglarna är som mest. Vill minnas att vi prickade in 18000 för något år seda. Mäktig syn med så många stora pippisar på en gång som hoppar å trumpetar. Sen brukar det bli lite hojkörning å snack å mat å kaffe, nja normal hojsamvaro helt enkelt.

Olle Å
2011-01-09, 13:43
Det är ok att upptäcka Österike från hojen, men varför trängas med 1000 tals andra ? Bäst är ju om det är så lite trafik som möjligt.

Vi brukar ju åka i ett ganska litet gäng i vanliga fall eller oxå åker jag ensam. För en gångs skull tänkte jag kolla hur det är på en riktig storträff för har aldrig varit på en sådan förut..
Men som sagt, undantagandes träffen med 18000 tranor.

GeCe
2011-01-09, 16:31
Ove har bevakningsuppdraget om när fåglarna är som mest. Vill minnas att vi prickade in 18000 för något år seda. Mäktig syn med så många stora pippisar på en gång som hoppar å trumpetar. Sen brukar det bli lite hojkörning å snack å mat å kaffe, nja normal hojsamvaro helt enkelt.


Här http://na.se/nyheter/orebro/1.1060656-de-tavlar-i-fagelskadning kan man prata om fågelskådare!

Ove
2011-01-09, 20:07
Här kan man prata om fågelskådare!

:confused: Undrar om det är såna där som äger en kikare? ;)

OK! Jag håller koll på tillströmningen av tranor. Provar att försöka dirigera rekordet till en veckohelg så att dom som fortfarande inte givit upp försöken att bli rik kan komma med. :)

Olle Å
2011-01-09, 20:07
Hörde om en customåkare som var och kollade tranorna vid Hornborgarsjön. Når han skulle åka iväg, så baktände hojen som ju som vanligt hade raka rör, 15000 tranor startade en vettskrämd luftfärd direkt. Antagligen är den hojen portad där för lång tid framöver

Ove
2011-01-09, 23:37
Hörde om en customåkare som var och kollade tranorna vid Hornborgarsjön. Når han skulle åka iväg, så baktände hojen som ju som vanligt hade raka rör, 15000 tranor startade en vettskrämd luftfärd direkt. Antagligen är den hojen portad där för lång tid framöver

:mad: Stämmer så det gäller att ha fungerande ljuddämpare om man ska defilera förbi och samtidigt se några tranor. :cool:

Ove
2011-01-11, 10:06
:hmmmm2: Tranresan -09 och -10 gick 2/4 resp. 7/4. Statistiken har, av den enkla anledningen att det inte kommit några fåglar än, inte börjat fungera. Väntar alltså med nerräkningen men man får väl tro att det blir en vecka in i April, om tranornas hormoner och vädret vill. Vi får väl som vanligt rikta våra böner mot södra Småland om vädret... :adore:

:) På allmän begäran, från Simen, provar vi att träffa en veckohelg för att dom som arbetar för sitt uppehälle ska ha möjlighet att komma med. ;)

När tranorna kommer inom synhåll läggar jag ut en ny tråd: Tranresan 2011. :cool:

GeCe
2011-01-11, 13:24
:) På allmän begäran, från Simen, provar vi att träffa en veckohelg för att dom som arbetar för sitt uppehälle ska ha möjlighet att komma med. ;)

När tranorna kommer inom synhåll läggar jag ut en ny tråd: Tranresan 2011. :cool:


Att lägga träffen en veckohelg är inte så tilltalande i mina ögon då det KAN vara mer folk än tranor på plats. Och att trängas med en massa folk på kafét, parkeringsplatser och utsiktsplatser avskräcker i alla fall mig. Men fäst inte för stor vikt vid mina synpunkter då min ev. närvara ändå i skrivande stund är fördolt i mörker beroende på hälsotillstånd.

Förövrigt är det vår i luften här hos mig idag. Solen skiner och det är några plusgrader vilket gjort att snön smält bort på den tidigare så halkiga garageuppfarten. Det påminner mig om att nämna en annan begivenhet som kan vara trevlig och lite annorlunda frampå vårkanten i April. Nämligen ett ormsafari vid Öby kulle, beläget emellan Sköllersta och Odensbacken i Närke. Öby kulle är europas största samlingsplats för orm, företrädesvis huggorm där de små liven kommer upp i hundratal och värmer sig i vårsolen. De är dock mycket väderkänsliga och minsta molntapp kan få kräken att krypa ned i sina djuphålor i kullen igen. För en lyckad utflyckt bör man ha stenkoll på vädret vilket gör det lite besvärligare om man bor lite längre bort än nästgårds. Ove och jag testade det här ifjol med inte helt lyckat resultat men med lite bättre planering så kan det nog bli en väldigt trevlig och annorlunda upplevelse. Själv bor jag så nära så jag borde kunna hålla stenkoll på läget vilket jag gärna gör om intresse finns.

Ove
2011-01-11, 16:29
Att lägga träffen en veckohelg är inte så tilltalande i mina ögon då det KAN vara mer folk än tranor på plats. Och att trängas med en massa folk på kafét, parkeringsplatser och utsiktsplatser avskräcker i alla fall mig.

Öby kulle är europas största samlingsplats för orm, företrädesvis huggorm där de små liven kommer upp i hundratal och värmer sig i vårsolen.

Får prova med en helg för att se om det är flera som vill komma. Tranorna är väl på plats och dom brukar man kunna se bra och en del av det roliga är ju alla skådare i olika grader. :)

:) Ormsafari kan vi prova igen men kanske inte i snöbyar den gången. :D ;)

räven
2011-01-12, 09:16
Hmmm, nytt snötäcke där ute, -1

Ove
2011-01-12, 12:22
Hmmm, nytt snötäcke där ute, -1

:eek: Här också! En centimeter på blankis, och fy attan va`de`ä`halt. Går knappast att förflytta sig ute. :eek:

Olle Å
2011-01-12, 19:21
1962 höll jag på med ett bygge på vintern halt och jäkligt var det. TreTorn hade tillverkat rejäla stövlar. Åkte till gummiverkstan och bad dem sätta i dubb i sulorna. Sluthalkat.
Kom idag på att jag hade lite skruvdubb över, så jag skruvade i 7 dubb i varje klack på både mina och frugans stövlar. Jag lyckades nämligen att få till ett platt ryggfall härom kvällen då jag i mörkret rastade hundarna.
Förhoppningsvis så går man lite säkrare nu. På Granngården eller Lantmännen kan du köpa skruvdubb. 100 st i varja påse, finns i olika längder, men dela dem men några andra. Tror de kostar 500 för en påse.

GeCe
2011-01-13, 15:18
Hmmm, nytt snötäcke där ute, -1

Aprillaväder i januari, helt opålitligt! :rolleyes:

tore
2011-01-15, 09:59
Snötäcke =75 cm o -27°

Olle Å
2011-01-15, 10:31
Snötäcke =75 cm o -27°
Jag kommer nog inte att flytta till Piteå vintertid i allafall. Piteå skall nog upplevas på sommaren för annars ser man ju bara snö och den är ju likadan överallt.

Väntar till våren och våran 60+tur som utgår från Borgvik.

Vi kommer nog inte ha lika båttom som den vettvilling du kan se på You Tube. Sök på
" mc Munkfors Sunne " , hoppas bara att självsanering funkar i detta fallet.
Intresserade av 60+ turen kan maila mig, så får ni info fortlöpande.
olle.borgvik@swipnet.se

Ove
2011-01-15, 13:12
:) Instämmer med Olle flytta norrut är inte att tänka på...... :eek:

:mad: Ang, youtubefilmen: Jä -- a galning. Sånt gör att man vill se snut i varenda krök!

Körde samma väg tillsammans med Räven i somras och jag gillar serpentinerna men långa svepande kurvor som är väldigt njutbara även i vettigt tempo. ;)

räven
2011-01-15, 21:13
Jäkla massa nysnö, men lovat mildväder i veckan.
Jag tycker vi körde snyggare Ove, inga framhjul i luften, inga skurna kurvor för att öka hastigheten. I övrigt va vägen för rak i min smak, fniss. Olle hade några godingar när jag kom ner från Norge som jag ser fram att köra igen.Köpte med mig lite Norsk gasviagra å bjöd Olle på, stackars TA. Å andra sidan har halva januari gått nu, märker av mer ljus på kvällen. Nu ska jag krypa kull på min matta å be om tidig vår.

Olle Å
2011-01-16, 10:35
Visst börjar vintern ge sig åtminstone tillfälligt. Mina Nymfparakiter uppskattar den tidigare morgonen med glada kvittringar ( vill någon ha dem ? Stor voljär ingår). Skall börja och röja ur garaget för att få plats med alla grejer på ett bättre sätt. Har inte gjort en ordentlig genomgång på 30 år, så man kommer nog bli lite förundrad över alla " bra att ha grejer ! ", som kommer fram. Det kommer nog att bli en del svåra beslut. Gav bort alla gamla bildelar till en bekant i går, så nu står alla gamla mc-delar på tur. Finns faktiskt en hel del bra grejer där , så de kostar några kronor.
Visst blev turen med Räven lyckad trots att när jag kom hem upptäckte att orsaken till lite konstig väghållning berodde på starkt läckande framgaffelpackningar. Lät en firma ta hand om problemet och gjorde en hel renovering men nya styrningar och packboxar, så nu är den som ny.
Vårturen för oss 60+ närmar sig så smått. Klart med Kungskvarnen att vi kan utgå därifrån. Det är bara hoppas att många intresserade hör av sig.

räven
2011-01-16, 11:15
+4 snösmältning å takdropp, ska bli några milda dagar så snön sätter sig lite. Men kylan kommer tillbaka igen, halt å jäkligt.
Det bästa med att skaffa kompisar en bit från hemreviret är dom nya vägar dom visar. Hittar man sen sånna som kör "lagom" är ju extra bonus. Gillar utrycket lagom. Blir det sen intresanta resonemang "after bike "över en bit mat å ett glas rött. Längtar till våren.

Ove
2011-01-16, 13:09
+4 snösmältning å takdropp, ska bli några milda dagar så snön sätter sig lite. Men kylan kommer tillbaka igen, halt å jäkligt.
Det bästa med att skaffa kompisar en bit från hemreviret är dom nya vägar dom visar. Hittar man sen sånna som kör "lagom" är ju extra bonus. Gillar utrycket lagom. Blir det sen intresanta resonemang "after bike "över en bit mat å ett glas rött. Längtar till våren.

:) Samma trista väder här, men det minska ju iallafall på snön. :rolleyes:

:dito: Instämmer helt i att kompisar som visar sina hemmarevir är väldigt trevligt att ha. Man kan leta sig fram själv men hittar man pärlorna på egen hand så krävs det att man har en hel del tur. Och som sagt - after bikestunderna är också att se fram emot. :)

Ove
2011-01-16, 13:14
Vårturen för oss 60+ närmar sig så smått. Klart med Kungskvarnen att vi kan utgå därifrån. Det är bara hoppas att många intresserade hör av sig.

:cool: Jodå! Härmed hör jag av mig. Kedjeoljan och tandborsten är redan nedpackade så jag är resklar. Se bara till att det blir Maj och vackert väder! ;)

räven
2011-01-16, 13:42
:cool: Jodå! Härmed hör jag av mig. Kedjeoljan och tandborsten är redan nedpackade så jag är resklar. Se bara till att det blir Maj och vackert väder! ;)

Kedjeoljan ?

Ove
2011-01-16, 16:24
Kedjeoljan ?

:rolleyes: Kan berätta på nästa afterbike vad den används till. Kan iallafall avslöja redan nu att det är något man behöver när man inte vill hålla på och strula med kardan. :D

:) Glömde säga att afterbikediskussionerna är väldigt givande. Tänk vad man fått lära sig, allt ifrån inseminering av grisar till universums förhållande till evigheten. :banana:

räven
2011-01-17, 10:31
Bra jobb uträttat i natt, +5 å regn. Ser lite av gruset på min väg.

GeCe
2011-01-17, 17:23
Bra jobb uträttat i natt, +5 å regn. Ser lite av gruset på min väg.

Månaden mars närmar sig med stormsteg räven! :banana:

GeCe
2011-01-18, 04:19
Kanske lösningen finns här! http://www.kossan.se/roliga-filmer/framtidens_motorcykel.htm ;)

Ove
2011-01-18, 08:59
Kanske lösningen finns här! http://www.kossan.se/roliga-filmer/framtidens_motorcykel.htm ;)

:D JA!! Äntligen lite utveckling! :banana:

räven
2011-01-18, 09:13
:D JA!! Äntligen lite utveckling! :banana:

Hihi, vilken grej, vill ha stödhjul bak oxå,

Olle Å
2011-01-18, 11:13
Snacka om att kunna lösa parkeringsproblem. Undrar hur många får plats på en bilplats?
Annars kan den väl läggas bland onödiga uppfinningar.

räven
2011-01-18, 11:18
Sån rullator vill jag ha.

Ove
2011-01-18, 16:18
:banana: Jag har startat upp både Sigrid och Greta. Sigrid som bara stått 2,5 månader hoppade igång som vanligt och fick stå och puttra ett bra tag så hon blev varm och go om cylindern. Greta var lite tjurig men så har hon heller inte varit igång sen i September tror jag. Hon startade, men ville bara gå på en cylinder innan hon fattade att hon har en till. Kanske tyckte att det lät vackert med enpip. :rolleyes:

Jupp! Allt är OK och nu får dom stå tills det går att köra fram till vägen .... men då ska vi u t och köra! :banana: Vågade inte mig på att ta hojarna över isbarriärerna som skiljer mig från asfalten idag. höll på att dratta på ändan redan när jag var på väg till garaget. :eek:

GeCe
2011-01-19, 05:35
:banana: Jag har startat upp både Sigrid och Greta. Sigrid som bara stått 2,5 månader hoppade igång som vanligt och fick stå och puttra ett bra tag så hon blev varm och go om cylindern. Greta var lite tjurig men så har hon heller inte varit igång sen i September tror jag. Hon startade, men ville bara gå på en cylinder innan hon fattade att hon har en till. Kanske tyckte att det lät vackert med enpip. :rolleyes:

Jupp! Allt är OK och nu får dom stå tills det går att köra fram till vägen .... men då ska vi u t och köra! :banana: Vågade inte mig på att ta hojarna över isbarriärerna som skiljer mig från asfalten idag. höll på att dratta på ändan redan när jag var på väg till garaget. :eek:


Oj, mina hojar törs inte jag starta den här årstiden!! :o

Ove
2011-01-19, 11:13
Oj, mina hojar törs inte jag starta den här årstiden!! :o

:cool: Men du vet. Jag är stentuff! :cool: ;)

GeCe
2011-01-19, 11:25
:cool: Men du vet. Jag är stentuff! :cool: ;)


Naturligtvis, tänk att jag inte märkt av det så du måste berätta det själv! :o

GeCe
2011-01-21, 09:30
:) Här skiner solen om dagarna och mitt på dagen kan det krypa nedåt nollan. Vägen utanför är nygrusad och de stora vägarna är fullt körbara och åksuget har infunnit sig. :( Men vi har tyvärr hela februari framför oss vad det nu kan innebära. Man kan bara hoppas att det inte blir som ifjol med mer ( citat ) "lappmögel" och elände.

Olle Å
2011-01-21, 09:48
Fina vinterdagar nu, men vägarna år isiga och jäkligt spåriga. Har köpt nya, men begagnade sidväskor och topbox till Transalpen. De gamla hade blivit lite misshandlade genom åren och var ganska små.
Försöker få ordning i garaget efter 35 års samlande. Man hittar diverse bortglömda grejer. En del gamla mcdelar har jag sålt, men det finns ju lite till en xr 600 och nx 650 liggande, men de skall ochså säljas.
Man funderar ju på turer som man tänker göra frampå, vilka man skulle vilja göra osv.

GeCe
2011-01-21, 10:14
Fina vinterdagar nu, men vägarna år isiga och jäkligt spåriga.
Man funderar ju på turer som man tänker göra frampå, vilka man skulle vilja göra osv.


Funderingar på kommande säsong och vad man vill göra snurrar i skallen. Men det ingen ide att planera för mycket för hälften av vad man vill hinner man ändå inte med, så har det varit för mig i alla fall de senaste säsongerna så jag har trappat ned på det där tills i år.

Men vårturen med 60+ gänget ska jag försöka hänga med på om inte planeringen ser för jobbig ut för mig. Får nog lite jobbigt med en heldag i sadeln kanske. Kanske nöjer mig med träffen på kvällen för att träffa gänget och göra en påhälsning hemma hos dig Olle.

räven
2011-01-21, 17:47
Men vårturen med 60+ gänget ska jag försöka hänga med på om inte planeringen ser för jobbig ut för mig. Får nog lite jobbigt med en heldag i sadeln kanske. Kanske nöjer mig med träffen på kvällen för att träffa gänget och göra en påhälsning hemma hos dig Olle.

Har väl oxå tänkt mig vårturen å pippiresan. Förhoppningsvis några norgeturer. Ska ta ett snack på allvar om vi ska besöka sydsverige i år.

Ove
2011-01-21, 18:05
Funderingar på kommande säsong och vad man vill göra snurrar i skallen. Men det ingen ide att planera för mycket för hälften av vad man vill hinner man ändå inte med, så har det varit för mig i alla fall de senaste säsongerna så jag har trappat ned på det där tills i år.

Men vårturen med 60+ gänget ska jag försöka hänga med på om inte planeringen ser för jobbig ut för mig. Får nog lite jobbigt med en heldag i sadeln kanske. Kanske nöjer mig med träffen på kvällen för att träffa gänget och göra en påhälsning hemma hos dig Olle.

:hello: Hoppas ju att du orkar vara med och köra men om inte så är enligt min mening det viktigaste att träffas. :shakehands: :cheers:

Ställer väl in siktet på tranorna som första aktivitet om inte du har annat på gång i ditt närområde. ;)

GeCe
2011-01-21, 22:44
:hello: Hoppas ju att du orkar vara med och köra men om inte så är enligt min mening det viktigaste att träffas. :shakehands: :cheers:

Ställer väl in siktet på tranorna som första aktivitet om inte du har annat på gång i ditt närområde. ;)

Um inte någe oväntat inträffar så ska jag hänga på Trandansen om det inte blir på en helg. Inte så mycket för Tranornas skull som jag betraktar som ett jippo med 18 ton korn som lockbete, det kallar inte jag för fågelskådning. Ska istället försöka kolla efter rovfågel som det också finns relativt gått om, om jag hinner med och vara ute i god tid.

Tranor kan jag kolla på vid Kvismaren där de är lika rikt förekommande utan lockbete. Hoppas vi har lite bättre tur med planeringen av orm safarit i år och att du och ev. har lust att hänga på. Med stenkoll på vädret så kan det nog bli en trevlig och annorlunda upplevelse.

Olle Å
2011-01-22, 12:06
Um inte någe oväntat inträffar så ska jag hänga på Trandansen om det inte blir på en helg. Inte så mycket för Tranornas skull som jag betraktar som ett jippo med 18 ton korn som lockbete, det kallar inte jag för fågelskådning. Ska istället försöka kolla efter rovfågel som det också finns relativt gått om, om jag hinner med och vara ute i god tid.

Tranor kan jag kolla på vid Kvismaren där de är lika rikt förekommande utan lockbete. Hoppas vi har lite bättre tur med planeringen av orm safarit i år och att du och ev. har lust att hänga på. Med stenkoll på vädret så kan det nog bli en trevlig och annorlunda upplevelse.

Men vad är egentligen fågelskådning för gemene man? Är det inte att titta på fåglar i parker, vid fågelbord eller foderplatser.
En riktig fågelskådare ränner väl runt till olika platser för att kunna se så många olika pippisar som möjligt på exvis ett år?
I vilket fall som helst så är Trandansen ett jippo som lockar folk från när och fjärran.
Att kunna se så många tranor, svanar och gäss på samma gång är i mitt tycke smått överväldigande. För att inte tala om alla dessa människor av många olika nationaliteter.
Sedan är det ju väldigt trevligt att kunna starta säsongen för många mcåkare med en tur till Hornborgarsjön och träffas över en fika eller att sedan åka och äta någonstans.
Hoppas verkligen att många 60+ kan komma dit med sina hojar.
Kommer inte ihåg vad det lilla fiket heter som ligger alldeles vid infarten. Kanske vi kan träffas där vi lämplig tidpunkt?

Ove
2011-01-22, 12:33
Men vad är egentligen fågelskådning för gemene man? Är det inte att titta på fåglar i parker, vid fågelbord eller foderplatser.
En riktig fågelskådare ränner väl runt till olika platser för att kunna se så många olika pippisar som möjligt på exvis ett år?
I vilket fall som helst så är Trandansen ett jippo som lockar folk från när och fjärran.
Att kunna se så många tranor, svanar och gäss på samma gång är i mitt tycke smått överväldigande. För att inte tala om alla dessa människor av många olika nationaliteter.
Sedan är det ju väldigt trevligt att kunna starta säsongen för många mcåkare med en tur till Hornborgarsjön och träffas över en fika eller att sedan åka och äta någonstans.
Hoppas verkligen att många 60+ kan komma dit med sina hojar.
Kommer inte ihåg vad det lilla fiket heter som ligger alldeles vid infarten. Kanske vi kan träffas där vi lämplig tidpunkt?

:D Jippo? Javisst, men mäktigt är det med alla fjäderbuskar och alla fågelskådare. Inte minst dom senare.

Vi har ju sen ett bra tag pratat om att lägga turen till en helg med tanke på dom som inte råder helt över sin tid, pga arbete, så det får väl bli antingen 2/4 eller 9/4, Beroende på väder och fåglars förflyttningar. Lägger ut en ny tråd när statistiken kommer igång.

Träffpunkt Hembygdsgärden vid Bjurums kyrka som vanligt från 10-tiden.

För dom som kommer långväga brukar det kunna fixa sig med övernattningar på olika vis. Ordnar sig.:dancing:

GeCe
2011-01-22, 13:03
Men vad är egentligen fågelskådning för gemene man? Är det inte att titta på fåglar i parker, vid fågelbord eller foderplatser.
En riktig fågelskådare ränner väl runt till olika platser för att kunna se så många olika pippisar som möjligt på exvis ett år?
I vilket fall som helst så är Trandansen ett jippo som lockar folk från när och fjärran.
Att kunna se så många tranor, svanar och gäss på samma gång är i mitt tycke smått överväldigande. För att inte tala om alla dessa människor av många olika nationaliteter.
Sedan är det ju väldigt trevligt att kunna starta säsongen för många mcåkare med en tur till Hornborgarsjön och träffas över en fika eller att sedan åka och äta någonstans.
Hoppas verkligen att många 60+ kan komma dit med sina hojar.
Kommer inte ihåg vad det lilla fiket heter som ligger alldeles vid infarten. Kanske vi kan träffas där vi lämplig tidpunkt?


Fågelskådning kan ha många dimensioner allt efter tycke och smak och för min del är det naturupplevelsen i första hand och fågelintresset är bara en liten del av det för att ge ytterligare en anledning och dimension till att med hjälp av hojen odla det naturintresset. Hur många olika sorters pippin jag hinner se under ett år är för mig helt ointressant. Så någon "riktig" fågelskådare är jag kanske inte utan jag brukar som bekant kalla mig för "fågelskådarkikarägare". Kan nog tänka mig att ta en tur till årets Trandans bara för att träffa gänget även om jag i första hand vill ha det en vardag då jag lovat hustrun som blivit nyfiken på Horborgsjön en sväng eftersom hon älskar som jag naturen och att åka bike. Och då vill kunna ta det lite med lugn och ro med övernattning och slippa trängas med andra än möjligtvis fåglar då.

Om inte annat så finns maj-träffen och chans att träffa gänget under kanske lite lugnare former längre fram.

Ove
2011-01-24, 20:05
:hmmmm2: Solen skiner vintrigt på skitig snö dag efter dag och jag antar att de allra flesta bara väntar på vår och värme. Vi vet ju att den kommer, för det brukar den ju göra, men det är attan så segt när snön kommer redan i Oktober och sen ligger kvar tills frami Mars. Pensionärslivet kan ibland vara så j-a tråkigt så jag förstår att många blir gråhåriga bara för att något ska hända. :mad:

:rolleyes: Skit samma! Inget blir roligare för att man gnäller så vi får se fram mot att naturen vaknar och fåglarna, och då menar jag inte ilandfrusna fiskmåsar som kommer till fågelborden för att det inte finns öppet vatten, utan vårfåglarna - svanar, gäss, tranor och sen alla dom små. Ska bli skönt! :cool:

Ove
2011-01-25, 20:37
:hmmmm2: Kollat väglag idag skaraborg till västra Värmland. E 18 och 26;an är det ingen fast is på att tala om men dom är fan så grisiga. Det kommer att ta sin tid innan bilen har regnat ren efter den turen. :mad: Dom bra MC- vägarna med asfalt har ett par cm is av spårigt och ojämnt slag men fästet med 4 hjul är bra. Pga spårigheten skulle jag inte vilja köra 2-hjuling på dom. Grusvägarna är också isiga men som regel mindre spåriga. så dom är eg. bättre. Men jag väntar tills våren. :rolleyes:

räven
2011-01-25, 21:49
:hmmmm2: Kollat väglag idag skaraborg till västra Värmland. E 18 och 26;an är det ingen fast is på att tala om men dom är fan så grisiga. Det kommer att ta sin tid innan bilen har regnat ren efter den turen. :mad: Dom bra MC- vägarna med asfalt har ett par cm is av spårigt och ojämnt slag men fästet med 4 hjul är bra. Pga spårigheten skulle jag inte vilja köra 2-hjuling på dom. Grusvägarna är också isiga men som regel mindre spåriga. så dom är eg. bättre. Men jag väntar tills våren. :rolleyes:

Bara att lugna sig Ove.

GeCe
2011-01-26, 13:24
Tålamod tarvas jämt! För livet, är det inte bestående av en massa väntan hela tiden? ;)

räven
2011-01-26, 13:46
Tålamod tarvas jämt! För livet, är det inte bestående av en massa väntan hela tiden? ;)

Ja så är det. Inte undra på att man blir otålig ibland.

GeCe
2011-01-27, 17:56
Ja så är det. Inte undra på att man blir otålig ibland.

Tålamod är en mänsklig dygd kanske, som vi 60+:are borde lärt oss behärska. Men det är f..an vad svårt det är ibland.

räven
2011-01-27, 18:22
Fy fanken va kallt på morgonen. Kaliforniska dieseln va riktigt jäkla seg eftersom motorvärmaren lagt av. Nu får det fanken va nog snart. De där tålamodet nu igen. Blåfrusen ser ni.

Ove
2011-01-27, 22:33
Fy fanken va kallt på morgonen. Kaliforniska dieseln va riktigt jäkla seg eftersom motorvärmaren lagt av. Nu får det fanken va nog snart. De där tålamodet nu igen. Blåfrusen ser ni.

:hello: Man får värma sig där det går. Skodan fick blankt papper på ombesiktningen idag och det värmde lite. Sen har jag stekt 4 kilo nötkött i små tärningar som skall ingå i en gryta i morgonkväll. Varmt vid järnspisen var de´. Vinet som vi tog för att göra jobbat roligare värmde också en del. Nu skall jag krypa ner i sängen och dra täcket över mig och se om det fungerar. :hello:

GeCe
2011-01-28, 18:44
:hello: Man får värma sig där det går. Skodan fick blankt papper på ombesiktningen idag och det värmde lite. Sen har jag stekt 4 kilo nötkött i små tärningar som skall ingå i en gryta i morgonkväll. Varmt vid järnspisen var de´. Vinet som vi tog för att göra jobbat roligare värmde också en del. Nu skall jag krypa ner i sängen och dra täcket över mig och se om det fungerar. :hello:


Mår du bättre idag Ove?

Ove
2011-01-28, 23:22
Mår du bättre idag Ove?

:confused:

Ove
2011-01-29, 10:09
:hmmmm2: Läste om mässan i DN. Den enda kommentaren om hojar i mitt segment var att BMW 650 GS går att använda till och från jobbet. Hur ska jag göra nu? Jag har ju som pensionär inget jobb att äka till .... får nog ställa av hojarna. :hmmmm2: :rolleyes: :D

Ove
2011-01-29, 15:57
Alla mina är avställda, men jag jobbade stenhårt igår, tog in ett hoj batteri (5mån gammalt) och ställde det på laddning. Det tycktes ha överlevt kylan men så var det ju fulladdat i november....

:) Det har nog gått bra. Du kan väl berätta lite om vad du har för pärlor i garaget, blir lite nyfiken. Och du får se till att ställa på i tid så att du kan bli med på våra turer. :)

:D vad jag menade i förra inlägget är att man räknas liksom inte om men inte har en j - a massa kubik och krom och lullull och skit. Det man hyllar som tjusigt är sånt som jag helst ser till att vara utan. :rolleyes:

Ove
2011-01-29, 23:49
:banana: Tittade på idrott av högsta klass i eftermiddag. Svenskarna blir allt bättre, Viktoria Helgesson kom 6;a i EM. Låter kanske inte så häftigt men Sverige har inte tagit en medalj på damsidan sen 1932 och har knappast haft några deltagare alls under decennier. "Vilken sport" - konståkning naturligtvis! Det enda jag anser är värt att titta på utan motor. :dancing: :rock:

GeCe
2011-01-30, 03:43
:D vad jag menade i förra inlägget är att man räknas liksom inte om men inte har en j - a massa kubik och krom och lullull och skit. Det man hyllar som tjusigt är sånt som jag helst ser till att vara utan. :rolleyes:

:confused: Vem har sagt att du inte räknas för att du inte gillar krom och "lullull"? Undrar om du inte dras med lite fördomar Ove! I alla fall tycker jag du snackar skit!
Det finns massvis av människor som är rädda om sina fordon och mc och vårdar dem för att de tycker om det och vill om möjligt försöka hålla värdet uppe på dem genom detta. Det är inte alla som du som åker på en 20 gammal offroad som inte är värd så många kr då spelar det väl inte så stor roll om den inte tvättas och putsas på.

Själv gillar jag lite lagom med krom på visa typer av hojar och det är lätt att hålla rent och snyggt. Utrustar dessutom gärna hojen med lite lullull om det samtidigt har en praktisk funktion och jag känner mig inte som någon snobb för det. Men smaken är liksom baken delad eller hur! Det måste väl man ändå respektera och där tycker jag mig ana brister hos dig.

Ove
2011-01-30, 11:05
:confused: Vem har sagt att du inte räknas för att du inte gillar krom och "lullull"? Undrar om du inte dras med lite fördomar Ove! I alla fall tycker jag du snackar skit!
. Men smaken är liksom baken delad eller hur! Det måste väl man ändå respektera och där tycker jag mig ana brister hos dig.

:D Vill du hänga dina hojar fulla med kromade speglar i form av malteserkors, kromade kråkor -förlåt örnar, kromade döskallar osv så gärna för mig, men jag har inte sett den typen av utstyr på dina hojar. Själv föredrar jag att köra med så "ren" hoj som möjligt. Att den sen samlar på sig lite under användningen är en annan sak. :D

Som jag sagt tidigare - jag låter dig sköta dina hojar som du vill men där är vi tydligen inte lika. :rolleyes:

Ove
2011-01-30, 11:20
Det jag har är del udda grejer, sånt som absolut inte är dussinvaror (typ 1 av 20 sålda etc)och som man försöker göra iordning, även om det tar tid. Man höjer ju vanligen kraven under jobbets gång..och ibland framgång..:D

:) Sånt är kul! Dom där udda är ofta vädigt intressanta. Det kan vara att en del helt enkelt inte var så bra men det finns ju också sånt som var så långt före sin tid att folk helt enkelt inte begrep och därför inte köpte. Mycket intressant!! :)

GeCe
2011-01-30, 19:49
:D Vill du hänga dina hojar fulla med kromade speglar i form av malteserkors, kromade kråkor -förlåt örnar, kromade döskallar osv så gärna för mig, men jag har inte sett den typen av utstyr på dina hojar. Själv föredrar jag att köra med så "ren" hoj som möjligt. Att den sen samlar på sig lite under användningen är en annan sak. :D

Som jag sagt tidigare - jag låter dig sköta dina hojar som du vill men där är vi tydligen inte lika. :rolleyes:

Det var inte ditt sätt att sköta dina hojar som var huvudbudskapet i mitt inlägg utan dina kommentarer om hur andra sköter sina som du gör sak av i ett flertal inlägg. Om någon blir lycklig av att montera en kromad kråka eller talgoxe på sin hoj så må det väl vara vars ensak. Har aldrig hört någon fälla en negativ kommentar om folk så åker på en gammal skitig offroad, utan konstaterar bara att du väljer att göra det. Hur du sköter dina hojar har jag förövrigt aldrig lagt mig i!

räven
2011-01-31, 09:07
Vi är olika, somliga tar sin nya dyra hoj rätt ut i levällingen utan tvekan. Andra sitter med putsduken å gnuggar krom.

Olle Å
2011-01-31, 09:34
Vi är olika, somliga tar sin nya dyra hoj rätt ut i levällingen utan tvekan. Andra sitter med putsduken å gnuggar krom.

VEM HAR ROLIGAST ????

räven
2011-01-31, 10:33
VEM HAR ROLIGAST ????

Kan bero på vem du frågar?

AT-gubben
2011-01-31, 22:42
Kan bero på vem du frågar?

Visst är det så! Men fråga mig vetja! Då blir svaret att jag har två hojar, en lerhög (Suzuki DR800 Big -92) och en finhoj (Honda Aftica Twin 750 -02) På lerhögen sitter det grova sulor och finhojen är utrustad med slätsulor. Putsar en del på Africanen och slaskar av DR;en. Då måste jag ha mest kul som kan göra båda sakerna. ;) ;) ;) ;) ;)

räven
2011-01-31, 23:36
Visst är det så! Men fråga mig vetja! Då blir svaret att jag har två hojar, en lerhög (Suzuki DR800 Big -92) och en finhoj (Honda Aftica Twin 750 -02) På lerhögen sitter det grova sulor och finhojen är utrustad med slätsulor. Putsar en del på Africanen och slaskar av DR;en. Då måste jag ha mest kul som kan göra båda sakerna. ;) ;) ;) ;) ;)

Hmmm, är det inte synd att ha en så trevlig hoj som ATn att putsa på?

AT-gubben
2011-02-01, 10:09
Det är väl trevigt att kunna putsa och vaxa en African, den har visserligen fått sin del av grusbus men har fortfarande en snygg yta som är värd att sköta om. Den är värd att sköta om.

Om planerna för dagen är grus och stig så fungerar Mr BIG förträffligt, med skyddsbågar och en ruffig yta så behöver man inte gråta om den behagar lägga sig ner i ett dike. Det är bara besvärligt och stolthetsknäckande men trots det hysteriskt kul.

Jag är så lycklig tillsammans med mina två. :love: ;) ;)

Olle Å
2011-02-01, 13:20
Det är väl trevigt att kunna putsa och vaxa en African, den har visserligen fått sin del av grusbus men har fortfarande en snygg yta som är värd att sköta om. Den är värd att sköta om.

Om planerna för dagen är grus och stig så fungerar Mr BIG förträffligt, med skyddsbågar och en ruffig yta så behöver man inte gråta om den behagar lägga sig ner i ett dike. Det är bara besvärligt och stolthetsknäckande men trots det hysteriskt kul.

Jag är så lycklig tillsammans med mina två. :love: ;) ;)

Jaa, du ATgubben, sitter själv i samma sits sedan ett tag tillbaka. Kan putsa en Yamaha och skita ner en Transalp.
Du är också välkommen till vår 60+ träff i Borgvik i Maj. Då får du nog ta med dig AT:n:hello:

Ingemar
2011-02-01, 13:33
:love: Visst vill man vårda sin Affe på bästa sätt
För mig finns inget bättre när småvägar ska utforskas.:)

Ove
2011-02-01, 17:35
:hmmmm2: Det blir nog att jag kommer på min välskötta, men oputsade, DR 650. :)

GeCe
2011-02-01, 23:30
VEM HAR ROLIGAST ????

Om du frågar mig så trivs jag sedan många på "normala" vägar.
Har fler hojar och de går att skita ned mer eller beroende på vilken, men fuktig grusväg går gränsen för mig det ska helst vara torrt nu för tiden.
Har dock i yngre dagar kört en del i skog och på åker och lera med lättare offroad hojar, i jobbet kan man säga. Jag har väl åkt av mig och känner ingen längtan längre. Fast vore jag yngre och frisk skulle man ju satsa på en riktig Enduro-hoj och novemberkåsan.
Köper alltid hojar som ej gått på grus och är alltid försiktig med grus åka då en hoj snart chanserar då. Är rädd om mina hojar och är noga med att hålla dem i orginalskick för jag vill ha bra betalt när de säljs eller byts och som sjukpenionär anser jag mig inte ha råd med något annat beteende.
Hade en riktig putshoj och åkte på i 10 år. En 500 cc veteran jag renoverade och lackade ramen och motorn på och den var i stort sett bannlyst från grusvägar av kanske förståeliga skäl men fa..n vad roligt jag hade med den hojen. Åkte mellan Sverige runt och tältade med eller utan passagerare och är utan tvekan den roligaste hoj jag haft trots lite kubik tills jag slet den ut efter 10 år.
Den stora Touring gärnet är dock bannlyst från grusväg utom den ggn i fjol när räven mer eller min tvingande ut på rullgrusvägar och den chockupplevelsen men den hojen med passagerare och de däcken tänker jag inte göra om och utsätta mig för.

Smaken är liksom baken delad även i dessa frågor och var och en ser saken ur sitt perspektiv en del gillar grus och andra inte men alla har kul på sitt sätt. En del gillar att åka långt på Touringhojar och se nya vyer och en del att grusbusa på hemmaplan och en del bägge delar. Tack för ordet!

räven
2011-02-02, 09:24
Hmmm. GeCe, berom ursäkt om du kände så. Brukar fråga folk om det är ok med grusvägar. Eftersom vi kört grusvägar tillsamans tidigare kanske jag slarvade med det, mins inte. Vägen hem till mig var under rep. å ganska grusig, håller jag med om.
När vi snackar hojval, vill jag ha en hoj som klarar hela resan. Ofta blir det dålig väg eller grus upp sista biten till fjälltoppen eller målet. Sen är jag väldigt nyfiken, vill kolla vart den där vägen tar vägen. Men som sagt vi är alla är olika å det måste vi aseptera. Eller blir man ensam på turen. Bara lite morgontankar.

GeCe
2011-02-02, 14:00
Hmmm. GeCe, ber om ursäkt om du kände så. Brukar fråga folk om det är ok med grusvägar. Eftersom vi kört grusvägar tillsamans tidigare kanske jag slarvade med det, mins inte. Vägen hem till mig var under rep. å ganska grusig, håller jag med om.
När vi snackar hojval, vill jag ha en hoj som klarar hela resan. Ofta blir det dålig väg eller grus upp sista biten till fjälltoppen eller målet. Sen är jag väldigt nyfiken, vill kolla vart den där vägen tar vägen. Men som sagt vi är alla är olika å det måste vi aseptera. Eller blir man ensam på turen. Bara lite morgontankar.

Hade en sån hoj du talar om i Transalpen men den blev för otymplig för mig men har nu skaffat en mindre GS som gör att jag inte behöver tveka om vägen utan jag bestämmer. Hojen är lätt väger endast 194 kg fulltankad och med den låga sadeln så ser jag framemot många trevliga turer i vår och förhoppnings sommar.
Småland resan då hade jag ju ett landsvägs muskedunder att åka på med dito däck. Det var lite funderande inför resan eftersom jag hade ju en liten 600 cc att välja på också med nya lite kraftiga däck som hade passat bättre på dina fina mc-vägar. Din ursäkt är accepterad för det är ju lätt att glömma bort sig när man har trevligt som vi hade trots min små skräckupplevelser några stunder.

Olle Å
2011-02-03, 08:36
Det här med att kunna åka på olika underlag kanske motverkas av förarens osäkerhet i många fall. Den vanliga föraren på en touringhoj har nog bäst användning för däck av typ Michelin Sirac eller Michelin T 63. Då kan man ge sig ut på grusvägar om man vill. De här däcken har en sådan kapacitet även på asfalt att den vanlige förare inte kan fresta dem fullt ut i allafall. Sedan beror det ju på vad föraren kan och vill. På en resa i Norge för några år sedan var vi ca 15 förare på mest offroadhojar , men två hade custom. Tror ni att vi fick vänta på customhojarna fastän vi körde mycket grusvägar? Nej!!!!! De hade välmönstrade däck och vana förare. Övning ger ju färdighet.
Träffade en mycket glad HD-åkare på en liten grusväg i ösregn, norra Dalsland för några år sedan. Jättekul med alla krokiga små vägar tyckte han. Med Goretexställ och grova däck kan man ju ha roligt.
Om man köper en hoj i avsikt att ha den till den blir färdig för skrotning, så kan man ju ha mångt mycket roligare då man inte behöver sitta och tänka på eventuellt stenskott.
Varför byta hoj varje år eller vartannat? Det blir ju bara nya bekymmer, för att inte tala om vad det kostar med service och liknande.
Rätta mig om jag har fel!

räven
2011-02-03, 10:49
Det här med att kunna åka på olika underlag kanske motverkas av förarens osäkerhet i många fall. Den vanliga föraren på en touringhoj har nog bäst användning för däck av typ Michelin Sirac eller Michelin T 63. Då kan man ge sig ut på grusvägar om man vill. De här däcken har en sådan kapacitet även på asfalt att den vanlige förare inte kan fresta dem fullt ut i allafall. Sedan beror det ju på vad föraren kan och vill. På en resa i Norge för några år sedan var vi ca 15 förare på mest offroadhojar , men två hade custom. Tror ni att vi fick vänta på customhojarna fastän vi körde mycket grusvägar? Nej!!!!! De hade välmönstrade däck och vana förare. Övning ger ju färdighet.
Träffade en mycket glad HD-åkare på en liten grusväg i ösregn, norra Dalsland för några år sedan. Jättekul med alla krokiga små vägar tyckte han. Med Goretexställ och grova däck kan man ju ha roligt.
Om man köper en hoj i avsikt att ha den till den blir färdig för skrotning, så kan man ju ha mångt mycket roligare då man inte behöver sitta och tänka på eventuellt stenskott.
Varför byta hoj varje år eller vartannat? Det blir ju bara nya bekymmer, för att inte tala om vad det kostar med service och liknande.
Rätta mig om jag har fel!

Olle, inget är heligt. Det finns dom som kränger på bra asfaltsdäck på sina stora äventyrsmaskiner
En del byter sin hoj innan 10000 mil då den fortfarande har ett bra andrahandsvärde. Å värdesätter att ha en tipptopp hoj med senaste finesser som dom slipper meka med. Vi är olika, men har kul ändå.

Olle Å
2011-02-03, 17:52
Olle, inget är heligt. Det finns dom som kränger på bra asfaltsdäck på sina stora äventyrsmaskiner
En del byter sin hoj innan 10000 mil då den fortfarande har ett bra andrahandsvärde. Å värdesätter att ha en tipptopp hoj med senaste finesser som dom slipper meka med. Vi är olika, men har kul ändå.

Visst har du rätt Räven. Om man inte vill hålla på och skruva så får man ju byta i tid.

Ove
2011-02-03, 18:00
:( Trodde det skulle vara möjligt att ta ut hoj om några dagar. Det har varit milt och blåsigt länge nu och det tär hårt på snön.

Tog en runda med bilen för att kolla. Först en grusväg - tjockt med is med spår efter bilar, hästa´r, folk och hundar och glashalt så att jag fick ta gräskant till hjälp för att komma tillbaka när jag vänt efter ett hundratal meter. Inget att fundera på alltså.

Nästa projekt var asfaltsvägar i området. Grussträngar med is under på en massa ställen. Bara att vänta.

:rolleyes: Väntans tider är det på flera sätt. :)

räven
2011-02-03, 18:07
:( Trodde det skulle vara möjligt att ta ut hoj om några dagar. Det har varit milt och blåsigt länge nu och det tär hårt på snön.

Tog en runda med bilen för att kolla. Först en grusväg - tjockt med is med spår efter bilar, hästa´r, folk och hundar och glashalt så att jag fick ta gräskant till hjälp för att komma tillbaka när jag vänt efter ett hundratal meter. Inget att fundera på alltså.

Nästa projekt var asfaltsvägar i området. Grussträngar med is under på en massa ställen. Bara att vänta.

:rolleyes: Väntans tider är det på flera sätt. :)

Stora vägen här är bar, om du vill låna den. Vägen från mig består av is,snömos å lervälling i en salig röra. Avaktar, men vintern ska vist återkomma ?

Ove
2011-02-03, 19:50
Stora vägen här är bar, om du vill låna den.

:) Lånar den gärna om den inte är full i salt. Kan du skicka den så får du den tillbaka sen när du kommer ut på din egen väg. :D

Olle Å
2011-02-07, 09:18
Fick till en fin tur i går. Tyvärr så lyser asfalten igenom på en del håll, men som tur är har jag grusvägarna inom nära avstånd. Jättehärligt solsken och runt nollan. Massor av folk var ute på promenad med sina hundar och småbarn nära samhällena.:dancing:
Med lite lagom dubb i däcken kan man ju köra när , var och hur som helst. Tyvärr har jag lite för långa dubb i fram så det gäller att ta det väldigt försiktigt på asfalten.:mad:
Februari har ju börjat bra med ganska milt väder, och förhoppningsvis fortsätter det så.
Pratade med en annan 60+ igår om vårens aktiviteter, så vi blir nog sakta men säkert fler och fler.:cheers:

räven
2011-02-07, 11:00
Fick till en fin tur i går. Tyvärr så lyser asfalten igenom på en del håll, men som tur är har jag grusvägarna inom nära avstånd. Jättehärligt solsken och runt nollan. Massor av folk var ute på promenad med sina hundar och småbarn nära samhällena.:dancing:
Med lite lagom dubb i däcken kan man ju köra när , var och hur som helst. Tyvärr har jag lite för långa dubb i fram så det gäller att ta det väldigt försiktigt på asfalten.:mad:
Februari har ju börjat bra med ganska milt väder, och förhoppningsvis fortsätter det så.
Pratade med en annan 60+ igår om vårens aktiviteter, så vi blir nog sakta men säkert fler och fler.:cheers:

Ser ut som hojturen piggat upp Olle, är det frun som får sig en svängom? Själv ska jag skotta fram vedklyven å börja på vedjobbet. Man kan ju inte "sinka" sig med det när hojvädret kommer. Låter bra om vi blir några fler 60+ are. Har beställning på en väst till nu.

Ove
2011-02-07, 20:56
Ser ut som hojturen piggat upp Olle, är det frun som får sig en svängom? Själv ska jag skotta fram vedklyven å börja på vedjobbet. Man kan ju inte "sinka" sig med det när hojvädret kommer. Låter bra om vi blir några fler 60+ are. Har beställning på en väst till nu.

:hmmmm2: Du ska visst få stormväder. Vedpinnarna är väl ordentligt surrade annars kanske du får hämta dom i skogen en gång till. I mina trakter ska det visst "bara" bli blåsigt, sen kallt och därefter snö - shit! :mad:

räven
2011-02-07, 21:12
:hmmmm2: Du ska visst få stormväder. Vedpinnarna är väl ordentligt surrade annars kanske du får hämta dom i skogen en gång till. I mina trakter ska det visst "bara" bli blåsigt, sen kallt och därefter snö - shit! :mad:

Såg det Ove, stormbyar över land i söder. Får nog sy i hakband på kepsen om man vill ut. Vinterns återkomst får man ta med jämnmod i början på feb. Håller med vore jobbigt att bära hem veden igen, värst är om vedboden följer med veden till väders.

Bennie Bleking
2011-02-08, 07:33
Fy vad det blåser.
tycker säkert alla utom vi HONDAägare som är vanda vid fartvind... :p

Till mej har det kommit:
en snöskyffel av det större slaget,
samt en halvfull soptunna,
en skiva plast-tak
och en studsmatta.
Allt med vindens hjälp
Mitt Plankstaket har också blåst ner, :mad: jobb o jobb...

Har ni haft några stormskador i natt???

räven
2011-02-08, 08:44
Gomorn, inte kollat så mycket än, postlådan å smålandsposten var kvar. Men det blåser friskt, måste väl ut å kolla sen när det lugnat sig.

Olle Å
2011-02-08, 10:43
Gomorn, inte kollat så mycket än, postlådan å smålandsposten var kvar. Men det blåser friskt, måste väl ut å kolla sen när det lugnat sig.

Misstänker du får hålla i kepsen om du går ut. Vi har fått knappt 1 dm nysnö, så jag tänker ta mig en tur idag

Ove
2011-02-08, 11:03
Inget har blåst sönder och bara lite snökorn. Solsken och fortfarande blåsigt men det har avtagit.

räven
2011-02-08, 13:11
Motorsåg å griplastarvagn behövdes för att få byvägen farbar igen. Ska väl ut i skogen å kolla sen när det blåst färdigt.

Bighoj
2011-02-08, 13:26
Fy vad det blåser.
tycker säkert alla utom vi HONDAägare som är vanda vid fartvind... :p

Till mej har det kommit:
en snöskyffel av det större slaget,
samt en halvfull soptunna,
en skiva plast-tak
och en studsmatta.
Allt med vindens hjälp
Mitt Plankstaket har också blåst ner, :mad: jobb o jobb...

Har ni haft några stormskador i natt???

Det var ju ingen lycka med staketet,annars ser det ut som du skulle kunna hålla garageloppis med vindens hjälp.Fick sicksacka mellan soptunnor,fick in bra kurvtecknik i slutet på vägen annars har vi klarat oss bra.Värre var det med grannens VINDMÄTARE för den lär han nog aldrig hitta igen[den var kanske köpt på epa,den tålde ingen vind i alla fall]
Ja,du ser ju vad jag kör för märke.

räven
2011-02-08, 14:44
Det var ju ingen lycka med staketet,annars ser det ut som du skulle kunna hålla garageloppis med vindens hjälp.Fick sicksacka mellan soptunnor,fick in bra kurvtecknik i slutet på vägen annars har vi klarat oss bra.Värre var det med grannens VINDMÄTARE för den lär han nog aldrig hitta igen[den var kanske köpt på epa,den tålde ingen vind i alla fall]
Ja,du ser ju vad jag kör för märke.

Haha, va nog gammal epaskit den där vindmätaren. Ligger mycket påsar å skräp i soptunnornas spår. Skogen verkade klarat sig ganska bra här i Gudrunland.

Ove
2011-02-08, 16:56
:) Faktiskt, det är llite vår i luften! En som känner av det är grannens hund som sitter i fönstret och övar på romantiska serenader. Det finns nämligen ett halvdussin löptikar i samhället som luktar gott. Om sången är vacker? Kanske, om man är löptik. :rolleyes:

Var ute lite norrut med bilen och passade på att kolla lite MC-väg. 26;an är isfri men simmar i saltlake. På mindre asfaltsvägar växlar det mellan fast is och ismos. Finns inga däckskombilationer som passar. Väntan fortsätter. :banghead:

Olle Å
2011-02-08, 21:12
:) Faktiskt, det är llite vår i luften! En som känner av det är grannens hund som sitter i fönstret och övar på romantiska serenader. Det finns nämligen ett halvdussin löptikar i samhället som luktar gott. Om sången är vacker? Kanske, om man är löptik. :rolleyes:

Var ute lite norrut med bilen och passade på att kolla lite MC-väg. 26;an är isfri men simmar i saltlake. På mindre asfaltsvägar växlar det mellan fast is och ismos. Finns inga däckskombilationer som passar. Väntan fortsätter. :banghead:

Om man vill fresta på lite så kan man köra med crossdäck och dubb med ca 10 mm utstick. Nackdelen blir ju att man får ta det ganska lungt på asfalten:mad:
Värst är ju djupt snömos. Tyvärr får man då köra fort och sitta långt bak, ungefär som att köra i djup sand. Lika jäkla svårt att styra. Ofta kan det bli att hojen tar en egen väg. Då får man hoppas på att moset är djup när man landar.:aetsch:

räven
2011-02-09, 11:17
Solen lyser över mig +-0. Solen värmer. Inte bli fjollig nu, vintern ska komma tillbaka.

Ove
2011-02-09, 13:13
Solen lyser över mig +-0. Solen värmer. Inte bli fjollig nu, vintern ska komma tillbaka.

:) Samma väder här. Isläget oförändrat. Ska ta på mig hatt och handskar och gå ut på en ordentlig promenad i det tillfälligt sköna vädret. :)

Olle Å
2011-02-09, 14:42
:) Samma väder här. Isläget oförändrat. Ska ta på mig hatt och handskar och gå ut på en ordentlig promenad i det tillfälligt sköna vädret. :)

Men Ove!!!. Hade du inte lovat att göra ett prov med skidor eller skridskor på din DR, denna vinter? Vi väntar ju på en inbjudan så att filmteamet kan förbereda sig.

Ove
2011-02-09, 16:00
Men Ove!!!. Hade du inte lovat att göra ett prov med skidor eller skridskor på din DR, denna vinter? Vi väntar ju på en inbjudan så att filmteamet kan förbereda sig.

:D Nähädu! Skridskor om väder och allt annat sammanfaller men då på fötterna och väldigt osynligt. Bara nödvändig räddningspersonal inom räckhåll. :aetsch:

:) Ingen idé att vinterrusta en av hojarna får dom stunderna jag har med bra vinterväder normalt. Dom 2 senaste vintrarna vill jag inte se som normala. Däremot nån gammal scooter kanske kunde få göra en avvikelse på sin väg till skroten och bli rustad med vinterdoningar. Där finns ytterligare ett om - En verkstad som jag kan svetsa, kröka rör, knacka plåt och dona i ett tag. Liksom mest för skojs skull :)

Ove
2011-02-11, 13:35
:hello: Hallå Småland! Olle Å har startat efter första anhalten på sin resa mot söder. Dags att börja tina älgen i Linneryd för snart är han där. :cool:

:eek: Men fy attan vilket väder att köra i! Snö på längden och tvären för det som redan landat tar sig en ny runda när det passar. Får väl rusta mig för arktiska förhållanden och röja snö bara det lugnar sig lite (och plogen täppt till alla grindhål). :rolleyes:

tore
2011-02-11, 18:02
Citat:
Får väl rusta mig för arktiska förhållanden och röja snö bara det lugnar sig lite (och plogen täppt till alla grindhål).



Kanske läge för att investera i en snöskoter?

Ove
2011-02-11, 18:10
Citat: Kanske läge för att investera i en snöskoter?

:D Jodu! Vet säkert att om jag investerade i en ny snöscooter så skulle det nog bli många snöfria vintrar på rad i dom här trakterna. ( :hmmmm2: ) Kanske ett sätt att förlänga MC-sommaren. Får ta en ordentlig funderare på detta. ;)

Olle Å
2011-02-12, 14:31
Har hamnat i Fränninge i Skåne nu. Tyvärr har jag åkt bil hit. Det hade varit en upplevelse att åkt min dubbade Transalp hit. Småvägarna är isbelagde fter sistsa söfallet så det vore perfekt. På motorvägarna har ju saltet gjort verkan så där kan ju fransnissarna börja åka.

räven
2011-02-13, 20:30
Kul du hälsade på i småland Olle. Givande stunder lutande över kartorna. Nästan som en liten resa i sig. Hoppas resan hem blir trevligare i bättre väder. Kung Bore har verkligen inte givit upp , -15 i morse. Undrar om det är sista rycket?

Olle Å
2011-02-14, 15:11
Åkte från ett vårlikt Skåne upp till Värmland i dag. Praktiskt taget snöfritt upp till Vännersborg. Här hemma ligger snön på vägarna mest i form av väl tillkörd is, så nu blir det några turer så länge som den finns kvar.
Som Räven säger, att planera resrutt och kartor är ju att göra en resa i sinnet.

Ove
2011-02-15, 10:28
:) Våren kommer nog snart nu. Fortfarande jämnkallt, -10 på mornarna och lite varmare på dagen. Men hackspettarna är igång för fullt med att trumma in sina revir. Jag har hört dom bli ivrigare de senaste dagarna. Väntar bara på att småfåglarna ska börja sjunga också för då vet vi att det är vår på gång. :)

räven
2011-02-17, 09:09
Fy fanken, -5 iskall vind. Sitta å stoppa pinnar i brasan.

Ove
2011-02-17, 13:38
Fy fanken, -5 iskall vind. Sitta å stoppa pinnar i brasan.

:( Det ska visst bli kallare igen. Blir väl samma här med pinnar i brasan och en filt runt kroppen för att hålla värmen till den ibland hopplöst avlägsna VÅREN! :mad:

Olle Å
2011-02-17, 14:16
Förklara för mig varför alltid kattjäkeln alltid håller svansen rakt bakåt och dessutom brukar stanna, så att man nästan klipper av svansen när man skall stänga ytterdörren. Får kanske göra som gubben Otto gjorde. Han kapade kattsvansen för att det tog för lång tid att komma ut genom dörren.

Ove
2011-02-17, 14:58
Förklara för mig varför alltid kattjäkeln alltid håller svansen rakt bakåt och dessutom brukar stanna, så att man nästan klipper av svansen när man skall stänga ytterdörren. Får kanske göra som gubben Otto gjorde. Han kapade kattsvansen för att det tog för lång tid att komma ut genom dörren.

:D Där har du en av anledningarna till att jag inte har någon katt! :D

räven
2011-02-17, 15:16
Förklara för mig varför alltid kattjäkeln alltid håller svansen rakt bakåt och dessutom brukar stanna, så att man nästan klipper av svansen när man skall stänga ytterdörren. Får kanske göra som gubben Otto gjorde. Han kapade kattsvansen för att det tog för lång tid att komma ut genom dörren.

Tror du den vill ha svansen i stugvärmen så länge som möjligt?

Ove
2011-02-17, 16:51
Tror du den vill ha svansen i stugvärmen så länge som möjligt?

:hmmmm2: Ja vem katten vill inte det? :D

Mavve65
2011-02-18, 11:17
Hoppar in med en kommentar ang. katter. :hello:
Så gör våra två katter också. Elförbrukningen stiger snabbt när man ska släppa in och ut dem hela tiden. De är hyfsat snabba in men står och sölar med svansen i dörren när de ska ut....jag tror det beror på att de vill säga att det är dom som bestämmer när dörrren ska stängas. Någon klok (?) person har sagt att det är egentligen vi som bor hos katterna och inte tvärtom.......

räven
2011-02-18, 13:30
De va därför Manx katter (svanslösa)va så poppis i småland (snåla om värmen)

Ove
2011-02-18, 22:09
Hoppar in med en kommentar ang. katter. :hello:
Så gör våra två katter också. Elförbrukningen stiger snabbt när man ska släppa in och ut dem hela tiden. De är hyfsat snabba in men står och sölar med svansen i dörren när de ska ut....jag tror det beror på att de vill säga att det är dom som bestämmer när dörrren ska stängas. Någon klok (?) person har sagt att det är egentligen vi som bor hos katterna och inte tvärtom.......

:D Stämmer bra det där att man inte äger en katt. Du ger den mat, kliar, klappar och underhåller. Sköter du inte dina plikter så flyttar den till någon annan som ger bättre service. :thefinger:

Olle Å
2011-02-20, 09:25
Nu ligger kattsvansarna risigt till. 23 grader - i dag på morgonen. Förhoppningsvis avtager ju kylan framåt veckan. Hoppas bara att detta är sista riktiga köldknäppen för denna vinter. Får nog vänta med åkning några dagar. Visserligen har jag både sockor och handskar som jag kan koppla in på elsystmet + värmehandtag, men det blir kallt ändå. Man kanske skulle prova att ta ett par katter innanför jackan.

Ove
2011-02-20, 10:05
:D Gammal beprövad metod att använda kattskinn mot röggmatisten(= reumatismen) förr i tiden, men jag har för mig att dom plockade ur själva katten ur det först. :hmmmm2:

räven
2011-02-20, 12:00
Ni får stå ut en vecka till med extremkyla, sen kommer det mildare väder enligt prognosmakare. Mina vedprojekt får väl ligga på is lite till.

Ove
2011-02-21, 09:38
:) En orolig väntan är över - jag blev FARFAR igår! :love:

räven
2011-02-21, 10:41
:) En orolig väntan är över - jag blev FARFAR igår! :love:

Grattis, å välkommen i gänget.

Ove
2011-02-21, 11:05
Grattis, å välkommen i gänget.

:) Tackar! :hmmmm2: Kanske dags att börja fundera i sidovagnsbanorna igen? :rolleyes:

räven
2011-02-23, 09:00
Fi fanken -20, hoppas det är slut på kylan snart

Bennie Bleking
2011-02-23, 09:07
Usch ja...
Har planerat en tur i helgen för då har Claessons Motor Fest dagar.
Samtidigt har Oves motor samma öppningstider.
De brukar ha samarbete. Den ene har annons och den andre hänger på.
Ligger ju bara två mil från varandra.

Det har ju utlovats mildare väder och jag hoppas att det blir plusgrader
så det blir torra vägar att åka på.

http://www.claessonsmotor.se/
http://www.ovesmotor.se/

räven
2011-02-23, 09:18
Usch ja...
Har planerat en tur i helgen för då har Claessons Motor Fest dagar.
Samtidigt har Oves motor samma öppningstider.
De brukar ha samarbete. Den ene har annons och den andre hänger på.
Ligger ju bara två mil från varandra.

Det har ju utlovats mildare väder och jag hoppas att det blir plusgrader
så det blir torra vägar att åka på.

http://www.claessonsmotor.se/
http://www.ovesmotor.se/

Ska oxå dit, men frun får nog köra mig i bilen

Ove
2011-02-23, 21:34
:) Tog mig en runda till Hornborgasjön i det fina vädret för att se om sjön finns kvar. Bil gällde pga av kyla och väglag. :o

Väglaget var synnerligen varierande från torr asfalt till blöt blankis och ismos. Inget problem om man är försiktig men inget man lurar ut folk på precis. Stannade vid Trandansen och konstaterade att det fanns inte ett fjäderfä av något slag inom synhåll. Inte ens en talgoxe. :confused:

Kul grej - vi, två äldre herrar, blir fikasugna i höjd med Skara. Parkerar och får syn på en skylt - SOCKERBAGAREN -. Sen när vi kommer dit ser vi massor med afficher med Seniorkafé. Då tyckte vi att det var som ett tecken från ovan, gick in och fick kaffe med bulle, havrekaka och muffin för 20 kr / pers. Smakade jättebra och billigaste fikastället på bra länge. Som så ofta på liknande ställen kul och lättpratade människor. :)

räven
2011-02-23, 21:54
:) Tog mig en runda till Hornborgasjön i det fina vädret för att se om sjön finns kvar. Bil gällde pga av kyla och väglag. :o

Väglaget var synnerligen varierande från torr asfalt till blöt blankis och ismos. Inget problem om man är försiktig men inget man lurar ut folk på precis. Stannade vid Trandansen och konstaterade att det fanns inte ett fjäderfä av något slag inom synhåll. Inte ens en talgoxe. :confused:

Kul grej - vi, två äldre herrar, blir fikasugna i höjd med Skara. Parkerar och får syn på en skylt - SOCKERBAGAREN -. Sen när vi kommer dit ser vi massor med afficher med Seniorkafé. Då tyckte vi att det var som ett tecken från ovan, gick in och fick kaffe med bulle, havrekaka och muffin för 20 kr / pers. Smakade jättebra och billigaste fikastället på bra länge. Som så ofta på liknande ställen kul och lättpratade människor. :)

Låter som perfekt ställe när vi är ute med västarna

Ove
2011-02-23, 23:46
Låter som perfekt ställe när vi är ute med västarna

:) Tänkte själv detsamma. Får se om det passar vid tillfälle för då kan jag visa vägen. ;)

Olle Å
2011-02-25, 17:46
Äntligen en rejäl tur på vintervägar som är snö och isbelagda ännu. Troligen så kommer väl asfalten att synar om några dagar, men småvägarna håller nog isen kvar ett tag, så det blir lämpligt att börja åka lite asfalt igen.:)
Gjorde en förhöjning på vindrutan igår. Nästan perfekt. Lite för smal upptill, men annars bra. Vinddraget kommer nu ovanför hjälmen, men eftersom den är lite för smal ,så blir det lite turbulens vid sidvind snett framifrån.
Centralstödet till de äldre XL 600 V Transalp har ju varit ganska svåra att manövrera enligt flera utsagor. Gjorde om stödet på min hoj också i går och nu lyfter man upp hojen utan några som helst problem och med liten ansträngning.
Har också monterat en ny hemmagjord ljuddämpare, men tillverkaren hade gjort en liten miss. Det blev en ljudförstärkare i stället som då verkligen förstärker ljudet som uppstår när man slår av på gasen. Tala om skrämskott. Verkar i allafall som om hojen blivit lite rappare, men det kanske bara är ljudet som lurar en. I vilket fall som helst skall jag tillverka en liten insats som tar bort knallarna utan att strypa den.:beer:

räven
2011-02-25, 20:53
I morgon blir det till Bromölla, trängas bland andra hojtokingar. Klämma på prylar, titta nyheter, provsitta lite. Va ganska bra på vedbacken i dag,runt 0 lite sol, men kylig vind.

Mats Liifv
2011-02-25, 21:10
I morgon blir det till Bromölla, trängas bland andra hojtokingar. Klämma på prylar, titta nyheter, provsitta lite. Va ganska bra på vedbacken i dag,runt 0 lite sol, men kylig vind.Om du träffar min kompis Anders "BrumBrum" Eng, säljare på Claessons kan du väl hälsa! Hade ingen aning om att han jobbade där förrän i somras när jag tillsammans med några kompisar av en slump hamnade i affären. Vi skulle egentligen bara köpa lite regnkläder till Jonas. Slutade med att vi kom därifrån med en ny hoj för Jonas del. Så kan det gå om man är en bra säljare....kunden skulle köpa regnkläder och åker därifrån på en ny hoj! :)

räven
2011-02-25, 22:17
Om du träffar min kompis Anders "BrumBrum" Eng, säljare på Claessons kan du väl hälsa! Hade ingen aning om att han jobbade där förrän i somras när jag tillsammans med några kompisar av en slump hamnade i affären. Vi skulle egentligen bara köpa lite regnkläder till Jonas. Slutade med att vi kom därifrån med en ny hoj för Jonas del. Så kan det gå om man är en bra säljare....kunden skulle köpa regnkläder och åker därifrån på en ny hoj! :)

Lovar, om det går att tränga sig fram till en säljare i morgon

räven
2011-02-26, 21:01
Mats hälsning är framförd. En annolunda dag, bland hojar å möte med hojkompisar. Folk är verkligen sugna på vår nu. Komersen verkade vara optimistisk, massor av välfylda kassar bars ut från butiken. Försäljarna satt upptagna på sina kontor. Trots kyla å kalla vinder kändes vårkänslor.

Bennie Bleking
2011-02-26, 22:41
Jag var också där.
Tog veteranaren Erland -49 till Claessons på förmiddagen.
Sen körde jag hem och bytte hoj för att komma lite snabbare till Oves Olofström.
Väl där så fick jag en Radio bara för att jag tagit mej dit på hoj.
Träffade Nilsson och en massa andra som var sugna på att åka
och sura på den kalla väderleken som sätter käppar i hjulen.
Men det kommer en vår...............:)var så säkra.

Olle Å
2011-02-27, 08:40
Jag var också där.
Tog veteranaren Erland -49 till Claessons på förmiddagen.
Sen körde jag hem och bytte hoj för att komma lite snabbare till Oves Olofström.
Väl där så fick jag en Radio bara för att jag tagit mej dit på hoj.
Träffade Nilsson och en massa andra som var sugna på att åka
och sura på den kalla väderleken som sätter käppar i hjulen.
Men det kommer en vår...............:)var så säkra.

Otroligt perfekta vägar här i Värmland för oss som kör dubbat. Kul , men vi ser också fram mot våren.:banana:
Hoppas att Bennie och Räven, med kompisar, kommer till vår 60+ Tur som startar lördag 14 Maj:cheers:

Bennie Bleking
2011-02-27, 09:02
Var hittar jag info om den 14 maj-turen?

Ove
2011-02-27, 10:31
Var hittar jag info om den 14 maj-turen?

:) "Träffar och Körningar" -> "60+ träff Maj 2011".

Tråden börjar med en del resonemang om var och hur men på slutet har resan tagit form. Det är en bra sak med forumet att man kan diskutera sig fram i stora grupper. Sen måste någon bestämma på slutet och denna gången är det Olle som är utsedd till diktator ( Eller hur Jan? ;))

:hmmmm2: Du som har hojarna igång redan - ska du inte bli med och titta fågel och skåda fågelskådare i början April. Du kan ha möjlighet till vägvisare från strax innanför Smålandsgränsen. :)

simen
2011-02-27, 11:52
:) "Träffar och Körningar" -> "60+ träff Maj 2011".

Tråden börjar med en del resonemang om var och hur men på slutet har resan tagit form. Det är en bra sak med forumet att man kan diskutera sig fram i stora grupper. Sen måste någon bestämma på slutet och denna gången är det Olle som är utsedd till diktator ( Eller hur Jan? ;))

:hmmmm2: Du som har hojarna igång redan - ska du inte bli med och titta fågel och skåda fågelskådare i början April. Du kan ha möjlighet till vägvisare från strax innanför Smålandsgränsen. :)

Skal bli trevligt å mötas til trandansen:shakehands: jag har redan lagt inn bestelning på 60+västen ut av Jan, :) så den blir vel klar och jag kan få den när vi mötas der.:hello: Her i Tanum er det nu +5 och solsken. Går nu och ventar på at man kan resa til Bike i Trollhättan och hemta ut hojen :banana:

Olle Å
2011-02-27, 16:30
Var hittar jag info om den 14 maj-turen?
Prelimimär info om 60+ Turen hittar du i Forumet Träffar och körningar och kolla nr. 17 sida 2. (står längst upp till höger)
Mera exakt info kommer senare

räven
2011-02-27, 19:38
Låter bra Olle, hänger med på lite grus om du kör lugnt.

Olle Å
2011-02-27, 21:03
Låter bra Olle, hänger med på lite grus om du kör lugnt.

Trevligt! Alla 60+ är ju välkomna. Jag kör ju alltid lugnt bara ingen jagar mig.

Ove
2011-02-27, 21:33
Trevligt! Alla 60+ är ju välkomna. Jag kör ju alltid lugnt bara ingen jagar mig.

:hmmmm2: Få se nu?? Om du kör före och visar vägen så kommer du ju att vara jagad av alla ? :eek: :D

tore
2011-02-27, 21:51
Trevligt! Alla 60+ är ju välkomna. .

Är detta en "samkörning" med Sv.mc-seniorer ? Såg samma inbjudan på deras hemsida när jag var in o kollade där idag

räven
2011-02-27, 22:56
Är detta en "samkörning" med Sv.mc-seniorer ? Såg samma inbjudan på deras hemsida när jag var in o kollade där idag

Detta är en samkörning med alla 60+ å ingen annan organisation.

Olle Å
2011-02-28, 10:07
Detta är en samkörning med alla 60+ å ingen annan organisation.

Vill komma med ett förtydligande. Denna utannonserade 60+ är utlagd på flera håll.

Det är en tur som riktar sig till ALLA 60+ oavsett klubbtillhörighet eller typ av hoj eftersom turen kommer att gå på små asfaltvägar.

När jag mera vet intresset, så kommer www.kungskvarnen.se att lämna en offert varefter den kommer att publiceras.

Du kan redan nu maila mig vid intresse. olle.borgvik@swipnet.se

tore
2011-02-28, 10:29
Det är ok....ställde bara frågan därför exakt samma inbjudan var införd på Sv.Mc-sen. hemsida

Tore

Olle Å
2011-02-28, 14:49
Det är ok....ställde bara frågan därför exakt samma inbjudan var införd på Sv.Mc-sen. hemsida

Tore

Eftersom detta är första gången, mig veterligt, som en turinbjudan enbart går ut till 60+, så läggs den ju ut på flera håll.

räven
2011-03-03, 21:25
Eftersom detta är första gången, mig veterligt, som en turinbjudan enbart går ut till 60+, så läggs den ju ut på flera håll.

Ok, blev bara lite förvånad

räven
2011-03-06, 19:45
Mildväder å sol i dag, men tar nog lite tid innan vägen ner till byn blir isfri. Kollade isläget å tittade på mina däck. Beslutet blev avaktan. Milt på dagen å fryser fast på natten, riktigt äckligt spårigt.

Ove
2011-03-06, 20:07
Mildväder å sol i dag, men tar nog lite tid innan vägen ner till byn blir isfri. Kollade isläget å tittade på mina däck. Beslutet blev avaktan. Milt på dagen å fryser fast på natten, riktigt äckligt spårigt.

:)Tog mig en rekrunda med bilen idag. Ser lovande ut bara vädret håller sig. Det finns fortfarande en del partier med heltäckande is på MC-vägarna men det kan vara borta på några dagar i bästa fall. Förra året fick jag göra en ränna genom isvallen utanför garaget för att komma ut säkert. Blir nog detsamma i år. :rolleyes:

E20, 26;an och dom där 200vägarna som finns på trakten är isfria men vita av salt. Gör detsamma för dom är ändå så tråkiga att köra på. Gör som herr Räv - avvaktar. :D

Olle Å
2011-03-06, 23:10
Körde en tiomilarunda i dag på de mest otroligt skiftande underlag. Det var asfalt, blankis , snömos grus, och flytande soppa med tjäle någonstans där nere. Helt otroligt kul med andra ord. Förutom dessa jäkla bilister som tror att det bara är att gena i kurvorna på småvägarna " för här är det ju ingen trafik"
Förra vårens tjällossning gick mycket bra utan att allt blev bottenlöst, så vi får väl hoppas det bästa nu.
De mindre asfaltvägarna är ju fortfarande delvis isiga här i Värmland.
Skall lägga på vårdäcken innan det är tid att hälsa på tranorna. Så här på våren blir det nog T63 som gäller, för vägverket har börjat att köra på massor av grovsingel på grusvägarna för att öka deras bärighet. T 63 går faktiskt otroligt bra på grovt underlag, om man då står och kör.
Antar att Ove räknar tranorna för att hålla kollen på när det är dags för att hälsa på dem igen.

Bennie Bleking
2011-03-07, 10:08
Jag var en av sex som tog mc,n denna fina soldag.
Körde gamla vägen till Hoby och E22an hem.
Härlig tur och en fika på Galtsjön bland ett 25tal BMCare var toppen.
Nu är rätta tiden att åka MC. Fem plusgrader och sol, torra vägar med
lite kvarlevor av vinterns grusningar i kanterna.
Dock inget som störde entusiasmen. :)
Redan 55mil avverkade i år.......vad månde bliva..... ;)

https://picasaweb.google.com/Bovenhejhopp/0306BMCFikaGsjon#

Olle Å
2011-03-07, 10:29
Hoppas vi får flera fortlöpande rapporter hur det ser ut i resten av vårt avlånga land.
Det börjar nog klia i ändan på de flesta nu.

Ove
2011-03-09, 11:51
Några + på dagarna och lika många - på nätterna gör att på baksidan av kåken där det är ständig skugga är det halt något så infernaliskt. Sandar jag så sjunker kornen under ytan och sen fryser det över och sen är det lika igen. ( :mad: )

:p Skit samma - dom bara fläckarna närmar sig och snart ska det väl vara möjligt att ta en tur även om det blir lite isbrytning innan jag får ut nån hoj. :rolleyes:

räven
2011-03-09, 16:27
Några + på dagarna och lika många - på nätterna gör att på baksidan av kåken där det är ständig skugga är det halt något så infernaliskt. Sandar jag så sjunker kornen under ytan och sen fryser det över och sen är det lika igen. ( :mad: )

:p Skit samma - dom bara fläckarna närmar sig och snart ska det väl vara möjligt att ta en tur även om det blir lite isbrytning innan jag får ut nån hoj. :rolleyes:

Vårregn just nu, bara de inte blir snö till natta

Ove
2011-03-09, 16:34
Vårregn just nu, bara de inte blir snö till natta

Samma här med risk för att det kan börja snöa senare. Regn är ju annars rätt bra för det sköljer bort en massa salt. Attans obehagligt att gå ut bara. :eek:

Hmm? Kan pula omkring lite i köket för det finns några tomma hål i frysen. :cool:

räven
2011-03-09, 21:06
Se upp där ute för till helgen blir det hojväder.

Olle Å
2011-03-10, 09:21
Se upp där ute för till helgen blir det hojväder.

Här snöar det också, så det blir hojåkning till helgen. Dubbdäcken får ligga på ett par veckor till. Finns inget dåligt väder utan bara dålig utrustning.