handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 [16] 17 18 19 20 21 22

Olle Å
2014-03-10, 19:50
I går va det +15 å sol över småland. Lösgrus på belagda vägar. Grusvägarna är jättefina i år efter denna milda vinter.

Tja nu blir det väl som vanligt att det ligger grus lite här och där på asfalten. Det mesta brukar väl vara borta någon gång i Juni.:mad::mad::mad:

Ove
2014-03-11, 08:25
Tja nu blir det väl som vanligt att det ligger grus lite här och där på asfalten. Det mesta brukar väl vara borta någon gång i Juni.:mad::mad::mad:

:rolleyes: Sopbilar som kör landsbygdsvägar finns väl inte så många nu för tiden. Jag kan trösta med att underlaget för gruset, asfalten, har samma rynkor och gupp som i höstas, verkar som "vintern" inte påverkat alls. :)

Sigrid står utan kedja hela veckan - beställt men det är leveranstid...

Olle Å
2014-03-11, 09:01
:rolleyes: Sopbilar som kör landsbygdsvägar finns väl inte så många nu för tiden. Jag kan trösta med att underlaget för gruset, asfalten, har samma rynkor och gupp som i höstas, verkar som "vintern" inte påverkat alls. :)

Sigrid står utan kedja hela veckan - beställt men det är leveranstid...

HM, från Lelles så har du grtejena på ett par dar.
Vägverket började för ett par år sedan att där småvägarna var tlälskadade att lägga på tjocka lager med grovsingel. lite otrevligt att köra i innan det sattsig, men de verkar funka bra.:)

räven
2014-03-11, 10:45
I dag skränar tranorna på mig. Vill nog fråga om jag ska hänga med upp till sjön ?

Ove
2014-03-11, 12:08
I dag skränar tranorna på mig. Vill nog fråga om jag ska hänga med upp till sjön ?

:D Det är väl några gammeltranor som undrar var du har vart några år..Det har varit 180 fåglar på plats nu ett par dar så du får styra dej lite till så kommer det flera som du kan bjuda upp. :dancing:

Tänkte rusta opp med nytt ställ och var och tittade på Julas. Nja, jackan passade men skydden var lite ynkliga. Byxorna passade inte alls, dom var gjorda för såna där människor som det fattas lite på mitten för, midja heter det visst. Här har man tuggat och stått i för att behålla ett gott hull och då finns det inte passande kläder!? :mad:

Ove
2014-03-11, 21:21
I dag skränar tranorna på mig.

:) Förstår att det var ett oväsen när bortemot 600 fåglar skrek år dig. 750 är dagens notering vid sjön. Ur led är tiden, eller våren, eller vad det nu var? Fåglarna är här i Mars redan och jag är snart klar med vårveden - före oktober(!) Var händer?? :confused:

räven
2014-03-11, 23:08
:) Förstår att det var ett oväsen när bortemot 600 fåglar skrek år dig. 750 är dagens notering vid sjön. Ur led är tiden, eller våren, eller vad det nu var? Fåglarna är här i Mars redan och jag är snart klar med vårveden - före oktober(!) Var händer?? :confused:

Klar i skogen,veden hemkörd, nu återstår vildsvinssöndersprungna stängsel så jag kan släppa kossorna. Sen blir det abdikering till resandefolket å koll på trandans å andra begivenheter

jrutgers
2014-03-12, 08:45
Klar i skogen,veden hemkörd, nu återstår vildsvinssöndersprungna stängsel så jag kan släppa kossorna. Sen blir det abdikering till resandefolket å koll på trandans å andra begivenheter


Är han agronom? Sommarjobbade som dräng i många år, och har alltid undrat varför jag inte gick vidare på den banan.
Fast idag verkar det svårt att få bäring i en gård, om man inte har en Skånsk megafarm?

Olle Å
2014-03-12, 08:52
Klar i skogen,veden hemkörd, nu återstår vildsvinssöndersprungna stängsel så jag kan släppa kossorna. Sen blir det abdikering till resandefolket å koll på trandans å andra begivenheter

Undrar bara hur vi skall samordna tranorna med vårt årliga besök? Kanske Ove kan?.:rock::rock:

räven
2014-03-12, 08:58
Nä, men mångsysslare, uppfostrad till bonde. Livet på landet med djur å skog blir aldrig tråkigt men intensivt. Hojintresset har varit med sen unga år men fått stå tillbaka vissa perioder för lantbruket. Nu som pensionär har bonneriet blivit mer halvårssyssla (vinterhalvåret)

jrutgers
2014-03-12, 18:56
Även om det är intensivt så är det ju ändå ett arbete under en frihet som i ord är obeskrivlig..
Om jag får chansen i nästa liv skall jag ta den..
Inte för att jag inte är nöjd med mina åstadkommanden, men att ha en gård..det är drömmen..

Sorry för ot!




Sent from my iPad using Tapatalk

Ove
2014-03-12, 22:22
Även om det är intensivt så är det ju ändå ett arbete under en frihet som i ord är obeskrivlig..
Om jag får chansen i nästa liv skall jag ta den..
Inte för att jag inte är nöjd med mina åstadkommanden, men att ha en gård..det är drömmen..
:) I princip har jag samma tankar, men som det ser ut idag är att ha en egen gård en dyr hobby. :mad:



Sorry för ot!


:D Sorry grabben, du har hamnat i en tråd där OT är en omöjlighet, :aetsch: :D ;)

Ove
2014-03-12, 23:01
Undrar bara hur vi skall samordna tranorna med vårt årliga besök? Kanske Ove kan?.:rock::rock:

:hmmmm2: Dagens tranantal 230. Jag har ju varit rätt kass på att få till det dom senaste 2 åren. Han där nere i Småland har inte haft riktig koll på sina uppgifter när det gäller vädret trots en massa :adore::adore::adore:. Vågar inte riktigt öppna en Tranresetråd ännu men tycker herrarna att det är dags så gör vi det. :hmmmm2:

räven
2014-03-13, 00:29
:hmmmm2: Dagens tranantal 230. Jag har ju varit rätt kass på att få till det dom senaste 2 åren. Han där nere i Småland har inte haft riktig koll på sina uppgifter när det gäller vädret trots en massa :adore::adore::adore:. Vågar inte riktigt öppna en Tranresetråd ännu men tycker herrarna att det är dags så gör vi det. :hmmmm2:

Vi har bara haft lite otur Ove, fegt att ge upp. Nu kommer våren av sig en tid sen får vi koncentrera oss på våra uppgifter å hoppas att vi kan få till både fåglar å väder.

Olle Å
2014-03-13, 09:43
Vi har bara haft lite otur Ove, fegt att ge upp. Nu kommer våren av sig en tid sen får vi koncentrera oss på våra uppgifter å hoppas att vi kan få till både fåglar å väder.

Man får aldrig ge upp, utan det är bara att bita ihop oavsett vad som än händer. Urspårning på gång!!!
Antar att när det gäller tranorna, så kan vi nog sia bättre om dansen när vi sett vad helgens oväder fört med sig.
Ny drivlina med större framdrev och nya bromsar kommer nog att göra susen.:):):)

Ove
2014-03-13, 09:45
:) OK! Skyll er själva, jag startar en nu tråd. :D

Ove
2014-03-14, 17:41
:) Kedjan är hämtad och ska nu bara sättas på plats. 850:- kostade den.

Ingen direkt brådska med monteringen för det ska bli väder och gubben har blivit bekväm av sig. :rolleyes: Bara den sitter på plats och är testad tills det är dags för väginpektion ner till Trandansen. Jag brukar ju köra några rundor för att kolla läget... :cool:

Väse Conny
2014-03-14, 18:42
Inte behöver jag påminna en gammal räv som du att kolla bakhjulet blir rakt
Jag önskar er allihop en skön helg, trots grusade planer om fint väder (jäkla vädergubbar som ändrar sig)

Ove
2014-03-14, 20:03
Inte behöver jag påminna en gammal räv som du att kolla bakhjulet blir rakt
Jag önskar er allihop en skön helg, trots grusade planer om fint väder (jäkla vädergubbar som ändrar sig)

:cool: Lugna puckar! Han som ska hjälpa mig har mekat i TT- och roadracingdepåerna med dom som var svenska eliten på sin tid och han är av naturen mycket noggrann så jag vilar i trygga händer.

Olle Å
2014-03-14, 20:05
Inte behöver jag påminna en gammal räv som du att kolla bakhjulet blir rakt
Jag önskar er allihop en skön helg, trots grusade planer om fint väder (jäkla vädergubbar som ändrar sig)

Hur vore det om du, Conny följde med och kollade på tranorna? Jag kommer nog att åka förbi Väse vid åttatiden. Dag är ju inte bestämt ännu. Beror på tranor och väder.:):)

Ove
2014-03-14, 20:23
Hur vore det om du, Conny följde med och kollade på tranorna? Jag kommer nog att åka förbi Väse vid åttatiden. Dag är ju inte bestämt ännu. Beror på tranor och väder.:):)

:D Annars kan ni ju dela säng i "kylrummet" och gå upp lite senare. :)

räven
2014-03-14, 22:50
Såja de va det, första 100 milen i år. Mycket bra skick på grusvägarna i år så här tidigt på våren.

Olle Å
2014-03-15, 09:25
Såja de va det, första 100 milen i år. Mycket bra skick på grusvägarna i år så här tidigt på våren.

Jag har väl också lyckats komma upp i runt 100 mil hittills i år. De mindre asfaltvägarna har ju klarat vintern bra utan större skador. Hoppas bar att det inte finns så mycket grus på asfalten i år.:D

räven
2014-03-15, 11:20
Här nere brukar vi få se sopbilen först i maj. Lösgruset är väl värst i vägkanter å korsvägar. Vi gamlingar har ju sett detta förr om åren å kör försiktigt.

Ove
2014-03-15, 18:30
:) Visst finns det lite grus på vägarna fast jag tycker att det är mindre i år än vanligt. Vet inte om det finns någon sopbil som kör på vägarna i mitt område - jag har inte sett någon mer än i samhällena.

Ett problem är att det kommer upp en hel del skit från åkrar och dynghögar på vägen och det kan det göra när som helst och det kan vara skithalt att köra i färsk gödsel! :confused:

Olle Å
2014-03-16, 10:13
:) Visst finns det lite grus på vägarna fast jag tycker att det är mindre i år än vanligt. Vet inte om det finns någon sopbil som kör på vägarna i mitt område - jag har inte sett någon mer än i samhällena.

Ett problem är att det kommer upp en hel del skit från åkrar och dynghögar på vägen och det kan det göra när som helst och det kan vara skithalt att köra i färsk gödsel! :confused:

Så sant. Höll på att få en nära naturupplevelse då någon skogsmaskin släpat ut ganska mycket bark och lera på en asfaltväg i en kurva. Tänk på att om ni kör i Värmland och känner doften av nysågat trä, så titta noga var ni kör. Speciellt på de mindre vägarna kan det stå skogsmaskiner både här och där. För att inte tala om timmerbilarna som lastar. Skyltar???? Näääääääää:eek::eek::eek:

räven
2014-03-16, 10:55
I småland är liknande. Inte gasa mer än man har sikt för. Efter vissa påtryckningar har det blivit vanligare att man skyltar för Avverkning. Nästa skylt borde vara Skitkörning.

wbr
2014-03-18, 01:23
Kom på glid här om dagen - regnblött är normalt inga problem - spårvagnsspår är normalt heller inga problem - men båda på en gång, då blir det värre. Man kvicknar snabbt till om man säger så...;)

Ove
2014-03-18, 09:41
Kom på glid här om dagen - regnblött är normalt inga problem - spårvagnsspår är normalt heller inga problem - men båda på en gång, då blir det värre. Man kvicknar snabbt till om man säger så...;)

:eek: Det gick bra förstår jag? Min erfarenhet av dom spåren var att man ska akta sig väldigt noga, särskilt om man kör Vespa med små smala hjul. Ganska snart lärde jag mig att gick det inte på annat sätt fick man hänga ut så att hjulen gick bredvid spåret.

Ove
2014-03-18, 21:41
:mad: Jädra strul! Vi kapade kedja i rätt längd och i brist på rätt kedjelås tänkte vi tillfälligt använda det gamla(JAA, jag vet men det var en provisorisk lösning i väntan på nytt). Passade inte, sprinten var för tjock. Bara att vänta på att det kommer ett skickandes... :(

Medan vi mätte längden så upptäckte vi ytterligare brott på kedjelänkar och på ett ställe fattas en bit helt till nithålet med brottytor som inte var färska - jag har alltså kört minst XX antal mil med kedjebrott och det har inte sniglat fram vid alla tillfällen. :eek:

Varför?? O-ringskedja köpt på MC-firma. Som jag förstår har den inte varit för hårt spänd även om jag använt hela fjädringsvägen emellanåt. Kedjan är inte utsliten på annat sätt än att länkar har brustit. Men det är klart - jag har ju en kraftfull enstånka på bortåt 50 häst som sliter i den - men ändå??? :hmmmm2:

Ove
2014-03-18, 22:32
:confused: Hörde nyss i TV;n att demenssjukdomarna drabbar allt yngre...

Tur att vi gamle är någorlunda klara i skallen så att det ändå är några som är det är det! ;)

erikn
2014-03-18, 23:43
Hur och vad man äter. Forskare i Sverige ska också dra igång forskning på hur fasta påverkar kroppens funktioner. Såg det här programmet för ett år sedan. Kör i princip 5:2 (ingen frukost och lunch på tisdag och torsdag) för att jag vill att kroppen ska må bättre. Bl.a. just demens-risken minskar, insulinkänsligheten ökar (mindre risk för diabetes), hjärnceller skapas och kroppens celler går in i reparationsfas i stället för att bygga nya. Kolla vid ca 20 min in i denna film.

http://www.dailymotion.com/video/xvdbtt_eat-fast-live-longer-hd_shortfilms

Olle Å
2014-03-19, 13:48
:mad: Jädra strul! Vi kapade kedja i rätt längd och i brist på rätt kedjelås tänkte vi tillfälligt använda det gamla(JAA, jag vet men det var en provisorisk lösning i väntan på nytt). Passade inte, sprinten var för tjock. Bara att vänta på att det kommer ett skickandes... :(

Medan vi mätte längden så upptäckte vi ytterligare brott på kedjelänkar och på ett ställe fattas en bit helt till nithålet med brottytor som inte var färska - jag har alltså kört minst XX antal mil med kedjebrott och det har inte sniglat fram vid alla tillfällen. :eek:

Varför?? O-ringskedja köpt på MC-firma. Som jag förstår har den inte varit för hårt spänd även om jag använt hela fjädringsvägen emellanåt. Kedjan är inte utsliten på annat sätt än att länkar har brustit. Men det är klart - jag har ju en kraftfull enstånka på bortåt 50 häst som sliter i den - men ändå??? :hmmmm2:

När vi skarvade kedjor förr, så slog man ju helt enkelt ut en nit från kedjan och använde den fastän man inte hade något lås. Med dagens nituttryckare kan man ju även skarva en o-ringkedja utan att ha ett lås. Om du kapade kedjan borde du ju ha några länkar över.:):):)

Ove
2014-03-21, 23:36
:rock: Kedjan på plats - körklar! :cool:

räven
2014-03-21, 23:45
:rock: Kedjan på plats - körklar! :cool:

Grattis, hoppas nya håller bättre.

Väse Conny
2014-03-22, 00:10
Nollade trippmätaren idag då bensinen tog slut utanför garageutfarten, tankade & körde min vanliga runda Anneberg-ölme-piacso-väse som i min tanke värld är 5 max mil, det slutade på 8 mil alltså lite längre än jag trott
//

Olle Å
2014-03-22, 09:32
Nollade trippmätaren idag då bensinen tog slut utanför garageutfarten, tankade & körde min vanliga runda Anneberg-ölme-piacso-väse som i min tanke värld är 5 max mil, det slutade på 8 mil alltså lite längre än jag trott
//

Ibland kan man ha tur beträffande soppatorsk. Hade varit ute på en runda i Glaskogen och fått slå på reserven. Fortsatte och körde kring lite här och var, och tänkte tanka i Nysäter. Alldeles före macken bluddrade hojen till och motorn dog. Kunde rullande stanna till vid pumpen.
Vad säger du Väseconny? Hänger du med och skådar på tranor och lite andra tvåbenta typer?:):)

Väse Conny
2014-03-22, 21:32
Hej Olle
2 benta vareleser skall ha minst C kupa om jag skall vara intresserad av att kolla in dom.
Men jag hoppas det kommer andra tillfällen då våra intressen sammanfaller på en gemensam intressepunkt. Om inte annat så kanske det finns grusväg ända bort till Borgvik, asfaltsväg är inte bra för varken mig eller däcken. I Fredags frös jag så mycket att jag tog nödvägen hemmåt E18.

Ove
2014-03-29, 16:22
Tranresan är avklarad och det blev 23 mil på mätarn och vädret var skönt och sällskapet trevligt. Sigrig spann som en trånsjuk symaskin mellan benen och rös av vällust mär jag gasade på, allt var en Freud.

Nu har sällskapet lämnat och jag förbereder en varm sommar(förhoppningsvis). Jag har plockat fram 2;an, scootern som startade med morgonsömnig tvekan efter att ha kommit ut i solskenet. Ett varv på byn och nu ska jag palta på mig kläder för en laddningsrunda på ett par mil. Funderat på namn åt det lilla skrället men det får bli "Byrackan".

räven
2014-03-29, 18:41
Tack för denna gång Ove. Lyckades att leta mig hem till småland. Strålande sol på tankväskan. Lyckades att få till 90 mil. Tur att långa sjön va i vägen å styrde mig rätt.

Ove
2014-03-30, 18:01
:) Kände för en liten sväng i dag och det blev som Tranresan baklänges och på lite andra vägar. Körde till Kinnekulle och kollade om Utsikten var öppen - det var den inte. Hjulet också stängt. Högkullen dyrt och en massa folk. Körde sen via Skara till Trandansen och fikade på Bygdegården och träffade trevliga människor varav en ska ta MC-kort. Den här gången blev det bara 20 mil?

Hemvägen via Mariestad där jag hälsade på vår gamle kamrat Håkan som köpt en ny hoj - en scooter typ MP3. Han var ganska förtjust i den vilket jag kan förstå för det är fart i dom där och han gillar att köra undan och att köra långt. Kul hoj, blir nog att satsa på en sån om man kommer upp i hans ålder, han ska snart fylla 87! :)

Ove
2014-03-31, 19:48
:) Beställt mindre framdrev idag - 15 kugg istället för 16. Ska bli skönt att slippa dra upp till 90 innan jag lägger 5;an. :cool:

erikn
2014-03-31, 21:32
Otrolig skillnad det är på utväxling. Min håller 4000 rpm vid 70, 6000 drygt 100 så 6:an brukar åka i när man ligger i 50. Skulle gärna ha ett par tre växlar till när man ligger i motorvägsfart. Däremot när man ska göra omkörning och liknande sparkas det friskt på växelspaken då man ska upp över 7000 rpm för att det ska bli något så när pong i maskineriet.

Ove
2014-03-31, 22:04
Otrolig skillnad det är på utväxling. Min håller 4000 rpm vid 70, 6000 drygt 100 så 6:an brukar åka i när man ligger i 50. Skulle gärna ha ett par tre växlar till när man ligger i motorvägsfart. Däremot när man ska göra omkörning och liknande sparkas det friskt på växelspaken då man ska upp över 7000 rpm för att det ska bli något så när pong i maskineriet.

:D Eftersom jag bara har en pipa så begränsas intervallet på så vis att hojen får hicka på mellangas i 80 på 5;an så jag får sitta och pilla med växlarna om det blir lite motlut. Tänkte slippa det med en kugg mindre i framdrevet. Det är inte särskilt jobbigt men blir i längden lite tjatigt om man kör en tråkig transport och vill sitta och fundera lite... Om man kör aktivt går ju foten som en lärkvinge ändå så då gör det inget. :D

Motorn drar alltså jämnt och bra från 4.000 till rött vid 7.500, men kan fisköras på 1200 varv och då låter den som en feskebåt.

Vad jag vinner är lite bättre kraft i lågfart. Förlorar lite toppfart, men vad ska jag med den? Jag tävlar ju inte. ;)

Olle Å
2014-04-01, 08:55
:) Beställt mindre framdrev idag - 15 kugg istället för 16. Ska bli skönt att slippa dra upp till 90 innan jag lägger 5;an. :cool:

Gjorde precis tvärtom på min Transalp. Satte dit ett större framdrev för jag vill ha lite bättre drag då jag kör om, så nu använder jag 4:an i stället för 5:an:):)

Ove
2014-04-01, 18:11
Gjorde precis tvärtom på min Transalp. Satte dit ett större framdrev för jag vill ha lite bättre drag då jag kör om, så nu använder jag 4:an i stället för 5:an:):)

:) Jo men du har 2 pipor och då blir motorn lite mera "förlåtande" än enstånkan. För mig hamnar läget mellan vx 4 och 5 helt fel, därför vill jag ha lite mera snurr på motorn.

:) Idag var jag ute med scootern Byrackan, en sväng ner till sjön. Vägen är rätt så nysladdad och skakig så infernaliskt pga alla stenar som vänts upp så jag testade en ny väg genom skogen. Skulle jag kanske inte gjort med den hojen, men det gick även om det var i mesta laget stundtals med skogstraktorspår och riktigt grova rötter. Bara det att när jag kom ut på nästa väg var den ännu värre skakig. Hittade en bit som mest fungerar som ridväg och den var jämn och fin. Hemma igen, hel men inte ren. :D

Ove
2014-04-02, 08:20
:D Går fortfarande och småflinar när jag tänker på gårdagens övningar. På värsta stället fick jag hoppa över ett krön för att inte fastna med scootern. stigningen var som i en vanlig trappa med en skittjock rot som avslutning innan det dök ner på andra sidan.
Jag får nog tänka på den rena offroddarn med knotterdäck ett varv till, skulle inte vara fel. :cool:

räven
2014-04-02, 09:12
:D Går fortfarande och småflinar när jag tänker på gårdagens övningar. På värsta stället fick jag hoppa över ett krön för att inte fastna med scootern. stigningen var som i en vanlig trappa med en skittjock rot som avslutning innan det dök ner på andra sidan.
Jag får nog tänka på den rena offroddarn med knotterdäck ett varv till, skulle inte vara fel. :cool:

Ränneslätt nästa Ove ?

Ove
2014-04-02, 14:09
Ränneslätt nästa Ove ?

:confused: Med scootern? :D

Olle Å
2014-04-02, 15:31
:confused: Med scootern? :D

Skall du hålla på så, får det nog bli minicrossdäck på scootern:):)

räven
2014-04-02, 15:59
:confused: Med scootern? :D

Publikfavoriten

Ove
2014-04-02, 16:35
Skall du hålla på så, får det nog bli minicrossdäck på scootern:):)

Tanken finns där när det är dags för byte, Med riktigt knotter kan jag dubba också. :hmmmm2:


Publikfavoriten

:D Absolut! :banana:

Olle Å
2014-04-02, 17:41
Tanken finns där när det är dags för byte, Med riktigt knotter kan jag dubba också. :hmmmm2:



:D Absolut! :banana:

Kommer alltid att tänka på potthål i samband med scooter. Vilken kombination. Man måste nog vara flygfärdig först innan man provar.:D:D:D

Ove
2014-04-02, 18:11
Kommer alltid att tänka på potthål i samband med scooter. Vilken kombination. Man måste nog vara flygfärdig först innan man provar.:D:D:D

:) Faktiskt inget större problem. Jag har ju lite vana kvar sen jag körde för längesedan, bara att ruska liv i tekniken som är lite annorlunda mot storhjuling. Man låter hojen fara omkring som en dammtrasa och är mjuk i midjan. Kroppen passerar rakt över gropen(/guppet) men hjulen går bredvid. Det är en lätt scooter på bara 150 cc så det går att vara lite vild. Bra träning att köra på skogsstigar, man blir som barn på nytt. :D

Prova inte samma sak med en storscooter eller jumboscooter för då blir det hjulen i gropen och då guppar det! :eek:

Ove
2014-04-03, 17:11
:D Håll ut ni gamle, citat från Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen:
"Friska 100-åringar kör bättre än friska 40-åringar och mycket bättre än friska 18-åringar"

Rubriker: "Kör bil så länge det går." "Ingen grupp dödar så liten andel andra i trafiken som 75+"

Detta gäller bilkörning och det står också i texten att det är säkrare att köra bil än att gå eller cykla.

Detta är taget ur tidningen Veteranen.

räven
2014-04-03, 18:19
:D Håll ut ni gamle, citat från Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen:
"Friska 100-åringar kör bättre än friska 40-åringar och mycket bättre än friska 18-åringar"

Rubriker: "Kör bil så länge det går." "Ingen grupp dödar så liten andel andra i trafiken som 75+"

Detta gäller bilkörning och det står också i texten att det är säkrare att köra bil än att gå eller cykla.

Detta är taget ur tidningen Veteranen.

Nu vill vi höra lite om 100 åriga Mc förare också Ove

Ove
2014-04-03, 19:09
Nu vill vi höra lite om 100 åriga Mc förare också Ove

:confused: Nu får du lugna dig lite, efter säsongen 2044 kan vi ge svaret. Fram tills dess kan vi bara trösta oss med att vi blir bara bättre och bättre... ;)

Olle Å
2014-04-03, 21:14
:confused: Nu får du lugna dig lite, efter säsongen 2044 kan vi ge svaret. Fram tills dess kan vi bara trösta oss med att vi blir bara bättre och bättre... ;)

Ni skall få en absolut sann historia om vad statistik verkligen kan visa.
En försäkringssäljare fick en utskällning av chefen eftersom han tecknat en svindyr livsförsäkring på en 100-åring.
Säljaren svarade, att statistiken visar att det är så få hundraåringar som avlider.:eek::eek::D:D

Ove
2014-04-05, 09:06
:) En fin morgon, men kall. för någon timma sedan gick solen upp och det var - 5 grader. Lite för kallt för att jag ska ha lust att köra ut.

Satt och slölyssnade på radio och löste korsord till kaffet och då var det en man som pratade om medelmåttor och hade den åsikten att det är helt OK att vara medelmåtta. Jag kan bara hålla med, det är jobbigt att tillhöra eliten oavsett vad. Jag kommer aldrig att bli kung på att köra motorcykel, liksom nästan alla andra, men jag är nöjd ändå. Det är några få som kommer till den absoluta toppen och heter Rossi, Lorenzo, Pedrosa och några till som är där, sen kommer den långa raden av medelmåttor även i MotoGP-gänget trots att dom jobbar lika intensivt på att bli bäst. Var vi andra som druttar omkring lite som det faller sig hamnar på skalan är ganska självklart.

Kung och bäst är man när man nyss lärt sig något och ännu inte insett att man inte kan mer än lite av grunderna. Sen kommer erfarenheten och slipar av udden och man börjar förstå hur lite man egentligen fått till sig. Läste ytterligare en sanning - farligast lever man på MC under säsong 2 och 3 när man känner sig säker på körningen men fortfarande är grön.

Ta´t lugnt därute! ;) :cool:

räven
2014-04-05, 09:51
:) En fin morgon, men kall. för någon timma sedan gick solen upp och det var - 5 grader. Lite för kallt för att jag ska ha lust att köra ut.

Satt och slölyssnade på radio och löste korsord till kaffet och då var det en man som pratade om medelmåttor och hade den åsikten att det är helt OK att vara medelmåtta. Jag kan bara hålla med, det är jobbigt att tillhöra eliten oavsett vad. Jag kommer aldrig att bli kung på att köra motorcykel, liksom nästan alla andra, men jag är nöjd ändå. Det är några få som kommer till den absoluta toppen och heter Rossi, Lorenzo, Pedrosa och några till som är där, sen kommer den långa raden av medelmåttor även i MotoGP-gänget trots att dom jobbar lika intensivt på att bli bäst. Var vi andra som druttar omkring lite som det faller sig hamnar på skalan är ganska självklart.

Kung och bäst är man när man nyss lärt sig något och ännu inte insett att man inte kan mer än lite av grunderna. Sen kommer erfarenheten och slipar av udden och man börjar förstå hur lite man egentligen fått till sig. Läste ytterligare en sanning - farligast lever man på MC under säsong 2 och 3 när man känner sig säker på körningen men fortfarande är grön.

Ta´t lugnt därute! ;) :cool:

Att vara en medelmåtta på många olika ting är nog det bästa.

Ove
2014-04-06, 14:24
:) Duggregn ute. Slö.

Jag tror jag gör en medelmåttlig Jansson. Lite ägg och rödbetor till och kanske en liten OP. Tror det blir ganska bra. :eating:

Olle Å
2014-04-06, 20:10
Tala om långsamma reservdelsleveranser till hojarna. Fick vänta på en bromsslang till en Honda i två veckor. På hyllan hade de slangar till HD liggande, men sa inget. Då blev jag fly förbannad och frågade vad de tänkte med. Sätt dit en sådan då, sa jag och kunde hämta hojen samma dag. Detta är nog mcsevice i ett nötskal.

Skall ge ett annat exempel på service, gäller en 36 år gammal traktor. Framhjulsspindeln pajade i torsdags eftermiddag. Ringde till TK Traktordelar och hade delen på fredag.:):)

Ove
2014-04-08, 17:58
:) Nu ska drevet i alla fall finnas på plats i butiken en vecka efter sagt datum, men det var svårt att få till tid som passar både dom och mig för montering. Ska hämta det och så får jag fixa till det hemma. Gillar egentligen inte att skruva - blir svart om fingrarna. Får väl baka efteråt - mörkt bröd... ;)

Regn hos mig hela dan - trist! Bara att förbereda morgondagen, skriva lite och dega resten. Morgonen kommer att börja med att få fart på spisen, för som adjungerad medlem i syföreningen ska jag koka soppa till sopplunchen som dom ordnar. Vanlig ärtsoppa + cowboysoppa vad det nu kan innebära. Vill inte veta vad det är i färsen men den ser ut som vanlig blandfärs(Det kanske är samma fusk som med sjömansbiffen?). Ordnar sig, men man får beräkna dubbelportion till alla, folk äter som besatta! :eek:

räven
2014-04-08, 18:10
:) Nu ska drevet i alla fall finnas på plats i butiken en vecka efter sagt datum, men det var svårt att få till tid som passar både dom och mig för montering. Ska hämta det och så får jag fixa till det hemma. Gillar egentligen inte att skruva - blir svart om fingrarna. Får väl baka efteråt - mörkt bröd... ;)

Regn hos mig hela dan - trist! Bara att förbereda morgondagen, skriva lite och dega resten. Morgonen kommer att börja med att få fart på spisen, för som adjungerad medlem i syföreningen ska jag koka soppa till sopplunchen som dom ordnar. Vanlig ärtsoppa + cowboysoppa vad det nu kan innebära. Vill inte veta vad det är i färsen men den ser ut som vanlig blandfärs(Det kanske är samma fusk som med sjömansbiffen?). Ordnar sig, men man får beräkna dubbelportion till alla, folk äter som besatta! :eek:

Rätt Ove, jäkla regn, men bra för växtligheten. Kolla blandfärsen åt dom, så det inte är salmonellasmittad halalslakt.

Olle Å
2014-04-08, 18:12
:) Nu ska drevet i alla fall finnas på plats i butiken en vecka efter sagt datum, men det var svårt att få till tid som passar både dom och mig för montering. Ska hämta det och så får jag fixa till det hemma. Gillar egentligen inte att skruva - blir svart om fingrarna. Får väl baka efteråt - mörkt bröd... ;)

Regn hos mig hela dan - trist! Bara att förbereda morgondagen, skriva lite och dega resten. Morgonen kommer att börja med att få fart på spisen, för som adjungerad medlem i syföreningen ska jag koka soppa till sopplunchen som dom ordnar. Vanlig ärtsoppa + cowboysoppa vad det nu kan innebära. Vill inte veta vad det är i färsen men den ser ut som vanlig blandfärs(Det kanske är samma fusk som med sjömansbiffen?). Ordnar sig, men man får beräkna dubbelportion till alla, folk äter som besatta! :eek:

Det är nog samma fusk. Jag tror inte heller att det är några sjömän den biffen.

Det var en kille i Karlstad som jobbade på en bilverkstad. Det var före tiden då bilmekanikerna hade vita handskar på sig för att inte skita ner bilarna. Hur kommer det sig att du alltid är så ren om händerna och inte heller har olja under naglarna, frågade en arbetskompis en dag. Farsan har ett bageri och jag hjälper honom att knåda deg innan jag går till jobbet, blev svaret.:):):):)

Passade på att ta en tur i går em i det fina vädret eftersom jag visste att det skulle bli skitväder några dagar framöver.

Ove
2014-04-12, 10:54
:) Nu är nya drevet på plats. Ett sätt att slippa skita ner händerna är att någon annan gör mekjobbet. Känns i alla fall bra att det är nytt och fint. :)

Nu tittar jag på vädret det ser fint ut ute om man själv är inne men om man går ut drar det fan så kallt i vinden. Hmm, kan ju villas bort med hjälp av fartvind.... :rolleyes:

Svårt att få någon rytm i tillvaron som pensionär. Borde vara van vid det här laget, men har man inget jobb som styr upp tiden så blir det gärna lätt kaos i röran som kallas livet. Får väl prova att göra prioritetsordning. Nr; 1 nu blir att komma iväg till Olles Vårtur i Värmland/Dalsland. Köra efter Stigfinnare Olle bjuder alltid på finna vägar. Packning med övernattning + regnsäkringsplagg skall reduceras till att passa i lilla topboxen. :banana:

Olle Å
2014-04-12, 11:44
:) Nu är nya drevet på plats. Ett sätt att slippa skita ner händerna är att någon annan gör mekjobbet. Känns i alla fall bra att det är nytt och fint. :)

Nu tittar jag på vädret det ser fint ut ute om man själv är inne men om man går ut drar det fan så kallt i vinden. Hmm, kan ju villas bort med hjälp av fartvind.... :rolleyes:

Svårt att få någon rytm i tillvaron som pensionär. Borde vara van vid det här laget, men har man inget jobb som styr upp tiden så blir det gärna lätt kaos i röran som kallas livet. Får väl prova att göra prioritetsordning. Nr; 1 nu blir att komma iväg till Olles Vårtur i Värmland/Dalsland. Köra efter Stigfinnare Olle bjuder alltid på finna vägar. Packning med övernattning + regnsäkringsplagg skall reduceras till att passa i lilla topboxen. :banana:

Fina vägar finns. Skall bara byta framdäck på hojen till ett asfaltdäck.:eek::eek:

Ove
2014-04-14, 07:44
:cool: Efter gårdagens Vårtur med Olle känner jag att jag har fått en ny kropp som inte riktigt passar i skinnet. Ordnar sig, tar det lugnt idag. Blir lite lättare övningar som att fixa litet reservlager med köttbullar som jag har fått en beställning på. Det får räcka och det ska bli skönt att tina upp kroppen i spisvärmen några timmar.

Hemvägen gick via mina gamla hemtrakter och jag gjorde en sväng för att se om någon var ute, och det var det. Grannarna längst bort i andra ändan av området satt ute och njöt av kvälls solen så dom störde jag en stund innan jag drog vidare. Hemma i skymningen med ganska frusna fingrar och Sigrid fick stå ute i natt.

Nu ska jag tända i spisen.. :)

Olle Å
2014-04-14, 09:11
:cool: Efter gårdagens Vårtur med Olle känner jag att jag har fått en ny kropp som inte riktigt passar i skinnet. Ordnar sig, tar det lugnt idag. Blir lite lättare övningar som att fixa litet reservlager med köttbullar som jag har fått en beställning på. Det får räcka och det ska bli skönt att tina upp kroppen i spisvärmen några timmar.

Hemvägen gick via mina gamla hemtrakter och jag gjorde en sväng för att se om någon var ute, och det var det. Grannarna längst bort i andra ändan av området satt ute och njöt av kvälls solen så dom störde jag en stund innan jag drog vidare. Hemma i skymningen med ganska frusna fingrar och Sigrid fick stå ute i natt.

Nu ska jag tända i spisen.. :)

Visst kan det bli kallt framemot kvällningen. Jag körde hem från Ove en kväll i småregn och temperatur nära nollan och inte beredd på att det skulle bli så jäkla kyligt. Hade naturligtvis inte tillräckligt varma kläder.:mad::mad:
Jag körde en gång i Norge över Hardangervidda i ösregn och med inslag av snö. Då hade Jag
riktiga kläder, så då var de inga problem.
Det största problemet verkar att vara hur man skall kunna hålla händerna varma. När det gäller lite extrema förhållanden verkar nog handtagsmuffar vara det bästa. Tyvärr fula men............. Kan man sedan komplettera med handtagsvärme, så är man nog räddad.:):):)

Ove
2014-04-14, 22:07
:) Nu är det kväll och jag ska snart sova. I morgon ska jag se om jag kan häva skanken över ryggen på Sigrid så jag kan köra ner till macken och tanka. Sen blir det att böra i ordning så att jag kan släppa ut gräsdrängen Gustav för att frisera bort alla gröna tofsar som sticker upp här och var. :rolleyes:

Skönt med en stund vid spisen var det och det blev 2 kg köttbullar + lite annat. :eating:

Olle Å
2014-04-15, 08:26
:) Nu är det kväll och jag ska snart sova. I morgon ska jag se om jag kan häva skanken över ryggen på Sigrid så jag kan köra ner till macken och tanka. Sen blir det att böra i ordning så att jag kan släppa ut gräsdrängen Gustav för att frisera bort alla gröna tofsar som sticker upp här och var. :rolleyes:

Skönt med en stund vid spisen var det och det blev 2 kg köttbullar + lite annat. :eating:

Hm, en del för tydligen en ganska bekymmersfri tillvaro.:)

Skall besikta Transalpen i dag. Går nog bra för både bromsar och drivpaket är ok. och däcken hänger nog med 3-400 mil till.:)

räven
2014-04-15, 12:43
Jag skulle jobba med 20 m3 ved. Men har en benägenhet att rymma när solen tittar fram.

Olle Å
2014-04-15, 16:05
Hm, en del för tydligen en ganska bekymmersfri tillvaro.:)

Skall besikta Transalpen i dag. Går nog bra för både bromsar och drivpaket är ok. och däcken hänger nog med 3-400 mil till.:)

Transalpen fick förtroendet ett par år till.:):):)

Olle Å
2014-04-15, 16:06
Jag skulle jobba med 20 m3 ved. Men har en benägenhet att rymma när solen tittar fram.

Värre vore ju om veden rymde.:):):cheers:

Ove
2014-04-15, 17:57
Värre vore ju om veden rymde.:):):cheers:

:hmmmm2: Det gör min ved - succesivt, genom skorsten. ;)

Bin har jag inga men ändå har jag en hel del biverkningar. En av dom är att om jag har gjort något så får jag betala några dagar. Har alltså fortfarande känningar av Söndagens eskapader, men va fan, jag kan ju ta det lugnt en stund till. :rolleyes:

Lite uttråkad så jag tog en liten tur med bilen och kollade in hur maten växer i hagar och burar. sen for jag via butiken där jag köpte köttfärs så nu står det en lasagne i ugnen. Ska bli gott för sen blir det fasta. Inte av religiösa själ utan för att det ska tas prover. börjar fundera på om jag har hamnat i en sån där sifferdiet? :p

Olle Å
2014-04-16, 09:00
:hmmmm2: Det gör min ved - succesivt, genom skorsten. ;)

Bin har jag inga men ändå har jag en hel del biverkningar. En av dom är att om jag har gjort något så får jag betala några dagar. Har alltså fortfarande känningar av Söndagens eskapader, men va fan, jag kan ju ta det lugnt en stund till. :rolleyes:

Lite uttråkad så jag tog en liten tur med bilen och kollade in hur maten växer i hagar och burar. sen for jag via butiken där jag köpte köttfärs så nu står det en lasagne i ugnen. Ska bli gott för sen blir det fasta. Inte av religiösa själ utan för att det ska tas prover. börjar fundera på om jag har hamnat i en sån där sifferdiet? :p

Problem kan uppstå om man kastar om 5+2 till 2+5:banana::banana::banana:

räven
2014-04-16, 09:45
Vilken underbar morgon i småland.

Ove
2014-04-16, 14:51
Vilken underbar morgon i småland.

:) Lagom varmt, halvsol, lagom segelvind och lusten att göra nån nytta saknas helt.... Jag tar mig en tur. ;)

räven
2014-04-16, 16:59
:) Lagom varmt, halvsol, lagom segelvind och lusten att göra nån nytta saknas helt.... Jag tar mig en tur. ;)

Faen det blev inte många ved spräckta. Synd hondamannen lämnat oss, ville visat vilken modell som sålt bäst i Sverige 2013

Ove
2014-04-16, 17:42
:p Ingen ved spräckt här alls. Blev en sväng som vände i Väring. Gick in och tittade på utbudet. Det enda som var intressant för tillfället var en KTM men den var ny och åt hellskotta för dyr för mig.
Men den hade däck som jag gillade - Metzeler enduro nånting. Grovt mönster men ändå inte riktigt grusågeggamojjagrovt. får kolla en gång till när det är dags för byte vilket dessvärre kan dröja.

Ove
2014-04-19, 15:28
:beer: GLAD PÅSK PÅ ER ALLA! :banana:

Ingen körning i dag trots kalasväder. Ett par höns som hamnat i mitt kylskåp ville delas och beredas på lämpligt sätt. Sen ska det bjudas på påskbuffé så jag har stekt på en skinka och Janssons och lite annat och snart ska jag koka ägg. Blir nog bra.. ;)

Om morgondagen bjuder på samma väder blir det nog en runda eller två. Får väl bli sån där ditnäsanpekaråvägensvängertur. Blir nog bra det också, man får inte vara så petig. :rolleyes:

jrutgers
2014-04-19, 15:31
Glad påsk !

Olle Å
2014-04-19, 16:40
Glad påsk !

Tack och likaledes till er andra.:cheers::cheers::cheers:

Ove
2014-04-21, 17:07
:) I går tog jag mig en liten sväng över Kinnekulle och sneddade över Billingen. Då var det rätt många hojåkare ute och körde. Idag är det bara några trots att vädret faktiskt är skönare. Kan det ha blivit för varmt redan, i April? :eek: Då blir sommaruppehållet längre än vintervilan!

Olle Å
2014-04-21, 19:25
:) I går tog jag mig en liten sväng över Kinnekulle och sneddade över Billingen. Då var det rätt många hojåkare ute och körde. Idag är det bara några trots att vädret faktiskt är skönare. Kan det ha blivit för varmt redan, i April? :eek: Då blir sommaruppehållet längre än vintervilan!

Hmmm. Kanske de lider av påsksmälla.:cheers::cheers::cheers:

Ove
2014-04-21, 21:01
:rolleyes: Skit samma. ska göra en snabbsväng till Karlstad i morgon. Bäst att komma iväg tidigt så jag är tebax innan värmen blir för svår. :cool:

:hmmmm2: Funderar på om jag skulle köra runt sjön, det blir ju bara 25-30 mil längre om jag inte gör för yviga utflykter? Får sova på saken och se vart hjulet pekar när jag är där.

räven
2014-04-21, 22:15
Fin påskhelg, härligt väder, 3 heldagar hojkörning med olika konstalationer . Ska återgå till mitt instruktörsjobb på avrostning åt SMC kronoberg. Bäst att öva lite. Lovat ta hand om högfartsbana å grusdelen. Ska nog öva lite hårda bromsningar på grus. Trist om man ska visa å inte va förberedd.

Ove
2014-04-22, 19:45
:) Tog min heldag på hojen idag. Snabbt avklarat ärende i Karlstad och se vände hjulet åt väster så det blev runt sjön. Verkar som vattnetståndet är högt för det blev 9 mil längre än förra gången - 52 mil mot 43 som minst och ändå körde jag alla genvägar jag kunde finna.

Damerna vid Håverud öppnar inte förrän på Torsdag så jag kunde inte belöna mig med en hamburgare som jag tänkt efter avklarad Brudfjällsväg, fick bli en i Mellerud istället.

Vilken tur att inte ha GPS! Folk är jättetrevliga när man stannar och frågar om vägen! :D ;)

räven
2014-04-22, 20:44
:) Tog min heldag på hojen idag. Snabbt avklarat ärende i Karlstad och se vände hjulet åt väster så det blev runt sjön. Verkar som vattnetståndet är högt för det blev 9 mil längre än förra gången - 52 mil mot 43 som minst och ändå körde jag alla genvägar jag kunde finna.

Damerna vid Håverud öppnar inte förrän på Torsdag så jag kunde inte belöna mig med en hamburgare som jag tänkt efter avklarad Brudfjällsväg, fick bli en i Mellerud istället.

Vilken tur att inte ha GPS! Folk är jättetrevliga när man stannar och frågar om vägen! :D ;)

Aha, lika bra jag inte tog en dag i Dalsland å Håverud då efter fågeltrippen.

Ove
2014-04-23, 07:25
:cool: Lätt matematik - åkte 09.10 och kom in i kåken 19.10 efter att ha ägnat några minuter åt att gosa med grannens hund. 52 mil på 10 timmar= 52 km/h i snitt, prat, pink, tank och matåkaffepauser inräknat. Hyfsat gubbtempo tycker jag men jag undrar om jag inte missat någon skylt längs vägen, en sån där rund med siffror på(:o)

räven
2014-04-23, 08:51
:cool: Lätt matematik - åkte 09.10 och kom in i kåken 19.10 efter att ha ägnat några minuter åt att gosa med grannens hund. 52 mil på 10 timmar= 52 km/h i snitt, prat, pink, tank och matåkaffepauser inräknat. Hyfsat gubbtempo tycker jag men jag undrar om jag inte missat någon skylt längs vägen, en sån där rund med siffror på(:o)

Bra jobbat, brukar inte ens jag klara. Trots yngre förare å yngre hoj å nästan dubbelt cylinderstorlek. Men å andra sidan hamnar jag i Vilse å vänder på Gödselhögar.

Ove
2014-04-23, 09:08
Bra jobbat, brukar inte ens jag klara. Trots yngre förare å yngre hoj å nästan dubbelt cylinderstorlek. Men å andra sidan hamnar jag i Vilse å vänder på Gödselhögar.

:D Lugn du pôjk lille, om ett halvår så har du växt till dig också. Gödelhögar verkar vara ont om i Dalsland, däremot i Skaraborg var lantluften väldans aromatisk. Ang. Vilse så var jag bara tvungen att vända en enda gång men då fick jag vända en gång till för det visade sig att jag varit rätt från början. :rolleyes:

Ove
2014-04-24, 22:30
:p Tar man en rejäl tur så att sittbensknölarna blir lagom ömma slipper man suget efter att komma ut och köra några dagar. Alternativet för tillfället är att ösa grus och det är INTE lika kul - men gratis. :rolleyes:

räven
2014-04-24, 23:07
:p Tar man en rejäl tur så att sittbensknölarna blir lagom ömma slipper man suget efter att komma ut och köra några dagar. Alternativet för tillfället är att ösa grus och det är INTE lika kul - men gratis. :rolleyes:

Jag blev på rymmen från vedbacken i dag igen. Hoppas vi inte får kall vinter. Jag har blivit så jäkla rymningsbenägen.

Olle Å
2014-04-25, 15:25
Bra jobbat, brukar inte ens jag klara. Trots yngre förare å yngre hoj å nästan dubbelt cylinderstorlek. Men å andra sidan hamnar jag i Vilse å vänder på Gödselhögar.

Hade en kompis för länge sedan som körde vilse i en skarp kurva med sin Silverpil. Utanför kurvan låg en stor gödselhög med tillhörande vattensamling.
Tänk scenariot då en knutte kommer farande med en hoj rakt ner i dyngvattnet och en bonde som står och gapflabbar uppe på en landgång.
Som tur var hade hojen fått motorstopp ( panikbromsning) precis innan landningen i vattnet, så att det gick lätt att kicka igång den igen. Både föraren och hojen hade ändrat färg från silver till brunt. Ingen ville åka bakom honom förrän en vattenslang tagit bort det mesta.:D:banana::D:banana:

Olle Å
2014-04-25, 15:27
Jag blev på rymmen från vedbacken i dag igen. Hoppas vi inte får kall vinter. Jag har blivit så jäkla rymningsbenägen.

Ove får nog en kall vinter eftersom han nog inte näns röra sin konstnärligt upplagda spisved. :)

räven
2014-04-25, 19:58
Ove får nog en kall vinter eftersom han nog inte näns röra sin konstnärligt upplagda spisved. :)

Lugn Olle, vi får sparka kull den åt han.

Olle Å
2014-04-25, 20:10
Lugn Olle, vi får sparka kull den åt han.

Kom å tänka på en gammal vits.
När en kärring vill ha ömhet och värme, så är det bara att dänga henne i elementet, så blir hon både öm och varm.:D:D:D

Ove
2014-04-25, 21:51
Kom å tänka på en gammal vits.
När en kärring vill ha ömhet och värme, så är det bara att dänga henne i elementet, så blir hon både öm och varm.:D:D:D

:eek: Ajsomfan! Bäst att få in veden snabbt i skjulet när man har såna kamrater... :eek: :rolleyes: :D

Ove
2014-04-27, 10:13
Efter gårdagen runda blev det snabba ryck med sjösättning av ekor. :eek: Denna gången åkte dom i utan tjärning så det var gjort i en handvändning, men det dröjde inte lång stund förrän dom låg i marvatten. Som tur är flyter trä så att de kommer inte att sjunka helt utan det går att komma i för att ösa och ösa blir det, typ några hundra liter per eka! Motorpump skulle underlätta just den proceduren men då finge man släpa ett sånt åbäke till bryggan och det bleve nog jobbigare. :p

Nu ska jag starta upp lilla Byrackan för att åka till sjön och få min motion med första ösningen... :cool:

räven
2014-04-27, 11:52
Efter gårdagen runda blev det snabba ryck med sjösättning av ekor. :eek: Denna gången åkte dom i utan tjärning så det var gjort i en handvändning, men det dröjde inte lång stund förrän dom låg i marvatten. Som tur är flyter trä så att de kommer inte att sjunka helt utan det går att komma i för att ösa och ösa blir det, typ några hundra liter per eka! Motorpump skulle underlätta just den proceduren men då finge man släpa ett sånt åbäke till bryggan och det bleve nog jobbigare. :p

Nu ska jag starta upp lilla Byrackan för att åka till sjön och få min motion med första ösningen... :cool:

Lugn å fin Ove, tålamod så tätnar dom själva framåt hösten.

Olle Å
2014-04-27, 12:56
Efter gårdagen runda blev det snabba ryck med sjösättning av ekor. :eek: Denna gången åkte dom i utan tjärning så det var gjort i en handvändning, men det dröjde inte lång stund förrän dom låg i marvatten. Som tur är flyter trä så att de kommer inte att sjunka helt utan det går att komma i för att ösa och ösa blir det, typ några hundra liter per eka! Motorpump skulle underlätta just den proceduren men då finge man släpa ett sånt åbäke till bryggan och det bleve nog jobbigare. :p

Nu ska jag starta upp lilla Byrackan för att åka till sjön och få min motion med första ösningen... :cool:

Skruva fast några skovlar på hojen och ställ den i ekan.:banana::banana:

Ove
2014-04-27, 13:31
Skruva fast några skovlar på hojen och ställ den i ekan.:banana::banana:

:) Min mors morbror satte ett mc-drivet isborr på sin 2 t 350cc Infe som han använde när han vinterfiskade. Han gjorde hål med rekordfart medan dom andra gubbarna stog och högg med isbill. Sist jag hörde av den så var den till salu på blocket och fanns i Dalarna.

:hmmmm2: Skulle gå lätt att få till en mc-driven pump, 2 rullar i en konsoll och den ena rullen är kopplad till en enkel pump. ställer bakhjulet på rullarna och ger fullgas så blir det världens sprut! Risk för att både hoj och pumpmaskinist blir duschade i ösvatten. :eek:

Ove
2014-04-29, 10:01
:) Klart att man inte ska köra omkring och ägna sig åt fågelskådning, samtidigt, men ibland är det oundvikligt. Häromdan körde jag genom en granskog och ur dikesgräset flög en tjäderhöna upp framför hjulet. Fick nypa till ordentligt på bromsen för att inte komma ifatt henne men när hon fått upp varvet på vingarna så flög hon på 3 - 5 meters höjd framför mig ett par kilometer innan hon svängde av i ett hygge. Hon gjorde säkert 70 km/h på rakan, imponerande för att vara en sån klump. :cool:

jrutgers
2014-04-30, 12:50
:) Klart att man inte ska köra omkring och ägna sig åt fågelskådning, samtidigt, men ibland är det oundvikligt. Häromdan körde jag genom en granskog och ur dikesgräset flög en tjäderhöna upp framför hjulet. Fick nypa till ordentligt på bromsen för att inte komma ifatt henne men när hon fått upp varvet på vingarna så flög hon på 3 - 5 meters höjd framför mig ett par kilometer innan hon svängde av i ett hygge. Hon gjorde säkert 70 km/h på rakan, imponerande för att vara en sån klump. :cool:


Jag fick nypa till bra igår också fast med bil när en enorm UGGLA av okänd art kastar sig ut på breda vingar ett par meter framför bilen.


Så kan det gå…

Ove
2014-04-30, 14:48
Jag fick nypa till bra igår också fast med bil när en enorm UGGLA av okänd art kastar sig ut på breda vingar ett par meter framför bilen.

:hmmmm2: Gissar att det var på kvällen i lyktors sken + på västkusten. Bör ha varit en kattuggla(Strix Aluco) som du hade träff med. Den har ett vingspann upp till 90 cm så när den kommer emot en i lite fart så verkar den enorm. Dom blir rätt ofta trafikoffer för att dom "fastnar", bländade i ljuskäglan. Säkert inte kul att få en så i visiret. :confused:

Olle Å
2014-04-30, 16:26
:hmmmm2: Gissar att det var på kvällen i lyktors sken + på västkusten. Bör ha varit en kattuggla(Strix Aluco) som du hade träff med. Den har ett vingspann upp till 90 cm så när den kommer emot en i lite fart så verkar den enorm. Dom blir rätt ofta trafikoffer för att dom "fastnar", bländade i ljuskäglan. Säkert inte kul att få en så i visiret. :confused:

En kompis och jag körde väl i ca 100 då en svärm fåglar flög upp. Jag klarade mig men kompisen fick en mitt i bröstet. Ett rejält båmärke plus att han höll på att tuppa av. Pippin dog. Tänk att sitta med en öppen hjälm :eek::eek::eek::eek:

räven
2014-04-30, 16:37
Har kollat på ringduva, den kör nästan 100 på 70 väg.

Väse Conny
2014-04-30, 20:55
För någon vecka sedan var jag i skogen o körde tills det inte längre ens var en stig kvar av vägen insåg då att jag måste baxa runt hojen mens jag buttade hojen fram o tebaks var det nått till vänster... jo en stor fet älgtjur den var svart i pälsen jag fick titta uppåt för att få ögon kontakt, bli rädd då älgkorv tänkte jag och gasade lite med mitt nya brölsystem ingen reaktion förutom att han la öronen bakåt, då blev jag rädd....men han tog 3 steg framåt & jag var på den halva sekunden klar med baxning o på väg tillbaka
Men det är ju precis sånt här jag vill ha

LowTech
2014-05-01, 08:05
För någon vecka sedan var jag i skogen o körde tills det inte längre ens var en stig kvar av vägen insåg då att jag måste baxa runt hojen mens jag buttade hojen fram o tebaks var det nått till vänster... jo en stor fet älgtjur den var svart i pälsen jag fick titta uppåt för att få ögon kontakt, bli rädd då älgkorv tänkte jag och gasade lite med mitt nya brölsystem ingen reaktion förutom att han la öronen bakåt, då blev jag rädd....men han tog 3 steg framåt & jag var på den halva sekunden klar med baxning o på väg tillbaka
Men det är ju precis sånt här jag vill ha
Så kan det gå när DU är på HANS planhalva...:D

Ove
2014-05-01, 08:13
För någon vecka sedan var jag i skogen o körde tills det inte längre ens var en stig kvar av vägen insåg då att jag måste baxa runt hojen mens jag buttade hojen fram o tebaks var det nått till vänster... jo en stor fet älgtjur den var svart i pälsen jag fick titta uppåt för att få ögon kontakt, bli rädd då älgkorv tänkte jag och gasade lite med mitt nya brölsystem ingen reaktion förutom att han la öronen bakåt, då blev jag rädd....men han tog 3 steg framåt & jag var på den halva sekunden klar med baxning o på väg tillbaka
Men det är ju precis sånt här jag vill ha

:D Lite kusligt, men ändå kul.. Älg verkar inte känna igen människa som sitter på mc. Jag har kommit ganska nära flera gånger sittande på hojen men när jag kliver av och visar att jag har ben så sticker dom - och ändå tycker jag inte att dom är SÅ fula - benen alltså. :p

Ove
2014-05-04, 12:23
:rolleyes: Soligt men kallt - stannar inne! Har just ätit dillkött och potater, är lite inne på slowfood och experimenterar lite med gammaldags kryddor. Libbsticka har fått vara i fokus en tid nu sen jag fick löfte av en granne att snatta i hans trädgård och det gör jag!

Köra? Nej jag vill ha ett mål eller en anledning att dra iväg. Det behöver inte vara så märkvärdigt - bara något. Går och vilar middag istället.... :sleep:

wbr
2014-05-04, 15:45
I går var jag först hos Johans MC och sedan på Stora Holm och provade olika cyklar, tror jag provkört de största och dyraste från många olika fabrikat. Resultatet blev att jag kommit fram till att jag har en bra hoj. Kul var det ändå att testa Hondas automatväxlande DCT. Vid starten fepplade jag med vänster fot så klart och letade efter var man skulle trampa in ettan, men den låg ju i redan, bara att gasa - smidigt. Fungerade förträffligt. Kommer in i depån och skall stanna efter tre varv på banan - letar vilt efter kopplingshandtaget, HJÄLP det saknas. Stannade mjukt och fint ändå?
Här sitter man på dagarna och frikopplar och växlar upp och ner, jag vet inte hur många tusen gånger på en säsong - helt i onödan? Lösningen heter DCT, katten vet hur de gjort men helt klonkfritt var det också.
Detta är ingen sponsrad Hondareklam, jag är bara så begeistrad av ny teknik som fungerar.:)

Ove
2014-05-04, 17:10
Lösningen heter DCT, katten vet hur de gjort men helt klonkfritt var det också.
Detta är ingen sponsrad Hondareklam, jag är bara så begeistrad av ny teknik som fungerar.:)

:) Bra att det kommer lite utveckling som inte bara är kosmetika. Säkert att många kommer att trivas med att köra med automat. Själv har jag inget problem med att man får växla, det går liksom av sig självt men man läser ju bl.a. i detta forumet att man vill ha vrid för att slippa växlingarna och då måste det ju vara helt perfekt med automat. ;)

Även jag har hittat bekvämligheter - på gamla Greta som inte varit startad sen förra sommaren nån gång. Hon var lite seg i batteriet så jag skulle hjälpa till med lite laddning och hittar en sladdstump? Provar med laddaren och kontakten passar, slapp alltså att montera ner halva hojen för att komma åt batteriet som jag gjort förut. :rolleyes: :D

Olle Å
2014-05-04, 17:56
:) Bra att det kommer lite utveckling som inte bara är kosmetika. Säkert att många kommer att trivas med att köra med automat. Själv har jag inget problem med att man får växla, det går liksom av sig självt men man läser ju bl.a. i detta forumet att man vill ha vrid för att slippa växlingarna och då måste det ju vara helt perfekt med automat. ;)

Även jag har hittat bekvämligheter - på gamla Greta som inte varit startad sen förra sommaren nån gång. Hon var lite seg i batteriet så jag skulle hjälpa till med lite laddning och hittar en sladdstump? Provar med laddaren och kontakten passar, slapp alltså att montera ner halva hojen för att komma åt batteriet som jag gjort förut. :rolleyes: :D

Har äntligen fått iväg Yamahan till doktorn. får göra ett arbetsbyte med honom. Fick då tillfälle att provköra en elmoppe av skotermodell. Blev glatt överraskad av det lilla fordonet. Ingen växling, ingen koppling, inga pedaler på golvet. Bak och frambroms på styret. Framför allt, tyst.:):):)

Ove
2014-05-04, 19:06
Har äntligen fått iväg Yamahan till doktorn. får göra ett arbetsbyte med honom. Fick då tillfälle att provköra en elmoppe av skotermodell. Blev glatt överraskad av det lilla fordonet. Ingen växling, ingen koppling, inga pedaler på golvet. Bak och frambroms på styret. Framför allt, tyst.:):):)

:eek: Var då fanns den!? Måste prova själv! :cool:

Olle Å
2014-05-04, 20:48
:eek: Var då fanns den!? Måste prova själv! :cool:

Den finns utanför Åmål. Kommer inte ihåg märket på den. Skall kolla nästa vecka :):)

räven
2014-05-05, 15:21
Själv kämpar jag med att reka rundor för GSträffen. Kommer att tvinga på dom massa kultur. Undrar hur dom tar det ?

Ove
2014-05-05, 17:08
Själv kämpar jag med att reka rundor för GSträffen. Kommer att tvinga på dom massa kultur. Undrar hur dom tar det ?

:) Kul tur sitter väl aldrig fel? Skulle gärna delta men jag har ju ingen sån där bredtuttad. ;)

räven
2014-05-05, 17:18
:) Kul tur sitter väl aldrig fel? Skulle gärna delta men jag har ju ingen sån där bredtuttad. ;)

Du ska sitta fin den helgen.

Ove
2014-05-05, 20:24
Du ska sitta fin den helgen.

Aha! :birthday:

Ove
2014-05-05, 20:29
:( Grannens hund, Bonzo, ska till veterinären i morgon för sitt sista besök. Jag håller på och steker färsbiffar till honom som han ska få som sista måltid. Tyck gärna att jag är jålig, det bjuder jag på... :(

Olle Å
2014-05-05, 21:43
:( Grannens hund, Bonzo, ska till veterinären i morgon för sitt sista besök. Jag håller på och steker färsbiffar till honom som han ska få som sista måltid. Tyck gärna att jag är jålig, det bjuder jag på... :(

Har samma bekymmer med våra gamla vove. Han verkar ha gett upp nu. Har svårt att hålla tätt numera. Förutom att han blivit stendöv och ser mycket dåligt, har han lite svårt att röra sig. Det enda som verkar funka ok, så är det aptiten.:(:(

Ove
2014-05-05, 22:10
Har samma bekymmer med våra gamla vove. Han verkar ha gett upp nu. Har svårt att hålla tätt numera. Förutom att han blivit stendöv och ser mycket dåligt, har han lite svårt att röra sig. Det enda som verkar funka ok, så är det aptiten.:(:(

:( Synd att så mysiga hundar har så kort livslängd. Ska jag försöka maila över några biffar? Du har väl 3D- skrivare? :cool:

Ove
2014-05-06, 14:19
:( Min sommargranne Håkan Åslund dog i natt, nyss fyllda 70 år. Vi gjorde många utflykter i området för några år sen som jag skrivit om tidigare i tråden. De senast åren har det inte blivit någon körning tillsammans då hans hälsa har sviktat men vi hade ändå en del minnas.

:) En skön kille, fåordig Norrlänning från Stockholm, kommer att sakna honom.

räven
2014-05-06, 14:58
:( Min sommargranne Håkan Åslund dog i natt, nyss fyllda 70 år. Vi gjorde många utflykter i området för några år sen som jag skrivit om tidigare i tråden. De senast åren har det inte blivit någon körning tillsammans då hans hälsa har sviktat men vi hade ändå en del minnas.

:) En skön kille, fåordig Norrlänning från Stockholm, kommer att sakna honom.

Trist när kompisar faller ifrån

LowTech
2014-05-06, 15:07
Trist när kompisar faller ifrån
Allt har en planerad "design life", en del kör lite hårdare och då kortas livslängden eller så kanske det varit dålig kvalitet på vissa delar vid tillverkningen?
Min far gick bort vid nära 97 år, hans syster är fortfarande still going strong vid 94...
Även om man har en bit kvar dit så ger allt sånt här en påminnelse om att allt har en ände...

Något att tänka på när man samlar på sig för mycket...:hmmmm2:

Olle Å
2014-05-06, 17:11
Allt har en planerad "design life", en del kör lite hårdare och då kortas livslängden eller så kanske det varit dålig kvalitet på vissa delar vid tillverkningen?
Min far gick bort vid nära 97 år, hans syster är fortfarande still going strong vid 94...
Även om man har en bit kvar dit så ger allt sånt här en påminnelse om att allt har en ände...

Något att tänka på när man samlar på sig för mycket...:hmmmm2:

Hm, nu kommer vi in på lite känsliga ämnen, med sånt är ju livet. Jag har ju överlevt mina föräldrars ålder med bred marginal, så man kan ju undra. Håller nog med om att man inte skall samla på sig för mycket för då blir det bara bråk sedan. Helst skall det gå jämnt upp.:):)

Skall ge ett exempel på hur snikna barn försökte göra. Pappan hade god hälsa och hade mycket gott ställt. Han var sedan några år ensamstående med ett stort hus. Han träffade en ny, yngre kvinna , men barnen såg inte detta som något positivt utan kände att deras förväntade pengar kanske kunde försvinna. De försökte att få honom omyndigförklarad.
Då blev så klart pappan förbannad. Han sålde huset och började resa runt i världen med sin kvinna och hade det bra. Ungarna skall absolut inte få något efter mig, sa han.:eek::eek::eek:

LowTech
2014-05-06, 18:50
.. Ungarna skall absolut inte få något efter mig, sa han.:eek::eek::eek:
Påminner om vad finansmannen Roger Akelius skrev för många år sen på nätet.
Han hade sett en artikel om att drottning Silvias frisör hade dött, som helt pank.
Vilken timing tyckte han. När pengarna var slut, då dog han..
Kan det bli bättre?

Ove
2014-05-07, 12:23
:eek: Hoppsansa!! Körde ut från Gullspång för en stund sen i regnväder, då kommer det en älg i fullt trav och springer över vägen! Mitt på dagen och i regn? Stämmer inte enligt min ritning för då brukar dom vara stilla inne i skogen. Det var en bit ifrån som tur var för det fanns ingen tid att reagera så jag kunde bara konstatera att det var bråttom och han hade inte haft tid att ta på sina vita strumpor som älgarna brukar ståta med, alltså var han enfärgat mörkgrå och förmodligen inte lätt att upptäcka i skymning.

Ove
2014-05-07, 17:19
:) Älgskådning nr;2 samma dag! En kviga som stod bredvid vägen i ett hygge och mumsade på nya löv. Stannade och pratade med henne i minst 10 minuter innan hon tröttnade på mig och gick över vägen precis bakom bilen och ställde sig bakom en liten gran. Där stog hon ytterligare en stund tills jag gick ut och tittade, då smet hon tyst iväg och var bara borta.

Medan jag stod där med varningsljus på kom flera bilar men ingen minskade farten och kollade varför jag stod där mitt på skogen och ingen tittade åt älgen några få meter bort..

Olle Å
2014-05-07, 20:11
:) Älgskådning nr;2 samma dag! En kviga som stod bredvid vägen i ett hygge och mumsade på nya löv. Stannade och pratade med henne i minst 10 minuter innan hon tröttnade på mig och gick över vägen precis bakom bilen och ställde sig bakom en liten gran. Där stog hon ytterligare en stund tills jag gick ut och tittade, då smet hon tyst iväg och var bara borta.

Medan jag stod där med varningsljus på kom flera bilar men ingen minskade farten och kollade varför jag stod där mitt på skogen och ingen tittade åt älgen några få meter bort..

Folk är inte kloka har jag också upplevt. Vid Långserud på E 18 hade en Volvo kört på och skadat en älg. Den blev liggande på andra sidan vägen. Hade precis hänt då jag och frugan kom åkandes. Jag stannade och sade att jag känner han som har jaktmarken här, så jag åkte upp och hämtade honom, utrustad med bössa. Fastän Volvon stod med varningsblinkers på i mörkret saktade ingen bil farten. Till saken hör att älgen reste sig upp och stapplade över vägen och lade sig igen, kanske för att vänta på nådaskottet.:mad::mad::mad:

Olle Å
2014-05-09, 08:33
SMC Värmland har en liten träff i Säffle ( en kopp kaffe ) på söndag. Vet inte vad det handlar om, men skall försöka åka dit och kolla lite grann.:):):)

simen
2014-05-09, 10:36
:) Hej Jag vil informera att ny hoj er innköpat:D Det er en HondaXL 1000VA Varadero 2004mod:) Så nesta gang vi mötas kan också jag va med på grusvägarna:cool: Ha en trävelig helg :dancing::dancing:


__________
:)Simen

räven
2014-05-09, 10:58
:) Hej Jag vil informera att ny hoj er innköpat:D Det er en HondaXL 1000VA Varadero 2004mod:) Så nesta gang vi mötas kan också jag va med på grusvägarna:cool: Ha en trävelig helg :dancing::dancing:


__________
:)Simen

Härligt, nu kan du bli med dom vuxna. Eventuellt kan vi sess på en snart planerad Norgetripp.

Väse Conny
2014-05-09, 11:22
Han stod där även 8/5 så det är hans tillhåll tydligen, straxt norr om Gullspång på östra sidan vägen

Olle Å
2014-05-09, 12:11
:) Hej Jag vil informera att ny hoj er innköpat:D Det er en HondaXL 1000VA Varadero 2004mod:) Så nesta gang vi mötas kan också jag va med på grusvägarna:cool: Ha en trävelig helg :dancing::dancing:


__________
:)Simen

Grattis till en härlig hoj , som jag skrev på FB. Som sagt nu behöver inte fundera på vilken slags väg du skall köra på. Den hojen är både snabb och stark. :):):)

Ove
2014-05-09, 14:57
:) Hej Jag vil informera att ny hoj er innköpat:D Det er en HondaXL 1000VA Varadero 2004mod:) Så nesta gang vi mötas kan också jag va med på grusvägarna:cool: Ha en trävelig helg :dancing: Simen

:) Kul att du är på banan igen och jag tror att du gjort ett bra köp, så GRATTIS. :shakehands:
Hoppas vi ses snart igen!


Han stod där även 8/5 så det är hans tillhåll tydligen, straxt norr om Gullspång på östra sidan vägen

:confused: Antar du menar älgen? Nej den jag såg komma rusande över vägen var i södra delen av Gullspång alldeles efter att bebyggelsen slutar och före den lilla kullen på 70-sträckan. 2;an stod vid vägen ca. 1 km. mot Lyrestad. Det verkar vara ganska gott pm älg i området, utom under älgjakten då jag inte ens skymtade en levande älgrumpa. :rolleyes:

Ove
2014-05-11, 21:22
:( Trist väder men dom säger att det är bra för potaterna. Begriper inte hur, för dom står i en påse i skafferiet.

Får väl sätta igång med lite förberedelser för firande i framtiden. Jag har blivit så lat så jag får anlita frysen för det som går så jag kan sprida jobbet över tid istället för att hålla på med 8 saker samtidigt som man gjorde förr. :rolleyes:

Vädret har gjort att jag behöver polera bromsskivorna lite för jag tycker att dom förlorat sin glans medan Sigrid har stått ute i pollensnöande och regn. Kvittar förresten för det är snart gjort - bromsa lätt ett par gånger så är det blankt och fint och lyser som solen. :D

Greta ska besiktigas vid lämpligt tillfälle. Dags att kolla över och beställa tid annars blir det stillestånd en tid. Kvittar det också egentligen för den hojen går i stort sett bara på laddningsrundor och till besiktningen. Skulle väl egentligen sälja den men det är alltid lite vånda att göra sig av med en hoj. :o

Satsar på att det blir en stund vettigt väder till veckan så att jag kan ta en liten tur eller två...

räven
2014-05-11, 22:24
Olika delemman, skulle kolla stängsel runt beteshagen när himlen öppnade sig över min del av småland. Satt å kurade under en tät gran å tänkte att det blir nog bra grovfoderskörd med detta regnet. Någon eftermiddagstur på GSen blev det inte. Allt svårare att rulla ut å köra när det regnar nu för tien.

Olle Å
2014-05-12, 15:44
Olika delemman, skulle kolla stängsel runt beteshagen när himlen öppnade sig över min del av småland. Satt å kurade under en tät gran å tänkte att det blir nog bra grovfoderskörd med detta regnet. Någon eftermiddagstur på GSen blev det inte. Allt svårare att rulla ut å köra när det regnar nu för tien.

Håller med dig. Otrevligt när man inte kan planera regnskurarna.
Körde från Säffle i lördags i ett fint väder. Tog en fin grusväg som var jättefin och lagom fuktig, på min nytvättade hoj. Då kom det naturligtvis en regnskur, så där fick jag för att lagt ner jobb på tvättning. Inget kul med en massa regn. Men är man på semester , så spelar det ju ingen större roll om det regnar lite grann, för då kör man ändå.:):)

Ove
2014-05-13, 16:28
:confused: "Man ska odla sin trädgård" skrev han, Voltaire. Jag tänkte göra det medan solen sken, gick in för att hämta fröer och då gick solen i moln och regnet strilar ner, så hela arealen 80X80 cm ligger fortsatt i träda. (Fan, nu haglar det också!!) :eek:

Sigrid har stått ute några regnskurar så nu glänser hon lika elegant i svart som en ny sopsäck. Bäst att ställa in henne innan nästa pollenattack kommer om jag vill stila mig med ren hoj vid nästa tur. Synd att bara halva fälgen blir ren om man inte är med och flyttar fram mellan skurarna.. ;)

räven
2014-05-13, 17:01
:confused: "Man ska odla sin trädgård" skrev han, Voltaire. Jag tänkte göra det medan solen sken, gick in för att hämta fröer och då gick solen i moln och regnet strilar ner, så hela arealen 80X80 cm ligger fortsatt i träda. (Fan, nu haglar det också!!) :eek:

Sigrid har stått ute några regnskurar så nu glänser hon lika elegant i svart som en ny sopsäck. Bäst att ställa in henne innan nästa pollenattack kommer om jag vill stila mig med ren hoj vid nästa tur. Synd att bara halva fälgen blir ren om man inte är med och flyttar fram mellan skurarna.. ;)

Hjulet snurras 90 grader en gång i halvtimman.

Ove
2014-05-13, 17:54
Hjulet snurras 90 grader en gång i halvtimman.

:confused: Ja har å gära!! Men det kom en solstråle igen så jag hann få på plantjord och i med fröna så nu är hälften gjort med vårjordbruket. Snart dags att skörda gräset runt tomtkanter och trän med trimmern. Åsså flytta hoj en gång i halvtimman. :rolleyes: :D

Ove
2014-05-16, 10:51
:mad: Nu har vi fått BJÖRN också! Flera säkra obs i området, senast i morse ca 300 m. bakom kåken min. Räckte med vildsvin och dom arter som hör hemma i skogen i Skaraborg, riskera att köra på en björn har inte ingått i min kalkyl...

Får väl försöka fösa den mot Stockholm där björnkramarna sitter och bestämmer... :rofl:

räven
2014-05-16, 11:05
:mad: Nu har vi fått BJÖRN också! Flera säkra obs i området, senast i morse ca 300 m. bakom kåken min. Räckte med vildsvin och dom arter som hör hemma i skogen i Skaraborg, riskera att köra på en björn har inte ingått i min kalkyl...

Får väl försöka fösa den mot Stockholm där björnkramarna sitter och bestämmer... :rofl:

Varg å björn är dom kompisar ?

Olle Å
2014-05-16, 18:03
Varg å björn är dom kompisar ?

Hm, tror inte det, men de konkurrerar om födan. i norra Värmland är det förslag på att ställa in årets älgjakt eftersom vargarna och kanske även björn tar ut mera än tillväxten.
Trodde att ett nytt vargrevir skulle bildas i mina trakter, men det verkar som om de flyttat.:):)

Ove
2014-05-16, 18:30
Varg å björn är dom kompisar ?

:hmmmm2: Tror inte det. Vargarna brukar gadda ihop sig och när björnen säger ifrån till den ene är en annan där och biter björnen i rumpan. Så gör väl inga riktiga kompisar? :rolleyes:

LowTech
2014-05-16, 18:55
Varg å björn är dom kompisar ?

Se till att dom inte slår sig samman.
En står för intelligens snabbhet på marken, den andra för tyngden, och kan dessutom klättra..

Oslagbara som par...:D

Ove
2014-05-16, 20:24
Se till att dom inte slår sig samman.
En står för intelligens snabbhet på marken, den andra för tyngden, och kan dessutom klättra..

Oslagbara som par...:D

:cool: Björnen är både listig och stark, det vet jag för det har jag hört Baloo säga på TV! :cool:

räven
2014-05-17, 08:37
I dag blir det nog forskningsresande på GS. Forskningsområde sydöstra Blekinges småvägsnät.

Olle Å
2014-05-17, 08:49
I dag blir det nog forskningsresande på GS. Forskningsområde sydöstra Blekinges småvägsnät.

Får verkligen hoppas du håller reda på vädersträcken.:):):)

räven
2014-05-17, 08:56
Får verkligen hoppas du håller reda på vädersträcken.:):):)

Tar med fika å äggmacka om jag kommer vilse. Kartan används bara i yttersta nödfall. Varannan höger varannan vänster är ett intressant system.

Ove
2014-05-17, 18:28
:confused: Bråda dagar - gräset växer! Har gjort en massa idag men inte tittat åt egen hoj. Satt en stund vid sjön och snackade men en man som kom på en -79;a Honda med 6 cylindrar. Den var mäktigt bred över motorn, nästan som en tuttmotor, fastän alla pekade åt samma håll. ;)

Lustigt att man har fått sommarvarmt ute. Man tar på sig tröjan för att gå ut och sen går man in och hänger av sig och går ut igen. Jag har gått ut 2 ggr flera gånger idag, men man vänjer sig väl snart. :rolleyes:

Varannan höger och resten vänster borde leda bort? Bara att göra en dubbelhöger vid ½tank så kommer man lagom hem igen. Gillar det systemet, även om man får vända i en ängslada ibland..

wbr
2014-05-17, 23:14
Hej Ove. Tänkte på dig i dag, var upp åt dina trakter, har kört på Kinnekulle Ring hela dagen puuh. Men kul var det och troligen även lärorikt.

Ove
2014-05-18, 07:32
Hej Ove. Tänkte på dig i dag, var upp åt dina trakter, har kört på Kinnekulle Ring hela dagen puuh. Men kul var det och troligen även lärorikt.

:D Du hade säker en riktigt bra dag. Själv kom jag knappt utanför 70-skylten... :rolleyes:

räven
2014-05-18, 16:38
Polenregnet nått mina trakter, det regnar" stritt" nu.

Olle Å
2014-05-18, 19:49
Polenregnet nått mina trakter, det regnar" stritt" nu.

Inget regn i sikte ännu. Har åkt genom södra Värmland och norra Dalsland. Som tur var blev det en " 60+ special ". Man vet inte var man är eller varför.
Dagens väder har man ju gått och längtat efter ganska länge.
Nu på kvällen en ganska lång skogspromenad med vovven. Nästan 19 grader, lite mulet.:):):)

Ove
2014-05-18, 20:49
Polenregnet nått mina trakter, det regnar" stritt" nu.

Smålandsregnet har kommit till Skaraborg i kvällningen. Jag ställer mig i duschen, det är skönare.

räven
2014-05-18, 21:46
Smålandsregnet har kommit till Skaraborg i kvällningen. Jag ställer mig i duschen, det är skönare.

Jag är inte girig, dela med mig av det jag fått, Varsågod. Slutat regna nu, du fick allt.

Ove
2014-05-25, 07:16
:hello: Hej igen alla! Jag har varit på pensionärsresa, med buss till Tyskland. :)

Det har regnat norr och söder om oss men vi hade sol hela tiden och över 30 grader varmt tidvis. Trots AC var det alltför varmt för många av oss och det blev lite av syrefattig ångbastu i bussen. En dagstur med stakbåt i Spreevald var höjdpunkten där vi gled fram ljudlöst i halvskugga på trädkantade kanaler med en gubbe med lång stakåra som enda motor. Konstaterade återigen att vägnätet i Tyskland är riktigt trevligt när man kommer av autobahnnätet. Berlin kan gärna undvikas om man inte vill trängas - lika ointressant som andra stora städer om man inte har något speciellt ärende. Det var skönt när man kom ut ur gyttret och fick lite landsbygd omkring sig så det fanns lite att titta på.

Nu är jag hemma igen och det är skönt. Blir att ta bort något extra kilo som kommit av inaktivitet och "gott" kosthåll. Ska ut och motionera på hoj så fort tillfälle gives men nu är det regn som hänger i luften....

räven
2014-05-25, 08:34
:hello: Hej igen alla! Jag har varit på pensionärsresa, med buss till Tyskland. :)

Det har regnat norr och söder om oss men vi hade sol hela tiden och över 30 grader varmt tidvis. Trots AC var det alltför varmt för många av oss och det blev lite av syrefattig ångbastu i bussen. En dagstur med stakbåt i Spreevald var höjdpunkten där vi gled fram ljudlöst i halvskugga på trädkantade kanaler med en gubbe med lång stakåra som enda motor. Konstaterade återigen att vägnätet i Tyskland är riktigt trevligt när man kommer av autobahnnätet. Berlin kan gärna undvikas om man inte vill trängas - lika ointressant som andra stora städer om man inte har något speciellt ärende. Det var skönt när man kom ut ur gyttret och fick lite landsbygd omkring sig så det fanns lite att titta på.

Nu är jag hemma igen och det är skönt. Blir att ta bort något extra kilo som kommit av inaktivitet och "gott" kosthåll. Ska ut och motionera på hoj så fort tillfälle gives men nu är det regn som hänger i luften....

Välkommen hem. Här har även varit varmt å gott i Mc munderingen.

Olle Å
2014-05-25, 09:38
Välkommen hem. Här har även varit varmt å gott i Mc munderingen.

Skall ta en tur och utmana vädergudarna i dag är det tänkt.:):):)

Ove
2014-05-26, 17:41
:mad: Inte blev det något kört inte!! Drängajäveln Gustav strejkar och vi har förhandlat om ett nytt programkort i laddningsstationen. Jag fick väl ge mig med nu slappar han hos gräsklippardoktorn medan gräset växer. Jag har nu gräs som skulle räcka till en ko ett par veckor!! :confused:

Alltså idag har jag varit till stan 3 gånger, men med bil. När halva dan gått var det inte att tänka på att fara ut utan det blev ett kökspass istället. Lika bra att förbereda spektaklet på onsdag, det kan ju dyka upp några hungriga.

Väntar alltså på ett SMS som säger att jag kan hämta Gustav, men då får han jobba igen med att köra tredubbla skift när han kommer hem igen! :p

Olle Å
2014-05-26, 17:55
:mad: Inte blev det något kört inte!! Drängajäveln Gustav strejkar och vi har förhandlat om ett nytt programkort i laddningsstationen. Jag fick väl ge mig med nu slappar han hos gräsklippardoktorn medan gräset växer. Jag har nu gräs som skulle räcka till en ko ett par veckor!! :confused:

Alltså idag har jag varit till stan 3 gånger, men med bil. När halva dan gått var det inte att tänka på att fara ut utan det blev ett kökspass istället. Lika bra att förbereda spektaklet på onsdag, det kan ju dyka upp några hungriga.

Väntar alltså på ett SMS som säger att jag kan hämta Gustav, men då får han jobba igen med att köra tredubbla skift när han kommer hem igen! :p

Du får väl ge Gustav en riktig stöt, så han går igång igen. :D:D

räven
2014-05-27, 10:48
Grattis till dom som känner sig träffade.

Ove
2014-05-27, 18:40
Grattis till dom som känner sig träffade.

:D Tackar - men inte före midnatt... :cool:

Olle Å
2014-05-27, 19:41
:D Tackar - men inte före midnatt... :cool:

Kanske du behöver en stöt efter midnatt??:D:D

Ove
2014-05-27, 21:19
Kanske du behöver en stöt efter midnatt??:D:D

:hmmmm2: Kanske man ska lyssna med samhällsföreningen om man kan få låna byns hjärtstartare. :)

Gustav jobbar och står i i höggräset, pigg som attan. Men resultatet så här långt med stigar hit och dit ser ut som han hade varit på krogen istället för verkstan. Ordnar sig, många stigar små gör en stor plan..

Ove
2014-05-29, 09:59
:) Jaha, då har man tagit ytterligare ett steg i ålderstrappan och är väl vid det här laget "legitimerad" gubbe, 70 år. Det tog tid att komma dit, men...

Firande i går. Massor med blommor, en död fisk, en djupfryst kanin, varmrökt kyckling, ostar, kakor, whiskey tre sorter, öl från Kvänum, specialkryddad snaps, vin och en sovpåse.

Den påsen är den minsta jag har sett! 220 cm lång och 82 cm bred och går in i en påse som är mindre än 20 cm lång när den är komprimerad. Perfekt att lägga i lilla topboxen när man ska ut och fara. Fabrikat Snugpak.

Nu blir det att käka rester ett tag framöver igen så det är bara att försöka plocka fram kreativiteten så att det inte blir för trist. Blir nog soppa på gurka till lunch idag + att jag får köra på en blandning av olja, lök och tomater och lägga för att lägga på burk till senare. ( Va fasen gör man av en massa osorterad frukt?)

räven
2014-05-29, 10:58
:) Jaha, då har man tagit ytterligare ett steg i ålderstrappan och är väl vid det här laget "legitimerad" gubbe, 70 år. Det tog tid att komma dit, men...

Firande i går. Massor med blommor, en död fisk, en djupfryst kanin, varmrökt kyckling, ostar, kakor, whiskey tre sorter, öl från Kvänum, specialkryddad snaps, vin och en sovpåse.

Den påsen är den minsta jag har sett! 220 cm lång och 82 cm bred och går in i en påse som är mindre än 20 cm lång när den är komprimerad. Perfekt att lägga i lilla topboxen när man ska ut och fara. Fabrikat Snugpak.

Nu blir det att käka rester ett tag framöver igen så det är bara att försöka plocka fram kreativiteten så att det inte blir för trist. Blir nog soppa på gurka till lunch idag + att jag får köra på en blandning av olja, lök och tomater och lägga för att lägga på burk till senare. ( Va fasen gör man av en massa osorterad frukt?)

Grattis igen. Liten sovpåse låter toppen.

Olle Å
2014-05-29, 18:19
:) Jaha, då har man tagit ytterligare ett steg i ålderstrappan och är väl vid det här laget "legitimerad" gubbe, 70 år. Det tog tid att komma dit, men...

Firande i går. Massor med blommor, en död fisk, en djupfryst kanin, varmrökt kyckling, ostar, kakor, whiskey tre sorter, öl från Kvänum, specialkryddad snaps, vin och en sovpåse.

Den påsen är den minsta jag har sett! 220 cm lång och 82 cm bred och går in i en påse som är mindre än 20 cm lång när den är komprimerad. Perfekt att lägga i lilla topboxen när man ska ut och fara. Fabrikat Snugpak.

Nu blir det att käka rester ett tag framöver igen så det är bara att försöka plocka fram kreativiteten så att det inte blir för trist. Blir nog soppa på gurka till lunch idag + att jag får köra på en blandning av olja, lök och tomater och lägga för att lägga på burk till senare. ( Va fasen gör man av en massa osorterad frukt?)

Man får väl göra en kompott och förvara den väl kyld. sedan kan den vid tillfälle värmas lite och ätas med vispgräddesklickar därtill. Mums. Kommer ihåg att min mamma gjorde något liknande.
Grattis igen.

rogga
2014-05-29, 18:22
Grattis Ove

Ove
2014-05-29, 21:03
Man får väl göra en kompott och förvara den väl kyld. sedan kan den vid tillfälle värmas lite och ätas med vispgräddesklickar därtill. Mums. Kommer ihåg att min mamma gjorde något liknande.
Grattis igen.

:hmmmm2: Mango, päron, ananas, kivi, melon, mandarin o.s.v.? Undrar om dom är riktigt kompatibla? Finns väl bara ett sätt - prova...


Grattis Ove

Tackar! :)

simen
2014-05-30, 07:45
:) Her kommar en forsenad Grattis på dagen Ove:D Du vet vi Norrmenn er lite trøga av oss:rolleyes:

_____________
:)Simen

LowTech
2014-05-31, 18:36
Dagens fynd som inhandlats.
En GL500 sk Silverwing

Har inte varit riktigt frisk under våren så mycket arbete har kommit efter. Ingen hoj körbar.
Vilket måste avhjälpas. Denna är 100% vrida-nyckel-köra...

Ove
2014-05-31, 20:26
Dagens fynd som inhandlats.
En GL500 sk Silverwing

Har inte varit riktigt frisk under våren så mycket arbete har kommit efter. Ingen hoj körbar.
Vilket måste avhjälpas. Denna är 100% vrida-nyckel-köra...

:shakehands: Grattis och välkommen ut på vägen! Finns inte bättre rehab än den i sadeln enligt min uppfattning. Ditt val är gott tycker jag, en riktigt potent maskin som dessutom alltid kommer hem från resan. Tittade flera gånger på sådana innan jag valde något annat.. :rolleyes:

Trist att hälsan sviktat, men den gör ju så av och till. Hoppas att du mår bättre nu.

LowTech
2014-05-31, 20:49
Har ett ex av dess storebror också, en GL1200.
Inklusive ett mystiskt elfel...

Cancerop 2011 sen dess har det varit lite till och från..Man blev plötsligt 10 år äldre..

Ove
2014-05-31, 21:44
Inklusive ett mystiskt elfel...

Cancerop 2011 sen dess har det varit lite till och från..Man blev plötsligt 10 år äldre..

Här var det canceroperation och cytostatika 2005, minst 20 år äldre på kort tid och en jäddra massa stul. Men elen funkar ännu... :rolleyes:

Ove
2014-06-01, 09:53
:) Tog en morronsväng med Byrackan på byn och fick syn på ett framhjul som verkade höra till en äldre Husqvarna. Knallade bort och tittade och träffade en man från Kristinehamn som var ute på semesterturer med hojen som var en -53;a om jag fattade rätt. Den var utrustad med cykelkorgar som bagagehållare och i skönt bruksskick.
En trevlig pratstund med en väldigt berest man som början på dagen. :)

Ove
2014-06-01, 20:52
:p Säsongen är räddad! Den förra kändes lite ofullständig när jag inte lyckades lägga Sigrid en enda gång, men idag fick jag omkull henne. Egentligen en billig vurpa, lite för lågt varv när jag körde ut på en större väg och så fick jag tjuvstopp och när jag skulle sätta ner foten var inte marken där den skulle. Den hittade jag först när jag landade på den. Ingen skada skedd men hon hamnade uppochner så hon låg som en död häst när jag försökte lyfta upp henne. Fick hjälp av en vänlig man som kom med bil och stannade och sen var hon på hjulen igen.

Eftermiddagsturen gick til Kinnekulle där jag satt och pratade men en kille från Skövde och sen till Böja där det blev mera sitta och prata. Kom lite sent hem till en filmvisning om fiske i Vanern så jag missade introduktionen men den kan jag leva utan.. :)

Olle Å
2014-06-02, 08:10
:p Säsongen är räddad! Den förra kändes lite ofullständig när jag inte lyckades lägga Sigrid en enda gång, men idag fick jag omkull henne. Egentligen en billig vurpa, lite för lågt varv när jag körde ut på en större väg och så fick jag tjuvstopp och när jag skulle sätta ner foten var inte marken där den skulle. Den hittade jag först när jag landade på den. Ingen skada skedd men hon hamnade uppochner så hon låg som en död häst när jag försökte lyfta upp henne. Fick hjälp av en vänlig man som kom med bil och stannade och sen var hon på hjulen igen.

Eftermiddagsturen gick til Kinnekulle där jag satt och pratade men en kille från Skövde och sen till Böja där det blev mera sitta och prata. Kom lite sent hem till en filmvisning om fiske i Vanern så jag missade introduktionen men den kan jag leva utan.. :)

Hmmmmmmmmmmmmm, sånt brukar kallas för kärrigstopp. Jag har lyckats med detsamma, så det borde väl kallas för gubbstopp.????:confused::confused:

Ove
2014-06-02, 13:06
Hmmmmmmmmmmmmm, sånt brukar kallas för kärrigstopp. Jag har lyckats med detsamma, så det borde väl kallas för gubbstopp.????:confused::confused:

:D Men visst kommer man nära naturen! ;)

räven
2014-06-02, 16:48
Bäst ta med varma långkallingar ?

Ove
2014-06-02, 18:40
Bäst ta med varma långkallingar ?

:D Vi nordbor klarar oss men kommer man direkt från Eqvatorialsmåland så kanske dom behövs? :cool:

Olle Å
2014-06-03, 07:34
:D Vi nordbor klarar oss men kommer man direkt från Eqvatorialsmåland så kanske dom behövs? :cool:

Allting är ju relativt. En skåning reste till Norrland, men när han kom till Markaryd hade han fått nog och vände hemåt igen.:D:D:D

Ove
2014-06-04, 10:13
:) I går kom Räven söderifrån och Olle kom norrifrån och så hade vi lite samkväm tills alla var trötta och kröp till kojs.

:confused: På grund av regn körde Räven kortaste vägen väster om Vättern isället för att ta genvägen över Askersund som från början var planerat, därför körde jag inte och mötte och därför kunde jag inte bjuda på riktigt rökt sidfläsk som planerat. :(

Nu har grabbarna åkt för att som första etapp landa hos Olle innan dom drar till Norge. Vinka om ni ser dom! :hello:

Ove
2014-06-09, 07:11
:hello: Hej gubbarna Olle och Jan! Är resan till Norge klar? Undrar om det fanns någon kokt torsk i Lom och om ni körde "nya" Trollstigen.

Själv har jag inte kommit längre än till grannbyn. Ena gången med Byrackan för att köpa vispgrädde och på grund av den lilla byrackans brist på fjädring + inspirerad körning på smågropig väg misstänker jag att grädden var färdigvispad när den levererades. :p

Olle Å
2014-06-09, 09:32
:hello: Hej gubbarna Olle och Jan! Är resan till Norge klar? Undrar om det fanns någon kokt torsk i Lom och om ni körde "nya" Trollstigen.

Själv har jag inte kommit längre än till grannbyn. Ena gången med Byrackan för att köpa vispgrädde och på grund av den lilla byrackans brist på fjädring + inspirerad körning på smågropig väg misstänker jag att grädden var färdigvispad när den levererades. :p

Reprisresan avklarad. Började med heldagsregn från Värmland upp mot Rjukan med en övernattning på Gaustablick Fjällhotell. Sista biten av den resan gick ju genom regntunga moln på över 1200 möh.
Fredagen bar det av mot en för mig ny väg. Toppenfin vägsträcka av väg 50 norrut. Från Aurlandsvangen mot Lerdalsøyri kan man för att slippa en närmare en mil lång tunnel, köra över fjället på en jättefin fjällväg. Från Øvre Årdal gent över fjällen mot väg 55 över Sognefjäll och vidare mot Lom.
Lördagen bjöd inte på några större överraskningar när vi passerade Geiranger och den nu färdigbyggda turistfällan Trollstigen.Hamnade slutligen vid en Camping vid Randsverk.
Söndagen bjöd på en otroligt fin väg över kalfjället mellan Ringebu och väg 219. Därefter blev det lite kringelkrokar hem mot Värmland igen.
Det blev en mycket fin resa i ett strålande väder (utom första dan) i trevligt sällskap med Räven själv.:):):):):)

Ove
2014-06-09, 13:52
Det blev en mycket fin resa i ett strålande väder (utom första dan) i trevligt sällskap med Räven själv.:):):):):)

Räven ringde från Tre Älgar i Grästorp och rapporterade torskbrist i Norge så han käkade flundra. Ni var helt överens om en fin resa. Gôtt att höra. :)

räven
2014-06-09, 20:08
Reprisresan avklarad. Började med heldagsregn från Värmland upp mot Rjukan med en övernattning på Gaustablick Fjällhotell. Sista biten av den resan gick ju genom regntunga moln på över 1200 möh.
Fredagen bar det av mot en för mig ny väg. Toppenfin vägsträcka av väg 50 norrut. Från Aurlandsvangen mot Lerdalsøyri kan man för att slippa en närmare en mil lång tunnel, köra över fjället på en jättefin fjällväg. Från Øvre Årdal gent över fjällen mot väg 55 över Sognefjäll och vidare mot Lom.
Lördagen bjöd inte på några större överraskningar när vi passerade Geiranger och den nu färdigbyggda turistfällan Trollstigen.Hamnade slutligen vid en Camping vid Randsverk.
Söndagen bjöd på en otroligt fin väg över kalfjället mellan Ringebu och väg 219. Därefter blev det lite kringelkrokar hem mot Värmland igen.
Det blev en mycket fin resa i ett strålande väder (utom första dan) i trevligt sällskap med Räven själv.:):):):):)

Tack för sällskapet å fin tur. Repriser är inte så dumt. Alltid hittar man något nytt.

LowTech
2014-06-12, 14:46
Gårdagen tillbringades "on the road"...
Buss upp till Sthlm (AC:n kaputt, +27 grader i bussen..:thumpdown:)
Fortsättningen Sthlm -Mora gick med en buss som hade fungerande AC, framme 17.45
Återresan, 43 mil, utfördes med nya objektet, en Honda GL500 -82.
Köpt osedd, en del oljud/rassel från vxllåda men helt OK i övrigt.
Konstruktionen tillåter att man delar på motor - vx-llåda så efter att par dar i garaget i vinter blir det nog bra och tyst igen.
Fö nöjd.... och hemma igen vid ettiden, tämligen trött..:D

Ove
2014-06-14, 15:47
:mad: Tebax på nätet igen efter alltmer vanligt krångel! :mad:

:) Grattis till nya hojen. Lite rassel i lådan är nog ingen större sak för en händig man. ;)

Olle Å
2014-06-14, 15:59
Gårdagen tillbringades "on the road"...
Buss upp till Sthlm (AC:n kaputt, +27 grader i bussen..:thumpdown:)
Fortsättningen Sthlm -Mora gick med en buss som hade fungerande AC, framme 17.45
Återresan, 43 mil, utfördes med nya objektet, en Honda GL500 -82.
Köpt osedd, en del oljud/rassel från vxllåda men helt OK i övrigt.
Konstruktionen tillåter att man delar på motor - vx-llåda så efter att par dar i garaget i vinter blir det nog bra och tyst igen.
Fö nöjd.... och hemma igen vid ettiden, tämligen trött..:D

Trevligt att det finns några som tar hand om gamla hojar. Denna modell har ju en lite säregen motorkonstruktion.
Själv började jag att slå hö idag. Som vanligt behövde en grej lagas. Körde hem och svetsade ihop det hela. Saknade helt plötsligt en sprint. Fick leta i en halvtimme efter en annan. Det var vår hundvalp som snott sprinten och lagt den på gräsmattan. Frugan hittade den senare. :D:D:D

Ove
2014-06-14, 16:23
:rolleyes: Själv har jag och hustrun gjort en utflykt, med bil och kaffekorg som man gjorde förr i tiden. Vi kom till Vätterkanten och träffade på Vätterrundan norr om Karlsborg och cyklisterna såg inte ut att vara roade av motvinden. Vi åkte med en bit till Granvik för att komma på rätt väg in i Tiveden igen och fy attan om man skulle kört Jönköping - Askersund idag. Det hade fått bli en annan väg! :D

Ove
2014-06-15, 19:50
:) I morse kände jag ett sug efter att ta en liten runda. Väntade tills temperaturen var vid +10 vilket den var vid 06.50 och jag for iväg mot sydost för då slapp jag köra i direkt motljus. Kom alltså mot Skövde som jag körde igenom för att slippa köra på för stora vägar omkring. Körde förbi Simsjön och kom till Stenstorp - vidare till Broddetorp och valde sen att köra runt norr om Hornborgasjön för att hitta en liten väg in till Skara. Därifrån blev det lite av de vanliga vägarna till Kinnekulle och Gössäter. Fick sen köra raka väge för att hinna hem och handla före 11.00. Klarade tiden nästan på minuten. Åkte och tankade sen och Sigrid hade schlörpat i sig ganska exakt 0;5/mil över en distans på 21,4 mil.

Men det är kurvorna som räknas och dom var säkert några hundra på dom vägar jag valde. ;)

räven
2014-06-15, 20:38
:) I morse kände jag ett sug efter att ta en liten runda. Väntade tills temperaturen var vid +10 vilket den var vid 06.50 och jag for iväg mot sydost för då slapp jag köra i direkt motljus. Kom alltså mot Skövde som jag körde igenom för att slippa köra på för stora vägar omkring. Körde förbi Simsjön och kom till Stenstorp - vidare till Broddetorp och valde sen att köra runt norr om Hornborgasjön för att hitta en liten väg in till Skara. Därifrån blev det lite av de vanliga vägarna till Kinnekulle och Gössäter. Fick sen köra raka väge för att hinna hem och handla före 11.00. Klarade tiden nästan på minuten. Åkte och tankade sen och Sigrid hade schlörpat i sig ganska exakt 0;5/mil över en distans på 21,4 mil.

Men det är kurvorna som räknas och dom var säkert några hundra på dom vägar jag valde. ;)

cl/kurva ?

Ove
2014-06-15, 21:22
cl/kurva ?

:D Väldigt lite! På vissa av sträckorna jag körde slet jag inte alls på mittdelen av däcket för det var direkt över till andra sidan när kurvan slutade. Lite svårt att se vägen stundtals för kantgräset var lite för högt så det var att gissa vart jag skulle. :rolleyes:

Olle Å
2014-06-16, 07:55
:) I morse kände jag ett sug efter att ta en liten runda. Väntade tills temperaturen var vid +10 vilket den var vid 06.50 och jag for iväg mot sydost för då slapp jag köra i direkt motljus. Kom alltså mot Skövde som jag körde igenom för att slippa köra på för stora vägar omkring. Körde förbi Simsjön och kom till Stenstorp - vidare till Broddetorp och valde sen att köra runt norr om Hornborgasjön för att hitta en liten väg in till Skara. Därifrån blev det lite av de vanliga vägarna till Kinnekulle och Gössäter. Fick sen köra raka väge för att hinna hem och handla före 11.00. Klarade tiden nästan på minuten. Åkte och tankade sen och Sigrid hade schlörpat i sig ganska exakt 0;5/mil över en distans på 21,4 mil.

Men det är kurvorna som räknas och dom var säkert några hundra på dom vägar jag valde. ;)

Hm, det här med soppaförbrukning är lite mysko. när Räven och jag körde i Norge med packning, så drog våra hojar ca 0.4 per mil. Det var ju bara nerförsbackar hela tiden , sa Räven.:):):)

räven
2014-06-16, 15:51
Hm, det här med soppaförbrukning är lite mysko. när Räven och jag körde i Norge med packning, så drog våra hojar ca 0.4 per mil. Det var ju bara nerförsbackar hela tiden , sa Räven.:):):)

Max hastighet 82 km/tim + nedförbackar ger låg förbrukning. Låg på 0,38 en tankning. Att GSen är snål vet jag. Att en gammal Transalp kunde vara det överraskade.

Olle Å
2014-06-16, 19:21
Max hastighet 82 km/tim + nedförbackar ger låg förbrukning. Låg på 0,38 en tankning. Att GSen är snål vet jag. Att en gammal Transalp kunde vara det överraskade.

Jomen, så är ju Rävens GS från Småland.:):)

räven
2014-06-16, 20:47
Jomen, så är ju Rävens GS från Småland.:):)

Sant, kan gasa ganska friskt innan den tar 0,5

Ove
2014-06-16, 22:26
Sant, kan gasa ganska friskt innan den tar 0,5

:o På min runda började jag nog lugnt och fint men allteftersom den blev längre och klockan gick med tid att passa så blev det mera gasa och mycket på små växlar så jag får vara helt nöjd med min halvlitersnotering. :cool:

Kanske vore bra med GPS så man körde rakt på målet(hemifrån till hem :p)

Intruder
2014-06-16, 22:56
Har lärt mej att förbrukningen inte går o läsa av ;-)
Mina hojar drae nästan alltid 0.5 - 0.7 pga gasrullen ! obs mer åt de högre ;-)
Damen har kört den på 0,4 !!! Hur vet jag inte

Olle Å
2014-06-17, 16:07
Har lärt mej att förbrukningen inte går o läsa av ;-)
Mina hojar drae nästan alltid 0.5 - 0.7 pga gasrullen ! obs mer åt de högre ;-)
Damen har kört den på 0,4 !!! Hur vet jag inte

Visst kan man komma tillrätta med bensinförbrukningen som en gumma sa. Jag tankar alltid för hundra kronor, så jag märker inte att det blivit dyrare.

Intruder
2014-06-17, 23:00
Olle ungefär så jag tänker ! ;-)
Det är en hobby så brukar det kosta lite mer ;-)

jrutgers
2014-06-18, 09:47
Eftersom Hoj, hojen, hojarna alltid är exkluderade i hushållskassan spelar det ingen större roll om det kostar lite :-)
Hä bar å åk å uppdatera hoj samt den personliga utrustningen efter behov…


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Ove
2014-06-18, 22:26
Eftersom det är midsommaraftonsafton i morgon och många slutar tidigare på ev. jobb så vill jag redan nu önska Glad Midsommar! :banana:

Ove
2014-06-18, 22:32
Beställt nya däck till kromfjollan Greta idag. Framdäcket 7 år gammalt och ser närmast nytt ut, bakdäcket är bara hälften så gammalt och fullständigt utslitet? Hur går det till att det inte blir mil på mätaren och bakdäcket tar slut på en hoj som nästan aldrig körs? Är det mössen som käkar upp dom eller är det någon som smygburnar i garaget? :hmmmm2:

erikn
2014-06-19, 00:23
Antar att det är ditt garage som de här grabbarna utgår från, och att en av hojarna är Greta. De sliter däck...

4MScQYnwnPg

Ove
2014-06-19, 10:50
Antar att det är ditt garage som de här grabbarna utgår från, och att en av hojarna är Greta. De sliter däck...

:confused: Fy tusan va buller och rök! Vore bättre om dom tagit det lite lugnt och tittat på vägrenarna t.ex. Nej Greta var inte med där, hon väsnas tyst. ;)

Ove
2014-06-22, 07:48
:) Så var Midsommaren över och vi, hustrun och jag, är hemma igen efter att ha varit på rymmen från koackande grodor och sånt.

Vi var i Värmland och bodde på Sahlströmsgården i Utterbyn norr om Torsby. Halvpension 2 nätter. Väldigt fin miljö och framför allt lugnt. Maten var mycket bra och jag fick en del nytt att fundera på på tallriken. Inte billigt - men prisvärt!

En del kuskande runt i Värmland på Midsommar afton gav inte så mycket för STÄNGT gällde på dom ställen vi ville besöka. Men i Gunnarskogs kyrka var det öppet på midsommarnatten med fin musik av bästa klass som det brukar vara. I går morse lämnade vi Torsby efter frukost och drog österut för att hitta ett bra lunchstopp. Grythyttan och matens hus - STÄNGT. Loka brunns restaurang - fullsatt. Allt annat vi försökte med var STÄNGT tills vi kom till Sjötorp där vi tog en korv i grillen.

Bil gällde så vädret spelade ingen roll men de få småskurar som vi körde igenom hade inte gjort något om vi hojat. Men det har varit kallt och det är det idag också och nu blåser det också så hojarna får vila idag liksom husse.. ;)

Olle Å
2014-06-22, 09:20
Något grodhoppande blev det inte för min hälsporre protesterade. Tog i stället en liten tur och skådade på andra hoppande människor. Besökte bla. Liljedal som hade en mycket stor mängd glada midsommarfirare nere vid bryggan. många hade tagit sin båt dit. Det var en blandning av både segel och motorbåtar av varierande storlek. Borgvik hade som vanligt dragit en stor publik och även dit hade en stor samling båtat anlänt. Tyvärr lite blåsigt här också, men inget regn.:):)

räven
2014-06-22, 18:12
Midsommar för mig har nästan alltid varit att vara med att fixa Mc träff. 65 besökande i år, en del att fixa. Kul att träffa massa hojvänner.

Olle Å
2014-06-23, 09:53
Alltid trevligt att träffa gamla bekanta.
Själv tog jag en tur till Håverud med min dotterson bakpå. Han gillade verkligen de krokiga tvägarna när det svängde häftigt. Brudfjällsvägen går ju i diverse slingerbultar.:):)

wbr
2014-06-23, 10:08
...Själv tog jag en tur till Håverud med min dotterson bakpå. Han gillade verkligen de krokiga tvägarna när det svängde häftigt. Brudfjällsvägen går ju i diverse slingerbultar.:):)

Gillar också Dalsland, drog förr husvagn i 20 år det blev ofta genom Dalsland hit o dit. Nu återkommer jag då och då på hoj. 14-15 juni var vi en gäng från SMC Göteborgsgruppen som kryssade oss upp till Lennartsfors för övernattning och sedan kors och tvärs söder ut igen. Riktigt kul var det...:)

Olle Å
2014-06-23, 20:06
Gillar också Dalsland, drog förr husvagn i 20 år det blev ofta genom Dalsland hit o dit. Nu återkommer jag då och då på hoj. 14-15 juni var vi en gäng från SMC Göteborgsgruppen som kryssade oss upp till Lennartsfors för övernattning och sedan kors och tvärs söder ut igen. Riktigt kul var det...:)

Kör ni bara asfalt? Eller även lite grus?:)

Ove
2014-06-23, 23:30
:cool: Puh! Skönt att helgen är över så man kunnat fira Måndag!

En full dag. Började med att ta med kaffekorg för att hämta inackorderingen för hela 2½dag - dotterns hund. Blev en tur till munkängarna på Kinnekulle för fikapaus, sedan hem med djuret. Promenerar hunden på byn och passerar frissan som rycker in mig och sätter mig i en stol och klipper av mig håret efter att bundit jycken vid en stolpe. Hon tycke att jag var ovanligt ful, så det var dags... :rolleyes:

På hemvägen från kullen var jag inne på Lidl och handlade korv och ost och eftersom det fanns hemma fick några gamla kompisar frågan om dom ville smaka. Efter en kväll i trevligt sällskap är jag nu trött och något yr så jag säger God Natt på er alla. :knuddel:

wbr
2014-06-23, 23:54
Kör ni bara asfalt? Eller även lite grus?:)

Ibland gör de en grusgrupp parallellt om sådana hojåkare kommer och så vill. Denna gången var det bara asfalt, men vi hamnade väster om St Le i långa vägarbete och det var inte grus, det var sprängsten, f ö var det underbara krokiga, backiga asfalterade skogiga vägar.:)
När jag åker själv blir det ofta bitvis grusvägar, eftersom jag är nyfiken och mycket för att utforska de olika strecken på kartan.

Ove
2014-06-24, 16:58
:D Nu har jag satt nya däck på Greta! Avon, för äventyrshoj. Nu har jag alltså bättre grusdäck på landsvägshojen än vad jag har på offroddarn - får se till att justera detta när jag ska byta på Sigrid i sinom tid.... :rolleyes:

räven
2014-06-24, 20:25
:D Nu har jag satt nya däck på Greta! Avon, för äventyrshoj. Nu har jag alltså bättre grusdäck på landsvägshojen än vad jag har på offroddarn - får se till att justera detta när jag ska byta på Sigrid i sinom tid.... :rolleyes:

Jag är tvärtom, Pilot Road 4 på äventyrshoj.

Ove
2014-06-25, 11:05
Jag är tvärtom, Pilot Road 4 på äventyrshoj.

:rolleyes: Mina heter Distanzia, med Z som i danzband.

räven
2014-06-25, 20:00
:rolleyes: Mina heter Distanzia, med Z som i danzband.

Grand Distanzia betyder långt hemifrån

wbr
2014-06-26, 12:54
:rolleyes: .

Ove något helt annat - finns det ett skogsområde i närheten av dig som kallas "Gröna stigen"? Var i så fall?

Ove
2014-06-26, 18:16
Ove något helt annat - finns det ett skogsområde i närheten av dig som kallas "Gröna stigen"? Var i så fall?

Vet ej men jag har svarat i PM.

räven
2014-06-26, 21:42
Nya däck provkörda, Först i sol, sen åskregn å minst två cm hagel på vägen.

Ove
2014-06-28, 10:12
:) Lena, fru GeCe, var på heldagsbesök i går. Vi var på Kållandsö och besökte Läckö slott och när vi kom ut därifrån regnade det friskt och vi blev blöta. :eek:

Hade tänkt åka och ta en lunch på någon gård utanför Lidköping men plötsligt passade det bättre med Spikens fiskeläge och fiskbuffé istället. Tänker på att Räven skulle varit med i fiskfrossan, dock saknades kokt torsk på bordet. Istället fanns det gravad gädda, gös, lax och rökt lax, inlagd strömming(vid Vänern?) och en massa annat. Jag fick pga övermättnad hoppa över sista 1/4-delen av bordet så det får bli återbesök vid lämpligt tillfälle.

Kvällen bjöd på Kammarmusiksfestival i Mariestads Domkyrka mad bl.a Staffan Scheja och fler andra musiker i världsklass. Den lokala stråkorkestern var riktigt bra och jag beklagar att jag aldrig hör dom förut.

Lena ringde nyss och berättade att hon kommit hem i god ordning i natt.

Röjkvist
2014-06-28, 11:17
Idag påbörjar vi och 3 par till vår semesterresa till Moseldalen och vidare till Prag.
Regnar gör det redan men man har varit med förut så det kan bara bli bättre, eller?

räven
2014-06-28, 12:01
Första delen av sommaren varit ganska regnig. Hoppas på bättring. Nåja hojkläderna är täta, men trevligare utan regn.

Ove
2014-06-28, 17:24
Första delen av sommaren varit ganska regnig. Hoppas på bättring. Nåja hojkläderna är täta, men trevligare utan regn.

:D I mitt område har det varit lokal öken. Gräsmattorna har torkat till stickigt damm - men sen igår regnar det och det behövs. Ifrån att varit gula med enstaka gröna fläckar har gräsmattorna bytt till grönt med gula fläckar där gräset inte tagit sig än. Det enda som har växt är rotskott av syren och rosjävlar som är riktigt ettertaggiga. :mad:

Inomhusaktiviteter idag. Regnar det i morgon också så skall jag nog baka för det kan ju bära till att bli varmt igen och då kan man ju inte stå inne i värmen med ugnen på 225 grader. :rolleyes:

Olle Å
2014-06-28, 19:37
:D I mitt område har det varit lokal öken. Gräsmattorna har torkat till stickigt damm - men sen igår regnar det och det behövs. Ifrån att varit gula med enstaka gröna fläckar har gräsmattorna bytt till grönt med gula fläckar där gräset inte tagit sig än. Det enda som har växt är rotskott av syren och rosjävlar som är riktigt ettertaggiga. :mad:

Inomhusaktiviteter idag. Regnar det i morgon också så skall jag nog baka för det kan ju bära till att bli varmt igen och då kan man ju inte stå inne i värmen med ugnen på 225 grader. :rolleyes:

Ja, vi har ju lite olika aktiviteter. Håller på att byta bromsar på traktorn utomhus, så jag har fått införskaffa en presening eftersom garaget är för litet.
Tänkte åka en lien sväng i går, men då startade inte lillhojen. Ingen gnista Jäklar!!!!!!!!!!!:mad::mad:

Ove
2014-07-04, 08:16
Jag bytte ju däck på Greta och körde till besiktningen i förrgår. Kollade ytn på däcken vid monteringen och dom kändes nya men inte hala av släppmedel. Körde till besiktningen i lagom styrfart (:rolleyes: ) och tog det lugnt i rondellen med tanke på nya däck, lade ner bara ca 30 grader, ändå fick jag ett tydligt framhjulssläpp. Det ordnade sig för det gled bara iväg, kanske 10 -15 cm ur spår, men ändå tydligt. Kollade framdäcket medan jag väntade på min tur och såg en smal blank rand i mönskerkanterna - olja! Tydligen räckte värmen till för att väcka formoljan till liv och centrifugerade ut den till slitytan och då blev det halt. Det blir att köra några mil grusväg för att få bort släppmedlet innan jag vill ta med passagerare på den hojen. Bakdäcket släppte ingen olja för jag hade gjort några riv i grus innan jag for iväg, men det är svårt att göra med framdäcket. :rolleyes:

Olle Å
2014-07-04, 09:17
Jag bytte ju däck på Greta och körde till besiktningen i förrgår. Kollade ytn på däcken vid monteringen och dom kändes nya men inte hala av släppmedel. Körde till besiktningen i lagom styrfart (:rolleyes: ) och tog det lugnt i rondellen med tanke på nya däck, lade ner bara ca 30 grader, ändå fick jag ett tydligt framhjulssläpp. Det ordnade sig för det gled bara iväg, kanske 10 -15 cm ur spår, men ändå tydligt. Kollade framdäcket medan jag väntade på min tur och såg en smal blank rand i mönskerkanterna - olja! Tydligen räckte värmen till för att väcka formoljan till liv och centrifugerade ut den till slitytan och då blev det halt. Det blir att köra några mil grusväg för att få bort släppmedlet innan jag vill ta med passagerare på den hojen. Bakdäcket släppte ingen olja för jag hade gjort några riv i grus innan jag for iväg, men det är svårt att göra med framdäcket. :rolleyes:

Jo visst måste alla tänka sig för som monterat nya däck på hojen. Jag har själv blivit rekommenderad 4-5 mil grus för att rugga upp ytan och få bort ev. släppmedel.:):)
Det finns nog många som med nya däck farit iväg och fått en upplevelse i första rondellen de kommit till.:eek:

Ove
2014-07-06, 16:51
:) Jag är glad för att jag tog mig en runda med början på morgonen medan det fortfarande var hyggligt svalt. Sista milen innan jag kom hem kändes det att nu blir det hett idag, och det blev det! Termometern står på 27 i skuggan men det känns betydligt varmare än så så att det kommer säkert att bli åska. Ut och köra är inte att tänka på för då blir det som att sätta på en fläkt i bastun = ännu varmare... :eek:

räven
2014-07-07, 17:21
+30 för 60+

Ove
2014-07-08, 15:46
+30 för 60+

:p Perfekt arbetsväder 06.00 till 08.00, sen är det för varmt. Men varför ska man jobba mer än 1/4-tid? Det är ju sommar...

Köra vadhelst som kan köras får avstås under dom hetaste timmarna men en tur på morgon eller kväll är inte fel om tiden medger, siestorna tar sin tid. :rolleyes:

räven
2014-07-08, 17:41
:p Perfekt arbetsväder 06.00 till 08.00, sen är det för varmt. Men varför ska man jobba mer än 1/4-tid? Det är ju sommar...

Köra vadhelst som kan köras får avstås under dom hetaste timmarna men en tur på morgon eller kväll är inte fel om tiden medger, siestorna tar sin tid. :rolleyes:

14,45 badade jag i en liten sjö som heter Stampen. Va lite jobbigt att ta på hojkläderna efter svalkan i sjön.

Ove
2014-07-15, 11:27
:cool: Tog en liten morgontur för att hinna hem innan värmen skulle sätta in med full kraft, men det blev regn istället. Jo jag hann hem före regnet också. :)

Mitt ärende var att inhandla en jordad stickpropp för drängen Gustav hade lyckats med att klippa av sin egen sladd till laddstation, så nu har den fått rätt längd för att inte hänga ner på backen. Som vanligt blev det några extra svängar medan jag väntade på att butiken skulle öppna och jag körde bl.a. förbi den nya biogasanläggningen som spred en doft av kossebajs och ensilage omkring sig. På ett annat ställe luktade det sillalake från ett nyss rödfärgat hus.

Grus är spritt både med och utan skyltning lite varstans, som vanligt i mina trakter. Ska skicka en rapport om detta men se upp om ni kör i området.

räven
2014-07-15, 19:53
Tänkte kör minsta möjliga vägar västerut å se om jag hittar Vilse. Kan ta ett par dagar.

Ove
2014-07-16, 19:40
Tänkte kör minsta möjliga vägar västerut å se om jag hittar Vilse. Kan ta ett par dagar.

:) Jo när man hittat Vilse kan det ta en stund att hitta hem. Ha en go tur! :)

Tog mig en tur i morse till olycksplatsen i Götene där en MC;ist dog igår efter att vurpat när han väjde för en bil som körde ut på E20. Anade ett långt, smalt, svart spår lite snett ute på mitten av vägen. Vet inte om det finns något samband, men om det kom från olyckan så har han troligen låst bakhjulet med dödlig vurpa som resultat.

Åkte upp till Bredsäters kyrka där jag satt i tystnaden och funderade på livet och dess förgänglighet....

LowTech
2014-07-16, 20:00
Återkom frän vårt östra grannland efter en pliktresa till tjocka släkten..Med bil.
Ett par reflektioner.
När vi körde av färjan stod det TRE poliser och kollade nykterhet..
Är inte det rent slöseri med polisresurser? Måste finnas sämre folk till sånt.
Hur lång kan utbildningstiden på alkotesten vara ?
Tre timmar?? Fyra?
Polisen vill tydligen inte släppa ifrån sig det glassjobbet till nån annan..
En annan kul sak.
I Finland finns det synbarligen många som har customhojar och det är de som finns ute på landsvägarna!
Sporthojarna då?
Dem hittar man i stan..
Bakvänt tycker jag.

Intruder
2014-07-16, 22:42
Nja sporthojar gillar fart o böterna går inte av för hackor där ;-)

Ove
2014-07-17, 06:41
:) Susie och Tomas, våra unga vänner från ostkusten som vi träffade för ett par år sen, är i Askersund några dagar. Ska försöka träffa dom och köra en sväng. :)

Olle Å
2014-07-17, 18:47
:) Susie och Tomas, våra unga vänner från ostkusten som vi träffade för ett par år sen, är i Askersund några dagar. Ska försöka träffa dom och köra en sväng. :)

Om du träffar dem, så lovade jag vid det tillfället att guda dem i Värmland när det passar.
Hälsa dem.:):):)

Ove
2014-07-17, 23:26
Om du träffar dem, så lovade jag vid det tillfället att guda dem i Värmland när det passar.
Hälsa dem.:):):)

:( Sorry, dom fick bråttom hem, avbröt resan men återkommer. Vi får väl lägga upp en färdplan för dom.

räven
2014-07-19, 14:11
Nytt rekord, 7 tim å 100 arp, mellan Osby å Helsingborg

Ove
2014-07-25, 19:24
Nytt rekord, 7 tim å 100 arp, mellan Osby å Helsingborg

:confused: Hmm? vad är "arp" Typ Alnarp, Slutarp, eller är det några andra arp?

Körning på min bana blir med lilla byrackan och skyddsutrustning a'la Thailand. :o Mest blir det kylskåpet som gäller vid förflyttning för värmen är rent oliiiidlig. Lustigt egentligen för bilen sitter man inte gärna i annars, men nu vill man inte gå ur den.

Nåja, det rättar väl till sig och blir skönare fram i Augusti - September. ;)

räven
2014-07-26, 09:37
Värmeböljan gör att man söker skugga. Hojturerna får bli på sena kvällen. I skymningen kommer dom vilda djuren ut på hojvägarna. En grävling rann över vägen. Tror inte man klarade krock med en sån ?

Olle Å
2014-07-27, 10:10
Värmeböljan gör att man söker skugga. Hojturerna får bli på sena kvällen. I skymningen kommer dom vilda djuren ut på hojvägarna. En grävling rann över vägen. Tror inte man klarade krock med en sån ?

Kan vara farligt på kvällarna, som du säger. Här har vi ju både rådjur och älg, men du har väl i stället en massa vildsvin.:eek:
Dom har vi bara 3 mil härifrån, så det är väl bara en tidsfråga. Vargspillning några hundra meter hemmifrån gör väl att man funderar på nötkreaturen som går på bete.:mad::mad:

Ove
2014-07-31, 09:47
:) Vilken skön dag! Jag har haft en tröja på mig på morgonen och det var ett tag sen. Kanske dags att plocka fram en hoj ur skåpet och köra lite mer än bara laddningsrunda nu när värmen lanat av lite grann?

Det märks på väg och kanal att sommaren snart är över för det har blivit betydligt lugnare. Sensommaren brukar vara fin så vi kan säkert hoppas på många fina dagar ännu så än är det tid att samla mil om man vill och kan. Sommaruppehållet har varit ovanligt långt för min del så jag får väl försöka köra ikapp... :rolleyes: