Här sitter jag i traktorn i skogen å skotar ut en första galring. Bra vinterterapi som kan inbringa några tankningar till våren. Så har man koll på det där OSet i lurarna eller lyss på gamla låtar på Gold fm. Vintern har väl knappast varit, eller ?
Utskriftsvy
Här sitter jag i traktorn i skogen å skotar ut en första galring. Bra vinterterapi som kan inbringa några tankningar till våren. Så har man koll på det där OSet i lurarna eller lyss på gamla låtar på Gold fm. Vintern har väl knappast varit, eller ?
:) Ska också aptera i 30cm längder i morgon och skotaren har ett hjul - skotkärra. Jag har en björstam som håller dubbla svärdlängden bakom huset som ska bärgas till ved. :cool:
OS-konståkningen var på en kanal som fattas hos mig så det sket sig, det övriga kvittar för min del. Blir väl att glo på någon repris i väntan på natten. :p
:hmmmm2: Tänk om jag hade jakträtt bakom uthuset, då skulle jag slippa gå till skogs för älgjakt. Det har alltså varit älgar i björkriser efter björken jag fällde i början på veckan. Lekatt har jag också - i garaget och det är bra för då finns det inga möss där. :)
Tittade in i garaget och där jag såg rumpan på Sigrid, den var inte blankare än när jag ställde in i höstas. :rolleyes: Det är nog dags att ta ut och starta upp snart för en laddningsrunda. Varken jag eller hojarna gillar det här ständiga mildvädret för det blir fuktigt och batterierna har en större benägenhet att ladda ur.
Mildvädret har dock fördelen att jag kan vara ute och jobba en del även om jag blir imponerad av hur trött man kan bli med det lilla resultat man åstadkommer. Jag känner att jag fått lite nya muskler - "Det gör ont när kroppar brister" (fritt efter Karin Boye) :rolleyes:
Ja, vi har lite olika sysslor nu när vädret är milt. Själv håller jag på att köra in en 3-årig nordsvensk häst. Har haft många trevliga hästar genom åren, men tycker nog att den nordsvenska brukshästen är den trevligaste att ha att göra med. Man kan ju ha den till det mesta. Man kan ju köra den nästan varsomhelst om man har rätt vagn, man kan rida den nästan överallt. vill man tävla med den, så finns det en hel del olika former för det. Nu får man ju inte jämföra tävlingsprestationer på hög nivå anpassade för fullblod och liknande med nordsvensken. Man kan nog säga att den hästen är den ultimata familjehästen förutsatt att den får rätt uppfostran från början.
Skall väl ta någon tur med hojen någon dag, så att vi inte rostar ihop totalt för denna fuktiga vinter är snäll mot rosten, som verkligen trivs.:D:D
Själv håller jag på med skogsarbete. Väderförhållandet är inte bästa, blött å kladdigt.
:D Jo jag vet och har provat! Den vita som jag ställde frågan "Var har du Olle? Hästen tittar sig omkring tankfullt - tittar mig i ögonen, lägger huvet lite på sned och skakar på det. Klarare besked kunde jag inte få - Du var inte hemma men och hade inte talat om vart du tog vägen. :cool: Bara att hänga ditt kvarglömda ryggskydd på trappräcker och ringa efteråt. :cool:
Jag har ingen nytta av häst i skogen. Jag hittar inte "Hamlen"
:hmmmm2: "Råttfångaren från Hameln" heter väl en saga? Då stavas nog släden med 2 m som i 2 medar..
Det regnar så slädföre är det inte. Bättre att hitta på något annat. Kanske göra en almanacka som är på gång i annan tråd, men med oss som förekommer i 60+ tråden. Conny har ju redan börjat. Hur det nu är så har vi gamla gubbar lite intressantare anatomi, med bilringar, skrynkelhud, arhrosknän osv, än dom där trådsmala modellerna som ser så likadana ut så dom måste åma sig för att kunna skiljas åt. Om inte annat kanske man kan locka till skratt. :rolleyes:
:hmmmm2: April, smålänning i Helly-Hansen kallingar med en GS och ett gäng tranor i bakgrunden?
Sångsvanarna har börjat visa sig vid Tysslingen. Tidigt i år så jag väntar på att det blir lite stabilare vårväder innan jag startar upp om det inte är någon mer som vill åka och titta fågel.
Jag räknar med att ha en månad kvar med min vinterterapi
Har börjat med en terapi som kan räcka länge. Håller ju på att köra in en unghäst.
Mamman till honom har blivit väldigt skrämd vid inkörningsförsök som unghäst, så nu ska vi försöka få henne inkörd oxå. Vi har kört in många hästar tidigare, men hon kommer att bli mycket svår.
Blir det några grader varmt så kommer jag att ta ut hojen på en tur. Blir väl antagligen en tur neråt Dalsland i så fall.:):):)
:hmmmm2: Min vinterterapi med vårveden brukar bli klar borti oktober. Just nu brottas jag med klampar som jag rullar upp på klyven efter att ha byggt väg upp men mindre bitar. En 1/2 sån bit ger en full skottkärra färdigkluvet! Sedan ska den läggas i häs för torkning innan den kommer in i vedskjulet. Mycke plock med vedpinnarna. :)
Verkar roligare att tämja hästar - bara det att jag är skiträdd för dom.. :eek:
Mina pinnar är tre meter långa som ska ut från skogen till en välta
:hmmmm2: Med tanke på hur det låter omkring hästarna, ibland bullrar dom som glidare i fjärran, så måste dom producera en hel del metangas och den skulle kunna driva en liten motor.
Problemet är väl att samla gasen så att den kan användas när det är behov - och då menar jag inte hästens... :rolleyes: :hmmmm2:
:) Lilla barnbarnet fyller 3 år idag! Säg inget - men hon ska få en cykel. ;)
Det finns jättefina batteri skotrar...
Behövs inte, med den energi som hn själv producerar! :D
Kanske det som vi i framtiden får driva våra fordon på. Skatten på bensin och diesel är på gång att höjas ett steg igen. Kanske blir så att metanet får puttra 2 ggr? :rolleyes:
Hoppas på samma. Smältande snö täcker nu mitt arbetsområde så inget blir gjort...Citat:
Tyvärr en del nyfallen snö här, men på söndag blir det säkert en tur.
Idag när jag hämtade in tidningen hörde och såg jag ett sträck med sångsvanar som övernattat vid sjön och sträckte norrut, förmodligen med kurs mot Tysslingen. Svanar har varit på plats där någon vecka redan men detta var det första sträcket som jag sett. :)
:hmmmm2: Tidigt egentligen, men kanske vad vi kan förvänta oss med global uppvärmning som driver på. Torrt ökenklimat är väl inte vad vi kan vänta oss här men det är en del företeelser som är annorlunda mot vad man är van.
Fåglarna har nog vårkänslor. Skräniga V formationer passerar småland. Själv har jag någon vecka kvar på vinterjobbet. Börja längta efter att bli luffare igen. Köra dit jag vill å njuta av friheten att se vart mitt nattläger blir.
Igår var det sydlig vind. Samma vind i sommar enligt praktikan
:) Fick en trevlig påhälsning idag - Olle ville ut och köra en runda. Eftersom han bara har 30 mil fram och tillbax så tog vi en runda i omgivningarna efer maten.
Noterade ett par sträck med gäss medan vi körde - våren är här!
Hojen min startade efter 5 - 10 sekunder på startknappen. Senaste jag körde var väl i Oktober.. :cool:
:hmmmm2: Kan vara sant, men regn, blåst och översvämningar är också något som hör till. Jag tycker att det blivit vardag med jordskred och bortspolade vägar, något man förr verkligen tog som nyheter när det hände. Regnsomrar när man vill ha tak på hojen eller måste köra i våtdräkt vill jag INTE ha. :(
Tjäle ca. 5 cm på öppen mark i halvskugga i mina trakter. I skog och solläge är den borta. Krokusen börjar blomma.
Vägarna verkar ha klarat sig ganska bra, guppar och far som det gjorde hela förra säsongen. Underhållet av väg är ju ett kapitel för sig, tur att man har offroadfjädring, allt annat skulle vara en plåga. :mad:
Håller med dig. Utan en riktig fjädring som offroadarna har, som dessutom är långslagig, är ju mycket av vägnätet svårkört en bra bit in på våren. Sedan har ju dessa hojar ofta lite grövre däcksmönster, så att även lite sand på vägen utgör inte någon större fara. En annan grej med dessa hojar är ju att om man skulle komma på ett vägavsnitt med en jäkla massa djupa potthål, så är det ju bara att ställa sig upp och låta hojen sköta det hela.:rock::rock::rock: