Sidan 372 av 548 FörstaFörsta ... 272322362370371372373374382422472 ... SistaSista
Resultat 3 711 till 3 720 av 5473

Ämne: 60+

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009

Vårtecken!

Idag när jag hämtade in tidningen hörde och såg jag ett sträck med sångsvanar som övernattat vid sjön och sträckte norrut, förmodligen med kurs mot Tysslingen. Svanar har varit på plats där någon vecka redan men detta var det första sträcket som jag sett.

Tidigt egentligen, men kanske vad vi kan förvänta oss med global uppvärmning som driver på. Torrt ökenklimat är väl inte vad vi kan vänta oss här men det är en del företeelser som är annorlunda mot vad man är van.
    Ove

Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007

Thumbs up

Fåglarna har nog vårkänslor. Skräniga V formationer passerar småland. Själv har jag någon vecka kvar på vinterjobbet. Börja längta efter att bli luffare igen. Köra dit jag vill å njuta av friheten att se vart mitt nattläger blir.
    Jan

Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Igår var det sydlig vind. Samma vind i sommar enligt praktikan

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av Röjkvist Visa inlägg
    Igår var det sydlig vind. Samma vind i sommar enligt praktikan
    Försökte läsa i praktikan men jag började nog skolan 200 år för sent för att kunna tyda vad som stod där. Språket förändras!
    Ove

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Fick en trevlig påhälsning idag - Olle ville ut och köra en runda. Eftersom han bara har 30 mil fram och tillbax så tog vi en runda i omgivningarna efer maten.

Noterade ett par sträck med gäss medan vi körde - våren är här!

Hojen min startade efter 5 - 10 sekunder på startknappen. Senaste jag körde var väl i Oktober..
    Ove

Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Idag när jag hämtade in tidningen hörde och såg jag ett sträck med sångsvanar som övernattat vid sjön och sträckte norrut, förmodligen med kurs mot Tysslingen. Svanar har varit på plats där någon vecka redan men detta var det första sträcket som jag sett.

Tidigt egentligen, men kanske vad vi kan förvänta oss med global uppvärmning som driver på. Torrt ökenklimat är väl inte vad vi kan vänta oss här men det är en del företeelser som är annorlunda mot vad man är van.
    Lösningen är alltså enkel, mer växthusgaser så vi får sitta på hojen lite längre.
    2 veckor snö i December räcker gott!
    -------------------------------------------------------

"If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Lösningen är alltså enkel, mer växthusgaser så vi får sitta på hojen lite längre.
    2 veckor snö i December räcker gott!
    Kan vara sant, men regn, blåst och översvämningar är också något som hör till. Jag tycker att det blivit vardag med jordskred och bortspolade vägar, något man förr verkligen tog som nyheter när det hände. Regnsomrar när man vill ha tak på hojen eller måste köra i våtdräkt vill jag INTE ha.
    Ove

Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Kan vara sant, men regn, blåst och översvämningar är också något som hör till. Jag tycker att det blivit vardag med jordskred och bortspolade vägar, något man förr verkligen tog som nyheter när det hände. Regnsomrar när man vill ha tak på hojen eller måste köra i våtdräkt vill jag INTE ha.
    Som skogsbonde gillar jag tjälad mark på vintern
    Jan

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Som skogsbonde gillar jag tjälad mark på vintern
    Tjäle ca. 5 cm på öppen mark i halvskugga i mina trakter. I skog och solläge är den borta. Krokusen börjar blomma.
    Vägarna verkar ha klarat sig ganska bra, guppar och far som det gjorde hela förra säsongen. Underhållet av väg är ju ett kapitel för sig, tur att man har offroadfjädring, allt annat skulle vara en plåga.
    Ove

Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Tjäle ca. 5 cm på öppen mark i halvskugga i mina trakter. I skog och solläge är den borta. Krokusen börjar blomma.
    Vägarna verkar ha klarat sig ganska bra, guppar och far som det gjorde hela förra säsongen. Underhållet av väg är ju ett kapitel för sig, tur att man har offroadfjädring, allt annat skulle vara en plåga.
    Håller med dig. Utan en riktig fjädring som offroadarna har, som dessutom är långslagig, är ju mycket av vägnätet svårkört en bra bit in på våren. Sedan har ju dessa hojar ofta lite grövre däcksmönster, så att även lite sand på vägen utgör inte någon större fara. En annan grej med dessa hojar är ju att om man skulle komma på ett vägavsnitt med en jäkla massa djupa potthål, så är det ju bara att ställa sig upp och låta hojen sköta det hela.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •