Borde gå för att kohagarna saltas inte, men varning för fläckvis mycket svår halka.
:santaclaus: Ev. får han sätta hjul på medarna
Utskriftsvy
:hmmmm2: Ingen fara med kohalka för kossorna har slutat sina jordeliv som korv sen länge och är ersatta med får. Mjukt rullgrus är inte så farligt. Skulle vara intressant att se var jag skulle hamna bortom hagen. Finns fortfarande en liten del av världen att upptäcka. :D
Gjorde en 20milatur på diverse småvägar i södra Värmland och norra Dalsland i dag. Det regnade kraftigt i går kväll, så att nattens frost gjorde vägarna roliga att köra. Det tinade snart upp där solen kom åt och då blev det blött i stället.
Stannade till i Bengtsfors för att fylla på med lite energi. Undrar vad den hamburgaren var gjord av? Troligen av något som kasserats av Mcdonald.
Förra året vid den här tiden hade vi haft ett rejält snöväder och jag tror Skåne drabbades av ett mera rejält sådant.
Vi får ju vara tacksamma över att elräkningarna hålls nere än så länge. Visst kan det smälla till, men varje dag är ju en lättnad.
:santaclaus: undrar om det var han som smygkikade i skogen idag eller om det var en älgjägare
:) Ingen frost här för tillfället, men blåst!
Imorgon ska det jagas vildsvin. Ska bli intressant men det ska blåsa riktigt ordentligt. Ingen hit att sitta och frysa. :rolleyes:
:D Ingen fara - behöver inte jaga dreven för dom finns redan innanför kedjan. :D Men det gjorde inte svinen. Inte en gris i sikte men gott om spår och legor. Fyra älgar och ett antal ekorrar blev däremot oroliga men idag var det bara svin som gällde. :rolleyes:
:) Ser att strömmen kommit tillbaka i Linneryd. Denna gången klarade vi oss på mina trakter men det blåste omkring en del lösa saker. En del löv finns inte längre kvar men andra har kommit istället. Det jämnar alltid ut sig. :rolleyes:
Mycke åka är det men bara med bil. Ärenden, skjutsa, julluncher i förtid o.s.v. Den som var idag var den bästa - t.o.m. köttbullarna var riktigt hemgjorda. Annars brukar det vara nån avart från mamma Scan eller liknande.
Det vita som finns på gärdena är betande sångsvan i massor, ca. 150 st + några gäss som såg generade ut i sällskapet för dom försökte smyga in bakom en dikningsbrunn. Jag tycker att dom borde vara lååååååångt söderut vid det här laget. Även en del tranor har varit synliga dom senaste dagarna. Samma där - borde vara i Spanien vid det här laget. Blir nog en mild vinter om man ska tro pippina. :)
Tråkigt väder,Berits lillasyster å lite snöblandat regn.
:thumpdown: Usch ja! Kallt som skam att sitta en halvdag i skogen och det började blåsa och regna isvatten på slutet. Jagade både gris och älg idag men inte en klöv i skogen.
Dock lite framsteg. Förra gången såg jag bara en ekorre men idag hade jag sällskap av en rödräv, kanske 10 minuter. Han kom fram ur buskage på ca 50 meters håll och jag studerade honom först genom kikarsiktet. Men han kom allt närmare och tillslut funderade jag på om han skulle komma och hoppa upp i knät hos mig. Han stannade en liten bit ifrån mig och kollade in den fula varelsen som satt och glodde på honom, vände sen tillbaka en liten bit, pinkade på ett träd ungefär 10 -12 meter bort innan han nosade vidare in i skogen. :)
Jäklar vad jag blev frusen och jag fryser fortfarande. Skall krypa under täcket tidigt idag och hoppas att jag inte är förkyld imorgon. Ute blåser lillasystern så det hörs in så det är inte bara i Småland. Konstaterade att efter jag lämnade passet förra veckan har det gått omkull 3 trän nära där jag satt och frös den gången. :eek:
Nere i Vollsjö denna helg och besöker bla. en julmarknad. Skitväder med halv storm och regn. Fattar inte att folk kan vara bofasta här året runt.:(
Skall försöka åka lite hoj i veckan som kommer.
:santaclaus: han får nog svårt med slädföret här nere
Så nu har vi tagit in djuren,så man har lite vinterpyssel. Måste nog åka till lantmännen å köpa nya mockaskor.
:) Bruuuuuunt blir väl skitbra? :p
Äsch då! Avundas för tillfället din tillgång till en ladugård. Barndomsminnen när man gick in där på vintern och kossorna stog och mumsade på sitt hö eller bara låg och idisslade. Luktade gott och det var en lite fuktig värme av alla stora djur. :)
Nu är det bara svinkallt ute i en luft som flyttar sig med uppemot kulings hastighet. Snökorn som en föraning om vad som ska komma. Undrar om vi ska får mera storm - det har redan gått omkull en massa trän p.g.a. Berits härjning. Jag tog mig ner till sjön tidigare idag och fick täcka om en eka som hon, Berit, hade klätt av.
Hustru och frissa har synpunkter på mitt utseende så jag måste ta mig ut i mörkret och kylan om en stund. Fyfadderuttan! :mad:
Snön lyser vit på taken
GSar står å vilar i garagen
Tack för det. Jo jag hade väldigt trevligt. En tur på några mil med strålande sol nyfallen snö på granarna och lagom halkiga vägar.
Fin premiärtur, men lite ringrost i gashanden gör att det blev lite väl mycket vrid i utgången av kurvorna i början.
Skall komplettera med lite flera dubb mittpå däcket där de blivit slitna.
Elvärmen till sockor och handskar funkar bra. Visserligen var det bara 6-, men termostaten står på låg effekt nu.
:santaclaus: just nu är det slädföre, men.......
:o Lussemorgon..... och ingen Lucia för första gången på en massa år. Känns lite tomt. :o
Det kommer att bli en dag med en del aktivitet. Först kommer en kille för att montera den nya värmen typ luft/luft och sen en resa till Skövde. Kommer att bli heltid idag för sen ska vi lasta in alla prylar som vi plockat bort för attt värmegubben ska komma till. Jag har hittat grejer som jag inte sett på mer än 10 år. :rolleyes:
Kul med grejer som har varit försvunna och kommer fram igen. Gjorde en storstädning i garaget förra vintern och eftersom jag bott här i 35 år och har ett dubbelgarage som det inte ryms två bilar i, utan några hojar, så har det samlats en hel del bra att ha grejer.
Annars så kan man ju fundera om det skall bli vinter igen eller en blaskig årstid. Antingen kallt eller varmt. Som det är nu är det ju hopplöst med däckvalet på hojen. Får kanske skaffa en till och ha olika däcktyper på dem. Den ena med offroaddäck och den andra med dubb.
:banghead::banghead: Egentligen bra hojväder ..... i luften. Men på vägen är det annorlunda med osynlig halka av det värre slaget. Såg en man få ofrivillig fart nerför en svag lutning där asfalten bara såg lite fuktig ut. Han klarade sig kvar på benen men såg lite chockad ut. Själv letade jag gruskorn för att ta mig samma väg. Att plocka fram hoj i det läget är att be om marksyning. Bara att vänta på antingen eller .... :rolleyes:
:santaclaus: Men ..
Snart är det juli igen och snart är det juli igen
och strax därefter är det älgjakt .... :banana:
Totalt hopplöst just nu med däckvalet. Skall man köra nu så är ju kortdubbade däck bäst. kommer det snö som blir packad vill man ju ha lite längre dubb. Nackdelen med längre dubb är ju att de tar stryk på hårdfrusen bar grusväg och det blir lite av Bambi på hal is, på asfalten.
Älgjakt?? Blir det jakt av jägare eller???????????
:santaclaus: bara inte renarna blir skjutna före jul
:mad: Såja! Ordning på vädret igen. Blåser, regnar, skitigt och ibland halt på vägarna. M.a.o.: Allt är bara skit - lika bra att vara inne och elda en brasa eller två. :rolleyes: