Jag har blivit slåttergubbe denna vecka.
Utskriftsvy
Jag har blivit slåttergubbe denna vecka.
Fick stora problem med att hitta en bränslekran på Sukan och kom fram till att det finns ingen. :eek: Kanske har att göra med bränsleinsprutning och dito pump, troligtvis. Å andra sidan finns ingen reservtank heller men väl en bränslemätare.
Dock inget problem med solbrillorna! :cool:
:) Han gör så den räven. Här uppe i norr får man frost i skägget om man går ut på natten så här är blomstertiden över och idag började kören och julsångerna är redan på tal. :cool:
Nåja! Många sensommardagar kvar ännu innan Kung Bore ställer till det ordentligt. Och älg ska det skjutas. Undras om jag jag har en lämplig trehjulig jaktmotorcykel innan dess? :rolleyes:
Somliga måste offra sig för att landsbygden ska bli njutbar från hojen. Öppet landskap, välbetade hagmarker, njutning för bikers. Hög frisk luft, höstfärger. Kan man dra ut en älg med en sidovagnshoj tro? Nåja, hoppas på många goa höstamil.
Det är väl tur att det fortfarande finns några entusiaster kvar så att vi fortfarande har ett landskap. Här hos mig har det varit höst sedan midsommar och idag kröns det med inläggning på hospitalet. Det kommer väl att vara snöstorm och drivis när och om jag kommer därifrån.
Men drömma om bättre tider kan man ju! ;)
Bifogad fil 2271 Bifogad fil 2272
Hur skull det vara att anordna ett VÄSTRALLY för oss 60+ nästa vår?? Med en anmälningsavgift som går till en verkligt snygg 60+ varselväst för deltagarna. Följande rallyn kostar då ingenting förutom då för nya deltagare eftersom västen skall vara obligatorisk.
Då är ju idén borta med 60+. Antingen är man 60+ eller inte.
Jag antar att det blir vägval utifrån vad det kommer för hojar. Du har väl Värmland - Dalsland på dina fem fingrar så problemet är väl vilka vägar du ska välja. ;)
Hmm, vad är tanken? Ska alla ha 60+ väst? Fins det fler än 4 ?
:) Kyligt ikväll. Tog en liten runda på samhället förut men kan bara konstatera att nu är semestrarna över.
Tänt i kakelugn och köksspis. Kokat den första tomtegröten. Hustrun kom just in och nu ska det bli gröt och smörgås. Sen TV och kaffe i sinom tid. Har käkat ute idag pga bemärkelsedag. Hustrun tyckte att jag kunde övarraska med att betala :eek: !
Imorgon matlagning till nästa fylleri - sonen. Kommer att ta en bra stund men det gör inget, för tid har jag ju. :cool:
Vi lever i moderna tidevarv för det går numera att surfa med datorn från hospitalet via luften.
Säger som Ove, låter som ett trevligt initiativ om det inte blir för mycket dåliga grusvägar då jag tyvärr numera inte fixar att köra Ollroadhojar, bra grusvägar går dock hyfsat skapligt att köra på. Men saknar allt favohojen Transalpen.
Det är ju outforskade trakter det här för mig och nya vyer och vägar är alltid kul och är jag bara "redlös" så ska jag gärna försöka hänga på om det inte planeras alltför långa dagsetapper. :)
;D Kul att du kan hänga med från sängläget! :)
:eek: Olleroadvägar ska vi andra akta oss för! Där handlar det väl om att skogstraktorn har banat ett spår genom berg och moras, släpande på magen. Eller hur Olle?
Lugn och fin GeCe, det går nog att hitta vägar och mål som är intressanta för alla. :cool:
Har ägnat mig dag åt matlagning: 20 portioner Shepherds pie och 16 portioner Rumbledehumps. Eftersom jag inte gjort dessa skotska kreationer tidigare följde jag ritningen och hur i h***e man kan krångla till livet så till den milda grad? Köket liknar en krigszon. Nästa gång ska jag göra efter eget huvud för nu vet jag hur resultatet ska bli. :rolleyes:
Hojandet idag har varit ett par rundor till butik för att komplettera. Ett par mil bara, men jag tog iallafall av mig förklädet. :D
:confused: 20 +16? Undrar om det räcker till 26 peroner? Kanske .... vet man efteråt. ;)
" Kul att du kan hänga med från sängläget! "
Ja, det är en höjdare annars blev blir man ju ganska utestängd från omvärlden. Med den här möjligheten upplevs det mindre som en fängelsvistelse som det annars skulle göra.
:eek: Skogstraktor.....!! Det är ju präsis ingen Rysk krigsmaskin jag åker på så det blir nog till att hitta en traktor med enormt breda och mönsterbefriade däck om jag ska kunna hänga med.
Skämt åsido så tror jag Olle vänder sig till alla typer av hojförare för den här typen av utflykt. Det ska nog bra ett komma med vad som helst om vederbörande bara har åldern inne antar jag.
"Shepherds pie och Rumbledehumps." Låter godis det där när jag googlade för att kolla vad det var för något.
Vad tyckte försökskaninerna? ;)
:) Rustar för att frakta käket till domarna. Domen kommer att avkunnas i kväll men då har jag redan avvikit så jag blir iallafall inte stenad på plats.
Ska på visafton på hemmaplan efteråt med två grupper: Fria Tyglar där min "sångfröken" spelar piano, och visgruppen Salt som kommer från kusten nånstans. :)
Ska även försöka snika mig till några minuter för att få en titt på en rysshoj som står i grannskapet till sonen. :rolleyes:
Tanken var ju att släppa vägvalet helt till Ove eftersom han hittar i trakterna bäst. Jag kör ju på alla underlag , vilket alla ju inte kan eller vill. Tror ju att trakterna mellan sjöarna passar mycket bättre med närheten till mycket flera åkare än här i Värmland. Vi får väl spåna lite grann under vintern och kolla om det finns flera som vill ansluta sig till gruppen 60+. Annars så åker vi väl själva och har det trevligt.
Vi vill ju bara vara en grupp 60+ som träffas ibland för någon tur och ventilera lite av varje.
Aha...det är en samling musliner som utgör försökskaniner. Då kanske det är säkrast att ta ordentlig betäckning genom att inte vara närvarande. Du är klok som en uggla Ove!
Fasen också. :mad: nu missar jag ju "Fria Tyglar" som du gjort mig nyfiken på. Hade gärna offrat mig för en kvällstur med ett värmeskåp för att lyssna på dem eftersom du tidigare genom dina utsagelser gjort mig nyfiken på dem.
Du har tydligen en spännande dag framför dig med Rysshojen som pricken över i-et. Man vet ju aldrig, det kan ju vara fyndet du letar efter. God tur önskar jag dig inte minst med muslimerna! :)
:) Ove har näsa för det med "sexiga" ( kurviga ) vägar och hittar han i trakten så är jag övertygad om att det blir trevligt. Har ju min lilla Yamma som trivs när det kröker till. Funkar någorlunda på grusväg om jag sänker hastigheten så man hinner med att undvika de värsta potthålen och ojämnheterna pga fjädringen.
Vore ju trevligt annars om vi kunde få några till intresserade. Det skulle inte skada eftersom i en något större grupp brukar det ofta vara någon som av en eller annan anledning inte kan ställa upp. Vi ska ju heller inte glömma att vi har en Hang-around med sidovagnsmaskin som är på G som snart har åldern inne men han bor ju lite långt för en sådan här tur då han har ett arbete att sköta fortfarande om han inte vill göra sig ledig.
För min del överlämnar jag gärna spåningen till Ove med varm hand men är dock lite nyfiken på den där halvön som du talade om tidigare. Var det inte den söder om Säffle om jag inte minns fel, kommer inte namnet nu?
Den halvö jag tidigare nämnde heter Värmlands Näs och sträcker sig ca 4 mil rakt söder om Säffle i en trekant. Man klan åka ut på Näset på östra sidan vid Liljedal och Säffle liggger vid dess västra sida. Finns nästan inga höjder på Näset och ingen riktig sjö heller. En stor sankmark avvattnas av en å som rinner för ovanlighetens skull rakt norrut genom våtmarken Brosjön ut till Liljedalsviken. Själva Näset är ett utpräglat jordbruksområde med ganska stor djurhållning. Därför är ju landskapet ganska öppet. Jag ser fram mot att få guida en tur där.
Detta är en intresant idè, Kan nog fixa fler västar om det skulle efterfrågas. Nu ska det ätas kräftor.
Det där låter i mina ögon intressant för det låter som ett eldorado för birdies och djurliv. Några närmare studier över innehållet som kan bli för tidsödande en sådan här gång medges naturligt inte men en sväng att kolla läget med en liten guidning är ändå högst intressant inför framtiden. Det blir förhoppningsvis en säsong nästa år också och chans att återkomma för närmare utforskande med "tuben".
Inporterade sådana antar jag för några sådana varelser trivs väl inte på dina breddgarder där nere i södern.
Hoppas det smakade och blev en trevlig fest. Själv festade vi nyligen på färdigkokta Vätternkräftor för 206 kr/kg som smakade som flodkräftan vi fiskade i min ungdom gjorde. Värt veranda krona och man slapp både den tidsödande fiskningen och att ta livet att kräken genom att koka dem. :)
Bifogad fil 2274 ;D
Mina kräftor va Linnerydsjökräftor. Fiskat ma, lagt ut burar, vitjat tidigt på morgonen, kokt dom. Har verkligen jobbat för dom små köttbitarna under skalet
:) Trots mina år Värmland har jag bara varit ute på Näset någon enstaka gång. Det vore fint att ta en heldag och bara flytta sig från plats till plats, titta och f.f.a. lyssna när fåglarna bråkar om partners och revir på våren. Gärna en tur dit med ornitologiska kunskaper och kikare försedda kamrater :)
Dit Värmlandsnäs pekar åt finner man Kållandsö som har en annan karaktär och har en del att bjuda på när det gäller intressant vägdragning och där finns även Läckö slott och en del annat intressant. Jag har ju dragit 60+;arna några rundor genom Skaraborg men några vägar har jag väl kvar. Funderar lite. :rolleyes:Citat:
Citat Olle: Tanken var ju att släppa vägvalet helt till Ove eftersom han hittar i trakterna bäst. Jag kör ju på alla underlag , vilket alla ju inte kan eller vill. Tror ju att trakterna mellan sjöarna passar mycket bättre med närheten till mycket flera åkare än här i Värmland. Vi får väl spåna lite grann under vintern och kolla om det finns flera som vill ansluta sig till gruppen 60+. Annars så åker vi väl själva och har det trevligt.
Vi vill ju bara vara en grupp 60+ som träffas ibland för någon tur och ventilera lite av varje.
:) Kanske det roligaste ändå vore om det kom en ny stjärna och ville visa sitt hemmarevir. Det finns ju faktiskt en massa ställen där vi aldrig satt vårt hjul tidigare och 60+;are finns ju massvis. Hoppas på att någon hör av sig. Vore kul att nöta spår i ny asfalt. :D :cool:
När det gäller fågellivet, så har ju Brosjön utanför Säffle några fågeltorn uppbyggda och ganska lätt tillgängliga från vägen.
:) Kom att tänka på "horsagök", har jag inte hört sen jag var barn. Finns dom där? Ett annat namn på dom är enkelbeckasin. Det är när dom spelflyger på våren som dom vid dykning får snurr på fjädrarna och det låter väldigt speciellt. :) Storspov, lom och några till vill jag lyssna på innan örona ramlar av. :rolleyes:
Enkelbeckasin skulle jag väl kunna tänka mig man skulle kunna höra vid Vargavidderna i vår närhet här.
Storspov, lom och några till finns vid våran stuga i Berslagen om du tarvar att följa med dit någon gång även om de säkert finns även de vid Vargaviddrna. Beckasin har jag bestämt för mig vi haft vid stugan också någon säsong.
Kunde inte hålla mig i em. då jag inte kört hoj på säkert 3 veckor nu att åkte ut och kollade efter lite rovfågel och hittade Ormvråk och en brun Kärrhök som jag nästan var nära att krocka med. Men det är mycket skickliga flygare det där så fågeln hade säkert klarat sig även om jag kört lite fortare än jag gjorde. Kom ju hem från USÖ igår lite tidigare innan behandlingen var slutförd på em. och fick förtroendet att slutföra den på egen hand hemma med lite sprutor och medikamenter i ett par dagar eftersom det gått så bra utan komplikationer och jag visat nu i en lång period att jag fixar sprutorna på egen hand.
Eftersom du är skrivande här så antar jag att du fick godkänt för maten och slapp bli stenad av de fundamentalistiska muslimerna. Grattis! :)
:) Skönt att du är ute från inrättningen, villkorligt frigiven med anmälningsplikt och sprutor, men ändå. :) ;)
Vi har en del fågel att skåda och jag funderar alltmer på att lägga ett bud på en speciell ryss. Går väl att justera kulsprutefäste till kikarfundament? Kaumoflagenät över så blir det ett mobilt gömsle med tendens till komfort. :D
:confused: Matkritikerna är nog inte muslimer men fundamentalister är som dom är oavsett religion, kristna, hinduer, judar, ... you name it? Alla har dom gemensamt att dom kan väldigt lite om sin religions andemening och läser sina skrifter som fan läser bibeln. :rolleyes:
:D Glömde: Vi har haft en del duvproblem. Dom har bosatt sig under ett utsprång på "fel" tak och vi har grubblat länge. Skjuta i samhället är inte att tänka på fast det vore helt klart det effektivaste. Jaktbrott kallas det och straffas hårt. :eek:
Fick en idé igår och målade ett troll med stora gula ögon på en pappbit och tejpade fast lite luffarslöjd på baksidan. Sen var det bara att få det på plats. hade en plan att anända min långa grensåg, funkade inte, fattades ett par meter? Trappstege, fattas bara en meter. Skam den som ger sig tänkte jag och förlängde sågskaftet med en piassavakvast och nådde precis upp.
Duvorna hade jag skrämt ut innan jag började manövern och när dom kom tillbaka ryggade dom i flykten så dom nästan störtade. Satte sig på taket och muttrade(inte kuttrade) några timmar men efter att försökt flyga in några gånger försvann dom. :p
:confused: Jaha....Duvorna är borta men nu sitter det ett troll i öppningen och stirrar ilsket på allt och alla. Får hoppas att det blåser ner så småningom. :cool:
:) Kändes skönt att få komma hem till den egna grottan men på återbesök redan idag för påfyllnad av kroppsvätskor. Synd bara på det fina vädret eftersom resten av veckan inte ser lovande ut.
Låter som kula ideer med sidovagnsmaskinen och skulle min hälsa vara försämrad till våren är jag inte främmande för en sådan. Men en kikare istället för kulspruta låter ju kulo som tanke men hur går det med kikarn efter några åkturer tror du. Känsliga och dyrbara saker de där tuberna. :rolleyes:
Så sant om fundamentalisterna, så sant, så sant. Skrifterna predikar ju kärlek. :)