BMW kepsen fick jag inte ha, hoppas baksidan kommer med i en körning.
Utskriftsvy
BMW kepsen fick jag inte ha, hoppas baksidan kommer med i en körning.
:D Jag såg den! Men läsa texten var värre. skulle behövt mikroskop på TV;n för att lyckas. :confused:
Jag har varit ute och visat väst idag. Tog en sväng till Kinnekulle för att kolla att fiket på Utsikten var öppet. Det var öppet och jag tog en köttbullsmörgås, stor som en kolonilott. Kylan från sjön var lite påträngande så därefter styrde jag mot de centrala delarna av rikets vagga. Körde lite nya vägar. Såg bara 2 hoj på gång under hela resan och väldigt få bilar. Får väl tro att någon såg västen. :rolleyes:
:confused: Hörrudu, finns det fler vägspanare i riket? Här i Skaraborg finns det grus snart sagt överallt men något med sopvals monterat får man nog åka till Småland för att hitta. :rolleyes:
Senast idag var jag nära att gå i backen i en kurva före en korsning. Osynligt snabelbilsgrus mitt i svängen och jag fick ett ordentligt framhjulssläpp! Det där med att varna med skyltning för grus på väg finns inte heller så det går aldrig att lita på att man har fäste. Undrar hur det är i andra områden?
Du vore väl själv lämplig vägspanare Ove,om det inte fins någon där. Prata med Maria Nordqvist på SMC i Borlänge.
Som skrivet. Snabelgrus är mycket farligt speciellt då inga skyltar finns. Det kostade mig ett par nya regnbyxor för några år sedan, trots att hastigheten var ganska låg, ca 50.
Fick en fråga härom dagen gällande åldern på en Senior.
Vi anser ju att en Senior är en person som uppnått den trygga och stadgade åldern av 60 år.
Sedan finns det ju klubbar som vill ha med 40-åringar bara för att kunna värva flera medlemmar. Detta drar ju ett löjets skimmer över benämningen Seniorer. I sådant fall kan ju de äldre vara barnvakt för sina kompisars yngre seniorbarn på träffarna. Kanske kan behövas i vissa fall då de ofta är lite omogna än.
Anser ju med många andra att en Senior är 60+ och ingenting annat Gäller även Senioritor.
För övrigt är ju värmen på gång och snart blir ju hela Sverige grönskande och vårfint.
Snabellagningar är otrevligt för oss. Tror att man rationaliserat bort två moment, packaren å sopvalsen. Trafiken ska packa å köra bort överskottet. Nåja vi är ju 300000 mc å vi försöker att få respekt för våra förutsättningar. Men inte alltid man får från väghållarna när man påpekar risker för mc. Men vi i SMC jobbar vidare i frågan. Det fins ett inslag på svt,smålandsnytt 5/5 18.10 där man får vägverkets syn på saken.
60+ är ganska lagom för senior, snittåldern för svenska mcförare är 49 år. Därför lämnade jag föreningen där man ansåg att 40+ va lagom seniorålder. Man kan oxå fråga sig om förening som i sin stadgar bestämmer att mcförare 9 år under medelmcföraren har rätt att kalla sig seniorer?
Usch sånt skitväder, blåst å regn +5. Jag skulle ju reka vägar i helgen för vårt Mcrally.
Vill rikta en uppmaning till oss 60+ när det gäller turerna nu på våren. Träna er förmåga att kunna bromsa !!!!!! Det är ju inte alla förunnat att ha ABS. En blöt asfaltväg och bara några plusgrader kan vara jäkligt hal. Vet att en del inte törs provbromsa fullt ut, men GÖR DET. Hitta känslan då ni åker fram på dynan och hojen dyker ner framtill och att ni trampar ännu hårdare på bakbromsen av den anledningen, med låst bakhjul som följd
Tänk på att er reaktionstid inte blir kortare med åren så där gäller att få in rätt reaktion i ryggmärgen, så man inte behöver extra tid till att tänka oooops, vad gör jag nu !!!!
Tyckte nog att det saknades lite "bett" både fram och bak på den nyinköpta hojen så bromsoljan ska bytas för säkerhets skull här. Misstänker det kan vara ett tag sedan det gjordes sist. :)
Övade några gånger i dag på bra grusväg att nypa till handbromsen, funkar överaskande bra. Knycker till några gånger i ABSen sen står det still från 70 km. Tack till ingengörerna dett hade jag inte klarat själv.
:) ABS på MC måste vara helt rätt, särskillt som alla hjulen följaer samma spår. Har inte på någon av hojarna och jag får vara medveten om att det innebär att om jag inte håller stenkoll på vägen är det lätt att bromsa omkull.
När det gäller bilar kan ABS vara en nackdel i vissa lägen. Ett exempel: Körde på en vårvinterväg med ett par meter torr asfalt i mitten och fast is för övrigt. Jag hade kört åt ena hållet och var på väg tillbaka och eftersom jag visste hur det såg ut framåt körde jag som jag tyckte med säker fart. Opsan!... vägen blockerad av en lastbil 200meter framåt när jag såg den och nedförsbacke. Egentligen ingen fara för jag har ena hjulparet på torr asfalt. Bromsar ....... händer inte ett dugg kan helt enkelt inte få stopp! :eek: Växlar ner för att minska farten och tittar på möjlighet att komma förbi alt. mjuk landningsplats. Lyckas göra bilen smal och smiter emellan lastbil och hög snövall med minsta marginal.
Vad hände? Var bilen trasig? Testar grejerna och vad som hänt var att högersidans hjulpar bestämde bromskraften, vilket var = 0 eftersom dom hjulen gick på våt blankis och då bromsade inte vänstersidan heller. Varnade alla i teamet för fenomenet för vi körde allihop på liknande vägar. Däremot på "normala" vägar tycker jag ABS;en är suveränt bra. :)
:) Det brummar utanför huset och när jag tittar ut får jag se VÅRTECKNET! Sopmaskinen! :D
Jag har lite pyssel runt hemmet, sen tänkte jag ta en liten spanarunda på hojen. Dom har lovat sopa färdigt till 15/5 här i sydost. Har sett att snabelmaskinen varit igång på små trevliga vägar. Brukar ringa "vägförvaltninga" å skrika om sopning efteråt. Föresten det har blivit ljummare väder i söder.
:) Bra att du är ute på vägarna och håller igång, kör en sväng åt mig också för här händer inte mycket. :rolleyes: Verkar ha gått troll i hojåkandet för samma kombination av väder, opasslighet och annat som sabbade sena säsongen i höstas har fortsatt på våren verkar det. :(
Vår är det för musöronen har kommit i björkarna och sopmaskin kom idag och starar såg jag igår. Imorgon skall det regna men det gör detsamma för det blir bil heldag. Hoppas bara på lite sol i Bohuslän för det är dit jag ska åka på lite ärenden. På Fredag ska det visst också regna när jag ska köra hoj x 2 till besiktning. Får väl bli mina utmärkta MC-boots från Lidl.
Sen får värmen faktiskt se till att komma annars blir jag SUR !
+12, skönt väder, växl. monlighet.Jäkla vad det blivit jobbigt med motsol nu för tiden.
:) Kör medsols, gamle man! Börja morgonen med att styra i sydvästlig riktning. Justera sedan kursen efterhand som solen vandrar över himlavalvet så kommer du till slut hem från sydost efter en heldag åka sommartid. Solen i ryggen hela tiden. :D
För att öka komforten ytterligare kan du behandla allt som glittrar med mörk och matt lack för att höja lyckokänslan. Har själv en justerskruv på Sigrids gasvajer som ger solkatter. Den skall få sig en sprayning vid tillfälle! :cool:
Låter enkelt, men ibland vill jag inte så. Fotocromatiskt å vad det heter funkar kanske inte åt 60+are?
:( Stämmer med vad vetenskapen säger. Med åren för man det besvärligare med motljus och mörkerseende. Inget att göra åt, men som GeCe säger, är vi lite förutseende så brukar det gå bra. Men faktiskt, Vet jag att jag kommer att ha motljus en viss sträcka så brukar jag göra en omsväng om möjligt. :)
Inget problem med motljus idag. Igenmulet och disigt med regnet hängande i luften. Det väntar med att komma ner tills jag kommer ut på vägen. Jag ska åka till besiktningen med Greta nu på morgonen och Lillan vid lunchtid. Får väl byta stället samtidigt som jag byter hoj. ;D
Vi är ju inte bortskämda med sol, ögenen undrar väl "va faen är detta" när solen tittar fram. Jag har glasögon som är fotocromatiska,nedfällbart solvisir. För varje solskyddsgrej blir det bara mer brytningar å reflexer. Vägrar att bara köra högervarv ett valår. ?
I dag mulet men inget regn värt att snacka om. Fart omkring å letat sponsorer till Mc rallyt. Ungdommarna sänder ut en på uppdrag, liksom lättare nu med den där västen. Blev 25 mil å lite prylar till prisbordet.
:confused: Regn medan jag åkte MC, sol när jag måste använda bilen. Nåja. Fick en 2;a på en bromsljuskontakt på Lillan och Greta fick blankt papper.
Håller med så länge det går att hålla rent och välputsat. Ingen av mina damer är snygg idag efter regnturerna. Har dessutom hört att man kan få håriga handflator om man gnider för mycket med Autosol. :eek:Citat:
GeCe
Synd för lite krom är såååå snyggt på en MC!
Nu är det halvklart och varmt ute, ca 7 grader kl. 22.26. Har våren äntligen fått ett litet grepp om situationen? Jag och hustrun har varit på Kajutan och ätit. Blev ramslöksmarinerad kyckling som var mer än godkänd. :D
Håller med så länge det går att hålla rent och välputsat. Ingen av mina damer är snygg idag efter regnturerna. Har dessutom hört att man kan få håriga handflator om man gnider för mycket med Autosol. :eek:
Nu har Du nog blandat teát. För det var bara om inga damer var inblandade. Bara Inga i så fall.
;)Se där, skönt att höra att någon har något vettigt för sig å gör lite nytta. Själv har jag inte hojat sedan Kvismarutflykten och det är snart en månad sedan. :eek: Och den nygamla hojen har jag inte kört sedan Trandansen. Men man är ju bra för miljön så man kanske gör lite nytta fast man inte gör något! :D:D :)
:) Årsmöte idag i lilla båtklubben. Utomhus och det slutade regna när mötet började. Nu skiner solen genom tunna moln och det känns varmt i luften för första gången i år. :)
Må det nu bli en rad av fina dagar innan det sätter igång igen med regn och blåst för nu behöver jag lite sol på min bleka flint. Men bara lite för sen tar jag på mig min sommarhatt. :D
Efter denna vinter bör man var försiktig med vårsolen. Befolkningen ser ganska blek ut. Tempen har i vart fall stigit till bara tunn långkalsång. Grådisit å duggregn, å andra sidan var ju på 50årsfest i går. Så hojen får vila till eftermiddagen.
:eek: Körkortet ska förnyas och jag har tagit kort. Nämenfyfördenlede viken gangsterfysionomi! :eek: Finns förklaring till varför jag inte har foto på mig vid signaturen. :rolleyes:
:p Tror att jag är snällare än jag ser ut på bild. :cool:
Liknar äldre maffioso, men snäll å go å glad ändå. Skit samma hur man ser ut. Du vet att i mörkret är alla katter grå. Jag fäller ner solvisiret, så vinkar fruntimren tillbaka. Jag har jobbat med Roadbook till Mc rallyt den 5/6. jäkla massa stanna å anteckna. Så nu får sekreteriatet kolla om det går att använda.
:) Om Gud vill, grejerna håller, vädret är fint och hälsan står oss bi så bär det iväg på Pokerrally i Närke på Lördag. Om någon observerar väst med 60+ på ryggen är det GeCe eller jag som är på gång. :D