Tyckte nog att det saknades lite "bett" både fram och bak på den nyinköpta hojen så bromsoljan ska bytas för säkerhets skull här. Misstänker det kan vara ett tag sedan det gjordes sist.![]()
Tyckte nog att det saknades lite "bett" både fram och bak på den nyinköpta hojen så bromsoljan ska bytas för säkerhets skull här. Misstänker det kan vara ett tag sedan det gjordes sist.![]()
Mvh
GeCe
Det är aldrig försent att prova på något nytt!
Övade några gånger i dag på bra grusväg att nypa till handbromsen, funkar överaskande bra. Knycker till några gånger i ABSen sen står det still från 70 km. Tack till ingengörerna dett hade jag inte klarat själv.
Jan
ABS på MC måste vara helt rätt, särskillt som alla hjulen följaer samma spår. Har inte på någon av hojarna och jag får vara medveten om att det innebär att om jag inte håller stenkoll på vägen är det lätt att bromsa omkull.
När det gäller bilar kan ABS vara en nackdel i vissa lägen. Ett exempel: Körde på en vårvinterväg med ett par meter torr asfalt i mitten och fast is för övrigt. Jag hade kört åt ena hållet och var på väg tillbaka och eftersom jag visste hur det såg ut framåt körde jag som jag tyckte med säker fart. Opsan!... vägen blockerad av en lastbil 200meter framåt när jag såg den och nedförsbacke. Egentligen ingen fara för jag har ena hjulparet på torr asfalt. Bromsar ....... händer inte ett dugg kan helt enkelt inte få stopp!Växlar ner för att minska farten och tittar på möjlighet att komma förbi alt. mjuk landningsplats. Lyckas göra bilen smal och smiter emellan lastbil och hög snövall med minsta marginal.
Vad hände? Var bilen trasig? Testar grejerna och vad som hänt var att högersidans hjulpar bestämde bromskraften, vilket var = 0 eftersom dom hjulen gick på våt blankis och då bromsade inte vänstersidan heller. Varnade alla i teamet för fenomenet för vi körde allihop på liknande vägar. Däremot på "normala" vägar tycker jag ABS;en är suveränt bra.![]()
Det brummar utanför huset och när jag tittar ut får jag se VÅRTECKNET! Sopmaskinen!
![]()
Jag har lite pyssel runt hemmet, sen tänkte jag ta en liten spanarunda på hojen. Dom har lovat sopa färdigt till 15/5 här i sydost. Har sett att snabelmaskinen varit igång på små trevliga vägar. Brukar ringa "vägförvaltninga" å skrika om sopning efteråt. Föresten det har blivit ljummare väder i söder.
Jan
Bra att du är ute på vägarna och håller igång, kör en sväng åt mig också för här händer inte mycket.
Verkar ha gått troll i hojåkandet för samma kombination av väder, opasslighet och annat som sabbade sena säsongen i höstas har fortsatt på våren verkar det.
![]()
Vår är det för musöronen har kommit i björkarna och sopmaskin kom idag och starar såg jag igår. Imorgon skall det regna men det gör detsamma för det blir bil heldag. Hoppas bara på lite sol i Bohuslän för det är dit jag ska åka på lite ärenden. På Fredag ska det visst också regna när jag ska köra hoj x 2 till besiktning. Får väl bli mina utmärkta MC-boots från Lidl.
Sen får värmen faktiskt se till att komma annars blir jag SUR !
+12, skönt väder, växl. monlighet.Jäkla vad det blivit jobbigt med motsol nu för tiden.
Jan
Kör medsols, gamle man! Börja morgonen med att styra i sydvästlig riktning. Justera sedan kursen efterhand som solen vandrar över himlavalvet så kommer du till slut hem från sydost efter en heldag åka sommartid. Solen i ryggen hela tiden.
För att öka komforten ytterligare kan du behandla allt som glittrar med mörk och matt lack för att höja lyckokänslan. Har själv en justerskruv på Sigrids gasvajer som ger solkatter. Den skall få sig en sprayning vid tillfälle!![]()
Låter enkelt, men ibland vill jag inte så. Fotocromatiskt å vad det heter funkar kanske inte åt 60+are?
Jan