Finns ju undantag, men som alltid.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267108-D
Utskriftsvy
Finns ju undantag, men som alltid.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267108-D
När det gäller älgar och deras var eller icke vara, så får man ju olika svar beroende vem man frågar.
För en stadsbo är ju älgen något mycket exklusivt och värd att värna om.
En jägare ser ju älgen som en vandrande frysboxfyllnad.
En skogsägare tycker att den är ett jäkla skadedjur.
Trafikanterna ser dem som livsfarliga och skall därför bort.
Nästan samma punkter gäller ju både varg och vildsvin. :eek::eek::eek:
Visst kan det vara en mardröm. Det är som tur är förbjudet att ha lösgående kreatur i Sverige, men i Norge finns det ju fortfarande både kor och hästar efter de lite mindre vägarna. Fåren i norska fjällvärlden skall vi inte tala om. Tyvärr händer det ju lite då och då att både hästar och kor kommer ut på våra vägar. Kan ju bero på dåliga staket eller att någon öppnat en grind.:mad::mad::mad:
:p Det är inte bara i Norge - jag har varit VÄLDIGT nära att klippa ullen av ett svenskt får som kom som skjuten ur en buske. Jag hade väl runt 90 på grusvägsrakan när jag fick tvärnita och när jag var som närmast var det bara några dm från framhjulet. Väja åt sidan var inget bra alternativ för björkarna stod tätt i vägkanten + staket... :eek: (men jädrar va det kunde springa fort!! :D)
:confused: Alltså - högt gräs utanför en kohage och en parkering vid en kyrka utan annann bebyggelse i närheten. Någon har rastat sin hund som förmodligen bajsade i det höga gräset som hundar brukar göra. Begåvningsreserven i andra ändan av kopplet har då samlat upp resultatet i en svart påse och kastat den i kanten där hunden ursprungligen sket.
Varför??? :confused: Bajset hade försvunnit omvandlat till mull på några veckor om det bara fått ligga men plastpåsen kommer att behöva några decennier för att brytas ner. Äsch, det är väl någon som inte har någon mössa och tänket går på lågvarv p.g.a. kyla.... :rolleyes:
Fin höst med fin hojtur den 14-11. +13 å klarblå himmel i Småland.
:rolleyes: Nu har vinter kommit till mig. 7-8 grader kallt, dock ingen snö ännu. Hojarna står där dom står sen länge så jag får väl ansluta dom till laddare så det finns kräm i batterierna inför långlagringen. skulle kanske sett till att topptanka också men det får väl bli till våren..:rolleyes:
Samma temperatur här men några cm snö.
Har inte bestämt ännu om det skall bli dubbdäck på Transalpen eller ej. Tillverkade ju snöskidor till den förra vintern, så jag får väl se vad det blir. Kollade ventilerna på den förra veckan. Två av ventilerna behövde en pytteliten justering. hade gått bra ändå, men man vill ju ha en koll i allafall.:)
Har fortfarande planer på en sidovgnshoj. Antingen en färdig hoj eller att köpa en vagn och montera den på Transalpen.
Skall åka till Charlottenbergs Mc på tisdag och kolla vad de har.:santaclaus:, snart här
:eek: Hä du Olle! Åker du till Charlottenberg så har du kört åt vänster i korset. Du ska ta till höger för att komma till Charlottendal som ligger djupt inne i Närkes gröna djungler. Ta gärna med GPS;en för jag lovar att jag inte utan vidare hittar rätt och ska man passa avtalad tid kan en halvdag vilse bli lite fel. :rolleyes: :D
:) Jag är hemma igen och Olle har just startat sista etappen på hemresan. Vi har varit till Charlottendal i Nerikes mörka skogar, dit vi letade oss med hjälp av vägbeskrivning från Hitta.se under stort tvivel.
Bil gällde p.g.a väder. Salt på E20 och is på de mindre asfaltsvägarna innan det äntligen blev pålitligt grovgrus. Rätt som det var dök en bekant gavel upp och vi var framme. Medan vi parkerade på nyis i brant backe öppnades dörren och en välkomnande Kim vinkade in oss i verkstaden. Förevisning av det ryska och kinesiska godiset följde och jag blev återigen imponerad av engagemanget hos den mannen. Inget är omöjligt att fixa.
Mätta på intryck men hungriga efter mat styrde vi mot Askersund. Slog en signal till vår kamrat Lena och föreslog lunch om hon bestämde restaurang vilket hon accepterade så efter hämtning hamnade vi på hotellets matsal. Rårakor och fläsk för mig och kalops för dom övriga. Kaffe och återlämning av Lena i hemmet. Därefter Tiveden hem.
En trevlig dag i november. Tack för resan! :)
Men va fan, man kommer alltså inte få se er så här på en bana i England nästa år?
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net...8f&oe=56F2906C
Eller så här?
Det finns ju en sidvagn till dig med, bara att montera på. Jag är lite tveksam om jag verkligen vill ha en rollatorhoj redan. Dom ryska gav mig negativa vibbar.
Skall ev. kolla på en sidvagn till helgen. Skall i så fall fästas på Transalpen. I så fall har jag ju Dominatorn kvar. :santaclaus::santaclaus:
:sleep: Nu är det höst riktigt ordentligt! Skitväder med iskallt regn emellanåt och blåst hela tiden. :(
Hojarna står där dom står och jag skulle väl sett till att tanka fullt inför vintern, men det får vara. Jag har kört en vända med laddaren på alla batterier jag kommit åt lätt och det var ingen större fara. Greta ville ha lite kräm men Sigrid rapade och var mätt, grönlampan lyste direkt när jag kopplade in laddaren.
Jag har kört omkring med nya Skodan i dagarna två och den bilen är en riktig fullträff. Inte den värsta, men den bekvämaste jag ägt. Konstigt att inte Roomstern blev en storsäljare i Sverige men det kanske beror på att den sticker ut genom att se för tam ut.
Tre hinkar ved har kommit in i stugan på morgonen och nu handlar det mest om att hålla värmen på en hög och jämn nivå för tittar man ut känns det bara kallt och jäkligt. Kanske det är dags att börja titta efter tranor... nej det är väl lite tidigt... kanske. :rolleyes:
Första snön ligger på backen. Stormen blev på sin höjd kuling i mina trakter men har tydligen härjat ordentligt söderut men det kanske är som det ska i tropikerna, Skåne med omnejd...
Halkade iväg till butiken nyss och det var rejält isigt och slaskigt på vägarna. Röjningsfunktionerna brukar ju inte vara riktigt igång förrän det har snöat några gånger och så är det även i år. Samma överraskning för alla. Jag gjorde några rundor på halkan för att testa gränserna och det kändes bra, så lite hänger kvar trots en lång barmarkssäsong.
Bara att ställa in sig på Mars när transpaningen börjar.. ;)
En trehjuling som driver med alla, ( förlåt ) , med två, är nog ganska kul i allafall då man kollar på YOUTUBE och kikar på Ural eller Dnepr. Såg på en liten film från Tjeckien där de körde mot allt förnuft.
OK Ove, när ökar du till tre i stället för två? :santaclaus::santaclaus:
ps. Borken här på forumet har en Ural till salu.
:confused: Fan vilket väder! Först Gorm, sen Helga och nu är det den redje eller fjärde stormen som håller på, har tappat räkningen. Men de kanske finns någon logik i detta för det har ju varit väldigt lugnt tidigare under hösten, man fick nästan plocka ner löven för hand ur träden. :rolleyes:
:hmmmm2: Undrar hur det är i Småland, om vår väderguru har drabbats av alla kommunikationsavbrott mot omvärlden? :hmmmm2:
Han kanske har åkt på en blåsning oxå. Här i Värmland fick vi strömavbrott i kanske tio timmar. Inga problem den här gången. Tänkte på de som fick avbrott förra helgen.
Knepigt att vårt " moderna " samhälle klappar ihop så fort det blåser eller regnar hårt. Tänkte på alla inställda tåg.
Förr gick ju ångloken ändå, med hjälp av banvakter och konduktörer försedda med bågsågar.
Värsta är ju att vårt samhälle blir mer och mer sårbart för elfel.:evil::evil:
Det är märkligt att inte vi har lärt oss ett smack på mer än 100års järnvägsdrift, detta får bara inte hända att skiten stannar för lite blåst. Mycket dåligt. Men när ingen har ansvar så går det så.
Problemet tror jag bottnar i att folk blivit så jäkla beroende av apparater och maskiner för att göra något fysiskt. Det gäller inte alla som tur är. Tänk på de linjearbetare som tar sig an och letar upp nerfallna trän osv på nätterna vid strömavbrott. Visst finns det fortfarande folk som vill göra något med händerna som tur är, men de har minskat katastrofalt.
Det blir ju som med det " papperslösa samhället " ej jäkla ploj av alltihop.
När allting funkar slår sig ledningen för bröstet och beundrar sig själva, men när det krisar så är de snabba att hitta syndabockar.
Vi måste vara mera rädda om de som har händigheten för om vi mister den , så vad blir det då av samhället då saker och ting pajar, Tex. avloppssystem och fel på byggnader eller elfel? Bilar lagas ju nästan inte idag. För att byta komponenter behövs ju bara att kunna läsa en dator och att någon tar betalt enligt en avgiftstaxa. Många byggjobbare idag är ju i princip montörer av färdiga element. :evil::evil::evil:
Service på en hoj verkar i många fall bli ett sätt att lura mcfolket på. En specifkation vad som gjorts och deb timtid för det hela i stället för en "avgift ". Jag har själv blivit lurad två gånger av sk. seriösa verkstäder där jag efteråt kommit på att det delvis tagits betalt för ingenting. Verkar som om den gamla mekanikerstoltheten försvunnit
Yrkesstolthet.
Ok, jag har varit i yrkeslivet och är det lite grann fortfarande. Började sommarjobba på bondgård då jag var 12 år och har hunnit med lite grann under mitt fortfarande verksamma (nu i mindre skala) yrkesliv. Mer än 60 års arbetserfarenhet ger ett perspektiv över arbetets utveckling och även åsikter om yrkesstolthet.
Är man intresserad av sitt jobb och vill prestera något inför sig själv eller för andra, så kan man ju verkligen känna en stolthet över att det här är jag ju jäkligt bra på. Tyvärr finns det ju en massa ungdomar idag som bara får sk. fuskarbeten kanske inom något område de inte gillar. Då är det ju inte lätt att känna någon stolthet.
Tyvärr verkar ju trenden gå mot att det är fult att ta i något och jobba med händerna, vilket avspeglar sig mycket tidigt då det viktigaste för bla. mina barnbarn, med mobiler och surfplattor.:mad::):santaclaus::santaclaus:
:rolleyes: Hojåka är inte att tänka på. Enstaka fina dagar passerar men mest är det blåsigt för närvarande + en del regn.
Julen närmar sig och det ska rullas köttbullar i mängd, bakas och fixas med en del käk som kan göras i förväg. Skjutsa folk som ska på sjukhus för åkommor som dom inte hade förr hör också till vardagen och lite andra humanitära aktiviteter - vara snäll är ju också en aktivitet som man kan fördriva sin tid med.
Funderar på lite otänkbara projekt, t.ex bygga en liten segelbåt á la Yrvinds skapelser. Otänkbart bara av den anledningen att det är bygget som är intressant vilket seglingen inte är längre för min del och en båtjävul till i samlingen vore inget plus direkt. :p
Nåja och skit samma! Tiden går och snart är det jul, hoppas att jag slipper juklappar... :santaclaus: