Nu var det visserligen inte jag som körde, utan Kapten Miki... Men googla så får du se att det är den nya 400:an som har 23 hästar. De äldre 400 och 500 hade runt 27-33 hästar, om jag minns rätt. (Kan ha lite fel, men inte så mycket i så fall... )
Så de 23 pållarna som den nya har är... väldigt lite!
Det är i klass med en 250 cc "semi-offroad" som Kawasaki KLX 250 eller gamla Honda NX 250 från 90-talet ("baby-Dominator" - jättesnygg, vill ha en!)
Det duger säkert för att köra om en husvagn och kanske en tant i en Opel Kadett. Men inte så mycket mer än så. En långtradare då? Mja, om man får lite tid på sig så....
Min lilla scooter har 21 hästar. Toppfarten är visserligen en bit bortom 110-120 på mätaren. Men inget som jag vill köra om med på landsväg. Har också kört hyrda 250 cc med 22-24 hästar (i bergen i Grekland) och man får piska dem hårt - eller vara lite modig - för att göra en omkörning i landsvägsfart.
Synd! För jag är själv lite sugen på en SR 400 för att den är snygg! Som leksakshoj. Men i mina ögon är den klena effekten ett problem. Jag vill inte ha en så slö hoj....