Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Touringhojar

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    Touringhojar

    Hej,

    Om man kollar på touringhojar på blocket och det finns många som inte rullat så lång som man skulle förvänta sig av en touringhoj.

    Vad tror ni om dessa miltal? Varför har de rullat så lite?

    Jag menar att man köper ju inte en hoj för närmare 200000 kr för att köra 500 mil om året eller?

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Det kan ju va så att man gillar modellen eller sitter bra och därför köper den hojen.
    Jan-Olov

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Många men definitivt inte alla naturligtvis köper hoj för att infria gamla ungdomsdrömmar som sedan tyvärr blir parkerat i något garage i vårt avlånga land när dessa mc förare upptäckte att drömmen om friheten på två hjul ibland kunde vara både blåsig, regnvåt och kanske lite obekvämare än att färdas i bilsätet beroende på körförhållanden.Därav så fick hojen ett betydligt lugnare liv än det var tänkt från tillverkarens sida.Men sedan så kan ju begagnatköparen istället göra en riktigt bra affär så vi får väl vara glada för att denna kategori mc förare ibland parkerade den nya hojen permanent i sitt garage.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2014-01-30 klockan 23:18.

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    Så annonser med touringhojar som har gått 3-5000 mil på tio år inte är så orimliga eller? Jag har faktiskt själv mött en sådan person. Hans fru hade blivit sjuk så det blev inte som de hade tänkt sig.

    Jag blir lätt misstänksam när jag ser såna hojar och tänker att de har säkert fifflat med mätarna.

  5. #5
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jag tycker att det är svårt att hitta hojar med mycket km på mätaren oavsett kategori.
    Vet flera som betalat bra mycket mer än 200 000 för en hoj som bara rullar några hundra mil per år

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    Uppenbarligen finns det gott om sådana motorcyklister.Varför lägga ut flera hundra tusen kronor på en hoj som man inte tänker använda ordentligt?


    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    jag tycker att det är svårt att hitta hojar med mycket km på mätaren oavsett kategori.
    Vet flera som betalat bra mycket mer än 200 000 för en hoj som bara rullar några hundra mil per år

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    För att vi bor i ett land där man får köpa vilken mc man vill om man har råd och köra med den hur mycket eller lite man vill... Inget som vi andra ska ifrågasätta
    Helt enig! Det finns massor av "knuttar" som köper det dyraste, fetaste och blankaste som finns, bara för att ha - inte nödvändigtvis köra. Deras problem - inte mitt, men jag kan skörda frukterna av "missbruket" för dom hojarna kommer så småningom på beg. marknaden billigt.

    Bara det att dom största, blankaste och fetaste hojarna vill jag inte ha så det är synd att det inte är statuspoäng på små offroadcyklar...
    Ove

  8. #8
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Som jag skrev i en annan tråd, köpte själv en nio år gammal hoj som hade rullat 2200 mil. Det blir knappt 250 mil om året vilket inte är en helt ovanlig siffra för många.

    Man köper hojen, full av ambition att köra långt och mycket. Sedan ändras något och det blir inte som man hade tänkt sig. Eller så var det inte så kul som man hade hoppats. Eller nå't.

    Sen finns ju undantagen. Själv har jag lagt i snitt 600 mil om året på min caféracer. Det är också lite ovanligt!

  9. #9
    Hondamannen
    Gäst
    Jag ifrågasätter inte deras köp, jag är mer tveksam till om man ska lita på de miltal som det står på mätaren på touringhojar? Själv skulle jag aldrig lägga ut mkt pengar på en hoj som jag senare inte har tänkt att använda. Det är slöseri med pengar tycker jag.


    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    För att vi bor i ett land där man får köpa vilken mc man vill om man har råd och köra med den hur mycket eller lite man vill... Inget som vi andra ska ifrågasätta

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det är nog väldigt sällsynt med skruvade mätare i Sverige. Om man är osäker är det bara att kolla med bilprovningen om mc:n är så gammal att den har besiktigats någon gång.
    Själv bedömer jag hojens skick och säljaren då jag köper bil eller mc.
    Dom som skruvar i mätare ägnar sig nog åt andra gråverk också och man brukar ganska snabbt se vad det är för typ av människor. Jag skulle till exempel aldrig köpa en mc där man ska möta säljaren på en p-plats någonstans i ett miljonprogram.
    Nej det har du rätt i, på en begagnad äldre hoj tycker jag nog inte miltalet bär så mycket kraft i det fall jag skulle köpa.

    Viktigast då är generellt skicket, höra sig för efter missljud och liknande och sen kan man ta fram serviceschema o liknande för att utföra dem sj.

    Ny/nyare hoj är en annan femma..
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

Liknande ämnen

  1. Touringhojar
    Av glidare i forum Touring
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2014-12-01, 11:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •