Min mors morbror satte ett mc-drivet isborr på sin 2 t 350cc Infe som han använde när han vinterfiskade. Han gjorde hål med rekordfart medan dom andra gubbarna stog och högg med isbill. Sist jag hörde av den så var den till salu på blocket och fanns i Dalarna.
Skulle gå lätt att få till en mc-driven pump, 2 rullar i en konsoll och den ena rullen är kopplad till en enkel pump. ställer bakhjulet på rullarna och ger fullgas så blir det världens sprut! Risk för att både hoj och pumpmaskinist blir duschade i ösvatten.
![]()
Ove
Klart att man inte ska köra omkring och ägna sig åt fågelskådning, samtidigt, men ibland är det oundvikligt. Häromdan körde jag genom en granskog och ur dikesgräset flög en tjäderhöna upp framför hjulet. Fick nypa till ordentligt på bromsen för att inte komma ifatt henne men när hon fått upp varvet på vingarna så flög hon på 3 - 5 meters höjd framför mig ett par kilometer innan hon svängde av i ett hygge. Hon gjorde säkert 70 km/h på rakan, imponerande för att vara en sån klump.
![]()
Ove
Gissar att det var på kvällen i lyktors sken + på västkusten. Bör ha varit en kattuggla(Strix Aluco) som du hade träff med. Den har ett vingspann upp till 90 cm så när den kommer emot en i lite fart så verkar den enorm. Dom blir rätt ofta trafikoffer för att dom "fastnar", bländade i ljuskäglan. Säkert inte kul att få en så i visiret.
![]()
Ove
Har kollat på ringduva, den kör nästan 100 på 70 väg.
Jan
För någon vecka sedan var jag i skogen o körde tills det inte längre ens var en stig kvar av vägen insåg då att jag måste baxa runt hojen mens jag buttade hojen fram o tebaks var det nått till vänster... jo en stor fet älgtjur den var svart i pälsen jag fick titta uppåt för att få ögon kontakt, bli rädd då älgkorv tänkte jag och gasade lite med mitt nya brölsystem ingen reaktion förutom att han la öronen bakåt, då blev jag rädd....men han tog 3 steg framåt & jag var på den halva sekunden klar med baxning o på väg tillbaka
Men det är ju precis sånt här jag vill ha