Sidan 9 av 12 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 81 till 90 av 117

Ämne: olja till wildstar

  1. #81
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En undring här. Kan oljans smörjande förmåga avta om den används länge??? Obs. om det inte finns några föroreningar i den, eller om den inte blir för varm.
    Fanns nämligen ett företag som på 80-90 talet köpte upp gammal spillolja och renade den bla. med centrifugering och filtrering. Den såldes sedan till verkstäder och storförbrukare igen, i 200 liters fat.
    Oljans smörjande egenskaper avtar ju med tiden. Molekylerna "slås sönder".
    Jag hade väl den uppfattningen förr att: olja som olja. Men i ett annat forum disskuterades
    detta flitigt och där fick lära mig lite mer om olja. Byter man ofta så spelar det väl ingen större roll. Med tanke på detta så är jag lite konfunderad över att min bil har en intervall på 2000 mil för oljebyte.

  2. #82
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Molokylkedjor byggs ständigt nya. Long Life 3000 mil intervall hos WW. Cyklonrenad traktormotor 1000 tim (motsvara 5000 mil). Koks å föroreningar begränsar oljans livslängd. Skit samma om det är racing eller Jönköpingsolja
    Jan

  3. #83
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Oljans smörjande egenskaper avtar ju med tiden. Molekylerna "slås sönder".
    Jag hade väl den uppfattningen förr att: olja som olja. Men i ett annat forum disskuterades
    detta flitigt och där fick lära mig lite mer om olja. Byter man ofta så spelar det väl ingen större roll. Med tanke på detta så är jag lite konfunderad över att min bil har en intervall på 2000 mil för oljebyte.
    Varför det? Skulle tro att din bilmotor sällan varvar mer än 2000 u/min, medans mcmotorn oftast ligger mellan 4-500 varv.
    Glöm inte att byta luft i däcken varja vår. Luftmolekylerna liksom oljemolekylerna går sönder så småningom och då försämras luftens fjädrande egenskaper. Finns en annan egenskap hos luften. Luft från syrerika områden som ex. skogstrakter har flera SYREMOLEKYLER/L LUFT ÄN DEN FÖRORENADE LUFTEN I STAN.

  4. #84
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jäklar nu gick tråden av igen!!!!!!!!!!!!!! Hade en jobbarkompis som köpte gammal frityrolja och körde sin husbil på den. De var en gammal Mercedes, dom luktar ju illa ändå
    å inte kan jag tänka mig Merca som luktar illa... då måste det varit nån med bajsblöja som åkt den


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  5. #85
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Molokylkedjor byggs ständigt nya. Long Life 3000 mil intervall hos WW. Cyklonrenad traktormotor 1000 tim (motsvara 5000 mil). Koks å föroreningar begränsar oljans livslängd. Skit samma om det är racing eller Jönköpingsolja
    haha.. undrar vad jönköpingsolja är för nåt


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  6. #86
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Varför det? Skulle tro att din bilmotor sällan varvar mer än 2000 u/min, medans mcmotorn oftast ligger mellan 4-500 varv.
    Glöm inte att byta luft i däcken varja vår. Luftmolekylerna liksom oljemolekylerna går sönder så småningom och då försämras luftens fjädrande egenskaper. Finns en annan egenskap hos luften. Luft från syrerika områden som ex. skogstrakter har flera SYREMOLEKYLER/L LUFT ÄN DEN FÖRORENADE LUFTEN I STAN.
    Vilket seröst inlägg!!
    Eftersom du inte ens orkar ta reda på lite mer fakta så kan du kliva över till bif länk.
    Finns massor att läsa om just oljor, men här en länk att börja med.



    http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html

  7. #87
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Vilket seröst inlägg!!
    Eftersom du inte ens orkar ta reda på lite mer fakta så kan du kliva över till bif länk.
    Finns massor att läsa om just oljor, men här en länk att börja med.



    http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html
    En sak verkar tydlig. Det är inte användarna som skapar alla olika produkter utan det är tillverkarna som skapar ett behov.

  8. #88
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En sak verkar tydlig. Det är inte användarna som skapar alla olika produkter utan det är tillverkarna som skapar ett behov.
    Ok. Då kan väl du köra på gammal frityrolja då. För det går väl lika bra som vilken annan olja som helst...eller? Det trista är att bilen/hojen blir kortlivad.

    Vill man ha sin hoj länge så byter man olja ofta och väljer bra olja.
    Ganska självklart om du frågar mig. Dessutom känns det bra också.

  9. #89
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Ok. Då kan väl du köra på gammal frityrolja då. För det går väl lika bra som vilken annan olja som helst...eller? Det trista är att bilen/hojen blir kortlivad.

    Vill man ha sin hoj länge så byter man olja ofta och väljer bra olja.
    Ganska självklart om du frågar mig. Dessutom känns det bra också.
    Jag frågar dig då? Vad är bäst olja? Den som kostar mest? Den som har mest tillsatser som din motor inte behöver ?
    Jan

  10. #90
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag frågar dig då? Vad är bäst olja? Den som kostar mest? Den som har mest tillsatser som din motor inte behöver ?
    Jag kan dessvärre inte svara på vilken olja som är bäst.
    Däremot så kanske man kan välja bort de allra billigaste oljorna.
    Huvudsaken är nog att man byter ofta och väljer rekommenderade produkter.

    Jag har även en Honda XR650R. Den bör man byta olja och filter på var hundrade mil enl
    rek från Hondas mekaniker. Jag byter varje hundrade mil och det känns mycket tryggt och bra. Bara känslan att veta att hojen är omhändertagen på ett bra sätt är värt pengarna.

    Jag gör samma sak med min traktorgräsklippare. Då vet jag att den kommer att hålla länge.

    Hittar ni något fel i ovan resonemang så vill jag gärna att ni delar med er av era åsikter.

    Med vänlig hälsning Kenta

Liknande ämnen

  1. Vilken olja till -99:s cb750
    Av fredsknekt i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-31, 21:55
  2. Luftfilter till Yamaha wildstar 1600 cc
    Av Bobberhead i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 13:44
  3. Motor olja till en villiers
    Av HelmetCosmos i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-03, 00:33
  4. Däck till wildstar.
    Av baseman i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 17:54
  5. olja till en yamaha -84
    Av pea_72 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •