Ursprungligen postat av
Ankan1
Oljan man häller i sin motor ser lite olika ut beroende på kvalitet naturligtvis.Alla oljor är råoljor / basoljor från första början i produktionsstadiet.Denna oljas innehåll består i sin tur av döda mikroorganismer från sedan länge utdöda djur som t ex dinosaurer.Det är detta som kallas för råolja.Denna olja separeras, renas och bearbetas sedan på olika sätt.
För att då förfina denna olja kan man t ex (hydrokracka / nedbrytning på molykenär nivå) och tillföra (syntetiska ämnen / additiv) som gör oljan mer motståndskraftig, syntetisk olja.Den syntetiska oljan är bearbetad rent kemiskt för en funktion på ett sätt som mineraloljan inte klarar av.Additiven består övervägande av kalcium, magnesium och bor som är rengöringsmedel.Zink, fosfor och svavel används i sin tur som skydd mot slitage.Alla dessa måste då hitta en jämn nivå att samarbeta med varandra vilket inte alltid är så lätt.
En bra olja ska klara av att smörja, överföra krafter, kyla, täta samt ta hand om slaggprodukter till nästa oljebyte utan att tröttna alltför fort där allt i sin tur handlar om pris per liter och kvalitet i förhållande till funktion och livslängd.En bra mineraolja kan t.o.m vara bättre än en dålig syntetolja även om de syntetiska oljorna på hyllan av dagens datum ofta är rent överlägsna de basiska mineraloljorna pga den kemiska förändringen av dessa då såkallade syntetoljor.
Men som sagt var.Från början är all olja en råolja som då är förfinad i olika steg beroende på efterfrågan, funktion och pris.Med andra ord så har vi oavsett oljeval alla en liten mängd döda dinosaurer i oljesumpen.Kanske därför det fortfarande ryter och mullrar kraftigt vid gaspådrag.LOL.
(Och ursäkta att jag avvek från trådskaparens ämne.)