Så har det hänt igen! Älg påkörd på 26;an och eftersom det var på mina jaktmarker ringde ägaren och ville ha hjälp att få älgen av vägen.
Kör runt och ställer mig på en sidoväg lite bortom och hittar bildelar mer än 100 m från platsen där bil och älg stannade. Räddningstjänst och polis är på plats och jobbar med att hjälpa föraren ur bilen. På asfaltskanten ligger älgen, en 8-taggare, vikt levande minst 350 kilo och rejält tilltufsad.
Föraren verkar ha klarat sig ganska bra men plockades ur bilen på säkrat sätt. Bilen var utan allt som kan lossna i framändan och taket uppfläkt, kanske en meter, av älgen. Funderar på hur men det kan varit hornet som öppnat plåten (- min gissning).
Tittade på hur älgkroppen såg ut flådd. Huvvaligen! Tarminnehåll hade tryckts ut emellan kött och hud på flera ställen. Bröst och bukhåla innehöll bara blodig massa. Frakturer på alla ben + rygg + revben. Ja kort sagt - inget som kan användas efter en sån smäll.
Ta´t försiktigt där ute. Rätt som det är står älgen där mitt framför, som släppt från ovan.