Marco Simoncelli omkom igår under MotoGP i Malaysia. Han var en riktigt bra förare och en färgklick i Rossiklass. Kommer att sakna hans underhållande körningar.
![]()
Marco Simoncelli omkom igår under MotoGP i Malaysia. Han var en riktigt bra förare och en färgklick i Rossiklass. Kommer att sakna hans underhållande körningar.
![]()
Ove
Verkar bli ett fint hojåkarväder till helgen. Skall försöka hinna ta en tur. Men står i valet och kvalet om det skall bli asfalt eller grus. Troligen blir det mest grus. Sitter crossdäck på Transalpen med utslitna dubb så de behövs slitas ut på grus eftersom de inte funkar så bra på isväg. Om det blir någon vidare vinter med snö och is så åker en omgång crossdäck med skruvdubb på. Då kan man ju bara skruva ur dubben när isen är borta och fortsätta med bra däck på vårkanten.
kanske han kan fixa däck?
Mmmmm. prognosen för helgen är god. Tänkte ringa runt å höra om några lokala äventyrare är sugna på en blandad utflykt. Mycket grusvägar här är nyskrapade å blöta= hala. Kör vidare på PilotRoad som gått 2000 mil nu.
Jan
Tror inte så många skulle ge sig ut på såna vägar med de typen av däck. Men jag vet ju sedan tidigare att du inte bangar ur för att det är lite dåligt underlag.
Tror att väldigt många hojåkare har lite dåligt självförtroende när de säger att de inte vill åka grus pga. hojen kanske kan få ett stenskott.
Kan förstå de som lagt ner en förmögenhet på krom om de inte vill få den förstörd.
Alla dessa med sina kromhojar går ju tyvärr miste om de fina naturupplevelser som finns utanför asfalten, som de med touringhojar kan uppleva.
Finns ju faktiskt undantag. Träffade en jätteglad HD-åkare miltals från asfalten mitt i skogen på en lerig grusväg. Detta är riktig hojåkning sade han, och garvade åt ösregnet. Han bjöd nog på det bästa kaffe jag fått under en skogstur någongång.![]()
Så är de Olle, man ska inte alltid dömma fåren efter ullen. Menar att även HD åkare kan göra kaffe.
Jan
Träffade ingen sån under min tur idag, så jag hade alltså ingen tur.
Men det var fint väder med blandat sol och lagom mulet. Det märks att hösten är här för jag fick ett litet men tydligt släpp både bak och fram i en kurva trots låg fart. Alltså dom där slemiga lavarna som kommer på hösten, så varning för asfaltsvägarna. Gruset var bara fint med lagom fukt idag. Lite skitigt men det får man ta.
Bästa vinterhjälmen, som troligen kommer att bli åretrunthjälm, fortsätter att impa på mig. Märke? Biltemas korvätarhjälm - den som är så dålig som dom säger, dom som vet allt.
Sitter bra på MIN skalle och jag behöver inte pussla och tejpa med inresningen som på Lazer eller slöjda med täljkniv och varm sked som på Shoei. Ganska tyst också så jag behöver inte använda öronproppar om jag inte ska mala på raka vägen i timmar.
Ove