Precis så är det!
Den perfekta kompromissen finns inte. Det närmsta jag kommit är med BMWs stora GS-modeller. Skulle jag bara ha en enda motorcykel till allt jag vill använda den till hade jag ganska säkert en sådan. Inte bäst på något men bra på allt. Som vanligt med kompromisser blir det lätt slätstuket, lite Volvo-kombi över det hela. Det är naturligtvis därför så många av oss byter hoj och hojtyper med ganska täta mellanrum.
En tråkig men bra bil kan de flesta stå ut med. Samma förutsättningar när det gäller hoj brukar inte funka lika ofta. Hoj kör man för att det är roligt, bilen har man för att transportera sig med. En generalisering, visst, men tror att det stämmer för ganska många. En av mina jobbarkompisar är helt oförstående till mitt fordonsinnehav. Han har en ny SAAB som kostade honom mer pengar än vad mina tre hojar och bilen kostat tillsammans, runt en kvarts miljon. Bara lite olika prioriteringar angående vad man vill lägga sina pengar på.
Hej, är nu här. Håller på att förverkliga min dröm sedan jag hade moppe när jag var 15.
Att äntligen få mc kort.
Tyvärr så slutade bilskolan som hade A utbildning med det, här i stan så jag kör privat. Har en arbetskollega som gillar att köra mc så det har blivit många timmar övning..
Hittade en perfekt övningsmc, en Honda cbx 400 från glada -82, som var billig och alldeles perfekt åt mig. Har strypt ner den så jag kan köra upp med den för begränsat, sen har jag då 2 år på mig att komma på vad jag vill ha för cykel.
Har gjort teorin och har uppkörning 13 augusti. Gahh!!
Körningen går bra men hade underlättats med bilskolas tips ock kunnighet. Men sambon har mc kort och är till mycket hjälp, likaså internet.
Vad jag har lite problem med är bromsningen (svårt att veta när jag gjort en bra inbromsning), centralstödet, och i vissa fall placeringen på väg. Men jag jobbar på det.
Så måste jag gå igenom säkerhetskontrollerna..
Jaja jag ville bara säga hej och följa hur det går för er andra..
Håller tummarna för dig! Själv tänkte jag ta A-kortet nästa sommar, men har bestämt mig för att göra teorin nu i augusti/september. Om det finns tider... Sen ska jag ta några lektioner på körskola för att lära mig något vettigt innan jag beställer tid för uppkörning senare i höst. Jag har stor nytta av att jag redan kör en 400cc och enligt mina vänner kör jag hoj som om jag inte hade gjort annat. Snälla vänner.
Har förmodligen nytta av att ha haft B-körkort i 30 år, jobbat som privatchaufför och gått flera trafikkurser inom jobbet, bland annat en mycket givande skyddsförarutbildning. Sen har jag ju kört EU-moped i tre år och nu min MP3 i sommar. Jag har förstås fuskat lite också genom att övningsköra på vännernas hojar inom lämpliga enskilda områden.
Finns det något som körskoleinstruktörerna och uppkörningsprövaren beaktar särskilt som man bör slipa extra mycket på?
Inbromsningarna från 50, 70 och 90 ska vara kontrollerade, inte maximala. Håll aktuell fart, släpp gasen och dra i frambromsen ordentligt men inte panikartat och dra lite till på slutet. Fotbromsen ska du bara nudda för annars låser du bakhjulet.
Placeringen på en landsväg ska vara aningen till vänster om var bilarna har högerhjulet. I stan med filer ligger du mitt i filen.
Centralstödet? Stå bredvid hojen, trampa på centralstödet och lyft samtidigt i ramen till vänster om sadeln. Tips från en glad 45-åring som körde upp för två månader sedan!
Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-26 klockan 13:19.
Vad de kollar efter är om du helt enkelt har koll på vad du gör. De vill att du kör mc som man ska göra. Dvs. med vetskapen om att en mc är ett snabbt och smidigt fordon som ska köras därefter. Dock ska ju gällande hastigthetsskyltar följas. Men inte ligga i 60 på 70-vägar för att vara försiktig för då kuggas du direkt. När du ska ut från en stoptecken så behöver du inte ha marginaler som om du kör bil därför att du accelererar snabbare. Och accelerera duktigt (men inte till rött på varvräknaren) ska du göra för det tycker inspektörerna om! Samma sak vid ingång i cirkulationsplatser. Är där en lucka så kör! Du stör liksom inte med en mc.Finns det något som körskoleinstruktörerna och uppkörningsprövaren beaktar särskilt som man bör slipa extra mycket på?
Detta är en del av mina erfarenheter efter min uppkörning.
Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-26 klockan 13:17.
Tack för tipsen.. Ja centralstödet vet jag hur jag ska få upp, men tycker den är trög ibland för mina svaga små armar Nej, vet att det är mset teknik och det är det jag ska träna in. MIn handledare åkte på en veckas semester och jag lovade att när han kommer tillbaka så fixar jag det. Lätt och smidigt!!!