Uppkörning ombokad. Och den är snaaaart! Man kan lugnt påstå att jag är nervös... MYCKET nervös!![]()
Jag klarade mitt den 28 maj trots nervositet. Manöverbanorna fick jag en andra chans i båda två. Sen körningen i trafiken var ju en baggis! Inspektörerna ser om du kan trots din nervositet för dom har varit med förr om man säger så. Mitt tips är att köra aktivt i trafiken. Visa att du vet att du har ett snabbt och smidigt fordon i motorcykeln. Vela inte utan stick in i cirkulationsplatsen om där är en lucka där du normalt hade väntat med en bil. Och accelerera bestämt och kvickt upp till gällande hastighetsbegränsning. Vi var tre och en kuggades för att han velade och körde sakta på 70-vägar. Den andra fick sitt körkort men med uppmaningen att en mc ska inte köras som en moped.
Håller tummarna!!!
Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-08 klockan 22:45.
Ärligt talat så är det nog trafiken jag oroar mig mest för just nu av någon anledning. Även om krypkörningen ligger där och stör också. Hinner med två lektioner till innan uppkörningen och jag hoppas att det räcker för att ta bort trafiknervositeten![]()
Det brukar lugna ner sig, lycka till.![]()
Min hojblogg
Min vardagsblogg
Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.
Tack tack
Lär bli många, långa och oroliga inlägg här innan dagen för uppkörning infinner sig![]()
har läst igenom lite här vad alla går igenom och känner igen mig sjukt mycket. Jag kämpar med krypkörning och manövrering. Köra fort är ju inga problem, inte trafik heller (så länge jag inte kört manövrering innan och helt tappat modet). Men manövreringen håller på ta död på mig. Blir stel som en pinne, vinglar och rätt vad det är tippar hojen. Suck. Vet ju att det bara sitter i huvudet. Men fattar inte hur jag ska lära mig slappna av. Det är som min hjärna inte fattar att det faktiskt går att ta skarpa kurvor i krypfart.
Uppkörning bokad å det stressar ju på. Ser inte alls fram emot morgondagens manövreringslektion - dessutom utlovas regn. --- men jag längtar ju efter kortet - så det är ju bra iaf =)
Nja, det låter som att du tittar ner för nära hojen, ellie. Lyft blicken så ska du se att det går lättare att manövrera hojen. Kör du konbana tittar du på näst-nästa kona, inte den framför dig utan 2-3 stycken konor längre bort. Då kommer den kona du har närmast dig falla in i ledet utan problem.![]()
Ellie - Hur många lektioner har du tagit? Och hur många tror du att du kommer ha tagit innan du kör upp? Jag ska köra min sjätte imorgon och har tid att ta ytterligare en om jag behöver (vilket jag alldeles säkert gör). Om inte annat så för nervositetens skull ;D
@ellie: Instämmer med Katarina, min första tanke var densamma. Jag hade också svårt med just det momentet. Upp och fram med blicken, sikta två koner framåt. Det har säkert din körlärare redan påpekat till leda.
Över huvud taget är det två grundregler som jag har funnit värdefulla, både vid övningskörningen och med kortet i hand:
1. Upp och fram med blicken. Titta dit du vill komma. En alldeles för skarp kurva kan bli väldigt förlåtande om man bara höjer blicken och tittar genom kurvan.
2. I "ostadiga" lägen är det ofta(st?) bättre att gasa lite, än att (motor-)bromsa. Hojen blir så mycket stadigare. Dock inte applicerbart vid krypkörning.
3. Ville bara påminna om punkt 1.
Min uppkörningsberättelse finns här tillsammans med flera andras. Jag tyckte det var inspirerande att läsa om andras vedermödor medan jag slet med mina egna.
Lycka till med kortet, ni som svettas med det. Vägarna väntar på er.