Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Wildstar

  1. #11
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    383
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    shit, får se snart då jag skall besiktiga
    skall kolla ljusinställnignarna innan.
    Men denna är en ny sort iaf. vänster lampan är en H4, höger en H7. bägge lyser halvljus och skall väl klara sig som en lampa då avståndet mellan lamporna ej överstiger 200mm.
    Sedan jag såklart endast helljus på H4 lampan såklart.
    Tror du behöver koppla ur halvljuset på H4 på besiktningen.
    Du kan ju förbereda men någon lite strömbrytare....
    Vad jag vet så är det bara godkänt om enbart H7 lyser på halvljus.
    Kan bero på hur kinkig besiktningsmannen är.
    Sist jag besiktade så sa han att halvljusbilden inte var imponerande.
    Men jag slapp ombesiktning den gången iallafall...
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  2. #12
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    474
    jag testar med mina såhär tror jag. om detta stämmer här jag kopierat ifrån Vägverkets sida.
    http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr02...m#_Toc38949575

    så bör våra lampor kunna räknas som en eftersom de sitter tätare ihop än 200mm.
    se rad 28 !

    Halvljusstrålkastare

    Övergripande krav

    26 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.

    27 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt eller gult ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.

    28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare. Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljusstrålkastare. Sidvagn får ha endast en halvljusstrålkastare.
    Motorcykel med två hjul framtill får ha endast två halvljusstrålkastare. Annan trehjulig motorcykel få ha en eller två halvljusstrålkastare.

    29 § Tvåhjulig motorcykel av 1984 eller tidigare års modell får ha två halvljusstrålkastare, även om avståndet mellan de lysande ytorna är större än 200 mm.

    30 § Halvljusstrålkastare som avger asymmetriskt ljus skall vara avsedd för högertrafik.

    31 § Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1988 eller senare års modell skall vara
    1. typgodkänd enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §),
    2. typgodkänd enligt ECE-reglemente 1, 5, 8, 20, 31, 57, 72, 112, 113 (se 3 kap. 1 §), eller
    3. av typ som uppfyller kraven enligt SAE J584b.
    Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
    Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1987 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i första eller andra stycket om strålkastaren är av så kallad europeisk typ med skarp ljus/mörkergräns och under mörker och vid klar sikt tillfredsställande belyser vägen en sträcka av minst 40 m framför fordonet.

    Installationskrav

    32 § Har motorcykel endast en halvljusstrålkastare skall denna vara placerad i fordonets centrumlinje. En avvikelse av högst 100 mm är dock tillåten.

    33 § Har motorcykel två halvljusstrålkastare skall strålkastarnas placering i sidled vara högst 400 mm men avståndet får vara större om motorcykel har främre positionslyktor placerade enligt 51 § och anslutna till det elektriska systemet så att de lyser samtidigt som halvljusstrålkastarna.

    34 § Halvljusstrålkastares placering i höjdled skall vara lägst 500 mm och högst 1 200 mm.

    35 § Halvljusstrålkastares geometriska synbarhet för motorcykel med en halvljusstrålkastare skall vara 15° uppåt och 10° nedåt samt 45° åt höger och 45° åt vänster.
    Den geometriska synbarheten för motorcykel med två halvljusstrålkastare skall vara 15° uppåt och 10° nedåt samt 45° utåt och 10° inåt. Detta krav gäller även om tillkopplad sidvagn är utrustad med halvljusstrålkastare.

    36 § Halvljusstrålkastare skall vara justerbara i vertikalled så att bländande ljus inte kan avges.
    Halvljusstrålkastare får vridas med hänsyn till styrinrättningens vridningsvinkel.
    Halvljusets vertikala lutning skall förbli mellan – 0,5 % och – 2,5 %, utom i de fall en anordning för manuell inställning finns.

    Allmänt råd
    Detta krav anses uppfyllt om strålkastaren är så inställd, att – sett i de utgående ljusstrålarnas riktning – till vänster om det vertikalplan, som går genom strålkastarens centrum och som parallellt med fordonets längdaxel, gränsen mellan belyst och inte belyst yta är horisontell och är belägen c:a 1 % av avståndet mellan strålkastaren och mätskärmen lägre än horisontalplanet genom strålkastarens centrum. Detta krav anses även uppfyllt för strålkastare som är av typ som godkänts enligt SAE J584b.

    37 § Halvljusstrålkastare
    1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
    2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
    3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.


    akt garage:
    Kawasaki ZZR 1200

    tidigare hojar:

    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  3. #13
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    474
    [IMG][/IMG]


    akt garage:
    Kawasaki ZZR 1200

    tidigare hojar:

    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  4. #14
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    383
    Det är jag som extremt otydlig...
    Avståndet mellan strålkastarna är inga problem.
    Det är ljusbilden på H4-lampan som inte brukar vara godkänd.
    När jag letade insatser till mina för ett par år sedan så pratade jag med en kille på Bikeline, och han sa att det finns ingen 4" H4-insats med godkänd halvljusbild. Det är tekniskt omöjligt att få till det med den storleken på insats.

    Klippt från http://sv.wikipedia.org/wiki/Fordons.../Teknikbegrepp
    HC Halvljus.
    HCR Helljus och Halvljus, båda ljustyperna får lysa samtidigt.
    HC/R Helljus och Halvljus, endast en ljustyp får lysa åt gången.
    HR Helljus / Extraljus.

    Om H4-insatsen är märkt HC på något sätt så är den ok, men jag misstänker att den är märkt HR, precis som mina.
    Jag har en lös H7-insats liggande nu så att jag kan byta i den ena till nästa besiktning.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  5. #15
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    474
    ja hoppas det funkar besikta. enligt bt skall de vara lagliga.


    akt garage:
    Kawasaki ZZR 1200

    tidigare hojar:

    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  6. #16
    Medlem ZxDs avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Småland
    Inlägg
    5
    Hej skulle behöva få lite hjälp av en erfaren meckare. Skulle ställa in ventilerna på min wildstar igår. Jag vet att dom är hydraliska och att det inte är ofta det behöver göras men ville ändå titta så att allt stod rätt till.När jag tog bort övre ventilkopan så hittade jag fukt (vatten) i vissa hörn är detta kondens 2 utav dom längre skruvarna hade även lite rost på sig?? Och skall det vara gäng tejp på vissa av bultarna? Den har bara gått 1500mil och har bara 2 ägare 2 äldre herrar det enda som skall vara gjort är vance hinse systemet som satt på. Skall det vara gäng tejp på skruvarna??

  7. #17
    Kanske han bara ville ha både hängslen o livrem, kolla om gäneorna känns fina i så fall var det nog bara att han ville vara säker på att bulten inte skulle lossna.
    Jan-Olov

  8. #18
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av ZxD Visa inlägg
    Hej skulle behöva få lite hjälp av en erfaren meckare. Skulle ställa in ventilerna på min wildstar igår. Jag vet att dom är hydraliska och att det inte är ofta det behöver göras men ville ändå titta så att allt stod rätt till.När jag tog bort övre ventilkopan så hittade jag fukt (vatten) i vissa hörn är detta kondens 2 utav dom längre skruvarna hade även lite rost på sig?? Och skall det vara gäng tejp på vissa av bultarna? Den har bara gått 1500mil och har bara 2 ägare 2 äldre herrar det enda som skall vara gjort är vance hinse systemet som satt på. Skall det vara gäng tejp på skruvarna??
    Kondens vatten kan bero på att den korta sträckor och inte kommit upp i arbetstemperatur. Om den inte är vattenkyld, vet inte om Wildstar är det.

    Gängtejp ska det inte vara om gängorna är bra, kolla gängorna.

  9. #19
    Medlem ZxDs avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Småland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Kondens vatten kan bero på att den korta sträckor och inte kommit upp i arbetstemperatur. Om den inte är vattenkyld, vet inte om Wildstar är det.

    Gängtejp ska det inte vara om gängorna är bra, kolla gängorna.
    Nu vet jag vad det va det va gängtätning sitter från fabriken för att inte olja skall tränga upp igenom.

  10. #20
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av ZxD Visa inlägg
    Nu vet jag vad det va det va gängtätning sitter från fabriken för att inte olja skall tränga upp igenom.
    Vad bra att det fanns en förklaring, då har jag lärt mig något.

Liknande ämnen

  1. tjurig wildstar
    Av danzig i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-10-10, 12:18
  2. Wildstar -01
    Av Hasse F i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 13:36
  3. Wildstar köp
    Av baseman i forum Custom
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 15:47
  4. WILDSTAR LIVSFARLIG..????
    Av ormkramp i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 11:00
  5. Yamaha Wildstar - få av sadeln
    Av Brandis45 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •