Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Krönika: Tankar om MC-mässan

  1. #11
    honda500
    Gäst
    Jag uppskattar att du delar med dig din åsikt.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Finns det verkligen inga fler som har åsikter?
    Näh...


    För min del är mässan ett jippo som jag skulle kunna vara förutan; att besöka varannan eller var tredje räcker så väl så. "Marknaden" bestämmer var den skall avhållas för störst möjlig avkastning, och det är nog varken i Jönkan eller Linkan, och skulle jag vara intresserad av en ny hoj ( - och det är jag för närvarande, men det händer inte ofta!) har jag större utbyte av att besöka en handlare som för det aktuella märket, där jag kan få klämma på saken samt även provköra. Det är liksom klent med den saken på mässan.
    Jag ställde lite frågor på ett par ställen nu senast, och vad den stackars idioten ( som i något fall en kollega hänvisade till som"specialist") i ståndet kunde svara, var att läsa högt ur en brochyr.
    Men visst, mässan är som ett biobesök på en B-film; kul medan det varar men fort glömd..

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag åker alltid på mässan,tycker det är kul,träffa lite folk och känna på det senaste.Väldigt kul och intressant med nyheter fast man är ju rätt uppdaterad ändå med hjälp av alla mc tidningarMen man vill ju se live,och kanske drömma lite om vad man ska ha nästa gång.givetvis får man ju klämma lite till och provköra vid handlaren innan bestämmer sig för byte.

  4. #14
    honda500
    Gäst
    Såg ni inslaget i aktuellt om Ådalsskolan hade börjat ge körtkort åt sina elver? Det verkar som flera kommuner vara intresserad av att återinföra detta. :-)

  5. #15
    Medlem Grevens avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    En del gymnasieskolor ger ju sina elever bidrag för B-kortet där det är relevant för utbildningen, t.ex. många fordonsprogram eller liknande.

    Angående vilka hojar som kommer till mässan så kan det vara så att ALLT inte är tillgängligt för den svenska generalagenten då sverige i det stora hela är rätt liten marknad om jag fattat rätt.

    Och dom kom väl på det här med Motorcykelns Dag för att folk skulle få provköra handlarnas utbud av det som fanns på mässan? Sen är det ju upp till de lokala handlarna att delta i jippot.

  6. #16
    honda500
    Gäst
    Jag såg visserligen inte hela inslaget men vissa ställen skulle införa oavsett om det är relevant för utbildningen eller inte. Detta för att hjälpa studenterna att snabbare komma ut på arbetsmarknaden. Många arbetsplatser kräver att man har körkort för att man ska få jobb.

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 347
    Själv har jag varit på alla MC-mässor, utom två i Göteborg, sedan 1975, då mässan hölls av Pick Troberg i Ostermans marmorhallar i Stockholm. Det stora dragplåstret på den mässan var Hondas GoldWing som då visades för första gången. Den så kallade "Imponatoreffekten" var gigantisk på en sextonåring!

    Tycker att det är trevligt att träffa kompisar, umgås och kolla på hojar. Har aldrig för egen del gått dit för att provsitta någon speciell hoj, den biten har jag skött hos handlare när hojarna kommit dit. I de fall jag köpt nya hojar har jag faktiskt beställlt dom osedda, innan mässan. Har haft god koll på vad jag velat ha och inte blivit besviken.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Jag såg visserligen inte hela inslaget men vissa ställen skulle införa oavsett om det är relevant för utbildningen eller inte. Detta för att hjälpa studenterna att snabbare komma ut på arbetsmarknaden. Många arbetsplatser kräver att man har körkort för att man ska få jobb.
    Finns ju många utbildningslinjer som har och har haft länge även körkortsutbilning. En av mina grabbar går nu på vårdlinjen och där ingår körkortet.
    Nu pratar vi ju om bilar i detta fall. Som lasrberglund är inne på så kommer det aldrig att införas vad gäller en lyxkonsumtion såsom på motorcyklar....eller som nämnt....världen är större än Linköping....dvs finns ju även snöskotrar

    Vad gäller modellutbudet på mässan. Det kostar en bra slant för generalagenten att vara med där. Viktigt för dom att ta med alla modeller dom kan och jag är också övertygad om att dom gör det. Tyvärr finns ju inte alla modeller tillgängliga för dom så tidigt på året. Ibland finns kanske bara en eller ett fåtal tillgänglig och den kanske är på en annan mässa i världen?

    Säljaren som sa på mässan att dom vill stödja handlaren och därför hänvisade till dom vad gäller provsittning....jag tror han pratade i nattmössan?
    Senast redigerat av V Saarela den 2012-03-24 klockan 08:03.

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    ..... Har aldrig för egen del gått dit för att provsitta någon speciell hoj, den biten har jag skött hos handlare när hojarna kommit dit. I de fall jag köpt nya hojar har jag faktiskt beställlt dom osedda, innan mässan. Har haft god koll på vad jag velat ha och inte blivit besviken.
    Samma här. Jag tycker korta provkörningar är overkill och ger inget mer än mungipor upp till örona.
    Speciellt en förstagångsköpare tycker ju att allt är kul och bra. Det som kändes bra efter en kort tur kanske(...och oftast) inte var som det var efter en veckas körning....och tvärtom. Finns ju ingen handlare som lånar ut en hoj för en vecka

    Tycker dessutom att man behöver inte heller ha värst koll. Man läser lite om den, väljer en hojtyp samt färg, provsitter på den....osså köper man den.

    Dessutom: det roliga med att köpa "fel hoj" är ju då nöjet man har sen att byta

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 511
    Citat Ursprungligen postat av lasrberglund Visa inlägg
    Kan vara ett transportmedel men bara ca 2% använder den till det enligt en undersökning.
    Sen måste det väl vara svårt att dela ut stipendier till ett körkort? Hur ska en sån motivering lyda?
    Mckort har väl nyktert sett inget allmänintresse som t.ex forskning??
    Tycker regleringen fungerar bra som den är: För dyrt kort = ingen kör = Branchen sänker priserna = Folk börjar köra. Många -09or där rabatten motsvarar ett mckort.
    Ett ytteligare problem om mcn ska vara transportmedel är att man ändå måste ha en bil till på vintern i alla fall här uppe.
    HÅLLER VERKLIGEN MED HÄR. KÖP EN NÅGRA ÅR GAMMAL HOJ I STÄLLET FÖR EN NY , SÅ KAN DU LÄGGA PENGARNA PÅ ETT KORT.
    I vilket fall som helst så tycker jag att värdeminskningen på en ny hoj är hemsk.

Liknande ämnen

  1. Krönika: Touring till besiktningen
    Av pewa i forum Krönikor
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 09:56
  2. Krönika: Utflykt i kurvornas land
    Av pewa i forum Krönikor
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 22:27
  3. MC-mässan
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 03:40
  4. Mässan i GBG
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 19:16
  5. Mx1-2007.. Tankar kring SM..
    Av TcAnders i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 17:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •