Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: yamaha XJ 400 bra eller dåligt

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61

    yamaha XJ 400 bra eller dåligt

    tänkte ta MC kort nu när man väl har blivit 30 så man kan ta sig en tur utan ungar och fru i lugn och ro.

    fastnade för en gammal goding XJ 400 (82a) då jag provkörde en sån för 15år sedan.

    gammal som gatan men tycker den ser lagom ut för mig som trotts 12års B ´kort samt D kort, inte kört 2hjuling sen jag var 16år och då var det när jag i ett halvhjärtat försök skulle ta lätt mc kort men tröttnade. (honda NSR 125)


    vad tror ni ett lagom objekt för en nybörjare ?

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Duger absolut för det mesta man vill göra på en mc.
    Det den inte passar för är två pers + packning och långresa.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    ok hur kommer det sig då den väl är nästan identisk med 550 och 650 förutom enkelskivbromsen fram.

    eller är det de 46hk som inte räcker till ? eller problem med överhetning ?

  4. #4
    Medlem franssons avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Smauland
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av intemartin Visa inlägg
    ok hur kommer det sig då den väl är nästan identisk med 550 och 650 förutom enkelskivbromsen fram.

    eller är det de 46hk som inte räcker till ? eller problem med överhetning ?
    Är nog att den är lite klen att lasta ner, du bör nog upp på en 650.
    Började själv med en 400 Yamaha som återfallshoj men upptäckte att den var i klenaste laget med frugan därbak

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Min åsikt (inte nödvändigtvis rätt o riktigt):
    Självfallet KAN man åka långresa med lite mindre maskin också men min erfarenhet är i alla fall att det blir hemskt tröttande.
    Tycker man får vara öppen för att olika mc passar för olika saker. Till exempel skulle jag absolut inte vilja åka till Italien på en 170 hk sporthoj eller en custom-mc men å andra sidan passar såna hojar alldeles förträffligt i andra sammanhang.

    Och bara för att säga emot mig själv lite: Jag har sett ett tyskt, rundlagt, medelålders par med full packning ovanpå en 30 hk Honda 250. På toppen av Grossglockner... Det rök om hela mc'n och motoroljan kokade så det brusade som ett orgelackord när han slog av motorn. Men visst gick det också - de hade definitivt skoj tillsammans.

    Om vi säger såhär då: Det allra mesta du använder din mc till kommer att ge dig pur glädje och stora leenden med en sådan cykel. Ska du å andra sidan åka 80 mil per dag med passagerare och last för några veckors camping, då får du ha lite mer tålamod och inte beräkna alltför höga medelfarter (effekt, fjädring, bromsar o komfort är väl de bitar som gör att du inte bör hålla full fart i en sådan situation)
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2009-07-17 klockan 23:51.

  6. #6
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Finns en del trådar om bra nybörjar hojjar...
    tänk på om du ska köra privat så får du inte köra upp på en 400:a om du inte ska ha
    begränsat vill säga..

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Tänkte också på detta med uppkörning.
    Du vet väl om att XJ 400 inte kan användas vid körprov? Vare sig för begränsat eller obegränsat.
    Dumma byråkrater!

    http://korkortsportalen.se/jag-ska-t...orprov/Fordon/

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av tomahs900 Visa inlägg
    Finns en del trådar om bra nybörjar hojjar...
    Ta en titt längst ner i den HÄR tråden, där finns en del samlade trådar kring mc-kort och nybörjarhojar.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  9. #9
    Medlem Wolfies avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    40
    Jag är i samma sits som dej intemartin och jag funderar på att köpa en yamaha dragstar 650. Men det är ju det med dom dumma reglerna med dom olika klasserna en dragstar 650 går ju varken in som tung eller mellan mc.
    Det går väll att strypa till 25kw men då får man lägga några tusen på det sen så känns det ju dumt att ta mellan kort när man är så gammal
    Har en kompis som ska köpa sej en v-rod som jag kan låna och köra upp på men det är väll kanske inte den lättaste maskinen att köra upp på eller va tror ni?

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Allra mest korkat i denna kråksång, är att klassningen begränsad/obegränsad inte är densamma när det gäller mc för uppkörning.
    En klar möjlighet är förstås att skaffa sig erfarenheten, rutinen och körvanan genom privat övningskörning på sin egen mc men sedan ta några få lektioner och köra upp på körskolans maskin.

Liknande ämnen

  1. Yamaha XCR 900 eller 700
    Av Patrik i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 10:29
  2. Yamaha 1100 Dragstar går dåligt på låga varv
    Av Stefan57 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 18:49
  3. Yamaha tzr 125 går dåligt
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-12, 12:11
  4. Reflexväst bra eller dåligt?
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 19:26
  5. Däligt minne eller????????
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •