Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > MC-relaterat > Övrigt hojsnack > MC-kort

Stängt ämne
 
Dela Ämnesverktyg
Gammal 2009-05-14, 19:21   #1
pewa
Admin
 
pewas avatar
 
Reg.datum: mar 2007
Bor: Umeå
Hoj: Honda XR650

Inlägg: 1 934
Standard Hojen.nu's guide till mc-kort

Hojen.nu's guide till mc-kort
(Senaste uppdatering: 2009-12-07)

Välkommen till vår körkortsguide!
Det här är tänkt att med tiden bli en guide med all tänkbar info för dig som ska ta körkort för motorcykel.

Den här tråden är tänkt att fungera som en guide och inte som en stor diskussion, därför kommer denna tråd att vara låst för nya inlägg. Diskussioner om vilken motorcykel som är bäst att köra upp på, hur många lektioner man behöver osv. hänvisas till övriga delar av forumet.

Har du bra information eller andra tips, förslag och synpunkter på vad en sån här guide bör innehålla? Kontakta mig via PM eller e-post: peter(snabel-a)hojen.nu

Sidan kommer successivt att byggas ut med mer information.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Definitioner
  • A1 (lätt mc)
    Motorcykel vars motor har en slagvolym på högst 125cm³ och en motoreffekt på högst 11kW (ca 15hk).
  • A (tung mc)
    Tung motorcykel delas in i två undergrupper, A begränsad och A obegränsad.

    - A begränsad
    Motorcykel som har en motoreffekt på högst 25kW (34hk) och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg (ca 0,22hk/kg).

    - A obegränsad
    Motorcykel som har högre effekt än 25kW(34hk) eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg (ca 0,22hk/kg).

Grundkrav
För att få ta mc-körkort finns det ett par krav som måste vara uppfyllda:
  1. Du ska ha körkortstillstånd.
  2. Du ska vara permanent bosatt i Sverige eller ha studerat här i minst 6mån.
  3. Du ska ha fyllt 16 år för A1, 18 år för A (begränsad) eller 21 år för A (obegränsad).
  4. Du ska ha avlagt godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
  5. Du får inte inneha körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området (T.ex. Danmark, Spanien, Finland, Tyskland, England m.m.) Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.

Körkortstillstånd
Innan du får börja övningsköra och avlägga förarprov (kunskapsprov och körprov) behöver du ett körkortstillstånd.
Man ansöker om körkortstillstånd hos länsstyrelsen(transportstyrelsen kommer antagligen ta över detta från 2010).

Ett körkörtstillstånd är ett slags bevis på att man uppfyller de krav som samhället ställer på den som ska ta körkort. Det handlar om personliga och medicinska förhållanden. Mer info ang. kraven nedan.

Godkänns man hos länsstyrelsen utfärdar de ett körkortstillstånd och det är sen giltigt i 5 år. Det kan inte förnyas utan har det gått ut krävs att man ansöker om ett nytt. Avgiften är för närvarande 220 kr och betalas i samband med att man skickar in sin ansökan.

Ansökan
Ansökningsblankett finns hos trafikskolor, Polisen, länsstyrelsen m.fl. Det går även att ansöka elektroniskt via länsstyrelsens webb-tjänst.

Man söker körkortstillstånd för flera behörigheter samtidigt. Behörigheterna är indelade i grupper och Grupp 1 är den som omfattar behörigheterna AM, A1, A, B, BE och Traktor. Det går att söka endast för t.ex. A1 men vill du då senare ta A krävs att du söker ett nytt körkortstillstånd. Lika bra att söka hela gruppen på en gång med andra ord.

Tips! Ansök om körkortstillstånd i god tid före du tänker börja övningsköra, handläggningstiden kan ta någon månad.

Hälsodeklaration
När man skickar in sin ansökan om körkortstillstånd ska man även bifoga en hälsodeklaration samt ett intyg om synprövning. Hälsodeklarationen består av ett antal frågor kring din hälsostatus och intyget om synprövning utfärdas av en leg- optiker, läkare och av en del trafikskolor.

Blanketter för hälsodeklaration och synprövning finns hos optiker, vårdcentraler, Transportstyrelsen, Vägverket och en del trafikskolor.

Medicinska krav
Syn - Dina möjligheter att få körkort kan minska om du t.ex. har kraftigt nedsatt synskärpa, nattblindhet, dubbelseende och vissa ögonsjukdomar.

Hörsel - Nedsatt hörsel eller dövhet påverkar inte dina möjligheter att få körkort. Däremot kan vissa öronsjukdomar vara ett hinder.

Rörelseförmåga - Ett rörelsehinder som påverkar din förmåga att köra trafiksäkert kan innebära att du bara får köra vissa särskilt utrustade fordon.

Psykiska störningar - Vissa psykiska sjukdomar kan vara ett hinder mot att få körkort. Det kan också krävas intyg från specialistläkare.

Alkohol, droger och läkemedel - Den som missbrukar eller är beroende av alkohol, droger eller vissa läkemedel kan inte få körkort.

Andra sjukdomar - Vissa sjukdomar kan påverka möjligheten att få körkort, även om de inte alltid gör det. Exempel på sådana sjukdomar är hjärtsjukdomar, stroke, diabetes, epilepsi och demenssjukdomar.


Övningskörning
Övningskörning är grunden till ett framtida mc-kort, det är då man lär sig hur motorcykeln är en del av trafiken. Exempel på viktiga moment är placering, start, stopp, växling och vänstersväng på landsväg.

För att få börja övningsköra är det ett par krav som måste vara uppfyllda, se nedan.

Krav
För att få övningsköra med motorcykel ska du:
  • ha fyllt 16 år om du ska övningsköra med lätt motorcykel (A1). Se vad som menas med lätt mc under "Definitioner" ovan.
  • ha fyllt 17 år och 6 månader om du ska övningsköra med tung motorcykel med begränsad effekt (A begränsad). Se vad som menas med begränsad tung MC under "Definitioner" ovan.
  • ha fyllt 20 år om du ska övningsköra med tung motorcykel med obegränsad effekt (A obegränsad). I trafikskola får du övningsköra med motorcykel med obegränsad effekt (A) om har du fyllt 17 år och 6 månader. Se vad som menas med tung MC under "Definitioner" ovan.
  • ha ett giltigt körkortstillstånd.
  • ha en godkänd handledare om du ska övningsköra privat. Handledaren ska ta med sig handledarbeviset när du övningskör.
  • ha en trafiklärare med dig om du kör via en trafikskola.
  • ha en grönvit skylt med texten ÖVNINGSKÖR väl synlig bakifrån.

Privat/Körskola
Att lära sig köra privat eller via en trafikskola är upp till var och en. Har man tillgång till både motorcykel och en bra handledare hemma kan man såklart komma billigare undan, är man däremot lite osäker på vad som gäller kan ett par lektioner på en trafiksola vara bra! Andra har inga resurser hemma och väljer att göra hela utbildningen via trafikskola, undersök med vänner och bekanta som tagit mc-kort vilken trafikskola de rekommenderar.

Obs! Vägverket ställer givetvis samma krav på vad du ska kunna vid körprovet, oavsett om du kör upp som privatist, via trafikskola eller en kombination av dessa.

Trafikskola
Innan du väljer trafikskola kan det vara bra att fråga personalen där hur deras undervisning läggs upp. Alla trafikskolor har en egen undervisningsplan, som dock är upplagd enligt Vägverkets föreskrifter.

Tänk på att många ofta vill ta mc-kort samtidigt, speciellt om du bor så till att mc-säsongen är rätt begränsad. En idé här är att boka upp flera lektioner samtidigt.

Vissa skolor tillåter att privata handledare får åka med vid körlektionerna för att få tips om vad som bör övas och hur ni ska planera körningen hemma.

Privat
Som skrivits tidigare måste du ha en godkänd handledare för att få övningsköra privat. Ansökan som handledare lämnas in till Länsstyrelsen. Handledaren är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen.

Vid övningskörning med motorcykel i gatutrafik och på landsväg skall den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra motorcykel. Sådan övningskörning får ske med endast en medföljande elev.


Riskutbildning (Obs! Gäller fr.o.m. 1:a november 2009)
Från och med den 1:a november 2009 införs alltså ett krav på obligatorisk riskutbildning. Detta gäller för behörighet A1 och A (både lätt och tung motorcykel, oavsett begränsning). Riskutbildning för personbil kan inte tillgodoräknas för MC.

Utbildningen är inriktad mot MC och innefattar två delar:
  • Del 1 handlar om alkohol, droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt. Här ingår även utbildning om olika typer av skyddsutrustning, däck, bromsar, olika väglag mm. Kurstid: ca 3 timmar
  • Del 2 handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. Här får man testa köra i olika situationer, hastigheter och känna på både egna och motorcykelns begränsningar. Anledningen är att man ska få uppleva hur olycksrisken hör ihop med hastighet och förarbeteende. Del 2 bör man göra i slutet av sin körkortsutbildning, då det ställs krav på att man kan hantera motorcykeln. Kurstid: ca 4 timmar

Riskutbildningen är giltig i 5 år och när det är registrerat hos Vägverket att du genomgått den får du genomföra kunskapsprov(teoriprov) och körprov(uppkörning).

Genomgången riskutbildning för B-körkort (personbil) gäller inte.
__________________
Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Senast redigerad av pewa den 2010-05-15 klockan 17:42.
pewa är inte uppkopplad  
Gammal 2009-06-01, 18:34   #2
pewa
Admin
 
pewas avatar
 
Reg.datum: mar 2007
Bor: Umeå
Hoj: Honda XR650

Inlägg: 1 934
Standard

Kunskapsprov(Teoriprovet)
Kunskapsprovet, eller teoriprovet som det ofta kallas, är till för att du ska visa att du har teoretiska kunskaper så att du kan köra med omdöme i trafiken. Kunskapsprovet ser lite olika ut beroende på vilken behörighet det gäller.

Om du redan har ett körkort för lätt motorcykel (A1) och ska ta körkort för tung motorcykel (A) behöver du bara göra ett nytt körprov(uppkörning) och inger nytt kunskapsprov.

Boka tid
Tar du mc-kort via en trafikskola så är det skolan som anmäler dig till kunskapsprovet. Kör du som privatist så kan du själv boka tid för kunskapsprov via Vägverket. På grund av nya kommande regler går det itne att boka tider för A1 och A via nätet utan det är telefon som gäller, 0771-17 18 19.

Själva provet
Innan själva provet drar igång kommer du fotograferas(om du inte gjort det innan) samt visa upp en giltig legitimation.

Kunskapsprovet består av 65 frågor om bland annat fordonskännedom och manövrering, miljö, trafiksäkerhet, trafikregler och personliga förutsättningar.

Provet utförs på dator och varje fråga har två eller flera svarsalternativ. Direkt efter provet är avslutat får du reda på resultatet samt möjlighet att se vilka frågor du svarat fel på.

Du gör provet på en dator. För varje fråga finns två eller flera svarsalternativ.
Efter avslutat prov får du ditt resultat direkt på skärmen. Om du vill kan du också se vilka frågor som du inte svarat rätt på.

Provet består som sagt av 65 frågor, därutöver tillkommer även 5 testfrågor som används för vägverkets utvärdering och inte ingår i själva testet. Provtiden är 50min och för godkänt krävs att du svarat rätt på minst 52 av de 65 frågorna.

Ett godkänt prov är giltigt i ett år, om du inte har kört upp inom den perioden måste du göra ett nytt kunskapsprov.

Testa en demo-variant av kunskapsprovet här: Prov-demo

Man får göra om teoriprovet hur många gånger som helst, dock är det en ny avgift för varje gång.

Anpassade prov
För personer med läs- och skrivsvårigheter, språksvårigheter eller annat som kan påverka provresultatet finns möjlighet till anpassade prov. Kontakta Vägverket/Transportstyrelsen för mer info och bokning av anpassat prov.


Körprov(Uppkörningen)
Körprovet, eller uppkörningen som den även kallas, är till för att du ska visa att du kan hantera fordonet på ett trafiksäkert sätt.

Boka tid
För att kunna boka och genomföra ett körprov krävs att du har ett godkänt kunskapsprov. Sen är det samma sak här som för teoriprovet, din trafikskola bokar en tid åt dig. Kör du upp som privatist är det din egen uppgift att boka en tid, detta via Vägverket på telefon 0771-17 18 19.

Krav på motorcykeln
Den MC som ska användas vid uppkörningen måste vara tvåhjulig och får inte ha sidovagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim(vid prov för A1 minst 90 km/tim). Du eller din trafikskola ska själv tillhandahålla motorcykel, detta är inget som vägverket står för. Samma motorcykel skall an­vändas under hela provet.

Har du en motorcykel med automatväxel får den endast användas för att köra upp för MC-kort med behörighet att köra automatväxlade motorcyklar.

Följande specifika krav gäller på motorcykeln vid uppkörningen:

A (obegränsad):
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

A (begränsad):
Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

A1 (lätt mc):
Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
Motorns effekt får inte överstiga 11kW.

Medtag även det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet!

Obs! Det är endast lag på att använda hjälm men kom ihåg att bära även annan relevant skyddskläder såsom skinn/textil-ställ, ryggskydd, kängor, handskar osv.

Själva uppkörningen
Kom även här ihåg att ta med en giltig legitimation.

Körprovet består av säkerhetskontroll, särskilt manöverprov och körning i och utanför tätort.

Säkerhetskontroll
Körprovet inleds med en säkerhetskontroll. I denna ska ingå ett slumpmässigt urval av följande:[LIST][*]belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal[*]bromsar, hjul och däck[*]kraftöverföring [*]parkeringsstöd[*]backspeglar[*]lager (styr-, sving- och hjullager)[*]fjädring och stötdämpare[*]motoroljenivå[*]nödstoppreglage (om det finns).

Cheklista över säkerhetskontrollen är OK, men den får inte innehålla instruktioner om hur kontrollerna går till endast vilka de är.

Särskilt manöverprov
Manöverprovet består av en lågfartsdel, en högfartsdel samt inbromsning.

I Vägverkets föreskrifter om förarprov, behörighet A och A1 (VVFS 2008:164) finns beskrivande text och figurer som anger hur manöverprovet ska genomföras.

Manöverprovet ska avslutas med effektiv och kontrollerad inbromsning från hastigheterna 70 km/h och 90 km/h till stillastående med användning av både fram- och bakhjulsbroms. Viktigt här är rätt körställning, rätt bromsteknik och att stanna motorcykeln så snabbt som möjligt.

Körning i trafik
Här kör du i och utanför tätort under sammanlagt minst 25 minuter. Avsikten är köra på varierande vägar, underlag, hastighet, trafikintensitet osv.

Om det skulle vara så att du uppvisar några brister vid det särskilda manöverprovet ska uppkörningsledaren särskilt uppmärksamma det vid körningen i och utanför tätort.

Relativt nytt är även kravet på miljötänk och sparsam körning. Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför tomgångskörning, start och acceleration, val av växel, motorbromsning och framförhållning.

Är du godkänt får du reda på det direkt efter att körprovet är avklarat. Du får då ett "beslut om utfärdande av körkort/bevis om körkort", detta gäller som mc-körkort på en gång!


Kostnader
Att ta MC-kort kan tyvärr vara ganska dyrt, ännu dyrare kommer det att bli med den nya riskutbildningen.

Dessa är kostnaderna till vägverket och transportstyrelsen:

Körkortstillstånd 220kr

Kunskapsprov(teoriprov) dagtid 220kr
Kunskapsprov(teoriprov) efter kl18 och helger 220kr

Körprov(uppkörning) dagtid 1500kr
Körprov(uppkörning) efter kl18 och helger 1950kr

Tillverkning av körkort 120kr
Fotografering hos VV 80kr

Godkännande som handledare 170kr

Obs! Utöver detta tillkommer varierande kostnader för extra teoriprov/uppkörningar, körlektioner, utrustning, bensin, ev. egen motorcykel, försäkringar osv. Se forumtrådar nere för uppskattningar av dessa summor.
__________________
Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Senast redigerad av pewa den 2009-10-23 klockan 12:53.
pewa är inte uppkopplad  
Gammal 2009-10-23, 11:14   #3
pewa
Admin
 
pewas avatar
 
Reg.datum: mar 2007
Bor: Umeå
Hoj: Honda XR650

Inlägg: 1 934
Standard

Blanketter
Nyhet! Från och med 2009-10-01 har transportstyrelsen en ny webbfunktion där man kan beställa bl.a. följande blanketter direkt via deras hemsida, någon inloggning krävs inte.
  • Ansökan om körkortstillstånd med hälsodeklaration
  • Ansökan om körkortstillstånd med läkarintyg
  • Ansökan handledarskap privat övningskörning

Länk:
Transportstyrelsens blankettbeställning
__________________
Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Senast redigerad av pewa den 2011-01-27 klockan 19:15.
pewa är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mc till kort tjej? Mc-smurfan Touring 35 2012-08-20 18:50
Hojen.nu's MC-quiz pewa Tävla! 16 2011-12-06 23:14
Motorcycle guide? Kosmos Övrigt hojsnack 4 2011-03-07 16:40
Lång och kort väg till garaget Nina Nina & motorcyklarna 2007 2 2007-09-01 06:36
Uffes guide till MC-världen pewa Övrigt hojsnack 0 2007-08-30 18:52



Programvara från: vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Style by HTWoRKS