Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: Nybörjare - vilket mc-kort/hoj?

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    4
    Tja!

    Äntligen har beslutet tagits å ja ska BLI MC - förare...))
    Har alltid varit intresserad av motorcyklar, ända sen ja var liten o nu blir det äntligen av.
    Jag undrar nu om ni har något bra förslag på första hoj å lite andra saker.
    En polare till mig sa att jag skulle börja me teorin redan nu, är det bra eller dåligt? För då har man bara körningen kvar sen.

    Tack för en SKITBRA SIDA i övrigt!

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av mc_brud Visa inlägg
    Tja!

    Äntligen har beslutet tagits å ja ska BLI MC - förare...))
    Har alltid varit intresserad av motorcyklar, ända sen ja var liten o nu blir det äntligen av.
    Jag undrar nu om ni har något bra förslag på första hoj å lite andra saker.
    En polare till mig sa att jag skulle börja me teorin redan nu, är det bra eller dåligt? För då har man bara körningen kvar sen.

    Tack för en SKITBRA SIDA i övrigt!
    Välkommen hit! Du kommer säkert få massa bra tips på bra hojar och annat, medan du väntar kolla in Hojen.nu - Guide till MC-kort. Längst ner där hittar du en samling intressanta trådar för nybörjare i mc-svängen.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  3. #23
    Medlem stefanistockholms avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Välkommen hit!
    Det är klart du ska köra hoj... att börja läsa teori är en perfekt start. Anmäl dig sen till en körskola och sätt dig vid deras dator och nöt in svaren på frågorna... När snön har smält undan så börjar det roliga
    Vilken hoj man ska börja med är det vanliga problemet. En del av oss har köpt hoj innan vi tog kortet, andra har väntat längre, en del har en cykel - andra har fler, en del behåller samma hoj år efter år och andra byter ofta... en del gillar stora långsamma maskiner som bullrar ganska mycket, andra vill köra fort på asfalten och återigen andra trivs bäst där det inte finns någon asfalt. Jag skulle tro attt du tillhör någon av de här sorterna eller så tillhör du någon annan kategori... Kort sagt: Ingen kan tala om vad som är en bra 1:a hoj för dig... Det är det som är det roliga med att köra hoj... man får prova, testa och försöka under lång tid framåt - man blir nog aldrig klar - det kommer nya idéer hela tiden om vad man ska göra härnäst. Så välkommen till den här hobbyn! Det finns massor av skoj att hitta på... och fortsätt att skriva och berätta hur det går med dina funderingar och med den lilla rosa lappen... 8)

  4. #24
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av mc_brud Visa inlägg
    Tja!

    Äntligen har beslutet tagits å ja ska BLI MC - förare...))
    Har alltid varit intresserad av motorcyklar, ända sen ja var liten o nu blir det äntligen av.
    Jag undrar nu om ni har något bra förslag på första hoj å lite andra saker.
    En polare till mig sa att jag skulle börja me teorin redan nu, är det bra eller dåligt? För då har man bara körningen kvar sen.

    Tack för en SKITBRA SIDA i övrigt!
    Grattis till ett härligt beslut och välkommen.
    Dra igång med teorin. Börja övningsköra så tidigt om möjligt och boka in dig på uppkörning fort som attan. Det kan bli ont om platser mot slutet av säsongen.

    Lycka till och glöm inte riskutbildningen

    http://www.korkortsportalen.se/jag-s...rt/motorcykel/
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #25
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av mc_brud Visa inlägg
    Tja!

    Äntligen har beslutet tagits å ja ska BLI MC - förare...))
    Har alltid varit intresserad av motorcyklar, ända sen ja var liten o nu blir det äntligen av.
    Jag undrar nu om ni har något bra förslag på första hoj å lite andra saker.
    En polare till mig sa att jag skulle börja me teorin redan nu, är det bra eller dåligt? För då har man bara körningen kvar sen.

    Tack för en SKITBRA SIDA i övrigt!
    Avverka teorin först, sen kan du i lugn och ro koncentrera dig på körningen. De flesta trafikskolor vill även att man har den avklarad när man kommer.

  6. #26
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    När du väl klarat kortet börjar något som du kan ha glädje av för resten av livet.
    Köpte min första 125:a 1975 och på den vägen är det. Har inte på något sätt tröttnat utan tycker snarare att det har blivit roligare med åren. Inte minst sen jag fick tips om den här sidan och lärt känna så många fler hojkompisar att åka med.

    Välkommen hit och lycka till med kortet!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av mc_brud Visa inlägg
    Tja!

    Äntligen har beslutet tagits å ja ska BLI MC - förare...))
    Har alltid varit intresserad av motorcyklar, ända sen ja var liten o nu blir det äntligen av.
    Jag undrar nu om ni har något bra förslag på första hoj å lite andra saker.
    En polare till mig sa att jag skulle börja me teorin redan nu, är det bra eller dåligt? För då har man bara körningen kvar sen.

    Tack för en SKITBRA SIDA i övrigt!
    Välkommen i hojåkarkollektivet! Du frågar om ett förslag på förstahoj. Svår fråga då det handlar om dina intressen. Vad vill du? Kommer du att vilja ha tillgång till hela vägnätet ner till dom minsta gräs- och grusvägarna, eller kommer du att nöja dig med att puttra omkring lite på asfalt? Eftersom du vill ha en förstahoj förutsätter jag att du kommer att köpa en andra i sinom tid vilket gör det hela lite lättare. Köp en billig nakenhoj som passar i storlek. Kubiken spelar ingen roll men "standardstuk" ger möjlighet att övningsköra med något som liknar körskolans.. En fördel om förstahojen redan har några repor så gråter man inte så länge om man tappar den när man gjort nåt misstag, som man lätt gör i början

    Lycka till!

  8. #28
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Hälsar dig välkommen hit och inte minst - LYCKA TILL .... med den rosa!

    Sen kan jag inte göra annat än att stryka under det Stefan skriver.
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  9. #29
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Välkommen till oss och vår gemenskap!

    Rekommenderar varmt att du ägnar några timmar åt att läsa trådarna under Mc-kort. Jag hittade många svar där på alla frågor som jag hade. Och de gånger som jag ställde frågor här på forumet fick jag alltid bra och kloka svar. Att ta mc-kort och skaffa hoj är troligtvis bland det bästa jag har gjort i mitt liv, så tveka inte att sätta igång om du har bestämt dig och har råd och tid.

    Gå till körskolan idag och skaffa blanketter och få svar på dina funderingar. Glädjen som du kommer att känna den dag du har kortet är värd den lilla möda du lägger ned nu. Om man nu kan kalla det möda. Jag såg fram emot varenda körlektion!

  10. #30
    Önskar dig också lycka till med körkortet. Har själv haft hoj nu i fem år och som så många andra så är det något utav det bästa jag investerat i. Känslan av att få kinderna smekta utav vårsolen glidande på en vackert belägen kustväg, insupandet av upplevelser är oräkneliga. Gillar du att köra i grupp med massor utav vänner så finns det gott om klubbar att smälta in i. Föredrar du en solotur på slingriga småvägar så står det tusen och åter tusen till ditt förfogande. Själv så började jag med en Honda shadow 750, för att sedan köpa en 1100 av samma märke. Har nu en Roadking och den processen har passat mig som handsken. Så är det kanske inte för dig, just därför bör du prova allt som kommer i din väg innan du bestämmer dig för ditt hojval. Kom ihåg att det är samma vårvindar som smeker dina kinder oavsett vilken typ at hoj du väljer. Vad det än månne bliva så lycka till i framtiden

Liknande ämnen

  1. Tips på hoj för kort nybörjare!
    Av jotinho i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 09:51
  2. Lås! Men vilket?
    Av stefan. i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 19:26
  3. Vilket lås?
    Av Jonas i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 20:21
  4. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  5. vilket märke kör du?
    Av turbo i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •