Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 81

Ämne: Honda CB 750 K 1982, hjälp med att återställa till original?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38

    Question Honda CB 750 K 1982, hjälp med att återställa till original?

    Hej

    Är ny mc ägare och skall börja med mc kort. Fick köpt en Honda CB 750K 1982 för en bra peng som jag
    tänkte lära mig att skruva med/på samt övningsköra med. Den har stått stilla en längre tid så det finns lite att göra med den.
    Tyvärr är den modifierad och jag tror att jag vill återställa den till så gott som original igen. Gamla saker skall vara i sitt ursprungliga utförande enligt mig.

    Det jag vet vad som behöver göras är att ta bort stänkskyddet och plexirutan.
    Sedan behövs nya backspeglar och framblinkers. Kan ha hittat nya backspeglar i original utförande men vet inte hur dom skall fästas. Det är skruvfäste och misstänker jag behöver nya sådana med.
    Behöver er hjälp med att ta reda på vad det är som inte skall vara där samt bilder på hur saker å ting skall sitta.

    Behöver bilder på fästen och backspeglarna samt framblinkers till att börja med.

    Bifogar bilder via dropbox länkar på hur den ser ut nu.

    Tack på förhand.

    https://www.dropbox.com/s/376hd0mdkk...84702.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/1p259cy0jo...84708.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/io3th8x0z9...85506.jpg?dl=0

    Edit: Ser även ut som att styret är utbytt?
    Senast redigerat av timebandit den 2020-06-23 klockan 21:53.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    697
    Är nog såna här du söker till speglarna https://www.hojstyling.se/produkt/in...MaArvxEALw_wcB
    Köpte själv på biltema förra året men hittar dom inte på deras hemsida längre .
    Angående skruvandet så var inte rädd för att fråga om hjälp , bor i gbg med och har tid över ifall du behöver lite hjälp.
    Angående kåpan så förstår jag att du vill ha bort den.
    På med en vanlig rund lampa och fästen som du monterar runt gaffelbenen , dessa fästen finns på biltema : https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...-st-2000041552
    Funkar finfint tills du bestämt dig om andra.
    Möjligen jag har några finare i aluminium liggande som var för små för mina gafflar som du kan få.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Underbart och tack för ditt erbjudande om hjälp. Kommer i första hand att försöka lite på egen hand. Har gått bra att skruva på bilar så hoppas att detta kommer ge mig en trevligare upplevelse. Men lovar att höra av mig så fort jag får problem...

    Verkar se lovande ut med sådana fästen för backspeglarna, tack. Har mailat ett företag om replica backspeglar så håller tummarna.

    Vet du vad det är för kåpa och om det var någon vanlig "styling" förr?

    Angående lampan så har jag faktiskt inte kollat ingående vad det är för strålkastare som sitter där men finns risk att det är den runda men med en kåpa över.

    Styret verkar ju också vara bytt tyvärr så ett sådant letar jag troligen efter med då antar jag men det är väl kanske inte det viktigaste just nu.

    Det är snart helg och då kommer jag börja riva ner kåpan så jag kan ta bilder och se vad det är som ser fel ut.
    Måste inte bli helt återställd som den var tänkt att vara utan väldigt nära räcker gott, känslan av att den mer eller mindre ser ut som den en gång gjort är det jag är ute efter även om inte alla delar faktiskt är original.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    697
    Har inte koll på vad det är för kåpa men det var väl lite mera populärt förr i tiden att montera en Rickman kåpa för långturer.
    Styret ser utbytt som du säger men det är bara hitta vilket 22mm "22mm brukar vara standard" styre som passar dig och din körställning , några att välja på : https://www.louis.eu/katalog/suche/p...erm=handlebars
    Som sagt lampan skal du ha en vanlig 7" rund H4 lampa typ denna : https://www.brands4bikes.se/shin-yo-...m-223-1v2.html
    Här hittar du lite olika fästen för att fästa lampan på gafflarna : https://www.brands4bikes.se/belysnin...tesfasten.html
    Men som sagt jag kan ha några liggande som var för små till mina gafflar.
    Här har du en sida med manual i pdf format till din hoj : https://www.dotheton.com/index.php?t...manuals.44399/
    Här har du en till som är på svenska : http://inside.hondamc.com/upload/Dow...750Kz_750C.pdf

    Så nu fick du lite att kolla och fundera på.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Först, stort tack för att du tar dig tid att hjälpa!

    Aha, såklart. Bortsett från det estetiska som inte är snyggt med den så tyckte jag den var jobbig. För kåpan svänger inte med styret och känns bara fel.
    Skall nog klara byta styre och lyse och framblinkers så det blir bra.

    Stort tack för manualerna, dom måste man ju bara ha!
    Jo tack, har massor att kolla och fundera över och dom största är:

    Har nu fått tagit bort kåpan, jösses vad mycket man fick göra för att lyckas ta bort den. Synd att någon ägare verkligen strulat upp kabel stammarna och skarvat å lekt men kommer lösa det ändå men det är inte snyggt. Fästet för lampan sitter fast i axeln till styret. Bifogar en bild till Dropbox på hur det ser ut nu.

    Hur skall motorcykeln se ut rakt framifrån där jag tagit bilden? Alla kablar osv känns så blottade mot vattenstänk å annat?

    Har bytt batteri men den vill inte starta. Starten drar runt iaf. Tänkte byta tändstiften men vad dumt dom sitter, trångt!.
    Skall försöka komma till Johans MC imorgon å köpa tändstiftshylsan dom har, den verkar fungera.
    Kan vara bra att få igång den först innan jag lägger för mycket tid/pengar på att fixa till exteriören.

    Återigen, gillar verkligen inte hur det ser ut med alla kablar osv, skall det sitta något mer än en strålkastare som skydd?


    https://www.dropbox.com/s/0rg4649dt1...91958.jpg?dl=0
    Senast redigerat av timebandit den 2020-06-25 klockan 21:05.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    697
    Bara kul att hjälpa lite och ännu bättre är det när man får svar att det uppskattas
    Såhär såg det ut efter jag plockade av min kåpa fram:
    kablar.jpg
    Och såhär ser det ut nu:
    klar.jpg
    Så det mesta kan man gömma under tanken eller kapa bort lite för att snygga till det hela.
    Kan tänka mig att hojen kommer bli mycket mera lättkörd nu när kåpan är borta , jag märkte rätt stor skillnad på min och den var
    liten jämfört med din.
    Är som regel bara en lampa och mätarna som döljer och skyddar kablarna på nakna hojar , går ju hitta någon lite mindra och snyggare kåpa som man fäster runt lampan som följer med när man vrider på styret.
    Jag hade denna på en stund och lite lättare gömma kablar bakom men gick för utan till slut:
    kåpa.jpg
    När kåpan försvann fick jag 2 stora relä som jag vart tvungen att gömma så fick sprätta upp kabelstammen för att lirka ut kablarna så nu ligger dom gömda under sadeln och 6 kablar mindre som sticker ut bakom framlampan.
    Angående att den inte startar , när gick den senast och har den stått länge ?
    Tändstiften på min är omöjliga att skruva ur utan att plocka av tanken och då får man lura ner allt i mellan kablar och tändspolar
    på dom 2 i mitten och sedan fiska upp dom med en pinne med magnet i änden.
    Startar den inte så prova startgas och går den då så är det bensinen som saknas , gammal bensin kan göra så den inte startar med.
    Stått länge så kan det vara att det blivit massor med skit i förgasarna och då är det plocka ur och plocka isär och rengöra tyvärr.

    Här hittar du lite vad jag gjort med min under det senaste 1,5 året https://www.hojen.nu/showthread.php?...bete-med-hojen
    Blivit lite mera mekande än vad jag hade hoppas på men så är det ibland med lite äldre hojar men rätt skönt när man löser det själv

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Då såg din ändå snyggare ut bakom kåpan
    Snygg hoj! Hoppas min kan komma 10% i närheten av din någon gång Skall bara lära mig skruva på hojen ordentligt först.

    Du har säkerligen rätt där, kåpan känns bara tung å skrymlig och i vägen. Så satans ful den där stora kåpan med


    Nä, tror inte jag vill ha någon form av kåpa alls faktiskt, blev såld på det öppna redan innan jag fick köpa denna. Hade kollat runt vad det var innan jag fick bilder på denna jag har. Snacka om att jag blev ställd när jag aldrig hittade någon som liknade denna pga kåpan

    Ojdå, bra jobbat då. El kan vara både roligt men också ett djävulens påfund! Blir så jäkla irriterad på hur någon av föregående ägare har misshandlat elsystemet så här mycket. Strömtjuvar mitt i den tjocka kabelstammen istället för att dra nya kablar. Avklippta kontaktstycken och fulskarvningar med sockerbitar och annat som inte ens satt/sitter ordentligt.
    Kommer få leva utan vissa kontaktstycken, inga problem men måste sätta krympslang å annat för att skydda vilket man borde gjort från början.

    Tändstiften på denna skall gå att byta då manualen rekommenderar att ha extra stift med sig och att dom är enkla att byta men står inte hur man gör, haha. Men skall köra verktyget hos Johans MC och prova.

    Den har troligen stått 10år, kanske mer. Har hällt i k sprit men tror inte det hjälper.

    Nu till många frågor... :P


    Tror jag behöver dränera det bränslet som är kvar men hur gör jag det enklast? Lyckas inte läsa till mig hur man tar bort tanken heller? Borde väl inte vara så svårt?

    Om nu jag lyckats sura ner den med startförsöken, vad gör jag åt det nu?

    Startgas är på gång i helgen.

    Hoppas verkligen inte att förgasarna har geggat igen för då övergår det verkligen mina kunskaper för tillfället och att lämna in den för det är kostsamt har jag förstått.

    Här är en bild på fästet som sticker ut från styraxeln, tar för givet att lampan skall sitta där?
    Vart skall tutan/tutorna sitta?

    https://www.dropbox.com/s/b6x288n1sd...91557.jpg?dl=0

    Har tittat en del på skisserna som finns på Tommys Motor men lyckas fasen inte se, hitta eller förstå hur tutan och lampan skall sitta?


    Oj, där har jag flera kvällars läsning, alltid kul med projekt där man dokumenterar
    Visst är det så. Själv tycker jag det är roligt att meka å hålla på så det gör mig inget. Lärde mig vid min första 740 och alltid tyckt det vart roligt. Finns alltid mycket mer att lära sig hela tiden.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    697
    Tror den fästet är ett som är monterad i efterhand så det är bara att plocka bort , sitter bara för att hålla kåpan på plats.
    Skulle gärna se en bild hur den är fäst i ramen/styrhuvudet.
    Jag hade en stor ställning under min kåpa med som var fastskruvad i styrhuvudet och i ramen.
    Kollar du på bilden här ser du fästen till lampan fram :
    front.JPG
    Om den stått i 10 år med bensin i tanken och förgasarna kan jag lova dig att det är bara tömma tanken och rengöra , plocka av förgasarna och rengöra.
    Har plockad isär mina förgasare och rengjort , även en ultraljudstvätt som är rätt skönt att använda till det jobbet.
    Säg till så kan vi kolla på dom och se om det räcker med att göra rent eller måste börja byta nått i dom.
    På min sitter tanken med 2 skruvar i bakkant mot sadeln och sen är det bara lyfta och dra den bakåt pga det finn ett spår i framkant den glider in i , borde vara nått liknande på din tycker jag.
    Får du av tanken räcker det nog med vilken vanlig tändstiftshylsa som helst för att lossa tändstiften , så sparar du några kronor på att handla en extra på Johans.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    697
    Här ser du hur du kan fästa framlampan :
    Lampa.jpg
    Jag har liknande fäste liggande som är för små för min gaffel som du kan få om dom passar om inte har biltema dessa
    som passar till olika tjocklekar av gafflar : https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...-st-2000041552
    Och sen kan du använda deras lampa med : https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...-34-2000040262

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Tyvärr sitter det där fastsvetsat i styraxeln. Den som gjort det har gjort bra passform så. Som tur är verkar den gå att dela nästan i mitten ( sitter med skruvar) och då kan jag lika väl passa på att dra kablarna på den å gömma dom snyggare.

    Misstänker att den inte gått på 10 år men kan inte lova. Obesiktigad Sedan 2008 men han har betalt försäkring och haft den påställd hela tiden...

    Grymma bilder och länkar, tummen upp för dig

    Får ta en extra titt på tanken å se om jag får upp den å tömma bränslet.
    Du tror inte det kan hjälpa att fylla på fullt med ny bränsle och kan fungera?
    Har köpt startgas nu med att prova med.

    Ja en ultraljudstvätt är väl ett måste om man river ner. Frågan är bara om jag är såpass duktig att jag kan få loss allt och ha koll på alla detaljer för att återmontera det igen. Kändes som man måste ha koll på väldigt mycket när jag läst om det?



    Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Honda VF-750, 1982, konstigt motorfel.
    Av Conan Van Tieren i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-05-30, 10:22
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-04-20, 15:27
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 22:03
  4. Husqvarna wr 125 1982
    Av Guten i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 18:22
  5. Bromsproblem, Honda 250N -81. HJÄLP!!!
    Av Jonas T i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 16:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •