Någon som provat Pirelli Scorpion Trail?.Får tydligen sådana på min Explorer nu.Kan ju vara kul att prova.:)
Utskriftsvy
Någon som provat Pirelli Scorpion Trail?.Får tydligen sådana på min Explorer nu.Kan ju vara kul att prova.:)
Nja, gillar dem inte riktigt. Blir inga nya när det är dags att byta. Får inte riktigt fullt förtroende för dem, och har fått några otrevliga släpp.
Kommer nog gå på Michelin Anakee igen som nästa.
Ja ja kostar inget att prova.Sedan om dom blir klackiga gör inget,det blir ju alla andra med.Får väl se om dom stoppar en sommar:)Sedan om man får ett plötsligt släpp,kanske var något på vägen;)
Fuktigt, alltså inte regn och helt blöt vägbana, utan mer fuktiga/blöta fläckar här och där.
Vet inte om det är inbillning eller inte, men tycker även de känns mer osäkra där inte underlaget är bra, eller om man kör över något typ brunnslock, linjer etc. Vet att sånt alltid är halare, men tycker bara jag haft mer förtroende med Anakee.
Men det kanske bara jag som är Michelinfrälst. :)
Klart det spelar roll men betvivlar starkt att Pirelli skulle vara mycket sämre än konkurenterna.Då hade dom nog varit borta.Dom kör ju med silicablandning i gummit precis som Michelin.Och jag skulle inte lita på Michelin däck på brunnslock och vita streck heller.Jag körde alltid med Pilote Road 3 på min Fjr och kompisen alltid på Z6 för han litade (litar) på dom.När jag sedan köpte en ny Fjr.nr2 så satt det Z6 på den och fick flera gånger släpp på dom på torr asfalt,även rakt fram:rolleyes:.Så jag upplevde dom hala.Jag tror det ofta beror på hur man kör.Det är ju klart om jag köper en hoj med rätt mycket effekt så ska jag ju andvända dom:)Jag läste ett test i Motorad för ett tag sedan och har letat efter tidningen och på nätet efter det testet för jag kommer inte riktigt ihåg hur det var.Dom testade alla dom här nya däcken som man brukar ha på denna typ av hojar,både på vått och torrt och jag kommer ihåg att michelin vann då inte 3a eller4a tror jag dom kom.Kan varit Dunlop som dom utsågs till bästa.Och dom körde alla test på en Explorer.nu vet jag att man ska ta alla test med en nypa salt.Finns ju dom som tycker att typ Tkc 80 funkar kanon på både torr och våt asfalt och vissa tycker dom är snorhala.Visst är det skönt att lita på sina däck,men kan man lita på underlaget hela tiden då?Finns ju dom som kör åt helvete pga att dom inte ser vart dom kör;)
Nja, först och främst finns det väl alltid tillverkare med "sämre" produkter, kvalité eller vad det nu är man går på. Men sen är det väl från däcksmodell till däcksmodell också; Pirelli har endel bra däck också; Körde t.ex. Diablo på en tidigare båge och var mycket nöjd.
Sen är frågan är vad som är "sämre"; Om ett däck håller 1500 mil och ett annat 800 mil så är det nog en viss skillnad på dem, även om båda innehåller gummi. :)
Ta Metzeler Tourance; Många gillar dem, tycker att de håller ganska länge för touring osv.. Själv avskyr jag dem, köpte en hoj där det satt Tourance på, och bytte långt innan de tog slut! Jag byter hellre däck oftare och njuter av bra grepp.
Scorpion Trail vs Anakee så upplever jag att Scorpion-däcket har hårdare gummi.
Jaja vi får se.Bara att prova märks ju direkt efter uppvärmning om det är nått att ha.Bara att byta annars.Vet ej vad du haft dom på för hoj,jag vet dom är standard på Tiger 800,en lättare och klenare maskin än min.Tycker det är kul att testa lite olika,men sedan ska dom se bra ut med.Anakee 3 har jag provat men blir nog inga fler för att det är ganska fult mönster:cool:
Dom flesta klarar göra däck till mindre maskiner. När vridet överstiger 100 nm. å man kör aktivt kommer problemen.
Jag ska försöka komma ihåg att fråga här nästa gång jag ska byta däck, själv är man ju mer.. "ahh Michelin har jag ju hört om i innan så det är la bra grejer" medans det framstår som en sann vetenskap att faktiskt välja rätt däck till rätt hoj :)
Ja jävlar.. Inte visste jag att vi hade såna grymma förare här, förvånad att ni inte satsat på att bli världsmästare i roadracing eller liknande. ;)
Kan hålla med om kommentaren när man kör aktivt, men resten är ju bara trams.
Om du kör med ordentligt nerlägg genom kurvorna, dvs så du skrapar i saker eller i alla fall inte har långt kvar till att göra det, så lär du knappast slå på fullt i det läget, då hamnar du med största sannolikhet vid sidan av vägen. Med andra ord nyttjar du inte allt vrid eller alla hästar du har i det läget, och skillnaden mellan effekt/vrid på hojar blir således ganska orelevant.
Löjligt påstående:rolleyes: Roadracingförare??bara du som påstår det.Kan ej läsa att man kör med skrap i kurvorna.Nu är det ju lite skillnad på en hoj som har 70-80nm i vrid och en som har 120nm.Köra med kraftiga nedlägg efter allmän väg gör ju bara dom som brukar köra av vägen.Man kan ju utnyttja effekt och vrid ur kurvor ändå,behöver ju inte göra det mitt i kurvan.Finns nog dom som gör det med, på brunnslock och dyl och då blir det halkit:D Finns ju dom som druttar ikull så fort dom sätter ned foten.Tråden har ju spårat ur lite men inte gör det mig nått.Det handlade väl om Pirelli och synpunkter om det.att dom är hala på våta brunnslock och annat har jag fått lära mig.Men vid normal andvändning på allmän väg borde ju funka.Även med packning och passagerare.Kör i allmänhet rätt fort.På 30-50vägar lydigt,även 70vägar i tätbebyggt, men många av våra fina kurviga vägar på landet brukar ju ha 70 tyvärr men är trevligare i 90-130.Motorväg är ju rätt tråkiga,brukar sätta farthållaren på 150-170 vilket är lagomt.Blåser hemskt vid högre fart.Äh jag tror däcken ska funka och vad gäller milen så bryr jag mig inte.
Mycket av känslan när man kör aktivt beror även på vana och erfaren het också. Ett sätt att försöka klura ut vilka däck din hoj passar bäst för med ditt körsätt är väl helt enkelt att prova med olika däck under samma förhållanden exvis i en större rondell. ( helst en natt utan trafik) Då kommer man snart underfund med vilket däck som släpper först.
Tycker att en däcksfråga som i den här tråden grundas bara på tyckande, men den känslan är ändå för föraren viktig.
Det är kanske därför det finns en uppsjö av olika däck. Funderar på om inte däckbolagen skulle tjäna på att inte ha ett så stort utbud.:)
Vad jag vet har jag inte påstått det alls.
Om du inte kör aktivt med mycket nedlägg så tycker jag inte däcksvalet blir lika känsligt, på sin höjd om det ur säkerhetssynpunkt skulle ge längre bromssträckor med hårdare däck, men om vi bortser från det då det inte är vad vi pratat om här.
Ja, skillnaden på en hoj med 70-80nm och en med 120nm är 40-50nm, och? När tror du det är viktigast att ha grepp, vid nedlägg eller upprätt? De flesta som gått omkull när de förlorat greppet, när tror du det skett? Vid nedlätt eller upprätt körning? Ge fullt rakt fram kräver inte så mycket av däcken.
Ja, man kan utnyttja effekt och vrid ur kurvorna, det gör nog de flesta. Men vrider på ordentligt gör du lämpligen bara i utgången på kurvan när du börjar räta upp cykeln, då också kraven på däckets grepp börjar minska och du kan nyttja den friktion du har för acceleration istället.
Vi kör nog inte riktigt på samma sätt. Lycka till med dina nya Scorpion Trail, tror du blir nöjd med dem.
Är ju det jag menar ju!! Kör aktivt brukar jag göra men hjärnan bestämmer hur mycket nedlägg.Är ju kurvan och farten som avgör.Kör ju aldrig fortare än vad det går att göra i kurvor på allmän väg med hänsyn till dom faror som kan finnas i ,på,och vid sidan av vägen.Finns ju dom som inte tänker så lång och är blinda för grus och sånt:cool:
Alla däck funkar heller inte lika på alla hojar, därför blir det gärna skillnad i tester. Förutom förarens körsätt såklart, vilket konstaterats redan tidigare i tråden. Till och med en sån sak som fjädringsinställlning påverkar och då börjar det bli många parametrar som är med och styr när någon glatt utropar att "det här är bäst!"
Jag frågar alltid "under vilka förutsättningar?" på det....
Sent from my LT25i using Tapatalk
Funderar på om du råkade ut för detta när däcken var nya.? Har märkt att ytan på däcken är väldigt glansiga vilket Metzeler också brukar vara.Väldigt vanskligt att åka på i början.Visst ruggar man upp ytan när man börjar köra.Men ska man rugga upp sidorna med så kan det ju vara försent.Satte på Nya Metzeler Tourance på min xtz 1200 jag hade och den var riktigt hal.Gick att köra med fina kontrollerade sladdar ur torra och fina rondeller.Förstår att många kört ikull med nya däck.Är ju ofta så det går till när folk provkör nya maskiner på firmor som knappt gått nått och så klantar dom till sig i första svängen.Finns ju många roliga klipp på youtube på detta:).Ett bra tips som JAG vet funkar rätt bra.Ta en trasa med kallavfettning och tvätta av slitbanan rejält.Blir kanon,matta och sträva blir dom.Man kan även ta slipduk eller nått och typ svarva av dom lite före.Och är det fritt fram med olika komentarer om detta men JAG vet att det funkar.:)Är nog inet fel på däcken utan det blir i tillverkningen och försvinner ju på det ena eller andra sättet.Det där med avfettning är ju gammalt och beprövat.Jag vet många åkare som på vintern legat och kört med skogsbilarna på saltade vägar och sedan kommit hem mer norrut där dom inte saltar och däcken är snorhala på snön.Dom har provat att tvätta av däcken med avfettning och skillnaden är som sommardäck och vinterdäck på personbil.
Funkar det med,men behövs ej på¨Michelin:)
Hörde att man lägger på ett släpplager i gjutformen ungefär vart 10onde däck. Får man däck ett i kedjan blir det halare än däck 10. Vet ej,men låter rimligt.
Synd att påstå att inkörda T 63 är hala på asfalt. Kan inte heller kalla dem "nabbdäck" med deras stora klackar. T 63 har även bra egenskaper på blöt asfalt.:):)
Nu talar vi om däck allmänt.
Visst blir nabbdäck hala på asfalt beroende på att det bara är kanske 25% gummi i kontakt med vägbanan jämfört med sporthojdäck. Om man då har dem på en alltför stark hoj så släpper de ju ganska lätt.