Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 43

Ämne: Pirelli

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Nja, först och främst finns det väl alltid tillverkare med "sämre" produkter, kvalité eller vad det nu är man går på. Men sen är det väl från däcksmodell till däcksmodell också; Pirelli har endel bra däck också; Körde t.ex. Diablo på en tidigare båge och var mycket nöjd.

    Sen är frågan är vad som är "sämre"; Om ett däck håller 1500 mil och ett annat 800 mil så är det nog en viss skillnad på dem, även om båda innehåller gummi.
    Ta Metzeler Tourance; Många gillar dem, tycker att de håller ganska länge för touring osv.. Själv avskyr jag dem, köpte en hoj där det satt Tourance på, och bytte långt innan de tog slut! Jag byter hellre däck oftare och njuter av bra grepp.
    Scorpion Trail vs Anakee så upplever jag att Scorpion-däcket har hårdare gummi.
    Jaja vi får se.Bara att prova märks ju direkt efter uppvärmning om det är nått att ha.Bara att byta annars.Vet ej vad du haft dom på för hoj,jag vet dom är standard på Tiger 800,en lättare och klenare maskin än min.Tycker det är kul att testa lite olika,men sedan ska dom se bra ut med.Anakee 3 har jag provat men blir nog inga fler för att det är ganska fult mönster

  2. #12
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Dom flesta klarar göra däck till mindre maskiner. När vridet överstiger 100 nm. å man kör aktivt kommer problemen.
    Jan

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Jag ska försöka komma ihåg att fråga här nästa gång jag ska byta däck, själv är man ju mer.. "ahh Michelin har jag ju hört om i innan så det är la bra grejer" medans det framstår som en sann vetenskap att faktiskt välja rätt däck till rätt hoj
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Vet ej vad du haft dom på för hoj,jag vet dom är standard på Tiger 800,en lättare och klenare maskin än min.
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Dom flesta klarar göra däck till mindre maskiner. När vridet överstiger 100 nm. å man kör aktivt kommer problemen.
    Ja jävlar.. Inte visste jag att vi hade såna grymma förare här, förvånad att ni inte satsat på att bli världsmästare i roadracing eller liknande.

    Kan hålla med om kommentaren när man kör aktivt, men resten är ju bara trams.
    Om du kör med ordentligt nerlägg genom kurvorna, dvs så du skrapar i saker eller i alla fall inte har långt kvar till att göra det, så lär du knappast slå på fullt i det läget, då hamnar du med största sannolikhet vid sidan av vägen. Med andra ord nyttjar du inte allt vrid eller alla hästar du har i det läget, och skillnaden mellan effekt/vrid på hojar blir således ganska orelevant.

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Ja jävlar.. Inte visste jag att vi hade såna grymma förare här, förvånad att ni inte satsat på att bli världsmästare i roadracing eller liknande.

    Kan hålla med om kommentaren när man kör aktivt, men resten är ju bara trams.
    Om du kör med ordentligt nerlägg genom kurvorna, dvs så du skrapar i saker eller i alla fall inte har långt kvar till att göra det, så lär du knappast slå på fullt i det läget, då hamnar du med största sannolikhet vid sidan av vägen. Med andra ord nyttjar du inte allt vrid eller alla hästar du har i det läget, och skillnaden mellan effekt/vrid på hojar blir således ganska orelevant.
    Löjligt påstående Roadracingförare??bara du som påstår det.Kan ej läsa att man kör med skrap i kurvorna.Nu är det ju lite skillnad på en hoj som har 70-80nm i vrid och en som har 120nm.Köra med kraftiga nedlägg efter allmän väg gör ju bara dom som brukar köra av vägen.Man kan ju utnyttja effekt och vrid ur kurvor ändå,behöver ju inte göra det mitt i kurvan.Finns nog dom som gör det med, på brunnslock och dyl och då blir det halkit Finns ju dom som druttar ikull så fort dom sätter ned foten.Tråden har ju spårat ur lite men inte gör det mig nått.Det handlade väl om Pirelli och synpunkter om det.att dom är hala på våta brunnslock och annat har jag fått lära mig.Men vid normal andvändning på allmän väg borde ju funka.Även med packning och passagerare.Kör i allmänhet rätt fort.På 30-50vägar lydigt,även 70vägar i tätbebyggt, men många av våra fina kurviga vägar på landet brukar ju ha 70 tyvärr men är trevligare i 90-130.Motorväg är ju rätt tråkiga,brukar sätta farthållaren på 150-170 vilket är lagomt.Blåser hemskt vid högre fart.Äh jag tror däcken ska funka och vad gäller milen så bryr jag mig inte.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-11-15 klockan 10:06.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Ja jävlar.. Inte visste jag att vi hade såna grymma förare här, förvånad att ni inte satsat på att bli världsmästare i roadracing eller liknande.

    Kan hålla med om kommentaren när man kör aktivt, men resten är ju bara trams.
    Om du kör med ordentligt nerlägg genom kurvorna, dvs så du skrapar i saker eller i alla fall inte har långt kvar till att göra det, så lär du knappast slå på fullt i det läget, då hamnar du med största sannolikhet vid sidan av vägen. Med andra ord nyttjar du inte allt vrid eller alla hästar du har i det läget, och skillnaden mellan effekt/vrid på hojar blir således ganska orelevant.
    Mycket av känslan när man kör aktivt beror även på vana och erfaren het också. Ett sätt att försöka klura ut vilka däck din hoj passar bäst för med ditt körsätt är väl helt enkelt att prova med olika däck under samma förhållanden exvis i en större rondell. ( helst en natt utan trafik) Då kommer man snart underfund med vilket däck som släpper först.
    Tycker att en däcksfråga som i den här tråden grundas bara på tyckande, men den känslan är ändå för föraren viktig.
    Det är kanske därför det finns en uppsjö av olika däck. Funderar på om inte däckbolagen skulle tjäna på att inte ha ett så stort utbud.

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Mycket av känslan när man kör aktivt beror även på vana och erfaren het också. Ett sätt att försöka klura ut vilka däck din hoj passar bäst för med ditt körsätt är väl helt enkelt att prova med olika däck under samma förhållanden exvis i en större rondell. ( helst en natt utan trafik) Då kommer man snart underfund med vilket däck som släpper först.
    Tycker att en däcksfråga som i den här tråden grundas bara på tyckande, men den känslan är ändå för föraren viktig.
    Det är kanske därför det finns en uppsjö av olika däck. Funderar på om inte däckbolagen skulle tjäna på att inte ha ett så stort utbud.
    Håller med dig helt.Ska som sagt i detta fall prova ett märke jag aldrig kört(pirelli).Återkommer efter provkörning om det är ett bra däck eller inte

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Löjligt påstående Roadracingförare??bara du som påstår det.
    Vad jag vet har jag inte påstått det alls.

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Kan ej läsa att man kör med skrap i kurvorna.Nu är det ju lite skillnad på en hoj som har 70-80nm i vrid och en som har 120nm.Köra med kraftiga nedlägg efter allmän väg gör bara dom som brukar köra av vägen.Man kan ju utnyttja effekt och vrid ur kurvor ändå,behöver ju inte göra det mitt i kurvan.Finns nog dom som gör det med, på brunnslock och dyl och då blir det halkit
    Om du inte kör aktivt med mycket nedlägg så tycker jag inte däcksvalet blir lika känsligt, på sin höjd om det ur säkerhetssynpunkt skulle ge längre bromssträckor med hårdare däck, men om vi bortser från det då det inte är vad vi pratat om här.

    Ja, skillnaden på en hoj med 70-80nm och en med 120nm är 40-50nm, och? När tror du det är viktigast att ha grepp, vid nedlägg eller upprätt? De flesta som gått omkull när de förlorat greppet, när tror du det skett? Vid nedlätt eller upprätt körning? Ge fullt rakt fram kräver inte så mycket av däcken.

    Ja, man kan utnyttja effekt och vrid ur kurvorna, det gör nog de flesta. Men vrider på ordentligt gör du lämpligen bara i utgången på kurvan när du börjar räta upp cykeln, då också kraven på däckets grepp börjar minska och du kan nyttja den friktion du har för acceleration istället.

    Vi kör nog inte riktigt på samma sätt. Lycka till med dina nya Scorpion Trail, tror du blir nöjd med dem.

  9. #19
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Vad jag vet har jag inte påstått det alls.



    Om du inte kör aktivt med mycket nedlägg så tycker jag inte däcksvalet blir lika känsligt, på sin höjd om det ur säkerhetssynpunkt skulle ge längre bromssträckor med hårdare däck, men om vi bortser från det då det inte är vad vi pratat om här.

    Ja, skillnaden på en hoj med 70-80nm och en med 120nm är 40-50nm, och? När tror du det är viktigast att ha grepp, vid nedlägg eller upprätt? De flesta som gått omkull när de förlorat greppet, när tror du det skett? Vid nedlätt eller upprätt körning? Ge fullt rakt fram kräver inte så mycket av däcken.

    Ja, man kan utnyttja effekt och vrid ur kurvorna, det gör nog de flesta. Men vrider på ordentligt gör du lämpligen bara i utgången på kurvan när du börjar räta upp cykeln, då också kraven på däckets grepp börjar minska och du kan nyttja den friktion du har för acceleration istället.

    Vi kör nog inte riktigt på samma sätt. Lycka till med dina nya Scorpion Trail, tror du blir nöjd med dem.
    Är ju det jag menar ju!! Kör aktivt brukar jag göra men hjärnan bestämmer hur mycket nedlägg.Är ju kurvan och farten som avgör.Kör ju aldrig fortare än vad det går att göra i kurvor på allmän väg med hänsyn till dom faror som kan finnas i ,på,och vid sidan av vägen.Finns ju dom som inte tänker så lång och är blinda för grus och sånt

  10. #20
    Jåke
    Gäst

    Sv: Pirelli

    Alla däck funkar heller inte lika på alla hojar, därför blir det gärna skillnad i tester. Förutom förarens körsätt såklart, vilket konstaterats redan tidigare i tråden. Till och med en sån sak som fjädringsinställlning påverkar och då börjar det bli många parametrar som är med och styr när någon glatt utropar att "det här är bäst!"

    Jag frågar alltid "under vilka förutsättningar?" på det....

    Sent from my LT25i using Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •