Bra jobbat, brukar inte ens jag klara. Trots yngre förare å yngre hoj å nästan dubbelt cylinderstorlek. Men å andra sidan hamnar jag i Vilse å vänder på Gödselhögar.
Utskriftsvy
:D Lugn du pôjk lille, om ett halvår så har du växt till dig också. Gödelhögar verkar vara ont om i Dalsland, däremot i Skaraborg var lantluften väldans aromatisk. Ang. Vilse så var jag bara tvungen att vända en enda gång men då fick jag vända en gång till för det visade sig att jag varit rätt från början. :rolleyes:
:p Tar man en rejäl tur så att sittbensknölarna blir lagom ömma slipper man suget efter att komma ut och köra några dagar. Alternativet för tillfället är att ösa grus och det är INTE lika kul - men gratis. :rolleyes:
Hade en kompis för länge sedan som körde vilse i en skarp kurva med sin Silverpil. Utanför kurvan låg en stor gödselhög med tillhörande vattensamling.
Tänk scenariot då en knutte kommer farande med en hoj rakt ner i dyngvattnet och en bonde som står och gapflabbar uppe på en landgång.
Som tur var hade hojen fått motorstopp ( panikbromsning) precis innan landningen i vattnet, så att det gick lätt att kicka igång den igen. Både föraren och hojen hade ändrat färg från silver till brunt. Ingen ville åka bakom honom förrän en vattenslang tagit bort det mesta.:D:banana::D:banana:
Efter gårdagen runda blev det snabba ryck med sjösättning av ekor. :eek: Denna gången åkte dom i utan tjärning så det var gjort i en handvändning, men det dröjde inte lång stund förrän dom låg i marvatten. Som tur är flyter trä så att de kommer inte att sjunka helt utan det går att komma i för att ösa och ösa blir det, typ några hundra liter per eka! Motorpump skulle underlätta just den proceduren men då finge man släpa ett sånt åbäke till bryggan och det bleve nog jobbigare. :p
Nu ska jag starta upp lilla Byrackan för att åka till sjön och få min motion med första ösningen... :cool:
:) Min mors morbror satte ett mc-drivet isborr på sin 2 t 350cc Infe som han använde när han vinterfiskade. Han gjorde hål med rekordfart medan dom andra gubbarna stog och högg med isbill. Sist jag hörde av den så var den till salu på blocket och fanns i Dalarna.
:hmmmm2: Skulle gå lätt att få till en mc-driven pump, 2 rullar i en konsoll och den ena rullen är kopplad till en enkel pump. ställer bakhjulet på rullarna och ger fullgas så blir det världens sprut! Risk för att både hoj och pumpmaskinist blir duschade i ösvatten. :eek:
:) Klart att man inte ska köra omkring och ägna sig åt fågelskådning, samtidigt, men ibland är det oundvikligt. Häromdan körde jag genom en granskog och ur dikesgräset flög en tjäderhöna upp framför hjulet. Fick nypa till ordentligt på bromsen för att inte komma ifatt henne men när hon fått upp varvet på vingarna så flög hon på 3 - 5 meters höjd framför mig ett par kilometer innan hon svängde av i ett hygge. Hon gjorde säkert 70 km/h på rakan, imponerande för att vara en sån klump. :cool:
:hmmmm2: Gissar att det var på kvällen i lyktors sken + på västkusten. Bör ha varit en kattuggla(Strix Aluco) som du hade träff med. Den har ett vingspann upp till 90 cm så när den kommer emot en i lite fart så verkar den enorm. Dom blir rätt ofta trafikoffer för att dom "fastnar", bländade i ljuskäglan. Säkert inte kul att få en så i visiret. :confused:
Har kollat på ringduva, den kör nästan 100 på 70 väg.
För någon vecka sedan var jag i skogen o körde tills det inte längre ens var en stig kvar av vägen insåg då att jag måste baxa runt hojen mens jag buttade hojen fram o tebaks var det nått till vänster... jo en stor fet älgtjur den var svart i pälsen jag fick titta uppåt för att få ögon kontakt, bli rädd då älgkorv tänkte jag och gasade lite med mitt nya brölsystem ingen reaktion förutom att han la öronen bakåt, då blev jag rädd....men han tog 3 steg framåt & jag var på den halva sekunden klar med baxning o på väg tillbaka
Men det är ju precis sånt här jag vill ha
:D Lite kusligt, men ändå kul.. Älg verkar inte känna igen människa som sitter på mc. Jag har kommit ganska nära flera gånger sittande på hojen men när jag kliver av och visar att jag har ben så sticker dom - och ändå tycker jag inte att dom är SÅ fula - benen alltså. :p
:rolleyes: Soligt men kallt - stannar inne! Har just ätit dillkött och potater, är lite inne på slowfood och experimenterar lite med gammaldags kryddor. Libbsticka har fått vara i fokus en tid nu sen jag fick löfte av en granne att snatta i hans trädgård och det gör jag!
Köra? Nej jag vill ha ett mål eller en anledning att dra iväg. Det behöver inte vara så märkvärdigt - bara något. Går och vilar middag istället.... :sleep:
I går var jag först hos Johans MC och sedan på Stora Holm och provade olika cyklar, tror jag provkört de största och dyraste från många olika fabrikat. Resultatet blev att jag kommit fram till att jag har en bra hoj. Kul var det ändå att testa Hondas automatväxlande DCT. Vid starten fepplade jag med vänster fot så klart och letade efter var man skulle trampa in ettan, men den låg ju i redan, bara att gasa - smidigt. Fungerade förträffligt. Kommer in i depån och skall stanna efter tre varv på banan - letar vilt efter kopplingshandtaget, HJÄLP det saknas. Stannade mjukt och fint ändå?
Här sitter man på dagarna och frikopplar och växlar upp och ner, jag vet inte hur många tusen gånger på en säsong - helt i onödan? Lösningen heter DCT, katten vet hur de gjort men helt klonkfritt var det också.
Detta är ingen sponsrad Hondareklam, jag är bara så begeistrad av ny teknik som fungerar.:)
:) Bra att det kommer lite utveckling som inte bara är kosmetika. Säkert att många kommer att trivas med att köra med automat. Själv har jag inget problem med att man får växla, det går liksom av sig självt men man läser ju bl.a. i detta forumet att man vill ha vrid för att slippa växlingarna och då måste det ju vara helt perfekt med automat. ;)
Även jag har hittat bekvämligheter - på gamla Greta som inte varit startad sen förra sommaren nån gång. Hon var lite seg i batteriet så jag skulle hjälpa till med lite laddning och hittar en sladdstump? Provar med laddaren och kontakten passar, slapp alltså att montera ner halva hojen för att komma åt batteriet som jag gjort förut. :rolleyes: :D
Har äntligen fått iväg Yamahan till doktorn. får göra ett arbetsbyte med honom. Fick då tillfälle att provköra en elmoppe av skotermodell. Blev glatt överraskad av det lilla fordonet. Ingen växling, ingen koppling, inga pedaler på golvet. Bak och frambroms på styret. Framför allt, tyst.:):):)
Själv kämpar jag med att reka rundor för GSträffen. Kommer att tvinga på dom massa kultur. Undrar hur dom tar det ?
:( Grannens hund, Bonzo, ska till veterinären i morgon för sitt sista besök. Jag håller på och steker färsbiffar till honom som han ska få som sista måltid. Tyck gärna att jag är jålig, det bjuder jag på... :(
:( Min sommargranne Håkan Åslund dog i natt, nyss fyllda 70 år. Vi gjorde många utflykter i området för några år sen som jag skrivit om tidigare i tråden. De senast åren har det inte blivit någon körning tillsammans då hans hälsa har sviktat men vi hade ändå en del minnas.
:) En skön kille, fåordig Norrlänning från Stockholm, kommer att sakna honom.
Allt har en planerad "design life", en del kör lite hårdare och då kortas livslängden eller så kanske det varit dålig kvalitet på vissa delar vid tillverkningen?
Min far gick bort vid nära 97 år, hans syster är fortfarande still going strong vid 94...
Även om man har en bit kvar dit så ger allt sånt här en påminnelse om att allt har en ände...
Något att tänka på när man samlar på sig för mycket...:hmmmm2:
Hm, nu kommer vi in på lite känsliga ämnen, med sånt är ju livet. Jag har ju överlevt mina föräldrars ålder med bred marginal, så man kan ju undra. Håller nog med om att man inte skall samla på sig för mycket för då blir det bara bråk sedan. Helst skall det gå jämnt upp.:):)
Skall ge ett exempel på hur snikna barn försökte göra. Pappan hade god hälsa och hade mycket gott ställt. Han var sedan några år ensamstående med ett stort hus. Han träffade en ny, yngre kvinna , men barnen såg inte detta som något positivt utan kände att deras förväntade pengar kanske kunde försvinna. De försökte att få honom omyndigförklarad.
Då blev så klart pappan förbannad. Han sålde huset och började resa runt i världen med sin kvinna och hade det bra. Ungarna skall absolut inte få något efter mig, sa han.:eek::eek::eek:
:eek: Hoppsansa!! Körde ut från Gullspång för en stund sen i regnväder, då kommer det en älg i fullt trav och springer över vägen! Mitt på dagen och i regn? Stämmer inte enligt min ritning för då brukar dom vara stilla inne i skogen. Det var en bit ifrån som tur var för det fanns ingen tid att reagera så jag kunde bara konstatera att det var bråttom och han hade inte haft tid att ta på sina vita strumpor som älgarna brukar ståta med, alltså var han enfärgat mörkgrå och förmodligen inte lätt att upptäcka i skymning.