Bara va lugn med gaspådraget Ove:) Annars så kan den flyga ifrån dig:D
_________
:)Simen
Utskriftsvy
:)
Hehe:cool: tror inte det nei. fyra cylindrar och bara 143hk:p
:confused: Inte bara dyslektiker utan även färgblind tydligen - det var ingen grå FJR utan en svart TDM som jag skulle flytta. För att vara säker på att den kom ända hem plussade jag på lite till dom 18 så det blev nog närmare 30 mil. Lite vilse körde jag också för ordningens skull. :rolleyes:
Maskinellt var den OK men chassiet skulle jag vilja ha lite annorlunda. Orättvist att jämföra med min Sigrid, gammal DR on/off road som passar mig väldigt bra och är mjuk och följsam och som alla såna hojar har väldigt bra komfort.
Ganska breda däck och som jag tycker lite lustig styrgeometri gör den spårkänslig och den vill svänga mer än vad jag vill. Motstyrning i kurvorna blev mest hållemotstyrning som var rätt tröttsam innan jag hittade rätt grepp på styret och drog till mig istället för att skjuta på.
Sittkomfort, nja, fick vila ganska ofta - hade tänkt mig att klara den lille turen utan att stanna men så blev det inte. Satt och funderade på hur i hellskotta tjällossningen farit fram med vägen i JULI(?), jag körde ju där för en vecka sen och väggen var då lite ojämn, men helt OK!
Positivt: Fjädring och styregenskaperna var helt OK när asfalten var jämn och fin och vägen slingrade sig i långa svepande kurvor. Det bästa var nog ändå ljudnivån, Inget avgasljud var hörbart på förarplats i marschfart - SKÖNT.
:santaclaus: Nej snälla Tomten, ingen TDM på min önskelista. Jag kommer igen med något annat när det är dags. ;)
:confused: Upptäckte något mystiskt med bakdäcket idag, det är inte jämnt slitet! En del av däcket är det dags att byta och resten kan gå några hundra mil till? Jag har INTE farit omkring och tvärnitat och jag har inte känt av någon obalans. Är det ojämt gjutet?
Ordnar sig - var och tittade på dörren hos hojdoktorn som har semester ett par veckor till. Hade annars tänkt byta olja, filter och däcket men det kan vänta en stund. Jag har ju inga stora planer annat är Hjälmaren runt på grus, men det är sent i månaden. Nån som vill bli med?
Stod på verandan i eftermiddags och njöt av en rejäl regnskur. Den behövdes verkligen. Då kom en grupp hojar förbi. Några hade både ruta och goretexställ, andra utan ruta och i skinnkläder.
Vi njuter nog av våra TURER PÅ OLIKA VIS.:):):)
Mina hojdäck börjar oxå bli lite konstiga i formen och är nog dax snart att kassera.:mad:
Kanske idé att slipa av det sista på asfalt? Jag har hittat ett utflyktsmål som heter "Krigsflygfält 16, Brattforsheden". Det är det enda som finns kvar och där kan man få gajdning och få flyga Viggensimulator om man är villig att betala 350 pengar/pers. om man förbeställer och kommer i en liten grupp om 4-5 pers. Intressant?? :banana:
Det finns även en del väg i området, grus eller asfalt, bara att välja. :cool:
:eek: Gårdagens värme var av det värre slaget - bara att hålla sig i skugga eller inne! En stund före kanalsimmet kom en åskfront med störtregn och vind så att starten fick flyttas fram 45 minuter så det värsta fick dra över. Funktionärerna var blötare än dom som simmade och dom som verkar fått mest blöta var alla mobiler, dom lade av knippevis så det blev lite strul med kommunikationerna (nutidens elektronik är egentligen riktig skit!! :mad:)
Själv klarade jag mig bra för jag hade av praktiska skäl valt bort att köra fyrhjuling mot att köra bil redan före loppet så jag blev bara halvblöt. :p
Morgonen är lite skyig och luften är frisk och sval. Hoppas att dagen fortsätter som den börjat. :adore:
I dag blir det utflykt till Målilla å tändkulans vänner
:) Som extrem småbrukare körde jag iväg skörden av ärtor på lilla scootern idag. Bara att packa fullt mellan skölden och sadeln och lägga så brett det gick och så lite extra i påse packat ovanpå.
Kaninerna ville inte ha ärtor så det blev godis för oxen Emil och han fick även ett par mackor som efterrätt. Dom var egentligen avsedda för hönsen.... Jösses vilket matvrak! :eek:
Alltså, djuren är gudskelov inte mina, men det händer att jag får en bit av dom ibland och jag har blivit lovad en kanin när det blir dags, (:eating:) så jag får väl se till att bidra med lite foder.
:D Kändes helt rätt att köra iväg med hölass på scooter. :cool:
Snurrade runt lite i Sjötorp på väg hem ifrån Lima, men när jag förstod att ni tog Lördag= lögaredag på alvar vände jag hojen på stuberten o körde hemmåt. Badkruka som jag är. Var Du i Ove?
:eek: Men hallå! Du kunde ju hojtat till, jag var på land. Min roll i det hela var att under loppet finnas med lämpligt fordon i närheten för att skjutsa hem ev. simmare som bröt under sträckan så att dom slapp gå barfota.
Eftersom det kom åska, regn och blåst så fick starten skjutas upp 45 minuter tills det "bara" regnade. Det var första gången jag sett funktionärerna bli blötare än dom som sam! :eek:
Ett märkligt fenomen funderade jag på idag. Skall nämligen köra en massa skräp till återvinningen. Men varför tar det större plats och verkar så mycket mera när det skall kastas? Kan även fundera på varifrån allt kommer.:evil::evil:
Ursäkta mina herrar men jag måste skratta
Nästan mina hemtrakter, jag har haft min husvagn på Mangenbaden några sommrar känner till området ganska väl.
Jag är med...samling på Värmlandsrasta eller hemma hos mig i Väse ?
Det går att köra grusväg från Väse upp till flygfältet eller rv 240
:hmmmm2: Jag antar att du menar att besöka Brattfors flygfält med simulator och grejer som jag nämnde för en tid sedan....
Verkar inte gå att få till en lagom grupp, 4-6 st. Jag ska fråga en kille på trakten om det där med att köra Viggen i simulator för det är ju inte kul om man hela tiden kraschar(jävlar, jävlar, jävl....) Kostar ju lite, som ett halvt framdäck så man vill ju inte bara misslyckas.
Men om den turen inte blir av skulle det ändå vara kul att träffas vid tillfälle, kom gärna med förslag. :cool:
Attt köra flygsimulatorn var kanske inte det som lockade mest, mer att köra grusvägen till Brattfors kolla lite på planen för att sen dra runt lite på sköna småväger runt Brattfors, kolla in Tjurbergets vindkraftverk
Äta en god måltid hos Nolly på Campingens restaurang, träffa er nya kompisar mm
Tråden heter +60 det klarar jag inte ut att förstå vad det innebär :), kanske avspänd & gladlynt
:) Låter bra det där! Du vara diktator på den resan - du bestämma... ;)
Enkelt (eller omöjligt?) att svara på. Ett gäng som förlorade sin hemvist i ett annat forum p.g.a. ovilja att hålla igång verksamheten så vi lämnade föreningen och hittade hit till Hojen. Gubbar alla som har en ganska fri syn på livet och hojandet och vill ha kul helt enkelt. Inte så mycket mc i tråden för det har vi gått igenom åt alla håll och många gånger, så den handlar kanske mer om livet i stort. :rolleyes:Citat:
Tråden heter +60 det klarar jag inte ut att förstå vad det innebär :), kanske avspänd & gladlynt
OBS! Alla är välkomna i tråden, både såna som redan är 60+ och sådana som ska bli det i framtiden. ;)
Väse Conny har PM.
Hade tänkt ta en tur på eftermiddagen, men himlen såg inte alls lovande ut, så jag satte mig framför tvn och såg på damernas maraton. Tre minuter till målgång och ganska spännande, så slog blixten ner någonstans och det blev svart i rutan. Min dotter som bor ca 15 km härifrån kom hem till sig och det luktade rök då hon öppnade dörren. Blixten hade hälsat på och sprängt deras larmskåp i småbitar, slängt ner kokböckerna på golvet. I proppskåpet fanns tre proppar söndersmulade, så det var en rejäl smäll.:mad::):mad:
Ja åska kan vara ett vackert skådespel men fy vad det kan ställa till det. Bra att det inte tog eld eller någon kom till skada.
Jag erkänner att jag är åskrädd. Man känner sig liten å ynklig å kan inte påverka.
Energi.
Åska som slår ner på marken kan vid rätt sorts sand bilda ett rör av smält sten, det krävs en faslig massa energi för att få till det.
:cheers: Luktar hembränning pågår i hela huset och kantarellsoppan hade smak med en dragning åt fernissa. Råkade hälla i lite för stor slurk cognac i grytan, tydligen influerad av Morberg..... :p
Nästa gång får det bli vin.
I dag fick barnbarnen följa med ut i skogen och plocka svamp, hämta gurka och tomater från växthuset, plocka upp potatis. Sedan vankades det ( fusk ) fiskpinnar till detta. Senare plockades det vinbär och tillreddes saft, som oxå avsmakades.
Livet på landet har sina plussidor bara inte blixten slår ner.:D:D:D
:sleep: En välmotiverad vilodag... Tog iallafall ut Greta ur förvaring för att motionera bort dammlagret som lagt sig över henne. Egentligen är det en onödig hoj för mig och kanske jag skulle sälja av? För lite plats för ha en hoj som väntar på skjutsning som aldrig blir av.
Vore bättre att satsa på en lite mindre, 250 - 400cc som jag yrat om tidigare. :rolleyes:
Blev dock minst 5 mil och hon startade på första nuddet på startknappen trots att hon stått stilla hela sommaren, men det kändes ovant för mig. Jag tog ut Sigrid en sväng efteråt för att se om det var som jag inbillat mig, men nejdå, offroadstuket ÄR trevligare. :cool:
Tog mig en tur på blandade vägar igår. Först en sväng uppåt Glaskogen med alla dess fina grusvägar, som var kanonfina nu efter att regnet hade fuktat dem. Sedan söderut till Bengtfors. vägen mellan Svensbyn vid E 18 och förbi Krokfors har fått ny beläggning och röjts vid sidorna. Tyvärr kan nog inte glidarhojarna uppleva den vägen till fullo. Den är ju mycket kurvig och lite småbackig, så fotpinnarna tar ju i ibland. :):):)
HAMNADE PÅ ETT VÄGAVSNITT VID TVETA, DÄR DET TYDLIGEN SKALL LÄGGAS NY ASFALT, MEN ÄNNU VAR BARA VÄGTRUMMORNA BYTTA. SÅREN I VÄGBANAN VAR PÅ EN DEL HÅLL VÄLDIGT OTREVLIGA. VARNING FATTADES JU SOM VANLIGT FÖR DETTA.:mad::mad::mad:
Skriv en rad och påpeka felen till adressen nedan. Den går till Trafikverkets kundtjänst. Efter några dagar kommer du säkert att få ett mail tillbaka med en förklaring på vilka regler man jobbar efter och att man har gjort rätt.. :p. Sen är det läge att maila Maria Nordqvist på SMC.
https://dka.vv.se/kundtjanstext/