Starthjälp från bil via cigarettkontakter är det realistiskt ?
Gott slut o GOTT NYTT ÅR
Tore
Utskriftsvy
:confused: Funderat på om jag skulle maxa säsongen med en tur idag men det får vara. Barmark i det närmaste och 3-4 +grader. Nej, jag kryper ner i soffan och låter någon annan slå rekordet - på den punkten känner jag mig generös idag. :rolleyes:
God fortsättning på det nya året! ;)
:cool: Tittat lite igen på Harleytråden och konstiga tankar dyker upp borti skallen. Jag har ju tidigare funderat på hur jag skulle kunna fixa om en glidare för att passa mig, och så har jag sett hur problemfritt grannen Håkan körde sin lilla glidare på grus.
Visst skulle det gå att fixa till så att man kan sitta bekvämt med ryggstöd och grejer och med crossdäck på glidaren skulle det kunna bli en fröjd att köra på grusväg. Lite fix med bågar och kylarskydd, för skitågrussprut blir det och så ska man omkull ibland också - det hör ju till.
Bara att vänta på att en nästangratis, helst Kawasaki, dyker upp för det får inte bli ett högkostnadsprojekt. :rolleyes:
:D Jag tog ett steg utanför trappan i morse och fick en liten resa som jag klarade som en riktig isprinsessa. :rolleyes: Tittade på vad som hänt och såg ett 1/2cm lager med nästan frusen blötsnö på plattorna. det försvann snart runt huset men promenerande granne rapporterade svår halka på asfaltsvägar i skogen.
Visst kan du, bara du inte tar de men extra långa skruvar, för då går de igenom tofflorna. Finns extra korta för montering i vanliga skor eller stövlar. Men det finns en annan variant. Frugan köpte någon sorts gummibandskonstruktion att fästa på skorna, med 6 st dubbar i. Funkar vist bra. Kan nog has på tofflor oxå.:eek::eek:
:mad: Aj som fan! Ont i vänsterskanken och ryggen efter att ha vänt kroppen horisontellt när jag gick ur pass i skogen idag. Halkade på en isfläck. Man kanske skulle sätta in vurpskydd i gröna jaktkostymen också, för jag slog mig mer än jag nånsin gjort när jag gått omkull med hojen. :mad:
Nåja, skit samma - älgen är skjuten och hänger flådd och klar. Nästa jakt handlar om vildsvin. Hoppas att blessyrerna läkt till dess. :cool:
Hopsan ! det var inte kul och höra.. hoppas du kryar på dig snabbt.
Be någon att massera dig med lite muskel salva ! det hjälpte mig när jag blev påkörd av en bilist för ett par år sen.
Har annars en Kamoflage kostym (delad) som är avsedd för MC med skydd. passar 1.85 lång och normal byggd. skulle den passa dig`? kan du få köpa om du vill. den bara står och samlar damm.
mvh
ben
Kan inte komma ihåg att vi har haft isgata både på gatan och överallt på tomten så här länge. Hästarna har ju ett litet helsike bara för att kunna smyga sig fram. Där det finns snö är det väl OK., men där den är tilltrampad är det livsfarligt.
Vill rekommendera alla som går ut där det är isigt att om möjligt sätta i skruvdubbar åtminstone i klackarna på stövlarna. Mycket lätta att skruva i och ur.:):):)
www.kamaprodukter.se ,, kolla webshop skruvdubb
:) Tack eljem, men dels tror jag att min figur är nog som en normalbyggd säl dels är det så att MC-kläder passar illa i skogen för dom är inte tysta. Men tack för erbjudandet! :shakehands:
:hmmmm2:Hur gör man om man ska gå in någonstans, Har man den lilla skruvdragaren i fickan?
Man går ju inte direkt in på parketten.:eek::eek::eek:
Har inte kört något på länge nu för det är fortfarande skridskois på vägarna här ikring. Sålde ju med dubbdäcken på den gamla hojen.
Håller som bäst på med att konstruera kraschbågar, vilka brukar behövas. Ganska knepigt eftersom den bockapparat jag använder är från början av 1900-talet.
Värmehandtagen och packväskefästena är monterade, väntar på en högre ruta.:):)
:banana: Grattis Jan som har namnsdag idag! :beer:
Ute faller snön och marken börjar bli vit efter ett par veckor i grönt. MC-lagret börjar bli billigt för nu verkar vintern ändlös som det brukar vara vid den här tiden. Utan utförsåkning är vintern bara en dj-a transportsträcka, man skulle kanske satsa på samma som tranorna - södra Spanien under vintermånaderna och sen följa våren tebax.
Dagens aktivitet inställd: Skulle till verkstad med bilen men meken är magsjuk och vill inte smittas och vill inte heller laga bilar idag.
Själv ska jag laga mat, lammstek kryddad på vanligt sätt med vitlök och rosmarin. Eftersom jag har ett helt lammlår så får jag ge mig på att stycka ner till lämpliga stekar som får vila tillsammans med kryddorna några timmar innan stekning. Man får dra ut på aktiviteterna så man har att göra.
För övrigt blir jag väl sittande några timmar här vid datorn, en del skrivjobb som ska göras.
Tja, det är ju lite olika aktiviteter vi har för oss om gagarna. Fick gå ner i en gödselkulvert i en ladugård och reparera i dag. Hmmmmm, lukten sitter fast bra i kläderna ett tag efteråt. Vill helst
inte gå in på ett fik !!!!!!!
Fick tips i forumet om hur man lackar sina Giviväskor, så nu gäller det att hitta rätt kulör till dem. Hojen är ju lila och grå.............
Lite förbannad över att inte isen hann smälta bort innan kylan kom. Vi har ju problem med våra hagar som hästarna går i. Kanske man skulle sko dem med skridskor.
Våren kommer nog snart i alla fall.:):):):)
:p Gödseldykning ger en viss odör som vill sitta i länge. Jag fick livrädda en kalv som ramlat ner i flytgödseltanken. Dykning slapp jag göra för det gick att dra upp honom ändå, men händerna luktade dynga minst en vecka efteråt trots idelig tvättning. :p
:) Blir nog att jag får ta mig en tur för att se hästarna åka skridskor - jag gillar ju konståkning. ;)
På tal om lukt. Vi var ett gäng som för några år sedan hade bokat en hytte i Norge. Gick till receptionen och fick oss anvisade hytten. dörren stod öppen och det verkade Ok. Men. när jag kom in kände jag den karakteristiska lukten av död råtta eller mus. Den stanken kan man inte vädra ut. Finns bara två sätt. Att avlägsna liket eller vänta lång tid till det torkat. Vi fick en annan hytte. Eftersom hytten stått oanvänd hela vintern, så trodde de att det bara var unken luft, som gick att vädra ut.
Finns en annan lukt som nästan inte går att få bort utan specialknep, nämligen mjölk som runnit ut i exvis ett bagagerum till en bil.:mad::mad:
:p Vet! Död mus luktar skam, liksom mjölk. Barn som fikar under färd och provar att dricka ur tetrapac kan spilla omkring sig. Finns bara ett sätt att bli av med lukten - skrota bilen. :p
Mera stank - Jag hade tänkt sitta i skjuthuset (jaktkojan) och läsa en god bok och samtidigt ha lite koll över djurlivet. Tänder i kaminen och börjar läsa men ögonen börjar rinna och det osar från spisen. Efter en del forskning och felsökning hittar jag felet - fågelbo i rökröret som är vinklat på mitten. Peta loss gick inte för det blev peta fast istället. Anlägga skorstenseld fungerade inte heller. Fick det bara att fungera som en pulsjet som puffade och sköt lågor och rökringar ut i skogen så länge bränsle fanns, kul i och för sig men...
Försök att demontera gjorde bara att jag förbannade min noggrannhet när jag monterade skiten. Får rusta mig med verktyg och material och riva, rengöra och montera om igen. :mad:
[QUOTE=Ove;72231]:p Vet! Död mus luktar skam, liksom mjölk. Barn som fikar under färd och provar att dricka ur tetrapac kan spilla omkring sig. ]
Prova med ättika på ett fat. Eller http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...ora-rum-p40441
På tal om lukt. Köpte idag en bit Falbygdens Svarta Maja, en stark ost med en mycket speciell odör, bar för att testa. Ficx en liten chock då jag öppnade förpackningen. den var så lagrad att sista förbrukningsdagen var mycket nära. Håshållsost släng dig i väggen.:):):)
:sleep: Övervintrar, känner ingen abstinens som jag ofta gjort tidigare. Jag var ute i skjutkojan och fixade rökgången idag. Fyllt med 1,5 dm fågelbo så det var inte konstigt att det rök in. I morgon skall jag till skogs och passa på rådjur en stund. :flute:
Som det är för tillfället vill jag helst inte sticka ut näbbet genom dörren utan ett riktigt bra ärende för jag fryser nämligen. Jag ska väl försöka komma till skogen och härda min slappa kropp med lite gallring och vedhämtning så kanske lusten kommer igen. :flute:
Sitta i fartvind känns bara motigt så jag avvaktar lugnt till värmen ligger stadigt över nollan och det lär väl dröja tills frami Mars. Scootern skulle kunna vara aktuell men även den kräver annat än blankis med snö på toppen för att funka. :flute:
Full gas, sex växlar o Kopplingen på styret. "Kör så det ryker". Trekvart senare var utfarten, gårdsplanen o vägen till logen ren från snö. Men inte gav körningen samma frihetskänsla som med Shaking Davidson eller Suzukin inte.
:hmmmm2: Vaknade väldigt tidigt i morse och började undra vaför hustrun tittar på TV innan kl 5? Nejdå inte hon, för hon sover. går ned för att se vad som gäller men konstaterar snabbt att TV;n är på därför att ingen stängt av den. :rolleyes:
Ingen idé att somna om för det ska jagas om några timmar. Till skogs och känner mig lite ensam. Bara en hare har gjort spår i nysnön. Undrar lite och vänder tillbaka till byn och då möter jag några av dom andra gossarna.
Jagar igenom en såte utan resultat och vi ställer om oss. Då kom första rådjuret förbi där jag satt tidigare. Hund på spåret igen, det smäller snart och ett djur är fällt. Hunden kommer igång igen och plötsligt hör jag att det är något på gång - sen tyst igen. Jag har stenkoll in i skogen när jag skymtar något i ögonvrån och då har ett rådjur smugit förbi och jag får göra helt om. Trycker av och djuret faller på stället. Tyckte det small dåligt men det var nog mycke spindelväv i pipan för jag har inte lyckats fälla något på flera år. :rolleyes:
Snabbt hem och till bilverkstad för att få ett nytt hjullager vilket visade sig ta hela eftermiddagen för det satt fast något infernaliskt. Blir dyrt tänkte jag - men icke. Mer än tre timmars jobb och grejer för 2,2 tusen... Tänk om det varit på en MC verkstad. :rolleyes:
Är det Hondan som fick ett nytt lager, vad nu modellen heter..?
Vinter är det och kallt som skam! Ja ja, bara 15 grader nu på kvällen och det var 8 mitt på dagen, men dom grader jag har är jädrigt kalla. Sjön är väl fortfarande öppen och då blir det rått. Jag stannar inne om jag inte måste gå ut. Jag har en big lunta att skriva så det kommer att ta tid eftersom jag knappt är skrivkunnig. Sysselsättning finns. :rolleyes:
Ang. mässan så ska jag försöka pallra mig dit på Lördag tillsammans med sonen. Ska se om det går att identifiera något hojenfolk där. Får väl leta upp Klaus hoj och se om det finns någon samling där. Annars ska jag spana efter Monstran och om det finns någon ATV som kan falla på läppen. Stora förväntningar på nyheter finns icke för det rör sig inte mycket på den fronten.
Damerna: Hustru, sonhustru och lilla barnbarnet ska ut och inventera Stockholm. Tåg är det som gäller för resan och det är verkligen kul att åka tillsammans med den lilla. Full rulle hela tiden. :love:
:rock: FANTASTISKT!! Lilla Sverige, damidrottens land, har lyckats få fram en kille som kan åka skridskor. Alexander Majorov kom 8 i korta programmet för herrar i EM. Ingen medalj ännu men jag hoppas att den kommer. Gillar verkligen att se på konståkning -det tuffaste man kan ge sig på på isen. Snacka om idrottsprestation. Mina ovationer gäller naturligtvis även systrarna Helgesson men dom är ju tjejer så där blir man inte lika förvånad. . :adore::adore::adore:
:mad: Lika imponerad är jag inte av SJ. Inte konstigt att folk inte åker tåg. Gick inte att sy ihop resan till mässan så alla kunde komma med. Tjejerna stannar hemma med löfte om kompensation i form av resa med övernattning någon gång i framtiden och någonstans(?). Sonen och jag får på det viset lite längre tid på mässan så jag hoppas att jag träffar på en och annan. :)
Ove. Hoppas du får bra dag på mässan. Jag och Alf var där i går. Mycket trevligt och toppenväder att resa i, sol, sol.
Du har privat mejl.
//Håkan
:) Såg att ni var där ... på TV. ;)
:p Ässji ässji gamle vän .... hellskotta heller, blir att ta bilen för att åka med tåg är att antingen häva sig upp i svinotta eller att åka till mässan och vända innanför porten. SJ borde satsa på lite fler turer för att det ska funka för oss som vill åka tåg... :rolleyes:
På TV...??
//Håkan
:rolleyes: Blev väl ca 70 mil i bil igår. Hämtade upp sonen som mötte upp i Ölme och for iväg mot mässan. Hustrun tog hans bil och hade en fin dag tillsammans med dom andra töserna på Karlstas museum där lilltösen gick loss på heldag, nästan. Får nog bli med dit nån gång för där fanns tydligen mycke roligt.
Hyfsat väglag ändå trots att det snöade en bra bit av vägen. Vi var framme på mässan vid 12-tiden. Jag hade skyltat upp med Hojen men antingen var det ingen som såg det eller också var jag för ful för att man skulle vilja ta kontakt.
Hittade som jag skrev i en annan tråd ett par handskar i skinn med regntumvante i kragen. 200 spänn verkade vara ett rätt rimligt pris. Får prova när snön är borta från vägarna. Hittade en öronbuff, eg. ett pannband med öronlappar, i en fyndlåda. Passade fint nedanför hatten och det är väl egentligen en dammodell, men det är säkert en massa folk som tycker att man är en riktig kärring, så va fan spela roll? :p
Mässan? Träffade Klaus och tittade på Bossen hans och det var väl höjdpunkten. När jag tittade på hoj annars så tittade jag nog på fel sort för dom försäljare som överhuvudtaget såg mig tycktes vilja att jag skulle titta åt glidarna istället för offroddarna. Kanske inbillning?
Resa hem igen i mera skitsprut än på förmiddagen så det blev att stanna och putsa lyktor ett par gånger på vägen till Ölme där jag bytte passagerare igen. Det var riktigt skönt att komma utanför 70-skylten ett tag. :cool:
Vær litt forsiktig hvis dere skal nordover til sommer`n. :eek:
http://www.dagbladet.no/2013/01/27/n...ring/25461841/
:o Det är nog en händelsefattig period nu. I morse fick jag konsutera morgontidningen för att få kläm på vilken dag det var. Sen funderade jag på saker som skulle göras en viss dag och funderade på om det redan var gjort eller om det ska göras. Konsulterade almanackan och såg att det var flera veckor sedan och redan fixat, - fan, börjar gubben bli glömsk? :rolleyes:
Nja kanske inte så illa men imorgon blir det iallafall ett avbrott i tristessen. Jag har blivit engagerad av damerna i traktens syförening att koka soppa tilll sopplunchen. Bara ärtsoppa så det kräver ingen större konstfärdighet, men den har sin koktid så det blir upp i ottan för att få den klar i tid. :flute:
Dax också att masa sig ut i skogen. Skall göra ett försök att få ihop vårved på egen hand. Kan funka om man tar det i måttligt tempo och har vett att gå hem i tid. Sånt behövde man inte tänka på förr, då var det bara att bösa på för jobba var inget ansträngande utan det framkallade möjligen lite svett. Ja ja, bara att anpassa sig. :rolleyes: