Nu är min uppkörningstid bokad...18 augusti...Läraren frågade om jag ville ta ett återbud om det dök upp något före den 18:e. Det måste ju betyda att han tycker att jag är redo!
Utskriftsvy
Nu är min uppkörningstid bokad...18 augusti...Läraren frågade om jag ville ta ett återbud om det dök upp något före den 18:e. Det måste ju betyda att han tycker att jag är redo!
Coolt! Marie å Pea: Lycka till! Jag håller stenhårt tummarna =) Själv har jag bokad tid den 12 aug. Jisses - är redan nervös när jag tänker på det. Men krypkörningen går bättre och bättre så det kanske kan gå vägen.
Marie, låter som att du har uppkörning snart? Berätta allt när den stora dagen infaller! =) Det kommer gå tokbra!
Uppkörning 1/9 *GULP*. Körningen är inga problem......men som så många andra har sagt, krypkörningen är inte lätt.
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAA!!!!!!!!!!!!
Satte uppkörningen igår! Dansar runt på små moln för tillfället :D Vägverkskillen var jättetrevlig och det regnade inte. Kunde knappt fått en bättre provdag!
Ska iväg och titta på hoj idag hade jag tänkt.
Tack för alla tummar!
Ellie, TuffeUffe och Pea - Massor med lycka till när det är dags för er! Kommer att gå sjukt bra!!!
Yaeeeeeeeeeeey!
Grattis !
Jiihaaa, GRATTIS!! Nu får du öva på egen hand. :D
Underbart, grattis.
Tackar tack allihop! :)
Har för övrigt kommit underfund med att det här med att köpa hoj inte är det lättaste. Har verkligen ingen som helst aning om vad det blir.
Kul M@rie!!!!
Är du (eller snarare frugan?) rädd om krukorna kan du ta PET-flaskor och fylla dom till hälften så gör det inget om du råkar dunsa till nån. ;)
3 hojar minsann :D Jag tror jag får nöja mig med en till att börja med. Står just nu och velar mellan suzuki gsx 600 f och honda hornet. Men imorgon kommer jag säkerligen vela mellan två andra. Det enklaste hade nog varit att välja genom att blunda och peka :)
Vill ju ut och köra nu... nyss! :D
Ja det blir lätt så, en för vardera bruk som gruspis, asfaltsmisk och en att bara toura med. :)
Grattis, grattis. Vet hur det känns, fick mitt kort för 2 veckor sen! :D
Precis så är det!
Den perfekta kompromissen finns inte. Det närmsta jag kommit är med BMWs stora GS-modeller. Skulle jag bara ha en enda motorcykel till allt jag vill använda den till hade jag ganska säkert en sådan. Inte bäst på något men bra på allt. Som vanligt med kompromisser blir det lätt slätstuket, lite Volvo-kombi över det hela. Det är naturligtvis därför så många av oss byter hoj och hojtyper med ganska täta mellanrum.
En tråkig men bra bil kan de flesta stå ut med. Samma förutsättningar när det gäller hoj brukar inte funka lika ofta. Hoj kör man för att det är roligt, bilen har man för att transportera sig med. En generalisering, visst, men tror att det stämmer för ganska många. En av mina jobbarkompisar är helt oförstående till mitt fordonsinnehav. Han har en ny SAAB som kostade honom mer pengar än vad mina tre hojar och bilen kostat tillsammans, runt en kvarts miljon. Bara lite olika prioriteringar angående vad man vill lägga sina pengar på.
Hej, är nu här. Håller på att förverkliga min dröm sedan jag hade moppe när jag var 15.
Att äntligen få mc kort.
Tyvärr så slutade bilskolan som hade A utbildning med det, här i stan så jag kör privat. Har en arbetskollega som gillar att köra mc så det har blivit många timmar övning..
Hittade en perfekt övningsmc, en Honda cbx 400 från glada -82, som var billig och alldeles perfekt åt mig. Har strypt ner den så jag kan köra upp med den för begränsat, sen har jag då 2 år på mig att komma på vad jag vill ha för cykel.
Har gjort teorin och har uppkörning 13 augusti. Gahh!!
Körningen går bra men hade underlättats med bilskolas tips ock kunnighet. Men sambon har mc kort och är till mycket hjälp, likaså internet.
Vad jag har lite problem med är bromsningen (svårt att veta när jag gjort en bra inbromsning), centralstödet, och i vissa fall placeringen på väg. Men jag jobbar på det.:o
Så måste jag gå igenom säkerhetskontrollerna..
Jaja jag ville bara säga hej och följa hur det går för er andra..
Håller tummarna för dig! Själv tänkte jag ta A-kortet nästa sommar, men har bestämt mig för att göra teorin nu i augusti/september. Om det finns tider... Sen ska jag ta några lektioner på körskola för att lära mig något vettigt innan jag beställer tid för uppkörning senare i höst. Jag har stor nytta av att jag redan kör en 400cc och enligt mina vänner kör jag hoj som om jag inte hade gjort annat. Snälla vänner. :)
Har förmodligen nytta av att ha haft B-körkort i 30 år, jobbat som privatchaufför och gått flera trafikkurser inom jobbet, bland annat en mycket givande skyddsförarutbildning. Sen har jag ju kört EU-moped i tre år och nu min MP3 i sommar. Jag har förstås fuskat lite också genom att övningsköra på vännernas hojar inom lämpliga enskilda områden.
Finns det något som körskoleinstruktörerna och uppkörningsprövaren beaktar särskilt som man bör slipa extra mycket på?
Inbromsningarna från 50, 70 och 90 ska vara kontrollerade, inte maximala. Håll aktuell fart, släpp gasen och dra i frambromsen ordentligt men inte panikartat och dra lite till på slutet. Fotbromsen ska du bara nudda för annars låser du bakhjulet.
Placeringen på en landsväg ska vara aningen till vänster om var bilarna har högerhjulet. I stan med filer ligger du mitt i filen.
Centralstödet? Stå bredvid hojen, trampa på centralstödet och lyft samtidigt i ramen till vänster om sadeln. Tips från en glad 45-åring som körde upp för två månader sedan! :D
Vad de kollar efter är om du helt enkelt har koll på vad du gör. De vill att du kör mc som man ska göra. Dvs. med vetskapen om att en mc är ett snabbt och smidigt fordon som ska köras därefter. Dock ska ju gällande hastigthetsskyltar följas. Men inte ligga i 60 på 70-vägar för att vara försiktig för då kuggas du direkt. När du ska ut från en stoptecken så behöver du inte ha marginaler som om du kör bil därför att du accelererar snabbare. Och accelerera duktigt (men inte till rött på varvräknaren) ska du göra för det tycker inspektörerna om! Samma sak vid ingång i cirkulationsplatser. Är där en lucka så kör! Du stör liksom inte med en mc.Citat:
Finns det något som körskoleinstruktörerna och uppkörningsprövaren beaktar särskilt som man bör slipa extra mycket på?
Detta är en del av mina erfarenheter efter min uppkörning.
Tack för tipsen.. Ja centralstödet vet jag hur jag ska få upp, men tycker den är trög ibland för mina svaga små armar :p Nej, vet att det är mset teknik och det är det jag ska träna in. MIn handledare åkte på en veckas semester och jag lovade att när han kommer tillbaka så fixar jag det. Lätt och smidigt!!!
Välkommen till forumet, Malinhe! :)
Thank you!!:)
Ah, just så är det ju. Smart där, Mats! :)
Min körskolelärare sa att han visst skall stanna vid linjen, han kan givetvis stanna bredvid mig och sedan låta mig rulla före. Jag frågade läraren om jag skall ta hänsyn till inspektören, alltså vänta etc men det skall jag tydligen inte göra. Han har ju kontakt med mig i snäckan och lär ju säga till mig om han skulle fastna i en korsning, rödljus etc etc.
Läste om det senast i tidningen BIKE, där trafikpolis Kjell Lindgren svarar på trafikfrågor.
Tanken här är att man kommer fram till stopp-plikten ett par, tre hojar. Alla stannar helt och sedan åker alla iväg samtidigt. Man behöver alltså inte stå på ett långt led och åka en i taget.
Det måste anses att man kunnat kontrollera att det inte kommer korsande trafik. Går alltså inte att stå tjugo meter ifrån korsningen och och köra samtidigt som den som står först. Tror att det funkar rätt bra med sunt förnuft...
Vill man vara 100% säker är det naturligtvis bäst att köra fram till linjen och stanna där, vilket naturligtvis aldrig är fel.
Låter helt logiskt. Tre hojar kan ju stå vid stopplinjen samtidigt och ha full koll. Och har Kjell sagt att det är okej, så litar jag på det. :)
Ok, då greppar jag! Om man står bredvid varandra.. Har aldrig läst eller hört det förrut nämligen.