hehe helt galet!:D
Utskriftsvy
Uppkörning ombokad. Och den är snaaaart! Man kan lugnt påstå att jag är nervös... MYCKET nervös!:confused:
Jag klarade mitt den 28 maj trots nervositet. Manöverbanorna fick jag en andra chans i båda två. Sen körningen i trafiken var ju en baggis! Inspektörerna ser om du kan trots din nervositet för dom har varit med förr om man säger så. Mitt tips är att köra aktivt i trafiken. Visa att du vet att du har ett snabbt och smidigt fordon i motorcykeln. Vela inte utan stick in i cirkulationsplatsen om där är en lucka där du normalt hade väntat med en bil. Och accelerera bestämt och kvickt upp till gällande hastighetsbegränsning. Vi var tre och en kuggades för att han velade och körde sakta på 70-vägar. Den andra fick sitt körkort men med uppmaningen att en mc ska inte köras som en moped.
Håller tummarna!!!
Ärligt talat så är det nog trafiken jag oroar mig mest för just nu av någon anledning. Även om krypkörningen ligger där och stör också. Hinner med två lektioner till innan uppkörningen och jag hoppas att det räcker för att ta bort trafiknervositeten :D
Det brukar lugna ner sig, lycka till.:)
Tack tack :)
Lär bli många, långa och oroliga inlägg här innan dagen för uppkörning infinner sig :o
har läst igenom lite här vad alla går igenom och känner igen mig sjukt mycket. Jag kämpar med krypkörning och manövrering. Köra fort är ju inga problem, inte trafik heller (så länge jag inte kört manövrering innan och helt tappat modet). Men manövreringen håller på ta död på mig. Blir stel som en pinne, vinglar och rätt vad det är tippar hojen. Suck. Vet ju att det bara sitter i huvudet. Men fattar inte hur jag ska lära mig slappna av. Det är som min hjärna inte fattar att det faktiskt går att ta skarpa kurvor i krypfart.
Uppkörning bokad å det stressar ju på. Ser inte alls fram emot morgondagens manövreringslektion - dessutom utlovas regn. --- men jag längtar ju efter kortet - så det är ju bra iaf =)
Nja, det låter som att du tittar ner för nära hojen, ellie. Lyft blicken så ska du se att det går lättare att manövrera hojen. Kör du konbana tittar du på näst-nästa kona, inte den framför dig utan 2-3 stycken konor längre bort. Då kommer den kona du har närmast dig falla in i ledet utan problem. :)
Ellie - Hur många lektioner har du tagit? Och hur många tror du att du kommer ha tagit innan du kör upp? Jag ska köra min sjätte imorgon och har tid att ta ytterligare en om jag behöver (vilket jag alldeles säkert gör:cool:). Om inte annat så för nervositetens skull ;D
@ellie: Instämmer med Katarina, min första tanke var densamma. Jag hade också svårt med just det momentet. Upp och fram med blicken, sikta två koner framåt. Det har säkert din körlärare redan påpekat till leda.
Över huvud taget är det två grundregler som jag har funnit värdefulla, både vid övningskörningen och med kortet i hand:
1. Upp och fram med blicken. Titta dit du vill komma. En alldeles för skarp kurva kan bli väldigt förlåtande om man bara höjer blicken och tittar genom kurvan.
2. I "ostadiga" lägen är det ofta(st?) bättre att gasa lite, än att (motor-)bromsa. Hojen blir så mycket stadigare. Dock inte applicerbart vid krypkörning.
3. Ville bara påminna om punkt 1.
Min uppkörningsberättelse finns här tillsammans med flera andras. Jag tyckte det var inspirerande att läsa om andras vedermödor medan jag slet med mina egna.
Lycka till med kortet, ni som svettas med det. Vägarna väntar på er.
Det har börjat talas om att frugan vill ta mc-kort och det tycker jag är skitroligt.
Fan vad roligt om hon och jag kan ta varsin hoj och ut och åka. :D:D:D
jag ska be frugan peppa din fru angående mckortet i söderköping:)
Ett tips:
Tänk så många unga och gamla dårar som redan sitter med kortet i bakfickan.
Kan de (och undertecknad), då kan sannerligen du!
Mycket handlar nog om målbildsträning och vanlig stresshantering. Upp med hakan och våga tro på er själva - ni kan!
För övrigt närmar sig dottern uppkörning nu. Gissa om vi känner kollektiv press, skönheten och jag (=odjuret).
Jag har tagit sju lektioner, och bara lyckats köra några gånger hemma. Ska träna hemma nu massor fram tills uppkörningen, men lär väl ta några lektioner till på körskolan. Har ju aldrig kört tvåhjulat innan, så det har ju gått lite tid till att lära sig växla bra mm.
Till er andra: Bra råd! Har inte ens börjat med banan där man har konor framför sig, utan bara lågfartsbanan, där jag skarpt ska runda en kona, stanna vid nästa och sedan skarpt runda igen. Försöker verkligen titta upp, men ibland glömmer jag då att samtidigt vrida styret ;D Jag vet... stört. Sen är det ju också så att man i inlärning tror att man gör en sak, men gör något annat.
Men tack för peppen! Ska ge mig fan på att klara det! Klarar jag bara det här momentet nån gång så känns resten rätt lugnt. I trafiken känns det bra, för då får jag fokusera på annat än manövrering och då kommer det mer av sig själv.
Kanske tänker för mycket =) Fortsätter följa tråden för att se hur det går för alla.
Marie: Lycka till med uppkörningen!
Det gäller även i all körning framgent - allt blir mycket krångligare när man tänker på vad man gör. ;D Det är när man kan släppa det där som den där sköna, obeskrivliga mc-känslan infinner sig.
Ett tips som kanske kan låta fånigt men som jag praktiserade mycket eftersom jag inte hade möjlighet att övningsköra privat: Jag trampcyklar till och från jobbet, så jag övade motorcykelmomenten på trampcykeln när jag "pendlade". Brummade säkert lite för mig själv också. Såg kanske lustigt ut, men det går alldeles utmärkt att träna krypkörning, blick, motstyrning, trafikmedvetande, tvära svängar m m utan att distraheras av gas, koppling, 200+ kg extra, m m.
Klarade teoripovet i torsdags så nu är det bara att köra på. Krypkörning är inte lätt måste jag säga men jag jobbar på så gott jag kan. Vill ha kortet innan sommaren är slut.
Gnistvändaren - Grymt skoj att läsa om uppkörningen, blir ordentligt peppad här :)
En dryg vecka kvar för mig nu innan den stora dagen infinner sig. Får se hur många lektioner till jag ska kosta på... funderar på att ta tre stycken bara för att vara på säkra sidan. Den där krypkörningen är ju inte lätt när man darrar som ett asplöv av nervositet ;)
Vill bara ha det överstökat, nu... nyss! :D
Vill bara återigen tacka för svar och tips =) Tänkte stenhårt på era ord idag när jag körde manövrering - och gissa vad =) Jag klarade lågfartsbanan felfritt flera gånger =)
Så stort tack! Nu hoppas jag att jag kan behålla den här känslan när jag ska köra i eftermiddag =)
Ny här på detta forum, men tänkte skriva i denna tråd jag med.. Klarade mitt kort förra fredagen! Kan säga att det var riktigt skönt att äntligen få övningsköra på egen hand!
Välkommen till sveriges bästa mc-forum!
Jag hade känslan den 28 maj! :D http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2211 uppkörningen på sidan 8.
Har vart ute och övningskört för ett par dar sen med en lånad yamaha xt600.
Blev ju inte mindre sugen på att ta kortet direkt.
Måste bara få tag i en hoj som man kan köra upp på.
För det får bli privat.
Har hittat en jävligt fräck yamaha dragstar 650 men den är ju för liten för att köra upp på.
Jag är tillbaka i Bollnäs och min intensivkurs och skall köra i fyra dagar. Har tränat som en idiot på krypkörningen hemma och nu i morse sa läraren "nu kan vi boka en uppkörnings tid", "och kör du såhär bra på uppkörningen kommer du klara dig"!!!! Fan vad jag känner mig duktig nu...nu handlade det ju iofs bara om krypkörning och bromsprov men bättre att man är bra på det än inget. :)
I eftermiddag skall vi ge oss på höghastighets banan...den tycker jag fortfarande är läskig men skam den som ger sig!
Det ska du göra! Mitt ego fick en turboboost när jag fick beskedet att uppkörningstid var bokad! :DCitat:
Fan vad jag känner mig duktig nu...
Nästan så att man får lust att ta kortet en gång till när man läser här, men bara nästan, rätt skönt att ha det också :) Men jag minns känslan när uppkörningen gick vägen, helt underbar!
Ja ibland blir man lite nostalgisk när man ser skylten Övningskör på ryggar här och där. Lite så man saknar det där faktiskt. :)
Imorgon väntar min (förhoppningsvis) sist MC-körlektion:) Tjoho! Sedan är det bara mötet med herr Provförättare som ska gå vägen också. Så länge det går lika bra som det gick sist jag körde så ska det inte vara några problem. Sedan kanske man kan ta sig till Rosenhill på riktigt sätt :D
Skoj! Hoppas vi kanske ses där nån gång. De har supersmarriga mackor men det vet du säkert redan. :)
Ja, mackorna är grymma men jag tror de blir ännu bättre när jag lyckas ta mig dit på 2 hjul istället för 4 :D
ÄNTLIGEN nu är det bara körningen kvar för annelie :):):):):)
Kommer att gå som en dans, Tjejer kan :COOL: Bravo.
Nu är jag så nervös att jag knappt vet vad jag heter längre! Kan inte någon trolla fram tiden någon dag? Gah! Eller ännu bättre, trolla bort min nervositet:(
Får hoppas att sömnen infinner sig inatt så jag vaknar utvilad imorgon bitti....