:adore: OK gubbar: Vem ordnar Majturen i år? Olle fixade med allt 2011. ;)
Utskriftsvy
:cool: Kommit till några gubbar på trakten som skaffat sig 400-kubikare av 80-talsmodell. Ska försöka att lura med dom på våra möten, ska nog gå att få dom intresserade av mer än köra ärenden. ;)
Får hem hojen i morgon så snart skall jag kunna prova om ryggen håller. Sedan är det bara att sikta in sig på vintervägar med våren i sikte.
Vi hat ju några turer att se fram mot.:hello:
Vårturen här i Värmland i April, Trandansen och så Majturen.:):)
:confused: Bilproblem ... med Skodan! :confused:
:eek: Laddningslampan lyser när jag kör, ungefär "halvljus" går den ner till när jag varvar lite. Var inne på verkstad och han, meken, snackade om något som liknade diod (kan vara så att han sa idiot för det passar in på mig när det gäller elektronik :o).
Nåja, Bilen kan köras för det laddar iallafall litegrann och det får väl bli lite laddning per sladd emellanåt tills jag får lämna in bilen. Då blir det en nu ljuddämpare och lite annat som ska fixas. Sen är hon som ny, den gamla. :cool:
:rofl: Vann inte - då får man betala. Vaddå? Jo till Mässan. :cool:
Två biljetter, till sonen och mig själv. Vi ska åka dit på Fredagen. Ska bli kul, mest för att se om man träffar några kamrater i hojvärlden. :hello: Men det är klart att jag ska lukta på lite nyhoj också.
:hmmmm2: Man kanske skulle skylta upp med en Hojenlogga för att se om någon ny bekantskap reagerar? Annars är jag lätt att känna igen - ful, med mustasch och hatt. :p (slutat med utseende och kör med signalement istället)
Jag får väll lämna ett signalement jag med, flintis (nästan) och med en svart MCK Röde Orm tröja. Det vore kul att få se någon från forumet i verkliga livet.
På lördagen, vi kommer ca. 10,30 och åker hem vi 15 tiden. Vore kul att ses.
:confused: Ajfan! Då åkte jag hem dagen före = Fredag. Men du får väl komma till något av våra möten Tranor, Majtur eller något. Som sagt - det vore kul att ses. :hello:
:) Kan berätta att Röde Orm har sina rötter i Gullspång. Frans G. Bengsson själv är död men det finns ett litet museum till hans och Röde Orms minne ;)
Vår klubb fyller 40 i år så framåt hösten så ska det firas på något sätt, få se hur.
Jag får fundera lite om jag skall hänga med på någon av era resor, kanske.
:confused Tydlligen ingen rusning till mässan på Fredagen? OK, sonen är med och så jag blir inte helt ensam. :p
Det har varit några fina promenaddagar i sträck på trakten men idag är det kulet och snö att vänta. Man får sysselsätta sig med det som går att göra inne. Baka är på gång. Gjorde Smålänsk ostkaka igår .. jösses - man börjar med 5 liter mjölk som man gör ostmassa av innan man kan börja med själva kakan. Slowfood heter det numera och det blev bra med lite justering av receptet. :eating:
:)Det blir nog Lördag för min del:cool: Åker ned til Göteborg på Fredag och skal på Lisebergsteatern på kvelden och se på Magnus Härenstam:D Lördag blir det at ta turen til mässan och kolla på hojar;) och sånt blir jo man glad av själv om det snöar i Bohuslän i dag:(
Hoppas det blir lite snö och is som ligger kvar, så man kan ut och åka igen. :eek:Hårdfrusen grusväg är ju rena döden för dubben.:mad:
Ojoj, snöyra över småland, blir kanske lite vinter nu då ?
Skall ta Transalpen och mäta snödjupet i morgon.:hello::hello:
:hello: Bra Olle, ha de så kul. Nu har jag drygt 15 cm snö och har kört omkring lite med snöslunga. Första vändan i år och jag hoppas att det räcker länge. :rolleyes:
:o Känns lite mesigt att jag inte kört på ett par månader nu. Tyckte koka messmör skulle vara ett lämpligt straff för mesighet - det tar tid och fyfördenlede va de luktar. En lukt som moderna ventilationsanläggningar inte klarar av att få bort. Man måste nog ha många ljuva minnen från livet på sätern i sin ungdom för att njuta av den sötsliskiga lukt som grytan släpper ifrån sig under mååååååånga timmar innan man får ut en dryg deciliter messmör per liter vassla. Nästa gång ska jag göra det utomhus. :p
Plogtraktorns första resa på byavägen denna vinter. Hund husse å bysse drog iväg för att leta ett harslag. Haren hade nog sovit kvar i daglegan i natt, inte ett harslag. Husse hade glömt lägga på fästvalla,jäkla bakhalt alltså.
Skulle nog behövt fästvalla på hojen idag. På småvägarna är underlade is med delvis plogad snö ovanpå. Bakänden viftade ungefär som en glad boxer om man drog på lite för hårt. Annars en mycket fin tur med en nyservad hoj. märks faktiskt att den har nyjusterade ventiler. Går jämnare på låga varv.:):):)
Lite försiktigare hantering av gasrullen är ju att rekommendera när man inte har endurodubb, för annars så är ju risken stor att man står med hojen åt fel håll efter en skarp kurva.:rolleyes::rolleyes:
:) Blev stoppad av polis igår. Fick blåsa och visa kortet och det var längesen sist. Försökte förklara att det som fastnat på kortet faktiskt föreställer mig men då sa den fräcka människan att det var väldigt likt. M.a.o. ser jag ut som en kriminaldåre modell syramördare i en gammal stumfilm. Nja, jag fick åka vidare iallafall. :rolleyes:
:dito: Instämmer helt och fullt! Lite abstinens som måste köras bort är en fin krydda på hojlivet. Som att kolla runt efter tranor och titta till sjön så att isen försvinner när det är kallt och jäkligt är egentligen ingen njutning om det inte vore för att man kan köra igen. Grus på vägerna, småhalt och lite "farligt". Gud va gõtt!! :cool:
Skall försöka komma ut och köra på en sjö till helgen, bara jag slipper vara ensam på den. Börjar man köra upp en liten bana, så växer hornen, så ligger man snart nära gränsen till vurpa. Att halha omkull gör inget, men..........:mad:
Körde för några år sedan grabbens KTM 125cc. Gick som bara den med endurodubb. Lyckades få till en high side. Jäklar vad isen är hård.:eek:
:) Satt och tittade på TV... På Spåret ... Lärde mig att Daniel Sollander, Linnés lärjunge, är född i Öjebyn och att det är gamla Piteå. :)
:confused: Någon har smygtagit min vardagswiskey så jag fick improvisera lite. Hmm, svart vinbärssaft (ribes nigrum)? Kan det vara något. Enligt bruksanvisning ska den spädas med vatten. Men bruksanvisning är väl bara blaj som vanligt. Bytte ut vatten mot sån där billig färjevodka med samma spädningsgrad för att få vuxendricka. Smakade lite mysko till en början men med viss tillvänjning blev det faktiskt gott + att det ger en ganska trevlig yrsel. :banana:
:) Linné, Sollander och dom andra snubbarna som släpade hem en massa buskar från alla hörn gjorde ett ganska bra jobb. ;)
:) Mässan avklarad. Kul att gå runt för det är lite "marknadsstämning" över det hela. Och fy för tusan va prylar det finns för den som är intresserad. Hojar fanns det också. Intressantast tyckte jag nog att en 350 KTM såg ut att vara. Fanns några elhojar också med väldigt låga prestanda så det är bara att vänta några år. :cool:
Tittade lite på några storhojar och log vid tanken på hur det skulle vara att ha en sån. Med mina ovanor skulle det vara lika bra att köpa in sig på en skogstraktor med gripklo för att få upp den när jag fastnat på nåt olämpligt ställe. Det blir ju ibland så när man undersöker det mindre vägnätets eventuella farbarhet. :rolleyes:
Tittade runt efter någon som det stog Röde Orm på och någon som såg ut att heta Nilsson, eller Mats men nejdå - ingen träff. Synd för det är alltid kul att se människan bakom signaturen. Träffade inte Olle Å heller för vi gick tydligen om varandra, men honom känner jag sen förut. :hello::hello:
Det var nog många som gick om varandra på mässan. Ganska lagom med besökare, så man kunde titta och beundra en del grejer.:)
Inget nytt som föll mig direkt i smaken. Ville kolla Hondas nya 700cc-hojar och den nya Transalpen,men................:confused:
Äventyr och upplevelser verkar bli den nya trenden, med tanke på att den tillbehörsmarknaden har exploderat.:hello::hello:
:rofl: JAA! Bästa svenska idrottsprestation på 76 år!! Victoria Helgesson kom 5;a! och syrran hennes kom på 10;e plats. :rock::dancing: :cool:
Ojoj, blev vist lite vinter,1 dm snö -10 på natten
:adore: Jag tackar er, Smålänningar och Östgötar, för att ni tar emot det mesta av stormar, snö och skitväder innan det kommer till mina bygder. Men kylan börjar komma nu och det finns väl även risk för att det ska snöa en del framöver. Men hittills har det varit en snöfattig vinter och om en månad kan vi nog börja ana vår i luften. Hoppas jag! :rolleyes: