Men d måste va, ullkalsonger, d enda som fungerar:) Trevlig resa:hello: Helsa dom som kjännar mig, och dom andra som kan bli bäkanta:shakehands:
Simen:)
Utskriftsvy
Tog en liten förmiddagstur med Sigrid. kommer kanske att ta ytterligae en sväng om värmen lugnar av litegrann. Köra nu mitt på dagen är bara en enda svettorgie och det känns som att ha en fön som blåser varmluft över hela kroppen. :p
I 2 dagar har det varit Sjötorpsdagarna och folk både högt och lågt. Då är det bra med lilla scootern för att slingra sig fram (Jösses hur folk parkerar!!). Ska se reprisen på MotoGP framåt dagen för det missade jag igår. :)
:) Jodå, det blev en trevlig tur till igår, men varm! Ringde på en f.d. granne och han föreslog en tur på studs- Han tog med bullar och kaffe föll på min lott och sen drog vi ut på en udde i vänern som jag bara sett från sjösidan tidigare. Kaffe och prata innan vi drog vidare. Inte så lång körning och det vet jag inte om jag haft lust till. Temperaturen var visst en bit över 30 grader i området fick jag veta idag och jag tvivlar inte. :eek:
Idg började det med fint väder och jag var till sta´n för service av DR;en. Väl hemma så kommer regn och åska. Inga problem - är ju under tak.
Men Räven och Olle Å är ute i Norge. Ringde i morse och dom var i Lom och skulle ta dagstur och komma tillbaka till kvällen. Dom har det bra. :hello:
Hur har d gått med Norgeresan för 60+:) gänget. Läste i tidningen at d va många stängda väger pga dåligt väder översvämningar, vägar som försvann. Inte kul at åka hoj när vädret ställer till så der:eek:
:) Tog en liten tur igår och hittade en gammal landsväg, d.v.s. den var det till 1965 cirka. Provade att köra den biten som kanske är en ½ mil. Jag var ute och rastade Greta, Kawan, och det visade sig att väg och hoj var inte kompatibla när vägbanan övergick till gräs på mjuk lera + att det blev slyskog att ta sig igenom. Bara att vända och konstatera att hon inte bara var dammig längre utan det sitter nu även lerkluttar här och var. :rofl:
Idag försökte jag med Sigrid att komma andra vägen. Kommer till en kätting som surgubben som delar vägen med sina grannar satt upp och som ingen annan vet om. Bara att vända. :rolleyes:
I helgen har jag alltså kört offroad med asfaltshojen och asfalt med offroddarn. :thefinger:
:confused: Varit på besiktning av mig själv idag. Blev en massa 2;or. Inte så konstigt att åklusten har fattats. Får vara nöjd med att det inte blev körförbud. :rolleyes:
:hmmmm2: Långtidsplanering kan man bara glömma tills alla undersökningar och tester är avklarade för jag vet av erfarenhet att kallelserna kommer bara några dagar före. :banghead: Tills nya besked kommer har jag iallafall fått lite dunderhonung så att jag ska bli lite piggare. :nurse:
:) Blev en liten tur idag. Frågade grannen om han höll på med något vettigt vilket han nekade till. Jag föreslog då en liten tur dit näsan pekade och eftersom vi stog vända mot sydost så blev det så. :p
:cool: Vi puttrade i sakta mak in på alla asfalterade småvägar som fanns att finna och som längst kom vi till Tidan och Horn. Upptackte sent på turen att jag var konstigt trött i ansiktet men förstod direkt varför - satt med ett stort flin sen flera mil tillbaka. :rolleyes:
Den lilla turen blev kanske 10 -12 mil, men ändå, den var bra. :D
Mycket på gång nu. Mc träff,å rally,lokala klubben. Slåtter när vädret tillåter. Semesterresa med frun planeras efter midsommar. Oj oj mycket att stå i.
Samma her. holder på med försäljing av mitt radhus i Norge. Mycket pappersarbete:deal:, kontakt med mäklare Värdevurderning foton skal tas av lägenheten och läggas ut på internet och i tidningar. visningar skal arrangeras, så det blir lite hojåkning för tiden:( Måste jo bli ferdig före semester. Frugan och jag planerar 10dagar på hojen:) inte bestemt resmål ennu, möiligen Norge. Geiranger Trollstigen:eek: Lysefjorden Hardanger:cool: Vackert, har åkt der förut Man blir aldrig trött på sånn natur och sånna fina mc vägar.
På lördagen mera fjällvägar på väg mot en otrolig campingstuga vi fick vid Hasselbo. Den ena vägen som leder dit är nog en av Norges häftigaste. Man kör in vid Sunndalsöra och upp mot Aursjön sedan bär det nerför till sjön som Hasselbo ligger vid.
På söndagen körde vi Trollstigen och hade en bokad hytte vid Eidsdal. Eftersom det var så fint väder föreslog Janne att vi skulle passa på att åka upp till Dalssnibba som då ligger på andra sidan om Geiranger. Sagt och gjort i ett strålande solsken kunde vi se hela dalen och de omgivande fjällen därifrån.
Dagen efter tog vi färjan fån Geiranger till Hellesylt och fick då se det berömda kanske lite överreklamerade vattenfallet De Sju Systrarna störta hundratals meter ner i fjorden. Vi hade lite småregn på väg till campingen i Lom.
På tisdagen tänkte vi köra Jotunheimervägen och sedan Peer Gynts Väg, men då vi kom upp på fjällen körde vi rakt in i molnen, så st blev krypkörning i dimma ner till Beito. Körde då mot Dokka och vidare till en lunch i Lillehammer och vidare till Lom igen. Försökte dock att köra upp till Blåhöj utanför Vågåmo, men fick ge upp för det blev dimma där uppe.
Onsdagen blev också en verklig höjdardag med perfekt väder över Sognefjället och den otroligt kurviga vägen från Tutargö mot Övre Årdal. Vi hade siktet inställt på Medskogs Camping en bit från Voss. I stället för att ta en tunnel som är 22 km lång letade vi fram den gamla fjällvägen som heter Aurasjövägen. Helt klart en väg som skall läggas till mina favoriter.
Vi skulle egentligen ha stannat i Geilo sista natten, men vi hade regn nästan hela tiden och fick veta att ner mot Oslo var det uppehåll, så vi drog mot Värmland i stället, så sista dagen blev det nog nästan 70 mil.
Troligen vill väl knappast ägare till customhojar köra denna slinga, eftersom det var en hel del grus.
Trevligt resesällskap, verkligen omväxlande vägar och väder gör ju att man ser fram mot nästa färd redan.
Tack Olle, välplanerad tripp, saker å ting funkade bra. Växlande väder i Norge vet man ju om,å en del i äventyret.
Väldigt mycket vatten som forsade fram med stor kraft. Höga snövallar på högfjället. 25 grader varmt å en del regn. Dammet yrde på grusvägarna å nästa dag stor risk för vattenplaning. Härligt äventyr. Riktigt gubb bus.
:rock: Ni verkar haft en riktigt bra resa som får mig att längta till Norge men det får bero en tid för min del. :rolleyes:
:) Gott att ni kom undan blötan som följde i era hjulspår, men när väderguden håller kvar det värsta regnet kommer det sen lite plötsligt med översvämningar som följd. :bath:
Nu ska det firas - midsommar och en del annat. :dancing: :cheers: Sen är det kanske lägen för några nya äventyr. Funderar lite. :hmmmm2:
Ostadigt väder, tänkte köra slåttermaskin. Nåja får väl bli efter midsommar. Ser ut att krocka med hojplaner.
:dito: Ostadigt här också. Tog bilen 15 mil bort vid middagstid för vi var klädda för att äta "på lokal" som det hette förr. Mötte många MC, de flesta var typ offroad/allroad/äventyrshojar och flera av dom var duktigt lortiga. Det kom även några riktigt gamla maskiner i blötan. Kul att inte alla är lika förfallna som jag. :rolleyes:
:hmmmm2: Pratade med grannarna om att besöka ett par hälsobrunnar i närområdet typ i början på veckan - kan bli en 20 - 30 milatur. Gäller bara att vi har hyfsat väder. :rolleyes:
En senare idé är en sväng till västkusten och då tänker jag Bohuslän. Kan det vara intressant för någon? :)
Hade också hoppats på att köra slåttermaskin i stället för mc, men vädret verkar inte lovande nu i veckan. vill väl gärna ha 4-5 dagar med uppehållsväder för slåttern.
Bohuslän kanske kan vara intressant, för jag har bara varit lite grann i de krokarna. Har en massa snickerijobb på gång som jag får säga ifrån för man orkar inte med lika mycket som förr.
Antingen är det brist på hovslagare eller vad det kan bero på då folk tjatar om att jag skall börja om med det lite grann igen.
Funderar väl lite grann på Norge framåt hösten igen, för det var ett par vägar vi inte hann med senast. Då brukar fjälltrakterna formligen explodera av höstfärger. Om någon är intresserad att hänga med , så hör av dig. Vill ej ha med customhojar för oftast så har förarna svårt att hantera hojarna på de vägarna vi brukar köra.
:) Jag börjar väl titta lite i kartboken för en grovplanering i Bohuslän. Det finns en massa att se och många fina vägar på en lliten yta. Kanske bäst att undvika den värsta turistsäsongen eller kanske det är just då man ska vara där?? Jag har en del framför mig som kommer att rycka i min tidsplanering men det ska väl gå att ordna en del ändå...
Nu ska jag köra en del ärenden med MC;n. Får hitta på lite roliga vägar att brodera ut svängen med. :flute:
Hør av dig når du har tenkt å åka til min hemort:flute: Kanskje jag kan visa er nogra fina mc vegar och små trevliga samhellar langs kusten;) Men her er mycket trafik och mycket folk i semestertider:eek: Men når man åker hoj kommer man sig alltid fram med lite kjempande:fight:
Började dagen med att göra en Jansson och 140 köttbullar och köttfärsen som "blev över" blev till inkråmet till en paj till i morgon. Ska bara sätta till lite krämigt och lite ost + göra pajskalet som det ska ligga i. ;)
Framåt dagen ska det bli sillröra och nypotäter + mera sill. Det ska visst vara någon tårta också men det är inte min grej. Sen får det vara bra för idag. Vi är ju bara 4 som ska ha käket. :rolleyes:
:hmmmm2: Måste bara få tummen ur och ta kontakt med gummimannen. Bakdäcket är närmast slut. Det finns ff godkänt mönster men däcket är äckligt platt och hojen vaggar som en anka om vägen är lite spårig. :banghead:
Sen var det hjälmen - Tur att Biltemas hjälmar är i en hyfsad prisklass för det går åt en hjälm på ca två säsonger med tydligt slitage på kanter och hakrem. Sen en annan bra grej med dom hjälmarna - det finns inget reklamtryck på dom utan dom är helt annonyma. :cool:
Jättefin dag på vestkusten i dag:) frugan och jag åkte ut kl 0930 från Tanum kjörda Blå gröna vägen upp til Bullarrebygden, vidare över Norska grensen til Halden:cool: virrade lite runt i kring;) för vi havnade på Nordby köpsentrum Norges största Shoppingcenter sjölv om det liggar i Sverige:hello: hälsar til alla mine landsmenn. Var på Elgiganten och kjöpa mig en Mp3 spelare med Fm radio skal prova kopla i hop den med min scala rider intercom. Ha en fortsatt fin midsommar alla i hop::cheers:
_Simen:)__________________
:) Jag har också investerat idag - en ny hjälm. :cool:
Den gamla kannan börjar bli väl skamfilad i kanterna och hakremmen har fått fina fransar längs kanterna. Två, möjligen tre, säsonger klarar en hjälm hos mig.
Den jag köpte är en "korvätarhjälm" med solglas och sån lyx som jag faktiskt ibland saknat. Den är en av de få hjälmar som passar min knöliga skalle, Naturligtvis är den köpt på vår kära motorcykeltillbehörsaffär Biltema. Dyr är den också, 699:-, men kvalitet kostar. En riktigt exklusiv detalj med den är att det finns ingen logga någonstans. Precis så ska det vara, ingen gratisreklam ;)
:) Det har varit en bra dag. Fick förmånen att vara barnvakt åt en liten 4-månaders någon timma och vi hann gå runt och kolla in saker och prata lite innan den stora hungern drabbade så att det blev retur till mamman.
Sen ringer Olle Å och frågar om han kan hälsa på. Naturligtvis! Lunch och prat tills det är dags att åka hem. Jag följer med en bit för att leda honom in på nya avvägar och vi skills åt i Finnerödja.
Åter på hemväg stannar jag till ett litet ärende och hamnar mitt i en mindre barnkolloni. Dom som jag stannade hos har ett helt gäng med mysiga ungar (4st. barnbarn) som är rätt nyfikna på gubben som drällde in. Blev en lite längre stund än vad som var tänkt.
Full rulle hem för att assistera i barnvaktande. Deltog väl inte så mycket för jag åkte på att fixa pannkakor. Lillkillen tycke att dom smakade "utsökt" och var lite impad av att jag luftvände pannkakorna.
En bra dag helt anslagen till att träffa trevliga människor i olika storlekar. :cool:
Tack Ove för en trevlig dag med god mat , fint väder och fin guidning på för mig okända slingriga asfaltvägar.
Men hade de vägarna funnits i Värmland , så hade de inte varit asfalterade utan varit grusvägar av olika slag. Körde min lilla xj 600 som faktiskt trivs på både grus och asfalt.
Den hojen har en trevlig motor. Under 5000 varv är den inte hetsig utan drar lugnt och fint på alla växlar , vilket gör att den funkar kanonfint på grus. Vill man friska på lite på asfalten och utnyttja växlarna mera , så är den jäkligt kul och lättkörd. Tror faktiskt att det är en hoj som på något sätt har blivit förbisedd av de som vill ha en allroundhoj. Tyvärr kanske har den lite för kort fjädringsväg, men vanliga dåliga grusvägar är inga som helst problem.
:D Trevligt att du kom och hälsade på. :shakehands:
Som du kanske märkte på en del av vägarna så är det grus under asfalten, och det kommer upp med hjälp av tjälen och försöker ställa om vägarna i ursprungligt skick. Det är många som hr synpunkter på den mix av beläggningar som uppstått här och var.
När jag igår skulle svänga ut på E 18 i Kristinehamn och drog på för att komma in i trafiken, fick jag ett rejält bakhjulsspinn. Orsaken var ju att det låg finsand på vägen. Nu körde jag ju en liten xj 600 så det spelar inte så stor roll om den sladddar lite, men vad kunnat hänt med en större custom eller sporthoj? Såg inte sanden för jag fick solen i ögonen.
:) I Tisdags fick jag några trevliga besök. GeCe;s fru kom och var hos oss under eftermiddagen. Ett gott återseende. Vi hade inte setts sen GeCe;s begravning 26/4. Under eftermiddagen tog vi en tur i omgivningarna och då när vi är på hemväg ringer Räven som är gå gång norrifrån med hustrun bakpå. Undrar om boende. Lätt fixat men jag nämner inget om Lena. ;)
Fågelholk ...nä ... uggleholk såg han ut som när han kom in i köket, Räven och fick syn på Lena som bara satt där som en överraskning. :D Tror han tyckte det var lika roligt som för mig att träffa henne. :)
Tyvärr så är en trevlig dag alltför kort och det blev kväll även den dagen och vi vinkade hejdå till varandra. :hello:
Morgonen efter kom Herr och Fru Räv tillbaka med nyckeln och drog hemåt. Undrar hur det gick med vädret?
Tack till Ove med fru för gästfriheten å lån av stuga. Trevligt att se frun till GeCe igen (Lena), å nog blev överaskningen stor när vi träffades hos er. Kvällsfika vid vänerns strand är inte så dumt för trötta hojluffare på hemväg. Hemresan blev torr å lagom varm. Småland såg ut som vanligt trots vi varit borta en tid.
:) Blev lite köra idag. Lotsade tre väskustbor från Lidköping till Askersund med lite kort tid till förfogande. Det blev raka vägen med så många kurvor som möjligt. Det blev väl som det blev med vägvalet men jag tror dom tycket det var OK. Vi klarade den förbestämda tiden också med någon minut till godo.
Vid Askersund anslöt tre stockholmare till gruppen och en smålänning hängde på i Tived och jag vände hemåt efter att ha blivit bjuden på den absolut största barnpizza jag sett. Tack för den och för sällskapet. :hello:
:) Stod en man nere på byn med en intressant Triump Scrambler med en klunga med folk omkring. Hojen var grön och full med packning och den var av en modell som jag inte sett tidigare. Går alltså och tittar på den också.
Visar sig vara en engelsman på rundtur i Skandinavien som hade lite problem för hans Scrambler hade scramblat sönder och jag fick frågan om jag hade elefanttejp.
Har jag väl men vad är problemet undrade jag? Jo en skyddplåt mellan avgasrör och en plastkåpa var på väg att falla av. Knappast möjligt att tejpa pga värmen alltså. Han fick hänga på mig hem och ett par skruvar fixades fram. Han klagade på att hans Shoeihjälm försökte döda hans öron också och ville skära ur lite frigolit för att få passform. Hans snidartalanger verkade stannat hemma så jag tog över utgrävningen så att han skulle ha lite hjälm kvar efter operationen under tiden fick han te och bulle för att hålla fingrarna i styr. Det gick faktiskt bra att ta bort några mm just där det klämde och Guy från Sheffield var nöjd.
Kul kille med positiv attityd. :hello:
Det är ju alltid trevligt att kunna hjälpa andra. Det kan ju ibland leda till oanade möjligheter.
Skall ge ett exempel. Hade en bekant för länge sedan som fick problem med sin SAAB nere i Tunisien. Ingen hjälp att få av de lokala verkstäderna. Det var dock en ung kille som frågade om han fick försöka och han lyckades fixa det elektriska felet.
Han som ägde bilen jobbade på SAAB, blev ju mycket tacksam och imponerad ,sade bla. om du kommer till Sverige någon gång så kom och hälsa på , så skall jag fixa ett jobb åt dig. En vacker dag dök killen upp och jobb fixades och dessutom gifte grabben sig ganska snart och bildade familj.
:) Jodå, kul om man kan hjälpa till. Fick ytterligare ett tillfälle till dagens goda gärning idag - en bil som stannat med uppförs framför och bilkö med turister bakom. Alltså ut med bil och bogserlina men en annan scout hann före. Han hade bråttom så han kopplade av linan och försvann efter att han konstaterat för lite kräm i batteriet. OK, hem efter sladd och laddare och så var det klart efter några timmars laddning. :)
Tar under tiden med mig grannen och kör MC istället. Bara några ärenden som ska uträttas så det blev att brodera ut vägen lite. Det fanns några grusvägar som jag inte kört alltför ofta och han grannen har inte varit där alls så valet var inte svårt.
Men herrejösses vilka fina vägar och vilket fint landskap vi har bara vi tar oss en bit från asfalten. Blir nog ändå så att jag får investera i en sån där kaméra som en del ståtar med, fast motvilligt - jag har ju klarat mig bra utan i 30 år minst.. :rolleyes:
:( Jädra skit! Att jag missade ett samtal från Räven igår. :(
Hade varit ganska rätt med en tur eller ett besök så jag kommit bort från gräsklipparen en stund. Förmodligen är jag lat. :rolleyes: