Sidan 190 av 548 FörstaFörsta ... 90140180188189190191192200240290 ... SistaSista
Resultat 1 891 till 1 900 av 5473

Ämne: 60+

Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Jag , Räven , Johan från Växjö, Janne från Bålsta och Anders från Stockholm hann precis undan översvämningarna i Norge efter en veckas rundtur där.
    Vi startade från Värmland på fredagen och for rakt norrut mot Trysil och vidare över en del fjällvägar mot Kvikne Camping.
    På lördagen mera fjällvägar på väg mot en otrolig campingstuga vi fick vid Hasselbo. Den ena vägen som leder dit är nog en av Norges häftigaste. Man kör in vid Sunndalsöra och upp mot Aursjön sedan bär det nerför till sjön som Hasselbo ligger vid.
    På söndagen körde vi Trollstigen och hade en bokad hytte vid Eidsdal. Eftersom det var så fint väder föreslog Janne att vi skulle passa på att åka upp till Dalssnibba som då ligger på andra sidan om Geiranger. Sagt och gjort i ett strålande solsken kunde vi se hela dalen och de omgivande fjällen därifrån.
    Dagen efter tog vi färjan fån Geiranger till Hellesylt och fick då se det berömda kanske lite överreklamerade vattenfallet De Sju Systrarna störta hundratals meter ner i fjorden. Vi hade lite småregn på väg till campingen i Lom.
    På tisdagen tänkte vi köra Jotunheimervägen och sedan Peer Gynts Väg, men då vi kom upp på fjällen körde vi rakt in i molnen, så st blev krypkörning i dimma ner till Beito. Körde då mot Dokka och vidare till en lunch i Lillehammer och vidare till Lom igen. Försökte dock att köra upp till Blåhöj utanför Vågåmo, men fick ge upp för det blev dimma där uppe.
    Onsdagen blev också en verklig höjdardag med perfekt väder över Sognefjället och den otroligt kurviga vägen från Tutargö mot Övre Årdal. Vi hade siktet inställt på Medskogs Camping en bit från Voss. I stället för att ta en tunnel som är 22 km lång letade vi fram den gamla fjällvägen som heter Aurasjövägen. Helt klart en väg som skall läggas till mina favoriter.
    Vi skulle egentligen ha stannat i Geilo sista natten, men vi hade regn nästan hela tiden och fick veta att ner mot Oslo var det uppehåll, så vi drog mot Värmland i stället, så sista dagen blev det nog nästan 70 mil.
    Troligen vill väl knappast ägare till customhojar köra denna slinga, eftersom det var en hel del grus.
    Trevligt resesällskap, verkligen omväxlande vägar och väder gör ju att man ser fram mot nästa färd redan.

Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007

Thumbs up

Tack Olle, välplanerad tripp, saker å ting funkade bra. Växlande väder i Norge vet man ju om,å en del i äventyret.
    Väldigt mycket vatten som forsade fram med stor kraft. Höga snövallar på högfjället. 25 grader varmt å en del regn. Dammet yrde på grusvägarna å nästa dag stor risk för vattenplaning. Härligt äventyr. Riktigt gubb bus.
    Jan

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ni verkar haft en riktigt bra resa som får mig att längta till Norge men det får bero en tid för min del.

Gott att ni kom undan blötan som följde i era hjulspår, men när väderguden håller kvar det värsta regnet kommer det sen lite plötsligt med översvämningar som följd.

Nu ska det firas - midsommar och en del annat. Sen är det kanske lägen för några nya äventyr. Funderar lite.
    Ove

Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ostadigt väder, tänkte köra slåttermaskin. Nåja får väl bli efter midsommar. Ser ut att krocka med hojplaner.
    Jan

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Ostadigt väder, tänkte köra slåttermaskin. Nåja får väl bli efter midsommar. Ser ut att krocka med hojplaner.
    Ostadigt här också. Tog bilen 15 mil bort vid middagstid för vi var klädda för att äta "på lokal" som det hette förr. Mötte många MC, de flesta var typ offroad/allroad/äventyrshojar och flera av dom var duktigt lortiga. Det kom även några riktigt gamla maskiner i blötan. Kul att inte alla är lika förfallna som jag.

Pratade med grannarna om att besöka ett par hälsobrunnar i närområdet typ i början på veckan - kan bli en 20 - 30 milatur. Gäller bara att vi har hyfsat väder.

En senare idé är en sväng till västkusten och då tänker jag Bohuslän. Kan det vara intressant för någon?
    Ove

Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Hade också hoppats på att köra slåttermaskin i stället för mc, men vädret verkar inte lovande nu i veckan. vill väl gärna ha 4-5 dagar med uppehållsväder för slåttern.
    Bohuslän kanske kan vara intressant, för jag har bara varit lite grann i de krokarna. Har en massa snickerijobb på gång som jag får säga ifrån för man orkar inte med lika mycket som förr.
    Antingen är det brist på hovslagare eller vad det kan bero på då folk tjatar om att jag skall börja om med det lite grann igen.
    Funderar väl lite grann på Norge framåt hösten igen, för det var ett par vägar vi inte hann med senast. Då brukar fjälltrakterna formligen explodera av höstfärger. Om någon är intresserad att hänga med , så hör av dig. Vill ej ha med customhojar för oftast så har förarna svårt att hantera hojarna på de vägarna vi brukar köra.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Bohuslän kanske kan vara intressant, för jag har bara varit lite grann i de krokarna. Har en massa snickerijobb på gång som jag får säga ifrån för man orkar inte med lika mycket som förr.
    Jag börjar väl titta lite i kartboken för en grovplanering i Bohuslän. Det finns en massa att se och många fina vägar på en lliten yta. Kanske bäst att undvika den värsta turistsäsongen eller kanske det är just då man ska vara där?? Jag har en del framför mig som kommer att rycka i min tidsplanering men det ska väl gå att ordna en del ändå...

Nu ska jag köra en del ärenden med MC;n. Får hitta på lite roliga vägar att brodera ut svängen med.
    Ove

Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hade också hoppats på att köra slåttermaskin i stället för mc, men vädret verkar inte lovande nu i veckan. vill väl gärna ha 4-5 dagar med uppehållsväder för slåttern.
    Antingen är det brist på hovslagare eller vad det kan bero på då folk tjatar om att jag skall börja om med det lite grann igen.
    Funderar väl lite grann på Norge framåt hösten igen, för det var ett par vägar vi inte hann med senast. Då brukar fjälltrakterna formligen explodera av höstfärger. Om någon är intresserad att hänga med , så hör av dig. Vill ej ha med customhojar för oftast så har förarna svårt att hantera hojarna på de vägarna vi brukar köra.
    Hmmmm, hösttur kunde va intresant. Vi får se hur det ser ut framöver. Kanske inte för sent bland snöglop å elende.
    Jan

Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ostadigt här också. Tog bilen 15 mil bort vid middagstid för vi var klädda för att äta "på lokal" som det hette förr. Mötte många MC, de flesta var typ offroad/allroad/äventyrshojar och flera av dom var duktigt lortiga. Det kom även några riktigt gamla maskiner i blötan. Kul att inte alla är lika förfallna som jag.

Pratade med grannarna om att besöka ett par hälsobrunnar i närområdet typ i början på veckan - kan bli en 20 - 30 milatur. Gäller bara att vi har hyfsat väder.

En senare idé är en sväng till västkusten och då tänker jag Bohuslän. Kan det vara intressant för någon?
    Hør av dig når du har tenkt å åka til min hemort Kanskje jag kan visa er nogra fina mc vegar och små trevliga samhellar langs kusten Men her er mycket trafik och mycket folk i semestertider Men når man åker hoj kommer man sig alltid fram med lite kjempande

Senast redigerat av simen den 2011-06-20 klockan 19:00.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av simen Visa inlägg
    Hør av dig når du har tenkt å åka til min hemort Kanskje jag kan visa er nogra fina mc vegar och små trevliga samhellar langs kusten Men her er mycket trafik och mycket folk i semestertider Men når man åker hoj kommer man sig alltid fram med lite kjempande

Samma gäller om ni kommer åt mitt håll - kan hända att jag har något litet smultronställe.
    Ove

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •