HANN DU SE NÅGOT AV DEN POLSKA TRAFIKEN?
Utskriftsvy
HANN DU SE NÅGOT AV DEN POLSKA TRAFIKEN?
Provade min Yamaha xj 600 på grus i dag. Skulle åka en väg som normalt är ganska fri från lösgrus osv. Men hej vad lurad jag blev. Nysladdad väg med alla sorts grus och singel och spår. Här skall testas tänkte jag. Blev faktiskt otroligt imponerad av hojen trots avsaknad av grova däck. Gällde bara att hitta rätt växel så gick det nästan lika fort som med Transalpen. Den hojen med grova däck och ett lite bredare styre, sen jäklar!!!!!!
:) Sommarn är här. Veden är där, lite feltippad så den hamnade hos grannen så det är att knoga på med att få den tillbaka till eget vedskjul för han ,grannen, vill ha plats för sin ved. Ekan kom i sjön igår och bör om allt stämmer vara ösklar. Gräset växer och skall åtgärdas. :rolleyes:
Jag har legat lite lågt efter 60+resan för kroppen ville inte riktigt vara med, men den börjar bli talbar igen. Brukar vara ett bra tillfälle för infarkt att snörstarta en vinterstånden 12-hästars Briggs and Stratton. Bara att testa. :cool:
:p Löjligt nog har den gräsklipparen elstart men är så lättstarad att det har varit enklare att snörstarta än att byta det kassa batteriet. Så har det varit i minst 5 år. :rolleyes:
Den startade å 3;e rycket så nu gick det lättare än vad jag befarade att klippa de något förvuxna gräsmattorna. Håller på att minska ner maskinparken genom att sälja av min Suzuki 400. Vill bara vara säker på att det är rätt maskin för den tänkta köparen. Lite trist att göra sig av med Lillan men vad ska jag ha henne kvar för? Det blir för lite kört med henne och då ser hon bara ledsen ut och sånt tål jag inte, blöthjärtad som jag är. :o
:bath: Ekan låg och flöt i marvatten som beräknat. Öste den till ingen nytta för det tar en vecka innan den är tät. Sen får man ösa när det regnat för då rinner vattnet inte ut. :banghead: :rolleyes:
Blivit fjantig,tvättat hojen.
:hmmmm2: Blir nog att jag också får fjanta till mig nån dag... om jag får tid. Men jag har iallafall impregnerat dynan på Sigrid idag :p
Sprungit ivägen och försökt vara nyttig idag. Grillen på byn ska öppna i morgon och jag har varit delaktig i förberedelserna. Jag är lite impad av vad som kommer att finnas på menyn, kom gärna och prova alla som har vägarna förbi. :eating:
Finns faktiskt motorsågar med elstart.
Gjorde om dynan till min Transalp igårkväll. Tog bort lite skumgummi och lade i en sådan gelpad som ryttarna har under sadeln. Hojen har ju snart gått 9000 mil så dynan hade blivit lite deformerad.
Göken gal och gräset gror och vårens vackraste blomma, maskrosen, ser ut att trivas i grannens gräsmatta.
:mad: Mycke snack kan det bli om vilken olja man ska hälla i motorn men var fasen får man tag på mustaschvax av bra märke. Har problemet att frisyren blåser upp i ögona så stråna behöver lite som lägger band på vindrufset. :rolleyes:
Svår att hitta och om man finner så är det dyrt som guld. :mad:
Ove; Mycke snack kan det bli om vilken olja man ska hälla i motorn men var fasen får man tag på mustaschvax av bra märke. Har problemet att frisyren blåser upp i ögona så stråna behöver lite som lägger band på vindrufset. :rolleyes:
Svår att hitta och om man finner så är det dyrt som guld.
Ja du Ove det sägs ju kosta att vara med
Tore
:) Häddö, fick ta en tur till Staden för att handla. Tur det för det var allt som blev hojat idag. :rolleyes:
Hustru och svärmor ville ta en tur och titta på blommor i eftermiddag, med bil alltså.
Hamnade på kaféet vid klosterkyrkan i sista minuten före stängning. Det var ett gäng med knuttar där, kanske 20 st. Måste bara fråga och det visade sig vara "Old Knutters" från Halmstad som hade sin 2 dagars Majtur. Övernattning i Hjo var det som gällde. Dom samlas och kör ungefär som 60+;arna med den skillnaden att dom bor och utgår från samma ställe och att dom tydligen väljer större vägar än vad vi vill ha. Tipsade om Hojen. :)
Vi är fyra 60+ och en yngling som drar till Norge i början av Juni, på en rundtur som går från Värmland upp mot Sunndlsöra och ner mot Trollstigan och Geiranger, Lom och Voss och därefter över Hardangevidda.
Som vanligt hoppas jag att Räven har tumme med vädergudarna.
:( Nu är hon såld Lillan. Det var första hojen för mig som återfallare och var till stor nytta för mig i rehabiliteringen för några år sen. Den bästa rollator man kunde tänka sig. :cool:
Att hon sen var lite för låg att sitta länge på var det som gjorde att jag numera har en DR som favorithoj med resultatet att hon nästan aldrig kom ut på vägarna. Senaste säsongen fick hon bara gå 3-400 mil och då är det lika bra att sälja så hon kommer till nytta. Lite vemod känner man. :o
:mad: Måtte djävulen ta alla bilar - möjligen med undantag för Skoda Felicia som är en makalös manick. Gjorde ett bytlån med min bror för han behövde min bil och kärra för att köra lite grejer heldag i morgon och vi fick ta hans Volvo för att hustrun min behöver också ha bil. Hennes har ju hamnat på skroten nyligen för att allt vad boxar heter hade sagt upp sig. :mad:
Hon åker iväg och jag tar en tur på hojen i kulingvindar. Ett j-a bestyr att hålla sig i rätt fil med byig vind som verkar komma från alla håll. Då surrar det till i fickan - telefon. Hustru på tråden. Bilen, den lånade har pajat. Söker upp bror min och lånar tillbaka min Skoda. Han följer med med tanke på att man ska ta hand om bilen också. Konstaterar att det har blivit ett större motorras och inget att göra på plats. Skjutsar frun till bestämmelseorten där hon sen får klara sig med buss och vi andra bogserar hem bilen. 8 mil! Skodan är faktiskt helt suverän när det gäller. Inte minsta tecken på att hon skulle vantrivas att dra en mycket tyngre bil. :)
Jag nu är vi hemma igen och det är dags att krypa i bingen en stund och det lutar väl åt sovmorgon. Natti! ;)
Jag säger bara bilar, fy sjutton va trist, dom ska ju bara funka när man behöver dom. Frun å jag tänkte ta en skånerunda ett par dagar. Förmodligen friska vindar å lite regnskurar?
:mad: Ja bilar är en skit att man måste ha. Hållit på en del i dag för att pussla ihop hustruns hemtransport men med goda grannar ordnar sig det mesta. :rock:
Gjorde mig en tur och upptäckte att jag har efter att passerat en hage med 4 hästar att jag tydligen blivit utnämnd till något slags hedershäst! När jag kommer så står dom med örona uppmärksamt riktade mot mig och när jag passerar galopperar dom med så långt hagen räcker och är väldigt uppmärksamma på mig. Det handlar inte om att dom är skrämda för då ser det helt annorlunda ut. Det började med att en häst sprang med men nu kommer dom alla efter mig. :D
Får ta det väldigt lugnt om någon är ute och rider så att dom inte hittar på samma med ryttare. :eek:
Var ute och red för en massa år sedan , då plötsligt hästen reagerade på någonting bakom.
Det var en älgkalv som tappat bort mamman. De ser ganska dåligt så kalven hängde på. Bakefter såg jag kon komma travandes. bakom en krök red jag in i skogen, kalven stannade och mamman kom ikapp. Hade inte mamman vrit , så kanske jag kunnat få en levande älgkalv med hem.
En arbetskamrat, en ivrig ryttare, som dessvärre inte är med oss längre, berättade en del episoder som han varit med om under en massa år. En gång var han ute och red en märr som börjat bli brunstig utan att han observerat det. Han tar en runda som går förbi en hage där det går några hingstar och en av dom känner att det luktar gott, tar sig ut ur hagen och kommer efter. Det fordrades ett idogt arbete med ridspöet samtidigt som han fick full fart på stoet och han lyckades komma undan. Han sade att det var tur att det var en ung hingst som inte var så målmedveten för annars hade han kommit i kläm i en synnerligen pinsam situation :eek:
:rolleyes: Vilket skitväder! Först blåst i flera dagar så man vinglar omkring som ett fyllo i vindbyarna och sen störtregn och sol om vartannat när vinden äntligen lugnat sig. Nja, skit samma, det är väl att anpassa sig. :rolleyes:
Tänkte att jag skulle ta ut kromfjollan Greta och köra omkring lite men då vill jag ha torra vägar så det fär vänta. Jag har nya scootern och gamla Sigrid att bösa omkring med i lorten så länge. Det är bara svårt att få något gjort när det kommer en skur så fort man ska ut och försöka med veden eller klippa gräs, eller vad som helst utomhus.
Ekan har tätnat så nu får jag ösa ut regnvattnet. Det problemet fanns ju inte innan hon var tät för då reglerade hon nivån själv. Inget gott utan att det har något ont med sig eller hur det var? :bootyshake:
Jaha, nu är det strax dax för en ny resa Linneryd -Vänern. Vägarna däremmelan börja kännas "uppslitna" trots alla sina varianter.
Grattis med dagen Ove:hello: :birthday:
mvh
Simen:)
:hmmmm2: Stod och tittade lite på Sigrid. Bakdäcket som jag bytte i September är snart slut och det börjar bli dags att beställa nytt. Tycker att jag kört så lite? Är det någon som varit här och smygkört under vintern? :hmmmm2:
:rolleyes: Inte något som inte kan göras åt. Dags för service och att prata med gummigubben. :flute:
:) Fick lite anledning att fundera över kläder: En gubbe i samma ålder konstatrar att "Du har glömt gylfen" och då kan jag svara "Det har du också".
Man ser ofta att fjortisar i lite varierande ålder har hängslena hängande vid låren och visar kalsonger till mer än halva ändan. Kan vara lite kul att slänga till en sån kille en boll i lagom höjd för att se vad som händer, om det blir ett halvt försök till bicykleta när grenen rycker tag i knävecket och ynglingen voltar bakåt. Tror att det händer ibland för en del gossar har på sig en tjock yllemössa i sommarvärmen och den kan lindra fallet.
På 50 - 60talen var det enklare för då hade man en viss skillnad på ungdoms- och vuxenkläder så då räckte det med att ha jeans och brylcreme. Tjejerna med vita skor var så nykonfirmerade att man fortfarande kunde ana doften av Madeiravinet från nattvardskalken i andedräkten. Det var en bra och okomplicerad tid på många sätt.
Vi gamle har lärt oss att det är opraktiskt med brallorna på halv stång men eftersom det är sånt bestyr med hängslena glömmer vi gylfen. :rolleyes:
Mode och mode. Fattar inte vitsen att behöva gå och hålla uppe brallan med ena handen.
Kanske vi skulle erbjuda dem en slant till ett skärp eller hängslen.
När jag packar för Norge skiter jag i mode. Undrar hur många långkalsonger man behöver ha med?