Skulle bara medela att nästa vecka kommer våren på allvar.
Utskriftsvy
Skulle bara medela att nästa vecka kommer våren på allvar.
Bjuden till provkörning. Landsvägsloket BMW 1600cc, rak sexa. De ni .
Lägg loket på sidan och försök sedan att resa upp det ensam, om den är fulltankad, så får du nog ifrågasätta vad vad försäljaren anser vem som skall köra en sådan.
Motser rapport om provkörningen.
Inga problem att resa en fallen hoj. Även en liten tjej reser en Goldwing utan större problem,det handlar enbart om teknik.Jag har lagt min vinge på sidan många gånger med vilje för att träna att resa den upp från båda håll.Ett utmärkt sätt att byta bakdäck utan att lämna in hela hojen är att lägga vingen på vänstersidan och sedan fälla ut sidostödet när hojen ligger ner,sen är det bara att ta av hjulet lika enkelt som på en bil och då blir kostnaden billigare på köpet.
:hmmmm2: Vilken bra idé! Vad egentligen säger att hojen måste vara i lodlinje medan man grejar med hjulen. Jag tror att det kan fungera på minst en av mina. Blir väl att demontera det som ska bort på undersidan och sen tippa omkull och fixa resten. Sen upp igen - montera och finjustera med hojen stående. Kan funka. :cool:
Jo,det funkar utmärkt,i synerhet då man har kardan.Att träna på att resa sin mc tycker jag är bra för då slipper man göra så stor deal av det om ifall det nu skulle hända ett missöde så att den trillar.Man ska förstås inte vara rädd att fråga om hjälp om där finns folk i närheten,men är man ensam är det inte fel att kunna reda sig själv.
PS
Lägger du hojen på sidan så tänk på att lägga en filt eller dyl under så att du inte repar den
DS
Vill ge ett tips till er som råkat lägga hojen, speciellt om marken är lutande eller lerig.
Har du ett spännband eller tejp så fixa att handbromsen är åtdragen vid lyft, för då riskerar du inte att hojen åker undan precis då den är i känsligaste lyftläget.
Om du är ensam kan det vara bra om du kan lossa backspegeln och vrida in den. Det är ju inte alla hojar som man orkar att ta tag i sadeln utan får använda styret för att få större kraft.
:hmmmm2: Va f--n? Låg och lyssnade på radion inatt och hörde att långtradarna inte kom från Jönköping åt något håll, sen midnatt, p.g.a. snö? Huvva vilka köer det måste blivit med tanke på den trafikmängd som passerar där.
Tittade ut och det var bara att konstatera att det var samma elände här men utan tradare. VÅREN!! Hallå!................ ÄH, shit! Får väl ta en sväng med snöslungan när det är klart och plogen har kommit förbi på gatan. :mad: :banghead:
Lugnt å fint nu, Kung bores sista ryck. När nysnön smälter tar den med sig novembersnö å is. Nästa vecka kör vi igen.
Fy faen, nu krigas det igen.
Inte bra med alla krig. Om alla diktatorer skull försvinna, så skulle världen bli betydligt trevligare.
:p Som hundvakt på andra dygnet har jag nu nått fullständig insikt i varför man en gång i tiden började bygga ladugårdar, hönshus och stallar till husdjuren. Jag har vid en del förvirrade tillfällen funderat på att skaffa hund till sällskap men är nu definitivt botad. Tycker dock fortfarande att hundar är trevliga djur - korta stunder. :rolleyes:
Jag tror hundägare är värre än hundar. Hundarna har ju sitt naturliga beteende.
När man möter nån på stan så ska hunden hoppa upp och slicka av en både här och där.
Då säger hundägaren: "Aah...Han ville bara hälsa"
åsså står man där med nedsolkade kläder........JAG ville ju inte hälsa på hunden.....
FyF-n....för Sådana hundägare som inte kan respektera andra.
Tror däremot att det endast är ett fåtal som skämmer ut sej på detta sätt. Det är nog samma folk som inte tar upp bajset efter sin hund.
Alla borde gå nån kurs och få Hundkörkort, tycker jag.
Min nya kompis har kommit hem i dag.
:) Kollade runt ca. 20 mil MC-vägar idag. Oj och ack va gupp och grus och skit, men det är väl som vanligt - man anpassar sig och ser glad ut. :D
:mad: Glad blev jag inte när jag körde en stund på E20 och direkt kommer det en sån där som börjar på idi - och slutar på -ot och kör om. Säger inget om det i och för sig vi har alla olika bråttom men han kunde väl lämnat lite mer än 30 cm lucka. Skulle väl ha sparkat en buckla i sidan men fick nöja mig med att tuta och blinka på fanskpet!! :mad:
Ove har du koll på tranorna
Trike åkare i Skaraborg
:) Jag och hustrun har varit på semester med hotellövernattning. :)
:) Fick en sån där kupong som ger fritt boende på ett hotell så det blev att välja. Ville inte till nån större stad eller nånstans dit alla åker. :rolleyes:
:) Valet föll på Björkhaga hotell och konferens i Mullsjö. Väldigt trevligt och vi åt en 3 rätters middag. Laxbakelse som förrätt, varmrätt kalventrecote med rödvinsås och lite tillbehör och desert och kaffe. Det var inte billig men det var bara den maten som kostade - resten var ju gratis. :)
Resan gick i lugnt tempo med bil och vi fann en massa mil MC-väg som skall undersökas med rätt fordon vid senare tillfällen. :cool:
:confused: Hmm? har jag blivit ensam på den här tråden? Nåja, Svamlar väl på så får vi se vad som händer. :rolleyes:
:) Idag har jag tiillbringat en massa tid med lilla barnbarnet Vera. Fin unge, inte alls lik farfar. Duktig är hon också och gjorde allt som ska ske i en blöja. sov liggande på min breda bringa, skrek som en gast när hon var missnöjd, åt med god aptit och spydde på farfarn. Allt vad man ska fixa i den åldern. Den ungen är jättefin! :D
Undrar om inte min hoj är släkt med Vera på nå´t vis. Efter dagens 16 mil och åter hemma i hemmets trygga vrå "garage" tog jag en koll på oljan. Här måste det också läcka på mer än ett håll.
Eller så är det kanske inte bara jag som börjar bli lite sliten med åren. Fast en japansk yngling på 31år bör väl vara i sin krafts dagar?.
:confused: Kanske så att gamla Suzuki lätt får en släng av engelska sjukan på gamla dar. Min GSX 400f -83 läcker olja som den sen pissar på min vänstra sko. Har provat att säga FYY! men det har inte hjälpt. Får nog se till att få i en ny O-ring i kamkedjespännaren. :mad:
Vi 60+ har ju all rätt i världen att ta det lite lugnt. Det var ju trots allt vi som formade världen. Att den senare generationen inte hade begrepp om att ta till vara den på bästa sätt, är ju en annan fråga. förhoppningsvis kommer den nya att ha lite bättre insikt om sitt arv och vårda det som finns kvar, lite bättre.
vill tacka Ove i Sjötorp för guidningen till Tranlandet. Fina vägar men med lite lösgrus här och var. Kollade på MC- dagarna i Väring. Mycket fint att titta på , men ingenting för mig att ha förutom att det fanns en Africa Twin, som jag är lite fundersam på.
Jag har ju en kanonfin Yamaha xj 600 som jag vill byta bort, men mc-handlarna verkar gått ihop sig och bara bjuder sk. skambud.
Vi får väl se om jag hittar något trevligt. Att jag vill ha en ofroad är i allafall klart, men inte för tung eftersom de har en benägenhet att lägga sig i leran ibland.
:) Jo det är med dom som med oss gubbar - det är skönt att sträcka på kroppen i liggande ibland. Men dom vill ju helst ligga kvar var det verkar för man får verkligen ta iiiiiiiiiiiii! för att få upp dom igen. :rolleyes:
:hmmmm2: Jag har funderat lite. Förr fanns det i leksaksaffären en rund gubbe med tung botten som alltid reste sig, säkert förbjuden idag för att den kan ge barnen fel uppfattning eller skada sig eller något. Skulle du inte kunna sno ihop en hoj med extremt breda och runda däck och lika låg tyngdpunkt som gör likadant. Säkert värdelös att köra som allt med för låg tyngdpunkt - men vaddå? den reser sig alltid! :cool:
:) Så vart det vardag igen. Tranresan har varit och nästa begivenhet blir väl 60+turen med Olle i Värmland och på Dal, men det är först i Maj. Finns väl några jättesammandragningar med korteger och sånt på gång men det är inte riktigt min grej. :D
Det ordnar sig. Våren brukar inte vara så fri från aktiviteter så man hinner få tråkigt precis. Ved, resa, körsång, tjära kära ekan osv och sen är det sommar. Idag ska jag byta till sommarsulor på bilarna, jobb finns om man ids.:rolleyes: :D
Hallå Tore och övriga norrlänningar. Hur har ni det med åkbara vägar nu? Här i södra Värmland så är de mindre belagda vägarna rena berg och dalbanan just nu. Grusvägarna kräver rejäla framgafflar och vaken blick för stora hål och bulor. Annars så är det ju perfekt väder just nu innan både turister och mygg kommer.
Inget större fel med turister, men de är helt livsfarliga i hur de framför sina fordon speciellt i ett stort naturreservat som kallas för Glaskogen. De sitter väl och stirrar efter varg och älg och glömmer bort att det kanske finns andra trafikanter. Det är ju dem väl unt att se ett stycke vildmark på nära håll. Att ta en liten vandring i den skogen kan ju vara en fin upplevelse, eller att fiska i någon av alla de sjöar som finns. Vi brukar åka hoj ganska ofta där, men tyvärr så är det nog lite problem för många mc-åkare eftersom det bara är grusvägar där.
Noterade under tranresan att många småvägar har fart riktigt illa i vinter. Mycket pucklar å gropar, men värst av allt är den krackade beläggning som ligger utspridd mitt i kurvan.
:) Gott att hela kungariket börjar bli farbart. Förstår att det nästan måste kännas ännu skönare för er "ovan där" att få stuva undan vinterpryttlarna.
När tranorna visar sig hos er är det hög tid att få ut hojarna och skrämma liv i vinterstela vevstakar och ventiler. Bra vårtecken dom fåglarna! :D
Åhåjaja, ingen hojkörning sen tranresan. Kör runtirunt med skitkärran å gräsharven. Färdig i kväll så nu är jag på gång igen.